Krossa bästis-normen!

Normkrossarna är igång igen, den här gången är det ”bästisnormen” som är i deras sikte

Det är tydligen förlegat att ha en bästis när man är liten och det ska inte uppmuntras!

– Vi jobbar aktivt mot exkludering i skolan. Från skolans håll har de allra flesta passerat sådant, säger hon.

Det är exkludering med bästisar tycker Pernilla.

– Begreppet ”bästis” är så förlegat att det minsta man kan begära är att inte skicka ut sådant material. Värst av allt är det finns ensamma barn som inte har någon, där ”en bästis” är riktigt långt bort. Att då få sådant material utdelat i skolan … det är ångest.

Så om någon inte har en bästis eller är ofrivilligt ensam så ska inga andra heller få ha en bästis? Är det inte bättre att lägga krutet på att hjälpa de ensamma i stället så de slipper vara ensamma? Vad blir bättre om ingen annan heller har en sån där ”förlegad” bästis?

Pernilla Olsson understryker vikten av att motverka det hon beskriver som ”bästis-normen” genom att bredda begreppet ”kompisar” till att bli mer inkluderande.

Ledsen men verkligheten funkar inte så.

Ingen rangordning, ingen exkludering och ett utbyte av begreppet bästisar är något att uppmuntra, menar hon.

– Ingen ska tro att jag inte uppmuntrar goda vänskaper, tvärtom. Om vi breddar begreppet till att inte rangordna tror jag fler känner tillhörighet säger hon, säger hon och fortsätter:

– Ensamhet och psykisk ohälsa är ett stort problem bland barn i dag. Vi kan motverka det genom att uppmuntra dem att leka många tillsammans och bjuda in varandra.

Tror inte Pernilla är lika god vän med precis 100% av alla människor hon möter i sitt liv, jag gissar att hon har en eller ett par som är henne lite närmare än andra, dv hon rangordnar. Det är så vi funkar. Och de som är närmast är oftast de som hängt med sen man var liten. Sen kan andra också bli nära vänner senare i livet såklart men det är lite svårare, de som man har sen barnsben har man ”gratis” senare i livet så att säga.

Breddar man begrepp så devalverar man dem också samtidigt. Eller förvandlar det till något annat.

Och när ensamhet och psykisk ohälsa är reella problem, blir det då bättre om fler inte får ha någon sån där ”förlegad” bästis? Det bästa vore väl om fler hade en bästis när de var små? Ja om alla hade en bästis? Det får de inte om ingen annan heller får ha någon genom att kalla det för ”förlegat” och motverka ”bästis-normen” osv, det blir bara fler som inte har någon.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

109 kommentarer

  1. Jonas

     /  12/04/2018

    Sorry, men jag håller med henne.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2018

      Det får man självklart göra!

      Svara
    • Weasel

       /  12/04/2018

      Jag håller med henne om att det är synd om de barnen som inte har någon bästis.
      Men dom får ingen bästis även om boken förbjuds.

      Det verkar dock vara väldigt , väldigt svårt för sådana som Pernilla att förstå att man inte kan lagstadga eller förbjuda folks tankar och känslor. 🙄

      Svara
    • Dreadlock

       /  12/04/2018

      Fattar inte vad hon vill ha sagt : Men du kanske kan förklara vad hon menar eftersom du håller med :

      ” – Ingen ska tro att jag inte uppmuntrar goda vänskaper, tvärtom. Om vi breddar begreppet till att inte rangordna tror jag fler känner tillhörighet säger hon, säger hon och fortsätter:

      – Ensamhet och psykisk ohälsa är ett stort problem bland barn i dag. Vi kan motverka det genom att uppmuntra dem att leka många tillsammans och bjuda in varandra.”

      Det första som slår mig är att man talar om 8 åringar (Andra klass) Inte direkt då ensamhet och psykiskt ohälsa brukar manifesterar sig,inte i den åldern. Det kommer betydligt senare. Sedan fattar jag inte varför avlägsnande av ”Bästis” skulle då innebära en skjuts framåt för att förebygga psykiskt ohälsa. Det hela verkar en smula idiotiskt, milt uttryckt. Barn är inte gjorda av maräng som smälter så fort det regnar utomhus. Lite larvigt kanske. Eller ?

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/04/2018

        Det verkar som om man vill trycka in vuxenbegreppet ”Rangordning” in en helt ny kontext av 8 åringar. Förutom att detta är helt klart en projektion av en PK vuxen, så dessutom vad vet man om 8 åringars psykologi. Att ha en bästis behöver inte betyda att man hatar alla nadra i samma grupp 8 åringar. men det krävs väl en PK-Vuxen för att komma på ideén att 8 åringar inte är kapabla att älska/hata/ogilla/ gilla . Ett jäkla hyckleri är vad det är. Inte minst när en 10 åring ser hur vuxna uppför sig på twitter idag. Släpp sargen och kom in i matchen.

        Svara
      • weasel

         /  12/05/2018

        Precis, Dreadlock.

        Och…om vi vänder på Pernillas resonemang …;
        om man nu vill motverka ”ensamhet och psykisk ohälsa” bland 8-åringar så är det ju kanske en bra idé att börja med att INTE säga till 8-åringen som har lyckats få en ”bästis” att han inte får ha en sådan… :/

        Svara
      • Jonas

         /  12/05/2018

        8-åringar är mer medvetna än ni verkar tro. Jag hade inte reflekterat över det här tills för ett par år sen när jag råkade överhöra några barn som berättade vem som var deras bästis och det visade sig att ingen hade en gemensam bästis. Lite förutsättningen för att det ska funka är att man har en matchande bästis.
        ”Smartaste bästa tjejgänget”-mentaliteten har en exkluderande funktion och det är inte skolans uppgift att synliggöra vem som är inne och vem som exkluderas, om det inte är för att krossa dess stinkande struktur.

        Svara
        • Senior

           /  12/05/2018

          Man kan tycka vad man vill om det, men det är en del av människans natur.
          -Och det fyller faktiskt en funktion.

          Alla försök att socialisera fram den perfekta människan har hittills misslyckats. Detta med katastrofala följder i alla socialistiska länder som försökt socialisera sin befolkning.

          Det mänskliga psyket är inte perfekt, men det enda som hittills fungerat är just de länder som låter människor fungera som människor gör, utan att försöka socialisera dem.

          Detta mynnar i slutänden ut i att likasinnade söker sig till varann i samma byar, de växer till städer, och hela nationalstater bildas till slut runt samma kultur.

          Mångkultur slutar alltid i konflikter och krig mellan de olika kulturerna om man inte håller isär dem.

          Svara
          • Jonas

             /  12/05/2018

            Jajamänsan, att lära sig de sociala koderna är en viktig läxa att lära sig under sin uppväxt.
            Problemet med den här boken är att skolan aktivt deltar i att peka ut vilka som är populära och vilka som inte är det. Risken är att det skapar en förstärkning av inne och utegruppen.

    • Olof

       /  12/04/2018

      Låter som Pernilla Olsson har större problem att ta i. Om skolan släpper ur sig barn som vägrar ta andra i hand för att de väljer olika i livet så tror jag inte bästis-normen är den mest skadliga normen.

      Svara
  2. Rikard

     /  12/04/2018

    Hej.

    Om mina barn vill vara bästa vän med någon som vill vara bästa vän med dem; vad f*n har någon dj*vla ‘Bror Duktig’ med det att göra? Uppfostra dina barn till att kunna umgås och uppföra sig ordentligt, så att de steg för steg under uppväxten kan lära sig välja sitt sällskap – och viktigast av allt lära sig välja bort dåligt sällskap.

    Ingen har rätt att tvinga mina barn umgås med någon de inte vill umgås med. Ingen har rätt att förbjuda dem att umgås med någon – allt utifrån en för inte så länge sedan självklar balans mellan förälderns plikt att gallra i umgänget och barnets egen vilja.

    Vad blir nästa slogan – ”Alla åt alla”?

    Det om det; kalendern som sådan har inte i skolan att göra. Vill folk köpa sådant åt sina barn, på sin egen tid för sina egna pengar så varsågod, men håll det utanför skolan. Som förälder skall du fostra dina barn att fungera i skolan. Det innebär inte att de har en plikt att umgås med alla privat, endast att de inom ramen för skolarbete skall kunna samarbeta.

    Precis som man gör på en arbetsplats. Eller gjorde förr, i alla fall.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • lensof

       /  12/04/2018

      … och viktigast av allt lära sig välja bort dåligt sällskap.

      Visst är det så. Att kunna sätta gränser och välja bort vad som motarbetar en eller ännu viktigare det som är direkt skadligt är ju grundläggande överlevnadskunskap. Det varje medveten, ansvarstagande och i realiteten kärleksfull förälder vill förmedla och lära sina barn.

      Det man också bör vilja lära sig själv så långt det går och därför respektera hos andra. Livserfarenhet kallade man det förr. Då blir relationer och arbetsliv så mycket lättare.

      Därför kan man undra vad det är krafter som intensivt vill få oss glömma och förneka dessa kunskaper. Och vad syftet är. Infantiliseringen gör ju oss sårbara. Varför har detta blivit eftersträvansvärt?

      Svara
      • Innoperp

         /  12/04/2018

        Dessutom. En bästis igenom barndom och skola lär ungen ett och annat om lojalitet och tillit.

        Kamratliga hälsningar
        Inno

        Svara
    • Hej.

      Här tycker jag det lämpligaste vore om du avslutade kommentaren med ”bästa hälsningar” istället för kamratliga.

      Vänskapliga hälsningar,
      Sven Bergersjö

      Svara
      • Rikard

         /  12/04/2018

        Hej.

        Det kan jag väl för all del göra.

        Bästa hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Olof

       /  12/04/2018

      Va, menar du att du låter dina barn umgås med barn vars föräldrar röstar på SD? Herregud, det låter ju helt n a z i s t i s k t !

      … undrar var barn får det där med att inte umgås med någon ifrån… var kan de ens hitta sådana exempel…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/04/2018

        Det är gissningsvis en högst väsentlig del för det absoluta flertalet barns identitet att ha en bästa vän. Alla som har varit små, dvs inte de barnsliga feminister som fortfarande är som små barn, vet även att det här med bästisar ofta har kort ”bäst före datum”, ena veckan är Rudolf bästis, nästa vecka är det Styrbjörn.

        Sen finns det barn som är ensamma, skittrist så klart. Men inte fan är feminismen rätt verktyg för att råda bot på det. Tvärt om. Feminister är som vanligt värsta sortens kvacksalvare, deras mirakelmedicin tycks kunna få ordning på allt som är ont och smakar illa.

        Svara
  3. hllviken

     /  12/04/2018

    Svara
  4. AnderS

     /  12/04/2018

    https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/mannen-i-kostym-kan-inte-bete-sig-mot-kvinnor/
    Expressen har hittat den här gamla nyheten.
    Feministerna fattar helt enkelt inte.
    Hon börjar med att slå fast att alla män inom finansbranschen är gravt sexistiska våldtäktsmän, och är i nästa upprörd över att män inom finansbranschen är rädda för att bli anklagade för att vara gravt sexistiska våldtäktsmän. Varför offrar de sig inte för oss för? Konstigt

    Svara
  5. Weasel

     /  12/04/2018

    Tyvärr, Pernilla ;
    Även om du bränner boken och förbjuder ordet kommer barnen ha vissa vänner som dom föredrar framför andra.
    Man kan tycka att det är hemskt och tråkigt, men det är så människor (förutom då människan Pernilla ) fungerar.
    Det är ungefär som när Annie hellre är bästis med Stefan och Janne och därmed helt exkluderar stackars Jimmie.

    Alla människor har lika värde och därför är det fascism att ha bästisar ! 🙄

    Svara
    • michael.

       /  12/05/2018

      Ja enligt Pernilla är det väl fel när man har en partner(bästis)som man tycker bättre om än andra människor,usch och fy för detta exkluderande av andra.

      Svara
  6. hllviken

     /  12/04/2018

    …”behövs finsk sisu”… 🙂

    Svara
  7. hllviken

     /  12/04/2018

    Svara
    • Olof

       /  12/04/2018

      Som sagt, det är självklart att skriva på det för att våra egna politiker varit drivande i det.

      Kräv M på svar om de tänker gå ur ramverket om de kommer i regeringsställning.

      Och fråga S varför de vill skriva på något som inte går ihop med vad de gick till val på. Ljög de i sitt program?

      Svara
  8. hllviken

     /  12/04/2018

    Reinfelds sämstis-norm

    Svara
    • Jag undrade nyligen på min blogg hur gör de ”goda sjuklövern representanter” när de möter en SD i Riksdagskorridor eller var som helst. Pratar gör de ju inte? Går de runt? Springer undan? Desinfekterar dörrhandtagen en SD tog i? Vänder bara bort ansiktet? Om enda platsen i matsalen är bredvid SD står de och äter tills en godtagbar plats blir ledig?
      Nu är de ganska många så undvikandet måste bli jobbigt värre.

      Svara
      • hllviken

         /  12/04/2018

        Det sociala beteendet bland mediafolk och politiska makthavare är bedrövligt. Hur har vi hamnat här?
        Ute i världen är svenskar kända för att vara trevliga mot alla.

        Svara
      • Gissar att SD-ledamöter ständigt går omkring och ringer med en klocka och ropar ”oren!”

        Sjukligt. Snart är M och KD också smittade.

        Svara
  9. Pistolekors

     /  12/04/2018

    Kanske var fler av ”Smartaste bästa tjejgänget” hon ville förhindra?

    Svara
  10. SCB PSU – Intet nytt under solen
    https://ledarsidorna.se/2018/12/scb-psu-intet-nytt-under-solen/
    ”Socialdemokraternas framgångar i SCB PSU går direkt att härleda till Alliansens misslyckanden. Socialdemokraterna utnyttjar dessutom Stefan Löfvens starka sidor nu. Att vara tyst. Ingen kan vara tyst med sådan framgång som Stefan Löfven när det gäller.”

    Hehe.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/04/2018

      Säger åter igen en hel del om svensk politik. Den som håller mest käft och bjuder media på färst groder vinner.

      Tja, så när som en partiledare som är ganska bra på att tala för sig. Så han får inte komma till tals.

      Svara
  11. Pelle2

     /  12/04/2018

    På tal om huvudinlägget så handlar det väl bara om det vanliga socialistiska tänket att det är bättre att alla har det dåligt än några har det bra.
    De allra flesta av oss har väl lyckats träffa någon som vi kallar bästa vän. Skall vi då avstå från att kalla någon för det för att det finns några som har misslyckats med att skaffa vänner ?
    Är det något annat vi skall avstå ifrån också ?
    Skall alla avstå från att skaffa barn för att alla inte kan göra det ?
    Skall alla avstå från att ha ett förhållande för att inte alla har det?
    Skall alla avstå från att äta för att inte alla har mat ?
    Skall alla avstå från att jobba för att alla inte har ett jobb ?

    Svara
  12. MiT

     /  12/04/2018


    *https://www.facebook.com/politikfakta/posts/2003569753068083?__xts__%5B0%5D=68.ARAKR0wqyNnJipgfJrmdoxnU22Rd7nwI6APyBIQmikpk_Xp2NpwBIx-dNhqaRVcomNu_0SBpWl43rxOiktmeBNYVxYtXeEIBZHTrQdKhiSZD1e5SjSqF7Mjx9F6lNEdj2IUnnJGqJe-pZDbT7mTwoA_geveQ7Lq7sCKDGQ3CzqAXDA7y8zgIkVCu8rgC1XBcIgKe04QcNlyQMRX8MrftlkdVaTosTJxQHvORr1H44RkQOOfcsOzrdOTK5wTSHZLm76lYTIf7V3E3vTVxnzPzUBXHlsNuuPeKZpNsKZgT5jyAAgeq_dSob8aZdcQOnliBKhEcjaD-TWXniXMGdi6hJsz3KlZIfqLc57tuCuU0yrNT-Zotv_UfPLs&__tn__=-R*

    Svara
    • Olof

       /  12/04/2018

      Public service kanske borde ta en liten titt på vad som händer i Frankrike nu.

      Lustigt, ”Har de inte råd med bensin? Då får de väl tanka med bakelser istället!” verkar inte riktigt gå hem i de franska stugorna. Så Trump är ärlig och tog USA ur Parisöverrenskommelsen. Får vi se Macron gå ur nu med när hans väljare inte kommer acceptera det? Hur många länder tror man kommer fullfölja sina åtaganden? Sverige och hmm… nån mer?

      Det finns en enda meningsfull åtgärd som går att göra. Det är att göra energi utvunnen från källor som inte släpper ut koldioxid billigare, mycket billigare, än sådan som gör det. Allt annat är både meningslöst och kontraproduktivt.

      Nån som är villig att slakta de heliga korna runt kärnkraft och vattenkraft? Inte? Japp, då kör vi, jag för min del ser fram mot det varmare klimatet här.

      Svara
      • weasel

         /  12/05/2018

        Det där med ekonomi och konsumentmakt är starka grejer…

        Nu tog det några veckor för de gula västarna att få Macron att skjuta upp skattehöjningen. Men om 24 miljoner franska bilister istället hade bojkottat bensinstationerna och parkerat sina bilar hade det bara tagit några dagar att få Macron att SÄNKA bensinskatten.

        Den dagen då svenskarna ”tar sitt miljöansvar” och struntar i att boka några flygbiljetter kommer regeringen avskaffa allt vad flygskatt heter. Detta eftersom skatteintäkterna är aningen viktigare än ”klimatet” för staten när det väl kommer till kritan.

        Svara
        • Olof

           /  12/05/2018

          Precis. Det, eller subventionera tomma flyg.

          Nån som pratat med Thunberg om det?

          Hon har förvisso rätt i en sak: ”There are no politics to keep that oil in the ground. So we can longer save the world by playing by the rules, because the rules have to be changed.”

          Och visst, det stämmer. Men hon har en femtonårings förståelse för varför den politiken inte finns. Inte för att Macron tycks ha en speciellt mycket högre nivå.

          Enda vägen framåt om man vill minska CO2 utsläpp är att skapa bättre ersättningar för CO2 genererande aktiviteter.

          Svara
          • ”Hej, Greta, toppenTED! Fett med pepp!

            Kan du lägga din mobil på scenen här så jag får stampa på den några gånger? Du kan få en Nokia från 1995 med svartvit LCD-skärm istället. Inte?

            Jag gissar att du är vegetarian, kanske vegan. Kan du tänka dig att bara äta sådant som kan odlas i Sverige? Kanske en apelsin i juletid? Inget ”bladgrönt” mellan Nyår och Maj? Inte?

            Kan du tänka dig att betala minst dubbelt så mycket för dina kläder, om de skall sys i Polen i stället för i Asien, så att vi inte behöver transportera så långt?

            Kan du tänka dig att gå i kofta och yllestrumpor inomhus från Oktober, så att vi kan använda mindre energi för uppvärmning? Duscha högst varannan dag, max fem minuter? Montera bort badkaret så att ingen frestas i onödan?”

          • Olof

             /  12/05/2018

            @Kristian Japp. Och då har vi inte ens kommit till såna där små problem som att fråga Saudis medborgare om de är villiga att leka ekonomisk kollaps för att Greta skall bli glad. Så länge oljan går att sälja någonstans i världen kommer den pumpas. Så länge den pumpas kommer den eldas. Och så länge den eldas så är det skit samma var den eldas.

            Inte ens norrmännen slutar ju.

            (Samma gäller förstås kol och naturgas).

          • weasel

             /  12/05/2018

            Väldigt ofta uppmanas vi att ”sluta konsumera” för att rädda miljön.
            Senast idag såg jag ett hyllningsreportage i expressen om en kvinna som hade avstått från all konsumtion förutom mat under 2018.
            Kvinnan var , enligt expressen, något slags föredöme för oss alla.
            En riktig miljökämpe som räddar planeten.

            Nåväl,
            den dagen då alla människor blir lika duktiga och följer hennes exempel så kommer expressen skriva en väldig massa snyftartiklar om de 3 miljoner svenskarna som är arbetslösa.
            Eller…förresten.., det kommer inte alls Expressen göra…eftersom Expressen är onödig konsumtion så kommer ju expressen också att gå i konkurs.
            Även på nätet kommer Expressen försvinna eftersom den större delen av deras intäkter kommer från företag som gör reklam för sina onödiga produkter.

            Detta – att en miljöfrämjande konsumtionsbojkott leder till Expressens konkurs – får mig faktiskt att hoppas på att alla människor följer miljökämpekvinnans exempel….

          • @Olof
            Saddam Hussein höll ihop Irak. Huset Saud håller ihop hela regionen.
            När – och inte om – de faller, kommer vi att få se ett krig av ett slag vi inte skådat på länge.

            (Närområdet: Det har varit krig i Yemen i tre år. 5000 dödade i strid, minst 50000 har svultit ihjäl. Flera miljoner är undernärda. En miljon har drabbats av kolera.
            Diverse grupper strider i området, flera av dem torde kunna ta sig norrut över gränsen till Saudi.)

    • En annan

       /  12/05/2018

      Jepp, där sket de ner hela det blå skåpet så brallorna åkte av, hörnorna blev inmålade, en tsunami av kräkreflexer, en skämskudde utvecklades så idioterna på P1 Klotet och den s.k Vetensskapsradion gick till unisont angrepp mot sin egen gren, SKRÄMSELPROPAGANDA.
      Om vi nu ska betala för PS, vill jag att dessa dumdryga låssasstjärnor byts ut omedelbart, de kan för f-n ruinera en hel nation.
      Jag har lyssnat på deras alltmer upptrissade hot, böj dej Svensson, vi vill ha dina pengar, som allt går ut på. den där påsen pengar som J Åkesson nämnde i ngn. debatt .
      Om man utnämner en 15-åring till klimatjesus, ja då har man psykiska prbblem och är antingen köpt eller såld!
      Så här då: Väder är det du upplever i nutid, Klimat är väder under minst 100 år , först efter en längre period kan du dra några vetenskapliga slutsatser.
      Hela den här j-a koldioxid-fobin är ett paradexempel på ren hjärntvätt, som en läskig Tysk sa: upprepar du en lögn tillräckligt många gånger blir den till sist en sanning!
      Eller som jag formulerar det; hit med dina pengar, annars….

      Svara
  13. Gorby

     /  12/04/2018

    Svara
    • Olof

       /  12/04/2018

      Hoppsan… Järvaskolan verkar lite… ahem… skum?

      Hävdas på deras websida att de drivs som stiftelse av Roya Foundation, men det Roya foundation man hittar på nätet verkar inte ha något med skolan att göra, den stiftelse som tycks registrerad i sverige verkar vara vilande och har ingen indikation på att de äger något, det som tycks vara Järvaskolans organisationsform är ett aktiebolag som inte tycks ha några uppenbara kopplingar till någon av de ‘Roya Foundations’ man kan hitta…

      Familjepolitik så inte brushan skall vilja lägga ner syrrans jobb? Eller något mer tveksamt?

      Svara
    • Pelle2

       /  12/05/2018

      Det är väl som vanligt med kommunister.Man vill ha en regel för de styrande och en annan för pöbeln.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/05/2018

      Märkligt tyst från den annars så flödigt vältalige Riazat.

      Svara
  14. MiT

     /  12/04/2018

    Kommer ihåg Krimkvarten på Nyhetsmorgon för 1,5 år sedan, Hasse Aro var där och pratade om brottslighet som ökat groteskt och speciellt sexualbrotten. Tilde försökte med ”Finns det nån anmälningsbenägenhet också som ökat?” Aro bara: Nej. Tildes värld rasade samman i just det ögonblicket
    https://toklandet.wordpress.com/2017/02/22/har-brottsligheten-okat-eller-minskat/

    Svara
  15. MiT

     /  12/04/2018

    Svara
    • Senior

       /  12/04/2018

      -Och hur kan han veta det?

      Svara
    • Sune

       /  12/04/2018

      Hade inte övergreppen på festivaler minskat radikalt nu? Då borde det väl i analogi med 2015-2016 rimligtvis vara så att det är ”anmälningsbenägenheten” som minskat.

      Svara
  16. Gorby

     /  12/04/2018

    Svara
    • Olof

       /  12/04/2018

      Haha, hade jag brytt mig nämnvärt om det hela hade jag nog gett upp av det här.

      Ser med spänning fram mot nästa klimatkonferans, då alla deltagarna ersatts med dagisbarn. Miljön står främst på dagordningen och diskuteras ivrigt till åskådarnas uppskattande tillrop. Sen råkar någon sätta på Ryan ToysReview på youtube.

      Vår samtid är egentligen ganska fantastisk.

      PS. Det finns faktiskt viktiga strider att utkämpa här i livet. Jag lämnar lite inspiration här så ni också kan göra det enda rätta och delta i en kamp som betyder något.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/05/2018

      Hahah! Ja visst är det. Nästan som om hela alltet var planerat från början och sedan sa någon ”ok då kör vi!”.

      Svara
    • Gorby

       /  12/05/2018

      Margot Wallström
      Lyssna på en 15-åring. Tror vi kan minska ner budgetarna för forskning, Greta har talat…

      Svara
      • Den som fattar långtgående beslut efter att ord från en 15-åring ”känns i hjärtat” skall inte ens bestämma över en korvkiosk.

        Svara
        • Olof

           /  12/06/2018

          Exakt.

          Kanske Margot istället borde förklara för Greta vad det är Margot inte gör? För skulle Margot vilja ”göra något” så handlar steg 1 att rusta upp vår militär. Sedan behöver vi invadera Norge för att stoppa deras oljepumpning. Och ja… sen skulle det nog hända massa roliga saker som skulle göra Greta mycket mindre orolig för klimatförändringar.

          Det är klart omställning är möjligt. Men omställning är meningslöst så länge det inte sker genom att omställningen är billigare än fossila bränslen för så länge fossila bränslen är billigare så kommer de plockas upp och brännas.

          Men Greta kanske blir glad och kommer att respektera Margot för att Margot visar att hon är duktig på tom godhetssignallering.

          Svara
    • Gorby

       /  12/05/2018

      Svara
  17. Berit

     /  12/04/2018

    Detta luktar vänster; ”alla ska ha det lika uselt”.

    Svara
    • Senior

       /  12/05/2018

      Ja, en liten politisk kommissarie som ser till att inte två bästisar kan gadda ihop sig och ha eller sprida fel åsikter värdegrund.

      -Ungefär som att män inom V inte fick träffas och prata utan att en kvinna var med.

      Svara
  18. MiT

     /  12/04/2018

    *https://www.facebook.com/P4Jonkoping/videos/301378240481264/?__xts__%5B0%5D=68.ARCR5SSmMs328R4i7tNB-ksFhLzXpW0nzIuwopx0zJsiArznO344_uCVmnyXM-s9LNoJVTdwqoIUIX_cCcF5u2NjKLvJqkAtlPqQxDOi2jjwixd9pguFDneHHxKQY6NiOiddOGcqfDGNNN4TNKt_5pgK3w1N26-nYLzKFXQD-PrNuKu51wL8SGUHTPx9TmEjcqs8EowCV8G-fLeyJqiwL8FwNuxncHGCgLdTd7_IPil7qXzz8S__TkukrpWn0ZZ_QrtlQIZMKbAKt9BZ0jBWBjrAT7IJiacOn5bKRVzhbb3dNweiUgMzIoh1jxc1PlhvizSSMkmmGDRsd5Y6BbgHL0iFbHEqrqBFe8Tj0C-EtVwLKBDiIg1Hrr92i9Eq&__tn__=-R*

    Svara
    • En annan

       /  12/05/2018

      Att tala innan man tänker, är som att torka sig i röven innan man skiter, sa Arne Anka.
      Eller hur Anni Lööv.

      Svara
  19. Gorby

     /  12/04/2018

    🙂

    Svara
  20. MiT

     /  12/04/2018

    Svara
  21. MiT

     /  12/04/2018

    Svara
    • MiT

       /  12/05/2018

      Svara
  22. MiT

     /  12/05/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/05/2018

      Anmälningarna ökar:
      Wohoo! Det betyder att antalet brott minskar. Det är bara anmälningsbenägenheten som ökar och mörkertalen som minskar!

      Anmälningarna minskar:
      Wohoo! Det betyder att antalet brott minskar!

      Svara
    • Sune

       /  12/05/2018

      När brottsligheten ökar vet ingen vad det beror på, inte ens kriminologerna och BRÅ, men när brotten minskar så vet varenda jäkel vad det beror på och vill vara med och dela på äran!

      Svara
  23. Olof

     /  12/05/2018

    Altså, ibland undrar jag ju om själva planen är utrotningsläger eller om det bara är så att vi fått organisationer fulla med så korkade människor att de inte klarar att sätta på sig rätt skor utan hjälp.

    Såg länken nedan och tittade snabbt igenom orginalmaterialet. Ok, de här människorna räknar alltså på fullt allvar på att man skulle kunna supporta en befolkning på 440 miljoner människor i Sverige.

    Ingenstans i rapporten nämns ordet ”food”. Inte heller ordet ”energy”. Med dom förutsättningarna kan jag bara anta planen är någon sorts utrotningsläger där man skeppar in några miljoner åt gången som sedan får frysa och svälta ihjäl. Så kan man torka kropparna och använda dem som bränsle sen för att värma nästa hög? Men varför då nöja sig med 440 miljoner, ett sånt system tror jag kan fungera nästan så länge vi kan lura hit människor…

    Eller är planen att den globala uppvärmningen skall nå nånstans runt 10-20 grader? Plus att man lyckas få jordens axel att vrida sig också så vi får långa dagar året runt och kan bedriva så mycket odling att inte hela befolkningen får köra 5-2 diet utan 5? Och varför tar man inte med Grönland då? Eller antarktis när man ändå håller på, där finns ju massa areal. Fast visst, då funkar ju inte den där axelvridningsgrejen. Varför inte Mars med då? Där får man ju plats med flera miljarder.

    Är människorna vid rodret så här fullständigt bortom allt förstånd efterblivna?

    https://samnytt.se/430-miljoner-migranter-kan-placeras-i-sverige-enligt-eu-finansierad-rapport/

    Svara
    • hllviken

       /  12/05/2018

      Du är ovanligt modig som vågar tänka på konsekvenserna.

      Svara
    • Jonas

       /  12/05/2018

      De räknar att vi har plats för 1000 personer per kvadratkilometer.
      Med den logiken så har Syrien plats för 185 miljoner människor, men det bor bara 22 miljoner där, så varför måste de komma hit?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/05/2018

        Eller om man vill se på den Afrikanska migrantzonen: Tchad har ungefär lika stor befolkning som oss, men tre gånger så stor yta. Vad är problemet lixom?

        Svara
    • MiT

       /  12/05/2018

      Några behöver hjälp med att ta på sig rätt skor i alla fall…

      Svara
      • Olof

         /  12/05/2018

        Jo, jag hade allt en tanke till Juncker med den formuleringen ;).

        Svara
    • ”Ingenstans i rapporten nämns ordet ”food”. Inte heller ordet ”energy”. […] Men varför då nöja sig med 440 miljoner, ett sånt system tror jag kan fungera nästan så länge vi kan lura hit människor…”

      ” A new life awaits you in the Off-world colonies! A chance to begin again in a golden land of opportunity and adventure! ”
      – Blade Runner (1982)

      Europas befolkning: 750 miljoner
      EUs befolkning: 500 miljoner
      USAs befolkning: 330 miljoner

      Vi kan väl konstatera att vi antingen får bränna all granskog för att hålla värmen, eller bygga ett par dussin kärnkraftverk.

      Svara
  24. Kanske ska man se det positivt? Över en miljon mnniskor som inte tycker som 7-partiet eller 8-partiet (hur man nu ser det) ska väl kanske inte heller exkluderas då? Kan det rentutav vara avskaffandet av 4%-spärren? Alla ska med liksom?

    Svara
    • En statsminister från varje parti! Nej, tre stycken, en man, en kvinna och en ”varierar.”

      Ser fram emot vargdiskussioner mellan Mp och Lpo.

      Svara
  25. Gorby

     /  12/05/2018

    Svara
  26. Olof

     /  12/05/2018

    Wow. Hjärnan som lyckas göra så här efter varandra…

    Svara
  27. MiT

     /  12/05/2018

    Läs tråden

    Svara
    • Olof

       /  12/05/2018

      Som sagt. Håll ögonen på bollen och ställ rätt människor till svars. Det här luktar dimridå lång väg, de vet att de inte kan få opinionen på hemmaplan längre, så de försöker gå den mellanstatliga odemokratiska vägen istället.

      Dags för M att visa om de verkligen ändrat sig och göra klart att en framtida M ledd regering kommer att dra sig ur fördraget. Eller släppa väljarna till SD.

      Svara
      • Senior

         /  12/05/2018

        M,C,L, KD, ja alla sjuklöverpartier ändrar sig hit och dit, allt för att i slutänden trygga det (S)ocialistiska styret.

        Det enda M visar i nuläget är att det nu är C och L’s tur att bära hundhuvudet och m och KD som kan låtsas sitta i opposition. -Men det är glömt och förlåtet till nästa val, precis som DÖ.

        Vill man ha opposition på riktigt är det SD, MED, eller andra partier utanför sjuklövern som gäller.

        -Vill man ha förändring på riktigt skall man sparka hela UD.

        Svara
    • Jonas

       /  12/05/2018

      kan ingen som har Twitter fråga Hanif Bali hur han ställer sig till att Moderaterna, och han, varit drivande för att ta fram avtalet?

      Svara
  28. MiT

     /  12/05/2018

    Svara
  29. MiT

     /  12/05/2018

    Svara
    • ”Dr” i titeln men förstår inte enkel satir.
      Kanske låtsas hon missförstå.

      Sedan skall man inte ge barn hur mycket mat som helst! Övervikt är ett stort problem, och många fortsätter äta långt efter att de fått tillräckligt, både barn och vuxna. Vi är inte skapade för att äta ”lagom” när vi har överflöd. Reptilhjärnan är förberedd för att det kan bli svält när som helst, och då gäller det att ha fyllt på när man kunde.

      Men det lär man sig kanske inte om man är ”Dr”.

      Svara
  30. hllviken

     /  12/05/2018

    Svara
  31. MiT

     /  12/05/2018

    Här är en översättning av den där FN-grejen som Sverige ska skriva på
    https://swebbtv.se/images/sidbilder/FNs_Global_Compact_p%C3%A5_svenska-_Swebbtv_C.pdf

    Svara
  32. ETT DRAMATISKT OCH TANKEVÄCKANDE DIAGRAM
    https://detgodasamhallet.com/2018/12/04/ett-dramatiskt-och-tankevackande-diagram/
    ”Vi utgår från att polisen fungerar. Vi förutsätter att antalet uppklaringar går upp om antalet brott går upp, kanske inte fullt proportionellt men ändå i något slags rimligt förhållande. Vi startar utifrån antagandet att polisens verksamhet dimensioneras efter brottslighetens omfattning. Men så är det uppenbarligen inte. Polisen klarar upp ungefär åtta eller nio skjutningar om året oberoende av hur många skjutningar som inträffat.
    […]

    […]
    Det kan vara så att det faktiskt inte går att bygga ut våldsapparaten efter Sveriges nya behov.
    […]
    I takt med att det blir mindre riskabelt att vara brottsling kommer det att bli fler kriminella varpå risken för nytillkommande brottslingar sjunker ytterligare och så vidare i en ond cirkel. Risken att åka fast närmar sig noll. Därmed har brottsligheten i praktiken blivit legaliserad.”

    Svara
    • Jonas

       /  12/05/2018

      Som jag såg någon annan kommentera på ett annat ställe:
      Är inte de där 8-9 skjutningarna antalet vådaskjutningar bland jägare där förövaren anmäler sig själv till polisen?

      Svara
    • Senior

       /  12/06/2018

      ”Därmed har brottsligheten i praktiken blivit legaliserad.”

      Därmed är även nationalstaten Sverige upplöst, och namnet refererar endast till en geografisk yta, inte en stat.

      Svara
  33. Gorby

     /  12/05/2018

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: