Det Stora Kacklet har redan börjat

Såg på partiledardebatten igår men önskar att jag inte gjorde det. Det var samma sak som det brukar vara, 7 mot 1 oavsett ämne. Oavsett om de vet att den 8:e har rätt eller inte. Sveriges partier styrs av känslostyrda små barn och minst av dem alla verkar Lööf och Sjöstedt vara.

Det blev så tydligt igår att avståndet mellan vad folk i allmänhet tycker om en sak och vad politiker tycker om samma sak är ljusår. De VET att det Åkesson sa igår är om inte 100% sant så väldigt nära. Men de skiter i det. Mest skiter Lööf i det. Det är helt tydligt att de 7 fullkomligt skiter i Sverige. De skiter i alla våldtagna tjejer. De skiter i alla gängmord. De skiter att sjukvården går på knäna. Att polisen inte ens utreder våldtäkt mot en 12-åring. De skiter i alla såna frågor som folk i allmänhet INTE skiter i. De är bara intresserade av makt. Frågor som är viktiga för folk är bara små irriterande myggor som surrar för dem. De är så jävla arroganta!

Där kan ni se vad jag menar. Klippet finns även på Youtube. Och på twitter. SVT tog AVSTÅND från det Åkesson sa. Det visar att även media är ljusår från vad folk i gemen anser om saker och ting.

Men för er som också vill läsa vad han sa som de inte ville låtsas om

Åkesson: ”Jobb är viktigt, jobb är avgörande. Men vi måste ju också ställa oss frågan, för hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, har alla de här sagt alltid. Det händer ju inte. Det blir inte så. Och därför måste man ställa sig frågan: Varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo det är för att de inte är svenskar. De är, de passar inte in i Sverige. Det är klart att då är det svårt att få jobb.

Här bryter Annie Lööf in och låtsas vara extra upprörd. Jag hoppas hon låtsas i alla fall för att vara så känslomässigt styrd som toppolitiker är rent farligt för medborgarna.

Lööf: (Slår näven i bordet…) ”MEN HUR UTTRYCKER DU DIG!

Åkesson: (fortsätter samtidigt som man ser på ansiktsuttrycket på Lööf att hon inser att hon gjorde bort sig) ”Det är klart att då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättningar att passa in i Sverige. Men de här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap.

Tror jag fick med det ordagrant. Åkesson avslutar med att säga till Lööf att sluta skrika, att hon alltid gör det vid debatter. Lööf svarar ertappat och TYST ”Det gör jag ju inte”.

Kan någon berätta för mig vad det kontroversiella är i det Åkesson säger? Är det inte självklara saker? Detta tog alltså SVT avstånd ifrån…?

Saken är att det inte räcker med ett jobb för att vara svensk, det är en del i det hela men inte allt. Men enligt 7-partiet och Mediepartiet så är jobb allt och det enda som avgör om man är integrerad eller en del av Sverige.

Fadime Sahindals pappa hade jobb. Är han svensk? Passar han in i Sverige? Funkar han bra i Sverige? Enligt 7-partiet och Mediepartiet så är han en välintegrerad svensk som passar in alldeles utmärkt…

Sälja röster för att få kunna köpa mark för att bygga en moské, är det svenskt? Är man svensk om man gör så? Passar man in i Sverige om man beordrar en församling vad medlemmarna ska rösta på? Är det svenskt att ge sin röst till prällen så han får bestämma? Killen som ville sälja rösterna är enligt 7-partiet och Mediepartiet välintegrerad i Sverige och passar in och anser att han står för svenska värderingar osv.

Genom att attackera sjukhus med hela klanen och hota, misshandla och spotta på sjukvårdpersonal och skrämma andra patienter så visar man enligt 7-partiet och Mediepartiet att man på ett utmärkt sätt passar in i Sverige för enligt dem är man svensk bara marken under fötterna för tillfället är svensk.

Kasta sten på ambulanser och polisen tycker 7-partiet och Mediepartiet är enormt svenskt.

Inget säger ”passa in i Sverige” så mycket som att begå Gruppvåldtäkter tycker 7-partiet och Mediepartiet.

Elda skolor och elda bilar är typiskt svenskt beteende enligt 7-partiet och Mediepartiet! Gör man det då minsann passar man in i Sverige!

Osv.

Man kan med visst fog hävda att utbildningsnivå är viktigt för att integreras, välutbildade har lättare än outbildade att bli en del av Sverige. Men det är meningslöst att tro att man kan utbilda bort ”osvenskhet” eller tro att utbildning man har med sig automagiskt gör att man vill bli svensk. Alla islamister i Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna som står på deras listor har jobb (tror jag, har inte kollat). Är de välintegrerade svenskar som passar in i Sverige? En del av dem är t o m födda i Sverige… Rösta som imamen säger, är det svenskt? Anse att om en man kommer från en finare familj så ska man inte anmäla den mannen för misshandel, är det svenskt beteende bara för man har jobb? Passar man in då?

ALLA förstår att en helt outbildad norska har MYCKET större chans att klara sig hyfsat i Sverige än en helt outbildad somaliska som vandrar runt i ett tält. Eller en outbildad norrman vs en outbildad afghan. Det är inte raketforskning vi pratar om utan beror helt enkelt på att den norska kulturen är mer lik vår, man vet ungefär hur det funkar och hur man ska vara osv. Jag hade varit lika chanslös mot en afghan i Iran som en afghan är mot en norrman här. Avståndet, inte det geografiska, mellan Sverige och den andra kulturen är helt avgörande för hur svårt det är. Är det nära, t ex Norge/Sverige, är det skitlätt. Är det långt, t ex Sverige/Somalia, är det skitsvårt. Det är så det funkar och fattar man inte det är man mer än lovligt dum i huvudet.

Jobb är inte allt utan är bara en liten del i det stora hela.

Sånt här förstår ALLA även om inte alla vill erkänna det. Även Annie Lööf förstår det. Men hon, och de andra i 7-partiet och Mediepartiet, låtsas som om det inte alls är så. De låtsas som om jobb är den enda parametern som betyder något, får de bara jobb så blir de svenskar. Grejen är att då blir de kanske papperssvenskar som säljer 3000 röster till ett parti i utbyte mot mark för moské där man kan jobba för att se till att ännu färre blir en del av Sverige…

Det här är komplexa frågor och om man ska prata om vad som är populism och inte, är inte att förminska en sån här otroligt komplex och viktig och helt avgörande fråga till att handla om ”jobb” höjden av enfaldig populism? Egentligen?

En annan sak jag noterat under de senaste 8 åren är att moderatorer hela tiden tillåter de andra att attackera Åkesson med tillmälen osv utan att säga ifrån. Igår var inget undantag. Jag tycker att SVT brukar kunna sköta debatter bra. Holmberg och Kvartoft brukar vara väldigt bra med bra frågor och följdfrågor osv. De är faktiskt bra på det mesta. Utom att se till att debattdeltagarna sköter sig vad gäller fula attacker på Åkesson. Där gör de ALLTID ett rent uselt jobb. De är inte ensamma, detta gäller över hela linjen, alla medier missköter detta enormt.

Syftet med att kasta skit på Åkesson är att förstöra en debatt om viktiga frågor. Inget annat. Det är enda syftet. Att leda en debatt handlar inte bara om att fördela tid och frågor utan också om att se till att deltagarna sköter sig. Där missar man grovt varje gång. Eller missar man…? Man gör ett riktigt skitdåligt jobb varje gång vad gäller det i alla fall oavsett om det är medvetet eller ej. SKITDÅLIGT ALLTSÅ!

Hade jag varit Åkesson hade jag varje gång de sköter sitt jobb så skitdåligt sagt till dem att om inte de klarar av sitt jobb så drar jag eftersom det då är meningslöst att vara där. Bara säga att man inte är där för att bli förolämpad och för att vara de andras toalett när de inte klarar av att debattera viktiga frågor.

Där är partiledarna för 7-partiet…

Sverige brinner, sjukvården går på knäskålarna sen många år, gruppvåldtäkter varje vecka, skjutningar ett par gånger i veckan, imamer som hetsar mot judar, stenkastning mot polis och räddningstjänst, skäggpoliser som vaktar och hotar, islamism, terrordåd. Osv osv osv osv. Allt direkt kopplat till decennier av misslyckad migrations- och integrationspolitik. Då anser Annie Lööf att hur Åkesson uttrycker sig, när han uttrycker sig högst normalt, är det man ska bli upprörd över…

Att passa in i Sverige

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

215 kommentarer

  1. uffenordholm

     /  09/08/2018

    Nu är jag inte arbetsgivare, inte ens chef, men om jag skulle välja bland några kandidater till ett jobb så skulle jag börja med att sortera bort alla som inte har den nödvändiga kompetensen/erfarenheten. Därefter skulle jag rangordna de resterande.

    MEN, och det är ett stort MEN, alla med icke-västerländska namn skulle hamna några platser längre ner i högen än de skulle gjort med ett västerländskt namn. Och det har inget med ras eller liknande att göra, utan istället kultur. Jag kan, per automatik, vänta mig att västerlänningar (och främst svenskar och andra skandinaver) passar in i kulturen på arbetsplatsen utan problem, medan jag inte kan vänta mig det samma av icke-västerlänningar.

    Och för dem som har muslimska namn och söker jobb så är det ännu svårare: alldeles för många muslimer har bevisat att de ”måste” få specialregler som gäller bara dem att jag skulle inte ta risken att anställa någon som ens har en möjlighet att vara muslim. Och eftersom jag inte kan kräva ett svar på frågan ”Är du muslim?” så hanterar jag problemet genom att aldrig kalla någon som kan vara muslim till en intervju.

    Ovanstående gäller för arbete, och jag kan tänka mig att ungefär det samma gäller för tex bostäder: privata hyresvärdar sorterar bort dem som kan tänkas ställa till med problem på olika sätt, och de får egentligen aldrig chansen att hyra.

    Och det är väl ungefär detta JÅ menar med hans ”passar inte in” eller vad han nu sade: det har inte med DNA, eller med etnisk bakgrund att göra, utan vilken kultur man kommer från. Personer från vissa kulturer skulle kunna flytta till Sverige och knappt märkas vara utlänningar (när de väl lärt sig språket väl nog), medan folk från andra kulturer skulle kunna försöka passa in hela livet utan att någonsin lyckas.

    Svara
    • Precis och det är här DO gör ”invandrare” en björntjänst – ingen vill hamna hos DO och de vet att t. ex. handskakningar kan leda till böter. Arbetsgivare ska givetvis kunna ställa krav på hur deras anställda beter sig utåt; det finns givetvis orimliga krav (vara topless) och rimliga krav (skaka hand med motsatt kön, säga hej, vara ordentligt klädd i företagets klädsel).

      Att fler inte reagerar – eller kanske gör de det och tystas ned – är chockerande.

      Svara
      • uffenordholm

         /  09/08/2018

        Helt rätt, och för varje nytt fall som hamnar hos DO för något som tex vägran att skaka hand med motsatta könet så lär ju arbetsgivarnas vilja att anställa kulturellt avvikande personer minska lite till.

        Svara
        • Tangent: varje #metoo gör män med makt mindre benägna att jobba för nära kvinnor.

          Viktiga beslut och tips om vem man kan anställa flyttas tillbaka till herrklubb, bastu och golfbana.

          Svara
          • uffenordholm

             /  09/08/2018

            Det har, enligt rykte, redan hänt att amerikanska män inom akademierna vägrat handleda kvinnliga studenter, just för att de inser att det räcker med att en enda kvinnlig student anklagar dem för något sexuellt opassande så är deras karriär över, vare sig det mannen anklagas för stämmer eller inte. Så man kan säga att feministerna har fått det samhälle de vill ha: många kvinnliga studenter, men få kommer att ta sig förbi grundnivåerna.

          • Skulle i den miljön aldrig våga vara ensam med en kvinna som var yngre eller i beroendeställning. Självmord.

            (På någon annan blogg nämndes att unga vita män på dessa universitet – vilket väl är de flesta utom de konservativt kristna – ibland låtsades vara homosexuella som ett slags vaccin mot just sådana anklagelser. )

      • (Via invandringsdebatten.se)
        ”Huvudet på spiken, Jimmie!”
        http://www.kaziva.net/blog-native/2018/9/8/huvudet-pa-spiken-jimmie
        ”Det Jimmie sa är ju så självklart. Man är inte svensk bara för att man bor i Sverige eller för att man har svenskt medborgarskap, som för övrigt är löjligt enkelt och kravlöst att få (eller ”köpa”). Vad är det med denna besatthet om att alla i hela världen ska vara svenskar? Blir blonda Anna Andersson afghan om hon flyttar till Afghanistan?
        […]
        På grund av den misslyckade integrationen så passar stora grupper av invandrare inte in. De umgås inte med svenskar och de kan inte språket tillräckligt bra. De har istället försökt återskapa sitt eget land och sin egen kultur i Sverige.
        […]
        Det är helt och hållet Sveriges fel. I åratal har det kravlösa samhället, precis som Jimmie sa i debatten men som den mesta rapporteringen efteråt väldigt fullt har klippt bort, anpassat sig efter invandrarna och deras kultur. Att ens prata om andra alternativ har varit rasism.
        […]
        Att fortsätta göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat brukar vara definitionen på en idiot, men det är precis hur Sveriges regeringar har hanterat integrationen.”

        Svara
      • x

         /  09/08/2018

        @Polyester Poontang
        ”det finns givetvis orimliga krav (vara topless)”.

        Varför skulle det vara ett orimligt krav t.ex. på en strippklubb?
        Så länge arbetsgivaren är tydlig med vad som krävs för jobbet så är det inte orimligt för ingen är ju tvungen att ta just det jobbet.

        Svara
        • Ja, på en strippklubb är det ett rimligt krav, men på ett jobb där du sorterar papper är det inte. Borde varit tydligare där.

          Som sagt, ingen ska vara tvungen att ta något jobb, men arbetsgivare ska också inte ställa orimliga krav. Är du någon som ska representera ett företag utåt så är det rimligt att förvänta sig vissa saker, men kanske inte andra.

          Svara
    • Det som Uffe Nordholm skrev är säkert sant. Så fungerar arbetsmarknaden.

      Färdigheterna är ännu mer utslagsgivande:

      Svara
    • Skeptisk

       /  09/09/2018

      När Sverige behövde arbetskraftsinvandrare på 60-70-talen kom många från Finland. De har en liknande kultur, men många vägrade lära sig svenska. Då införde man finska skift på många industrier. Men så kan små arbetsgivare inte göra. Bara att lära sig språket och kulturen. Annars får man inte jobb.

      Svara
      • Kronblom

         /  09/09/2018

        I Hällefors var det 1/3 finska invandrare och V fick 1/3 av rösterna. Liknande i t.ex. Fagersta.

        Svara
  2. Tor

     /  09/08/2018

    För det första; Tack MiT för din överjävligt långa och utförliga serie om Toklandet det senaste året. Det skrämmande är att det inte är en text med åsikter. Allting finns publicerat med text och bild.

    För det andra; Du skriver att du skulle ha lite chans mot en Afghan i Iran. Stämmer inte.
    De flesta i väst har mycket goda chanser att få jobb och tjäna goda pengar i Mellanöstern.
    Hela Mellanöstern är fullproppad med experter från väst. Hela deras inkomst från olja är ju tack vare att det fått hjälp med att pumpa upp den och sälja den.
    De moderna arabstaterna är alla uppbyggda av ingenjörer från väst.
    Sjukhusen vimlar av läkare från väst. De bästa skolorna har lärare från väst osv.
    Utan vår hjälp med kunskap och deras oljepengar så skulle till exempel Dubai fortfarande vara en sandlåda.

    För det tredje; Ska bli fantastiskt intressant att följa politiken efter valet.
    Kommer de andra partierna och SVT att kunna fortsätta mobbningen av Åkesson när han stiller på typ 25-30%?

    För det fjärde; Lööf och Sjöstedt skriker och visar känslor för det finns en viss del av befolkningen som går igång på detta.
    ”När någon blir så upprörd måste det vara sant!”
    Hela vänstersidan manar ju ständigt till folks känslor – inte så mycket till fakta.
    Afghan-amnestin är ett tydligt exempel.
    De har fått nej i alla instanser, och det är rätt så bra jobbat med tanke på hur lätt det är att få asyl i Sverige. Det är fakta och de ska ut.
    Men då träder känsloargumentet in – så de får stanna.

    Svara
    • Mycket ont kan man säga om den vita kränkta medelålders cis-mannen Kamrat Sjöstedt, men skriker gör han faktiskt inte. 😉

      Svara
  3. Tor

     /  09/08/2018

    Enligt samnytt.se har ”Älskade” Arif gripits vid AfS möte i Kungsträdgården för våld mot tjänsteman.
    Polisen måste ny förbereda sig för förvaring av alla kuddar med hjärtan som kommer att skickas.

    Svara
  4. Intressant med Jonas Sjöstedts kopplingar till terrorgrupper.

    Rent spontant så tänker jag att det finns en ren desperation att Socialdemokraterna ska bli största parti; de flesta vet att (S)-röstare kan lägga rösten på V om de vill ha mer vänster eller MP om de vill att partiet ska gå mer åt höger. Jag tror att dessa regler är utslagna i år på grund av Socialdemokraternas dåliga opinionsläge.

    Morgondagen och måndagen kommer bli rysare!

    Svara
    • Menar du att MP ligger höger om S? Jag skulle snarare säga att de ligger vänster om V, eller precis bredvid.

      Svara
      • Nu pratade jag rent allmänt av hur många Socialdemokrater upplever de rödgröna – inte egentligen verkligheten. Jag brukade resonera precis på det viset och känner många som fortfarande resonerar så.

        Svara
  5. Två olika saker som ”stoppats.”

    1) ”Ansvarig utgivare: Vi står fast vid beslutet”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hanna-stjarne-star-bakom-var-utgivares-bedomning
    ”På fredagskvällen gjorde SVT:s ansvariga utgivare bedömningen att ett enskilt uttalande i direktsändning, vägt mot lagen, behövde bemötas.”

    2) ”Programledare kritiserade SD – UR stoppar hel programserie”
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7038265
    ”Det är oerhört allvarligt om public service tar partipolitisk ställning.”

    Tycker personligen att #1 var fel och #2 var rätt. Förstår att #1 var ”inköpt” och #2 var ”eget”. Men ändå. Lite olika kriterier verkar det finnas på olika håll i organisationen.

    Det som är gemensamt är rädslan och osäkerheten. Avsaknaden av ryggrad. Försvar för yttrandefrihet. Tron att lyssnare och tittare kan tänka själva.

    Svara
  6. Dreadlock

     /  09/08/2018

    Jo tack ska du ha , Mit, din jävla sadist 🙂

    Undertecknat har gått in som valarbetare åt (SD) till viss del ofrivilligt , till viss del på direkt konfrontation, jag tror att jag vunnit minst 4 röster åt SD på min arbetsplats ENBART på ett djupt misstroende på minoritetsregeringen (s) och (Mp)
    Tillägg : Detta är andra och tredje generationens invandrare som vill vara en del av Sverige, och som är in i märgen TRÖTTA på att någon idiotpolitiker på vänsterflanken vill använda oss för ett alibi för en ”förtryckt” grupp i samhället som måste matas med miljoner skattepengar till några gapiga idiotföreningar, som annars ställer till med kaos.

    Det måste bli en OMEDELBAR rensning av alla bidrag till Fata Morgana religioners krav. Tillbaka ökenlandskapet. Tillbaka där ni kan använda machete för att hugga av huvuden på grannklanen. Så- Fuck off. Vi vill inte ha er här i landet.

    ( Snippet taget ur verkligheten idag, inte mina ord) Snacka om spänning.

    Svara
  7. MiT

     /  09/08/2018

    Svara
    • Ganmans ”Tolv förutsägelser” (17 januari 2017)

      ”4) Alliansen kommer hellre att ställa sig bakom en ”DÖ 2” än att agera ihop med SD
      […]
      Allt för att kunna sjunka i djupet med värdegrundsflaggan i topp.

      Det är det viktigaste för M.”

      Svara
    • Dr. Colosso

       /  09/08/2018

      Tack Maria för att du gör mig ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt när jag röstade på SD istället för M

      Svara
    • G

       /  09/09/2018

      Hon har vetat länge…

      Hade Åkesson hetat Hanif Bali ist så hade hon inte skrivit tweeten som MiT postade. Och Lööf hade aldrig skrikit ”hur uttrycker du dig”, av flera anledningar. Övertygad om att Hanif fattar vad/hur Åkesson menade (även om han kanske inte uttrycker det öppet i soc.med, för det kan ju uppfattas som medhåll, och det är nog ett big no no) och inte tolkar det han sade som en jävla idiot. Well, Maria, jag har vetat något om M väldigt länge också, det är att folk som Hanif inte finns i överflöd inom M, utan att majoriteten fortfarande är idioter som vägrar förstå sig på och acceptera verkligheten så som den är, och att era *integrationsplaner* aldrig kommer fungerar i detta land. Synd att just Maria skrev tweeten, en M-kvinna som jag tidigare tyckt varit mycket bra. Men nu gick hela mitt förtroende upp i rök, det går som sagt fort, ibland extremt fort, att rasera ett förtroende personligen eller på partinivå, men att bygga upp förtroende tar alltid en evighet. Värt att tänka på. Ibland är tydligen allt som krävs en endaste tweet och vips så är det tidigare förtroendet och goda anseendet borta.

      Svara
  8. Tor

     /  09/08/2018

    Frågor till nästa val:

    Valet i morgon är naturligtvis enormt spännande.
    Ska SD få 30%?
    Åker MP ut?
    Kommer AfS in?
    Hur mycket kommer S och M att rasa?

    Frågan är hur islamister kommer att mobilisera till nästa val?
    Kommer vi då att få se ett islamistiskt parti?
    Vad händer med C, S och V när ett islamistiskt parti finns?
    Jag tror att C kommer att minska med finnas kvar. Där kommer alla miljönissar att från ett MP som är borta att samlas.
    V kommer alltid att finnas. Det är tillräckligt många Svenskar som drömmer om den där revolutionen.
    S är det stora frågetecknet. För varje val dör det av fyra år av gråsossar. Påfyllnad av nya invandrare kommer att stoppas. Nya invandrare går in i I (”Islamisterna”).
    De fåtal arbetare som inte redan gått över till SD i detta val gör det om fyra år.
    Vilka finns kvar?
    Ja en hel radda av battiktanter och kvinnor i offentlig sektor. Kommer S att bli ett rent kvinnoparti?

    Övriga partier då?
    M imploderar genom uppväxt av MED och AfS. Det går inte att återvinna förtroendet igen.
    L och KD försvinner.

    Hur kommer blocken att se ut i detta läget?
    SD, MED, AfS och M
    S, V, C och I

    Vilda gissningar.
    Vad tror ni?
    Allt detta kan ju tänkas ta två mandatperioder.

    Svara
    • Tror det var Westerholm som sade att visst kan S och M med lätthet bilda regering – om de verkligen vill ge sina partier dödsstöten.

      Sjunneson hade ett par idéer om vad som krävs, och vad som kommer att hända om inget av vikt genomförs denna mandatperiod.

      Den kommande auktoritära regimen

      Tror på minst 25% för SD. Största parti. S under 23, M under 20, Mp ut, L och KD kvar med nöd och näppe. AfS kommer nog inte in den här gången, men skulle vara både bra (”användbara”) och nyttiga för andra partier i riksdagen.
      Radio Bubblas valspecial nämnde hur AfS har en Trump-nivå (dvs hög) på sin retorik. Man kommer från klistermärken av näsor till att både nämna de problem man vill lösa genom ”återvandring,” och att kalla DN för ”Dagens Dumheter”. Och man får DN att trycka det!

      Det stora genombrotten för AfS dröjer nog, svenskar är inte lika mottagliga som amerikaner för den stilen. (Eller inte lika trötta på etablissemanget – ännnu?)

      Ja, med I, V, och SD är det nog slut för S. De kan bli kvar som 10% någon generation till Rörelsens verksamheter i diverse näringar försvunnit eller sålts.

      M-väljare kan väl lika gärna välja C, KD eller SD. Just nu ser det ut som om L försvinner först, men KDs framgång kan vara tillfällig om man återgår till ”stilla i båten”.

      StatistikOpinion har några bilder (med data från YouGov) om hur män respektive kvinnor röstar:
      *https://twitter.com/StatistiskO/status/1037353564719525889*
      *https://twitter.com/StatistiskO/status/1037353152746545158*

      S har redan 61% kvinnor. Mp är ungefär likadant, med 62%. C har hela 74% kvinnor.
      SD 68% män.
      M, V, L, Kd mer balanserade, högst 56% endera.

      Svara
    • HanUtanKoll

       /  09/08/2018

      Jag är faktiskt förvånad att I inte deltar i detta val, vad hände igentligen med det projektet?

      Sossar som hoppas på muslimska röster ser till att valmyndihetens kvarnar mal extra långsamt?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/09/2018

        Jag gissar på att de hade svårt att hålla sams.
        Det är inte så att fredens religion funkar speciellt friktionsfritt muslimer sinsemellan. Lite som anledningen till varför vi har en uppsjö av romska föreningar i Sverige, en för varje klan.

        Svara
  9. Jag är full av tacksamhet.

     /  09/08/2018

    Jag får till en början tacka MiT för ett ytterligare strålande inlägg. Rakt på sak utan krusiduller.

    Sedan måste jag bara uppmärksamma ngra andra aktörer som är värda hedersomnämnanden i SD:s kamp att bli största parti i årets val. I nu nämnd ordning.

    1. Alla kriminella individer som på ett eller annat sätt tagit sig hit utan vare sig ID-handlingar eller resedokument och som kommit i åtnjutande av svensk välfärd på ytterst lösa boliner, och som nu visar sin ”tacksamhet” genom mord, våldtäkter, misshandel, narkotikabrott, spritsmuggling, bedrägerier, bidragsbrott, stölder, rån, skattebrott, bokföringsbrott, penningtvättsbrott, förolämpningar, förtal, mutbrott, terroristbrott och diverse andra kriminella aktiviteter.

    2. Svensk MSM som gör allt i sin makt för skydda dessa kriminella individer i syfte att låta dem fortsätta sin kriminella verksamhet och därigenom köra detta land rakt ner i avgrunden och i som i detta syfte tar till rent fascistiska DDR-knep; nu senast åskådliggjort genom SVT:s bajsnödiga behov att ta avstånd från det enda riksdagsparti som påtalar problemen.

    3. Svensk sjuklöverpartiet som gör allt i sin makt för skydda dessa kriminella individer i syfte att låta dem fortsätta sin kriminella verksamhet och därigenom köra detta land rakt ner i avgrunden och i som i detta syfte tar till rent fascistiska DDR-knep; nu senast åskådliggjort genom Annie Lööfs bajsnödiga behov av att ”slå näven i bordet” och börja gapa och skrika medan en annan debattör har ordet och därigenom ge det likaledes bajsnödiga SVT enligt p 2 ovan, en anledning till att börja svamla om avståndstagande från vad som sägs i en debatt inför ett val där till synes vuxna människor med höga löner beter sig som j-a barnrumpor.

    MickeP
    (jobbar som åklagare vid EBM i Malmö, ser skiten inifrån och har fått nog flera gånger om)

    Svara
    • Jag är full av tacksamhet.

       /  09/08/2018

      Shit. Glömde hedersomnämna nr 4.

      4. Kjelle Bergqvist och alla hans kända kändisar. Denna video får tala för sig själv. Jag kallar den ”När den goda kändisen får tala fritt” (ingår i romanen ”Internet glömmer aldrig”).

      MickeP

      Svara
  10. MiT

     /  09/08/2018

    Svara
  11. Dreadlock

     /  09/08/2018

    (Mp) kommer att placera sig under 4% spärren, Sd blir största parti. Alliansen kommer att bli största block ( fast i minoritet) Om DÖ ska rivas upp, får vi en regeringskris. Ingen släpper in Sd i utslagsgivande röst vilket ett fall för att definiera regeringsformen. Vi får ett omval.

    Detsamma gäller förstås omvänt. Skulle vänsterblocket bli största block, så är det samma procedur, Sd blir uteslutna att definiera regeringsformen, en fortsatt minoritetsregering,med stöd av det borgerliga blocket, enligt DÖ konceptet.

    I vilket fall som, EXTEEMT illa för Sverige . Samliga tomtar som försatt oss i dagens situation sitter kvar på sina bekväma ämbeten, och inget speciellt händer.

    AfS och MED …. Verkligen ? Really ? Ingen skillnad.

    Svara
    • Som sagt var, någon fungerande regering blir det nog inte det här sidan jul.

      Svara
    • Tor

       /  09/08/2018

      Vad menar du Dreadlock?
      Allt annat än att SD får över 50% blir katastrof?
      Alla vi som röstat SD i tidigare val, men som egentligen är konservativa.
      Vi har nu möjlighet till invandringskritiska partier som är konservativa på riktigt.
      Moderaterna sedan Reinfeldt är ju inget annat än tokliberala.

      När sen SD har egen majoritet så har vi fått tillbaka sossarna från 70-talet.

      (Jag vill inte på något sätt förringa det fantastiska jobb som SD och Åkesson har gjort. Utan det hade vi inte diskuterat andra partier.)

      Svara
      • Dreadlock

         /  09/08/2018

        Inte på minsta vis avsett att förringa något parti alls i valet.
        Du borde veta mina sympatier,vid detta laget. Har postat inlägg här sedan 7 år tillbaka.

        Det enda jag påstår är att om Sverige ska bli kvitt sina politiker som försatt oss i dagens situation, är om vi väljare vet att vi röstar MOT Dö. Allt annat kan kvitta faktiskt. Men vi vet inte…

        Svara
  12. Kretin

     /  09/08/2018

    Det är bara att konstatera att SVT & Co igen hjälpte SD med ett antal röster.

    Jag hade tänkt skippa valcirkusen på TV på söndag, men jag vill nog se alla sura miner och höra deras kommentarer i vissa kretsar. Jag väntar med intresse på måndagens tidningsrubriker, vem tjuter hödst, Aftonslasket, DN eller vem ? ”Världens undergång”, ”Adolfs återkomst” osv torde vara riktningsgivande teman.

    För övrigt, jag råkar veta att ordet ”papperssvensk” har en speciell betydelse i Finland. Det är en finländare som skaffat sig svenskt medborgarskap och skryter med detta. Dessa personer är djupt föraktade i Finland …

    Svara
    • MiT

       /  09/08/2018

      Farsan berättade att de finnar som kom som krigsbarn och stannade kvar/blev kvar kallades det många år efter de fått medborgarskap vid 21 års ålder. Tills de ”bevisat” att de var svenskar så att säga. Vad som krävdes vet jag dock inte men att det skulle gå rätt många år från att man blev medborgare tills man slutade vara papperssvensk var ganska klart.

      Svara
  13. Micael Lidén

     /  09/08/2018

    Mycket bra skrivet.
    Rebloggar på micaelsblogspot.

    Svara
  14. lensof

     /  09/08/2018

    Åkesson bojkottar valvakan i SVT. Han har fått skäl att utebli.

    Kan bli intressant då det finns chans att SD blir valets största parti. Så även om SD inte kommer i majoritetsställning så blir antagligen reaktionen intressant på de 7s partiledare som har lärt sig av sina retoriker att reagera känslosamt och gärna kraftfullt. Som om (spelad) hjärtats politik skulle vara mer klok och insiktsfull än hjärnans.

    Reaktionen på våra högst mediokra journalister kan också bli intressant.

    Kacklet intensifieras.

    Alla dessa reaktioner som inget ger och ingenstans leder. Ibland låter det som a-laget på bänken utanför systemet. Alltid finns det något att käbbla och skrika om. Men de blir kvar likafullt för de vill ingen förändring.

    Och den som kommer sätta mest avtryck på hela valvakan är den som är frånvarande. Inget styr och känns som frånvaro.

    Vilket jag tror kan sätta spår på vad som händer efteråt.

    Svara
  15. Hans Thannerstig: ”BLOOD ON THE TRACKS”
    *https://www.facebook.com/100007307925589/posts/2132159203704323/*

    ”Jag såg gårdagens slutdebatt mellan partiledarna och såg regeringen (S och MP) och dess stödpartier (DÖ-partierna och ny-kommunisterna) berätta om vilket Sverige de vill erbjuda oss de närmaste åren.
    […]
    Vi har fått ett Sverige präglat av bland annat:

    […]
    • Hemlösa fattigpensionärer
    […]
    • Hamas-stöd
    […]
    • Moskeutrop på 110 decibel
    […]
    • Ministrar som koketterar med kulturrevolution och massmord
    […]
    • Politiskt inflytande för grå vargar och islamister
    • Könsuppdelade badtider men könsgemensamma toaletter
    • Våldtäktsmän som inte utvisas
    • Ökad upplevd otrygghet i samhället
    • Allt grövre gängkriminalitet
    […]
    • Kommunala bostadsinköp till polygamister
    • Utvisningar av skötsamma invandrare pga bagateller
    […]
    • Barnäktenskap och boschyrer med information om det
    […]
    • Nämndemän som dömer efter sharia istället för svensk lag
    […]
    • Antisemitism
    • Mer skattehöjningar
    • Politiker som viftar med flaggor åt plastelefanter och förklarar att de varit naiva.
    […]
    Och denna lista är långt ifrån fullständig. Då skulle inlägget säkert bli tre gånger så långt. Jag har inget minne av att detta var vad som utlovades i debatterna 2014 och 2010 och ser inga skäl till att tillmäta det som utlovades i slutdebaten igår någon större trovärdighet.

    • Är du nöjd med ovanlistade facit så röstar du på något av de två regeringspartierna eller deras fem stödpartier imorgon.

    • Är du inte nöjd röstar du på något annat – svårare är det inte.

    För egen del markerar valet ett naturligt slut på min bana som politisk kommentator på Facebook. Fyra år till med att kommentera ännu mer absurditeter? Av hänsyn till min mentala hälsa avstår jag. Och dessutom innebär alla någorlunda realistiska valutfall utom en M+KD+MED-regering med stöd av SD att jag måste ägna mer tid åt att planera för min och min familjs framtid framöver. Jag tror inte jag är ensam om att uppleva valet i morgon som Sveriges besök i last-chance-saloon för att bli någon slags framtidsland igen.
    […]”

    (Har klippt 51 punkter. Läs hela.)

    Svara
  16. Lööf skriker och bankar i bordet när en annan debattör har ordet.
    Därefter anklagar hon honom för ”manlig härskarteknik”…
    https://www.expressen.se/tv/nyheter/val-2018/annie-loofs-kanga-till-akesson-manlig-harskarteknik/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/08/2018

      I hälften av fallen, minst, så är anklagelser om manliga härskartekniker inget annat än en kvinnlig härskarteknik i sig. Varken mer eller mindre.

      Jag skulle faktiskt vilja påstå att Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt är de som i lägst utsträckning använder sig av så kallade manliga härskartekniker, i alla fall sedan Göran Hägglund lämnade över ordförande klubban till sin kvinnliga efterträdare.

      De som använder härskartekniker (manliga som kvinnliga) i störst utsträckning är enligt min uppfattning Gustav Fridolin, Stefan Löfven och just Annie Lööf. Själv har jag inget emot härskartekniker i debatter, det förgyller en annars tråkig pratstund och skruvar upp temperatur och momentum.

      Svara
      • x

         /  09/08/2018

        @Frida Gustavlin
        Så bra skrivet!
        Att anklaga andra för att använda härskartekniker är en härskarteknik i sig.

        Svara
      • Om Lööf håller jag med, hon använder absolut medvetet härskartekniker. Löfven känns mest bara som klumpig. Men Fridolin? Vilka härskartekniker använder han?

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/08/2018

          Gustav Fridolin har en patologisk förmåga att behandla sina debattmotståndare som förståndshandikappade barn, alltid det förminskande lilla gubbenretoriska anslaget efter ett tydligt tilltal med både för- och efternamn. Vad gäller Löfven så överdrev jag säkert lite.

          Svara
  17. hate-chan

     /  09/08/2018

    Om vi går tillbaka 20-30 år kunde jobb kanske vara så viktiga. Arbetskamrater kan skola in folk hur man beter sig här. Om någon i fikarummet skulle säga att de ibland kan ge sin fru eller barn en örfil när de gått över gränsen lät de fått en utskällning. Men om man inte jobbar med svenskar kan man inte integreras via arbetsplatsen. Om man inte bor med svenskar och i princip flyttat till en somalisk utpost i sverige lär de aldrig integreras. Idag har de i princip ingen verklig anledning att integreras och så länge de inte behöver eller ges möjligthet till det lär de aldrig bli det heller.

    Svara
    • Folk måste komma över det där med att ”jobb skapar integration” – i slutändan så handlar det om mängden man tar in.

      Se på finskarna som kom mellan 1950-70. Det var en betydande mängd och det gjorde att många helt enkelt aldrig kom in i ”den svenska kulturen”; nu var detta inte ett stort problem då Sverige och Finland ligger kulturellt nära varandra och dessutom var samma land i våran nutidshistoria. Mina morföräldrar, som båda var yrkesaktiva (byggarbetare / barnmorska), lärde sig aldrig svenska då de kom på 60-talet. Min mor och morbror lärde sig det då de var i skolåldern, men för mina övriga morbröder och mostrar så är det hackigt att lära sig svenska.

      Sedan så förutsätter integration att man VILL integreras; min mor är inte ens svensk medborgare och dessutom stolt finländare. Hon har varit här i 50+ år nu.

      Svara
  18. Dreadlock

     /  09/08/2018

    Svara
  19. MiT

     /  09/08/2018

    ”Socialdemokraternas maktgalna svek mot det svenska folket”
    http://www.gertrud1.se/2018/09/08/socialdemokraternas-maktgalna-svek-mot-det-svenska-folket/

    Svara
    • Senior

       /  09/08/2018

      Lång och mycket fängslande och läsvärd!

      Läs den!

      Svara
  20. Frida Gustavlin

     /  09/08/2018

    Kan inte låta bli att påminna om vilken eländig typ den där Alex Schulman är.

    https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/vad-hande-med-mitt-alskade-parti/

    ”Jag blev socialdemokrat när jag var 7 år gammal. Pappa satt på min sängkant och förklarade vad solidaritet var för något. Jag tyckte det var så fint när han sa att det innebär att ta hand om de utsatta. Han sa att Socialdemokraterna hjälper de som är svaga i det här landet. Jag älskade det. Socialdemokraterna har mycket att vara stolta över historiskt. Solidaritet som grunden för politiken. Humanismen som ständig kompass.”

    Skriver alltså Alex Stureplansmobbaren Schulman och sätter sitt överklassbarn på en av Sveriges främsta elitskolor för små barn, samma som kronprinsessan. Solidariskt som fan. Tronarvingen har alltså fått en av de 48 platserna, kanske inte så konstigt. Schulmans barn en annan, men men, det var ju bara 7998 vars föräldrar också önskade en plats.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j3bAd/har-gar-estelle-sin-forsta-dag-i-skolan

    Svara
    • x

       /  09/08/2018

      ”Jag blev socialdemokrat när jag var 7 år gammal”.

      Haha, han verkar vara en 7-åring fortfarande så som han resonerar.

      Svara
    • Fanns det partiet någonsin? Fanns det efter -68? Efter -75? Efter -80? Jag säger inte ”efter Palme” emedan det då uppenbarligen var borta. Någonstans vippade det över från arbetare som organiserat sig till heltidspolitiker som formulerade slagord.

      Vi har en maktorganisation med tentakler in i samhällets alla skrymslen och vrår. Organisationen vet hur man gör för att få och behålla makt. Länge gick det att åstadkomma detta på ett enkelt sätt, så att en majoritet av de röstande samtidigt fick det bättre ställt. Sedan mitten av 1980-talet har det dock blivit allt svårare, de gamla idéerna fungerar inte, och slagorden är tomma och innehållslösa.

      Svara
      • Rikard

         /  09/09/2018

        Hej.

        Processen startar under mitten av femtiotalet, när de politiker som rekryteras via LO inte längre har arbetar bakgrund med det fackliga vid sidan av utan är akademiker från diverse universitet, särskilt Handels. Där du tidigare fick femtioåriga gubbar med en tjugo-trettio års industri/skogs/gruv/jordbruksarbete in i riksdagen fick du nu ca trettioåriga yrkespolitiker och fackliga karriärister.

        Vi pass mitten av sextiotalet har detta börjat uppmärksammas inom Rörelsen, och av vissa inom media och kultur, och det ses som ett problem. Folkets företrädare är i allt mindre utsträckning av folket, för folket. Lägg till det ständiga hotet om radikalisering och utbrytning av dessa eller avhopp till något av de öppet pro-sovjetiska kommunistpartierna. Något som debatterades då var ”ideologiernas död” – istället för en ur en genomtänkt ideologi framtagen och pedagogiskt förklarad politisk riktning började man leverera ‘lappa och laga’-politik, klatschiga slogans á la USA, och ‘mer åt alla’; allt för att inte tappa röster. Vi skriver nu ca 1970.

        När Ingvar Carlsson tar vid är de som inte är karriärister och broilers i minoritet, och de rabiata radikal-chica aktivisterna är på väg att ta över. Kvinnolistan var ett sådant alternativ som återigen skrämde med partisplittring och avhopp. Att den nu tack vare den fackligt styrda korporativa arbetsmarknaden högavlönade arbetarklassen allt mer röstade blått, och endast gamla, sjuka och bidragsberoende röstade rött ledde till en identitetskris man fortfarande lider av. Arbetaren – säg en snickare – skall ju rösta rött, eller hur? Men han vill inte ha massinvandring, lönekonkurrens med balter och polacker, höga skatter, ingen polis, inga valmöjligheter, skyhöga skatter, skenande brottslighet, utbrett bidragsberoende, och så vidare.

        Nu hålls partiet samman av en tunn fernissa av gemensamhet, men inuti? Snart nog är vi äntligen av med vad Socialdemokraterna valde att bli när man satte makten framför allt.

        (Där fanns tidigare på den av SR nedsläckta sidan Radiogodis en diskussion mellan en Palme och Tingsten om just ideologiernas död. Den bör finnas i SR-arkivet. Rekommenderas, då Tingsten kunde uttrycka sig som få.)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • ”Socialdemokraterna hjälper de som är svaga i det här landet.” Tja, när Alex Schulman var 7 år hade man ju faktiskt slutat tvångssterilisera de allra mest utsatta i det här landet. Men var det framförallt sossarna som drivit igenom det beslutet?
      Jodå sossarna har nog stått för en hel del av 1900-talets välfärd, men de har alldeles för smutsiga skelett i garderoben för att kunna vara stolta för sin historia.

      Svara
      • Kronblom

         /  09/09/2018

        Hade jag haft en farsa som var knallalkis hade jag inte trott på ett vad han sa. Alex har samma gener.

        Svara
  21. Frida Gustavlin

     /  09/08/2018

    Började kolla på debatten mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson på Expressen. Orkar inte ens kommentera tjafset. Nu går jag och lägger mig, det får räcka nu…

    God natt

    Svara
  22. Weasel

     /  09/09/2018

    Hur kan det komma sig att SVT inte tog avstånd ifrån vad ”IS-återvändaren” sa i en intervju i uppdrag gransknibg förra året ?
    Ska jag tolka bristen på avståndstagande som att SVT sympatiserar med IS ? 🙄

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/09/2018

      Det här med att SVT ska ta ställning och avstånd är mer än löjligt. De som författat reglerna, ansvarig utgivare och granskningsnämnden måste rimligtvis anse att tittarna är idioter. Att public service ska avkrävas rättning av felaktigheter är förstås en helt annan sak.

      Svara
      • ”För er som tycker att det obehagligt att höra den här åsikten får vi upprepa att vi förutsätter att lyssnare kan tänka själva. Det står i stor still på femton språk på inbetalningskortet ni får varje år. ”

        Svara
  23. MiT

     /  09/09/2018

    *https://www.facebook.com/krankhenistan/videos/679886912377730/*

    Svara
  24. MiT

     /  09/09/2018

    *https://www.facebook.com/jens.ganman/videos/10155945357123251/*

    Svara
  25. Melmac

     /  09/09/2018

    Såhär på ”politikerårets” sista natt vill jag tacka er alla i kommentarsfältet och ett särskilt stort tack till MIT för detta andningshål av utbyte av åsikter och insikter. Jag håller inte med er alla i allt, men fy fan vad mycket roligare vi har än i de träliga partiträsken. Högt och lågt, argt och glatt, allvar och skämt, men alltid känner man sig välkommen tillbaka. Det är såhär diskusioner ska föras. Tack MIT för ditt outtröttliga grävande av galenskap i vått land! Du är en hjälte i anda med Flam, Ganman och Westerholm.

    Ha en fantastisk Söndag så tjötar vi vidare på andra sidan! Kom ihåg vad Jonas Gardell sa innan han blev en bitter socialistgubbe: Stå på er, annars gör nån annan det!

    Svara
    • MiT

       /  09/09/2018

      Tackar!

      Svara
    • Kristian

       /  09/09/2018

      Hehe, ”politikåret”! Är det närmast Jul eller Påsk?

      Känns lite Långfredag, fast utan en uppståndelse att se fram emot …

      Svara
  26. G

     /  09/09/2018

    ”Krafter försöker delegitimisera det svenska valet. SVT, med flera, spelar dessa i händerna”
    https://ledarsidorna.se/2018/09/krafter-forsoker-delegitimisera-det-svenska-valet-svt-med-flera-spelar-dessa-i-handerna-nu/

    Svara
  27. MiT

     /  09/09/2018

    Hahaha

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/09/2018

      Känns inte som ett komplett upplägg. Glöm inte Kakan!

      Svara
    • ”Vi kräver att Mp skall få stanna i riksdagen.”

      Svara
    • Tor

       /  09/09/2018

      Bra!
      Hon kanske kan samla ihop fler gråterskor när valresultatet är klart.

      Svara
  28. MiT

     /  09/09/2018

    Svara
  29. G

     /  09/09/2018

    ”Larmet: Flicka våldtagen i Köping

    En man i 20-årsåldern har gripits, misstänkt för att ha våldtagit en minderårig flicka i Köping.

    Flickan berättade om händelsen, att hon blivit våldtagen av en person hon känner, för en kvinna som hon träffade vid en hamburgerrestaurang, skriver polisen på sin hemsida.

    Polisen har sedan utfört en husrannsakan i Köping där den misstänkte mannen grips och därefter anhålls.

    Flickan har förts till sjukhus för undersökning.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/larmet-flicka-v%C3%A5ldtagen-i-k%C3%B6ping-1.8146297

    ”Man gripen för våldtäkt i Österåker

    En man har gripits misstänkt för en våldtäkt i Österåker, norr om Stockholm, vid 4-tiden, natt mot söndag.

    – Det är en kvinna som ska ha blivit våldtagen av en för henne okänd gärningsperson, säger Towe Hägg vid polisen i Stockholm.

    Våldtäkten ska ha skett utomhus.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/man-gripen-f%C3%B6r-v%C3%A5ldt%C3%A4kt-i-%C3%B6ster%C3%A5ker-1.8145820

    Svara
    • lensof

       /  09/09/2018

      Helt underbar. Den svenska valrörelsen i SVT i ett nötskal.

      Steget efter är i nuet.

      Svara
  30. G

     /  09/09/2018

    Ang det Åkesson sade i SVT:s slutdebatt sa Alice T nyss i SVT, att det är viktigt att höra hela argumentet i alla dessa fall, och om man lyssnar på hela, även efter han blev avbruten, så säger han egentligen det alla andra partier säger också, även om han formulerade sig ganska olyckligt.
    Så här säger Annie Lööf…….

    ”Annie Lööf (C): ”Ett uppenbart rasistiskt uttalande”

    I kväll möts Annie Lööf (C) och Jimmie Åkesson (SD) i en debatt på Expressen.

    I går rök Annie Lööf (C) ihop med Jimmie Åkesson (SD) i SVT:s partiledardebatt. Det var under rubriken integration som det hettade till rejält.

    – Det pratas om jobb hela tiden, och det är viktigt. Men vi lyfter inte orsaken till att invandrare inte får jobb. Det är för att de inte är svenskar och de passar inte i Sverige, sa Åkesson.

    – Hur uttrycker du dig? röt Lööf till svar och drämde näven i bordet.
    ..[..]..
    Annie Lööf är sammanbiten när Aftonbladet träffar henne.

    Jimmie Åkesson sa till Aftonbladet tidigare i dag att han blev ”fulciterad” av SVT.

    – Alla som tittade kunde höra honom säga att invandrare inte får arbete för att de inte är svenskar. Det var då jag slog näven i bordet och röt ifrån. Det var ett så uppenbart rasistiskt uttalande.

    Vad tycker du om SVT:s agerande?

    – Jag tycker det är väldigt olyckligt att SVT gav en offerkofta till Sverigedemokraterna så här inför valet.

    Strax efter att Aftonbladet träffade Annie Lööf dök Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson upp.

    Annie Lööf sa alldeles nyss att ditt uttalande igår var rasistiskt. Hur kommenterar du det?

    – Det här blir bara värre och värre. Hade hon inte avbrutit mig så hade det inte blivit sånt här rabalder.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J15Oab/annie-loof-c-ett-uppenbart-rasistiskt-uttalande

    Svara
    • G

       /  09/09/2018

      Svara
  31. G

     /  09/09/2018

    Svara
  32. Min förutsägelse April 2017 (stax efter Drottninggatan):
    * SD blir största parti 2018.
    * S velar vidare, M krymper. Något sorts samarbete håller SD från makten.
    * I övrigt förändras ingenting.

    Tittade på StatistiskOpinions sammanvägning 16 Mars 2017. Det enda som var riktigt annorlunda var
    C då 12.7 nu 8,6
    V då 5,7 nu 8,3

    Svara
    • Tor

       /  09/09/2018

      Alltid kul med förutsägelser och spekulation.
      Tack

      Svara
      • Kristian

         /  09/09/2018

        ”Greetings, my friend. We are all interested in the future, for that is where you and I are going to spend the rest of our lives. And remember my friend, future events such as these will affect you in the future. You are interested in the unknown, the mysterious, the unexplainable. That is why you are here.
        […]
        Let us punish the guilty. Let us reward the innocent.
        […]”

        (Allt handlar om hur man citerar.)

        Svara
  33. Skeptisk

     /  09/09/2018

    Vi har historisk låg arbetslöshet… bland svenskar och européer. Samtidigt har vi stora grupper utanför arbetsmarknaden. Det beror på bristande utbildning, men även på språk och kultur. Ska man få jobb på en svensk arbetsplats måste man kunna språket, arbetskulturen och kunna socialt interagera med kollegor. Man måste i viss mån bli svensk. Precis som man får bli ganska spansk om man ska jobba i Spanien.

    Åkesson sade inget kontroversiellt egentligen. Det är så världen funkar. Om hans uttalande skulle vara ”rasistiskt” eller främlingsfientligt hade slutsatsen varit att de inte kan bli svenskar och därmed körda för alltid. Tvärt om sade han att man kan bli svensk. Att samhället har en plikt att hjälpa invandrare att språkligt och kulturellt anpassa sig så att de blir anställningsbara. Det räcker inte med utbildning. Inget konstigt med det.

    Jag arbetar på en industri, Vi har svårt att rekrytera även till ganska okvalificerade jobb som inte kräver utbildning. Vi anställer mer än gärna invandrare, vilka finns på alla nivåer. Men man måste kunna språket, förstå instruktioner, kunna kommunicera och förstå arbetskulturen. Och gärna vara social under raster, julfest etc. Man måste i viss mån vara svensk. Svårare än så är det inte.

    Svara
    • lensof

       /  09/09/2018

      Språket är avgörande. Det är också min erfarenhet. Till det ett intresse och en lyhördhet för det som gäller på arbetsplatsen, i gruppen eller organisationen. En vilja att ta till sig det som finns åtminstone som kunskap. Man måste inte göra om sig men man måste vilja försöka förstå.

      Vi fick en ny kollega från mellanöstern på en arbetsplats. Han var mycket högutbildad och pratade hyfsad och begriplig engelska när han kom. I yrket kunde han använda engelskan för det var mycket av yrkesspråk på denna arbetsplats. Kollegorna var öppna och bjöd in honom i gruppen på olika sätt men responsen var dålig. Mannen blev med tiden alltmer isolerad och hans kunskaper om hur det fungerar i vårt land lärde han sig inget om. Några år senare kunde han fortfarande ingen svenska och samtidigt hade hans engelska blivit så dålig att vi inte utan ansträngning kunde förstå honom där heller. Det verkade som att han inte bara stannat i kompetens utan att den hade avtagit i hans självvalda isolering.

      Det är svårt att byta miljö och vara ny ensam i en grupp men denne mans beteende kändes nästan autistiskt och då var det en person med både mentala och intellektuella resurser. Antagligen skulle det ha ställts hårdare krav på honom från början. Det hade gagnat honom. Och arbetsplatsen som behövde och efterfrågade kompetens.

      Hur längre han blev kvar vet jag inte men det blev alltmer problem runtomkring honom. Inte heller vet jag om han blev svensk medborgare men svensk i kulturell mening blev han han nog aldrig.

      Svara
    • x

       /  09/09/2018

      @lensof
      Åkessons uttalande var kanske inte det mest smarta och taktiska trots att hade rätt i sak.
      Han borde istället använt ordet ”anställningsbar” istället för ”svenskar”.

      Svara
      • Kristian

         /  09/09/2018

        Ja, det finns en del uttryck och formuleringar som de lätt kunde sålla bort, som det där med ”nedärvd essens.”

        Folk kommer att kalla dem rasister oavsett, men man slipper i alla fall timslånga förklaringar om semantik.

        Med det förväntade valresultatet kommer det att bli många, många formuleringsdiskussioner de närmsta fyra åren …

        Svara
  34. G

     /  09/09/2018

    BBC Top Stories – ”Swedish election: Vote begins amid anti-immigration surge”
    https://www.bbc.com/news/world-europe-45461686

    Svara
    • G

       /  09/09/2018

      Ja. Det är helt sjukt vilka små hycklare och dubbelmoralister dessa politiska ”ledare” är. Mycket bra skrivet och bra samling av centerns alla fina skandaler. Dags attackera C lika ofta för all deras skit som Annie dagligen under valrörelsen älskar attackera SD.

      P.S
      Jag skulle precis posta en kommentar med länk till ditt inlägg efter att ha läst, men du hann före 😛

      Svara
      • Tack 🙂 Posta den gärna i sociala medier istället om du vill!

        Svara
        • G

           /  09/09/2018

          Det hade jag garantera gjort om jag kunde. Men jag har noll konton inom sociala medier, inget twitter, inget facebook eller annat. Håller tummarna för att MiT drar iväg en tweet 😀 Och att andra som har konton i sociala medier gör detsamma.

          Svara
  35. G

     /  09/09/2018

    ”Schulmania: Din nya vrede är kuslig, Kristersson

    När Ulf Kristersson valdes till partiordförande för Moderaterna lovade han att han skulle vara den vuxne i rummet under de politiska debatterna. Jag vet inte vad som hände, men när jag såg honom i slutdebatten i SVT i fredags var han plötsligt översittaren i rummet, som hånskrattade åt vänstersidans olika påståenden, avbröt och höll långa, vredgade uppläxningar och när någon försökte invända snäste han: NU PRATAR JAG! Jag funderade så mycket på vad som kan ha hänt.”
    https://web.archive.org/web/20180908224441/https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/din-nya-vrede-ar-kuslig-kristersson/

    Översittare? Hahahahaha!!! Och det ska DU säga, Alex?!!!!

    Svara
    • Hahaha han bankade iallafall inte i bordet! 😛
      Nu fick jag inspiration till en dikt:

      Annie Lööf skriker och bankar i bordet
      När en annan debattör har ordet
      För detta får hon en välförtjänt pik
      Anklagar honom då för härskarteknik
      Lööf tar på sig offerkofta-
      Som feminister gör så ofta. 😀

      Svara
    • Krustjev hade enligt sägandes dunkat i bordet på FN-mötet så ordentligt att hans armbandsur gick sönder. Sedan tog han till skon.
      *https://www.youtube.com/watch?v=l4JhyHz3M5U*

      (Ingen jämförelse i övrigt, utom att Lööf nu och historisk är en extrem lättviktare.)

      Svara
  36. x

     /  09/09/2018

    Sossarnas feministiska systerparti:

    Svara
  37. x

     /  09/09/2018

    Svara
    • Jäklar vilken 80-talsnostalgi det blir med både ”Atomkraft? Nej Tack” OCH My Little Pony.

      Svara
  38. x

     /  09/09/2018

    Svara
  39. x

     /  09/09/2018

    Svara
  40. x

     /  09/09/2018

    Svara
    • Ladda med Aloe Vera, tänkte jag, men det får nog bli brännskadeavdelningen.

      (Mina föräldrar skulle inte förstå vad jag pratar om. Jag själv för tio år sedan skulle inte förstå vad jag pratar om.)

      Svara
  41. x

     /  09/09/2018

    Svara
  42. G

     /  09/09/2018

    Ulf Kristersson sade nyss i SVT (på ett ungefär) att han är medveten om (blah blah blah, mitt minne är blankt) och han tycker det var bra att Hanif tog bort satiriska bilden om DN pga Ulf är emot trams och strunt. Men försvarade Hanif då han är emot det han beskrev som ensidigt fokus och rapportering om en enskild moderat politiker.

    Svara
  43. x

     /  09/09/2018

    Vänsterpartisterna hade rätt i att Venezuela är ett rikt land:

    https://twitter.com/GoldTelegraph_/status/1037496592209600512

    Svara
    • Man måste skratta eller gråta, och skulle jag börja gråta så slutar jag väl inte på länge.

      ”Skratta” får det bli. Det här är inte olycksfall i arbetet, man jobbar medvetet för att det skall bli så här!
      Hahaha! 😥

      Svara
  44. G

     /  09/09/2018

    Svara
    • Kristian

       /  09/09/2018

      PS. Förtydligande för folk som inte förstår skillnaden mellan ”regim” och ”regering”:

      Svara
  45. G

     /  09/09/2018

    Svara
    • Sune

       /  09/09/2018

      Vad är det som gör att nazismen så snabbt kan ta över ett samhälle när risken för att den besläktade islamismen gör detsamma enligt samma källor är nästan obefintlig?

      Svara
  46. G

     /  09/09/2018

    Svara
    • Just nu: ”Ledande bud 29 100 kr”

      Men för sjutton gubbar, Jan:
      ”Den eventuella inkomsten ger jag oavkortat till Expo. Det är en organisation som i vått och torrt kämpar mot nationalismens unkna världsbild.”

      Svara
      • Rikard

         /  09/09/2018

        Hej.

        Så en officer i en nationalstats väpnade styrkor anser att nationalismen är något som skall motarbetas?

        Hur får du i hop det, Jan?

        Nå, Jan, är du en svensk soldat, eller är du någon annans knekt?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Senior

         /  09/09/2018

        Ganska graverande att en förment liberal partiledare skänker pengar till en vänsterextrem organisation som åsiktsregistrerar under synnerligen diffusa förhållanden.

        Svara
      • Rikard

         /  09/09/2018

        Hej.

        Nån här är riktigt syrak på dig, Kristian – tre nedtummar för att du berättar om Jans skjorta, och att någon med mer pengar än vett vill betala dryga trettio lax för den…

        Dansat jenka på nåns tår, kanske?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  09/10/2018

          Märkligt inlägg att nedtumma! Jag har sagt dummare saker förr!
          Försöker se till absoluta tal – någon har ännu mindre vettigt än jag att företa sig.

          Svara
          • Senior

             /  09/10/2018

            Det är nog att Jan skänker pengarna till expo som tummas ner på, det är nog inte du utan Jan som får dessa nedtummar.

          • Ja, jag tolkade det så vid en andra genomläsning!

  47. G

     /  09/09/2018

    Svara
  48. G

     /  09/09/2018

    ”UPPGIFTER: Afghanledaren Arif Moradi gripen för våld mot tjänsteman”
    https://samnytt.se/uppgifter-afghanledaren-arif-moradi-gripen-for-vald-mot-tjansteman/

    Svara
  49. G

     /  09/09/2018

    Svara
  50. G

     /  09/09/2018

    ”Vet ungdomar varför de hatar Sverigedemokraterna?
    Vi får ungdomarna att tänka till en extra gång genom att ställa frågor.”

    Svara
  51. G

     /  09/09/2018

    ”I den här videon går Batte Bjälkskog och Mattias runt och intervjuar ungdomar om vad de kommer att rösta på, varför och vad man inte bör rösta på. Vi hittar även på sjuka påståenden om partier för att se hur lättlurade ungdomar är.”

    Från kommentarsfältet under videon…..

    ”Här ser man verkligen vänsterns rätta ansikte, man röstar helt enkelt på vänstern om man har 0 koll på politik.”

    ”Fan vad folk är dumma i huvet”

    ”Skrämmer mig fan hur hjärndöda dessa människor är.”

    ”Svenskar är ju helt hjärntvättade.. stackar oss!”

    ”Hahahaha Fyfan vad alla är efterblivna de kan inte ens nämna anledningar utan de går bara på känslor eller vad de läst på media.”

    Svara
  52. Kristian

     /  09/09/2018

    Sandelin: NÖDVÄNDIGT ATT PUNKTERA MYTEN OM MIGRATIONENS ÅTSTRAMNING
    https://detgodasamhallet.com/2018/09/09/nodvandigt-att-punktera-myten-om-migrationens-atstramning/
    ”Överallt i media kolporteras nu åtstramningsmyten ut: att Sverige nu har en mer restriktiv migrationspolitik.
    […]
    I korthet ger resultatet av mina kontakter med Migrationsverket vid handen att åren 2018 – 2021 kommer Sverige i runda tal att bevilja mellan 400 000 och en halv miljon uppehållstillstånd till asylsökande, anknytningar och arbetskraft från tredjelandsmedborgare (utanför EU/EES). Detta är lågt räknat eftersom det beräknas tillkomma 120 000 ärenden som ska behandlas i migrationsdomstolarna och Migrationsöverdomstolen.
    […]
    Sammanlagt runt en halv miljon migranter, en betydande majoritet från utomeuropeiska länder, antas alltså komma till Sverige fram till och med år 2021. Lägg därutöver till alla överklaganden och personer som går under jorden efter ett avslag.
    […] vi har tagit emot fyra gånger så många asylsökande (och därmed också anhöriga) som övriga Norden har gjort tillsammans.”

    Svara
    • Nisse Hult

       /  09/10/2018

      Det är ju här vi har katastrofen för oss gamla svenskar i Sverige och som är så otroligt moraldödande. Sverige är straffat mycket hårdare än resten av norden och ännu värre än resten av europa. Detta måste nu in i regeringsbildningen och stoppas. Det är illa nog med de problem vi redan dragit på oss.
      Socialdemokraterna hade ett gammalt förslag om räntelån till bostadsbyggande 1988 och det kanske skulle kunna vara något, asylsökande får låna till uppehälle och sen betala tillbaka. Tar dom springnota så är vi i varje fall av med personen, dom som antar utmaningen betala tillbaka till Sverige. Bättre än nuläget när allt är bidrag till asylanterna.

      Svara
  53. G

     /  09/09/2018

    Svara
  54. G

     /  09/09/2018

    Om han varit Nazist då, inga åtgärder från partiet då heller? Verkligen ett sjukt hycklarparti detta!

    ”Klanpolitiken pågår precis under ytan i Sverige. Det går inte att ignorera längre. Uppdrag granskning visar i sitt senaste program hur Ali Khalil, gruppledare för Miljöpartiet i Botkyrka, försöker sälja Alby moskés röster till Moderaterna. I utbyte ville man beviljas bygglov för en ny moské. Med de 3000 rösterna skulle Moderaterna ha tagit över makten efter valet. Tack och lov tackade man nej.

    Redan för två år sedan avslöjade jag att Ali Khalil på sin Facebooksida gillade Muslimska brödraskapet och Yusuf al-Qaradawi, som anses vara dess chefsideolog. Då var Khalil vice ordförande i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden för Miljöpartiet i Botkyrka. Avslöjandet ledde till en dementi från Khalils sida, men inga åtgärder från partiet. Två år senare hade han alltså avancerat till gruppledare. Med vilka röster då i ryggen, kan man fråga sig? Varför misslyckas Miljöpartiet gång på gång med att hålla rent från islamister i sitt parti?”

    Svara
  55. G

     /  09/09/2018

    Svara
  56. G

     /  09/09/2018

    https://twitter.com/AnnHHeberlein/status/1038763452607721472

    ”Heberlein angreps utanför vallokalen i Lund

    Kring halv ett på söndagseftermiddagen ska mannen ha dykt upp och kallat henne ”fascist” och ”hora”.

    – Jag tycker det är oerhört sorgligt att människor försöker hindra en demokratisk process på det här sättet, säger hon.

    Riksdagskandidaten och författaren Ann Heberlein (M), hade befunnit sig utanför vallokalen i Katedralskolan i Lund sedan åtta på morgonen för att dela ut valsedlar.

    Vid halv ett på eftermiddagen blev hon plötsligt närmad av en främmande man, på väg in mot vallokalen.

    – Du är emot godhet, hela Sverige hatar dig, berättar Heberlein att mannen ska ha sagt.

    På sin Facebooksida beskriver hon hela mötet med mannen.

    ”Jag blir angripen av en man när jag delar ut valsedlar utanför vallokalen på Katedralskolan. Han står fem centimeter från mitt ansikte. Han kallar mig fitta, säger att hela Sverige hatar mig och att jag förstör vårt land”, beskriver hon attacken.

    – Han stod väldigt, väldigt nära mig, och hans buk vidrörde mig. Jag uppfattade honom som väldigt aggressiv. Han slog mig inte, men jag fick backa.

    Heberlein skriver att mannen gått in för att rösta efter det första verbala angreppet. När personen kom tillbaka ut från vallokalen ska han återigen gått till attack, varpå Heberlein ringde sin make och kallade på hjälp.”
    https://www.expressen.se/kvallsposten/ann-heberlein-m-pahoppad-utanfor-vallokalen/

    Svara
    • G

       /  09/09/2018

      ”Företrädare för Sverigedemokraterna blev angripna av två unga män utanför Ösmo på söndagsförmiddagen.

      Företrädare för de andra partierna fick rycka in och skydda de två SD:arna, berättar Emilia Orpana, ordförande för SD i Nynäshamn.

      – Jag är själv gravid så jag blev väldigt rädd för att han skulle få för sig att slå mig i magen, säger hon.
      ..[..]..
      Två unga män, där en av dem var drivande, hotade de två Sverigedemokraterna till livet samtidigt som han fäktade mot dem och försökte ta tag i deras valsedlar, berättar Emilia Orpana.

      – Vi blev kallade för ”jävla rasister” och ”horungar”. Vi blev hotade med att de skulle stampa på våra huvuden och mörda oss, berättar hon och fortsätter:

      – Han sa ”jag ska spotta på er”, sedan spottade han åt sidan så att det hamnade på en moderat.

      När stämningen blev hotfull ryckte företrädare för de andra partierna in för att undsätta de två Sverigedemokraterna, säger Orpana.

      – Jag känner en enorm tacksamhet till mina kolleger i de andra partierna som gick emellan och hjälpte till. Det var en fin demokratisk gärning som de gjorde – att de visade att de inte accepterade att någon kom och var hotfull.
      ..[..]..
      Det var M-politikern Anders Karlsson och MP-politikern Bernt Månsson som gick emellan när Emilia Orpana och hennes SD-kollega blev hotade av två killar i 20-årsåldern.

      De berättar om händelsen i Expressen TV:

      – De skränade högt att SD är nazister och en hel del grövre saker än så. Då gick Anders och jag emellan, säger Bernt Månsson.

      Anders Karlsson berättar att de hotfulla personerna lämnade platsen, men sedan återvände.

      – De kom tillbaka en gång till och hotade en gång till och spottade mot oss. Det träffade i handen. Man skrek ännu mer och kom tillbaka en tredje gång, säger Anders Karlsson.

      – Stämningen var ganska uppskrämd. Ingen hade räknat med att någon av oss skulle råka illa ut, säger Bernt Månsson.

      De är båda överens om att det som hände i dag i Ösmo inte får hända igen.

      SD:s partiledare Jimmie Åkesson kommenterar händelsen i Expressen TV:

      – Min bild är att det varit ovanligt många överfall, attacker kring valstugor och ute på fältet. Det är en väldigt tråkig utveckling. Det är också ett resultat av det polariserade klimatet.

      Expressens reporter berättar att det handlar om Emilia Orpana, SD:s ordförande i Nynäshamn.

      – Det är jättetråkigt. Jag vet inget om det – så fort vi kommer här i från får vi kolla upp vad det handlar om och om vi kan göra något, säger Jimmie Åkesson.

      Kort efter att händelsen har blivit känd kommenterar Stefan Löfven uppgifterna:

      – Det finns sådana krafter i vårt land och därför är det så viktigt att vi står upp för demokratin och allas lika värde. Vi måste också öka jämlikheten i vårt land då får vi inte sådana krafter, säger Löfven.

      Kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke, MP, kommenterar händelsen i Expressen TV:

      – Jag blir bedrövad. Det är ju fruktansvärt Jag förstår att Emilia var i chock nu – jag hoppas verkligen att polisen får tag i den här personen som var hotfull, säger Alice Bah Kuhnke och fortsätter:

      – Vi vet att förtroendevalda är utsatta för allt fler hot och många hoppar av sina uppdrag. Det är i förlängningen ett hot mot demokratin.”
      https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valarbetade-hotade-vid-vallokal/

      ”Gravida SD-aren Emilia dödshotades vid vallokal av invandrare: ”Rädd att han skulle slå mig i magen”
      …..
      enligt källor till Nyheter Idag har invandrarbakgrund”
      https://nyheteridag.se/gravida-sd-aren-emilia-dodshotades-vid-vallokal-av-invandrare-radd-att-han-skulle-sla-mig-i-magen/

      Svara
  57. G

     /  09/09/2018

    ”S sista minuten-strategi: Skickade 700 000 sms

    S har under valdagen skickat ut sms till 700 000 väljare, kan Expressen berätta. Ambitionen är att nå väljare som inte brukar rösta – och få dem att rösta på S.

    – Även valdagen tycker vi är en bra dag att hålla kontakt med väljare, säger Johan Öhrn, ansvarig för Socialdemokraternas samtalskampanj.

    Socialdemokraterna har under valdagen skickat ut sms till 700 000 mobiltelefoner i Sverige.

    Sms:en har gått ut till ”geografiska områden med lågt valdeltagande”.

    – Vi har bett våra leverantörer skicka ut sms framför allt till de områden där vi vet att de som bor där faktiskt kan tänka sig att rösta på Socialdemokraterna.”
    https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-sista-minuten-strategi-skickade-700-000-sms/

    Svara
    • G

       /  09/09/2018

      ”Stefan Löfvens sista stöt – locka pensionärerna

      Bara timmar innan vallokalerna stängde – då satsade Löfven på pensionärerna.

      Till sin hjälp tog han finansminister Magdalena Andersson.

      – Det handlar om trygghet på ålderns höst.

      Till sin hjälp tog Stefan Löfven välkända socialdemokrater – eller vallokomotiv som partiet själva kallade dem: Utrikesminister Margot Wallström, finansminister Magdalena Andersson och försvarsminister Peter Hultqvist.
      ….
      De fyra tog under söndagen kampanjbussen till Sundbyberg för att fika med pensionärer. Finansminister Magdalena Andersson presenterades då av Stefan Löfven som ”världens bästa finansminister”.

      Magdalena Andersson talade också om pensionärerna som de som ”byggt detta Sverige” och hur de ska ”hedras och inte straffbeskattas” med högre skatter än löntagare.
      …..
      Under dagen höll Stefan Löfven också ett sista torgmöte i Vällingby Centrum. Även då var målgruppen pensionärer och barnfamiljer. En tydlig del av taktiken var att hota med Sverigedemokraterna.

      – Om ni är arga över orättvisorna så förstår jag det, det är jag också. Men att minska orättvisorna genom att rösta på SD:s som att släcka eld med T-sprit. Det är farligt och kontraproduktivt, sa han till publiken.”
      https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofvens-sista-stot-locka-pensionarerna/
      https://web.archive.org/web/20180909154118/https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofvens-sista-stot-locka-pensionarerna/

      Svara
      • Kronblom

         /  09/09/2018

        Inne i min röstningslokal stod en sossekärring som på eget bevåg sa åt alla att inte ta röstsedlar ur lådorna utan använda de som hon delade ut. Ett vuxet syskonbarn var med och sa åt henne att hålla käften. Jag väljer själv vad jag röstar på, inte du! Jag tror SD får närmare 50% i mitt valdistrikt.

        Svara
        • uffenordholm

           /  09/09/2018

          Är inte det olagligt? Jag kan tänka mig att det är svårt att hindra dem från att stå utanför röstningslokalen, men i den borde det vara enkelt, tycker jag.

          Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/09/2018

          Det som är intressant är att många gräsrotsarbetare verkar tycka att det är fullt legitimt att småfuska och fiffla så att det stora demokratihotet SD inte ska få mer inflytande. Stötte själv på en tjej i vallokalen som knackat dörr i området för ett av de rödgröna partierna, en helt vanlig lirare, trevlig som vilken som helst.

          Hon kunde dock inte hålla sig, utan underströk ett flertal gånger med upprepade påpekande att ”du får inte rösta på SD”. Jag upplös att sådant beteende inte är tillåtet i svenska vallokaler, varpå personen helt uppriktigt säger ”det visste jag inte, men jag är här som privatperson”. Jag säger att det spelar ingen roll om du är privatperson eller ej (klart som fan hon är en privatperson), sådant beteende hör inte hemma i vallokalen. Denne höll sedan med om att det är en väldigt bra princip och sa inte ett knyst mer.

          Helt otroligt att unga personer, särskilt partipolitiskt aktiva, har en sådan slapp inställning till vad val är, att de är så okunniga om anledningarna till principerna som styr säkra, oberoende och fria val.

          Svara
  58. G

     /  09/09/2018

    Svara
    • Kristian

       /  09/09/2018

      Hmm, kanske kunde man få Kjelle och kompani att skriva ”vad som helst utom SVERIGEDEMOKRATERNA”.

      Svara
  59. G

     /  09/09/2018

    Svara
  60. Lurven

     /  09/09/2018

    Så där ja. Nu har jag gjort min plikt.
    Har poppat pop-corn och ska sätta mig ned och njuta av kacklet!
    Tack, MIT för ditt engagemang.
    Du är ljuset i mörket.

    Svara
  61. Gorby

     /  09/09/2018

    Svara
    • Kristian

       /  09/09/2018

      Jimmie Åkesson är i sin fulla rätt att inte ha en röd lösnäsa och dumstrut, och att inte få pajer kastade på sig i direktsändning, men det försämrar förutsättningarna för SVT att ge medborgarna saklig information och analys av valet.

      Svara
  62. x

     /  09/09/2018

    Inget onormalt har hänt
    ”Om man följer de vanliga svenska medierna kan man få intrycket av att det hela tiden blir varmare och varmare. Det ena värmerekordet efter det andra slås. Sanningen är snarare att det de naturliga variationerna är enorma och när det är varmare på ett ställe på jorden är det kallare någon annanstans. Men om man väljer att bara rapportera om värmerekorden och inte köldrekorden blir naturligtvis allmänheten vilseledd.

    Vi har haft en varm sommar, faktiskt den varmaste i manna-minne. Men ett manna-minne är inte tillräckligt långt för att kunna säga att årets sommar skulle vara något onormalt. Tex hade både åren 1858 och 1901 en varmare sommar än vi har haft nu, iallafall i Uppsala-trakten. För Uppsala finns det nämligen en lång mätserie som Celsius startade redan på 1700-talet. Nedan har jag plottat Uppsala-temperaturen för helåret och de fyra årstiderna. Notera att kurvan är justerad med hjälp av Uppsala flygfält från 1950-talet och framåt för att få bort effekten av att Uppsala har växt kraftigt från den tiden och framåt”.
    http://www.klimatupplysningen.se/2018/09/07/inget-onormalt-har-hant/

    Svara
  63. Dreadlock

     /  09/09/2018

    Snubblade förbi en Aftonbladets löpsedel , när jag stapplade fram till kassan för att betala ett sexpack folköl, sedan jobbat en hel dag med ideella uppdrag sedan kl . 07.Som tog musten ur mig (Tänkt att bedöva mitt överaktiva sympatiska nervsystem inför valet)

    Det bara glimtade till, men det stog i stil med att ” SD sparkade SvT chef”

    Jag tänkte bara : Its about fucking time.

    Svara
    • Dreadlock

       /  09/09/2018

      Det enda som kan hålla mig vaken, är ren och skär skadeglädje adresserat till (s) och (m).

      Om (Sd) blir dessutom största parti , så innebär det en extra semester i något varmt land i 2 veckor när jag kammar hem bettet. Hursomhelst. Så hade jag inte resurser att betta för att (Mp) åker ur som riksdagsparti.Men det är överkurs.

      Svara
      • Kristian

         /  09/09/2018

        Satte lite grann på just det. Har spritt vaden en hel del på osannolikt trams med höga odds och låg insats, men huvudstrategin är givetvis ”SD största parti”.

        Unibet ger mig just nu möjligheten att ”cash out” på
        * SD större än S
        * KD större än Mp
        * Jimmie Åkesson statsminister
        * Koalition M + KD + SD

        (Sedan ser jag gärna Kanye West som presidentkandidat 2020, eller UKIP som största parti i nästa UK-val. Det var inga stora vad de accepterade för 500 gånger pengarna …)

        Svara
  64. Kristian

     /  09/09/2018

    Douglas Murray har i varje fall förstått:
    ”The Swedish Prime Minister has gambled with his country’s future”
    https://blogs.spectator.co.uk/2018/09/the-swedish-prime-minister-has-gambled-with-his-countrys-future/
    ”So when Lofven says that voting Sweden Democrat is like ‘trying to quench a fire with alcohol’, the Swedish electorate might use the opportunity to reply, ‘And who set our country on fire in the first place?’”

    Svara
  65. MiT

     /  09/09/2018

    Svara
  66. MiT

     /  09/09/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155946880378251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  67. Wow. Ali Esbati har en fjantig röst. Visste inte om det.

    Svara
    • hehe

       /  09/09/2018

      @Polyester Poontang
      Det kanske beror på att han gjort läppförstoring?

      Svara
      • Jag trodde helt enkelt att folk som möter idioten ger honom en stor smäll på käften. Men om han gjort en läppförstoring så förklarar det en del.

        Gud vad fjollig han låter.

        Svara
  68. QED

     /  09/09/2018

    Vallokal Norra Real, Stockholm, kl 15.20, 9 sept: valfunktionären ”J….” (namnskylt) hänger över bordet med röstsedlar, som om det vore torghandel. Ser vilka valsedlar som tas. Hjälpsam. Djävla skandal.

    Svara
    • QED

       /  09/10/2018

      Nu anmält till OSCEs valobservatörer, för vad det kan vara värt. De här slarvet har pågått länge nog.

      Svara
  69. Nisse Hult

     /  09/10/2018

    Miljöpartiet klarade sig ju tyvärr kvar, såsom det ser ut nu vid midnatt efter valet.
    MP har inte bara tappat röster pga svek i flyktingfrågan utan också för att svenskar förstått och reagerat på deras i grunden felaktiga asylpolitik som tryckt Sverige in i de problem vi drabbats av. Det är det riktiga sveket.
    Sen har väljarna förstått att ett parti som röstat och verkat mot kärnkraft är en svikare i klimatpolitiken. Svensk kärnkraft medför att vi har en nästan koldioxidfri elproduktion och att Sverige har en uppvärmning av hus som är nästa CO2-fri. Jämför deras ideal Tyskland som bränner Putin-gas dygnet runt och avvecklar den CO2-fria kärnkraften i förtid.

    Svara
  70. Nå, svenska folket vill uppenbarligen ha det så här.

     /  09/10/2018

    Man kan diskutera i evigheters evigheter om detta var valfusk. Det är ju detta valfuskarna vet. Vi kommer aldrig att hitta till en sanning i den debatten. Själv tycker jag därför att den diskussionen är fruktlös.

    I stället måste man nog acceptera att det är detta det svenska folket vill ha. Själv har jag stått och delat ut SD-valsedlar hela dagen här i Malmö. Och jag kan faktiskt inte räkna alla fientliga blickar jag fått. Från svenskar. Och särskilt från barnfamiljer som kommer med sina små till vallokalerna. Som om det var SD som var ett hot mot deras småttingar. Förutom en del andra som kände sig tvungna att markera sitt avstånd mot mig som person, eftersom jag var iklädd SD-emblem. Jag fick veta att jag var passé, att de hoppades att skulle förlora valet och en massa annat trams, som jag ärligt talat tycker är rätt pissigt om man nu låtsas att man är för demokrati och går och röstar i val.

    Men visst, är det så de känner och upplever att de skyddar sina egna på bästa sätt, så vem kan säga emot dem.

    Därmed erkänner jag mig besegrad. Jag kommer nu att avsluta mina kommentarer om vad som jag upplever från min vardag inom rättsväsendet i detta land. Det är inte lönt att fortsätta.

    Svenska folket har ju naturligtvis alltid rätt. Jag tar konsekvenserna av detta och drar härifrån. Så fort som möjligt. I detta land vill jag inte bo.

    Tack alla som gett mig likes på denna blogg. Nu är det upp till var och en. Rädda sig den som kan.

    Lycka till!

    MickeP

    Svara
    • Kristian

       /  09/10/2018

      Jag är inte heller helt nöjd … även om det med min beräkning blev drygt 10%-enheter bättre (räknade SD och KD som plus, resten som minus. Så Mps resultat var 2.6 plus och så vidare.)
      Det blir 40 mandat åt rätt håll.

      Tack för dina rapporter! Du bestämmer vad du gör, och jag kan inte ge dig förnumstiga råd. Vill bara påminna om att kacklet bara har börjat, valet var knappt ens slutet på början!

      Svara
      • Ivar L

         /  09/10/2018

        Inte alls säkert att det skulle gynna SD att vara bångstyriga runt EP-valet. Tvärtom kan man misstänka att den generellt positiva EU-opinionen bidragit till att hålla SD något mindre än de annars skulle blivit. Jag tror faktiskt M ch L tänkte rätt när de tryckte på EU-frågan i valspurten. Och detta säger jag som EU-skeptiker.

        Svara
    • Kristian

       /  09/10/2018

      PS.
      1) M och S blöder väljare i förskräckande takt. Till SD, V och C.
      2) Det finns inget reserv-Mp som kan ge S ytterligare 1-2%-enheter i ett omval.
      3) Förutom Mp, så var det C- och L-väljare som var minst ”lojala” mot sitt tidigare parti.

      https://www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/

      Svara
    • QED

       /  09/10/2018

      Förståeligt att man vill fly PK-träsket, men vart? Stay-behind och Fria Kriget var ju aktuella alternativ vid utländskt maktövertagande under det kalla kriget.

      Svara
  71. Kike Soros

     /  09/10/2018

    Ja detta valresultat (om det står sig), kommer knappast att skaka om varken de afroarabiska våldtäktsmännen, feministerna eller judisk makt-rörelsen.

    Valfusk?

    Svara
    • Ivar L

       /  09/10/2018

      Nej, det finns inget som tyder på valfusk. Det är bara foliehattar som tror det.
      Det kan mycket väl hända att det förekommit oegentligheter vid några vallokaler såsom rapporterats men inte i en sådan omfattning att det påverkat valresultatet i stort.

      Detta är folkviljan, deal with it!

      Svara
      • Kike Soros

         /  09/10/2018

        De tre grupperna jag nämnde är inte ”folk”, de är landssvikare och parasiter. De ska inte ha något att säga till om – Eller ens finnas till på svensk jord.

        Svara
  72. Kristian

     /  09/10/2018

    Var är de starka?

    S: Utanförskapet och Norrland?

    SD: Skåne?
    Därtill mycket lågt i Stockholms kommun. Stad mot land? Göteborg också under en bit under riksmedel, Malmö ganska nära.

    M: Stockholm?
    Räknade bort Stockholms kommun och fick samma för många, men 1%-enhet lägre för M:
    Parti / Riket / Utan Stockholms kommun
    V 7.9 8.0
    S 28.4 28.8
    MP 4.3 4.2
    C 8.6 8.5
    L 5.5 5.2
    KD 6.4 6.2
    M 19.8 18.7
    SD 17.6 17.7

    KD: Bara för skojs skull, behöver jag säga det? Jönköping.
    C: Gotland? Vad sjutton?
    (https://data.val.se/val/val2018/valnatt/R/rike/index.html)

    Svara
    • Ivar L

       /  09/10/2018

      Immigranterna är räddningen för S vilket gör deras mjäkighet med islamister mer begriplig. Om någon generation är det förmodligen över 30% igen. För varje sossepensionär som dör tillkommer två immigrantsossar och dessutom skaffar de fler barn än svenskar. S är allt annat än uträknade och med ett relativt svagt SD så kommer inte immigrationen att avata nämnvärt. Familjeåterföreningar kommer att fylla på rejält åt sosseblocket i ytterligare en mandatperiod även med en något stramare asylpolitik.

      Svara
    • x

       /  09/10/2018

      @Kristian
      ”Saknas valsedlar för SD I Skärhomen, Stockholm personalen säger till alla skriv SD . Inte hela namnet.”

      Så här står det på valmyndighetens sida:
      https://fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/stava-fel-pa-parti-eller-person/

      Fråga:
      ”Hej!
      Jag undrar om rösten blir ogiltig om man skulle göra en mindre felstavning på parti eller person när man skriver på en tom valblankett?”.

      Svar:
      ”Hej,
      En blank valsedel godkänns om partinamnet är skrivet med versaler, gemener och vanliga partiförkortningar. En viss särskrivning och felstavning kan godkännas om det framgår vilket parti som avses.
      Vad gäller personnamn så är det viktigare att stava rätt. Till exempel om det finns två kandidater där en heter Anna och den andra Ann, och båda har samma efternamn så blir det svårt att särskilja dem och veta vem som ska få rösten.
      Det är länsstyrelsen som vid den slutliga sammanräkningen gör bedömningen om vad som är en godkänd valsedel”.

      Svara
      • Intressant, visste inte det.
        Tränade ett par gånger att få gemena och versaler på min blanka valsedel.

        Svara
  73. Svara
  74. Jonas

     /  09/10/2018

    Av alla dålig jävla resultat, jag inte ens i min vildaste fantasi kunde föreställa mig, så var det här sämre.

    Svara
    • Ivar L

       /  09/10/2018

      Ja, detta var lite av ett ödesval när det gäller den demografiska utvecklingen. SD är inte tillräckligt stora för att få avgörande inflytande, massimmigrationen fortsätter och nu kommer snart tillskotten slå igenom i kommande riksdagsval till S/MP/C/L/V-blockets fördel. Detta kan vara slutet på Sverige som ett majoritetssamhälle. 2050 är svensk kultur i minoritet. Då kommer många naturligtvis ångra sig för att de röstade på ”alla människors lika värde” men det kommer enbart vara av nostalgisk betydelse.

      Svara
      • Länkar ständigt till den här.
        Sjunneson: ”DEN KOMMANDE AUKTORITÄRA REGIMEN”

        Den kommande auktoritära regimen


        ”S kommer få under 25 % i år och SD långt över.”

        Detta visade sig tyvärr inte stämma, det blir bara fyra år till av ”göra ingenting.” Jag tror resten håller ändå. Tyvärr:

        ”2023–24 kan landet ha hamnat i sådant läge med lokala konflikter, uppror från besvikna bidragstagare, organiserade grupper mot svensk polis och annat vi inte kan föreställa oss idag, att folk inte nöjer sig med SD, MED och AFS.
        De blir urförbannade och ser sig om efter ett auktoritärt högeralternativ bortom AFS. Ett parti som vill ha svensk välfärd bara för svenskar, en nationell socialism, långt från den välfärdspopulism SD anklagades för 2010 av Markus Uvell.
        Detta parti kan få stöd från alla de som ser mörkhyade som problem, något varken SD, MED eller AFS gör.”

        Svara
    • Gorby

       /  09/10/2018

      Tror ni att det kan vara en del valfusk som avgjort detta val med tanke på de opinionsmätningar som presenterade innan valet?
      Man har ju läst om en del valfusk på twitter. Men kan det vara så pass omfattande så att det påverkade valet totalt?

      Svara
      • x

         /  09/10/2018

        @Gorby
        Troligtvis kommer det som vanligt bli omval i några distrikt, vilket troligtvis inte kommer att påverka mandatfördelningen nämnvärt.

        Svara
    • Gorby

       /  09/10/2018

      Svara
      • x

         /  09/10/2018

        @Gorby
        TheFreedomMedia är ett typiskt oseriöst trollkonto som försöker slå split genom att försöka delegitimisera valet.
        Att resultatet ändrades under tiden som Valmyndigheten var ”nere” beror helt enkelt på att de stora distrikten inte var räknade innan störningarna började.

        Svara
      • Ivar L

         /  09/10/2018

        Rösterna är inte elektroniska, att hemsidan som presenterar siffrorna har problem är tack och lov inte särskilt oroande i det perspektivet.

        För att påståenden om valfusk skall ha någon som helst relevans så måste de som gör dessa påståenden vara bra mycket mer konkreta än såhär.

        Svara
    • Gorby

       /  09/10/2018

      Svara
    • x

       /  09/10/2018

      @Gorby
      Den enda ”Ewa Josefsson” som bor i Åby är 60 år…

      Svara
  75. Har skrivit lite om medborgerlig plikt:

    Den Medborgerliga Plikten

    Svara
  76. Ivar L

     /  09/10/2018

    ”– Om Alternativ för Sverige och Medborglig samling skrapar ihop varsin procent av rösterna som blir det som avgör för Stefan Löfvens fördel och innebär att han kan regera i ytterligare fyra år är det jättedåligt, säger Jimmie Åkesson i Ekots lördagsintervju.”
    /mars 2018
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddBpzX/jimmie-akesson-jattedaligt-om-alternativ-for-sverige-avgor-till-lofv

    Var det vad som hände? Är det AfS/MED vi har att tacka för mandatövervikten till de rödgröna?

    I och för sig var det oundvikligt att extremisterna i SD förr eller senare skulle bryta sig ut och bilda något eget och det blev AfS. Samtidigt fick MED fick väl inte särskilt mycket röster, ”övriga partier” backade rejält så det kanske i grunden inte påverkat?

    Svara
    • Pether

       /  09/10/2018

      Övriga är ju bara MED och AfS, samt mindre partier(som bl.a. jag röstade på), detta då F! havererat och alla istället röstade V, S o MP.

      Svara
  77. Ivar L

     /  09/10/2018

    Detta är anledningen till varför ingen bör få rösträtt innan de fått medborgarskap (inte ens i kommunalval) och detta är anledningen till varför medborgarskap inte skall delas ut till invandrade förränd de är väl förankrade i det svenska samhället. Det sossarna gör nu är slita Sverige i stycken för att få behålla makten. Det kommer att bita dem i svansen till slut men de som sitter nu tänker inte så långt. Makten framför allt.

    https://twitter.com/Zeilon/status/1038880288716320768

    Svara
  1. Det Stora Kacklet har redan börjat — WTF? – Life, Death and all between
  2. Smått och gott från 2018, del 4 | WTF?

Lämna ett svar till Kristian Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.