Påminnelse inför valet: Del 9

Då var det dags för del 9 av min lilla sammanfattning av vad som hänt sen ca 2014. Får se om jag ens hinner klart innan valet, är ju så mycket som hänt…

Påminnelse inför valet: Del 1

Påminnelse inför valet: Del 2

Påminnelse inför valet: Del 3

Påminnelse inför valet: Del 4

Påminnelse inför valet: Del 5

Påminnelse inför valet: Del 6

Påminnelse inför valet: Del 7

Påminnelse inför valet: Del 8

Men här kommer alltså del 9 i alla fall

I samband med förra valet roade sig någon med att göra lite bilder av de politiker vi hade. När man ser hur t ex C har utvecklats sen dess så var det nästan som en kuslig förutsägelse…

Apropå Miljöpartiet, de ansåg 2014 att mer sopsortering (eller vad de menade…) löser problemet med ryska militärplan som kränker svenskt luftrum.

Arnstad ansåg 2014 att Norge var en rasistisk avgrund.

Lamotte var i hetluften 2014 också. Det här är efter valet och en annan journalist undrade vad han inte fattat. Ja ni får läsa helt enkelt.

Lite från Fi.

Kommer ni ihåg hur media behandlade Miljöpartiet innan förra valet?

Minns ni ett par dagar innan förra valet?

Ett inlägg med massor av superfeministiska tweetar.

När det 2014 var några skolor där tjejerna hade sämre betyg än killarna så resonerade områdeschefen sådär. Vill ni ha mer av sånt så finns nog minst 7 partier att rösta på.

Kommer ni ihåg när Kakan var i blåsväder?

Kommer ni ihåg när Virtanen anmälde Janne Josefsson till granskningsnämnden men låtsades att det var någon annan? Massor av tweetar i inlägget!

Södertörn ”breddade bilden” av vem som kan vara lärare 2015. En fotbollsspelare och en rappare…

Kommer ni ihåg tiggarlägret i Malmö? Där vi bland annat fick lära känna Bjärby med Sveriges högsta mössa? Där man någon från ”Solidaritetsgruppen” prata om hur fina kojor tiggarna hade och hur rent och fint det var?

Vill ni att skattepengar ska betala ”forskning” om Genusjakt så finns minst 7 partier att rösta på!

Minns ni debatten mellan Sverige och Danmark?

Allt åt alla funkade i en vecka hösten 2015.

Umeå universitet skrev om historien 2015, den gamla passade nämligen inte…

Såna här korkade saker har vi sett massor av genom åren…

En av de mest häpnadsväckande exemplen på agendajournalistik som jag sett stod SvD för mitt under brinnande asylhaveri.

Hur gick det till när man kom fram till att svenskar ville att man skulle öppna gränserna?

Sådär…

När genusfolk får inflytande så börjar dagispersonal tro att de motverkar sexualbrott genom att förbjuda t ex en brandbil eftersom den inte är tillräckligt normkritisk.

Det nya supervapnet för Sverige försvar.

Sådär resonerade man 2016 om åldersbedrägerierna när man inte längre kunde blunda för verkligheten…

Sverige är sinnessjukt och rubbat. Kolla bara hur man bildsätter…

Minns ni maffiafamiljen i Angered?

Biblioteken drabbades av en Massutmaning och fick panik över att de inte längre fick åsiktsgranska böcker.

Ett par som besökte en barnavårdscentral fick en mycket traumatisk upplevelse av besöket när de såg bilden ovan. Man visade t o m en heteronormativ film om amning!

SVT-Opinion gjorde ett idolporträtt av Mina Dennert. De glömde dock informera om att det var Minas man Magnus som promotade det via SVT-Opinions officiella twitter.

Det var tweeten jag bifogade när jag frågade Magnus.

Färjestad satsade på Genushockey förra säsongen. Gick väl sådär.

Svammel när samordnaren skulle prata samordning. Vill vi ha mer svammel på en sån position så finns minst 7 partier att rösta på.

Jäkla otur imamer verkar ha alltså som inte fattar att det där inte hör hemma i kärlekens religion  :-/

Hur ska man få stopp på alla lögner och påhitt om våldtäkter och sexualbrott? T o m polisen ljuger helt öppet och ogenerat…

DET ÄR OJÄTTVIST!

Sverige ska alltid vara stjärnan i freakshowen. Vill man att vi ska fortsätta vara det så kan man rösta på något av de 7 partier som också vill det och faktiskt sett till att vi är det nu.

De viktigaste sakerna för att klara sig som sk ”ensamkommande barn”, eller alt-barn, i Sverige.

Nu vet ni vilka det är som kaosar på sjukhusen och akuter, det är männen. Äntligen har man identifierat det problemet ända ner till minsta gemensamma nämnare!

Det var del 9. Nästa kommer om någon dag eller så.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

137 kommentarer

  1. Micael Lidén

     /  09/02/2018

    Rebloggar på micaelsblogspot

    Svara
  2. hllviken

     /  09/02/2018

    Svara
    • InnoPerp

       /  09/03/2018

      Medan norska medier både rapporterar och raljerar över ‘Svenske tilstander'(Svenska förhållanden) blir svensk media schizophrena så fort deras uppmålade Sverigebild hotas. Då får man även va hur rasistisk och nationalistisk som helst verkar det som – men det är ju för den Goda Kampen™, då är det väl accepterat.
      Bildt är i mycket en stjärna, men han vore klokare om han insåg att internet numera finns så folk kan eftergå hans utsägor.

      Svara
  3. hllviken

     /  09/02/2018

    Svara
    • Senior

       /  09/03/2018

      Precis så.

      Värdegrund går före lagen.

      En lag som borde vara det enda giltiga rättesnöret, den värdegrund som skall trumfa allt annat.

      Svara
  4. hllviken

     /  09/02/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  09/02/2018

      Man brukar säga om BNP/person ligger under +2% så blir folket fattigare. Ovanpå det har kronan gått ner med ca 10% sen förra sommaren. Bensinpriset…

      Svara
      • Ivar L

         /  09/03/2018

        Sedan skall man ju vara medveten om att det säger mer om välståndet i ett land att räkna BNP/capita i pengar och inte procent. Observera stenrika Luxenburgs position och att vare sig Norge eller Schweiz är med, de skulle knappast hamnat högt.

        Därmed inte sagt att procentuell BNP-utveckling är ointressant, men det är inte en väldståndsindikator.

        Svara
        • Tor

           /  09/03/2018

          Dessutom dopas vårt BNP av migrationen.
          Orkar inte ens tänka på hur många Svenskar och invandrare som jobbar – med invandring och som på så sätt kickar upp BNP.
          Ändå har vi kassa siffror.

          Frågan är om vår BNP faktiskt minskar om vi drar bort migrationsdelen.
          En helt skattedriven BNP som faktiskt inte gör någon som helst nytta.

          Svara
      • Senior

         /  09/03/2018

        Ja, jag har upplevt en markant försämring av min levnadsstandard de sista fyra åren.

        Svara
    • InnoPerp

       /  09/03/2018

      Dock kan man som stat belåna sig baserat på landets invånare, mer eller mindre ta ett lån med säkerhet i denne personens framtida skatteintäkter. Gick ju bra som fan i Sandviken, så det kommer nog gå bra för hela Sverige!

      Svara
    • Ett välkänt fenomen som kallas ”race to the bottom”, vilket drabbar alla frihandelsunioner.
      https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2018/01/27/valfard-frihandel-racet-mot-bottnen-race-to-the-bottom/

      Svara
  5. hllviken

     /  09/02/2018

    Höjdare har poserat med tvivelaktiga figurer

    Svara
    • Det är en sak att våldta en 80-årig kvinna som röstat fram Löfven, en annan att posera med Löfven som är medansvarig för den vapenförsäljning till Saudiarabien som mördat tusentals oskyldiga människor i Jemen. Det senare är på något vis mer klandervärt, anser jag, men det är naturligtvis en personlig bedömningsfråga.

      Svara
  6. hllviken

     /  09/02/2018

    Svara
  7. hehe

     /  09/03/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  09/03/2018

      Ja i alla fall blir de av med kotten 😉

      Svara
  8. hehe

     /  09/03/2018

    Svara
  9. Gorby

     /  09/03/2018

    Svara
  10. Ivar L

     /  09/03/2018

    Apropå att det blev Carl Bildt istället för Ulf Kristersson vs. Jimmie Åkesson så kanske M helt enkelt ville ha vuxna i rummet. Pensionerade oljeministern var trots allt lite mer av en vuxen än regnbågsflaggviftande mähät Kristersson.
    Snacka om tragiskt parti.

    Svara
    • Tor

       /  09/03/2018

      Åkesson klarade sig bra.
      Synd att de inte fick 10 minuter till.
      Bildt påstod att EU är bra på att reglera invandring och brott.
      Åkesson bara skrattade och sa att Bildt ljuger.

      ”Tors faktakoll”
      Det är ju faktiskt precis tvärt om.
      Om Europas länder haft egna gränser 2015 hade vi inte sett en invandrare i Sverige.
      De hade fastnat på väg upp genom Europa.
      Samma sak med brottslighet. Som det är nu står Sverige på vid gavel för brottslingar som rör sig mellan EU- länder.

      Man kunde försökt sig på att smuggla pickadoller och handgranater mellan länder i Europa innan EU.

      Svara
      • Rikard

         /  09/03/2018

        Hej.

        Vapensmuggling före EG-medlemskapet, som var det vi röstade om – inte Schengen, EU, EMU eller något som kommit senare – var rätt svårt.

        Däremot kunde man gå ut i skogen och stjäla ur mob-förråd, som de kallades i daglig parlör. En del av dem hade inte ens golv, så man kunde helt enkelt gräva sig in under väggen och vandra iväg med vad man nu ville ha.

        Det blev ju ändring på det efter att Stockholmsjournalister uppmärksammades på vad samtliga politiskt extrema eller vanliga kriminella visste under hela åttiotalet.

        Aftonbladet, Excessen, DN, SvD och övriga av statens media var även då sist med det senaste.

        Det var svårt att smuggla in även stiletter och tårgas före EG-medlemskapet. Däremot var det inte det minsta svårt att resa eller arbeta i Europa före EG. Att det var svårt att flytta pengar och tillgångar berodde till 100% på socialmoderata regler för valutatransaktioner.

        Så ja, i det här fallet har faktiskt Åkesson rätt: Bildt ljuger.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Grodan Boll

           /  09/03/2018

          Däremot var det inte det minsta svårt att resa eller arbeta i Europa före EG.

          Fast på den tiden fick du visa pass när du skulle på flygplanet eller med färjan, vilket var jobbigt som tusan.

          Svara
          • Kronblom

             /  09/03/2018

            Snart blir det pass och visum.

  11. Gorby

     /  09/03/2018

    Svara
  12. Gorby

     /  09/03/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  09/03/2018

      Och nu föreställer vi oss att det var AfS som gjord detta mot t.ex. V.
      Hade det blivit krigsrubriker om ”hot mot demokratin”?

      Svara
  13. Dreadlock

     /  09/03/2018

    500 mille skattepengar under 4 år swishas till Palestina, i nytt särskilt stöd. Blev klart i dagarna. Titta vad stolt den lille svenske byråkraten ser ut på bilden.

    Haha….man tror inte att det är sant.

    Svara
  14. hllviken

     /  09/03/2018

    I Tyskland har folket demonstrerat mot slapp invandringspolitik som orsakat att ”flyktingar” våldtagit och mördat ett stort antal tyskar och etablerade invandrare.

    MSM beskrivning kontra Verkligheten:

    Svara
    • Rikard

       /  09/03/2018

      Hej.

      Problemet är att Bildt*, eller Löfven, eller Ernman, eller Gardell, eller Arnstad, eller… inte ser olika bilder. De ser den övre bilden två gånger.

      Det når du inte genom med rationella argument, empiriska belägg, eller logisk slutledning – inte ens personlig erfarenhet eller direkt konfrontation fungerar.

      *Jag skriver Bildt för tydligen är det han som är partiledare igen?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kombination av Scott Adams ”Two movies on the same screen” och Bezmenovs ”fullständig demoralisering.”

        Svara
    • Gorby

       /  09/03/2018

      Svara
  15. Dreadlock

     /  09/03/2018

    Och som grädde på moset så motsvarar ersättningen nästan exakt det nyligen undandragna US biståndet på 200 miljoner dollar. Hur kan man få lov att umgås med skattepengar såhär ?

    Svara
  16. hllviken

     /  09/03/2018

    Dessa har rösträtt…

    Svara
    • Senior

       /  09/03/2018

      Vänsterns totalitära syn på demokrati…..

      Svara
  17. Pether

     /  09/03/2018

    Alltså för fan.. e det någon som ens tror att bilderna är på riktigt?

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/flykten-%C3%B6ver-medelhavet-allt-farligare-1.8025463

    Svara
    • Olof

       /  09/03/2018

      Dessutom: TOTAL BULLSHIT.

      Efter det att NGO’erna slutat agera där tog det typ en vecka i juli sedan slutade dödsfallen helt. I augusti var nivån av dödsfall den lägsta på flera år.

      Italiens agerande har bevisat samma sak som Australien – dödsfallen orsakas av att NGO’erna finns där. Slutar man ta emot via den rutten slutar de flesta att ta risken.

      Cynismen hos NGO’erna är avgrundsdjup. De ser hellre att människor dör än att sluta driva sin ideologiska agenda.

      Svara
  18. Att skriva dessa Påminnelse inför valet-inlägg måste vara som att stå i en eka som sjunkit till botten på 1,5 m djup och ösa med öskar och tänka att ”fan också, det tar ju aldrig slut!”.

    Svara
  19. x

     /  09/03/2018

    Då finns det pengar:

    Svara
    • Senior

       /  09/03/2018

      Skamligt.

      Men om det är något positivt i det hela, så kommer ju de svenska socialisterna ut desto tydligare med vilken planhalva de spelar på.
      -Kolla bara vart biståndet går, eller mer ärligt: stödet till ”internationalen”, ”komintern” eller vad det nu heter.

      Det kanske mest graverande är att två mandatperioder ”borgerligt” styre lät denna styggelse fortgå.

      Svara
      • Senior

         /  09/03/2018
        Svara
        • Men kom ihåg att en röst på något annat än M är bortslösad!

          Kunde inte teflon-Calle få lite frågor om detta någon gång? 8 miljarder om året till regimmedia …

          Svara
          • x

             /  09/03/2018

            ”Men kom ihåg att en röst på något annat än M är bortslösad!”.

            Jaha, men vem fick alliansväljarnas röster 2014 helt utan några krav?
            Jag röstade på alliansen 2014 och kommer inte göra om misstaget, för hade jag velat ha Löfven så hade jag inte gått omvägen via alliansen.
            Det kommer ta mycket lång tid att reparera förtroendet efter DÖ – det kanske inte är möjligt någonsin.

          • x

             /  09/03/2018

          • Senior

             /  09/03/2018

            @X

            ”Det kommer ta mycket lång tid att reparera förtroendet efter DÖ – det kanske inte är möjligt någonsin.”

            Jodå, om vettiga, eller kanske bättre uttryckt riktiga, moderater såsom Bali och Heberlein och deras likasinnade lämnar dagens parti och bildar ett eget.

            Eller om de lämnar M för MED, oavsett vilket alternativ kommer de då att dra med sig både fler riktiga moderater och väljare.

            -Och så kan alliansen fortsätta vara krympande stödpartier åt ett ännu mer krympande S.

            Försent inför 2018, men man kan ju hoppas lite på framtiden, 2022.

          • Sammanfattning från Arg Blatte Talar, för den som inte orkade se hela:
            (Avsnittet ”Hanif Bali är en idiot”)
            ”1) Man vågar inte ta hård ton mot vänstern
            2) Man vågar inte skita i vad vänsterjournalister tycker
            3) Man vågar inte avliva skatteslöseriet på genusstudier, kamelcenter och Public Service-media
            4) Man vågar inte köra på återvandring
            och
            5) Man vill inte ta itu med postmodernismen i det svenska skolsystemet.
            Vad fan är det som är höger mer egentligen, annat än att ni vill privatisera sönder allting och skattefinansiera er utländska städhjälp.

            Och vad fan är det för fel på er väljare?”

    • Pether

       /  09/03/2018

      Helt sjukt. Judehatarna i regeringen måste ju se till så att deras hjälpredor är försörjda nu när USA drog sig ur UNRWA pga deras stöd till terrorism.

      Svara
  20. Ivar L

     /  09/03/2018

    Så vem ”vann” dabetten. Farfar Bildt eller Åkesson.
    Säga vad man vill om gamle oljeministern men han är rätt slipad. Det är väl just EU-frågan som kan få en och annan besviken moderat att stanna kvar i partiet gissar jag? Tycker Åkesson missade att nämna Schweiz och Norge när Bildt målade upp katastrofscenarier kring att inte vara med i EU.
    Kanske även Bildts överlägsna, nedlåtande farbroderliga attityd tilltalar en del väljare? Han känns liksom pålitlig och säker på sin sak om man är bökjd åt att buga för överheten….

    Svara
    • Ivar L

       /  09/03/2018

      Det är alltså Agendadebatten om EU jag menar:
      https://www.svtplay.se/video/18911950/agenda/agenda-2-sep-21-30

      Svara
    • Olof

       /  09/03/2018

      Tycker kanske debattklimatet gjorde en liten vinst i alla fall. Två vuxna i ett rum som debatterar politik med motsatta åsikter utan att det blir totalt dagis? Sällsynt numera…

      Schweiz och Norge… ja, jag vet inte. Innan Brexitförhandlingarna argumenterade jag för att de är en bra modell med… men de som argumenterar emot den iden har poänger med. Man förbinder sig för lite för mycket utan inflytande. Det är ju absolut den mest sannolika formen för de som går ur. Men.

      Samtidigt så är det ju just att den modellen ger friheten att gå sin egen väg snabbare och lättare om EU börjar driva i väldigt fel riktning. Så det är ju bra.

      Men, som sagt, i sakfrågan är jag fortfarande för EU på grund av hur svagt grundlagsskydd vi har och hur svagt våra grundlagar är skyddade mot politiker. Politikerna vi har själva är helt enkelt fortfarande värre än till och med Bryssel. Tills vi har byggt ett bättre skydd där, bättre skydd för yttrandefrihet, bättre skydd för egendom, ett mer självständigt rättssystem, etc, behöver vi EU’s rättsinstanser som förmyndare för det svenska befintliga rättssystemet.

      Plus att med nuvarande försvarsstrategi med ehh… är det ‘genusutbildade dialogsoldater’ vi kör med numera?… så känns franska kärnvapen i kombination med eus försvarsklausuler som ett av de starkaste (enda?) korten vi har…

      Svara
      • Senior

         /  09/03/2018

        ”Men, som sagt, i sakfrågan är jag fortfarande för EU på grund av hur svagt grundlagsskydd vi har och hur svagt våra grundlagar är skyddade mot politiker.”

        Här har du verkligen en poäng… men stämmer det?

        Jag har några följdfrågor om detta:

        Hur mycket mandat har EU att styra upp tex. den nya föreslagna grundlagsändringen?

        Hur mycket kan EU styra upp gällande vad som är hets mot folkgrupp?

        Vilket mandat har EU att överrida vårt rättsväsende och dess tolkning?

        Svara
        • Ivar L

           /  09/03/2018

          Man kan också resonera kring vilka hinder som EU kan tänkas sätta upp i det fall Sveriges folk väljer regeringar framöver som inte ställer upp på diverse stolliga påhitt från Bryssel, det är då vi verkligen kommer att se problemet med odemokratiskt beslutsfattande via EU:s maktapparat.

          Att EU på sikt skulle ge Sverige bättre grundlagsskydd tror jag inte en sekund på. Framförallt kan Sveriges folk självt riva upp dåliga grundlagsförändringar genom att rösta, men motsvarande möjlighet för överstatliga lagar från EU föreligger inte.

          Svara
        • Olof

           /  09/03/2018

          Bra fråga, tack 😀

          Nu blev jag själv tvungen att gräva lite till för att vara mer konkret. Dessutom är det komplicerat.

          Den första, och kanske största komplexiteten kommer av att det egentligen är två olika domstolar det handlar om. ECJ och ECHR – eu domstolen och europeiska domstolen för mänskliga rättigheter. Alla EU länder är anslutna till ECHR, samt att flera länder utanför EU är anslutna till ECHR (t.ex länder som Turkiet). EU är i teorin anslutet till ECHR, men det finns fortfarande vad jag kan se en konflikt mellan ECJ och ECHR.

          Båda står över vårt rättsväsende i teorin, men sanktionsmöjligheterna är ju i sig politiska till sin natur. Så.

          Rent generellt tror jag att ECHR är lite för vidsynt vad gäller t.ex hetslagstiftning för att göra någon nytta. Kanske skulle den ingripa mot en del av det t.ex näthatsgranskaren försöker få fällt, men vad jag kan se är den rätt tolerant mot hetslagstiftning, framförallt då de tycks fak. Se lite exempel här: https://www.echr.coe.int/Documents/FS_Hate_speech_ENG.pdf

          Vad gäller grundlagsändringarna skulle jag tippa på att ECJ skulle kunna göra mer, framförallt ur konkurrenssynvinkeln då hela iden med selektiv tillgång till offentlig data sannolikt inte skulle funka bra med EU lag. Men det är svårt att säga.

          Mest har jag positiva känslor för ECJ beslut… typiskt t.ex tänker jag på datalagringsdirektivet som ju hanterades extremt ‘svenskt’ här hemma…

          Svara
          • Senior

             /  09/03/2018

            ”Mest har jag positiva känslor för ECJ beslut… typiskt t.ex tänker jag på datalagringsdirektivet som ju hanterades extremt ‘svenskt’ här hemma…”

            Ja hur gick det med det sedan?

            Detta torde vara ett bra exempel på om EU de facto kan styra upp och hjälpa oss Svenskar.

            Här följer ytterligare frågor från en vetgirig lekman, hoppas du har tålamod med mina frågor.

            Sverige valde väl att fortsätta den utökade registreringen, lagringsdirektivet, EU och rätten till integritet till trots?

            Hur står EU i förhållande till Ipred- och FRA-lagen?

            Inbillar mig att jag (generellt) hört på nyheter ibland att ”Sverige väljer att tolka detta direktiv annorlunda” etc.
            (Jämför mänskliga rättigheter där rätten till värdighet översatts till värde, och därmed fått en helt annan betydelse.)

            Jag har aldrig hört att EU lämnar någon praxis till sitt beslutade lagrum om man säger så.

            -Och att de därmed lämnar öppet för många olika tolkningar i medlemsländerna?

            I så fall också utan mandat att korrigera dessa avvikelser?

          • Olof

             /  09/04/2018

            Vad gäller datalagringsdirektivet så var historien ungefär så här. Bland annat vår käre Thomas Bodström var drivande i att införa det i EU, även om politiken på hemmafronten inte tillät det. Sverige förhalade införandet i ett antal år, sannolikt på grund av den inhemska politiska situationen. Men till slut, under hot om böter (plus att man verkligen ville ha det), införde Sverige direktivet. ECJ ogiltigförklarade dock snart därefter direktivet (2014) eftersom det inte skyddade den personliga integriteten och inte följde grundläggande rättsprinciper om proportionalitet för lagstiftning utan krävde allmän lagring av data från människor utan brottsmisstanke.

            Regeringen försökte då med en ‘beställningsutredning’ som skulle komma fram till att svensk lag ändå gällde och att den inte alls var oförenlig med EU rätten. Det gjorde den (surprise, surprise, väl spenderade skattepengar…). Bahnhof vägrade, PTS bötfällde dem, Bahnhof överklagade till ECJ och begärde inhibition från förvaltningsrätten, ECJ gick på Bahnhofs spår vilket till slut fick kammarrätten att upphäva boten 2017.

            Så i teorin finns lagen fortfarande har jag för mig, men när EU domstolen rakt av sågat den svenska implementationen en gång skall det nog mycket till för att försöka igen. Så för närvarande kan inte (och försöker inte) PTS tvinga operatörer att lagra uppgifter. Men jag har för mig att (åtminstone vissa) uppgifter fortfarande kan lagras på frivillig basis och att uppgifter som lagras kan lämnas ut. Bahnhof och Tele2 tycks fortfarande vara de som är mest motsträviga på området.

            Vad gäller FRA lagen har den testats i ECHR och där, om jag förstår utlåtandet rätt, ansåg rätten att de skyddsmekanismer med t.ex oberoende beslutande organ för spaningsuppdrag är tillräckligt för att göra det förenligt med de mänskliga rättigheterna enligt konventionen i alla fall.

            Man kan väl inte säga att det funkar helt optimalt, men det funkar i alla fall till en viss del. DLD historien är ju väldigt typisk för hur svensk politik fungerar gentemot rättsväsendet – bara tanken att ‘vi tillstätter en utredare som skall säga att vi har rätt att bestämma vad vi vill’ demonstrerar ju just den känslan för maktfullkomlighet som politikerna har i förhållande till rättsväsendet. Utan ECJ… tja, som sagt, jag är övertygad om att vi skulle fått motsvarande lagstiftning med eller utan EU, den drevs som sagt från början av bland annat Sverige, även om det gjordes i ministerrådet där media inte rapporterar ifrån. Och utan ECJ hade det inte funnits något att överklaga till.

          • Senior

             /  09/04/2018

            Tack för svaret, har nu fått lite att grotta vidare och fundera mer på.

          • Olof

             /  09/04/2018

            Lyssna gärna på Aron Flam’s samtal med Henrik Sundström med, den gav mig lite mer info om varför det funkar så underligt som det gör. https://soundcloud.com/aronflam/91-henrik-sundstrom-om-rattvisa

            I slutändan tycker jag vi bör lämna EU om det inte går att reformera bort det demokratiska underskottet där – men helst inte föränn vi har fått en bättre tradition av begränsning av den politiska makten.

          • Senior

             /  09/04/2018

            Vi skulle behöva en grundlag (innan 1975 års ändring) som inte låter sig ändras lika lättvindigt som idag.

            Då grundlagen är ”det grundligaste” vi har borde alla förslag till ändringar i grundlagen vara föremål för tvingande folkomröstningar.
            -Idag kommer man undan med att det krävs två beslut med allmänna val emellan.

            Denna metod förutsätter både att folk blir informerade om grundlagsändringen, samt att det finns alternativa partier att rösta på som kan bilda majoritet mot ändringen, och som ligger i linje med dina politiska preferenser.
            -Som gjort för att missbrukas.

            Vi behöver dessutom en konstitutionsdomstol som har mandat att stoppa nystiftade lagar som strider mot grundlagen, tex. ”Gymnasieamnestin”.

            Tyvärr ser inte jag hur EU och medlemskapet där kan hjälpa oss i frågan.

      • Ivar L

         /  09/03/2018

        Jag menade Norge och Schweiz som motexempel till Bildts fantasier om att små nationalstater som inte är med i EU kommer att gå under. Det är en vanlig tankefigur som torgförs nämligen och som sagt, extremt enkel att motbevisa.

        Svara
    • Ivar L

       /  09/03/2018

      Tyckte det var rätt skoj när Bildt brusade upp kring sin nationella och landskapliga identitet och deklarerade att han är ”stolt hallänning”. Med viss rätt får sägas, Jimme skall inte definiera Bildts nationella tillhörighet men sedan lade ju Bildt till att han var stolt EU-medborgare och världsmedborgare också och frågan som inställer sig är då hur han prioriterar dessa.

      Det är ju inte direkt som att Bildt skulle våga göra en Lamotte i Halland och verkligen lyssna på vad hans landskapsfränder har att säga om samhällsutvecklingen. Då lyssnar han hellre på makthavare i Davos eller Bilderbergruppen – så Jimmie hade ju i grunden rätt i sitt påstående att Bildt struntar i Sverige.

      Svara
      • Vic

         /  09/03/2018

        Ja, Carl Bildt har många beundransvärda egenskaper och är en beundransvärd person på många sätt tycker jag. MEN, man ska inte glömma att han är en globalist av rang, så för den som inte tror på de globalistiska idéerna är han en dålig företrädare.

        Svara
    • Apropå före och efter EU, och Norge:
      https://ledarsidorna.se/2018/09/sveriges-livsmedelsberedskap-lagre-an-tidigare-rapporterat/
      ”Sedan Sverige gick med i EU har inkomsterna för svenskt jordbruk halverats. År 2015 så beräknades det att 9 av 10 jordbruk hade försvunnit på 25 år. Självförsörjningsgraden i Sverige har sjunkit så lågt att vi inte skulle klara oss mer än en vecka om en verklig kris skulle uppstå.
      […]
      De svenska bönderna får drygt 8 miljarder i stöd från EU varje år. Norrmännen med mycket mindre åkerareal får mer än dubbelt så mycket c:a 20 miljarder ifrån den Norska staten. Det har länge rått samstämmighet i Norge om jordbrukspolitiken. Den syftar till att öka självförsörjningen och ska också bidra till en levande landsbygd. Politiken har också varit framgångsrik.”

      Svara
  21. MED svarar: ”Csaba, det ska bli kulturnatt!”
    https://medbloggen.se/2018/09/03/csaba-det-ska-bli-kulturnatt/
    ”I en ledare publicerad den 31/8 i GT skriver Csaba Perlenberg att det blir kulturskymning i Västra Götalandsregionen om Medborgerlig Samling får inflytande. Faktum är att det på sikt inte ska bli bara nära noll i regionens kulturbudget, det ska bli noll.
    […]
    Om Perlenberg tycker att det är löjeväckande att vi anser att det redan idag går att avveckla hälften av administrationen i regionen, lär vi framstå som narrar för honom när han inser att hela den administrativa överbyggnaden i regionen kommer att försvinna om vi får som vi vill. Det blir den slutliga konsekvensen av att regionen som politisk nivå ska avvecklas.”

    Svara
    • Dreadlock

       /  09/03/2018

      MED tycker jag har rätt i många stycken.

      ” Vi är av åsikten att allmän finansiering och styrning av kultur inte är en förutsättning för kulturell blomstring, utan dess största fiende. ”

      Det är exakt vad jag också tycker. Risken är att Landstinget gärna vill skapa kulturella monument och innehåll för publiken att (Beundra,begrunda) som är rensade från stötande innehåll allteftersom dagsläget i den politiska diskursen ( Just nu : Mångfald, allas människor lika värde.) Det är värden som de allra flesta redan ställer upp på. Så, hur blir det när pendeln slår över till en majoritet av konservativ höger ,när alla öppna dörrar redan är insparkade och konstklimatet ändras? Skattepengarna ska då fördelas till konstnärer av alla sorter som gör avbilder till den rådande konservativa politiken.
      Nä för f-n lägg ner. Det säger sig självt att Landstinget inte skall agera konstnärliga curatorer för politisk innehåll av dagssländekaraktär.

      Svara
      • Utan text, symboler och flaggor är det svårt att se skillnad på Tysk, Rysk och Svensk reklam från sent 30-tal.

        Svara
  22. Lennart Göranson: ”Utnämningsmakten politiserar ämbetsmännen”
    http://blogg.skronsakslandet.se/2018/09/01/utnamningsmakten-politiserar-ambetsmannen/
    ”Rörligheten bland de tjänstemän som står närmast regeringen har ökat påtagligt under den senaste tiden, så till den grad att elaka kommentarer om att ”råttorna lämnar det sjunkande skeppet” har förekommit i media. Under hösten har inte mindre än sex statssekreterare fått nya jobb, jobb som får förmodas bli tryggare än deras nuvarande.
    […]
    Att regeringar använder sig av utnämningsmakten för att placera ”sitt eget folk” på strategiska poster är ingen nyhet. Men av de totalt 17 utnämningar till generaldirektör som regeringen fattade beslut om under 2018 hade inte mindre än 12 en tidigare bakgrund från Regeringskansliet
    […]
    Att få ett toppjobb av regeringen uppfattas gärna som en belöning för visad lojalitet. Om lojaliteten förväntas stå sig även i den framtida rollen, hamnar vi i en situation med starka drag av nepotism.”

    Svara
    • Rikard

       /  09/03/2018

      Hej.

      Tips till nästa regering: avpollettera samtliga dylika, både nya och gamla. Skicka dem ett fönsterkuvert som meddelar att utnämningen har ogiltigförklarats som stridande mot tjänstetillsättningsförfarandet, och att man överväger krav om återbetalning av hela eller delar av lön och ersättningar.

      De som bör rensas ut från F-kassan kan få handlägga ärendena. Den som försökt hjälpa en anhörig med terminal cancer försöka förklara för kvinnorna på F-kassan varför cancern och biverkningarna av behandlingen är skäl för sjukskrivning förstår nog vad jag menar.

      Problem? Löst.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Motkraft

       /  09/04/2018

      Välment att skapa och sprida denna videon. Men undrar ändå om det var så taktiskt att en kvinna uppmanar till att de borde lära sig svenska och att inte lyssna på sin far?! De som varit här så länge att de har rösträtt men inte lärt sig svenska kanske inte är de som vill höra på sådant och verkligen inte från en kvinna?

      Svara
  23. Svara
  24. Samma person säger först

    och sedan

    Hmm. Blir det bra om man har burka på läktaren istället för balaklava?

    Svara
    • Kronblom

       /  09/03/2018

      Den där politikern som smugglade khat, om han hade satt burka på säckarna hade det varit fritt fram genom tullen. 😛

      Svara
  25. Dreadlock

     /  09/03/2018

    Är det bara i min dator, eller börjar MiT:s trådar bli väldigt tungrodda för datorn. En myriad av bilder,länkar och inlägg som ska adresseras innan de presenteras.
    Baksidan av en populär blogg

    Svara
    • MiT

       /  09/03/2018

      Tweetar och poster från fb gör det mer tungrott. Bilder inte lika mycket men lite gör nog de också. Slår man ihop allt så kan det bli rätt segt. Ett kommentarsfält med massor av kommentarer kan sega ner nåt enormt också.

      Svara
      • Ivar L

         /  09/03/2018

        Framgången kräver sin tribut, även av läsaren.
        🙂

        Svara
  26. Hmm, just nu är det 67 svar, för mig brukar det inte börja kännas riktigt långsamt förrän omkring 150. (Blockar en hel del med adblock, ublock och hosts.)
    Men jag håller med, det är mycket att länka fram och tillbaka. Försöker själv komma ihåg att ibland döda direktlänkar med ** så att till exempel inte youtube och facebook laddar varje gång.

    Vet inte vad ”gnuheter” är, men förutom FB är det det som oftast står och hackar en stund.
    Använder Chrome just nu.

    Svara
  27. Skeptisk

     /  09/03/2018

    Ja frågar man indianerna såg de nog Karl-Oskar och Kristina som invaderare och ockupanter. Med konstiga lagar som plötsligt gäller över egna lagar. Inte precis det bästa exemplet.

    Svara
    • Fast med den jämförelsen kommer väl Karl-Oskar och Kristina först om hundra år, när slakten pågått i generationer och allt utom vilda västern är indianfritt.

      Svara
      • Skeptisk

         /  09/03/2018

        Ja de var inte de första erövrarna, men erövrare inte desto mindre. Ernman ville framhålla deras invandring som problemfri för amerikanarna. Det beror nog på vilka amerikanare man menar. Hon är ju lite kort om huvudet när det gäller historia om hon kör just det exemplet.

        Svara
  28. Gorby

     /  09/03/2018

    Svara
  29. Dreadlock

     /  09/03/2018

    Åkte spårvagn i Göteborg i City.idag . 15 /km i timmen, Gäsp, gott om tid att titta på ankorna som doppade fjäderdräkten i kanalen runt fiskekörka från mitt fönster.Överhörde många medresenärers diskussion om valet nästa vecka, jag tror att det blir rekord i valdeltagandet,den här gången. Verkar som om man är ganska trött på DÖ:s oförmåga att styra landet ( Fast jag tror att 95% av valboskapen har redan glömt vad de röstade på förra gången)

    Svara
    • Olof

       /  09/04/2018

      Ja, jag tror valdeltagandet kommer vara rätt avgörande i det här valet, och sannolikt till SD’s fördel. Och varje ‘vi tänker aaaaldrig samarbeta med SD’ som uttrycks tror jag övertygar ännu en väljare till att ta sig till vallokalen för att rösta emot DÖ.

      Hade jag inte redan bestämt mig vid afghanöverrenskommelsen så hade det varit RFSL’s osmakliga elefantmobbing, P3’s svinerier eller partiernas patetiska beteende som hade övertygat mig vid det här laget.

      Det här var faktiskt första gången jag förtidsröstade. Jag tror aldrig jag varit så mån om att rösta på något parti som sjuklövern övertygat mig att vara det här valet.

      Jimmie måste vara glad över hur kostnadseffektiv hans marknadsföring blir, han kan ju i princip tillgodoräkna sig delar av alla de andra partiernas marknadsföringsbudget…

      Svara
    • lensof

       /  09/04/2018

      Är det bara jag som noterat frånvaron av valundersökningar. Eller rättare sagt frånvaron av rapporter om dem. Jag tolkar detta som ett tecken på att det finns information man inte vill ska publiceras. För att denna information kan påverka och göra det än värre för dem som vill tystnad.

      När jag röstade härom dagen var det påtagligt mycket folk där. De flesta jag känner har också redan röstat. Så något ligger luften. Detta borde kunna ge en indikation för vart det lutar för valsedelshögarna sjunker antagligen väldigt olika. Något som den observante kan notera.

      På Ledarsidorna.se. kan man idag läsa hur sossarna förbereder sig för valnederlag. På högst påtagligt sätt visar de att de inte tror på någon demokratisk öppen ledning framöver.

      Ytterligare ett tecken är temat på Bokmässan som ska gå av stapeln några veckor efter valet. Temat respekt har nu blivit till tema rasism. Tillräckligt luddigt för att kunna handla om precis vad som helst. Förutom en massa ETC människor kan man få lyssna på aktivister som gett ut böcker typ Fatemeh, Ernman, Gardell…. suck.

      För första gången på många år kommer jag inte att besöka mässan. Programmet ger mig obehag och jag får en känsla av att det kan bli till precis vad som helst. Folkfesten med nytänkande och det skrivna ordet i centrum finns inte längre. Tråkigt men jag spar en massa pengar.

      Svara
  30. Frida Gustavlin

     /  09/03/2018

    Äntligen, en blir så pepp, ett grymt mäktigt förslag från Gudrun Schyman som en hoppas slår in, så att det äntligen blir rätt.

    Saxar från Expressen:

    ”Partiet strävar efter att den binära könsuppdelningen inom idrott avtar. Gudrun Schyman ser det inte som otänkbart att det i framtiden finns mixade lag inom till exempel fotbolls-VM.
    – Uppdelningen som vi har är inte längre relevant. Man får börja träna tidigt tillsammans och sedan kommer det här att utvecklas. Många kvinnor är bättre än män på fotboll. Jag tror att vi kommer att komma till en verklighet där kön inte är avgörande för hur vi presterar inom idrotten och andra sammanhang. ”

    Samtidigt påminner sjävfallet fru Gudrun ”allra nådigaste” Schyman ett av feminismens viktigaste postulat, nämligen att:

    ”Människor ska kunna definiera sig själv på andra sätt än man eller kvinna. Ett alternativ är ett tredje kön, vilket man gjort i flera andra länder. De två kön som finns är otillräckliga, säger Schyman.”

    I praktiken betyder det att om en vill ha ett tredje kön så är det aspeppigt och okej, men på fotbollsplanen ska en ju bara få vara med om man är kvinna eller man, förutsatt att man platsar. Men på grund av patriarkatet så är kvinnor fysiskt underpriviligierade. Initalt lär vi därför inte se fasligt många damspelare i fotbolls-vm. Det behövs därför en gnutta kvotering.

    Det hon menar är så klart att en ska ha lag bestående av hälften män och hälften kvinnor.

    Men vänta nu!

    Jag är ju helsnurrig. Vad händer med alla som inte är kvinnor och män, utan de som rent juridiskt defineras som burkmajs, skogsmus, henom eller hanem. och på fotbollsplanen så ska alla få vara med på feministlika villkor. Annars blir det inte rättvist.

    Den praktiska lösningen för att utrota könsmaktsordningen inom fotboll får bli att en tredjedel av vardera män, kvinnor, skogsmöss, burkmajsar, hener och henor ska vara representerade.

    Och till alla er som blir förvirrade vill jag bara säga, det är inga problem, en som kan feministisk rättvisematemtatik vet nämligen att obestämt antal delar alltid går att dela jämnt med tre.

    Källa: https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/gudrun-schyman-om-fis-siffror-i-bara-politik/

    Svara
    • Rikard

       /  09/03/2018

      Hej.

      Helt okej med blandade lag för min del – om det är frivilligt. Låt respektive lags ägare och publik avgöra, och låt alla lag – enkönade, tvåkönade och avkönade – spela i samma ligor och serier.

      Även inom andra idrotter, sporter och spel och lekar bör män, kvinnor och övriga tävla med och mot varandra. Tänk ett schackparti mellan en kvinna och en man – så spännande! Eller moderatbandy utan könssegregation! Eller Novemberkåsan! Eller UFC, MMA eller varför inte vattenpolo!

      Tyvärr tror jag att feministerna inte törs argumentera för detta.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS Nej, jag skojar inte. Låt män och kvinnor tävla tillsammans en fem-sex år så kan vi utvärdera det hela och så kan feministerna gå och dra något gammalt över sig när även de upptäcker vad alla med IQ över skonumret fattar. DS

      Svara
    • Skeptisk

       /  09/04/2018

      Klart det finns massor av kvinnor som är bättre än de flesta män på fotboll. Men det finns ingen kvinna som är bättre än manliga professionella fotbollsspelare. Mixade lag i fotboll skulle innebära
      1. Kvinnliga spelare skulle bli rundningsmärken. Bli frånsprungna. Alla skulle sätta in anfallen på kvinnliga backens sida. Kvinnor ser sämre ut än de är.
      2. Närkamper mellan manliga och kvinnliga spelare är inte jämna. Endast kvinnliga spelare i storlek med männen har en chans i ett sådant spel. Mindre kvinnliga spelare kan inte vara med, eftersom de blir överkörda rent fysiskt. I närkamper kommer de flyga som en vante. Färre kvinnor kommer vilja spela fotboll om de blir manglade i straffområdet varje hörna.

      Har de frågat kvinnliga fotbollsspelare? Skulle de verkligen vilja ha mixade lag?

      Svara
      • Olof

         /  09/04/2018

        ”Mindre kvinnliga spelare kan inte vara med, eftersom de blir överkörda rent fysiskt.”

        Det gäller förstås även mindre och svagare män. Och de har ju ingen egen serie…

        ”Har de frågat kvinnliga fotbollsspelare? Skulle de verkligen vilja ha mixade lag?”

        … vissa av dem uttalar sig med jämna mellanrum om att de vill ha samma nivå på ersättningen.

        Visst har du rätt, det skulle sannolikt inte bli speciellt roligt. Men liksom vår kära fd lärare här ovan så är jag numera av åsikten att damerna är välkomna att konkurrera på lika villkor. Är de däremot intresserade av att behålla den skyddade positionen med mansfria lag så kan de ta upp det med sina feministkompisar.

        Svara
        • Rikard

           /  09/04/2018

          Hej.

          Maradona var väl inte sådär jättestor vill jag minnas?

          Men visst spelar det fysiska roll – vad som är intressant är grenar med mer precision, koncentration och andra mentala egenskaper. (Båg)skytte, schack, dart, biljard, och liknande. Om man även där upptäcker skillnader så finns det faktiskt en könsneutral förklaring.

          Träning.

          En viss rysk skidåkerska blev ju utmobbad av svenska damlandslaget i längdskidåkning när hon påpekade skillnaden i timmar per vecka man la på träning, och hur själva träningen såg ut. Vill man vara elit, måste man lägga sitt liv på att träna, träna, träna – teknik, uthållighet, styrka, mental disciplin (tänk: ”man har inte förlorat förrän man ger upp”) och leva konsekvent för detta.

          Där ligger en avgrundsdjup skillnad: betydligt fler män är beredda att offra allt för en chans. Detta är inte socialt betingat, utan neurologiskt-biologiskt.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS T o m kärringkånken i Finland är väl könsblandad numera? DS

          Svara
          • Maradona var väl mindre fysisk och mer måltjuv, vill jag minnas av kommentarer från folk som hade någon aning.

          • … Då menar jag förstås att det är undertecknad som inte har någon aning om fotboll, inte Rikard!

          • Skeptisk

             /  09/04/2018

            Diego Maradona är 1.65. Det är medelvärde för kvinnor och han var en exeptionellt liten manlig spelare. Dessutom ett kraftpaket i sin glans dagar som längre män drog sig för att gå i närkamp med. Tror inte ens Marta skulle vilja möta honom som bäst.

          • @Skeptisk
            Tack, låter mer rimligt än vad jag sade. Den som har lägst tyngdpunkt faller sist.

        • x3

           /  09/04/2018

          Ja.

          Damlandslaget spöas av POJKLAG i fotboll.
          Gång på gång.
          Damlaget gör ofta inte ens mål.

          Lionel Messi anses av många vara världens bästa fotbollsspelare.
          Han är inte stor eller fysisk.
          Det finns inga kvinnliga Messi.

          Borde gå bättre för kvinnor i schack.
          Inte ens där mäter sig kvinnor med eliten.
          Finns säkert enstaka undantag.

          Feminister vill kvotera in kvinnor.
          Kön före kompetens.

          Svara
    • Noger

       /  09/04/2018

      Fotboll var ju ett synnerligen illa valt exempel eftersom kvinnor får spela i alla lag ända upp till allsvenskan[*]. Män får däremot inte spela i alla lag.

      [*] Kvinnor får spela i:
      Lägre serier – Ja
      Allsvenskan – Ja
      VM – Nej

      ”Enligt Svenska Fotbollförbundets regelverk har det sedan år 2001 varit fritt fram för klubbar i Sverige att ha damer i herrlag oavsett vilket seriesystem laget spelar i, en regel som få verkar känna till. Däremot kan herrarna inte spela i ett damlag.”
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fran-ratad-till-hyllad

      https://www.fifa.com/mm/document/footballdevelopment/medical/01/45/42/02/genderverification_efsd.pdf

      Svara
      • Rikard

         /  09/04/2018

        Hej.

        Hahahaa! Är det sant?! Mannen, du skojar!

        Jamendåså, då är ju problemet löst redan före Fi:s grundande. Det är bara för damerna att ställa upp ock visa att de är lika bra eller bättre än herrarna. Precis så som exempelvis Zlatan eller Dahlin fått göra.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Rikard

           /  09/04/2018

          Och skall det vara, inte ock. Ock ock ock säger hönsen, inte människan som fröken Birgitta sade när man var sju år gammal och tvangs skriva varje bokstav minst tvåhundra gånger…

          Svara
          • En i allmänhet populär svensklärare på en högstadieskola i trakten (‘orten’ kan man nog inte skriva längre) hade ibland med en stor plastand som skickades runt i klassrummet. Eleverna fick vända på den.
            ”Så här gör man när man ‘and-vänder,’ det här ordet stavas ‘använda’, utan d.”

            Kommer själv ihåg trettio år senare det trots att det var i andra hand.

        • Noger

           /  09/04/2018

          Ja, jag tror att det är normala marknadsmässiga avvägningar som gör att Kosovare Asllani (ex) väljer att inte spela i vanliga svenska seriespelet eller Allsvenskan.
          Ett lag som anser att de kan förstärka sin trupp med henne kommer naturligtvis att betala det hon är värd (kanske mer pga gratisreklamen). De divisioner hon konkurrerar om har dock troligen lägre löner än hon redan tjänar via damfotbollen.

          Svara
  31. Gorby

     /  09/04/2018

    Svara
  32. Gorby

     /  09/04/2018

    Svara
  33. MiT

     /  09/04/2018

    Svara
    • Varför har kommunstyrelsen ett ”råd för mänskliga rättigheter”? Det känns som en korvkiosk med eget kärnkraftverk.
      För mycket fritid eller för stor budget?

      Svara
      • Senior

         /  09/04/2018

        ”Råd för mänskliga rättigheter” skall nog i det fallet läsas ”politbyrå”….

        Svara
  34. MiT

     /  09/04/2018

    Svara
    • Rikard

       /  09/04/2018

      Hej.

      Kolla in den länkade foldern.

      Direkt i dina barns öron.

      Vare sig du vill det eller inte.

      Lömskt och förrädiskt är det – rena självklarheter som att se till att alla kan ta sig in i lokalen vid ett möte upphöjs som en gudomlig visdom, som något vi aldrig tidigare tänkt på eller haft anledning att ta hänsyn till.

      Är detta den frigjorda kvinnan i arbetslivet? Bara yta, bara känsla, bara ritualer och tassande och pyntande istället för att faktiskt göra jobbet på riktigt?

      Dagisfröknar skall:

      A) Hålla barnen oskadda och vid liv tills de hämtas
      B) Stoppa mat & dryck i ena änden
      C) Ta bort ekologiska restprodukter ur andra ändan
      D) Se till att barnen inte jävlas med varandra
      E) Se till att knoddarna inte kommer åsta’

      Den som behöver utbildning för sådant bör inte få hantera barn alls, än mindre skaffa några.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • ”På vilka sätt kan vuxna ge barn stöd i att motverka traditionella könsmönster, trots att de vuxna själva kanske inte bryter traditionella mönster och roller?”

        ”Vilka fördelar får den som är sekulärt kristen i Sverige idag?”

        Det finns ett formulär där böcker skall kategoriseras efter
        * Familjeform (kärn- eller stjärn-)
        * Hudfärg
        * Funktionssätt
        * Kroppsform
        * Klass
        * Kön (bara två?)
        * Könsidentitet (cis eller trans)
        * Religion (”sekulär kristen” eller ”troende”)
        * Sexuell läggning (Hetero, homo eller bi)
        * Ålder (Vuxen eller barn)

        ”Hur pratar ni och barnen om kärlek och relationer på er förskola?
        Hur kan ni utmana heteronormativa antaganden om sexuell läggning och relationer på förskolan?”

        Utvald dialog ur ”Det kön de gav dig”:
        ”Hej! Jag heter Steffi. Jag är sex år och trans.
        […]
        Vadå, finns det nåt annat än tjejer och killar? – Ja, annars skulle det ju vara tråkigt!”

        ”Hur tror ni att barn begränsas av att samhället delar upp människor utifrån två olika kön?
        På vilket sätt bidrar förskolor till idén om att det bara finns två kön?
        Vad kan förskolor göra för att utmana normer som säger att ett barn måste ha det kön den gavs vid födseln?”

        (Jag undrar om detta är resultatet av att alla befintliga ”dagisfröknar” någon gång på 90-talet upphävdes till ”rektor”. Det här är antingen de som blev kvar eller resultatet av nyrektorernas tankeverksamhet sedan dess.)

        Svara
    • Gorby

       /  09/04/2018

      Svara
  35. x

     /  09/04/2018

    Svara
    • Det kommer att bli nödvändigt att köpa Theutenbergs dagböcker, ser jag. Har sneglat på dem ett tag.

      Peter Sorma … Pierre Schori var väl lite för mycket överklass för att passa in i S, så han fick väl ta i lite extra, gissar jag?

      Svara
  36. x

     /  09/04/2018

    Dags att ersätta Arbetsförmedlingen med något som fungerar.
    Bättre låta privata aktörer sköta förmedlingen av arbete och låta dessa få betalt för varje uppdrag som leder till anställning.

    Färre än två procent fick jobb genom AF:s personal
    ”Var tionde som fick nytt jobb i fjol fick det genom Arbetsförmedlingen. Bara 1,5 procent fick arbete via direkt kontakt med myndighetens personal”.
    https://omni.se/farre-an-tva-procent-fick-jobb-genom-af-s-personal/a/yvdRRg

    Svara
  37. Det finns för mycket bra/bisarra saker för att kunna citera ett enskilt stycke:

    Varför lyfter inte Fi? Låt mig mansplaina det!
    https://www.dagenssamhalle.se/kronika/varfor-lyfter-inte-fi-lat-mig-mansplaina-det-23688

    Svara
  38. ”Skolan måste stå upp för demokratin”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/skolan-maste-sta-upp-demokratin-23665
    ”Kritiskt tänkande och källkritik har sedan länge en central roll i skolans arbete. […]
    Myndigheten för samhällsberedskap (MSB) har gått ut och varnat för att vi särskilt i frågor som rör migration, Nato, försvarssatsningar, aborträtten och hbtq-personers rättigheter bör granska våra källor extra noga. Det är frågor där utländska, statliga aktörer enligt MSB, sedan länge försöker påverka den svenska opinionen.”

    Abort och HBTQ? Bryr sig främmande makt om dessa? Mitt kritiska tänkande går på högvarv.

    ”I det amerikanska presidentvalet inriktade sig Trumpkampanjen på att avskräcka demokraternas kärngrupper från att rösta.”

    Är detta vad SVT har sagt?
    Det var väl snarare så att Clinton var så obehaglig att de stannade hemma?

    https://www.forbes.com/sites/omribenshahar/2016/11/17/the-non-voters-who-decided-the-election-trump-won-because-of-lower-democratic-turnout/#62b9c40f53ab
    ”It is remarkable and surprising that the elections were decided by Democrats distaste for Clinton and not Trump’s ability to reach expand the Republican vote.”

    Svara
    • Pether

       /  09/04/2018

      ”I det amerikanska presidentvalet inriktade sig Trumpkampanjen på att avskräcka demokraternas kärngrupper från att rösta.”

      Det var demokrater, och svensk media, som spred fake news om att trumpanhängare såg till att folk inte röstade på killary genom att ge dem droger och alkohol. Hur vad det med källkritiken hos MSB? Som vanligt är det hos de som högst ropar källkritik som saknar den. För det handlar endast om att trycka ner åsikter man inte gillar, och samtidigt blåsa upp sådant man själv gillar, oavsett sanningen i det.

      Svara
    • Påminner mig om när Pascan satt i tv4 och påstod att Trump-anhängare delade ut gräs i fattigare stadsdelar för att förhindra att de röstade.

      Svara
  39. Pether

     /  09/04/2018

    ”Nedgången i ekonomin härrör från motvind för Sydafrikas jordbruk…”

    Är det inte något kyligt att benämna folkmord på vita som ‘motvind’?

    http://www.gp.se/ekonomi/sydafrika-g%C3%A5r-in-i-recession-1.8047662

    Svara
  40. Senior

     /  09/04/2018

    Varför släpps inte hemligstämplarna?

    För att halva UD med Pierre Schori i spetsen skulle avslöjas. -Och halva sosseregeringen, och hela public service, och många, många andra…..

    https://www.sydsvenskan.se/2018-09-04/christoph-andersson-arkiven-fran-kalla-krigen-maste-oppnas

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 10 | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 11 | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 12 | WTF?
  4. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: