Hög miljöpartist om valet 2018

Har lyckats komma över en intervju med en hög miljöpartist som förklarar varför Miljöpartiet inte åkte ur riksdagen.

För det måste ju vara valets stora succé ändå, att MP inte åkte ur alltså?

Dubbelmoralen vällde fram, det var partiledare med rena miljösvin till bilar som just de var tvungna att ha eftersom man i familjen fraktade väldigt väldigt tunga stenar.

Det var businessclass på flyget för skattebetalarnas pengar samtidigt som man lägger på  flygskatt till dem som betalar deras egna businessclass.

Det är flygpendling till pojkvänner i andra länder och flygsemestrar till Kap Verde och Portugal.

Det är främmande makt som infiltrerat partiet ända från toppen ner till botten. På alla nivåer! Islamisterna som avslöjades under mandatperioden är fortfarande med i partiet.

Osv.

Men ändå åker de inte ut ur riksdagen utan fick 4,3% av rösterna?

Inte ens när de i brinnande valspurt kommer med fantastiska förslag på parkeringsskatt och lådcyklar för svenska folket när de ska storhandla åkte de ut ur riksdagen…

Vad är det för fel på folk?

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

148 kommentarer

  1. Micael Lidén

     /  09/11/2018

    Jag undrar ovkså vad fet är för fel på folk, när det gäller MP.
    Rebloggar på micaelsblogspot

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/11/2018

      Nu var det ju tack och lov inte så många som röstade på MP i söndags, men ändå några för många.

      Med risk för svårartade generaliseringar, jag skulle aldrig våga säga något som följande i SVT.

      Den där självgoda mobila delen av väljarkåren tycks ju ha lämnat dem, dvs de som röstade på Folkpartiet 2002, som sedan röstade på Moderaterna 2006 och 2010, som 2014 röstade på Miljöpartiet, för att 2018 verkat ha lagt sin röst på Centern.

      Det handlar om en inte oansenlig del ur den ängsliga metrosexuella storstadsmedelklassen som tycks ändra sina åsikter med en fördröjning på tre veckor mot DN:s ledar- och kultursidor. Människor som på allvar läste tidskriften Filter och trott sig sitta på unika samhällskunskaper, folk som lyssnade på Bruce Springsteen 2003 och kände en känsla av att endast JAG har begripit rocklegendens storhet, dem som på allvar tittat på Mad Men och The handmaid´s tale och känt en äkta känsla av att vara intellektuell.

      De som utan att skämmas skrev på #metoo upprop utan att ha någonsin blivit klämd på rumpan, de som vägrar kalla extra jävla utsättande utanförskapsområden för en No Go zon men givetvis aldrig satt sin fot där de senaste tio åren.

      Svara
      • Heh, jag hade en arbetskamrat som var en 18-19-årig tjej 2003 som kallade Bruce Springsteen sexig. Jag sa att han var gammal nog att vara hennes gammelfarfar. Hon blev JÄTTEARG och ville inte prata med mig mer någonsin. 😛

        Svara
      • De flesta tror att ”Born in the U.S.A.” handlar om att vara stolt Amerikan. Vifta med flaggan lite i största allmänhet. Det trodde jag också när jag hörde den först. Är lite äldre nu.

        Svara
        • Kronblom

           /  09/11/2018

          Springsteen är en av USA’s rikaste socialister

          Svara
      • kvinna

         /  09/11/2018

        Frida: Det stämmer inte. Kollar du strömmarna så gick dem från MP till S och M. Inte C.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/11/2018

          Men det känns så, därför är det rätt. Jag använder mig nämligen av feministisk kunskap när jag gör mina generaliseringar. 😉

          Svara
  2. Det är väl superbra med lådcyklar, var inte så negativa hela tiden!

    Svara
  3. Micke

     /  09/11/2018

    Varför röstar folk i storstäder på MP? Är det komplex för att inte leva ”nära naturen”?

    Micke

    Svara
    • Melmac

       /  09/11/2018

      För att döva sitt dåliga samvete så man kan fortsätta att leva i sin lilla trånga bubbla.

      Svara
  4. Det finns mycket som tyder på valfusk. Det är inte säkert att Miljöpartiet fått över 4% om allt hade gått rätt till!

    Svara
  5. kvinna

     /  09/11/2018

    Jag både älskade sommaren och hatade den. För jag visste att den blev MPs räddning att bli kvar i riksdagen. Utan bränderna hade de åkt ut.

    Svara
    • x

       /  09/11/2018

      @kvinna
      Skogsbränder är lika användbara som ”säldöden” till skrämselpropaganda, då är det inte så viktigt att hålla sig till sanningen.

      Svara
  6. Vic

     /  09/11/2018

    Har roat mig med att titt på några slumpvis valda valdistrikt på Södermalm.

    Södra station S
    (mp) 11,1%
    (v) 20,5%

    Mariatorget C
    (mp) 11,8%
    (v) 14,0%

    Zinkensdamm N
    (mp) 8,8%
    (v) 18,1%

    Jag får det inte riktigt att gå ihop att folk som bor i kapitalismens högborg, Stockholm, i så stor utsträckning röstar på ett nolltillväxtparti och ett som vill avskaffa kapitalismen. (v) tycks ha ett stöd av norrländska proportioner på Söder.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/11/2018

      Det där är nog mest på ytan. Över 60% av lägenheterna på Södermalm upplåts som bostadsrätt, en ökning från 22,8% 1990. Borgarna och till viss del sossarna visste nog vad de gjorde när de sålde ut allmännyttan, nämligen att göra så många som möjligt till ”fastighetsägare”. Om det blir en rejäl nedgång på bostadsmarknaden kan du vara säker på att den självcemtrerade Södermalmsvänstern bekänner färg.

      http://statistik.stockholm.se/omradesfakta/pdf/SDO12_SVE.pdf

      Svara
      • Vic

         /  09/11/2018

        Ja, det är enda slutsatsen jag också kan nå. Att väljarna på Södermalm röstar på (v) av lite andra skäl än väljarna i Pajala.

        Svara
      • Dreadlock

         /  09/12/2018

        Mp har skrapat ihop nästan exakt 30 000 röster till riksdagen ,räcker för att komma in strax ovanför spärren.
        Man kliar sig i huvudet. Det sitter 5 Mp ministrar just nu i regeringen. Islamska särintressen är djupt infiltrerade i partiet, de skyndar på en framtid av brunkolsförbränning och satsar allt på samhällsekonomiska förlustaffärer till höger och vänster.
        Man undrar ju om kommande pajaspartier lyckas komma in i rikspolitiken på bara 30 000 röster . Med tillhörande lyxliv för partiledningen.
        Spärren till riksdagen är på TOK för lågt !

        Svara
        • Eller tvärtom: Lägre spärr och inget minsta antal platser, dvs omkring 18000 röster för en stol. (Antal giltiga röster delat med antal platser.)
          Då hade vi haft elva feminister och en pirat 2014.

          Sedan är 349 alldeles för högt, vi borde halvera till att börja med.

          Svara
    • Leisha Camden

       /  09/11/2018

      Det är lätt att förklara. De är dumma i huvudet.

      Svara
    • Fiat Lux

       /  09/11/2018

      Mp och v är ju partier för akademiker och övre medelklass. Mp har aldrig varit ett arbetarparti, och v har väl inte varit det sedan 80-talet. Deras väljare får inte plötsligt högeråsikter bara för att de har fått köpa loss sin lägenhet. Det är så mycket smidigare att hyckla, då får man det bästa av två världar.

      Svara
      • Vic

         /  09/12/2018

        Ja, i alla fall tills privat ägande avskaffas. Då står de där i brödköerna med resten av oss.

        Svara
    • Så sant!

      För utomstående verkar vissa Monty Python-sketcher vara baserade på humorn i att domare bär damunderkläder. (Manliga domare, förstås, de kvinnliga var sällsynta på 1970-talet.)
      För den som sett hur det går till i domstolar och parlament finns ett annat skämt under ytan: det är ett skådespel som pågår, i både domstol och parlament, där man låtsas ha olika åsikt och hata varandra så mycket som möjligt. Sannolikt är man goda vänner, går på samma restauranger, semestrar på samma ställen, och skickar barnen till samma skolor.

      Att Sverige skulle vara annorlunda, och ha en annorlunda elit än resten av världen, var osannolikt i längden.

      Som Ehrenmark skrev om fribrottning: ”De får göra precis vad de vill med varandra i femton minuter, utom slag under bältet och att trycka ut ögonen ur deras hålor, och sedan går de ut och tar en öl tillsammans.”

      Svara
      • (Det är möjligt att jag blandat in något från Ronja Rövardotter i referensen till Ehrenmark. De bästa Lindgren-böckerna hade alltid lite fribrottning.
        Ronja, Pippi, Emil, Nils Karlsson Pyssling ..)

        Svara
  7. Dr. Colosso

     /  09/11/2018

    Tror faktiskt att dom som tänkte rösta Fi stöd röstade på Mp istället när dom insåg att Mp var påväg ut ur Riksdagen. Det bästa hade förstås varit att Fi fick runt 2% och Mp 3,5% då hade vi åtminstone sluppit det värsta idiot partiet i riksdagen och 5,5% av vänsterrösterna blir bortkastade

    Svara
    • Melmac

       /  09/11/2018

      Jag tror att flera LO-medlemmar som tänkte rösta på SD tvekade, blev övertalade eller helt enkelt inte vågade, så de la sin röst på S. S fick 3-4% från SD.

      Svara
    • kvinna

       /  09/11/2018

      De flesta från F! röstade V.

      Svara
  8. Melmac

     /  09/11/2018

    Jag undrar följande:
    Kan MP verkligen fortsätta att regera med S? Vågar dem? Det finns ju en stor risk att S äter upp dem fullständigt! Oavsett blir det en ännu svagare regering.
    C kan inte regera med S, C höll väl på att gå under då de gjorde detta förra gången. Skulle de verkligen våga sig på det en gång till?
    S kan inte regera med V, de lär inte få igenom en stavelse genom riksdagen.

    Om vi glömmer att S och M (+C+L+KD) kan bakom lyckta dörrar och helt informellt lägga fram budgetar som SD kan stödja utan att detta kommer ut i ljuset, så ser jag endast följande alternativ:

    S med en hoppande majoritet
    M+KD med en hoppande majoritet

    I värsta fall tar de risken:
    S+MP+C+L regering där M+KD skyfflar sina idéer genom C+L-filtret så vi får en fin mellanmjölkspolitik. V gör lika dant men S säger inget öppet (för då blir C+L jätteledsna!)
    Annie Lööf blir klimatminister och vice statsminister till Lövins stora förtret, MP är ju trots allt minsta partiet och har inte så mycket att säga till om längre.

    Svara
    • Senior

       /  09/11/2018

      ”V gör lika dant men S säger inget öppet”
      -Som alltid med andra ord, buissness as usual.

      Svara
  9. Senior

     /  09/11/2018

    Nej.
    På något vis ligger en hund begraven.

    SD på 27% och miljöpartiet på 3,6% i inledningen.
    (Detta är fakta även om det cirkulerar ev. gamla bilder med samma siffror på avpixlats bakgrund)
    Ungefär samma resultat på den första rapporteringen från en ort på Orust
    -Plötsligt försvinner all kommunikation, servrar ligger nere, och lika plötsligt kommer helt andra siffror fram…….

    Hade siffrorna förändrats gradvis under kvällen varefter rapporteringen kom in hade jag nog inte blivit misstänksam, men att alla relevanta servrar kraschar, detta samtidigt som siffrorna för SD gör ett kvanthopp ner till under 20% och MP plötsligt hoppar upp till 4,2% gör mig misstänksam, framförallt som det första inrapporterade resultatet klart och tydligt redovisade SD på just 27%, något som INGEN i studion tog upp. SD och deras resultat nämndes inte med ett enda ord. -Visste man inte bättre kunde man tro att SD-resultatet redan var redigerat och borta på kommentatorernas skärmar.

    De rapporterade förändringar i övriga partiers resultat, men INTE ETT ORD sades om den absolut högsta stapeln i diagrammet, SD. -Mycket lustigt då det för dessa förnekare rimligtvis borde vara den mest anmärkningsvärda nyheten i resultatet.

    Jag kan givetvis inte säga exakt vad som blivit fel, men att SAMTLIGA institut och annat som brukar pricka rätt helt plötsligt fått till det fel, samtidigt som alla andra institut som annars alltid har fel, plötsligt fått till det rätt…… -Detta trots att opinionen varit väldigt stabil innan valet.

    http://katerinamagasin.se/nagot-stammer-inte-med-sondagens-valresultat/

    Svara
    • ”Ooops, något hände just nu.”
      Så lät kommentaren i SVT när inom loppet av en minut %siffrorna i stort sätt byte plats mellan SD och M.

      Även jag är mycket fundersam hur valresultatet kom till stånd…

      Svara
    • Vic

       /  09/11/2018

      Kollar man på snittet för samtliga mätningar så är det egentligen inget dramatiskt egentligen. 0,7% fel på SD och 0,7% fel på Mp. Det dramatiska i det sammanhanget är den grova underskattningen av S, där mätningarna visade -3,1%. Jag blev också förvånad av resultatet alltså, men vågar inte spekulera om att det skulle förekommit några större oegentligheter.

      Svara
      • Kronblom

         /  09/11/2018

        De första redovisade distrikten är små och brukar ofta ha många SD och S röster. Sen vänder det i större orter. För många år sedan innan SD fanns brukade det börja med över 50% för S och sen sjönk det senare mot natten. När hälften är redovisade brukar läget klarna.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/11/2018

          Ja, det är inget konstigt med det, och i början är väldigt få distrikt inräknade. Sedan blir det fort väldigt många fler. Det säger sig själv att det sker en exponentiell inrapportering. De där kristna öarna i Göeborgs skärgård brukar t.ex sätta hög prestige i att få in resultatet först eller väldogt tidigt. Hade de istället fått in de värsta utanförskapsområdena först hade det så klart sett ut som att Sossarna själva kunnat bilda regering för minst fem mandatperioder framöver.

          Att http://www.val.se kraschade på grund av kapacitetsproblem precis i början av kvällen är kanske inte heller så konstigt med tanke på att intresset för valresultatet är som högst precis då.

          Tror ni konspirationsteoretiker verkligen att valmyndigheten skulle skicka ut ett felaktigt resultat? Ett resultat som skiljer sig från vad man faktiskt räknat ihop uti i landets vallokaler? Om ja, så betyder det också att respektive länsstyrelse sedan ska kontrollräkna alla röster på samma sätt när sedlarna väl skickats in. Tror ni verkligen att det skulle gå att genomföra utan att det skulle bli helt uppenbart. Förstår ni hur många jurister och tjänstemän som skulle behöva kordineras för att genomföra en sådan komplott? Inte en av dessa personer skulle kunna vara SD-sympasitör utan att det skulle läcka, är det verkligen rimligt att tro?

          Antingen släpper ni de där konspirationsteorierna, eller så får ni förklara hur det ska gå till, utan några flummiga ”tänk om detaljer”.

          Svara
          • Senior

             /  09/12/2018

            Hur det skulle kunna gå till?
            Jätteenkelt.

            Till exempel så här:

            1.samma person som delar ut kuvert i vallokalerna kan ta undan kuvert och förbereda, säg 200 kuvert med Socialdemokraternas valblanketter i.

            2. kolla hur valurnorna ser ut, en trälåda med möjlighet att låsa, men som sällan låses. -Inget krav på det. Se bilden i länken nedan.

            3. Vid lämpligt tillfälle tar man ut 200 kuvert, och lägger i dina egna riggade kuvert. Visserligen tar man även bort S-röster, men man garanterar till 100% att de 200 du lägger tillbaka är S-röster.

            Tittar man dessutom på socialisternas infiltration både i folkrörelser och andra instanser finns det gott om tillfällen för folk att komma åt dessa valurnor utan att andra lägger märke till det.

            https://www.facebook.com/hashtag/valfusk2018

          • Senior

             /  09/12/2018

            En incident i Göteborg:
            En okänd person lyckades stoppa in ett usb-minne i en av valnämndens datorer.

            Krävs inte så mycket fantasi för att komma på några alternativ till innehåll på det usb-minnet.

            -Eller att det skett på fler platser.

            I detta fall en förtidsröstare, men den stora faran är och har alltid varit insiders.

            Framförallt i en ideologi där ”det privata är politiskt”.

            https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/5VgER6@ablokal

          • Frida Gustavlin

             /  09/12/2018

            Jo, men då handlar det ju inte om en stor megajättekonspiration, vilket jag uteslöt.

          • Senior

             /  09/12/2018

            Nej, men har du tillräckligt många ”det privata är politiskt”, -och det har du, runt valurnorna får du stor påverkan. Tillräckligt stor för att så split och tvivel.

            De är för övrigt bara nyttiga idioter, ideologiskt drivna.

            Konspirationer är aldrig megajätte. De flesta aktörer är inte ens medvetna om att de är en del av den: nyttiga idioter.

            Hjärnan bakom, som har planterat tanken i huvudet på den nyttiga idioten om utbyte av valblanketter etc. kan mycket väl vara en inflytelseagent kontrollerad av ”främmande makt”.

            Liksom den lagvidriga uthängningen och anklagandet av oliktänkande i #metoo, mestadels oskyldiga, uthängda av nyttiga idioter, påhejade av de uppviglande hjärnorna bakom, som sitter säkert utom räckhåll och beundrar sina verk. -Mycket väl tänkbara inflytelseagenter med en agenda från ”främmande makt”.

  10. Pistolekors

     /  09/11/2018

    Neutrala
    DC3:an
    Bofors affären
    Ubåtar
    Cats Falck
    Palme mordet
    Carl-Fredrik Algernon
    Estonia
    För att nämna några märkligheter i sentid historia, varför skulle inte ett val kunna vara riggat i just Sverige?
    Vad är det som får oss Svenskar att tro att vi står över allt det där?
    Sen att jag gillar konspirationsteorier har ju iiiiiingenting med det att göra.

    Svara
    • De som inte undrar över de kriser du räknade upp kan man kalla träskallar!

      Svara
    • Senior

       /  09/11/2018

      Just det du skriver är ju snarare indikatorer på att det kan gå till precis hur som helst i Sverige.

      Du glömde förresten utvisningen av de terrormisstänkta från Bromma, varvid socialdemokraten som nu fått Julian Assange landsförvisad till en ambassad i London endast på grund av en trasig kondom deltog i förfarandet….

      Svara
      • Senior

         /  09/11/2018

        Vem behöver konspirationsteorier när verkligheten ser ut som den gör…..?

        Svara
    • Senior

       /  09/11/2018

      Du kan även lägga till Palmemordet, eller kanske åtminstone utredningen efter Palmemordet….

      Svara
      • Senior

         /  09/11/2018

        Äsch, nu blev det fel, du hade ju redan Palmemordet….

        Svara
      • Ja, det var ett fantastisk skådespel. Är det slut än?
        Man försökte ju leverera någon ”passande” rätt tidigt där, men fick inte riktigt ihop det.

        ”I flera år på raken
        Holmér fick ligga vaken
        för att han ingen mördare fick fast

        Krille, dom fick Krille,
        Dom fick just den A-lagskille som dom ville
        Han är inte snut och inte jude
        Inte grek och inte kurd-gerille
        Dom fick Krille
        Dom har fått en som nog inte e ett snille
        …”
        – Riskradion om Christer Petterson, fritt efter Uggla.

        Svara
        • Rikard

           /  09/11/2018

          Hej.

          Från när det begav sig:

          [https://www.youtube.com/watch?v=NwbWjLBH0cE]

          Syndabock, av De Lyckliga Kompisarna.

          Pettersons eget frånfälle är även det en rik mylla för konspiratoriskt lagda.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  11. Nya Tider som hade en valkritisk artikel på måndagsmorgonen blev släckt.
    När sedan Fria Tider och Newsvoice skrev om det blev även deras sidor släckta.

    Svara
  12. När inträffade datorhaveriet? Hur kunde TV rapportera valresultat när val.se slocknat?

    Svara
    • Dr. Colosso

       /  09/11/2018

      Fakta val.se är hemsidan som rapporterar valresultatet. Men rådatan och reultatet bearbetas i en huvuddator som direkt rapporterar till Svt Tv4 Expressen Medflera. Val.se lägger givetvis ut rådatan och resultatet i realtid. Så rösterna räknas och resultatet forsätter att kommain oavsett om val.se hade krachat och alldrig mer kommit igång

      Svara
      • Senior

         /  09/11/2018

        ”Men rådatan och reultatet bearbetas i en huvuddator som direkt rapporterar till Svt Tv4 Expressen Medflera.”

        -Ligger detta på en egen server med eget nätverk då eller?
        -Ett nätverk som Media även är inkopplade på?

        Svara
        • Dr. Colosso

           /  09/11/2018

          ”Ligger detta på en egen server med eget nätverk då eller?
          -Ett nätverk som Media även är inkopplade på”

          Ja det ligger på en egen server med eget nätverk som inte påverkas av hemsidan val.se
          Media har iallafall tillgång till resultatetför det sa Svt själva på valvakan när val.se låg nere forsatte dom att rapportera resultaten sen exakt hur det går till vet jag inte

          Svara
    • x

       /  09/11/2018

      Haha, istället för att erkänna att de inte begriper hur saker fungerar och hänger ihop, så hittar de på helt egna konspirationsteorier på samma sätt som genusfolket om den hemliga sammanslutningen mellan alla män och som miljöpartister som tror på chemtrails.
      Jorden är platt!
      Skogsbränderna beror på klimatförändringar!
      Und so weiter…

      Svara
  13. Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/11/2018

      Eller som Ivar Arpi kallar dem, ”extra socialdemokratiska områden”…

      Svara
  14. Weasel

     /  09/11/2018

    MP ägnade den sista delen av valrörelsen åt att försöka skrämma folket.
    Varje gång Fridolin eller Lövin syntes i tv fick vi veta att de svenska skogsbränderna berodde på ”klimatförändringarna”.
    Fint , i sådana fall var ordern från MSB om grillningsförbud helt onödig eftersom ett grillningsförbud vare sig gör till eller från om skogsbränderna nu beror på att en vit medelålders heterosexuell man kör bil och äter kött.
    Vi blev även informerade om att dessa klimatförändringar skulle upphöra om vi bara röstade på MP.
    HUR klimatförändringarna skulle kunna upphöra om bara 1 promille av jordens befolkning betalade skatt när dom parkerar sina bilar , upplyste tyvärr aldrig Fridolin oss om .
    Men det behövde han inte heller eftersom 4,3 % av väljarna är så pass svagsinte att dom går på vilka populistiska lögner som helst.

    82 % av väljarna röstade för att alla de ”utmanibgarna” som valrörelsen har handlat om ska förvärras.
    Själv skiter jag i om Löven eller Kristersson blir lekledare i sandlådan och jag skiter i om Fridolin eller Lööf får en ministerpost i sandlådan.
    Det enda som intresserar mig är fastighetsprisena i vissa länder som inte heter Sverige… 🙁

    Svara
  15. Boström: Väljarna har sagt nej till Löfven
    http://www.gp.se/ledare/bostr%C3%B6m-v%C3%A4ljarna-har-sagt-nej-till-l%C3%B6fven-1.8197241
    ”Socialdemokraterna vet att de kommer att ha ett avgörande inflytande över svensk politik så länge de borgerliga partierna inte ens kan tala med SD i avgränsade och enskilda sakfrågor. I samtliga våra nordiska grannländer styr borgerligheten med hjälp av partier närstående till SD.
    […]
    Det är svårt att se hur [C och L] ska kunna backa från den låsta positionen. Det vore betydligt lättare att respektera mittenpartiernas hållning om de samtidigt erkände att den innebär att Socialdemokraterna ges ett avgörande inflytande över svensk politik, oavsett valresultat.
    […]
    De konservativa partierna – KD och SD – är i stället de stora vinnarna nationellt.

    Sverige håller sakta på att bli mer likt USA och andra europeiska länder. Det innebär att inte minst de borgerliga partierna måste uppdatera sin långsiktiga samhällsanalys.”

    Svara
  16. Varför är det så svårt för många att förlika sig med tanken att majoriteten av svenskarna är dumma i huvudet? Dom vill ha det skit.

    Svara
    • syntax

       /  09/11/2018

      oftast kan människor enas om att majoriteten är idioter, men ändå kämpar man för demokrati. alltid förundrat mig.

      Svara
      • x

         /  09/11/2018

        @syntax
        Visst, de som kämpar för diktatur är de smartaste, för det är väl vad du säger?
        Enligt din logik är nordkoreaner och araber de smartaste i världen.

        Svara
        • syntax

           /  09/11/2018

          kämpar för diktatur? tydligen är du inte den skarpaste, nej. kolla koreaners iq, i och för sig…

          Svara
          • x

             /  09/11/2018

            Ja, nordkoreanerna måste vara de smartaste som väljer en så klok ledare.

          • syntax

             /  09/11/2018

            nej, men du är smartast som tror man väljer ledare i en diktatur. kan du beskriva lite mer hur det går till när man sållar bland ett parti?

          • Senior

             /  09/12/2018

            Enkelt, man delar in partiet i undergrenar där folket får välja lite små marginella skillnader i politiken, dock aldrig något omvälvande.

            -Precis som i DDR.

            Eller som sjuklövern i Sverige. Den fungerar idag på samma sätt som i DDR.

  17. Gorby

     /  09/11/2018

    Svara
  18. Motkraft

     /  09/11/2018

    Vet är tillfälligt, men den mörkgröna stapeln är rätt trevlig att titta på i just denna stunden… 😉

    https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html

    Svara
  19. Cain

     /  09/11/2018

    Det är uppenbart att ni inte besöker Södermalm ofta. Jag *bor* här och är inte ett dugg förvånad att V vann! i flera vallokaler, hur motbjudande man än tycker det är. Det existerar en sorts (och jag vet hur motsägelsefullt detta kommer låta) revolutionärsromantisk överklass. Religiöst övertygade vänsterakademiker vars tillvaro präglas starkt av en föraktfull överlägsenhet både mot ”de rika” *och* arbetarklassen. Deras egenvärde ligger i att de, till skillnad från alla andra grupper, är upplysta och medvetna om världens förkastliga tillstånd. Deras förakt för den oupplysta arbetarklassen är endast överträffad av deras avundsjuka över andras välstånd och framgång.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2018

      Jupp.

      En grupp pretentiösa hycklande godhetsknarkande djävla as. Fullt ersättningsbara, men ändå överbetalda. ”Intellektuella” nog att aldrig ta en debatt, dock kommer de garanterat subtweeta dig bakom din rygg och be någon annan kontakta din arbetsgivare. De mest principfasta människor du någonsin kommer träffa, tills det våta fingret i luften säger något nytt.

      Den enda grupp som lyckats få mig känna hat på samma sätt som jag känner mot kriminella som ger sig på gamla och barn. Jag tror det har med fegheten att göra.

      Svara
  20. Miko

     /  09/12/2018

    Riksdagsrösterna kontrollräknas nu, och för närvarande ger justeringen att MP har 3,9 %.

    https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html

    Svara
    • Jo, men Stockholm är kvar … 😦
      Väntar med spänning på utlandsrösterna.

      Svara
    • Senior

       /  09/12/2018

      Varför särredovisar valmyndigheten F!?

      Borde inte de inkluderas i ”övriga”?

      ”Nejdå, vi kan lita på våra myndigheter och dess medarbetare, de har ingen politisk bias.
      Vi har inga vänsteraktivister här, för det har statsstyrda oberoende SVT sagt….”

      Svara
      • Dr. Colosso

         /  09/12/2018

        Fi särredovisas för att dom har fått över 2% i två val och då särredovisar man tydligen dom. En massa små skit partier förurom Fi som Djurensparti Piratpartiet Kommunisterna medflera redovisas oxså separat i vissa kommuner och Landsting

        Svara
  21. Gorby

     /  09/12/2018

    https://twitter.com/hashtag/svpol?f=tweets&vertical=default
    ”Pengarna går oavkortat till organisationen Expo, som L-ledaren beskriver som en organisation som i vått och torrt kämpar mot nationalismens unkna världsbild. Skjortan överlämnas gärna personligen över en kopp kaffe efter valet, fortsätter Björklund.”

    Svara
    • Gorby

       /  09/12/2018

      Svara
      • Senior

         /  09/12/2018

        ”Nejdå, ni som slänger er med begrepp som sjuklövern, och hävdar att dessa sju skulle vara socialistiska, ta av er foliehatten…”

        -Det vore bättre för oss alla om dessa kritiker istället rycker upp huvudet ur sanden.

        Hur liberal är en partiledare som stöder expo?

        Hur liberalt är ett parti som tillåter ett sådant agerande från sin partiledare?

        Svara
        • Grodan Boll

           /  09/13/2018

          Hur liberalt är ett parti som tillåter ett sådant agerande från sin partiledare?

          Ganska liberala faktiskt. Onekligen högt i tak där 🙂

          Svara
    • Cain

       /  09/12/2018

      Björklund: ”I’ve conceded to all your demands to be part of your socialist government. Sold out on my party’s core values. Isn’t that enough?!”

      Löfvén: ”No.”

      Björklund: ”Jesus, what more do you want?! The shirt off my back??!”

      Svara
      • Senior

         /  09/12/2018

        Hahaha!

        Frågan är hur Annie Lööf skall slippa undan löftet att äta upp sin sko……..

        Svara
  22. Skall vi börja spekulera om hur länge Ganman får vara kvar på Twitter?

    Svara
    • Melmac

       /  09/12/2018

      Bono är en idiot!
      Han skriver folk på näsan hur de lever och att vi måste släppa ut mindre CO2 för att rädda planeten, samtidigt drar han runt på sin 360-turné som släppte ut mer än någon annan tidigare!

      Svara
  23. Tror inte att det är tillräckligt för att påverka utgången, men ändå:

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2018

      ”24479” är när jag kollar färre än tusen stycken.

      Svara
  24. Stora bilder så jag maskar länken så det inte tar för mycket plats. Alla bilder finns på länken nedanför.
    *https://twitter.com/Ungraren/status/1039605485517893632*
    Det är ganska markant hur SD på distriktsnivå tagit över från M. Gissar att M riks vet om detta.

    Siffror och bilder härifrån
    https://www.svt.se/special/sa-rostade-svenskarna/
    Både ”störst” och ”näst störst” är intressanta.

    Svara
  25. Gorby

     /  09/12/2018

    Enligt denna person så ska översättare kommit överens om att inte översätta SD’s valmaterial.
    Frågan är om SD ens bett någon översätta materialet eller ej?

    Svara
    • ”Vi kommer att vägra sälja tårtor till Hitler!”

      Svara
    • ”[…] ingen SD val propaganda publicerades i dessa språk.”

      Vet inte om jag vill an lita den här per son en för att över sätta!

      Svara
    • Embryo

       /  09/12/2018

      Nä, det är klart att det inte är arbetsvägran om de är frilansare. Själva tanken med att vara frilansare är väl rimligtvis att man tar de uppdrag som man vill ta. Om det verkligen är något som de behövde kolla upp med fackförbund ifrågasätter jag deras intelligens.

      Därtill är det givetvis så att om det var något som SD (eller vilken annan organisation som helst) skulle ha velat få något översatt hade det naturligtvis gått att lösa trots att just de här frilansare inte ville göra det, men det är så klart oerhört viktigt att få godhetsmarkera!

      Svara
    • Sverigedemokraterna uttalade sig (i Metro, tror jag det var) att de valt att *inte* översätta till olika språk då man ska kunna okej svenska för att kunna följa med och delta i debatten. Sedan så hade de givetvis kunnat leta rätt på någon om det nu var så viktigt för dom.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2018

      1. Det finns tillräckligt med rasifierade i SD för att kunna lösa översättningar internt
      2. SD = nazism, och som vanligt finns inga antisemiter i V. Josåatteh…

      Jag är generellt mot att behandla folk olika och att dra in rösträtten för mina meningsmotståndare, men de gör det fan inte lätt för mig att hålla på mina principer.

      Svara
  26. Jonas

     /  09/12/2018

    Insåg precis att det måste ha varit så här alla på SVT kände sig förra valet när F! inte kom in.

    Svara
  27. Att mp fick såpass många, hör ihop med att i en befolkning finns det en stor andel stollar.

    Svara
    • Rikard

       /  09/12/2018

      Hej.

      Ja, tack – det stämmer. Titta i en damtidning, eller Hem&Hyra, eller Kommunals tidning, eller en av alla dessa tidningar med trädgårdspornografi. Där formligen kryllar av annonser för sierskor, spågubbar, slagrutetokar, virvlat vatten, currykryss, auraavläsning, kristallterapi, och mycken annan vidskepelse.

      Världens mest sekulära folk? Pyttsan.

      Vilka är dessa annonser riktade till? Medelålders kvinnor. Vilka publikationer trycks de i? Medelålders kvinnors. Vilka röstar mest på S, V, och Mp?

      Här finns underlag för en sociologisk studie om korrelationen kunskap, förnuft, vidskepelse och partifäbless.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kronblom

         /  09/12/2018

        Currykryss? Är det en gulare variant av dajmkryss? 😛

        Svara
        • Rikard

           /  09/12/2018

          Hej.

          Nej, tyvärr inte.

          Det är tokstollar som tror på magiska kraftlinjer, vilka löper runt jorden i ett nätverk av Curry-linjer respektive Hartmann-linjer (de två gubbarna som lanserade idéerna hette Curry och Hartmann). Där linjerna möts uppstår currykryss som är dåliga eller bra eller något annat beroende på vad man behöver säga för sno dig på dina stålar.

          Det är alltså ett slags energifält som endast kan hittas med rätt sorts pinne (läs: slagruta). Det hela är inspirerat av gamla kinesiska tomterier om Qui-linjer.

          Ett bevis som ibland anförs är att man kan hitta regelbundna geografiska formationer (horst i synnerhet) vilka då påstås antingen skapa eller vara skapade av dessa kraftlinjer (ley-lines på engelska).

          Det skall vara dåligt för själen att bo på ett currykryss, men för en billig penning, kan en person med rätt andlig kontakt (och rätt sorts pinne) avleda den farliga energin. Glöm inte att boka återkommande besök eftersom kraftlinjen försöker återgå till sitt naturliga läge…

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Kronblom

             /  09/12/2018

            Mycket aluminiumfolie i currykryssen alltså.

      • Grodan Boll

         /  09/13/2018

        Påminner mig om en anekdot om när jag var hos frisören för ett tag sedan.

        Motorsport är inte min grej, alltså satt jag och bläddrade i kvinnoblaskorna. ”Själ & Hälsa” eller något liknande. De diskutera i alla fall ivrigt akupunktur i tidningen och tydligen fanns det två olika falanger med olika syn på hur riktig och äkta akupunktur skulle bedrivas. Skiljelinjen låg främst i hur många nålar som behövdes för att uppnå effekt, där den traditionella sidan propagerade på massor och den modernare på färre. Uppgivet gnällde en av traditionalistern

        Var går gränsen!? Snart påstår ni säkert att ni kan få full effekt av bara en enda nål!

        So close… 🙂

        Svara
  28. Melmac

     /  09/12/2018

    Tycker Carina Wutzler (M) har en bra ingång här: Erbjud någon utskottspost till SD och se vad som händer.
    https://www.expressen.se/kvallsposten/vellingemoderaternas-krav-till-kristersson-erbjud-sd-poster/

    Svara
  29. Pether

     /  09/12/2018

    Många säger att det är konspirationsteorier att det skulle ha skett något valfusk, men har de verkligen tänkt igenom? I Sverige är det oerhört lätt att fuska, en valsedel tappar helt kontakten med röstaren så fort brevet är öppnat och det registreras endast att personen har röstat, inte på vad. Således kan man ta ut en lapp på SD, och skicka vidare en lapp för S. Märk även att det är vanligt folk, eller snarare folk som är politiskt intresserade, åt vänster, som öppnar och räknar rösterna. En grupp som inte har speciellt hög respekt för SD, eller vår demokrati, så som vi sett tydligt under detta val. Allt för att ‘värna’ demokratin.

    It’s not the people who vote that count, it’s the people who count the votes.

    Svara
  30. Aaaaaaaaah! ”Four more years!”

    Allianspartiledarna: ”Vi bjuder in Stefan Löfven till samtal”
    https://unv.is/dn.se/debatt/vi-bjuder-in-stefan-lofven-till-samtal-om-samarbete-over-blockgransen
    ”Vi bekräftar också att en kommande alliansregering inte kommer att förhandla med Sverigedemokraterna, för att få igenom sin politik. SD och deras väljare ska behandlas med respekt, men vi kommer inte bygga regeringsmakten på SD. Alliansen kommer inte låta varken Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet få inflytande över en ny regerings politiska inriktning. Däremot kommer de naturligtvis precis som i dag delta i riksdagsarbetet enligt de spelregler som gäller där, till exempel parlamentariska utredningar och beredningar. Alliansen kommer inte heller ingå några nya ”decemberöverenskommelser”.”

    Observera att man säger det här i samma stycke! Inget SD, men inget DÖ!

    Svara
    • Vic

       /  09/12/2018

      Skrev ett svar till dig men det råkade hamna under som ett separat inlägg.

      Svara
  31. Vic

     /  09/12/2018

    ”SD och deras väljare ska behandlas med respekt” – Jo tjena.

    Men Alliansen räknar alltså med att Socialdemokraterna ska gå med på att göra, i princip, ett DÖ 2 fast nu med alliansen som styrande och S som påtittare. Låter som en saga i
    mina öron. Tror inte en sekund på det. S kommer tappa ännu mer väljare. Den som först kan lägga fram en budget som SD kan tänka sig rösta på kommer ha en signifikant fördel.

    SDs resultat var en besvikelse för många men i och med att de är en så stor politisk kraft så kommer de andra partierna göra allt för att få SD med på tåget, men utan att själva bekänna flagg. Om alliansen hade någon självbevarelsdrift så skulle de dock svälja stoltheten och ta stöd av SD, vilket skulle innebära en nära 60%-ig majoritet. Färgen är dock fortfarande väldigt våt runt hörnet de målat in sig i.

    Bert Karlsson förutspår nyval inom ett år och jag är benägen att hålla med. Om någon försöker ingå en ny överenskommelse innan dess och lura väljarna igen så blir det hus i helvete det valet.

    Svara
    • Hmm. Tror inte på nyval. Vi avverkade just en hel mandatperiod utan någon sådant. Politiker som har någon form av makt vill inte riskera att mista den. Landets väl? Med ”Landets väl” och femtio spänn kan du få en kopp kaffe.

      Såvida man inte tror att S är mer maktgalet än ”Alliansen” var. Vilket nog är sant.

      Svara
  32. michael.

     /  09/12/2018

    SD ökade mest av alla partier men varför man inte ökade mer är många bäckar små.
    1.AfS aktivister på sociala medier där SD varit starka fick nu bedriva ett tvåfrontskrig inte bara mot vänsterns hatretorik utan även från AfS.
    AfS uppblåsta stöd fick SD och tro att man måste lägga fram radikalare åsikter och började svamla om dubbla medborgarskap,SD är/var tredje största parti hos personer med invandrarbakgrund,men eftersom det inom media framställdes att även dessa kunde utvisas så drog en del personer med invandrarbakgrund öronen åt sig och övergav sitt stöd till SD.
    2.Kommunal bedrev en intensiv kampanj och pratade med hälften av sina medlemmar i dessa samtal kunde kommunal oemotsagda framföra vilka lögner som helst om SD.
    3.Eftersom valet såg ut att bli så jämt så föll en del av väljarna som tänkt rösta på SD bort och röstade istället på ett av blocken.
    4.Sänkt abortgräns.
    5.Åkessons placering av SD precis intill M i partiledarutfrågningen i SVT vilket fick en del före detta socialdemokrater att återgå till S och tilltänkta SD väljare från S att göra halt,osv.

    Svara
    • Glöm inte bort hyresgästföreningens skräckkampanj att M och SD skulle höja hyrorna.

      Svara
    • Ja, medborgarskap, abort och samvetslag av religiösa skäl var inte lysande taktik precis före ett val. Stilla i båten, låt de andra göra bort sig.

      Svara
  33. Melmac

     /  09/12/2018

    De pratar ju med SD ändå! De gör de flesta partier, möjligen inte V eller MP, men resten gör det. Inte på formell nivå utan man skickar sina springare som inte har strålkastarljuset på sig. Kollar hur SD ställer sig till vissa frågor och formuleringar. Är rätt övertygad om att det var därför SD svängde i frågan om vinster i välfärden.

    Svara
    • Det är väl i sig rätt givet – om varken Alliansen och de rödgröna vill göra upp om en ny DÖ så måste de antingen slå ihop sig i ett större samarbete ELLER söka passivt stöd hos Sverigedemokraterna. Socialdemokraterna har åtminstone garanterat sonderat terrängen som det maktparti de faktiskt är.

      Svara
  34. Expressen gillar inte väljarnas val i Göteborg så därför kallas valet ”de rikas revolt”:
    https://bergersjo.wordpress.com/2018/09/12/maktelitens-han-mot-demokratin/

    Svara
    • Senior

       /  09/12/2018

      Precis så.

      Svara
    • När folk säger ”demokrati i kris” går det ofta att svara ”nej, bara demokrati.”

      Svara
      • Den största krisen i demokratin nuförtiden är alla dessa vänsterbrudar som drar runt med pride-flaggor och skriker ”inga nazister på våra gator” (men MENAR ”inga demokrater på svenska gater”) för att förstöra för SD, MED och så vidare när dessa vill nyttja sina grundlagsskyddade rättigheter.

        Svara
  35. Är jag rasist, eller har PollyEster en poäng?
    Bali sade något, hittar det inte, om att de borgerliga måste vara synliga i ‘orten’. Kommer det att hjälpa så länge S är de som lovar bidrag? Finns det andra vägar i längden än ”sänk bidragen”?

    Svara
    • Jonas

       /  09/12/2018

      Vadå, stänga bidragskranen?
      Blir de inte sura då, om vi slutar betala vår jizya?

      Svara
      • Sant.
        S tänker fortsätta så länge det ger röster och politiska jobb. Sedan blir det sju resor värre när det brakar ihop. S förstår inte att det inte längre är pensionerade industriarbetare de ger sig på.
        Min hjärna klarar knappt att greppa något så oerhört cyniskt.

        Svara
  36. Dreadlock

     /  09/12/2018

    Nu ska ju 200 000 återstående röster räknas (Fredag,klart?)
    Vad tror ni om Mandatfördelningen efter den kompletta sammanräkningen? Det kan ju bli så att Alliansen vinner det hela, med kanske 1 mandat,eftersom det handlar om utlandsröster, och viss räkning av förtidsröster. Vad jag förstår så röstar utlandssvenskar gärna på högern.

    Svara
  37. Tomas Fritiofsson

     /  09/25/2018

    dagens händelse från riksdagens röstning
    Leila Ali-Elmi (MP) fick problem med
    att fälla upp bordsskivan och hann
    inte trycka på knappen,

    Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: