Anställda måste lära sig att samtala med varandra igen efter HBTQ-certifiering

På Göteborgs universitet finns ett nätverk för lite mer radikala extremister så att säga, VitKri heter det. Det handlar om ”kritiska vithetsstudier”, alltså rasbiologi.

Det är Bo Rothstein som undrar vad man håller på med på Göteborgs universitet.

VitKri är så extrema att de t o m anser att genusfältet är kolonialt. De är alltså extrema bland extremister…

Jag brukar inte ta upp hur folk ser ut osv eftersom det inte är relevant, det betyder inte att jag inte har fördomar och föreställningar om folk här och där för det har jag. De båda kämpar rätt hårt för att leva upp till mina fördomar. Ni hittar det i GU Journalen 2 2018 på sidan 36-37.

I ett annat nummer kan man se att utbildningsenheten kastat bort pengar på HBTQ-certifiering. 200 000 kostade papperslappen att hänga på väggen, det var såklart RFSL som blåste dem på de pengarna. 200 papp för 20 timmar sk ”utbildning”.

Den sk ”utbildningen” har lett fram till att folk är ängsliga och inte vågar säga nåt alls till varandra så nu måste de lära sig hur man kommunicerar med varandra på ett avslappnat sätt igen. Tror ni jag skojar?

Nummer 4 2018, sid 9. Där hittar ni det. Men de är såklart jättenöjda med att ha blivit blåsta på 200 papp! Det brukar de som blivit blåsta av RFSL vara, de är alltid helnöjda med att ha slösat bort skattepengar på trams. För det är trams.

Det fortsätter på sid 10

Chefen tycker det bara är bra om man är tyst, hellre det än att riskera att någon får höra något den inte håller med om.

En annan tycker inte alls det är så bra. Men vill alltså lösa det med att lära folk att samtala med varandra. Hon funderar på rollspel för ändamålet.

Och jag skojade såklart inte om rollspel för att lära folk att prata med varandra heller…

Jag undrar om det verkligen helt saknas folk med vanligt sunt förnuft på Göteborgs universitet? Måste de verkligen gå en kurs för 200 000 kr för att lära sig att vara hyfsat normala? Och sen, som topping på glassen, lära sig att samtala med varandra…? På ett universitet…? På riktigt? Och ingen reagerar och sätter ner foten och säger åt dem att lägga av med tramset och bete sig som vuxna?

Här är alltså genusvetenskap som de inom VitKri tycker är lite för mesigt… Den ovan hittade jag på twitter så vet inte var den kommer från eller om den är färsk så att säga. Någon som vet vad det han försöker säga egentligen betyder?

Så jag tar med en som jag direkt hittade när jag googlade också. En gästföreläsning av en professor i ”Feminist Animal Studies”. Så man inser att den första förmodligen inte är satir…

Allvarligt, vad är det för jävla dårar vi avlönar med skattepengar? Finns det verkligen ingen med lite att säga till om som också ser det helt bisarra med genusfältet? Och då ska man komma ihåg att verksamheten blomstrade som aldrig förr när Allijangsen styrde så från det hållet finns ingen hjälp…

Och nu finns det dessutom en myndighet vars enda syfte är att tvinga in sånt här i andra myndigheter och organisationer.

F ö så gissar jag att det finns en guldgruva av sinnessjuka grejer om man orkar gå igenom gamla nummer av den där tidningen.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

107 kommentarer

  1. Tiga är silver, kränka är guld!

    Svara
  2. Utlandssvensk

     /  10/26/2018

    ”Jag brukar inte ta upp hur folk ser ut osv eftersom det inte är relevant”

    Inte det? Det låter ju tolerant och liberalt. Problemet är att ALLA andra tycker att det är extremt relevant. Vi kan ta in t.ex somalier för att deras religion och hudfärg inte är relevant. Men när de är i Sverige, kommer vi snart att märka att det enda som är relevant är just religion och hudfärg.

    De som inte inser detta är inte liberaler eller humanister. De är idioter.

    Svara
  3. Johan

     /  10/26/2018

    Nu tycker jag allt att du är lite väl negativ

    Om det hade funnits en kurs som bara kostade 200 000 som had gjort dem ens hyfsat normala så hade det varit väl utnyttjade pengar. Tänk bara hur många miljoner det hade sparat i alla totalt bortslösade forskningsanslag, hur många miljoner det hade sparat myndigheter och företag som nu tvingas hålla på med en massa gendertrams och rapporteringar, åtgärdsplaner mm. För att inte tala om hur mycket frustration och psykiskt lidande det hade besparat omvärlden.

    Svara
    • MiT

       /  10/26/2018

      Hahaha, ja men nu gjorde ju kursen för 200 papp dem ÄNNU MER skruvade 😛

      Svara
      • Patrick

         /  10/27/2018

        Man kan hoppas de hamnar på psyket till slut men känner mig på att vi friska som ej är lesboqueer rengbågsfärgade transkönslösa lär hamna där istället.. för att det klassas ju av de riktigt sjuka att våra åskådningar är ”psykiskt faktiskt helt fel”

        Svara
  4. MiT

     /  10/26/2018

    *https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/videos/781882902204202/?__xts__%5B0%5D=68.ARDw2n_WOdfmJmfNeNYaZBw4TfeYtrN8iifOjSnaX5zZF38lR3-K525wLS_IgHZR41TGIZdZmK3M9khbhP9wbPUCzvaLiKNk-TFysb-FCwTPPs2iINgJYdWQDNrfHdXRWFmuSUWjEyVJTl0Mehw6EFRkdGpUBMq6JbOWDCAjjGdCjEHqQclng_QgfJZqwALayje6ZOCyRH1Gvm-9QRPUd5rW2kPAnl5VhWbgOsycLt88fLX-30dfbA5bMOO967HDZlM&__tn__=-R*

    Svara
  5. Rikard

     /  10/26/2018

    Hej.

    Pekpinne: du förbiser, eller förbigår, det viktigaste faktumet: de flesta svenskar vet faktiskt inte att sådant här existerar, och i den mån de alls nås av dylika nyheter (som vilket kön bestick har…) så är det snabbt glömt; det avfärdas som harmlösa tokerier utan verklig substans eller värde, och som något som det inte är lönt att hetsa upp sig över.

    Indoktrineringen att rasism är något som begås av vita mot alla andra sitter så djupt att man inte kan se att vad Göteborgs universitet gör är att det lägger en grund för legitimering av verklig påtvingad segregation, verklig raslagar, och i slutändan en slutgiltig lösning på problemet med vita människor.

    Vi bör vara mycket, mycket rädda.

    Betänk följande: vilket år från 1932 till 1939 var rätt år för en jude att lämna Tyskland?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/26/2018

      ”vad Göteborgs universitet gör är att det lägger en grund för legitimering av verklig påtvingad segregation, verklig raslagar”

      Det spelar ingen roll vad Göteborgs Universitet gör eller inte gör, det blir raslagar och segregering oavsett. Så är det i alla mångetiska och/eller mångkulturella samhällen. Om man vill undvika detta, bör man verka för homogena samhällen. Om detta inte är möjligt, bör man verka för rasistiska lagar som gynnar den egna gruppen. Alternativet är inte att vara god eller liberal, utan att frivilligt acceptera sin egen utrotning.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/26/2018

      Här är resultatet av vit ”tolerans” och anti-rasism:

      Svara
      • Tor

         /  10/27/2018

        Varje normalt land skulle flyga in utsatta vita i stället för att hämta hit folk från Somalia.
        Tänk om vi skulle vara en humanitär stormakt för folk som är som oss.
        Kanske något för Östeuropa att ta tag i?

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  10/27/2018

          @ Tor,

          ”Kanske något för Östeuropa att ta tag i?”

          Ungern verkar vara inne lite på den linjen. Jag har sett flera uttalanden från dem om att de tänker acceptera vita, kristna flyktingar. Ryssland tog beslut ganska nyligen att ta in en större grupp vita bönder från Sydafrika. Så det finns väl lite hopp….

          Sverige är nog det västland som, per capita, har bidragit i särklass mest till det pågående vita folkmordet i Sydafrika. Innan dess, gjorde vi samma sak i grannlandet Rhodesia. Och som vi alla vet, är vårt största projekt att utrota den vita befolkningen i Sverige.

          Svara
      • Ivar L

         /  10/29/2018

        När boerna utrotats från Sydafrika skulle (jag lever inte då) det vara intressant att se hur historieskrivningen blir. Zulu och boer kom väl ungefär samtidigt så det handlar om en månghundraårig kamp mellan två folk från två två kolonialmakter som trängde ut ursprungsbefolkningen, bushmen. Ser ut som att det blir ickevita kolonialherrar som till slut vunnit denna gång. Undrar hur det blir på slutet, när de sista vita rensas ut? Kan nog bli lite av en miniholacaust tror jag.

        Nu skall man ju vara medveten om att det inte lär vara problem att hitta läger i Sydafrika som är bra mycket mer eländiga än lägret i det här reportaget. Läger med andra än vita alltså. Det pågår mer etniska konflikter än den mellan svarta och vita i Sydafrika. Det är ett våldsamt land med stora motsättningar. Jag reagerade snarare på att det var ett ovanligt rent, städat och välordnat läger om man jämför med vad man brukar få se från Afrika. Men att människorna i fråga lever i en utsatt position tvivlar jag inte på en sekund.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  10/29/2018

          @ Ivar L,

          Bra kommentator och jag instämmer!

          Jag har haft mycket att gör med Sydafrika och var ansvarig för en stor verksamhet där under en tid. Det är verkligen tragiskt att bevittna utvecklingen, men samtidigt var det nästan helt säkert att det skulle gå så här när de vita gav upp makten.

          På samma sätt är det uppenbart att Sverige kommer att islamiseras. För svenskarna gäller då i princip samma som länge har gällt för de vita i Sydafrika, dvs. lämna landet om du kan. Desto länge man väntar, desto svårare blir det. En ”miniholacaust” kan vi nog få se även i Sverige, på lite sikt…..

          Svara
  6. Tomas Fritiofsson

     /  10/26/2018

    modern norsk tv humor i nutid

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  10/27/2018

      admin ta bort inlägg det blev fel 😦

      Svara
  7. Ikväll var Lööf gäst hos Skavlan, vilket inspirerade till en ny krönika! 🙂
    https://bergersjo.wordpress.com/2018/10/26/annie-loof-i-skavlan/

    Svara
  8. weasel

     /  10/27/2018

    Så vad är egentligen syftet och målet med alla dessa ”HBTQ-certifieringar” av skolor och arbetsplatser ?
    Att folk ska tänka ”dom där homosexuella är inte som andra människor så därför måste skolan/arbetsplatsen anpassas och förändras för att dom ska kunna passa in ? ”
    Jag kan liksom förstå att man ”handikappscertifierar” ett hem efter det att man har hamnat i rullstol, men…homosexuellcertifierar…? :/

    ”…att uppfattas som vit ger privilegier och makt överallt på jorden”
    Jaha.
    Kanske är det så att Malavi och Tanzania ligger på någon annan planet. Det måste vara så eftersom det i dom länderna varje år mördas några dussin albinos – och dom mördas just på grund av sin vithet .
    Eller också är det så att universitetsstudenterna anser att det är ett privilegium att bli mördad .

    Svara
  9. MiT

     /  10/27/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  10/27/2018

      Jerlerup är en kulturrelativist av stora mått…

      Svara
  10. MiT

     /  10/27/2018

    Svara
  11. MiT

     /  10/27/2018

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  10/27/2018

      hehe ja vi såg den där tomma blicken hos annie

      Svara
    • Grodan Boll

       /  10/28/2018

      Hahah! Det där var hennes mest avslappnade ansiktsuttryck!
      Hon tyckte inte om det hon hörde 😀

      ot: Mindre kul att se att hon är minst lika usel på engelska som svetsaren.

      Svara
  12. MiT

     /  10/27/2018

    Svara
    • Det enda jag kan tänka mig är att dessa människor (henniskor?) har helt fastnat i tonåren när saker som mens, ofrivilliga stånd och annat som kommer med puberteten var SÅ TOTALT PINSAMT. Normala vuxna får perspektiv på dessa saker och inser liksom att det är sådant som händer, man behöver inte göra en stor sak av det.

      Snarare så visar de sig som övervuxna barnrumpor. Men kanske gillar det bästaste tjejgänget detta nummer…

      Svara
    • Pelle2

       /  10/27/2018

      Lo gillar allt som är rött 🙂

      Svara
  13. MiT

     /  10/27/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  10/29/2018

      Påminner inte den där utopin om en viss annan utopi som testats med tveksamt resultat i länder som Ryssland, Kina, Vietnam, Kambodja, Venezuela, Kuba…

      Fast denna gång är de klasslösa ekologiska istället för arbetare.
      Ekologiatets diktatur typ?

      Svara
  14. Pelle2

     /  10/27/2018

    Idioterna på Göteborgs universitet visar verkligen att identitetspolitiken i slutänden leder till ren rasism.
    Vad skulle idioterna tycka om vi skulle föreslå kritiska svarthetsstudier eller kritiska asiatstudier ?

    Svara
  15. Pelle2

     /  10/27/2018

    Göteborgs universitet verkar älska att syssla med att pyssla om alla som blir kränkta för det minsta lilla.
    Det är ju symptomatiskt att dom HBTQ-certifierar sig bara för att sedan inse att certifieringen gjorde så att folk knappt vågar prata med varandra av rädsla för att kränka någon.

    För övrigt måste dom väl byta namn på HBTQ-certifieringen för dom har ju lagt till ytterligare någon bokstav för någon ny kränkt och förtryckt grupp.

    Svara
  16. Pelle2

     /  10/27/2018

    Frida Boisen rasar över Thailand, som tillåter prostitution, och svenska män som åker dit och köper prostituerade.
    Hennes slutsats är att man skall bojkotta Thailand för att staten tillåter prostitution.
    I så fall skall man ju inte åka till t.ex Holland och Tyskland heller men det föreslår hon inte.

    Thailand lever mycket på sin turism så tycker hon att man skall straffa människor som jobbar i den industrin genom att bojkotta landet ?

    Man kan ju läsa mellan raderna att hon egentligen är ute efter de svenska männen som utnyttjar de prostituerade.

    Det konstiga är att hon inte kräver bojkott av Gambia och andra afrikanska länder dit svenska kvinnor åker på ”dansresor” och träffar unga män…

    Men det stora hyckleriet är att hon vill straffa vissa länder som tillåter prostitution men inte andra..

    https://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/dags-att-bojkotta-thailand-som-resmal-nu-mar-jag-illa-/

    Svara
    • weasel

       /  10/27/2018

      ”Men det stora hyckleriet är att hon vill straffa vissa länder som tillåter prostitution men inte andra..”

      Ja, Pelle2 , det är ett mycket stort hyckleri, men jag tror inte att det är det största hyckleriet.
      Det största hyckleriet är nog detta ;

      ”Så alldeles, alldeles underbart att få landa med sin familj här på Kata Noi Beach.
      Hejdå jobb, vardag, stress, förkylningar.
      Välkommen lugn, ro, ljumna bad i ett helt fantastiskt hav från den vackraste sandstrand jag någonsin bott vid.
      Njuter av livet så just nu.
      Behöver stunder som denna, för att orka ge allt resten av året.
      Kärlek till er alla, och hoppas att ni firat en fantastisk jul.
      Ta hand om er.”

      Rapport från Thailand på Frida Boisens blogg . Inlägget är över 20 månader gammalt så jag förmodar att prostitution var förbjudet på den tiden när Frida var där och njöt av livet….

      Edit : Eventuellt kan det största hyckleriet vara att Fridas senaste resa gick till Dubai där kvinnor som har varit otrogna har dömts till piskstraff…

      Svara
      • Pelle2

         /  10/27/2018

        Ha, ha du visar verkligen vilken hycklare hon är 🙂

        Svara
  17. Pelle2

     /  10/27/2018

    OT:
    Ett antal kvinnliga före detta partiledare gråter ut i Expressen om vikten av Sverige får en kvinnlig statsminister.
    Det skulle naturligtvis visa på att kvinnor kan bli statsminister och därmed ha den yttersta makten i landet.
    Dom själva är ju utmärkta exempel på att kvinnor kan få topp-positioner inom politiken.
    Sedan handlar det ju om att dom måste lyckas attrahera röster av både kvinnor och män i en sådan mängd så att dom blir statsministerkandidater.Det har dom uppenbarligen inte lyckats med….
    Mona Sahlin, som är en av dom som gråter ut,skulle garanterat ha blivit statsminister om sossarna hade vunnit valet det valår hon var partiledare men uppenbarligen var hon inte någon som tillräckligt många hade förtroende för så att de röstade fram henne.

    Annie Lööf,Gudrun Schyman, Maud Olofsson,Maria Leisner,Maria Wetterstrand, Isabella Lövin och Ebba Busch-Thor är eller har varit partiledare i partier som inte har sådana röstsiffror att dom skulle bli tillfrågade om att bli statsministrar lika lite som de manliga partiledarna för dessa partier genom åren skulle ha blivit det med motsvarande röstsiffror.

    Eller menar dom att det skall bli en kvinnlig statsminister oavsett vilka röstsiffror deras partier får ? Varför skall vi i så fall rösta överhuvudtaget ?

    Den som blir statsminister måste vara väldigt skicklig i sitt arbete eftersom den personen lyckas få förtroende av större delen av landets befolkning oavsett kön på den som röstar.

    För övrigt blir ju de flesta av oss män varken statsminister eller partiledare så det är ju patetiskt att dom beklagar sig över sin situation..

    https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/toppolitikernas-krav-en-kvinnlig-statsminister/

    Svara
    • weasel

       /  10/27/2018

      Det hela är jävligt enkelt. Så enkelt att till och med Mona Sahlin borde förstå det.
      Vi har kvinnliga partiledare. Ebba Bush ( KD ) och Annie Lööf ( C) .
      Om nu Mona Sahlin anser att det är enormt viktigt att statsministern har bröst så får hon väl rösta på KD eller Centerpartiet.
      Men istället röstar hon på Socialdemokraterna ?!?! 😮
      För att sedan skriva under någon slags ”protestlista” i Expressen där hon klagar på att mannen Stefan Löfven är statsminister trots att hon själv har röstat för att han ska vara det ?
      Mona har ju varit politiker hela sitt liv och verkar ändå inte förstå hur den representativa demokratin och parlamentarismen fungerar . :/

      Svara
      • Pelle2

         /  10/27/2018

        Det som nästan gör mig mest förbannad är att dom tydligen anser att den viktigaste kompetensen sitter i könet och helst då det kvinnliga könet.
        Dom säger inte att t.ex Ebba Busch-Thor borde bli statsminister för att hon är så kompetent utan för att hon är kvinna.
        Det är tydligen heller inte viktigt för oss män att ha manliga förebilder som statsminister utan det gäller bara tjejer och kvinnor.
        Det är ju också ett oerhört hyckleri att dom säger att män blir chefer bara pg.a av deras kön och det är fel men kvinnor skall få chefsjobb pg.a att dom är kvinnor..

        Svara
        • weasel

           /  10/27/2018

          Precis.
          Det viktiga är inte att statsministern är kompetent eller att statsministern driver en politik som man gillar.
          Det är så bisarrt att det inte ens anses viktigt att många personer röstar på statsministern.
          Nejdå, det viktiga är att statsministern har rätt kön. Eller hudfärg. Eller sexuell läggning.
          Identitetspolitiken i sin absolut mest sjuka form.

          Dom har förvisso rätt i att Sverige aldrig har haft en kvinnlig statsminister. Men om jag har förstått det hela rätt så beror det på att folket inte direkt har sprungit benen av sig för att rösta på Mona Sahlin eller Maud Olofsson eller Kinberg Batra eller någon annan av de kvinnliga partiledare som har funnits i Sverige.

          Ska ”Demokrati är könsdiskriminering” bli feministernas nya slogan ? :/

          Svara
  18. Pelle2

     /  10/27/2018

    LIte mera OT:
    Fnordspotting skriver bra om en av Fi,s valfilmers underliggande budskap.
    Den handlar om att vita män skall underordna sig kvinnor och färgade män.
    Fnordspotting skriver bl.a följande:
    ”Det parallella budskap som i filmen inte förmedlas med ord, utan med symbolik, är närmast övertydligt. Den vite mannen – tillika värden – har att underordna sig, medan kvinnor och rasifierade mer än gärna får ta för sig – även när de är den förstnämndes gäst. Den rasifierade mannen har därtill partiets välsignelse att leva ut mycket av den manlighet man förvägrar den vite värden. ”
    Otäcka människor är dom !

    http://fnordspotting.blogspot.com/2018/10/obduktion-av-en-valfilm.html

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  10/27/2018

      @ Pelle2,

      Jag har läst Fnordspotting till och från i flera år. Som jag ser saken, är han ett tydligt exempel på en trend som etablerades för ganska länge sen i USA, nämligen att många libertarianer med tiden glider över mot Alt-Right.

      Ungefär kring valet 2014 vill jag minnas att jag hade en debatt med Fnord där han argumenterade för C stod för ett hållbart tänkande kring migrationspolitik. Det var de vanliga flosklerna om att bara man avskaffar minimilönerna och tillåter folk att bo i pappkartonger, så kan man ha hur stor invandring som helst.

      Han verkar ha nyktrat till en hel del sen dess! Men en del av hans gamla vapendragare, som HAX, förefaller stå kvar och stampa på samma ställe.

      Svara
      • Rikard

         /  10/27/2018

        Hej.

        Har noterat samma utveckling.

        Det komiska för mig personligen, med min politiska bakgrund, är hur man implicit försvarar sina tidigare ståndpunkter:

        Parafraserat: ”Det var/är inte liberalism/libertarianism på riktigt…”

        Det känner jag igen.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS Till diverse debattörers försvar vill jag säga att det gör ont att erkänna att man dels hyst vissa åsikter, dels insett att man haft fel och därför ändrat sig. Det svider verkligen! DS

        Svara
        • Jonas

           /  10/27/2018

          Mitt favoritögonblick med liberaler är när Anna Troberg, då partiledare för Piratpartiet, blev bestulen och ville ha mer kameraövervakning.

          Liberalism är som kommunism, fina idéer men så fort de krockar med verkligheten så går det åt skogen.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  10/27/2018

            @ Jonas,

            A liberal is a conservative who hasn’t been mugged yet…………….

        • Utlandssvensk

           /  10/27/2018

          @ Rikard,

          ”vill jag säga att det gör ont att erkänna att man dels hyst vissa åsikter, dels insett att man haft fel och därför ändrat sig. Det svider verkligen! ”

          Visst, ingen tvekan om detta! Vidare är det så att desto mer centrala dessa åsikter har varit för en persons självuppfattning, desto mer dramatisk blir effekten av att ändra uppfattning. Tyvärr är det dock så att flera av de mest grundläggande värderingar som vi svenskar är uppvuxna med bygger på rena felaktigheter och om vi ska komma framåt måste dessa förkastas.

          Även jag har självklart fått gå igenom denna process. Ytterst få högutbildade svenskar är rasister och sexister från början. Men många av de som läser dessa rader kommer att hamna där. För att man hänger här tyder på att man inser att något är fundamentalt fel med dagen samhälle samt att man söker efter svar på hur det kan ha gått så här illa. Om man gör detta någon längre tid, kommer man sannolikt förr eller senare att tvingas att ifrågasätta flera av sina grundantaganden. När man väl har kommit dit, är vägen väldigt kort till rasism och sexism. För empirin är så extremt tydlig och motargumenten är så löjligt svaga, att det är svårt att landa någon annanstans. Det slutliga beviset på detta är väl att dessa åsikter nu i snabb takt kriminaliseras, vilket alltid är maktens verktyg är den vet att en öppen debatt inte går att vinna. Men repression kan likväl fungera ganska länge……

          Svara
          • Senior

             /  10/28/2018

            ”Tyvärr är det dock så att flera av de mest grundläggande värderingar som vi svenskar är uppvuxna med bygger på rena felaktigheter och om vi ska komma framåt måste dessa förkastas.”

            Tyvärr sitter indoktrineringen så djupt på människor att förneka sin natur att Sverige nog måste bli bankrutt som alla andra kommunistländer innan folk inser hur det ligger till, när de själva måste kämpa för sig och sina närmaste, och äntligen lär känna sin sanna natur.

            Detta får mig osökt att tänka på alla uppmaningar ”You go girl” och ”du måste börja tänka på dig djälv.” Etc. Etc.

            Det går utmärkt att uppmana folk till detta ända tills de lyssnar och börjar göra det. -Då heter det plötsligt ”jävla egoister!” eller ”jävla kapitalister!”

        • Utlandssvensk

           /  10/27/2018

          @ Rikard,

          Angående det här med att erkänna att man har haft fel så är det min erfarenhet att det oftast verkar finnas ett förstadium, där man ägnar sig åt att vara väldigt arg på att de antaganden man har gjort inte stämmer.

          De effekter vi ser av MENA immigrationen var nästan helt förutsägbara. Det går ganska lätt att titta på olika länder och folkgrupper och a priori avgöra vilken andel t.ex våldtäktsmän eller höginkomsttagare man kommer att få om man tillåter immigration. Att ta in 100 tusen tyskar kommer självklart att ha helt andra effekter än om man tar in 100 tusen kongoleser eller pakistanier. Detta är, eller borde vara, uppenbart.

          Men många av de som har röstat fram massinvandringen från 3je världen är ovilliga att erkänna att de har gjort något fel. De var ju bara goda och utgick från att det inte spelade någon roll vilka människor och hur många som fick komma in till Sverige. Om nu immigranterna inte fungerar som de väntade sig, så är de migranternas fel! De ska tuktas, straffas och kastas ut!

          Detta är totalt orimligt och, enligt mig, djupt moraliskt förkastligt. Att t.ex somalier beter sig som just somalier även när de kommer till Sverige är en helt uppenbar självklarhet och det finns verkligen inga skäl att bli arg eller våldsam mot somalierna pga. detta. Ska man bli arg, bör man rikta ilskan mot de som släppte in somalierna. Väldigt många svenskar hittar lätt en gärningsman genom att bara titta i spegeln…..

          Svara
          • Rikard

             /  10/27/2018

            Hej.

            Visst är ilskan ett förstadium. Man ställs där inför det (o)medvetna valet att antingen bli en ännu mer rasande fanatiker och projicera sin vrede i form av hämndbegär mot de som kullkastar ens tro, eller att rannsaka sig och faktiskt studera vad implementeringen av läran innebär konkret och empiriskt, och fråga sig om det är värt priset.

            Oavsett vilket man väljer så blir man fylld av en rasande bitterhet och framförallt en stark känsla av att ha blivit förrådd, lurad, och sviken.

            ”Om alla andra bara fattade att om de levde enligt läran så hade det fungerat…” kan man sammanfatta känslan till.

            ”Jag menade väl, och ville det goda – därför kan jag väl inte vara ansvarig för att det blev fel!” är en annan känsla. (Vad jag avskyr den frasen: ”Det blev fel”. ”Jag/vi gjorde fel” heter det.)

            Inte ens en person som byter fot i en fråga kan särskilt ofta erkänna det – för man är inte ens medveten om att man bytt åsikt! Man rationaliserar istället: ”Som moderat har jag alltid varit solidarisk med deltidsarbetande, timvikarier, och korttidsanställda” och poff! så har ens faktiska politiska gärning ingen betydelse – eller ”Som socialdemokrat är rätten till ett arbete mitt viktigaste fokus, och därför arbetar jag för att skapa fler och flexiblare anställningsformer”.

            Den som ägnar sig åt semantisk och retorisk balett och ordvrängeri kan man inte diskutera eller förhandla med – mot sådant skall det till andra medel. Hos en fyraåring kan man kanske se charmen med att barnet endast dukat åt sig självt, när det ombetts duka – ”Du sa inte till hur många, fniss!” men hos en vuxen? Våra politiker och allehanda hen tror på sympatetisk ordmagi…

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Utlandssvensk

             /  10/27/2018

            @ Rikard,

            ””Om alla andra bara fattade att om de levde enligt läran så hade det fungerat…” kan man sammanfatta känslan till.”

            Den praktiska tillämpningen av detta på det område vi pratar om här är ungefär:

            Vänsterfigur: Om bara alla svenskar verkligen slutade att vara rasistiska och om vi bara hade gett mer stöd och bidrag, då hade vi redan varit i det mångkulturella lyckoriket.

            Högerfigur: Om vi bara helt avvecklade välfärdsstaten och sänkte skatterna kraftigt, då skulle alla olika folkslag utan friktion kunna leva tillsammans som meritokratiska entreprenörer. De lågpresterande skulle lugnt putsa skor på dagen och sen fredligt gå hem till pappkartongen på kvällen. De högpresterande skulle få billigt tjänstefolk och alla skulle vara nöjda.

            Den pragmatiska rasisten säger istället: Människor är olika. På riktigt. Detta gäller både gener och kultur. Vilken typ av system som fungerar eller inte fungerar beror helt på vilka människor som finns i det. Vidare har vi inte den blekast aning om vilken typ av system som skulle kunna göra t.ex Afrika eller arabvärlden rikt och välmående och det har ingen annan heller. Följaktligen har vi heller ingen aning om hur man ska få större grupper av afrikaner och/eller muslimer att fungera i ett västerländskt samhälle eller om detta överhuvudtaget är möjligt. Det vi dock kan säga med säkerhet är att inga av de metoder som hittills har prövats fungerar. Detta inkludera alla möjliga alternativ längst höger-vänster skalan. Slutligen vägrar vi att användas som labbråttor i ytterligare experiment där man ska försöka att hitta den gyllene lösningen som gör att alla kan leva tillsammans i fred och välstånd. Om dagens förslagna utopi är förpackad i höger- eller vänsterretorik struntar vi i. Vi vill kunna leva som vita människor i vita länder.

          • Kronblom

             /  10/27/2018

            @US @Rickard m.fl.
            Veckans bästa kommentarer.
            Bästa hälsningar från soffan.

          • Utlandssvensk

             /  10/27/2018

            @ Kronblom,

            Tack för det! Alltid kul när någon gillar det man skriver!

  19. Pelle2

     /  10/27/2018

    Rebecca Weidmo Uvell skriver bra om feminismens förtryck av de som inte håller med dom.
    https://uvell.se/2018/10/25/konservativ-vag-eller-har-vi-bara-fatt-nog/

    Svara
  20. Nilsson

     /  10/27/2018

    Passera! Inget att se här! Bara det gamla vanliga.
    Radikalfeminism och genusflum gör att barn och ungdomar mår sämre, lösningen är givetvis mer radikalfeminism och genusflum.
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J18pyP/barnen-mar-samre-av-ett-ojamlikt-samhalle

    Svara
  21. Pelle2

     /  10/27/2018

    Anders Gustafsson på BLT sågar förtjänstfullt V.
    http://www.blt.se/ledare/kremls-nyttiga-idioter/

    Svara
  22. Pelle2

     /  10/27/2018

    Anne Heberlein på Ledarsidorna skriver bra om det sjuka i att Eu menar att man inte får kritisera profeten Mohammed och därmed islam.
    https://ledarsidorna.se/2018/10/nar-vidskeplighet-trumfar-fornuft/

    Svara
  23. Trolletplit

     /  10/27/2018

    Lågkonjunkturen är vår enda räddning.
    Först då kommer flödet av pengar strypas och galenskapen rensas ut.
    Så dont fear the reaper. Embrace him.

    Svara
    • Ivar L

       /  10/29/2018

      Beror nog lite på vad vi har för regering.
      I värsta fall blir det ännu värre med en lågkonjunktur.

      Svara
  24. Rikard

     /  10/27/2018

    Hej.

    Snart kommer detta att argumenteras för även här:

    [https://www.vox.com/future-perfect/2018/10/24/18010592/future-perfect-podcast-lithium-drinking-water-suicide]

    Tim Pool har gjort ett bra klipp om det; finns på Youtube.

    Ja, vad kan man säga?

    ”Jag är så glad att jag är en Delta, jag hade inte velat vara en Alpha eller en Omega…”?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Olof

       /  10/27/2018

      … och hur har de planerat att tvinga människor att dricka vattnet? Låter som en sammansvärjning mellan Alex Jones och Coca Cola för att sälja buteljerat vatten och vattenfilter…

      Svara
      • Rikard

         /  10/28/2018

        Hej.

        Fråga inte mig. Jag hittade den via Tim Pools Youtube-kanal och tyckte att artikeln passade tidsandan i allmänhet oh Sverige i synnerhet.

        Det känns allt som oftast att det är C20H25N3O i både mat och vatten…

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  25. Utlandssvensk

     /  10/27/2018

    Fler goda nyheter från Östeuropa:

    ”Several schools in Poland have canceled activities promoting tolerance for gays and lesbians following government pressure and threats in some places. More than 200 schools had planned to take part in “Rainbow Friday,” an anti-discrimination event that a civic rights group, the Campaign Against Homophobia, had promoted in hopes of building greater acceptance for LGBT students.

    The education minister of Poland’s conservative government, Anna Zalewska, had warned ahead of time that any principals who allowed such events to take place could face negative consequences. She also asked parents to report any such activities to authorities.”

    http://voxday.blogspot.com/2018/10/this-is-how-you-win.html

    Svara
  26. MiT

     /  10/27/2018

    ”Mikaela efter det grova våldtäktsförsöket: “Polis och media vägrade gå ut med signalement””
    https://www.nyatider.nu/mikaela-efter-det-grova-valdtaktsforsoket-polis-och-media-vagrade-ga-ut-med-signalement/

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Åh herregud. Fy fan så det har blivit, man kan inte bli annat än uppgiven och förbannad 😦

      Svara
  27. MiT

     /  10/27/2018


    *https://www.facebook.com/hakan.juholt.5/posts/1926131680801359?__xts__%5B0%5D=68.ARAzYcd__NU5O94zGxBUPtRZOYOmIJQ54lViz_jto1tpGN_p9zBvGxWbZJpDicAIQ8bHVCrad6I0BI305UFvlzUh35W6r9Fh3MkncfKvSL_RpN1rZQl_iXPArZ2qwy7xRgx4bpr451adClct6H7RJBH_e63heX-5WHBKjpb21wmLSEGAJcGPALSNIhVkAKe2NCs7jjHQCI4JqLxjXMvi5ubnHl7aydYfv6xu8OnigoeNoWPqLipE-4nl&__tn__=H-R*

    Svara
    • Grodan Boll

       /  10/28/2018

      anser jag (…), att talman Norle’n ska kalla till sig ledamoten och uppmana denne att ändra sitt språkbruk eller lämna Riksdagen. Vår demokrati bygger på att åsikter möts och att vi visar varandra respekt. Att en riksdagsledamot kallar en meningsmotståndare för (…) underminerar tilltron till Riksdagen. Det är en mycket farlig väg att gå och den leder endast utför. När jag 1994 valdes som ledamot diskuterades frågan om kavaj för män i plenisalen. Tröjor och koftor accepterades ej av talmannen, då ledamöterna har ett kollektivt ansvar att visa varandra och medborgarna respekt.

      Men är han din talman?

      Ah. En sosse med dubbla måttstockar. Så otippat och nydanande.

      Svara
  28. MiT

     /  10/28/2018

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Undrar om Barbro fortfarande är med i sossarnas egen nätarme jagärhär.

      Svara
    • G

       /  10/28/2018

      ”Reporter på StockholmDirekt.”….

      Svara
  29. MiT

     /  10/28/2018

    https://www.facebook.com/events/489623341517556/?ref=3&action_history=null&__xts__%5B0%5D=68.ARDxR9boaEPxdB-0YNi-G_ktm35IfJ3-1cD8nVuNMLh9_swRangCkSjojjpHfpvwOLWgiAYYnKgSKnDrw9rnKVOG3wCXpcL3zUFZKErpl2ZuASudAYPnIKsI0aA7MJyyU5IB81zNY5vFeLyjEEYX7JKpRAMODMMar3vmmB6nhmgwVibUGWz8891YZ5KhkrTGwuhBbFEuUyLepCTtN8Gyad3m&__tn__=-R
    *https://www.facebook.com/events/489623341517556/?ref=3&action_history=null&__xts__%5B0%5D=68.ARDxR9boaEPxdB-0YNi-G_ktm35IfJ3-1cD8nVuNMLh9_swRangCkSjojjpHfpvwOLWgiAYYnKgSKnDrw9rnKVOG3wCXpcL3zUFZKErpl2ZuASudAYPnIKsI0aA7MJyyU5IB81zNY5vFeLyjEEYX7JKpRAMODMMar3vmmB6nhmgwVibUGWz8891YZ5KhkrTGwuhBbFEuUyLepCTtN8Gyad3m&__tn__=-R*

    Svara
  30. G

     /  10/28/2018

    ”Tystnaden efter böneutropet

    Vad hände efter att böneutropet kom till stan?
    Dagen besökte Växjö och mötte en kyrka som döper fler muslimer än någonsin.

    Det blåste upp till en rejäl debattstorm i början av året då det blev känt att en moské i Växjö ansökt om böneutrop.

    Sätt stopp, islam håller på att ta över, menade vissa.

    Religionsfrihet gäller även för muslimer, menade andra.

    Det var intensivt och polariserat och debatten gick hela vägen upp till partiledarna, där vissa hänvisade till bullerlagstiftning och andra till rätten att slippa religiösa trosbekännelser i sitt eget hem.

    Nu har det gått snart fem månader sedan Växjö fick böneutrop och debatten har bedarrat.
    ..[..]..
    Här finns en stor mångfald bland besökarna, vissa kommer klädda som människor gör på den arabiska halvön, andra kommer direkt från jobbet i arbetskläder. Här finns också en stor etnisk mångfald. Den som sticker ut är jag, med mitt traditionella svenska utseende. Förutom några flickor som följer med sin pappa så är moskébesökarna uteslutande män.

    När böneutropet till slut börjar ljuda är det dovt och oväntat svagt. Det är en förinspelad bön som sätts på i ett av rummen vid sidan om den stora moskésalen. Det råder drop-in-verksamhet, folk kommer inramlandes hela tiden och skohögen utanför ingången blir bara större och större. För att inte störa de bedjande, som får det allt trängre, tar jag steget ut ur lokalen efter att böneutropet inletts. Det är som att skruva upp volymen ett par snäpp. Ljudet kommer från två högtalare som sitter på moskéns tak och det är först utomhus som utropet kommer till sin rätt.

    Ljudet når villakvarteren

    ”Allahu akbar” letar sig in över den muslimska förskolan som ligger i anslutning till moskén. Ljudet når utan problem även den kommunala förskolan på andra sidan en mindre parkeringsplats. Utropet når hundratals meter bort, in till hyreshusen med parabolantenner och villorna med gräsmattor. Högtalarna är riktade mot ett skogsparti, men ljudet hörs klart och tydligt in i de omkringliggande bostadskvarteren.

    Det duggregnar och är nästintill folktomt ute. De som rör sig är männen som ska in i moskén. Det går att skymta en och annan kvinna, de flesta är slöjbeklädda, några av dem är på väg att hämta barn på någon av förskolorna. Omkring hundra meter från moskén går en större väg där bilar susar förbi. Hur många som hör böneutropet är oklart. Om någon störs är omöjligt att veta.

    – Vi tänker inte så mycket på det, säger en av personalen på den kommunala förskolan.

    Hon menar att det ändå är så mycket stoj och stim med barnen så böneutropet märks inte.

    – Fast det är irriterande att de snor våra parkeringar, säger hon om fredagsgästerna.

    Fullsatt i moskén

    Moskén blir till slut full till bristningsgränsen, temperaturen stiger, dofterna blandas och till slut åker fönster efter fönster upp under den timslånga ceremonin där även en predikan hålls. Mitt i allt hörs ljudet av kyrkklockor, ett svagt men tydligt klingande från Mariakyrkan som ligger en bit bort.

    – Det är inget konstigt med det, säger imamen Ismail Abu Helal, som jag intervjuar efter fredagsbönen.

    Han säger sig själv vara uppvuxen på Kyrkogatan i en stad i det egyptiska deltat.

    – Det första jag hörde i livet var kyrkklockor.

    Han säger också att flera av hans barndomsvänner var kristna.

    Men nu bor han i småländska Växjö, där han förutom imam också är rektor för en muslimsk skola.

    Varför är det viktigt för er att ha böneutrop?

    – För att det framkallar känslan av att man är hemma, säger Ismail Abu Helal.

    – Det handlar om kärleken till det här landet, det här främjar integrationen.

    Varför räcker det inte med böneutrop inne i moskén, varför måste det höras utomhus?

    – Man kan vända på frågan, varför inte? Böneutrop har funnits för att kalla folk till bön då det inte fanns några klockor. Det är inte samma sak nu, säger han.

    I stället hänvisar han till känslan.

    – Man kanske har vuxit upp med böneutrop i ett annat land. Nu är vi i Sverige, i ett kristet land där man påstår att det finns religionsfrihet och att alla är lika, det här är en bekräftelse på det. Vi mår bra när vi hör böneutrop och ingen annan mår dåligt. Det är väldigt harmlöst.

    Men i Sverige är det nästan ingen som är uppvuxen med böneutrop, förstår ni att folk reagerar?

    – Jag förstår, men varför ska man inte glädja sig med andra som får något som de tycker om och mår bra av. Vi muslimer mår bra av att höra böneutrop, vi känner att det är vårt land.

    Ismail Abu Helal säger att böneutrop är en bekräftelse på att han som muslim hör hemma här i Sverige och det innebär att han vill vara med och bidra till samhället.

    Handlar böneutrop om att sprida islam, att missionera?

    – Det handlar inte om det. Jag har inget emot att islam sprids, men böneutrop är ett kulturellt inslag som jag hoppas ska kunna ge trygghet till muslimer. Samtidigt är det något som många svenskar tycker om, säger Abu Ismail Helal.

    Han håller heller inte med i argumentet som framförts på annat håll, att böneutrop skulle ha en segregerande effekt. Tvärtom.

    – Det här handlar om att muslimerna känner sig mer integrerade.

    Så böneutrop är integration?

    – Det är min absoluta uppfattning, ja.

    Politikern

    – Jag var tydlig från början med att böneutrop inte är ett sätt att öka integrationen, snarare ökar det polariseringen och drar isär Växjö.

    Det säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande, ett direkt eko av vad hon sa då böneutropen debatterades som intensivast i början av året.

    Då var det valrörelse och många nickade instämmande i hennes kritik. Moderaterna fick sedan nästan 30 procent i kommunvalet i Växjö och ökade en aning, Anna Tenje sitter kvar på sin post.
    ..[..]..
    Vad kan du som politiker göra för att stoppa böneutrop?

    – För det första ville jag se en god dialog med församlingen innan de gick in med sin ansökan, säger Anna Tenje.

    – Den fanns inte, vi blev tagna på sängen. Det var mitt i en valrörelse, det var som att hälla bensin på en eld. Den processen var inte lyckad.

    I övrigt är det bullerlagstiftningen hon har att förhålla sig till, något som inte beslutas om på kommunal nivå. Beslutet om böneutrop låg ett tag hos miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö, men senare var det till slut polisen som tog det avgörande beslutet. Kommunalrådet må bestämma över mycket i staden, men här är makten begränsad.

    Men handlar inte böneutrop om religionsfrihet, är inte den viktig?

    – Religionsfriheten är oerhört viktigt. Jag är den förste att verkligen stå upp och skydda religionsfriheten, att man har rätt att utöva sin religion, att man har rätt att tillhöra det samfund man själv önskar, säger Anna Tenje.

    – Men samtidigt handlar det om att försvara det sekulära samhället. Var går gränsen för att slippa religionen? Där har jag varit tydlig, om Svenska kyrkan hade kommit in med ansökan att sätta upp högtalare på domkyrkan för att proklamera ut trosbekännelsen hade jag tyckt att det var olämpligt. Så det här är inte en fråga om islam eller kristendom, utan jag anser att religion är en privatsak. Man har all rätt i världen att utöva sin tro, men vi som inte tillhör Svenska kyrkan eller är muslimer ska inte behöva höra någons trosbekännelse.

    Vad Anna Tenje säger sig efterfråga i nuläget är en större debatt på ett nationellt plan. För frågan om böneutrop är för stor och känslig att hantera för en nämnd i en enskild kommun.

    Kommunalrådet menar att böneutrop är ett fenomen som troligtvis kommer att poppa upp även på andra platser i landet. Att Växjö i dag har ett böneutrop i drygt tre minuter på fredagar kanske inte är en så stor sak. Men om en moské vill ha fler böneutrop, kanske fem utrop om dagen som i de muslimska länderna, vad händer då?

    – Det är samma bullerlagstiftning som gäller, säger Anna Tenje, som har svårt att se att en moské som fått tillåtelse för böneutrop en gång i veckan skulle kunna nekas böneutrop flera gånger i veckan enligt nuvarande regler.

    Biskopen

    – Jag vill tillämpa den gyllen regeln och möta andra som jag själv vill bli bemött, säger Växjös biskop Fredrik Modéus.

    Han gav sig tidigt ut i debatten med budskapet att han välkomnade böneutrop. Framförallt för han fram religionsfrihet som argument.

    – Den har tjänat oss väl under lång tid, det är viktigt att den även får tjäna andra, den som tror och tänker på ett annat sätt än jag måste få möjlighet att visa det, säger han.

    När du säger att du ”välkomnar böneutrop” låter det som att du tycker att böneutrop i sig är något positivt?

    – Det jag välkomnar är att det måste få märkas att vi lever i ett mångkulturellt och mångreligiöst samhälle, säger biskopen. (forts)
    ..[..]..

    Kyrkan

    – Från min trädgård hör jag både böneutrop och kyrkklockor, säger Pelle Rosdahl, pastor i Ulriksbergskyrkan i Växjö.

    Kyrkan ligger bara någon kilometer från moskén i Araby som blev rikskänd då de ansökte om böneutrop. Pastorn bor själv intill den omtalade stadsdelen.

    – Böneutrop är ett annorlunda inslag, jag tror att många hajar till men jag tror att det inte upplevs som speciellt störande, är hans personliga omdöme om böneutropet.

    – Fast det var mycket högre än jag trodde. Jag bor cirka 500 meter från moskén.

    Några kraftfullare åsikter än så vill inte pastor Pelle Rosdahl dela med sig av eftersom det i hans församling, som är ansluten till både EFK och Pingst, finns så skilda uppfattningar i frågan. Som pastor väljer han att iklä sig diplomatens roll när Dagens reporter är på plats och träffar några ur församlingen.

    Ingen gemensam linje

    Ända sedan Växjös biskop Fredrik Modéus gick ut med sitt helhjärtade stöd till böneutrop har övriga kyrkoledare i staden legat lågt. Pelle Rosdahls förklaring är att det är för att åsikterna spretar. Inte heller Växjös kristna råd lyckades enas om en gemensam linje.

    Dan Ringberg leder församlingens farsitalande grupp och har tidigare varit missionär i arabvärlden. Han förklarar att debatten om böneutrop gått huller om buller i församlingen, men uttrycker efter ett tag sin egen åsikt i frågan.

    – Jag tycker att det är fel att kalla det för böneutrop. Det här är islams trosbekännelse. Jag har bott i arabvärlden och har svårt att förstå varför man får ha det här i Sverige. För svenskar som inte förstår vad som sägs har det blivit en ljudfråga, men det är mer än så för dem som förstår vad som ropas ut.

    Vill inte vara en aktör som protesterar

    Pastorn Pelle Rosdahl förklarar samtidigt att församlingens aktar sig för att bli en aktör som protesterar mot saker, det handlar inte bara om frågan om böneutrop, utan gäller i största allmänhet.

    – Vi vill som församling bli kända för vad vi är för, inte emot.

    Och det som församlingen ser som sitt uppdrag är att få människor att komma till tro och in i församlingsgemenskapen.

    Bland annat söker sig flera före detta muslimer, främst från Iran och Afghanistan, till Ulriksbergskyrkan och Pelle Rosdahl säger att de aldrig har döpt så många människor som just nu.

    – Det har även startats en markant bönerörelse i församlingen. Det är intressant att det sammanfaller med att vi har fått böneutrop i staden.

    Två personer från församlingens farsitalande verksamhet är också med då Dagen är på besök. Amir och Nasim vill enbart bli presenterade med förnamn.

    – Vi hittade Gud här, berättar Amir.

    ”I Iran pratade man om Gud, här lever vi med Jesus”

    Tidigare, i Iran, gick de bara till moskén vid högtidliga tillfällen. I övrigt handlade islam om regler och kontroll, där staten övervakade att medborgarna följde de religiösa påbuden.

    – I Iran pratade man om Gud, här lever vi med Jesus, summerar Nasim.

    Ingen av dem har själva hört böneutropen i Växjö, men säger att det inte skulle kännas bra om de gjorde det.

    – Varför måste vi tvingas lyssna på böneutrop? frågar sig Amir.”
    https://www.dagen.se/dokument/tystnaden-efter-boneutropet-1.1220190
    https://web.archive.org/web/20181019145114/https://www.dagen.se/dokument/tystnaden-efter-boneutropet-1.1220190

    Svara
    • Ivar L

       /  10/29/2018

      ”Mitt i allt hörs ljudet av kyrkklockor, ett svagt men tydligt klingande från Mariakyrkan som ligger en bit bort.
      – Det är inget konstigt med det, säger imamen Ismail Abu Helal, som jag intervjuar efter fredagsbönen.
      Han säger sig själv vara uppvuxen på Kyrkogatan i en stad i det egyptiska deltat.
      – Det första jag hörde i livet var kyrkklockor.
      Han säger också att flera av hans barndomsvänner var kristna.”

      Den här liberala och vänliga synen på kristna har garanterat ett bäst före datum alltmedan islam växer i vårt land. Varför skulle tilltagande muslimsk dominans i Sverige utvecklas annorlunda än i andra delar av världen? Det är enbart läpparnas bekännelse vi hör, och det kommer vi få höra till dess det inte behövs längre. Då blir det annat ljud i skällan.

      Svara
  31. MiT

     /  10/28/2018

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Svara
    • Grodan Boll

       /  10/28/2018

      #triggered !

      Det hade varit så lätt att inkluderar pojkarna varje gång de pratar om FGM. Anledning, mål, lagstiftning, allt borde ha varit precis samma, men de väljer att inte göra det och de fortsätter att ignorera pojkarna även efter man pekat på problemet.

      En av de främsta tecknen på att feminism inte är för jämlikhet eller ”för män också”.

      Svara
    • Jonas

       /  10/28/2018

      Om föräldrarna låter omskära sitt barn och barnet ser sig själv som flicka, blir det en olaglig könsstympning då?

      Svara
  32. G

     /  10/28/2018

    ”Låt Metoo bidra till ett mänskligare arbetsliv

    För ett år sedan blev uppropet #Metoo startskottet för något som många liknar vid en revolution. I bransch efter bransch lyfte kvinnor och män på locket och vågade prata öppet om sexism och sexuella trakasserier på jobbet och i samhället. I dag spelar Vision och andra fack en viktig roll för att fortsätta samtalen om normer och värderingar på våra arbetsplatser.

    Under hösten och vintern 2017 hörde många medlemmar och förtroendevalda av sig till Vision. Efter den första vågen av vittnesmål från främst kvinnor började även många män att engagera sig. De ville ha stöd och verktyg för att diskutera manlighet, maskulinitetsnormer och mäns våld mot kvinnor.

    Frågorna resulterade så småningom i ett samarbete med organisationen MÄN. I maj bjöd Vision och MÄN in till ett välbesökt stormöte för medlemmar som definierar sig som män, för att diskutera mansnormer och ge verktyg till att samtala om värderingar och strukturer i arbetslivet. Responsen vi fick var att många upplevde dagen som både omtumlande och viktig. I november bjuder Vision in till ett uppföljande webbinarium för att ta engagemanget vidare.
    ..[..]..
    Diskrimineringslagen säger till exempel att arbetsgivare och chefer ska jobba med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och trakasserier och främja ett schyst arbetsklimat. Därför har Vision tagit fram en ny handbok om aktiva åtgärder för dig som är chef.

    Jag vill också lyfta fram TCO:s ”Handbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet” som vänder sig till fackligt förtroendevalda.

    I det förebyggande arbetet är våra skyddsombud nyckelpersoner. Nu i höst erbjuder LO/TCO/Saco dig som är regionalt skyddsombud och arbetsmiljöombud en utbildning om att motverka sexuella trakasserier .

    Detta är bara ett axplock av allt bra som görs av fackförbund, centralorganisationer, arbetsgivare och myndigheter. Under det senaste året har vi vässat våra verktyg ordentligt när det gäller att förebygga sexuella trakasserier och sexism i arbetslivet. Vi har sedan tidigare också en förändrad diskrimineringslagstiftning och skärpta föreskrifter kring organisatorisk och social arbetsmiljö som ställer ytterligare krav på det psykosociala arbetsmiljöarbetet.

    Så vad behöver hända nu?

    Jag tror att vårt fokus måste vara att jobba ännu bättre tillsammans och bli mer aktiva i det förebyggande arbetet. Så att all den kraft och beslutsamhet som frigjordes genom #Metoo kan leda till en verklig förändring och en ny tid: ett mänskligare arbetsliv fritt från sexism, trakasserier och diskriminering.

    Veronica Magnusson, förbundsorförande”
    https://vision.se/Opinion/kommentarer/lat-metoo-bidra-till-ett-manskligare-arbetsliv/
    https://web.archive.org/web/20181028023544/https://vision.se/Opinion/kommentarer/lat-metoo-bidra-till-ett-manskligare-arbetsliv/

    Svara
    • Senior

       /  10/28/2018

      ”Så att all den kraft och beslutsamhet som frigjordes genom #Metoo kan leda till en verklig förändring och en ny tid”

      Skrattretande.
      ”All den kraft och beslutsamhet” begränsas till den vanliga lilla skränande pricken kommunister, vi andra förordar rättssäkerhet framför häxbränning. Deras ”revolution” visade sig endast vara dem själva förbehållet.

      Vi andra ifrågasätter varför de inte polisanmälde för alla år sedan när det påståtts ha hänt. Det lär oavsett sanningshalt vara preskriberat vid detta laget i de flesta fall.
      -Bekvämt nog för dem själva när de hänger ut folk, oskyldiga eller ej, i medias värdegrundsbaserade folkdomstol…..

      Svara
  33. G

     /  10/28/2018

    ”Lisa strider tills jämställdhet är en ickefråga

    Framför allt brinner hon för jämställdhet och hbtq-personers rättigheter.

    – Ska man dra solidaritetstanken hela vägen, måste man vara solidarisk med alla. Det går inte att bortse ifrån att kvinnor och transpersoner är mer utsatta än andra i arbetslivet. En facklig rörelse värd namnet måste ta den kampen.

    Det har Vision gjort, konstaterar Lisa Fredriksson, och till viss del är det hennes egen förtjänst. Inför förbundsmötet hösten 2016 skrev hon en motion om att Vision borde bli en uttalad feministisk organisation.

    – Det var jätteviktigt att motionen klubbades igenom. Man kan fråga sig vad som hänt om den röstats ned. Vad hade Vision då varit för fackförbund?

    Ett halvår senare tog Lisa Fredriksson emot Visions regionala jämställdhetspris och är numera en efterfrågad föreläsare på fackmöten runt om i landet. (forts)”
    https://vision.se/Medlem/tidningen-vision/arkiv/2018/oktober/lisa-strider-tills-jamstalldhet-ar-en-ickefraga/

    Svara
  34. G

     /  10/28/2018

    ”Att kommunens arbetsplatser är hbtq-certifierade är också viktigt. Om man jämför med tidigare anställningar har det varit guld.”
    https://vision.se/Medlem/tidningen-vision/arkiv/2018/september/fordomarn-as-fangar/

    Svara
  35. G

     /  10/28/2018

    ”The Death of the First Amendment in Cyberspace”
    https://quillette.com/2018/10/22/the-death-of-the-first-amendment-in-cyberspace/

    Bra text med lite jämförelser med hur/vad som sker i USA Vs. Europa på detta område. Och första kommentaren i kommentarsfältet var också intressant.

    Svara
  36. G

     /  10/28/2018

    ”The most important point that is glossed over is the medical harm done to these kids. In the US, there is no oversight. Kids are quickly put on puberty blockers or cross-sex hormones. Testosterone is offered as young as 12 years old. Over 5% of my daughter’s entire school identified as transgender. One student who had a mastectomy at age 16. They took hormones with the same casual attitude that they took their antidepressants and anti-anxiety meds.”
    https://quillette.com/2018/10/23/the-unspoken-homophobia-propelling-the-transgender-movement-in-children/#comment-41773

    Svara
  37. G

     /  10/28/2018

    ”Diversity is not a strength
    ..[..]..
    In the mind of intellectuals, advocates, celebrities and educators, diversity represents the utopian ideal that all humans are equal regardless of their culture. In towns, villages and cities throughout Europe, the lived experience of forced multiculturalism paints a much different picture.”
    https://www.spectator.com.au/2018/04/diversity-is-not-a-strength/
    https://web.archive.org/web/20180509144438/https://www.spectator.com.au/2018/04/diversity-is-not-a-strength/

    Svara
  38. G

     /  10/28/2018

    ”Certifierade verksamheter

    Är du intresserad av vilka verksamheter som tidigare certifierats av RFSL? Här hittar du en komplett lista, sorterad efter ort eller kommun/län.”
    https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/certifierade-verksamheter/
    https://web.archive.org/web/20181028051553/https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/certifierade-verksamheter/

    Det var jävlar i mig ingen dålig lista, hjälp.

    Svara
  39. G

     /  10/28/2018

    ”Norrtälje kommun storsatsar på normmedvetenhet – HBTQ-utbildar pedagoger

    Norrtälje kommun vill att medvetenheten inom förskolan kring samhällets normer ska öka. Därför har man utbildat 500 pedagoger i normmedvetenhet – och snart presenteras kommunens första HBTQ-certifierade förskola.”
    https://www.norrteljetidning.se/norrtalje-kommun-storsatsar-pa-normmedvetenhet-hbtq-utbildar-pedagoger

    ”Norrtälje kommun ska hbtq-certifieras

    Alla ska känna sig välkomna i alla verksamheter i Norrtälje kommun. Allas lika värde ska gälla över hela linjen, med jämställdhet och tolerans.”
    https://www.norrtalje.se/nyheterna/2018-03/hbtq-cerifiering/

    ”Norrtälje kommunfullmäktige har avsatt en miljon kronor i budgeten för 2018 för att hbtq-certifiera delar av förvaltningen.

    Hbtq-certifiering är ett strukturerat och målmedvetet sätt att förbättra såväl arbetsmiljö som bemötande. Genom att hbtq-certifiera verksamhet får kommunen verktyg för att kunna arbeta systematiskt med likabehandling, bemötande och mänskliga rättigheter.
    De första verksamheterna som certifieras är bl.a. Håsta förskola, Kontaktcenter, Trygg i Norrtälje kommun och ungdomshuset Verket. Dessa verksamheter har valts ut på grund av att det är särskilt viktigt utifrån målgrupperna att personalen har en god kompetens kring hbtq-frågor och ett gott bemötande.”
    https://www.norrtalje.se/info/om-kommunen/jamstalldhet-och-mangfald/hbtq-certifiering/

    Svara
  40. G

     /  10/28/2018

    Svara
  41. G

     /  10/28/2018

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      …och Sandviken såklart.

      Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Svara
      • weasel

         /  10/28/2018

        ”DN beklagar misstaget”.

        Så bra.
        Nästa gång som DN anklagar någon ”hatsajt” för att ha sysslat med fake news och/eller lögner så behöver ju bara ”hatsajten” skriva att dom beklagar misstaget – och sedan är ju allt glömt och förlåtet.

        Niklas Orrenius är för övrigt narkoman och kleptoman och han har åkt dit för ett flertal rattfyllor..
        ( Om någon – exempelvis Niklas Orrenius – tar illa upp av detta påstående så vill jag poängtera att jag naturligtvis syftade på en helt annan Niklas Orrenius )

        Svara
  42. G

     /  10/28/2018

    ”Merkel’s Germany: Seven Syrians Arrested After 18-year-old Gang Raped

    Seven Syrians and one German passport-holder have been arrested following the gang rape of an 18-year old girl in Freiburg.”
    https://www.breitbart.com/europe/2018/10/27/germany-seven-syrians-arrested-18-year-old-gang-raped/

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Italien…..

      ”3 detained over 16-year-old’s homicide

      Rome, October 25 – Three people have been detained by police in relation to the homicide of Desiree Mariottini, a 16-year-old girl found dead in an abandoned building in Rome’s San Lorenzo district last week, sources said Thursday.

      Investigators believe that Desiree was drugged and gang raped while unconscious before she died.

      Two Senegalese nationals – Mamadou Gara, 26, and Brian Minteh, 43 – were held overnight.

      A third suspect, a 40-year-old Nigerian, was detained on Thursday.

      They are suspected of sexual violence in a group, selling drugs and voluntary manslaughter. Sources say the police are trying to track down at least one other suspect.
      ..[..]..
      Gara went missing after an expulsion order in 2017, sources said.”
      http://www.ansa.it/english/news/politics/2018/10/25/3-detained-over-16-year-olds-homicide_f575a8cc-6428-4b3f-932e-4cd7ae42e1d7.html

      Svara
  43. G

     /  10/28/2018

    P.S
    Ser Anna Kinberg Batra i listan under tweeten, kollade om hon hade retweetat den här tweeten, det hade hon inte gjort, så då måste hon ha ”gillat” tweeten , och innehållet antar jag.

    Svara
  44. MiT

     /  10/28/2018


    *https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.341532885938453/1950619515029774/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBUI2DZZeKnCQIMr1FwrJD9HPX3KaOL1wrefhB3eCs5gEEYx3ZCztwQt0-4sr7PBcuQh4DmZzij6_CgxBKFkdo4lsXdWeuPj2U9zRRqfVp_SBE_nrzzJGKkcIJHVeXKuZRQw5-qK5WjBcxQP5iqdl8gb87O-CBysS8r3CGuAYAf0pevKFU1ioZDcrdp2xR28NfXXkfPZLuycGVbCsUFkKzL-m9rTsO7ZER6IO9KRf0ru5nHlCzIHE8o&__tn__=-R*

    Svara
  45. MiT

     /  10/28/2018

    Jag tror inte hon har förstått någonting faktiskt…

    Svara
    • G

       /  10/28/2018

      Nej, hmmm. Hon är en av flera som ibland är så jävla bra i exempelvis debattartiklar, men ibland som i det här fallet helt motsatt, det är lite fascinerande att det kan skilja SÅ mycket från gång till gång beroende på vilket ämne det handlar om.

      Svara
  46. Skeptisk

     /  10/29/2018

    Ojdå, SSU gör en Miljöpartiet. Har tagits över av islamistisk falang i delar av Skåne.

    https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-s-beroende-av-extrem-falang-islam-ar-botemedlet/

    Svara
    • Ivar L

       /  10/29/2018

      Du menar att nu kan det äntligen bli lite fason på Fi! så de kommer in i Riksdagen?
      😉

      Svara
      • weasel

         /  10/29/2018

        Nja, Ivar L….risken för att F skulle komma in i riksdagen utan dess sektledare Schyman är närmast obefintlig.
        Vem skulle föra dom in i riksdagen ? Victoria Kawesa ? Soraya Post ?
        Vad man än tycker om Schyman är det så illa att hon tillhör det intellektuella toppskiktet inom F – vilket säger ganska så mycket om partiet… :/

        Svara
        • Precis. Oavsett vad man tycker om Schyman så lyckas hon dra sig uppmärksamhet och är inlärd i det politiska spelet. Sist de försökte sig på saker utan Schyman så blev de bara ÄNNU mer tokiga.

          Jag har sagt det förr och säger det igen: deras sista chans att komma in i Riksdagen var valet 2014. Det finns inte en chans att media ger dom den sortens stöd igen efter att de inte ens kunde dra sig över 4%-spärren. Utan Schyman så tror jag det finns en god chans att de till och med säger hej då i EU-valet.

          Svara
        • Ivar L

           /  10/29/2018

          Ja, du har troligen helt rätt. Såvida inte någon profilerad yrkesfeminist som har tumme med media tar över. Det fanns nog trots allt ett och annat som låg Gudrun i fatet också.

          Svara
  47. Ivar L

     /  10/29/2018

    Apropå gullandet med Annie Lööf, det blev väl inga frågor om Bilderberggruppen heller?
    Frågar journalister överhuvudtaget politikerna om medlemskapen i de här ickedemokratiska lobbyorganisationerna?
    https://nyheteridag.se/svt-intervju-med-akesson-far-en-annan-vinkel-an-en-med-loof/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: