Sverige älskar att skapa allvarliga problem vi inte hade behövt ha

I Borlänge har man problem med att skolbarn också går i koranskola och problemen yttrar sig på lite olika sätt

Eleverna påverkas negativt av det som lärs ut. Vilken överraskning…

En del elever har koranundervisning tre dagar i veckan efter skolan. En del går fem dagar och även under helgen, berättar Kent Karlsson som även är socialdemokratisk lokalpolitiker i Gagnef.

Varningssignalerna ylar för fullt!

Kent Karlsson kan se positiva effekter med att barnen lär sig arabiska och att memorera långa stycken text, men frågar sig hur det påverkar den ordinarie skolan.

Men ändå måste man huka inför det uppenbara.

Annan skolpersonal, som inte vill framträda med namn, berättar att det förekommer att elever inte gör läxor och skyller på att de inte hunnit på grund av koranstudierna.

Koranen är viktigare än skolan.

Det har hänt att elever ifrågasätter lärare som inte har muslimsk bakgrund genom att säga: ”Jag lyssnar inte på dig för du är vit” eller ”Du är inte muslim, varför ska jag lyssna på dig?” Detta förekommer i alla åldersgrupper, från sexåringar till trettonåringar, hävdar han.

Ja vad förväntar man sig ska ske…?

För mig väcker det oro om en del av de barn som går i koranskolan tolkar in att det enbart är muslimska män och kvinnor de ska lyssna på, säger han.

Kent Karlsson säger att han inte kan belägga att koranskolorna har kommit med sådana krav mot barnen, men är inte säker på hur barnen tolkar allt de lär sig i de många formerna av koranundervisning.

– Det som är min oro är egentligen att vissa barn tolkar in saker som gör att de får en bild av att det finns ett vi och ett dem. För mig finns bara vi, säger Kent Karlsson som betonar att det behövs mer dialog med imamerna och koranlärarna.

Ahhh, mer dialog med dem som anser att man inte ska lyssna på de som inte är muslimer. Blir nog skitbra det här när det möter svenskt hukande och konfliktundvikande! Kommer bli succé!

Imamen Abdirahman Ahmed, som utbildats i Jordanien, poängterar att det är föräldrarna som vill att barnen ska studera koranen och att religionen är en viktig del av de ungas identitet. Imamen ställer sig frågande till hur några timmars koranundervisning kan påverka den ordinarie skolan negativt.

– Jag tror inte att det stämmer. Jag har haft elever som gått i den skolan och de har haft det toppen. Och de har det toppen här också. Och vi säger till eleverna att de ska bli duktiga i skolan, att de ska fokusera, säger han.

Imamen säger att svenska lagar och regler gäller och blir förvånad när han får höra att lärare ifrågasätts för att de inte är muslimer.

– Om det har skett är det fel. Det är oacceptabelt, säger han.

Så säger han här. Undrar om det matchar det han säger i koranskolan och i moskén…?

Och i Sverige så måste såna här också dyka upp såklart. ”Oron måste kommuniceras”… Jag kan inte tänka mig nån mer menlös och svensk reaktion. Som om man pratar om att någon inte skickar med stövlar när de ska ut i skogen på dagis och det regnar.

”Finns många tolkningar av islam”

Jenny Berglund betonar att det är viktigt att inte generalisera koranskolor.

– Det finns väldigt många tolkningar av islam. Från de mer fundamentalistiska till de liberala, säger hon.

Och de har olika inriktningar i sin pedagogik och vilka aktiviteter de ordnar

Spelar ingen roll hur många eller få tolkningar det finns, det är förödande för den sk integrationen i Sverige.

Aje Carlbom, docent i socialantropologi vid Malmö Universitet som forskat om politisk islam och religiös identitet, tycker inte att koranstudier kan jämställas med andra fritidsaktiviteter – som enligt honom är mer inkluderande och innefattar samtal och umgänge med många olika kulturer.

– Ur ett integrationsperspektiv borde barnen lära sig svenska språket i första hand. Här lägger man tid på något som inte främjar integration utan snarare separation, säger Carlbom.

En lite mer pragmatiskt får några rader mitt i artikeln också.

Jenny Berglund har förståelse för Borlängerektorn Kent Karlssons oro att hans elever ska hamna i ett större utanförskap genom att ägna så många timmar av sin fritid åt koranstudier med barn från samma minoritetsgrupp.

– Det kan jag så klart förstå, men det är ändå föräldrarnas fria vilja att välja fritidsaktivitet åt sina barn. Naturligtvis riskerar personer som deltar i andra typer av fritidsaktiviteter också att isoleras, men så länge de tillhör majoritetssamhället tänker man inte på det, säger Jenny Berglund.

Och så måste ju det vanliga påståendet att det minsann är likadant på andra ställen tryckas in. Oavsett om det går att jämföra eller inte. Bara för att försöka förminska problemet.

Jenny Berglund tror att en mer öppen dialog, liknande den hon sett i Storbritannien, behövs.

– Det är så klart förståeligt att rektorn önskar att de ska ”bada” i mer svenska helt enkelt om det redan är ett segregerat område, säger hon.

Där har vissa rektorer med många koranstuderande elever väl etablerade kontakter med lokala imamer.

Men jag har inte stött på den typen av kontakt mellan rektorer och imamer i Sverige. Man tycks ha större rädsla för det i Sverige. Det jag har sett är att kontakten har fördel för eleverna, dels för att skolan vet vad de gör och att man kan också kommunicera ifall någon ligger efter, säger Jenny Berglund.

Fördel om rektorer kommunicerar med imamer

Jenny Berglunds råd till skolpersonal är att prata med föräldrar och de religiösa ledarna.

– Det är värt att också kommunicera med imamen och säga: Jag oroar mig, finns det något du kan hjälpa mig med? Visst, det kanske inte är imamens primära uppgift, men det skadar inte att kommunicera, säger Jenny Berglund.

Jag kanske har tokfel här men det jag ser är nästan kriminell naivitet. Vi pratar inte om vilket fika man ska ha på rasten nästa dag utan om en religion som samtidigt är en extremt auktoritär politisk ideologi som inte får ifrågasättas på något sätt. Jag vet inte var man lyckats bra i Storbritannien men Luton ligger ju där och man kan väl knappast säga att den staden är en succé…?

Det har hänt att elever ifrågasätter lärare som inte har muslimsk bakgrund genom att säga: ”Jag lyssnar inte på dig för du är vit” eller ”Du är inte muslim, varför ska jag lyssna på dig?” Detta förekommer i alla åldersgrupper, från sexåringar till trettonåringar, hävdar han.

Var tror man det ovan kommer från egentligen…? För lite dialog? Visar det att kommunikation är viktig? Vad finns att dialoga om? Tror man att man ska kunna övertyga dem om att det är fel? Lycka till…

Det här är totalt förödande för ”integrationen” i Sverige. Och då dyker det upp folk som pratar om ”dialog”, att man ska vända sig till de som driver på separatismen och säga att ”man är orolig”.

De som anser att islam är det viktigaste i livet kommer aldrig att ha en chans i Sverige. Man är dömd att vara utanför samhället. Sverige är världens mest toleranta land men ändå så väljer man frivilligt att stå utanför. Det säger en hel del.

Sverige är världsmästare i skapa onödiga problem vi aldrig hade behövt ha.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

198 kommentarer

  1. MiT

     /  06/14/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.717590181668909.1073741828.713993068695287/1802691796492070/?type=3*

    Svara
  2. Tomas Fritiofsson

     /  06/14/2018

    polisanmäl allt som är grovt
    visa oss andra mail med hot å hat med namn och allt

    Svara
  3. MiT

     /  06/14/2018

    https://twitter.com/marisvensson61/status/1007312336548442112

    Svara
  4. hllviken

     /  06/14/2018

    Infidels (kuffar) bör känna till detta

    Svara
  5. Rikard

     /  06/14/2018

    Hej.

    ”Finns många tolkningar av nationell socialism”
    Jenny Berglund betonar att det är viktigt att inte generalisera pionjärskolor.
    – Det finns väldigt många tolkningar av nationell socialism. Från de mer rasbiologiska och krigshetsande till de socialistiska-demokratiska, säger hon.
    Och de har olika inriktningar i sin pedagogik och vilka aktiviteter de ordnar”

    Mhm, men det är fortfarande samma sak.

    ”Finns många tolkningar av pedofili”
    Jenny Berglund betonar att det är viktigt att inte generalisera pedofiler.
    – Det finns väldigt många tolkningar av pedofili. Från de mer prepubertala till de ephebofila, säger hon.
    Och de har olika inriktningar i sin pedagogik och vilka aktiviteter de ordnar”

    Som sagt, det spelar ingen roll om det är mer ‘liberal’ tolkning eller ej.

    Men majoriteten svenskar vill ju ha koranskolor, moskéer, minareter, mord, våldtäkter, judeförföljelser, stamkrig, klanbaserad maffia, – varför har de annars röstat för massinvandring i över tjugo år?

    Islam, och kulturer, är ingen buffé eller ett smörgåsbord – det är allt eller inget. Jag svär, att läsa nyheter om folk som klagar på att muslimer beter sig som muslimer är som att flytta till en kuststad och gnälla om måsarna.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS För ordningens skull – om islam genomgått den detronisering kristendomen själv bidragit till de senaste fyrahundra åren hade saken sett annorlunda ut och mina jämförelser ovan hade varit grovt felaktiga. Men islam har inte kristendomens historia – muslimer är inte européer. DS

    Svara
    • Kristian

       /  06/14/2018

      I Storbritannien har man på vissa ställen problem med måsar Främst naturligtvis vid kusten, men även inåt landet längs vattendrag.
      Detta beror på att välmenande människor framhärdar i att mata dem.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/14/2018

        I Storbritannien blir det mycket måsskit på stolpen 😉

        Svara
      • Morgan

         /  06/15/2018

        @Kristian
        Fy fan vilken rasist du är, alla begriper ju att du menar flyktingar näs du skriver ”fiskmåsar”.
        Att kalla flyktingar för fiskmåsar är rena rama nazismen.

        Svara
        • Kristian

           /  06/15/2018

          Älskar när tankeläsare berättar för mig vad jag verkligen menar!

          Läs igen: måsarna är inte problemet.

          Svara
          • Morgan

             /  06/15/2018

            @Kristian
            Kommentaren ovan var ironisk, allt kan ju tolkas fel om man så vill.
            Byt ut ordet ”fiskmås” mot ”ogräs” så förstår du vad jag syftar på.

          • Kristian

             /  06/15/2018

            Jag funderade på det innan jag svarade, men uppenbarligen inte tillräckligt långt. Sarkasm är svårt ibland när man som jag här stressar iväg ett svar.
            Beklagar!

            Jo, jag kommer ihåg ogräsdiskussionen. Då hänger jag med igen, för tillfället.

          • Senior

             /  06/15/2018

            Ironi och sarkasm är synnerligen svårt idag, då verkligheten ofta överträffar dikten.

            Jag kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket, men ”autosatir” är synnerligen passande på fenomen som detta med ogräset.

        • Rikard

           /  06/15/2018

          Hej.

          -”Säg länsman, får man kalla länsman för ‘idiot’?”

          -”Hrrhm, nej ser du det får man verkligen inte!”

          -”Jahaa, men får man kalla en idiot för länsman?”

          -”Hrrhm, hmrhm, ja jo det kan man välan få göra?”

          -”Ja, men god dag då, länsman!”

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          Sens moral: som ropar får man svar

          Svara
          • Rikard

             /  06/15/2018

            Hej.

            @Morgan:

            Kolla vilken fin grop jag grävt åt mig själv! Här är plats åt både dig och Kristian.

            Leende gubbe, upptumme och annat helylle-internetiskt.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Kristian

             /  06/15/2018

            Rikard:
            Jag sitter där en stund och slutar gräva!

            Var försiktig med vilken ”leende gubbe” du använder, bara …

            (Du får vara försiktig med uttryck som ”sens moral,” snart nog kommer någon att tala om att ”säga goddag till yxskaftet” eller ”ropa på vargen”.)

    • Ivar L

       /  06/15/2018

      Det här med många tolkningar av islam dyker upp i olika gestalter hela tiden. Det är ett irrbloss trots att det är sant. Felet ligger i att det inte är mikronivån som är intressant för oss i SVerige utan makronivån. Den islamiska världen som helhet är inte något som upplevs som eftersträvansvärt för svenskar och andra européer helt enkelt. Sedan att det finns grader i helvetet är av marginellt intresse sett i detta ljus. Frågan man bör ställa sig är helt enkelt, vad i mitt europeiska land blir bättre av ökat isalmiskt inflytande? Jag vet ta mig tusan inte något överhuvudtaget som jag skulle uppleva som en förbättring. Det finns inget att diskutera med utgångspunkt i den ena eller andra islamtolkningen.

      Svara
  6. hllviken

     /  06/14/2018

    Hur blir det framöver?

    Svara
  7. Gorby

     /  06/14/2018

    Svara
  8. Raljerade lite:

    Svärjevänner

    Svara
  9. Gorby

     /  06/14/2018

    Svara
    • Kristian

       /  06/15/2018

      Skicklig kombination av innehåll, karg humor och redigering.

      ”Försvarsvilja? Vänta lite nu, jag har ingen försvarsvilja. Ni i sjuklövern har förvandlat Sverige till ett så patetiskt land att jag absolut inte skulle kämpa för er i krig. Glöm det! Seriöst, jag flydde mitt land en gång, och nu har svenskarna förstört sitt land såpass mycket så att det finns en risk att jag kommer att behöva fly igen. Blir det krig i Sverige så sticker jag hem till Bosnien.
      Och, visst, där kanske jag kommer att vara fattig, men det finns åtminstone inte skattefinansierade genusstudier.
      […]
      Den svenska staten är det absolut största hotet mot svenskarnas försvarsvilja.”

      (Vill minnas att hans egen inställning egentligen är ”ja, det finns fortfarande hopp, annars hade jag inte brytt mig om att säga något.”)

      Svara
  10. Kristian

     /  06/14/2018

    Den som kan förklara varför jag tyckte detta var så kul har en framtid inom hjärnforskning eller marknadsföring.

    https://twitter.com/Thomas_Kindblad/status/1006617730437599233

    Svara
    • Jonas

       /  06/15/2018

      Så Socialdemokraterna har insett vad de ställt till med, det finns ingen svensk modell, samhället faller sönder och det finns inget ”tillsammans”.
      Nya budskapet är ”Trygghet i en ny tid” som betyder ”Fly den som kan”

      Svara
      • Ivar L

         /  06/15/2018

        Kul med postmodernister som tror att problem försvinner om man slutar benämna dem.

        Svara
  11. Kronblom

     /  06/14/2018

    Sverige samlar på problem. Det normala är att lösa dem. Det finns inget att debattera, bara att lagföra. Österrike har börjat på rätt väg. Något som sällan nämns här är att politiska organisationer som exempelvis MB klassas som en terroristgrupp i många muslimska länder. Tillhör man MB där så är det fängelse utan att passera gå. Tro fan att de håller sig kvar här om alternativen är kravlös ”helpension” här eller 25 år i finkan i hemlandet. Det här är ett av många problem som undfallenheten i bananmonarkin har skapat.

    Svara
    • Ja, slår man ihop Visegrad-länderna med Österrikes och Italiens senaste månader, så får man något som liknar en framtid för Europa. Synd bara att det är utspritt i olika länder.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/15/2018

        Man kan ställa sig frågan varför det enda styrelseskick som har fungerat i Egypten de senaste 100 åren har varit militärdiktatur? Att vara tolerant eller neutral är omöjligt i längden. Att förhålla sig neutral är att att ge upp, eller som Thatcher sa: Hade folk förhållit sig neutrala mot Hitler skulle Hitler ha vunnit.

        Svara
  12. hllviken

     /  06/14/2018


    Svara
    • tolk

       /  06/15/2018

      Den lustiga ”humorn” förtas av faktumet att skriftliga teoretiska frågeställningar knappast går hem hos klientelet som varken kan skriva eller läsa. Än mindre språket som frågorna är formulerade på.

      Barnen sysslar redan med ung företagsverksamhet i praktiken. Fester, drogförsäljning och utnyttjande av svenska tjejer sexuellt. Sen är det koranskola för hela slanten.

      Jo, precis som att Raul skulle låta sin fru hantera pengarna som en svensk feministman.

      Svara
      • tolk

         /  06/15/2018

        7000 är dessutom vad Rauls fru spenderar på nagelvård.

        Svara
  13. Vic

     /  06/14/2018

    I Sverige skapas problemen fullt medvetet (och jag är fullt medveten om att jag jämt och ständigt tjatar om detta). Med ena handen går regeringen ut och aja-bajar lite lätt mot islamism men vad gör andra handen..? Delar ut bidrag till islamistiska organisationer via någon av statens myndigheter eller företag! Man får inte vara så jävla naiv bara.

    Svara
  14. weasel

     /  06/14/2018

    Jag såg på en dokumentär på TV ikväll och sisådär en gång i kvarten blev det reklam.
    Eftersom jag är allergisk mot reklam zappade jag vid dessa tillfällen över till riks/lokal- nyheterna ;
    Tillfälle 1 ; Jag kommer rakt in i ett inslag om den ökande knarkhandeln i de ”utsatta” förorterna.
    Tillfälle 2 : Jag kommer rakt in i ett inslag där någon för mig okänd politiker pratar om hur viktigt det är att de med utländsk bakgrund kommer i arbete.
    Tillfälle 3 : Jag kommer rakt in i ovanstående inslag om problemen i koranskolorna.

    Jag drar av detta två slutsatser :
    1. Något är allvarligt fel när man föredrar att titta på reklam för nätcasinon framför nyheterna.
    2. Det kan bli aningen svårt för Stefan Löfven att få valrörelsen att handla om någonting annat än invandring…

    Svara
  15. imamen

     /  06/15/2018

    ”– Det är värt att också kommunicera med imamen och säga: Jag oroar mig, finns det något du kan hjälpa mig med? Visst, det kanske inte är imamens primära uppgift, men det skadar inte att kommunicera, säger Jenny Berglund.”

    HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA.

    Blir kärringen påsatt av en imam eller vad är det frågan om.

    Svara
  16. hllviken

     /  06/15/2018


    Svara
    • Vic

       /  06/15/2018

      Varför inte? Biologismen har ju ogiltigförklarats i och med uppkomsten och processandet av feministiska teorier. Naturlagarna är nästa struktur som måste övervinnas. Det enorma fokuset på vetenskapliga framsteg och naturlagar cementerar bara bilden av väst och vithet som världens mittpunkt. Vi måste dekolonialisera vetenskapen.

      Svara
      • Bo

         /  06/15/2018

        Var och en som ifrågasätter gravitationen kan enkelt testa sin hypotes. Företrädesvis från taket på ett höghus.

        Svara
    • Var han rasist med dagens mått, eller genomsnittlig för sin tid?
      Om man tar något som sägs av en genomsnittlig Kines om vissa utlänningar och vänder på det, är det mer eller mindre rasistiskt än vad Einstein sade?
      Hade han kunnat bli vald till något i USAs sydstater på 50-talet?

      Hade han kunnat vara Bondeförbundare eller Socialdemokrat på 1930-talet?

      Svara
      • Ivar L

         /  06/15/2018

        Precis, alltid en viktig fråga att ställa sig. Vad sa andra samtida? Till och med Astrid Lindgrens böcker där det talas om negerkungar är ju att betrakta som rasism idag. Hur talade hon om negrer då det begav sig? Det var ju dessutom senare än Einstein.

        Svara
  17. Sverker

     /  06/15/2018

    Svara
    • G

       /  06/15/2018

      Svara
      • Ivar L

         /  06/15/2018

        Fy fasen vad tragiskt detta är. Det är precis vad vi har att se fram emot här också, på sikt. Tänk att se sin hemstad blir övertagen av islamister. Ni missade inte att demonstrationen var i protest mot ett gripande som hade samband med det misslyckade terrorattentatet i Stockholm 2010? Så nära kopplad är islamismen i Storbritannien med oss här i Sverige.

        Svara
  18. G

     /  06/15/2018

    ”Språkproblem inom äldreomsorgen

    Det var under tisdagen som nyheten om att en dam i Nyköping, som ramlat och slagit i huvudet och tryckt på sitt larm, inte fick hjälp eftersom personen som tog emot larmet inte förstod vad som hänt. Tidigare under kvällen hade ännu ett larm blivit obesvarat och när Nyköpings kommun gjorde en lex Sarah-anmälan till Ivo visade det sig senare att detta inte är unikt för Nyköping: Språkproblemen inom äldreomsorgen finns över hela landet och Ivo kallar problemet för en ”riskfaktor” i sin rapport.”
    ….
    – Det finns inga som helst begränsningar på hur lite svenska man kan kunna, sade Elisabeth Antfolk, förtroendevald för fackförbundet Kommunal, till tidningen Kommunalarbetaren som var först med att rapportera om problemet.

    Vidare skriver tidningen att ”bristen på personal inom äldreomsorgen är så stor att arbetsgivarna ser mellan fingrarna och anställer personal som inte förstår svenska”.
    ….
    Till TT säger äldreminister Lena Hallengren (S) att hon först på senare år blivit uppmärksammad på problemet och lovar nu en modell för hur personalen inom äldreomsorgen både ska ha goda omvårdnadskunskaper och kunna prata och förstå svenska. Exakt hur denna modell ska se ut är dock inte klart, men ska diskuteras fram i samråd med arbetsmarknadens parter.

    – Det är otroligt viktigt att personalen inom äldreomsorgen förstår och kan tala svenska. Det är en fråga om trygghet. Därför går vi socialdemokrater nu ut med ett vallöfte där vi lovar att skapa förutsättningar för att personalen inom äldreomsorgen både ska ha goda omvårdnadskunskaper och kunna prata och förstå svenska, exempelvis genom att de ska kunna kombinera arbete med språkstudier, säger Lena Hallengren till TT.

    Varför det blivit så här inom äldreomsorgen hänvisar Lena Hallengren till det stora behov av personal som uppstått. Samtidigt finns många nyanlända som behöver komma in på arbetsmarknaden.”
    http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/sprakproblem-inom-aldreomsorgen-om5335150.aspx

    Svara
    • hllviken

       /  06/15/2018

      Inte bara språkproblem

      Svara
    • Kristian

       /  06/15/2018

      Intervju med ansvarig minister:
      – ”Jag skulle tycka det var dåligt om det vore så här illa.”
      – ”Det är så här illa.”
      – ”Ja, vi måste naturligtvis se till att vända utvecklingen innan de här problemen uppstår. ”
      – ”Men problemen finns ju just nu1”
      – ”Det vore naturligtvis inte bra om det blev som du beskriver det.”
      Och så vidare. Ministern flyttas till annat jobb efter valet.

      Fast kanske inte den här gången.

      Svara
    • Joy

       /  06/15/2018

      När jag var ung var vårdyrket status. Det var svårt att komma in på utbildningarna om man inte hade höga betyg. Vi kände oss nästan utvalda då vi antogs till först vårdgymnasiet och sedan vårdhögskolan.

      Svara
  19. ”Varningssignalerna ylar för fullt!”
    Vilka då? Utveckla.

    ”Men ändå måste man huka inför det uppenbara.”
    Som är?

    ”Imamen ställer sig frågande till hur några timmars koranundervisning kan påverka den ordinarie skolan negativt.”
    Man kan ställa sig lika frågande om kristendomsundervisningen förut. Men vad hände med den då? Jo, den ”rationaliserades bort”. Till förmån för vadå? Ett andligt mörker.

    ”Jag kan inte tänka mig nån mer menlös och svensk reaktion.”
    Eftersom du själv inte är helsvensk och därför skulle ha agerat hur?

    ”Vad finns att dialoga om? Tror man att man ska kunna övertyga dem om att det är fel? Lycka till…”
    Och din föreslagna lösning är därför vilken?

    ”Sverige är världsmästare i skapa onödiga problem vi aldrig hade behövt ha”
    Frågan är om du är en del av ”vi” eller ”de”.

    För ordningens skull vore det ytterst klädsamt och journalistiskt hederligt, om du till bloggbeskrivningen ville bilägga att det rör sig om en 100% opportunistisk, propagandistisk, polariserande, indoktrinerande, hårdvinklad och allt annat än partipolitiskt obunden, blogg, som verkar för att:
    1.
    belysa islam och muslimer i sämsta möjliga dager
    2.
    belysa vissa invandrare (från ”fel” länder) i sämsta möjliga dager
    3.
    belysa Sverige i sämsta möjliga dager (trots att du själv enligt egen utsago har invandrade föräldrar!? från ”rätt land”?)
    4.
    belysa feminism i sämsta möjliga dager (samtidigt som du är radikalfeminist, vad gäller nyheter där invandrare från ”fel” länder är utpekade som potentiella gärningsmän, ja då månas det om ”svenska tjejer” och ”svenska kvinnor”)
    5.
    skapa en viss, filtrerad ”berättelse” av verkligheten.

    Kort sagt: en blogg med syfte att ensidigt fokusera på det negativa hos det, som du/ni inte tycker om.

    Om inte annat skulle en sådan beskrivning underlätta för nytillkomna läsare att navigera sig medelst sin moraliska kompass.

    För det absolut sista du vill förmedla är väl någon sorts pekpinnar till läsarna, om hur de ska tycka och tänka och villket parti de ska eller inte ska rösta på? (ironi)

    Svara
    • Apropå enligt dig indoktrinerande koranskolor.

      Svara
      • Och kom nu inte dragande med sjutton +/- X nedåttummar igen.

        Svara
        • Chr Ewrk

           /  06/15/2018

          Varför bryr du dig så mycket om tummningarna?

          Svara
        • Pelle2

           /  06/16/2018

          @Ghost of democracy
          Så om man inte håller med just dig så är det lågt i tak ?
          MIT låter ju dig härja med diverse inlägg utan att blockera dig och det är väl ett tecken på högt i tak ?
          MIT är ingen journalist,har aldrig påstått att han är opartisk och har, vad jag vet, aldrig propagerat för att man skall rösta på ett visst parti.Det enda han har sagt flera gånger är att han är före detta Socialdemokrat.

          Att du vill ha koranundervisning är upp till dig men det innebär inte att vi behöver hålla med dig om att det är bra om det påverkar barnens studier i övrigt.

          Jag tycker inte att studier i någon religions skrifter skall tillåtas om det påverkar skolgången så besvära dig inte med att dra islamofobikortet.

          Det är mycket viktigare, enligt mig, att lära sig att räkna,skriva,läsa,historia, samhällskunskap med mera än att fördjupa sig i religiösa studier om man inte studerar teologi.
          Du får inget jobb genom att kunna recitera koranen eller bibeln mer än möjligen om du vill bli imam eller präst.
          Jag tycker att MIT gör ett utmärkt jobb med att belysa all galenskap som visar sig i vårt samhälle men jag förstår att du vill att han skall vara tyst och låtsas som om allt är bra.
          Om du inte gillar det som skrivs på denna blogg och inte gillar att folk inte håller med dig så är det bara att sluta läsa.Ingen tvingar dig att hänga här.

          Svara
          • När skrev jag att någon måste hålla med mig? Det är din subjektiva tolkning.

            Jag uppskattar såklart att mina kommentarer publiceras här men det kan jämföras med ”de låga förväntningarnas rasism”.

            Jag publicerar själv alla kommentarer, i den mån någon kommenterar. Även osympatiska sådana. Jag publicerade nyligen en sådan kommentar.

            När du väljer ordvalet ” låter ju dig härja”, så undrar jag hur du menar.

            Till skillnad från dig, som aldrig svär i kyrkan, utan tvärtom sjunger med i ”halleljuja-kören”, om ”godhetsvänstern”, ”kulturmarxism”, ”postmodernism”, etc?

            Var skrev jag att jag vill ha koranunderviisning? Du läser mellan raderna men inte det finstilta?

            När drog jag ”islamofobikortet” och hur ser det ut?

            Ja, det är viktigt att kunna räkna, skriva, läsa och kunna något om historia men du kan inte alltid interpunktion. Hur kommer det sig?

            Religionskunskap och teologi är väl viktigare i dessa tidigare än någonsin tidigare? För att om möjligt kunna förstå sin omvärld.

            För ditt vidkommande är jag redan imam och präst. Av den högre skolan.

            Så du anser att kristendomsundervisningen var fel? Och att kompakt andligt mörker är att föredra, för allas bästa? För samhällets bästa?

            Kommenterar rent telepatiskt med dig just nu, vilket kan förklara stavfel här och där.

            Vill att du ska vakna ur den aborigina drömsömn, som du undermedvetet tror är din absoluta verklighet. Trots att förhållandet är det diametralt omvända.

            Nej, du har helt rätt: ingen tvingar mig att ”hänga” här men tyvärr är det ett uppdrag, som har tildelats mig från ”högre ort”. I det uppdraget ligger att jag är tvungen att ”hänga” här varje dag, på gott och ont.

            Till dess att målet är uppnått.
            Ett ganska tungt ok på mina axlar. Ändå relativt lätt att bära, i jämförelse med annat.

            Varför ”hänger” du själv här och vad vill du uppnå med det? Ídel ryggdunkande och beröm?

            Ja, MiT gör absolut ett utmärkt jobb, om man bortser från den kontinuerliga, hårdvinklade, fultolkade, parti-specifika propaganda, som oundvikligen kan bortses ifrån.

          • Pelle2

             /  06/17/2018

            @Ghost of Democracy
            Nej, du skrev inte rakt ut att jag måste hålla med dig men eftersom du blir så upprörd av att få nedåt-tummar så kan man dra slutsatsen att du helst inte vill ha någon kritik.
            Mit låter folk med kritiska åsikter om det han skriver komma till tals och tar emot en hel del skit från en del kritiker utan att han raderar inläggen.
            Vet inte hur du gör på din blogg men det är ju egentligen irrelevant.

            Jag menar att MIT låter dig skriva diverse kritiska inlägg mot honom och oss andra som kommenterar när jag skrev låter dig härja. Kan inte komma ihåg att du någonsin har skrivit något positivt på denna blogg.

            Nej, jag är inte kritisk mot MIT,s inlägg speciellt ofta och det är därför jag hänger här.

            Det är väl snarare så att godhetsvänstern,postmodernisterna,feministerna och kulturmarxisisterna är de som står för hallelulja-körandet i samhället medan vi
            försöker motverka sådana galenskaper.

            Du skrev inte rakt ut att du vill ha koranundervisning men religion,oavsett vilken, verkar vara väldigt viktigt för dig eftersom du anser att det är ett andligt mörker att inte ha religionsundervisning.

            Nej, jag skriver säkert inte perfekt svenska vad gäller interpunktion men jag tror inte att rektorn i Borlänge eller någon annan är särskilt oroade över min förmåga att skriva…
            Själv skrev du ”halleljuja-kören” så din stavning är ju inte perfekt.
            Men du stavar ju bra i stort så jag är inte så orolig för din del heller…

            Jag har aldrig sagt att du drog islamofob-kortet utan försökte bara få dig att låta bli att göra det. Islamofob-kortet handlar om, vilket du säkert vet, att vissa muslimer skriker i högan sky för den allra minsta kritik som riktas mot islam och kallar kritikern för islamofob.

            Jag har aldrig påstått att du är präst eller imam men du verkar vara väldigt positiv till religion.Personligen skiter jag i om du är religiös eller ej.

            Jag har inget emot den religionskunskap som vi fick på min tid i skolan. Den berörde alla religioner så att man fick en kunskap om dom. Men det är väl den vanliga svenska fegheten om den undervisningen har tagits bort för att man inte skall stöta sig med någon…
            Den religionskunskap vi hade handlade om någon timme i veckan och påverkade inte skolarbetet negativt vilket tydligen koranundervisningen gör enligt rektorn.

            ”Vill att du ska vakna ur den aborigina drömsömn, som du undermedvetet tror är din absoluta verklighet. Trots att förhållandet är det diametralt omvända.”

            Tills skillnad mot dig då antar jag som naturligtvis är så väldigt kunnig och upplyst. Antar att du tänker upplysa mig om hur verkligheten egentligen är enligt den stora mästaren..

            ”Nej, du har helt rätt: ingen tvingar mig att ”hänga” här men tyvärr är det ett uppdrag, som har tildelats mig från ”högre ort”. I det uppdraget ligger att jag är tvungen att ”hänga” här varje dag, på gott och ont. ”

            Nu börjar det bli riktigt spännande. Är det gud, allah,CIA eller främmande makt som har tilldelat dig ett uppdrag ? Eller har bara foliehatten ramlat av huvudet ?

    • (vilket parti)

      Svara
    • lol

       /  06/15/2018

      @Ghost

      Vad menar du med ”ett andligt mörker”?

      Vän av ordning undrar:
      Står det inte bloggskribenten helt fritt att delta i samhällsdebatten och per definition bedriva opinion om vederbörande så vill?

      Känner inte till bloggskribentens partisympatier men en vild gissning är att många medborgare kommer att missnöjesrösta på SD i valet eftersom landet har förfallit.

      Att det är fokus på integrationsproblematiken betyder inte att det per definition är en propagandablogg för SD även om det finns kommentatorer som propagerar för olika partier.

      SD:s bästa valarbetare är i första hand etablerad media och public service som sprider propaganda som gör folk förbannade utöver den negativa samhällsutvecklingen vilket får motsatt effekt. Där har du i så fall ett mycket större problem.

      Bara för att man inte vill ha en islamistisk revolution i Sverige så betyder det inte att man är pro SD.

      Hör vad du säger men tror inte att bloggskribenten kan sätta Sverige i sämre dager än vad det redan är med skjutningar, no-go-zoner, övergrepp och all annan idioti som sker var dag.

      Det är trots allt inget som bloggskribenten har hittat på i sin vilda fantasi, även om ditt hypotetiska scenario hade varit att föredra.

      Är du inte politiker och etablerad media du borde klaga på i första hand istället för en slumpvist utvald bloggskribent i cyberrymden som för det första har noll inflytande över rådande samhällsutveckling och för det andra inte bekänner sig till floskler, censur och politisk korrekthet.

      Angående journalistisk hederlighet:

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Jenny_Berglund

      ”Jenny Berglund, född 1968, är en svensk religionsvetare, docent vid Södertörns högskola.

      Jenny Berglund disputerade 2009 på avhandlingen Teaching Islam: Islamic Religious Education at Three Muslim Schools in Sweden,.[1] Jenny Berglund undervisar och forskar inom områdena islamologi samt religionsdidaktik. Framförallt har hon intresserat sig för islamundervisning i Europa. 2015 publicerade hon en rapport om statligt finansierad islamundervisning i Europa och USA för The Brookings Institution.[2] Tillsammans med Simon Sorgenfrei har hon bland annat varit redaktör för boken Ramadan, en svensk tradition.”

      Vem är det som är 100% opportunistisk, propagandistisk, polariserande, indoktrinerande, hårdvinklad och allt annat än partipolitiskt obunden – men som kallar sig sakliga och opartiska. En ledtråd är att det börjar på Public och slutar på Service.

      Kamma dig ditt troll.

      Svara
      • hllviken

         /  06/15/2018


        Svara
      • Ivar L

         /  06/15/2018

        Stringens är första steget att vinna en debatt, du lämnar walk over redan med en gång genom att försöka få med allt, i en enda röra ”Ghost of…” Det går inte att debattera mot din sallad av åsikter helt enkelt.

        Svara
        • Stort tack Ivar L för att du ”upplyste” mig om stringens, sallad och annat, som kittlar dina smaklökar. Nu förstår jag att du inte lämnade walk over, utan tvärtom framförde stringenta argument i sak, som vann debatten.

          Svara
          • Ivar L

             /  06/16/2018

            Det går inte att debattera i den köckemödding du skapat.
            Särskilt inte i den här kommentarsformen. Jag upplyser dig om att du misslyckats redan i ansatsen.

            Särskilt med tanke på att du får många mot dig så måste du nog koncentrera dig på kärnan i dina invändningar. Titta ovan och nedanför min text här och bedöm själv om du tycker det blev en bra debatt.

            Välj en central punkt nästa gång. Om du verkligen vill något.

      • Tyckte att du inledde svaret ganska så neutralt, nästan småvänskapligt, men det sista lät otrevligt och förtog det neutrala, så att negativ, kommunikativ obalans och dissonans uppstod.

        Det andliga mörkret kan för sekulariserade översättas till politiskt mörker.

        Vad har Wikipedias information om religionsvetaren och docenten ”Jenny Berglund” för koppling till någonting här?

        På vilket sätt är Du ”saklig” men Jag ett ”troll”?

        Din ledtråd ger jag inte mycket för.

        ”Public Service” = allmän välfärd?
        Har du någon invändning mot det?

        Men för all del, välj gärna att inte tro på något, som jag skriver och fäst hellre obegränsad tilltro till en anonym propagandablogg, som arbetar ”24/7”, för någon obskyr agenda. Valet är helt och hållet ditt, upp till dig!

        Skrattar bäst, som skrattar sist, lol?
        Vem krattar manegen för hästarna?

        Svara
        • lol

           /  06/16/2018

          Du för en aggressiv metadiskussion.

          Alltså.

          Du får ha precis hur mycket ”kommunikativ dissonans” som du vill.

          Förstår att det låter främmande för dig, men personligen surfar jag inte in på en blogg på Internet för att tro.

          Jag är inte här för att tro.

          Varken på på en blogg.

          Eller på vad du skriver.

          Än mindre på en sagofigur i himlen.

          Du får gärna göra det.

          Det hindrar ingen.

          Nu råkar det förhålla sig så att alternativmedia och bloggar tar upp saker som etablerad media mörkar eller vinklar.

          Saken är enkel.

          Public service ska inte bedriva propaganda för islamistisk revolution.

          Jenny Berglund är en propagandist som används av SVT för att normalisera islam.

          Och du är ett troll.

          Svara
          • Aggressiv eler inte, det är en subjektiv tolkning men är det inte just metadiskussioner, som för tillvaron framåt, med allas bästa för ögonen, ständigt framåt mot målet av, kanske utopin om, ömsesidig förståelse?

            Om du definierar mig som ett troll vem är du själv då? Du kallar dig ”lol”. Redan det inger ju förtroende för dig som en seriös person. Alternativt bara ett lågmält och diskret ”Haha”.

            Fast vad har du emot troll, rent allmänt? De är ju bara någon sorts historiskt återkommande syndbock, alltför tacksamma att skyllla allsköns otyg för och belasta med allting som man själv inte har tagit tag i. Trots att trolllen är relativt harmlösa naturväsen, som inget annat vill än att vill leva ifred, utan inblandning utifrån.

          • ”Du får ha precis hur mycket “kommunikativ dissonans” som du vill.
            Förstår att det låter främmande för dig, men personligen surfar jag inte in på en blogg på Internet för att tro.
            Jag är inte här för att tro.
            Varken på på en blogg.
            Eller på vad du skriver.
            Än mindre på en sagofigur i himlen.”

            Så varför är du här då, om du inte vill tro på någonting? Blint.

    • Senior

       /  06/15/2018

      1. Varför inte?
      Betydligt mer ”upphöjda” politiker och personer på vänsterkanten gör exakt samma sak mot politiska motståndare såsom ”vita medelålders män”, SD, moderaterna, ”högern” etc. etc.
      Gällande islam: det är mer politiskt än religiöst.
      Det behövs en motpol till dem.

      2. Se punkt 1.

      3. Vill man åtgärda problemen måste man belysa och genomlysa dem så att bra åtgärder kan sättas in. Detta har inget med ras, kön eller ursprung att skaffa.

      4. Se punkt 3.

      5. Precis som DN och ”agendasättande” journalistik, SVT/SR etc. Skillnaden är att toklandet inte påstår något annat.

      ”Kort sagt: en blogg med syfte att ensidigt fokusera på det negativa hos det, som du/ni inte tycker om.”

      Japp, det är min uppfattning också, se punkt 3.

      Vill du hellre fokusera på positiva saker och händelser är du mig veterligen lika fri som alla andra att skapa en egen blogg.

      Toklandet har väldigt högt i tak här på bloggen dessutom, du är säkert välkommen med sakliga inlägg som belyser de positiva delarna i ämnen som avhandlas.

      Svara
      • Senior

         /  06/15/2018

        …..Du kan säkert hjälpa oss pessimister med en mer positiv infallsvinkel på alla stolligheter i ”Toklandet”…..

        Svara
    • lol

       /  06/15/2018

      ”4. belysa feminism i sämsta möjliga dager (samtidigt som du är radikalfeminist, vad gäller nyheter där invandrare från ”fel” länder är utpekade som potentiella gärningsmän, ja då månas det om ”svenska tjejer” och ”svenska kvinnor”)”

      Feminism belyser sig själv i sämsta möjliga dager.

      Vidare kan du utveckla din tankevurpa om att radikalfeminister på något sätt »månar« om svenska (samt icke-svenska) tjejer och kvinnor.

      Betänk att du med begreppet radikalfeminist syftar på anhängare av en ideologi. Närmare bestämt en radikal könskollektivistisk ideologi som fäktas mot väderkvarnar i form av förtryckande osynliga patriarkala strukturer och normer.

      Det är inte riktigt jämförbart med att måna om kvinnor.

      Radikalfeminister drivs av hunger efter revolution och makt, samt hat mot män. Deras fokus har alltid varit könskamp och aldrig individuella kvinnors hälsa och välmående. Du behöver bara skrapa med din lilla kvinnliga nagel på ytan på den fasaden för att inse detta.

      Har situationen för kvinnor blivit bättre eller sämre med den s.k. feministiska regeringen? Har antalet övergrepp minskat eller kanske rent av exploderat.

      När en ung svensk kvinna gruppvåldtas på ett flyktingboende, exempelvis, skriker radikalfeministen sig hes på en manifestation för öppna gränser.

      För att det hjälper kvinnor eller för att kvinnor som grupp har lägre status i den identitetspolitiska offerhierarkin?

      När en hedersförtryckt kvinna kastas från balkongen i förorten mot en snabb och säker död, då sitter radikalfeminsten på Twitter och skriver om könsfördelning och knaprar praliner.

      Det enda som rör sig i hennes huvud är hur många följare hon får genom att skriva om glastak och penistillägg på sociala medier, med drömmen om att hennes tafatta provokationer förr eller senare leder till en talanglös mediakarriär.

      Feministisk revolution innebär offer och offren är till stor del kvinnor.

      Du kanske syftar på skenet av omtanke som är begränsat till vissa förutbestämda offergrupper. Feminister som inte är representativa för gruppen kvinnor i stort, tar sig rätten att representera kvinnor och föra kvinnors talan i det identitetspolitiska strategispelet om ”rättigheter”.

      Radikalfeministen månar om kvinnor mestadels som ett sätt att godhetssignalera när hon spelar offerbingo. För priviligierade kvinnor som vill göra raketkarriär är det såklart användbart att tillhöra en offergrupp och kvoteras in här och var, men det är kanske inte riktigt vad gemene man i första hand förknippar med ordet omtanke.

      Precis som det inte är av genuin omtanke feminister ofta använder kvinnor i Saudiarabien som exempel på kvinnoförtryck när de inte hittar något att använda sig på nationell nivå. Det är endast ett sätt att rättfärdiga sin egen revolutionära kamp, genom att godtyckligt hoppa och växla mellan att vara världsmedborgare och offer. Kanske färgar kvinnoförtrycket av sig då?

      Kampen för kvinnor historiskt sett har inte mycket att göra med feminismen i dag. Feminism i dag är drömmen om revolution och kriget mot osynliga strukturer och normer, där man ställer kön och människor mot varandra.

      Män månar om kvinnor på ett helt annat sätt. Det är inte revolution och könskamp som är det primära här utan snarare att hjälpa nära och kära, hjälpa utsatta individer, som exempelvis en kvinna i nöd.

      Gemene man vill ha ett sunt samhälle där kvinnor är lite säkrare. Då underlättar det om man inte sätter en huckle på kvinnors huvuden och kastar ner dem från balkonger.

      Ledsen, men du får nog hitta ett bättre sätt att krystat insinuera att bloggskribenten är rasist än att kalla vederbörande för radikalfeminist.

      Feministen är såklart jämförbar med rasisten på så sätt att feminister hatar vita män. Av någon anledning är feminister väldigt fixerade vid kön och hudfärg. Det brukar kallas för sexism och rasism om man inte spelar feministisk bingo och har frikort mot vita män.

      Punkt 4 håller inte heller vatten tyvärr.

      Lycka till på nästa trollvandring.

      Svara
      • Vilken ”tankevurpa” avser du?
        Var påstod jag vad radikalfeminism månar om, eller när försvarade jag den ens, såsom du verkar anse? Lästips: min blogg.

        ”För att det hjälper kvinnor eller för att kvinnor som grupp har lägre status i den identitetspolitiska offerhierarkin?”
        Ja, vad tror du själv?

        Men det är väl ganska tydligt att radikalfeminism månar om tjejer och kvinnor främst?
        Förresten är ju könet ennligt radikalfeminismen ETT och en glidande skala, från ganska lite kvinna till fullvärdig. Det innebär att hart när alla har möjlighet att bli upptagna och accepterade. I sinom tid.

        Men om vi bortser från den extrema ideologin. Varför månas det ibland om kvinnor på den här bloggen då?
        Vad tror du?

        Vilka väderkvarnar slåss man mot här? Vilken hunger drivs man av?
        Som ett spel för galleriet.

        Problemet som jag har med t.ex. dig är lögnaktiga påståenden som detta:
        ”När en ung svensk kvinna gruppvåldtas på ett flyktingboende, exempelvis, skriker radikalfeministen sig hes på en manifestation för öppna gränser.”.
        Det är inte hämtat från verkligheten, utan din föreställning om densamma!
        När har det citerade hänt?
        Ser du inte själv att du talar om två helt olika saker:
        1. en påstådd gruppvåldtäkt någonstans
        2. en manifestation om något helt annat?

        Och varför är det viktigt för dig att kvinnan är svensk?

        ”När en hedersförtryckt kvinna kastas från balkongen i förorten mot en snabb och säker död, då sitter radikalfeminsten på Twitter och skriver om könsfördelning och knaprar praliner.
        Det enda som rör sig i hennes huvud är hur många följare hon får genom att skriva om glastak och penistillägg på sociala medier, med drömmen om att hennes tafatta provokationer förr eller senare leder till en talanglös mediakarriär.”

        Må så vara och du kan ha en poäng i det men å andra sidan skriver du ju inte det därför att du månar om kvinnor, utan därför att du ogillar arketypen av en invandrare från ”fel” länder och din arketyp av radikalfeministen!

        Återigen: hur ser det ut i verkligheten då? Hur många kvinnor kastas från balkonger i Sverige per år? Är det ett samhällsproblem, menar du? Knappast, menar jag.

        Har inga invändningar mot detta:
        ”Feministisk revolution innebär offer och offren är till stor del kvinnor.
        Du kanske syftar på skenet av omtanke som är begränsat till vissa förutbestämda offergrupper. Feminister som inte är representativa för gruppen kvinnor i stort, tar sig rätten att representera kvinnor och föra kvinnors talan i det identitetspolitiska strategispelet om “rättigheter”.
        Radikalfeministen månar om kvinnor mestadels som ett sätt att godhetssignalera när hon spelar offerbingo. För priviligierade kvinnor som vill göra raketkarriär är det såklart användbart att tillhöra en offergrupp och kvoteras in här och var, men det är kanske inte riktigt vad gemene man i första hand förknippar med ordet omtanke.”
        förutom att det jag inte syftade på något av det.

        Inte heller mot detta:
        ”Precis som det inte är av genuin omtanke feminister ofta använder kvinnor i Saudiarabien som exempel på kvinnoförtryck när de inte hittar något att använda sig på nationell nivå. Det är endast ett sätt att rättfärdiga sin egen revolutionära kamp, genom att godtyckligt hoppa och växla mellan att vara världsmedborgare och offer. Kanske färgar kvinnoförtrycket av sig då?
        Kampen för kvinnor historiskt sett har inte mycket att göra med feminismen i dag. Feminism i dag är drömmen om revolution och kriget mot osynliga strukturer och normer, där man ställer kön och människor mot varandra.”
        förutom att de feminister, som du tänker på, sannolikt skulle vara av en radikalt annan uppfattning än du. Tror du själv att de skulle hålla med dig i sak?

        Det här stycket ter sig dock en smula komiskt:
        ”Män månar om kvinnor på ett helt annat sätt. Det är inte revolution och könskamp som är det primära här utan snarare att hjälpa nära och kära, hjälpa utsatta individer, som exempelvis en kvinna i nöd.”.
        Då menar du förstås rejäla, maskulina men inte macho, svenska män?
        Hur menar du med ”en kvinna i nöd” om jämställdhet råder?
        I såfall är väl kvinnor och män jämställda? Genom det du skriver gör du ju kvinnor till ett svagare kön än män! Och därmed till potentiella offer.

        Är du verkligen säker på att du har bestämt dig för om kvinnor är offer, p.g.a. sitt kön, eller självständiga, med män jämställda, individer, eller inte?

        Du låter rätt osäker på den punkten här:
        ”Gemene man vill ha ett sunt samhälle där kvinnor är lite säkrare. Då underlättar det om man inte sätter en huckle på kvinnors huvuden och kastar ner dem från balkonger.
        Ledsen, men du får nog hitta ett bättre sätt att krystat insinuera att bloggskribenten är rasist än att kalla vederbörande för radikalfeminist.”.

        Apropå ”tankevurpa”.

        Varför ska just kvinnor känna sig ”lite säkrare” i ett dylikt ”sunt samhälle” och har du skickat ut någon enkät till ”gemene man” om detta, vars resultat kan styrka dina påståenden? Återigen hur många kvinnor kastas från balkonger i Sverige per år? Är det ett samhällsproblem? SVAR: nej! Så varför ens ta upp det, igen?

        Och vad har du för problem med att människor klär sig på vissa sätt? Hur skulle du själv reagera om någon hade synpunkter på din egen klädsel? Har du synpunkter på bikinis?

        Jag insinuerade inte att bloggskribenten är rasist, genom att han är radikalfeminist, utan att rasism och selektiv radikalfeminism är två tydliga, ofta matchande, komponenter, som återkommer i inläggen (och kommentarsfälten).

        ”Feministen är såklart jämförbar med rasisten på så sätt att feminister hatar vita män. Av någon anledning är feminister väldigt fixerade vid kön och hudfärg. Det brukar kallas för sexism och rasism om man inte spelar feministisk bingo och har frikort mot vita män.”

        Håller med dig där och därför stör jag mig ibland på det som skrivs på denna blogg, som ibland är fixerad vid hudfärg, eler åtminstone etnisk härkomst.

        Hur går det med din egen lilla kvinnliga nagel då?
        En nagel i ögat för vem?

        ”Punkt 4 håller inte heller vatten tyvärr.
        Lycka till på nästa trollvandring.”
        Har inte sett att du på något sätt punkterade punkt 4. Lyckligtvis.
        Och det är nog snarare du själv som behöver lyckönskningar på trollfärden.

        Svara
    • Mjölner

       /  06/15/2018

      Har du rymt från trollfabriken? Läs lite på min länk i kommentarerna lite längre ned.

      Svara
      • Nej, befinner mig tyvärr fortfarande här. Själv då?

        Svara
        • Senior

           /  06/16/2018

          Jag saknar dina positiva inlägg!

          Svara
        • weasel

           /  06/16/2018

          ”4.
          belysa feminism i sämsta möjliga dager (samtidigt som du är radikalfeminist, vad gäller nyheter där invandrare från ”fel” länder är utpekade som potentiella gärningsmän, ja då månas det om ”svenska tjejer” och ”svenska kvinnor”)”

          Ghost of Democrazy ;
          Man är inte ”radikalfeminist” om man anser att män inte ska våldta kvinnor.
          Man är ”radikalfeminist” om man anser att det är extremt viktigt att 50 % av brandmännen är kvinnor och detta oavsett om dom klarar de fysiska kraven eller inte.

          Svara
        • Mjölner

           /  06/16/2018

          Då har du rymt alltså?

          Svara
  20. Kristian

     /  06/15/2018

    Sonesson brukar inte vara nyttig idiot, vad jag kan minnas.
    ”Sonesson: Ingen ska känna sig tvingad att äta gris”
    http://www.gp.se/ledare/sonesson-ingen-ska-k%C3%A4nna-sig-tvingad-att-%C3%A4ta-gris-1.6578045

    ”ingen ska känna sig tvingad att äta det.”
    Ingen har föreslagit detta.

    ”Läsaren kan göra tankeövningen att bjuda hem gäster på kinesisk köttgryta och först efteråt berättar att rätten var gjord på golden retriver, marsvin och siameskatt.”
    Äpplen och päron. Det är väl ingen som försöker gömma fläskkött i annan mat?
    Halmdocka.

    Förväntar mig en artikel från samma penna om att ”det är ju bara en tygbit, det är väl inte så farligt.” Det handlar inte om respekt, det handlar om att ett minoritet vill förbjuda majoriteten att göra på ett visst sätt.

    PS. Häst smakar som en sämre sorts nötkött. Lite som diverse vilt, som ju är en sämre sorts nötkött.

    Svara
    • Jonas

       /  06/15/2018

      Nu har jag gjort tankeövningen och jag förstår fortfarande inte problemet. Jag har ätit hund och åsna i Kina. Åsna var gott men inte hunden. Om jag skulle åka till Peru så skulle jag prova marsvin utan att tveka.

      Svara
      • Kristian

         /  06/15/2018

        Precis. Det är det där med att ”tvinga” och ”lura” som undergräver hela artikeln.

        Svara
        • Frida Gustavl

           /  06/16/2018

          Håller inte med, häst smakar väl mer som nöt, dock lite magrare.

          Svara
          • Bra att få höra andra åsikter!
            Där jag bodde hade hästslaktaren öppet tre dagar i veckan, så uppenbarligen finns efterfrågan.

  21. Gigas

     /  06/15/2018

    Från den 23 april så den här har kanske redan var uppe här.

    ”I Sverige och internationellt sprids nu en bild av konflikten i Svenska Akademien som ett utslag av djupgående sexism i det svenska samhället. Ingen tycks komma på tanken att göra journalister ansvariga för denna historias konsekvenser för ”Sverigebilden” – trots att detta på ett konkret sätt riskerar Nobelprisets och därmed Sveriges anseende. Det påminner om att Sverigebilden som slagträ i debatten, och kritiken mot debattörer som ansetts skada denna Sverigebild utomlands, aldrig varit en fråga om omsorg om landet.”

    https://kvartal.se/kommentar/sverige-bilden-av-patriarkal-tyranni

    Svara
    • Frida Gustavl

       /  06/16/2018

      Ha ha, kul vi vinkel. Ultranationalisterna på vänsterkanten lyser med sin frånvaro.

      Svara
  22. Kristian

     /  06/15/2018

    Vänsterns analysmaskin värms upp inför valet.

    Ja, och om vi kan få sharia samtidigt så blir kreditkortet gratis!
    (Snällt av Malin Lundgren att sudda namnet.)

    Svara
  23. MiT

     /  06/15/2018

    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155756532328251*

    Svara
    • Ivar L

       /  06/15/2018

      Ganman har väl jobbat på SR? Är det gamla arbetskamrater han ryker ihop med?

      Svara
      • Han har jobbat – som jag förstår det – av och till i dryga 20 år för P4 Jämtland. Verkar vara en sjuhelsikes kukmätartävling som pågår. Med det sagt – Ganman har ett Facebookkonto. SR har allt det han listar – jämn kamp?

        Svara
        • Ivar L

           /  06/16/2018

          Visserligen har Ganman rätt i att redaktionen bättre bör motivera varför den tidigare intervjun ströks men han går alldeles för mycket till attack för att det skall landa väl hos lyssnare som inte är insatta i frågan. Han framstår som aggressiv vilket kanske beror just på att det är f.d. kollegor som ryker ihop. Jag tror inte han vann någon till sin sak som inte redan var på hans sida här. Nästan lite Özz Nujen-varning på Jens här.

          Svara
  24. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
  25. Kristian

     /  06/15/2018

    ”Bloggare gör analysjobbet åt hela departement på 15 sekunder. Journalister arbetslösa.”

    Svara
  26. Mjölner

     /  06/15/2018

    Läs om den muslimska grymheten. Vilket samhälle väntar oss om vi låter muslimerna hållas
    https://samtiden.nu/2018/06/det-muslimska-slavjakten-i-europa/

    Svara
    • Kan det råka vara på det viset att du är indoktrinerad av ”den rätta läran”? ”Pegida”, etc. I såfall: dags för avprogrammering för din del!

      Svara
  27. Mjölner

     /  06/15/2018

    Democracy=rule by people, vilket inte är relevant i Sverige. Ghost of Democracy låter som en sekt inom islam. Upplysningsvis så skriver bloggägaren precis vad fan han vill om vilka ämnen han tycker är värt att ventilera. Islam, fascism, kommunism, Allah, Hitler och Stalin, som ler och långhalm och med en rutten historia.

    Svara
    • Varsågod att tycka precis vad du vill om precis vad som helst. Det är väl även mitt privilegium? T.ex. Mjölner låter som någon asatroende. Någon, som lever i det förflutna och inte skäms det minsta över det, tvärtom. Hur kommer det sig att du berättar för mig vad bloggägaren skriver om och inte?

      Svara
  28. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
  29. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
    • Varför får jag känslan av att detta kommer att bli så rejält trollat?

      Svara
      • Kristian

         /  06/15/2018

        A/S/L?

        Lite tråkigt, det kunde vara ett behövligt initiativ.

        Svara
        • Ivar L

           /  06/16/2018

          Är det inte stor risk att de kommer få chatta med politiska kommissarier? Det brukar väl bara bli människor med ”rätt” värdegrund som får jobba med sånt där?

          Svara
  30. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
  31. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
  32. Ivar L

     /  06/15/2018

    I Polen och Ungern så motarbetar staten journalisters möjlighet att fritt rapportera om politik:
    http://www.friatider.se/riksdagen-nekar-egor-putilov-ackreditering

    Oj, det var visst Sverige.

    Svara
  33. MiT

     /  06/15/2018

    Svara
    • Satt just idag och läste på allmogen.org och funderade på nation kontra stat.

      Den som är medborgare är ”medlem” i en viss stat. Något administrativt. Gränsen för hur många man kan ha samtidigt står i olika lagar.

      Nation, historia, folk. Det är något annat som inte kommer via blanketter. Det får man aktivt välja och arbeta för. Gränsen där beror dels på vad man själv vill, dels på hur man uppfattas av andra. Det går inte att lagstifta om, utan växer fram över lång tid.

      (Och nej, jag har inte skrivit eller antytt något om ”blod och jord”. Jag menade verkligen ”eget val och arbete.” Lite Lutherskt, sådär.)

      Svara
    • Skeptisk

       /  06/15/2018

      Hur blir man same? Flyttar till Norrbotten?

      Svara
      • Rikard

         /  06/16/2018

        Hej.

        Samer omfattas av blodslagar i ordets rätta bemärkelse. Jag kan exempelvis aldrig bli same, eller räknas som same, då jag saknar samiskt blod i mitt släktträd.

        ”Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas. Lag (2010:1408).” RF 1 kap, 2§, 6 stycket.

        Rennäringslagen är en regelrätt raslag, av samma slag som så gott som samtliga muslimska länder har:

        ”Renskötselrätt
        1 § Den som är av samisk härkomst (same) får enligt bestämmelserna i denna lag använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar.
        Rätten enligt första stycket (renskötselrätten) tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd.
        Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36).” Rennäringslagen,

        Så om du inte är född same får du inte hålla renar och du har ingen rätt till betesmark. För att du har fel ras.

        Sverige har alltså äkta raslagar. Gissa vad det kan innebära, om man använder det som principiellt prejudikat?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ivar L

           /  06/16/2018

          För att rösta i sametinget kräver man istället ett slags hemspråksbevis, att det talats samiska ”hemma”:
          https://www.sametinget.se/1061

          Svara
        • Olof

           /  06/16/2018

          Njae, det stämmer inte helt. Som Ivar sa så kan vem som helst bli same genom att göra troligt att denne talar samiska i hemmet och anser sig vara same.

          Medlemskap i samebyarna har bara en minoritet, c:a 25% av samerna, och kan snarast se som en lite udda form av adel-kooperativ-företag. Jag skulle tippa på att den diskrepansen kommer leda till rätt stora problem för samebyarna i framtiden – de vill gärna hävda sin rätt genom hänvisning till minoritetsställningen, samtidigt som de inte är det minsta intresserade av att inkludera större delen av den minoriteten. Och bemedlad överklass som kräver särrättigheter brukar sällan omhuldas så mycket här i landet…

          Svara
    • Ivar L

       /  06/15/2018

      Med Oscars definition faller väl minoritetstanken? Samer finns inte.

      Svara
    • weasel

       /  06/15/2018

      Jag funderar på att mejla Afrosvenskarnas riksförbund och informera dom om att Oscar Sundvall har beslutat att dom inte är några ”afrosvenskar” utan bara ”svenskar” , så att dom omedelbart kan antingen döpa om sin förening till ”Svenskarnas riksförbund” eller lägga ner sin förening…

      Svara
    • G

       /  06/16/2018

      Bra motargument och olika resonemang i Oscars tråd.

      Svara
    • Annie, get your fanny

       /  06/16/2018

      Jag tycker det känns ganska uppenbart att Annie Lööf vill sno åt sig väljare från Miljöpartiet. Jag hoppas hon lyckas såtillvida att Miljöpartiet åker ut ur Riksdagen. Gärna med 3,99 % av väljarkåren. Detta anser jag nästan ännu viktigare än att SD får mer än 25 %, så SD supporter (och kandidat) jag är. Jag kan inte på rak arm komma på ngn annan politisk rörelse i modern tid som varit så skadlig för landets utveckling som Miljöpartiet.

      Så grattis Annie till ditt kommande kap av miljöpartister.

      MickeP

      Svara
      • Kristian

         /  06/16/2018

        I SCBs väljarundersökning i Maj hade Mp gått ned 2.6 procentenheter sedan valet och C upp med samma antal. I avdelningen ”nettoflöden” var det dock bara 0.7 procentenheter direkt från M till C.

        Problemet är väl att M är så veliga och S så .. .maktbenägna … att båda kan tänkas vilja ha med C, det nya skogstokiga partiet.

        Men visst är det trevligt att Mp krashar!

        Svara
  34. Ivar L

     /  06/15/2018

    Jag börjar bli rätt trött på de här debatterna.

    Det behöver inte forskas på koranskolor för att inse att den kristna kulturen som skapat dagens Europa och den islamiska som skapat Mellanöstern inte är kompatibla. Problemet med alla idéer om att det skall gå att harmoniera islam i Sverige och att religionsfrihet och immigranters identitet är viktig är att facit redan finns. Det kristna Europa och dess förlängning i Nordamerika och den muslimska gemensamheten som sträcker sig från Indonesien till stora delar av Afrika har utvecklats parallellt i över 1000 år i var sina riktningar. Uppenbarligen vill många muslimer själva inte ens bo kvar i sin kultursfär men vad varken de eller många politiker och forskare verkar fatta är att de inte kan flytta till den kristna världen och åtnjuta dess frukter och samtidigt ta med sig det som gör att de vill flytta från sin egen kultur.

    Det måste helt enkelt tvingas fram eller så får de inte flytta hit. Det är bara länder som gör något av detta (Östeuropa, Island, Schweitz) som kommer att fortsätta fungera på europeiskt manér i det långa loppet. Det finns ingen integration av islam i stor skala i Europa.

    Svara
  35. MiT

     /  06/15/2018

    Läs tråden, hon har inget att komma med förutom känslosås…

    Svara
    • Melmac

       /  06/15/2018

      Detta berättade Paul Joseph Watson redan för ett år sedan. Med hjälp av appen Marine Traffic kunde man se hur Läkare utan gränsers fartyg låg och väntade på int. vatten precis utanför Libyskt vatten. Skytteltrafik med smugglare kom ut och dumpade folk som sen togs i hamn i bl.a. Lampedusa. Vad jag kommer ihåg ville den Italienska kustbevakningen ha ett avtal underskrivet att gällande sjöregler skulle gälla för dessa organisationer. De flesta skrev under men inte Läkare utan gränser, som alltså fortsätter trotsa sjöreglerna.

      Jag slutade där och då skänka pengar till dessa, lägger dem hellre på barncancerfonden och WWF.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/16/2018

        Jag är oerhört besviken på Läkare utan gränser. Varför skall läkare syssla med människosmuggling? Själva idén med en styrka läkare som jobbar i katastrofzoner är oerhört bra men om de inte är politiskt neutrala utan driver en världspolitisk agenda har de helt förbrukat mitt förtroende. I värsta fall leder ju deras tilltag till fler skadade och döda. Just därför skall inte läkare blanda sig i politik utan hjälpa de som behöver hjälp medicinskt.

        Svara
        • weasel

           /  06/16/2018

          Läkare utan gränser.
          Stadsmissionen.
          Rädda barnen.
          Tre organisationer som gör väldigt mycket bra saker , så därför smärtar det mig enormt att jag inte längre kan ge dom ens en krona eftersom jag inte vet om kronan går till en hjälpbehövande eller till människosmuggling eller till invandringspropaganda eller till styrelseordförande Veronica Palm (s ) gigantiska arvode.
          😦

          Svara
      • Nisse Hult

         /  06/19/2018

        WWF börjar skämma ut sig ordentligt genom att alltid förespråka negativa grejor mot svenska landsbygden. Vargar, avverkningsförbud på orimliga grunder, utslätning av landsbygden ekonomiskt. Sen lägger man mycket av sina pengar på att skydda djur i utlandet.

        Svara
    • G

       /  06/16/2018

      Helt sanslöst resonemang. Verklighetsfrånvarande.

      Svara
    • G

       /  06/16/2018

      Svara
  36. MiT

     /  06/16/2018

    Har folk blivit helt dumma i huvudet? De man pratar om är ju minoritetsgrupper enligt svensk lag? De är tillhör alltså enligt lag inte majoritetssamhället, dvs man anser dem inte vara svenskar och de har då ett särskilt skydd i lagstiftningen? Fattar inte en ens en minister detta…?

    *https://www.facebook.com/svenerik.bucht/videos/1280494415416215/*

    Svara
    • Definierar du dig själv som svensk?

      Svara
      • Jag vet inte vad MiT definierar sig som, men jag definierar mig som svensk eftersom det är allt jag vet.

        Däremot så kan jag påpeka att min mor, som bott 50 år i Sverige, ser sig själv som finne och har inget intresse av att bli svensk. Nationalitet är inte såpass lätt att bara flytta på sig in i ett annat territorium – man behöver vilja bli det. Kanske är medborgartest ett bra förslag i ett sådant läge? Lite svensk historia och kunna svenska ordentligt?

        Svara
        • Kan tillägga detta – min mor har alltid lärt mig att älska Finland. Att respektera Finland. Finland kanske inte skulle funnits om det inte vore för finländare som försvarade sitt land. Det ska man inte glömma bort.

          Om jag flyttade till Finland imorgon så vore jag finländare. Flytta mig till Spanien och jag vore inte en spanjor.

          Svara
        • Jag har inget emot ”medborgartest”, inkl. svensk historia och språk! Men Jan Björkund (Fp/L) blev väl förut lite rasistiskt lagd, p.g.a. sådana förslag, så då är de väl fel, antar jag. Officiellt sett. Varför vill din mor bo i Sverige då, om hon definierar sig som finne? Det finns ju tydligen svensk-israeler, som väljer att flytta till Israel, kanske en viss Jean-Pierre B. Men inget ”finne-hat” i Sverige? Än?

          Svara
      • weasel

         /  06/16/2018

        Samerna har en status som en minoritetsgrupp och ett alldeles eget sameting – och detta ändras knappast av hur jag eller du eller MiT definierar oss, Ghost of Democrazy.

        Dom kan vara ”svenska samer” och dom kan vara ”samer” – men om dom ska vara enbart ”svenskar” på samma villkor som mig så är det dags att antingen lägga ner sametinget eller åtminstone tillåta att andra svenskar som inte är samer , såsom exempelvis mig , blir insläppta där.
        Man kan inte både spara och äta kakan . Vill man vara ”svensk” kan man inte i nästa sekund kräva bidrag till sin somaliska förening.

        Och när det gäller mig ;
        Ja, jag definierar mig själv som svensk . Men hur jag – eller bloggägaren – definierar sig har som sagt ingenting med den principiella frågan att göra.

        Svara
        • Ivar L

           /  06/16/2018

          Hela debatten om detta är så onödig och bygger till stor del på att politiskt korrekta vill ”sätta dit” de som försöker vara tydliga genom att utpeka dem som rasister. Detta sker genom att blanda bort korten och låtsas som att olika aspekter på nationalitet är samma sak. Men det är det inte.

          Samerna är svenska medborgare – svenska.
          Samerna har en annan historia och ett annat urpsrung – samiska.
          Samerna är i allmänhet tvåspråkiga – svenska & samiska.
          – Språket är otroligt viktigt eftersom det till stor del är kulturbärande och gemensamhetsskapande.
          Kulturellt är samerna oerhört präglade av den svenska kristna kulturen men de har även sina egna traditioner de vill bevara – svenska & samiska.
          Biologiskt lämnar jag walk over, vet faktiskt inte. Jag antar att det går att hitta många ”samiska” komponenter hos svenskar och ”svenska” komponenter hos samer efter att vi levt tusen år i samma områden. Men de urpsprungliga (blivande) samerna och (blivande) svenskarna har naturligtvis olika genetiskt ursprung, innan de stötte på varandra. I många andra fall är däremot det biologiska ursprunget helt uppenbart totalt olika – t.ex. mellan svenskar och t.ex. nigerianer.

          o.s.v.

          Om man först kommer överens om vilken aspekt på nationalitet man vill diskutera finns inte mycket att vara osams om tror jag. Framförallt är det väl dags att sluta tjafsa om medborgarskap och kulturell tillhörighet. Alla fattar väl att det är olika saker egentligen?

          Svara
        • Olof

           /  06/16/2018

          Vem som helst kan få vara med i sametinget. Det är bara att lära dig samiska tillräckligt bra för att prata det i hemmet och säga att du identifierar dig som same så får du vara med.

          Däremot kan du, liksom de flesta samer, inte få medlemskap i en sameby, eftersom det sker genom inval.

          Svara
        • Förrstår ditt resonemang och tycker att du har bra poänger, som inte är nya för mig.

          Samerna utgör dock inget som helst problem för mig.

          Deras sameting är helt i sin ordning enligt mig.

          Kanske betydligt mer i sin ordning är Sveriges riksdag. Eller vad tycker du?

          Om du absolut vill bli medlem av sametinget så kan du väl enkelt ansöka? Precis som tilll riksdagen, genom något för dig lämpligt parti.

          I sametinget finns nog iingen ”sjuklöver” eller någon ”vågmästare”, som avgör samernas framtid?

          Skulle närsomhelst kunna leva med samer i deras traditionellt sett enkla boningar och inta deras enkla föda, låt vara att de numer lever som ”vanliga” svenskar,

          Jag skullle inte heller ha något som helst problem med att leva bland somalier eller inta deras föda. Människa som människa. Från människa till människa. Du får det du ger.

          Ett huvudproblem med etnicitet är att den inte går att säkert mäta men även OM det skulle gå så är det en farlig väg att gå, som mänsiligheten ofta tenderar att välja. Det handlar om det enkla syndabockstänkandet, som pekar ut en arketyp, som passar väl in i såväl mediabilden som männisors psyken. Nu som förr, även om arketyperna förändras lite grann beroende på hur vinden blåser.

          Svara
      • Rikard

         /  06/16/2018

        Hej.

        Definierar du dig som ett spöke?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Hej.

          Det beror på hur du defninierar spöke.
          Definierar du dig som Rikard, fd lärare, därtill lite suspekt?

          Antinazisthälsningar (vänster arm vänd 45 grader nedåt),
          Hitlerz underpantz in you face
          – smell the coffee, made from sustainable sources? .

          Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/16/2018

      Björn Söder vet ju vad han åstadkommer, han försöker provocera och lyckas mer än väl. Men vill man provocera på riktigt, med risk att få en käftsmäll på riktigt, testa att kalla en av alla våra skrikiga Svenskar som kallar sig för kurd och kommer från Iran, Irak eller Turkiet för just iranier, irakier eller turk. Börja med Özz ”svartbyggaren” Nujen.

      Svara
    • Senior

       /  06/16/2018

      Det är väl i så fall bara att avskaffa alla särrättigheter för minoriteter och låta lagen vara lika för alla. -Verkligen lika, På riktigt. Inklusive politiker.

      Svara
  37. Kanske ett nytt begrepp för er: informationspornografi.
    Ett till: ”mind(/brain-)-f%cking”.
    Har ni stött på dem någonstans?
    Känns de tryggare än verkligheten?

    Svara
    • Överväldigande kvantitet framför ett uns av kvalitet? Känns det igen från någonstans?
      (och då tänker jag inte främst på den orättfärdiga kvantiteten av nedåttummar till mina kommentarer)

      Svara
      • Pelle2

         /  06/16/2018

        Så om folk ger dig tummen ner för dina åsikter så är det orättfärdigt ?
        Dina åsikter är alltså så otroligt bra och rätt att helst skall ingen tycka något annat ?
        Snacka om att vara en narcissist.

        Svara
        • Som svar på första frågan:
          ja, definitivt!

          Inte därför att mina åsikter skulle vara viktigare eller ens bättre än någon annans, utan därför att ett automatiskt, nästan tjjog, nedåttummar inte är normalt.

          Det finns ju knappt såpass många kommentatorer ens!

          Därför säger de nedåttummarna för mig betydligt mer om bloggen, dess kommentatorer och ägare, än om mina kommentarer.

          Att inte vilja ha permanenta sjutton plus nedåttummar som regel för sina kommentarer faller sannolikt inte inom ramen för att vara narcissist, eller vad tror du, om du får lov att tänka tänka ett varv till?

          Svara
      • weasel

         /  06/16/2018

        Jag är sedan länge bekant med både begreppet ”informationspornografi” och begreppet ”mind/brain-fucking” , men jag förstår ändå inte hur du menar att dom skulle vara relevanta här ?

        Menar du att SVT ägnar sig åt informationspornografi/ brainfucking när dom sänder ett reportage om de negativa konsekvenserna av koranskolan i Borlänge ?
        Eller menar du att det blir informationspornografi/brainfucking först när den här bloggen uppmärksammar SVT´s reportage om de negativa konsekvenserna av koranskolan i Borlänge ?

        Svara
        • Jag menar att hela samhället nuförtiden bygger på, ja är avhängigt och srår och faller med just det! Antal ”likes”, etc. Yta utan innehåll.

          Ja, SVT är absolut en aktör i sammanhanget! När det gäller koranskolan, så bryr man sig egentligen inte om innehållet, utan framförllt om reaktionerna och de upprörda känslorna, som inslaget kommer att väcka, vilket man känner till i förväg. Det är det som är så förrädiskt.

          Att man söker polarisering, snarare än att ivlja förmedla objektiva nyheter.

          Men SVT är långitfrån ensamma om det. Att påstå det är förenklande. De flesta medier fungerar precis så.

          Frågan är hur det har blivit så och när. Sannolikt i samband med Internets införlivande av det mänskliga medvetanadet.

          Som svar på din fråga så menar jag att både och är informationspornografi/mind-/brainf%cking, eftersom det mesta i media glöms bort efter ett par vckor ieller så och med tanke på att fler människor borde stänga av ALL media och alla ”enheter” under lika lång tid och betänka hur det känns. I kroppen och själen.

          Har du provat det någon gång?
          Att inte vara uppkopplad och ta på sig ”skygglappar”?

          Svara
  38. Ivar L

     /  06/16/2018

    SvD:s Negra Efendić får pris av Svenska Advokatsamfundet.
    https://www.svd.se/svds-negra-efendic-prisas-granskningen-fortsatter

    Detta är allt annat än förvånande.

    För er som inte läser SvD kan jag berätta att Negra skrivit en enorm mängd artiklar som på olika sätt kritiserat åldersbedömningar. I stort sett samtliga har gått ut på att indirekt säga att åldersbedömningar är rättsosäkert, inte fungerar eller på andra sätt är olämpliga. Att asylärenden behöver göras om e.t.c. Naturligtvis något som ligger helt i advokatsamfundets intresse då det ger dess medlemmar mer jobb.

    Nu får hon pris som tack för hjälpen. Tjänster och gentjänster.

    Svara
    • weasel

       /  06/16/2018

      Jag läser av principiella skäl inte SvD , men jag blir lite nyfiken ;
      Har Negra i någon av de artiklarna där hon kritiserar medicinska åldersbedömningar föreslagit någon metod som är mera tillförlitlig , eller är det så att hon anser att metoden ”lita blint på vad personen säger” är den bästa ?
      Och i sådana fall , är det en metod som hon anser ska gälla i hela rättsväsendet och samhället eller ska den endast gälla om personen ifråga är nyanländ… ?
      :/

      Svara
      • Ivar L

         /  06/16/2018

        Nej, och framförallt har hon inte probleamtiserat kritikerna av ålderstesterna som i många fall själva har haft ekonomisk vinning på att kritisera. T.ex. det där företaget som gav second opinions måste ju tjänat massor på att systemet kritiserades. De framställde Negra i princip som sanningsvittnen. Liksom hon gjorde med många asyladvokater, de som nu belönar henne.

        Dessutom obegripligt hur SvD kunnat låta en enda journalist skriva samtliga artiklar i ämnet. Snacka om ensidighet. Bortsett från ledarsidan har hon producerat samtliga texter om detta i SvD. Hon belönas för ett journalistiskt haveri enligt min mening.

        Svara
        • weasel

           /  06/16/2018

          Ok,
          rent generellt anser jag att kritik inte är värt att lyssna på om den som kritiserar inte ens kan nämna ett enda alternativ till det som personen kritiserar.

          Alltså;
          Medicinska ålderstester är inte hundraprocentigt pålitliga såtillvida att det finns en felmarginal ; Det är i princip omöjligt att slå fast om den ensamkommande är 17 år och 7 månader eller 18 år och tre månader.
          Men fram tills den dagen då antingen Negra & co kommer med ett alternativ eller den ensamkommande kan styrka sin identitet och ålder får vi hålla oss till de medicinska ålderstesterna.
          För ”lita på personens ord” är inget alternativ. Detta eftersom det inte är något alternativ i det övriga rättsväsendet / samhället.

          Nu är väl detta ett akademiskt problem eftersom det enda mänskliga alternativet är att ge de ensamkommande barnen tillfälligt uppehållstillstånd och sedan placera dom i förvar fram tills den dagen då dom kan återförenas med sina familjer i sina hemländer.
          Sverige ska inte bidra till att separera barn från sina familjer- och detta oavsett om barnet är 15 eller 20 år gammalt.

          Svara
          • Olof

             /  06/16/2018

            ”Det är i princip omöjligt att slå fast om den ensamkommande är 17 år och 7 månader eller 18 år och tre månader.”

            Det är dock inte så åldersbedömningar görs – t.ex röntgen av knäled studerar en anatomisk utveckling som är färdig i genomsnitt vid 25 års ålder. Testen säger väldigt lite om hur gammal individen är mer än att är den utveklingen färdig så är det mindre än 3% chans att personen är under 18. Med 97% chans är denne mellan 18 och 30.

            Det handlar helt enkelt inte om att ta fram en ålder, det handlar om att sätta en felmarginal så det är osannolikt att någon är under gränsen.

    • hllviken

       /  06/16/2018


      Svara
  39. Har jag förstått sambandet här:
    * Folk i Gaza röstar på Hamas istället för på Abbas eget Fatah.
    * Abbas bestraffar två miljoner tills de röstar rätt.
    * (Sverige fortsätter att ge pengar till både Abbas och Hamas)
    ?

    Svara
  40. Ivar L

     /  06/16/2018

    ”‘På min gräsmatta finns inte ett grönt grässtrå längre’, säger Isabella Lövin under onsdagens partiledardebatt.”
    Faktiskt mestadels falskt.

    https://nyheteridag.se/plus/pa-min-grasmatta-finns-inte-ett-gront-grasstra-langre-och-vad-gor-skelettet-bakom-lovins-hus/

    Svara
  41. Eberhard: ”Utan plastgifter förvildas mannen”
    https://www.fokus.se/2018/06/utan-plastgifter-forvildas-mannen/
    ”Vi har, enligt svaret på frågan, kanske fler människor som är missnöjda med sitt kön eftersom allt fler ämnen påverkar våra könshormoner.
    […]
    Den utveckling som skett i hela den industrialiserade världen med allt fler, alltmer androgyna människor har sammanfallit med att samhället globalt sett blivit allt mindre våldsamt. Civilisationen de senaste hundra åren är en osannolik framgångssaga.”

    Hehe.

    Svara
    • Jonas

       /  06/16/2018

      ”I en sådan värld skulle ju de flesta ledande förbudsivrande miljöpartisterna, knappast ha överlevt puberteten.” 😀

      Svara
    • Dreadlock

       /  06/16/2018

      Fastnade på Eberhards mening : ” I det antika Grekland fanns visserligen en mer frigjord syn på sexualitet än vad man sedan dess sett inom kristendomen, men inte ens där fanns det ett könlöst ideal. Det var mer frågan om ett dionysiskt orgiastiskt leverne. Inte alls som dagens passivt antiaggressiva normöverskridande stundtals antisexuella paradigm.”

      Var 17 har jag hört detta förut. Justja, Under mina lektioner i konstvetenskap. Och bara för att utvidga Eberhards historielektion ytterligare så kommer jag här och öser ur samma kunskapskälla.
      Paulus första Korintierbrevet beskrev tillståndet i övergången mellan hellenistisk (dionysiskt) och romerskt (Bacchus) leverne och till det kommande romerska rikets övertagande av
      Efesos och kristendomen som statsreligion. Inte svårt att föreställa sig att romarna hade tagit över Grekernas tongivande s.k. hedniska riter, och att den kristna fågelskrämman Paulus moraledikter så småningom fick romersk Kejserlig gehör.

      Ty : ” Kvinnor var prästinnor och hade en framträdande roll. Man vet att fler kvinnor än män var engagerade i dyrkan av Dionysus. Det förekom dans, extas, tungotal, profetior, omoral mellan män och kvinnor samt homosexualitet. Män klädde ut sig till kvinnor och vice versa. I den här kulten släppte man lös sina hämningar. ”

      Och alla skulle med ! 🙂

      jämför det med puritan-kulten i #Metoo , som kanske borde tänka på sina rättigheter för fri insemination av staten, och flytta till valfri för reserverat för kvinnor, där staten kommer förbi med båtar med förnödenheter.

      Svara
  42. Ärligt talat – om du älskar ett land så älskar du det. Det spelar ingen roll vilken hudfärg du har, vilken brytning du har, eller annat – älskar du ett land så älskar du dess säregenheter, dess kultur, dess språk.

    Det börjar bli rätt klart att den Självdestruktiva Vänstern™ HATAR Sverige. Och allt därtill.

    Svara
  43. Gorby

     /  06/16/2018

    Svara
  44. Kristian

     /  06/16/2018

    Svara
  45. Mjölner

     /  06/16/2018

    Till Ghost of Democracy! För att i någon mån stilla din nyfikenhet. Jag är så fruktansvärt gammal så att jag tillhör en av de generationer som byggt upp den välfärd och ekonomiska trygghet som nu i snabb takt raseras. Född några år innan WW2 utbröt.Du kanske någon gång fått ta del av den välfärden? Beträffande asatro så tillhör den vår kultur från vikingatiden. Vi har sedan dess blivit kristna tillhörande den protestantiska läran, men har i viss mån behållit midsommarfirandet och midvinterbloten i skepnad av julfirandet av Jesu födelse. Påsk, Lucia, majbål och andra tillfällen att fira kommer av influenser söderifrån. Om du tycker att Toklandet är för negativ eller osaklig så kan det bero på den oro för framtiden många bloggare och kommentatorer känner. Toklandet är inte ensam om samhällskritiken. Landet är polariserat och den sakliga debatten obefintlig även på riksdags- och regeringsnivå. Jag är som sagt gammal och kommer förmodligen att gå i mål snart. Det är svårt för de unga människorna att bilda sig en uppfattning om vad som håller på att hända och hur man skall ställa sig till denna utveckling, både i Sverige och internationellt. MVH Mjölner, Tors hammare.

    Svara
    • hllviken

       /  06/16/2018

      lll

      Svara
    • Dreadlock

       /  06/16/2018

      Som en ”ungdom” uppväxt under kalla kriget och ständigt ljudande klimatlarm samt den vita koloniala skulden, så måste jag hålla med ditt inlägg i varje punkt . Det finns dock en ganska stor skillnad mellan min föräldrageneration ( 40-tal) och att ha gått svensk skola under 70-talet , då det fanns en oproportionerlig andel röda khmerer i lärarkollegiet i sin helhet. Behöver bara gå in i minnet och röra mig tillbaka en 40 år och då dyker minnesbilder upp om USA-hat och Sovjetisk tillvända haranger om en ”Idealstat” . Det var mycket prat om full sysselsättning, avskärmande åtgärder mot den förhatliga staten USA. Ja, det var protektionism i sin fulla blom.
      Har alltid undrat varför vi inte gick den vägen ? Min enda förklaring till detta kanske verkar otroligt trivialt. Men jag tror att när vi fick kabel-tv i form av MTV i början av 80-talet , så fick vi med egna ögon se hur en annan värld är möjlig, och genomförbar. ALLA i min ålder satt som klistrade framför MTV.s musikvideo-rotationer. Och ingen tyckte att det det var en riktig dålig idee´. T.o.m. mina rejält vänsterlutande (före detta) kompisar kunde plocka ut sina egna föredömen ur pralinasken då.

      Svara
    • Jonas

       /  06/17/2018

      ”Påsk, Lucia, majbål och andra tillfällen att fira kommer av influenser söderifrån”

      Tokis har hunnit posta en ny sida så det är inte mycket till idé att skriva här men ändå 🙂

      Påsk är den enda som kommer ”söderifrån”. Majbål finns inskrivet i runkalendrar och Lucia är, troligtvis, ett missförstånd som beror på införandet av den Gregorianska kalendern.

      Svara
    • Drar du alltså ”ålderskortet”, enkom till din fördel? Okej. Betänk då möjligheten att jag är ännu äldre än du och under ännu längre tid än du, och från grunden, har byggt upp och observerat det, som du kanske skulle välja att kalla ”civilisationen”. Var hamnar vi då i, den ojämlika, diskussionen? Hur definierar du att ”gå i mål snart”? Om du syftar på mänsklig livslängd, så är min förhoppning är att du lever länge till! Tills du själv känner dig nöjd med ditt förrättade och uträttade värv här på jorden. Snart omsider nalkas efterrätten. För de orättfärdiga. Jag ser den serveras, på ett silverfat. Någonstans. MVH – Ghost of Democracy, provokatör för Sällskapet Bur-q-ua – BB – bröd och bur-q-ua åt samhället

      Svara
  46. Kristian

     /  06/16/2018

    Undvik alltid Faitrade

    Svara
    • hllviken

       /  06/16/2018

      Lösningen är inte att undvika Fairtrade!

      Svara
    • Dreadlock

       /  06/16/2018

      såg en intervju av Cecilia Wikström ( m-märkt parlamentariker i EU) Energiskt försvarar Sveriges roll som puppet master i EU.s politk i flyktingfördelningen. Att det fanns regler för detta, noga utmejslade genom olika fördrag och regelverk, innan EU:s haveri inför ansvarsfrågan kallar hon att att dessa regler blev ” Suspenderat” dvs. ett annat ord för ett sammanbrott i den glada EU familjen som inte gör som Bryssel önskar. Fast att det är solklart i EU:s grundregler att varje stats inrikespolitik ska kunna formas av sittande regering.
      En jäfla soppa är vad det är. Det här fram och tillbaka bollandet kostar oss miljarder i politiker som NOG vet reglerna, men ska göras politik av det ändå.

      Svara
  47. Dreadlock

     /  06/16/2018

    Rättning : Wikström är (L)

    Svara
  1. Kan jag bli kines? | WTF?
  2. Seriöst JÄTTEARG | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?
  4. Smått och gott från 2018, del 3. Gott nytt år! | WTF?

Lämna ett svar till Ivar L Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.