Varför Hanif Bali smiskar rumpa på twitter

Tar upp Bali igen, han är ständigt med sitt skägg där det händer intressanta saker på twitter. Han har näsa som en blodhund när det gäller att hitta hyckleri, dubbla måttstockar och dubbelmoral. Och han vinner varje gång.

Men varför smiskar han rumpa varje gång?

Därför. Han kommer med otroligt träffande och slagkraftiga jämförelser och liknelser i precis allt han tar upp. Han slänger inte bara ur sig något utan backar alltid upp det med t ex en jämförelse eller liknelse som man lätt kan se idiotin i. Hyckleriet blir så tydligt när han tar upp saker och ting.

Han skrev några fler tweetar i tråden

Och fick det där svaret…

De sk ”liberala” kommer också med liknelser och jämförelser som de själva tycker är jättebra när de i själva verket är skitkassa och i bästa fall löjliga. Ex ”Slöjan är ju ungefär som… som… en tröja!”.

Eller att jämföra slöja på småbarn med att bära byxor och andra kläder som Jerlerup verkar anse är en muslimsk uppfinning, vi gick tydligen nakna här upp i norden före ca år 600. Och att Arpi då skulle visa snoppen. Eller nåt. Jag vet faktiskt inte vad han svamlar om. Frågan handlar inte om det. Alls. Ungefär lika korkat som att jämföra böneutrop med kyrkklockor eller glassbilen. Bonus i det länkade inlägget är en länk till en ordskatt av förolämpningar, nästan i Kapten Haddock-klass, författad av Nima Dervish riktad mot Jerlerup som han ruttnade ordentligt på då!

Grejen är ju att de kommer med jämförelser som de själva tycker är übersmarta och jätteträffande när de i själva verket i bästa fall bara är pinsamt dåliga. Jämför det med Balis smarta, vassa och väldigt träffande jämförelser och liknelser, de är ju galaxer mellan dem.

Eller det där, en liten småelak gliring till Spännar, kommunikationschef hos Centern. Det säger en del att se vilka som säger välkommen till en central person inom Centern. Jag gissar att samma personer inte sa sådär när Bali kom tillbaka till twitter…

Han nosar upp rädsla hos skribenter att ens vara lite raka, här vad gäller att man inte ens vågar använda rätt ord när motsvarande ord gärna används när det gäller andra.

Han snokar upp sånt där. Inte att Stadium vill hjälpa till att förtrycka unga flickor för det var det många före som uppmärksammade, utan vad t ex namnet betyder och innebär. Stadiums försvar om att de vill ge alla frihet blir rätt tomt i skenet av Balis ord.

Jag förstår att fega skribenter, politiker, tyckare osv är livrädda för att få Bali efter sig för det går inte att slå honom eftersom han är väldigt smart och väldigt rapp i sin kommunikation. Han är påläst och han snokar upp saker och ting som andra helst inte vill ska komma fram. Han fegar inte. Enda sättet att komma åt honom verkar vara att hitta på att han signalspanar mot UD för Putins räkning som DN gjorde och där hänvisade till en ”källa”. En ”källa” som högst troligt var Patrik Oksanen själv (han var inblandad i den soppan).

Bali är alltså rapp, påläst, kunnig, rolig och smart. Detta måste man ge honom även om man inte gillar honom som en del inte gör av olika skäl.

Apropå slöjor, SVT anser att många kvinnor har valt att använda slöja och kan inte alls koppla det till fundamentalism och förtryck.

På bilden ser alltså SVT en helt vanlig vuxen kvinna som själv valt att ha slöja. Vi andra ser nåt annat…

Btw, såg ni Svante Tidholm i Aktuellt igår? Om inte, kolla på SVT-play. Han framstod som direkt dum i huvudet…

Här kan ni se Svante hålla ett föredrag på engelska. Det fick inte mig att ändra uppfattning om honom…

Nån får gärna berätta för mig varför den tokstollen anses ha nåt nåt viktigt att säga…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

143 kommentarer

  1. Rebloggar på micaelsblogspot

    Svara
  2. Gorby

     /  11/02/2018

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  11/02/2018

      men var inte könet en social konstruktion??
      hur vet vi att burkinis är till för kvinnor ?
      så många frågor

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/02/2018

        Jag gillar feminism eftersom det är en mirakelmedicin, fungkar lika bra för de som vill klä sig i sedlighetsdräkt för att inte framstå som billiga fnask och för de som vill måla hängbrösten i regnbågsfärger och springa naken i bögparad.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/02/2018

          Tove Marias inlägg är trots allt intressant. Det hon säger är alltså att dessa kvinnor inte kan bada utan Burkini. Varför då? De överviktiga kroppsaktivisterna lyser med sin frånvaro. Vart tog de helt plötsigt vägen?

          Svara
          • Ivar L

             /  11/03/2018

            Ja, rätt festligt.
            Om någon påtalar att det kan finnas biologiska orsaker till att kvinnor oftare väljer omvårdande yrken framför tekniska så anser många på vänsterkanten att denna slags ”biologism” bidrar till att hindra unga flickor att välja tekniska yrken.

            Men burkini, det är däremot inget hinder, istället hjälper det unga tjejer att få bada…

  3. MiT

     /  11/02/2018

    Svara
  4. MiT

     /  11/02/2018

    Svara
  5. Visst kan man jämföra böneutrop med kyrkklockor och glassbilen. De är i princip lika störande, förutom det faktum att Ramadan i islamistiska länder tenderar att sätta igång innan solen går upp medelst massiva högtalare. Ungdomarna där har ibland som friskt bus att stoppa deg i högtalarna på kvällen, så att de får sova lite längre på morgonen.

    Idiotisk sekterism skapar naturligtvis allt mer ateism hos upplysta ungdomar. De läser ju numera mer än islamistisk villfarelse, tack vare Internet, men så finns ju den där delen av normalfördelningskurvan, vad gäller förmåga att se samband, som tror på tomten ända upp i tonåren också, vilket naturligtvis gör att eugenik blir ett allt mer aktuellt ämne.

    Svara
    • Rikard

       /  11/02/2018

      Hej.

      Man kan jämföra det som ljud rakt av, ja.

      Man kan också kalla alla former av ljud för musik.

      Om [företeelse] är skapad av en människa, bär den på (minst) ett budskap. Därmed är glassbilen inte jämförbar med böneutrop från minaret, eller kyrkklockor då de inte har samma budskap.

      Rashygien är… inhumant, oetiskt och dessutom helt onödigt. Man kan till och med hävda att alla sådana program motverkar sitt syfte, då de begränsar genetisk diversitet.

      Ateism är lika ologiskt eller irrationellt som fundamentalism – faktum är att ateism ofta framstår som religiös fundamentalism – och religiös tro har föga med intelligens att göra; det är vilken tro det rör sig om, i vilken historisk och kultursocial kontext, som är av intresse. Apatheism, anser jag, är för den som inte finner tro lockande eller nödvändig ett mer logiskt val av inställning: gudar hitan & ditan, vem bryr sig?, så att säga.

      Det finns inget som hindrar en fysiker från att se universum som skapat av den kristne guden, och forskningen som ett sätt att förstå skapelsen: det som vore mindre begåvat vore att insistera på religiös liturgi i forskningen. Jämför gärna med ‘Deutsche Physik’, Lysenkoism, genusteori, eller islamisk ekonomisk teori och praktik för konkreta exempel.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Alla former av ljud är inte musik i min mening. Musik kräver harmonier och att toner träffas någorlunda korrekt och är njutbart och inte blir tjatigt, annars är det naturligtvis oljud.

        Budskapet från alla de här oljuden som stör människor, i tid och otid, är inte njutbart, men klandervärt likartat. Kom och låt dig och dina barn luras av vår sötade paketerade produkt med diverse onyttiga tillsatser.

        Eugenik är inte ”rashygien”, alltså inte i någon rasistisk mening där olika etniciteter uppvärderas eller nedvärderas, mer än kanske med att fokus ligger på den mänskliga rasen.

        Eugenik är i min mening humant, etiskt och dessutom helt nödvändigt om vi ämnar utvecklas i en fördelaktig riktning för vår egen överlevnad. Just nu är intelligensen för låg på planeten. Något som synes vara både farligt och slöseri.

        Det är naturligtvis fördelaktigt för precis alla att födas fullt friska och intelligenta, även för läraren, man kanske framförallt för vetenskapsmän och framtidens politiker.

        Det behöver heller inte begränsa genetisk diversitet alls med eugenik. Människor föds friska och intelligenta på hela jordklotet, helt oavsett etnicitet. Hudfärg beror snarare på dosen sol som finns i området där människan härstammar ifrån.

        Ateism väl i princip attityden om att ”gudar hitan & ditan, vem bryr sig?”, så att säga.
        Det som inte kan evidensbaseras är s.a.s. irrelevant att ens prata om, men snarare en slags komedi eller fetisch.
        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-religionskritik/

        Visst kan en fysiker tro att universum har skapats av den kristne guden, eller vilken annan som helst av alla påhittade gudar, uppfunna av inavlade undernärda epeleptiker och schizofrener i Mellanösterns öknar, men det förefaller extremt osannolikt att en fysiker skulle tro på sådana uppenbarelser sådant, annat än för familjefridens eller sektfridens eller ett ev. dödsstraffet för apostasi om fysikern bor i ett islamistiskt land. Då kan det s.a.s. löna sig att tro på flygande hästar och andra lustigheter.

        Kamratliga hälsningar,
        Martin, den riktiga läraren.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  11/03/2018

          @ Martin,

          ”Eugenik är inte ”rashygien””

          Eugenik och rashygien används genomgående som synonymer på svenska.

          Nationalencyklopedin:
          ”rashygien, äldre svensk benämning på eugenik”

          Svenska Wikipedia:
          ”Rashygien eller eugenik (grekiska εὐγενής eugenes, av εὖ eu ”god” och γένος genos ”ras” eller ”börd”) är läran om att förbättra människans ärftliga egenskaper genom selektiv avel”

          Svara
          • Varför svenska Wikipedia väljer att klänga sig fast vid ordet ”rashygien” är märkligt, eftersom det knappast är ordvalet för de som är positiva till att förbättra människans ärftliga egenskaper på olika vis och tycker att barn ska födas friska och intelligenta.

            Engelska Wikipedia använder ex. ”eugenics” som huvudord. Kan det ev. bero på fascism hos svenska Wikipedias moderatorer? Inte omöjligt. Länge har de ex. vaktat det fascstiiska ordet ”islamofobi” som är ett nedsättande ord för kritiken av en mycket bokstavstroende fascistisk sekt som mördar apostater, en kritik som således alls inte är ”fobisk” att syssla med, tvärtom.

            Eftersom människan homo sapiens sapiens är EN ras, enligt vetenskapen, så blir användningen av ordet ”rashygien” naturligtvis mångtydig och kan få felaktiga associationer i en modern kontext, vilket givetvis är olämpligt.

        • Vadå ”den riktiga läraren”? Var det särskilt ödmjukt skrivet?
          Titenl ”lärare” är en etikett (med snabbverkande klister på baksidan) som förtjänas, i likhet med ”präst”, ”predikant”, ”filosof”, ”påve” och ”profet”.

          Om någon lyssnar och lär av dig, ja, DÅ är du lärare, präst, predikant, filosof, påve och profet. I annat fall inte!

          I annat fall är du bara en dåre i mängden!
          En tanke eller förgänglig idé, likt ett köstlöv, som lätt faller till marken betydlit lättare än idén var tung eller betydelsefull?

          Svara
          • betydligt

          • höstlöv, vad annars?

          • Pelle2

             /  11/03/2018

            Lärare är en yrkestitel utifrån en utbildning man har gått.
            Sedan är det en annan sak om man är en bra eller dålig sådan.
            Detsamma gäller präst.
            Men det är väl ett utslag av postmodernism att det är var och en som själv skall bestämma om någon är präst eller lärare…

          • Jadå, där är vi nog helt överens, tro det eller ej. Vad jag reagerade över var ”den riktiga läraren” till skillnad från någon annan. Om intentionen var otydlig, så handlade den om ett sublimt och egentligen onödigt försvar av en meningsmotståndare här.

          • Har jag påstått att jag är en person som är mjuk inför det s.k. ”ödet”? Jag tror inte på något öde. Har jag ödmjukat mig, bitit i gräset frivilligt etc.? -Nej.Ingen har någonsin beskrivit mig som en ödmjuk person heller. Jag anser inte att jag är det heller. Måste man vara falskt ödmjuk? -Nej. Du är i min mening inte heller ödmjuk. Inget jag förväntar mig av någon. För mig är det ett negativt kontrollord som storvulna använder mot de som de vill ska underkasta sig.

            Som den riktige läraren kan jag ta dig till vattenhon av mycket viktig kunskap, men jag kan inte tvinga dig som student att dricka. Det är heller inte den riktige lärarens uppgift, men den riktige studentens uppgift.

            Och visst finns det alltid något att lära av andra människor, särskilt av dårar. Det har jag lärt mig. Men av de normala lär man sig sällan något riktigt viktigt, sällan någon ”rätt” lära, men mestadels osanningar, floskler och självmotsägelser, upprapade utan egen undersökning, utan egen granskning, samt surmulenhet då man medelst evidens/bevis krossar villfarelserna.

            Egot hos de flesta studenter klarar inte av sanningen. De är lika intresserade av sanningen som en ekorre är intresserad av guld och det gäller sannolikt även dig, för jag ser hur enormt ditt ego är och hur ditt ego t.o.m. blir stött av att jag ÄR den riktige läraren.

            Du klarar inte av det utan att komma i affekt. Det säger mycket om dig.

          • Min kommentar till din tidigare handlade om att du verkade göra åtskillnad mellan din och kommentatorn Rikards profession och signatur och att jag ifrågasatte det. Inte därför att jag vurmar särkilt för honom utan därför att jag granskar osakligheter, orättfärdigheter, etc.

            Nej, du har inte någonstans påstått att du var ödmjuk, snarare tvärtom, men det var inte heller någonting, som jag förväntade mig, sedan tidigare kommentar.

            Även i den senaste så nästan skryter du om att du inte är ödmjuk. Varför då? Bra ändå att du tar upp problemet med falsk ödmjukhet! Det uppskattas, eftersom det problemet är alltför vanligt förekommande!

            Det ”s.k.” ödet innebär i korthet (förutsatt levande begravning): ligg ned, när din tid är kommen…äts upp…acceptera…tänk på livets förgänglighet så länge du förmår…och håll tyst.

            Intressant allegori med vattenhon och hästen men vad händer om ”studenten” redan känner till den, uppfattar sig vara fullärd och uttråkad av lektionerna då?

            När ”studenten” klart och tydligt uppfattar att det inte finns någonting mer att lära av någon levande själ?

            Håller delvis med dig om stycket om ”dårarna”. Det är, eller kan vara, intressant att språka med oliktänkande.

            Frågan är om en redan fullärd lär sig någonting av sådana möten.

            Det där med ”egen granskning”, o.s.v. tenderar ibland att leda in i en återvändsgränd, eller hur? In i en ”filterbubbla” och labyrint, kanske styrd av en ”robot”?

            Hur ser du på det?
            Sist nämner du ”Egot”, trots att det väl är det första som människor är beroende av?

            Eller hur tänker du? Skrev du om mitt ego, ditt ego eller om egot i allmänhet, som begrepp? Utveckla gärna.

            Sista två styckena upplevde jag som riktade mot mig. Du påstod att du ”ser hur enormt ditt ego är och hur ditt ego t.o.m. blir stött av att jag ÄR den riktige läraren.”.

            Nej, det handlade om att jag blev stött över frasen ”den riktige läraren”, i jämförelse till någon annan kommentator här.

            Att ”komma i affekt” av saker och ting, om jag nu gjorde det och om ditt påstående stämmer i sak, är väl en del av vad det innebär att vara människa, eller vad tycker du?

          • Se din ilska som en signal om att du missförstått något som du trodde att du förstod!

            Det är en stor skillnad. Det finns inga fullärda människo-apor, särskilt inte om de har ett enormt stort ego och därför inte kan konsten att granska skeptiskt.

            Den storvulne korkade läraren är indoktrinerad med skit som denne storvulet sprider till stackars studenter. Mycket som sprids är ofta inte värt en fjärt i rymden, men ren agenda-indoktrinering.

            Denne s.k. ”lärare” anser sig ofta vara fullärd, alltså en riktig idiot som verklig en behöver många års meditation innan skiten kan släppa.

            Den riktige läraren är däremot öppen och skeptiskt till allt som denne kommer i kontakt med och villig att ändra uppfattning med bättre fakta och argument. Han är därför verkligt vetenskaplig och verkligt vis, ungefär likt Sokrates som ställde frågor som skapade mycket ilska hos ego-boys i omgivningen.

            I själva verket var Sokrates inte enbart en riktig lärare, men även en riktig student när han ställde viktiga frågor.

            Han sade: – En sak vet jag, att jag ingenting vet. Därför ansågs han vara en av världens visaste män.

            Denne man dömdes av en sekteristisk uppretad mobb att tömma giftbägaren för ”kätteri” eller att fly landet, enligt Platon.

            Sokrates valde giftbägaren, eftersom han var patriot, demokrat och intelligent. P.g.a. denna makabra död förevigades hans sätt att kritiskt granska verkligheten och han lever fortfarande i litteraturen och i våra medvetanden. Det enda evidenta sättet att leva för evigt och ett ett utmärkt sätt att bekämpa den blinda sekterismen som enbart skapar affekt när verkligheten inte stämmer med indoktrineringen.

          • Senior

             /  11/04/2018

            Aha!
            Ja, detta förklarar ju det mesta:

            ”Och visst finns det alltid något att lära av andra människor, särskilt av dårar. Det har jag lärt mig.”

          • Okej men utveckla gärna, eftersom du inte förklarade det minsta.

      • Utlandssvensk

         /  11/03/2018

        @ Rikard,

        ”Rashygien är… inhumant, oetiskt och dessutom helt onödigt. ”

        Så då har du inget emot kusinäktenskap? Eller andra former av inavel? Anser du att fosterdiagnostik bör förbjudas?

        ”Man kan till och med hävda att alla sådana program motverkar sitt syfte, då de begränsar genetisk diversitet.”

        Det går minst lika bra att hävda motsatsen. Isolerade populationer skapar underarter, vilket tidigare kallades raser. Dessa underarter skapar utrymme för genetisk diversitet. Om man eliminerar dem via blandning, minskar diversiteten.

        Hundraser är ett exempel på extrem variation inom en art. Om man lät (eller tvingade) alla dessa raser blanda sig fritt, skulle resultatet på sikt vara en dramatisk minskning av genetisk diversitet.

        Svara
        • Rikard

           /  11/03/2018

          Hej.

          Jaha, den diskussionen tog fart. Samlad replik till samtliga, av lathet, i någon sorts punktform:

          1) Kusinäktenskap över tid ger negativt utfall; närmare relationer än så än snabbare. Det räcker att förbjuda sådant – och anledning att det tas upp är väl för att framtvinga någon sorts inkonsekvens i argumentationen: ‘ser man rashygien bland människor som negativt måste man vara för incest’, vilket är falskt då detta helt ignorerar konsekvenserna av för nära släktskap, både sociala som biologiska.

          2) Principen kan dras fram ur empirin, och renodlas men den skall sedan åter tillämpas på verkligheten för att prövas – rensar man då bort det man inte gillar för att det skadar ens teori, garanterar man att den inte fungerar. Därav mitt initiala exempel om att ljud inte är musik.

          3) Betänk att nästan samtliga nu existerande hundraser är resultatet av riktad avel, inte naturligt urval. Avel med ett syfte, vare sig det är blankare päls eller en viss lutning på höften. Visst, man kan hävda att människans påverkan är en urvals- eller miljöfaktor för de djur vi brukar oss av, men det naturliga, spontana, evolutionära urvalet har inget mål eller syfte bortom artens fortlevnad. Genom att låta dem para sig fritt kommer de att dras mot en gemensam nämnare – låt de sedan sprida sig över planeten under tusentals år, och titta igen. Vad ser man? Flera olika raser, med olika temperament, utseenden och egenskaper utifrån olika förutsättningar. Utan mänsklig påverkan. Du kan skapa både enfald och mångfald på detta sätt.

          4) Precis som blir fallet med kvoterad antagning till utbildningar och yrken blir det med av en makthavare dikterad avel – man begränsar det potentiella urvalet negativt. Det är inte ett argument för fri invandring: en liten grupp med hög förekomst av önskvärda egenskaper försvinner i en stor grupp där samma egenskaper förekommer i lägre grad – ju större skillnad i antal desto värre. En för liten grupp blir inavlad och degenererar.

          5) Om en sekvens ljud är musik avgörs huvudsakligen av två faktorer: råder konsensus om att ljudet i sig självt är musik, och anser den specifikt tillfrågade att det är musik. Mer logisk eller objektiv definition än så tror jag inte man kan skapa. Det lilla barnets kastrullorkester är enligt barnet musik. Glassbilen spelar musik av ett viss slag: en specifik ras av arten musik om man så vill. Vem vill påstå att vi får mer njutbar musik genom strikta regler för vilka noter, toner, och instrument som får kombineras med vilka? Se även 2) ovan.

          6) Rashygien för människor är helt enkelt onödigt. Våra sociala sorteringsmekanismer för hur vi väljer partner ger en bättre spridning och ett bättre utfall för arten än vad riktad avel gör. Dessutom kräver riktad avel att någon sätter gränsvärden och drar upp parametrar för vem som får göra barn med vem – vem vill man anförtro den makten?

          Den enda vettiga formen av rasbiologisk politik är att uppmuntra (inte framtvinga eller kräva) till stabila familjebildningar där man skaffar mellan två och fyra barn. Vidare kan man föra en politik som gör landet önskvärt att flytta till för den sorts personer man vill ha – se 4).

          Vill man kalla kraftigt begränsad invandring, enkelt men stabilt socialförsäkringssystem och fri familjebildning för rashygien, så visst… men det blir att koka soppa på en spik i min mening. Orden rashygien och eugenik har tämligen strikta definitioner, trots allt.

          Appendix: ateism har så vitt jag vet på svenska ursprungligen definitionen gudsförnekare – att det rör sig om en aktiv, medveten, handling. Termen Därav mitt val av ordet apatheism istället. Hos Pew Research Center kan man läsa en tänkvärd artikel om detta ämne (vetenskap och tro):

          [http://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief/]

          Rekommenderas varmt, oavsett åsikt.

          Appendix två: Vad är en falsk lärare? Om den som lär ut, lär ut det den lärt sig som sant, och inte kan veta att det egentligen är falskt; är den då en falsk eller en riktig lärare? Om en riktig lärare misslyckas med att lära ut det den kan, som är sant, och en falsk lärare lyckas lära ut något som är falskt: vem av dem är då lärare? Den som lyckats lära ut något, eller den som inte lyckats göra det?

          Något att klura på, för den som tror att lek med definitioner är ett argument.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  11/04/2018

            @ Rikard,

            Det var ett långt svar, men jag blev tyvärr inte klokare av att läsa det. Jag är osäker på om vi skiljer oss i synen på sakfrågan eller om det är ren semantik vi debatterar. Du verkar använda ordet ”rashygien” på ett sätt som avviker från vad jag uppfattar som den gängse definitionen.

            Men visst, det är en extremt laddad term och folk har väl olika uppfattning om vad den betyder, eller bör betyda.

        • Rashygien kan nog innebära att tänka på att aldrig torka tårar utan handskar? Eller kan handla om att aldrig befatta sig med ”fel” parti, eftersom man därigenom riskerar att bli pestsmittad. Slutsats: utan rashygien inga raser eller andra sjukdomar? Eller kanske: med rashygien inga raser eller andra sjukdomar?

          Svara
    • Proletären

       /  11/03/2018

      Hur ska jag tolka ”Idiotisk sekterism”?
      Att du är emot kommunism?

      Svara
      • För mig är ordet sekterism negativt.
        Sekterism är extrem, världsfrånvänd, kräver total underkastelse och har ett tvångsmässigt kontrollerat religiöst utövande, ex. tvingar kvinnor att bli avelskossor.

        Vad betyder ordet ”kommunism”?

        Om kommunism betyder Kinas ojämlika samhälle där människor slavar till svältlöner tolv timmar om dagen så är jag emot den.

        Om människor väljer äkta kommunism, d.v.s. att produktionsmedlen i ett samhälle ska vara gemensamt ägda och att klasserna och staten upplöses och att produktionsresultatet fördelas åt alla efter behov, det som börjar närma sig med robotisering och automation, så är jag för det, om folket väljer det i demokratiska och fria val.

        Var det ett bra svar på dina frågor?

        Svara
        • weasel

           /  11/03/2018

          Vilka är det som ska genomföra de ”demokratiska och fria valen” och vilka är det som ska fördela produktionsresultatet åt alla efter behov efter det att staten har upplösts…?

          Svara
          • Med en begränsad population, total robotisering och vanligt folkvett genom eugenik så kommer folket sannolikt inte ha några problem att avgöra lämpliga nivåer av konsumtion.

          • Weasel

             /  11/03/2018

            Du är en människa, Martin.
            Och jag är en annan människa.
            Vi utgör alltså en väldigt begränsad population bestående av totalt två människor.
            Och jag kan garantera dig att vi har helt olika åsikter om vad som utgör en lämplig nivå av konsumtion.
            Hur ska vi nu lösa det här…?

        • Pelle2

           /  11/03/2018

          Det är ju dock konstigt att alla länder som sa eller säger sig vara kommunistiska har misslyckats med att fördela produktionsresultatet efter behov.
          Dessutom har dom kryddat anrättningen med åsiktsförtryck och avrättning av oliktänkande.
          I alla fall jag är inte beredd att pröva ett kommunistiskt styre flera gånger med tanke på det entydigt negativa utfallet av den ideologin..

          Svara
          • michael.

             /  11/03/2018

            Martin.menar du på fullaste allvar att når man en viss nivå gällande intelligens så kommer en konsensus infinna sig i vad som är rätt eller fel t,ex när det gäller vilka människor som ska sorteras bort och vad som ska produceras och hur mycket,det inte bara påminner om ett fascistiskt samhälle utan är det.

          • Man kan kalla resultatet av folkets revolution och införande av äkta demokrati för mycket.

            Vissa vill kalla sig kommunister, andra socialister, andra demokrater. Det är en smaksak. Det beror på vilket ord folket föredrar. Många folk ar föredragit ordet kommunism, men för att veta vad det verkligen är så måste man titta på realiteterna. Hur fungerar systemet? Är det demokratiskt?

            Kina och Vietnam är ex. inga kommunismer, enligt ordets korrekta Marxistiska betydelse. Kuba har i min mening länge varit kommunistiskt. Deras demokrati är också uppbyggd på ett kommunistiskt vis, där folket kan återkalla representanter under mandatperioderna.

            På Kuba är jämlikheten hög och vård finns tillgängligt för alla. Barnadödligheten där är mycket låg. Populationen ligger på en stabil nivå.

            Landet har utsatts för en orättvis blockad av stormakten USA, men har lyckats relativt väl ändå. På Kuba kan man titta.

            Utfallet av kapitalismen har inte heller varit jordgubbstårta, men århundraden av imperialistiska krig och massmord finansierade av monopolkapitalister. Det är också ett negativt utfall.

          • Pelle2

             /  11/04/2018

            @Martin
            ”Regeringen skriver följande om Kubas syn på mänskliga rättigheter:

            Kuba är en enpartistat utan fria och demokratiska val. De medborgerliga och politiska rättigheterna är fortsatt kringskurna. Efter Raúl Castros tillträde som president 2008 inleddes en ekonomisk reformprocess. Denna har emellertid gått långsamt och har ännu inte förbättrat levnadsstandarden för majoriteten kubaner.

            Oliktänkande utsätts ofta för godtyckliga frihetsberövanden och trakasserier av polis och säkerhetstjänst. De flesta tryckta medier och all etermedia är statliga. Spridande av så kallad ”kontrarevolutionär” information är straffbart. Medlemskap i oberoende och av staten icke godkända organisationer, fackföreningar och politiska partier är förbjudet. Det förekommer att möten och sammankomster bland oppositionella förhindras av säkerhetstjänsten. Oberoende civilsamhällesorganisationer tvingas ofta verka i juridiskt limbo eftersom de inte tillåts registrera sig.”

            https://www.regeringen.se/rapporter/2017/04/manskliga-rattigheter-demokrati-och-rattsstatens-principer-i-kuba/

            Detta är själva sinnebilden av det som har försiggått i alla länder med uttalat kommunistiska regimer. Det finns dom som har gått ännu längre än Kuba, som Sovjet med sina massavrättningar,men det gör ju inte Kuba till något slags paradis…
            Det är ju vanligt bland Kubavännerna att peka på en bra sjukvård och utbildning
            för att rättfärdiga förtrycket av oliktänkande.
            Så om de är det mest lyckade exemplet på kommunistiskt styre så är det ju inte precis mycket att komma med.
            Visst, det finns kapitalistiska länder som också är misslyckade men det finns ju många lyckade exempel också.
            Men som den kommunist du är så vill du ännu en gång kämpa för en ideologi som alltid har misslyckats.

          • michael.

             /  11/04/2018

            Martin.ja det är inte många som vet det men både fascism och nationalsocialism är grenar på det socialistiska trädet.
            Många tror att upprättandet av den socialistiska staten dvs proletariatets diktatur endast handlar om att ta kontroll över produktionsmedlen,men den viktigaste uppgiften för en socialistisk stat(styrd av en elit)är skapandet av en ny och bättre människa för att man sedan kan ta steg två,det kommunistiska samhället.
            Detta betyder att alla människor som inte uppfyller dessa krav ska som Marx skriver avlägsnas från samhällskroppen detta gäller t,ex förstånds handicappade,psykiskt sjuka och även personer med avvikande sexuell läggning,det är just därför som personer likt dessa levt och lever i största misär i arbetsläger och på institutioner i socialistiska stater,men detta tänk leder även till att det blir legitimt för den socialistiska staten att fängsla och mörda medborgare som är kritiska eftersom dessa är ett hinder för skapandet av ny och bättre människa och det slutgiltiga målet ett kommunistiskt samhälle.
            Blir alltid förvånad när man hävdar att kommunism står på den svagas sida,när Marx och Engels texter är fulla av förakt mot svaghet,men gissar att denna förvrängda bild kommer av att man står på arbetarens sida vilken ses som den svagare parten i ett kapitalistiskt samhälle.

          • Senior

             /  11/04/2018

            @Pelle2
            ”Visst, det finns kapitalistiska länder som också är misslyckade”
            Kan du nämna ett exempel på på ett misslyckat kapitalistiskt land?

            @michael
            -Precis så.

          • Senior

             /  11/04/2018

            Det är ju det som är det mest grundläggande i alla socialistiska ideologier, att de skall socialisera folket, det är ju precis därför det fått det namnet….

      • För människor som använder boken Kommunistiska manifestet likt en religiös bok så blir det givetvis sekterism. Människor i grupp tenderar ofta att bli extrema i sin sekterism. För att skepticism, öppenhet, balans och visdom ska uppstå är det viktigt med meditation i enskildhet. KP har i min mening drabbats av sekterism. De talar om att de ska vara inkluderande, men vägrar att valsamverka med andra partier. Problemet är säkert likartat i de flesta partier. Människo-apans intelligens kopplas bort genom sekterismen som uppstår då de samlas i en ja-sägande ryggdunkande grupp.

        Svara
    • weasel

       /  11/03/2018

      ”Visst kan man jämföra böneutrop med kyrkklockor och glassbilen”

      Ja, det kan man göra, men uppenbarligen är det så att de muslimer som har velat ha böneutrop inte anser att böneutrop är detsamma som en tutande glassbilssignal.
      För om dom ansåg att det var likvärdigt och fullt jämförbart så skulle dom ju ha kunnat strunta i att ansöka om tillstånd för böneutrop och istället kört en liten Hemglass-trudelutt när det var dags att be.
      Men det gjorde dom som sagt inte. Och det beror på att dom vill ha BÖNEUTROP . Och en Hemglass-trudelutt är inget böneutrop.
      Därför kan man inte alls jämföra det. Faktum är att det är ungefär som att jämföra …en cykel med en fisk.
      Eller varför inte i sådana fall jämföra mens med lingonsylt ? Det är ju i princip samma sak. Båda är ju liksom röda.

      Eller för den delen, en i dessa tider närmast omåttligt populär jämförelse ;
      Slöja och byxor.
      Många har ju hävdat att det i stort sett är samma sak. Detta eftersom både slöjan och byxorna bara är ”kläder och därmed endast en bit tyg ” .
      Nåväl, den dagen då hundra kvinnor iklädda byxor – men inte slöja – besöker södermalmsmoskén så kommer vi att få se om byxor och slöja verkligen är samma sak…

      Svara
      • Lösningen på problemet är enkel. Inga religiösa symboler eller religiösa oljud i vårt samhälle. T.o.m. glassbilens oljud kan avskaffas eftersom alla numera har smartphones med appar som helt frivilligt kan proklamera glassbilens ankomst såväl som bönestunden, helt utan att någon annan störs. Och vill du se Pokemongos, stora djävla kors eller månen och stjärnan framför nyllet hela dagarna, eftersom förståndet tryter eller verkligheten är för svår, så på med VR-glasögonen då!

        Svara
        • Weasel

           /  11/03/2018

          Tja , det låter väl helt okej i mina öron.
          Nu behöver du bara övertyga några hundratusen muslimer och några hundratusen kristna om att dom ska använda smartphones istället för böneutrop och kyrkklockor.
          Lycka till… 🙄

          Svara
          • I en demokrati bestämmer majoriteten vilka kandidater som stiftar brottsbalkens lagar.

          • weasel

             /  11/03/2018

            Ja, Martin, så är det.
            Och i den här demokratin har majoriteten bestämt att vi ska öka den muslimska befolkningen i en väldig hög och snabb takt.
            Och sådant brukar , enligt logikens grundlagar, leda till fler böneutrop – inte färre.

          • weasel

             /  11/04/2018

            @ Martin :

            ”Lagen kommer utmanas mindre bemedlade frågor, men intentionen är mycket god”

            Lagar ska fungera i praktiken. Om lagens ”intention” är ”god” eller inte saknar helt betydelse om den inte fungerar i praktiken.
            Så…ska Rikard bli dömd för att han bär ett kors och vad ska straffet för detta i sådana fall bli ?
            Eller ska domstolen fria honom och nöja sig med att konstatera att intentionen är mycket god ?

        • Rikard

           /  11/03/2018

          Hej.

          Får jag bära ett kors av estetiska skäl?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Lagen kommer utmanas mindre bemedlade frågor, men intentionen är mycket god, nämligen samhällets enhet och fokus på viktigare saker, typ civilisationens och arternas överlevnad.

          • Vilket slags kors?

  6. michael.

     /  11/02/2018

    Synd att det inte är vita heterosexuella män som propsar på att kvinnor ska bära burkini,självklart hade feministerna då gått i taket och skrikit om patriarkalt förtryck sexualisering av kvinnor och säkerligen t.o.m skrivit arga krönikor om att dom hemska svenska vita heterosexuella männen har en medeltida syn som vill ha tillbaka kvinnorna till köket.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/03/2018

      Ja, feminister brukar dessutom försöka göra gällande att det är vita män som via det magiska ”patriarkatet” tvingar kvinnor att t.ex. bära bikini och i och för sig BH också. Gissningsvis tyckte de samtidigt att topless på 80-talet också var något patriarkalt. Det är en häxbrygd av motsägelser, feminism.

      Svara
  7. weasel

     /  11/03/2018

    ”Han har näsa som en blodhund när det gäller att hitta hyckleri, dubbla måttstockar och dubbelmoral.”

    Ja, jag håller med om att Bali är duktig på det.
    Men …innan jag till fullo och reservationslöst stämmer in i hyllningskören till Bali skulle jag vilja påpeka att han var riksdagsledamot för Moderaterna när dom hade regeringsmakten 2010- 2014.
    Under de åren såg Balis parti till att göra en migrationsöverenskommelse med Miljöpartiet samt driva europas mest generösa invandringspolitik, vilket resulterade i att åtminstone 300.000 invandrare , varav sisådär 50.000 var myndiga barn , fick uppehållstillstånd.
    Då hette Balis chef Reinfeldt. Nu heter Balis chef Kristersson. Båda dessa chefer är mer intresserade av att samarbeta med Miljöpartiet än att samtala med SD.
    Jag tycker att detta är värt att komma ihåg. Nu när vi ändå pratar om ”hyckleri, dubbla måttstockar och dubbelmoral” …..

    Men visst, jag erkänner att Bali är den Moderatpolitikern som jag tycker bäst om – eller…det ska kanske snarare vara ”tycker minst illa om ” . :/

    Svara
    • MiT

       /  11/03/2018

      Det är inte menat som en hyllning utan snarare ett konstaterande. För oavsett så har han ju de egenskaperna på twitter nu. Och oavsett vad han gjort tidigare så är det nu han är allt det där. Alternativet hade varit att han inte hade varit allt det där nu, det hade varit sämre tycker jag.

      Svara
      • weasel

         /  11/03/2018

        Jag håller med och instämmer.
        Det är bara det att jag tycker att det är aningen märkligt att en person med Balis sunda åsikter väljer att företräda ett parti som vill samarbeta med MP och C.
        Det hela är lite grann som om Gudrun Schyman plötsligt skulle kandidera för AfS 🙂

        Svara
        • Ivar L

           /  11/03/2018

          Han passar nog bättre i SD egentligen men kanske är han ute efter att driva på M:s glidning åt höger. Han identifierar sig nog oerhört mycket som M och kan inte tänka sig att byta. På ett sätt har han ju rätt, det han representerar är ju mycket mer det klassiska M än Reinfeldtismen.
          Kappvändare är han helt klart, eller så har han kommit till insikt en gång för alla.

          Svara
  8. MiT

     /  11/03/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/03/2018

      Då har vi med andra ord äntligen fått en angivelse av hur lång tid ”på sikt” innebär innan investeringarna blir vinstmaskiner.

      Svara
  9. MiT

     /  11/03/2018

    Svara
    • Weasel

       /  11/03/2018

      Mmm.
      Och sedan får vi ju inte glömma bort det socialdemokratiska terrordådet på Drottninggatan 🙄

      Svara
      • På vilket sätt var terrordådet kopplat till ett svensk parti? Din åsikt får dig att framstå som en ”foliehatt”.

        Svara
          • weasel

             /  11/03/2018

            Ja, om min komentar hade varit seriöst menad så hade den definitivt fått mig att framstå som en foliehatt, GoD.
            Men nu var den ju inte direkt seriöst menad.
            Problemet i det här är att statsministerns rådgivares kommentar däremot ÄR seriöst menad.

            ( Sedan är det ett faktum att terrorattentatet på Drottninggatan möjliggjordes på grund av ett flertal partier – däribland socialdemokraterna – och deras politik när det gäller invandring i allmänhet och illegal invandring i synnerhet. Detta innebär att socialdemokraterna förvisso bär en indirekt skuld, men det innebär inte att terrorattentatet i sig var socialdemokratiskt. )

          • Det är väl aldrig fel att framstå som en ”foliehatt”, om det hjälper Saken, den större? En dåre i världens ögon. När saken kommer kring, vem kan, ”handen på hjärtat”, svära och kalla sig ”seriös”. Svära sig fri från synden.

        • Ivar L

           /  11/03/2018

          Det kallas ironi och kräver att man tänker i två led.

          Svara
          • Haha, tack för tipset! Då vet jag. Hm…tänka i två led…få se nu…men ursäkta varför inte tre eller fler led? Vem bestämde att det skulle vara just två led?

    • Pelle2

       /  11/03/2018

      Sa Pettersson att han var Sverigedemokrat ?
      Även om så är fallet så kan väl inte SD lastas för dådet om de inte uttryckligen stödjer sådana handlingar.
      Arnstad verkar ju heller inte ha något emot vänsterextremister som betraktas som farligare än nazisterna av säkerhetspolisen..

      Svara
      • michael.

         /  11/03/2018

        Det finns mycket när det gäller utredningen om Anton som media inte vill lyfta fram eftersom man så gärna vill och behöver att det är ett högerextremistiskt terrordåd t,ex att han var homosexuell och surfat runt på mängder av olika sidor för homosexuella,om man vill kan man lika gärna hävda att hans hat mot invandrare och då i första hand muslimska sådana kom av hur dessa ser på homosexuella.

        Svara
  10. MiT

     /  11/03/2018

    Svara
  11. Leta och gräv gärna, till ”höger”, eller till ”vänster”, eller ”mitt i”, men finn gärna ert eget inre mörker först..innan ni uttalar er om sakernas tillstånd, t.ex. i media. I annat fall framstår ni för mig som totala dårar! Och det är väl alltid el att framstå som en dåre i allmänhetens eller betraktarens ögon? Just saying.

    Svara
    • Vem behöver gurus, t.ex.Jordan B.Peterson?! Vem betalar för att lyssna på ”gurus”? Då är det riktigt illa ställt med självtilliten och han VET OM det, eftersom han är psykolog,enligt egen utsago har studerat ”Hitler”, ”Stalin” och ”Mao” och kopierar vad de gjorde, fast i ett ”bättre” paket!?

      Svara
    • MiT

       /  11/03/2018

      Hahaha, har du hittat tillbaka med dina totalt obegripliga kommentarer igen 😛

      Svara
    • Pelle2

       /  11/03/2018

      Har du något som säger emot det som har skrivits om SSU Malmö som var det som saken handlade om ?
      Om jag har ett inre mörker eller ej är irrelevant i sammanhanget.

      Svara
      • Nejdå, precis allt som skrivs negativt om organisationer, som någon ogillar, är förstås helt neutralt och sakligt. Det inre mörkret är väl alltid relevant, förekommer ofta i en eller annan grad och påverkar i stort eller smått?

        Svara
    • Ivar L

       /  11/03/2018

      Vad hittade du i dina egna utgrävningar spökplumis?

      Svara
      • Det är konfidentiellt men sekretessen kanske upphör om sisådär 70 år eller så. Hur mycket är det värt – Ivar L – i arbetstid, etc?

        Börja med Egypten, faraonerna och sfinxerna. Nästan helt gratis, att läsa om. Eller Dan Brown.

        Nej, förresten, det senaste var en vilseledning, ändock ett varnande exempel på hur illa det kan gå ibland när profit går före sanning och fiktion/dikt före verklighet.

        Illa för Sanningen.
        Vad hittade du i dina utgrävningar, Ivar L?

        Även om din titulering av mig kan tolkas som lite ”gullig” och ”familjär”, så vore det tacknämligt om du i fortsättningen titulerade mig såsom jag själv kallar mig, alternativt med en rimlig förkortning. Tack på förhand.

        BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket

        Svara
  12. Har ni verkligen missat att Sällskapet Bur-q-ua finns, är uråldrigt, ett orakel och inte minst ALLTID har rätt i sak och känsla? Ställ en fråga till det, om samhället, klädsel, lag och ”rätt” och ni kommer alltid få ett sant svar. Varsågod!

    Svara
    • Den, som ger ”tumme ned” till mina kommentarer är antingen oupplyst, dum i huvudet, för någon sorts vendetta, eller allt sammantaget..

      Svara
      • Pelle2

         /  11/03/2018

        Snacka om en grandios självbild.

        Svara
        • En åsikt, som man kan ha och som ännu är laglig, eftersom samhället är sekulärt, vilket innebär att vem som helst i princip kan skriva vad som helst om någon annan. Notera att jag inte har kallat dig någonting nedsättande. Vad säger det dig?

          Och har du tänkt på att jag kanske skrev tidigare kommentar med ”glimten i ögat”? Det finns ändå en sådan möjlighet.

          Svara
    • Nilsson

       /  11/03/2018

      Vilken agenda har Ghost of D? Kan överdriven konsumtion av Dr Dralles birkenwasser ge minskat antal hjärnceller? Några av svaren kommer i nästa avsnitt av Bröderna Dal och vrövlarnas hemlighet.

      Svara
      • Tror att den eventuella agendan framkommer på bloggen. Vilken agenda har du själv? Dr Dralles birkenwasser låter potentiellt riskabelt men kanske är en ny storsäljare för att befrämja hälsa? Ser fram emot nästa avsnitt.

        Svara
    • Rikard

       /  11/03/2018

      Hej.

      Om Bur-q-ua säger att Bur-q-ua har fel; har Bur-q-ua då rätt eller fel?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Hej.

        Det beror förstås på om det råder konsensus i Sällskapet Bur-q-ua eller inte, vilken stam någon medlem tillhör och därmed vilken rösträtt någon har, etc.

        Det låter som om du har en sorts missuppfattning om S. B. och dess demokratiska ordning.

        Om du ställer dig själv följande fråga:
        ”Om Rikard säger att Rikard har fel; har Rikard då rätt eller fel?” hur lyder då svaret?

        BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket

        Svara
  13. Vad är det för fel med Bur-q-uini? Vem störs av sådana?

    Ska kvinnor eller män tvingas att bada topless, i syfte att gynna statens intressen om ”jämställdhet”? Är det kutym? Vad är problemet med att människor själva väljer badattiraljer eller kläder i övrigt?

    Vem ska bestämma över klädesplagg, tatueringar, smycken, etc?
    Är det ”Skönhetsrådet”?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/03/2018

      Det är väl just det som det handlar om. Staten tvingar ingen att bada topless och har på det stora hela ingen synpunkt på vilken badklädsel man väljer.
      Den enda begränsningen är väl att man inte får bada naken var som helst och heller inte topless.
      Däremot finns det ju dom som vill tvinga på kvinnor och flickor Burqa, Burqini eller slöja av religiösa skäl och det borde staten inte bejaka på något sätt.

      Svara
      • Staten tvingar inte heller någon att bada i Bur-q-uini. Däremot påbjuder staten en viss ”klädkod” vad gäller badkläder, t.ex. bikini eller ”vanlig” baddräkt för kvinnor.

        Men topless går väl att bada överallt för män och åtminstone någonstans i Malmö för kvinnor?

        Liksom staten påbjuder viss ”klädkod” på ”officiella tillställningar” såsom Nobelfesten: färggrann långklänning för kvinnor och frack med färggrann gördel (?) för män? Bara tillfälligheternas spel?

        I slutänden handlar det om motsättningen mellan att skyla sig – av respekt mot någon – eller visa sig, av respekt mot ingen, om personlig integritet, där samma principer gäller.

        Det handlar om ett västerländskt samhälle där man har ”rent mjöl i påsen” och visar sig, eller inte. Och omvänt, ett österländskt samhälle, där det fungerar annorlunda.

        Och det är klart att det kan uppstå problem i mötespunkterna och i skiljelinjerna.

        Håller såklart med om att det är fel att tvinga människor till saker och ting, oavsett vad.

        Inte för inte finns en ”samtyckeslagstiftning”, eller, även om den är väl enkelriktad?

        Svara
    • Rikard

       /  11/03/2018

      Hej.

      Skall kvinnor få bada topless i en bassäng i Mekka?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Hej.

        Om frågan kommer upp på dagordningen i Mekka, så återkommer jag med ett utförligare svar.

        Till dess nöjer jag mig med följande…det verkar som om du har noterat skillnader i kulturyttringar, när det gäller badplagg för kvinnor.

        Och att du kanske även hyser åsikten att vissa badplagg för kvinnor är lämpligare än andra?

        Eller rentav åsikten att vissa kulturer är bättre än andra rent allmänt?

        Finns det ens en bassäng i Mekka?
        Kanske t.o.m. en sådan bassäng, som du efterlyser? Menar du en bassäng där både kvinnor och män badar samtidigt?

        Om inte, skulle du vilja hjälpa till att finansiera en sådan bassäng som du verkar sakna, lite oklart varför?

        BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket

        Svara
  14. Frida Gustavlin

     /  11/03/2018

    Patrik Lundberg gör comeback, och vilken comeback.

    ”Tusentals år senare kommer en undersökning: 12 procent av alla män som kan tänka sig estetisk plastikkirurgi vill operera sitt könsorgan. Motsvarade siffra bland kvinnor är blott 6 procent. Skillnaden överraskar: Trots den utseendehets som kvinnor tvingas uthärda är män mer missnöjda med sina genitalier.”

    Det matematikprofessorn så klart glömmer att berätta är att ”23 procent, eller var fjärde man, kan tänka sig att genomgå plastikkirurgi av estetiska skäl. Motsvarande siffra bland kvinnor är 42 procent.”

    Av 100 män och 100 kvinnor vill alltså nästan 2,76 personer personer operera sin dolme, vad gäller kvinnor så vill, hör och häpna, 2,58 personer fixa till muffen. Här snackar vi alltså en extremt överraskande skillnad mellan könen. Tydligt signifikant för att ställa frågan ”Varför är alla män så intresserade av att visa kuken och våldta, medan kvinnor inte alls bryr sig om hur klykan ser ut?”

    Aftonbladet har så klart lagt artikeln där de övergripande siffrorna redovisas bakom betalvägg, gissar att det till viss del beror på att de inte vill skämma ut Lundberg totalt.

    https://web.archive.org/web/20181103071429/https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lvG4K/man-ar-besatta-av-kuken–och-av-att-imponera-pa-andra

    Svara
    • weasel

       /  11/03/2018

      Helt fantastiskt.
      För att hitta en sämre presentation av siffror och statistik än Lundbergs/Aftonbladets måste man nog gå till en förskola.

      En annan sak som är intressant är att dom frångår den vanliga analysen av orsaken till plastikkirurgin :
      Om 2,5 % av kvinnorna vill operera muffen så beror det på att de onda männen ställer en massa sexistiska krav som tvingar kvinnorna att göra det – men om 2,7 % av männen vill operera dolmen så beror det på att män är helt besatta av kuken. 🙂

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/03/2018

      Vilket också är var Lisa Magnussons ledare befinner sig.
      Troligen av samma anledning.

      Svara
    • hllviken

       /  11/03/2018

      Svara
    • Senior

       /  11/03/2018

      Patrik Lundberg.
      Det var han som i en krönika ville sätta upp en mur på Öresundsbron för att hindra Svenskar att fly.

      Svara
    • Olof

       /  11/04/2018

      Mycket intressant frågeställning. Jag kontrar med: Hur många har övervägt att plastikoperera anus, och skiljer det sig mellan kön och sexuell läggning?

      Räknar med ett uttömande forskningsprojekt finansierat av Vinnova och Göteborgs universitet. Kommer säkerligen leda till stora framgångar och uppmärksammas av IG Nobelkommiten.

      (PS – Jag kan redan nu erbjuda ett delsvar: intresset är faktiskt högst bland människor som regelbundet använder sitt anus som huvudbeklädnad. Så jag tror anusplastikkirurger skulle kunna tjäna en rejäl hacka av att besöka toklandet då MiT är så bra på att leta upp nya potentiella kunder…)

      Svara
  15. Pelle2

     /  11/03/2018

    OT:
    Karin Rågsjö,V, ger sig på de som köper en privat vårdförsäkring.
    Hon menar att dom går före i vårdkön på andras bekostnad.
    Borde hon inte istället ställa sig frågan hur det kommer sig att vården är så dålig
    att folk är beredda att betala för sin vård två gånger. Först via skattsedeln och därefter via en försäkring med skattade pengar.
    Som den kryptokommunist hon är borde hon väl vara glad att dessa försäkringar
    gör så att folk kommer tillbaka till jobbet tidigare och därmed kan beskattas…

    För övrigt kan man ju undra vad som skulle hända om dom som idag köper privat vård ställde sig i den vanliga kön..

    Men egentligen handlar det väl om den vanliga kommunistiska avundsjukan.
    Det är bättre att alla har det dåligt än att många har det bra…

    https://web.archive.org/web/20181103080011/https://www.expressen.se/debatt/stoppa-rovdriften-pa-den-svenska-valfarden/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/03/2018

      Kan ju också påminna om den gamle vänsterledaren Lars Ohly som opererades på ett privatsjukhus och vars barn gick i privatskola…
      I bägge fallen beklagade han sig över att de inte hade något val har jag för mig..
      It’s ok when we do it !

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/03/2018

      Kommunistisk avundsjuka indeed.

      Blir proletärernas kö till vård kortare eller längre om man tvingar in krösusarna i den kommunala vårdkön också?

      Se även den allmänsocialistiska: ”alla ska ha det lika djävligt”.

      Svara
  16. MiT

     /  11/03/2018

    En intressant dissekering av Skavlan där bl a Peterson var gäst

    *https://www.facebook.com/jonssonhenrik/videos/10157919800943047/*

    Svara
    • ”‘Grupptänkande’ beskriver en överordnad önskan om samstämmighet, till den grad där utmanande perspektiv avfärdas eller helt ignoreras med syfte att bibehålla gruppens värdegemenskap intakt.”

      Svara
  17. Ivar L

     /  11/03/2018

    Tydligen har även Steven Pinker gästat Sverige. SvD skickade (som den högertidning de är) två postmodernismer som naturligtvis – enligt egen utsago – fick vatten på sin kvarn:

    ”Nu till dagens andra överraskning: när Pinker drar igång blir han åter till vår fördom om honom: en banal, ofilosofisk, hånfull hatare av vänstern och mediernas dystergökar. Han visar ett kollage med fyra foton av dum extremism: en grimaserande Trump, en Putin med ett gevär, en IS-krigare.
    Det fjärde fotot föreställer fredliga demonstranter under en anti-fascistisk symbol. ”
    https://www.svd.se/pinker-hanar-vanstern–mots-av-halleluja-skrik

    Ni förstår själva, han har alltså mage att kalla vänsterextremism för extremism? Hur de två skribenterna visste att ett random kort på vänsterdemonstranter med nödvänighet visar just fredliga sådana är lite oklart.

    Artikeln är bakom betalvägg och det är lika bra för den är så oseriös och tendentiös att hälften vore nog. Tragiskt att inte vänsterintellektuella kan se lite kritiskt på sig själva.

    Svara
    • hllviken

       /  11/04/2018

      Jag anser att vänstern är extrem – så definierar Ung Vänster sig själv:

      Svara
  18. Gorby

     /  11/03/2018

    Svara
  19. OT: Utlandssvensk! Vatten på din kvarn!

    Stefan Molyneux – ”We’re Doomed! Shocking Facts About Women and Politics!”
    *https://www.youtube.com/watch?v=_ZxRrldjRBQ*

    TL;DR:
    En stor grupp i samhället vet betydligt mindre om politik, och röstar i större utsträckning vänster. Kunskapsnivån är lägst i de mest jämställda länderna.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  11/03/2018

      ”Utlandssvensk! Vatten på din kvarn!”

      Tack, tack!

      Stefan Molyneux har haft ganska många inlägg där han problematiserar effekterna av kvinnligt politiskt inflytande. Ofta väldigt intressant. Här är en favorit:

      Stop listening to women or we die — Stefan Molyneux

      Svara
  20. MiT

     /  11/03/2018

    ‘I was angry and I sent it’: Left wing activist to be investigated by the FBI after she admitted she MADE UP rape claims against Kavanaugh because she ‘wanted attention’
    https://www.dailymail.co.uk/news/article-6348439/Kavanaugh-accuser-investigated-confessing-making-rape-claims.html

    Svara
  21. MiT

     /  11/03/2018

    Svara
    • Sune

       /  11/03/2018

      Om kvinnor väljer att upprätthålla kulturer som är förtryckande mot dem själva så måste de väl få göra det. Där är jag helt överens med tokfeministerna. Det jag vänder mig emot är att vi lagför bärande av politiska uniformer för vissa ideologier men inte för andra. Hijab/burkini och armbindel med hakkkors är två sidor av samma mynt. Jag är stark anhängare till att man ska få bära vilka klädesplagg man vill, men ännu starkare anhängare till likhet inför lagen, vilket leder till att om det ena plagget är förbjudet att bära offentligt så ska det andra också vara det.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/04/2018

      Man kan ju fundera ett varv till på vilka det är som låtsas att de vill förtryckta kvinnor väl. Något säger mig att de riktigt skenheliga är just vänsterfeministerna. Loan kackar i eget bo.

      Svara
  22. Pelle2

     /  11/03/2018

    Idioten Loan Sundman menar alltså att vi som kritiserar könsförtryck och alla dess uttryck inte menar kvinnor väl ?
    vi är dessutom förtryckare själva..
    Då tycker jag att vi bestämmer att Loan Sundman skall bära burqa varje dag,säga upp sig från sitt jobb och enbart ta hand om en man och familj.
    Det är ju uppenbarligen inget problem för henne och hennes kulturrelativistiska kamrater att tycka så…
    Att dåren Strandhäll gillar vänsterextremisten Sundmans åsikter förvånar väl dessvärre ingen..

    Svara
  23. MiT

     /  11/03/2018


    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10156061991228251*

    Svara
  24. G

     /  11/04/2018

    ”Swedish ISP Protests ‘Site Blocking’ by Blocking Rightsholders Website Too

    Bahnhof has suffered a major defeat against publisher Elsevier after a court ordered the Swedish ISP to block a series of domain names, including Sci-Hub. The decision goes against everything the company stands for but it can’t ignore the blocking order. Instead, the ISP has gone on the offensive by blocking Elsevier’s own website and barring the court from visiting Bahnhof.se.
    ..[..]..
    So, in addition, Bahnhof has gone ahead and banned its visitors from accessing the official Elsevier.com website as well. Elsevier wanted a site blockade – it now has one.

    Visitors attempting to visit the domains now see a 90s style website explaining what’s going on, complete with an old dial-up tone in the background.

    “Bahnhof opposes censorship in every way, shape and form, but it looks like we won’t be able to dodge Elsevier’s blocking requirement. That’s why we have placed this barrier in front of Elsevier’s website – to make sure that they themselves also get a taste of the blocking they’re currently evoking against others,” it reads.(forts)”
    https://torrentfreak.com/swedish-isp-protest-site-blocking-by-blocking-rightsholders-website-and-more-181102/

    http://this-copyright-syndicate-is-killing-internet-by-blocking-sites.se/SuzanneBeDell-MarciaBalisciano-YoungSukChi-JohnDanaher-HannfriedvonHindenburg-NikunjJinsi-BeverlyMalone-EmilieMarcus-RonMobed-GeraldineRichmond/

    HAHAHAHAHA! Kör hårt Bahnhof!!!

    Svara
    • Olof

       /  11/04/2018

      Ja, jag tror det börjar bli dags för mer allmänt sådant agerande. Om människor förespråkar censur, blocka dem. Om människor anser att man skall kapa banden med folk med åsikter de inte gillar, kapa banden med dem.

      Det finns några beteenden som är så toxiska att de faktiskt inte kan tolereras i ett fritt samhälle.

      Svara
    • G

       /  11/04/2018

      ../../..Elsevier är ett hårt kritiserat förlag, som bland annat tvingar vetenskapliga institutioner att betala dyrt för material som samma institutioner själva tagit fram. I maj sade de svenska forskningsbiblioteken upp avtalen med Elsevier då förlaget ”inte tillgodoser kraven på öppen tillgång”.

      Under 2017 hade svenska forskare och institutioner tvingats betala Elsevier cirka 13 miljoner kronor i publiceringskostnader för öppen tillgång, samtidigt som man dessutom betalade 120 miljoner kronor i licenskostnader för att läsa förlagets tidskrifter.

      – Det nuvarande systemet för vetenskaplig kommunikation måste förändras. Vår enda möjlighet att uppnå detta är att inte förnya avtal som inte lever upp till kraven på en hållbar omvandling till öppen tillgång, sade Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms Universitet, i ett uttalande när avtalet sades upp../../..
      https://nyheteridag.se/bahnhof-stams-av-kritiserat-vetenskapsforlag-svarar-med-att-blockera-forlaget/

      Svara
    • Senior

       /  11/04/2018

      Jag provade just bägge dessa sajter, bägge funkar.
      Bahnhof levererar ännu så länge i alla fall.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/04/2018

      Känns rätt bra att ha Bahnhof som leverantör. Typ varje dag känns det bra.

      Svara
  25. Gorby

     /  11/04/2018

    Einar Askestad: Det kvinnliga våldet – Om den oförlösta dynamiken mellan kvinna och man i vår samtid

    ”Som varande en man drar man sig för att tala om kvinnan. Man vet att allt kan vändas emot en, och det innan man ens hunnit öppna munnen. Här i skrivkammaren kan dock ingenting stoppa mig från att tala till punkt. Ändå infinner sig liksom en internaliserad censur. Varför? I mitt fall säkerligen som en följd av en god uppfostran, där man lärt sig att vörda kvinnan. Jesu moder.”

    ”Det kvinnliga våldet. Redan de orden frammanar motreaktioner. När jag för många år sedan läste in ”Tankar för dagen” för P1, refuserades ett enda av mina förslag. Jag ville tala om ett kvinnligt, mer psykiskt våld. Producenterna på SR tyckte inte att det var ett ämne att ha några tankar kring. Hellre då om patriarkatet, kärleken till nästan, mensvärk, katter, ångest inför julen, människors lika rättigheter och värde, eller det roliga i att prata i P1. De kvinnliga producenternas intresse för krönikören mattades, telefonen slutade att ringa.

    Självklart kan jag endast tala utifrån det område jag verkat i. Om de kvinnor jag mött, privat och i mitt kall. Kulturbranschen. Jag har inga blåmärken att visa upp, för sådana blir det inte av psykiskt våld. Övergreppen är borta i samma ögonblick som de utförs. Ingen sperma att finna. Ingen lag som täcker in skadorna. Ingen läkare som kan skriva utlåtanden att använda i en domstol. Jag måste begränsa mig. Utelämna mer privata ting, ofrivilligt faderskap, otroheter, bedrägerier och svek, ting som närapå varje man kan berätta om. Här handlar det om kvinnan som ”tankefigur” i vår samtida offentlighet, där hon porträtteras som offret och mannen som förövaren. En i sin ensidighet hisnande förljugen bild.

    Jag mötte en kulturredaktör på DN på en fest. Berusad hamnade jag i ett hörn med henne. Hon tog tag mellan mina ben och jag värjde mig. Hon gav sig inte. Allt tal om att börja skriva för tidningen var bortblåst efter att jag givit henne nobben. Tvärtom nådde det mig att hon i sociala sammanhang utmålade mig som ”våldsam” och som ”kulturman”, vilket i den världen är lika med det sämsta av det sämsta. Hatet i hennes blick då hon avvisades har jag sett många gånger både innan och efter den incidenten. En ratad kvinna, oförmögen att hantera ett nej bildas som ett gift inom henne som kan sitta i efter decennier. Hon stormade ut från festen, hem till mannen och barnen, och hennes kulturredaktion har inte skrivit en rad om någon av mina publicerade böcker sedan dess. Promiskuiteten i kulturvärlden är legio, liksom skenheligheten.”

    https://detgodasamhallet.com/2018/11/04/gastskribent-einar-askestad-det-kvinnliga-valdet-om-den-oforlosta-dynamiken-mellan-kvinna-och-man-i-var-samtid/

    Svara
    • Olof

       /  11/04/2018

      Man behöver inte ens gå till det psykiska våldet. Att man själv ägnar sig åt fysiskt våld är den bästa prediktorn för om kvinnor utsätts för partnervåld. Den enskilda faktor som skulle kunna mest för att minska mäns våld mot kvinnor skulle vara att lära kvinnor sluta slå.

      Men det skulle förstås kräva att feminister var intresserade av att hjälpa utsatta kvinnor. Så det lär komma upp på dagordningen någonstans runt när helvetet fryser över.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  11/04/2018

      ”Einar Askestad: Det kvinnliga våldet – Om den oförlösta dynamiken mellan kvinna och man i vår samtid”

      Jag ser det mer som en förlöst dynamik, dvs. det som sker är rimligt förväntat givet de förutsättningar som nu föreligger. Det vi kallar ”jämställdhet” är ett självförstörande system och det Askestad skriver om är bara några av symtomen som visar sig efter ett tag.

      Svara
  26. G

     /  11/04/2018

    ”När samhället går sönder är det barnen som får ta smällen”
    http://katerinamagasin.se/nar-samhallet-gar-sonder-ar-det-barnen-som-far-ta-smallen/

    Bra sammanställning av lite av allt våld som sker mot barn, men där även barn är GM i #detnyalandet.

    Svara
  27. G

     /  11/04/2018

    Svara
  28. G

     /  11/04/2018

    ”Jag undrar om de förstår vad de gör; så tänker jag ofta när jag läser somlig etablerad press. Har de tänkt igenom sina argument ordentligt? Helgar ändamålen alltid medlen?

    Det som för in mina tankar på sådana spår är inte minst den nazistlutande propagandan mot Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson. Alla fördämningar förefaller nu ha släppt när den största socialdemokratiska ledarsidan i landet – av så jämförelsevis futtiga skäl som en knölig regeringsbildning i lilla Sverige – inte drar sig för att jämföra Jimmie Åkesson med Hitler och att jämföra moderatledaren Ulf Kristersson med en tysk politiker som anklagas för att ha släppt fram Hitler till makten på 1930-talet i Tyskland. Även Dagens Nyheters politiska ledning tycks anse att det inrikespolitiska läget är så allvarligt att det är befogat att från och till dra till med liknelser med såväl den tyska nazismen som med Förintelsen när regeringsbildningen har kommit på tal.

    Inser man på Aftonbladet och DN att de relativiserar och förminskar nazismen och nazismens offer när de jämför hotpotentialen i SD – och i det här sammanhanget indirekt i Moderaterna – med regimer som har fasansfulla brott mot mänskligheten på sitt samvete? Förmodligen tänker de inte så; i så fall skulle de väl inte bete sig så som de gör. De märker kanske inte att de bidrar till att förvandla totalitära mördarideologier som nazism till vardagsmat? De tänker kanske inte ens på att de riktar de mest fruktansvärda anklagelser mot demokratiska och anständiga politiker? (forts)”

    Svara
    • weasel

       /  11/04/2018

      Det finns faktiskt bara två alternativ ;
      1. Stefan Löfven, Anders Lindberg & co tror på fullt allvar att SD planerar byggandet av dussintals koncentrationsläger.
      2. Stefan Löfven, Anders Lindberg & co är förintelseförnekare.

      ( Ett eventuellt möjligt tredje alternativ skulle kanske kunna vara att dom är medvetna om att SD inte är nazister, men att dom i sann populistisk anda anser att precis alla medel och alla lögner är tillåtna när det handlar om att behålla makten och inte förlora röster till politiska konkurrenter )

      Oavsett vilket alternativ som är förklaringen till deras beteende så är det ingenting som direkt talar till deras fördel.

      För övrigt ska Löfven hålla käften för det är hans regering som utvisar föräldralösa sexåringar.

      Svara
      • Det finns alltid ett tredje alternativ när det gäller S:
        * S bryr sig inte om trams som moral och etik, och gör vad som helst för makt.

        Svara
    • Tror det var Westerholm som sade att nazismen är praktisk som fiende och verktyg. De riktiga offren är mest i vägen.

      Svara
  29. G

     /  11/04/2018

    Hahaha. Ja, den här var också bra…

    Svara
    • ”Förstå mig rätt. Subventioner av olika slag är sannolikt helt nödvändiga för att många av de lågutbildade i Etableringsuppdraget ska få en chans att prova på lite jobb som sedan i sin tur kanske kan leda till kontakter, inhopp, vaknande studieintresse och allt sådant. Jag har inget emot den verksamheten. Jag kan i vart fall inte snyta fram några realistiska alternativ som skulle vara bättre.”

      Lägre bidrag?
      Lägre skatt?
      Större incitament att bli självförsörjande?

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  11/04/2018

        @ Kristian,

        ”Lägre bidrag?
        Lägre skatt?
        Större incitament att bli självförsörjande?”

        Skulle de metoderna fungera i Somalia? Eller Afghanistan?

        De flesta helveteshålor i 3je välden har allt det du föreslår, dvs. låga skatter, inga bidrag och helt extrema incitament att bli självförsörjande. Det hjälper inte det minsta. Att tro att samma metoder skulle ge ett annat utfall bara för att man flyttar somalierna eller afghanerna till Sverige förefaller, lindrigt sagt, osannolikt.

        Svara
  30. G

     /  11/04/2018

    ”Människorättsexperten Aaron Rhodes: ”FN är en del av problemet”
    https://nyheteridag.se/manniskorattsexperten-aaron-rhodes-fn-ar-en-del-av-problemet/

    Svara
  31. MiT

     /  11/04/2018

    Läs hela tråden

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/04/2018

      Men… Alltså… *suck*.

      Så i Göteborgs stad ligger de olika sektionerna i fejd med varandra över hur vänsterblivna de ska vara och där Soffan får klassas som tillhörande den ”vettiga” falangen. Bra början.

      De har villigt beställt ett teoretiskt underlag av snömos som bas för en senare praktisk och konkret utvecklad metod.

      Som Soffan sedemera kommer kasta på tippen just för att den är snömos, då hennes våta finger talat om vart vindarna vänt och hon har koll på gemene mans syn på snömos i teori och praktik och hur djävla verkningslöst det är.

      Nåväl.
      Hon verkar lyssna på Hamid. Det är ett alltid något positivt.

      Svara
  32. G

     /  11/04/2018

    ”M- och KD-väljarna vill ha förhandlingar med Sverigedemokraterna”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-och-kd-valjarna-vill-ha-forhandlingar-med-sverigedemokraterna

    ”SVT Nyheter pratade med M- och KD-väljare, och många av dem tycker att det är viktigt att prata med alla partier.

    – Jag tycker det är förfärligt och känns odemokratiskt, säger Ulla.
    Se väljarnas reaktioner i klippet ovan”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjare-det-ar-forfarligt-man-maste-tala-med-alla

    Svara
    • Ivar L

       /  11/04/2018

      Ja om vi överhuvutaget skall ha någon regering i Sverige igen så är det nog dags att några i sjuklövern tar av sig blöjan, torkar rumpan och växer upp.

      Svara
  33. ”Gratis bussresor för asylsökande blir permanent”
    https://nyheteridag.se/projekt-med-gratis-bussresor-for-asylsokande-blir-permanent/
    ”Ett pilotförsök 2014 visade att fler asylsökande dök upp till sina läkarbesök om bussturen dit var gratis. 2015 utvidgades projektet, och eftersom det har fungerat så bra har Västerbottens landsting nu bestämt sig för att göra det permanent.
    Fördelarna med att de asylsökande kommer till läkaren på utsatt tid är att vårdens planering blir effektivare. Därmed utnyttjar man sina resurser på bättre sätt och kan spara pengar.”

    Det är något märkligt med den här definitionen av ”spara pengar,” men jag kan inte sätta fingret på vad …

    Svara
    • Ivar L

       /  11/04/2018

      Det här är alltså de värdefulla personer som skall rädda Sverige? Om de inte får allt gratis kommer de inte till sitt eget läkarbesök… Verkligen guldmaterial.

      Svara
  1. Varför Hanif Bali smiskar rumpa på twitter – Micaels Lidéns Blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: