Det svenska tillståndet

Såg en tweet från Jan Ericsson, riksdagsledamot från M, och Mattias Albinsson, frilansjournalist på alternativa medier, ställde några frågor

Mattias andra fråga ska vara direkt på hans första, det är twitter som spökar till det lite med kronologin.

På ett sätt förstår jag Ericsson, det är valår och det gäller att kampanja för sitt parti. Jag förstår att alla partier vill kampanja för sitt eget parti när det är valrörelse och passa på att försöka knipa poänger osv, speciellt mot partier som man blöder väljare till. Det är så det funkar.

Men jag tror att de flesta OCKSÅ undrar ungefär samma saker som Mattias. Hur tror man det mångkulturella lyckoriket ska fungera om man inte ens kan prata om landets problem med sina kollegor från andra partier på samma arbetsplats?

Jag tycker det är lite typiskt för hur saker (inte) funkar i Sverige. Och kanske i andra länder också i o f.

Men dock, Jan brukar prata med folk som skriver till honom, inte bara med andra politiker och journalister som de flesta andra gör. Men han är en partist, svaren han ger ligger alltid i partiets intresse oavsett om det innebär att han måste ägna sig åt semantik och hårklyverier. Så han är som vilken lojal partimedlem som helst. Och så är det valtider. Och han är ju trots allt politiker…

Men man ska se detta i skenet av hur det ser ut nu och funkar! När det faktiskt är allvarligt läge för landet (nä, inte allvarligt som i  Venezuela, i diktaturer eller liknande men allvarligt på olika sätt), så kanske man ska ägna mindre energi åt partitaktiserande osv och mer på att faktiskt inse att det finns enorma problem som inget parti kommer att klara av att ens försöka ordna upp utan samarbete. M kommer inte att fixa det. Inte ens med Allijangsen om den återuppstår från DÖ och om KD överlever 4%. Inte SD heller! Inte S heller. Inget av lilleputtpartierna kommer att kunna göra någon skillnad alls, en del av dem snarare tvärtom. S&M kommer inte kunna göra nåt ens om de delar på makten och härligheten efter valet eftersom de båda tillsammans inte har tillräckligt av lösningen.

Det är också problem som går djupare än att det kan lösas av en riksdagsmajoritet under 4 år, man kanske hinner skrapa lite på ytan.

En del, ibland jag, pratar om systemkollaps. Det finns såna som försöker göra sig lustiga och ställer frågan varje dag på twitter ”Har det blivit någon systemkollaps idag då? Nähä, inte idag heller.”.

En systemkollaps handlar ju inte om att allt faller ihop med ett jävla brak och sen är den ett faktum utan det går relativt sakta. Det man jämför är hur det funkat tidigare med hur det funkar nu. När man är i den och den pågår så kanske man inte ens märker det så mycket utan man märker det först när den når en sorts gräns.

Jag kan inga definitioner på en systemkollaps utan det ovan är vad jag själv tror det handlar om i stort. Att myndigheter inte levererar vad de ska leverera. Att skatten måste höjas fast man får allt mindre för pengarna. Korruption. Politiker som är totalt tondöva och blir mer och mer intresserade av att säkra makt och förmåner till sig själva. Mer desperation för att säkra sin plats vid grytorna. Osv.

Vad som kännetecknar en kollaps kan man ju se i Venezuela. Vad är utmärkande för kollapsen där? En del säger socialism och så är det såklart. Men det är inte det man ser direkt nu, det är inte det som som folket ser i sin vardag nu. Vad de ser och möter i sin vardag är brist på allt möjligt. Det är brist på allt. Utom på politiker som är tondöva och som skor sig själva och är beredda att gå mycket långt för att kunna fortsätta.

Sverige är inte Venezuela, långt därifrån. Men det vi ser som orsakar problem här är också brist på olika saker. Vi har inte brist på mat och sånt men vi har brist på många andra saker även om det är långt ifrån Venezuela.

Vi har brist på poliser, lärare, läkare, sjuksköterskor, bostäder, ordning i skolor, ordning i bostadsområden, socialtjänstemän, gränskontroll, på tjänstemän vid myndigheter som INTE är aktivister, skolor osv i en oändlig ström av områden. Det viktigaste vi har brist på verkar vara politiker med sunt förnuft kvar. Tyvärr.

Det uppräknade ovan är det som folk möter i vardagen. Politikerna möter inte det eftersom de är skyddade av livvakter och polis vid sina sällsynta besök i verkligheten.

Bristerna är skapade av politiker som ville ha ett Utopia men vägrat förstå (eller vägrat att ens låtsats förstå eftersom de mycket väl visste vad de gjorde) vad de ställer till med utan fortsätter i samma stil. Det är NOLL ödmjukhet inför de problem som finns och som drabbar folk men som inte drabbar dem själva direkt. Man har en arrogant inställning till helt vanliga svenskar, som om vad de säger, tycker och vill är oviktigt. Men ALLA problem är skapade av politiker, som utan en plan att hantera problemen, drivit på en folkökning utan att resten av samhället hängt med. Mot majoritetens vilja dessutom.

Det kanske kommer som en överraskning, men folk tycker – i allmänhet – inte om att bli kallade ”nazister”.

Speciellt om de verkligen inte är det.

Vi minns ju hur det låtit från alla möjliga håll de senaste 7-8 åren. Och fortfarande låter…

Man har kört på under massor av år med en politik som inte haft folkligt stöd helt enkelt. Och man har gjort det medvetet. Resultatet är SD.

Politiker idag bryr sig inte om vare sig dig eller mig, de bryr sig bara om sig själva. För om de brydde sig om oss också så skulle de inte agera som de gör. Då skulle de inte vara så jävla tondöva att de höjer sina löner när det ser ut som det gör. Då skulle de inte vägra att samtala med andra partier, speciellt inte sådana som visat sig haft mest rätt om utvecklingen de senaste åren. Höjd lön för politiker ska inte vara något självklart oavsett utan det ska vara kopplat till prestation. Är våra politiker värda sin lönehöjning…? Sko sig själv i första hand verkar vara drivkraften för politiker och andra nära dem idag. Det kanske alltid har varit så i varierande grad i o f. Men nu blir det tydligt.

Jag har inget emot att politiker i riksdag och regering tjänar bra, det ska man göra! Men med bra lön ska också följa ett stort ansvar och risk! Och det är ju där det brister i Sverige. De slipper ta ansvar som motsvarar den höga lönen och de riskerar ingenting! Att inte bli omvald är inte att ta ansvar och inte en risk utan en belöning, speciellt om man under tiden sett till att man kan leva gott resten av livet på andras bekostnad och under många år varit med om att skapa problemen som nu finns. Med lönen måste det också följa en kostnad om man inte sköter sig.

Politiker har de senaste 10-15 åren inte skött sitt uppdrag som de fått bra betalt för!

De som inte vågar vara vuxna i politiken framöver kommer att straffas hårt. Det kommer vi att se i valet i höst men ännu mer i valet 2022!

Det parti som i valrörelsen går ut och säger att de minsann kan fixa problemen bara man röstar på dem ljuger. Inget parti klarar av detta själv. Och OM man kommer överens ordentligt, dvs alla stora partier och några av lilleputtarna (men först måste man inse problemet…), så kommer det inte att gå på en mandatperiod, inte två, inte tre. Kanske om 5 -6 mandatperioder. Om vi har tur. Och om det ens går att fixa överhuvudtaget. Det är där vi är. Och vi har politiker NU som säger att de ska vägra prata med med MINST 25% av befolkningen efter valet.

Vi har allvarliga problem att lösa i landet men det vi får i stället för lösningar är kamelfarmer, en jämställdhetsmyndighet, afghanamnesti, könsneutrala toaletter, relativister som tycker att hedersförtrycket var likadant i Bräcke på 80-talet som det är nu i Sverige, ljugande politiker, krimideologer och professorer som ljuger och som inget vill veta, politiker som inte vill prata med varandra osv osv osv i rent deprimerande sörja.

Bara afghanamnestin, ca 9000 vuxna män utan asylskäl som ska gå i gymnasiet med riktiga barn, motsvarar 18 hela gymnasieskolor om det går 500 elever per skola (kanske snålt räknat?). Eller 300 klasser med 30 elever i varje. Hur många gymnasieskolor finns det i en lite större svensk stad? 7? 8? Hur ska man trycka in dem i befintliga skolor? 300 klasser som dessutom kräver oändligt med resurser bara för att hålla nästippen ovanför ytan.

Och det är alltså val om mindre än tre månader. Och partierna vill att vi ska köpa grisen i säcken…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

198 kommentarer

  1. Senior

     /  06/18/2018

    ”Sverige är inte Venezuela, långt därifrån. Men det vi ser som orsakar problem här är också brist på olika saker. Vi har inte brist på mat och sånt men vi har brist på många andra saker även om det är långt ifrån Venezuela.”

    Det är närmare än du tror…

    Det är heller inte så att bristen plötsligt blir total, det kommer också smygande.
    Sverige är precis som Venezuela gällande skedet när kollapsen pågår.
    När blir Sverige som Venezuela då?
    Vilka grader har vi i helvetet+

    För övrigt har vi tidvis brist på mat, senast var det grädde och smör:

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dEyPA/arla-brist-pa-gradde-och-smor-i-var

    Fria tider har dessutom en förklaring till varför, vilket låter rimligt:

    http://www.friatider.se/smor-och-graddbrist-hotar-sverige-under-varen

    Utöver skatter och annat som tas upp i länken ovan kan nog lägga till en befolkningsökning i landet på 2 000 000 människor på några år, utan att det svenska lantbrukets produktion ”byggts ut” motsvarande.

    Vi har just nu för stunden brist på mediciner, såsom Betapred, en akutmedicin för allergiker.
    -Ren katastrof om något inträffar nu för en allergiker.

    https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2014/Bristsituation-for-Betapred-tabletter/

    Frågan är inte om Sverige börjar närma sig Venezuela, frågan är hur snabbt och om det går att reversera utvecklingen.

    Svara
    • Senior

       /  06/18/2018

      Oj!
      Länken till läkemedelsverket var visst gammal, det har tydligen varit brist förut också.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/18/2018

        Brist på Betnovat också. Används t.ex. vid hudsjukdom.

        Svara
      • Olof

         /  06/18/2018

        Brist på mediciner uppstår av och till, men snarare på grund av störningar i producentledet än på grund av ökad konsumption. Det är helt enkelt inte så många företag och fabriker som tillverkar varje preparat, än färre som är godkända för leveranser osv. Går någon i konkurs, eller drabbas av produktions eller kvalitetsstörningar så kan stora delar av världsproduktionen upphöra.

        Svara
    • Senior

       /  06/18/2018

      Exempel på reglerad marknad. Vi som har några år på nacken kan direkt jämföra med kötiden och funktionaliteten på en Trabant…

      https://nyheteridag.se/johan-varland-om-smartphone-var-en-rattighet-precis-som-en-bostad/

      Svara
    • x

       /  06/18/2018

      Orsaken till bostadsbristen här i Sverige är samma som den som orsakar brist på det mesta i Venezuela.
      Socialismen/kommunismen.
      Precis som man fick köa för att köpa bröd i forna Sovjet så har vi årslånga köer till bostäder.
      I en sund marknadsekonomi skulle det vara överskott på bostäder vilket innebär att priserna/hyrorna skulle pressas neråt precis som för alla andra varor och tjänster.

      Svara
      • weasel

         /  06/19/2018

        Orsaken till bostadsbristen här i Sverige är till 99 % massinvandringen.

        För 30 år sedan var det 0 sekunders kötid för en lägenhet i stockholms närförorter. Idag är det 10 års kötid till samma lägenhet.
        Och det var inte direkt så att Sverige och hyresmarknaden var mindre socialistisk på Palmes tid…

        Svara
        • Pelle2

           /  06/19/2018

          Det är väl fortfarande så att det flyttar in ungefär en busslast människor till Stockholm varje dag och då med olika nationaliteter så invandringen är väl bara en delförklaring till trångboddheten just i Stockholm.
          Sedan kan vi ju konstatera att samma brist har uppstått på många orter de senaste åren och då beror det nästan till 100% på flyktingvågen.

          Svara
          • weasel

             /  06/19/2018

            @Pelle 2 ;
            Ungefär 75 % av passagerarna på den där bussen är ”migranter” och ungefär hälften av de övriga 25 procenten har tidigare varit ”migranter” så det är en ganska så stor delförklaring…

            Hur man än vänder och vrider på det och vad man än tycker om hyresregleringar ;
            Om 1,5 miljoner ”migranter” utvisades imorgon så skulle det i allra högsta grad påverka bostadsbristen. Det borde väl alla vara överens om ?
            Naturligtvis påverkar det då även bostadsbristen om man släpper in 1,5 miljoner migranter ?

        • Senior

           /  06/19/2018

          Nej, orsaken är fortfarande den reglerade marknaden.
          Hade man kunnat bygga hus fritt så hade det som X skriver funnits en balans i det hela.

          En skillnad nu mot förr är dock socialisternas centralisering av landet.

          Förr var bostadsbristen endast i storstäderna eftersom folk av exkonomiska skäl (bensinskatter i kombination med obefintliga allmänna transportmedel, lanthandeln blev därmed för dyr för att bära sig, etc. etc.) flyttade från små orter in till städerna. Man rev till och med hela kvarter med hyreshus som stod tomma.

          Folk köpte hela hus i Norrland för en spottstyver och transporterade dem till Stockholm för det blev billigare än att bygga nytt.

          Det enda sossarna (läs sjuklövern) gjort med denna massinvandring är att skjuta upp problemen ett år eller två. Det finns fortfarande inga jobb i dessa små orter som nu bygger hus igen (efter att ha rivit dem för 15 år sedan) för att inrymma dessa nya medborgare.

          Eftersom inte heller de har några jobb kommer de så fort tillfälle ges, precis som alla infödda svenskar tidigare gjort, flytta från dessa små orter till storstäderna där jobben finns.

          -Såvida de inte tvingas att bo kvar tack vare sitt påtvingade bidragsberoende och därmed fungera som röstboskap åt sossarna. Något som är dömt att misslyckas då de invånare som betalar in alla dessa bidragspengar till kommunerna flyttar när kommunalskatten blir för hög.

          Kommun för kommun kommer att bli beroende av ”Robin Hood”-skatten där skattemedel fördelas från ”rika” (läs ekonomiskt välskötta) kommuner till fattiga (läs ekonomiskt oansvariga) kommuner.

          Resultatet kommer givetvis att bli som i alla andra socialistländer:
          Fattigdom och misär över hela landet.

          Svara
          • weasel

             /  06/19/2018

            @ Senior ;

            1985 var kötiden för en lägenhet i Upplands Väsby 0 sekunder.
            idag är den genomsnittliga kötiden för en lägenhet i Upplands Väsby 7 år.

            Menar du att marknaden är mycket mer reglerad idag än vad den var när Palme var statsminister ?

            Och nästa fråga ;
            Hur hade det påverkat bostadsbristen om Sverige hade gett fan i att ta in 1,5 miljoner invandrare under de senaste 20 åren ?
            A ) Den hade ökat
            B) Den hade minskat
            C ) Den hade varken ökat eller minskat eftersom andelen människor på bostadsmarknaden inte har någon som helst påverkan

          • Senior

             /  06/19/2018

            Fråga 1:

            Nej, marknaden är lika reglerad idag som då.
            Skilnaden är som du skriver ett större behov, på grund av invandringen.
            Däri håller jag med, MEN:
            -Denna brist hade kunnat tillgodoses snabbare och bättre på en fri oreglerad marknad.

            Fråga 2:

            Se fråga 1.

            Motfråga:
            Hur kommer det sig att det i socialistländer blir brist på ALLT, alltifrån bostäder till mat, mediciner, sjukvård, poliser, etc. etc. PRECIS ALLT?

            A ) Socialismens reglerade ”marknad” med planekonomi. Likt den reglerade fastighetsmarknaden. Likt alla reglerade ekonomier i kommunistländer.

            B ) Folket är egentligen j*vla kapitalister som vägrar låta sig socialiseras och styras och beskattas till 100% och istället får en gigantisk svart marknad.

            C ) MIn socialism skulle aldrig tillåta detta att ske, äkta socialism har aldrig provats.

            För övrigt:
            Stoppa gärna huvudet i sanden, vägra inse facit från 100% av alla socialistländer som provat en reglerad marknad. Tex Venezuela på senare år….

            Dock är jag helt enig gällande invandringen.

            Det slår mot så mycket mer än bara bostäder.

            Hur är det med vattenreningsverk så vi får dricksvatten?

            Ursäkten idag sägs vara ”låga grundvattennivåer” när tex Halmstad får vattenbrist, vilket SMHI och dess långtidsstatistik motsäger.

            Hur blir det med avloppsreningsverk?
            Kommer de att byggas ut i takt med bostäderna?

            Hur blir det med skolor?
            Hur skall vi utbilda lärare i den takt som det behövs skolor?

            Sjukhus och läkare?
            Hinner vi med att bygga ut välfärden i samma takt som vi får in nya medborgare som i form av bidrag lever på de skattepengar som behövs för att bygga ut välfärden för att möta det ökade behovet?

            Här har vi precis det som gör att alla socialistländer går i putten förr eller senare.

            Löfven och sjuklövern har helt enkelt bara valt att skynda på förloppet genom att importera bidragsberoendet. Förr eller senare skulle det ändå inträffa i Sverige enligt Dr Adrian Rogers konstaterande nedan.

            ”Av alla efter förmåga, åt alla efter behov” är en enkel mening som i förlängningen tar död på alla socialistländer. Väldigt mycket snabbare om man importerar folk utan förmåga men med stora behov.

            ”You can not legislate the poor into freedom by legislating the wealthy out of freedom. What one person recievs without working for, another person must work for without recieving. The government cannot give to anybody anything that the government not first take from somebody else. When half the people get the idea that they not have to work because the other half is going to take care of them, and when the other half gets the idea that it does no good to work because somebody else is going to get what they work for, that my dear friend, is the end of any nation. You can not multiply wealth by dividing it.”

            -Dr Adrian Rogers, 1931.

          • Senior

             /  06/19/2018

            Glömde skriva:

            Centraliseringen är också en stor bov i dramat.
            Nu när Stockholm är fullt blir Upplands-Väsby och andra kranskommuner givetvis påverkade av Stockholms bostadsbrist, med bostadsköer som följd.

            Hur många bor i Upplands Väsby och pendlar till Jobbet i Stockholm?

          • Kronblom

             /  06/19/2018

            ”when the other half gets the idea that it does no good to work because somebody else is going to get what they work for, that my dear friend, is the end of any nation. You can not multiply wealth by dividing it.”

            Jag nådde dit för 10 år sedan, nu är soffan min bästa vän.

            ”Hur många bor i Upplands Väsby och pendlar till Jobbet i Stockholm?”

            Det står oftast stilla på E4:an från Väsby och söderut på morgonen så det är säkert väldigt många.

          • weasel

             /  06/19/2018

            @ Senior ;

            ”Nej, marknaden är lika reglerad idag som då.”

            Precis. Och eftersom det idag är sju år längre kötid till lägenheten i Upplands Väsby så kan vi dra slutsatsen att regleringarna inte är den stora boven- för om regleringarna vore den stora boven skulle det ha varit sju års kötid även 1985.

            ”Skilnaden är som du skriver ett större behov, på grund av invandringen.
            Däri håller jag med,”

            Så bra. Då är vi överens.

            ” MEN:
            -Denna brist hade kunnat tillgodoses snabbare och bättre på en fri oreglerad marknad.”

            Ja, det är mycket möjligt, men nu får man ju utgå ifrån den verkligheten som vi befinner oss i – och att då pumpa in 1,5 miljoner invandrare är totalt vansinne.

            Din motfråga lämnar jag obesvarad eftersom jag på intet sätt försvarar vare sig socialism, planekonomi, regleringar eller Hugo Chavez , utan tvärtom är helt överens med dig när det gäller det.
            Jag påpekade bara att bostadsbristen hade varit i det närmaste obefintlig om politikerna hade tagit in 3000 kvotflyktingar om året istället för 100.000 migranter om året. Och detta oavsett om bostadsmarknaden är reglerad eller inte.
            För faktum är att Sverige var väldigt socialistiskt på 80-talet men lik förbannat var bostadskön så gott som obefintlig. Och det hade den garanterat varit än idag om politikerna inte hade haft en tvångstanke på att befolkningen måste öka.

          • Senior

             /  06/19/2018

            Jo, vi är nog ganska ense i det stora hela, liksom grodorna i hllviken´s bild nedan tjafsar vi om detaljer. 😉

        • x

           /  06/19/2018

          @weasel
          Skilj på symptom ock orsak.
          Orsaken till bostadsbristen är att bostadssektorn fungerar för trögt på grund av alla ”välmenade” socialistiska regleringar, hade bostadssektorn varit oreglerad så hade det inte varit brist på bostäder.
          Du kan ju fundera på varför är det inte är brist på t.ex. mat och andra förnödenheter trots att det kommit så många migranter.
          Varför just bostäder?

          Svara
          • weasel

             /  06/19/2018

            @ X

            ”Orsaken till bostadsbristen är att bostadssektorn fungerar för trögt på grund av alla ”välmenade” socialistiska regleringar, hade bostadssektorn varit oreglerad så hade det inte varit brist på bostäder.”

            Okeeej, så du menar att det inte fanns några socialistiska regleringar på den tiden då Olof Palme var statsminister ?
            Med tanke på att kötiden på samma lägenhet har ökat från 0 sekunder till 10 år sedan Palmes tid så måste väl den där Palme ha varit en riktig superliberal ?

            Och svaret på din fråga…;
            Kan det kanske ha att göra med att det är aningen enklare att importera irländsk köttfärs än att bygga lägenheter åt 163.000 nyanlända ? :/

          • Senior

             /  06/20/2018

            Intressant frågeställning;

            Hur lång tid tar det för irländska bönder att ställa om till den ökade efterfrågan?

            Eller är det någon annan som blir utan när svenska uppköpare konkurrerar på en oreglerad (eller åtminstone mindre reglerad än svensk) irländsk marknad?

            Hur lång tid tar det för den svenska att ställa om?

            Varför kan inte den svenska köttmarknaden tillgodose behoven?

          • Senior

             /  06/20/2018

            Kan det möjligen bero på den svenska regleringen………

            Nedan ett par länkar som tar upp snedvriden konkurrens tack vare svenska ”särregler”, alltså reglering.

            Klicka för att komma åt ra11_2.pdf

            Klicka för att komma åt ra11_13.pdf

    • hllviken

       /  06/18/2018

      SVENSK SYSTEMKOLLAPS

      Svara
  2. Kristian

     /  06/18/2018

    Till och med Ubbhultarn har problem att hålla två saker i huvudet samtidigt.

    (Någon gav ett bra svar på det här, dock inte i tråden.)

    Svara
    • Senior

       /  06/18/2018

      Bägge uttallanden stämmer:
      1. Moderaterna har kopierat SD migrationspolitik.

      2. Då M medvetet väljer att samarbeta med partier de vet kommer att rösta ner deras migrationspolitik innebär detta i praktiken att de inte har några lösningar i enlighet med linje 2. -De motverkar lösningen genom att vägra samarbeta med SD.

      Alternativt om man filltrerar yttrandena kronologiskt. Då kanske också bägge stämmer.

      Svara
      • Olof

         /  06/18/2018

        Ja, som sagt, att C’s agerande i afghanamnestin accepteras gör ju förstås att vad M har för någon politik är fullständigt ointressant så länge planen är att gå till val med alliansen. Klarar de inte ens av en gemensam linje på något så katastrofalt så här nära valet så saknar allianspartierna helt trovärdighet i frågan.

        Svara
      • Senior

         /  06/19/2018

        Sjuklövern ser ju noga till att balansera de åsiktsmässiga partilinjerna och därmed rösterna mellan varann så att det i slutänden alltid blir socialdemokraternas politik som får majoritet och röstas fram, möjligen med lite små detaljändringar bara för syns skull så det inte blir för uppenbart. Senaste exemplet med dessa 9000 Afghaner tack vare centern.

        -Misslyckas de totalt med att ge makten till sossarna kan man ju alltid DÖ när folk envisas med att rösta på dem i villfarelsen att det skall ske en förändring.

        Svara
  3. Jonas

     /  06/18/2018

    Kurdiskt familjeblod är starkare än…
    -Skyll på svågern syrran, han e ju ändå bara en jävla svenne.

    ”Hon har också sagt att det är hennes make som skött alla betalningar”

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokat-utreddes-for-transaktioner-till-akilov-utesluts-inte

    Svara
    • x

       /  06/18/2018

      Tydligen är det helt OK att betala svart enligt advokatsamfundet.
      Vad säger Skatteverket?

      Svara
  4. hllviken

     /  06/18/2018


    Svara
  5. hllviken

     /  06/18/2018

    Som det borde vara?

    Svara
  6. hllviken

     /  06/18/2018

    Hur många vill att den egna familjens öde ska bestämmas av dessa?

    Svara
    • Senior

       /  06/18/2018

      ”Man bör bara ge staten den makt som man kan acceptera att staten har när den kontrolleras av de som inte tycker som du.”
      -Okänd

      Svara
      • Grodan Boll

         /  06/19/2018

        Att banka in det budskapet i censur- och övervakningsivrare är fanimig omöjligt!

        Svara
    • Gorby

       /  06/19/2018

      Svara
      • Olof

         /  06/19/2018

        Ge oss något alternativ som inte är värre? Some inte är kontrollerade av bommersviksindoktrinerade identitetspolitiker eller med stor sannolikhet Reinfeldt med mask? Ingen? Nähä…

        Svara
    • Förra valet: 87%
      Det här valet: minst 70%

      Svara
  7. hllviken

     /  06/18/2018


    Svara
  8. Pelle2

     /  06/18/2018

    Helgen., med vidöppna kranar på bag in boxen,måste ha börjat tidigt på Aftonbladet.

    Franchell skriver en ledare med rubriken att bara sossarna kan rädda förorten eftersom Löfven nu säger att regeringen skall rusta upp lägenheter i förorten utan att hyran chockhöjs, man skall sätta ett tak på hur många som får bo i en lägenhet,skolan skall få flera lärare och socialtjänsten flera assistenter.

    Det första jag säger om det är varför har regeringen inte gjort allt detta under sina fyra år ?
    Var skall lärarna och socialassistenterna komma ifrån och regeringen renoverar inga bostäder utan det gör möjligen de kommunala bolagen eller privata byggare.
    http://archive.is/To18o

    Ingvar Persson fortsätter med att påstå att integrationen går allt bättre därför att flera flyktingar kommer i jobb tidigare i brinnande högkonjunktur. Han påminner också om alla hittepåjobb som regeringen har tagit fram vilket sänker arbetslösheten.

    Han erkänner visserligen att en del beror på högkonjunkturen men menar att följande reformer från regeringen har bidragit:

    Att också rika kommuner nu måste ta en del av ansvaret för mottagandet.
    Att kraven på nyanlända har blivit tydligare.
    Att introduktionsjobb och extratjänster skapat nya vägar till jobb.
    Att begränsningar i föräldraförsäkringen och avskaffandet av vårdnadsbidraget har rivit hinder på nyanlända kvinnors väg till ett jobb.
    Att det i dag satsas betydligt mer på utbildning och matchning.
    http://archive.is/nlun9

    Sossarna är fantastiska eller hur ???

    Svara
    • Dreadlock

       /  06/18/2018

      Säger bara : Det kommunala skatteutjämningssystemet, har en inbyggd inkomstutjämning där rika kommuner inte har några som helst incitament för att öka sysselsättningen därför att dessa kommuners överskott med ökat sysselsättning ändå går bort för att finansiera sämre lottade kommuner genom statens tvingade lagar.
      Den enda vägen som är framkomligt för dessa kommuner är att se till att staten betalar ut ersättning till kommunerna som har invånare som har flyktingstatus. Där kan man dribbla hur länge som helst, få maximal ersättning och ändå snygga till statens arbetslöshetsstatistik, eftersom en endaste timme i veckan räcker för att hamna i kolumnen ” sysselsatt”
      Vi har etablerat ett låglöneproletariat som knuffas runt i olika system . Ett politisk Frankensteinmonster som bokförs på olika sätt, beroende på vem man frågar.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystemet

      Svara
      • Tor

         /  06/18/2018

        Precis –
        och på samma sätt men tvärt om har ”fattiga” kommuner ingen anledning att spara och bli bättre.
        En fattig kommun som blir bättre får mindre bidrag.

        Igen –
        för er som inte sett: Titta på Hans Jensevik på Youtube som med väldigt dåligt ljud förklarar allt man behöver veta om utjämningsbidrag och hur vi går mot samhällets kollaps.

        Svara
        • Dreadlock

           /  06/19/2018

          finns en bra intervju med Patrik Engelau där Jensevik förklarar kärnan (40min ca)

          Svara
          • Jensevik har egen kanal med bra fördjupning och dåligt ljud.
            *https://www.youtube.com/channel/UCRMipUMP4KIaiIkQdqeuXLQ/videos*

    • weasel

       /  06/19/2018

      ” bara sossarna kan rädda förorten eftersom Löfven nu säger att regeringen skall rusta upp lägenheter i förorten utan att hyran chockhöjs,”

      Är det Löfven personligen som ska in i lägenheten med svetsen, eller hur ska denna gratis-renovering gå till ?
      för det kan väl inte vara så att Löfvens senaste vallöfte är ”Skattebetalarna ska finansiera lägenhetsrenovering i förorterna”…?
      :/

      En renovering av miljonprogrammet kostar åtminstone 200 miljarder- och trots att ”Sveriges ekonomi är urstark” så har jag svårt att tänka mig att Löfven kan plocka fram dom stålarna…

      Svara
  9. MiT

     /  06/18/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155765308833251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  10. Jag ser absolut inget problem i att Ericsson vill göra en öppen debatt med Bieler istället för att som Albinsson föreslår att han ska smyga över och fråga henne personligt. Tvärtom! Det är väl jättebra att så mycket som möjligt av politiken är transparent för medborgarna. Att folket bara ska gå och rösta vart fjärde år och i övrigt hålla sig borta från maktens korridorer är absolut inte bra på något sätt. Kunskap är makt! Har vi kunskap i politikernas åsikter är det lättare för oss att ta rätt beslut.

    Vad gäller din tro på att de som inte vågar vara vuxna i politiken kommer att straffas hårt: Knappast. Enda möjligheten till att nyadeln skulle straffas vore revolution. De kommer även framgent att sko sig gott på skattebetalarna.

    Svara
  11. Rikard

     /  06/18/2018

    Hej.

    Ang. systemkollaps:

    Hur mycket skall ditt hus brinna för att du skall hämta brandsläckaren?
    Hur länge står du kvar framför ett framrusande tåg?
    Hur länge väntar du med att bromsa för en älg?

    Och så vidare.

    Poängen är ju att dels minimera risken för kollaps genom kontinuerligt arbete med riskminimering, dels att omedelbart åtgärda sådant som medför ökade eller multiplicerade riskfaktorer.

    Är du rädd för att dina undersåtar skall ‘radikaliseras’? Se till att där saknas grogrund för sådana rörelser. Gör inte den politiska oppositionen nödvändig, och tro inte att ditt maktinnehav är ett naturtillstånd – även en kung av guds nåde eller folkets val måste ta hänsyn till bönders, borgares och arbetares klagomål, synpunkter och erfarenheter.

    Tro framförallt inte att ditt maktinnehav är rättfärdigt, rättvist och rättrådigt – det är ett nödvändigt ont som alla sådana skall det minimeras till det absolut nödvändiga.

    Självklarheter, anser jag, och jag tror de flesta, och som med alla självklarheter så går det inte att förklara dem för den som inte förstår dem.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • hllviken

       /  06/18/2018


      Svara
    • Senior

       /  06/19/2018

      Precis så Rikard.

      ”Hur mycket skall ditt hus brinna för att du skall hämta brandsläckaren?
      Hur länge står du kvar framför ett framrusande tåg?
      Hur länge väntar du med att bromsa för en älg?”

      -Det var detta jag försökte få fram när jag skrev ”grader i helvetet” tidigare gällande de brister som börjat visa sig lite här och där.

      Hur länge har vi råd att vänta?
      Varför skall man ens vänta när man ser vad som sker?
      Ju tidigare man inför åtgärder, desto bättre, säkrare och billigare.

      Svara
  12. weasel

     /  06/19/2018

    Instämmer i att Ericsson borde kunna fråga Bieler. Men det kanske är viktigare för honom att få lajkes och retweets än att få svar på frågorna…?
    Sedan är det ju kul att Ericsson värnar så mycket om ”rättssäkerheten kring redan fattade beslut” . Då kanske han kan ta och diskutera det med sin allianskollega Annie ”Afghanamnestin” Lööf ?

    Vid åtminstone 1000 tillfällen har jag diskuterat den där ”systemkollapsen” på facebook med diverse infantila människor.
    Dessa människor har två saker gemensamt ;
    1. Dom lever i någon slags vanföreställning om att ”systemkollaps” skulle vara synonymt med ”100 % av landets befolkning ligger på gatan och dör”
    2. Dom själva har det hur bra som helst och har inte nyttjat välfärden på väldigt många år.
    Jag undrar om det finns någon gräns för hur dum en människa kan bli ?
    Det kan inte finnas det.
    För om det fanns det skulle sådana som exempelvis Henrik Schyffert begripa att han – i egenskap av svinrik överklass – är ungefär den sista som märker av en ”systemkollaps” .
    Ska det verkligen vara så svårt för Schyffert-människorna att förstå att en ”systemkollaps” tenderar att drabba de svaga, de som nyttjar systemet som kollapsar , och inte mångmiljonärer som inte har haft någon kontakt med vare sig försäkringskassan eller verkligheten under de senaste 20 åren ?

    Vi har mamman som inte längre får någon assistans till sin funktionsnedsatta dotter som inte ens kan äta själv. Vi har folk som dör i canceroperationskön. Vi har 18 åringar som just har ställt sig i en 10 år lång bostadskö .Vi har min morbror som tyvärr inte får någon plats på något demensboende trots att han inte vet vilken planet han befinner sig på.
    Och här kommer då den kärnfriska mångmiljonären Henrik Schyffert och berättar från sin lyxvåning att systemet fungerar alldeles utmärkt…

    Om nu dessa Schyffert-människor har svårt för att känna medlidande och empati med min morbror (han är ju svensk så därför är det säkert lite si och så med Schyfferts empati…) så föreslår jag att Schyffert-människorna kontaktar Mohamed som sedan två år sitter fast på migrationsverkets förvar. Eller varför inte Abdullah som bor i Södertälje i en tvårummare på 52 kvadrat tillsammans med 14 andra nyanlända.
    Schyffert-människorna kan väl vara så vänliga att förklara för Mohamed och Abdullah att det där pratet om ”systemkollaps” bara är en myt ?

    Svara
  13. G

     /  06/19/2018

    ”Ett antal knivhugg” – Flera skadade, varav en 13-åring, i storslagsmål med uppemot 50 personer

    Fyra personer har skadats, varav två är knivskurna, i ett större slagsmål där mellan 30 och 50 personer närvarat. Den yngsta skadade är så ung som 13 år. – Ingen av de parterna vi har pratat med vill medverka till någon form av utredning, säger polisens RLC-befäl Henrik Öhman vid polisregion Mitt.”
    https://nyheteridag.se/ett-antal-knivhugg-flera-skadade-varav-en-13-aring-i-storslagsmal-med-uppemot-50-personer/

    Svara
  14. G

     /  06/19/2018

    facebook.com/320930784643530/posts/2054072171329374

    ”Hela Mig är Föreningen Storasysters treåriga projekt som finansieras av Arvsfonden.”
    http://www.foreningenstorasyster.se/wordpress/hela-mig/

    Svara
    • Pelle2

       /  06/19/2018

      Även om Me too inte i början handlade om uthängningar så blev det ju så till slut ändå.
      Om nu Timell blir slutligt frikänd och Virtanen blev frikänd så är ju deras yrkesliv och säkert till stor del även deras privatliv förstört pg.a anklagelserna.
      Dom må ha betett sig som svin men om dom nu inte döms för sexualbrott så är ju den mediala uthängningen orimlig.
      Är det ett sådant samhälle som föreningen storasyster vill ha där man hänger ut människor oavsett om dom är skyldiga till ett brott eller ej ?

      Svara
      • Tomas Fritiofsson

         /  06/19/2018

        nu var det män inte människor som hängdes ut
        vääldigt viktig skillnad

        Svara
  15. G

     /  06/19/2018

    ”Knarklarm i Söderköping

    Nu slår Ungdomsgruppen larm om ökad cannabisanvändning hos såpass unga som 14- till 16-åringar i Söderköping. Bruket ska också ha spridit sig till grupper som man normalt inte ser i dessa sammanhang.”
    http://www.folkbladet.se/nyheter/soderkoping/knarklarm-i-soderkoping-om5337175.aspx
    https://web.archive.org/web/20180616081418/http://www.folkbladet.se/nyheter/soderkoping/knarklarm-i-soderkoping-om5337175.aspx

    Svara
  16. G

     /  06/19/2018

    ”Jeg faster ikke i år heller

    Dere bor i Norge. Et fritt land med mange ulike religioner og etnisiteter. Det er bare å finne seg i at ikke alle faster, skriver Laial Janet Ayoub i dette innlegget.
    ..[..]..
    I går gikk jeg av på Grønland T-banestasjon for å dra på en samling med venner, da en eldre dame med utenlandsk bakgrunn gikk forbi en yngre dame fra samme land og sa ”astaghfur Allah” fordi dama holdt en softis i hånden.

    Så vil noen sikkert si: ”av respekt for andre muslimer bør man ikke spise ute”.

    Denne kommentaren får jeg hvert år og la meg svare på det i år også:

    Dere bor i Norge. Et fritt land med mange ulike religioner og etnisiteter. Det er bare å finne seg i at ikke alle faster, og akseptere at hvis du går ut hjemmefra, så vil du helt sikkert se folk som drikker eller spiser noe. Klarer du ikke å akseptere det, så er det kanskje lurt å ta seg en ferietur til et muslimsk land hvor alle restauranter holder stengt på dagen og hvor man får bot for å spise offentlig i ramadan.”
    http://www.utrop.no/Plenum/33317

    Svara
  17. Pelle2

     /  06/19/2018

    OT:
    Fnordspotting skriver om att Malmö har köpt en 10-rumsvilla i exklusiva Limhamn där dom tänker inrymma en hemlös förmodligen invandrad familj.Det går bra som vanligt för Malmö…

    http://fnordspotting.blogspot.com/2018/06/all-inclusive-pa-limhamn-tio-rum-och-kok.html

    Svara
    • G

       /  06/19/2018

      Otroligt korkade. Det skulle inte förvåna om tomtarna som står bakom detta och andra liknande beslut sedan undrar varför SD bara ökar och ökar.

      Svara
      • weasel

         /  06/19/2018

        Jag har en bekant. Han röstade på Folkpartiet / Liberalerna 2014 och på den tiden talade han mycket om ”alla människors lika värde” och andra PK-floskler som han hade blivit indoktrinerad med.
        2016 blev han utkastad av sin flickvän och därmed hemlös. Precis som alla andra PK-människor så är ( var ) han naiv – så han trodde i sin enfald att samhället på något sätt skulle hjälpa honom.
        Han besökte socialförvaltningen, stadsdelsnämnden , bostadsförmedlingen och en hel del andra instanser. Jag funderade ett tag på att upplysa honom om att det var meningslöst och att han lika gärna kunde försöka gå till McDonalds för att få hjälp med sin boendesituation , men jag beslöt mig för att låta bli eftersom endast egna erfarenheter av verkligheten kan väcka hjärntvättade PK-människor.

        Naturligtvis fick han ingen som helst hjälp av kommunen eller någon annan myndighet. Dom förklarade för honom att dom tyckte att det var tråkigt att han inte hade någonstans att bo, men att det faktiskt inte var deras problem.
        Ungefär samtidigt började ett antal kommuner i landet (däribland den kommunen där han var skriven ) att köpa bostadsrätter så att nyanlända migranter skulle ha någonstans att bo.
        Och där och då kom uppvaknandet hos min vän.
        Han som tidigare hade svängt sig med floskeln ”man ska inte ställa grupp mot grupp” upptäckte nu att det var precis det som hans politiker ägnade sig åt.

        7K-politikerna är FULLSTÄNDIGT TOTALGALNA om dom inte förstår slutresultatet av ekvationen ”bostadslös svensk får ingen hjälp utan får ställa sig i en 10 år lång bostadskö + nyanländ får en bostadsrätt för 2,7 miljoner där han kan bo ” .

        Jag fick verkligen kämpa för att få min vän, som alltså röstade på Jan Björklund 2014 , att inse att NMR inte var lösningen på hans problem. :/

        Svara
    • Anledningen till att ”normen” i Sverige är att varje barn vanligtvis har sitt eget rum är väl för att vi inte har en tendens att föröka oss som kaniner och de flesta inte skaffar fler barn än vad de kan försörja för?

      För övrigt så hade jag en hel del vänner vars familjer hade 5 barn och då var det inte ovanligt att de yngre fick dela rum.

      Svara
    • Kronblom

       /  06/19/2018

      Gulligullan ko-ko som en gök
      Jag bjuder dig tio rum o kök
      Kom till Limhamn och gör ett försök
      I våra tio rum o kök.

      Svara
  18. G

     /  06/19/2018

    Som så ofta är det någon som vill visa sig tolerant, välkomnande och förstående ur den västerländska feministbefolkningen som försvarar. Norsk ung tjej skriver om kvinnokamp och rätten till deras kroppar, försvarar hijaben och skriver att den kan ge styrka och vara frigörande för kvinnor (det vet givetvis hon som norska, hon har absolut inte hört eller läst det argumentet från någon hjärntvättad hijabaktivist som vill få fler kvinnor 2018 att bära hijab, nej nej…).

    ”Lytt til hijab-kvinnene”
    http://www.utrop.no/Plenum/Kommentar/33318
    https://web.archive.org/web/20180619050842/http://www.utrop.no/Plenum/Kommentar/33318

    Men det är inte hijabkvinnorna/hijabaktivisterna som norskan bör lyssna på, utan sådana som Masih Alinejad….

    ”Iransk feminist: “Västerländska feminister försvårar vår kamp för frihet”
    http://katerinamagasin.se/iransk-feminist-vasterlandska-feminister-forsvarar-var-kamp-frihet/

    Frivillig eller inte. Är det tvingande av stat eller hedersfamilj är det såklart oerhört värre. Men den passar inte in i det västerländska samhället, och absolut inte det västerländska samhället år 2018.

    Svara
    • weasel

       /  06/19/2018

      Själv är jag av åsikten att om ett hijabförbud kan resultera i att EN kvinna/flicka slipper bli tvingad att bära hijab på bekostnad av att TIO kvinnor/flickor blir av med friheten att välja att bära hijab så är det värt priset.

      Feministerna brukar ha samma åsikt när det gäller exempelvis prostitution.
      Alltså att om ett prostitutionsförbud innebär att en kvinna slipper tvångsprostitution så är det värt priset att tio kvinnor som vill jobba som prostituerade inte får göra det.
      Men i just hijabfallet verkar det som om ”feministerna” resonerar tvärtom.

      Nåväl, då kör vi ;
      Det finns kvinnor som VILL jobba som eskorter så då förmodar jag att deras rätt och frihet att VÄLJA är överställd traffikingoffrens frihet att slippa att bli tvingade – så därför ska vi genast avskaffa sexköpslagen och legalisera prostitution ?
      Eller hur, Jonas Sjöstedt och Gudrun Schyman ?
      Jaså, nähä , inte det…. ?
      :/

      Svara
  19. G

     /  06/19/2018

    Svara
    • G

       /  06/19/2018

      ”En av alla som har reagerat på budskapen är gymnasieläraren och feministen Elin Johansson från Göteborg som driver Instagramkontot ”Patriarkatetochjag”.

      Hon menar att skolan, liksom föräldrarna, har ett fostringsuppdrag.

      – Det viktiga nu är att gymnasiet tar till sig det här. Att det frågar sig vad det vad det är som har hänt och hur det kunde bli så. Av allt i hela världen som de här personerna kunde skriva så var det här det viktigaste som de kunde komma på. Det är ju ett facit på att man behöver lägga om hela sin strategi på skolan och utbilda mer i värdegrund och lika behandling.

      Hon säger att hon inte är förvånad över att den här typen av banderoller dyker upp år efter år.

      – Framför allt unga män är väldigt provocerade av feminismen i dag. Via mitt konto så blir jag ju utsatt för diverse näthat och ofta så kommer det ju från unga män i åldrarna 13 till 22. Det är ett tecken på att vi måste arbeta mer riktat mot de här unga pojkarna. De har uppenbarligen inte förstått nödvändigheten i jämställdhet och känner sig kanske förbisedda.”
      https://web.archive.org/web/20180617102735/https://www.expressen.se/gt/elins-ilska-efter-sexistiska-budskapen-pa-studentflak/

      Provocerande ? För att inte alla gapar och sväljer allt med hull och hår?!
      Unga män på 13 år, jösses. Märkligt då det kan hända att 22-åriga afghaner i Sverige ses barn. Det om något är provocerande.

      Svara
      • Olof

         /  06/19/2018

        *gäsp* De slår uppåt och är rätt roliga. Det är ”feminismen” som öppnat sig för den typen av förlöjligande genom vissas beteende.

        ”Det är ett tecken på att vi måste arbeta mer riktat mot de här unga pojkarna.”

        De flesta unga killar som kritiserar feminism tycks i allmänhet veta mer om feminism än feministerna själva. Sannolikt är det just arbetet ”mot” de här unga pojkarna som fått dem att ta ställning mot feminism (men jag skulle tippa på att de är för jämställdhet).

        Svara
      • weasel

         /  06/19/2018

        Bäst blir det nog om Elin får bli Sveriges diktator och bestämma vad folk ska tycka , säga och tänka. Och framför allt, vad dom får och inte får skämta om på banderoller.
        Elin 2018 !

        Svara
    • G

       /  06/19/2018

      ”Linnea, 24, kräver en ursäkt efter flaket

      Linnea Swartswe, 24, kallar avgångsklassens flak för sexistiskt och kränkande.

      Budskapet på avgångsklassens hemmagjorda flak fick henne och systern Johanna att skaka av ilska.

      ”Dra fiffin i grus, vi drar el i h*rhus”, stod det på det vita lakanet.

      – Jag hoppas att killarna inser vad de har gjort och ber om ursäkt för det här. Det är verkligen pinsamt och förnedrande. Jag hade skämts om det här hade varit min lillebrors flak.

      Att budskap som dessa sprids på studentflak är symptomatiskt för ett patriarkalt, ojämställt samhälle, menar Linnea.”
      https://web.archive.org/web/20180612175619/https://www.expressen.se/gt/linnea-24-kraver-en-ursakt-efter-flaket/

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/19/2018

      BINGO!
      Assymetrisk kort pottfrisyr med linjallugg och färgat grönt.
      Förstärkta kraftiga hakögonbryn.
      Problemglasögon.
      Ring i näsan.
      Insta-konto och stark vilja att bli sedd.

      Kvar på brickan:
      Frånvarande eller dålig relation med fadern i unga år.
      Lättare diagnos, t.ex. bipolär/adhd

      Svara
  20. G

     /  06/19/2018

    Svara
  21. G

     /  06/19/2018

    Jeeezus, kommentar överflödig…
    https://twitter.com/GamingAnarchist/status/1008445446531018752

    Svara
  22. Senior

     /  06/19/2018

    Detta är bara inom partiet.
    Lägg till facken och ”folkrörelser” så inser ni hur långt deras tentakler sträcker sig i samhället.

    https://ledarsidorna.se/2018/06/socialdemokraternas-12-maktigaste/

    Svara
    • lensof

       /  06/19/2018

      Många kvinnor är det.

      Mycket kultur, kyrka, bistånd och välgörenhet är det.

      Nästan inga män och kontakten med näringslivet är närmast obefintlig.

      När Löfven håller sin fru i handen alla sammanhang är det alltså inte stöd utan styrning. Hon är väl rotad i kyrka, bistånd och välgörenhet. Hans skrattretande fadäser när han är utan direkt regi får sin förklaring.

      Manlig ledning kan bli till diktatur men i sekter samlas oftast kvinnor. Eller blir kvar för männen flyr i allmänhet den miljön.

      När politiken blir sektliknande är den väldigt osund.

      Svara
  23. MiT

     /  06/19/2018

    Män för jämställdhet, numera ”MÄN”. Lyssna om ni orkar, jag pallar inte i alla fall

    *https://www.facebook.com/ProjektetMannenMyten/posts/746099942447401*

    Svara
    • trams (baklänges)

       /  06/19/2018

      Bra att arvsfonden kommer till god användning.

      ((Gastar vänder sig i graven))

      Här intervjuas en tramsaktivist (trans?) som säger att hon (eller kanske hen?) är en biologisk mamma och har en son, men ser sig som man (oklart) och hävdar att det inte är kvinnligt att vara omvårdande.

      Vilket är ett direkt falskt och ett ideologiskt påstående.

      (det går så klart att blanda korten och slira på orden vad som definierar kvinnligt och omvårdande och vips så har man trollat bort verkligheten)

      1. De tycker att det är viktigt att lobba för en jämt delad föräldraförsäkring. Lite oklart hur den ska fördelas dock med tanke att aktivisterna är emot tvåsamhetsnormen och har tusentals könsidentiteter. Det viktigaste tycks vara att ha makten att bestämma över andra ”normala” människors privatliv.

      2. De förvånas över att det är så få barnböcker som har både ett muslimskt perspektiv och hbtq-xyz-perskektiv. Tja, det kan ju bero på att majoriteten av muslimerna vill kasta ner bögar från hustak. Här drar de hellre parallellen att muslimer är ännu en förtryckt identitetspolitisk offergrupp i en global maktstruktur.

      3. De säger (lustigt nog) att aktivisterna producerar inte särskilt mycket själva. Det är intressant att de säger det med tanke på att det bokstavligen pumpas in skattepengar för att skapa en lukrativ marknad för ”mångfald”. Det säger något om aktivistens mentalitet.

      4. De är stolta över nya (sedan något år tillbaka) diskrimineringslagar som tvingar företag att arbeta förebyggande och spela efter aktivisternas pipa. De är dock inte nöjda och vill skruva åt tumskruvarna ännu mer och flytta fram maktpositionerna.

      I podden går de aldrig in på vad den nya diskrimineringslagen innebär, men reglerna i den nya lagen gäller samtliga ”sju diskrimineringsgrunder” i form av ålder, kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, religion eller annan trosuppfattning samt könsöverskridande identitet eller uttryck. Det låter bra i teorin (ingen är för diskriminering) men det används i praktiken som ett ideologiskt maktinstrument och maktmedel.

      5. De säger (mellan raderna på slutet) att det finns stora slitningar mellan olika grupper av aktivister, att de äter sig själva i sin ideologiska jakt på makt och pengar.

      Det mesta var en massa känslomässigt svammel avsett för en skicklig psykolog att reda ut, blandat med floskler och slagord om maktstrukturer. Det var mycket svammel om mansnormen som deras propaganda har i uppgift att förändra. Om att en riktig man inte får ha blommiga byxor och annat trams.

      Intervjuaren beklagade sig över vithetsnormen och sade med emfas att han var minsann inte den fula ankungen utan ”fucking svanen”.

      Den biologiska mamman säger också att hon försökt övertala flera av sina heterosexuella manliga vänner att klä ut sig som kvinna och gå på gayklubb för att bli raggad på och ”känna hur det känns” men förbluffas och gör sig lustig över att ingen man nappat på förslaget.

      Ja verkligen jättekonstigt… med tanke på att det är förenat med livsfara.

      Summa summarum: Slöseri med tid.

      (men för den som vill veta hur de här människorna är funtade eller kanske rentav studerar till psykoterapeut och tycker om att lyssna på människors personliga problem så finns det kanske något av värde i svamlet)

      Hur mycket bidrag fick den radikalfeministiska föreningen HEN nu igen?

      Svara
      • G

         /  06/19/2018

        Åhhh herrejävlar. Stäng bidragskranen.

        Svara
      • Tack för referat. Så slapp jag se den.

        Svara
      • ”De förvånas över att det är så få barnböcker som har både ett muslimskt perspektiv och hbtq-xyz-perspektiv.”

        Ytterligare en överraskning att inte lägga till samlingen och lära sig något av
        * Vad nu? Kommunism blev diktatur – igen!
        * Vad nu? När vi kallar folk sexister och rasister slutar de lyssna – igen!
        * Vad nu? När vi delar ut pengar utan motprestation blir skattebetalarna sura – igen!

        Svara
  24. Jonas

     /  06/19/2018

    Eftersom jag älskar konspirationsteorier så har George Soros inblandning i flyktingströmmarna givetvis varit av stort intresse. Säga vad man vill om honom men han är inte dum i huvudet och han har livslång erfarenhet av att manipulera folk, marknader och till och med länder i sin jakt på mera pengar.

    Vi har kunnat följa hans manipulation av USA för att destabilisera flera länder, vi har sett hur han hjälper och finansierar flyktingsmugglingen och teorierna har ofta varit att han vill införa en underklass i Europa eller bara få den europeiska ekonomin att kollapsa.

    De teorierna håller inte längre. Nationalistiska partier poppar upp i alla länderna och det är bara en tidsfråga när någon tar det ett steg längre. Soros är, som sagt var, inte dum. Han ser vad som händer men fortsätter på den inslagna vägen, och den börjar peka på den finansiella storvinsten, ett tredje världskrig, komplett med folkmord och allt.

    Svara
    • Minns en intervju med Soros från 90-talet, när han just destabiliserat antingen den svenska kronan eller det brittiska pundet.
      – Du har tjänat en del pengar på det här.
      – Det får jag hoppas! Men om man inte vill att det här skall vara möjligt, så får man rösta på någon som ändrar lagen så att det inte är möjligt.

      Jag vet personligen inte vad som skulle kunna ändras – för lite om finans på den nivån. Men jag kan bara komma på en politiker i modern tid som ens skulle kunna tänka tanken att ändra ”reglerna” så mycket som krävs: Donald Trump.

      Svara
      • Jonas

         /  06/20/2018

        Mitt i en tråd, på en sida som snart läggs till historien, där ingen kommer att läsa 🙂

        Just den där intervjun är svaret på varför han gör det.
        George Soros är en psykopat och en psykopat gör vad som helst för att hämnas.
        I intervjun, som 60 Minutes gjorde -98, finns en del som handlar om Soros liv under andra världskriget. Soros är judar så han far lämnade honom hos en bekant som lovade att ta hand om honom och låtsas att han var en del av familjen medans resten av George familj flydde. Familjen han hamnade hos jobbade under kriget med att beslagta judars egendom.
        Det här kommer fram under intervjun och att George Soros inte såg några som helst problem med att ha gjort något sådant.
        Min teori är att George Soros fick mycket skit för den delen, av folk som ansåg att det han gjort var moraliskt fel, så han beslutade sig för att hämnas och visa alla att moral bara är en tunn fernissa som väldigt lätt skrapas av när världen faller samman runt en.

        Svara
  25. G

     /  06/19/2018

    Svara
    • G

       /  06/19/2018

      Johan: ”Riksdagskandidat för S i Malmö”

      Svara
  26. G

     /  06/19/2018

    Svara
    • Senior

       /  06/19/2018

      Tomma ord utan handling som vanligt alltså.

      Det de brukar göra är ju diverse manövrar som att sjukpensionera arbetslösa för att få bort dem ur statistiken.

      -Eller att införa ”arbetsmarknadspolitiska” åtgärder, som att räkna stenar i skogen ett par timmar i veckan, ALU kallade sossarna det, ”ArbetsLivsUtveckling”, Fas 3 hette det då alliansen gjorde det.

      Vi får säkert snart en omdefinition av betydelsen ”jobb” så att arbetslösheten sjunker dramatiskt över en natt, åtminstone om sjuklövern får fortsätta regera…..

      Svara
  27. MiT

     /  06/19/2018

    Någon som prenumererar och har läst och kanske kan berätta lite mer…?
    ”Feminist döms för falsk våldtäktsanklagelse”
    http://www.friatider.se/feminist-d-ms-f-r-falsk-v-ldt-ktsanklagelse

    Svara
  28. G

     /  06/19/2018

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/19/2018

      Lätt att vara tränare på läktaren. Daniel Riazat kanske skulle ge sig på jobbet som fotbollstränare istället för riksdagsledamot.

      Svara
    • Cain

       /  06/19/2018

      Svaret på den kommentaren bör kort och gott vara ”Käften, jävla rasse!” Har personligen slutat försöka vara artig och accepterande inför grovt anti-vit id-politisk rappakalja.

      Svara
    • michael.

       /  06/19/2018

      Hanif Bali är för bra för det parti han är medlem i,ensam dribblar han bort dom flesta i vänsterlaget medans resten av moderaterna sitter på avbytarbänken och fegt tittar på.

      Svara
  29. G

     /  06/19/2018

    Och syftet med följande nystartade konto är?:

    Svara
  30. MiT

     /  06/19/2018

    Svara
    • G

       /  06/19/2018

      Poof! Rubriken ändrar nu! Boken gick från att vara ”kritiserad” till ”omdebatterad”….

      ”Hör Arpi och Cwejman om sin omdebatterade bok Så blev vi alla rasister”

      Svara
    • G

       /  06/19/2018

      Svara
  31. G

     /  06/19/2018

    Ja samma här, för 1-2 veckor sedan, fast det var i amerikans media och inte svensk(!) Fan helt jävla otroligt att det först nu poppar upp här hemma i media.

    Svara
    • Gissar på att det är en kombination av politisk ängslighet (#Swexit kan ta fart på allvar!) och att mediehusen i sig smått stödjer förslagen.

      Svara
  32. G

     /  06/19/2018

    https://twitter.com/doppler3ffect/status/1009022236924227584

    Svara
  33. G

     /  06/19/2018

    Svara
  34. G

     /  06/19/2018

    Svara
  35. Kompetensregn! Räddade pensioner!
    DGS: ”Flyktingbarn och faktaresistens”
    https://detgodasamhallet.com/2018/06/17/flyktingbarn-och-faktaresistens/
    ”[…] fler barn och fler äldre beroende anhöriga. […] lägre utbildningsnivå […] innebär att produktiviteten på kort sikt kommer att vara lägre […] även på längre sikt vara starkt negativ.[…] radikala skillnader i kvinnosyn, som leder till en väsentligt lägre förvärvsfrekvens […]

    Den oundvikliga slutsatsen måste bli att dagens form av migration inte kan lösa våra demografiska problem. Konsekvenserna kommer snarast att bli raka motsatsen […] Dessa är enkla fakta som sällan ges den uppmärksamhet de förtjänar.”

    Svara
  36. Fnordspotting: ”All-inclusive på Limhamn, tio rum och kök”
    https://fnordspotting.blogspot.com/2018/06/all-inclusive-pa-limhamn-tio-rum-och-kok.html
    ”Sannolikt delar relativt många barn i Malmö rum med varandra, trots att deras föräldrar arbetar och själva bekostar sitt boende. Att i detta läge, och till en kostnad av 45 600 skattekronor per månad, tillhandahålla en tiorumsvilla på Limhamn åt en bidragsberoende invandrarfamilj så att alla familjens barn skall kunna få ett eget rum, är bortom magstarkt.

    Att svenska politiker påstår att man anpassat asylpolitiken till EU:s miniminivå, samtidigt som detta pågår, är ett skolboksexempel på de ogenerade lögner som skattebetalarna dagligen matas med. Sverige är och förblir ett avsevärt mer attraktivt land för asylsökande än så gott som samtliga andra EU-länder, av just de anledningar som framgår i artikeln.”

    Nu jämför jag äpplen och päron, men när jag var ute som utbytesstudent för 25 år sedan var den enda regeln att studenten skulle ha en egen säng. Hade man krävt eget rum hade det inte blivit så mycket utbyte till fattigare länder.
    Hemma (för 30-40 år sedan) delade vi rum. Det var normen. Det fanns vissa bekanta där inga barn delade rum, detta var ofta de riktig rika som var först med ”videospelare.”

    Svara
    • Ah, sent på bollen som vanligt, hade passat bättre under originalet längre upp.

      Svara
  37. Mjölner

     /  06/19/2018

    Systemkollapsen pågår och är under full utveckling. Polisen i Malmö säger efter skottlossningen i går, – ”Det var ingen fara för allmänheten”. Min reaktion, ?????????
    Malmö liknar nu 1800-talsstaden Tombstone i Arizona med bröderna Earp i full aktion. Rena Vilda Västern och polisen ser ingen fara för allmänheten.

    Svara
    • Jonas

       /  06/19/2018

      Jag önskar att vi hade bröderna Earp i Malmö.

      Svara
    • Kronblom

       /  06/19/2018

      ”Tänd ett ljus, för jordens barn(delinkventer)” 😉

      Svara
  38. Pether

     /  06/19/2018

    Underbart.

    ”Ungern inför skatt för invandringsförespråkare”

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6980205

    Svara
    • Ja, tycker man straffskatt på tobak, alkohol, socker och bränsle är bra, så ser jag inte hur man kan vara motståndare till den här skatten.

      Svara
  39. MiT

     /  06/19/2018

    Svara
    • Rikard

       /  06/19/2018

      Hej.

      Hoppas att hon kopplat ur motorn helt på röjsågen. Inte för att sannolikheten för en tjyvstart är jättehög, men varför ta risken?

      Kvinnor har alltid varit välkomna ut i skogsarbete, under min livstid. Det är tungt och slitsamt, du är hemifrån hela dagen (eller bor i husvagn), det regnar och snöar och du ansätts av mygg, älgar och bärplockare – och ibland söndagsjägare, men ditt kön spelar ingen roll.

      Bara att du gör rätt, och orkar med jobbet.

      Antar att det går ut på att damerna skall få träning i att köra skogsmaskiner, så att männen får sköta det tunga manuella momenten.

      Som vanligt.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  40. MiT

     /  06/19/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.717590181668909.1073741828.713993068695287/1810049009089682/?type=3*

    Svara
  41. Läs hela

    Svara
    • G

       /  06/20/2018

      https://threadreaderapp.com/thread/1008528937029210114.html

      ”Just got back from Englesberg. I love Sweden & I love the Swedish people. But talking to friends about their ordeals in the university system reminded me a lot of Kundera’s books about Czechoslovakia under the Iron Curtain.

      I.e. University professors have adjudicators sit in their classrooms assessing them on how misogynist they are…

      There is a policy of ”gender mainstreaming” whereby ALL curriculum must have a gender studies element. A friend told me of a student who had to write a chapter about the gender roles of trouts while studying the biology of trouts.

      Another friend told me about a sustained campaign of bullying from a senior academic because his PhD thesis did not please her political sensibilities.

      And the impact of all this is psychological: people are left utterly demoralised when forced to conform to ideological platitudes in public. They are forced to lie, essentially, in order to fit in. It kills something in one’s spirit.

      Here are the guidelines for ”gender mainstreaming in academia” from the Swedish Secretariat on Gender Research. Gender mainstreaming has been government policy since 2016 http://eige.europa.eu/sites/default/files/sscr_guidelines-for-gender-mainstreaming-academia.pdf ”.

      Sjuka sjuka land….

      Svara
  42. Bara jag som inte hade problem att känna igen Chang Frick i listan?

    Svara
  43. MiT

     /  06/19/2018

    Svara
  44. Olof

     /  06/19/2018

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6980085

    Nu är ju Löfven löjlig igen, det är klart att det finns en europeisk lösning på migrationsproblemet, den är närmare än någonsin. När vi fått se maktskifte i några länder till så kommer det att gå att få igenom en samordnad politik. Den kommer bland annat att innebära att Frontex kommer och tar hand om Sveriges papperslösa och att man solidariskt inom EU finansierar rakbladstråd och interneringsläger i Afrika.

    Vad menar han med att det inte var det han ville se som gemensam politik? Nu har han ju drivit gemensam politik som ide i flera år, även om han tycks aningen… bakom flötet… som inte insett att den enda politik som EUs länder någonsin skulle kunna enas om skulle vara Fort Europa. Och i Fort Europa bygger vi murar.

    Och försök inte smita. Behandlingen man försökt ge Polen kommer komma tillbaka som ett brev på posten, försöker vi skydda någon här kommer det bli dryga böter och sanktioner mot vårt inflytande.

    Svara
    • Kronblom

       /  06/19/2018

      Den stora frågan är hur länge det dröjer innan Merkel avgår. Seehofer gav henne en tidsfrist till 1:a juli för antingen nyval eller direktavvisningar vid den tyska gränsen för alla utan giltiga ID-handlingar.

      Svara
      • Olof

         /  06/20/2018

        Ja, oavsett är det bara en tidsfråga. Jag är övertygad om att ‘främlingsfientlighet’ drivs av genetiskt programmerade responser på resurskonkurrens vilket innebär att själva handlingen att ta emot så mycket migranter att effekten blir märkbart negativ på befolkningens välfärd oundvikligen leder till det resultatet.

        Propagandaarbete för att motverka det kan bara fördröja effekten genom att det tar längre tid innan genomsnittsmedborgaren börjar märka problemet. Men det i sig är naturligtvis livsfarligt – om effekten slår till tidigt innan kostnaden är hög blir resultatet förhållandevis svagt, väldigt få människor är t.ex så starkt påverkade av den aspekten av drifterna att de inte unnar andra människor en fristad från förföljelse till en kostnad av några enklare måltider eller ett par klädinköp mindre.

        Om propagandan däremot fungerar… ett tag… och medborgarna istället ställs inför situationen att deras släktingar måste dö på grund av bristande vårdresurser, att de ställs utan bostad, eller ställs utan ekonomiskt bistånd som vi gemensamt arbetat ihop, att deras barns framtidsmöjligheter försämras, ja, då blir det väldigt väldigt annorlunda. Då kickar alla de instinkterna som driver familje och klaninstinkter in. Blod blir snabbt tjockare än vatten och plötsligt handlar det om okontrollerbara drifter och att man nu har försatt sig i en situation som inte går att lösa för att deaktivera de drifterna.

        I bästa fall får vi då Fort Europa. I värsta fall…

        Svara
        • Senior

           /  06/20/2018

          Vi är ju i den situationen redan här i Sverige.

          Tio år i bostadskö för svenskar, som dessutom får betala för att kommunerna släpper förbi utlänningar i kön och fixar boende åt dem.

          Ett av många exempel, se tidigare kommentarer för fler exempel.

          Är det så att propagandan funkar ännu? Tveksamt mha SD framgångar.

          Tyvärr kommer vi inte att reagera förrän det är för sent.

          Själv sitter jag här och gnäller i kommentarsfältet istället för att agera på riktigt.

          Alla mina instinkter säger mig att det antingen är dags att casha ut och emigrera eller köpa mig en mindre, enslig jordbruksfastighet och försöka bli självförsörjande, samt ta jägarexamen och gå med i en pistolskytteförening.

          -Men inte f*n kommer jag till skott, liksom nästan alla andra tyvärr.

          Svara
          • Olof

             /  06/20/2018

            Precis. Propagandan har börjat släppa – den har latens eftersom den kan dölja situationen tills människor börjar drabbas personligen, och det i sin tur kan dröja. Jag skulle tippa på att det kanske handlar om 10-20 år från starten av de akuta problemen tills genomsnittsmedborgaren drabbats på ett sätt de inte accepterar genom att de hamnar i beroendeställning till en samhällstjänst som inte längre levererar.

            Men när de väl gör det faller korthuset – förtroendet för propagandaorganen rubbas, de börjar få bekräftelser av sin egen upplevelse, och eftersom man så länge förteg problemen så blir effekten kraftig och eftersom det inte går att lösa dem på något smärtfritt sätt så fortsätter pendeln, och kommer sannolikt göra det länge till.

            Själv har jag förberett och öppnat möjligheterna åtminstone… vi får se efter valet.

        • Kristian

           /  06/20/2018

          Om det svänger över för långt väntar något bortom ”kasta ut packet.”

          Vad Sjunnesson varnade för häromveckan är bara början. Därefter kommer vad Kina just nu gör med Uigurerna. En miljon i ”omskolningsläger”?

          Omöjligt? Nej. Tänk er en generation som vuxit upp med SD som det lite mesiga mitten-vänsteralternativet som aldrig vill ta i ordentligt, plus den situation som ”orten” kommer att uppleva om fem-tio år med de nedskärningar som kommer, plus vår fina svenska tradition att aldrig göra något ”lagom.”

          Jag säger som Sjunnesson: hoppas att så mycket som möjligt kan genomföras så snabbt som möjligt innan vi börja rösta in folk som verkligen bryr sig om hudfärg.

          (Ps. ja, det är fortfarande sjuklöverns fel.)

          Svara
          • Olof

             /  06/20/2018

            Nej, det är knappast omöjligt, det är snarare ytterst sannolikt.

            Sverige är fortfarande ett superextremt land i yttersta ytterkanten för mänskligt beteende. Vi utgör inget normaltillstånd för hur länder fungerar.

            Som sådan ytterlighet bör vi räkna med att det naturliga är att vi går tillbaka mot det som tycks mer vanligt. Om vi inte kan lista ut varför vi är så speciella och hur vi kan upprätthålla den särskilda naturen.

            Och min teori är förstås att vi haft en historiskt extrem trygghet och ett stort överflöd som låtit oss forma en förälder/barn relation till staten/samhället snarare än den mer vanliga klan/familjerelationen.

            När det nu förmodligen kan misstänkas vara slut med detta så kommer vi förstås återgå till det mer normala förfarandet. Och då är det bara att titta runt på hur andra länder hanterar etniska konflikter…

            På något plan tror jag kanske att det skulle gå att undvika de värsta alternativen. Vi har fortfarande ett enormt slöseri inom statsapparaten och genomförde man ett stålbad och skar bort onödigheterna – att någons moster dör i vårdkö påverkar mer än att någons mosters jobb på Södertörn försvann för Södertörn las ner så hen fick bli vårdbiträde och hjälpa till med vårdkön istället för att bli genusvetare – så skulle kanske gå att lösa på andra sätt. Men vi är fortfarande kvar i situationen att sjuklövern vägrar ens försöka lösa målkonflikterna.

  45. Frida Gustavl

     /  06/20/2018

    Sugen på en lätt släng av schizofreni. Läs Expressen.

    Expressenledare: Malmö har problem men är inget helveteshål
    https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/malmo-har-problem-men-ar-inget-helveteshal/

    Expressenartikel: Kriminella i Malmö: ”Nu börjar helvetet”
    https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-i-malmo-nu-borjar-helvetet/

    Det är inte alla ledarskribenter som har vaknat, men bestialiska drive by shootings a lá Compton style med en trio av vardera döda och skadade i centralaste Malmö, verkar tack och lov nog för att vissa kriminella åtminstone ska börja referera till staden som evigt avskild från Gud.

    Svara
  46. Stefan

     /  06/20/2018

    [IMG]https://imgur.com/a/jhoN6PF[/IMG]

    Svara
  47. G

     /  06/20/2018

    Svara
  48. G

     /  06/20/2018

    Svara
      • Kristian

         /  06/20/2018

        ”[Tänkt tal till elever på journalisthögskolan veckan innan examen]
        Om du vill vinna på lotto och ha din försörjning tryggad resten av livet och ingenting av det du producerar behöver ha någon kvalitet, men du får ändå lön varje månad – sök dig till Public Service.”
        – Jens Ganman i Frankt, youtube, 2018-05-11

        Svara
    • Skeptisk

       /  06/20/2018

      Män och kvinnor är olika på gruppnivå, vilket beror på vårt sexuella urval. För att stå ut som man måste du vara riktigt duktig. Du blir bedömd efter vad du kan. Ta hem resurser till familjen. Därför specialiserar vi oss. Speciellt i ett samhälle med allt mer specialisering. Vi nördar ner oss. Vi bakar inte bröd, vi bakar surdegsbröd med olika kulturer, digitalvåg och specialredskap. Och det är ett klagomål kvinnor och speciellt feminister har när män tar över en hobby. Det kommer in en del män som tar allt till en ny nivå. Ska man in på ett manligt område måste man verkligen jobba hårt för att hävda sig. Du jämförs inte med alla män, utan med just de män som gjort det till sin livsuppgift att kunna allt om flugfiske, förgasare på en Buick -65 eller brygga öl.
      Kvinnor lägger inte alla ägg i samma korg. Det lönar sig inte. Man får värde av att vara generellt bra på många sysslor. När kvinnor blir mammor ändras deras prioriteringar radikalt. De går ner i arbetstid, prioriterar tid med barnen, tar inte på sig resor i jobbet eller onödig övertid. Deras män går upp i arbetstid så att hon ska få göra det.
      Ska man få in kvinnor på manliga områden med hög konkurrens och många specialister måste man göra det möjligt att kombinera familjeliv med arbete. Annars slutar kvinnorna när de får barn. Samma gäller t ex advokater. Finns massor av unga ambitiösa kvinnor. Sen blir de 35, biologiska klockan tickar och de blir mammor. Då blir annat viktigt i livet. Så de hittar ett jobb där de kan kombinera.
      Problemet är att männen på dessa arbetsplatser kommer fortsätta konkurrera. Och det är just i 30-40årsåldern man börjar stiga i graderna. Precis som James Damore skrev, företagen måste ändra på sitt sätt att vara för att locka kvinnor att vara kvar. Frågan är om de vill det. Det kommer kosta pengar. Kommer de tjäna på det? Kanske, kanske inte.
      Frågan diskuterades redan i filmen 9-5 med Dolly Parton 1980. Man ska trivas på en arbetsplats, men det är ingen fritidsgård.

      Svara
  49. G

     /  06/20/2018

    https://twitter.com/mattiasreporter/status/1007524278252818432

    Svara
    • Olof

       /  06/20/2018

      Jag antar att det var Arbetsförmedlingens ekonomi och jobb han pratade om? Då kan det säkert stämma, det tycks vara väldigt lite faktisk arbetsförmedling som sker via arbetsförmedlingen idag, så jag antar att de är rätt beroende av en stor svåranställningsbar grupp för sina jobb och sin budget…

      Svara
      • Kristian

         /  06/20/2018

        Arbetsförmedlingen är minst 7% av statsbudgeten.
        Lägg till SIDA så har vi nästan 10%.

        Svara
  50. MiT

     /  06/20/2018

    *https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.341532885938453.79792.274070532684689/1767292826695778/?type=3*

    Svara
  51. G

     /  06/20/2018

    Svara
    • Om ändå G.G. Allin var född i rätt tid, på rätt plats och kallade sig för feminist…

      Svara
    • Kristian

       /  06/20/2018

      ”Vill jag se sådant går jag på teater istället. Teater Galeasen tillexempel.
      Där kissar de på varandra och kräks och stoppar rakblad i rumpan.

      Men DET är ju KONST!”
      – Stefan Sauk som överklasstant i Lorry

      Svara
    • Kristian

       /  06/20/2018

      ”[…] se den New York-baserade konstnären Itziar Okariz stå mitt på golvet och kissa. Stående.

      – Hon har kissat sedan år 2001, säger Tina Eriksson-Fredriksson, dramaturg för Madefestivalen.”

      Svara
      • HanUtanKoll

         /  06/20/2018

        ”Hon har kissat sedan år 2001”
        Snacka om trist urinvägsifektion!

        Svara
  52. G

     /  06/20/2018

    Svara
    • Kristian

       /  06/20/2018

      Gjorde vi inte det här på 90-talet? Var vi inte överens om att flagga skulle tas tillbaka från ”skinnskallar” och rasister och att alla skulle …. jag får se efter i mina arkiv … [mumlar för sig själv och försvinner mellan bokhyllorna]

      Svara
    • Oj, vad förvånad jag blir:

      ”Vad driver den så kallade antirasistiska rörelsen i ett av världens minst rasistiska länder? En viktig sak är skattebetalarnas pengar, som aktivisterna lever på:

      ”Antirasism är först och främst stora pengar. Människor som aldrig skulle få ett riktigt jobb kan jobba för den antirasistiska rörelsen. Ja, det gäller mig också. I fyra år var jag för lat för att skaffa ett riktigt jobb, så jag skrämde människor med att Sverige var rasistiskt. Förlåt mig, men det var så enkelt. Antirasism i Sverige handlar om pengar och att försörja lata människor. Vad skulle hända om Sverige inte var rasistiskt? Då skulle alla som tjänar pengar på antirasism förlora sina jobb. Även en lat och obildad människa måste ha bröd på bordet. Så man skapar en falsk bild av att Sverige är rasistiskt. Och vad händer då? Människor tjänar pengar. För om vi skapar en lögn om att svenska arbetare är rasister och håller på att bli mer rasistiska, så måste Expo eller någon annan antirasistisk organisation dyka upp och hålla utbildningar som kostar pengar.””

      Svara
  53. G

     /  06/20/2018

    Debatten om samer och judar var inte avslutad, vi drar det ett varv till….

    ”Varför räknas inte judar som svenskar, Jimmie?

    Jag har en rak fråga till dig, Jimmie Åkesson. Det är en fråga som inte borde behöva ställas till en partiledare för ett demokratiskt parti, skriver Fredrick Federley (C).

    Under helgen har många människor reagerat med bestörtning mot Sveriges andre vice talman, Sverigedemokraten Björn Söder. Återigen har vår andre vice talman hävdat att judar inte är svenskar. Människor i alla åldrar och med olika bakgrunder har höjt sina röster och markerat mot detta sanslösa påstående.”
    https://www.expressen.se/debatt/varfor-raknas-inte-judar-som-svenskar-jimmie/

    Svara
    • Rikard

       /  06/20/2018

      Hej.

      Dunk-dunk-dunk-dunk låter huvudet i väggen.

      Man kan vara jude (till tron) och svensk till etniciteten.
      Man kan vara det både till tro och etnicitet.
      Man kan, antar jag, endast vara det till etnicitet.
      Man kan växla beroende på kontext.

      Detsamma gäller samer – en del är småväxta, svarthåriga, med en nyansskillnad i hudtonen (pröva att vara utomhus år ut och år in så får man Zeb Macahan-hud, vilken tills slut blir ärftlig); andra är mer svenska i utseendet.

      Fattar du, Fredrik?

      Ingen människa är endast en sak. En människa är sitt folk, och sitt kön och sin läggning, och sin tro, och sin historia, och sitt humör, och sin hårfärg, och … En människa är en sak i en grupp, och en annan i en annan grupp – Fredrik på jobbet och Fredrik i hemmet är inte samma Fredrik (och är ändå samma Fredrik) – om inte Fredrik håller devisen ‘Det privata är politiskt’ för sann.

      Fattar du, Fredrik?

      Jag är svensk – min familj har historia tillbaka till där skrivna källor upphör. Min frus har än längre historia i det område som nu är Sverige. Vi är svenskar, Fredrik. Vi är en del av det svenska folket, Fredrik. När du, Fredrik, och andra som du säger att alt någon behöver för att vara svensk är medborgarskap – vad är det du säger då Fredrik?

      Du säger att vi bara är människor, och inget annat. Du säger att vi och vårt folk saknar historia, saknar kultur, och därmed saknar allt det som gör människor till just mänskliga.

      Du, som alla fascister och rasister, tar ifrån oss vår mänsklighet genom dina ord.

      Och Fredrik, med ditt resonerande finns inga folk någonstans – endast människor. Med ditt resonerande skedde ingen utrotning av de båda Amerikas urbefolkningar, avsiktlig eller ej – de var ju bara människor precis som de som invandrade från Europa var.

      Antingen finns olika folk, som lever på olika sätt, värderar på olika sätt, och ser ut på olika sätt – eller så finns bara människor. Om man skär in till benet Fredrik, så är det så det ser ut.

      Så, Fredrik, vars namn är ur-germanskt och betyder ‘fridsfurste’ – finns det olika folk eller endast människor?

      Fattar du frågan, Fredrik?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • G

         /  06/20/2018

        Svara
  54. G

     /  06/20/2018

    Svara
  55. G

     /  06/20/2018

    Svara
  56. G

     /  06/20/2018

    Svara
  57. G

     /  06/20/2018

    https://twitter.com/Exportsvensk/status/1009122321230172160

    Svara
  58. G

     /  06/20/2018

    ”Sakine Madon: Skämtar du med oss, Gudrun Schyman?”
    https://www.vlt.se/artikel/opinion/ledare/sakine-madon-skamtar-du-med-oss-gudrun-schyman

    Svara
  59. G

     /  06/20/2018

    https://twitter.com/EkenbergMattis/status/1009330374776967168

    Svara
  60. G

     /  06/20/2018

    ”Rapport: Tvååriga flickor tvingas bära hijab i Nyköping

    Kommunen i Nyköping har tagit fram en rapport om stadsdelen Brandkärr. Fynden visar på problem med radikalisering och att ”ett samhälle i samhället” håller på att bildas.

    Enligt P4 Sörmland redovisades rapporten i november förra året för att ge en aktuell bild av läget i Brandkärr. Den har skrivits utifrån intervjuer med 26 personer, varav de flesta jobbar inom kommunen, och ska användas som underlag för integrationsarbetet i stadsdelen.

    Nyheter Idag har läst rapporten om ett samhälle som på punkt efter punkt avviker från det man kan förvänta sig av en vanlig svensk stadsdel. Från 2003 till 2017 har befolkningsmängden ökat med 1 000 personer till drygt 4 500 – och samtidigt har andelen med utländsk bakgrund ökat från drygt 30 procent till över 60 procent.

    Enligt rapporten pågår det radikalisering i området. Det finns två moskéer och flera koranskolor. Detta har bland annat lett till att invånare ”förnekar födelseort”, månggifte förekommer och somalisk kultur och regler gäller. Det finns också så kallade moralpoliser i området och i skolan.

    Att en stor del av invånarna kommer från Somalia märks på att antalet somaliska föreningar har ökat från en till fem, varav tre uppbär föreningsbidrag. I övrigt finns det också två muslimska föreningar som även de finansieras med bidrag. (forts)”
    https://nyheteridag.se/rapport-tvaariga-flickor-tvingas-bara-hijab-i-nykoping/

    Förstår inte grejen med människor som jättegärna vill lämna sitt land för att söka sig till ett nytt, sekulärt och framgångsrikt land, för att senare i sitt nya land försöka bygg upp landet som man jättegärna ville lämna bakom sig…

    Svara
    • Pether

       /  06/20/2018

      De flyttar hit för att de är kolonisatörer, inte flyktingar. De är har tagit uppdraget att vara första ledet i att islamisera västvärlden.

      Svara
    • G

       /  06/20/2018

      ”Att en stor del av invånarna kommer från Somalia märks på att antalet somaliska föreningar har ökat…”…

      Somalierna i Sverige = SM i organisering

      Somalierna i Sverige = SM i organisering

      Svara
  61. G

     /  06/20/2018

    ”killgissat” Hihihi. Äntligen kom ordet till användning mot vänstermän på vänsterkanten, kanten som *uppfann* ordet.

    Svara
  62. G

     /  06/20/2018

    ”När ska Sverige börja visa solidaritet igen?”

    Är det bristen på empati och förståelse för flyktingars situation som gör att det känns berättigat att stänga dem ute? Låt oss göra mer för att färre människor ska tvingas leva sina liv på flykt, skriver Joar Forssell, Liberala Ungdomsförbundet, på internationella flyktingdagen.”
    https://www.svd.se/nar-ska-sverige-borja-visa-solidaritet-igen

    Svara
    • Olof

       /  06/20/2018

      Imponerande nivå av dumhet.

      ”Vi har ett ansvar för våra medmänniskor.”

      Ah, redan där går det fel. Vi kan ha en välvilja mot våra medmänniskor och vi kan ha ett ansvar att inte skada våra medmänniskor men nej, vi har inget ansvar. Alls.

      ”UNHCR visar klart och tydligt att ‘bistånd på plats’ i krigshärjade länder och i flyktingläger är en ohållbar lösning.”

      Det är svårt att få UNHCR att fungera väl så länge länder tar pengarna avsedda för UNHCR och spenderar på barnlajvare.

      ”För att verkligen hjälpa flyktingar måste vi ta emot dem.”

      Och om man är övertygad om att det oundvikligen kommer leda till att de hamnar i interneringsläger här istället i framtiden?

      ”Det innebär också att etableringen i Sverige försvåras.”

      Om man är övertygad om att resultatet här kommer bli interneringsläger här känns det inte så väldigt snällt att lura hit deras familjer också.

      ”Ett gemensamt EU-system krävs för att varje land ska ta sitt ansvar och ta emot människor på flykt.”

      Vi kommer sannolikt snart att få ett gemensamt EU system. Där varje land tar sitt ansvar och säkrar sina gränser, med hjälp av gemenskapen.

      ”Det betyder inte att Sverige bör ta emot färre, det betyder att fler länder behöver ta emot fler.”

      Det kommer innebära att Sverige kommer hindras agera emot unionens intressen och om Sverige inte gör som Sverige blir tillsagt så kommer EU tvinga Sverige.

      Svara
  63. Dreadlock

     /  06/20/2018

    ” Article 13 puts more onus on websites to enforce copyright and could mean that every online platform that allows users to post text, sounds, code or images will need some form of content-recognition system to review all material that users upload.

    Detta, enligt min tolkning, skulle påverka MiT:s blogg eftersom den har WordPress som plattform. Om artikel 13 går igenom i sin helhet blir alltså WordPress förpliktigat att blockera alla försök att publicera användarmaterial som är copyrightskyddat framöver.

    https://www.bbc.com/news/technology-44546620

    Svara

Lämna ett svar till Skeptisk Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.