Producera hittepå och pilla i sin navel orsakar utbrändhet

Den sk ”Jämställdhetsmyndigheten” har varit officiell i bara 10 månader men verkar redan rasa ihop av orsaker som man kunde berättat om för 10 månader sedan.

Där sitter alltså folk och håller på med hittepå och pilla i sin navel och blir utbrända av det? På riktigt…?

Över hälften säger att de har sömnproblem och riskerar utmattning
på grund av stress. Det visar en intern kartläggning som företagshälsovården gjort, och som även visar att det förekommer mobbning och trakasserier.

Ahhh, mobbning och trakasserier, det är därför. Det kunde man väl aldrig ana att det skulle ske i en sektmiljö… För ingen, jag upprepar: INGEN blir utbränd av att pilla i naveln och producera vänsterextremistiskt ideologiskt hittepå! I alla fall inte om man samtidigt gillar tramset man gör. Och det får man väl anta att de gör för annars skull de ju inte vara där de är.

Det positiva i undersökningen är att kollegorna verkar trivas med varandra.

Det där tror jag inte heller ett skit på!

Om kvinnorna på jämställdhetsmyndigheten vågade erkänna att det finns skillnader mellan män och kvinnor, och kastade sin lilla hobby att bara se vita svenska heterosexuella köttätande bilåkande män som roten till all världens ondska på den ideologiska soptippen, så skulle de upptäcka att de drabbats av typisk tjejmobbning på myndigheten. Ni vet den som sker dolt så den knappt märks men som tär nåt fruktansvärt på den drabbade, ständiga små små små elaka hugg där man tror att det gör mest skada, himla med ögonen när ingen annan ser, göra grimaser när ingen annan ser, frysa ut osv. Psykisk mobbning helt enkelt.

Skrev jag att det bara var kvinnor där? Japp, det gjorde jag. Det är nästan bara kvinnor på myndigheten. Någon enstaka man finns nog där också men de är accepterade bara för att de är hederskvinnor, det är män som accepteras för att de också (av själviska skäl) hatar vita svenska heterosexuella köttätande bilåkande män trots att de själva förmodligen fixar ett par, eller alla, av kriterierna själva. De skulle aldrig våga säga nåt annat heller eftersom de inte vill bli ”utbrända” som det tydligen heter när kvinnor mobbar. För om en enda man (eller kvinna) där skulle våga yttra nåt som går emot sektens levnadsregler så skulle tjattret sätta igång omedelbart! Han (eller hon för all del!) skulle bli utsatt för ”utbrändhet” innan ens en minut hade passerat.

Jag tycker dock det är fantastiskt att en myndighet som består av folk som ser strukturer i en kaffekopp och som ska ”hjälpa” andra myndigheter att också upptäcka dem inte ens upptäcker dem när de själva har dem på sin arbetsplats.

För de har faktiskt upptäckt en struktur på sin egen arbetsplats. Men det begriper de inte. Vilket visar att de inte alls har några verktyg för att ”synliggöra strukturer” utan det är också bara hittepå. Det visar också att det inte alls handlar om jämställdhet utan om politisk aktivism.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

175 kommentarer

  1. Daniel Hammarberg

     /  11/11/2018

    Där ser man verkligen den kvinnliga naturen, hur kvinnor beter sig på en för dem onaturlig miljö – arbetsplatsen. De skulle kunna vara hemma och vara kärleksfulla mödrar och makar, men i detta dårhus så har det fastslagits att desto mer tid kvinnor är borta från hemmet, desto bättre. Sundheten i detta ser man i utredningar som dessa.

    Man känner verkligen av kvinnors negativa påverkan på arbetsmiljön redan när man tar in endast ett par stycken. Och desto fler de blir, desto värre, tills man står med en uteslutande kvinnlig arbetsplats som denna, med praktiskt taget universell psykisk ohälsa – förutom för alfahönan, som har lyckats övertyga alla andra att hon är den enda som kan leva upp till ”värdegrunden”.

    Själv frågar jag mig varför man anställer kvinnor överhuvudtaget, då de endast förpestar stämningen och förstör produktiviteten. Om man vill komma i kontakt med kvinnor så finns det bättre ställen som t.ex. gym (och där är de som regel i form också). Arbetsplatser ska inte vara till för att möjliggöra relationer.

    En annan kvinnodominerad arbetsplats är den ökända Socialtjänsten, som gör livet till ett helvete för alla familjer som hamnar i dess klor. Där ser man vad kvinnor är kapabla till.

    Med all facit vi får i hand så förstår jag inte hur någon kan motsätta sig traditionella könsroller, hur någon kan vara feminist. Det är långt bortom att ha endast en åsikt – det är att göra uppror mot allt gott och heligt.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/11/2018

      Man behöver inte ”motsätta sig traditionella könsroller”, det räcker gott att låta var och en, kvinna som man själva bestämma över sina liv. Själv har jag både råkat ut för manlig dominerade och kvinnligt dominerade arbets- och studiemiljöer och båda är sämre än lagom blandade skulle jag vilja påstå. Du kanske har andra erfarenheter men att kvinnor enbart skall sitta hemma i sina högautomatiserade hem och vara ”kärleksfulla mödrar” är per definition dåligt utnyttjande av resurser.

      jag tror i grund och botten inte kvinnodominansen i sig är problemet här utan snarare inkompetensen. Det är ju knappast några genier som tar de där tramsjobben. Och det finns inte heller någt samband mellan producerad reell nytta och belöning inom den där sektorn. Då finns inte heller möjligheten att göra karriär genom att vara duktig utan intriger och olika former av maktspel är det som gynnar arbetstagarna. Det skapar sjuka arbetsplatser.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/11/2018

        Håller med dig Ivar.
        Enkönade arbetsplatser är inget kul.
        Jag har jobbat med många fantastiskt duktiga kvinnor som verkligen har tillfört verksamheten väldigt mycket så att påstå att arbetsplatser inte är naturliga för kvinnor och att dom förstör verksamheten, som Daniel gör, är ju rent idiotiskt.
        Finns ju för övrigt män som inte heller tillför något eller väldigt lite på en del arbetsplatser.
        Jag ser dock inte ned på de få kvinnor som väljer att vara hemma och sköta barn och familjen i stort.
        Som Ivar sa,låt var och en välja själv vad dom vill göra.

        Svara
      • Anders Karlsson

         /  11/11/2018

        Måste hålla med dig. Jag jobbar som utbildare inom energisektorn,utbildar pannskötare, ett typiskt mansjobb. Jag har utbildat många under årens lopp under mina 30 år i branschen.
        De senaste är två kvinnor, en ung ”tjej” under 30 år, samt just nu en från vården. Denna min
        blivande kollega från vårdsektorn har höjt sin nettolön med 10000:- i månaden. Vad förmågan att tillgodogöra sig erforderlig kunskap är båda över genomsnittet, men damen med mångårig erfarenhet från vården är i en klass för sig, Vi räknar med att utbildningen normalt skall vara ett år, denna fantastiska kvinna har på två månader lärt sig vad man normalt lär sig på ett år.
        Vid 67 års ålder har jag äntligen fått min högvinst i karriären. Det är underbart att vara ”Magister”.

        Svara
    • Senior

       /  11/12/2018

      Utan att ha en väl genomtänkt åsikt i frågan noterar jag att detta ändå verkar vara en stor fråga som nog behöver genomlysas mer:
      Antalet upp och nedtummar på Daniels inlägg är inte bara ovanligt många, de är dessutom väldigt jämnt fördelade.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  11/12/2018

        ”detta ändå verkar vara en stor fråga som nog behöver genomlysas mer”

        Ja, så är det!

        Jag hinner inte skriva något längre just nu, men ämnet är brännande intressant och utan tvekan börjar tiden nu vara mogen för mer djuplodande debatter.

        Svara
    • Rikard

       /  11/12/2018

      Hej.

      Är det inte mer rimligt att anta att dysfunktionellt beteende på en arbetsplats följer könsbundna mönster? Övrig beteendepsykologi är ju tämligen klar över att det finns skillnader på gruppnivå i mäns och kvinnors beteenden, särskilt i grupp dessutom.

      Där män är mer öppet konfrontativa, ibland även fysiskt, och där konflikter kan övergå i våld eller öppen mobbing och öppen fientlighet, tenderar kvinnor att vara mer subtila och använda metoder som skvaller, utfrysning, och passivt-aggressiva metoder.

      Jag ser det som betydligt mer rimligt, särskilt i skenet av att de kvinnor som kan tävla med och vinna mot män inom diverse fält brukar vara just de kvinnor som inte ägnar sig åt de typiskt kvinnliga sociala bestraffningsmekanismerna. Män kan å andra sidan inte tävla med eller vinna över kvinnor, om de inte vill göra sig löjliga – vi är dubbla förlorare i den bemärkelsen: vinn som mot en man och du är en buse, vinn som en kvinna och du är en tönt.

      Om någon förstår hur jag menar?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  11/12/2018

        ”Män kan å andra sidan inte tävla med eller vinna över kvinnor, om de inte vill göra sig löjliga – vi är dubbla förlorare i den bemärkelsen: vinn som mot en man och du är en buse, vinn som en kvinna och du är en tönt.

        Om någon förstår hur jag menar?”

        Ja, jag tror att jag förstår och jag har utvecklat liknande tankar här, fast då i samband med frågan om kvinnlig rösträtt.

        Svara
        • Anders Karlsson

           /  11/13/2018

          Om man umgås med kvinnor som man umgås med normala intelligenta män, om man ser på dem som personer inte som något som man ska ”klippa biljetten på” , får man ett mycket angenämt liv. Olämpliga individer av kvinnokön sorterar bort sig själva, t.e.x. kvinnor som är besatta av att vara offer. Jag har 50 års erfarenhet av ”vuxenliv”, det har ”funkat” väldigt bra för mig. Jag har många kvinnliga vänner från 25- 90 år
          (+ ”egen Dam”)
          Ett gott råd från en gravt medelålders heterosexuell man till er alla.

          Svara
    • weasel

       /  11/12/2018

      @Daniel :

      ”hur kvinnor beter sig på en för dem onaturlig miljö – arbetsplatsen.”

      Får jag rekommendera en flytt till Saudi ? Det verkar vara ett land som delar dina värderingar.

      ”den ökända Socialtjänsten, som gör livet till ett helvete för alla familjer som hamnar i dess klor.”

      Jag har ingen statistik, men uppskattningsvis har ca 99,9 % av de familjerna som hamnar i socialtjänstens klor gjort någonting för att hamna i deras klor .

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  11/13/2018

        ”Får jag rekommendera en flytt till Saudi ? Det verkar vara ett land som delar dina värderingar.”

        Det stora problemet för oss svenskar och övriga västerlänningar är att vi håller på att bli ersatta av muslimer. De vinner och vi förlorar. Om man befinner sig i detta läge är det knappast produktivt att enbart klaga och gnälla över hur hemska muslimerna är, utan man måste ta sig en ärlig funderare på vad det är som de gör rätt och vi gör fel.

        Den i särklass mest sannolika kandidaten är kvinnornas ställning i samhället. Så länge västvärlden upprätthöll traditionella könsroller var vi i princip oövervinnliga men sen vi inledde experimentet med ”jämlikhet” har vi bara blivit svagare och vi närmar oss nu punkten där vi blir helt utrotade.

        Eftersom kvinnorna i Schweiz fick rösträtt 50 år senare än i Sverige och övriga västländer, kan man (enligt mig) väldigt tydligt se effekterna om man jämför Sverige med Schweiz. Det är nästan kusligt att observera hur alla ”tokigheter” som jag tidigare trodde var något unikt för Sverige nu kommer till Schweiz. Men det är en gradvis och ganska långsam process, så om man inte har sett den förut ser man inte orsakssambanden.

        För tydligheten skull ska jag väl tillägga att detta inte är en argumentation för Islam. Mina åsikter om den läran är välkända. Istället är det ett erkännande att vi västerlänningar förefaller ha begått ett dramatiskt misstag som gör oss oförmögna att konkurrera med andra grupper, oavsett vilka dessa är. Att muslimerna vinner beror bara på att de råkar finnas här nu, men troligen skulle vi förlora mot valfri stenålderskultur med traditionella könsroller.

        Svara
        • Weasel

           /  11/13/2018

          @utlandssvensk

          Så som jag ser det – och så som jag menar med mitt svar till Daniel – så spelar det ingen större roll om vi stoppar islamiseringen om vi samtidigt inför den islamska synen på kvinnor genom att förbjuda dom att arbeta.
          Jag anser även att det är fullt möjligt att tillåta kvinnor att jobba utan att det automatiskt leder till att vi måste ha världens högsta invandring.
          Kvinnor har rösträtt och får jobba på Island . Dom har till och med en kvinnlig president men trots detta har dom typ 100 gånger lägre invandring än sverige.

          Jag är helt överens med dig – och Daniel – om att radikalfeminismen har tillåtits att ta för mycket plats i sverige. Men det är viktigt att komma ihåg att den stora majoriteten av kvinnorna i sverige betraktar exempelvis Gudrun som en fullständig galning.

          Lösningen på problemet med den ökande islamiseringen kan i alla fall inte vara att själva islamisera landet genom att avskaffa kvinnors rösträtt.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  11/13/2018

            ”Lösningen på problemet med den ökande islamiseringen kan i alla fall inte vara att själva islamisera landet genom att avskaffa kvinnors rösträtt.”

            Att avskaffa kvinnlig rösträtt är inte att islamisera, utan bara att normalisera. Det finns inga exempel på historiska kulturer med bestämmande kvinnligt inflytande, troligen för att dessa har gått under så fort de har kommit i kontakt med grupper med traditionella könsroller.

            Sen håller jag inte med om att det inte vore en lösning på problemet. Jag är helt övertygad om att svenska (och andra västerländska) män skulle kunna reda ut hela den här soppan på en kafferast, om vi slutade att lyssna på kvinnornas synpunkter. Vidare tyder det mesta på att de svenska kvinnorna skulle bli mycket mer positivt inställda till svenska män om vi gjorde detta. Se gärna mitt svar nedan till Olof med bifogad länk till Katerina Janouch för mer om detta.

          • Weasel

             /  11/13/2018

            @utlandssvensk ;

            Grupp A ;
            Anders Lindberg
            Göran Greider
            Fredrik Reinfeldt
            Lars Lindström

            Grupp B ;
            Katerina Janousch
            Paula Bieler
            Alice Teodoresco
            Ann Heberlein

            Om jag fick välja vilka som skulle förlora rösträtten mellan grupp A och grupp B så…skulle jag välja avskaffad rösträtt för grupp A.
            Av detta kan vi dra slutsatsen att rösträtten bör villkoras av intelligens/förmåga till logiskt och rationellt tänkande och argumenterande snarare än kön.
            Eller med andra ord ;
            När det gäller rösträtten bör den baseras på vad man har i huvudet och inte på vad man har mellan benen.

      • Anders Karlsson

         /  11/13/2018

        ”När det gäller rösträtten bör den baseras på vad man har i huvudet och inte på vad man har mellan benen.” Vi måste nog inse att om demokrati skall fungera måste rösträtten villkoras.
        Vuxna människor som har en treårings hjärna skall inte styra över andra människor och helt klart inte över ett land. Infantiliseringen i Sverige har nått fatala proportioner. Även i andra delar av västvärlden kan man se problemet.
        Jag väljer också grupp B!!

        Svara
  2. Tor

     /  11/11/2018

    Finns kanske en anledning att utbrändhet är störst i kvinnodominerade yrken och att det är kvinnorna som i högre grad blir utbrända.
    Det har skapats ett ideal i livet att kvinnan ska vara bäst i arbetslivet och samtidigt kan hon inte släppa att vara ”bäst” hemma.
    Trycket kommer från kvinnorna själva!

    Mannen är i regel lite mer avslappnad.
    Har man det körigt på jobbet så accepterar man lite dammråttor i hörnen hemma.

    Kvinnor som inte har några barn mår dåligt för det.
    Kvinnor som har barn mår dåligt för att de stoppar in barnen på institution från 1 år tills de flyttar hemifrån.
    Om man frågar folk vad det viktigaste i livet är kommer nog barnen på första plats.
    Men vi låter främmande människor ta hand om dem.

    Tack för det alla socialister som har drivit den här utvecklingen!
    Ni har fått som ni velat.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/11/2018

      Alltså, hela deras fält handlar om att de (kvinnor) är offer. De är ju troligen helt fokuserade på att vara offer redan från början. Minsta lilla som inte passar så åker troligen offerkoftan på. Om nästan alla då är offerkoftor så blir det naturligtvis helt outhärdligt och ohållbart.

      Alla kvinnor är inte på det här viset. Ni som tror det har haft otur och träffat fel kvinnor.

      Svara
      • Anders Karlsson

         /  11/13/2018

        Ivar L, du har analyserat problemet korrekt, jag har inget att tillägga. Det är basal psykologi!!

        Svara
  3. MiT

     /  11/11/2018

    ”Mansrättsrörelsen får mer utrymme – därför talar Bard i Åbo”
    https://www.hbl.fi/artikel/mansrattsrorelsen-far-mer-utrymme-darfor-talar-bard-i-abo/

    Svara
  4. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/11/2018

      Och HBL kommer naturligtvis engagera Alexander Bard att recensera Valter Villkkos nästa seminarium? För balansens och objektivitetens skull…
      Nähä?

      Svara
      • MiT

         /  11/11/2018

        Svara
      • Butter

         /  11/12/2018

        HBL har sjunkit som en sten på kort tid, en gång i tiden var det en ganska balanserad tidning men nu är man på ungefär samma nivå som Aftonbladet.

        Svara
  5. Pelle2

     /  11/11/2018

    Det är ju inte så lite ironiskt att jämställdhetsmyndigheten, med i stort sett enbart kvinnor i organisationen råkar ut för att personalen mår dåligt.
    Feministerna brukar ju alltid framhålla hur duktiga alla kvinnor är i kraft av sitt kön och hur usla män är.
    Nu när dom jobbar på sin drömarbetsplats med nästan enbart kvinnor som anställda så borde dom väl vara i paradiset…

    Svara
  6. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  7. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  11/11/2018

      Och ingen är väl förvånad att det skulle bli så.
      Myndigheten är ju i stort sett skräddarsydd för den hord av kvinnliga feminister som har gått genusutbildningar som inte leder till några riktiga arbeten.

      Svara
  8. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  9. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
    • Rikard

       /  11/12/2018

      Hej.

      Dags för ett fackligt krafttag för att skapa jämställda arbetstider. Facken bör agera för att alla män skall gå ned till deltid, eller sjukskriva sig av samma anledningar som kvinnor gör det.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Olof

         /  11/13/2018

        Ärligt talat är det något facken faktiskt borde arbeta med och som skulle kunna jämna ut skillnader lite till. Men de är uttalat emot rätt till deltid, och sist jag kollade ville de inte ta i den frågan innan de fixat rätt till heltid.

        För de flesta ligger ju på sin dödsbädd och önskar att de fått arbeta mer.

        Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Unionen mansplainar lite i vanlig ordning.

      Svara
    • Olof

       /  11/13/2018

      … om de flesta arbetsplatser redan har jämställa löner, varför skulle de arbeta för det?

      Jag är rätt glad att jag lämnade Unionen.

      Svara
  10. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  11. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  12. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  13. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  11/11/2018

      “Sweden is a social experiment that has implications for the whole world” – Jordan Peterson

      Svara
  14. MiT

     /  11/11/2018

    Svara
  15. weasel

     /  11/12/2018

    Så…myndigheten har inte ens hunnit fylla ett år och redan är hälften av personalen utbrända nervvrak.
    Ja, det var ju jävligt bra jobbat.

    Ledningen består till 100 % av vita privilegierade kvinnor. Jag tror att det är där felet ligger.

    För övrigt anser jag att de som väljer att kasta 126 miljoner/år på en ”jämställdhetsmyndighet” när femåriga handikappade barn blir av med sin assistans i första hand borde ge fan i att klaga på andra politikers ”värdegrund” och i andra hand åtalas och dömas till livstids straffarbete.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Det är verkligen helt sjukt. En myndighet vars uppgift till stor del är att se till att andra arbetsplatser är bra och välfungerande (enligt deras idiotteorier förvisso) är totalt oförmögen att få sin egen organisation att fungera. Det säger sig ju därmed självt att de redan visat sin inkompetens i frågan de är satta att styra över.

      Svara
      • Senior

         /  11/12/2018

        Precis så.
        Fast det kan även vara lite tvärtom, hear me out:

        Det kan vara så att de är jättekompetenta att styra, och nu har fått folk att jobba till 100% enligt deras idiotteori:
        -Om detta är fallet har de just bevisat att deras idiotteori är just -en idiotteori.

        Annars blir det precis som alla andra idiotteorier utsäktas: ”I Venezuela (valfri kommuniststat) är det inte riktig kommunism.”

        Svara
  16. MiT

     /  11/12/2018

    Finns massor av svar till Andreas första, läs alla, de nedan är bara några få

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Jag förstår Idas poäng men den har en anstrykning av panik över sig. Naturligtvis skall man inte ha förutfattade meningar när man undersöker ett fenomen, men Ivar har ju redan undersökt fenomenet och han medger det själv.
      Ida gör väl i princip två fel här:
      1. Hon argumenterar som att Ivar är forskare, vilket han inte är. Han är utan tvekan opinionsbildare och är öppen med det. Inga konstigheter i att skriva en bok.
      2. Hon blundar för att han vill fördjupa analysen av ett område han redan undersökt och beskrivit under lång tid. T.ex. kan han förmodligen redan idag belägga påståendena i Kickstarterpledgen, men han vill göra det mer grundligt.

      Det Ida enkelt kan göra är att motbevisa påståendena hon invänder mot. Om Ivar Arpi har fel borde det vara enkelt att hitta motbevis.

      Svara
      • weasel

         /  11/12/2018

        Idiotvänstern är verkligen bisarr ;
        Om det sitter 10.000 människor utanför de svenska butikerna och tigger pengar så tycker dom att det är helt ok och att alla som är negativt inställda till det har en fruktansvärd människosyn.
        Om staten tvingar en blind medborgare att betala pengar för en TV som han inte äger så tycker dom att det är helt ok.
        Men….om Ivar Arpi startar en crowdfounding på nätet som folk frivilligt får donera pengar till för att Ivar ska skriva en bok så är det fruktansvärt upprörande och absolut inte ok.
        :/

        Svara
  17. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
  18. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Jordans poäng är helt central. Eller som jag såg i något klipp på Youtube nyligen. ”Political Correctness…nobody likes you!”
      Det är ju bara en minoritet (15% ?) som gillar politisk korrekthet. Även bland immigranter och minoriteter. Det enda som upprätthåller PK-maktutövandet är medierna genom hot om uthängning.

      Svara
    • G

       /  11/12/2018

      Svara
  19. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Rikard

       /  11/12/2018

      (Nedanstående skrev jag häromdan på bloggen ”Frihetsportalen”; tänkte att det passar som kommentar till detta även här. Dessutom är jag lat.)

      Hej.

      Nationalism orsakar krig, är tesen. Låt oss testa den.

      Nationalism, istället för stam-, klan- eller folklojalitet (religiös hemvist undantas då den i historisk tid i stora drag följde folkgruppstillhörighet) är en idé där lojaliteten ligger hos nationen. Om nationen är homosocial och består av en kulturellt och etniskt homogen och dominant folkgrupp (tänk Sverige runt 1900 t ex) kan lojaliteten med nationstanken lätt förenas med de i hierarkin lägre (men för den skull inte svagare) lojaliteterna: hallänning, svensk, europé så att säga. Nationalismen är vidare en tämligen modern idé, då en nation består av medborgare, inte undersåtar.

      En heterosocial, etniskt och kulturellt heterogen statsbildning kan mycket väl sägas vara en nation: såväl det gamla Rom, som det brittiska imperiet, som USA och även Sovjetunionen kvalificerar (låt vara att graden kan variera med vald tidpunkt, särskilt för Rom). Villkoret är att där antingen finns en dominant (i inflytande) etnisk grupp som använder (praktiskt och hypotetiskt) våld för att undertrycka mellangruppsliga konflikter, och/eller att ett överordnat ideal är ledstjärna – USA respektive Sovjetunionen (generaliserat och förenklat förstås).

      Men hur såg det ut före nationalismens tidevarv började?

      De olika kinesiska upproren mot brittiskt styre och annat utländskt inflytande – vad var de om inte ur etnisk/kulturell nationalism sprungna? Var alltså den utländska kolonisationen av godo, eller ondo? Om kinesernas nationalism orsakade upproren, så måste ju de ha varit fel med Macrons logik. Likaså algeriernas uppror mot franskt kolonialstyre – och hur skall man från Macrons synvinkel förklara “pied noir” som de ibland kallades?

      Var alltså en viss Vasas revolt fel? Med Macrons logik var såväl franska revolutionen som Napoleons maktövertagande fel – revolutionen sökte ett enande ideal bortom religion, kultur, och etnicitet: det rationella förnuftets obarmhärtiga logik skulle råda i sin yttersta manifestation giljotinen, och vad var Napoleons statsbygge om inte grundat i nationalism. Var Boudiccas uppror mot Rom rätt eller fel? De skattebetalande medborgare i de nordamerikanska kolonierna som gjorde uppror mot ett mångkulturellt imperium, var deras uppror rätt eller ej, med Macrons logik?

      Frukta bör folket, när en dåre sitter på tronen.

      Alexander den Stores korta välde – var det rätt eller fel enligt Macron, tro? Islamska Statens försök till en mångkulturell stat? Vad berodde krigen i Skandinavien på, före först Danmark, sedan Sverige och slutligen Norge och Finland blev nationer? Det är ju med nationsblivandet det rått fred mellan de skandinaviska ländernas folk.

      Kanske anar Macron och dess anhang sanning: att olika folk är olika, och att lika barn leka bäst.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  11/12/2018

        Felet nästan alla globalister gör är att de verkar tro (eller vill få andra att tro) att nationalism betyder att man vill ha det som i Nordkorea ungefär. Stängda gränser, isolering och likriktad inhemsk kultur och tradition.

        Det finns ju ingen konflikt mellan att ha en suverän nationalstat men samtidigt spela stor roll på den internationella arenan, öppna upp för såväl studenter som yrkesutövare att komma till landet samt ha medborgare som arbetar internationellt. Schweiz visar att det går alldeles utmärkt, dessutom med bibehållen god ekonomi, stort demokratiskt inflytande och bistånd till svaga grupper i dåligt fungerande regioner.

        Svara
  20. Tor

     /  11/12/2018

    Emmajnuel Makjon känns lite som Frankrikes svar på Lööf.
    Full av politiska floskler som inte betyder någonting.
    Han lovordade patriotism men fördömde nationalism.
    Det är ju samma sak!

    Vill starta en EU- arme men vill inte betala sin del i NATO.

    Svara
  21. Skeptisk

     /  11/12/2018

    ”Liberala” ungdomsförbundet vill införa statliga pekpinnar och begränsningar i föräldraförsäkringen och låter som någon från V. Liberal, individens frihet och möjlighet att styra sitt liv och sina val. Tydligen inte så mycket iaf.
    https://www.expressen.se/debatt/foraldraledigheten-ar-inte-helig-korta-den/

    Svara
  22. Johan A

     /  11/12/2018

    Detta är något som verkligen borde utredas och belysas sakligt. Det är ju inte bara där som detta är ett fenomen. Vet ni var någonstans vi också kan hitta praktiskt enbart kvinnor och som är marinerat i genus och feminism? Förskolorna! Kan berätta på att jag på nära håll bevittnat hur nya, unga förskolelärare (kvinnor runt 25 år) går och blir utbrända på under ett år. Alla dessa vittnar om mobbning, utfrysning samt frustration över hur barnen inte ”vill” ta till sig genuslärans förlovade budskap. Ja, givetvis skyller de på patriarkatet rakt igenom vill absolut inte se sin del i den sneda könsfördelningen på arbetsmarknaden genom att söka sig till ett traditionellt kvinnoyrke, men det är en annan historia.

    Svara
    • Skeptisk

       /  11/12/2018

      Nånannanismen i ett nötskal. Feministiska kvinnor på typiska kvinnoyrken klagar över snedfördelning på arbetsplatserna. Finns bara ett sätt att bemöta dem: Vad har DU gjort för att förändra bilden, med dina val i livet? Varför har DU inte en ingenjörsexamen, är programmerare eller liknande? Varför har DU inte ett jobb i en bransch som kräver utejobb, pendling, arbetsresor, mätbara prestationsmål mm.? Vilka risker har DU tagit för att öka din lön? Vilka är kvinnorna som ska jobba i mansdominerade yrken? If not you, who? If not now, when?

      Enligt min mening börjar man gräva där man står och jobbar med sig själv först. Sen kan man börja klaga på andra. Men det är alltid nån diffus annan som ska. Om kvinnor som faktiskt jobbar i mansdominerade miljöer säger något kan man ta dem på allvar, men av nån anledning är det inte de som ropar högst. De brukar vara kvinnor som föredrar just den direkta tonen i de miljöerna och inte står ut med intrigerna på kvinnodominerade arbetsplatser.

      Svara
      • lensof

         /  11/12/2018

        Dessutom är det faktiskt så att ”systrarna” inom sjukvård, förskola/skola och socialtjänst är oerhört kritiska och avvisande mot de kvinnor som går sin egen väg och väljer icke-kvinnliga yrken. Inte sällan blir det till tyst mobbing och utstöttning. När det sen visar sig att kvinnorna med otraditionella yrkesval får bättre lön och pension vilket ger dem inte bara egen trygghet utan också självständighet, ja då ligger angreppen nära hat.

        Det är inte patriarkatet som idag bromsar jämställdheten. Det var så förr men idag har vi andra lagar och andra möjligheter. Det är det falska systerskapet som bromsar.

        Skrivet av en som gått sin egen väg men som också fått betala för det socialt.

        Svara
  23. Ivar L

     /  11/12/2018

    Se denna…
    https://www.svtplay.se/video/19525952/varlden-enligt-xi

    ”Vad vill Kinas starke man? På bara fyra år har ledaren Xi Jinping tagit ett järngrepp om världens folkrikaste land. Xi kallas för ”presidenten över allting” och hans kultstatus bara ökar i takt med att han tar alltmer plats vid sidan av Vladimir Putin och Donald Trump. Plötsligt är det Kina som visar vägen mot frihandel och ett bättre klimat. Men vart går den? Och vad är priset?”

    Att Västvärlden placerat så mycket av produktion i Kina och dessutom sålt mängder av kunnande, hamnar med mera kommer nog visa sig vara ett stort stort misstag. Vi har lärt Kineserna hur de skall ta över världen i princip.

    Att frysa ut Putin har nog inte heller varit särskilt geopolitiskt smart. Kineserna är precis som Saudi Araberna oerhört långsiktiga. Kvartalskapitalismens blindhet för långsiktiga effekter har varit deras bästa vän i arbetet att nå världsherravälde. Naturligtvis har inte Saudierna en chans i längden, det här vinner Kina, men ett muslimskt Europa i deras ledband är nog inget de har något emot heller. Bara ett av många tänkbara scenarier med Kina i centrum…

    Första halvan av dokumentären handlar mest om Xi:s uppväxt och karriär men i den andra får vi däremot en ganska tydlig bild av vart Kina är på väg och året 2049 kommer vara betydelsefullt.

    Svara
    • Senior

       /  11/12/2018

      Precis så.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/12/2018

        Processen är långsam men Västvärlden måste helt omvärdera sin syn på världen om inte Kina skall ta över i slutet av århundradet. I min bok är USA inte paradiset på långa väger men jag lever mycket heller i en värld dominerad av USA än av Kina. Som de sa i dokumentären, Kina är redan idag värre än Orwells 1984. Kanske delvis en överdrift men inte särskilt mycket.

        Dessutom eldar Europas malliga fjantinställning till Ryssland och en del Östeuropeiska länder på Kinas möjlighet att vinna inflytande i Europa via Ryssland. Jag tror vare sig Ryssland eller t.ex. Ungern (som delvis öppnat upp Kina) vill ha kinesisk dominans i Eurasien egentligen men om vi inte ger dem ett val så kommer de att gå i den riktningen. De är dessutom ekonomiskt svaga vilket gör att Kina kan göra med dem ungefär som de gjorde i Sri Lanka och kommer att göra i Afrika. Ge frikostiga lån och finansiering men med förbehåll som förr eller senare kickar in och ger Kina det avgörande inflytandet.

        Kina är ett fascinerande land men också oerhört farligt.

        Svara
        • Ivar L

           /  11/12/2018

          Fel i texten: Ungern har inte ”öppnat upp Kina” såklart. De har öppnat upp mot Kina. Tillåtit diverse investeringar och vad det nu är. Ungern är inte ett ekonomiskt starkt land skall man minnas.

          Svara
  24. Ivar L

     /  11/12/2018

    Hehe…
    Här är en gensustudent som oroar sig över att Arpi kanske inte kommer att vara tillräckligt tydlig med definitionerna i sin bok:

    Som om diciplinen själv skulle ha någon slags primer där de exakta betydelserna av följande spaltas upp:
    – postmodern teoribildning
    – genusvetenskap
    – genusteori

    Att överhuvudtaget rada upp de där luddiga begreppen och låtsas att de är väldefinierade termer (jmf. med t.ex. ”inflation”, ”kol 14”, ”relativ hastighet”) visar ju vilken total brist på fundament genusteori har.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Haha… det blir ännu bättre. ”Exakta definitioner” är ju inget genusvetare gillar (manligt förtryck) så herr studenten fick söka sig en lite mer luddig term: ”relevanta definitioner”.

      Sedan kan ju var och en fundera på hur en definition skall kunna vara relevant utan att vara exakt. Genusideologin alltså…. Hur länge till skall den här farsen pågå?

      Svara
      • Senior

         /  11/12/2018

        👍🏻

        Svara
      • Grodan Boll

         /  11/13/2018

        Det handlar om att göra för sammanhanget relevanta definitioner.

        Låter som väldigt dynamiska definitioner i mina öron, vilket var precis vad kritiken gällde.

        Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      I och för sig roligt med en genusvetarstudent som faktiskt vågar sig på att gå i polemik (är det en slump att det är en man?) men samtidigt rätt tragiskt. Han kommer ju ingen vart med sina försök att argumentera. Det blir nästan lyteskomik:

      Svara
      • Ivar L

         /  11/12/2018

        Svara
        • Ivar L

           /  11/12/2018

          Min personliga gissning är att ”strukturerna” i själva verket är biologin. D.v.s. det är den till stor del medfödda skillnaden mellan könen som skapar det utslag som genusideologin tror har sociala orsaker.
          De har gjort det fundamentala misstaget att inte se att sociala beteenden är grundade i biologiska beteendemekanismer som visserligen är anpassningsbara men som utslaget på en hel population blir synliga.
          Sedan har de dessutom sänkt ner hela detta missförstånd i den postmoderna vänstergrytan och blandat in allt kommunister älskar och vips har de fått en härlig röd sörja som är fundamentalt politisk och rationellt värdelös som vetenskap.

          Svara
        • Skeptisk

           /  11/12/2018

          Social struktur: förslag på definition. Sociala interaktioner mellan individer som påverkar beteenden hos individer. Sociala interaktioner kan genom straff/belöning förstärka beteenden och kan mätas i respondentens hormonbalans, t ex stress. Dessa kan studeras på gruppnivå om det är frekvent och signifikant (p<0,05) förekommande i populationen man studerar för att räknas som struktur.

          Svara
          • Ivar L

             /  11/12/2018

            Räcker inte eftersom en sådan mätning fortfarande inte bevisar att strukturen i grunden är social. Det måste till något som visar att den är oberoende av biologin. T.ex. könsoberoende, inte visar någon korrelation till ärftlighet (t.ex. likhet inom släkter) o.s.v.

          • Hade vi inte en definition för några år sedan som innebar att ”strukturen” förde ett egen liv, helt oberoende av människor som upprätthåller den.

            Vill minnas att oaktat samtliga mäns handlingar så fans patriarkatet kvar, och så vidare.

      • Senior

         /  11/12/2018

        👍🏻

        Svara
    • Senior

       /  11/12/2018

      Detta kommer att bli tjatigt:
      Precis så.

      Svara
    • Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      ”[Vi letar] efter och konkurrerar om att hitta bästa möjliga partner för ändamålet [sprida våra gener]. Utifrån ett sådant perspektiv ligger den potentiella konkurrensen främst inom det egna könet, inte mellan de olika könen.”

      Rätt trivialt men samtidigt helt fundamentalt och totalt förbisett av nästan alla genusforskare.

      Svara
    • Skeptisk

       /  11/12/2018

      Finns ingen som kan vara mer elak mot kvinnor som andra kvinnor. Och de tävlar jämt. Män accepterar en ordning tills de vet de kan hävda sig. Tar man i för hårt kan maktkampen bli fysisk. Det undviker även den starke eftersom nästan alla män kan få in en skadlig träff. Undvik riktig fysisk strid i det längsta.

      Svara
  25. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • G

       /  11/12/2018

      Svara
    • G

       /  11/12/2018

      KARLW39 kallar sig ”Democratic Socialist”…

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/13/2018

        promote anti-democratic Fascism

        Oh.. that kind of fascism.

        Svara
  26. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Lite censur har väl aldrig skadat?
      Undrar om Maos lilla röda och Kapitalet också är ”olämpliga” enligt Joel.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/13/2018

      Double plus good double think.

      Han flippar ju som en galning mellan att förespråka censur och att hävda att han inte gör det. Är han inte medveten om det? Framför allt som folk vill att han förtydligar just för att inte missuppfatta honom!

      Svara
  27. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Mikael G

       /  11/13/2018

      Verkar som Jordan hamnat i dåligt sällskap .

      Svara
  28. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • G

       /  11/12/2018

      Mmm. Men även denna inkluderar ju ”rasistisk statistik” så vänstern lär väl avfärda den så fort som möjligt….

      ”92 procent män i kriminella gäng

      Den typiske i kartläggningen är 19 år. 92 procent är män. 67 procent är födda i Sverige, men en majoritet har rötter i andra länder, antingen genom att själva vara födda i ett annat land eller har någon förälder som är det.

      45 procent har en psykiatrisk diagnos, men få har en allvarlig sådan.

      92 procent har klarat grundskolan. Nära hälften har klarat gymnasiet och över 8 procent har klarat både gymnasiet och högskolestudier. I den vänsterextrema miljön har en av fem högskoleutbildning jämfört med strax över en procent inom nätverk och gäng.”
      https://www.svt.se/svttext/web/pages/163.html

      Svara
    • G

       /  11/12/2018

      Noterar att Ardalan Shekarabi (S) *gillat* Amirs tweet.

      Svara
    • G

       /  11/13/2018

      Detta tror jag dock inte stämmer, endast AFA måste ha fler än ynka 193 sympatisörer i hela landet, men att så många som 12,4 procent är födda utomlands är ändå ganska uppseendeväckande…

      ”Fler höger- än vänsterextremister

      Institutet för framtidsstudiers nya rapport visar att det finns nästan dubbelt så många höger- som vänsterextremister i Sverige.

      Enligt rapporten kan 382 individer kopplas till vit makt-miljön och 193 personer till den autonoma vänstern (vänsterextremister).

      -Vit makt-miljön är på frammarsch, säger Christoffer Carlsson, kriminolog på Institutet för framtidsstudier.

      12,4 procent ur den autonoma vänstern är födda utomlands, jämfört med 2,9 procent för vit makt-rörelserna.”
      https://www.svt.se/svttext/web/pages/111.html

      Svara
      • Pether

         /  11/13/2018

        Så 382+193 vänsterextremister? För nazism är trots allt en vänsterideologi. Meeeen, det kan man fan aldrig få folk att fatta när de är upptagna med sin fascistiska brunsmetning.

        Svara
  29. G

     /  11/12/2018

    ”M och SD samarbetar i Staffanstorp

    Moderaterna och Sverigedemokraterna inleder ett samarbete i Staffanstorp i Skåne, enligt ett gemensamt pressmeddelande på måndagen.

    -Vi hade kunnat styra ensamma i minoritet, men tillsammans med SD blir det en tydlig majoritet i kommunfullmäktige, säger kommunalrådet Christian Sonesson (M) till Sydsvenskan.

    M fick 42,7 proc och SD 11,1 proc av rösterna i kommunvalet i Staffanstorp.

    SD, KD, M och ett lokalt parti ingår i ett samarbete om styret i Sölvesborg, och i Hörby styr SD i minoritet.”
    https://www.svt.se/svttext/web/pages/109.html

    Kul se att det fortfarande finns vuxna människor inom M på sina håll.

    Svara
    • G

       /  11/12/2018

      ”..[..]..
      – Under den här mandatperioden som har gått så har vi märkt att Sverigedemokraterna ligger väldigt nära oss rent politiskt, säger Christian Sonesson (M) till SVT Nyheter Skåne.

      – Man kan alltid fundera över om man ska styra ensam i minoritet med 43 procent. Eller om man ska skapa ett politiskt handlingsprogram, som det finns majoritet kring. Då har vi valt att göra det sistnämnda.

      Christian Sonesson har inte pratat med partiledningen om hur den ser på samarbetet med Sverigedemokraterna.

      – Jag har inte pratat med dem än. Det får väl återstå att se vad de säger.

      – Det här strider mot partiets riktlinjer. Vi ska inte samarbeta med SD lokalt, regionalt eller nationellt, säger Anders Edholm, vice partisekreterare i ett mejl till SVT Nyheter Skåne.

      M och SD får 54 procent i kommunfullmäktige och har gjort upp i frågor som integrationsplikt för nyanlända, att sätta upp övervakningskameror, införa tiggeriförbud, anställa kommunala ordningsvakter och kommunens verksamhet ska vara fri från religiösa uttryck.

      – Man har sett exempel från andra kommuner där man har separata badtider eller ritualslaktat kött i skolmåltiderna. Det är några exempel på det, säger Sonesson

      Kommer man att få bära slöja?

      – Det är inte en fråga för kommunerna att avgöra först och främst.

      Staffanstorp är inte den första kommunen där M inlett samarbete med SD. Det förekommer i olika former även i Hörby, Trelleborg och Sölvesborg.”
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/m-och-sd-samarbetar-i-staffanstorp

      Svara
  30. Varför är det konstigt att människor mår dåligt på en arbetsplats där alla måste gå på äggskal hela tiden och vara extrem rädda för att säga ”fel”, eller för den delen bara att tänka och ha fel åsikter om något?

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Min arbetsplats har gått i den riktningen på senare år. All kritik måste lindas in i tjocka lager av bomull, ingen vågar tycka något på mejl, de flesta diskussioner har dött. Helt djävla outhärdligt. Paradigmskiftet hos oss kom med en ny HR-avdelning och en kader nya, i huvudsak kvinnliga chefer. Funderar på att sluta. Det är inget kul att jobba på en plats där hur man säger något är viktigare än vad man säger och gör.

      Svara
      • Senior

         /  11/12/2018

        Dito

        Svara
        • Ivar L

           /  11/13/2018

          Ja, på sikt påverkar den produkt eller tjänst man producerar. Det blir sämre överlag.

          Svara
  31. G

     /  11/12/2018

    ”Tre afrikaner häktade för gruppvåldtäkt på Södermalm

    Strax före midnatt på fredagskvällen ska en kvinna ha blivit våldtagen i parken Björns trädgård på Södermalm. Tre män har nu häktats vid Stockholms tingsrätt misstänkta för brottet.

    Häktningsframställningarna visar att männen är 18, 20 och 29 år gamla. Två av dem är somaliska medborgare medan den tredje är eritrean.

    Nyheter Idag har också funnit att två av männen är dömda för brott sedan tidigare. 18-åringen har bland annat begått misshandel och narkotikabrott. 20-åringen är dömd för flera fall av stöld och narkotikabrott.

    Aftonbladet uppger att en av männen sedan tidigare är misstänkt för en våldtäkt som ska ha skett i februari.”
    https://nyheteridag.se/tre-afrikaner-haktade-for-gruppvaldtakt-pa-sodermalm/

    Det var ju själva attans, inte toknazister den här gången heller….

    Svara
  32. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • MiT

       /  11/12/2018

      Svara
      • Ivar L

         /  11/12/2018

        Det värsta är att sådana där Joeltyper är hycklare. De skulle inte tveka en sekund att förbjuda det mesta bara de får chansen. Vi har ju sett det med både sociala medier och föreslagna grundlagsförändringar under denna mandatperiod. Deras stöd för yttrandefrihet är bara läpparnas bekännelse när de vet att det är påbjudet.

        Svara
        • weasel

           /  11/12/2018

          Joel Stade är uppenbarligen en censurivrande idiot och fick han som han ville skulle vi väl ha offentliga bokbål.
          Jag har både Mein kampf och Kommunistiska manifestet i bokhyllan. Och jag tycker att det är jävligt bra att dom är utgivna – för om dom inte vore utgivna skulle jag ha svårt att ta avstånd från det som står i dom.
          Jag har till och med läst bibeln utan att för den sakens skull bli kristen, men Joel kanske är en sådan som tror på och älskar allt han läser…

          Svara
          • Ivar L

             /  11/13/2018

            Vem vet, den kanske inte läser alls?
            Ibland undrar man ju…

  33. G

     /  11/12/2018

    ”Lars L: För att bevara svensk luciakultur ska ni äta fläsk och dricka bärs i ottan

    Tänk om de råbarkade, språkmissbrukande, nationalistiska, antifeministiska, populistiska så kallade Svärjevännerna hade styrt utvecklingen av svenska traditioner de senaste 250 åren. Hemsk och orimlig tanke, jag vet, men försök.

    Luciafirandet hade sett så annorlunda ut.”
    https://web.archive.org/web/20181112155510/https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/for-att-bevara-svensk-luciakultur-ska-ni-ata-flask-och-dricka-bars-i-ottan/

    Svara
    • weasel

       /  11/12/2018

      Hahaha 🙂
      Ännu en halmdocka från herr Lindström. Mig veterligen är det inte en enda ”svärjevän” som någonsin har hävdat att ingenting någonsin får förändras en enda millimeter på flera hundra år.

      Eftersom Lindström är rabiat motståndare mot traditioner och tycker att alla människor bör vara öppna för förändringar så väntar jag nu på hans nästa krönika där han spyr galla över muslimer som vill hålla fast vid sin gamla tradition att inte äta skinka….

      Svara
    • ”råbarkade, språkmissbrukande, nationalistiska, antifeministiska, populistiska”

      Språkmissbrukare kan han vara själv.
      De övriga är mer eller mindre hedersbetygelser.

      Svara
  34. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Hans ansats är ju totalt ologisk.

      Det är ju inte Sverigevänner som velat avskaffa Lucia utan det är ju hans anhang som får tokspel av att en vacker kvinna med ljus i håret går tillsammans med vackert sjungande tärnor och lite tomtenissar den 13 december. Detta har Sverigevänner och i princip alla andra svenskar funnit helt oproblematiskt och det har på ett naturligt sätt utvecklats genom tiderna som gått till en synnerligen trevlig, vacker och stämningsfull tradition.

      Sedan kom sådana som Lars och fick tokspel och gör precis allt som de kan för att förstöra alltihop. Detta trots att det alltså går att hitta diverse ”normkritiska” tecken i historien, som i och för sig troligen övertolkas av Lasse och kompani men i alla fall. Trots att han kan finna en massa spännande saker som män som klätt ut sig till kvinnor så finner han ju Lucia otroligt provokativt…

      Han kastar ju skit på sig själv men tror han gör motsatsen. Sicken imbecill.

      Svara
      • Rikard

         /  11/12/2018

        Hej.

        Eftersom LL är så glad i svensk historia…

        ”Varder lekare slagen, skall det alltid vara ogillt. Varder lekare sårad, en som går med giga eller fiol eller trumma, då skall man taga en otam kviga och föra upp på bäsing. Sedan skall man raka allt håret av hennes svans och sedan smörja den. Så skall man skaffa honom nysmorda skor. Sedan skall lekaren taga kvigan om svansen. Någon skall slå till henne med en skarp piska. Lyckas han hålla henne, då ägde han det goda djuret och njuta det, som en hund njuter gräs. Kan han ej hålla henne taga och tåla det, han fått skam och skada, och begäre aldrig mer rätt än en hudstruken trälinna.” ur Äldre Västgötalagen.

        LL bör betänka hur denna lag är applicerbar på honom.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS Personligen hade jag gärna sett denna lag tas i bruk. Journalister och kultur’arbetare’, torde ju vara den moderna motsvarigheten. DS

        Svara
        • Nu läste vi knappast hela Västgötalagen, men just detta har alltid varit mitt favoritstycke!

          Historien som den levdes var nog närmare Chausser, Decamerone, Rabelais, de där lakoniska islänningarna och icke minst Röde Orm än man tror.

          Svara
  35. Bonnläpp

     /  11/12/2018

    Det kallas”queen bee syndrome”.
    Intressant att vänsteranstrukna Wikipedia inte har översatt artikeln om fenomenet till svenska.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_bee_syndrome
    Finns en del filmsnuttar å Youtube också.

    Svara
  36. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
  37. G

     /  11/12/2018

    ”Efter Wallströms påhopp – nu svarar Peterson”
    https://nyheteridag.se/peterson-svarar-wallstrom-om-att-han-borde-ha-stannat-under-en-sten/
    https://www.expressen.se/nyheter/jordan-b-petersons-harda-svar-till-margot-wallstrom/

    Kontroversiell? Heh, jösses. Wallström är mer kontroversiell än vad han är. *den kontroversielle utrikesministern*

    Svara
  38. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • G

       /  11/12/2018

      Detta är okej, (S)ofia! Men fy fan på dig om du skulle skriva en bok och finansierar den via crowdfunding!!! Åh nej, tänk inte ens tanken!

      Svara
  39. G

     /  11/12/2018

    Svara
  40. En annan

     /  11/12/2018

    OT men
    WOW, nu finns det, den digitala nyhetsuppläsaren, helt animerad med AI-teknik, något jag förutsåg för säkert 10 år sedan! Tänk bara, infon skickas till mottagaren som med egen dator kan välja utseende, språk dialekt, tonfall och med egen kreativ förmåga säkert kan hitta på egna nyheter lika bra som MSM någonsin.
    Marknaden öppnar sig för app-skrivarna, välj själv; Bara glada nyheter eller lite blandat med gråtmilda eller hotfyllda!
    https://www.armstrongeconomics.com/armstrongeconomics101/ai-computers/chinas-first-ai-tv-anchor/
    The future so bright, gonna were shades!

    Svara
  41. G

     /  11/12/2018

    ”YouTube CEO calls EU’s proposed copyright regulation financially impossible

    ‘No company could take on such a financial risk’

    YouTube CEO Susan Wojcicki has once again decried the European Union’s proposed copyright directive, arguing in a new blog post that it’s impossible for a platform like YouTube to comply with the suggested regulations.

    This marks the first time the CEO has vehemently stated that YouTube does not have the technical or financial capabilities to enforce the kind of copyright restriction the European Union is seeking.

    “EU residents are at risk of being cut off from videos that, in just the last month, they viewed more than 90 billion times,” Wojcicki wrote. “Those videos come from around the world, including more than 35 million EU channels, and they include language classes and science tutorials as well as music videos.”

    Although the EU’s copyright directive will affect creators and their ability to use copyrighted content — even under the Fair Use Act — YouTube’s primary concern seems to be the financial burden associated with complying.”
    https://www.theverge.com/2018/11/12/18087250/youtube-ceo-copyright-directive-article-13-european-union

    Svara
    • Flera amerikanska tidningar blockerar redan all trafik från EU efter GDPR.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/13/2018

        Sätta idioter att stifta lagar om saker de inte begriper. Dessutom i beslutsprotester nästintill oåtkomliga för demokratiskt inflytande.

        Eller är detta vad starka lobbyister önskat? Om det täpper till inflytandet från USA tänker kanske en del europeiska medieproducenter att de skall få mer vinst?

        Svara
        • Som sagt var: Jag har sett Italiensk, Fransk och Tysk skräpkultur, den amerikanska skräpkulturen är bättre.

          Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      Usch, vilken skrämmande men helt och håller relevant text.
      En av de mest skrämmande sakerna i sammanhanget är hur otroligt fort det gått.
      ”Je suis Charlie” känns oerhört långt borta nu.

      Svara
      • Jag pendlar fram och tillbaka mellan ”under min livstid” och ”inom tio år” för när det stora islamkriget i Europa bryter ut. England, Frankrike, Belgien, Tyskland och Sverige ligger väl i täten för ”skotten i Sarajevo 2.0.”

        Svara
  42. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/12/2018

      100% jämställt som vanligt!

      Jag tittade för övrigt på en dokumentär om räddningen av de thailändska fotbollskillarna som fastnade i en vattenfylld grotta grotta i somras. Där var det 100% ojämnställt. Bara en massa män räddningsteamet. Ingen som helst normkritik gällande syrenivåer, vattennivåer eller synen på hjältar och uppoffring. Dessutom var det väldigt många vita män (kanske 49% vita, 49% östasiater och 2% svarta) i räddningsteamet och de skulle hålla på att mansplaina om hur man måste tänka i en sådan här räddningsinsats. Inget utrymme för vardagsförståelse av fysikens lagar eller kvinnliga värden.

      Svara
      • weasel

         /  11/13/2018

        Usch, det låter ju fruktansvärt 😦
        Framgick det vilken sexuell läggning männen i räddningsteamet hade och om dom identifierade sig som ”män” ?

        (Hur det gick för pojkarna i grottan struntar jag i, men räddningsteamets sexuella läggning känns som en oerhört viktig och relevant fråga…. )

        Svara
        • Ivar L

           /  11/13/2018

          De reproducerade manlig heterosexualitet på ett mycket otäckt sätt. Log inte när de talade, var besatta av tekniska saker som pumpar och lufttuber och gav raka svar utan möjlighet till tolkning på många frågor.

          Svara
  43. MiT

     /  11/12/2018

    Svara
    • G

       /  11/13/2018

      Och detta sade Nilla förra året när metoo började….

      ”Varför ställer du dig bakom uppropet?

      – Först och främst tycker jag att det känns extremt viktigt att göra motmakt på alla sätt jag kan mot orättvisor och diskriminering. Idrotten ska vara en demokratisk folkrörelse, där ska det inte finnas trakasserier eller övergrepp i någon form. Idrott ska fostra, där ska alla kunna känna sig trygga och fria. Och jag hoppas därför att uppropet ska leda till förändringar.

      Tror du att idrottsvärlden skiljer sig från andra delar av samhället vad gäller sexism, machokultur, sexuella trakasserier och övergrepp?

      – Ja, det tror jag. Jag anser att sexism och machokultur sitter ihop, och framför allt inom idrottsrörelsen hyllas den manliga idrottaren som ett ideal. Det blir problematiskt inom idrotten då utövaren främst bedöms utifrån prestationer, så länge macho-mannen presterar så behöver laget honom, eller det idrottsförbund han representerar. Kulturen lämnas oberörd och utövaren likaså. Machokultur för mig innebär att deltagarna inte får vara som de vill och att männen ska uppnå eller iklä sig vissa stereotypa ”manliga” egenskaper. Inom idrottsrörelsen innebär dessa egenskaper ofta nedvärderande och sexistiska åsikter mot kvinnliga idrottare eller så kallade ”dam”-sporter. Även machokultur och sexism genomsyrar våra strukturella förutsättningar att utöva idrott och inga särskilda kontrollorgan eller myndigheter som kanske finns i andra delar av samhället kan korrigera detta.

      Är du överraskad över det genomslag #metoo fått?

      – Både ja och nej, vi lever ju trots allt tyvärr i ett patriarkat. Men kvinnor stärker varandra. Jag tror många känner att de inte behöver känna skam, utan vågar stå upp för sig själva och varandra. #metoo är positivt, men samtidigt skrämmande, med tanke på omfattningen. Jag hoppas att uppropen leder till förändring. Män måste lyssna och ta kollektivt ansvar. Jag hoppas och tror att det blir så också.

      Kan du ge exempel på situationer där du själv stött på det här inom idrotten?

      – Jag har fått dödshot både hemskickat och via sociala medier bland annat. Även utsatt för andra trakasserier där män skriver att ”jag inte borde spela fotboll utan hellre borde vara hemma i köket”, och att bli utsatt för att andra härskartekniker är vardag för oss kvinnor på männens arena. Män vill skydda det som är deras, damlag prioriteras bort när det kommer till planer, budget och omklädningsrum. Men vi är värda det vi har, och oändligt mycket mer.

      Finns det särskilda situationer där du känt dig kränkt?

      – Att få dödshot för att jag utövar mitt arbete räcker och blir över tycker jag.”
      https://web.archive.org/web20171124034026/http://www.dn.se/sport/anja-parson-det-hetsades-om-vem-som-kunde-ta-pa-mina-brost/

      Svara
      • Gorby

         /  11/13/2018

        Lesbiska övergrepp på lagkamrater existerar också.

        ”Hon berättade om sexuella kommentarer i omklädningsrum, ovälkomna kyssar på lagfester, att hon efter en match kände sig tvingad att följa med en äldre motståndare för att ha sex i ett omklädningsrum och att hon drogats och våldtagits av en lagkamrat.

        ”Den damallsvenska spelare som berättade om hur hon blivit utsatt för övergrepp under sin tid i damallsvenskan mår i dag bra.
        Hon konstaterar att EFD har gjort vad man har kunnat förvänta sig hittills efter Metoo, men upplever att diskussionen kring vad hon själv berättade ebbade ut.
        – De gör precis det som kan förväntas av dem, men jag tycker samtidigt att det är oroväckande att man inte tar det mer seriöst. Jag tänker då även på reaktionerna från vissa landslagsspelare där vissa slog ifrån sig det här. När det kom ut, att inte folk reagerade mer på att vuxna kvinnor faktiskt utnyttjar unga flickor, det kan jag inte riktigt få grepp om. Jag tycker bara att det är hemskt och sorgligt, säger hon i dag. Hon tar som exempel att det i Fotbollskanalens enkät var 11,1 procent av de tillfrågade spelarna som sa sig blivit utsatta av någon av samma kön.”

        https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/damallsvenska-spelaren-valdtogs-av-lagkamraten/

        Svara
      • Ivar L

         /  11/13/2018

        Den här meningen är rätt bra:
        ”Det blir problematiskt inom idrotten då utövaren främst bedöms utifrån prestationer”

        Vad menar hon att man skall bedömas efter annars? Är det inte meningen att bollen skall in i målet och det skall ge poäng eller?

        Vad gäller ”dam”-sport så får hon gärna avskaffa damfotboll vilken dag hon vill och kämpa om platser i öppen klass. Det är rätt makalöst att dam-klasserna, tillkomna för att just kvinnor skall kunna spela annat än på hobbynivå, betraktas som något negatvit av en kvinnlig idrottsutövare. Vad vill hon ha istället? Eller är det ordet det är fel på? Något måste man ju för sjutton kalla det.

        Svara
    • Lurven

       /  11/13/2018

      Proffsoffer! Hur vore det att dra lite mer publik till matcherna, så att hon själv kan plocka ut mer lön.
      Damallsvenskan drog som max 2000 pers per match. AIK och Hammarby hade 23000 i snitt.
      Löneskillnad på 10ggr rimliga ur en ekonomisk synvinkel alltså.

      Svara
      • Leif

         /  11/13/2018

        Vad menar egentligen de gnällande kvinnliga fotbollsspelarna? Är det de manliga spelarna som ska överföra pengar till dem?
        Ett radikalt förslag:
        Avskaffa den speciella damligan! Låt alla lag (oavsett kön eller mix på kön) ingå i samma seriesystem. Det skulle automatiskt leda till lön efter förtjänst.

        Svara
        • Weasel

           /  11/13/2018

          Det är ett bra – och framför allt j ä m s t ä l l t – förslag , Leif.
          Men…något säger mig att Nilla Fischer inte skulle uppskatta det eftersom hon då skulle sitta på bänken i ett division 5 lag istället för att spela i landslaget…. 🙄

          Svara
    • Grodan Boll

       /  11/13/2018

      Hon, en vuxen kvinna, är bättre än P14, men inte P16.
      Det gör resten av hennes citat konsekvent, men med en väldigt svårtydd poäng.

      Svara
  44. MiT

     /  11/13/2018

    Svara
    • Som Engellau har påpekat: Staten är stor kund för vissa företag. Företag tycker som stora kunder tycker. Genusjobben i privata sektorn är trygga så länge skattepengar flyter till företagen.

      (I mitt företag upprepar vi minst årligen – från toppen ner till ‘IT-golvet’ där jag sitter – en eller flera interna kurser om etik och moral. Något som är absolut förbjudet är att – som är kutym i mellanöstern – acceptera företeelser i stil med ”om vi får kontraktet med staten så anlitar vi ministerns bror som konsult.”)

      Svara
  45. MiT

     /  11/13/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/13/2018

      Dikotomin ”arv mot miljö” som nämns i lullulltexten är typiskt feministiskt trams. Det är ingen dikotomi. Alla som seriöst arbetar med frågor som rör olika former av beteenden, psykologiska förhållanden m.m. (djur eller människor) vet att det inte är antingen eller utan både och. Däremot är det inte lika mycket av båda i alla sammanhang, men det är ingen diktotomi och forskarnas uppgift är att utforska hur förhållandet är mellan de två inte att utse en vinnare.

      Svara
  46. MiT

     /  11/13/2018

    Svara
    • Olof

       /  11/13/2018

      Inte för att jag håller med, men om det ena oundvikligen leder till det andra spelar det inte så stor roll om steg 1 är mindre farligt än steg 2.

      Jag håller inte med Utlandssvensk om allt, men den historiska avsaknaden av framgångsrika samhällen med balanserad eller omvänd ‘könsmaktsordning’ väcker ju funderingar runt hur instabiliteten uppstår…

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  11/13/2018

        @ Olof,

        ”Jag håller inte med Utlandssvensk om allt”

        Jag är inte ens säker på att jag fullt ut håller med mig själv 🙂

        ”men den historiska avsaknaden av framgångsrika samhällen med balanserad eller omvänd ‘könsmaktsordning’ väcker ju funderingar runt hur instabiliteten uppstår…”

        Det kom ett väldigt relevant inlägg från Katerina Janouch nyligen:

        ”Feministerna som hatar Jordan B Peterson vill i smyg ha män som han”

        ”Feminismen, som jobbat hårt för att kastrera sina egna “vita” män – och istället blint acceptera andra mäns vedervärdiga kvinnoförtryck. Samtidigt som de i smyg längtar efter en riktig karlakarl som är macho rent sexuellt.”

        ”de klankar ner på Jordan B Peterson som tycker att män ska vara män, och låtsas som om de vill ha ett neutrum till partner, när de sen i smyg blir vilda av lust inför tanken på en riktig karlakarl som greppar tag i deras kropp och lägrar dem som en äkta vilde. För sanningen är att de inte tänder på de avkönade, kastrerade, förtryckta och osäkra sojapojkar som deras aggressiva feminism tvingat fram genom ett dominant skräckvälde. För när de lyckats kastrera sina egna män är deras libido med ens lika död som hans slaka penis, lika impotent som hans avkönade maskulinitet. Därför sexdrömmer de i smyg om den skäggige, grove, muskulöse taliban som inte accepterar protester och som slänger ner dem i sängen med ett grottvrål. De läser “50 shades of Grey” och längtar efter att få vara lika undergivna, bundna och piskade som Anastasia.”

        http://katerinamagasin.se/feministerna-som-hatar-jordan-b-peterson-vill-smyg-ha-man-som-han/

        Enligt mig fångar detta mycket väl hela den problematik som vi har ältat några gånger. Kvinnor föraktar svaga män och män som ger kvinnor makt över dem är just svaga. Därav följer att det är en garanterad kulturell och även evolutionär återvändsgränd med samhällen som ger kvinnor beslutande politiskt inflytande. De är helt enkelt självförstörande.

        Eller?

        Svara
    • Bamse

       /  11/13/2018

      Så den man som vill försöka förbättra sig själv så att han kan bli något, som tycker att kvinnor absolut är värda samma chans men att jämställdhet i betydelsen lika utfall till varje pris inte nödvändigtvis är en jättebra idé – en sådan man är alltså jättefarlig? Hur då om man får fråga? Annat än för den som vill göra karriär på offerkoftsgenusflumfeminism vill säga?

      Jag håller helt med Jordan om att vi inte kan ha lika utfall som enda mätare på om resultatet är bra eller inte. Det är av minst lika stort betydelse hur man gick till väga för att uppnå utfallet i fråga.

      Svara
    • Hmm, profilbild med bar överkropp, ”Triathlete, founder & CEO” i beskrivningen.

      Positionering mot andra han ser som alfa-hannar?

      Svara
  47. G

     /  11/13/2018

    facebook.com/100001246056672/posts/2166749913376523/

    Svara
    • Ivar L

       /  11/13/2018

      Men återigen, precis som Westerholm röstade på L röstade väl Thomas Gür på moderaterna?

      Oavsett om jag tycker han har rätt eller fel i sakfrågorna så är han komplett dum i huvudet om han röstade på moderaterna både 2014 och 2018 trots att han har allvarliga och konkreta invändningar mot flera centrala beslut de fattat.

      Jag blir snart spyfärdig på alla malliga moderater som minsann inte röstade SD men som är missnöjda över att M inte gör det som SD både säger att de skall göra och kommer att göra. Denna gång att rösta MOT public serviceförslaget.

      Om denna fråga var viktig för Gür borde han röstat SD för de var synnerligen tydliga i frågan redan innan valet. Det var de med DÖ och MÖK också. Om man inte gillar parti vad gör man då i ett demokratiskt samhälle?
      D å r ö s t a r m a n p å e t t a n n a t p a r t i.

      Svara
  48. heraldikern

     /  11/13/2018

    Först tillsätter man en Generaldirektör som Lena Ag. Sedan får hon fria händer att rekryterara resten av ledningsgruppen och då blir det bara kvinnor. Naturligtvis. Var det inte jämställdhet man skulle främja med den här myndigheten?

    Så redan där kan man konstatera att det sket sig ordentligt. Om sedan ledningsgruppens kvinnor i stort sett bara rekryterar kvinnor med undantag för en och annan ”hederskvinna”, och alla är kvinnosakskvinnor med karriärambitioner, skiter det sig ordentligt och det kan då bara gå på ett sätt.

    Att Regeringskansliet har kunnat tillåta detta visar ju att man inte tar det där med jämställdhet så där värst högtidligt.

    Svara
  49. Senior

     /  11/13/2018

    Skådespelet rullar på:
    Den förment borgerliga partiledaren i C vill inte ge SD inflytande i borgerlig politik med hjälp av M/KD, utan lämnar därmed walkover till S/V att ge SD inflytande i en socialistisk politik…..

    Nu måste väl ändå folk begripa att vår ”valfrihet” gällande alternativen i (S)juklövern bara är ett socialistiskt skådespel.

    https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/annie-loof-darfor-sager-vi-nej-till-ulf-kristersson/

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  11/13/2018

      nu har hon berättat länge nog vad hon och c inte vill
      nu vill vi veta mer exakt vad hon vill

      Svara
      • Ivar L

         /  11/13/2018

        Få ett internationellt toppjobb. Bilderberg kollar vad hon gör och belöning kommer när pajaserierna i Sverige är avslutade.

        Svara
  50. MiT

     /  11/13/2018

    Svara
    • Pether

       /  11/13/2018

      Ogillar du när någon ljuger om en person? Ja, du är du fascist.

      Svara
      • Steerpike

         /  11/13/2018

        De stora är inte stora i kraft av sig själva, utan i kraft av de andra, i kraft av alla dessa som finner behag i att förklara dem för stora. I kraft av de mångas mindervärdighet tornar all denna ära och värdighet upp sig. I kraft av de mångas litenhet och feghet uppstår denna hopade storhet, och i kraft av de mångas frånhändande av makten denna väldiga makt. Utan lydnad är befälhavaren inte möjlig, utan tjänaren inte härskaren – Robert Walser

        Svara
    • Ivar L

       /  11/13/2018

      Lite härlig klassisk Arnstadism. Tungt artilleri, pansar och gevär – under röda fanor.

      Svara
  51. x

     /  11/13/2018

    Ännu en av de ”goda” som råkat hamna i tinget helt oförskyllt:

    Känd artist döms för grova hot
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kand-artist-doms-for-grova-hot

    Kleerup åtalas för dödshot mot exflickvän
    http://www.friatider.se/kleerup-talas-f-r-d-dshot-mot-exflickv-n

    Svara
  52. x

     /  11/13/2018

    Nyköpings kommun tvingas låna 600 miljoner för att klara investeringar
    Visst är det märkligt?
    Tur att de har tagit emot så många lönsamma invandrare, för om de inte gjort det så hade de fått låna ännu mer.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nykopings-kommun-tvingas-lana-600-miljoner-for-att-klara-investeringar

    Svara
    • Och staten, dvs hela Sveriges skattebetalare står som garanter. Kommuner kan inte gå i konkurs.

      Svara
  53. MiT

     /  11/13/2018

    Svara
    • Skeptisk

       /  11/13/2018

      ”Biologismen gör det obehagligt att vara feminist”. Nej. Biologin gör det eftersom moderna feminister inte förstår biologi eller statistik. Allra minst Veronica Palm..

      Svara
      • En dag kan det bli så att feminismen gör det obehagligt att vara biolog.

        Hypathia, Bruno, Galileo …

        Svara
    • ”… att vår muskelstyrka, benstomme, hörsel, luktsinne, hormoner, preferens för personer eller idéer, [lång lista som är självklar utanför Sverige] skulle styras av vårt biologiska kön …”

      Svara
    • Ivar L

       /  11/13/2018

      Det finns ingen ”knivskarp gräns mellan kvinnor och män” och det säger Jordan gång på gång. Veronica begriper inte skillnaden mellan det individuella fria valet och det totala utfallet på hela populationen. Det Jordan beskriver hindrar ingen från att göra de det den vill, det han beskriver är utfallet, i det här fallet i Sverige när många gör just detta.

      Svara
  54. MiT

     /  11/13/2018

    ”Afghanledarens familj har köpt en Lexus”
    https://samnytt.se/afghanledarens-familj-har-kopt-en-lexus/

    Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 5 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: