Provocerande korkat från riksdagledamot

Linda Snecker från V har skrivit en debattartikel om brott och straff i Aftonbladet. Snecker är V:s kriminalpolitiska talesperson. Hon är mest känd för att vara radikalfeminist och för att gå från föräldraledighet till att börja ”jobba” samma dag som riksdagen stänger för sommaren för att återigen gå på föräldraledighet samma dag som den öppnar på sensommaren. Allt för att maximera för att kunna vara hemma med sina barn så mycket som möjligt med fullt betalt.

Sjöstedt blev faktiskt lite irriterad då, kanske mest för att det rapporterades, och sa att hon självklart skulle jobba under sommaren men jag har inte sett ett enda bevis för det så hon låg garanterat i hängmattan och jäste när hon inte lekte med man och barn. Adeln i riksdagen har nämligen sett till att de själva har det rätt bra och aldrig behöver tampas med samma problem som arbetarpöbeln.

Det finns faktiskt bevis för att hon var just föräldraledig och INTE jobbade, nämligen att hon själv sa att hon var just föräldraledig och inte jobbade när hon enligt Sjöstedt skulle jobba. Över 60 000 i månaden fick hon av skattebetalarna för ”jobbet” att leka med mannen och barnet samtidigt som hon sparade dagar. Fiffigt. Det var en kort beskrivning av Linda Snecker. En omoralisk girigbuk helt enkelt.

Nu har hon alltså skrivit en debattartikel.

Det handlar om straff och fängelse. Hon skriver att det blir dyrt att ha kriminella i fängelse. och den är ett svar till en artikel av Tomas Tobé.

Men vad skulle egentligen ske om Tobé blir justitieminister och Moderaterna styrde Justitiedepartementet? Skulle Sverige bli tryggare?

Att antalet personer som får sitta i fängelse under mycket lång tid förstås ökar markant säger sig själv. I själva verket ökar det så mycket att det skulle kosta Sverige 945 miljoner kronor per år. Det skulle öka så mycket att Moderaterna inte ens törs redovisa konsekvenserna av sina egna förslag i sin egen budget. Och det utan att brottsligheten skulle minska märkbart.

Det skulle kosta säger hon. 945 miljoner. Och att brottsligheten inte skulle minska nämnvärt. Jag tror att brottsligheten skulle minska markant om man låste in de mest kriminella personerna. Vad skulle hända med brottsligheten i Stockholm om man fick bort de kanske 1000 (eller 500) mest brottsaktiva i Stockholm? Om de 1000 eller 500 satt inne samtidigt, skulle inte brottsligheten minska märkbart i Stockholm då? Det tror jag eftersom det annars är ologiskt.

Moderaterna vill bland annat ta bort straffrabatten för unga personer (15-20 år). Syftet med den straffrabatt som finns såväl i Sverige som i många andra länder är att unga personer ska särbehandlas och bygger på kunskaper om att straff bör anpassas efter en persons mognad. Det finns klara vetenskapliga bevis för att det är svårare att bryta kriminella mönster och en kriminell identitet om den etableras i ung ålder.

Det finns med andra ord goda argument för att ungdomar inte ska sitta i fängelse under lång tid. Att ta bort straffrabatten för unga skulle förutom att kosta cirka 214 miljoner kronor per år också leda till att Sverige skulle får betydligt fler livsstilskriminella snarare än färre.

Med vad bryr sig Moderaterna om fakta när det finns möjlighet att ropa ”hårdare tag”?

Så alternativet för livsstilskriminella ungdomar och de som begår extremt grova brott är att släppas ut igen enligt Vänsterpartiet.

Kanske Snecker kan ta och berätta för den där 13-åriga tjejen att det är mycket bättre att de där ”ungdomarna” fick 5, 5 resp 4 månaders ungdomsvård än att de faktiskt får åtminstone 15 år i fängelse för att det annars blir för dyrt? Så hon verkligen får känna vad hon betyder och är värd i Sneckers värld? Vad tror man 5, 5 resp 4 månaders ungdomsvård för grov gruppvåldtäkt skickar för signaler, både till kriminella som är nära att sakna spärrar men inte minst till skötsamma medborgare i samhället? Kanske det borde bli ett krav att partiers talespersoner i sådana här frågor ska besöka ett antal offer för sådana här brott och övertygande säga till dem att ”Ledsen men det brott du är utsatt för är faktiskt inte värt mer än så här eftersom det är synd om de där gruppvåldtäktsmännen. Och så blir det för dyrt att låsa in dem så det är mycket bättre att du får möta deras hånflin ute i samhället.”? Kanske Linda Snecker m fl ska tvingas motivera sin kriminalpolitik ansikte mot ansikte med drabbade och deras anhöriga i stället för att skriva korkat på en debattsida? Någon som tror att de tre på bilden någonsin kommer att bidra med annat än bara elände för andra människor i framtiden?

Om mängdrabatten för brott avskaffas så kommer det innebära att alla brott räknas. Det kan leda till att i stället för kanske sju eller tio års fängelse får en person sitta i 20-30 år på anstalt för småbrott. Det kommer bli som i USA där brottslingen sitter av ett brott i taget och där folk döms till 50, 60 och ibland flera hundra års fängelse.

Att sitta på anstalt kostar ungefär en miljon kronor per klient och år. Det är många poliser och sjuksköterskor som skulle kunna anställas för de pengarna i stället för att lägga dem på en aldrig sinande ström av kriminella.

Eller så innebär det att alla brott under det grövsta inte längre är gratis att begå…? I stället för att få mängdrabatt och sitta 1 år i fängelse för massor av likvärdiga brott så kanske man får sitta 7-10 år och under de åren inte kunna begå massor med nya brott? Och kan någon ge ett exempel i Sverige där någon fått sitta 7-10 år i fängelse för småbrott som Snecker påstår? Eller menar hon en person som begått ett mycket grovt brott också begått massor av mindre grova brott? Då ska man såklart sitta massor av år också. Har man begått ett brott värt 7-10 år i fängelse så är de andra var för sig egentligen värda minst ett par år styck också, det handlar knappast om fortkörningar och snatteri då utan om ganska grova grejer. Som Snecker tycker inte betyder något alls. Och då har man redan där bevisat att det inte var en engångsföreteelse och att man utnyttjar systemet. Sverige är ett smörgåsbord för tungt kriminella. Det kanske funkade hyfsat förr, när det mest fanns bara svenskar och andra från våra grannländer här. Men det funkar bevisligen inte med all tung och annorlunda kriminalitet som vi medvetet importerat från andra sidan jorden.

Problemet med mängdrabatt är att man tydligt signalerar att alla brott under det värsta är betydelselösa. Att de är gratis att begå. Har du mördat någon så är det gratis att grovt misshandla 10 personer och våldta 25 st. De är gratis att att begå massor av mindre grova brott om man begått ett grövre. Men vet du vad Linda Snecker, för de som drabbats av den kriminellas ”småbrott” räknas faktiskt varje brott. För dem är varje brott betydelsefullt. För 13-åringen ovan så är brottet garanterat betydelsefullt! För de är så här, hade de tre (fyra var de egentligen, en slapp straff helt…) mördat någon innan eller efter den brutala gruppvåldtäkten och gripits för mordet hade gruppvåldtäkten inte betytt någonting för en som Linda Snecker. Den hade varit helt utan värde. Betydelselös. En feministisk fis i rymden. Nu är den egentligen också betydelselös då man idag i domstolar går efter det som Snecker vill ska fortsätta, det var nämligen därför de fick varsin belöning på 5, 5 resp 4 månaders ungdomsvård i stället för 15 års inlåsning och utvisning. En 13-åring är för en som Linda Snecker inte värd någonting utan är bara en trasa. Det är hennes och V:s ideologi.

Sist men inte minst vill Moderaterna ta bort nästan hela den villkorliga frigivningen. Villkorlig frigivning är den utslussning till samhället och perioden av fängelsestraffet som sker i frihet under stor bevakning av Frivården. Begår personen ett brott eller missköter sig tvingas personen tillbaka till fängelse igen inom en prövotid av ett år. En årlig kostnad på ungefär 651 miljoner kronor.

Problemet är väl att ”villkor” i ordet ”villkorlig” har tappat sin betydelse? Folk med villkorligt som begår nya brott utan att omedelbart låsas in för att sitta HELA straffet kan man läsa om dagligen. Ordet ”villkor” betyder något för de allra flesta svenskar men det verkar man ha tappat bort. För vad händer om en som har dömts till villkorlig dom begår nya brott under tiden? Ingenting… Trots att Snecker säger att personen tvingas tillbaka.

Det BORDE också vara så att en som dömts till villkorligt och begår nya brott efter att den tiden avtjänats inte igen ska kunna få villkorligt. Tycker jag i alla fall. Det borde vara en engångschans/möjlighet. Man ska inte kunna få villkorligt gång efter gång. Det borde t o m vara helt omöjligt. Man har ju bevisat att man är extremt opålitlig?

Ni kan se att Snecker pratar om kostnader. Det Snecker helt ignorerar, eftersom hon inte bryr sig om vanliga drabbade medborgare, är kostnaden när man låter de kriminella får gå fritt ute. Vad är kostnaden för den som på kvällen möter personen som grovt misshandlade en när man trodde att han faktiskt satt inne? Vad är kostnaden för alla inbrott, alltså för alla som drabbats av dem? Vad är kostnaden för alla som drabbats av grova gruppvåldtäkter som på något magiskt sätt helt plötsligt är ett fenomen i Sverige? För alla andra våldtäkter som på samma magiska vis helt plötsligt ökat i antal? Alla andra sexuella övergrepp som, ni gissade rätt, också på nåt magiskt vis ökat enormt i antal? Utpressning? Knarkhandel? Otrygghet? Hot? Rån? Osv i oändlighet!

Dessa kostnader är mycket mer gigantiska än de i sammanhanget småpengar hon pratar om! Men hon och V skiter i om folk drabbas i verkligheten eftersom de lever i en fantasivärld där allt beror på ”socioekonomiska faktorer”. Vi har kört efter den fantasivärlden i rätt många år nu och det har bevisligen inte fungerat, kanske dags att testa nåt annat nu?

Jag blir faktiskt provocerad av sån dumhet som Snecker visar upp. Det är provocerande att hon får 64 000 kr i månaden av skattebetalarna trots att hon är så uppenbart korkad. Visst, riksdagen ska representera befolkningen men kanske de korkade inte måste ha representanter där?

För 30 år sedan hade hon jobbat på Samhall eftersom hon inte kunnat få jobb någon annanstans. Nu sitter hon i riksdagen och är garanterad livstidsförsörjning med en summa varje månad som är mycket högre än de flesta som betalar den själva tjänar.

Lite mer om Snecker, medan hon girigt vill ha full lön, 60 000 kr+ i månaden, för att leka med man och barn under hela sommaren så anser hon att folk som kämpar för att få ihop det med föräldraledighet osv så det ska funka ekonomiskt bara är ”kränkelikränkta”. Vad hon menar med ”individualisering” är att individen Linda Snecker ska kunna lura systemet så hon hon är hemma och leker, eller ”jobbar” som hon själv kallar det, med man och barn hela sköna sommarlovet med full betalning från skattebetalarna samtidigt som hon sparar dagarna. Systematisk girighet.

Själv delar hon mest ansvaret med skattebetalarna. De är den andra föräldern till hennes barn.

Hon pratar om vetenskaplighet i debattartikeln. För några månader sedan sa hon i riksdagen att de ökande antalet anmälningar för våldtäkt och andra sexualbrott berodde på Feministisk revolution och #metoo. Mycket vetenskapligt…

Hon ansåg 2016 också att Hillary Clinton drabbats av glastaket men att hon i presidentvalet skulle krossa det. Stackars Hillary som krälat på samhällets botten hela sitt liv, enbart pga av det där glastaket  :-/

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

132 kommentarer

  1. Dreadlock

     /  07/26/2018

    Samhället har inga bättre instrument än att utdela hårda straff för allvarliga brott. Att man skyller på utgiften i den här frågan måste vägas emot skadan som grova brottslingar orsakar samhället.
    Att man som Snecker försöker diskutera orsak och verkan är väl en sak. Men hon hugger i sten. Sådär jättestor sympati för organiserade knarksyndikat , vapendealare och gängkriminalitet som pysslar med utpressning, hot och våld – Har inte en genomsnittlig medborgare längre. Det är ett nytt samhälle som fötts fram och med den följer en folkopinion som vill ha de grövsta inlåsta. Gärna under så lång tid som möjligt. Det borde vi fan ha råd med.

    Svara
    • lensof

       /  07/26/2018

      Instämmer.

      Empatin för kulornas offer vid gänguppgörelser är numera närmast obefintlig. Jaha. En till. Var då? Jaså där. Ja den kan vi nog klara oss utan…

      Cyniskt? Kanske det. Men inte värre än vad våra politiker utsätter de ordentliga medborgarna för i landet. De skapar ju myllan för kriminalitet och våldsgrupper.

      Runt omkring Nordstan i Göteborg t.ex. pågår knarkhandeln helt öppet på gatorna. På ett gymbesök kan man få se vad man definitivt inte vill vara i närheten av. Dom killarna terapiar man inte in i samhället.

      Svara
  2. Dreadlock

     /  07/26/2018

    Test

    Svara
  3. hllviken

     /  07/26/2018

    Vänsterns orealistiska sympatier för brottslingar visar att vänstern är opålitlig och samhällsförstörande!

    Svara
  4. hllviken

     /  07/26/2018

    Svara
    • weasel

       /  07/26/2018

      Jaha, så det är ovärdigt att ställa grupp mot grupp ?
      C vill alltså sluta med fördelningspolitik och avskaffa statsbudgeten?
      :/

      Svara
  5. hllviken

     /  07/26/2018

    Svara
    • Det där med ”vem som gjort vad” trodde jag vi lagt bakom oss för 25 år sedan. Då var det väl ett mord. Finns det verkligen inte ”medhjälp till” som man kan drämma till med?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/27/2018

        Lindomefallet.

        Svara
        • Tack, ja den var det! 1990. ¨
          Wikipedia säger att ”Båda misstänkta gärningsmännen är numera avlidna.” Den äldre skulle ha varit 64. Man kan kanske gissa att de rörde sig i ”vissa miljöer” som det brukade hete.

          Svara
        • Då kontrar jag med Malexanderfallet.

           /  07/27/2018

          Där dömdes för att man ”gemensamt och i samförstånd” skjutit och mördat polismännen, oavsett det inte gick att bevisa vilken gärningsman som avlossat vilket skott eller vilket/vilka skott som var dödande.

          MickeP

          Svara
          • MiT

             /  07/27/2018

            Var det inte Lindomefallet som gjorde att man kunde döma ”gemensamt och i samförstånd”? Dvs man kunde INTE det i just det fallet?

          • Stor skillnad mellan fallen.

             /  07/28/2018

            Tja, beror på hur du tolkar det. I Lindomefallet sa man att det inte gick att bevisa vem av de två åtalade som utdelade de dödande slagen. Det var två inbrottstjuvar som bröt sig in i en villa, villaägaren blev mördad på bottenvåningen (i köket vill jag minnas). De åtalade påstod var och en för sig att de inte hade med det dödande våldet att göra. Domstolen kunde inte utesluta att ngn av tjuvarna fanns på annan plats i villan när de dödande slagen utdelades. Och därför inte heller att de handlat gemensamt och i samförstånd.

            Stor skillnad i förhållande till Malexandermorden.

            MickeP

  6. hllviken

     /  07/26/2018

    Svara
    • ”Då tar jag ‘hur skall vi skapa verklig rasism och politikerförakt’ för 1000.”

      Svara
  7. hllviken

     /  07/26/2018

    Svara
  8. InnoPerp

     /  07/26/2018

    Ah, så nu blev dom en kostnad för samhället om de straffas… Dessa unga män utgör antagligen redan en kostnad på ca millen per år eftersom de har platser på HVB-hem (är det inte ca 3100kr/dygn det kostar ungefär?) så vad fan är skillnaden?

    Svara
  9. MiT

     /  07/26/2018

    Svara
  10. Dreadlock

     /  07/26/2018

    ” Det finns spekulationer om att uppvärmningen av Arktis stör den allmänna luftcirkulationen, så att vi inte får varm luft upp till oss. Men det är väldigt osäkert och ingen har kunnat fastställa det, säger Sverker Hellström.” (SMHI angående den svala sommaren 2017)

    Nu är det 2018 och uppvärmningen av arktis stör fortfarande den allmänna luftcirkulationen eftersom vi har så pass HET luft över kontinenten sommaren 2018. Hur vill ni ha det ?

    Är det inte dags att begrava en hel del av klimatteorierna snart ? Teorin är felaktig,eftersom Arktis fortsätter med sin låga isutbredning och SMHI förutspådde att sommaren 2017 får en repris 2018.

    https://www.expressen.se/kvallsposten/sommarfiaskot-smhi-flaggar-for-repris-2018/

    Finns det någon som har en fungerande modell för jordens klimatutveckling i framtiden ? Tvivlar på att den någonsin kommer att finnas.

    Svara
    • Som Scott Adams säger så finns det många modeller som perfekt förutsäger det som redan har hänt!

      (Jag tror personligen att människan haft någon inverkan. Hur mycket och vad vi bör göra är en annan fråga. Se först ”Kina, USA, Indien, att få dem att göra något.”)

      Svara
    • Ivar L

       /  07/27/2018

      Osannolikt att någon kommer att kunna förutsäga framtidens klimat på lång sikt. Inte minst är den annalkande istiden den stora tiotusenkronorsfrågan eftersom den redan borde börjat kicka in om den skall följa de cykler som gällt under de senaste istiderna. Men det har vi inte sett vare sig förutsägelser eller spår av.

      Däremot är det väl ingen tvekan om att vi haft en stadig uppgång i medeltemperatur de senaste cirka hundra åren och att de flesta europeiska glaciärer minskat i omfång (dock inte Norges). Däremot har ju inte havsnivån stigit nämnvärt ännu. Men som sagt, tids nog kommer också istiden och den är mycket värre än den globala uppvärmningen.

      Svara
    • lensof

       /  07/27/2018

      Provocerande korkat tycker jag det är när SVT vill ge sken av att det var värme och torka som orsakade branden i Grekland. Som om det var en miljökatastrof och inte resultatet av kriminellas anlagda bränder vilket alltmer verkar vara den allmänna uppfattningen åtminstone utomlands.

      Återigen ger SVT luddig information och försöker spela på vår rädsla för klimatet. De tror väl att det ska gynna mp vars väljare inte verkar läsa mer än rubriker.

      Mig stör det däremot enormt för jag anser att vi har rätt till information även i detta fallet. Om det är kriminella som är kapabla till att sätta igång en sådan här katastrof, då bör man väl ta reda på vilka dessa är. Och hur vi i såväl Grekland som i övriga Europa ska kunna skydda oss.

      Eller står SVT på de kriminella sida?

      Svara
      • Nisse Hult

         /  07/29/2018

        Om kriminella har planer på mordbränder är ju det otroligt svårt att förebygga. Jag vet inte själv hur greklandsbränderna startade. Men ett svenskt kontext kan det ju ha varit så att konsekvenserna av branden blev så svåra för att grekerna planerat sin stad fel, (betänk hur man började bygga brandskyddande alléer i Sverige efter stadsbränderna), att brandkåren i Grekland förslösat sina pengar på genusfrågor eller att media inte informerat om brandrisker utan satsat sin beskrivande kapacitet på batkihäxor och flyktingar istället.

        Om våra svenska skogsbränder är ett klimatproblem eller ej får vi väl utvärdera om några år. Varmast på 260 år. Om det då blir ännu varmare i flera år härefter har vi kanske en konstaterad effekt. Men då förra rekordet INTE var en följd av klimateffekt så vet vi ju också att det kunde bli ganska varmt utan klimatpåverkan.

        Svara
  11. MiT

     /  07/26/2018

    Svara
    • InnoPerp

       /  07/26/2018

      Sverige är ca 5 illdåd från att få en egen kategori på LiveLeak vid det här läget.

      Svara
    • The Perfect Man

       /  07/26/2018

      Skjut, gräv, tig…

      Svara
      • Olof

         /  07/27/2018

        Ramberg skulle säkert applådera, jag har hört att hon är för aktivister som står upp för vad de tror på.

        Svara
  12. MiT

     /  07/26/2018

    Svara
    • InnoPerp

       /  07/26/2018

      Om man skulle privatisera kriminalvården på samma sätt som man privatiserat asylhanteringen, tror ni lag&ordning skulle återställas?
      Därsom människor som tidigare fått all sin försörjning från statliga bidrag till genusvetenskap och annan skit fick valet att antigen gå på soc, eller så upphandlar dom fängelseavtal och låser in muhammedaner mot bidrag – tro fan då att det skulle finnas #duskaifängelse på sociala medier och kriminalvårdsprogram utan vare sig genus- eller HMF-vetenskap, men som riktade sig till att explisitt låsa in just de grupper som gav mest i kassan.
      Om varenda jude i svenskt fängelse skulle ge 100k/år i bidrag skulle man kunna ta sig fan på att vänstern plötsligt ville stoppa zionismen eller liknande.

      Svara
      • Jo, det verkar ha den effekten i USA.
        Det finns diverse ”industriella komplex,” en del talar om ett ”fängelse-” sådant.

        ”Incitament,” det där ordet svenska politiker inte låtsas förstå.

        Svara
    • Olof

       /  07/27/2018

      Det är ju alldeles självklart att det är poserandet som är det viktiga. Precis som för resten av de här aktivisterna.

      Hade man varit det minsta intresserad av att faktiskt hjälpa de här människorna hade man inte lurat dem att slösa år av sitt liv i ett land där det bästa de kan hoppas på är att leva i social misär på botten av samhället.

      Det vi ser är narcississmens ultimata uttryck. Ingen annan spelar någon roll, för sitt eget självförhärligande stjäl man tid av andras liv, medpassagerare, myndigheter, arbetare och objekten för det narcissistiska godhetsposerandet.

      Jag känner bara ett gränslöst förakt för dessa aktivister.

      Svara
    • lensof

       /  07/27/2018

      Ja frågan är verkligen vad som är denna aktörs motiv och drivkraft.

      En del vill kalla detta för civilkurage, försöka se något godhjärtat bakom handlingen.

      Själv ser jag mer ett angrepp av hysteri, ett okontrollerat beteende. I det finns också en enorm självfokusering och ett poserande som kan få en att ana en dold agenda mitt i galenskapen.

      Denna kvinna (skriver inte hennes namn för det vill jag glömma) får mig att tänka på den unga konststuderande kvinnan som iscensatte ett självmordsförsök på en bro och sen nästan förlöjligade dom som räddade henne. Det var en installation påstod hon. Sanningen var att hon till varje pris ville bli känd trots sin bristande begåvning och mediokra konstnärliga verk.

      Svara
  13. MiT

     /  07/26/2018

    Svara
    • MiT

       /  07/26/2018

      Svara
      • Ivar L

         /  07/27/2018

        Eller så är det bra. Om SD får inflytande har de goda motiv att dra in alla bidrag och bygga upp en bättre verksamhet som arbetar med våld mot kvinnor.

        Svara
    • Och så ”UR, SVT, SR.”
      Fördumnings-industriella komplexet.

      Svara
    • Skeptisk

       /  07/27/2018

      Var inte SD största parti bland iranier i Sverige? Dvs perserna har hittat SD helt utan hjälp.

      Svara
      • De som kom på 80-talet lär vara ”kompetensregn” på riktigt, dvs välutbildade som flytt teokratin. Kan ha varit ett par vågor av den gruppen, har inte sett på statistiken hur många som kom när. Det lär visst också ha varit krig där omkring den tiden …

        Skall se, från Iran har vi
        1970-1979: 1543
        1980-1989: 23360
        1990-1999: 14639
        2000-2009: 12904
        2010-2016: 16693

        (SCB ”Utrikes födda efter födelseland och invandringsår 31 december 2016”. Det ser ut som en ökning för 2010-2016, men jämfört med 131 tusen från Syrien under samma tid är det inte så mycket. )

        Svara
        • Melmac

           /  07/27/2018

          Har för mig att Sanandaji visade på statistik att Iranier är generellt välutbildade. Ca 40% av befolkningen var högutbildade i jämförelse med Syrien där det var endast 4 % (Innan kriget). Tror det var statistik ifrån Världsbanken.

          Svara
    • G

       /  07/28/2018

      Pavlos: ”Din favvo-såsse i flödet. Pressekreterare SSU Sverige. Kandidat till kommunfullmäktige och riksdag för (S) Uppsala”

      Svara
  14. weasel

     /  07/26/2018

    ”Man ska inte värdera människor i pengar” , brukar det heta från vänsterpartistiskt håll.
    Men nu ska man alltså skapa nya brottsoffer eftersom det kostar 945 miljoner att hålla brottslingarna inlåsta ?
    945 miljoner är en skämtsumma. Om vi översätter den till privatekonomi så är den jämförbar med 50 öre.
    Hur i helvete en politiker kan betrakta 945 miljoner som en stor summa är obegripligt.
    Ska vi göra som nationalekonomen Schyffert så motsvarar summan inte ens en burk fanta i månaden per invånare.
    Naturligtvis kostar det mer än 945 miljoner att avskaffa straffrabatten och den villkorliga frigivningen. Och naturligtvis är det värt varenda krona.

    Sin vana trogen så värnar Vänsterpartiet om förtryckarna ( brottslingarna ) iställer för om de förtryckta (brottsoffren ) .

    Och den där vänsterfloskeln ”hårda straff minskar inte brottsligheten” är skitprat – vilket bevisas genom följande enkla exempel ur verkligheten :
    2004 hoppade Niklas på en mans huvud. Mannen dog. Niklas dömdes till 8 års fängelse. På grund av den villkorliga frigivningen ( som vänsterpartiet gillar eftersom den sparar pengar ) blev Niklas fri efter 5 år . De följande åren passar Martin på att grovt misshandla minst ett halvt dussin människor – och döms för detta till några månaders fängelse ( eftersom vänsterpartiet vill ha mängdrabatt för att spara pengar ) .
    2016 träffar Martin Lotta och slår ihjäl henne.
    Den som tror att Martin hade misshandlat ett halvt dussin människor och slagit ihjäl Lotta om han hade dömts till 50 års fängelse för det mordet han begick 2004 räcker upp en hand…?

    För övrigt borde kanske Snecker ha delat på föräldraledigheten med sin man med tanke på att hon tillhör ett parti som vill tvinga oss som inte är politiker att göra det.

    Svara
    • InnoPerp

       /  07/27/2018

      Niklas skulle fått en promenad i skogen så han kunde tänka sig om – som det gjordes under andra världskriget, samma skulle Martin fått ta del av.
      Förr i tiden lynchades folk som betett sig illa mot kvinnor och barn, numera får dom 5.5 och 4 mån på vuxendagis för barnavåldtäkter. Hyffsat sjukt. Inte konstigt att Norge har riksdagsbeslut på stängda gränser pga Sveriges okontrollerade invandring. När ert inbördeskrig startar, kommer det bommas igen på gränsen medelst polis och millitär och ett aktivt gränsskydd.

      Svara
      • weasel

         /  07/27/2018

        An principiella skäl är jag emot både dödsstraff och lynchning så jag tycker att det räcker med 50 år i en isoleringscell på vatten (åtminstone under så här pass varma sommarmånader ) och bröd.

        Svara
    • Visst är det ett skämt. 945 miljoner låter mycket, men bara om man aldrig hört talas om miljarder!

      Här har vi andra utgifter från statsbudgeten, också angivet i miljoner. (Jag tror det är 2018, men det kan vara 2017.) Som bekant är det 27 utgiftsområden, här är ett fåtal poster från några av dem. Väldigt godtyckligt urval, jag tog bara de jag tyckte var intressanta i sammanhanget när man säger att det är dyrt att hindra grov brottslighet.

      01 Rikets styrelse
      * Presstöd 541 [Varför?]
      04 Rättsväsendet
      * Kriminalvården 8 624
      07 Internationellt bistånd
      * Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) 1 115 [Hur mycket till terrorister?]
      08 Migration
      * Domstolsprövning i utlänningsmål 839
      * Rättsliga biträden m.m. vid domstolsprövning i utlänningsmål 246
      * Offentligt biträde i utlänningsärenden 806
      17 Kultur, medier, trossamfund och fritid
      * Stöd till trossamfund 88 [Varför?]

      Hela budgeten är 939 619 miljoner. Vi talar alltså om inte 1% utan 0.1%

      (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/)

      Svara
      • weasel

         /  07/27/2018

        Precis, kristian.
        Jag skulle kunna tänka mig att överföra 945 miljoner från det svenska biståndet till Hamas till kriminalvården om det nu skulle resultera i att sådana som Martin hindrades från att slå ihjäl Lotta.
        Kanske skulle Snecker och hennes parti ägna sig åt att skydda sådana som Lotta. Sedan, när dom väl har lyckats med det, så kan dom ju eventuellt påbörja sitt rädda-hela-världen-projekt.

        Svara
    • michael.

       /  07/28/2018

      Att låsa in grovt kriminella under längre tid är en vinst för samhället eftersom deras brottsoffer kan få men för livet så att man aldrig mer kan arbeta eller får gå sjukskrivna under lång tid,staten får även betala ut pengar till brottsoffren genom brottsoffermyndigheten eftersom dom kriminella inte har några tillgångar,detta överstiger med råge dessa 945miljoner per år som Linda Snecker svamlar om.

      Svara
  15. MiT

     /  07/27/2018

    Svara
  16. InnoPerp

     /  07/27/2018

    USA har dock tagit det från sunda förhållanden till grova övertramp där polisen mer eller mindre kan ta livet av dig och dina om du inte beter dig. Eller, du kan ta livet av någon som hotar ditt liv eller din egendom (stand your ground, och castle doctrine).
    Borde det finnas liknande i Sverige, för laglydiga borgare?

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2018

      Halva problemet är ensamma utryckningar där det skapas 1-mot-1 situationer som är hotfulla. Det är ren galenskap och jag förstår inte varför det är tillåtet. Taskigaste arbetssituationen någonsin.

      Att arbeta i par eller fler gör ALLT bättre. Grupppsykologi, kontroll, säkerhet, ALLT.

      Svara
    • x

       /  07/27/2018

      @InnoPerp
      Visst, men det räddas också mängder med liv i USA tack vare rätten att få bära vapen.

      Svara
    • Svara
    • Senior

       /  07/27/2018

      Du ska inte ”bete” dig mot polisen.

      Svara
  17. Grodan Boll

     /  07/27/2018

    Apropå provocerande:
    https://nyheteridag.se/afs-medlemmar-attackerade-vid-flygbladsutdelning-i-goteborg/

    Kortedala är AFA, RF, och alla andra kravallvänstergruppers hemmatrakter. Jag gissar att AfS aktion inte schemalagts publikt och att den var ganska kort? Det borde ha slutat mer våldsamt…

    Svara
  18. MiT

     /  07/27/2018

    Han skriver som en kvinna om man går efter handstilen

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2018

      Och är ev. vänsterhänt.

      Svara
      • Kronblom

         /  07/27/2018

        Nej inte vänsterhänt. Mer troligt en yngre kvinnas handstil.

        Svara
    • lensof

       /  07/27/2018

      Inte bara handstilen.
      Orden han väljer triggar igång mina inre röda alarmlampor. Samtidigt vet jag att många kvinnor faller för dom just för att vi kvinnor själva använder dom framför allt kvinnor emellan.

      .. jag har väldigt svårt att lita på..
      .. skapa tillit till..
      .. skulle kunna hjälpa i denna situation..
      .. motiverande..
      .. så får vi se..
      .. bollen ligger nu i dina händer..

      Detta kan få offret/kvinnan att känna: Oj han är svag/behövande (trots vad han sitter inne för). Han behöver min hjälp. Jag kan göra skillnad. Bollen ligger i mina händer.

      Mina alarmlampor sätter igång när de anar manipulation och psykopatiskt beteende. Att mannen ifråga trots (eller just på grund av) sina mjuka ord är farlig. Har mött sådana och då gäller det att trixa sig därifrån så snabbt det går helst innan han förstår att man är på flykt.

      Svara
    • x

       /  07/27/2018

      Brevet är troligtvis fejk, vem som helst kan skicka ett brev i vems namn som helst.
      Sedan är det upp till mottagaren tro om den kommer från undertecknaren eller inte.
      Brevet är garanterat skrivet av en kvinna.

      Svara
      • Joy

         /  07/27/2018

        En tonåring snarare, ung flicka.

        Svara
      • Kan vara så att en kvinna skrivit brevet åt fången, så det behöver inte vara ”fejk” i sig, men handstilen och språket är mer kvinnligt.

        Svara
    • Men för f-n, Skärp er!

       /  07/28/2018

      Om SKL hade undersökt brevet hade de aldrig kommit fram till de slutsatser ni drar.

      Och ni kan lita till att jag vet vad talar om. Jag har skickat X antal liknande brev till SKL för analys. Att avgöra med ngn som helst säkerhet om brevskrivaren är man eller kvinna finns inte på kartan.

      MickeP

      Svara
      • MiT

         /  07/28/2018

        Möjligt men det var inte min avsikt heller, att vara 100% säker alltså. Men om du får 100 brev skrivna av kvinnor framför dig och 100 av män så lovar jag att du gissar rätt på de flesta bara genom handstilen. Men vill man vara säker, som vid brottsfall osv, så duger ju inte inte det att bara titta på dem såklart.

        Svara
        • Jag kräver bevis innan jag är säker

           /  07/28/2018

          Nå, visst kan man ha sina personliga erfarenheter och uppfattningar. Livets erfarenhet ger oss den förmånen. Eller fördomen. Jag är lika dan. Men jag talar även utifrån de erfarenheter jag har i mitt jobb. Då gäller följande.

          Om man inte är 100 % säker, så är man inte säker. Om man inte är säker ska man inte spekulera i om vad som kan vara säkert bara för att man tror att det är säkert. Så är det i min värld.

          Men jag förstår vad du menar, och som du mkt riktigt påpekar, så är säkerhet hos de flesta en helt annan sak än vad jag lägger i begreppet. Jag bara ville ge en hum om hur åklagare och domstolar ser på begreppet att vara säker.

          Hoppas jag uttrycker mig begripligt.

          MickeP

          Svara
          • lensof

             /  07/28/2018

            I vanliga livet gynnar det en att vara vaksam på dubbla budskap. Det är min erfarenhet. Och farliga män har inte sällan dubbelt beteende. Därför fann jag brevet intressant. Har själv sett hur en man med insmickrande beteende fått iskalla och hatiska ögon på bråkdelen av en sekund för att jag sagt något som inte passade. Då gäller det att vara både nykter och vaksam för att komma ur det hela.

            Vargen måste ju åtminstone försöka likna mormor för att Rödluvan ska bli lurad om jag säger så.

            I vanliga livet handlar det ju sällan om att vara säker eller få rätt. Och det en del vill kalla fördomar kan vara just det som räddar mig i en farlig situation. För mig som individ (kvinna) gäller det ju att vara vaksam och följa min känsla om detta sen är fördomar eller ohållbart ur bevissynpunkt bryr jag mig inte. För mig är det viktigaste att reagera innan något händer.

            Och hellre har jag en ärlig buffel än en lismande varg i min närhet.

          • MiT

             /  07/28/2018

            Jodå, förstår vad du menar. Men för 99% av alla så krävs inte 100% säkerhet för att vara ”säker nog” oavsett vad det gäller. Finns tillräckligt som talar för något så räcker det tills det kommer fram annat. När jag såg det där brevet så var min absolut första tanke att det är skrivet av en kvinna. Om tankarna osv kommer från en kvinna är en annan sak men det visuella säger att det är en kvinna som skrivit.

          • Ok, det var ju det jag sa.

             /  07/28/2018

            Men du vill nog inte att en domstol skulle döma dig på så pass lösa boliner. Det är endast detta jag vill tydliggöra. Inget annat!

            Ska jag verkligen behöva gå i försvarsställning för denna självklara uppfattning?

            Nog om detta!

            MickeP

          • MiT

             /  07/29/2018

            Men livet sker inte inför domstol i varje aspekt, här handlar det ju bara om vanliga observationer i vardagen som vi alla gör hela tiden. Det är ju inget försvar mot anklagelser inför skranket vi pratar om.
            Men håller med, nog om detta 😛

      • MiT

         /  07/28/2018

        Ungefär som en del säger att man inte kan se på en man om han är bög eller inte (inte på ett kort utan irl eller på klipp osv). Det kan man i 70-80% av fallen. Är man 100% säker varje gång? Nä, men det måste man inte vara i det vanliga livet för oss vanlisar heller men om det mesta talar för så är det gott nog för de flesta.

        Svara
  19. ”600 afrikanska migranter stormade spanska gränsen – flera poliser skadade”
    https://nyheteridag.se/video-600-afrikanska-migranter-stormade-spanska-gransen-flera-poliser-skadade/
    ”Anstormningen skedde strax efter gryningen på torsdagen och migranterna klättrade över stängslen eller klippte upp hål. Flera var beväpnade med avföring och frätande kalk som de kastade mot poliser …”

    Beväpnade med … vad?

    ”As in Melilla, Ceuta is attractive to migrants who try to use it as an entry to Europe. As a result the enclave is surrounded by double fences that are 6 meters high and hundreds of migrants congregate near the fences waiting for a chance to cross them. The fences are regularly stormed by migrants trying to claim asylum once they enter Ceuta.”

    De där hemska spanjorerna är ju precis som den där hemske Trump!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ceuta_border_fence

    Det är nog tur att Sverige inte har besittningar i Afrika. Då hade vi haft en miljard invånare vid det här laget, om det bara gällde att komma över gränsen.

    Svara
    • x

       /  07/27/2018

      Hehe, det var smart av spanjorerna att ta emot båtlasten med flyktingarna som Italien vägrade…

      Svara
      • Spanien är väl lite större, så de känner inte av problemen på samma sätt. Ännu.
        Italien är ju kust runt om på ett annat sätt. Svårt att avskärma sig från verkligheten.

        Svara
        • Nisse Hult

           /  07/29/2018

          Sådana angrepp mot Europa som beskrivs ovan är ganska frekventa, i varje fall finns det mängder av bilder på eländet. Det borde finnas några regler mot tillämpning av våld, utnyttjande av tvångslagar och andra uppenbara missbruk av regler och förmåner som utnyttjas av migranter. Frågan om flyktingstatus borde falla direkt om man hamnar i ett land dit man vill bara genom att utnyttja regelverk som är konstruerade av annan anledning.
          (Således, det i Ceuta ska kallas en invasion, migrantsmugglandet på Medelhavet är ett felaktigt utnyttjande av reglerna om sjöräddning, mm.)
          Således skulle man kunna ha en lag som aldrig ger flyktingstatus till personer som givit sig ut på båtresor i uppenbart sjövärdig fartyg och sen blir räddade. Man räddar dessa personer och tar dem till närmaste kust. Sen ska dom avvisas till sitt ursprung från det land dom räddats till.

          Svara
  20. För att kommentera det MIT tar upp för en gångs skull: Snecker vill gärna hålla sig på idéplanet. Frågar man om verkligheten säger hon nog att hon inte kan yttra sig om specifika fall.
    De som drabbas är alltid specifika fall. Så praktiskt att få slippa beblanda sig med dem.

    (Önskar jag kunde hitta den där artikeln om att Sverige är sekulärt men fortfarande Lutherskt, så att man har en tendens att hålla sig till idéer och symbolhandlingar. Var var den? Fokus, Axess, Kvartal? Fasad, Segment, Modul, Relief, Fundament?)

    Svara
  21. Icke-svenk

     /  07/27/2018

    Help me out. Will you be prosecuted as an adult in Sweden when you are 18? I found it a bit convenient that those rapist were said to be born in 2000.

    Svara
    • Icke-svenk

       /  07/27/2018

      A bit too convenient.*

      Svara
    • Vi har straffmyndighet från 15 år, dvs för den som är yngre än så händer ingenting.
      Sedan har vi ”straffrabatt” mellan 15 och 20. Dvs nästan ingenting.

      Svara
      • Bättre källa:
        http://www.dagensjuridik.se/2018/07/okand-paragraf-kan-ge-strafflindring-aven-om-ungdomsrabatten-tas-bort
        ”Dagens straffrabatt för unga innebär att 18-åringar i princip får sitt straff halverat jämfört med var de skulle fått om de varit vuxna, det vill säga fyllda 21 år.
        […]
        Men straffrabatten kan ändå komma att leva vidare. […] det finns ytterligare en paragraf som kan göra att unga får kortare straff och som regeringen inte har för avsikt att ta bort.

        – Det finns en bestämmelse i dag som tar sikte på bristande utveckling eller bristande omdömesförmåga. ”

        Svara
  22. The InfideL

     /  07/27/2018

    Tycker det är helt fel att en myglare och parasit som Snecker ska ens få uttala sig i en stor dagstidning. Kanske hon identifierar sig med de kriminella och kanske rädd att själv hamna i fängelse en dag..

    Svara
  23. Förra sommaren i Almedalen lyssnade jag på en debatt där Linda blev utskrattad av publiken. Hon var nästan gråtfärdig när hon talade om för oss att vi var dumma.

    Svara
    • Joy

       /  07/27/2018

      Jo, hon verkar måttligt mogen och insiktsfull.

      Svara
    • Gigas

       /  07/28/2018

      Finns den debatten på nätet?
      Jag misstänker att hon jar en annan version av det.

      Svara
  24. Wallenberg, Parks och Schindler … Som vanligt kan ingen någon historia, och då blir allt andra världskriget.

    Någon som minns Harriet Tubman, om vi nu skall jämföra med slaveri?

    Svara
    • Olof

       /  07/27/2018

      Skall man jämföra med slaveri är det ju snarast ”vi måste lura hit folk som inte är kvalificerade för arbetsmarknaden så de kan torka vår avföring och få mer än halva lönen konfiskerad för att försörja oss för vi får inte ihop pensiooooonerna!” gruppen som är skyldig till den typen av förhållanden.

      Jag ställer fortfarande frågan – och om vi inte skulle få hit folk som känner för att göra det, t.ex för att vi ger dem en realistisk bild av deras liv i Sverige – tänker ni åka på slavräder då?

      Svara
  25. Sandelin: GAMMELMEDIA ÄR SIG LIKT, TROTS ALLT
    https://detgodasamhallet.com/2018/07/26/gammelmedia-ar-sig-likt-trots-allt/
    ”I dagarna pejlade jag läget för att se om det var möjligt att få en debattartikel publicerad i någon av våra största morgontidningar. […] Jag ville också testa om debattredaktörernas inställning förändrats under de senaste fem-sex åren.
    […]
    Jag har tidigare här på sajten presenterat fakta (med länkar) som visat att […] vi hittills i år har beviljat uppehållstillstånd till minst fyra gånger så många asylsökande som vad våra övriga nordiska grannländer har gjort tillsammans.

    Enligt Migrationsverkets prognos kommer vi att bevilja 118 000 uppehållstillstånd till asylsökande fram till och med 2021. Dessutom kommer en halv miljon anhöriga samt utomeuropeiska arbetskraftsinvandrare att söka sig hit under denna period.”

    (https://detgodasamhallet.com/2018/07/06/fortsatt-icke-vastlig-massinvandring-till-sverige/)

    Svara
  26. hllviken

     /  07/27/2018

    Svara
    • Dreadlock

       /  07/27/2018

      Går att ta med en rejäl nypa salt. Den grafen.
      För det första så är inte den stora gruppen Balkan ( 1992-195) inräknande eftersom tidslinjen startar 2002. Inte heller skarorna dessförinnan från Iran, Irak,Eritrea t.ex.

      Det ser ju hotfullt ut vid första påseendet. Att Svenskarna håller på att bli en minoritet bla.bla.

      När man istället borde räkna in vad som har hänt med dessa invandrare som kom redan 80-talet, och som kom 70-talet redan. Välanpassade ,till nöds surströmmingsätande, skattebetalande,majstångsdansande , Kalles Kaviar tillvänjda och t.o.m. står ut med den moderna versionen av Allsång på skansen. Hur mycket av Utländsk bakgrund återstår i mig efter 40 år i Sverige ? Svar : Nästan nada. Jag tänker på svenska, jag drömmer på svenska, jag läser svenska texter och jag högaktar Sverige . Det finns ingenting som drar mig tillbaka till mitt gamla hemland längre, och jag är jäkligt nöjd med det. Jag är SVENSK (Med utländsk bakgrund)

      Räknas Finländare,danskar, norrmän in i kategorien ? I så fall, är det en försvarligt stor del.

      Svara
      • Yup – låt oss vara kritiska här – vilka räknas in som ”invandrare”?

        Det är ungefär som när regeringen vill visa positiv statistik och inkluderar alla. Samtidigt så har hllviken gjort sig känd för att visa missvisande statistik och vägrar visa sina källor. Så men ja dåså.

        Svara
  27. weasel

     /  07/27/2018

    En dum ( ? ) fråga ;

    År 2000 bodde det 26 miljoner människor i Afghanistan.
    År 2005 bodde det 30 miljoner människor i Afghanistan.
    År 2010 bodde det 33 miljoner människor i Afghanistan.
    År 2017 bodde det 34 miljoner människor i Afghanistan.

    Och här kommer den dumma frågan…;
    HUR kan detta vara möjligt med tanke på att alla afghaner som sätter sin fot i Afghanistan dör inom några timmar ?

    Tacksam för svar, Elin Ersson och Fatemeh Khavari … ?
    : /

    Svara
    • hllviken

       /  07/27/2018

      Svara
    • Senior

       /  07/27/2018

      Det är alla avvisade flyktingar…..

      Svara
      • Senior

         /  07/27/2018

        ….. som nu tack vare avvisningen återvänt från Iran via Europa…

        Svara
    • Motkraft

       /  07/27/2018

      Human Rights Watch borde inte ta till i underkant och de beräknar att det varit ungefär 3000 krigsrelaterade civila döda och ca 6000 skadade under 2017. Och då beräknas en tredjedel vara orsakat av regeringstrupperna

      https://www.hrw.org/world-report/2018/country-chapters/afghanistan

      Varje död, skadad, våldtagen, fördriven från sitt hem eller på annat sätt drabbad är naturligtvis en tragedi. Men det råder inte fullt ”krig” i Afghanistan. Det kan ses som makabert att jämföra med andra tragedier i Afghanistan men ändå är det nog viktigt att sätta de siffrorna i perspektiv. Här finns data samlat

      http://www.worldlifeexpectancy.com/afghanistan-war

      Svara
      • weasel

         /  07/27/2018

        3000 civila dödsoffer i ett land med 34 miljoner invånare.
        Översatt till Malmö per capita skulle det vara detsamma som 30 människor mördades i Malmö varje år.
        Om skjutandet i Malmö fortsätter i samma takt resten av året som under årets första 7 månader kommer 20 civila ha skjutits ihjäl i Malmö 2018.
        Slutsats ;
        Afghanistan är något farligare än Malmö, så det kanske räcker om invånarna i Malmö flyr till Norge istället för till Australien.

        Svara
        • weasel

           /  07/27/2018

          För att få ytterligare lite proportioner på det hela ;
          Venezuela har ganska så exakt lika många invånare som Afghanistan och där mördas över 20.000 människor per år.
          Ändå är det ytterst sällsynt med ensamkommande barn från Venezuela 😦

          Svara
  28. Senior

     /  07/27/2018
    Svara
    • Dreadlock

       /  07/27/2018

      Nä, alltså nyp mig någonstans.
      Invandrare kan bo i skogen så de kan underhålla brandgator. Låter som en klockren Gulag-aktig planekonomisk detalj i en 10 års plan.
      Årets Stalinpris går till …?

      Svara
      • Olof

         /  07/27/2018

        Japp. Och när de inte vill utan hellre flyttar till en etnisk enklav och lever på bidrag, är planen att skörda deras organ för försäljning till den kinesiska svarta marknaden för att betala för de där planen när ännu en ‘vi behöver invandrare’ plan går i stupet på att de varken kan eller vill utföra kommunisternas arbetsordrar?

        Magnusson är en bra förklaringsmodell om man undrar varför Soviet såg ut som det gjorde.

        Svara
    • weasel

       /  07/27/2018

      Först skulle invandrarna rädda oss från arbetskraftsbristen när 40-talisterna gick i pension.
      Efter det skulle invandrarna rädda glesbygden.
      Sedan skulle invandrarna rädda pensionerna och välfärden.
      Och nu ska dom alltså rädda oss från skogsbränder.
      Det ska bli intressant att se vad dom ska rädda oss ifrån 2019 🙂

      Svara
  29. The InfideL

     /  07/27/2018

    Då får vi väl avrätta de grövsta kriminella, precis som de gör i vissa av de vänsterblivnas favorit länder. Så spar vi pengar och slår två flugor i en smäll. Bra va?

    Svara
    • Nisse Hult

       /  07/29/2018

      Sverige ska inte avrätta några. Å andra sidan så kan det vara rimligt att inte hugga i sten.
      Japan ska nu avrätta terrorister som spred ut nervgas i Tokyos tunnelbana för att en allmänhet skulle dö slumpmässigt.
      Det finns ju brott som som rättsteoretiker inte ens kan fantisera fram och det är nog inte fel att dödsdöma folk som själva dömer allmänheten till döden.

      Svara
  30. Med tanke på att man i Pirate Bay-målet tog DNA prov på personernas advokat (!) – för att visa vem det är som bestämmer, inget annat – så är jag allt annat än lugn.

    Svara
    • Dreadlock

       /  07/27/2018

      Husrannsakan ? 2 Vävnadsprov ?
      Vad har jag nu missat. Länken säger inte så mycket förutom det.

      Svara
      • Senior

         /  07/28/2018

        Det som slår mig är att de vill ha ut 2 prover från PKU-registret.

        Det är ju för all del blodprover, inte vävnadsprover, men de kallades vävnadsprover…

        -Frågan är även om de vill ”ta i beslag” såsom avlägsna dem eller ”ta i beslag” såsom att inhämta informationen i dem?

        ”2008 tillsatte regeringen Reinfeldt en utredning för att ”analysera vilka behov de brottsbekämpande myndigheterna har av att kunna ta vävnadsprover från PKU-biobanken i beslag.”, ”om detta är lämpligt” och om särskilt skydd i så fall behövs utöver vad som står idag i rättegångsbalken. Om utredningen leder till en lagändring kan prov från 3,3 miljoner svenskar bli tillgängliga för polisen.[6] Folkpartiets arbetsgrupp i integritetspolitik konstaterade ”Att ge polisen allmän tillgång till genetiska data för alla personer under 33 år skulle vara ett av de största exempel på ändamålsglidning som inträffat i Sverige”.[7]”
        -Wikipedia

        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

        Svara
      • Nej, tror inte man beslutat någon än.
        Lite mer information:
        ‘http://www.dagensjuridik.se/2018/07/husrannsakan-efter-vavnadsprover-pa-biobank-blir-fraga-hd-misshandlat-offer-gav-samtycke

        Svara
  31. MiT

     /  07/28/2018

    Kolla hela tråden

    Bl a så dyker den här godbiten upp 😛

    Och kolla den där Tia Ojala, hon var en av de som försvarade Arif. I mitt första inlägg om det dyker hon upp med ”Älskade Arif …”
    https://toklandet.wordpress.com/2017/10/14/det-kryper-i-mig/

    Svara
    • G

       /  07/28/2018

      Svara
      • G

         /  07/28/2018

        Svara
        • lensof

           /  07/28/2018

          Tack vare denna underbara gosse så fick familjen en fantastisk dag på Liseberg, ett av landets dyraste nöjesfält.

          Kan de generösa bidragen för den fantastiske gossen ha medverkat till att göra besöket guldkantat undrar en skeptiker då?

          Hade han varit lika underbar som låneson och extrabror om familjen tvingats klara sig på det barnbidrag som ”vanliga” familjer får?

          Stolt banerförare av godhet… Det tror jag på den dagen dessa godhetsapostlar betalar ur egen ficka.

          Svara
  32. G

     /  07/28/2018

    Svara
    • G

       /  07/28/2018

      Obsolet? Ehh, nej. Säg det till någon politiker från ett av de s.k borgerliga partierna som _försöker_ diskutera men som ofta från vänsterhåll får höra ”nu låter du som SD”. ”nu fiskar du SD-röster” ”nu fiskar du i bruna vatten” osv osv osv…

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/28/2018

      För det första:

      Högern är (borde vara) individualistisk,dvs klassiskt liberal. Alla rättigheter du själv vill ha ger du per definition även andra. De var så modern civilisation skapades.

      du Rées och andra vänstermuppar förstår inte (eller vill inte förstå) att vänstern alltid vill utgå från grupptillhörigheter och att göra så garanterar att det alltid går käpprätt åt helvete.

      För det andra:

      Högern är ok med olika utfall så länge alla har samma rättigheter. Vänstern anser att allt som inte är samma utfall per definition är diskriminering och måste motarbetas/regleras. Igen, något som garanterar diskriminering och att det då går käpprätt åt helvete.

      Svara
      • Senior

         /  07/28/2018

        Precis så.

        Förutom en liten detalj:

        ”Högern är (borde vara) individualistisk,dvs klassiskt liberal.”

        Du kan ta bort parentesen.

        Är det inte individualistiskt är det inte höger, oavsett vad det kallar sig.
        -Vilket diskvalificerar samtliga 8-klöver-partier att vara höger.
        Vi har inga högerpartier i Riksdagen.

        Svara
    • Melmac

       /  07/28/2018

      Partigängare! Har Jan bytt kön?

      Svara
  33. Mer reflektioner ang. Elin

     /  07/28/2018

    Elins aktion var och är fortfarande högintressant. Inte minst genomslaget i såväl utländsk som inhemsk press talar sitt entydiga språk. En första reflektion, eftersom Elin själv med sin direktstreamande mobiltelefon gav händelsen viral uppmärksamhet, är ju naturligtvis att alla lösskallade individer som känt sig tvingade att på sociala medier hylla tilltaget, är i stort behov av att låta sig avprogrammeras.

    Jag talar om sådana ”demokratiförespråkare” som Anne Ramberg (som inte ens har vett att kalla ”demokrati” för demokrati när hon utgjuter sig på Twitter), eller den för evigt förlorade sångfågeln Ernman (vars röst man kan hoppas snart skriar i öknen). Dessa illiterata imbeciller kunde man ju tro att deras saga vore all. Men så icke.

    In på scenen kom i stället Elin, ett 21-årigt barn, som i sina idolers ställe begick allt det som Ramberg och Ernman inte själva mäktade med, som de i stället för sig själva sände ett halvgammalt barn att utföra. Luktar det redan här skunk eller inte?

    Nåväl, 21-åriga Elin tog sitt ansvar och gjorde det som Ramberg och Ernman förväntade av henne. Hon tog sin mobiltelefon, tryckte på ”send direct stream” knappen och ”there she was”. Tråkigt nog hade Ramberg och Ernman gett henne fel positionsuppgifter, så hon råkade hamna på ett annat plan – på en annan flygplats.

    Nu var goda råd dyra. Hitta en annan Afghan, och det fort som fan (notera rimmet), skrek Ramberg och Ernman unisont i telefonen. Och visst, 21-åriga Elin gjorde precis vad som krävdes. Det var bara det att den Afghan som hon hittade i hasten var vare sig ensamkommande eller oskyldig. Det var en 52-årig livstidskriminell utan asylskäl what so ever.

    Och vad händer? Hela vänstern och det utomparlamentariska packet jublar. (Kommer ni ihåg förresten Ohlys snack om utomparlamentariska metoder? Nu är vi där).

    Och inte nog med det, hela vänsterpressen stämmer in i hyllningskören.

    Är det konstigt att man längtar bort/(eller bara att få kräkas en och annan)/ gång?

    MickeP

    Svara
    • Senior

       /  07/28/2018

      ”Hela vänstern och det utomparlamentariska packet jublar. (Kommer ni ihåg förresten Ohlys snack om utomparlamentariska metoder? Nu är vi där).”

      -Precis så.

      Svara
  34. MiT

     /  07/28/2018

    Svara
    • hllviken

       /  07/28/2018

      Jag har ägt skog i Ljusdals kommun. Tack och lov att jag sålde i tid!

      Svara
    • ”MSB generaldirektör skyller på brandmännen för att myndigheten inte reagerade”
      https://ledarsidorna.se/2018/07/msb-generaldirektor-skyller-pa-brandmannen-for-att-myndigheten-inte-reagerade/
      ”Vad Dan Eliasson, tämligen nytillträdd generaldirektör för MSB egentligen säger är att eftersom de lokala räddningstjänsterna inte förstår omfattningen av skogsbränder så faller det på de lokala räddningstänsternas ansvar att MSB inte fick igång sin organisation. MSB hade flera luckor i beredskapen när de stora skogsbränderna bröt ut. Och var väl införstådda om såväl risker som resursbrister. I direkt strid mot vad Dan Eliasson nu påstår.

      Svara
    • Svara
  35. Svara
  36. MYRDALSYNDROMET
    https://detgodasamhallet.com/2018/07/26/myrdalsyndromet/
    ”Sedan jag för kanske fyrtio år sedan började utveckla någon sorts i bästa fall seriöst tänkande kring den svenska samhällsutvecklingen efter demokratins genombrott har jag hävdat att allt styrts av en enda dominerande formel, nämligen ”det blir bäst när centralt placerade experter fattar besluten”.
    […]
    När den första företagsledaren deklamerade att ”medarbetaren är vår främsta resurs” så drog han ur grundbulten för folkhemmets ledande organisationsidé. Om Nisse inte längre behövde styras av centralt placerade experter på jobbet så gick det inte längre att med trovärdighet centralstyra honom på fritiden.
    […]
    Det stora problemet var att Sverige under de föregående decennierna hade byggt upp en enorm förvaltningsapparat med politiker och ledande befattningshavare i stat och kommun som var ideologiskt styrda av det alltmer omoderna tayloristiska tänkandet. Vad skulle dessa nu ta sig till?
    […]
    Lösningen kom från Amerika i form av PK-ismen.”

    Svara
    • Senior

       /  07/28/2018

      Bra länk!
      Bra kommentarsfält också!

      Svara
    • Nisse Hult

       /  07/29/2018

      Men, Patrik Engellau, är inte han också en företrädare för olika föreningar och sällskap som lett in Sverige i det eländiga ”new public management” som givit oss idiotiska upphandlingar och saker som Nya Karolinska och Hallandsåsprojektet?
      Även om han kan ha rätt nu, är han rätt person att visa framtiden eller klaga på dåtiden?

      Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?
  2. Pippi sitter utanför butiken och säger ”hej hej” | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: