Swish swish

SR håller på med ett program om de som nedlåtande kallas ”Swishjournalister” och har tagit kontakt med några stycken, bl a Joakim Lamotte och Katerina Janouch.

Lamotte sände för några dagar sen och berättade om div hot och annat som är riktat både mot honom och hans familj, det är bl a bombhot!

Så när SR kontaktade honom så trodde han att det skulle handla om det, om alla groteska hot han fått. Att det skulle handla om hotet mot demokratin osv. För vi ska ju komma ihåg att att t ex några tweetar eller några mejl som ifrågasätter en journalist i vanliga fall anses vara Det Stora Hotet Mot Demokratin Och Är Orkestrerat Av Putin. Några sura sarkastiska tweetar buntas snabbt ihop med nazism. Det brukar som sagt räcka med sånt så jag förstår att Lamotte faktiskt tänkte att nu ska de ta upp det här.

Så jag förstår också att blir rätt förbannad när han får reda på att de just den här gången valt att undersöka den sk ”swish-journalistiken”. De är säkert intresserade av att göra nåt om hoten också men just DEN HÄR GÅNGEN har de valt att fokusera på nåt annat.

Känner ni igen det där med ”Just den här gången …”?

Samma sak när de på Lilla Aktuellt förordade kvotering (såklart…) och blev genomskådade av en 11-åring. Då körde de samma sak, ”just den HÄR veckan valde vi att …”, exakt så sa de. Det märkliga är att det alltid är ”just den här gången” och aldrig ”Ja jävlar, vilken tur att just den här gången valde vi att ta upp just det du och många andra ser som ett jätteproblem!”. Man väljer alltid något annat…

De satt i programmet och var bekymrade över ”balansen” mellan kvinnor och män som författare till låtarna i Melodifestivalen och självklart var Lina Thomsgård också med i programmet och förklarade hur det minsann låg till. Balansen i studion var dock inte något de ägande någon tankemöda åt. Om nu det är viktigt alltså.

Men nu har alltså ”Just den här gången har vi valt att …” hittat till andra områden också, när man t ex vill vara nedlåtande mot journalister som inte har en stor och mäktig redaktion i ryggen när man VET att de och deras familjer fått massor av grova hot. Det kommer aldrig att bli den gången då de är intresserade av riktiga saker utan de kommer alltid att säga ”Men just den här gången valde vi att …”.

Undrar man varför folk mer och mer vänder sig till alternativa medier kan man först läsa den här

och

sen läsa den här.

De handlar om exakt samma sak men den ena är kliniskt tvättad på info. Eller ja, den första handlar delvis om domen i hovrätten också medan den andra bara är om domen i tingsrätten men det spelar ingen roll, det är skillnaden som är intressant.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

147 kommentarer

  1. Pelle2

     /  10/11/2018

    Rebecca Weidmo Uvell hade också blivit kontaktad angående Swish-journalistik men tackade nej att delta hon också.
    https://uvell.se/2018/10/09/medierna-i-p1-ringde/
    Det är ju så sjukt att dom istället för att kritisera det som T.ex Lamotte säger ger sig på sättet han skaffar sig sin finansiering.
    Är det finare att driva runt sin verksamhet med licenspengar och reklam ?
    För övrigt kan man ju jämföra swishbetalning med en prenumerationsavgift. Bägge handlar om att betala för en produkt.
    Ingen från gammelmedia skulle ju dock få tanken att göra ett program om prenumerationsjournalistik..

    Svara
  2. Pelle2

     /  10/11/2018

    OT:
    Kan inte låta bli att länka till några andra godbitar från Weidmo Uvell.
    Hon ger sig på feministerna som inte tolererar en kvinna med borgerliga åsikter utan ger sig på henne med diverse invektiv pg.a det.
    https://uvell.se/2018/10/10/den-feministiska-paradoxen-2/

    Hon drar också ner byxorna,ännu en gång,på bidragsfuskaren Johan Ehrenberg.
    https://uvell.se/2018/10/09/etc-och-aterbetalningsplanen/

    Svara
    • Ivar L

       /  10/12/2018

      Om Lamotte är gossen Ruda så är Uvell flitiga Lisa. Båda är extremt värdefulla rapportörer av hur Sverige fungerar anno 2018. Dags att swisha dem mer känner jag.

      Svara
  3. hllviken

     /  10/11/2018

    MSM-journalisterna finansieras genom tvång; licensavgift/skatt eller lön av makteliten för att driva den globalistiska agendan framåt.
    Folkmedias journalister står på folkets sida mot förförisk missledande ”verklighets”-beskrivning.

    Svara
  4. G

     /  10/11/2018

    ”Ett år med Metoo: Hur tar vi kampen vidare?
    ..[..]..
    Kvinnoförtrycket, misstänkliggörandet av kvinnor, horstämpling av offer med mera är fortfarande djupt rotat i rättsväsende och polisen. Det är därför som Rättvisepartiet Socialisterna kämpar för en annan sorts stat, som styrs demokratiskt underifrån. Polisen ska vara förankrad i lokalsamhället. Kvinnokampsorganisationer ska kunna ha vetorätt mot tillsättning av sexistiska domare. Sexualbrottsmål behöver specialdomstolar.”
    http://offensiv.socialisterna.org/sv/1321/analys/14680/
    https://web.archive.org/web/20181011062414/http://offensiv.socialisterna.org/sv/1321/analys/14680/

    Svara
    • Senior

       /  10/11/2018

      Alla tjänster skall alltså vara politiskt tillsatta…
      Japp, jag förstår att de är socialister……

      Till skillnad mot rättviseförmedlingen som skyller på mångfald när de vill utplacera socialister är de åtminstone ärliga i sitt uppsåt.

      Svara
    • G

       /  10/11/2018

      ”Cissi Wallin: ”Helt avgörande att hänga ut personer med namn och bild”
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cissi-wallin-om-aret-efter-metoo-upproret

      Svara
      • Hur är det med källsorteringen, Cissi? Något vi behöver kontrollera? Hur ofta flyger du? Vistas du på platser som frekventeras av SD-väljare? Är ditt kaffe miljöcertifierat? Vem bröt koboltmalm till din mobil? Vem har sytt dina kläder?

        Dags för namn och bild!

        Svara
      • Pelle2

         /  10/11/2018

        Hon har ju själv gråtit ut för att hon inte fick programleda ett program på SVT eftersom Virtanen nu har anmält henne för förtal.
        Då var det tydligen inte en så bra metod att bli uthängd längre…

        Svara
    • G

       /  10/11/2018

      ”Melania Trump says women ‘need evidence’ if they say they’re victims
      ..[..]..
      ”If you accuse (someone) of something, show the evidence,” Trump said in a sit-down interview with ABC News that took place in Kenya last week during her first major solo trip to Africa.

      ”I support the women and they need to be heard,” said Trump. ”We need to support them and, you know, also men, not just women.”

      She added that women who come forward as victims should be prepared to back up their claims.

      ”I do stand with women, but we need to show the evidence. You cannot just say to somebody, ‘I was sexually assaulted,’ or, ‘You did that to me,’ because sometimes the media goes too far, and the way they portray some stories it’s, it’s not correct, it’s not right,” said Trump.
      ..[..]..
      Melania Trump told CNN’s Anderson Cooper in October 2016: ”Every assault should be taken care of in a court of law. And to accuse, no matter who it is, a man or a woman, without evidence is damaging and unfair.

      The President has also voiced suspicion about the year-old #MeToo movement, complaining that allegations made decades later can ruin a man’s life. He has questioned why women wait so long to come forward if they are telling the truth.”
      https://edition.cnn.com/2018/10/10/politics/melania-trump-metoo-evidence/index.html

      Svara
    • G

       /  10/11/2018

      Svara
  5. Rikard

     /  10/11/2018

    Hej.

    Tanken med statliga media var en gång i tiden tudelad, från första början.

    Där fanns de som ansåg att staten, i rollen som neutral opartisk likriktare (partipolitiskt och ideologiskt sett – detta är i radions barndom) var den enda som kunde erbjuda opartisk information, då pressen var öppet parti-lojal, annonsfinansierad, och (ibland) ägd av starka ekonomiska intressen. Den statliga informationen skulle balansera detta.

    Där fanns de som ansåg att staten skulle kontrollera vad som fanns att tillgå i informationsväg för att staten skulle kunna agera likriktare och motverka splittring bland medborgarna (samma tidsperiod). Därför måste staten antingen kontrollera vad som får tryckas/sändas, eller vara ensam producent.

    Det är tämligen uppenbart att dessa perspektiv är motstridiga i grunden, då de menar olika saker med ‘opartisk information’: där det ena ser och erkänner staten som en av flera parter ser det andra staten som en överbyggnad över alla olika grupp- och individkonflikter inom staten. Det är då självklart att ett system med denna inbyggda konflikt kommer att sträva i endera riktningen tills denna blir den dominanta – där en murvel anno 1920 gladeligen kunnat gå med på att bekänna sig partisk till vissa politiska idéer, och ändå rapportera en händelse, kan en dylik 2020 inte längre göra skillnaden.

    Den nutida murveln, sedd som grupp, är ju en produkt av den kamp mellan perspektiven som skett, där det statliga segrat. Självbilden hos gruppen är alltså den av dels opartisk förmedlare av sanningen (sannings-sägare) men även dels med ett paternalistiskt ansvar för att det är rätt sanning som förmedlas (sannings-ägare/tolkningsföreträde). På så vis är det mycket svårt för t ex Erik Helmerson på DN att se att han de facto är propagandamakare som tolkar och filtrerar verkligheten utifrån ett påtaget moraliskt ansvar gentemot läsaren – hans självbild säger något annat, och han blir därför oemottaglig för kritik om denna är i konflikt med självbilden. Vill man dra en extrem jämförelse kan man titta på de läkare som utförde aborter och steriliseringar samt lobotomier i Sverige: deras självbild är/var att de gjorde både individ och samhälle och stat en tjänst.

    Det är därför Frick, eller Uvell, eller Lamotte med flera vinner mark: de slåss med öppet visir. Ingen som läser Uvells texter kan missa att hon har en politisk agenda, vilken påverkar vad hon väljer att granska. Ingen har hittills kunnat påvisa att hon skulle fuska med informationen i rapporteringen utifrån denna agenda, vilket inte kan sägas om Helmersons arbetsgivare eller honom själv.

    En helt fri press, fri att bära sina kostnader men inte fri från ansvaret att det som publiceras skall vara sant, är en bättre informationskälla än en statlig press, även om bägge använder samma måttstock, inte bara för att den statliga alltid kommer att politiseras – om inte utifrån så inifrån – utan för att den erbjuder mångfald och motstridiga perspektiv vilket befrämjar dynamisk debatt och på ett idémässigt plan befrämjar rapporterande av sanningen om det skedda som ett ideal – den fria pressen berättar vad som hände, inte som den statliga om det var rätt eller fel sak som hände.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • hllviken

       /  10/11/2018

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/11/2018

      @ Rikard,

      Välskrivet, intressant och relevant.

      ”Det är därför Frick, eller Uvell, eller Lamotte med flera vinner mark: de slåss med öppet visir.”

      Det har varit en lång resa där alternativmedia gradvis har vunnit mark under 30-40 år. Under ganska lång tid var det MSM som själv skötte bekämpandet. T.ex var Jan Millds publikationer, som Blågula frågor, under en längre tid det mest spridda dissidentmaterialet. MSM genomförde 1996 en riktigt stor och väldigt smutsig kampanj mot honom, med hjälp av Expo. Milld var en gammal sosse men helt plötsligt kom det ut en bilaga i både Aftonbladet och Expressen där han i princip utpekades som nazist. Efter det visste alla att om du drev öppen alternativmedia, så skulle du råka ut för omfattande karaktärsmord.

      I huvudsak var denna form av repression väldigt framgångsrik i cirka 20 år. Få vågade att driva opinion i eget namn och det fanns en stor apparat som strävade efter att avslöja de populära skribenterna och sen hänga ut dem. Under denna period växte förvisso alternativmedia, men ganska långsamt och många fick betala ett högt pris för sin inblandning.

      Men från ungefär 2010 började isen att lossa. Det blev fler och större aktörer inom alternativmedia och hotet om uthängning förlorade gradvis sin styrka. Politiskt Inkorrekt var den första riktigt stora dissidentbloggen. Den fanns från 2008 till 2011 och la grunden för mycket av den alternativmedia vi ser nu. Redaktionen på PI var anonym, som var brukligt på den tiden, men när bloggen gjordes om till Avpixlat kom man ut med en ansvarig utgivare och öppet namngivna skribenter. Detta var otroligt modigt och att de vågade öppnade utan tvekan upp för många andra.

      Sen dess har den traditionella metoden med uthängningar och skamstraff gradvis tappat effekt och det finns nu massor av aktörer som öppet driver stora dissidentsajter och andra förmer av regimkritisk media.

      Så, det är lite av en solskenshistoria. Hittills. För det finns inget som tyder på att 7K och MSM är nöjda med denna utveckling men mycket som tyder på att de nu redan har börjat att gå över till repression via rättssystemet. HMF lagen har funnits länge, men det är först på senare år som den verkligen har börjat användas i stora skala. Åtalen haglar redan över pensionärer som skriver på facebook.

      Min gissning är att nästa steg är att man ger sig på tungviktarna inom alternativmedia. Mats Dagerlind känns som en uppenbar kandidat för åtal och fällande dom. Givet hur svensken fungerar, gissar jag att det räcker att man fäller ett ganska begränsat antal ledande dissidenter för att den stora tystnaden återigen ska lägga sig över landet. Det tror jag att vi kommer att få se under denna mandatperiod.

      Svara
    • ”Alice laughed: ”There’s no use trying,” she said; ”one can’t believe impossible things.”
      ”I daresay you haven’t had much practice,” said the Queen. ”When I was younger, I always did it for half an hour a day. Why, sometimes I’ve believed as many as six impossible things before breakfast.”
      – Alice in Wonderland.

      I rollspelsmiljöer – det vill säga bland självutnämnt ”intellektuella” som undertecknad, tänk er Clarté eller libertarianer mot vanliga arbetarsocialister eller dito -moderater – talar man ibland om ”The Impossible Thing Before Breakfast.”
      Detta är föreställningen att
      a) Spelledaren är en författare eller historieberättare, och kontrollerar vad som händer.
      b) Spelarna kontrollerar sina rollpersoner.

      Dessa två satser kan omöjligen vara helt sanna samtidigt.

      En variant skulle kunna vara att regissören bestämmer allt, utom över hur varje skådespelare spelar sin roll, ser ut, klär sig, vad de har för rekvisita …
      Eller mera tydligt, att musiker inte behöver spela exakt som dirigenten tycker, men att dirigenten ändå kontrollerar orkestern.

      Vi kan har fria, oberoende journalister, som styrs av politiker och som har strikta regler om vad som får sägas.

      Svara
      • OT: För att fortsätta på Lewis Carrol-spåret, så är mycket av svensk politik ”Jam Tomorrow”:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Jam_tomorrow

        ”The rule is, jam to-morrow and jam yesterday – but never jam to-day.”
        ”It must come sometimes to ‘jam to-day’,” Alice objected.
        ”No, it can’t,” said the Queen. ”It’s jam every other day: to-day isn’t any other day, you know.”

        Det blir vinst – på sikt.
        Allt blir bättre – när vi betalat för mer utbildning.
        Pensionerna räddas … osv.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  10/11/2018

          @ Kristian,

          ”Det blir vinst – på sikt.
          Allt blir bättre – när vi betalat för mer utbildning.
          Pensionerna räddas … osv.”

          Ja, som i de flesta religioner utlovas ett framtida paradis, bara man följer guds bud nu.

          Var en duktig anti-rasist och finansiera din egen kolonisering nu, så kommer du att belönas med ett liv i ett framtida mångkulturellt paradis.

          Precis som i en teokrati, så är lösningen på alla problem att man måste leva striktare enligt religionens påbud. Om det inte regnade i Inka imperiet, då krävdes det fler människooffer. När muslimer upptäcker att deras länder går dålig, då vill de söka sig tillbaka till en mer ursprunglig Islam och leva som man gjorde på profetens tid. När vi västerlänningar fortfarande var kristna ”på riktigt” var det vanligt med liknande resonemang. När något gick fel, som t.ex svält eller krig, ansåg man att detta bevisade att människorna hade lämnat den sanna läran.

          För oss är det liknande. Alla problem som nu uppstår kan lösas genom att ursprungsbefolkningarna blir mer toleranta och mindre rasistiska. Om vi bara kan få Svenne att verkligen leva som PK idealet, kommer paradiset att infinna sig. Om Svenne inte gör som han blir tillsagd, då får man tukta honom. Precis som i alla andra religioner…….

          Svara
      • Rikard

         /  10/11/2018

        Hej.

        @Kristian & övriga: tack för återkoppling – det värmer.

        Kristians exempel med rollspel är skrämmande träffsäker – jag har många gånger gjort den obehagliga upplevelsen. Anekdotiskt kan jag säga att ju mer någon anser att spelledaren (regissören, diktatorn, profeten, auktoriteten) är den som bestämmer vad som händer (i betydelsen vad konsekvenserna av dina beslut blir) desto mer modern vänsterbliven är personen i sina åsikter. Däremot är den som själv vill bestämma vad karaktären gör, och som underkastar sig den mest opartiska makt som finns -tärningen- inte nödvändigtvis höger, eller nationalist, eller konservativ.

        Den har helt enkelt en passion för friheten att stiga och falla på eget grepp.

        Exempel för icke rollspelare:

        A) SL: Den fradgande uruk-hai-orchen stormar uppför trappan mot, med spjutet berett till angrepp. Vad vill du göra?

        Spelaren: Jag använder mitt bredsvärd för att svepa upp spjutet i taket så att det kilas fast, och slår orchen i halsen med min sköldkant.

        SL (som anser det dramatiskt korrekt att karaktären lyckas): Orchen faller gurglande baklänges över sina mindre kamrater. Du kliver snabbt bakåt in i rummet och reglar dörren.

        Jämför med

        B) SL: Den fradgande uruk-hai-orchen stormar uppför trappan mot, med spjutet berett till angrepp. Vad gör du?

        Spelaren: Jag använder mitt bredsvärd för att svepa upp spjutet i taket så att det kilas fast, och slår orchen i halsen med min sköldkant.

        SL: Okej, slå lika med eller under ditt FV i Bredsvärd, minus 5. Lyckas du får du slå för attacken med skölden – annars hinner orchen stöta med spjutet först, okej?

        Spelaren: slår T20 (tjugosidig tärning). 13! Heja, jag har 18 i Bredsvärd – dessutom får jag väl +2 för högre läge?

        SL: Okej, du sveper undan spjutet, men slå skada – slår du för högt har du huggit av skaftet istället.

        Och så vidare.

        Jag föredrar, som spelare och spelledare, metod B) där även jag som SL är bunden av tärningen – kan man inte trots det manipulera dramaturgin, tja, då har man brist på fantasi och kreativitet.

        Parallellen mellan detta och ideologier/religioner/kulturer torde vara uppenbar. När det gäller orkestrar: Portsmouth Sinfonia jämfört med en vanlig symfoniorkester.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Spelade en längre kampanj (DoD) omkring 20 års ålder. Det mesta fungerade utmärkt, men ibland hade spelledaren bestämt vad som skulle hända.
          Ett sarkastiskt ”nähä, det skulle inte gå” är en replik jag minns från några andra spelare vid mer en ett tillfälle.

          (GNS – Gamist, Narrativist, Simulationist – debatten är väl långt utanför ämnet. Gissar att vi båda hamnar ganska lika i Simulationist-lägret, dvs det skall vara
          * en ”naturtrogen” simulering av en värld befolkad av ”tomtar och troll”
          * inte en tävling om XP
          * inte ”gemensamt historieberättande a la förstaårsstuderande i drama eller psykologi”.)

          Svara
          • Rikard

             /  10/12/2018

            Hej.

            Eller hur! som det heter på nysvenska.

            Mins med glädje en genomspelning av Svavelvinter, Ärans Väg, Oraklets Fyra Ögon och Den Femte Konfluxen (med samma karaktärer och mig som SL fö). Karaktärerna/spelarna började raskt uppfinna helt egna mål, och egna tolkningar av vad de trodde hände, av profetior och ledtrådar och så vidare.

            Där ställs man då som SL inför valet att tvinga dem in på ‘rätt’ spår, eller att rulla med slagen och tänka: ”Okej, de reser dit istället för dit – vad händer då?”. Något man aldrig skall göra är att straffa spelarna om de ‘kidnappar’ äventyret eller kampanjen; i WEG Star Wars D6 ledde jag en kampanj som var tänkt som klassisk ‘snövita hjältar vs. nattsvarta vaudeville-skurkar’ – efter ca en timmes spel stod det klart att det var en ‘fula, skitiga smugglare med hjärtan av guld’-grupp av karaktärer istället. Jahapp. Bara anpassa äventyren jag planerat utifrån det istället.

            En trovärdig simulering räcker mer än väl, och många regel- och spelkonstruktörer gör misstaget att tro att komplicerat är detsamma som komplext. D&D har alltid varit både komplicerat, kontraintuitivt och komplext, för att inte tala om Rolemaster (aka Rulemonster). WEG D6 är enligt mig genialiskt i sin anpassningsbarhet. Allt som behövs är en lathund med svårighetsgrader för SL och spelare att extrapolera utifrån – rutinhandling, t ex ‘köra bil till jobbet och inget ovanligt händer på vägen’ (färdighetsvärde 3 T6:or)- inget slag mot färdighet, jämfört samma där en älg springer över vägen femtio meter framför: slå ‘köra bil’ över 3 för att inte få sladd när du gör undanmanöver, jämfört med i ett äventyr ‘köra bil’ på isbana med en helikopter som jagar bilen och ryska pansarfordon som skjuter mot den – slå över 20 för att göra undanmanöver…

            @G: sök på Youtube efter ”Portsmouth Sinfonia plays the Classics”, så borde du få fram en hel LP med deras versioner av bl a Tjajkovskijs ‘1812’-ouvertyr.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ron Edwards, nestorn bland rollspelsteoretikerna, lär ha myntat uttrycket att spela bas (base playing). http://ptgptb.org/0027/theory101-02.html
            Detta innebär att man bestämmer startsituation och hur folk i världen beter sig, ”känslan” i brist på bättre ord. Sedan får spelarna improvisera och spela solo bäst de vill.

            Skulle gissa att rollspelare i högstadie- och universitetsåldern är de som bäst gillar spel med många tabeller och beräkningar. Därefter går man mer mot ”vers libre” (inom vissa gränser).

            Kom aldrig så långt som till femte konfluxen, med vid det laget hade Target/Äventyrsspel väl tröttnat på det de ansåg vara ”barnslig fantasy”, och bytte till ”mognare” spel, det jag kallar ”trumpna tonåringar” eller emo. (Fast 90-talet var de erotiska vampyrernas tid, så de hade kanske inget val.)

        • G

           /  10/11/2018

          Roliga diskussioner här 😛 Hmm. Aldrig hört talas om Portsmouth Sinfonia tidigare. Om du vill och har lust, posta gärna länk till något som du tycker är värt lyssna på. 🙂

          P.S
          Har aldrig spelar spelet heller, men det låter roligt.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  10/11/2018

      Även Avpixlat.
      Aftonbladet m.fl. försökte under hela deras existens att med alla medel släcka ner Avpixlat. Få andra sidor har nagelfarits som den och vad för lögner och förtal hittades? Noll.

      Källan är öppet xenofobisk/muslimhatande.
      All information är (vinklad men) korrekt.

      In flödade läsarna. Vi var så faktasvultna i det här landet att till och med Avpixlat blev matnyttigt. Det säger mer om resten av media än om Avpixlat.
      Det hade varit intressant att veta om Samnytt blöder läsare? Med NyheterIdag och de andra nya aktörerna fylls det på med mindre extrema sanningssägare som antagligen lockar mer.

      Svara
  6. G

     /  10/11/2018

    Så. Bolsonaro i Brasilien tackar nej till att delta i första debatten pga känner sig ej helt återställd efter knivattacken han utsattes för. Samtidigt är tusentals av oppositionspartiet ”Arbetarpartiet” anhängare och demonstrerar ute på gatan mot Bolsonaro för att ”varna för fascism” om han skulle vinna. Och på deras röda flaggor som hålls upp över folkhavet ser man hammaren och skäran. :/ Vilka i svensk media har fått titeln ”vänstern”. Och Bolsonaro har fått titeln ”högerextrem”. Man undrar lite när någon ska belönas med titeln ”vänsterextrem” eller ”kommunister”. Det har jag aldrig hört någon säga i TV eller läst i en artikel om någon på vänsterkanten, någonsin.

    Svara
    • G

       /  10/11/2018

      ”Antifascistisk front mot Bolsonaro

      I söndags vann den högerextreme kandidaten Jair Bolsonaro första omgången i Brasiliens presidentval. Vänstern kommer behöva att bygga en bred allians för att besegra honom i den andra omgången.

      När rösterna hade räknats sent i söndags natt stod det klart att Bolsonaro fått 46 procent. Det är fyra procentenheter från en direkt seger. Vänsterpartiet Partido dos Trabalhadores kandidat Fernando Haddad fick i sin tur 29 procent. Bolsonaro, som fick mer än 49 miljoner röster, hade som väntat störst stöd i de rika sydvästra delarna av landet medan Haddads 31 miljoner stora stöd var som starkast i de fattiga nordöstra regionerna och Amazonas. För vänstern väntar nu en brant uppförsbacke inför den andra valomgången den 28 oktober.
      ..[..]..
      Bolsonaro har redan visat hur han tänker sig att den andra valomgången ska gestalta sig. I en live-sändning på Facebook i söndags natt sade han att Brasilien står inför en kommunistisk ”avgrund”. Hans väg representerar ”välstånd, frihet, familj” medan Haddads är ”Venezuelas väg.”

      Med tanke på Bolsonaros stora försprång i den första omgången kan PT inte räkna med många stödröster från mitten och högern till försvar av demokratin, på det sätt som fransmännen två gånger har försvarat sin republik från familjen Le Pen. Det är dock en sådan antifascistisk front som kommer att krävas om Brasiliens bräckliga demokrati ska kunna räddas.”
      http://flamman.se/a/antifascistisk-front-mot-bolsonaro
      https://web.archive.org/web/20181011064529/http://flamman.se/a/antifascistisk-front-mot-bolsonaro

      Svara
      • G

         /  10/11/2018

        I en text som syns i högerspalten på länken ovan från en annan artikel skriver Flamman samtidigt:

        ”Efter tretton år av vänsterstyre är minoritetsgrupper och fattiga mer utsatta än på länge i det nya högerklimatet.” :/

        Mer utsatta än på länge? Så vänsterpolitiken med alla *vänsterinsatser* har inte gjort något gott för minoriteter och fattiga under 13 hela jävla år av vänsterpolitik, i.e vänsterpolitiken fungerar inte, men Flamman vill ha mycket mer av samma vara i alla fall. Häpp.

        Svara
        • Senior

           /  10/11/2018

          ”Efter tretton år av vänsterstyre är minoritetsgrupper och fattiga mer utsatta än på länge, vilket har fått dem att genomskåda vänstern och istället börjat rösta höger.”

          Svara
        • Grodan Boll

           /  10/11/2018

          Om en skära och hammare är de enda verktyg man har,…

          Svara
  7. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
  8. G

     /  10/11/2018

    ”Alliansen inleder lokalt samarbete med V – ska stänga ute SD

    På onsdagen meddelade den så kallade Falualliansen – de fyra ”vanliga” Allianspartierna samt Falupartiet – att man inleder ett samarbete med Vänsterpartiet för att styra kommunen.

    Falualliansen fick 30 mandat i det senaste valet, vilket är ett mandat för lite för att få egen majoritet. Därför har man nu valt att gå in i en så kallad ”valteknisk samverkan” med Vänsterpartiet. Detta ska ge säkerhet och stabilitet i beslutsfattandet.

    – Valteknisk betyder inte att det är en politisk samverkan utan det betyder att man går ihop utifrån vilka platser och sådana här saker man får i olika nämnder och styrelser, sade Jan E Fors (M) på en presskonferens på onsdagen.

    Vänsterpartiet får genom samarbetet fler platser i nämnder och styrelser än vad partiet annars skulle ha fått med sina fem mandat. I en intervju för Dalarnas Tidningar säger partiets gruppledare Patrik Liljeglöd att man ingår i samarbetet för att stänga ute Sverigedemokraterna, som fick sex mandat.

    Så det är lite av en decemberöverenskommelse?, frågar DT:s reporter.

    – Ja, det kan man säga. Det går helt i linje med hur vi har resonerat på riks(planet), svarar Patrik Liljeglöd.”
    https://nyheteridag.se/alliansen-ingar-samarbete-med-v-ska-stanga-ute-sd/

    Ja. Helt i linje. Kommunist som talman och nu detta. ”Högerpartiet” so(M) kör vänsterlinje.

    Svara
    • Senior

       /  10/11/2018

      ”Kommunist som talman och nu detta. ”Högerpartiet” so(M) kör vänsterlinje”

      Ja, jag fattar inte hur många bevis man kan mula i nyllet på folk, och ändå vägrar de inse att sjuklövern egentligen hänger ihop.

      ”Samarbete över blockgränserna” talar man nu om. -Ja det förra konstlade blocket har nu visat sitt rätta ansikte, (s)ocialistiska sjuklöverblocket mot det mer nationellt inriktade socialistiska SD-blocket.

      Bara denna teater som pågår nu gällande regeringsbildning går ju bara ut på en enda sak: Förhindra att demokratisk folkvilja skall få genomslag i politiken, så att sjuklövern kan behålla makten.

      Svara
  9. MiT

     /  10/11/2018


    *https://www.facebook.com/omar.mustafa.siala/posts/10156721662822733*


    *https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10158505611232837&id=583387836*

    Svara
  10. G

     /  10/11/2018

    ”Mitt sociala självmord

    ../../…strax före valet, så gick jag ut med att jag röstar SD. Oj oj oj. Som kvinna. Relativt högutbildad. Jobbar inom vården. Har en dotter. Det tog skruv, kan jag säga! Kommentarerna på Facebook lät inte vänta på sig. ” Du borde skämmas!” ”Du borde inte jobba med människor!!!” ”TÄNK OM” ”Hur TÖRS du ?!” ”Du LJUGER!”.
    ..[..]..
    Sedan försvann det lite Facebookvänner. Först svider det till lite i hjärtat, men sedan tänker jag att ”äh”, det är ju inga vänner om de inte kan acceptera att man har olika åsikter.

    ../../..sätter mig i lugn och ro hemma i soffan och skrollar igenom på Facebook, ser jag att jag har fått fem kommentarer på den krönika som jag delade tidigare. En av kommentarerna är skriven av en arbetskamrat. Denna som tycker att jag är på fel arbetsplats på grund av mina åsikter. Några vänner har på senaste också fattat modet att stå upp för sina åsikter och kommenterar: ”Klockrent!” En släkting, som är S-politiker, har skrivit en lång kommentar och som vanligt handlar det om att jag (och övriga SD:are mfl) är trångsynta, rasistiska, enkelspåriga och hatiska. Att vi ser ner på andra människor och politiker. På HENNE. Stackars henne.

    Detta har flera släktingar gillat. Och min mamma.(forts)”
    https://noriaminside.blog/2018/10/06/forsta-blogginlagget/

    ”Ack den jämställdheten

    Ett fenomen som jag har upptäckt nu på sociala medier är hur otroligt elaka kvinnor kan vara med kvinnor. Eller tja, det var väl kanske ingen ny upptäckt. Det vet jag ju sedan tidigare att flickor, tjejer, kvinnor och kärringar kan vara. Men det här att sitta bakom en skärm, gömma sig, känna sig skyddad av ett glas eller hela cyberrymden och kunna skriva vad som helst -det är fascinerande att se.

    Helst om man bor i en mindre stad, så att man springer ihop med varandra på ICA titt som tätt. Då är det liksom bortglömt att man anklagade någon för förrädare, människohatare, rasist och än värre saker i kommentarsfältet på Facebook för tre timmar sedan. För då kommer samma person fram och berömmer ens nya jacka. Märkligt.

    Vid entrén möter jag på Hanna. Hennes son går i samma klass som min dotter och det är lite underligt det där. För Hanna är världens gulligaste så här socialt och ler med hela ansiktet och säger varmt ”Heeeej, ska du handla något gott? De har nygrillad kyckling, till halva priset! Jag måste kila. Ha det bra!” och det ser faktiskt ut som om hon menar det. Att hon vill att jag ska ha det bra. Men då blir jag fundersam. För samtidigt som jag har Hannas varma leende i minnet, plockar upp en varukorg och beger mig in i affären, så minns jag hur samma Hanna två dagar tidigare hetskt kommenterade ett av mina inlägg på Facebook. Ett ganska så oskyldigt inlägg om en satsning som SD gjorde och skulle gynna de allra flesta av oss. Men Hanna, som inte gillar SD, gick hårt åt. Kallade mig rasist och nazist och allt däremellan. Men det var tydligen den ”Hannan” bakom skärmen?”

    Väl inne på affären så går jag och funderar på detta så hårt (typiskt mig) så att jag missar både mjölken och osten. Får göra en sväng tillbaka igen. Möter då en före detta arbetskamrat och före detta Facebookvän, som tagit bort mig från sociala medier, sedan jag börjat visa vart jag står. Men jag hejar ändå artigt. Varför skulle jag inte? Vi har ju arbetat tillsammans, svettats tillsammans, löst problem tillsammans och faktiskt skrattat tillsammans. Hon går med sin tredje utländska kille/sambo/man vid sin sida och blänger på mig. Utan att heja. Jag fortsätter att gå genom affären med ett döende leende på läpparna.

    Väl hemma igen sätter jag mig vid datorn och tittar igenom de senaste delningarna jag gjort på Facebook och de kommentarer jag har fått. Endast från kvinnor. Eller 99% av dem är från kvinnor. Fastän jag har hälften män som vänner och många av dem är politiskt intresserade åt alla håll, vad beror detta på? Att bara kvinnor kommenterar? Och vilka är dessa kvinnor som kommenterar och debatterar i alla fall mina inlägg?

    Ja, för det första så ska jag väl klargöra vilka de typiska inläggen är som jag brukar dela och skriva en liten kommentar till. Det har varit exempelvis: SDs valresultat starkare på vissa orter, utlandsfödda överrepresenterar våldtäkter i statistik, Lövféns lista mot SD, Har det förekommit valfusk? Jag brukar välja mina ord väl när jag lägger ut något så att det inte medvetet ska reta upp någon i onödan. Jag har politiker i min vänlista åt både höger och vänster och däremellan och det gör mig ingenting om någon av dem ger sig in och kommenterar sakligt och respektfullt.

    Men oftast kommer det kommentarer som skulle få vem som helst att nästan vilja stänga av Facebook och inte vilja ge sig in i politiksnack någonsin igen. Från de mest korrekta, fina små välmålade munnar kan de fulaste elakaste och föraktfulla orden komma. Arbetskamrater. Gamla klasskamrater. Före detta grannar. Släktingar. Familjemedlemmar. Vänner. Eller ”vänner”.

    För vilka är ens ”vänner” när de kan sitta och ösa ur sig en massa elakheter till en för att man vill ha ett lugn, fungerande samhälle? Jag är emot krig, våldtäkter, rån, mord, bilbränder, otrygghet och pensionärsfattigdom. Jag tycker att vårt land ska ta hand om våra egna invånare innan vi skuldsätter oss upp över öronen för att rädda människor som ljugit sig hit till vårt land. Men för att jag säger det så är jag alltså ond. (forts)”
    https://noriaminside.blog/2018/10/08/ack-den-jamstalldheten/

    Carpe diem -inte i dag heller
    ..[..]..
    Efter att jag har fått med mig en del vänner som faktiskt tycker som jag och kan argumentera på samma sätt som jag, så har det faktisk dykt upp en ny grej. Jag har börjat att få PM, alltså personliga meddelanden på telefonen, där ”vänner” och till och med släktingar i textmeddelanden försöker att ”tysta” mig. Först lite trevligt. Sedan nästan med hot.

    Jag fick ett ikväll. Ett långt. Ifrån en som är politiskt aktiv som tyckte att jag skulle stå till svars för allting som stod i ett inlägg som jag delat igår. Ett inlägg som inte jag själv skrivit, utan det handlade om gruppvåldtäkten i Gällivare. Denna person som skrev till mig tyckte att det var fruktansvärt att jag delade detta, eftersom det var bara lösa indicier, påhopp och förtal. Att det var mer synd om dessa 6 anklagade gossar än om tonårsflickan, ungefär så. (forts)”
    https://noriaminside.blog/2018/10/10/carpe-diem-inte-i-dag-heller/

    Och folk undrar varför man inte har Facebook. Varför man inte skriver stolt med sitt riktiga namn som alla jättegoda människor. Heh. Hmmm, ja varför gör man inte det…

    Svara
    • Bamse

       /  10/11/2018

      ”Endast från kvinnor. Eller 99% av dem är från kvinnor. Fastän jag har hälften män som vänner och många av dem är politiskt intresserade åt alla håll, vad beror detta på? Att bara kvinnor kommenterar?”

      Tja, frågar man exmpelvis Jonathan Haidt har sociala medier haft en direkt förödande inverkan på kvinnors mentala hälsa:

      Svara
      • Bästa jag sett på ett bra tag!

        Det är intressant det som nämns i förbigående om ”trans”-fixering som aldrig avslutad lek. Peterson nämner hur barn (3-7) hela tiden låtsas att de är djur, föräldrar, pojke, flicka etc. Idag finns ingen ostrukturerad lek. Heberlein har talat om något liknande:
        ”När slutade vi vara vuxna, egentligen?”
        https://ledarsidorna.se/2017/09/nar-slutade-vi-vara-vuxna-egentligen/
        ”Kanske tillhör jag den sista generationen som växte upp med vuxna föräldrar. Det gav en viss trygghet att den gränsen fanns, mellan vuxna och barn, mellan ett vuxet och ett barnsligt beteende.”

        Om sociala medier:
        ”4 Tranquilizers Men Need to Eliminate From Their Lives NOW”
        https://andreian.com/tranquilizers-for-men/
        ”Likes are what self-esteem was before smartphones.
        […]
        Please, give me attention for what I say. I haven’t done anything worthwhile.”

        Någon nämnde Louis CK för ett tag sedan.
        ”Boys fuck things up. Girls are fucked up.
        […]
        Boys just do damage to your house, that you can measure in dollars, like a hurricane. Girls, like, leave scars in your psyche that you find later, like a genocide or an atrocity.
        […]
        A man will cut your arm off and throw it in a river. But he’ll leave you as a human being intact. He won’t fuck with who you are.
        Women are non-violent – but they will shit inside of your heart.”

        Svara
  11. hllviken

     /  10/11/2018

    Veteranen ”Julia Caesar” har trakasserats hårt av MSM

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/11/2018

      @hllviken,

      Inte för att det spelar någon större roll, men kvinnan på bilden är inte den Julia Caesar som skriver krönikor utan en skådespelerska som dog 1971. Om jag minns rätt, är den nu levande krönikörens pseudonym baserat på den döda skådespelerskans namn.

      Svara
  12. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
  13. G

     /  10/11/2018

    ”Sjöstedts hot om Kristersson tar stöd av SD: ”En ren krigsförklaring”
    ..[..]
    Nu varnar Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt för ett upplägg där Moderaterna skulle samråda med SD. En regering som han tycker skulle vara längst till höger i svensk demokratis historia.

    – Vi kommer ju att se det som en ren krigsförklaring om en sådan regering skulle komma till, och vi skulle ha som mål att avsätta den, säger Jonas Sjöstedt till Expressen.

    Han säger att han i ett sånt läge skulle kontakta Miljöpartiet och Socialdemokraterna för att se om man kunde lägga en gemensam budget.”
    https://nyheteridag.se/sjostedts-hot-om-kristersson-tar-stod-av-sd-en-ren-krigsforklaring/
    https://www.expressen.se/tv/nyheter/jonas-sjostedt-vi-kommer-att-se-det-som-en-ren-krigsforklaring/

    Svara
  14. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
    • Gorby

       /  10/11/2018

      Janne Josefsson och Anders Lindberg diskuterar bland annat beröringsskräck i medierna och vad det får för konsekvenser i samhället om svenska journalister väjer för känsliga frågor.

      Svara
  15. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
  16. G

     /  10/11/2018

    ”Leaked Google research shows company grappling with censorship and free speech

    A leaked research presentation put together by employees of Google shows the extent to which the search giant is grappling with decisions around freedom of speech and censorship. The presentation, leaked to Breitbart News this week and published in full by the organization, is titled “The Good Censor,” and it’s a mix of findings and insights based on interviews and contributions from a number of journalists, academics, and cultural critics.

    Essentially, the company is asking itself whether it’s possible to protect against the negative aspects of free speech — violent threats, fake news, bots, trolling, propaganda, and election interference, to name just a few — while promoting a platform that gives everyone a voice.

    The presentation concludes that tech companies “are performing a balancing act between two incompatible positions,” and that’s the reason why censorship is on the rise as companies like Google, Facebook, and Twitter take more heavy-handed approaches to moderation in response to heightened criticism.”
    https://www.theverge.com/2018/10/10/17961806/google-leaked-research-good-censor-censorship-freedom-of-speech-research-china
    https://www.breitbart.com/tech/2018/10/09/the-good-censor-google-growth-strategy-shift-towards-censorship-to-appease-authoritarian-governments/
    https://www.scribd.com/document/390521673/The-Good-Censor-GOOGLE-LEAK#from_embed

    Fake news bara, fake fake fake, vi har inte sett några tecken förut….

    ”Snart får Sverige en egen guldversion av Google! Tack Expressen!”
    https://toklandet.wordpress.com/2018/03/14/snart-far-sverige-en-egen-guldversion-av-google-tack-expressen/

    Svara
  17. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
    • Heh!
      Känns också som den där klassiska bilden av någon som hämtar sitt dricksvatten nedströms från sitt eget avlopp.

      Svara
    • hllviken

       /  10/11/2018

      Endast döda fiskar flyter nedströms

      Svara
      • G

         /  10/11/2018

        Precis!

        ”Only the Dead Fish Follow the Stream” (se youtube för video)
        http://4lyrics.eu/mf/mf-2013/louise-hoffsten-only-the-dead-fish-follow-the-stream/

        MEN. Problemet är att hon går ju inte mot strömmen, hon gör exakt det motsatta, hon gör precis som alla andra artister gör, alltså flyter hon med strömmen som en död liten firre. Därför undrar man om hon är levande död?…

        Kanske inte otroligt. För jag menar, Saddam Hussein är ju också stendöd, men han sitter ju likt förbannat bakom trummorna, fast nu utan grottskägget, så kanske lite svårt att känna igen honom pga det. Men mina falkögon kände igen honom direkt…

        Svara
  18. hllviken

     /  10/11/2018

    MSM rättar endast när de är tvungna

    Svara
  19. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
    • Senior

       /  10/11/2018

      Jodå, jag kan mycket väl tänka mig att polacker är mycket mer högerorienterade än gemene Svensk. Faktum är att jag kan tänka mig nästan alla nationaliteter betydligt mer högerorienterade än gemene svensk. Och att journalister är betydligt mer vänsterorienterade än gemene svensk.

      Därmed stämmer deras uppfattning om händelsen som högerextrem med deras sätt att se på världen. -Allt till höger om socialism är högerextremt i deras värld.

      Svara
  20. G

     /  10/11/2018

    ”Rasister!” – här attackerar vänsterkvinnan flickorna med kniv i Göteborg

    Tonårsflickorna satt i godan ro och väntade på en buss och skämtade om Facebookklipp. Då dök plötsligt en kvinna upp som gastade om att flickorna var ”rasister” och knivskar en av dem i örat. Nu döms knivkvinnan för grov misshandel.”
    http://www.friatider.se/rasister-h-r-attackerar-v-nsterkvinnan-flickorna-med-kniv

    Vilket jävla ”folk” det finns.

    Svara
  21. G

     /  10/11/2018

    ”Polen varnar för FN:s migrationsavtal: ”Hotar vårt folks säkerhet”

    FN:s globala migrationsavtal (Global compact for safe, orderly and regular migration) utgör en reell fara mot nationers säkerhet och invandringslagar. Det menar nu det polska inrikesdepartementet, som uppmanar sin egen regering att inte skriva under avtalet. Detta eftersom det hotar landets säkerhet och främjar illegal invandring, säger man.
    ..[..]..
    Enligt tidningen Samhällsnytt har det svenska regeringskansliet bekräftat att man kommer skriva under ramverket.”
    http://www.friatider.se/polen-varnar-f-r-fns-migrationsavtal-hotar-v-rt-folks-s-kerhet

    Svara
  22. G

     /  10/11/2018

    ”Få riksdagsledamöter med utländsk bakgrund

    24 procent av alla personer i Sverige har utländsk bakgrund, men i den nya riksdagen är andelen lägre, 11,5 procent. Det visar en genomgång som Ekot har gjort.

    – Om vi ska fatta stora beslut som påverkar människors liv är det viktig att det finns olika perspektiv, säger Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan.

    – Det är klart att vi önskar, för vår demokratis bästa, att den siffran skulle öka för varje år och att vi därmed får en levande och hälsosam demokrati som man känner igen sig i, säger Ahmed Abdirahman.

    – Men att det är 11,5 procent, att det inte har minskat i en tid av polarisering, är också något vi ska vara stolta över, säger han.

    Andelen personer med utländsk bakgrund i Sverige är 24 procent. Hur många av dessa som var röstberättigade och som röstade kommer SCB att göra en sammanställning av, men den är ännu inte klar.

    – Men det är förstås i allmänhet inte hälsotecken om många väljare inte känner sig representerade av de partier som vi har. Vi kallar det ju trots allt en representativ demokrati, säger Patrik Öhberg som är statsvetare och forskare på Göteborgs universitet.

    Vad händer om man inte känner sig representerad?

    – När man inte känner sig representerad så går man antingen inte och röstar, man är sur och arg, eller så röstar man på ett nytt parti som man tycker har förmåga att lyfta de frågor som man inte tycker att andra partier inte haft förmåga att lyfta i parlamentet tidigare, säger han.

    Ekots undersökning visar att det parti har med flest representanter med utländsk bakgrund i sin riksdagsgrupp är Vänsterpartiet – 32 procent. Liberalernas riksdagsgrupp kommer på andraplats med 20 procent. Sist kommer Sverigedemokraterna – tre procent av partiets ledamöter har utländsk bakgrund.

    – Grunden är att många med utländsk bakgrund känner sig välkomna i Vänsterpartiet, att de är aktiva och att de ställer upp till val på listor. Det ser jag som ett gott betyg till Vänsterpartiet, säger Aron Etzler, partisekreterare i Vänsterpartiet.

    Kan det bli för stort fokus på det här med representation, ska inte ett partis politik vara oberoende av person?

    – Politiken måste ju komma främst. Alltså att ta in folk som inte representerar ett partis åsikter till exempel för att bättre kunna företräda någon grupp tror jag är ett fejkat sätt att göra något åt det här. Vår höga representation på riksdagsnivå vilar på grunden att vi har många människor med utländsk bakgrund i partiet och att de är vänsterpartister, säger Aron Etzler.”
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7062774

    Svara
    • Skeptisk

       /  10/11/2018

      Även om 24% av alla bosatta i Sverige har utländsk bakgrund är frågan hur stor andel av svenska medborgare som har det. Det är nog hälften så mycket, alltså just den andel som är representerat i riksdagen. Det är lika lätt att bli riksdagsledamot med utländsk härkomst om man är svensk medborgare.

      Svara
    • G

       /  10/11/2018

      ”Sveriges Radio kartlägger invandrare i riksdagen – hånas på sociala medier”
      https://nyheteridag.se/sveriges-radio-kartlagger-invandrare-i-riksdagen-jamfors-med-nazister/

      Svara
      • Weasel

         /  10/11/2018

        Bra att ekot har kartlagt andelen med utländsk bakgrund bland riksdagsledamöter.
        Nu väntar vi bara på att dom även ska kartlägga andelen med utländsk bakgrund bland kriminalvårdens klienter…

        För enligt ekot är det ju tydligen viktigt att hålla koll på om människor med utländsk bakgrund är under/över- representerade.
        Riktigt hur dom får ihop det med sin värdegrundspolicy om att inte göra skillnad på folk och folk vet jag inte

        Svara
        • På någon anstalt för de riktigt farliga var det stor överrepresentation för ”Mohammed” och ”-vic” (dvs forna Jugoslavien). Skulle gärna se liknande för hela kriminalvården

          Men det kommer förstås inte att hända förrän SD är i regeringsställning, dvs vi måste som vanligt vänta på ”lösningen” innan vi får en ”problemformulering”.

          (Idag får vi ”det här löser problemet med män” innan ”är män ett problem?”. Samma skit i annat bröd.)

          Svara
          • Vic

             /  10/13/2018

            ”-vic”

            Ja? Du kallade.

          • Kristian

             /  10/13/2018

            Jeff Winger: Yeah, it’s pretty great. Not much could ruin today.
            Dean Pelton: [jumps out of the bushes] HI!
            Jeff Winger: Oh no, shoot. I forgot saying that summons him.
            -Community, ”Pascal’s Triangle Revisited”

    • Weasel

       /  10/11/2018

      ”24 procent av alla personer i Sverige har utländsk bakgrund, men i den nya riksdagen är andelen lägre, 11,5 procent. Det visar en genomgång som Ekot har gjort.”

      Jag blir inte klok på det här…ibland är det viktigt att behandla och betrakta alla invandrare som ”svenskar” och ibland är det viktigt att poängtera att dom har ”utländsk bakgrund”.
      Kan dom inte ta och bestämma sig nån gång ? 🙄

      Svara
      • Kristian

         /  10/13/2018

        Fnordspotting: ”Om statsradion, representationstanken och tankefelen”
        http://fnordspotting.blogspot.com/2018/10/om-statsradion-representationstanken.html
        ”Det finns mycket att säga om Sveriges Radios text. Det är till exempel påfallande anmärkningsvärt att samma mediehus som vid upprepade tillfällen valt att problematisera begreppet ”massinvandring”, så oreflekterat och närmast i förbigående kan påpeka att närmare var fjärde invånare har utländsk bakgrund.”

        Svara
  23. Det intressanta är att de tycker att ”swish-journalisterna” inte är transparenta. Men vad är de inte transparenta med? De flesta driver egna företag och ekonomin kan redovisas där.

    Eller är det så att de inte driver de åsikter som tillhör SVT? Att de kan gå utom åsiktskorridoren och bestämt dessutom? Är det inte egentligen detta som stör – det finns de som kan försörja sig utanför korridoren och detta måste stampas ned. Snarast.

    Svara
  24. G

     /  10/11/2018

    ”Google Design Lead David Hogue: ‘Evil’ Republicans Will ‘Descend into Flames’ of Hell

    In a Twitter rant over the weekend, Google design lead Dave Hogue claimed Republicans will “descend into the flames” of hell, and described members of the GOP as “treasonous” and “evil” following the confirmation of Brett Kavanaugh to the Supreme Court.

    “You are finished, @GOP. You polished the final nail for your own coffins. FUCK. YOU. ALL. TO. HELL,” posted Hogue. “I hope the last images burned into your slimy, evil, treasonous retinas are millions of women laughing and clapping and celebrating as your souls descend into the flames.”

    Hogue soon deleted the post and made a follow-up tweet condemning the Republican Party while also adding that he “should have been more eloquent and less condemning” in the previous post.”
    https://www.breitbart.com/tech/2018/10/08/google-design-lead-david-hogue-evil-republicans-will-descend-into-flames-of-hell/
    http://archive.is/jlDhR

    Svara
  25. G

     /  10/11/2018

    Svara
  26. G

     /  10/11/2018

    Svara
    • G

       /  10/11/2018

      Svara
    • G

       /  10/11/2018

      Hahahaha! Herregud. Den här killen har verkligen svängt!!! 😛 😛 😛

      ”Kanye West loves – and hugs – Trump

      Rap megastar Kanye West loves Donald Trump and proved it in dramatic fashion Thursday, leaping from his seat at a White House meeting to hug the president.

      ”I love this guy,” Kanye declared in the Oval Office.

      The rapper had been invited to lunch to discuss prison reform but turned what was would ordinarily have been a staid White House photo-op into what must have been one of the most unusual encounters in the Oval Office’s storied history.

      Talking at speed on everything from Trump’s protectionist trade polices to black gun crime and ”infinite amounts of universe,” Kanye left the normally talkative president almost speechless with his performance.

      ”That was quite something,” Trump said at the end Kanye’s freewheeling soliloquy.

      ”It was from the soul. I just channeled it,” the musician said, adding — to gasps from presidential staff — that Trump ”might not have expected to have a crazy motherfucker like Kanye West supporting him.” (forts)”
      https://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-6266353/Kanye-West-loves–hugs–Trump.html

      I love crazy motherfucker Hanif Bali too lol! 😛

      Svara
  27. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  10/13/2018

      Hmmm… Kul bild men Melodifestivalen är SVT och inte Bonnier och DN fattas. Rix FM ägs väl inte heller av Bonnier? Tror det är Stenbecksrelaterat. Är det fler burkar det står fel på?

      Svara
  28. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
    • Okej, omröstning om rollen som Gandalf?

      Teodorescu som Eowyn, med Janouch som god tvåa?

      Svara
      • hllviken

         /  10/11/2018

        🙂 🙂

        Svara
      • Rikard

         /  10/11/2018

        Hej.

        Jag nominerar Fredrik Reinfeldt för rollen som Denethor, och Fridolin som Snaga.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • G

         /  10/11/2018

        Jag gillar verkligen filmerna och har sett flera gånger. Men detta visar att jag inte riktigt lagt namnen på minnet och direkt kan koppla till karaktär när jag ser ett namn, var fan tvungen att söka på namnen som Rikard nämner för att se lite bilder lol 😛 Så nu vet jag! Fridolin som Snaga. Ja det var inte illa pinkat. Vackert värre. Hahahaha.

        Höstliga hälsningar,
        G, trollkarl

        Svara
        • … ”filmerna”?
          Du har inte lagt flera veckor på appendixen? Nu blev jag besviken … 😀

          (I ärlighetens namn är den eländige Ohlmarks version inte värd något annat än som lyteskomik, så den första riktiga svenska versionen är väl drygt tio år gammal.)

          Svara
          • G

             /  10/11/2018

            Nej. Hahaha. Har du? 😀

          • Ärligt talat … nej.
            Läste hela serien (ej svensk version) någon gång på åttiotalet. Den var bra. Liksom Hobbiten.

            Appendixernas och Silmarillions lockelse kände jag föga av. De Förlorade Sagorna och så vidare var bara tråkiga, men det var äventyr jag väntade mig, inte litterära pretentioner och mytologi.

            Smeden och Stjärnan var okej.

          • Rikard

             /  10/12/2018

            Hej.

            Jag vet inte om det är för att jag är så van Ohlmarks gamla översättning, eller vad det beror på men jag föredrar faktiskt den, med ‘vårtor och allt’ s.m.s framför den nyare.

            Ohlmarks version (‘översättning’ kanske är fel ord givet hur han arbetade om texten) löper som en saga, och även om där är många ändringar och felöversättningar så har den högt läsvärde i min mening. Jag aldrig träffat någon som, om de inte blivit informerade om hur Ohlmarks arbetade, tyckt det varit en dålig text (dålig på grund av Ohlmarks vill säga).

            Jag skulle till och med vilja påstå att det i de kretar det rör sig om (rollspelare och läsare av sagor för vuxna) sedan åtminstone tidigt nittiotal varit lite chict att ogilla Ohlmarks version.

            Med det sagt, mannen ifråga tog sig alldeles för stora friheter, och kunde och borde definitivt agerat annorlunda. Personligen läser jag dock hellre SOR på engelska istället för den nya svenska översättningen.

            En jämförelse man kan göra är den engelska versionen av Frans G Bengtssons ‘Röde Orm’ – ‘The Long Ships’ på engelska. Där har översättaren bemödat sig mer med att behålla ton och stil än lexikaliskt korrekt ordalydelse eller bokstavstrogen översättning. Handlingen är densamma men engelskan är vald för att en engelsktalande läsare skall få samma läsupplevelse. De svenska översättningarna av PG Wodehouse är ett annat exempel på när språkligt korrekt skall och måste vika åt sidan för stil och ton.

            ”Detta var ett meddelande från avdelningen EToHS – Evigt Tjat om Halsstarriga Surdegar” /leende ansikte/

            Sedan var Ohlmakrs själv inte… helt välbalanserad mot slutet. Han ansåg sig illa behandlad av Tolkien själv och dennes familj, vilket resulterade i ‘mästerverket’ ”Tolkien och den svarta magin”. Jag rekommenderar den som läsning om man vill läsa konspirationsteorier som rentav överträffar det som produceras av feminister, muslimer och judehatsfetischister. Citat från svenska wikipedia:

            ”…anges att grundaren av Ku Klux Klan var tandläkare, vilket också pappan till en prominent medlem i ett svenskt tolkiensällskap var. Därmed anser författaren det bevisat att tolkiensällskapen är av samma natur och väsen som Ku Klux Klan.”

            Som Bagheera skulle sagt: ”Jösses!”

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Jo, utan Ohlmarks hade vi nog inte haft något innan filmerna.
            Och sannolikt inte heller så mycket Fritz Lieber eller R.E. Howard heller.

            Tydligt var väl att Ohlmarks inte i första hand var bra på engelska, han trodde att Gondor och London lät likadana, och då får man ta sig en bra bit bort från Oxford.

            Det är kanske ogint att kritisera Ohlmarks för något han inte försökte göra, men när man översätter ”she” till ”han” är det svårt att låta bli.
            (Och ”hours” till ”hästar”. Och ”roamed” till ”råmade”. Och ”lair” till ”lår”. Och …
            http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/arfett14.htm
            http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/art1_16.php
            http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/art19_1.php)

    • hllviken

       /  10/11/2018

      Svara
  29. G

     /  10/11/2018

    ”Somalier kidnappade och försökte våldta ung kvinna i Växjö

    Två utländska män har häktats sedan de kidnappat och försökt våldta en 22-årig kvinna i Växjö i helgen. Enligt häktningsframställan handlar det om två somaliska män.”
    http://www.friatider.se/somalier-kidnappade-och-f-rs-kte-v-ldta-ung-kvinna-i-v-xj

    När vi läste på text-tv igår kväll om detta sade jag till familjemedlem att detta är ett fall där man redan vet vad som ligger bakom, om man kan/vågar tänka längre än vad näsan räcker och använder sunt förnuft. Jag hatar ha rätt.

    Svara
  30. G

     /  10/11/2018

    ”Blev svensk medborgare – firade med våldtäkt: ”Nu kan jag göra vad jag vill”

    En 29-årig invandrare döms till fängelse för att ha våldtagit en kvinna på en badplats på Ingarö i Stockholms skärgård.
    ..[..]..
    Vid ett betongfundament till en badbrygga kastade han kvinnan, som har bristande simkunskaper, i vattnet. Han höll sedan fast hennes kropp och hår och tryckte henne mot bryggan medan han genomförde en våldtäkt i vattnet, enligt domen.

    När hon försökte ropa på hjälp drog han i hennes hår och drog vid flera tillfällen ner henne under vattenytan. Han bet också kvinnan, som storgrät och var livrädd för att drunkna, i läppen när hon vädjade åt honom att sluta.

    Efteråt sade han åt kvinnan att hon ”inte fick tala med någon, att hon skulle hålla sig tyst och att han kunde göra vad han ville med henne för att han nyligen hade blivit svensk medborgare”, enligt domen.

    Mannen uppgav själv att samlaget hade varit frivilligt, en förklaring som tingsrätten dock inte köper. Han förklarade att det han hade gjort var fel – ”haram” – och att han hade erbjudit kvinnan att åka till en imam. När man är kvinnlig muslim håller man sig oskuld tills man gifter sig, konstaterade han också.

    – När solen gick upp bad jag Allah om förlåtelse, berättade mannen under rättegången.

    Nacka tingsrätt dömer nu 29-åringen till tre års fängelse för våldtäkt. Han ska också betala 120.000 kronor i skadestånd till kvinnan. Mannen kan däremot inte utvisas med gällande lagstiftning – eftersom han nu är svensk medborgare.”
    http://www.friatider.se/blev-svensk-medborgare-firade-med-v-ldt-kt-nu-kan-jag-g-ra-vad-jag-vill

    Svara
    • weasel

       /  10/11/2018

      Kan dom ha prövotid på körkort så borde dom kunna ha det på medborgarskap 😦

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/12/2018

        Det är klart att det här är en bedömningssport som i ytterligheterna är enkelt att vara jury till.

        • Person 1, född i Sverige, levt hela sitt liv i Sverige, har dubbla medborgarskap, en svensk förälder, en utländsk. Begår grovt brott. Avtjänar självklart sitt straff i landet och får fortsätta att vara Svensk.

        • Person 2, född i utlandet, har inga släktingar djupare svensk förankring än några år, har fått uppehållstillstånd för att senare ges medborgarskap, har fortfarande dubbla medborgarskap, begår grova brott. Får därför sitt medborgarskap indraget, avtjänar straffet i Sverige, om det nu inte finns något samarbetsavtal med hemlandet, utvisas direkt efter avtjänat straff.

        Sedan finns det ju alla tänkbara exempel mellan person 1 och 2. Men nog finns det tillräckligt kloka människor i landet för att lista ut en vettig praxis även för dem.

        Svara
        • Ivar L

           /  10/13/2018

          Men som weasel skriver blir problemet mindre om man inte delar ut klara medborgarskap så snabbt.

          Svara
  31. G

     /  10/11/2018

    ”With 100 Sharia courts and 423 new mosques – London is more Islamic than many Muslim countries

    Mosques are popping up all over Britain, especially in it’s capital city of London. Sharia courts are in full function in London; handing out actual decisions to London’s ever growing Muslim population.

    “London is more Islamic than many Muslim countries put together,” Islamic preacher Maulana Syed Raza Rizvi told local media

    Churches still outnumber mosques in Britain, but there are many mosques that are becoming overcrowded. Five years ago the Daily Mail published photos of churches and mosques in London. The difference was astonishing.

    The St Mary’s Church had only 12 people attending mass. While nearby at the Brune Street Estate mosque there were over 100 Muslims, full to capacity.

    Since 2001, 500 London churches of all denominations have been turned into private homes. While this was going on, mosques have been popping up all over London. From 2012 to 2014 the number of Brits who identified as Muslim has grown by over one million.”
    https://voiceofeurope.com/2018/10/with-100-sharia-courts-and-423-new-mosques-london-is-more-islamic-than-many-muslim-countries/
    http://saudigazette.com.sa/article/545051/World/Europe/Muslim-London-423-new-mosques-100-Shariah-courts

    Svara
    • Omräknat för befolkning skulle detta motsvara 140000 för Sverige.
      Vilket är långt ifrån omöjligt.

      Svara
  32. hllviken

     /  10/11/2018

    Svara
  33. G

     /  10/11/2018

    ”In Eastern Europe we don’t want to see our Christian values lost, the West has lost its soul – Polish MP

    We had the privilege of talking with Member of Parliament Dominik Tarczyński of Poland’s Law and Justice party. He is also the Vice President of the European Conservatives in Council of Europe, Chairman of the subcommittee on TTIP, a lawyer and a former film-maker.”
    https://voiceofeurope.com/2018/10/in-eastern-europe-we-dont-want-to-see-our-christian-values-lost-the-west-has-lost-its-soul-polish-mp/

    Svara
    • G

       /  10/11/2018

      Sjukt läsning från något som sker i landet Toklandet. Det måste städas och styras upp ordentligt, kan inte hålla på så här, som ett dårhus där rätt och fel, lagar och regler inte längre gäller alls.

      Svara
    • Det handlar om BAAAAAAAARN!

      Bokstavligen.
      Jan Björklunds, i stort sett hela riksdagen, och de vissa önskar att de hade.
      Kör på! Rätt in in kaklet, baby!

      Svara
  34. G

     /  10/11/2018

    ”UD-chef med koppling till S låg bakom namninsamling

    En chef på UD med nära kopplingar till Socialdemokraterna, Efraim Gomez, var drivande bakom den namninsamling där tjänstemän berättade om sina farhågor inför regeringsbildningen, skriver Dagens Nyheter.
    Enligt tidningen samlade Gomez en ”förtrupp” på 19 personer som sedan bjöd in drygt 200 andra tjänstemän att skriva under ett brev som skickades till förvaltningschefen. Efraim Gomez ska tidigare bland annat ha varit med och utformat S utrikespolitik. Han förnekar dock att namninsamlingen ska vara en del av politisk kampanj.

    – Det är befängt och underligt. Av det enkla skälet att alla är opolitiska tjänstemän som har undertecknat det, säger han till DN.”
    https://omni.se/ud-chef-med-koppling-till-s-lag-bakom-namninsamling/a/21zGpq

    Hahaha, opolitiska, hahaha, fan ge upp nu när ni blev tagna med byxorna nere.

    Svara
  35. Gorby

     /  10/11/2018

    Visserligen bara spekulationer, men ändå…

    Svara
  36. G

     /  10/12/2018

    ”Dejtingen har blivit politisk: “Många kvinnor säger rakt ut att högermän göre sig icke besvär”

    Han är Sverigevän, medan hon är Vänster. På dejtingappen Tinder når polariseringen nya höjder. Könens politiska preferenser skiljer sig radikalt åt. När jag pratar med några medmänniskor om dejtingvärlden utkristalliserar sig snart ett obekvämt mönster: De politiska åsikterna har blivit en viktig faktor när vi väljer en partner. Det är vanligt att kvinnor kallar sig antifascister, humanister, och feminister – medan männen å andra sidan gillar SD, Politikfakta och Nyheter Idag. “Många kvinnor säger rakt ut att högermän göre sig icke besvär”, säger en av männen jag pratat med.

    Samtidigt beklagar sig kvinnorna över att mjukismännen inte vet hur man ligger och att dessa sojabönskonsumerande pacifister inte ens vågar tänka tanken på att leka en dominanslek. Det är ironiskt, feminister kämpar så hårt för att kastrera männen och när de lyckats vill de ändå inte ligga med dem?”
    http://katerinamagasin.se/dejtingen-har-blivit-politisk-manga-kvinnor-sager-rakt-ut-att-hogerman-gore-sig-icke-besvar/

    @Grodan Boll
    https://toklandet.wordpress.com/2018/08/20/paminnelse-infor-valet-del-5/#comment-160584
    Vore ju kul om kvinnorna ovan gjorde som kvinnorna i din kommentar, fast då istället valde bort just svenska män, tycker det vore inte mer än rätt med tanke på hur de beter sig.

    Svara
    • Rikard

       /  10/12/2018

      Hej.

      Det kallas, har jag för mig, för ‘shit-test’. Om det är en vedertagen akademisk term kan jag inte uttala mig om, men själva fenomenet verkar spänna över både klass, ras och kulturgränser.

      Kvinna kräver att mannen anpassar sig, i betydelsen helt ändrar sig efter hennes önskemål.
      Kvinna vämjes av denne man, som inte visar något manligt beteende.
      Kvinna säker då ny man att ändra på.

      Jag vill minnas att Utlandssvensk med flera diskuterat detta på Genusdebatten – han kan troligen gå in på djupare detaljer och även komma med källor till eventuella studier eller artiklar om beteendet.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Vic

       /  10/13/2018

      Tinder-profiler består ofta av ett gäng bilder och en kort biografi med ganska lite utrymme. Om någon ägnar dessa rader till att tala om sin politiska åsikt tycker jag det tyder på ganska lite övrig substans. Nog för att politik är kul men kanske lite avtändande att bygga en relation på.

      Och ärligt talat, orka sitta och passera nåt shit-test innan man ens sett personen. Dagens unga killar går igenom så mycket skit för minsta chans att få vara med en kvinna. Vänd på det istället. Låt henne bevisa varför just hon är värd DIG. Och worst case scenario: Celibat behöver inte vara så illa heller för en man som har mål, visioner och vet vad han vill. Kör på bara så följer kvinnorna efter.

      Svara
      • Vic

         /  10/13/2018

        Det där var ju lite OT i och för sig, kom jag på. Min poäng är dock att dejtingmarknaden är trasig på fler sätt än ovannämnda politisering.

        Svara
    • Ivar L

       /  10/13/2018

      På samma tema, angående kvinnors preferenser versus jämställdhetsmyterna:
      https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

      ”Även i ett så jämlikt land som Sverige sker partnerval enligt traditionella mönster. Män som är lågutbildade och har låga inkomster har allt sämre utsikter att kunna bilda familj.”

      ”Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.”

      Svara
  37. Gorby

     /  10/12/2018

    Svara
    • Gorby

       /  10/12/2018

      Svara
  38. D. Tritus

     /  10/12/2018

    Det var några år sedan, men ”Medierna” i P1 var ett intressant program som någorlunda objektivt och ur olika vinklar faktiskt vågade ifrågasätta massmedia och journalister samt deras arbetsmetoder och vinklingar.

    Numera ifrågasätter ”Medierna” läsarna, lyssnarna och tittarna istället. Om medborgarna mopsar sig och ifrågasätter massmedia så rycker ”Medierna” numera ut och ställer medborgarna mot väggen. ”Hotochhat, Trump, allaslikavärde, Putin, kränkt, populistrasistnazistfascistchock …” Narrativ och vinklingar är samma som i de MSM som man påstår sig granska. ”Medierna” är som en radiosänd talbok av DN:s ledarsida.

    Vet någon exakt vad som hände med programmet? Byttes redaktionen ut, eller vad?

    Svara
    • Jag läste en intervju med programledaren för Medierna för ett par år sedan och han medgav mer eller mindre att han är utmobbad i journalistkretsar. Det måste vara hårt att stå mot trycket om man säger så.

      Med det sagt så finns det flera intressanta frågeställningar kring ”swish”-modellen som att man tänker att man måste prestera och vinkla mot en viss grupp osv. Det här låter dock mer som att de kommer att vinkla det utifrån vem som betalar med tanke på att man tidigare påstått saker som att NyheterIdag är finansierat av Ryssland…

      Svara
      • Allt är anpassat till den som betalar. För hundra år sedan (tror jag) köptes tidningar i USA efter politisk färg, och man var ärlig med var man stod. Sedan kom mer allmän reklam, och alla låtsades lägga sig i en fiktiv mittfåra. Nu börjar de pengarna försvinna i och med att reklam kan riktas och göras mer effektiv via Google och Facebook.

        Att licensavgift av svensk modell skulle vara oberoende tror väl ingen här. Vet inte hur man lyckas i andra länder. BBC handlar som om de vore SVT, men med mer professionalism och en känsla av att de kan läggas ned nästa gång de konservativa röstas in. I Nederländerna är kanaler och tid fördelade till olika grupper, så att alla får sända något.

        Snart är vi tillbaka till ärligt partiska medier.

        Svara
        • Såklart har det aldrig funnits ”oberoende” media då den mänskliga faktorn spelar in oavsett – man har hört dussintals historier vid det här laget om ängsliga public service-arbetare som helt enkelt håller tyst när någonting som känns för obekvämt kommer på tal. Kommersiella aktörer måste både ta hänsyn till målgrupp OCH sina annonsörer osv osv.

          Sanningen är att ”swish”-journalisterna gör dom nervösa för att de INTE kan styra dom. De kan inte kampanja mot t. ex. annonsörer och påverka deras utgivning på det sättet. De kan inte starta telefonterror mot deras arbetsgivare då de är självständiga. Deras läsare gillar vad de läser/ser så där är det meningslöst. Så vad finns kvar? Rena hot mot dom? Nix, då ser de ut som hycklare. Så nu försöker de diskreditera dom bäst det går genom att misstänkliggöra deras modell. Och säkerligen dra in Ryssland på ett hörn.

          Svara
  39. Gorby

     /  10/12/2018

    Svara
    • Nu är ju F! ett litet obskyrt parti på några promille, så SVT gör helt rätt att låta dom dö sotdöden. 😛

      Skämtar bara – någon gissning när den där dokumentären om Gudrun kommer visas i SVT?

      Svara
    • Gorby

       /  10/14/2018

      Nu har SVT vaknat.
      Tog visst bara 3 dagar…

      Svara
  40. Gorby

     /  10/13/2018

    Svara
  41. Gorby

     /  10/13/2018
    Svara
  42. Gorby

     /  10/13/2018

    Cecilia Blomberg tar upp hoten mot Joakim Lamotte.

    En demokrati som inte förmår skydda det fria ordet är inte värd namnet
    http://www.kristianstadsbladet.se/article/cecilia-blomberg-en-demokrati-som-inte-formar-skydda-det-fria-ordet-ar-inte-vard-namnet/

    Svara
    • Ivar L

       /  10/13/2018

      På tiden att det omnämns. Patetiskt att det är landsortstidningar som vågar skriva om det.

      Svara
    • Gorby

       /  10/13/2018

      Ingrid och Maria om dagens journalister.

      ”Veckans snackis är Swishjournalister, alltså de fria journalister som likt Ingrid & Maria, Katerina Janouch och Joakim Lamotte arbetar oberoende av korrupta nyhetsorganisationer, direkt i folkets tjänst. Vi tycker att Joakim Lamotte, som utsatts för allvarliga dödshot på sistone, är vår tids Bo Holmström – old school, modig, genuint nyfiken.”

      Svara
  43. Gorby

     /  10/13/2018

    Radio bubb.la tar upp det i deras senaste program.

    Svara
  44. Gorby

     /  10/13/2018

    Polisen nya vapen…

    https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/sluta-skjut/

    Svara
  45. Senior

     /  10/13/2018

    ”Med bland annat avlyssning av journalisters telefoner, kontor, datakommunikation och bostäder i verktygslådan. Det borde vara en gåta för varje liberalt sinnad väljare Hur Jan Björklund, L, och Annie Lööf, C, är konstruerade i huvudet när de ens överväger att sätta sig i samma regering som Morgan Johansson som försökt, och kommer försöka, införa historiskt repressiva grundlagar om media och yttrandefrihet.”

    https://ledarsidorna.se/2018/10/vem-skyddar-det-fria-ordet-nar-media-sjalva-inte-gor-det/

    Nej, det är ingen gåta om man bara vågar rycka upp huvudet ur sanden och inse hur det ligger till. Det som snarare förvånar mig är hur intellektuellt hederliga och kloka personer på högersidan ens kunnat undgå att se släktskapet mellan Sverige och dess förebild. (-Vilket får mig att enda om de är så intellektuellt hederliga egentligen…..)

    Läser man avsnittet om politik nedan ser man betydande likheter mellan de ”olika” partierna i Sverige och Östtyskland. -Då inser man även varför uppstickare behandlas som de gör när de konkurrerar på riktigt. Gudrun Schyman och F! är för övrigt liksom miljöpartiet inte en konkurrent, utan skall snarare ses som komplement för att fortsätta försöka lura folk när de inte längre vill rösta S.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Östtyskland

    Svara
  46. Ivar L

     /  10/13/2018

    Otroligt intressant utveckling med Centerpartiet efter valet. Vad tänker de sig vara för parti framöver? Å ena sidan är de ju rejält marknadsliberala (ibland mer än M till och med) men samtidigt verkar de vilja bli ett riktigt mittenparti mellan de traditionella höger/vänsterblocken, som nu senast i Malmö. Att missa chansen att styra kommunen för att man tjurar kring SD tyder på att de nästan känner mer samhörighet med sossarna.

    Det kan mycket väl behövas ett riktigt mittenparti men så lät det knappast i valrörelsen och att låtsas som SD inte finns håller ju inte i längden. Hur skall C utvecklas? Vill de aldrig vara med och styra igen? Vem kommer rösta på dem i framtiden? Högersossar?

    https://nyheteridag.se/centerpartiet-planerar-stoppa-borgerligt-styre-i-malmo/
    ”– Centerpartiet kommer inte att rösta för det moderata styret. Vi hade jättegärna sett att vi får ett maktskifte i Malmö. Men vi har också varit jättetydliga i valrörelsen med att vi aldrig kommer att göra oss beroende av Sverigedemokraterna. Och vi ser inte att M eller alliansen kan ta över styret utan aktivt stöd av SD, säger Niels Paarup-Petersen, Centerpartiets gruppledare i Malmö.”

    Svara
    • Senior

       /  10/13/2018

      C och L kommer att gå över till Sossarna, bara Kristersson spelat färdigt sin teater och frågan går till Löfven. -Som planerat.

      Svara
  47. Melmac

     /  10/13/2018

    Lika bra att det nu inte går att ducka längre. C och L är fis-socialister och vill regera tillsammans med S. Bra, gör då det, så slipper vi förhoppningsvis MP och framförallt V. Fast med tanke på hur maktkåt Lööf är så går hon säkert med på det också. Björkis gör vad som helst bara han får vara med.

    Nu kan M, KD och SD köra ihop sig till nästa val och då tillsammans få regeringsmakten, för L kommer åka ut och C kommer implodera..

    Svara
    • lensof

       /  10/13/2018

      Instämmer.

      Samtidigt infinner sig en känsla av att ett tredje alternativ dyker upp. Något som ingen vill ha eller förväntar sig för det är mer aggressivt och mer utom kontroll än något av den fars som utspelat sig de senaste veckorna. Något som är utöver vad vi är vana vid i vårt land, kanske även i vår region.

      L och C bäddar för det. De vill ta avstånd från SD. Vad de gör är att de bäddar för krafter som är långt bortom SD. Bäddar för ledare som får Åkesson att framstå som både humanist och resonabel.

      Detta är inte ett scenario jag finner önskvärt men kan inte bortse från det.

      L och C’s agerande skrämmer.

      Svara
    • Kristian

       /  10/13/2018

      Det får man hoppas!

      DGS: IDEALISMENS BELÖNING: FRÅN 40,2 TILL 5,5 PROCENT
      https://detgodasamhallet.com/2018/10/13/idealismens-beloning-fran-402-till-55-procent/
      ”Vad beror denna långa nedgång på och vad är att vänta?

      Det Goda Samhället ställde under valrörelsen en rad frågor till svenskarna. En fråga handlade om hur man såg på ordet värdegrund. Det visade sig att Liberalernas anhängare värderade ordet högst. På frågan ”Anser du att ordet värdegrund är nödvändigt för att rätt styra våra liv eller anser du att det är ett luddigt ord, avsett att dölja motsättningar och andra svårigheter i livet?”  gav dessa så stort förord för det första alternativet över det andra att de framstod som de allra ivrigaste förespråkarna av ordet, tätt följda av Mp och V. Detta av Liberalerna säkert oönskade sällskap ger en första stark signal om att allt inte står rätt till hos partiet.”

      Svara
    • L och C kommer käkas upp av S som alla andra partier – Mazel Tov!

      Svara
  48. Kristian

     /  10/13/2018

    Någon klok dam sade nyligen – önskar att jag kunde komma ihåg vem – att det finns bara två politiska alternativ i Sverige: PK och SD.

    Svara
  49. Gorby

     /  10/13/2018

    Svara
  50. Kristian

     /  10/13/2018

    Jaha, då har Milhouse gett upp. Busch Thor är ”besviken.”

    Vill gärna höra från Bali och andra vad M är till för.

    Svara
  51. Kristian

     /  10/13/2018

    Förlåt alla dessa separata kommentarer, men vilket jävla skämt det här är!

    60% har inte röstat för en S-regering.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: