Hos miljöpartister är det alltid mannens, fruns eller partnerns fel.

I Opinion igår kunde man se något som är ovanligt för SVT, nämligen att de var lite kritiska mot Miljöpartiet. Eller kritiska och kritiska, de ställde en normal fråga till Isabella Lövin, ett av språkrören, helt enkelt. Om hon lever som hon lär.

Frågan det handlade om var det här

Man frågade om hennes för miljön extremt skitiga bil, bilen är alltså tydligen en riktig miljöskurk. Passar ju bra för en miljöminister!

Eller ja, som vanligt så visade det sig att det inte alls var miljöpartistens bil utan hennes mans. Såklart. Vilken jäkla tur hon har alltså! Han jobbar med det så för miljön och Sverige extremt viktiga arbetet ”skulptör” och måste såklart ha en sådan bil. Som tur är så är det säkert bara han i Sverige som måste ha en sådan bil för alla andra i landet har givetvis arbeten där man kan använda en cykel. Eller tunnelbanan. Eller annan kollektivtrafik. För annars skulle väl inte Miljöpartiet vilja förbjuda bilar? Och sen har de flesta inte lika viktiga arbeten som skulptör heller förstås, ju viktigare jobb desto mer avkall på den viktiga miljön är väl det som gäller?

Nä, Miljöpartiet vill inte uttryckligen förbjuda bilar, jag vet. Men det är vad de vill att alla pålagor ska leda till, att det ska vara så dyrt med bil att man bara har råd att cykla. Som i Kina förr. Om man inte råkar bo med en minister eller riksdagsledamot. För då har man råd oavsett. Då kan man köra runt med miljöpartistiska stenar och verktyg hur mycket man vill i just den bil man behöver och vill ha. Men som tur är så är det bara såna som bor tillsammans med miljöpartister som har tillräckligt viktiga jobb så man kan göra avkall på miljön. Så viktiga jobb har ju inga andra.

Men visst är det märkligt ändå att det alltid bara är miljöpartister och deras familjer som bara måste ha saker som de inte vill att andra ska få ha? För detta är ju inte första gången det händer just miljöpartister.

Kommer ni ihåg Åsa Romson och hennes giftiga båtfärg hon målade båten med? Fuldieseln hon tankade båten med? Gråvattnet som hon släppte rakt ut? Eller förlåt, det var ju inte Åsa utan hennes man/sambo som var skurken. Och hans vänner. Också män såklart! Det var de som köpte färgen som Åsa glatt målade båten med. För det vet vi ju, det är ju patriarkatet som orsakar torkan och svälten i Sydsudan!

Det där med bilar och Miljöpartiet, nuvarande bostadsministern Peter Eriksson, var ju i samma sits som Lövin för 13-14 år sedan. Då gick han till dundrande attack mot SUV:ar. Det skulle vara straffskatt på dem!

Miljöpartiet gick i går till storoffensiv inför de kommande budgetförhandlingarna med regeringen.

I ett förslag som riksdagsledamoten Åsa Domeij lämnade över till finansdepartementet krävde miljöpartiet bland annat straffskatt på stadsjeepar.

Tanken är att en ”miljörelaterad registreringsavgift” ska betalas av den som köper en jeep. Den ska bli hög, hur hög är dock ännu inte bestämt.

Hög skulle skatten också vara. Hur hög visste man inte men en gissning är tillräckligt hög så bara riksdagsledamöter från Miljöpartiet hade råd att ha dem. Det är ju ändå skillnad på folk och folk!

För av en outgrundlig anledning så verkar det vara just så att det är bara just miljöpartister som har det där behovet av någonting som de helst inte vill att andra ska få ha. I Erikssons fall var det att de bodde på sådant ställe att en sådan bil var nödvändig, det var dåliga vägar osv. Och det vet man ju, det är ju bara miljöpartister som bor på ställen där en sådan bil kan vara nödvändig pga dåliga vägar, alla andra i Sverige bor givetvis där det är kanonfina vägar eller så bor de så de kan ta cykel, buss eller tunnelbana! Man behöver en sådan bil ännu mindre numera när man tänker på vintern och Miljöpartiets fantastiska Genusplogning! Då kan man cykla överallt alltid! Utom Peter och Lövins man då.

Hur var det med Peter och bilen egentligen? Vad jag kommer ihåg av det där så var det faktiskt inte alls hans bil utan hans dåvarande frus, han hade absolut inget som helst med den att göra. Sådeså!

För ett tag sedan så lärde vi oss att det är de Mäktiga Männens och Patriarkatets fel att miljöpartister måste flyga så mycket också. Då var det Hanna Lidström, Grön Ungdom, som försvarade sin flygpendling!! till pojkvännen i London och semestern till Kap Verde med att det var patriarkatets och de Mäktiga Männens fel att hon var tvungen att flyga så mycket och att hon själv minsann inte hade nåt personligt ansvar för det alls. Jäkla mäktigt pojkvänspatriarkat alltså, bo i London sådär bara för att tvinga henne att flyga   :-/

Som av en händelse så var Flygpendlar-Hanna från Grön Ungdom också med i Opinion igår också och sa så här till Eva Nypelius

Vad ger din generation rätt att flyga hur mycket ni vill högre än min generations rätt att leva på en säker planet?

//

Att skylla på teknikaliteter för inte behöva ta ansvar för klimatet det tycker jag är extremt fegt …

Exakt så sa Flygpendlar-Hanna från Grön Ungdom, som redan under sin hittills relativt korta tid här på jorden säkert har flugit MINST 10 gånger mer än hela min släkt har gjort tillsammans, till Eva Nypelius. Flygpendlar-Hanna som anser att det är Patriarkatets och de Mäktiga Männens fel att hon flyger så mycket ville inte heller att man skulle skylla på ”teknikaliteter” för att kunna fortsätta flyga. Jag gissar att ”Mäktiga Män” och ”Patriarkatet” inte ingår i hennes definition av vad som är att skylla på teknikaliteter i den här frågan. Flygpendlar-Hanna var helt galen och nästan skrek ”Beskatta det då! Beskatta det då!”. ”Det är resenärerna som straffar min generation” sa Flygpendlar-Hanna också. Ja det är helt rätt, hon straffar sin egen generation. Stenhårt!

Hon avslutar med att säga att hon ska flyga till Portugal i år. Klart Hanna ska få flyga, just hon tvingas ju flyga till t ex klimatkonferenser, pojkvän i London, Kap Verde och Portugal. Pga Patriarkat och Mäktiga Män. Hon är ju en hjältinna som bara vill bara se till så ingen annan behöver uppleva det hemska lidande det innebär att flyga. Hon offrar sig! Hon tar smällen för laget!

Volket behöver bara cyklar och apostlahästarna medan miljöpartister bara måste ha, eller tvingas ha, stora skitiga miljöskurkar till bilar. Och så måste de flyga också. Helst mycket. Och långt. Pga orsaker.

Hanna tycker det är underligt att hon får frågan om sitt eget flygande och förstår inte alls att det handlar om dubbelmoral. Grejen är ju att man bara för man är miljöpartist så måste man inte leva som en svensk version av Amish. Det är faktiskt ingen som kräver det. Men det absolut minsta man kan begära är att man inte driver en politik man inte själv vill leva efter. Eller inte ens försöker leva efter. Eller inte ens klarar av att leva efter. Det är nummer 1 helt enkelt. Det borde börja snurra tankar i huvudet att om man inte själv, som privilegierad politiker, ens klarar av att leva efter sin politik på en grundläggande nivå så kanske andra har ännu svårare att göra det. DET är ett minimikrav man kan ha på politiker, att de klarar av att tänka. Det är som när politiker åker ut till vissa områden omringade av sex livvakter och 14 poliser en måndagsmorgon kl 09:00 och säger ”här var det ju lugnt och fint, förstår inte varför folk säger att det är problem här?”.

JAG är mer miljöpartist i mitt liv än vad Hanna är. Sett till handling alltså. Hon, liksom många andra miljöpartister, är en arabisk oljeprins i jämförelse med mig. Hon är som en dieselbil från 70-talet medan jag är som en ny elbil eller cykel. Hon har redan under sitt hittills relativt korta liv hunnit skita ner miljön mer än vad jag har gjort under hela mitt lite längre liv. Men ändå är det HON och andra miljöpartister som ska mästra såna som mig?

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

160 kommentarer

  1. Enligt rykten är mannen därtill naprapat! Vet inte så mycket om det yrket, men det brukar väl snarast handla om att undvika tunga lyft.
    Man får kanske ha bil för sin hobby, men inte för yrkesutövningen?

    Det låter lagom intellektuellt verklighetsfrämmande medelklass för att vara Mp.

    Svara
    • chrillle

       /  07/09/2018

      Nu vill jag egentligen inte ta henne i försvar, men tänk om hon gift sig med säg en moderat, som gillar bilar. Det är då inte hennes fel.
      Tycker det är värre med de som tycker det är ok att de själva flyger, men inte andra.

      Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        …..Och moderater är miljösvin per default eller?

        Den iakttagelse jag gjort, om man bortser från politisk styrning via skatter, är att det billigaste alternativet oftast av naturliga skäl är det som lämnar minst avtryck på miljön eftersom det alltsom oftast är det minst energikrävande.

        Svara
        • chrillle

           /  07/10/2018

          Nej, men han kan ha en annan…mer _normal_ syn på det här med bilar och miljö.

          Svara
          • Senior

             /  07/10/2018

            Ok, tack för förtydligandet, jag missförstod avsikten.

      • Stenberg

         /  07/10/2018

        Men kanske läge för skilsmässa?

        Svara
        • Senior

           /  07/10/2018

          Det är väl bra att kunna tolerera oliktänkande, önskar bara att denna tolerans kunde sträcka sig lite längre än egna familjen och närstående……

          Svara
  2. Cain

     /  07/09/2018

    Jag känner igen de tidigare fallen du tar upp MiT. Det måste finnas en vanlig psykologisk term för personer med detta beteende. Man ser dem överallt! Från Kapten Klänning till #metoo till miljöbovar till fanatiska ”anti”-rasister.

    Någon form av skulddriven projektion handlar det om, så kraftfull att syndaförlåtelsen enkom kan uppnås genom fanatism och *någon annans* uppoffring och bedjan om förlåtelse.

    Svara
    • Melmac

       /  07/09/2018

      MP är just ett parti som storstadsbor röstar på (Sorry om jag trampar på tår nu!) så att de kan döva sitt dåliga samvete och fortsätta som vanligt. För dessa människor behöver man ju inte bil, det finns ju både buss och tunnelbana. Den ekologiska maten materialiserar sig i frukt och grönsaksdisken och kläderna syr sig själva och transporteras till butik av rosa små svanar.
      Filterbubbla Deluxe Partiet

      Svara
    • Ivar L

       /  07/09/2018

      Är det inte lite som fariséerna i bibeln?

      Svara
    • Senior

       /  07/10/2018

      Ja, det borde falla sig naturligt;
      En man som säger ja och amen till feminismens nidbild av män torde rimligen igenkännande själv vara sådan. -Vi andra håller helt enkelt inte med eftersom vi inte är som de beskriver det.

      Svara
  3. MiT

     /  07/09/2018

    Svara
    • G

       /  07/09/2018

      Nu passar det tydligen inte….

      …Men Heberlein ska hållas ansvarig för något knasigt som hennes man Erik gillade på Facebook och får därför _sin egen_ inbokade intervju med SvD avbokad.

      Ungefär så ja….

      Svara
      • Ivar L

         /  07/09/2018

        Dessutom skämtar Ivar Arpi han utesluter inte Isabella att medverka i TV-sändningar som hans kollega gjorde med Heberlein.

        Svara
  4. MiT

     /  07/09/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  07/09/2018

      AO
      Artificiell Ointelligens.

      Svara
      • The Perfect Man

         /  07/10/2018

        AI: Artificiell Intelligens
        Ai: Artificiell idioti

        Teknikens under…

        Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Svara
    • Kristian

       /  07/10/2018

      Har jobbat lite med sådana algoritmer. Enkelt uttryckt försöker man matcha ord i frågan till saker man har svar på. När man ”fallit” igenom flera nivåer av detta hamnar man i ”säkerhetsnätet” eller i matchning av enstaka ord. ”Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du uttrycka dig på ett annat sätt?”

      Själva programvaran är inte så komplicerad, det svåra är att ”trimma” så att man verkligen får den där besparingen man hoppats på – nämligen att färre personer ringer eller kommer och hälsar på.

      Att få detta att fungera är det dyraste och mest tidskrävande. Det är frestande att spara lite pengar där och säga att någon i det egna företaget kan fixa det. Han kan ju både Mac och PC. Det går fint. Han har en vecka kvar innan semestern.

      (Och, nej, jag kan inte svara på hur den meningen skulle ge svaret om ”vårdat språk”. Annat än inkompetens.)

      Svara
  5. Ärligt talat, hur svårt är det att leva som man lär? Speciellt om man går upp i en partiledarposition med en riktigt fet lön?

    Det vore som om jag skulle starta ”Anti-homosex”-partiet och samtidigt vara reguljär gäst på stadens badhus. Det är helt enkelt inte vettigt.

    Svara
    • Jonas

       /  07/09/2018

      ”reguljär gäst på stadens badhus”

      Är det något om stadens badhus, du som har erfarenhet, som du vill berätta för oss?

      Svara
      • Klimathotet

         /  07/09/2018

        ”Checkin’ out the goods” 😉

        Eller som för många år sedan, finska besökare i Stockholm lärde sig att bastu och bastuklubb inte var samma sak.

        Svara
    • Melmac

       /  07/10/2018

      Man behöver inte leva som man lär (De flesta gör inte det till 100%) men då ska man hålla käft och inte tala om för alla andra hur de ska leva.

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Då lär man inte, vilket är hela skillnaden.

        Svara
    • Melmac

       /  07/10/2018

      Eller starta ett parti som kräver separat badtider och könsneutrala toaletter, på samma badhus…….öööh just det, det jävla kokkoparitet finns redan!

      Svara
  6. G

     /  07/09/2018

    ”Helgen som gått: Löfven på lyxyacht, Lövins miljöfarliga vrålåk och Filip Hammars urspårning”
    http://katerinamagasin.se/helgen-som-gatt-lofven-pa-lyxyacht-lovins-miljofarliga-vralak-och-filip-hammars-ursparning/

    ”I vilda västerns Örebro, stadsdelen som går under smeknamnet “Mellanöstern” det vill säga Vivalla, misstänks det nu vara en före detta IS-terrorist som är den som har skjutit ihjäl en man på öppen gata. Jag vill inte låta alarmistisk, men det är svårt att inte ta sig för pannan. Och känna viss oro inför tanken på att liknande individer frodas i tusentals runt om i Sverige. Tillägg: Enligt en av representanterna för den svenska extremvänstern är det en “svensk krigsveteran” som mördar i Örebro. Ja, ni kanske förstår att Sverige har enorma problem, inte bara med våldet men även med vissa offentliga personers verklighetsuppfattning?”……

    ”En annan falsk och rätt så ofräsch kille är Filip Hammar, även han en son från det socialdemokratiskt styrda Köping, en gång i tiden lustigkurre i populära tv-program ihop med Fredrik Wikingsson, numera en tufsig rättshaverist vars aggressivitet allt mer börjar ta över. Filip har gråtit ut i Aftonbladet över att hans “vänner” inte fick störa Jimmi Åkessons tal i Almedalen “Sorgligt och konstigt” tyckte Filip, vars begrepp om demokrati tycks smått flytande. Filip själv fastnade på film där det syns att det är han själv som deltar i trakasserier mot inte bara Åkesson utan även mot en polis som försöker göra sitt jobb. Filip är en av de kändisar som högljutt missbrukat rasistkortet och bidragit till att den svenska debatten infantiliserats och kantrat. Filip, som själv bott, eller bor, på behörigt avstånd från den svenska verkligheten i Los Angeles, anser sig ändå ha tolkningsföreträdet om vad som sker i Sverige. Well, kanske har han där blivit så pass amerikaniserad att han glömt svensk lagstiftning om yttrande- och mötesfrihet?”……

    Svara
    • Har Hubinette samma sympati för nazister som åker ner till Ungern och krigar?

      Sannolikt inte. IS är terrorister, inget annat. Att killen ens fick komma in i landet är kriminellt – och ja, jag säger samma sak om nazister som krigar utomlands.

      Svara
      • Kristian

         /  07/10/2018

        Som någon påpekade så är det just Tobbe och hans gelikar som får pengar från Allmänna Likplundrarfonden.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  07/10/2018

      Nog mest en väl vald och alla andra kontexter icke fungerande analogi till befälet som tokade ur i Boden (?) för många år sedan.

      Svara
    • Kronblom

       /  07/10/2018

      En Ford Ranger är bara en Mazda B2500 med Ford-emblem. Inte mycket att skryta med. Den uppges vara till salu men annonsen är nog fejkad.

      Svara
  7. weasel

     /  07/09/2018

    Skulle inte MP kunna göra upp en lista över de som får dispens när det gäller körning med miljöförstörande dieselbil och resande med miljöförstörande flygplan?
    Vi vet nu att skulptörer och miljöpartistiska partiledare har dispens, men det måste väl finnas andra kategorier av människor som också får förstöra miljön och bidra till de där hemska k l i m a t f ö r ä n d r i n g a r n a som förstör hela planeten ?

    Imorgon ska jag boka en flygbiljett. Det blir den fjärde flygresan i år. Den femte sker i September.
    Tyvärr är septemberresan bara en kort inrikestur, men de övriga fyra har varit riktigt långa och förstört jättemycket miljö.
    Jag har inte ett dugg dåligt samvete för detta. Jag är förvisso ingen skulptör, men jag sommarjobbade på posten när jag var tonåring, så därför är det ju helt ok att jag åker flygplan.

    Svara
  8. Jonas

     /  07/09/2018

    ”Mitt tips är enkelt. Rösta inte på dig själv. Rösta på dina barn. Då blir det lättare att se dem i ögonen”

    ”Men snälla mormor Isabell, det är minst tusende gången du berättar om när du stod upp mot de hemska nazisterna i valet 2018”

    (Bilden och texten har inget med varandra att göra)

    Svara
    • weasel

       /  07/09/2018

      Jag ser fram emot den dagen då Isabella ska förklara för sina barn/barnbarn att dom har henne att tacka för att Sverige har flest skjutningar och våldtäkter och längst bostadsköer i hela Europa.
      ”Jag gjorde det för din skull” typ…

      Svara
      • Jonas

         /  07/10/2018

        Du menar den situation vi typ har idag?
        Jag är mer orolig för det vi har framför oss.

        Svara
        • weasel

           /  07/10/2018

          Ja, jag menar den situationen som vi har idag.
          Jag tror dock inte att Isabella har förklarat för sina barn att det är hon och hennes parti som barnen har att tacka för detta.
          Kan hon se dom i ögonen saknar hon helt samvete.

          Svara
  9. Senior

     /  07/09/2018

    Var det inte miljöpartisten Maria Wetterstrand som pendlade med flyg till sin finska partner?

    Svara
    • weasel

       /  07/09/2018

      Jo, men hon hade ju en anledning att flyga och om man har en giltig och godkänd och MP-certifierad anledning att flyga så påverkar inte flyget miljön.
      Dessutom var hon ju MP-politiker och det är ju bara pöbeln som ska ta tåget istället för flyget.
      :/

      Svara
      • Senior

         /  07/09/2018

        Ja, så måste det vara, alla andra nöjesflyger bara.

        Det är bara politiker som måste flyga, alla andra kan distansarbeta. Det kan bara politiker göra i semestertider, då kan även de jobba hemifrån. -Om de inte har ett viktigt inplanerat studiebesök till New York eller liknande.

        Antar att även fackförbundspamparnas viktiga möten på sina anläggningar runt medelhavet för medlemmarnas pengar också är godkända undantag…

        Svara
        • weasel

           /  07/10/2018

          Politiker, fackpampar OCH skulptörer ! 🙂

          Svara
          • Senior

             /  07/10/2018

            För skulptörer gäller det endast om du har en närstående *politiker i familjen.

            ”Gift med politiker” ger dig automatiskt undantag, oavsett yrke.

            *Som politiker räknas även fackpampar.

  10. MiT

     /  07/09/2018

    Svara
    • Motkraft

       /  07/10/2018

      ”Inte perfekt”?! Hon flyger mer på ett år än jag gjort i hela mitt liv!

      Förstår hon inte själv hur pinsamt det är att som politiker starkt propagera för att ”massan” ska beskattas så att de minskar flygandet, men samtidigt själv vara helt opåverkad av detta? Förstår hon inte att hon egentligen säger att det är skillnad på henne och ”pöbeln” som behöver ledas?

      Har politikerna inga anställda strateger numera? Som hjälper dem med riskanalyser? Att kanske tipsa om att göra sig av med en gammal stor miljöförstörande bil? Att tipsa om att kanske inte just skicka fram Hanna Lindström för att propagera i just denna frågan? Det talas om politikerförakt, men jag tror tvärtom att föraktet är ännu starkare i att politiker ser ned på sina väljare. De tror helt enkelt att väljarna är så dumma att de kan säga vad som helst. Inte helt olikt gamla östblocket faktiskt.

      Tyvärr zappar nog många till en annan kanal så fort ser en politiker i rutan. För sjuklövern gör ju helt klart hela valarbetet åt SD.

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Det är mycket som inte är helt olikt gamla östblocket..

        Svara
      • Melmac

         /  07/10/2018

        Hon kan ju elcykla ner till Portugal, det jävla stolpskottet!

        Svara
    • Grodan Boll

       /  07/10/2018

      Svårt att se en 210 hög amason som vekt viljelöst offer.

      Svara
    • Kristian

       /  07/10/2018

      ”… kommer att vara en kaotisk tid jag kommer att växa upp i …”
      Säger 24-åringen, som det påpekas i texten.

      ”… enda anledningen att innovation uppstår är att man äntligen börjar beskatta det som skadar …”
      Ja, tänk vilka skatter de hade på Watts, Flemings, Marconis och Nobels tid! Det är precis så det fungerar!

      ”… genom att beskatta ger vi också möjlighet att skapa riktig bra tågtrafik i Europa …”
      Och sambandet är …

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Ja, vi har ju facit på hur innovativa de högbeskattade öststaterna varit, det mest innovativa var industrispionaget.

        Venezuela tex. är ju just nu efter socialisternas härjningar ett väldigt innovativt och utvecklat samhälle.

        Som i alla dessa stater har de nu väldigt innovativt just börjat återupptäcka manuellt arbete och självhushållning.

        Svara
    • G

       /  07/11/2018

      Svara
  11. MiT

     /  07/09/2018

    Svara
  12. Dreadlock

     /  07/09/2018

    Maria Wetterstrand utsågs till årets miljöhycklare :
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/bilfront-maria-wetterstrand-aarets-miljoehycklare-437564
    Yvonne Ruwaida ( Känd vidlyftig Taxikund under sin tid som Riksdagsledamot) som efter politkerkarriären gick till Vattenfall. ”Att tjänsten till och med är ett tack för att regeringen inte stoppade Vattenfalls försäljning av brunkolsverksamheten i Tyskland.” menar en del.

    Svara
  13. Senior

     /  07/09/2018

    Men den värsta miljöboven genom tiderna måste väl ändå vara Al Gore som flög jorden runt i privatjet för att predika om att vi måste minska våra utsläpp. Nu kommer ju förvisso inte han från toklandet, men ändå.

    Svara
    • Apel

       /  07/10/2018

      Dessutom så har ingen av hans egen fabricerade sagor blivit verklighet. De senaste 15-20 åren har inte jordens globala temperatur ökat trots ökade koldioxidhalter. Kemiskt så är det tveksamt om ökad koldioxid i atmosfär kan öka temperaturen däremot bra för växtligheten.
      Nuförtiden skräms det med klimatförändringar istället. De har tyvärr också blivit färre för alarmisterna, men som tur är så har de medias och politikers öron ändå.

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Precis så.
        Framförallt eftersom koldioxid är en försvinnande liten del av alla andra naturliga växthusgaser, och den antropocena delen av den ännu mindre….

        Antropocen förresten, den antropocena delen i det hela är att vi återbördar koldioxiden i kretsloppet där den tidigare naturligt varit en del av.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  07/10/2018

          Nu vill jag inte vara någon party pooper, men att växthuseffekten inte skulle vara en myt saknar långt ifrån stöd. Sedan har man ju också den lokala luftmiljön att värna, och där är ju knappast fosila bränslen någon riktig höjdare. Det är ju nödvändigtvis inte där skon klämmer, utan Miljöpartisternas enträgna hycklande.

          Att klanka ned på elbilar eftersom batteritillverkningen sägs spy ut mer växthusgaser än en vanlig bil i drift under 25 år och samtidigt påstå att hela frågan med växthuseffekten är bluff går inte riktigt ihop, för då spelar det ju ingen roll, och den mest inbitna kritikern till planetens uppvärmning kan väl knappast förneka att förbränningsmotorn påverkar livsmiljön negativt. Sen kan man ju vara hyfsat tveksam till elcykeln, den är löjligt lite av en miljöförbättrare. Men men, jag ska inte bara vara en surmört. När elcyklisterna tvingas cykla bland bilarna byter jag åsikt.

          SD brukar få kritik från oppostionen för att koppla migrationsvolymen till näst intill alla politiska frågor, Miljöpartiet slipper så klart den pucken. Läste att Miljöpartiet lobbar för att man ska kunna kliva på via alla dörrar på bussarna i länet eftersom klimatet inte kan vänta. Proportionerligt och relevant?

          Svara
          • Senior

             /  07/10/2018

            ”Att klanka ned på elbilar eftersom batteritillverkningen sägs spy ut mer växthusgaser än en vanlig bil i drift under 25 år och samtidigt påstå att hela frågan med växthuseffekten är bluff går inte riktigt ihop,”

            Jag ser ingen motsägelse i det, det är väl snarare kritik mot alla miljönissar som propagerar för ”miljövänlig” el.

            Personligen anser jag bluffen ligga i resonemanget att koldioxidutsläpp skall bekämpas med skatter och avgifter. Mer koldioxid betyder mer växter som både producerar mer syre i fotosyntesen och ger oss mer grödor att äta. -En förutsättning för en ökad befolkning. Dock måste ökningen ske i hyfsad balans i kretsloppet.

            Koldioxid är dessutom en liten del, 3 promille om jag inte minns fel, av många växthusgaser. Den antropocena delen av det är ännu mindre.

            ”och den mest inbitna kritikern till planetens uppvärmning kan väl knappast förneka att förbränningsmotorn påverkar livsmiljön negativt.”

            Med höga koncentrationer i storstadsmiljö, ja. Där vi får en lokal obalans i detta kretslopp, framförallt då stora koldioxidförbrukande, syretillverkande grönområden får ge vika för bostäder istället.
            Kolla annars längs landsvägarna på landet så kan du rent av se hur växtligheten frodas bättre ju närmare vägen de befinner sig. Det är ingen slump att de kallas växthusgaser. Vi och de djur vi lever av är beroende av växter, det är därifrån vi får vår energi, vårt drivmedel. Vi är alla en del av ett kretslopp med olika kombinationer av kolväteföreningar, diväteoxid och koldioxid.

            ”Läste att Miljöpartiet lobbar för att man ska kunna kliva på via alla dörrar på bussarna i länet eftersom klimatet inte kan vänta.”

            -Avsikten är nog snarare att det blir lättare för dem att planka, så de kan utnyttja frukten av andras arbete och nedlagda energi ännu mer.

          • Frida Gustavlin

             /  07/11/2018

            När jag skrev om dålig luft så menade jag närmast all annan tänkbar skit som finns i avgaser. 54% av jordens befolkning bor i städer, i sverige ligger vi någonstans kring 85%. Så elbil är i det sammanhanget ingen dålig idé. De lever som bekant även om lite mindre i lägre hastigheter innan friktionsljudet av däcken gör att motorljudet blir försumbart. Om man snackar energitjuv så är det väl i slutändan uppvärmning och kylning av byggnader som är den största tjyven?

            Jag vågar inte skriva något drastiskt ang. nivåer av koldioxid, kan bara konstatera att väldigt många forskare menar att växthuseffekten är högst reel och att den kommer påverka oss negativt. Vi är nog helt enkelt aningens för många här i världen. Miljöpartisterna borde ju jubla åt länder med låga födelsetal och restrektiv migration, som t.ex. Japan. Om något är väl det ekologiskt.

            Ps. Vad gäller snabbare påstigning så tänkte jag faktiskt exakt samma sak. 🙂

          • x

             /  07/11/2018

            ”Nu vill jag inte vara någon party pooper, men att växthuseffekten inte skulle vara en myt saknar långt ifrån stöd.”

            Förlåt på förhand, är inte särskilt insatt i miljödebatten och förstår inte det binära resonemanget.

            Är det verkligen någon som ifrågasätter växthuseffekten som fenomen eller att växthuseffekten har inverkan på klimatet och påverkar klimatförändringar.

            I samhällsdebatten låter det som att den som ifrågasätter olika katastrofscenarion som en direkt konsekvens av växthuseffekten stämplas som ”klimatförnekare”.

            Det låter som stigmatisering. Jämförbart med att den som kritiserar den svenska integrationens fantastiska förträfflighet genast stämplas som rasist och Putins medlöpare. Eller att den som kritiserar radikal vänsterideologi och genusideologi stämplas som kvinnohatare.

            Du säger inte detta, men samhällsdebatten förs på detta sätt inom media och politik.

            Det framstår dock som en halmgubbe att den som argumenterar för en avvikande åsikt i ämnet avsiktligt feltolkas som att vederbörande anser att växthuseffekten är en myt.

            När vederbörande aldrig har sagt något sådant. Det gör det lätt att avfärda personens kritik i sakfrågan som att denne är koko i huvudet. Men är det verkligen så.

            Är det inte graden av miljöpåverkan som är diskussionsämnet.

            Det förefaller för känsligt att ens diskutera. Inom vissa områden tycks man inte kunna diskutera grader i helvetet eller i det här fallet grader i klimatförändringar, vilket förefaller något dogmatiskt. Det finns vissa sanningar och den som vill diskutera dessa är något av en kättare.

            Kanske missförstår debatten men får intrycket att det är graden av temperaturförändringar samt eventuella påstådda efterföljande katastrofscenarion med torka, översvämningar och störtfloder som ifrågasätts och där forskningen på området kanske inte är helt enig.

            Har däremot svårt att se något direkt påstående om att växthuseffekten som sådan skulle vara en myt. Är det nyspråk att ”växthuseffekten” innefattar något mer än det rent vetenskapliga. Är ”växthuseffekten” ett ideologiskt paket med sanningar. Precis som jämställdhet antas vara ett ideologiskt paket med radikal genusideologi och teorier om patriarkalt förtryck. Inget betyder vad det betyder längre. Det enda som betyder något är vem som äger tolkningsföreträde.

            Har ingen egen åsikt angående graden av miljöpåverkan och dess effekter och säger varken bu eller bä om det. Har visserligen suttit på föreläsningar för tio år sedan och lyssnat på domedagsscenarion där forskare äskade forskningsanslag och passade på att överdriva och bre på extra. Det var torka och översvämningar om vartannat och det var som att himlen skulle rämna vilken dag som helst.

            Har såklart en personlig åsikt och anser att koldioxidutsläppen bör minskas. Välkomnar elbilar som koncept men även där måste miljöaspekten noga ses över i synnerhet när det handlar om ny teknologi. Det är mycket business å ena sidan och dregla efter statussymboler å andra sidan, i form av nyaste Teslan som får miljökvinnan att bli till sig i trosan.

            Framförallt är det oavsett effekterna av miljöpåverkan ett rent storhetsvansinne att Sverige ska vara föregångsland i världen bara för att det råder en grandios vanföreställning om att Sverige utgör en moralisk stormakt. I synnerhet när landet effektivt utgör en droppe i havet ur miljösynpunkt. Det liknar mer kvinnligt duktighetskomplex så det stänker om det.

            Det kommer knappast som någon förvåning att miljömupparna aldrig lever som de lär heller. Det framstår som en fars med alla miljömuppar som agerar miljöbovar och feministmän som våldtar. Det ses mellan fingrarna på alla dessa saker, men att kritisera en påstådd sanning är däremot som att svära i kyrkan, det tar genast hus i helvete och ska stigmatiseras och svartmålas.

            Först om någon uttryckligen hävdar att växthuseffekten är en myt bör vederbörande kritiseras för det. Det verkar något ohederligt att personer ska stämplas som klimatförnekare bara för de kritiserar eller argumenterar emot en ideologisk ”sanning”.

          • Senior

             /  07/11/2018

            ”Om man snackar energitjuv så är det väl i slutändan uppvärmning och kylning av byggnader som är den största tjyven?”

            Ja, en tanke som slår mig varje gång jag befinner mig i en storstad i varmare breddgrader.

            Åker du taxi från flygplatsen till hotellet i Bangkok sitter det lika många värmepumpar på husen som det finns lägenheter i hyrrsgastigheterna.

            Tittar man då sedan på stadssiluetten varefter man åker, hur husen blir större och högre och staden växer, och tänker på Sao Paulo, Rio, Santiago och andra städer jag noterat samma sak i, framförallt då man fastnat i trafiken i rusningstd….

            Ja då undrar jag på allvar vad i h*lvete våra politiker håller på med på hemmaplan när de silar mygg och tror de ”räddar världen”.

            Sedan inser jag att ”javisstja, de använder bara miljöargumentet för att kunna kontrollera oss och skinna oss på pengar.”
            -För makten, det måste vara så, det är den enda logiken jag får till.

            Ps. Sjukvård och skolor är för övrigt likvärdiga där som här.

          • Porta

             /  07/11/2018

            Kan rekommendera bloggen Stockholmsiniativet/Klimatupplysningen för den som vill läsa annat än de domsdagssenarion som pumpas ut i media och bredda sin vyer. Flera i mitt tycke kunniga skribenter och kommentatorer där.

          • Senior

             /  07/11/2018

            Dessutom förnekar jag inte växthuseffekten; tvärtom, den är en väldigt viktig del av nyckeln till liv. (Det finns flera utförliga beskrivningar på nätet hur det fungerar.)

            Just därför vill jag inte att våra politiker skall förstöra detta naturliga kretslopp.

  14. MiT

     /  07/10/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/10/2018

      Hon är höger?

      Svara
      • Pether

         /  07/10/2018

        Allt höger om Mao är höger, så ja.

        Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Med Svenska mått, ja.
        Lika mycket höger som alla olika valbara partier under SED var i Östtyskland.

        Svara
      • Embryo

         /  07/10/2018

        Är, eller åtminstone var. För kanske tio år sedan var hon en av de bättre högerdebattörerna.
        Hon har dock sedan dess satsat väldigt mycket sparkapital på identitetspolitik och därtill har vi inte riktigt samma syn på invandringsfrågorna. (Därtill har hon vissa psykiska problem, som förmodligen inte heller gynnar henne.)

        Svara
        • Senior

           /  07/10/2018

          Frågar du mig så är just identitetspolitik vänsterns signum.

          Svara
          • Embryo

             /  07/10/2018

            Jag håller till stor del med, men det är väl ingen större tvekan om att det fått genomslag i flera av de borgerliga partierna. Det är väl egentligen bara KD som inte drabbats av farsoten.

          • Senior

             /  07/10/2018

            Förvisso, dock är en röst på KD en röst på sjuklövern.

            Vi har i praktiken 8 socialistiska riksdagspartier.

  15. x

     /  07/10/2018

    Ur Svt Rapport söndagen den 8 juli, 6.52 in i programmet:
    Reportern: Det torra vädret vi ser nu i Sverige – hur vet du att det är kopplat till global uppvärmning?
    Lövin: Jag vet inte det.

    Ändå så vill miljöpartiet ha en massa kostsamma åtgärder på grund av något som de ”inte vet”…

    https://www.svtplay.se/video/18312494/rapport/rapport-8-jul-19-30-3?start=auto&tab=2018

    Svara
    • Olof

       /  07/10/2018

      Samtidigt som de vill ha migration till länder där invånarna står för en högre miljöbelastning och som skapar resmönster med väldigt mycket långväga resor.

      Det är inte bara individerna och deras respektive, utan hela miljöpartiet som skiter fullständigt i miljön. Hycklare, hycklare, hycklare.

      Svara
      • Olof

         /  07/10/2018

        Alltså, frågan man kan ställa sig om de här människorna – om de inte förmår varken kontrollera sig själva eller övertyga sina respektive utan lagstiftning…

        Varför tror man då att de skall kunna medverka till att lagstifta i enlighet med sina hävdade värden?

        Nu står vi förstås med facit så det kanske är lite orättvist, men den här mandatperioden har varit bra för att utan tvekan bevisa att hycklar man kan man inte förväntas följa sina värden i vare sig stort eller smått.

        Svara
        • Senior

           /  07/10/2018

          Påminner mig lite om krönikören som skrev i aftonslasken att hon ville bli tvångsförflyttad till ett segregerat område för att bryta den då hon insåg att hon själv inte skulle vilja bo där frivilligt….
          -Fullständig kortslutning.

          Svara
    • Skeptisk

       /  07/10/2018

      Hon är miljöminister och inte vet skillnad mellan väder och klimat. Årets torka och värme säger i sig lika lite om klimatet som förra årets blöta och kyla. Klimatförändringar är trender över lång tid.
      Att journalisten inte har koll är inte förvånande.

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Nej, det förvånar inte mig, de har en politisk agenda, miljön är bara en ursäkt för att kunna genomföra sin politik.
        De vet mycket väl hur det egentligen ligger till.

        Det vet även journalisten, men de är ju nuförtiden ”agendasättande” dvs politiskt drivna aktivister. -Många gånger till och med mer drivna än politikerna själva.

        Svara
  16. MiT

     /  07/10/2018

    Svara
    • Johan A

       /  07/10/2018

      Hahaha! Får mig att tänka på vad min morfar sa: ”Du kan ha hur många hönor du vill i hönsgården men du behöver bara en tupp för att få ordning på den.” 😀

      Svara
  17. Rikard

     /  07/10/2018

    Hej.

    Toklandets blogg-kollega Karl-Olov Arnstberg på [https://morklaggning.wordpress.com/] har blivit utsedd av Sydsvenskan till att schavottera som rasbiolog, rasist och nationalsocialist. Tidningens agerande är t o m under DN:s och Aftonbladets nivå i det att man sprider förfalskad information, fullt medvetet, och inte erbjuder plats för replik.

    Ta gärna del av vad han skriver om detta på [https://morklaggning.wordpress.com/]. Den som orkar och vågar kan e-posta Sydsvenskan med frågor – god ton och så vidare.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Samma person som anklagar Arnstberg för att vara nazist som hyllar AFA…

      Svara
    • Senior

       /  07/10/2018

      Har läst de tio senaste inläggen, och kan i stort sett hålla med om allt.

      Svara
  18. hllviken

     /  07/10/2018

    Alice Bah Kunke var inte ens medlem i MP när hon erbjöds att bli kulturminister på deras mandat. Hon registrerade sig som medlem och fick jobbet.

    Det är av största vikt att se hennes insatser – vilka prefenser hon haft och vad hennes maktinnehav lett till.

    Svara
  19. Grodan Boll

     /  07/10/2018

    när politiker åker ut till vissa områden omringade av sex livvakter och 14 poliser en måndagsmorgon kl 09:00 och säger ”här var det ju lugnt och fint, förstår inte varför folk säger att det är problem här?”

    Jag hade förhoppningar när Ullenhag skulle flytta ut till Rosengård, men ack nej.
    Det var inte direkt så att han fick en trång etta där och fick pendla tillsammans med ofrälse till jobbet och testa känslan av nattbussen hem efter långa möten som dragit ut på tiden under dagen.

    Svara
  20. MiT

     /  07/10/2018


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1845354918892424*

    Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Precis så.
        En mycket målmedveten strävan, många gånger initierad av Östtyska ambassadens kulturcenter.
        Släpp de svenska hemligstämplarna på STASI arkiven och Rosenholtzkartoteket. NU!

        Svara
        • Senior

           /  07/10/2018

          Vill man påverka hur folk tänker vill man infiltrera skolor och media, organisationer där man får stort genomslag.

          Bästa stället i organisationen är HR, där man kan se till att anställa fler meningsfränder.

          Svara
    • Melmac

       /  07/10/2018

      Detta är ju en bild som också bekräftas av både Huitfeldt och Ganman.

      Svara
      • chrillle

         /  07/10/2018

        Och Aron Flam. ”Inte skämta om s eller v!”

        Svara
      • Frida Gustavlin

         /  07/10/2018

        Även en bild som bekräftas av mig, trots att jag aldrig jobbat på SVT.

        – Är SVT och Public Service vänstervridet?
        – Är påven katolik?

        Svara
        • Kronblom

           /  07/10/2018

          Skiter björnen i skogen?
          Har påven en lustig hatt?
          Är Hardly Ableson en motorcykel?

          Svara
          • x

             /  07/10/2018

            Eller den mest självklara: ”sover Dolly Parton på rygg?”.+

  21. Vic

     /  07/10/2018

    Det är okej att flyga om man flyger tillräckligt korta sträckor. Fridolin-korta, typ mellan Bromma och Arlanda.

    Lite OT:
    Appropå Miljöpartiet och bilar är det en arrogans och ohederlighet utan dess like hur man har format incitamenten för bilköp. Diesel har länge ansetts som ett lite miljövänligare alternativ, varför folk har köpt dyra dieselhybrider och dieselbilar framför bensinbilar. Nu talar man istället om nya miljözoner där dieselbilar ska vara förbjudna. Nästa gång är det kanske elbilarna som visar sig vara miljöbovarna (på grund av stor energiåtgång vid tillverkningen, ellet nåt). Då är det inte kul att sitta med ett lån på 350k på nån flashig elbil.

    Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil:
      https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

      ”Tillverkningen av batterier till elbilar är ett för många okänt klimatproblem. Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil”:
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting

      Svara
      • Senior

         /  07/10/2018

        Liksom den ”rena” vinkraften..
        Kolla bara produktionen.
        Lägg därtill ett krävande underhåll, framförallt om de placeras till havs.

        Svara
      • Dreadlock

         /  07/10/2018

        Det är helt rätt att en ny bil , av vilken sort som helst , bensin,diesel,el, kommer alltid att tas ut på kontot på våra naturtillgångar. Alltså inte bara elbilar.
        I.a.f. jag har blivit ganska frälst på alternativa drivlinor ju mer jag satte mig in i det.
        Förbränningsmotorer är antik vetenskap vid detta laget. Inte bara behöver vi ha en smutsig infrastruktur som levererar bränsle, utan vi behöver dessutom ha ett reservdelslager av oanade mått för att underhålla en bränslemotor. Det faller tillbaka på att förbränningsmotorer har ett intrikat system av många rörliga delar som tillsammans skapar en mycket låg verkningsgrad av 30%. Resten går åt som värme. Kompressionsförhållandet, strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider. Alltihop är förslitningsdelar dessutom.

        Jämför med en Elmotor ,40% mindre rörliga delar och en verkningsgrad på nästan 85 %, alla hästkrafter redan tillgängliga från det du trycker ner plattan i botten . Inga bränsletransporter. Inga Ventiler,förgasare,avgassystem,betydligt enklare växellåda, tystare,renare och snabbare.

        Svara
        • x

           /  07/10/2018

          @Dreadlock
          Visst, men nu snackar vi miljö, vilket innebär att de subventioneras med miljarder av våra skattepengar trots att de inte är ett dugg bättre än många andra alternativ.

          Svara
          • Dreadlock

             /  07/10/2018

            Kolla upp nu hur många miljarder USA har spenderat i ”Government fonds” för att rädda Detroits bilindustri.
            Och kolla upp varför Elon Musk klarade det utan subventionering.

            Förresten vilka länder har subventionerat elbilsköp med en premie ?
            Tyskland,Sverige,Norge , USA ( I vissa stater) . Finns det fler ?

          • Pether

             /  07/11/2018

            Fast Elon Musk får mängder med subventioner, hela den ‘alternativa’ industrin får mängder med subventioner.

        • Melmac

           /  07/10/2018

          Man får ju inte glömma att ladda den med rätt sorts el. I Norge och förmodligen Sverige är det nog inga problem, men hur blir det i andra länder?

          Svara
        • Senior

           /  07/10/2018

          Men hur produceras elen?
          Om det skall vara så mycket renare förutsätter det vatten- eller kärnkraft, något dessa miljömuppar vill lägga ner.

          Kolkraftverk i tyskland?
          Möjligen har de bättre verkningsgrad, även om jag finner det mindre troligt.
          ASEA i finspång bygger för övrigt gasturbiner för ”oljeeldade” kraftverk.

          ”Gasturbinerna har mycket hög effekt i förhållande till sin storlek och sin vikt. Mindre gasturbiner har låg verkningsgrad men om de är av storleken 1 MW och uppåt har de bättre verkningsgrad, dock aldrig jämförbar med den hos kolvmotorer.”
          -Wikipedia

          Kolla bara lokaltågen på järnvägar utan el, en dieselmotor som driver en generator….. verkningsgraden på motorn ca 30% generatorn, ungefär samma som elmotorn, en förlust på ca 15% samt elmotorns förlust på ytterligare 15%.

          Hur mycket energi och koldioxidutsläpp orsakar SSAB i Luleå när de tillverkar stålet till rälsen?

          Jag vet inte hur det ser ut i dag, men för ca 20 år sedan fick SSAB i Luleå dispens (med reservation för mitt minne, och söker man på SSAB och dispens så drunknar man i träffar) för att släppa ut mer koldioxid än planerat, en dispens som sträckte sig året ut, cirka två månader om jag inte minns fel, november och december. -Bara denna dispens för ett enda företag i två månader täckte samma mängd koldioxid som hela sveriges samlade fordonsflotta släppte ut på ett helt år. Samtliga fordon.

          SSAB har produktion i fler städer.
          Bland annat en riktig ”miljöbov” i Oxelösund.

          För att återgå till bilar så är batterierna idag den stora ”utmaningen” de är stora, tunga, med lågt energiinnehåll. En normalstor dieselbil med en tank på 70 liter, något mindre än 70Kg, tar dig nästan 100 mil. Batterier väger mer, har större volym, räcker idag ca 30 mil.

          Diesel tankar du på ett par minuter, elbil pratar vi timmar, möjligen i singularis nu för tiden.

          Batterierna har en begränsad livslängd och är snordyra!

          Jag vet inte hur det är med bilar, men en batteridriven truck från BT i Mjölby blir billigare (åtminstone för några år sedan) att skrota och köpa en ny när batterierna är slut. Då får du dessutom nya slitdelar på köpet. Andrahandsvärdet på en elbil torde därmed vara väldigt lågt…

          Jag kan dock tro att en vass elbil kan vara otroligt kul att köra om man bara kan få ner elmotorns snabba accelleration och vridmoment i vägen! 😃

          Svara
          • Senior

             /  07/10/2018

            Dessutom måste elen också ditribueras, med ledningar och stolpar i metall från våra stål- och kopparverk

            Utvinningen av aluminium från bauxit skall vi nog inte ens tänka på ur dagens ”utsläpps/miljöperspektiv” i de fall det används…

            Hittade för övrigt lite intressant läsning angående hantering av koldioxidutsläpp, nyhet för mig åtminstone:

            https://data.riksdagen.se/fil/FFD164A2-C36C-4DDE-921E-543910774AE5

            ”Studier, presenterade i tidskriften Environmental Research Letters 7 (2012), som undersökt resultatet på uppvärmningen av olika miljöinsatser ifrågasätter om det inte är bättre att satsa på annan miljöteknik än CCS. Livscykelanalys på CCS-anläggningar visar att utsläppen från konstruktion och drift är betydande så att det kan ta hundratals år innan man får väsentliga nettoeffekter. Denna slutsats stöds inte av organisationer såsom exempelvis FN:s klimatpanel IPCC, vilka betonar betydelsen av koldioxidlagring (CCS) för att nå ambitiösa klimatmål.”

            https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Geologisk_lagring_av_koldioxid

          • Frida Gustavlin

             /  07/11/2018

            Jag ska inte sticka under stolen med att jag gillar elbilar (jag kompenserar genom att ogilla elcyklar, speciellt ur ett miljöperspektiv). Men i dagsläget finns det tyvärr ingen infrastruktur för en i någon mån övergripande övergång till elbilspark. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kraft i de lokala elnäten för att ladda den andelen med bilar som skulle krävas för att göra någon större skillnad, helt oavsett hur miljövänlig själva elen är och miljöfarlig batterierna är.

          • Melmac

             /  07/11/2018

            Nu är ju SSAB en av de bolagen som vill satsa på Climeons lösning för att generera energi av spillvärme, så de ligger ju lite i framkant med den tankegången. Även Viking Line och Virgin satsar på detta. De kommer att ta världen med storm med sin lösning (Nä jag jobbar inte för dem!)

            Det är ju just detta jag menar, elbilar flyttar bara problemet ett eller två steg i kedjan om man inte har en helt ren energitillverkning.

            Det är ju en sak om alla privatpersoner skaffar en elbil eller två. Dels kommer vi att behöva bygga ut elnätet och skapa nya producenter med tanke på den förlusten som blir när man överför el från norr till söder. Dels kommer kostnaderna stiga kraftigt, staten har ingen intäkt för bensin/diesel, elbolagen ser att det går att tjäna lite extra under nätterna och infrastrukturen ska byggas ut.

            Men sen kommer resten av fordonsflottan typ kollektivtrafik, arbetsfordon i form av te.x.skogsmaskiner och jordbruksmaskiner, flyg, sjöfart. Allt detta ska ha batterier och en infrastruktur för att kunna laddas. Hur ska det gå till?

            Har ni hör någon politiker prata om detta?

          • Senior

             /  07/11/2018

            Precis så Melmac.
            I slutänden är det ett nollsummespel i bästa fall.

            I sämsta fall blir de föreslagna åtgärderna en försämring.

            -Om förutsättningen är att koldioxidutsläppen är skadliga, vilket är ytterst tveksamt.

          • Melmac

             /  07/11/2018

            Var det inte vid ett klimatmöte som ett gäng afrikanska länder gick ihop och ville plantera miljoner träd? Detta borde då suga upp koldioxiden i atmosfären typ en global form av växthus med koldioxidberikning i luften. Plantera mera, helt enkelt!

          • Melmac

             /  07/11/2018

            Fast om vi inte har någon växtlighet och släpper ut koldioxid så lär det ju inte vara speciellt bra på sikt, eller hur? Det ena utesluter ju inte det andra, det handla om balans, vilket naturen i sig alltid strävar efter. Det vi tvåbenta måste göra är att hitta den balansen långsiktigt och inte som nu, kortsiktiga dyra och helt meningslösa åtgärder.

            Som tops. och sugrörsförbud, inte fan hjälper det när Kina dumpar nästan 9 milj ton plast i haven?! Satsa de pengarna på en pilotanläggning i Kina istället och lär dem sopsortera och hur effektiv avfallsförbränning fungerar. Då jävlar kommer vi i Sverige kunna sälja hur många anläggningar som helst och kineserna får ren luft, rena hav och bättre levnadsstandard!

          • Kristian

             /  07/11/2018

            90% av plasten i världshaven lär komma från tio floder, två i Afrika och åtta i Asien. (Helmholtz Centre for Environmental Research)

            Fortsätt källsortera, svenskjävlar!

        • Melmac

           /  07/11/2018

          Jag tycker ju att bränslecellen där man mer eller mindre tankar (salt)vatten är en genial idé.
          Men! rent vatten kommer att vara en bristvara i framtiden och vad ska vi då välja? Tanka bilen eller dricka vattnet? Det blir samma situation som med Etanolbilar (Nä, inte tanka eller dricka!) Ska man odla livsmedel eller för att producera etanol?

          Det låter som Sci-Fi men vi måste nog ut utanför atmosfären för att hitta lösningen.

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  07/11/2018

            Jag gillar tanken, men den har ännu bara implementerats i ett enda exemplar av en DeLorean DMC-12, plus att den kom bort, ingen vet var den är idag.

            Rymdkram / Frida

          • Senior

             /  07/11/2018

            Solceller har utvecklats och blivit billigare att använda förutsatt att det är för självförsörjning, tyvärr har du även där problemet att kunna accumulera elen när solen inte lyser.

            Tyvärr har ju staten återigen visat sitt rätta ansikte och lagt på dyra strafftullar på billiga solpaneler från Kina.

            Att via konverter koppla in den på elnätet och sälja överskott när du har det kommer garanterat skattemässigt visa sig bli en förlusthistoria när staten ser skatteintäkterna för köpt el sjunka varefter de små privata ”villaparkerna” byggs ut.

          • Melmac

             /  07/11/2018

            Jag kan ge mig fan på att den dagen vi kan koppla abort våra villor helt och hållet från elnätet och bli självförsörjande så kommer vi att åka på en massa andra skatter och avgifter.

          • Senior

             /  07/11/2018

            Satsa mer på utveckling av säker kärnkraft.

  22. Dreadlock

     /  07/10/2018

    Pratkvarnen Mikael Damberg spenderar 100 papp , flyger business-class till Ryssland
    I en intervju med Aftonbladet berättade Mikael Damberg (S) att han åker till Ryssland för att ”stötta landslaget framåt”.

    https://samnytt.se/naringsministern-akte-till-vm-for-100-tusen-skattekronor-jag-alskar-fotboll/

    Inga andra ”Möten” i funktion som näringsminister är bekräftade.
    Fattar inte pappskallarna att detta är ett big no-no 2 månader innan valet.?

    Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Vad säger Skatteverket?
      Ingår det verkligen i hans uppdrag att åka på fotbollsmatcher på skattebetalarnas bekostnad?
      Hade det varit vilken företagare som helst så hade de åkt på förmånsbeskattning.

      Svara
      • Ron (GB)

         /  07/11/2018

        Det beror på att Damberg är socialismens skatteförsörjda adel medan (små) företagare är socialismens skattetyngda backstugusittare.

        Svara
    • Porta

       /  07/11/2018

      Det gick bättre för landslaget när politikerna höll sig borta. En lärdom de borde ta till sig och applicera på många fler områden…

      Svara
  23. Kristian

     /  07/10/2018

    Fördubblats … sedan 2015 alltså …

    Svara
    • x

       /  07/10/2018

      Äh, det är bara anmälningsbenägenheten som ökat.
      Vi har aldrig varit tryggare.

      Svara
  24. Kristian

     /  07/10/2018

    Angående Wallströms senaste:

    Med ny migration ifrån Niger
    får vi billiga drängar och piger
    det blir mindre till fler
    nästan allting går ner,
    nej, bidragsröstfiskandet stiger.

    Svara
    • Rikard

       /  07/10/2018

      Hej.

      Sosselakejer i valstugor står
      Flinar så lent: det är valår i år
      Lovar dig allt under himmelens höjd
      När valet är gjort blir du framåt böjd

      (‘Blåsippan ute i backarna står’).

      Det går inte at två skalder sitter på bänken; väl den ena kväder måste den andre smida vers.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  07/10/2018

        Haha!

        ”om två äro tillsammans och den ene gör något, har den andre ingen ro innan han har satt samman en bit som han tycker vara bättre.”

        ”… än får vi gå utan strumpor och skor
        än är det sossar kvar, säger mor.”

        Svara
  25. Kristian

     /  07/10/2018

    HAX: ”Dags för räfst och rättarting i svensk politik”
    http://martenssonsmeningar.se/2018/07/dags-rafst-och-rattarting-svensk-politik/
    ”Det är öppet mål att göra sig lustig över att det i MP-språkröret Isabella Lövins garage står en vräkig pickup som (enligt MP:s sätt att se saken) är en miljöbov av episka proportioner. En sådan bil som vanligt folk, enligt partilinjen, varken borde få äga eller köra.
    […]
    Detta handlar inte bara om hur en arrogant överhet inte lever som den lär. Det som fascinerar mig är nämnda överhets totalt bristande insikt om att detta är ett problem.
    […]
    Det som slår mig är att överheten inte förstår; att den tar för givet att den står över allt och alla; att den så fullständigt saknar markkontakt och omdöme.”

    Svara
    • Senior

       /  07/10/2018

      Ytterligare en likhet med de gamla öststaterna.

      Hur många exempel måste folk få upptryckta i ansiktet innan de förstår läget?

      Svara
  26. Martin

     /  07/10/2018

    Vari ligger felet någon gjort?
    Har de inte betalat sin skatt?
    Konstigt att folk förväntar sig att miljöpartister lever i en parallell värld där man gör andra saker. Är det något MP föreslagit att man skall förbjuda bilar nu? Eller förbjuda diesel nu?
    Det man föreslår är ju att ställa om, göra det lättare att välja rätt, se till att alternativen finns.
    Varken Lövin eller Hennes make har gjort något fel eller hycklar. Det är exakt sådant här trams som visar på hur svårt det är att sakligt kritisera MP. Det är alltid sådant här pseudkritik där det handlar om att de inte lever upp till folks fördomar om dem.

    Svara
    • Kristian

       /  07/10/2018

      Fördomar? Att de inte lever som de lär? Här är en kort lista över vad just Lövin sagt:
      https://uvell.se/2018/01/22/lovin-och-dystopin/

      Det här var bara ett av de första jag hittade vid en snabb sökning. Det går säkert att mata på med flera dussin till. Och då är Lövin lågmäld för att vara miljöpartist!

      Svara
    • Senior

       /  07/10/2018

      Sakligt kritisera MP?
      Problemet är att det är så j*vla mycket fel att man inte vet var man skall börja….

      Först och främst är denna obefogade skräck för antropocena utsläpp av koldioxid rena masshysterin.

      -Redan där blir det fel.

      Hur skall landsbygden som de propagerar för kunna vara befolkad när de beskattar drivmedel så folk inte har råd att bo där, framförallt som jobben centraliseras.

      Hur skall bönderna kunna skörda sina åkrar utan drivmedel?
      Skall folk stå med hackor som i u-länderna?
      Även människor kräver drivmedel och producerar koldioxid vid arbete.

      Kollektivtrafik?
      Ett dieselelektriskt tåg på 60 ton med tio passagerare drar betydligt mer bränsle för att förflytta dem än om de istället tagit bilen.

      Elektriska tåg?
      Hur skall de skapa den miljövänliga elen?
      De vill lägga ner vattenkraften för att det påverkar fiskarna i våra älvar.
      De vill lägga ner kärnkraften.

      Bygga ut vindkraft istället?
      Miljöpåverkan vid tillverkning och underhåll är större än både kärnkraft och vattenkraft.
      Bara det att den måste subventineras med statliga medel för att gå runt ekonomiskt tyder på att den slukar mer energi än den ger.

      Dessutom:
      Vad händer med klimatet när man bromsar upp vinden och omvandlar den energin till el istället? Energi som naturligt hade hamnat någon annanstans. Vind som annars kommit in över land, värmts upp, stigit uppåt i atmosfären, kylts av och gett regn kanske, med tanke på torkan?

      Energi kan inte förstöras, bara omvandlas till andra former.

      Allt detta miljöspektakel är inget annat än politiska utspel för att få makt, och därmed rikedom på den energi andra människor lägger ner. Det är vad dubbelmoralen inom MP tydligt påvisar, liksom alla andra identitetspolitiska ideologier som pekar ut andra grupper som ”mijlöbovar” eller ”kapitalister” eller vad det nu månde vara.

      Svara
      • Senior

         /  07/11/2018

        På tal om miljöpartiet förresten, var inte deras största valfråga att sälarna i östersjön dog av föroeningar när de drog igång?

        De hade lika rätt då som nu, det vill säga inte alls. Säldöden visade sig vara ett virus….

        Svara
    • x

       /  07/10/2018

      @Martin
      Försöker du ta över min roll som ironins mästare?
      Trots att du inte lyckas nå riktigt fram, så måste jag medge att du verkar vara en svår motståndare.
      Kom igen när du tränat mer!

      Svara
    • MiT

       /  07/11/2018

      Eftersom du tydligen inte ens har läst inlägget du gnäller på så klistrar jag in lite från slutet av det. Där står det TYDLIGT att ingen kräver att en miljöpartist ska leva som en svensk version av Amish men att man åtminstone kan begära att man ska FÖRSÖKA leva som man lär, att man inte ska driva en politik som man vill tvinga på andra men som man SJÄLV inte ens är intresserad av att försöka följa. Osv. Dubbelmoral i ofantliga mängder handlar det om!

      Svara
  27. Dreadlock

     /  07/10/2018

    ”Det man föreslår är ju att ställa om, göra det lättare att välja rätt, se till att alternativen finns.”

    Det säger en hel del om moralen. Varken Wetterstrand, Romson, Lövin m.fl. har själv orkat ställa om för egen del, trots relativt feta löner och kunskapen SAMT att verka som ett riksdagsparti som borde leva som de lär. Det handlar om lathet och gammal vana. Det är så väljarna uppfattar det. En försvinnande del tycker det är väl inget att bry sig om eftersom de visar vägen till mindre miljöpåverkan. Men som MP politiker har du ett särskilt ansvar. Du kan ju inte gå och plocka i dina varor in i en köpt plastkasse i mataffären, när du nyss har suttit i möte i ett partiträff som tagit fram riktlinjer för att minska användningen av plastpåsar.
    Det är hela tiden signalen som räknas.

    Svara
  28. Dreadlock

     /  07/10/2018

    Vi kan ta flyget t.ex.
    Ett fullsatt modernt jetplan drar mellan 0,3-0,5 liter milen/passagerare.
    Fullt jämförbart med en 5 hövdad familj som bilar i en bekväm modern SUV med full bagage och som kör halva sträckan i innerstaden och halva sträckan i 100 knyck på motorvägen.
    Det miljömupparna hänger upp sig på är mängden koldioxid som ett flyg med 300 pers släpper ut på semesterresan.
    Vilket då hade ungefär varit samma ifall bilen varit billigare att åka till semesterorten till sydeuropa och samtidigt ockuperat motorvägarna i ca. 60 bilar med betydligt större risk för olyckor.
    Det är klart att det skall beskattas. Sådana här nollsummespel går inte in i pappskallarnas sammansvärjning. Flyget går att beskatta lite mer så Fridolin kan teckna fler handhjärtan i utanförskapsområdens grundskolor.

    Svara
  29. MiT

     /  07/11/2018

    Han har knappast kört den där stenen med sin bil i alla fall…

    Svara
    • Skeptisk

       /  07/11/2018

      Risk för överlast.

      Svara
    • Patrick

       /  07/11/2018

      Skulle det ha någon betydelse? Varför skall de få ha anledningar ”påverka klimatet” mer än oss andra? Varför skall de få ha anledningar och inte vi? Det tycker jag är rätt relevanta frågor. Sedan så om de nu får igenom flygskatten, kommer dessa miljöpartister sluta flyga lika mycket? Om inte, varför skall vi övriga göra det då.. Alla andra skall tydligen göra avkall och sakna anledningar men miljöpartisters måsten är liksom viktigast.

      Svara
      • Senior

         /  07/11/2018

        Precis!

        Detta bekräftar ju bara den värsta och hårdaste kritiken hon fått.

        Det är alltså helt okej att ”förstöra miljön” genom att åka omkring och pynta med stenar som hobby, samtidigt som de kritiserar samhällsviktiga funktioner såsom jordbruket……

        Fullständigt hål i huvudet!

        Ytterligare en liket med de gamla öststatsländerna, där ”kulturen” var viktigare för politikerna än matköerna till affärerna…..

        Svara
  30. MiT

     /  07/11/2018

    Svara
  31. Motkraft

     /  07/11/2018

    Desto närmare valet, desto mer olidlig blir min Facebook-ström. Avsiktliga misstolkningar av allt icke-PK, avsiktligt misstänkliggörande av allt och alla som ens yppar någon liten kritik av rådande tillstånd, krystade slutledningar, halvlögner och hellögner.

    Sedan sådana här ”klokheter” som den som delar inte har en aning om vad det betyder egentligen, som den om ”tolerans”

    Den som delar i mitt flöde menar naturligtvis SD. De förstår inte att samma text passar minst lika bra, eller mer, till att beskriva problemet med att vi i snabb takt tar emot många icke-sekulariserade muslimer. Människor från kulturer där tolerans inte står så högt som här.

    Svara
    • Olof

       /  07/11/2018

      ”But we should claim the right to suppress them if necessary even by force; for it may easily turn out that they are not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols.” – Karl Popper

      Jag tycker det är rätt lätt att avgöra vem som faller på fel sida av Poppers argument…

      Svara
    • Kristian

       /  07/11/2018

      Precis vad jag menar när jag säger att ingen vill ha mångfald. När man sett tillräckligt mycket mångfald (inklusive på idé- och åsiktsplanet) inser man att om man har det sorten i alla sammanslutningar så kommer ingenting att bli gjort.

      Det enda som fungerar i längden är relativt homogena sällskap – så att alla både kan och vill jobba åt samma håll – plus minst en ”hovnarr” som inom vissa gränser får peka ut fel och brister.

      Mångfald betyder ”bara narrar.”

      Svara
  32. hllviken

     /  07/11/2018


    Svara
  33. hllviken

     /  07/11/2018


    Svara
  34. MiT

     /  07/11/2018

    Svara
    • Patrick

       /  07/11/2018

      ”Vad är det som studerar och studerar men aldrig lär sig något…”

      Svara
  35. MiT

     /  07/11/2018

    ”Sanandaji: ”Öser på med låtsasjobb och fejkjobb””
    https://www.di.se/ditv/ditv/sanandaji-oser-pa-med-latsasjobb-och-fejkjobb/

    Svara
    • Kristian

       /  07/11/2018

      Svara
  36. Det är alltid någon annan som ska göra jobbet. Alltid.

    Att t.ex betala några hundralappar extra för en flygresa kommer absolut endast att drabba den som redan nu inte har råd med en flygresa.
    Detsamma gäller i stort sett alla mp:s förslag.

    Att betala mer för något kommer ALDRIG att hjälpa jordklotet och hur man kan tro det övergår mitt förstånd. Det enda som händer är att rika miljöbovar blir de enda aktörerna i sina brancher. Men det kanske är meningen?
    Det är samma idiotsnack som att försöka lära utvecklingsländer hur de ska rädda världen när det enda de vill är att ha det PRECIS som vi.. vilket ingen borde kunna klandra dem för.

    Det finns utmärkta och troligen mer effektiva sätt att ”rädda miljön” och samtidigt hjälpa de sämre bemedlade om de vill flyga någon enstaka gång i livet.

    Låt de med max xxxx i lön och / eller saknar bil etc få utsläppsrätter att sälja till duktiga miljöpartister eller större företag.

    Sen tycker jag att det borde vara varningsskyltar vid intervjuer av personer i politiska ungdomsförbund -oavsett vilket, så klampar de vanligtvis ner i klaveret.
    De är tyvärr livserfarenhetshandikappade till sin natur.

    Svara
    • Motkraft

       /  07/11/2018

      Tror att du kanske underskattar hur ekonomisk styrning också styr vårt beteende. Kanske inte applicerbart i just detta fallet men jag blev i alla fall förvånad när lyssnade på ett Ted Talk om hur bilåkandet förändrades av försöksperioden med biltullar i Stockholm, men när intervjuade bilister så var de bensäkra på att de inte ändrat beteende alls

      Men att beskatta eller transport är naturligtvis en social orättvisa. De med pengar är ju opåverkade av höjningen av priset.

      Nyttan av att ”massan” ändrar beteende på grund av en åtgärd måste vägas mot att introducera en orättvisa.

      Svara
    • Senior

       /  07/11/2018

      ”Låt de med max xxxx i lön och / eller saknar bil etc få utsläppsrätter att sälja till duktiga miljöpartister eller större företag.”

      Världen har fungerat utmärkt i tusentals år utan att någon tjänat pengar på att tjäna pengar på utsläppsrätter. De har inte ens mandatet att begränsa mina rättigheter på detta vis.

      Dessa ”utsläppsrätter” fyller samma funktion som svanen-, schysta villkor-, kravmärkning;
      Folk betalar charlataner för ingenting annat än ett intetsägande diplom.

      Svara
      • Kristian

         /  07/11/2018

        Precis. Det låter bra, men är omöjligt att övervaka. Glöm Kina, hur skall vi se till att Säffle inte släpper ut för mycket?

        Däremot skulle det gå att övervaka individer, så länge dessa själva betalar för övervakningen. Hmm. Nu gav jag någon en bra idé igen …

        Svara
  37. MiT

     /  07/11/2018

    Svara
  38. Frida Gustavlin

     /  07/11/2018

    Ang. IS-krigaren som återvände till Sverige, misshandlade och mördade därefter.

    ”31-åringen. Sitter häktad misstänkt för tisdagens mord i Vivalla. Reste 2013 till Syrien tillsammans med sina två yngre bröder för att ansluta till en terrorgrupp. Skadades i strid och utvisades till Sverige. Dömdes för vapenbrott och flera gånger för narkotikabrott innan resan. Efter resan har han dömts för misshandel och olaga hot, senast 2015.”

    Utvisades till Sverige, det är ju för fan helt sjukt. Hur kan han utvisas hit, han borde sitta i ett av Syriens bästa fängelser. Han har åkt ned från Sverige för att mörda, våldta och första i ett annat land. Motbjudande.

    Svara
    • Motkraft

       /  07/11/2018

      Normaliseringen av våldet är också skrämmande. Såg ett nyhetsinslag där de intervjuade personer som bor i Vivalla där en tjej först berättade att inte alls förvånad att det skjuts i Vivalla, helt väntat. Men i nästa andetag tyckte att bilden som målas upp av Vivalla är orättvis, att är bra i Vivalla.

      Naturligtvis ledsen för de två dödades anhörigas och vänners skull. Men för varje kriminell som dör så kan jag inte annat än känna en viss lättnad då tänker på de kvinnor som sitter i den situation som Fadimes syster gjorde. Att haft en relation, och kanske även har barn, med en kriminell. Som lever under ständigt hot, trakasserier och ibland utsätts för våld. Att en kriminell mindre kan betyda friheten för en eller flera ex-flickvänner.

      Svara
    • Senior

       /  07/11/2018

      ”Svenska” medborgare utvisas till Sverige.
      Precis som alla andra länder utom Sverige utvisar brottslingar till de länder de är medborgare i.

      För att traverstera LO:
      87% har inte röstat SD.

      Svara
  39. MiT

     /  07/11/2018

    Läs Irvings andra tweetar…

    Svara
    • Senior

       /  07/11/2018

      Det är för att svenska kyrkan såväl som allt annat i Sverige sedan länge styrs av socialisterna.

      Hur många länder har kyrkoval där de politiska partierna väljs in för att styra kyrkan?

      Hur många kyrkor i Sverige har ens detta styrelseskick?

      Varför har ordet ”frikyrkor” likväl som friskolor blivit ett socialistiskt skällsotd?

      -Av den enkla anledningen att de är, som namnet antyder, fria och utanför dess påverkan. Något de nu försöker lagstifta bort gällande skolor, under parollen att ”förhindra vinster”, som om det vore problemet….

      Svara
      • Senior

         /  07/11/2018

        Läser nu att även stockholm pride nu också övertagits av socialisterna, se länkar till nyheter idag och Katerina magasin nedan.

        Socialisternas ”värdegrund” ersätter nu den enda värdegrund vi borde ha, Svea rikes lag. -Men å andra sidan håller ju socialisternas Ruben och Hilda på att överta rättsväsendet också, liksom polisen.

        Du kan ta mig fan inte starta en frimärksklubb ens innan det kommer en socialist och skall styra och ställa.

        ”Det privata är politiskt.”

        Svara
  1. ”Stenhuggarbil” till salu på nätet | Varjager's Weblog
  2. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: