Hade DN publicerat en okritisk artikel om Sandviken-rapporten om den visade att asylinvandring kostade Sandviken 500 miljoner om året?

DN har skrivit en artikel om den numera välbekanta Sandviken-rapporten. Man menar att det var fel att den publicerades men att det egentligen är Tino Sanandajis fel att den fick spridning. Hade inte han uppmärksammat de enormt grova faktafelen, den sinnessjuka vinkeln och den uppenbara agendan så hade den inte fått sån spridning. Nånting sånt menar DN egentligen. Tror jag. Men det är alltså på något sätt Tinos fel enligt DN.

DN noterar att det kryllar av ironiska inlägg om rapporten och de 500 miljonerna Sandviken tjänade per år på asylinvandringen utan att fatta att det är just ironiska inlägg.

DN vill låtsas som om det bara var ett misstag att den publicerades, att det bara var en nyhet i mängden som borde ha kontrollerats lite noggrannare.

Lokaltidningen Arbetarbladet är först med nyheten, men det är när DN publicerar sin artikel som det tar fart på riktigt. Expressen gör en uppföljande artikel där den dåvarande EU-ministern Birgitta Ohlsson (L) hyllar rapporten. Hennes partikamrat, integrationsminister Erik Ullenhag, länkar till DN:s artikel på Twitter och skriver att Sverige blir ”rikare av öppenhet”.

Och där står ju ganska precis varför media är så viktiga. Inte bara för medborgarna utan kanske mest för politiker som är beredda att gå över lik för att leta bevis för sin världsfrånvända politik. Perfekt exemplifierat ovan! Därför är det förödande med en media som villigt ställer upp på politikernas sida! Spelar ingen roll att en höna direkt insåg att rapporten var ett synnerligen oproffsigt beställningsverk utan minsta lilla anknytning till någon verklighet, politikerna blåste på. Här borde DN direkt ha bett om ursäkt för sin publicering och dykt på både Ohlsson och Ullenhag och frågat hur de kunde köpa såna uppenbara fejknews. Men de gjorde DN inte.

Sandvikenrapporten kanske föddes i kommunen och på DN:s nyhetssidor. Men det var via Tino Sanandajis plattformar som den fick evigt liv.

– Det är något särskilt med Sandvikenrapporten. Ett, den har ett namn som fastnar. Två, den är så outrageous att folk fattar direkt att det inte kan stämma, säger han över Skype.

Ja, den var så extrem att alla direkt fattade att det var båg. Hade de varit lite smarta och bara sagt att det var +-0 ungefär så hade det varit en helt annan sak, det är faktiskt fullt möjligt att den hade passerat utan större uppmärksamhet då. Men det gjorde man inte. Och DN reagerade inte. Och politikerna jublade oavsett ståndpunkt.

Tycker du att kritiken och uppmärksamheten är proportionerlig utifrån vad artikeln faktiskt var?

– Ja, det är det. Rapporten i sig, en halv miljard, vem bryr sig. Men det finns en princip. Kommuner, stora tunga företag och tidningar vi litar på ska inte missbruka vårt förtroende. Därför är det stort, det är en moralisk fråga och en tillitsfråga.

Tino har helt rätt, både kommunen som ville ha exakt det där resultatet, PWC som var så ohederliga att de gick dem till mötes och DN svek tilliten och visade upp en synnerligen dålig moral. Värst svek är nog DN:s eftersom de ska vara utposten som ska se till att sånt här granskas. I stället valde de att sjunga med i kören.

Sandvikens kommun är lite less på att alltid förknippas med bluffrapporten. Men de förtjänar det stenhårt! De försökte medvetet blåsa folk och det ska man alltid påminna dem om!

Hur gick det egentligen till när den 22 sidor långa rapporten blev till? Konsulterna som skrev den har inte velat medverka i det här reportaget, bland annat på grund av rädsla för hot och hån. Projektledaren granskades i lokaltidningen eftersom han var politiskt aktiv i Socialdemokraterna och även internt på PWC väckte rapporten kritik enligt uppgift till DN.

Beställningsjobb från kommunen alltså.

En intressant passage från DN

Sandvikenrapporten och DN:s rapportering fortsätter även att dyka upp på sociala medier, ofta i samband med att en annan publicering debatteras eller när Sandvikens kommun förekommer i negativa sammanhang. Hittills under 2018 har rapporten, dess slutsatser och DN:s artikel redan omnämnts fler gånger på Twitter än under hela det första året efter att den publicerades. Bland användarna som sprider den är det färre än var tionde som är, eller som utger sig för att vara, kvinna.

Vad vill de egentligen ha sagt med det där? Anser DN att män är smartare än kvinnor och snabbare ser igenom bluffar som Sandviken-rapporten? Anser DN att kvinnor är mer lättlurade än män? Eller kanske mer påverkbara i såna här frågor? Anser DN att kvinnor vill bli lurade mer än män? Eller vad menar DN? Finns det fler möjliga tolkningar än de jag räknat upp?

Vad det handlar om är ju att DN publicerade eftersom de såg vad de ville se. En normal hade direkt hajat till och sagt ”WTF?” för sig själv så fort man såg den. Men det gjorde inte DN och det är såklart ingen slump.

Egentligen kokar allt ner till om det är troligt att DN skulle publicerat en artikel där det sagts att Sandviken förlorar 500 miljoner per år på asylinvandring i maj valåret 2014 utan att säga ”WTF?” och VERKLIGEN granska noga innan man publicerade en enda liten bokstav?

Är det någon som tror att DN hade publicerat en sån artikel i maj under valåret 2014 helt…?

Det man hade publicerat hade varit en otroligt indignerad artikel om hur rasister försöker svartmåla med hjälp av grova överdrifter och lögner.

Det är såklart hypotetiskt eftersom det aldrig har publicerats en sådan rapport någonsin men vi såg ju medias reaktioner på Ruists FÖRSIKTIGA beräkningar om att varje flykting kostar 74 000 om året…

Här kan man läsa vad Tino Sanandaji själv tycker om artikeln i DN.

Och Ruist ja

Han var med i Kvartals fredagsintervju och var inte alls svårpratad som han var i Aktuellt. Kanske för att Huitfeldt till skillnad från t ex SVT respekterar hans forskning inom området, kommer med intelligenta frågor och resonemang och inte försöker driva egen agenda med hjälp av skojare som man upphöjer till forskare.

Sen har vi raka motsatsen till Huitfeldt och Ruist också såklart, Magnusson på Paragraf.

Först lyssnar ni på fredagsintervjun, sen läser ni Paragraf och efter det kan ni fundera på vem som är smartast att lyssna på.

Om jag får gissa så tror jag inte det blir speciellt många som väljer Magnusson eftersom folk i allmänhet inte är dumma i huvudet.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

103 kommentarer

  1. MiT

     /  06/10/2018

    Missa inte Tinos kommentar om detta, speciellt slutet är väldigt intressant

    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155697310868231*

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/10/2018

      Man börjar undra om det inte är SD som i själva verket äger DN, bättre valarbetare för Jimmie får man leta efter. Den där artikeln är ju mer absurd en själva rapporten om Sandvikenrapporten.

      Sen är den där formuleringen med moln och regn så bajsnödigt att min skämskudde inte räcker till, tror de verkligen att deras läsare går igång på sådana passager. Som om vore de en skara lättsugererade medelklasshöns som finner någon slags absurd spänning i att läsa krampartade försök till sliskig reportagebok i kortform. Men men, jag kanske har helt fel här, det kan mycket väl vara vad den genomsnittliga DN-läsaren uppfattar som kvalité.

      Svara
    • G

       /  06/10/2018

      I ett normalt land så leder det nog till det, men vi bor ju i Sverige…

      Svara
      • G

         /  06/10/2018

        Svara
        • Grodan Boll

           /  06/10/2018

          Jag var inte där heller, utan gör min bedömning på de olika parternas trovärdighet, tydlighet och generella inställning till sanning.

          Jag gissar att de flesta gör det.

          Svara
      • G

         /  06/10/2018

        Svara
        • lensof

           /  06/10/2018

          Wolodarski gör vad man kan kalla en özzare.

          Ny utveckling i Stockholm verkar det som.

          Svara
          • Joy

             /  06/10/2018

            Ja, vilken typ de har satt att leda DN. Ingen stil och finess. Konstigt, då jag trodde en sådan som han kunde formulera sig klart och vettigt, inte hänge sig åt gnäll. Sandlådenivå på karln!

        • Pelle2

           /  06/10/2018

          Wolodarski är en arrogant skitstövel som anser sig stå över all kritik.
          Läste deras artikel om Sandvikenrapporten och det var ju typiskt att han försökte smeta SD på Sanandaji och menade uppenbarligen att eftersom Sanandaji inte speciellt har forskat om invandringens kostnader så betydde det inte så mycket att han är nationalekonom.
          Sedan grät dom över att han vid flertalet tillfällen har kritiserat DN,s och Aftonbladets ledarsidor och Veronica Palm.Han har tydligen dessutom kritiserat Ramadan.
          Då förstår ju alla att det Sanandaji säger inte är sant och att han har en agenda.
          Som man känner sig själv känner man andra…

          Kommer aldrig köpa DN så länge den uppblåsta narcissisten och agendajournalistikens fader Wolodarski är chef för DN.

          Svara
  2. Hypocrita

     /  06/10/2018

    Det korta svaret på frågeställningen i rubriken: NEJ

    Svara
  3. Olof

     /  06/10/2018

    Det var knappast genom Tinos kritik rapporten fick evigt liv. Det var DNs vägran att göra en ordentlig uppföljning på den (och ett antal andra artiklar) som gjorde den till perfekt ammunition att använda mot DN om och när det fanns anledning att kommentera kring DNs trovärdighet.

    Hade de korrigerat den och följt upp med en artikel med mer korrekta siffror hade de kanske förvisso mot sin vilja bidragit till att stoppa katastrofen i den svenska migrationspolitiken lite tidigare, men de hade haft någon form av trovärdighet kvar och det hade varit mycket mindre relevant att dra upp sandvikenrapporten som exempel.

    Och jag såg Tinos kommentar… så Wolodarski sms’ade hans chef? Och påstod att Tino skadade hans arbetsgivares trovärdighet?

    Det kom ju från rätt käft. Wolodarski som tagit svensk medias flaggskepp och sänkt trovärdigheten så lågt att jag numera inte skulle lita på dem om de sa att himlen var blå om jag inte kunde dubbelkolla att Chang Frick sa detsamma…

    Svara
  4. heraldikern

     /  06/10/2018

    Det är helt enkelt så att vem som helst med lite vanligt sunt förnuft förstog att det är praktiskt omöjligt för en kommun eller vad eller vem som helst att tjäna på att till 100% försörja ett antal personer som inte uträttar nånting.

    Och det har vi fått lära oss att uträttar något, det gör inte migranterna i någon nämnvärd utsräckning de första 15 åren. Hur kan då DNs journalister publicera en artikel med påståendet at Sandviken tjänar en halv miljard på dem de mottagit?

    Det är antingen en ren och skär inkompetens eller en medveten strävan att till varje pris stödja regeringens katastrofala migrationspolitik.

    Att sedan 4 år efter skriva en form av bortförklaring som om det var typen av artikel, eller vilka som reagerade på den som gjorde att det fick ett så våldsamt mottagande som har stått sig i 4 år.

    De har aldrig ens antytt än mindre erkänt att det är deras eget största klavertramp någonsin! Och DN som ståtar stolt med vackra ord om publisistisk heder! Ha, en gång är ingen gång men att ständigt undanhålla fakta till lögnens och agendans fördel skapar inget förtroende!

    Svara
    • Senior

       /  06/10/2018

      Gällande rapporten:
      I teorin är det ju möjligt; om staten frikostigt betalar kommunerna för att ta emot dem kan ju de facto kommunen gå plus i räkenskaperna.

      Landets skattebetalare är ju dock de som i slutänden står för notan, även de i Sandviken….

      I så fall vore ju detta ytterligare en form av Robin Hood* skatt, då kostnaden för Sandvikens sponsring sprids över landets alla medborgare.

      *Prins John-skatt hade varit en mer korrekt benämning.

      Gällande DN’s publicering finns mycket att säga, men just nu saknar jag ord för eländet…..

      Svara
    • weasel

       /  06/10/2018

      ”Hur kan då DNs journalister publicera en artikel med påståendet at Sandviken tjänar en halv miljard på dem de mottagit? ”

      Eftersom massinvandring är mer prioriterat än sanning och fakta hos DN och enligt ungefär samma intelligenta resonemang som ”du tjänar 200.000 kronor om du tar ett sms-lån på 200.000 kronor till 132 % ränta”…

      Svara
  5. MiT

     /  06/10/2018

    Apropå det jag skrev i kommentarsfältet under det förra inlägget om advokaten Emma som är välkänd för att ljuga och hitta på om sånt här

    Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
    • Jonas

       /  06/10/2018

      ”Om jag får gissa så tror jag inte det blir speciellt många som väljer Magnusson eftersom folk i allmänhet inte är dumma i huvudet”

      Du kan inte skriva så här och sen motbevisa dig själv i kommentarerna 😉
      Även om fler och fler vaknar upp så är, enligt statistiken, fortfarande ca 75% av befolkningen ”dumma i huvudet”

      Svara
    • Joy

       /  06/10/2018

      Advokat Emma är knappast någon auktoritet på något vis, i något sammanhang. Politiker idag är aktivister, bedrövligt!

      Svara
    • Ron (GB)

       /  06/10/2018

      Eftersom ”Bilderberg-Lööf” väljer att dra alla skötsamma män (som ALDRIG har hotat kvinnor) över samma kam som rötäggen så har jag följande uppmaning till alla er svenska skötsamma män:

      Låt Centern få slippa era röster i kommande val.

      Svara
  6. G

     /  06/10/2018

    ”Var utomlands men fick pension

    En pensionär från Norrköping har fått ersättning utan att ha rätt till detta. Nu återkräver Pensionsmyndigheten 240 577 kronor.

    En person som är äldre än 65 år fick uppehållstillstånd i Sverige i juli 2014. En dryg månad senare lämnade hen landet och under de tre kommande åren har personen varit mer utomlands än i Sverige samtidigt som hen har fått pension – äldreförsörjningsstöd – från Sverige.

    Enligt information från gränspolisen på Arlanda om vilka resor personen gjort till och från Sverige efter uppehållstillståndet har personen varit utomlands i två år och sex månader och i Sverige i nio månader.
    ..[..]..
    Personen hävdar att gränspolisens uppgifter inte stämmer men har inte kunnat bevisa motsatsen. Pengarna ska betalas tillbaka senast den 21 juni.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/var-utomlands-men-fick-pension-om5326795.aspx
    https://web.archive.org/web/20180610053917/http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/var-utomlands-men-fick-pension-om5326795.aspx

    Lycka till med att få tillbaka pengarna…

    Svara
  7. hllviken

     /  06/10/2018

    Det är tack vare sociala medier och ”alternativmedia” som vi fått reda på sanningen. Många sanningssägare har tystats…många!

    Svara
  8. G

     /  06/10/2018

    ”Copyright law could put end to net memes

    Memes, remixes and other user-generated content could disappear online if the EU’s proposed rules on copyright become law, warn experts.

    Digital rights groups are campaigning against the Copyright Directive, which the European Parliament will vote on later this month.

    Article 13 states that platform providers should ”take measures to ensure the functioning of agreements concluded with rights-holders for the use of their works”.

    Critics say this will, in effect, require all internet platforms to filter all content put online by users, which many believe would be an excessive restriction on free speech.

    There is also concern that the proposals will rely on algorithms that will be programmed to ”play safe” and delete anything that creates a risk for the platform.

    ”Should Article 13 of the Copyright Directive be adopted, it will impose widespread censorship of all the content you share online,” it said.”
    https://www.bbc.com/news/technology-44412025

    Svara
    • hllviken

       /  06/10/2018

      Och vi avlönar dem för att ta ifrån oss yttranderätten!

      Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
      • Youtubefolk som Doug Walker (Nostalgia Critic) diskuterade något liknande när första varningsskotten kom mot ”Fair Use” för två år sedan.

        Svara
    • Vic

       /  06/11/2018

      Det är på riktigt nu. Men EU hinner nog inte göra mycket åt sitt allt mer rapida sönderfall, inte ens med censurlagar. Hur som helst är det dags att vi säger ifrån nu, med röstsedlarna och genom ”våra” politiker. Sverige har skitit i EU-direktiv förr och vi kan göra det igen.

      Svara
  9. G

     /  06/10/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Ja, Fi är verkligen en samling dårar !
      Deras kunskap om ekonomi är obefintligt.
      Är precis som Sundström skriver att det är enbart tack vare vår goda ekonomi som idioterna kan sitta och låtsasforska på Södertörns lekskola…

      Svara
    • weasel

       /  06/10/2018

      Tjena, vi heter feministiskt initiativ och vi förespråkar en migrationspolitik som skulle leda till att Sveriges befolkning fördubblas inom 10 år och detta tror vi ska leda till mindre handel, konsumtion, utsläpp, bilism och flygtrafik. : /

      Svara
      • lensof

         /  06/10/2018

        Inte ska vi ha en djuphamn i Göteborg. Nu när vi fått badbrygga och kanotkurser på älvinloppet. Folk kan väl värma sig med solfångare och åkarbrasor. Nu är vi dessutom snart så många i stan att vi måste bo riktigt många i varje rum och då blir det ju varmt och trivsamt. Och med grönsaksodlingar på hustaken och bikupor på balkongerna så blir mattillförselseln väl tillgodosedd.

        (Varning.Finns inslag av ironi i denna text)

        Svara
  10. Gigas

     /  06/10/2018

    ”Bland användarna som sprider den är det färre än var tionde som är, eller som utger sig för att vara, kvinna.”

    Jag tror att han indirekt försöker påvisa att kvinnor inte har tillgång till internet i lika stor utsträkning som män. Vilket visar sig genom att männen är på Facebook, Instamgram och andra livsnödvändiga plattformar när kvinnorna får slita hårt med att laga bilen, klyva ved och renovera villan.

    Svara
  11. MiT

     /  06/10/2018

    Svara
  12. hllviken

     /  06/10/2018

    Inte bara Wodooski…

    Svara
  13. G

     /  06/10/2018

    Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Bra av Mopedkillen att strunta i hatvänsterns företrädare..

      Svara
    • lensof

       /  06/10/2018

      Killen har mer sans och balans än de flesta av våra s.k. ledare. Det säger en del om vårt lands situation men ger också ett visst hopp om framtiden.

      Gustav skalade av fasaden inte bara på arbogakvinnan utan även på en massa s.k. kändisar. Bara genom att vara sig själv.

      Ser fram emot när han och hans gelikar tar över landet.

      Svara
  14. G

     /  06/10/2018

    Svara
  15. G

     /  06/10/2018

    @Kristian postade under förra inlägget men skadar nog inte en gång till…

    Om Callis: ”Konsult. Afghanistanveteran. Kandiderar i riksdagsvalet 2018 för L. Målsättning: utrusta var svensk med kunskaper i krisberedskap.”

    Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Ja, avskyvärt med invandrare som sprider fakta och kunskap till naiva svenskar, tycker en naiv svensk…

      Svara
      • Kristian

         /  06/10/2018

        ”Fördomar och främlingsfientlighet”?
        Antingen kan vi ha ”land skal med lag byggas” eller så kan vi ha ”den som ropar högst just då vinner”.

        Den som kommit från krig vill nog att andra skall få komma från krig. Då krävs ett brett stöd för de lagarna och den processen bland befolkningen i gemen, annars röstar man förr eller senare fram någon som verkligen stänger gränserna.

        Callis är humanitär och tänker på de som verkligen behöver hjälp.

        Svara
  16. G

     /  06/10/2018

    Svara
  17. G

     /  06/10/2018

    Hahahaha! Är ministern på riktigt?! Försök inte för fan!

    Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
    • hllviken

       /  06/10/2018


      Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Bah Kuhnke är en extremistisk aktivist men gör vad hon kan för att dölja det. Ola Wong på Svd har skrivit många bra artiklar bra om hennes politisering av muséerna men hoin slår ifrån sig kritiken och menar att hon minsann inte alls är inblandad…

      Svara
      • hllviken

         /  06/10/2018

        Bilden beskriver bra vad hennes aktivism går ut på: politisk feminism, befrämja Islam i Sverige och den koketta gröna rosetten symboliserar att hon ej ens var medlem i Miljöpartiet när hon fick en ministerpost för Miljöpartiet! Hon saknar kompetens om verkliga miljöproblem – miljösnacket är täckord för att föra den globalistiska agendan framåt (från globalisternas ståndpunkt).

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  06/10/2018

          Jag läser henne absolut inte som en aktivist, i mina ögon är hon en duktig och trendkänslig karriärist som har spelat sina kort perfekt för att nå dit hon är, jag skulle inte bli ett dugg förvånad om hon blir miljöpartiets nästa språkrör, jag hoppas verkligen att hon blir det eftersom jag tror att hon har noll och ingen chans med sin tvättäkta opportunism att ge Miljöpartiet någon som helst vind i ryggen i opinionen.

          Svara
    • hllviken

       /  06/10/2018


      Svara
    • hllviken

       /  06/10/2018


      Svara
      • Hon kommer garanterat ha ett jobb. Hamnar hon inte i riksdagen så blir hon chef i nån myndighet som delar ut bidrag till islamister.

        Svara
  18. G

     /  06/10/2018

    Exempel där jag tycker en tidning inte förtjänar klick och trafik, därför använd följande eller klicka i tweeten. https://web.archive.org/web/20180610085731/https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/anvand-inte-svenskhet-for-att-stanga-ute-andra/

    Ännu en artikel i Expressen på kort tid med Heberlein inblandad som behövde rättas efter publicering. ”Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att Ann Heberlein inte har gjort värnplikt, inte är med i hemvärnet eller Lottakåren. Korrekt är att hon är med i Lottakåren.” Helt sanslöst.

    Den andra var av Liljestrand: https://web.archive.org/web/20180608141343/https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/heberleins-attack-pa-pk-glassen-en-smak-i-tiden/

    ”I en tidigare version av textens ingress hävdades felaktigt att Ann Heberlein har manat till bojkott mot Ben & Jerry’s. Artikeln har korrigerats.”

    Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Bra av Heberlein att konfrontera idioten och riksmobbaren Schulman !

      Svara
  19. G

     /  06/10/2018

    Svara
    • G

       /  06/10/2018

      Svara
      • Pelle2

         /  06/10/2018

        Snack om storhetsvansinne och det är ju extra kul att Schyman, som någon påpekade på Twitter, nästan exakt har härmat en bild som togs på Putin.
        Visar att ränderna aldrig går ur en gammal kommunist !
        I Rebeccas tweet fanns även en valfilm från FI. Snacka om ett helt batteri med floskler som dom går till val på.
        Dom säger också enbart vad dom vill göra men knappt ett ord om hur.
        Det enda undantaget var att dom ville omfördela pengar från män till kvinnor.
        Dom döljer inte direkt sitt manshat och det är ju bra ! Då syns det extra tydligt vilka extremister dom är !

        Svara
        • Rikard

           /  06/10/2018

          Hej.

          Klassisk kvinnokamp: ”Vi vill ha samma legala rättigheter som män”

          Nutida feminism: ”Vi villa ha allt nu! Utan att arbeta för det!”

          Ungefär som kvinnan som vill att hennes man skall bygga ett uterum med uteplats och veranda, utan att en kvadratmeter gräsmatta eller rabatt försvinner…

          Om jag varit kvinna hade jag konstant och konsekvent attackerat feminister för hur de drar med sig mig i sin smutsiga totalitära ledarkult.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • F!

             /  06/10/2018

            ”Ungefär som kvinnan som vill att hennes man skall bygga ett uterum med uteplats och veranda, utan att en kvadratmeter gräsmatta eller rabatt försvinner”.

            Inga problem, bygg uterummet på stolpar så kan gräsmattan och rabatten vara kvar!
            Typiskt av er karlar att inte kunna tänka nytt.

          • Rikard

             /  06/11/2018

            Hej.

            @F! Tack för svar; du illustrerar min poäng alldeles utmärkt.

            Istället för att acceptera att tillbyggnaden medför en kostnad inte bara i arbete och material utan även i möjlighet (‘cost of opportunity’ via förlorad markanvändning – helt okej om man värderar tillbyggnaden mer men likväl en kostnad), skall man ha bägge.

            Vilket inte går.

            Ett uterum som står på stolpar går visserligen att slå ihop, till en ökad kostnad för själva rummet – och marken under kommer att ligga i skugga, vara svårare att sköta, och kan inte användas till odling i någon vidare omfattning. Möjligen kan man använda den till att förvara material och maskiner.

            Dessutom äter uteplats och veranda upp plats, punkt slut.

            Kvinnor, av den moderna feministvarianten, är små bortskämda prinsessor som vi ha allt gratis utan ansträngning, risk, konkurrens eller möda – riktiga kvinnor vet att allt har en kostnad, och att vill de tävla med männen på lika villkor så ligger det på dem (kvinnorna) att vara bättre än männen (då blir kvinnorna både accepterade, respekterade och beundrade); inte att kräva att männen skall handikappa sin insats eller förfördelas.

            En riktig kvinna, likväl som en riktig man, skäms inte för att be om hjälp eller erkänna att den inte kan – endast en stropp (tack Frida Gustavlin för att du påminde om det ordets existens!) insisterar på satt den skall lyckas för att det är den som försöker göra något.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Olof

             /  06/11/2018

            Ja, det är nog den aspekten av modern feminism som jag finner som mest avsmakligt. Den tycks förvandla de starka kvinnor som många män faktiskt uppskattar till gnälliga bortskämda barn.

      • Kristian

         /  06/10/2018

        Vad? En helt vanlig häst? Inte en enhörning eller pegas?
        Nej, de orkar inte bry sig tillräckligt, då blir det rasiströst (”allt utom FI”) för undertecknad.

        Med det typsnittet tycker jag förövrigt att det skall stavas Güdrün!

        Svara
      • Jonas

         /  06/10/2018

        Var kan jag köpa, VILL HA ! ! !

        Svara
        • De verkar ha missat den möjligheten:
          http://butik.feministisktinitiativ.se/

          Klistermärkena tycker jag visar målgruppen rätt bra – de som tycker Grön Ungdom eller SSU är alldeles för konservativa och intellektuella:
          http://butik.feministisktinitiativ.se/december2017/klistermarken

          Svara
          • Kristian

             /  06/10/2018

            Ps. på min tid sade vi ”klistermärken” eller ”dekaler” för det som nu tydligen kallas ”stickers.”

  20. G

     /  06/10/2018

    Slagsmål? Varför dra det så långt som till slagsmål. Klarar hon inte av att muntligt diskutera och argumentera emot sina åsiktsmotståndare som normalt folk, har hon inte sanningen och fakta på sin sida som hon kan backa upp sina argument med utan att vilja slå folk på käften som värsta åsiktsfascisten ?

    Svara
    • Kristian

       /  06/10/2018

      När Peter Cook öppnade The Establishment talade han med viss självdistans om ”Those wonderful Berlin cabarets which did so much to stop the rise of Hitler and prevent the outbreak of the second world war.”

      Svara
    • weasel

       /  06/10/2018

      ”slentrianrasisten började prata om ”den sjuka massinvandringen” och jag lite VÄL högt kan ha sagt ”åh, men precis såhär måste det ha varit att dricka öl i Berlin på 1930-talet!”

      Åh fan ?
      Så Hitler och NSDAP ville minska invandringen till Tyskland ?
      Jaha, ja, då var dom ju inte så farliga ändå…

      Svara
      • Kristian

         /  06/10/2018

        Och så den grandiosa självbilden: ”Jag hade minsann stått upp mot Hitler!”

        Svara
      • Grodan Boll

         /  06/10/2018

        Det jag alltid stör mig på är när dessa vänstermuppar envisas med att läsa NSDAP som N_D_P.

        Vad jag därefter stör mig på är när man slår dem över fingrarna med nassarnas 25-punkts principprogram (som till ganska exakt 40% är som hämtat från vänsterpartiet) så går de iväg med händerna för öronen istället för att ta till sig.

        Svara
  21. weasel

     /  06/10/2018

    Oerhört intellektuellt resonemang av DN.
    Problemet är alltså inte att DN publicerar propagandaartiklar som påstår någonting så absurt som att det är enormt lönsamt för en kommun att importera invånare som inte är självförsörjande.
    Nejdå, problemet är att folk sedan delar DN´s fake news på sociala medier och dessutom i flera års tid.
    Ok, med samma fantastiska DN-logik så är inte problemet att några SD-politiker höll i ett järnrör. Problemet är att DN skriver om det flera år senare.

    ”Bland användarna som sprider den är det färre än var tionde som är, eller som utger sig för att vara, kvinna.”
    Jaha ?
    Och ?
    Menar DN att det skulle vara mer ok att DN publicerar lögner och propaganda om det vore 90 % kvinnor som ägnade sig åt att kritisera och ifrågasätta lögnerna och propagandan ? :/

    När det gäller Joakim Ruist så verkar vänstern väldigt irriterade på att han var tyst istället för att prata. Vänstern verkar störa sig något enormt på detta.
    Förmodligen beror detta på att vänstern inte förstår att det inte finns något värde i själva pratandet i sig. Värdet ligger i det man säger – inte i ATT man säger någonting.
    Detta borde både Lotta Bouvin Sundberg och Andreas ”läraren” Magnusson ta och fundera på i några minuter. Men det kommer förmodligen aldrig att ske eftersom båda uppenbarligen är bättre på att prata än på att fundera.

    Svara
    • lensof

       /  06/10/2018

      Andreas ”läraren” Magnusson älskar att publicera Donovaninspirerade selfies på sig själv. Därför måste han få ut lite text också även om det sällan blir så genomtänkta saker.

      Svara
    • Kristian

       /  06/10/2018

      Ruist: Historiskt rekord i tystnad.
      http://joakimruist.blogspot.com/2018/06/historiskt-rekord-i-tystnad.html
      ”Min långa tystnad berodde inte på att just den frågan var dum. […] Ibland ställer journalister dumma frågor, inte för att de är dumma själva, utan för att genom att ställa den dumma frågan låta mig ge ett bra svar, som är upplysande för de som lyssnar. Ställs den dumma frågan på att rakt sätt som visar att vi är två personer som hjälps åt att sprida kunskap, framstår inte journalisten som dum, utan hjälpsam.[…]

      Problemet i den här intervjun var inte en dum fråga. Det var att den var den åttonde dumma frågan i rad. ”

      Svara
  22. MiT

     /  06/10/2018

    Svara
  23. Pelle2

     /  06/10/2018

    Lyssna på Huitfeldts intervju med Joakim Ruist som MIT länkar till. Väldigt bra intervju tycker jag.
    http://kvartalplay.se/fredagsintervjun/fredagsintervjun-joakim_ruist

    Svara
    • Senior

       /  06/10/2018

      Håller med.

      Klart värd att offra tiden att lyssna, Visserligen är han alldeles för förlåtande och snäll mot aktivisterna till meningsmotståndare, men det är säkerligen en vinnande strategi i längden.

      Svara
  24. Gigas

     /  06/10/2018

    Magnusson skriver.

    ”Det finns åtskilliga nationalekonomer och migrationsforskare som tycker att hans sätt att räkna är fel och att man med samma argument skulle kunna ge sig på kvinnor.”

    Det hade varit lämpligt att namge vilka de är, vad de menar är fel och var de har uttalat sig. Det kallas källhänvisning om jag inte missminner mig.

    Svara
    • Kristian

       /  06/10/2018

      Ja, jag skulle vilja veta vilka
      * nationalekonomer eller forskare
      * vars verk publiceras regelbundet utanför svenska genustidskrifter
      * som citeras av andra än svenska genusvetare och svenska medier
      som säger något annorlunda.

      Svara
    • weasel

       /  06/10/2018

      Jag misstänker att Magnusson syftar på nationalekonomen Sandro Scocco och migrationsforskaren Henrik Arnstad.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Det är väl bara den stora nationalekonomen Anders Lindberg på Aftonbladet ,en professor från Linköping och vänstertyckaren Sandro Scocco som har gått emot Ruist vad jag har hört. Är kanske inte så mycket att skryta med..

      Svara
      • weasel

         /  06/10/2018

        Jo, men det är säkert bara en tidsfråga tills nationalekonomen Schyffert kliver in och redovisar hur många pizzor och fantaflaskor Sandviken har tjänat.

        Svara
  25. Melmac

     /  06/10/2018

    Mailade SVT nyheter och frågade om de hade sett LOs klavertramp med den sålda semesteranläggningen. Gissa vad som ligger högst upp just nu på SVT?
    😉

    Svara
  26. Tor

     /  06/10/2018

    När bumerangen kommer tillbaka och träffar dig i skrevet:

    Första måndagen varje månad infaller ”Queer Kallis” på Ribergsborgs kallbadshus i Malmö där besökare får välja fritt vilket omklädningsrum eller badbrygga man ska befinna sig på.

    ”Queer Kallis riktar sig till alla men särskilt till hbtq-personer. Icke-binära och transpersoner som tidigare inte kunnat gå på Kallis på grund av den strikta könsuppdelningen i en dam- respektive herr-avdelning har nu möjlighet till det”‚ står det på hemsidan.

    Bakom initiativet ligger en politisk motion skriven av Hanna Thomé (V) och Linda Hiltmann (Fi), skriver Sydsvenskan.

    Men vissa menar att idén inte gett den effekt man önskat. Enligt Jeanette Larsson, som är föreläsare i mångfaldsfrågor, missbrukas öppenheten av män som kommer dit för att glo på kvinnor som annars är fredade. När hon var där nyligen var det, enligt henne, män överallt på damernas sida.

    – De var i duscharna, på toaletterna, i omklädningsrummen, och på badbryggorna. Stället var invaderat av män, inte av transpersoner vad jag kunde se. Det kändes otroligt obehagligt allting. Hur det såg ut på herrarnas sida vet jag inte.

    Från Aftonbladet- som jag inte vill länka till.

    Inte ett ord om att det var invandrarmän som gick in på damernas och glodde.

    Svara
    • Kristian

       /  06/10/2018

      ”Stället var invaderat av män, inte av transpersoner vad jag kunde se.”

      Hur kan man ”se” det?
      Frågar åt en kompis.

      Svara
      • Tor

         /  06/10/2018

        Säg åt din kompis att gå dit nästa gång.
        Kommer inte vara något problem att se transpersonerna.
        Män som springer omkring med rosa tyllkjolar och svingar med dildos är förmodligen transpersoner. Källa: Pride

        Svara
    • Pelle2

       /  06/10/2018

      Vet du att det var invandrare eller gissar du?
      Jag läste artikeln men såg inte att dom skrev något om nationaliteten.

      Svara
      • Tor

         /  06/10/2018

        Ärligt Pelle2
        När hörde du eller såg några Kalle och Pelle som gick in på damernas och stod och glodde?
        Ja, jag erkänner. Jag killgissade.
        Men det är dit vi har nått tack vare medias lögnaktiga beteende.
        Vi får alltid gissa oss till vilka det är som beter sig dåligt.
        Som när en kvinna blev våldtagen på Finlandsfärjan av 5 Svenskar.
        Visade sig vara invandrare hela bunten.

        Passar Aftonbladets agenda bättre när man skriver att ”män” gick in och glodde.
        Med de gloendes nationalitet hade artikeln aldrig kunnat publicerats.

        Svara
  27. Gorby

     /  06/10/2018

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: