Språkutvecklingen i Sverige

De sk ”ensamkommande flyktingbarnen” har jag nämnt förut och att de kallas en massa olika saker men språket utvecklas ju hela tiden. Det finns också en massa bilder på dem som visar … ehhh … inte barn direkt…

@ungraren på twitter gjorde en kort sammanfattning

Ensamkommande barn

blev

barn

blev

ensamkommande ungdomar

blev

ensamkommande unga vuxna

blev

åldersuppskrivna

För att nu beskrivas som

Ensamkommande män… Som går på gymnasiet. Jag gissar att det finns en hel del underligt i den där rapporten man pratar om också…

Men redan 2016 när DN avslöjades med att ha mörkat massexövergreppen på We Are Stockholm så började DN direkt kalla dem ”unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar”.

Också 2016 så kunde man läsa om ”överåriga barn” i en artikel om vuxna på HVB-hemmen runt om i Sverige. Och man insåg att det var ett stort problem. Vad är ett ”överårigt barn”?

Vad är det ni har sett hos de här personerna som får er att tro att de över 18?

– Vi har haft någon som var gråhårig, det är uppenbart kan jag säga. De är äldre än personalen vissa och jag ser framförallt en risk gentemot de små.

Gråhåriga, äldre än personalen…

Sen har man ju sett ”ensamkommande byggarbetare” också. Eller kanske inte direkt men man menade det. Plus en massa annat som jag inte kommer ihåg nu.

Varför allt detta krumbuktande med folk som inte ens skulle släppts in i landet från början? Var det verkligen värt det bara för att några batikdamer skulle få nuppa lite på äldre dar? Hur många miljarder har deras nuppande kostat svenska skattebetalare de senaste 8 åren? 50? 100? 150? Ännu mer? Och då bara rena kostnader i pengar, sen tillkommer allt annat som är mycket värre…

Men som man ser så har språkutvecklingen på det här området varit mycket snabb! Och mycket kreativ! Och mycket kostsam för Sveriges skattebetalare. Och extremt kostsam vad gäller det sociala pris som många ungdomar fått betala…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

167 kommentarer

  1. Micael Lidén

     /  08/27/2018

    Rebloggar på micaelsblogspot

    Svara
  2. Jonas

     /  08/27/2018

    Hälften invandrare i vikingastad: ”Svensken finns inte genetiskt”
    http://archive.is/ssfqo

    En studie i hur ideologiska skygglappar får ”forskare” att glömma historien.

    Sigtuna grundades ca år 980 för att tjäna som en kristen handelsstad, eftersom den kristna delen av Europa vägrade att göra affärer med folk som inte ville underkasta sig fredens och kärlekens religion.
    Sverige som land existerade inte vid den tiden och Sigtuna låg i svearnas rike, Svealand, och svearna var var bland de sista i västeuropa som vägrade att ge upp sin demokrati och underkasta sig en enväldig gudomlig kung och kyrkans makt.

    Arkeologer har nu undersökt en handfull gravar på en Kristen kyrkogård, i den Kristna staden Sigtuna, en handelsplats dit personer från det Kristna Europa kom för att idka handel och de har, hör och häpnad, upptäckt att väldigt få kristna var svenskar. De enda svenskarna som kallade sig kristna på den tiden var de som hade något att tjäna på det och dåtidens politiskt korrekta, samma sorts personer idag som kommer att konvertera till Islam för att visa hur goda de är, medan resten av befolkningen, ca 99,9%, hade en klar uppfattning om vad man borde göra med pedofilprästerna (se vad som hände med Ansgars efterföljare på Birka).

    Svara
    • Kalle

       /  08/27/2018

      Fake news så att det stinker om det flera mil
      https://allmogen.org/nej-dn-svenskar-finns/

      Svara
    • Olof

       /  08/27/2018

      ”samma sorts personer idag som kommer att konvertera till Islam för att visa hur goda de är”

      Eh, konvertera till Islam för att visa hur god man är skulle ju vara helt korkat, det skulle inte ens gå hem hos vänstern.

      Konvertera till Islam för att komma undan med att bete sig som ett sexistiskt, rasistiskt as är mer rimligt. Har nån inom tafsvänstern testat den än?

      Svara
    • Pelle2

       /  08/27/2018

      Bloggaren Fnordspotting skriver bra om detta
      http://fnordspotting.blogspot.com/2018/08/nar-vikingar-blir-foremal-for.html
      Han skriver bl.a följane:
      ”Nyheten” i fråga är nämligen en del av ett mönster. Till en början yttrade detta sig i politiker och andra makthavare som gång på gång förringade och förnekade det svenska folket och den svenska kulturen. På senare år har argumentationen dock inte sällan tagit sig ”vetenskapliga” former.

      Amsagor om muslimska vikingar har fått stor medial spridning, trots att de inte hållit för närmare granskning utan snarare tjänat till att illustrera journalisternas personliga agendor. Dick Harrison har liknat dagens enorma inflöde av bidragsberoende asylinvandrare med forna tiders i jämförelse ytterst begränsade inflöde av arbetskraftsinvandrare med hett eftertraktade expertkunskaper Och så vidare.

      Svara
    • Ytterligare en bra analys. Läs hela här

      eller här
      https://threadreaderapp.com/thread/1033663454912098305.html

      ”Det är inget nytt för någon med ens ett flyktigt intresse för historia att vikingarna reste runt.”

      Svara
      • Jonas

         /  08/28/2018

        Både Johannes och Allmogen har missat det mest uppenbara felet att Sigtuna var en ”kristen” frihandelsplats dit kristet folk reste långväga ifrån för att idka handel. Platsen de grävt ut är en kristen begravningsplats där man har puttat ner de kristna besökarna som hade oturen att trilla av pinn under besöket. De bofasta runt Sigtuna var till 99,9% inte kristna och hade inget intresse av att begravas på en kristen begravningsplats.

        Svara
  3. Olof

     /  08/27/2018

    Ja, det var ju passande.

    Nu har jag röstat. Och det var två saker som avgjorde. För det första grundlagsförändringen man försökte få igenom. Där ställde Kristersson upp och stoppade. Tack. Men sedan var det afghanamnestin där centern sänkte möjligheten för alliansen att bygga en trovärdig migrationspolitik. Utan en trovärdig sådan finns det ingen poäng att rösta på alliansen – problemen med migrationen saboterar i princip alla möjligheter att komma framåt på något annat politisk område.

    Som jag sagt tidigare, jag skulle egentligen hellre se att man rensade upp i slöseriet inom stat, kommun och landsting. Men det är bara MED som är trovärdiga där och har en villighet att skära djupt och genomgående på alla områden. Det får bli nästa val.

    Så nu är förtidsrösten inne. Jag kan ändra den. Om Kristersson sparkar ut Lööf. Nu. Och sen sätter Hanif som ansvarig för migrations och kulturpolitik… med speciellt ansvar för översyn av media…

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/27/2018

      Det undrar inte jag. Planen borde väl vara bland det enklaste man kan tänka sig. Man behöver inte vara det minsta kreativ. De stora antalet personer som fått avslag och ombetts att lämna landet frivilligt, men som sedan vägrar och tagit till rymmen bör gå att hantera med följande enkla trestegsraket.

      1. Säg åt polisen att radikalt öka antalet inrikes utlänningskontroller.

      2. Säg åt polisen att hålla alla som vistas i landet illegalt i förvar till dess att de antingen lämnar frivilligt eller skickas hem med tvång.

      3. Lagstadga att alla välfärdsförmåner som illegala utlänningar helt korrekt har rätt till, som till exempel tandvård till barn, läkemedel och akut vård överlag först kan komma på fråga när polisen infunnit sig för att se till att punkt 2 efterlevs. Lägg in avsked och höga böter i straffskalan för tjänstemän, tanläkare, läkare, lärare, apotekare, socialarbetare etc. som bryter mot lagen.

      Hur svårt kan det vara?

      Svara
  4. hllviken

     /  08/27/2018

    Svara
  5. hllviken

     /  08/27/2018

    Nödsamtal 112 – vet ej om det även innefattar mindre brådskande:

    Svara
    • Verkar därtill vara starkt släktskap mellan arabiska, dari och persiska. Mer politik än lingvistik.
      (En kines skulle knappast skilja på svenska, norska och danska.)

      Då blir det över 4300 från samma ”region” eller ”kultur”. En bra bit över hälften.

      Svara
  6. hllviken

     /  08/27/2018

    Svara
  7. hllviken

     /  08/27/2018

    Svara
  8. hllviken

     /  08/27/2018

    Många ord har fått nya definitioner de senaste 20 åren

    Svara
  9. hllviken

     /  08/27/2018

    Svara
    • x

       /  08/27/2018

      Jag antar att han menar tvärtom, att t.ex. ”yttrandefrihet” kalls för näthat av vänstern, vänsterns ”argument” är Whataboutism o.s.v.

      Svara
      • hllviken

         /  08/27/2018

        Listan är PK = tvärtomspråket.

        Till vänster är hur PK etiketterar det till höger som de andra menar.

        Svara
        • G

           /  08/28/2018

          Osäker. För den där mannen är motpol till höger. Och Sokolow som retweetade är Fi.

          Svara
          • hllviken

             /  08/28/2018

            Oavsett vem som tweetade – jag tycker att det mesta stämmer.

  10. Pelle2

     /  08/27/2018

    Allas vår Lars Lindström på Expressen menar att det är vi som inte köper det postmoderna nyspråket som förvränger ords betydelse.
    http://archive.is/do9Qt

    Svara
  11. Gorby

     /  08/27/2018

    Svara
    • G

       /  08/28/2018

      Svara
    • G

       /  08/28/2018

      ”Aron Flam: Ohederliga SVT begår karaktärsmord på Hanif Bali

      I söndagens SVT Agenda avsätter man en avsevärd del av programtiden för att karaktärsmörda en riksdagsledamot. Med avsiktliga feltolkningar och ledande frågeställningar – och dessutom med god hjälp av en för ändamålet servil ”liberal” partiledare i form av Jan Björklund – målar man upp bilden av Hanif Bali som ett hot mot demokratin. SVT visar med Agenda att man återigen har en agenda, skriver Aron Flam.”
      https://nyheteridag.se/aron-flam-ohederliga-svt-begar-karaktarsmord-pa-hanif-bali/

      Svara
    • G

       /  08/28/2018

      Svara
      • Ivar L

         /  08/28/2018

        Dick Harrison är en mycket illustrativ lektion i historia. En maktens tjänare som gör sig bra i publika sammanhang och på (underförstådd) beställning producerar texter åt maktens strävan med en iver som ger lön för mödan. Sådana har alltid funnits och kommer alltid att finnas. När makten byter skepnad byts han ut eller vänder kappan efter vinden.

        Svara
  12. MiT

     /  08/27/2018

    Svara
    • Sex säckar khat! Jag kan inte hitta på längre!
      Det låter som ett avsnitt av Al-Bert och Moherbert!

      Svara
  13. Pelle2

     /  08/27/2018

    OT:
    Ledarskribenten Joakim Broman, På Blekinge läns tidning,har gjort en sammanställning över regeringens misslyckanden under mandatperioden.
    http://www.blt.se/ledare/har-ar-hela-listan-pa-regeringens-misslyckanden/

    Svara
  14. x

     /  08/27/2018

    Ren och skär avundsjuka:

    Svara
    • Tanten_2

       /  08/27/2018

      Det här är verkligen väldigt underligt. Hur kan vi undgå skattmasen? Är vi alla livegna?
      För statliga pensionen finns redan SINK-skatten. Det här gäller tjänstepensioner som man avtalat.
      Men så tänker jag att jag hört talas om fall där man bott inom EU-länge men kommer tillbaka till Sverige när behov av hemtjänst och äldreboende finns. Kanske kunde man ha en annan lösning. Om man flyttar så finns det en lång kvalificeringstid innan man får tillgång till övriga tjänster.
      Det skulle möjligen göra att individen själv måste ta ställning. inte staten. Det skulle kanske också lösa en del av behov av kvalificering innan behov av t ex assistans kan uppfyllas.

      Svåra frågor, man bör kunna komma bort från Skattemyndigheten men också då veta att ett antal välfärdstjänster inte står till förfogande. Kanske det ultimata vore att de som flyttar ut får välja mellan att inte betala skatt och inte få tillgång till välfärdstjänster om man flyttar hem resp att betala skatt och få tillgång till tjänsterna.

      Administrativt svårhanterligt men lägg ansvaret på individerna.

      Svara
      • Min fråga lyder i sin enkelhet: ”Hur j-a många gånger skall man betala skatt på samma pengar?”

        Svara
        • Olof

           /  08/27/2018

          Det beror på… finns det nått kvar där i plånboken? Eh? Eh? Inte? Har du kollat om du inte kan låna lite? Vi kanske kan sno lite av det med då?

          Svara
          • Förenklad deklaration, efter Direktör Rutger Lindeman:
            A) Hur mycket tjänade ni förra året?
            B) Hur mycket har ni kvar?
            C) Skicka in det.

    • Vic

       /  08/27/2018

      Människan har ju nåt skatt-tics. Det är som att hon inte gör annat än att leta efter nya små vrår som inte redan är skattade till max. Tjatar på som en trasig bandspelare ”Skatt, skatt, skatt”. Så länge en pensionär bor i Portugal så belastar de knappast svensk välfärd, eller hur? Så varför i helsike ska de betala skatt på sin tjänstepension efter att ha betalat skatt på sitt arbete i Sverige hela livet. Och hennes lösning om Portugal inte tar ut skatt är alltså en hemlandsskatt a la Eritrea. Helt flippad är hon.

      Och sen kan man ju som Leif Östlig fråga sig ”Vad fan får jag för pengarna?”.

      Svara
  15. x

     /  08/27/2018

    Han borde istället ansökt om att få gå om gymnasiet, då hade det inte varit några problem….

    Svara
  16. x

     /  08/27/2018

    Svara
  17. Man måste ändå skratta åt vilken panik som verkar befinna sig på tidningsredaktionerna just nu – Expressen dundrar på med att de frågar ett par, helt på måfå säkerligen, unga människor om valet och kör skräckrubriker om hur det kommer att bli upplopp om SD blir störst och att Sverige kommer kollapsa. Metro kör på en rubrik om hur Sverige inte håller på att kollapsa. Aftonbladet är Aftonbladet.

    10 september kommer gå till historien.

    Svara
    • Vic

       /  08/28/2018

      Haha, jag reagerade också på löpsedlarna. Fick bilden av de sitter och väntar på att Ragnarök ska inträffa med flammor som reser sig hundra meter över marken och valkyrier som flyger fram över himlen.

      Skämt åsido, om SD blir största parti finns det väl en risk att det blir som när Trump blev vald i USA, dvs. vänsterextremister går ut och kastar sten och förstör på småföretagares och allmännyttans bekostnad och sen är det väl back to buissness med det vanliga politiska käbblet igen.

      Svara
  18. x

     /  08/27/2018

    Svara
    • Olof

       /  08/27/2018

      Heh. Tänk när det går upp för vänstern att de kanske inte har tillräckligt av andra människors pengar för att köpa invandrarnas röster, och att invandrare på det stora hela rätt sällan delar den svenska vänsterns ideologi…

      Svara
  19. G

     /  08/27/2018

    Svara
  20. Pether

     /  08/27/2018

    Notera hur media helt och hållet ‘glömmer’ att nämna att de tre invandrarna sexuellt attackerade en tjej på festivalen, och några män försökte stoppa det, vilket resulterade att en av dem blev knivhuggen 25(!) gånger. Självklart får folk nog, speciellt när de kallas högerextrema precis hela tiden bara för att de vill leva i fred.

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/h%C3%B6gerextrem-mobb-%C3%A5ter-p%C3%A5-gatorna-i-tyskland-1.7895859

    Svara
    • 25? Gissar att det var ”rapid thrust knife attack”, eller ”sewing machine” som det ibland kallas på youtube. Fem sekunders demonstration brukar övertyga de flesta om att civilt självförsvar och kampsportshobby inte har NÅGOT ALLS att sätta emot.
      Har du tränat mindre än tio år och inte med polis eller militär? Hitta ett tillhygge eller spring för livet.
      Knivar är j-ligt läskiga.

      Svara
      • Patrick

         /  08/27/2018

        Finns massvis med info på Internet och youtube om hur kort tid en polis har att värja sig mot en knivman. Tror det var inom 7-10 meter är det svårt att garantera att polismannens liv inte är i fara. En sak som folk inte fattar heller är att en mycket kniv-kunnig person hinner lätt döda massvis människor vid större folksamlingar innan någon hinner uppfatta något. Det är betytt mer effektivt än att stå med en pistol, dessutom kan gärningsmannen undkomma synas lika mycket. Denna sorts attack skulle resultera i mycket fler döda. Därmed riktigt skrämmande vapen om det används i sådana syften.

        Svara
        • Relativ risk för den som blir utsatt för våld.
          Hota eller springa därifrån ligger lite till vänster, obeväpnat självförsvar längst till höger och farligast.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  08/28/2018

          Och om någon stoppar gärningsmannen så kommer Margot kalla det utomparlamentarisk avrättning.

          Svara
      • Vic

         /  08/28/2018

        Det jävliga med att försvara sig med ett tillhygge är att man riskerar att göra ordentlig skada och kan riskera ett par års fängelse. Men jag antar att det är bättre än att dö i alla fall.

        Svara
        • Pether

           /  08/28/2018

          Därför jag är för att legalisera vapen. En självklarhet att alla ska kunna försvara sig själva med det bästa medlet som finns. Genom att göra det olagligt är det bara kriminella som har vapen, och lägger de oskyldiga rakt i deras händer.

          Svara
          • Patrick

             /  08/28/2018

            Jättebra tider att göra det än lättare för folk få vapen. Visst det är jätte lätt för kriminella men de fall där det sker spontant skulle ju definitivt öka. Bättre med mer poliser/vakter och med mer rätt att skjuta för att stoppa gärningsmannen omedelbart.

          • Pether

             /  08/28/2018

            Du kan ju tycka det. Men ifall jag hade varit en kvinna hade jag hellre velat döda de som försöker våldta mig där och då, inte behöver bli våldtagen i tre timmar, och sedan ligga utslagen till att någon hittar mig på morgonen och ringer polisen.
            Vapenhatet är en produkt av vänstern och medias propaganda, verkligheten fungerar inte så.

          • Patrick

             /  08/28/2018

            Visst jag kan förstå det, jag är inte hatisk mot vapenägande men är inte helt såld på att en amerikansk linje är något eftersträvansvärt. Sedan blir det som sagt än fler galningar med vapen. Man bör komma ihåg att det fungerat bra utan det tidigare och bör således ”söka” vad som gjort samhället sämre, när man så gjort kan man göra åtgärder. Mer polisiär och militär närvaro är att föredra framför en total vapenkultur. Med det sagt står jag alltså i mitten om denna diskussion, jag vet väl om känsloargumenten från båda sidorna. Min balansering handlar absolut inget om att jag vill minska skadorna på en eventuell gärningsman, vad mig beträffar så är de inte ens en liten del av beräkningen utan jag ser endast till hur det kan påverka samhället i stort och därtill skapa fler offer.

    • Pether

       /  08/28/2018

      ”folk från yttersta högerkanten”
      Varför ska man ta gammelmedia seriöst?

      http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/sex-skadade-vid-rasistiska-upplopp-i-chemnitz-1.7913267

      Svara
  21. G

     /  08/27/2018

    Svara
  22. G

     /  08/27/2018

    Svara
    • G

       /  08/27/2018

      Svara
  23. G

     /  08/27/2018

    Svara
    • Voldemort!

      Ser ni, ingenting hän … vad var det … nej … NEJ … AAAAAAAAAH!

      Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2018

      Ström är ju helt klart en identitetspolitiker som anser att en vit människa inte får ha en åsikt om en människa med en annan ras.
      Det ironiska är att identitetspolitiker oftast är radikalfeministiska kvinnor som aldrig drar sig för att ha en åsikt om män och manlighet..

      Svara
  24. G

     /  08/27/2018

    Svara
  25. MiT

     /  08/27/2018

    ”Här förnekar polisen att skjutningarna beror på invandring”
    http://www.friatider.se/h-r-f-rnekar-polisen-att-skjutningarna-beror-p-invandring

    Svara
    • Nja, ”förnekar” var väl att överdriva, jag tyckte polisen skötte det rätt bra. ”Det är mer komplicerat än så, det finns fler faktorer.”

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/28/2018

        Det som är något flippat är att exakt alla verkar vara rörande överens om att invandring leder till högre kriminalitet. Kommunister, feminister, vänsterfolk, vetenskapshenen på BRÅ, liberaler, sossar, moderater, värdekonservativa och nazister. Alla är överens. Det är helt enkelt ingen åsikt, det är ren fakta att alla begripit att invandring ökar mängden brottslighet.

        Ju längre åt vänsterhållet vi kommer ju mer obenägna blir dock folk på att begripa nivån av risk för den ökade sexualbrottsligheten som är kopplad till migration från särskillda delar av världen.

        Det som borde finnas i vågskålen när vi pratar om invandring framöver är de riktigt tunga kostnaderna. Hur många fler mord, våltäkter och rån har skett som direkt följd av det antal personer som kommit till Sverige sedan 2015, helt oberoende om de ljugit om sin bakgrund och saknat skyddsskäl, helt oavsett om det nu beror på ”socioekonomiska faktorer” eller så kallad ”kultur”.

        En sådan färsk statistik borde väl vara hur enkel som helst att ta fram. Synd bara att jag är för korkad och att BRÅ inte vill pyssla med sådant.

        Svara
  26. G

     /  08/27/2018

    Rubrik på SVT Text: ”(M) minst benägna att ta avstånd från SD”

    ”De flesta lokala partiföreträdare tar avstånd från att regera med SD efter valet. Allra minst benägna till SD-samarbete är MP, följt av S och V.
    Men bland M svarar endast 31 procent nej.

    Det visar en genomgång bland lokala partiföreträdare som fått frågan om samarbete via SVT:s lokala valkompass. Svarsfrekvensen var nära 100 procent.

    Caroline Dieker (M), oppositionsråd i Askersund, utesluter inte att styra ihop med något parti efter valet. -Vi har ingen beröringsskräck, säger hon.

    Samtidigt är 46 proc av SD inte emot samarbete med något parti efter valet.”
    ———.

    Alternativ rubrik skulle ju kunna vara ”SD mest öppna för samarbeten med andra partier”. Men då skulle ju vinklingen inte bli densamma såklart.

    Svara
  27. G

     /  08/27/2018

    ”Nej, Emmaus, jag tänker inte gömma en potentiell Akilov hemma hos mig

    Det damp ner ett tjockt kuvert i min brevlåda häromveckan. Det var mjukt och utan avsändare och jag öppnade det nyfiket. Döm om min förvåning när det visade sig innehålla en pikétröja med texten “Göm en flykting – om det blir illegalt, göm två” och ett personligt brev där jag uppmanades att bryta mot lagen. Jag skriver detta eftersom jag anser att agerandet är fullständigt ansvarslöst och dessutom samhällsomstörtande. För vems är ansvaret om jag gömmer en flykting som kommer hit på falska premisser och som sedan begår ett terrorbrott i Sverige? Jag vill gärna ha svar från de ansvariga på Emmaus Björkå som står bakom kampanjen.”
    http://katerinamagasin.se/nej-emmaus-jag-tanker-inte-gomma-en-potentiell-akilov-hemma-hos-mig/

    Svara
    • Olof

       /  08/27/2018

      Det visar på vikten av att ändra preskriptionstiden på nya asylansökningar. Framförallt bör det krävas att man kan bevisa att man spenderat tiden utanför Sverige för att tiden alls skall ticka.

      När den förändringen gjorts är det helt enkelt bara att ta bort alla bidragsrättigheter och annat från papperslösa. När det väl är gjort… tja, jag tror problemet lär bli förhållandevis litet vid det laget.

      Svara
  28. G

     /  08/27/2018

    Svara
  29. MiT

     /  08/27/2018

    Hahaha!
    ”Nyheter Idag lanserar ny reklamfilm”
    https://nyheteridag.se/nyheter-idag-lanserar-ny-reklamfilm/

    Svara
  30. G

     /  08/27/2018

    Karin: ”Socionom, utbildad i PR och journalistik. Riksdagsledamot för Vänsterpartiet – Stockholms kommun. Sitter i partistyrelsen.Talesperson i hälsopolitiska frågor.”

    Svara
    • G

       /  08/27/2018

      Svara
    • Ungern och Polen? Välfungerande länder i snabb tillväxt med noll eller nära noll islamska terrorattacker? Är detta skräckexemplen?

      Åh, förlåt, hon menar förstås ”SVTs fantasiversion av Ungern och Polen.” Då håller jag förstås med, dit vill ingen åka. Men som tur är går det inte att åka dit utan en kristallvagn dragen av svarta enhörningar som äter bäbisar.

      Ett annat snabbtest man kan göra är ”hur länge skulle du trivas utan tamponger eller bindor?” De kommer inte att finnas under kommunism.
      Då menar jag inte att slå under bältet eller rikta mig specifikt mot kvinnor. Det blir brist på allt under kommunismen! Alla skall med! Käpprätt!
      Men det hjälper att ha konkreta exempel som inte kan bortförklaras med ”oljepris”.

      Svara
    • hllviken

       /  08/27/2018

      Svara
    • G

       /  08/28/2018

      Nu är den helt plötsligt borta/raderad verkar det som. WTF?

      Svara
      • Gorby

         /  08/28/2018

        Kan det vara denna film…
        Så att det blir rätt! https://www.bitchute.com/video/RWbWMwu6lVfP/ #BitChute

        Svara
        • G

           /  08/28/2018

          Ja. Men vilket sorgligt jävla skämt Youtube har blivit! Och så rätt Ganman fick när han gissade att den nog mycket riktigt kommer försvinna efter några timmar!!!….

          ”Jens Ganmans och Magnus Carlssons nya film nerplockad från Youtube efter två timmar: ”Hatretorik”

          Youtube tog ner Jens Ganmans och Magnus Carlssons nya film ”Så att det blir rätt” efter några timmar.

          I ett inlägg på sin Facebook där han delade filmen skrev Jens Ganman tidigare under måndagskvällen vad som skulle visa sig aningen profetiskt att filmen: ”kommer givetvis att försvinna inom några timmar”, och att folk därför borde skynda sig att se den.

          Så att det blir rätt!” är en halvtimmes lång episodfilm med animationer av mediala kändisar som Fatemeh Khavari, Stefan Löfven, Tino Sanandaji, Katerina Janouch och Annie Lööf. Animationerna har klippts ihop med autentiska ljudklipp, ”soundbites”, från de olika personerna.

          Det enda besked som filmmakarna fått från Youtube är att den bryter mot communityreglerna.

          När man går in på filmens sida på Youtube så möts man av en svart bild som förklarar att filmen bryter mot Youtubes policy för ”hatretorik”. Youtube ger också tips om hur man ska motarbeta liknande filmer:

          ”Läs mer om hur den här typen av innehåll kan bekämpas i ditt land.”
          https://nyheteridag.se/jens-ganmans-och-magnus-carlssons-nya-film-nerplockad-fran-youtube-efter-tva-timmar-hatretorik/

          Svara
        • G

           /  08/28/2018

          MiT gjorde en tråd med videon uppdelad i 15 klipp. 😀

          Svara
          • Ivar L

             /  08/28/2018

            Rätt lustigt att Youtube kallar sin sajt för ”community”. Ett ängsligt företag som censurerar precis allt som det minsta avviker från deras norm är så långt från min idé om en community på internet man kan komma.

      • Gorby

         /  08/28/2018

        Svara
        • hllviken

           /  08/28/2018

          Jag ser den inte på bitchute heller!

          Svara
          • Ivar L

             /  08/28/2018

            Jag kan se den. Har Bahnhof som internetleverantör.

    • Och en lite påminnelse till överheten:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect

      Svara
    • InnoPerp

       /  08/28/2018

      Hela dagen har denna censurerats, och gång på gång återuppladdats på en massa kanaler på YouTube.
      Det sjuka är ju att många av ljudklippen är på riktigt. Det är ju så man kan få psykos av mindre..

      Svara
  31. Vic

     /  08/27/2018

    Var inte alla de där 9000 afghanska överåriga barnen utbildade byggnadsingenjörer senast i våras? De som skulle rädda oss från bostadskrisen.

    Svara
  32. G

     /  08/27/2018

    Svara
  33. G

     /  08/27/2018

    Svara
  34. G

     /  08/27/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/28/2018

      Lackade inte En Arg Blatte ut på / grävde i de där största tjejgrupperna och deras mysiga attityd och ledning?

      Jag kommer inte ihåg vilka namn de hade.

      Svara
  35. Dreadlock

     /  08/27/2018

    Fanns en intressant passage i det personliga test jag gjorde på the big 5

    Agreeableness: Compassion and Politeness
    Conscientiousness: Industriousness and Orderliness
    Extraversion: Enthusiasm and Assertiveness
    Neuroticism: Withdrawal and Volatility
    Openness to Experience: Openness and Intellect

    ” Agreeableness, per se, is not strongly associated with political liberalism or conservatism, but this is because the aspects of agreeableness predict such political belief in opposite ways, and cancel each other out. Liberals are higher in aspect compassion, and conservatives in aspect politeness. However, alliance with the category of belief that has come to be known as politically correct is strongly predicted by agreeableness (particularly compassion). What this appears to mean is that agreeable people strongly identify with those they deem oppressed, seeing them, essentially, as exploited infants, and demonize those they see as oppressors, seeing them as cruel, heartless predators.”

    Resultat : Agreeableness : Very Low.

    Och ja, jag prickade in alla tänkbara markörer för en gedigen konservativ karaktär (Utom i ” Neuroticism , snittade ganska högt. Det är väl kryddan i karaktären som håller fantasispöken igång en del)

    Men det var rätt roligt att få göra det.

    Svara
    • Betalade tio dollar och gjorde Petersons specialkomponerade för att stödja hans arbete. Fick i princip samma resultat som med de gratisversioner jag gjort under åren, men beskrivningen var mer detaljerad.
      Summering: Jag är otrevlig och lat!

      Svara
  36. G

     /  08/27/2018

    Svara
  37. G

     /  08/27/2018

    Abbe: ”Småländsk Palestinier.”

    Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2018

      A.Y verkar inte ha koll på att Polisen inte kan stoppa demonstrationer hur som helst.
      Alla har rätt att demonstrera, till och med vänsterextremister….

      Svara
  38. G

     /  08/28/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/28/2018

      Det är väl det finaste förtjänstmärke som man kan få som aktivist, att bli misshandlad eller skadad av en polis under en demonstration mot nazister, i alla fall om man är peppig demonstrant.

      Svara
  39. x

     /  08/28/2018

    Svara
  40. G

     /  08/28/2018

    Vi måste få skratta lite mitt i allt elände som pågår. Bra retweet MiT 😛

    Loooooooool. Otroligt.

    Svara
    • GNGGHFFF. Det är ungefär som dom där som tycker att man ska ta kvicksilver – och om kvicksilvret inte funkar, eller till och med gör en sjukare – ta lite till!!!

      Svara
      • Dreadlock

         /  08/28/2018

        Det finns en ”Last resort” Politiska Frankensteinmonster med 160 tecken som värsta attackvapnet på sina motståndare, som en kvicksilverkur av kvacksalvare som kan bota spetälskan och bota the heebejezuuz ur alla som befinner sig utanför tha ALL-MIGHTY god of Repetition.The one one God that hates you doing wrong stuff. Halleluhja.

        Alla andra, snälla bilda kö – Till alternativa upplevelser.

        Svara
        • Torget där jag röstade igår har en Förening för Alternativmedicin. Jag kände mig triggad.

          Svara
          • Dreadlock

             /  08/28/2018

            Vad hände ?

          • Grodan Boll

             /  08/28/2018

            Inget. Han tog snabbt en klunk lugnande (men ej för utspätt) homeopatiskt vatten.

          • Förlåt Dreadlock, jag lackar ur så fort jag ser ”alternativmedicin”. Det är jämntydigt med ”alternativdöd”.

          • Noger

             /  08/28/2018

            Är det Löfvén som försöker svänga höger?

        • Det är 280 nu. Fast de flesta håller sig tydligt kort ändå.

          Svara
      • The Perfect Man

         /  08/28/2018

        Eller kollodialt silver, som den där gubben som till slut liknade Gammelsmurfen…

        Svara
  41. G

     /  08/28/2018

    ”Miljöpartiet har fortfarande inte gjort upp med relationen till de Grå vargarna”
    https://ledarsidorna.se/2018/08/miljopartiet-har-fortfarande-inte-gjort-upp-med-relationen-till-de-gra-vargarna/

    Svara
  42. Gorby

     /  08/28/2018

    Svara
    • G

       /  08/28/2018

      Herrejävlar. Vad fan är det som pågår. Detta går ju knappt kommentera. Måste vara det sjukaste och mest korkade försök till smutskastning och desinformation jag någonsin sett. Och till råga på allt så är han dessutom lärare(!) och ställer även upp för sossarna i valet. Wow wow wow!

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/28/2018

        Inte så fräscht, känns dock inte så 2018, för att moderater vill åt barnen är ingen nyhet. Det visade punkbandet ”Moderatjävel” från Trollhättan med sin verklighetsbaserade punkdänga redan inför valet 2006.

        Svara
      • Olof

         /  08/28/2018

        Frågan som jag ställer mig är – hittade han på själv eller har han övertygats om det där av andra socialdemokrater i lokalföreningen?

        För så sjuk som debatten varit så länge så låter en hel del av det som normal jargong från vänstern…

        Sen, om jag skall leka djävulens advokat, kan man ju säga att en del beror på tolkningar, så vi kan ju gå igenom punkterna.

        1 – Ändra många lagar som särskilt berör invandrare och muslimer i synnerhet.

        Inte helt fel, även om det är formulerat på ett konstigt sätt. Lagarna kommer naturligtvis inte att vara riktade mot muslimer i synnerhet, men det finns ju lagar som sannolikt berör dem mer.

        2 – Stänga moskéerna och förbjuda slöja under 18 år.

        Um, finns det något parti som argumenterar för att stänga moskeerna? Och vad jag vet är inte ens SD för att förbjuda slöja. Däremot burka.

        3 – Stäng de islamiska begravningsplatserna.

        Va…?

        4 – Förbjuda halalkött

        Halalkött är lagligt så länge tolkningen av ‘halal’ är förenlig med svenskt djurskydd. Den tolkning av halal som görs i Sverige är att det är ok att djuren är bedövade. SD har vad jag vet föreslagit förbud mot import av kött från djur som inte bedövats, men det påverkar alltså inte halalslaktat kött så länge som det tolkas som att bedövning är godkänd.

        Med kosher tror jag däremot inte att bedövning tillåts alls.

        Däremot kan man ju säga att det inte bör spenderas några extra pengar på det för inköp till skattefinansierad verksamhet.

        5. Stänga alla islamiska skolor

        Hoppsan, nu tog vi visst fel på höger och vänster igen… sist jag kollade var det ju (s) och (v) som ville stänga alla religiösa friskolor…

        6. Utvisning av ett stort antal flyktingar till sina hemländer.

        Inget parti är vad jag vet för att utvisa flyktingar. Människor som fått avslag på sin asylansökan är inte flyktingar.

        7 – Anklaga föräldrar för brott för att ta muslimska barn från sina familjer.

        … va?

        8 – Begränsa arbetet och sociala bidrag till invandrare och muslimer.

        Arbetet är det framförallt vänsterpartierna och fackkollektiven som vill begränsa. Bidrag kommer begränsas oavsett, vi har helt enkelt inte pengarna till det. Och testa på att vara svensk, på grund av bostadsmarknaden och att många sitter fast med bostadsrätter och inte kan få en hyresrätt så får de välja mellan att svälta ihjäl eller bli hemlösa.

        9 – Avskaffande av Arbetsförmedlingen och borttagning av all ekonomisk hjälp som går till nyanlända.

        Arbetsförmedlingen tycks idag inte förmedla några andra arbeten än de arbeten de själva har. Varför ha kvar något som inte uppfyller någon funktion längre? Tanken, vad jag sett, är att ersätta funktionen med något som fungerar bättre och är mer inriktat på specifika uppdrag.

        10 – Försök att så konflikter och panik mellan muslimer och svenskar via folket som röster på det rasistiska partiet.

        Hmmm… låter onekligen som författaren till detta varit utsatt för någon som vill så konflikter. Har han umgåtts mycket med SD och M, eller några andra….?

        Svara
  43. G

     /  08/28/2018

    Och är det inte youtube så är det någon annan….

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/28/2018

      Vem använder Facebook om det där är vad man får. Har stött på ett flertal ”otillgängliga” videos på youtube senaste dygnet. Inte för att vara konspiratoriskt, men visst känns det som en fräsch och peppig påverkansoperation från demokratiälskarna i ”jag är sär” eller vad de nu kallar sig.

      Svara
      • MiT

         /  08/28/2018

        Grejen med fb är att det är totalt överlägset vad gäller spridning om man har en bra följarbas och det är något som kan gå viralt. Finns inget som en är i närheten. Kolla bara på några av de klipp jag lagt upp på min sida, vissa har över 200 000 visningar.

        Svara
        • FB idag är vad SVT var 1965.
          Nästa dag hade alla på jobbet sett Hasse och Tage hos Hyland. Eller Per Oscarsson. Eller statsministern’s ”Huk er i bänkera”.

          Svara
    • Ivar L

       /  08/28/2018

      Jädrar vad censurkramarna ligger i nu innan valet. Är det någon mer än jag som nu övertygats om att V eller MP känns som sköna alternativ till makthavare 2018?
      Jag kommer definitivt att rösta på ”de goda”. Mer censur! Vem vill inte ha det som i Venezuela?

      Svara
  44. G

     /  08/28/2018

    Svara
  45. G

     /  08/28/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2018

      Dilan Apak är väl sosse och ett typexempel på hur vänstermänniskor ”debatterar”.
      Om sedan någon ger tillbaka med samma mynt så börjar dom skrika och gapa om hat och hot.
      Deras dubbelmoral får mig att spy !

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/28/2018

        Den här är nog också intressant. Ska läsa nör jag har lite mer tid.

        Klicka för att komma åt invandringflyktingar_bilaga.pdf

        ”Det påstås att Sverige är ett annorlunda land som tagit emot fler människor födda i andra länder än andra. Det är inte sant. Sverige har liksom alla rika länder försökt få fler att flytta hit eftersom vi behöver det. Men vi har inte lyckats fullt ut.”

        Gissar, lite fördomsfullt, att det är en riktigt god smulpaj gjord på den sedvanliga äpple och päronblandningen.

        Svara
    • hllviken

       /  08/28/2018

      Är det någon som förstår vad Dilan Apak vill få sagt?

      Det är helt obegripligt för mig.

      Svara
      • Olof

         /  08/28/2018

        Mja, om jag tolkar rubriken helt bokstavligt så får jag väl erkänna att sentimentet inte känns fullt så främmande som jag kanske skulle önska… Bildt är väl kanske inte fullt på Reinfeldt nivå, men…

        Men du har rätt, artikeln i sig är ju helt förvirrad. Det låter nästan som någon som experimenterat med att skriva ett program som bara slänger ihop meningar utan någon röd tråd…

        Svara
        • ”Kontextfri grammatik” hette en kurs jag läste för tjugo år sedan. Det handlar om hur man kan konstruera grammatiskt korrekta meningar utan att bry sig om vad de betyder. Med andra ord stämmer kasus, genus, tempus, ordföljd, böjning och så vidare, men det behöver inte betyda något för en mänsklig läsare.

          ”Colorless green ideas dream furiously.”

          Svara
  46. Pelle2

     /  08/28/2018

    Westerholm på Ledarsidorna skriver bra om att vänsterextremisten Mattias Gardell försöker få det till islamofobi att kritisera extremistorganisationen De grå vargarna i Turkiet.
    Hans forskning har dessutom finansierats med pengar från Vetenskapsrådet som han har tilldelats med hjälp av extremisten Ulf Bjereld.
    https://ledarsidorna.se/2018/08/uppsala-universitets-professor-liknar-granskning-av-de-gra-vargarna-med-islamofobi-i-officiell-rapport/

    Svara
    • Ivar L

       /  08/28/2018

      Medan gammelmedia goes bananas över NMR sitter professorer med makt på våra universitet och har förbindelser med högerextremister som är direkt kopplade till riktiga existerande diktaturregimer. Precis som våra kommunister innan murens fall. De är ett mycket större hot mot demokratin vilket vi sett flera prov på med Mehmed Kaplan som lysande exempel.

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/28/2018

      Att inte SÄPO plockar i dessa två tomtar är en gåta. De borde få yrkesförbud båda två dessutom. Bedriva stöd av fascistorganisationer till främmande makt med skattemedel är förräderi och borde kriminaliseras omedelbart.

      Svara
    • Pether

       /  08/28/2018

      De grå vargarna är inte höger, de är vänster. Att vänstermedia kallar allt de inte gillar för höger gör det inte till höger.

      Svara
  47. x

     /  08/28/2018

    Svara
  48. x

     /  08/28/2018

    Svara
    • Senior

       /  08/28/2018

      Vad skall hon säga?

      Att sjukvården dignar under bördan av flera hundra tusen nya medborgare i landet, med deras sjukhusbesök?

      Att vi saknar medel för att bygga ut sjukvården eftersom dessa nya medborgare istället lever av de skattemedel som borde gå till sjukvården?

      Att även de ökade utgifterna i sjukvården därmed egentligen är en dold migrationskostnad?

      En talesman för SD skulle smula sönder argumenten på nolltid, jag förstår varför ingen vill ställa upp.

      Svara
  49. Ni kan aldrig gissa vem som skrivit det här. Men försök! Se på citaten jag har valt.

    ”Se de särbegåvade eleverna”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/se-de-sarbegavade-eleverna-23544
    ”En grupp elever som sällan tar plats i debatten, för vilka skolan borde vara lustfylld men ofta blir ett stort hinder på vägen mot vuxenlivet, är elever med särskild begåvning. Det kan handla om att man har lätt för ett ämne, snabbt blir färdig med uppgifterna, eller att man i alla teoretiska ämnen ligger betydligt före sina jämnåriga klasskamrater.
    […]
    Föräldrar som engagerar sig för sina barn får råd av omgivningen som mer är färgade av någon slags jantelag eller vilja att alla barn ska vara lika, än vad forskningen säger. […] Men det här handlar inte om barn som lär sig mycket för att föräldrarna trycker på, utan om barn som har en förmåga som samhället bör välkomna.”

    Vem har skrivit det? Vem i hela Sverige är allra sämst lämpad att ta tag i detta?
    Just det!

    Det gick inte på hundra dagar, men kanske kan han lösa de på de åtta han har kvar?

    Svara
    • Pether

       /  08/28/2018

      Läste det igår, tror dock han endast fått en text att skriva under utan att ha läst det. Annars skulle det ju visa på att han är extremhöger och har dumpat alla socialistiska tankar.

      Svara
  50. MiT

     /  08/28/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/252035428784780/*

    Svara
  51. Frida Gustavlin

     /  08/28/2018

    Sossarna, dessa eländiga opportunister. Nu lovar de alltså en vecka extra ledig för barnfamiljer med ungar mellan 4 och 16.

    Det är lite som snuskgubben som försöker bjuda små barn på godis. Turligt nog så är de flesta barnfamiljer väl medvetna om vikten av att lära sina barn att ta emot godsaker från främmlingar, däremot så är jag rätt säker på att de inte är särskillt bra på att motstå frestelser från snusksossarna.

    5,6 miljarder ska det alltså kosta, skulle man inte kunna använt de pengarna till något vettigare? Kanske vården, skolan eller omsorgen skulle må bra av en extra slant.

    Det här är inget annat än ren och skär populism.

    https://www.expressen.se/dinapengar/socialdemokraternas-vallofte-ska-bli-en-game-changer/

    Jag so trodde att sossarna ville att vi skulle jobba mer, men det gäller väl bara när vi är äldre än 65 förstås…

    Svara
    • Andra som är klokare än jag (till exempel Fnordspotting) har sagt det länge, men:
      De försöker muta dig med dina egna pengar! Gå inte på det!

      Svara
    • Olof

       /  08/28/2018

      HERREGUD av alla jävla LYXMUTOR. Skall vi inte ha GRATIS LÖJROM till DIREKTÖRER istället? Kanske erbjuda SKATTEFRIHET för RIKSDAGSMÄN?

      Jävla retarderade TOTALJÄVLAPUCKON. Barnfamiljer som tar emot det här borde tvingas titta på DRUNKNANDE FLYKTINGAR i medelhavet och SVÄLTANDE i afrika hela jävla veckan! FÖR FAAAAN. Ledighet till barnfamiljer är INTE något vi har för lite av i Sverige. FÖR HELVETE. Jag blir så jävla arg… går det här igenom så… VAD FAN BETALAR JAG MER ÄN 100K I SKATT FÖR DEN HÄR MÅNADEN NÄR FOLK DÖR I VÅRDKÖER OCH DE HÄR JÄVLA ASEN VILL KÖPA RÖSTER MED FLER SEMESTERVECKOR TILL BARNFAMILJER!!??!!???!?!?!

      AAAAAAAARRRRRRRRRRGGGHHH. HUR JÄVLA DUMMA ÄR NI????

      Svara
      • Dreadlock

         /  08/28/2018

        …gratis löjrom till direktörer…haha
        Betalar du verkligen 100K i skatt varje månad ? Jag säger då det … Denna blogg har då verkligen attraherat en bred spännvidd av olika ”Walks in Life”

        Svara
        • Olof

           /  08/28/2018

          Nej, knappast varje månad. Jag har ok lön, men den här månaden blev det en gigantiskt punktskatt eftersom jag hade en del ersättning i aktier som föll ut… jag tar en stor risk med det, men Löfven får ju sin del oavsett. Själv fick jag ut en femtedel av vad han fick, och sitter kvar med risken. Som kan bli ok i framtiden, men vilket knappast är säkert…

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  08/28/2018

            Har man råd att ge bort extra semesterveckor så är skatten för hög. Och varför ska just barnföräldrar få extra semester? De jobbar ju redan mindre, coh det är verkligen ingen som har tvingat dem till att skaffa barn.

            Ett av de stora problemen med integrationen är bland annat att vi har mängder med mammor i det här landet som aldrig jobbat en endaste minut. Till en inte obetydlig del berondes på det sinnessjuka retroaktiva barnbidraget som feministsossarna av någon obegriplig anledning tyckte var en bra idé att dela ut.

            Kanske var det en lösning på problemet med arbetslöshetsstatistiken och gruppen med arbetsskygga kvinnor med ett flertal ungar som sett dagens ljus i utlandet.

            Urbota idiotiskt och slösaktigt förslag.

  52. x

     /  08/28/2018

    Örebro kommun polisanmäls för brott mot vallagen
    ”Kommunistiska partiet polisanmäler Örebro kommun för brott mot vallagen. Det eftersom att alla valsedlar inte tas med av kommunens valmottagare som gör hembesök hos personer som av olika skäl inte själva kan ta sig till en vallokal.
    – Formellt ser inte vi skillnad på den här vallokalen och andra, säger Filip Astvald, lokalt förstanamn på partiets valsedel”.

    ”På Örebro kommun förklarar man att det bland annat handlar om att göra det genomförbart för röstmottagarna att bära med sig allt material”.
    https://www.svt.se/nyheter/val2018/parti-anmaler-orebro-kommun-for-brott-mot-vallagen

    Trots att jag inte sympatiserar med Kommunistiska partiets politik så tycker jag att de har helt rätt i detta fall.
    Har vi demokrati så har vi.
    Om de inte kan/orkar ”bära med sig allt material” så får de väl skippa sossarnas röstsedlar…

    Svara
  53. x

     /  08/28/2018

    Så här agerar en riktig gentleman:

    till skillnad från hen som brukar tala om ”allas lika värde”:
    https://nyheter24.se/nyheter/politik/891826-stefan-lofven-kalas-jimmie-akesson

    Svara
  54. x

     /  08/28/2018

    Svara
  55. x

     /  08/28/2018

    Svara
  56. x

     /  08/28/2018

    Sveriges ekonomi är urstark:

    Svara
  57. Melmac

     /  08/28/2018

    Varför är Expressen på krigsstigen? S ljuger o M o SD, S ljuger om att Sverige går bra. Har de fått hot om indraget presstöd som hämnd nu när Aftonbladet håller på att dö?

    Svara

Lämna ett svar till Dreadlock Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: