Also known as floskelkavalkad

Annie Lööf har uttalat sig

Tänk att d 8,6% faktiskt går på det där, helt otroligt… Samma sorts flummiga floskelkavalkad som brukar komma från henne. Hon är nästan i samma klass som Erik ”myten” Ullenhag i värdelös floskelkunskap. Bara till för att lura folk. Betyder absolut inget alls. Lööf är en floskelgenerator.

Ulla Andersson från V har väldigt svårt att svara på en fråga på twitter

Att hosta ur sig floskler och känsloargument om si och så många är på flykt och att vi minsann kan hjälpa är lätt. När någon ställer den mycket grundläggande frågan om hur många av dem som Sverige faktiskt kan hjälpa så får man inga svar utan floskelsprutan fortsätter gå på tomgång och hon börjar jiddra om helt andra saker, nämligen insinuerande frågor om något han inte ens varit nära att nämna. Varför skulle han tycka det? Vad har det med hans fråga att göra?

Borlänge har utsetts till Sveriges fulaste stad. Möjligt att de har rätt, har inte varit där på länge. Men vad man bygger i Sverige konsekvent är otroligt fula fyrkanter överallt. Sverige måste ha världens sämsta, och tråkigaste, arkitekter som bara klarar av att rita fyrkantiga lådor. Men bilden ovan är faktiskt lite sann, de ritar sina vansinnigt fula fyrkanter åt andra men sina kontor har de gärna i gamla vackra byggnader.

Enligt nån musikant i Borlänge är det dessutom ren och skär rasideologi att utse Borlänge till den fulaste staden. Alla hus lika värde eller nåt.

Nu börjar vinsterna som skulle komma på sikt att trilla in. De båda ovan är bara två aktuella exempel av många som började poppa upp redan i slutet av förra året och som fortsatt har visa sig.

Och vi har bara sett början av vinsterna än!

Dan Eliasson anser att det bor ca 2 miljoner för många i Sverige jämfört med vad de offentliga förvaltningarna är avpassade för.

Till saken hör att Eliasson ensam är personligen ansvarig för att ca 5% av de två miljonerna finns här. Det var nämligen han som rikspolischef som sade ett tydligt nej till gränskontroller när frågan ställdes till honom om det behövdes för att bara någon månad senare konstatera att det var kaos och att det behövdes gränskontroller.

Under tiden mellan att han sa nej till att de var på plats så hann ytterligare ca 100 000 migranter ta sig in i Sverige. Däribland väldigt många av de så svårhanterliga sk ”ensamkommande unga vuxna männen utan vårdnadshavare”.

Floskelkanonen Lööf och C röstade ju igenom den sk ”gymnasielagen” som skulle handla om ca 9000 afghaner (mest afghaner i alla fall). De 9000 är nu uppe i ca 11 000. ca 22% fler än man tänkte sig alltså.

Det är inte bara offentlig förvaltning som är underdimensionerad utan det gäller all infrastruktur också. Sverige står inför enorma kostnader precis lagom till att lågkonjunkturen börjar visa sig.

Den ena rapporten efter den andra som visar på kaos och skit ”råkar” komma fram efter valet. Nu är det en hemligstämplad rapport som visar att Sverige är sämst i EU vad gäller gränskontroller.

Undrar varför man ”råkar” stöta på dessa rapporter efter valet och inte innan…? Var man rädd för att det skulle gynna någon kanske?

Federley från C anser att det finns ett ”Centerhat”. Så bisarra är svenska politiker. Jag antar att jag platsar som ”Centerhatare” i o m att jag kallar floskelgeneratorn Lööf för just floskelgenerator.

Sverige är fantastiskt ändå, han satt inte för andra grova brott men släpptes i förtid, eller efter att två tredjedelar av straffet var avklarat.

Makaveli Lindén misstänks ha knivhuggit Heikki Bjørklund Paltto, 24, till döds i hans hem i Oslo i måndags.

Drygt två månader tidigare, den 10 augusti 2018, släpptes Makaveli Lindén ut från Skogomeanstalten där han avtjänat ett straff på ett år och sex månader för ett rån där han bröt sig in i ett studentboende i Uppsala och tvingade till sig pengar.

Han släpptes fri så tidigt som det är möjligt, efter två tredjedelar av det utmätta straffet, trots att hans tid i fängelse präglats av misskötsel, hot mot personal och upprepade beslut om isoleringscell, enligt Kriminalvårdens dokumentation.

Bland annat varnades han, och isolerades, efter att ha hotat personal genom att forma sin ”hand till en pistol” samtidigt som han ”avfyrade mot personalen”.

Jag trodde faktiskt kunna släppas efter två tredjedelar var en möjligthet som en belöning om man sköter sig bra under fängelsevistelsen, som en morot för att få intagna att sköta sig. Men så är det tydligen inte utan det är en regel som tillämpas oavsett hur man beter sig och sköter sig i fängelset. Så det är bara skojeri när man påstår att någon dömts till t ex 3 år i fängelse för det man de facto dömts till är 2 år oavsett. Det finns alltså ingen som helst anledning för kriminella att sköta sig i fängelset, de får tårta i alla fall.

Samma sak när man läser om att folk dömts till villkorligt gång efter gång trots att de fortsätter att begå brott. Jag trodde i min enfald att ordet ”villkorligt” faktiskt betydde något. Att det t ex fanns villkor om att inte fortsätta begå brott. Det är också tydligen fel, det enda villkoret verkar vara att man ska döma så lindrigt som möjligt samtidigt som man medvetet låter livsstilskriminella gå omkring fritt på våra gator.

Vill man verkligen ha det så här…?

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

65 kommentarer

  1. 40 000 på flykt efter konflikter. Tänker osökt på så många artiklar jag läst om kvinnor som flyr från ett destruktivt förhållande i Sverige som blir mördade av mannen i Sverige då man i Sverige inte lyckas hjälpa dem. Om vi inte ens klarar sådana basala saker hur kan man då tro sig vara kapabel att hjälpa alla andra på flykt? Alla ska ju med. Offer och förövare, ingen skillnad här, vi öppen för alla.

    Svara
  2. MiT

     /  10/23/2018

    Svara
    • Olof

       /  10/23/2018

      Hmm, snabbtittade igenom det länkade dokumentet. Det verkar inte vara fullt så illa som Hanif vinklar det som. Om min snabbläsning är korrekt handlar det om mark inom exploateringsavtal, dvs, om ett byggföretag har mark och skall bygga ett helt område som kommer behöva ny kommunal verksamhet som skolor så skall kommunen kunna kräva att få den mark som krävs för sådan infrastruktur utan ytterligare ersättning till byggherren (som kan anses få ersättning genom den värdehöjning som sker genom att området som exploateras får kommunal infrastruktur).

      Sen kan man ha åsikter om lämpligheten i att områden alls byggs på detta viset, men det handlar ju inte om att kommunen skall få rätt att ta Pettersons hus och hem utan ersättning.

      Svara
      • Pelle2

         /  10/24/2018

        Fast om jag känner V rätt så vore detta bara en början om dom får igenom det. Kommunisterna i V har noll respekt för den privata äganderätten och skulle väl helst vilja att vi alla skall jobba för nålpengar åt staten,kommunen eller ett kollektiv..

        Svara
        • Olof

           /  10/24/2018

          Säkert, så man skall förstås vara vaksam på deras förslag. Samtidigt är det viktigt att inte ropa varg eftersom det påverkar ens egen trovärdighet, och i just det här fallet tycker jag nog Hanif skruvar det lite väl hårt, och om det Dagostar påstår i svar till Hanif stämmer så fanns samma möjlighet fram till för några år sedan, så det är egentligen ingen nyhet.

          Med den här typen av projekt går ju dessutom kostnader åt båda håll – i och med att kommunerna har skyldighet att tillhandahålla service så innebär ju byggandet av gigantiska områden att byggföretagen lägger en kostnad på skattebetalarna. Är det rimligt? Att de i vissa lägen måste tillhandahålla marken i utbyte är inte helt orimligt – jag skulle till och med kunna tänka mig att det inte var helt orimligt att de skulle få betala för en del av den värdehöjande samhällsinfrastrukturen.

          Men som sagt, det här uppstår ju i sig på grund av att vi har regleringar som tycks göra organisk tillväxt svår. Jag tror det hade varit bättre om man kunde uppmuntra ett kontinuerligt organiskt byggande som inte skapar hela nya städer åt gången med varierande resultat. Både ur estetiska och sociala perspektiv.

          Svara
          • Olof

             /  10/24/2018

            PS. Tittade igenom historiken för lagutrymmet och vad jag kan se fanns exakt samma paragrafer med i den plan och bygglag som antogs 2010, sen togs de bort 2014. Motsvarande skrivelser tycks även finnas i versionen från 1987.

  3. Tar vi emot ”vår andel” efter befolkning, 0,13%, så blir det 53 personer per dag eller 19400 per år. Sverige ligger redan långt, långt över den nivån.

    Går man på BNP blir det lite mer, 0,67%, eller 269 per dag, 98500 per år. Detta har vi väl klarat av för någon månad sedan(?), så gränserna kan stängas till nyår.

    Efter yta blir det 0,27%, 110 per dag, 40000 per år. Nåddes väl i Maj-Juni någonting.

    Det torde vara uppenbart att inget land styrt av vuxna vill ligga på den högre nivån.

    Svara
  4. Sune

     /  10/23/2018

    Tror väl knappast det finns någon vettig människa som motsätter sig att ensamkommande, som plötsligt har hittat sin familj efter att de fått PUT, åker hem och återförenas med familjen. Vi borde t o m vara generösa och betala flygbiljetten för resan.

    Svara
  5. Jag ser att Annie Röv stavar fel om de som sätter sin tillit till henne: En sådan människa är ju inte ”grundmurad” utan grundlurad! 🙂

    Svara
    • Robbe

       /  10/23/2018

      Byggnormen i sverige är modell skolåda.
      Skolåda efter skolåda byggs.
      Personligen tror jag det beror på bristande kompetens och konstnärlighet/begåvning. Fyrkantiga lådor lärde man sig rita på dagis, kanske dom begåvade människorna valde andra linjer

      Svara
      • weasel

         /  10/23/2018

        Arkitekterna och stadsplanerarna kanske borde ta och fundera på hur det kan komma sig att turister av någon besynnerlig anledning verkar föredra att besöka och fotografera Gamla Stan och Venedig framför alla nybyggda glasskyskrapor… :/

        Svara
      • Rikard

         /  10/24/2018

        Hej.

        Klassiska byggnader, från olika århundraden, är en port till historien och håller denna levande. Man höjer blicken från gatan och betraktar en fasad med diverse utsmyckningar, burspråk och snidade överstycken. Tanken svävar på känslan av svunnen storhet och optimism, och inspirationen rinner till. Vilka är ansiktena på fasaden? Varför är det druvklasar på kreneleringen? Varför är det överhuvudtaget krenelering på en relativt modern byggnad? Den vackra, handgjorda träporten in till en innergård, visst är där mästarmärken eller sniderier och namn ristade på något undangömt ställe?

        Moderna, eller snarare modernistiska, byggnader tvingar blicken ned i gatan med sin brutala totalitära och tyranniska fulhet. Med huvudet sänkt likt en skamsen hund och med nacken böjd slinker folket som tvåbenta råttor kring sterila fasader av glas, stål och betong. Ingen individualitet; ingen egen personlighet. Allt är lika; alla är lika. Alla hus är jämlika. Alla andas i takt, alla andas lika mycket, och det enda som stör stadens mekaniska puls är de utslagna och aparta.

        Föga underligt är det inte att platser som Sergels Torg i Stockholm är vackrast på natten. Det är då sanningen kryper fram likt en mask ur ruttet kött: staden, och husen, är inte för människor byggda utan för sig själva. De är blott arkitektens vision av det nya samhället – det ständigt nya samhället – och där hör inte den gamla människan, med sina sånger, sitt språk och sina ordstäv – ja med sina seder och vanor – hemma. I den nya staden är människan inte ens vad vattnet är för stenen; tvärtom är det människan som mals till stoft i brutalismens käftar.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Cain

           /  10/24/2018

          Väl skrivet. Det som avslöjar att det ligger en ideologi bakom lådbygget är den öppna aversionen mot klassisk arkitektur som man ofta stöter på i arkitektskolor och kultursammanhang.

          Dock håller jag inte med er helt här. Det finns modern arkitektur som verkligen fångar värmen och välkomnandet vi finner i äldre hus också. Men jag förstår poängen.

          Visste ni att Gamla Stan var en hårsmån från att gå samma öde till mötes som Klarakvarteren när de revs?

          Svara
          • Rikard

             /  10/24/2018

            Hej.

            Tack för det.

            Ivar Lo-Johanssons ”Kvinna år 2070” är en ständig inspirationskälla.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  6. MiT

     /  10/23/2018

    ”Måste vi köna Ben före skolstarten?”
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1169012?programid=3381

    Svara
    • weasel

       /  10/24/2018

      ”Måste vi köna Ben före skolstarten?”

      Ben är 6 år gammal och har alltså kommit på att han vill kallas ”hen”.
      Något säger mig att rubriken istället borde vara ”Bens föräldrar har avkönat Ben före skolstarten” …

      Svara
      • (Som vanligt minns jag inte var jag läste eller hörde det, men det var väl Peterson eller Paglia som vanligt. Kanske Haidt.)

        Barn i den här ålder, kanske 3-7, leker ofta att de är pojke, flicka, polis, djur, dinosaurie, …
        För tjugo år sedan fanns inte ordet ”hen” och det var inte modernt att permanent definiera vad ens barns identitet skulle vara – i varje fall inte på det sättet. Då sade man ”han vill bli lokförare” eller ”hon vill bli veterinär”.
        Förhoppningsvis blir Ben riktigt stökig på ett ofarligt sätt om några år.

        (Ben? Har han en syster som heter Knota?)

        Svara
    • Cain

       /  10/24/2018

      Kalla företeelsen vid sitt rätta namn: barnmisshandel.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  10/24/2018

      Vissa experiment hade inte varit etiskt försvarbara, framför allt inte mot barn, om det hade varit någon annan än föräldrarna som utförde dem.

      Börja banda!

      Svara
  7. MiT

     /  10/23/2018

    Svara
    • Olof

       /  10/24/2018

      Jaha, men dåså. Då kan de alltså inte bevisa att de är under 18 och eftersom grundantagandet är att de är över 18 och den medicinska åldersprövningen avser motbevisa detta så är det helt enkelt klappat och klart. Kommer du till Sverige utan trovärdiga ID handlingar och över puberteten så kommer du betraktas som vuxen.

      Svara
  8. weasel

     /  10/23/2018

    När det gäller Annie ”Fjammåt-floskel” Lööf ;
    Igår såg jag på TV4-nyheterna . Dom berättade att nu hade det inträffat någonting som vi aldrig tidigare hade upplevt i Sverige. Detta var att vi plötsligt hade tusentals gymnasieelever som var hemlösa. Vi fick se ett inslag om en av dessa tusentals hemlösa gymnasieelever.
    Gymnasieeleven hette Hossein och var någonstans i 30-årsåldern.
    Och var hemlös.
    Och att gymnasieelever var hemlösa var, enligt TV4, någonting helt nytt i Sverige.
    (Här får man åtminstone vara tacksam för att dom undvek att köra det vanliga mantrat om att det ”alltid har varit så i Sverige” )

    Nåväl,
    jag väntade med spänning på att reportaget om den hemlösa 30 åriga gymnasieeleven och hans tusentals hemlösa gymnasieelevskamrater skulle ta slut.
    Den unika händelsen med att det plötsligt springer omkring tusentals hemlösa gymnasieelever måste ju analyseras efter inslaget, tänkte jag.
    Skjutjärnsjournalisterna på TV4 måste ju bara ha släpat dit någon ansvarig till studion och ställa denna till svars för det som den ansvariga har skapat ?
    Jag såg fram emot att se den ytterst ansvariga för den uppkomna situationen med tusentals hemlösa gymnasieelever – Annie Lööf – ställas till svars och få någon fråga i stil med
    ”Hur tänkte du när du skapade den här situationen, Annie ? Är du nöjd över att det går omkring tusentals gymnasieelever som inte har någonstans att bo ? Är det vad du kallar för ”ordning och reda” och ”medmänsklighet” ? ”

    När inslaget var slut fanns dock varken Annie eller någon annan av de ansvariga i studion. Direkt efter inslaget sa nyhetsankaret någonting i stil med ”Och nu ska vi till Bolivia där det har varit en översvämning” .

    Jag undrar lite över om 82 % av de som tittade på inslaget tror att de tusentals hemlösa gymnasieeleverna är någon slags naturkatastrof som har ramlat ner från himlen , eftersom TV4 inte bekymrade sig över att ställa en enda fråga till en enda av de ministrarna som har skapat situationen.

    Svara
    • Pelle2

       /  10/24/2018

      Annie förtjänar definitivt kritik för att hon var med att driva igenom gymnasielagen men de som förtjänar mest kritik är MP som kom på idén från början och Sossarna som stöttade MP redan från början.

      Svara
    • Rikard

       /  10/24/2018

      Hej.

      När jag var tonåring var vi som mest (som jag minns det) ungefär tvåhundra gatubarn i Stockholm. På rymmen, hemlösa eller utkastade hemifrån eller från ungdomsfängelse/-vårdskola. Medelåldern torde varit femton-sexton.

      Bortsett från LVU och LVM erbjöds ingen hjälp till boende inomhus. En del valde att få bo hos äldre män och kvinnor, i utbyte mot vissa tjänster. Andra, som jag, valde kulvertar eller 94:an.

      Några rubriker eller någon upprördhet minns jag inte.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS Skall sägas att jag var hemlös av egen förskyllan. DS

      Svara
      • Olof

         /  10/24/2018

        Ja, jag förstår inte riktigt var tron att det här skulle vara något nytt kommer ifrån? Anledningen till att det här problemet uppstått är ju inte att det finns någon särreglering som undantar de här ungdomarna från privilegier andra har tillgång till – istället är problemet att de nu sitter i samma situation som svenska ungdomar som studerar på annan ort gör.

        Jag var aldrig i samma situation som Rickard, men när jag började studera på universitetet och av olika skäl var desperat att ta mig hemifrån, så fick jag flytta runt mellan olika tillfälliga boenden. Och jag hade tur och föräldrar med kontakter.

        Men jag antar att det är ännu jobbigare nu. Afghanerna får väl göra som andra som noterat problemet och kritisera den höga invandringen och förturer för andra och så vidare…

        Svara
        • weasel

           /  10/24/2018

          @ Olof :

          Det har självklart alltid funnits några få hemlösa skolelever.
          Det som är nytt är antalet.
          Och inslaget handlade alltså om ”gymnasieelever” – inte om universitetsstudenter.

          (sedan är det ju förvisso även något nytt med 30-åringar som går på gymnasiet, men det är bara något som jag noterade och ingenting som TV4 tyckte var värt att påpeka…)

          Svara
          • Kronblom

             /  10/24/2018

            Swishafghanen på Lidingö är enligt andra källor en 42-årig 6-barnsfar.

    • Vic

       /  10/24/2018

      Hm, man kan ju tycka att det är dags för ”kändiseliten” och politikeradeln som sagt ”öppna era hem” att skrida till handling nu. Många av de här männen är säkerligen i Stockholmsområdet och skulle lätt kunna få ett ordnat boende till exempel hos en operasångare på Östermalm eller en viss centerpartist i Nacka.

      Den där ”amnestin” är konstig från början till slut. De får stanna om d går i gymnasiet, oavsett hur gamla de är, men de har inga möjligheter att försörja sig eller ordna boende undertiden. Det är som att man vill att de ska ge upp självmant och åka hem. Hade väl varit vettigare att ”odla ett par” och säga nej redan från början.

      Svara
      • weasel

         /  10/24/2018

        Precis, Vic.
        Och för att göra det hela ännu lite vansinnigare ;
        Om dom lyckas ta sig igenom gymnasiet så får dom stanna OM dom lyckas fixa en anställning inom 6 månader efter det att dom har slutat gymnasiet.

        Eller med andra ord och i klartext :
        ”Vi är den humana stormakten eftersom du får asyl om du har ett jobb, men om du är arbetslös har du inga asylskäl så då skickar vi dig tillbaka till kriget i Afghanistan. ” :/

        ( Majoriteten av dessa kommer naturligtvis köpa sig en ”anställning” så att dom får stanna, men att låta ”anställning” vara en relevant faktor i asylrätten borde faktiskt vara för sinnessjukt även för så pass sinnessjuka människor som Annie, Stefan , Jonas och Gustav )

        Svara
  9. weasel

     /  10/23/2018

    När det gäller Ulla Andersson :

    Ulla bör lära sig att svara på frågor istället för att komma med irrelevanta floskler.
    Hon bör även sluta utgå ifrån sig själv när hon pratar om ett land med 10 miljoner invånare.
    ”Vi i den rika delen av världen”, skriver hon två gånger.

    Ja, Ulla, DU tillhör ”den rika delen av världen” . Jag har full förståelse för att Ulla betraktar sig själv som rik. Hon har riksdagslön, traktamenten och förmånliga fallskärmar/pensionsavtal som inte en vanlig människa som inte tillhör den politiska adeln kan komma i närheten av.
    Så jag förstår till fullo att du anser dig leva ”i den rika delen av världen”, Ulla.
    Sveriges fattigpensionärer gör det inte.
    De som dör i vårdköer anser sig nog inte heller göra det.
    De hundratusentals som jobbar på timavtal och spenderar 80 % av sin lön på stockholms andrahandsbostadsmarknad känner sig nog inte så särskilt mycket gladare över att du har kommit fram till att dom befinner sig i ”den rika delen av världen”.

    Och de hemlösa gymnasieeleverna kan nog inte heller sägas befinna sig i samma rika värld som champagnekommunisten Ulla.

    Det fanns en tid då Ullas parti påstod sig kämpa för den svenska arbetarklassen/underklassen. Nu för tiden betraktar Ullas parti den svenska arbetarklassen/underklassen som några som ”lever i den rika delen av världen” och därför borde dela med sig av sitt ofantliga överflöd.

    Svara
    • Tor

       /  10/24/2018

      @weasel
      Ja vore intressant att se undersökning hur många av kommunisternas väljare som är arbetare.
      Om man har som politisk ide´ att ta tillvara arbetarklassens intressen vore det klädsamt om de som röstade inte bara var kulturpersoner, journalister och invandrare.

      Samma gäller dock för Centerpartiet som har ett namn som faktiskt stämmer.
      Center är ju mitten – mitten i en stad är centrum – innerstadsparti.
      Allt hänger ihop!

      Svara
      • weasel

         /  10/24/2018

        Ja, Tor, det vore intressant.
        Jag känner/har tidigare känt en hel del V-väljare och förvisso är ”underlaget för litet för att kunna dra några säkerställda statistiska slutsatser” , men om jag ska utgå ifrån min bekantskapskrets så ser det ut ungefär så här ;
        50 % – akademiker .
        40 % – förtidspensionärer /sjukskrivna som definierar sig som ”arbetarklass” trots att dom har ägnat större delen av sitt vuxna liv åt att försöka undvika allt vad arbete heter.
        10 % – arbetare som är för dumma för att förstå att V betraktar dom som rika och privilegierade som borde ha en lägre nettoinkomst eftersom dom bör dela med sig till de grupperna som V i själva verket värnar om.

        Det här handlar bara om totalt ett tjugotal personer, men det finns ingen större anledning att tro att dom inte skulle vara representativa för de 500.000 människorna som röstade på V i valet.

        Svara
  10. weasel

     /  10/24/2018

    Och när det gäller Makaveli ;

    Han begår en hel del brott under sin tonårstid.
    Han får naturligtvis inget straff för dom brotten.
    Sen begår han ett grovt rån under knivhot.
    Då får han 18 månaders fängelse.
    Och släpps ut efter 12 månader.
    En månad senare mördar han Heikki Paltto .

    Makaveli är det levande beviset på att vänsteridioterna har fel när dom säger ”Hårdare straff minskar inte brottsligheten”.
    Heikki Paltto hade nämligen levt idag om Makaveli inte hade fått ett skämtstraff för sitt grova knivrån. 😦

    Så, nu har jag skrivit av mig åtminstone 1 % av raseriet så nu kanske jag kan sova 🙂

    Svara
  11. MiT

     /  10/24/2018

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Svara
  12. Tack och lov för Jon Karlung!

    Svara
  13. Senior

     /  10/24/2018

    Ot.
    Att någon som Anne Heberlein fortfarande är så vänsterindiktrinerad är oroande:

    ”Väljer man att vara hemmafru och därmed göra sig ekonomiskt beroende av sin partner bör man dock vara medveten om att man offrar både sin frihet och sin framtida pension.”

    1. På vilket sätt är en hemmafru ofri?
    Jag har aldrig sett någon som själv styr över sitt eget liv och situation så mycket som min (hemma)fru. Gällande hennes framtida pension avsätter jag till privat pensionssparande åt henne, något som troligen kommer att ge henne bättre pension än mig. Såvida den klåfingriga långfingriga staten inte ändrar på det med än mer tvång och ofrihet för befolkningen.

    ”Hemmafrutillvaron tycks inte vara ett helt rationellt val för individen. Det är det inte för samhället heller. Välfärdsstaten bygger på att alla arbetar, män såväl som kvinnor.”

    2. Det är ett fullständigt rationellt val för individen.
    Dock är det helt rätt att den socialistiska välfärdsstaten idag saknar möjlighet att beskatta det arbete en hemmafru lägger ner.

    ”Alla har en plikt att bidra efter bästa förmåga. Varje frisk, vuxen människa har ett ansvar för sitt eget liv och sin egen försörjning – och väljer du att göra dig beroende av en annan människa för din försörjning är du inte fri.”

    3. Min fru uppfyller ansvaret för sin egen försörjning, och min, det fixar hon via min lön, som hon skattefritt förädlar från råvara till produkt. Hur är man inte beroende av en annan människa för sin försörjning om man inte likt hon gör det själv?

    Ju mer man kan göra själv, desto mer oberoende från någon. Ju mer familjen kan göra själv desto mer oberoende från staten.

    Väljer du att göra dig beroende av godtycket från en tjänsteman i en socialiststat för din försörjning och hellre lägger ditt liv i händerna på en sådan än en familj som älskar dig är du definitivt än mer ofri än om du är hemmafru…

    Jag brukar gilla Heberlein, men i detta fall är hon helt ute och cyklar..

    https://ledarsidorna.se/2018/10/den-nya-hemmafruhogern/

    Svara
    • Där är svaret:
      ”Hemmafrutillvaron tycks inte vara ett helt rationellt val för individen. Det är det inte för samhället heller. Välfärdsstaten bygger på att alla arbetar, män såväl som kvinnor.”

      Moderaterna är också sossar. Alla skall jobba utanför hemmet och betala skatt, ty det är det bästa för staten.

      Svara
    • weasel

       /  10/24/2018

      @Senior ;

      Jag tror att Heberlein utgår ifrån hemmafruar som har sämre makar än dig när hon drar sina slutsatser ;
      För hemmafruar som är gifta med män som INTE pensionsparar åt dom blir ju pensionen inte så bra…

      Det blir ju aningen förödande både för ”friheten” (om man nu med ”frihet” menar att ha tillräckligt med pengar för att kunna göra vad man vill ) och för ”pensionen” om jag gifter mig med en kvinna och blir hemmaman – om den kvinnan nu inte pensionssparar åt mig och om kvinnan sedan helt plötsligt efter 20 år avlider eller dumpar mig.

      Svara
      • Senior

         /  10/24/2018

        På vilket sätt blir det bättre att staten tar dina pengar än att du sparar själv?

        Ett äktenskapsförord ordnar allt detta utan att staten behöver lägga sig i.

        Svara
        • Weasel

           /  10/24/2018

          Jag har aldrig sagt att det är bättre. Jag sa bara att Heberlein förmodligen talar om de hemmafruarna som inte får någon pension för sitt hemmafruande.

          Svara
  14. Enligt stadgarna för den svenska akademien ska den arbeta uppå det svenska språkets renhet, styrka och höghet. Därför har de valt en persisk författare som ledamot!
    https://bergersjo.wordpress.com/2018/10/24/skrota-den-svenska-ank-ademien/

    Svara
    • Träffade på detta en gång i mitten av 90-talet. Hade köpt någon kursbok på ”postorder”. Missat inbetalningskortet. Ingen påminnelse, gick till någon inkasso direkt.

      Svara
  15. MiT

     /  10/24/2018

    Svara
    • Rikard

       /  10/24/2018

      Hej.

      Vid säljarens namn står där ett annat som är intressant: Luciano Astudillo. Tidigare S-riksdagsman, som bl a sagt såhär:

      ”Det existerar ingen förhärskande svensk kultur […] Det som existerar är snarare föreställningen om den svenska kulturen.” Sydsvenskan 9/8 2006, enligt Wikiquote.

      Så den gamle integrationspolitiske broilern (sosse sedan tonåren) från Holma (Malmö) är vän med folk som vill tvinga flickor klä sig i slöja?

      Tsk tsk, ”religion är ett opium för folket” och allt sånt kal.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  16. MiT

     /  10/24/2018

    *https://www.facebook.com/svtedit/videos/324788078075473/*

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  10/24/2018

      du milde himmel galskapen bara fortsätter

      Svara
    • Bamse

       /  10/24/2018

      Dom gör ju dock (förmodligen omedvetet) ett par bra poänger.

      – ”Sätt inte med en muslim bara för att kryssa av den minoriteten på er lista”. Precis rätt, ingen (definitivt inte flera) ska sättas med enbart utgående från dylika premisser.

      – ”Gör inte grej av religionen”. Precis! Alltså kan ni lämna era hijaber där hemma.

      Svara
      • Olof

         /  10/24/2018

        Ja, ärligt talat tycker jag inte det inlägget var helt dumt. Snarare pekade de ju på just de problem som många upplever med ‘tickbox-representationen’ som mångfaldsindustrin driver på.

        För när man tillsätter roller enbart utifrån att människor skall representera en viss grupp så blir rollen inget annat än en stereotyp och endimensionell klippdocka. Det finns inget djup i rollen, inget sammanhang, för den har inte tillkommit för att driva historien som berättas framåt. De blir knappt ens statister, de blir en del av kulisserna.

        Att titta på den typen av representation är ungefär lika intressant som att titta på en film bestående enbart av kulisser.

        ”Alltså kan ni lämna era hijaber där hemma.”

        Är slöjor ens representativt för medelmuslimen i Sverige? Men förstås, kan man inte pusha sådana stereotyper blir det ju svårt att ticka av den där boxen. Så vitt jag vet kanske Ronja Rövardotter var muslim, saken kom aldrig upp, men det fanns ju inslag av hederskultur… vilket förstås ger mig iden att t.ex det är en historia som skulle kunna berättas i en förortsmiljö utan att det skulle bli helt tillgjort.

        Svara
    • Motkraft

       /  10/24/2018

      Tror inte heller de förstår riktigt vad en ”skådespelare” är om de tycker att rollen ska spelas av en muslimsk kvinna som i sitt vardagsliv använder hijab.

      Skulle se ut det om poliser skulle spela poliser, präster spela präster, förskollärare spelas av förskollärare osv….

      Tror inte heller de förstår hur det skapande arbetet går till. Om det vid skrivandet av manus eller regisserandet finns behov av mer kunskap om rollen så konsulteras naturligtvis sakkunniga inom området. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en muslim som ger den information som efterfrågas om en muslimsk kvinna som bär hijab, det kan vara en forskare eller annan med insyn.

      Svara
  17. MiT

     /  10/24/2018


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2007225642705350/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBF70rae65ou9gn2-JyFjD1ocwTjWu9n-xSda8XX_1kYpDJ7j0LLdyZTQ6PYAjpdR6KNsng0jMBvKAtUvMynVSus4hiYaX1PWNDHPVxynkpx4KNA2K5jyN8-X1b4kMx0LR2Zf8hs6oEaKIAEGMSiknW80lzLuJ6hDLNhwtImzDvYL_NI5QQdHfZXj7UVCuhMvd5YwyHGGP0uvM10sE_YheEApw&__tn__=-R*

    Svara
    • ”Tomas” låter som ett skolboksexempel på [kan inte uttala mig eftersom jag inte är psykolog.]
      Utgör kanske 1% av befolkningen. Man har i finansvärlden använt tester för att hitta just dessa människor eftersom de blir bra börsmäklare – inga skrupler, bara vinna till varje pris.

      Svara
  18. Motkraft

     /  10/24/2018

    Samnytt har nu listat ut vem ”Telejampa” är

    https://samnytt.se/avslojar-fore-detta-journalist-pa-mittmedia-bakom-paverkanskampanj-pa-twitter-med-falska-avsandare/

    Jag har inte sett någon från Centerpartiet kommentar om vad de tycker om att någon som ljuger om att är Centerpartist försöker påverka Centerpartiet åt vänster? Dvs ren påverkansoperation? Men kanske är det riktning ledningen vill gå?

    Svara
  19. MiT

     /  10/24/2018

    Svara
  20. Gorby

     /  10/24/2018

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: