Något är ruttet

Något är ruttet i Sverige. Eller ganska mycket egentligen. Vi hade ju val nyss och som av en slump så framkom efter valet att regeringen och myndigheter hade mörkat massor av negativa rapporter.

Det var en om att BNP hade utvecklats mycket sämre än vad man tidigare sagt, man reviderade t o m retroaktivt. Det är rapport om köerna inom sjukvården som är mycket värre än vad man tidigare sagt pga av att man jämfört saker som inte är jämförbara med andra länder osv.

Nu senast är det kriminalstatistiken, eller viss del av den, som kan vara väldigt felaktig. Som av en slump så är det just den delen som ständigt används av debattörer, politiker och journalister…

Det var 261 politiskt neutrala tjänstemän på regeringskansliet som genom ett underskrivet upprop visade sig inte alls vara neutrala på minsta lilla sätt.

Det finns säkert ytterligare en hel del saker som jag glömt att nämna här också.

Visst känns det lite som om underlaget för väljarna för att kunna göra ett välinformerat val baserat på fakta den 9:e september inte var riktigt korrekt…?

En annan sak som är rutten är vad folk döms till.

En kvinna har skrivit skit på nätet och döms till 3 månader i fängelse. Säger inte så mycket om just den domen, kan kanske tyckas lite hårt då det helt saknas ett brottsoffer men hon har också tidigare dömts för t ex utpressning vilket inte framgår av SVT-artikeln ovan.

Men när man jämför med vad andra brott ger för straff så börjar man känna stanken av ett genomruttet system

Att gruppvåldta en 13-årig tjej så underlivet spricker är alltså vad gäller straff enligt svenska domstolar (hovrätter båda två) ungefär samma sak som att skriva lite skit på facebook utan brottsoffer.

För ett par år sedan nämnde jag ett fall av tjuvjakt som gav tre års fängelse och enorma böter.

Samtidigt som en våldtäkt av en 12-åring var värt 180 timmars samhällstjänst.

Fallet med den våldtagna 12-åringen fick en fortsättning också med misshandel, trakasserier osv av brottsoffret och hennes familj. Utan att något hände. Alls.

Det kan inte bara vara jag som tycker att det är något ruttet när man jämför lite? Ok att det är helt olika brottstyper osv men någon rimlighet när man jämför måste väl ändå finnas vad gäller straff för olika brott? Att brutalt våldta 12-13-åringar är i princip helt straffritt medan skriva lite skit på nätet ger fängelse. Det stinker.

I podden ovan tar de upp just det här med straff osv i första halvan.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

94 kommentarer

  1. MiT

     /  09/30/2018

    Svara
    • weasel

       /  10/01/2018

      Aha, så hederskultur är inget stort problem eftersom det bara är en liten grupp som ägnar sig åt det .
      Bra, då vet vi att enligt professor Kamali ska man inte bry sig om problem förrän en stor grupp ägnar sig åt det.
      I riksdagsvalet 2018 fick NMR 0,02 % …

      Svara
  2. MiT

     /  09/30/2018

    Svara
  3. Utlandssvensk

     /  09/30/2018

    ”Nu senast är det kriminalstatistiken, eller viss del av den, som kan vara väldigt felaktig. Som av en slump så är det just den delen som ständigt används av debattörer, politiker och journalister…”

    Det har varit något väldigt skumt med den kriminalstatistiken länge. De flesta typer av våldsbrott har absolut exploderat i antal från 70-talet och framåt. Både t.ex antalet anmälda fall av misshandel och våldtäkt gick upp cirka 1000% (ja, tusen procent) från cirka 1970 till 2010. Men antalet mord, eller ”dödligt våld som BRÅ gillar att prata om, låg ganska stabilt. Eller gjorde de verkligen det?

    Jag brukade följa Interpols väldigt utförliga brottsstatistik för olika länder. Den var lättfattad och standardiserad. T.ex jämförde jag Sverige med Schweiz (och andra länder) när jag planerade att flytta ut. Sverige stod ut massivt i flera kategorier, som t.ex de nämnda brotten våldtäkt och misshandel. Siffrorna föreföll också vara samma som fanns tillgängliga i Sverige. Men detta gällde inte mord! Interpol hade Sverige på MYCKET högre nivåer än andra länder i Västeuropa och denna info spreds också i internationell press, t.ex The Economist.

    Helt plötsligt kom det sen en rektion från Sverige, där man hävdade att siffrorna angående mord var felaktiga. Detta rapporterades i svenska tidningar och på SVT. Interpol sa ingenting, men slutade att ge ut sin kriminalstatistik.

    Om jag minns rätt inträffade detta 2003 och jag följde saken samt försökte att gräva lite. Men det gick inte att få fram någonting. Likväl har jag alltid misstänkt att det låg minst en hund begraven i det ärendet.

    Svara
    • Vic

       /  09/30/2018

      Det ligger säkert en hund begraven. Men en någorlunda rationell anledning att just mord inte ökat är väl att sjukvården och förmågan att rädda liv blivit så mycket bättre sedan dess också. Man borde dock kunna se indikationer på detta om man tittar på rubriken ”mordförsök” och rubriken ”mord”. Detta är alltså spekulationer från min sida. Har inte tittat på den statistiken, men tycker hypotesen verkar rimlig.

      Svara
    • Olof

       /  10/01/2018

      Ja, jag har sett en del förslag om att en faktor bakom det fallande våldet i många länder skulle kunna vara avskaffandet av bly i drivmedel och annat. Bly, även i väldigt små mängder, orsakar skador på nervsystemet där bland annat ökad agressivitet och minskad IQ är några av effekterna.

      Eftersom Sverige avskaffade det i ungefär samma veva som många andra västländer så borde vi sett motsvarande minskning av våldsbrottslighet. Vilket förstås innebär att om vi har sett en utveckling som inte har inneburit en rätt ordentlig minskning så har vi istället egentligen fått en massiv ökning jämfört med vad vi borde ha.

      Och som Vic sa ovan, vården och tillgång till mobiler för snabba larm räddar ju idag många som tidigare skulle dött.

      Så det ligger många hundar begravna i statistiken tror jag.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/01/2018

      @ Vic & Olof,

      Ni har vettiga infallsvinklar här. Förbättringar inom vården har helt klart minskat antalet fall där våld leder till döden. Betydelsen av bly i bensinen lyfts ofta fram i amerikansk debatt och det kan säkert ligga en del i denna hypotes.

      Men jag misstänker att det finns andra faktorer som också spelar in. Jag läser mycket internationell press och det finns fullt med jämförelser mellan olika brottskategorier i olika länder. Vilka kategorier som lättast att jämföra mellan olika länder finns det säkert olika uppfattningar om men att just mord eller dråp skulle vara unikt lämpade för jämförelser mellan olika länder är en uppfattning som nästan enbart framförs i Sverige.

      Under de senaste 20-30 åren har brottsligheten fallit kraftigt i USA medans den har ökat i flera länder i Europa. Detta debatteras mycket flitigt i t.ex engelsk media och det faktum att mord och dråp numera är en av få brottskategorier där USA ligger högre än UK kommer upp hela tiden. Men att på basen av detta helt avfärda att t.ex antalet misshandelsfall eller rån har ökat i UK och fallit i USA har jag aldrig sett.

      I Sverige hävdas det ständigt att just mord är unikt bra för jämförelser, eftersom ”det går inte att gömma döda kroppar” och liknande. Så man säger att för just denna kategori spelar anmälningsbenägenheten en unikt låg roll. Men går det alldeles utmärkt att påstå motsatsen, dvs. att mord och dråp är svårare att jämföra mellan länder än t.ex misshandel. Per definition är målsäganden och huvudvittnet till brottet inte längre i livet, så hans anmälningsbenägenhet är noll. I stället handlar det tíll stor del om hur olika länders polismyndigheter agerar när man hittar en död kropp eller någon rapporteras som försvunnen.

      Visst, om någon blir skjuten på öppen gata i dagsljus kan vi nog anta att det rapporteras som mord. Men om man ramlar ner från balkongen? Är det en olycka eller ett mord? Eller om en 15 årig flicka ”försvinner”? Här kan man nog snarast prata om utredningsbenägenhet, dvs. hur intresserade polismyndigheter och åklagare är av att verkligen gå till botten med allt som möjligen kan vara mord eller dråp och detta varierar nog kraftig från land till land.

      Jämfört med andra västländer är uppklarningsfrekvensen skrämmande låg i Sverige och det är väl knappast en hemlighet att polisen är ytterst intresserad av att avskriva ärenden. Läget är det motsatta i t.ex Schweiz, där man undersöker minsta lilla vardagsbrott seriöst och polisen närmast framstår som kraftigt överbemannad. Det är således inte alls orimligt att gissa eller påstå att antalet mord och dråp har lägre rapporteringsfrekvens i Sverige än i Schweiz och vissa andra länder med väl fungerande polis.

      Svara
      • Steerpike

         /  10/01/2018

        Ja, internationell statistik om mord är svår. Räknas självmord, och tar man i så fall hänsyn till religösa tabun när det gäller underrapportering? Hur gör man med barnamord i länder som antingen förbjuder abort eller har skyhöga priser alternativt kulturella problem med företeelsen? Är det de här morden vi vill mäta? Säger inte att de inte är ointressanta men kanske orelaterade till våldsbrott?

        Svara
      • Olof

         /  10/02/2018

        @Utlandssvensk Ja, det är ju förstås bara delar av förklaringar. Jag är rätt säker på att även det du nämner här är en stor faktor. Med tanke på hur stor del av mindre grova brott med faktiska utredningsmöjligheter som läggs ner eller ignoreras, varför skulle det vara signifikant annorlunda med mord? För visst har du rätt, det behövs bara en vilja och tillräckligt tveksamma omständigheter så går det säkerligen att frisera statistiken även där.

        Som sagt, det händer ju att folk trillar från balkonger, eller avslutar sitt liv utan tidigare indikationer…

        Men det lär ju inte tas seriöst i det föränn SGT börjar drabba mer tvåbenta vargar i större skala.

        Svara
  4. Kronblom

     /  09/30/2018

    Jönköpingskvinnan hade tidigare fått en villkorlig dom för utpressning och det är den som omvandlats till fängelse i.o.m. att hon nu är dömd för en mindre förseelse. Det är så jag uppfattat att en villkorlig dom fungerar.

    Svara
  5. Efter knivrånet

    Svara
  6. MiT

     /  09/30/2018

    *https://www.facebook.com/whatdidijust/videos/2300876883275322/?__xts__%5B0%5D=68.ARAaICdKz1xumHo0TqHfkS2PeB57QJ1mXmwWfGFzzbUJSDsgOpXM_dpcsNY-TT9zpErDI2WNFWPtwccxI3HyeucZJv1xBgPmGVX9kNjgIBa0nPh2N946q9tXi7-EHo8e8bj9AejdtzDc7xdtdrdSXUe6rGjB1qe7R-9IuuPc2lqGis1Ei2MWSZDOfjdcUPdbCSxlur7idozyKKyL_-CBRSsFmJ3JCdczAcUYF9donP4&__tn__=H-R*

    Svara
    • Hypocrita

       /  10/01/2018

      ”Kvinnor kör bättre än höns?”
      ”En herrelös bil – en kvinna bakom ratten”
      Nån av dom klistermärkena borde sitta på den bilen……

      Svara
  7. Olof

     /  09/30/2018

    Jan Ericson, http://www.ericsoniubbhult.se/ , gör en tyvärr delvis svag analys av SDs påverkan i debatten.

    Den baseras på att partier förhåller sig till SD och ställer sig i motsatsförhållande, och därför har svårare att föra en rimlig migrationspolitik. På ytan kan det tyckas att det är vad som händer… men bara på ytan.

    För de andra partierna förhåller sig inte till SD. De förhåller sig till media som förhåller sig till SD. Hade det handlat om SD primärt hade vi inte sett åsiktskorridoren i media. Vi hade inte sett samma sak i samband med Ny Demokrati. Vi hade inte sett den effekten vi gjorde av t.ex ‘valstugereportaget’.

    Snarare tror jag att om det inte hade varit för SD så hade andra, som t.ex Jan Ericson själv fått ta SDs roll i narrativet. Kanske hela moderaterna, om de inte skulle backat eller som alternativ, att en sådan falang skulle tvingats ur partiet och förmodligen format ett annat ‘SD’.

    Svara
    • ”Vi måste, oavsett regering, snarast tillsätta en bred parlamentarisk utredning om Sveriges långsiktiga migrationspolitik, en utredning där samtliga åtta riksdagspartier är representerade.”
      Klipp till Annie Lööf som säger ”SD kan inte få inflytande över den här utredningen.”

      ”Och det får inte bli en långbänk utan måste bli en effektiv och snabb utredning.”
      Hahahahaha! Jag sätter allt jag har på ”minst tre år”.

      ”Under tiden utredningen arbetar måste dagens tillfälliga lagstiftning förlängas.”
      Hmm, vilken del? Det ”tillfälliga stoppet?” Att ligga på fyra gånger grannländernas invandring?

      Svara
    • Kristian

       /  10/01/2018

      (Det man säger är ju i så fall ”sjuklöverns folkvalda är tramsiga tonåringar och måste bytas ut allihop.”)

      Svara
  8. ”Vårt hopp till himlen står.”

    Svara
  9. Gorby

     /  09/30/2018

    Även SKL:s statistik visar sig vara felaktig.

    Svara
    • x

       /  10/02/2018

      Det kan vara svårt för SKL att koncentrerar sig på statistiken när det finns viktigare saker att tänka på:
      Sveriges kommuner behöver miljarder – då bygger egna organisationen dyrt
      ”När Sveriges kommuners och landstings egna organisation, SKL, ska bygga nytt kontor blir det i toppläge i Stockholms innerstad för miljardbelopp. Samtidigt talar organisationen ständigt om det mångmiljardbehov av tillskott till landets kommuner för att klara att upprätthålla välfärden.
      SKL planerar att flytta till ett nytt kontor, på en ännu mer central plats i Stockholm till en av tidningen Fastighetsvärlden beräknad kostnad av ungefär 2 miljarder kronor”.
      https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-kommuner-behover-miljarder-da-bygger-egna-organisationen-dyrt

      Svara
  10. Ivar L

     /  09/30/2018

    David Eberhart har tydligen hamnat i blåsväder för att han tror att det finns en biologiskt grund att dela in i pojkar och flickor:
    ”Faktum är att hela genusteorin närmast helt bortser från att vi människor faktiskt är biologiska varelser som har en inprogrammerad kod för hur vi ska agera.”
    https://www.expressen.se/debatt/tank-om-lat-pojkar-uppfostras-som-pojkar/

    Svara
    • Skeptisk

       /  09/30/2018

      Biologin slutar över adamsäpplet. Vi föds lika blanka som en nyformaterad hårddisk. Bara för omgivningen att knacka in precis vilken kod som helst. Och det är precis inga skillnader mellan män och kvinnor när vi föds. Helt blanka oskrivna blad. Var vi hamnar i livet beror endast på miljö, strukturer som leder oss in i fack. I dessa strukturer är kvinnor oförmögna att påverka, pga patriarkatet. Därför har de inget ansvar för var strukturerna leder dem. Män däremot är vinnare i de patriarkala strukturerna. Därför är män agenter och ansvariga för sin situation och var de hamnar i livet. Det är män som driver patriarkatet. Därför är det aldrig synd om män. De kan väl bara göra om sig till mindre förtryckare? Vad problem de månde ha är per definition en västanfläkt mot den golgatavandring en kvinnas liv är i denna jämmerdal. Och därför kan en kvinna bete sig precis hur som helst och vara hur generaliserande som helst mot män. Hon kan inte vara sexist och slår uppåt. Pga att patriarkatet har fråntagit henna all makt. Hepp! Det är annorlunda när vi gör det.

      Det är axiomen genusvetenskapen och feministisk teori utgår ifrån. Allt ifrågasättande är rent kvinnohat.

      Svara
  11. Micael Lidén

     /  09/30/2018

    Rebloggar detta på micaelsblogspot

    Svara
  12. Gorby

     /  09/30/2018

    Svara
  13. Gorby

     /  09/30/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/02/2018

      Den här kommentaren kommer säkert få en massa nedåtriktade tummar.

      Men jag tycker Lars Vilks argument för den alternativa bokmässan är helt jävla värdelös. Det är precis så som många puckade feminister svarar när någon kommer med sakliga invändningar mot t.ex. genusvetenskap, nämligen att kritiken i sig är ett tecken på att genusvetenskap och feminism behövs mer än någonsin.

      Svara
  14. MiT

     /  09/30/2018

    Svara
  15. Senior

     /  09/30/2018

    Jag har sagt det förr:

    Vi lever i en socialiststat.
    Socialisterna har infiltrerat hela samhället, alla nivåer.

    För en socialist handlar det inte om att genomföra folkviljan, för en socialist handlar det om att socialisera folket.

    Det vill säga tvärtom mot vad demokrati och folkstyre innebär.

    Jag förvånas bara över hur j*vla svårt det verkar vara för folk att rycka upp huvudet ur sanden och se hur det verkligen ser ut, att se vad politikerna och journalisterna de facto Gör, inte vad de säger.

    Svara
  16. Vic

     /  09/30/2018

    Undrar om de fattar vilka krafter de leker med. Om inte rättvisa kan skipas i rättssalarna så kommer även de mest hederliga idyll-Svenssons att söka sin egen rättvisa så småningom. Jag har svårt att tro att nästan någon skulle vara så vältämjd att denne inte ens söker upprättelse för sin dotter/son. Uppmanar verkligen inte till den typen av rättvisa men jag tycker mig känna människans natur tillräckligt väl för att ana att det kan bli en konsekvens av hur illa rättssystemet fungerar.

    Svara
    • Senior

       /  10/01/2018

      Jag är tyvärr skeptisk.
      De med lite jävlaranamma och driv lämnade landet redan vid den stora utvandringen slutet 1800-början 1900 talet.

      Därefter har folk utvandrat lite ”pö om pö” varefter de fått upp ögonen (sign. utlandssvensk tex.)

      Kvar blir sådana som jag, som ser eländet men (ännu så länge) saknar drivet att agera, samt de som sitter med huvudet i sanden och inte ser vad som händer.

      Genpoolen med drivna människor lämnade för länge sedan, och de anomalier med driv som nu ibland uppstår, lämnar varefter insikten kommer….

      Nåväl, vad jag vill ha sagt är att gemene svensk idag är så till den grad socialiserad att den bara bockar och tackar oavsett vad du utsätter dem för.

      Hur många bevis i form av mord, gruppvåldtäkter, gatugäng, etc. etc. behövs innan folk reagerar?
      -Folk reagerar ju inte!

      De få med driv som gör det blir snart naziststämplade av politiker och media, får sin insikt och drar, allt emedan den socialiserade (läs passiviserade) Svensson somnar om och låter sig fortsätta rövknullas och gruppvåldtas av socialiststaten prins John och hans anhang under tiden han höjer skatterna för att kunna socialisera Svensson ännu mer.

      Svara
      • Därtill: de som misslyckades i Amerika kom tillbaka. Ungefär 20%.

        Det kan dock fortfarande bli så att man reagerar som ett kollektiv, inte på individ- eller familjenivå.

        Svara
      • Tor

         /  10/02/2018

        @Senior;
        Finns väldigt många drivna Svenskar kvar i Sverige.
        Det beror på att de flesta drivna har ett bra jobb och har köpt sig bort från mångkultur.
        De bor i fina villakvarteren och har sjukförsäkring genom jobbet.
        Allt dåligt som råkar slinka igenom medias och politikers förnekande är inte tillräckligt för att ta steget att emigrera eller rösta på SD, AfS eller MED.

        Det krävs att sonen misshandlas och dottern våldtas för att de ska vakna.
        Allt det här händer just nu, men inte i tillräcklig omfattning för att folk ska vakna.

        Den dagen vanligt folk tröttnar kommer Nazisterna in i riksdagen (de riktiga Nazisterna….)

        Jag blir förtvivlad och smått galen när jag tänker på att 82% NYSS röstade för att fortsätta som förut. De vill ha de så här – och de tror att de gamla vanliga politikerna kan lösa detta.
        Det är vi som sitter i den lilla bubblan av alternativmedia. Några hundratusen (kanske en miljon) personer som får uppfattningen att alla andra fattar det vi har fattat.

        Svara
        • Senior

           /  10/02/2018

          Dit kan du räkna in mig.

          ”Allt dåligt som råkar slinka igenom medias och politikers förnekande är inte tillräckligt för att ta steget att emigrera eller rösta på SD, AfS eller MED.”

          -Det är precis det du skriver jag avser när jag anser att folk saknar driv i frågan, att gå och rösta en gång vart 4:e år är inte driv.

          ”Kvar blir sådana som jag, som ser eländet men (ännu så länge) saknar drivet att agera, samt de som sitter med huvudet i sanden och inte ser vad som händer.”

          Driv hade varit om tex jag och 50 grannar plötsligt hade börjat ”nattvandra” som ”föräldrar på stan” för att det skall hända något.

          Driv hade varit om folk öppnade käften istället för att knyta näven i byxfickan där ingen märker det.

          Driv hade varit att likt de franska bönderna hällt ett lass skit på trappan till kommunhuset.

          Eller som de franska lastbilschaufförerna stoppa upp vägarna i vild strejk.

          Driv hade varit att visa politikerna var skåpet skall stå.

          Svara
          • Senior

             /  10/02/2018

            Driv hade varit att se till att politikerna agerar enligt folkets vilja, att inte låta sig indoktrineras socialiseras av politikerna och istället agera enligt deras vilja…

        • Senior

           /  10/02/2018

          Inte för att man kan dra för stora växlar på ”tummarna”, men det är ganska talande att jag fått 19 upptummar på att vi bor i en socialiststat, men bara 6 när jag ifrågasätter varför ingen agerar….

          Svara
          • Vic

             /  10/02/2018

            Jag hör dig. Det är nog dessvärre svårt för folk att veta hur man ska agera. Det har gått snabbt på sistone och etablissemanget har oss ”by the balls” med politrucker och lakejer inom många offentliga instanser. Vad kan den enskilda människan göra? är det nog många som tänker (även jag).

            Det som skulle göra skillnad är om folk börjar organisera sig och protestera tillsammans, genom att inte spela efter deras regler, nattvandra med grannarna, byta tjänster med grannar och närstående. Tyvärr är motståndet en (dock ansenlig) skara anonyma internetanvändare som i övrigt inte har så mycket med varandra att göra.

            De som har mycket stålar bör förstås skaffa privat sjukförsäkring, skatteplanera och så vidare, för att skicka rätt signaler.

            Det stör mig att folk knappt besvärar sig att ens skicka e-post till ansvariga vid olika händelser. Vi vet ju vilka de ansvariga är och vi ser dem på TV dagligen. Att Löfvén ens kan diskuteras som möjlig statsminister efter exempelvis transportskandalen är helt skandalöst. Sånt får bara inte hända.

        • Utlandssvensk

           /  10/02/2018

          ”Jag blir förtvivlad och smått galen när jag tänker på att 82% NYSS röstade för att fortsätta som förut. ”

          Ja, det känns helt hopplöst. Det borde f-n inte vara möjligt! Ack, ack, ack……

          Svara
  17. Angående grindsamhällen i Gnosjö, som Strandhäll i Världsklass tycker är dåligt:

    Svara
  18. MiT

     /  10/01/2018

    Lyssna på det korta inslaget då det innehåller betydligt mer info än den korta texten om det
    ”Utlandsfödda kuggas oftare på uppkörningen”
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7056425

    Svara
    • Varför skall det gå att göra prov på andra språk än svenska?

      Svara
    • Kronblom

       /  10/01/2018

      Jag vet att personalen hjälper dessa att göra teoriprovet för att bli av med dem.

      Svara
  19. Svara
  20. Lång diskussion med de vanliga argumenten:


    Intressant från Morenius som vanligt:

    Svara
  21. Morenius: Sverige år 2040 – multikulturell framgång eller något helt annat?
    https://fredricmorenius.wordpress.com/2018/09/28/sverige-ar-2040-multikulturell-framgang-eller-nagot-helt-annat/
    ”Det råder alltså ingen tvekan om att Sverige kommer att bli ett radikalt annorlunda och mycket fattigare land ifall det svaga ekonomiska värdeskapandet i våra utanförskapsområden skulle bli svensk norm.
    […]
    Notera också här igen att invandringen till Sverige, samt landets befolkningsökning, helt domineras av grupper som lever i hög grad av segregation.”

    (TLDR; ”Något helt annat”)

    Svara
    • Svara
      • Alltså, det där klippet med Lööf är legendariskt. Det är någonting med hennes flummiga smile och saliga blick då hon lägger ut texten, någontig som gör att begreppet ‘PK-sekten’ faktikst känns relevant och inte bara som ett raljant epitet för de här personerna… Vad går de på?

        Svara
        • Sjöstedt var rätt nära i intervjun innan valet när han uttalade sig lyriskt om de socialistiska drömsamhället. Tyvärr tror jag min länk var till Darkos twitter.

          Svara
  22. Mohamed Omar: ‘Svenskarna tar våra barn’
    https://samtiden.nu/2018/09/svenskarna-tar-vara-barn/
    ”På arabiska spred socialdemokratiska politiker budskap avsedda att skrämma invandrare till att rösta vänster och motverka Sverigedemokraterna genom den klassiska myten om att ”svenskarna tar våra barn”.
    […]
    I moskéernas värld är det en självklarhet att ”muslim” och ”svensk” är två olika saker. Svenska konvertiter (gammelsvenskar) är fåtaliga och deras existens har inte lyckats rucka på denna bild. Islam uppfattas – av både ”gammelsvenskar” och ”nysvenskar” – som en invandrarreligion.
    […]
    Hos de föräldrar som bar på denna oro fanns ett dilemma som ständigt återkom, det att man uppskattade välfärden i Sverige, men inte den svenska kulturen som man såg som ett hot.”

    Svara
    • Skeptisk

       /  10/01/2018

      Man vill alltså bo i Sverige för vår välfärd, men annars leva som man gjorde i det gamla landet. Hmm, det KAN ju vara så att sättet man lever på i det gamla landet påverkar att det inte finns någon välfärd där. Vilket gör att om de lever här som de gjorde där, kommer de inte bidra till den välfärd de uppskattar här.
      Välfärden här är inget vi får, utan något vi skapar. Under största delen av vårt liv betalar vi mer än vi kostar samhället, så att trygghet finns om det går illa. En försäkring. De få som är nettotagare över en livstid (Mindre begåvade, missbrukare mm) får åka med på tåget. Så slipper vi se folk gå under här. Men de måste vara ett fåtal. De flesta måste betala mer skatt än de kostar.
      Vår välfärd hänger i stor utsträckning ihop med de värderingar (jämlikhet, jämställdhet mellan könen, att göra sin plikt innan man kräver sin rätt, gemensam finansiering, man betalar skatt mm) som dominerar vårt samhälle. Så vill man ha välfärd bör man också ta till sig de värderingar som gör den möjlig. Annars är man en parasit på systemet.

      Svara
      • Lev Barkland

         /  10/01/2018

        @Skeptisk
        Ja, just det du beskriver är en paradox för många svenskar. Men det är farligt att ta denna synbara paradox som någon sorts intäckt för att det antagligen kommer att ordna sig. Det misstaget tror jag många svenskar har gjort och fortfarande gör. ”De måste inse detta och kommer då att anpassa sig eller åka härifrån.” Därför att för oss svenskar förefaller det så otroligt att man inte vill transcendera från en uppenbart sämre, lågproducerande och tärande kultur till en högre värdeskapande. Men så är det inte för alla och det måste man inse. Genom att sätta sig in i andra kulturer, främst islamiska sådana, kan man inse att det du beskriver inte är någon paradox ifrån deras synpunkt. Det är snarare guds ordning.

        Islam har en historia av att exploatera andra värdeskapande kulturer med jizya och dhimmisamhällen. Att vara den som skapar värdet ses inte som någon dygd. Att skörda frukterna är muslimens uppgift.

        Svara
        • Det sista stycket borde ramas in och sättas upp i alla valbås.

          Svenskar-västerlänningar-lutheraner kan inte förstå hur någon kan tänka sig att …
          * Inte arbeta själv men leva på andras arbete
          * Inte dela med sig
          * Inte känna skuld inför de som har det ”sämre”
          och framförallt
          * Suga ut systemet så länge det finns utan tanke på framtiden och vad som händer när det kraschar

          Svara
          • Kronblom

             /  10/01/2018

            De punkter du radar upp är fundamentet för svenska politiker.

          • Motkraft

             /  10/02/2018

            Vad gäller klanen eller den utvidgade släkten så finns i många muslimska kulturer en enorm vilja att dela med sig. De ger pengar även till relativt avlägsna släktingar för att de ska ha råd med ett gigantiskt bröllop eller behöver hjälp för blivit sjuk.

            ”Inte dela med sig” handlar här om att de inte bryr sig om nationen Sverige och att inte bryr sig om medmänniskor i allmänhet. De saknar den ”skuldkultur” vi har där vi ser det som vår skyldighet att värna om alla att eftersom vi har skuld i all fattigdom, alla krig, allt förtryck, alla som är halta och lytta, allt allt i världen.

            Vi värnar även om de som spottar på oss. För det är ju vårt fel att de spottar på oss, vi kunde ha gjort mer.

            Därför klingar det lite falskt när grupper som kommer hit ”kräver sina rättigheter”, förväntar sig mer av det svenska samhället. För egentligen är de helt förundrade av att vi slänger pengar på dem då de inte är svenskar och vi inte tillhör deras klan. De skulle aldrig gjort samma om vi tvingades fly vårt land och dök upp vid deras gräns och bad om hjälp.

            Så deras ”vill ha, vill ha” är mer som barn som fått godis och vill ha mer. De begär mer för de kan få mer om de skriker tillräckligt mycket. Och vi ger då vår skuldkultur kräver det för att vi ska se oss som anständiga människor.

            Detta är helt sjuk.

        • Senior

           /  10/01/2018

          ”Det misstaget tror jag många svenskar har gjort och fortfarande gör. ”De måste inse detta och kommer då att anpassa sig eller åka härifrån.” Därför att för oss svenskar förefaller det så otroligt att man inte vill transcendera från en uppenbart sämre, lågproducerande och tärande kultur till en högre värdeskapande.”

          Detta är vad debatten om ”kulturell appropriering” eller snarare vägran av bristen på kulturell appropriering av den svenska kulturen och sättet att tänka i våra ”utanförskapsområden” det handlar om.

          -Den kulturella bias i tankesättet som skiljer kulturerna åt som du belyser, att man bedömer gissar hur andra kulturer kommer att agera utifrån basis av sin egen kultur.

          För att försöka göra en mer eller mindre dum jämförelse,
          Kanske lite som om en frisk människa skulle försöka tänka som en psykopat; det går inte att sätta sig in i för du saknar helt enkelt det tankemönstret.

          Svara
          • Senior

             /  10/02/2018

            Utopin om mångkultur är dömd att misslyckas.

  23. Svara
    • x

       /  10/01/2018

      Svara
  24. Trollkungen. Och det är menat som en komplimang!

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/02/2018

      Det är sant, helt rätt av Ganman att ta upp kampen, för har man som Jens Ganman ingen värdegrund så kan en inte vara med i SVT, speciellt inte nu när Jan Hellin bestämt att det inte blir några fler direktsändningar av brott mot värdegrunden, och det riskerar att skada tittarnas trygghet. Så därför, ingen Ganman i SVT.

      Svara
  25. Gorby

     /  10/01/2018

    Vi kollar inte inte de som kommer in, och varför ska man då kolla att de som åker ut är samma person som finns på biljetten…

    Svara
    • Motkraft

       /  10/02/2018

      Det är så fruktansvärt ynkligt att vi inte har något gränsskydd alls att tala om.

      Givetvis borde fingeravtryck, ögonbottensbilder och DNA vara ett motkrav mot att ens få fylla i en ansökan om uppehållstillstånd i Sverige. Och givetvis så borde detta kontrolleras vid all kontakt med myndigheter och vid in/utresa ur landet.

      Det skulle inte ens vara speciellt kostsamt. En inglasad sluss vid både ankomst och avgång på flygplatsen som bara en person i taget kan gå igenom. Att där måste lägga passet och ett finger mot en läsare och om matchar så får komma vidare.

      Det tas fingeravtryck vid ansökan om svenskt pass. Men det lagras inte centralt vad jag förstått, utan i ett chip i själva passet. Men även då skulle en sluss fungera.

      Sedan har vi problemet med vår gräns till grannländer och den där bron vi byggt mot Danmark. Men att inte perfekt motiverar inte att låta bli kontrollera vilka som tar flyget ut eller in i Sverige.

      Svara
  26. Kristian

     /  10/01/2018

    Ang. Kamali:

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/02/2018

      Han är diskvalificerad. Som forskare har man väl till uppgift att forska, inte föra någon typ av politisk kamp. Att han erkänner saken ger rött kort och avstängning tills vidare.

      Svara
  27. Kristian

     /  10/01/2018

    Svara
  28. x

     /  10/02/2018

    Bra liknelse:

    Svara
  29. x

     /  10/02/2018

    Svara
  30. x

     /  10/02/2018

    Svara
  31. x

     /  10/02/2018

    Svara
  32. x

     /  10/02/2018

    Bra grävt av Rebecca:

    Svara
  33. x

     /  10/02/2018

    Svara
  34. x

     /  10/02/2018

    Svara
  35. Gorby

     /  10/02/2018
    Svara
  36. Och det vidrigaste, eller mest sorgliga, är att fortfarande röstar 82% FÖR att detta skall fortskrida. VAD I HELVETE HAR SVENSKARNA TAPPAT ALLT SUNT FÖRNUFT OCH HJÄRNKAPACITET!??

    Svara
  37. Jasmine

     /  10/08/2018

    Satan sitter i vänsterns och islams folks huvudet och styr dem till våldsbrott.
    Det måste alla inse nu, det är kört för oss, landet och världen samt världens folk.
    Bara Jesus kan fixa det här nu.
    Det blir värre och värre påhitt, mens, onani etc
    kurser, krav på div evils, satanistiska påhitt. Folk är hjärntvättade, demoniserade och satanistiska, har tappat kontrollen över förnuftet och evil.
    Ja, de får väl utbilda folk i mens och onanicertifikat också då, lägga milj kr på sådan skit
    henordet? vad faan fattas folk i hjärnkontoret. VÄNSTERN OCH SATAN HAR TAGIT ÖVER VÅRT LAND I HAND I HAND MED ISLAM OCH ISLAMS FOLK BÅDE HÄR OCH I HELA VÄRLDEN, USA ETC LÄNDER.

    Svara
  38. Jasmine

     /  10/08/2018

    Det är kört för oss i Sverige och för folket, vi har låtit vänstern och satan ta över.
    Det går åt hell, pinsamt för folk utanför vårt land undrar vad som händer med folket och landet

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: