En enhörning

I Expressen/Kvällsposten skriver idag en Mirijam Geyerhofer om migrationsfrågan och beskriver den som att folk påstår att de tystas om de vill lyfta den.

Hon skriver att hon haft ett ex som körde över henne med någon sorts icke-argument i varje diskussion och att det är likadant på nätet numera.

När jag och mitt ex hade de här totalt lönlösa diskussionerna var det som att något brann i min hjärna. Alla samtal där vi var oense om något tog abrupt stopp vid en viss gräns, för hur ska du kunna argumentera med någon som avfärdar dina åsikter med att det minsann finns en annan sanning, egentligen.

Det är omöjligt.

Ja det är omöjligt faktiskt.

Hur gör hon själv då? Bryr hon sig om andras argument?

”Så går det när ingen vågar prata om invandringsfrågan!” tjoas det glatt i kommentarsfälten så fort en ny opinionsmätning inför valet presenteras. Det är lika delar förvånande och skrämmande.

Förvånande för att det väl ändå inte kan vara möjligt att så många människor på allvar missat att detta är en fråga som alla partier jobbar brett med, och skrämmande eftersom det i sin tur måste betyda att de faktiskt inte alls är insatta i svensk politik. Och inte bara svensk, runtom i Europa växer sig rasistiska och nazistiska partier allt starkare i en oroväckande fart.

Häpp! De som tycker migrationsfrågan är extremt viktig och extremt misskött under massor av år är rasister och nazister oavsett land. Så praktiskt.

För hur har migrationsdebatten sett ut under väldigt många år? Bortsett från kanske de två senaste? Hur har man pratat om den under alla dessa år (kanske främst innan nov 2015)? För visst, Mirijam har helt rätt, det har diskuterats väldigt mycket genom åren. Men har det varit helt lugnt att lyfta enorma problem som följer på migrationen?

Den har sett ut ungefär så här och alla som försökt säga nåt annat har stämplats som rasister/fascister/nazister från en nästan enig politiker- och journalistkår.

Åhhh vad bra! Bästa nationalekonomen Henrik Schyffert säger att vi tjänar massor på asylinvandringen! Där fick alla rasister och nazister så de teg! Det kostar bara en Fanta, pizza och Netflix att ta emot 160 000 asylinvandrare och på sikt tjänar vi massor på dem. Nationalekonomi på riktigt!”. Ungefär så såg diskussionen ut 2014-2015. Svenska journalister stod väl på kö för att krossa Schyfferts bisarra fantasier? Nepp, om det inte var tyst så hyllades han…

Sådär sa Strandhäll i jan 2017. Man ska förstå att asylinvandrare räddar välfärden och pensionerna. Sex månader senare så kom prat om att vi måste höja pensionsåldern pga alla asylinvandrare som urholkar just pensionssystemet och välfärden. Vilket de som ville lyfta just det problemet långt tidigare blev belönade med rasistfascistnazist-stämpeln av politiker och media för.

Sandviken tjänar en halv miljard per år på asylinvandring!”. Sandviken tjänade så mycket pengar på den att de 2017-2018 tillhör de kommuner i landet med sämst ekonomi. Visst är det underligt ändå vad en levande och fullgod debatt om migrationen kan leda till.

Det finns ingen koppling alls mellan asylinvandring och brottslighet” säger man samstämmigt från både politiker och journalister samtidigt som viss brottslighet rakar i höjden och överrepresentationen från vissa grupper är helt enorm. Den är helt grotesk! Som av en händelse så har nästan all invandring de senaste 20 åren kommit från just de länder/områden som också är groteskt överrepresenterade. Men det finns tydligen absolut ingen koppling utan man anser att #metoo bevisade att svenska män alltid varit dreglande rovdjur som som inte ens klarar av att se en damcykel utan att få kåtslag. Överrepresentationen då? Bara rasistiska påhitt!

Det är bara anmälningsbenägenheten som ökat! Det har inte alls skett en ökning i sexualbrottslighet pga av asylinvandringen” säger man samtidigt som anmälningsbenägenheten enligt BRÅ är samma 2016 som den var 2005

och anmälda sexualbrott per 100k inv ökade med ca 50% mellan 2005 och 2016. Den berömda ”anmälningsbenägenheten” var alltså exakt samma 2005 som 2016 samtidigt som de anmälda sexualbrotten per 100 k invånare ökade med 50% under samma tidsperiod. Under samma tid har vi tagit in en enorm mängd människor från just de länder/områden som råkar vara extremt överrepresenterade vid just sexualbrott. Sånt borde stämma upp till mycket bekymrad diskussion från media och politiker eftersom sambanden är glasklara men från deras sida har man bara sett skönmålning och påstått att det bara är rasister/nazister/fascister som drar upp sånt här och att det bara är ökad anmälningsbenägenhet som ligger bakom, att påstå nåt annat är rasistiskt för värst är ändå de svenska vita medelålders heterosexuella männen. Så har diskussionen sett ut när det gäller brottsligheten. Enbart så alltså. Under tiden så har folk drabbats…

Det regnar kompetens över Sverige! Massor av tunga examina kommer med migrationsströmmarna!”. Så lät det om de som kom och vad egentligen kunde tillföra samtidigt som det bara var rasister/nazister/fascister som pekade på att många var analfabeter och ännu fler inte ens hade utbildning motsvarande svensk grundskola. En del hade bara gått i koranskola. Men kompetensen regnade över landet! Så var diskussionen i den frågan.

I verkligheten såg regnet ut såhär.

Många av hennes elever är analfabeter eller har väldigt liten skolgång i hemlandet.

– Man kan få börja med att få lära dem att hålla i en penna. Att forma bokstäver är en oerhörd kraftansträngning. I undervisningen jobbar jag mycket med bilder, konkret material och använder hela min kropp.

Man får börja lära dem att hålla i en penna och att forma bokstäver är en oerhörd kraftansträngning. Tunga examina som regnade över landet var det.

Det är en liten kostnad nu men det blir en vinst på sikt”. Så har det sett ut så länge jag minns. Men när det där ”på sikt” egentligen inträffar har ingen hittills kunnat säga. Samstämmigt har politiker och journalister pratat om ”på sikt” trots att på sikt aldrig kommer. Så har den diskussionen sett ut ut.

För nån månad sen så blev det lite besvärligare för ”på sikt”-folket då Joakim Ruist räknat på kostnaderna och intäkterna. Han kom fram till att varje enskild migrant kostar ca 74 000 per år under sin livstid i Sverige. Då ska man också veta att han inte räknat med en hel del kostnader i den beräkningen. så den riktiga summan är betydligt högre. Men det är i alla fall den siffra som finns och vi har att förhålla oss till. Att beräkningar som denna blev möjliga att lyfta först 2018 måste bero på att det varit en alldeles särskilt bra och öppen diskussion inom migrationsområdet tidigare…

För vi minns ju som sagt Sveriges allra bästaste nationalekonom Schyffert som sa att det bara kostade en Fanta, pizza och Netflix. I början. På sikt så blev det ju enorma vinster enligt nationalekonom Schyffert.

Jag kan fylla på i veckor med liknande som visar hur man minsann har diskuterat migrationspolitiken i Sverige men allt kokar ihop till exakt det som Mirijam själv är ett exempel på, de som inte tycker som hon är bara simpla rasister och nazister. Så har det sett ut. Det har diskuterats. Massor. men alla som inte tyckt ”rätt” har direkt blivit stämplade.

Jag tror inte Mirijam kan räkna upp ett enda exempel mellan t ex 2010 och nov 2015 där man tar upp de allvarliga problem som faktiskt finns inom migrationsområdet, problem som genom magi plötsligt uppenbarade sig efter nov 2015, utan att samtidigt brunmåla. Det är inga hemligheter som jag tagit upp ovan utan det är allmän kunskap. Som politiker och journalister unisont har vägrat belysa för att istället skönmåla. Gissar att Mirijam inte heller har varit så sugen på att fundera över dem.

En sak slår mig när jag läste hennes krönika, hon nämner i början sitt ex som en särskilt dålig person när det gäller att argumentera men den hon egentligen pratar om är Mirijam. Alltså sig själv. Det hon gör i sin krönika är ju samma beteende som hennes ex påstods ha haft? Hon vet minsann hur det egentligen har varit, och är, trots att det är hur lätt som helst att motbevisa henne. Men det biter inte på henne för hon vet ju minsann hur det IJENKLIEN är.

Men hon är alltså en aktivist och inget annat. Skriver man om ”feminism och antirasism” så är verklighet, sanning och fakta inget som man anser är viktigt. Det går inte att skriva om de ämnena om man samtidigt tycker sanning, fakta och verklighet är viktiga saker. I alla fall om man inte skriver om dem med ett väldigt kritiskt öga. Vilket Mirijam ju inte gör.

Det är så förutsägbart också, det går minst 13 Mirijamsar per dussin i svensk media.

Men visst, det har pratats om migrationen under massor av år. Men från etablerad sida, de man alltså ska kunna lita på i såna här frågor, bara i form av skönmålning, förnekelse och stämpling av de som påpekat att det faktiskt finns problem. Och Mirijam tycker att det ska fortsätta vara på det viset. Får se vad hon säger om några år när effekterna börjar märkas på riktigt, när låtsasjobb inom ”antirasism och feminism” inte längre sätter nån gröt på bordet.

Det ser ut som om hon har en enhörning tauterad på armen, eller om det kanske är en my little pony eller liknande, och det kanske förklarar en del.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

104 kommentarer

  1. Dreadlock

     /  07/07/2018

    ”När jag och mitt ex hade de här totalt lönlösa diskussionerna var det som att något brann i min hjärna. Alla samtal där vi var oense om något tog abrupt stopp vid en viss gräns, för hur ska du kunna argumentera med någon som avfärdar dina åsikter med att det minsann finns en annan sanning, egentligen.”

    Det kallas för dialog ?

    Svara
    • Olof

       /  07/07/2018

      Fast sitter man så fast i postmodernism att man tror att åsikter är relevanta argument mot sanning så finns det kanske inte någon större poäng med dialog. Då handlar det ändå om sekteristisk religion så det är ju snarast avprogrammering som behövs.

      Det måste vara jobbigt för godhetsknarkarna med hur det utvecklar sig nu. Och då är vi ändå bara i början. För nu kommer det här fortsätta vara punkt ett på dagordningen tills alla problemen runt migrationen är lösta. Och som MiT påpekade, vänta bara tills sötebrödsdagarna är över och lyx som betalda antirasism och feministskribenter inte är något någon kan unna sig.

      Svara
      • Dreadlock

         /  07/07/2018

        Ska vi stå ut med bortskämda snorungar som kör sina fjärrstyrda monologer stup i kvarten och poserar som det enda sanningsvittnet i en saklig debatt ? Nä, fyfan. Vad gör man ?
        Avprogammeringskursen i Övre Svappavaaras malmgruvor ?
        Max en regnbågsbanderoll per person får medtagas, i.ö. är det väckning kl.0500 med frukost ( Långfil med rostad lingonris)- BiB utdelas varje fre.e.m. i den gryende morgonens samlingslokal, endast plastmuggar tillåtna.
        Fri Tatuering på onsdagar i vår skattesubventionerade salong – Välj mellan många spännande postkommunistiska motiv. Klipp dig utan kostnad i en av våra 235 frisersalonger .Välj mellan Mao-Slick för våra stolta manliga arbetare eller fransk kort page för våra fina barnalstrande döttrar av nationen. Karamellfärg till slingorna finns tillgänglig efter särskilt bedömande av våra politiska kommissarier.

        Svara
        • Kronblom

           /  07/07/2018

          ”Vill du ha en plusmeny?” blir nog vad de får säga på det enda jobb de möjligen kan vara kvalificerade för, men konkurrensen blir benhård.

          Svara
          • Dreadlock

             /  07/07/2018

            Den bröt jag ihop på av skrattanfall.
            Du beskrev på 5 ord vad jag menade med mina 200 ord. 🙂

          • Olof

             /  07/08/2018

            Haha, jag skrattade åt båda :).

  2. Att prata är bara steg 1. Det funkar ju inte om munnen säger ’ordning & reda, 80 000 måste lämna landet’, medan man samtidigt stiftar olagliga lagar som går ut på raka motsatsen.

    Svara
  3. Kretin

     /  07/07/2018

    Egentligen inget konstigt att Schyffert använde sig av Fanta i sitt räkne-exempel. Fanta är ju ursprungligen en produkt från det 3:e Riket och Sverige är ju föregångare i att utveckla det tankegods som fick sin fulla blomning i Hitlers rike. Detta tankegods överlever och mår bra i Sverige bland de röda som det alltid gjort emedan samma tankegods inte klarat sig lika väl i Tyskland. Minns att själve Alfred Rosenberg reste till Sverige för att studera, inhämnta verktyg, metoder samt inspiration som han sedan förde med sig till det 3:e Riket.

    För övrigt, litet off topic, men mången har säkert sett gamla sjömanstatueringar och vad som händer med dem under årens gång ?

    Svara
    • Kronblom

       /  07/07/2018

      Den här sommaren har man sett många unga flickor med lampskärmsarmar.

      Svara
      • Kronblom

         /  07/08/2018

        Tatueringar är alltid en dålig investering.

        Svara
  4. Frida Gustavl

     /  07/07/2018

    https://www.expressen.se/nyheter/flera-jagas-efter-brutalt-guldran/

    ”En guldbutik har blivit rånad i Tyresö centrum. Enligt polisen var det upp till sju personer som var klädda i gula Sverigetröjor och beväpnade med hammare, kniv och ”vapenliknande föremål”.”

    Alla som åker tunnelbana i Sverige är svenskar, på samma sätt är alla som rånar guldbutiker med svenska sverigetröjor också svenskar. Bara så ni vet.

    Svara
  5. hllviken

     /  07/07/2018

    Det finns åtminstone en journalist som varit uppriktig i frågan

    Svara
  6. MiT

     /  07/07/2018

    Svara
    • Jans

       /  07/08/2018

      Flashback om samma dom:
      https://www.flashback.org/t2955482

      Det är ta mig fan inte klokt. Enligt Flashback är han från Somalia men kommer inte utvisas.

      Svara
    • Rikard

       /  07/08/2018

      Hej.

      Fram med käppahästen:

      Förklara för mig varför det är bra att denna person får fortsätta leva.

      Jag kan förklara varför det är bra att borde avrättas: han har våldtagit barn. Därför är det bättre att han dör än får leva vidare – inte av rädsla för nya brott; det vore att döma någon för något de ännu inte gjort, utan enkom för vad han gjort.

      Jag vill se ett svar från en motståndare till dödsstraff som är ärligt: ”Det är bra att denne man som våldtagit barn får leva därför att…” Den som är motståndare till dödsstraff utelämnar nämligen alltid brottet. Detsamma gäller förespråkare för fri abort: de säger aldrig ”Jag anser att fostret skall dödas därför att…”

      Jag har haft samma åsikter. Jag vet varför man tänker och säger så: det är för att slippa höra vad man faktiskt tycker.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • weasel

         /  07/08/2018

        Hej. Rikard.
        Jag är motståndare till dödsstraff och min motivation lyder :
        Det är bra att han som har våldtagit barn får leva beroende på två anledningar som båda väger ungefär lika tungt :

        1. Det kan i eftrhand visa sig att han har våldtagit lika många barn som thomas quick har mördat och skulle så vara fallet är det oerhört knepigt att kompensera honom för den felaktiga domen eftersom han är död.
        2. Döda människor lider inte.

        Svara
        • Rikard

           /  07/08/2018

          Hej.

          Tack för ett hederligt svar; det är synnerligen omväxlande och är dessutom modigt – de flesta anser det ohederligt att fråga som jag gör.

          Skäl ett kan jag delvis instämma i, och referensen till Quick/Bergwall är i högsta grad relevant – dock tillhör den sortens masspsykos (i brist på bättre ord) som låg bakom hela den cirkus han genomlevde (och i inte ringa grad var medskyldig till) ovanligheterna. Vidare är det som den rättssäkerhetsfråga det är inte, enligt mig, skäl nog för ett kategoriskt eller principiellt motstånd, utan ett argument för bättre polis, bättre åklagarämbete, bättre utredningsmöjligheter och ett ändrat rättsväsende avseende domare och process. Smått vulgärt kan man jämföra det med att rattfylla inte är ett argument mot alkohol som så – men som sagt, invändningen har definitivt relevans.

          Skäl två förkastar jag däremot helt och hållet – lidande har inget som helst egenvärde om det inte är självvalt (och kanske inte ens då). Skall någon, eller något, dö så skall det ske så effektivt och smärtfritt som möjligt. Min tanke här är att genom att orsaka lidande för den förbrutit sig skapas ett värde hos den brottsliga personen vilket den inte förtjänar: ”De plågar mig, för de anser jag är mödan värd att plåga” är en belöning man inte skall ge en förbrytare – tvärtom skall allt tagas från denne så att det blir omöjligt för denne att rationalisera att det den utsätts för är en direkt konsekvens av den egna gärningen. (En kallhamrad cyniker skulle kunna hävda att det i sig är att orsaka stort lidande: inte ens i sin roll som hatobjekt får objektet känna något värde.)

          Skäl två kan förkastas även av resursskäl: de resurser som går till att orsaka lidande för en redan bevisat hänsynslös person kan bättre brukas till lindring för offer och för disciplinering av de som begått lindrigare brott.

          Jag tackar för svar och lämnar debatten där – vi är OT som det är men förhoppningsvis bidrar civiliserat meningsutbyte till att andra vågar fråga sig själva varför de tycker som de gör (något som är obehagligt hur ofta eller hur mycket man än gör det i min erfarenhet – eller så är obehaget mätaren på att man gör det?).

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • weasel

             /  07/08/2018

            Hej,
            Ja, fallet Quick är kanske ett extremfall och smått unikt när det gäller felaktiga domar, men felaktiga domar är knappast något unikt.
            Jag är själv avlägset bekant med en person som blev dömd för våldtäkt och senare frikänd – och jag tycker att det hade varit tragiskt om han hade hunnit bli avrättad när det visade sig att han var oskyldig.
            Så 50 % av mitt motstånd mot dödsstraff baseras på att domen/straffet är så oerhört …irreversibel .
            De övriga 50 procenten grundar sig som sagt på att jag anser att brottslingen ska straffas och lida mycket, mycket längre än det tar att arkebusera någon.
            Om sedan våldtäktsmannen anser att han har något värde beroende på att han straffas så är det helt ok för min del. Den ekonomiska kostnaden är jag också beredd att ta.
            Observera att jag nu självklart inte talar om ett straff/lidande i ett fängelse av svensk modell och standard där brottslingen till och med tillåts ha kontakt med omvärlden.

            Jaja, jag lämnar också diskussionen där och nöjer mig med att konstatera att vi tycker olika och att det vore märkligt om vi tyckte exakt likadant i varenda fråga.
            🙂

      • Tor

         /  07/08/2018

        @Rikard;
        Det finns vissa brott som är oförlåtliga men som det moderna samhället inte har något svar på.
        Ta till exempel Breivik.
        Varför ska leva?
        Om inte samhället kan svara på en så enkel fråga så har vi problem.
        Breivik är ju så hatad att han måste skyddas från de andra fångarna.
        Kan han någonsin släppas ut? Måste finnas många som vill knäppa honom.

        Så ja, det finns vissa brott som förtjänar dödsstraff.

        Sen kanske en våldtäkt inte ska vara dödsstraff för?
        Om straffet ska motsvara gärningen borde man kanske knipsa snoppen och låsa sälja honom som sexslav till några Tyska läderbögar?

        Svara
      • Olof

         /  07/09/2018

        Hej Rickard!

        Det är bra att denne man som våldtagit barn får leva därför att dödsstraffet gör inte brottet ogjort, medans dödsstraffet tar oss som samhälle över en över en gräns, där vi naggar tabuet mot att döda i kanten. Jag tror den skadan är större.

        En del av min argumentation är samma som @weasel, men du har förstås rätt i kritiken att det då snarare handlar om att man bör förbättra rättssäkerheten.

        Men bortom det finns en annan del, och en annan teori. Titta t.ex på skjutningar i USA. Skrapar man på ytan visar det ju sig att USA egentligen inte har speciellt stor skillnad vad gäller vapentäthet med många andra länder.

        Men det man kan säga om USA är att de har en helt annan inställning till dödande. De har inte samma tabu som finns i många andra västländer. Det går igen i deras användande av dödsstraff, det går igen i deras krig.

        Så betänk möjligheten att det mänskliga psyket kan bygga upp tabun som väsentligt kan påverka beteende. Men att dessa tabun är som mest effektiva när det har naturen allt-eller-inget, för om man vattnar ur dem till ‘det är ok att döda de som förorättat dig, den onde, fienden’, då är det mycket lättare att bryta mot tabuet – det krävs bara att man definierar om någon till den onde, vilket tycks vara mycket lättare.

        Det är lite samma teori jag har runt skadan som identitetspolitik åsamkar samhället – det mänskliga psyket kan, med mycket möda, fås att agera enhetligt efter generella regler. Men det är i grunden byggt för klanens väl. Så fort man börjar talla på de generella reglerna så är det väldigt lätt att återfalla till det naturliga mönstret och rätt och fel handlar helt plötsligt om vem snarare än vad.

        Så i slutändan – om vi accepterar dödsstraff så får det en tabuförsvagande effekt som i sig leder till ökande brutalitet i samhället. Därför är det viktigare att agera för att garantera att brottslingar inte kan upprepa brott, men samtidigt göra det på ett sätt som inte försvagar samhällets grundläggande principer för vad som är acceptabelt.

        Svara
        • Senior

           /  07/09/2018

          ”Så betänk möjligheten att det mänskliga psyket kan bygga upp tabun som väsentligt kan påverka beteende. Men att dessa tabun är som mest effektiva när det har naturen allt-eller-inget, för om man vattnar ur dem till ‘det är ok att döda de som förorättat dig, den onde, fienden’, då är det mycket lättare att bryta mot tabuet – det krävs bara att man definierar om någon till den onde, vilket tycks vara mycket lättare.”

          -Det är precis detta som måste till när soldater skall döda på slagfältet.

          Man måste bygga upp en bild i sinnet på soldaten att de egentligen bara gör det rätta, att de utrotar ohyra eller jagar monster. Att det gäller dig eller dem, om du släpper förbi dem kommer de att utplåna dig och din familj.

          Idag håller feministerna på att bygga upp den bilden av män i Sverige.

          Dessutom:
          Om man har en kultur där våld för de flesta är otänkbart, och i den kulturen tar in 2 miljoner medborgare från en kultur där dödligt våld är vardag, hur tror ni det kommer att sluta?

          Enligt mig har ett inbördeskrig redan börjat på en lågintensiv nivå. Dessa våldtäkter och skjutningar är en början på detta, ännu så länge mest inom de olika grupperna som alltid bråkat med varann, men Svenskarna själva börjar bli inblandade mer och mer varefter detta sprider sig, och frontlinjerna från ”no-go” zonerna utökas varefter territoriet sväller.

          Det börjar bli hög tid för Svensken att inse vad vi har att göra med.

          Vår polis och militär är av våra politiker pacificerade, så vi är utelämnade åt oss själva.

          Något politikerna också försöker förhindra med alla försök att skärpa vapenlagar etc.
          Vad politikerna inte tänker på är att dessa lagar bara gäller de som frivilligt anammar dem, då vi inte har ett våldsmonopol som klarar av att se till efterlevnaden av dessa lagar.

          Destabilisering kallas det för, ett mycket långsiktigt arbete för att oskadliggöra de länder man upplever som hot eller själv är intresserad av att införliva i sitt styre.

          Svara
    • Tor

       /  07/08/2018

      Det är fel på så många plan;
      1) Varför utvisas han inte?
      2) Hur har han kunnat göra så många brott? Invandrare och ett brott ska vara fängelse direkt (gärna i Bulgarien) och utvisning.
      3) Vet vi hur gammal han är och VEM han är? Hur kan vi släppa in folk utan att veta detta?
      Försök som Svensk att komma från t ex USA och resa in i EU utan papper.
      4) Vi har betalt för att det här aset ska leva gott i Sverige.
      5) Vi får betala det skadestånd som han döms att betala. Hur stor är risken att han har egna pengar.
      6) En så pass ung person som har begått detta antal brott kommer att fortsätta. Vad har den Svenska rättvisan med 150 timmars samhällstjänst som kommer att få honom att förstå.

      Vill vi verkligen ge detta svin fler chanser att stjäla och våldta?
      Det är ju vad det handlar om.
      Han har förverkat sin rätt i Sverige, men i stället kommer han att kosta miljoners miljoner genom hela sitt liv och på vägen förstöra många andras.
      Återvandringsverket!

      Svara
  7. Casey Jones

     /  07/07/2018

    ”brann i min hjärna”

    Låter som att känslorna tog över. Har många vänner som blir exakt likadana i diskussioner kring invandring och jämställdhet.

    Svara
  8. weasel

     /  07/07/2018

    När Sverige gick från typ fattigland till välfärdsland var invandringen i princip obefintlig.
    Det gick alldeles utmärkt att införa barnbidrag , föräldraledighet och 5 veckors betald semester utan att ta emot tusentals asylsökande varje vecka. Det gick till och med att införa allmän tjänstepension. Men nu ? Nu verkar det , enligt Strandhäll , inte gå att klara välfärden utan en hög invandring ? Och detta trots att Finland, Danmark och Norge verkar klara välfärden trots att dom bara tar emot en bråkdel av de invandrarna som Sverige tar emot.
    VAD kan detta – att regeringen inte klarar av att upprätthålla välfärden utan en hög invandring – bero på ?
    Jag kan helt enkelt faktiskt inte finna någon annan förklaring än att den svenska regeringen är fullständigt värdelös.
    Bevisligen är dom ju sämre än regeringarna i våra grannländer- eftersom dessa klarar av det som Strandhäll säger att den svenska regeringen inte klarar.

    Den svenska staten tar in mer skatt än den danska , men klarar ändå inte av att finansiera välfärden utan att ta in fler invandrare än den danska. Slutsats :
    Stefan Löfven och Annika Strandhäll är inkompetenta i jämförelse med sina danska motsvarigheter.

    Ett annat problem med Strandhälls resonemang – att en ständig befolkningsökning bestående av flyktingar skulle vara nödvändig för att säkra välfärden och pensionerna – är att ….hela Sveriges välfärd och pensionssystem havererar dan dagen då det blir fred och demokrati i hela världen.
    Vad menar Strandhäll ?
    VILL hon ha en ständig ström av flyktingar till Sverige ?
    Vill hon inte att det ska bli fred och demokrati i Afghanistan och Syrien ?
    Om jag har förstått henne rätt menar hon ju att hela Sveriges välfärd står och faller på att det aldrig ska bli fred i Syrien och Afghanistan ?
    :/

    Dagens godbit var ändå debatten mellan Rikard Jomshof (SD ) och Annelie Nordström ( Fi ) på SVT Opinion.
    ”Feministen” Nordström berättade att kvinnor som blir misshandlade av sina män inte blir ett dugg hjälpta av att den misshandlade mannen hamnar i fängelse .
    Med sådana ”feminister” är det inte konstigt att antalet ”antifeminister” ökar i Sverige 🙂

    Svara
    • MiT

       /  07/08/2018

      Nordström var ju totalt galen, helt bisarr 😮
      Sista 10 min av programmet.
      https://www.svtplay.se/video/18298666/opinion-live/opinion-live-sasong-3-7-jul-20-00

      Svara
      • weasel

         /  07/08/2018

        Ja, nog för att man är beredd på att fi-politiker är galna, men den ”arbetsmarknadspolitiska talespersonen” Anneli Nordström överträffade verkligen alla förväntningar 🙂

        Fi verkar gå enligt devisen ”Den som skriker högst och mest vinner debatten” 🙂

        Svara
    • Olof

       /  07/08/2018

      Det kan ju vara så att svenska staten slösar bort mer pengar på icke välfärdsrelaterade saker än grannländerna gör.

      Men oavsett – det hon propagerar för är ren ondska, nära nog i klass med slaveriet.

      Att upprätthålla välfärd genom invandring går förstås inte om man pratar om asylinvandring eftersom de kostar mer än de bidrar med så det är helt irrelvant för debatten. När någon säger att vi behöver invandring i relation till asylfrågan är det bara att stänga ner dem med t.ex Ruists siffror.

      Det kan vara så att vi inte kan upprätthålla nuvarande (slösaktiga) välfärdskonstruktion utan arbetskraftsinvandring. Det i sig skulle i så fall innebära att vi måste ta resurser från andra länder för att vi byggt ett system där vi inte själva sätter av tillräckligt för att klara våra åtaganden. Att vi byggt ett pyramidspel och nu behöver lura hit nya suckers.

      Men då ligger oppositionen framförallt inom facken som varit de som motsatt sig arbetskraftsinvandring. Alternativt inom de som inte vill banta slöseriet för att fokusera på kärnområdena. Alternativt de som inte vill avsätta mer (tveksamt möjligt ändå, belastningen är hög som det är).

      Så ja, din bedömning är till stor del korrekt. Det handlar om inkompetens på politikernivå och alldeles för mycket svågerpolitik som fått pågå alldeles för länge. Och precis som du påpekar, vad skulle vi göra om nya suckers inte vill hit? Åka på slavräder?

      Det tragiska är att jag sett argumentet i andra länder med nu. Sverige kommer tack och lov kunna fungera som avskräckande exempel för dem – ‘I Sverige sa de att invandring behövdes för att klara pensionerna, nu får de höja dem till 70 för att betala för asylinvandringen’…

      Svara
  9. MiT

     /  07/07/2018

    Svara
    • weasel

       /  07/08/2018

      Jag förstår faktiskt inte vad det är för fel på människor som inte skriver ett testamente ?
      :/

      Svara
      • Cain

         /  07/08/2018

        Du är medveten om att de finns de inom vänstern som anser att arv är förkastligt. Staten ska ha alla dina tillgångar när du dör. Handlar om vänsterns koncept om ”rättvisa” har jag förstått…

        Svara
    • Olof

       /  07/08/2018

      36 miljoner som inte går godhetssignalerares egna självförhärligande istället för till samhällsnytta som vård eller till den dödes släktingar.

      Och jag antar att Ulf Rehnberg inte betalar sin Frankrikeresa ur egen ficka. Så han måste vara på plats för att sola sig i glansen från att få göra välgörenhet för andras pengar. ”Titta, jag är god.”

      Fräscht.

      Svara
    • Senior

       /  07/08/2018

      Det mest vidriga i detta fall verkar vara att det faktiskt funnits ett testamente, som efter 6 överklaganden i olika rättegångar blivit ogiltigt på grund av teknikaliteter.

      Nu hittar jag inte längre länken i slaskpressen med getingloggan där det stod.

      En sak vore om det inte fanns något testamente eller släktingar, men när det nu finns en sista vilja, om än inte 100% rätt skrivet kan man ju tycka att allmänna arvsfonden borde backa, men här har ju uppenbarligen man hittat ett sätt att få in ännu mer pengar till staten….

      Svara
      • Pether

         /  07/08/2018

        Eftersom privat ägande är stöld från staten enligt socialister kommer detta förskräckliga välde alltid försöka ta tillbaka varenda krona.

        Svara
      • Senior

         /  07/08/2018

        ”Efter sex domstolstvister beslutades det att Allmänna Arvsfonden, som drivs av Kammarkollegiet, skulle få Gunnars arv inklusive de exklusiva bilarna.”

        https://www.expressen.se/dinapengar/efter-arvsstriden-nu-saljs-gunnars-lyxbilar-pa-auktion/

        Svara
        • Rikard

           /  07/09/2018

          Hej.

          -‘Ja god dag, det här är Lotta på Allmänna arvsfonden, hur kan jag hjälpa dig?’
          -‘Ja hej, Lennart här. Det är så här att [personnummer och ärendenummer, slagning i register osv] och allt det som ni skulle komma och hämta har tyvärr blivit stulet i natt. Jag har polisanmält det hela, men du vet väl vad uppklarningsprocenten för villainbrott är..?’
          ‘Ohnej vad hemskt! Guuud va tråkigt att höra.’

          Borde fungera.

          Om inte likätarna i Allmänna Arvsfonden stämmer en för värdet av det de skulle ha stulit.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS Jag uppmuntrar inte till brottet försäkringsbedrägeri, eller annat brott. Jag uppmuntrar till civil olydnad. DS

          Svara
    • Äldre släkting, för 15-20 år sedan: ”Jag skall ta ut mina pengar och lägga i madrassen. När de frågar vad jag gjort med pengarna skall jag säga ‘dem har jag supit upp’. För då får man tydligen allt gratis.”
      Hon och vi hade inte ens hört talas om Allmänna Arvsfonden.

      Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        Det stämmer.
        Ytterligare en sidoeffekt av vårt ”rättvisa” socialistiska land.

        Har du sparade pengar på kontot får du betala mat, hyra, etc. på äldreboendet tills dina pengar är slut, sedan får du bidrag. Har du inget sparat när du flyttar in på hemmet får du ändå samma standard i form av dessa olika bidrag.

        Att vara strävsam och spara lönar sig med andra ord inte alls.

        Det är bättre att lägga pengarna på Ålandskryssningar istället; billigare, bättre service, bättre mat.

        Eller så kan man fördela ”arvet” och se till att man inte har några tillgångar innan man flyttar till hemmet, helt utan myndigheters inblandning.

        Svara
  10. MiT

     /  07/07/2018

    Svara
  11. MiT

     /  07/08/2018

    Svara
    • Olof

       /  07/08/2018

      Ytterligare en indikation på att främlingsfientlighet sannolikt drivs av biologiska funktioner relaterade till resurskonkurrens.

      Hmmm… det bästa sättet att verifiera det skulle vara genom ett experiment.

      Om man tar en population med hög välfärd, liten känsla av hot och som uttrycker väldigt lite främlingsfientlighet… och så introducerar man en signifikant mängd främlingar med tydliga särskiljande drag i den populationen… och så utsätter man därefter dem för stegrande resursbrist för att aktivera systemen i hjärnan som hanterar hot.

      Yay, vi får snart se resultatet!

      Tur att jag är så förtjust i att säga vad var det jag sa. Det kommer nästan att uppväga det hela. (Fast, nej, det kommer det inte ens i närheten.)

      Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        Aha!
        Det är alltså därför!
        Sverige är ett storskaligt experiment!

        Ja, det skulle ju förklara en hel del…..

        Svara
  12. Imorgon så släpps HERO U:

    https://store.steampowered.com/app/375440/HeroU_Rogue_to_Redemption/

    Ja, det är av Quest For Glory-skaparna och ja, Lori Cole är en kvinna. Men lugna er, hon är har stöd från sin karl Corey att designa ett bra spel. Jane Jensen och Roberta Williams är förfärade!

    Svara
  13. hllviken

     /  07/08/2018
    Svara
  14. x

     /  07/08/2018

    Svara
    • x

       /  07/08/2018

      Ur ”Han som lovar runt, men håller tunt”:

      ”En rolig historia som har valsat runt i många år handlar om en tidigare politiker som hastigt gick hädan och hamnade i paradiset där Sankte Per tog emot. Sankte Per berättade att det förelåg viss konkurrens om hans själ, varför politikern anmodades tillbringa ett dygn i helvetet och ett i himlen, för att därefter själv välja var evigheten skulle tillbringas.

      Politikern tog därför hissen ner till helvetet där Satan öppnade sin svarta port och bjöd honom på golf, drinkar och mat i överdåd. Ett dygn senare tog han hissen upp, där Sankte Per försåg honom med änglavingar och en harpa, lät honom strosa bland molnen, lyssna på fågelsång och inta en lätt och näringsriktig måltid. När dygnet var till ända meddelade han sitt beslut; det fick bli helvetet.

      Men när han ånyo klev in och porten stängdes bakom honom, kände han inte igen sig. Istället för golfbanor brann skärselden. Politikern frågade bestört vad som hade hänt. Satan svarade: ”När du var här sist var det valrörelse”.”.

      https://www.svd.se/han-som-lovar-runt-men-haller-tunt

      Svara
    • Ivar L

       /  07/08/2018

      Fast Tove Lifvendahl är jag rätt trött på. Hon är själv stor tillskyndare till fortsatt massimmigration, men ligger bara lite lågt med det av strategiska skäl. Skulle inte förvåna mig om hon röstar på C.

      Svara
      • Fd Fp

         /  07/09/2018

        Tove skrev en gång en krönika om att Malmö var ett oförlöst New York.

        Svara
  15. x

     /  07/08/2018

    Råttan i pizzan:

    Svara
    • Olof

       /  07/08/2018

      Hmm, det verkar som antal drunknade helt plötsligt minskat den senaste veckan. Kan det ha fått effekt så fort?

      Sen är det ju intressant… det skulle inte vara någon som skulle hindra NGO’erna att hjälpa till utanför Libyen om de tog de räddade tillbaka till Libyen.

      Men lustigt nog tycks de inte vara intresserade av att rädda liv? De vill bara göra jobbet om de får ta med migranterna till europa. Får man inte lika mycket beröm för att bara rädda liv? Eller är det ekonomiska aspekter?

      Oavsett är det ganska talande.

      Svara
      • Ivar L

         /  07/08/2018

        Dessutom verkar NGO:erna inte ha några som helst problem med att det dör några tusen per år, de kör på för fulla muggar i alla fall. Så skenheligt så man kräks.
        ”Läkare utan moraliska gränser”.

        Svara
        • Olof

           /  07/08/2018

          Ja, jag skulle faktiskt jävligt gärna vilja ha svar på det här.

          Varför tycks människosmugglarna ha slutat skicka båtar nu när NGO skeppen inte råkar vara där? Det här ser faktiskt riktigt inkriminerande ut. Inte ens en vecka utan NGO skepp och helt plötsligt slutar smugglarna sätta människor i överfulla gummibåtar? … really makes ya think…

          Svara
          • Hmm, kanske smugglarna förstår incitament och vet att presumtiva kunder har tillgång till samma informationsflöde?

            Politiker och välgörare har naturligtvis inte förstått det ännu och tror det är en slump. Ös på med fler båtar!

          • Olof

             /  07/08/2018

            @Kristian Ja, jag misstänker ju att i alla fall NGO’erna mycket väl förstår detta. Och att det är en del av vad som styr deras beteende – anledningen till att de inte tycks göra några försök att förhandla sig till accepterad delaktighet i räddningsaktionerna genom t.ex löften att bara frakta migranter tillbaka till Libyen eller Tunisien är sannolikt åtminstone att de vet att de då inte alls skulle behövas.

            Men att båtarna tycks ha tvärnitat så här får mig att undra exakt hur kommunikation mellan smugglare och NGO båtar ser ut. I bästa fall kan jag tänka mig att det handlar om att smugglarna tittar efter NGO twitter och transponders… men med tanke på hur känsligt det skulle vara för falskflaggning verkar det tveksamt. Så jag lutar mer åt att det är väldigt sannolikt att det sker direkt kommunikation mellan NGOer och smugglare.

            Och frågan som uppstår efter det är ju – får NGOerna dessutom del i intäkterna? Jag hoppas inte det är så illa, att det bara handlar om belöning i form av godhetsknark, men ärligt talat har jag inte speciellt höga tankar om deras moral.

          • Tja, direkt eller indirekt är de väl båda del av det migrationsindustriella komplexet.

            Eisenhower var framsynt. Tog ett tag för oss andra att se mönstret för motsvarande system (bidrag, genus, …)

            Fast det fanns väl något gammal romare eller grek redan som nämnde detta och blev avrättad.

          • Senior

             /  07/09/2018

            @Olof
            Anledningen till att NGO nu har tagit paus i ”räddningsarbetet” är att de fått krav på sig från berörda myndigheter att agera enligt internationell lag med hot om påföljder om de fortsätter bryta mot dem.

            De skall lämna nödställda till hamnar tilldelade av ansvarig nations kustbevakning, inte skjutsa dem över hela havet till egenmäktigt valda hamnar.

  16. x

     /  07/08/2018

    ”Margots pengar” tas i beslag:

    Svara
  17. Jag kan medge att jag har varit lite… elak.

    Patetiskt. Den där vill bli smalare och den andra vill bli tjockare – nåja, nu blir det hela bättre.

    Svara
  18. x

     /  07/08/2018

    Det är viktigt att markera:

    Svara
    • Skeptisk

       /  07/08/2018

      Det är ju helt klart fotbollsmässigt i ett annat läge. Då är det rätt att markera. Alla ska veta var den svenska regeringen står i frågan.

      Svara
  19. Ivar L

     /  07/08/2018

    Fy fasen så djävla vidrigt:
    http://www.friatider.se/ebba-kerlunds-grav-vandaliserad-hur-kan-n-gon-g-ra-s
    ”11-åriga Ebba Åkerlund var ett av dödsoffren i terrordådet på Drottninggatan i Stockholm i april förra året. Men inte ens efter sin död får hon vara i fred. Nu har hennes gravplats blivit vandaliserad för andra gången.”

    Svara
  20. Det är mycket snack om nynazisterna i Almedalen just nu. Och det kan man förstå! Men absurt nog påstås det också att poliserna står på deras sida:
    https://bergersjo.wordpress.com/2018/07/08/inte-svenska-polishatares-arligaste-film/

    Svara
    • Ivar L

       /  07/08/2018

      De palestinska angreppen på Israeltältet har man väl inte sagt ett knyst om?

      Svara
      • Jo, de i tältet skrev nåt om det.

        Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        Som vanligt alltså.
        Palestinska raketanfall mot Israel pratas det också väldigt lite om i media.

        Svara
  21. Jag tror tatueringen är Pinkie Pie. Svårt att säga, den är mer i klassisk stil och mindre dagens ”Friendship is Magic”.

    ””a frenetic sugar rush” […] A comedic character […] Pinkie is cheerful, energetic, and talkative. She is defined by her desire to entertain her friends by randomly throwing parties and acting as outlandish as possible but has a lack of confidence and a fear of being rejected by others. Pinkie is a source of much of the series’ humor,and several of the show’s ”wacky gags” are kept exclusive to her”

    Svara
  22. x

     /  07/08/2018

    Svara
    • Bra: Dags att lägga meta- och semantikdebatten åt sidan. Det finns värderingar som råder i Sverige, vi kan strunta huruvida de efterlevs till 100% eller är ”svenska.”

      Konstigt formulerat: Det mångkulturella samhället måste ha en gemensam kultur.

      Svara
    • De summerar det rätt bra.

      Svara
    • Jag identifierar mig mer med Mustafa. Wow. Jag är nog lite konservativ.

      Svara
  23. MP: partiet för asfalt och importerad mat.

    Svara
  24. Svara
  25. MiT

     /  07/08/2018

    Finns massor mellan den första och sista tweeten, klicka på tidsstämpeln på Klenells första för att se dem. Undrar lite om han säger samma sak till t ex Dinamarca…?

    Svara
    • Skeptisk

       /  07/08/2018

      I vilket utanförskapsområde bor Herr Klenell? Så han kan skoja bort debatten om folks oro.

      Svara
    • Robbe

       /  07/08/2018

      Trodde metoo hade begravt den otrevlige vänsterhycklaren

      Svara
    • Klenell är en idiot. Har (tyvärr) debatterat med honom på Twitter och han är mentalt undermålig.

      Svara
    • För övrigt – fastnade inte Klenell i #MeToo-träsket? En sak han gärna undviker att diskutera säkerligen…

      Svara
      • Olof

         /  07/08/2018

        Bör verkligen journalister drivas av sina förhoppningar att få klämma lite på de kvinnliga kollegorna om man markerar mot Åkesson?

        Svara
        • Olof

           /  07/08/2018

          Och jag vill vara tydlig med att det är absolut inget personangrepp på Johannes Klenell, bara en bedömning av hans kapacitet som journalist.

          Svara
  26. Skämt på twitter för oss lite äldre

    Svara
  27. Ytterligare en sak som kan läggas till Hitchens utmärkta lista:
    *https://www.youtube.com/watch?v=axHR8AOxxkc*
    ”If you want to avoid upsetting these people, you have to let Indonesia commit genocide in East Timor, otherwise they’ll be upset with you. You’ll have made an enemy. If you tell them they can’t throw acid in the faces of unveiled women in Karachi, they will be annoyed with you. If you say we insist, we think cartoonists in Copenhagen can print satire on the Prophet Mohammad, you’ve just made an enemy. You’ve brought it on. You’re encouraging it to happen.”

    Någon mer som tror att ”de” kommer att vara snälla om vi är snälla?

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/09/2018

      Hitchens dog alldeles för tidigt 😦
      Det finns fortfarande en chans att få hit Douglas Murray och låta honom prata lite förstånd med politikerna.

      Svara
  28. Olof

     /  07/08/2018

    ”Nere vid SVT:s stora propagandatält fick jag se ett dokument från ett internt SVT-möte där det slogs fast att det är viktigt att nynazister och andra som medverkar i public services kanaler ”delar SVT:s värdegrund”.”

    Hmm… SVT’s värdegrund blir allt mer oroande. Alla ubermennichors lika värde? Människor som på något sätt kan kopplas till Israel, såsom genom släktband, bör fördömas? Jag antar att det kan finnas vissa gemensamma värderingar, men att man är så tydlig ens i internkommunikation är lite förvånande.

    https://jensganman.wordpress.com/2018/07/08/roms-sista-dagar-rapport-fran-almedalen-2018/

    Svara
  29. hllviken

     /  07/09/2018


    Svara
  30. x

     /  07/09/2018

    Är det så svårt att förstå att ”vägarna är så dåliga” runt Stockholm och speciellt på Värmdö så att familjen Lövin är helt enkelt tvungen ha den här typen av bil?

    Svara
    • x

       /  07/09/2018

      Sedan kan man ju undra varför inte hennes man kan köra dessa ”väldigt, väldigt tunga stenar” på en elcykel precis som vi andra?

      Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        Av exakt samma anledning som Åsa Romson använde olaglig bottenfärg och tankade båten med ”fuldiesel”.

        Som vanligt inom vänstern gäller det bara ”alla andra”.

        Svara
      • Javisst! Bönder, till exempel, kan väl i princip klara alla jobb med en skottkärra enligt Mps planer? Kanske en pittoresk häst eller oxe. Nej, en getkärra, vore inte det toppen, så säg!

        Vi andra får helt enkelt sluta äta. Det blir billigare och bättre för alla.

        Svara
  31. x

     /  07/09/2018

    Svara
    • Senior

       /  07/09/2018

      Bygg några fritidsgårdar i Almedalen!

      NMR har för få fritidsgårdar!

      Dessutom kan ni ju kasta lite pengar på NMR då det högst troligt beror på socioekonomiska skillnader.

      -Nehe, inte det?

      Motivera varför detta skall hanteras annorlunda.

      Svara
      • Melmac

         /  07/09/2018

        ”Vi har ju ingen loookaaaaal!”

        Svara
      • Allt mupparna i NMR behöver är ju egentligen en ostmacka, varm choklad och en kram.

        Svara
        • Senior

           /  07/09/2018

          Lite kärlek och någon som bryr sig om dem. 😂

          En egen brädstapelgrupp som batikhäxorna kan engagera sig i?

          #rörinteminNMR

          Svara
  32. Jonas

     /  07/09/2018

    Det är inte ofta men nu måste jag hålla med en Miljöpartist.
    Isabella Lövin avslutade sitt tal med:

    ”– Mitt tips är enkelt. Rösta inte på dig själv. Rösta på dina barn. Då blir det lättare att se dem i ögonen.”

    Det är just det jag kommer att göra.

    Svara
  33. ”The left is heading for a reckoning with the new genetics”
    https://blogs.spectator.co.uk/2018/04/the-left-is-heading-for-a-reckoning-with-the-new-genetics/
    ”It’s now just flat out wrong to think that varying levels of ability and success are solely determined by economic and historical forces. […] biological differences between human beings will stubbornly refuse to wither away, which means that an egalitarian society can only be maintained by a brutally coercive state that is constantly intervening to ‘correct’ the inequities of nature. Seen in this light, it’s not surprising that nearly every hard left socialist experiment has resulted in the suppression of free speech, the imprisonment and torture of political dissidents, economic stagnation, mass starvation, etc. ”

    Svara
  34. Hübinette är inte dummare än att han förstår vart vinden vänder. Då menar jag inte att han är ”klok” eller ”bra”, det jag tycker om Tobbe är inte värt att slösa elektroner på. Det är sådana här man måste se upp med, inte de som fortsätter skrika ”rasist” efter att det blivit omodernt.

    ”Forskarprofil i blåsväder: Kallade IS-terrorister för ”svenska krigsveteraner””
    https://nyheteridag.se/forskarprofil-i-blasvader-kallade-is-terrorister-for-svenska-krigsveteraner/

    För ett år sedan skulle han väl knappast ha både raderat och skrivit förtydligande?
    Det hade blivit dubbling av budet, med lite rasismsmetning mot alla som protesterat.

    Svara
  35. Okej, seriöst den roligaste kommentaren om NMRs närvaro i Almedalen:

    ”Riksförbundet för alopeci demonstrerade under Annie Lööfs tal. Jag ville säga åt dem att deras banderoll skymde talaren.”

    https://jensganman.wordpress.com/2018/07/08/roms-sista-dagar-rapport-fran-almedalen-2018/

    Jag gråter av skratt.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: