Jag önskar alla en riktigt god jul! Utan terrordåd utförda av rasande kristna.

Idag är det julafton och jag önskar alla en riktigt god jul! Utan terrordåd utförda av rasande kristna som anser att man hädat och att straffet för det är döden.

Men förmodligen kommer det att ske attacker mot TV4-redaktioner nu, utförda av ursinniga kristna som måste skipa rättvisa

För det är väl så människor som anser sig tillhöra en kärleksfull religion beter sig när de tycker man har hädat? Terrordåd, mord osv? Är det inte så man gör då?

Och så kan media, inkl TV4, med allvarstyngda ansikten hävda ”Har absolut inget med kristendom att göra!!11!!!”?

Är det någon som tror att TV4 lika gärna hade kunnat göra en sån sketch med Muhammed i samband med ramadan eller nåt annat som muslimer firar…? Att det bara var en slump att man råkar göra det mot kristna den här gången? Det kommer vi aldrig att få veta eftersom varken TV4 eller annan media kommer att göra någon sketch om Muhammed överhuvudtaget…

Jag kan tala om för Marie Demker varför det det finns en ökande misstro mot humaniora och samhällsvetenskap. Det är för att den är ideologiskt driven, ovetenskaplig OCH befolkas av aktivister som är just aktivister i första hand.

I tisdags hittades en misstänkt bomb vid Nationella sekretariatet för genusforskning i Göteborg. Det visade sig vara en ofarlig dynamitattrapp, men samtidigt vittnade anställda om att de länge utsatts för omfattande hat och hot.

Grejen är att för aktivister längst ut på vänsterkanten är allt de inte håller med om är omfattande hat och hot. De på Sekretariatet är enbart ideologiskt drivna aktivister och inget annat.

Och folk blir förbannade eftersom t ex media och politiker!! tillfrågar dessa aktivister som om de vore auktoriteter när de i själva verket enbart är politiskt och ideologiskt drivna aktivister och charlataner. Dessutom i frågor som inkräktar på människors privata liv. Det är inte svårare än så.

Och jag gissar att det lika gärna kunde vara någon som skojat med dem och lämnat en dildo i en påse, den kan väl med bara lite fantasi se ut som en dynamithen (vill inte skriva dynamitgubbe för då triggar jag dem nog…)? Den där attrappen har dessutom ingen annan sett, hur vet man att det var en dynamitattrapp när man sprängt den? Kan också lika gärna vara en av Sekretariatets egna som hängt något där och ringt in för att få uppmärksamhet nu när den sk ”Jämställdhetsmyndigheten”, Sekretariatets egna lilla myndighetslekstuga, ska läggas ner…? Såna frågor måste tyvärr ställas när vänsterextremister/vänsteraktivister är inblandade på något sätt eftersom de är kapabla till precis vad som helst för Kampens och för Sakens skull. Är de inte pålitliga vad gäller sin ”forskning” så är de inte pålitliga i sånt här heller helt enkelt.

Det KAN vara någon som riktigt ville skrämma dem men knappast troligt. Det är otroligt lätt att virka en offerkofta för såna här, med rätta, kritiserade verksamheter, bara häng en påse på dörrhandtaget, ring polisen och säg att det är nåt okänt föremål, vänta på att maskineriet startar och på att kamraterna långt ut på vänsterkanten som finns inom media ska gå igång och rapportera hur otroligt utsatta de är för allt möjligt. Klart.

Tillbaka till Demker igen

Förutom genusvetenskap nämner Demker pedagogik, historia, religionsvetenskap och medieforskning som sådana ämnen som ofta väcker debatt, men också förakt och misstro mot forskare.

Glad att hon nämner t ex medieforskning.

I den har vi en sån som t ex Strömbäck som är en aktivist och använder sin plattform för att driva ideologisk aktivism i första hand. Eller för att kränga sina aktivistböcker. Eller för att försåtligt sprida hittepå och myter, försåtligt därför att han är skicklig på att dölja att det är vad han gör genom att lägga in rätt ord här och där. Eller så hittar man på egna ”myter” som man sen förtjänstfullt ska försöka krossa på ett sätt som passar med sin egen aktivism. Och samtidigt passa på att kränga sin aktivistbok.

Där är ett exempel. Det är ett obestridligt faktum att den invandring vi haft de senaste 25+ åren ökat arbetslösheten. För det som dominerat är inte invandrad arbetskraft som Strömbäck försöker lura i oss utan flyttingar. Försåtligt då rubriken nämner generellt ”invandring” medan Strömbäck låtsas att det enbart handlar om arbetskraftsinvandring.

– Vad invandrade gör är snarare att komplettera den inrikes födda arbetskraften, exempelvis genom att ha kompetenser som det finns brist på i Sverige. Sedan tillkommer det också jobb när befolkningen ökar, säger han.

Då hjälper det inte att han utvecklar sådär. Det blir bara ännu värre.

Då ska man tänka på att aktivister som Strömbäck undervisar blivande (och kanske befintliga) journalister…

Så kanske inte så konstigt att misstron ökar mot de här områdena…?

Men nu tar vi jul!

God jul på er alla!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

82 kommentarer

  1. Per Wikstrand

     /  12/24/2018

    Tackar för att någon orkar sammanfatta allt som är fel med detta land på ett, med tanke på ämnet, humoristiskt vis. Trogen följare.

    Svara
  2. Kronblom

     /  12/24/2018

    God Jul!

    Svara
  3. God Jul trots all galenskap!!! 🙂 🙂 🙂

    Svara
  4. weasel

     /  12/24/2018

    Redan 1908 sprängdes fartyget Amalthea i Malmö hamn, och då var det riktig dynamit som användes, så jag förstår inte varför Demker är upprörd över en futtig bombattrapp ?
    Demker borde tänka på att det alltid har sprängts bomber i Sverige och att Sverige nu faktiskt är tryggare än någonsin.
    Faktum är att det är större risk att dö på grund av fallolyckor i badkaret eller trafikolyckor än att bli sprängd i luften av en bomb.

    Det är dock inte utan att man undrar vilka trauman hen som placerade ut bombattrappen har varit utsatt för. Hen måste ju ha haft det väldigt svårt och mår säkert oerhört dåligt som gör någonting sådant. Samhället har verkligen svikit hen som placerade ut bombattrappen. 😦

    God Jul !

    Svara
  5. MiT

     /  12/24/2018

    ”Mohammad är dömd för mordförsök på polis men kan slippa fängelse och utvisning”
    https://petterssonsblogg.se/2016/12/22/mohammad-ar-domd-for-mordforsok-pa-polis-men-kan-slippa-fangelse-och-utvisning/

    Svara
    • Pelle2

       /  12/24/2018

      Helt sjukt men ingen är väl dessvärre förvånad…
      God jul Mit!

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/25/2018

        Det hela är en gnutta provocerande. Busungarna verkar verkkigen inte trivas i Sverige.

        Svara
  6. MiT

     /  12/24/2018

    Svara
    • Förvånansvärt att så rika personer har en så ful plastgran!

      Svara
    • MickeP

       /  12/25/2018

      Ha, ha. Va faen!

      Har det brunnit i granen eller har groggnäsan dragit i sig en för mkt innan han klädde den?

      God Jul till bloggägare och kommentatörer.

      Micke?

      Svara
  7. MiT

     /  12/24/2018

    Svara
    • Jans

       /  12/25/2018

      Noterar att texten fokuserar på de inslag i festerna som är ”nya” (t.ex. blond Lucia) för att ge intrycket att seden som helhet skall förefalla ny. Typiskt för hur media genom glidningar skapar en falsk bild av verkligheten utan att ljuga rent ut.

      Fast påståendet om att Luciatåg i nuvarande form är från början av 1900-talet verkar ju faktiskt vara en ren lögn av Metro. I sin nuvarande form verkar den gå att spåra till senast mitten av 1700-talet:
      ”Den första kända dokumentationen av något som kan liknas vid vår ljusprydda lucia i vit skrud är däremot från Västergötland 1764, en reseberättelse av den skånske prästen C F Nyman från sitt besök i Horn norr om Skövde”
      https://allmogen.org/nej-svt-traditionen-med-luciatag-hittades-inte-pa-av-skansens-grundare/

      Välkänt fenomen när överheten förnekar ett folks historia. Det ovanliga här är att det är en överhet som förnekar sitt eget folks historia. Vanligtvis är det andra folk som blir fråntagna sin historia. Med undantag för kommunism som väl är det som ligger närmast att likna vid här.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/25/2018

        Är det inte egentligen rätt skrämmande att det behövs initiativ på bloggar frikopplade från våra historiska forskningsinstitutioner för att hitta den här typen av populärvetenskaplig men ändå uttömmande beskrivning av våra traditioner? Etnologerna Jonas Frykman och Jonas Engman som intervjuas av Metro väljer att inte alls sätta in traditionen i ett sammanhang. Visserligen står det att rötterna är från medeltiden (vilket fortfarande uppenbarligen, för den som läser på Allmogen.se, är en underdrift) men fokuset ligger helt på ”det moderna”, med följande försåtliga formulering:
        ”Det moderna luciafirandet som vi känner det idag härstammar från 1920-talet”.

        Notera alltså att det är de moderna inslagen som ”härstammar” från 1920 men formuleringen skapar en bild av att det vi firar är en tradition i huvudsak från 1920-talet, när det i själva verket handlar om en tradition som, likt många traditioner, utvecklats och förändrats under hundratals år, kanske ännu mer.

        Svara
      • Jans

         /  12/25/2018

        PS Läs gärna hela Luciatexten, i slutet kommer en mycket bra analys av nationalism vs. globalism. Nivån är skyhögt över det mesta som man kan läsa i MSM:

        ”Jag kan tycka att en sund dos skeptis mot chauvinistisk nationalism är bra, men för mig är den här striden allt annat än en svart-vit kamp mellan de ”goda” och de ”onda”. För mig är det precis lika sunt att inte blint sänka garden mot gränslös, rosenskimrande globalism. Nationalism och den typ av globalism som torgförs idag är två sidor av samma mynt. I slutändan handlar det enbart om vem som ska sitta på toppen av maktens pyramid och bestämma över dig, och huruvida den personen ska sitta i Stockholm eller i något maktcenter ännu längre bort.”

        https://allmogen.org/nej-svt-traditionen-med-luciatag-hittades-inte-pa-av-skansens-grundare/

        Svara
  8. MiT

     /  12/24/2018

    *https://www.facebook.com/goteborgsposten/videos/2073835242678101/?__xts__%5B0%5D=68.ARAOiqMUylW6pER0yMTFkhgv0GjT6fxxJW0vfYXJPa-KqvKEcRfQbLXAhXmStEZPHRSDr1vSNWGgMNw3h19YOtIK2IlAxQpQUUo6t4u1ROJsEl4HiUD8w-vYXvfocsGVaOlC_F6gnVUPbPev1tI0yPG34j2PCvCpGBCPGV5fSPUnMpFyzh7ExwJmyVUZ8z1XlYNqw99EQEaanYRvREFYRsNtNEHjYGPuomXaUGLaJ9liFc7oxiHm_DHOf_dU142YyZYOdjX3IrsxlegRbZfs6XP6TOdK49Vh66z1xLlPjPKJALQbs2Q1qdU0F4TINPi4N2LIdzVCqfG4v4EuUnQF2GgycK5lVY0FHDII1SLtNsKmL8G4rcyKA5D0Fuo&__tn__=-R*

    Svara
    • Skeptisk

       /  12/26/2018

      Vad är hans slutsats om han inte kommer tillbaka på plan eller målen uteblir? Om det finns en muslim i motståndarlaget som ber lika bra som honom, vem vinner då? Än värre, hur tolkar man när lag från MENA åker på storstryk av ett gäng kafirer?

      Svara
  9. Jag är själv tacksam för den trygga glada storfamilj jag har som har trevligt tillsammans alla storhelger men… jag rekommenderar ändå denna vemodiga julsång:

    Svara
  10. Ivar L

     /  12/25/2018

    The Deep State:
    https://nyheteridag.se/plus/har-pekas-sd-ut-i-interna-ud-mejl/

    >>”För egen del känner jag oro inför framtiden och vad en SD regeringen kan komma att ha för innebörd för mig personligen men även för de värderingar jag hoppas / önskar RK ska stå för”. Så svarar André Mkandawire till Pernilla Nilsson i ett internt UD-mejl på det värdegrundsuppror som tidigare avslöjats av sajten Ledarsidorna.se.<<

    Svara
  11. Ivar L

     /  12/25/2018

    Bilbrännare anhållen i Malmö. Det är ju ovanligt att de åker fast.
    https://nyheteridag.se/misstankt-bilbrannare-sokte-vard-for-brannskador-pa-akuten-nu-anhallen/

    Undrar vad han får för straff? Allvarssamtal?

    Svara
  12. Ivar L

     /  12/25/2018

    Uppgifterna om invandrarnas positiva effekt på arbetslösheten torde vara kraftigt överdrivna:
    https://www.svd.se/invandrares-jobbsiffror-kraftigt-skonmalade/av/per-gudmundson

    ”Att bara tre procent av kvinnor födda i Afrika som varit i Sverige upp till fem år har fast heltidsjobb skulle i och för sig inte behöva vara en katastrof, om det blev bra sedan. Men bland dem som bott här upp till tio år är det bara tio procent som har fast heltid. Bland dem som varit här längre än tio år är genomsnittet 34 procent.
    För män från Afrika som varit i Sverige upp till fem år är det inte mycket bättre: 13 procent har fast heltid. Upp till tio år: 26 procent. Efter mer än tio år är det fortfarande bara omkring hälften av de afrikanska männen som har fast heltid: 54 procent.
    För födda i Asien är läget några procentenheter bättre, men glappet till inrikes födda, där andelen män med fast heltid är 69 procent och andelen för kvinnor 51 procent, är fortfarande stort.”

    Svara
  13. Olof

     /  12/25/2018

    Jag undrar vad det är som får människor att tro att deras sjunkande förtroende är på grund av vad någon annan gör? Det är inte vad någon annan säger som får mig att börja tvivla på någon. Möjligen kan någon annans påstående att någon far med tveksamheter få mig att ta en extra titt och göra en egen bedömning, men det är alltid deras eget agerande som ligger till grund för bedömningen.

    Som MiT säger i inlägget: ”Det är för att den är ideologiskt driven, ovetenskaplig OCH befolkas av aktivister som är just aktivister i första hand.”

    Precis. Och det vet jag för att jag själv läst verkliga papers, satt mig in i de, ahem, fantasifulla resonemangen kring forskningsmetodologi och följt aktivisternas agerande. Som sagt, de är inte ute efter att främst söka en objektiv sanning, de är ute efter att förändra världen. Gott nog, gör så, för egna pengar eller som politiker, men smutsa inte ner vetenskapens namn med påhittat trams.

    För det är uppenbart för de flesta som tittar att det är trams och när trams presenteras som ‘vetenskap’ så leder det till kunskapsförakt. Något vi inte behöver mer av.

    På samma sätt är det inte vad människor på twitter eller i alternativmedia säger som fått mig att tvivla på DN eller SVT. Det är DN’s och SVT’s beteende som gjort att de inte längre har mitt förtroende. Det är kontinuerliga vinklingar, en total oförmåga att ifrågasätta något som stödjer de egna åsikterna och till och med rena felaktigheter.

    Men.

    God jul på er allihop nu :). Och tack ännu en gång för ett jättejobb MiT.
    Olof

    Svara
    • Senior

       /  12/25/2018

      Instämmer Olof.

      God fortsättning på er alla.

      Svara
    • Jans

       /  12/25/2018

      Precis, jag slutade inte läsa t.ex. DN när jag fann alternativmedier. Istället började jag känna att DN gav en falsk bild av verkligheten och sökte alternativ. Det tog flera år innan jag överhuvudtaget fullt ut ”vågade” läsa alternativmedier (utom FNA som jag läste redan på 90-talet) och kände att jag visste vad de var för ena och vilka som verkade någorlunda seriösa.

      Svara
  14. Gorby

     /  12/25/2018

    Svara
  15. MiT

     /  12/25/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  12/25/2018

      Frugans identiska tvillingsyster? Häpp häpp 😯

      Svara
  16. MiT

     /  12/25/2018

    Den här snubben som var lite aktuell under förra inlägget också, han är ju en heltidsaktivist på twitter? Finns knappt ett enda tweet från honom som INTE är aktivistiskt…?

    Svara
  17. Ivar L

     /  12/25/2018

    Haha… Nyheter Idag goes Chomsky. Detta är i princip exakt samma metod som Chomsky använder i sin ”Manufacturing Consent”, men där gällande amerikansk nyhetsrapportering. Man tar två fall av likartad typ men där man misstänker att media vill ge olika bild och så jämför man:

    ”För att undersöka om SVT håller en konsekvent linje i hur rapportering om potentiella terrordåd ser ut väljer jag att jämföra två uppmärksammade fall. Morden på en skola i Trollhättan, som på goda grunder kan antas vara motiverad av en högerextrem världsbild hos gärningsmannen Anton Lundin Pettersson. Det andra fallet gäller morden i Marocko där IS-sympatisörer pekas ut.
    Dåden har likheter. I Trollhättan gick gärningsmannen med ett svärd och högg elever och lärare så svårt att flera dog. I Marocko valde gärningsmännen att skära av huvudet på de två unga skandinaviska kvinnorna som befann sig i landet. Det finns bilder och videosnuttar från bägge händelser.”

    https://nyheteridag.se/plus/skillnaderna-mellan-svts-rapportering-om-morden-i-trollhattan-jamfort-med-marocko/

    Svara
  18. Ivar L

     /  12/25/2018

    Herregud vilka dumheter:

    SVT-försöker få Marockohalshuggningen att framstå som något slumpmässigt…

    ”Den 28-åriga norska och den 24-åriga danska som mördats i Marocko blev slumpmässigt utvalda, rapporterar norska VG, [—] Enligt utredningen var de inte ute efter att döda den norska och den danska turisten specifikt, men de var där för att döda turister”

    På vilket sätt är detta slumpmässigt?
    Om jag går ut för att råna någon på pengar och sedan gör det är det då en slumpmässig handling? De valde naturligtvis ut det mest provocerande de kunde tänka sig. Det finns ingen som helst slump här mer än att terroristerna inte kunde se in i framtiden och veta exakt vilka västeuropeiska kvinnor de skulle träffa på i turistområdet.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/marocko-kvinnorna-mordades-slumpmassigt

    Svara
    • Enligt den logiken så kan man säga att alla brott där gärningsmannen inte har personliga band till sina offer så väljer de ut dom ”slumpmässigt” – kan i så fall appliceras på Anton Lundin Pettersson och Lasermannen.

      Att få det till en slump att två vita blonda kvinnor från väst blev utvalda är lite bisarrt.

      Svara
    • Vill också tillägga att Breiviks offer var slumpmässigt utvalda enligt deras logik.

      Svara
  19. Gorby

     /  12/25/2018

    Svara
    • Det hela handlar om att det nu håller på att drabba dom själva, inget annat. Dom är annars helt okej med taktiken. Jag gissar på att Karin Olsson har kommit på att hon har tweetat något dumt eller för den delen kanske fångats på kamera att berätta något skämt som inte faller alla på läppen. Personlig damage control.

      Svara
  20. MiT

     /  12/26/2018

    Svara
    • weasel

       /  12/26/2018

      Man får väl vara tacksam för det lilla i det här landet …;
      Nu har tydligen PK-idioterna äntligen förstått att flyktingarna kostar 27,5 miljarder istället för att vara en gigantisk vinst.
      Nu väntar vi bara på att dom även ska förstå att fattigpensionärens resurser inte är obegränsade bara för att generaldirektör Eliasson köper en EU-moppe för 20.000 kr i julklapp till sin son… :/

      Svara
    • Såklart fattar dessa människor inte på att handeln till stor del överlever tack vare julsäsongen och att detta i sig ger mer intäkter till staten som i tur kan betala för deras små gullegrisar förstår de inte…

      Svara
      • weasel

         /  12/27/2018

        Nej, det förstår dom självklart inte.
        Om folk gav 74 miljarder till staten/migrationsverket i december istället för att köpa julklappar skulle tusentals butiker/fabriker/leverantörer gå i konkurs och hundratusentals människor bli arbetslösa.
        Men att få idioterna att begripa en sådan självklarhet är svårare än att lära min katt alfabetet.
        :/

        Svara
  21. Jans

     /  12/26/2018

    När verkligheten inte stämmer med den önskade kartan gäller det att spela ner verkligheten så mycket det bara går:

    >>Men Rapport berättar inga detaljer om filmen, utan kallar återigen halshuggningen för att kvinnorna hade ”knivskador på sina halsar”.

    SVT hade till exempel kunnat intervjuat Ivar Arpi, som sett filmen och sagt att det är det ”värsta jag någonsin sett, det kommer hemsöka mig”. Men man valde alltså en annan vinkel.

    – Vi har fått en väldigt bra ny lagstiftning som heter olaga integritetsintrång. Den lagen tar sikte på just den här typen av fall när någon sprider uppgifter eller bild på någons utsatta position, säger tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem till SVT angående filmen.<<

    http://www.friatider.se/svt-mer-uppr-rda-av-spridningsbrottet-n-halshuggningen

    Inte för att jag själv vill se filmen, jag vet hur dåligt jag mår av sådant, men den är naturligtvis synnerligen viktig ändå.

    Svara
    • weasel

       /  12/26/2018

      ” Vi har fått en väldigt bra ny lagstiftning som heter olaga integritetsintrång. Den lagen tar sikte på just den här typen av fall när någon sprider uppgifter eller bild på någons utsatta position, säger tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem till SVT angående filmen”

      Vi får väl hoppas att den nya lagstiftningen är så pass ny att den inte fanns hösten 2015 för annars blir det nog väldigt långa fängelsestraff för chefredaktörerna på SVT/DN/EXPRESSEN med tanke på att dom ägnade flera månader åt att dagligen publicera bilder på en drunknad fyraåring…

      Svara
  22. Gorby

     /  12/26/2018

    Svara
  23. Senior

     /  12/26/2018

    11-års cykeln med solaktivitet börjar avta.
    -Inte ett ord nämns om den enskilt största källan till klimatpåverkan.

    Förutom i de smått raljerande kommentarerna. 😀

    God fortsättning!

    Svara
    • Ivar L

       /  12/26/2018

      Samma tidning skrev dock om just detta 2008:
      https://www.nyteknik.se/popularteknik/styr-solens-flackar-jordens-klimat-6370263

      >>Det visade sig också att solen inte bara har en enda cykel om elva år, utan också andra med längre perioder. Carringtons vetenskapliga arvtagare Walter Maunder kunde i början av 1900-talet visa att jorden under perioder med få solfläckar varit avsevärt kallare än under perioder med många.

      Ett långt solfäcksminimum åren 1630–1715 sammanföll med ”Lilla istiden”, en period med ovanligt bistra vintrar. Att det var kallt vet vi svenskar mycket väl, för 1658 kunde Karl X Gustav marschera med hela sin armé över de frusna Bälten och tvinga till sig Skånelanden vid panikfreden i Roskilde.

      Solfläckar påverkar alltså klimatet, så långt kan alla vara överens. Men hur mycket?

      – Nu är vi inne på grumliga vatten, säger Stuart Clark. En del lobbygrupper tar detta som intäkt för att man inte behöver göra något åt utsläppen av växthusgaser.<<

      Det skall bli intressant att se hur medeltemperaturen utvecklas de närmaste 5 åren.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/26/2018

        Apropå växthuseffekt, den här artikeln är rätt intressant. Handlar om en av de extremaste växthuseffekterna i världens historia för cirka 55 miljoner år sedan. Antagligen den ”katastrof” som gav upphov till framgång för grenen som skapade en stor del av dagens däggdjur inklusive oss själva. I kommentarerna (från 2004) lanserar en skribent den inte helt oävna hypotesen om att CO2-fixeringen i klimatdebatten kan ha ekonomiska orsaker:
        https://fof.se/tidning/2004/1/artikel/varsta-vaxthuskatastrofen

        ”CO2 har ju därvidlag visat sig vara en tacksam komponent i sammanhanget.Den är till och med beskattningsbar!Vattenånga däremot är ju helt omöjlig att dra sådan nytta av.”

        Svara
  24. Rikard

     /  12/26/2018

    Hej.

    God jul och god fortsättning!

    Har fått låna en modern telefon, en liten pekplatta som försöker stava åt mig – hur faen står ni ut med att skriva på sådana!?

    Kamratliga julhälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  12/26/2018

      Med ltie tlåaomd och acectpnas frö att dte bilr ltie fel ibalnd.

      Svara
      • Senior

         /  12/26/2018

        Får man braa frötsa och ssita boskatven rtät så burakr dte lsösa sig….

        Svara
    • weasel

       /  12/27/2018

      Jag står inte ut med att skriva på sådana.
      Jag kör med datamaskin och windows 7 🙂

      Svara
  25. Nisse Hult

     /  12/26/2018

    Samhällsvetarna/genusvetarna har försökt göra samma trick som ”naturvetare/biologer” i samverkan med jurister har lyckats fixa. Och dom har lyckats. Först skriver Sverige på en mängd konventioner och binder sig till EU och omfattas då av de direktiv som kommer från Bryssel. Så har man bundit Sverige till att avsätta enorma mängder mark för naturskydd genom artdirektiv och andra regler. Markägarna blir inte kompenserade, kanske efter många års beslagtagande av mark. Tyskarna skickar upp Greenpeaceaktivister och blockerar svensk skogsindustri men framför allt har man fått EU att kräva att just svensken ska avsätta enorma mängder mark som ekonomiskt döda zoner där man inte får skörda träd. Sist jag kollade hade Sverige runt 11% av landet formellt naturskyddat. Det blir ca 5000 m2 per person på 10 miljoner i Sverige. Om Tyskland skulle sätta av 5000 m2 per invånare, 80 miljoner, skulle det dra 396000 km2, större än Tysklands landyta. Det är förstås orimligt men det hindrar inte att svenska ”miljörörelsen”, understödd av tyska aktivister och onationella svenska politiker kräver mer markavsättning i Sverige. Nu medför nya budgeten att en av grunderna för aktivisterna, att leta rätt på mer mark med udda djur på, besparas in och då minskar hotet mot dessa marker.
    Men svenskar borde, i likhet med vad som sagts om samhällsvetarna, också protestera mot att ”naturvetarna”, i syfte att skapa jobb åt sig själva, lägger så mycket mark i Sverige i ekonomiskt impediment. Visserligen har dom kunnat skjuta över kostnaderna till markägarna och fått med sig staten som torpeder i vissa fall men staten har också förlorat vissa principmål (bombmurklorna och lavskrikan) men ingen markägare känner sig rättssäker nuförtiden.
    Däremot borde borde kanske samhällsforskningen studier hur sådan baklängeskommunism, att vissa ägare av vissa tillgångar ska dödas ekonomiskt, kan få spridas i staten.

    Svara
  26. Gorby

     /  12/26/2018

    Özz igen.
    Hyllar även han Greta Thunberg.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/27/2018

      Rätt komiskt hur den trängde Özz nu måste fjäska allt han kan.
      Om han vore en sann satiriker skulle han naturligtvis driva med alla töntar som låtsas att de behöver ett barn som leder dem.

      Svara
  27. Gorby

     /  12/26/2018

    Svara
  28. G

     /  12/26/2018

    ”Indian government to intercept, monitor, and decrypt citizens’ computers

    The Indian government has authorized 10 central agencies to intercept, monitor, and decrypt data on any computer, sending a shock wave through citizens and privacy watchdogs.”
    https://venturebeat.com/2018/12/21/indian-government-to-intercept-monitor-and-decrypt-citizens-computers/

    ”India Wants Tech Platforms To Break Encryption And Remove Content The Government Thinks Is ”Unlawful”

    It is not clear whether India will now choose to be a leader in privacy or mass surveillance, sources told BuzzFeed News”
    https://www.buzzfeednews.com/article/pranavdixit/india-wants-tech-platforms-to-break-encryption-and-remove

    Svara
  29. G

     /  12/26/2018

    Svara
    • G

       /  12/26/2018

      Ah fan, skulle ju postat under MiTs kommentar längre upp, jaja.

      Svara
    • G

       /  12/26/2018

      ”Multimedia journalist, based in Stockholm, covering everything, everywhere. The truth is a moving target.”

      Svara
      • G

         /  12/27/2018

        Frågan är var tusan Philip ska få storyn om sin eritrianske kompis publicerad, sökte för att försöka finna något av honom sedan tidigare, men hittade inte mycket förutom två på SVT:s debattsida. Han skriver i princip att Sverige är helrasistiskt och genomsyras av rasism och diskriminering, och visst, rasism frodas säkert i förorterna, frågan är bara om det är svenskarna i förorterna som är rasister…. Och så var det det där med etnicitet som tydligen är så jävla svårt för journalister att öht fatta…

        ”Låt dem som är utsatta för rasism prata – och hör sen!”

        Jimmy Durmaz under matchen mot Tyskland, där hans insats ledde till en hatstorm på sociala medier. Inte förvånande, menar artikelförfattaren.

        Det som är mest skrämmande med Durmaz-affären är inte alla hot och allt hat Jimmy har fått stå emot efter matchen mot Tyskland. Det är att folk i Sverige är förvånade över det.

        Det som är ännu mer skrämmande är hur de som kan minst och som aldrig ens kan utsättas för en liknande situation som Jimmys är de som nu ska förklara för oss och tala om för oss hur vi ska känna kring det hela.

        Om en journalist åker till vilken svensk förort som helst (ett helt otänkbart scenario, men ändå) och frågar vilken person med utländsk bakgrund som helst om detta kommer de att säga att det Jimmy fick ta emot var vidrigt. Men ingen av dem kommer att vara förvånad.

        Jag är uppvuxen på Irland på 70- och 80-talet då IRA bombade sönder brittiska städer och vi irländare var dåtidens ”terrorister” – oönskade, opålitliga, ovärdiga.

        Jag slutade åka till eller genom Storbritannien på grund av hur jag blev bemött vid gränsen – hur jag valdes ut och förnedrades som potentiell terrorist, trots att de inget visste om mig.

        När jag blev kär i en tjej från Nordirland hade jag inget val än att utsätta mig själv för det igen. Det var ingen rolig upplevelse.

        Under den tiden i Storbritannien satte man upp skyltar där bostäder eller rum skulle hyras ut – ”No dogs, no blacks, no Irish”. Inga hundar, inga svarta, inga irländare.

        Men det jag har upplevt är bara en bråkdel av vad folk i Sverige och svenskar med utländsk bakgrund får stå ut med, i princip varje dag.

        Tänk om ditt CV åkte rakt ned i soptunnan på grund av ditt namn eller postnummer. Tänk om det första som sades eller tänktes om du råkat krocka med någon på gatan är ”blattejävel, se dig för!”

        Tänk om folk greppade sina ägodelar lite hårdare när du klev på tåget eller på bussen, bara för att din hy är mörk. Tänk om du är världens talang i laget men du inte vågar dribbla med bollen för då är du självisk – du är ”osvensk”.

        Jag var två meter från Jimmy och laget när de höll sin manifestation och direkt därefter fanns det en lucka, ett fönster där vi hade kunnat lära oss något. Det stängdes illa kvickt.

        Proffstyckarna tog över, äpplen blandades med päron och möjligheten var borta. Att se att en anställd på SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll) blivit anklagad för att ha ”hatat på Jimmy” för att han skrev ”Kan vi vara överens om att Jimmy Durmaz precis gjort sin sista landskamp?” på sin Facebook är både skrattretande och skrämmande.

        Man behöver en syndabock och det kvittar vem det är. Alla i det svenska landslaget – inklusive Jimmy – har ju sagt att det är helt OK att kritisera det man presterar på plan, och det är exakt det som hände här. Problemet är inte kritik.

        Problemet är inte Jimmy. Problemet är rasism.

        Och ett ännu större problem är att folk som aldrig kommer att utsättas för denna rasism är de som sätter agendan.

        I presskåren här ser jag väldigt få som ser ut som Jimmy. Jag hör aldrig någon ställa frågan varför.

        Till mina journalistkollegor säger jag: Om ni verkligen, verkligen vill göra något för att stå upp för Jimmy, överlämna era ledarsidor eller sändningstid till folk som utsätts varje dag för det Jimmy har utsatts för.

        Låt dem komma till tals. Introducera dem, ställ en fråga, men för guds skull försöka vara tyst efter det och lyssna på vad de har att säga.

        Vi har ju varit väldigt bra på att låta rasister tala i Sverige. Vi har välkomnat in dem i finrummet, trots att allt de står för kunde inte vara mer odemokratiskt. Men aldrig låter man dem som är utsatta för hatet komma till tals.

        Istället måste Jimmy stå där och tala om för oss att han är svensk.

        Om du vill stå upp för Jimmy, låt folk som Jimmy tala, men gör det i tysthet. Lyssna i stället på rasismens offer.

        Ni kanske kan lära er något.”
        https://www.svt.se/opinion/lat-dem-som-ar-utsatta-for-rasism-prata-och-lyssna-pa-dem
        https://web.archive.org/web/20181227043328/https://www.svt.se/opinion/lat-dem-som-ar-utsatta-for-rasism-prata-och-lyssna-pa-dem

        ”Om vi bränner en bil, får vi prata om vår bok då?”

        ”Det finns inget intresse från media för de ämnen som vi i förorterna brinner för, bara för brinnande bilar”, skriver Philip O’Connor och Haidar Hajdari.”
        https://www.svt.se/opinion/article12660196.svt
        https://web.archive.org/web/20170310112002/http://www.svt.se:80/opinion/article12660196.svt

        P.S

        ”Forskaren: Hatstormen mot Durmaz fanns inte”
        https://www.fplus.se/forskaren-hatstormen-mot-durmaz-fanns-inte/a/qndM3e

        Svara
    • G

       /  12/26/2018

      Noterar att många i tråden verkar ha en sak gemensamt, ett behov av att i sina twitterbios skriva följande saker ”she/her” ”he/himself” ”she/they” ”Cis/Het/She/Her”.

      Svara
    • G

       /  12/27/2018

      Ett speciellt konto som drivs för att twittra ut vad som är fakta/sant/falskt om Sverige?


      Steve: ”Scottish-born Sweden-based Australian Mathematician.”

      Jaha, så nu var det alltså i en ”warzone” i Marocko som norskan och danska blev mördade, halshuggna. WTF!

      Emma drar sitt strå till stacken: ”Editor The Local Sweden, Sweden’s news in English. Previously Scotland and Malmö”

      Svara
      • weasel

         /  12/27/2018

        Det är en sak som jag inte riktigt förstår…;

        Samma människor som säger ”Sverige behöver invandring för att klara arbetskraftsbristen” berättar alltid om ”jag känner en invandrare som är läkare och civilingenjör och han har sökt 7.246 jobb utan att ens ha blivit kallad på en intervju” .

        Jaha. Ja, hans fruktlösa arbetssökande är i sådana fall ett bevis på att de svenska arbetsgivarna inte behöver hans tjänster- och deras andra påstående motsäger i sådana fall deras första påstående. .

        Svara
      • Ivar L

         /  12/27/2018

        Det är så otroligt märkligt logik, USA är och har varit under lång tid ett våldsamt land. På vilket sätt är det relevant i en diskussion om hur våldet ökar i Sverige? Eller att nordbor blir dödade i Marocko, som för övrigt inte är en ”warzone” men däremot proppfullt av islamister.

        Svara
        • G

           /  12/27/2018

          ”som för övrigt inte är en ”warzone” men däremot proppfullt av islamister.”

          Precis. Det är ju fruktansvärt vidrigt att försöka vinkla detta som om det djävulska islamistdådet hände på en plats där det är krig när det inte är det. 😦

          Svara
        • Weasel

           /  12/27/2018

          Det finns inga no-go zoner i Sverige, men hela Marocko är en warzone…?
          Det är inte alltid lätt att hänga med i PKisternas logik… 🙄

          Svara
    • G

       /  12/27/2018

      Svara
    • G

       /  12/27/2018

      Svara
    • G

       /  12/27/2018

      Svara
    • G

       /  12/27/2018

      ”Lived in a few countries,now settled in Scandinavia.” En kvinna som alltså har slagit rot i Scandi för att hon troligen gillar’t, men samtidigt är både blind och döv för den negativa samhällsutvecklingen som pågår. Helt otroligt.

      Åke: ”PhD/KTH. Vetenskap och politik. Inget tidigare fascistparti har haft uniform och stövlar i programmet. Inte SD heller. Röst på SD = röst på rasister. Du vet.”

      Svara
    • G

       /  12/27/2018

      Alltså: Blir du personligen eller din journalistik anklagad för att vara ”islamofobisk” av någon part så har du producerat dålig journalistik. Blir du inte anklagad för att vara ”islamofobisk” så är det ett gott tecken på att du producerat högkvalitativ journalistik.

      *okej*

      Svara
  30. G

     /  12/27/2018

    Svara
  31. G

     /  12/27/2018

    ”Fler slumområden i Chile

    Antalet slumområden i Chile har nästan fördubblats sedan 2011, uppger landets regering.

    Bostadsdepartementet har upptäckt 822 områden och 46 423 bostäder som saknar tillgång till bastjänster som vatten, avlopp och elektricitet.

    Den kraftiga slumtillväxten förklaras med att antalet migranter som lämnat länder som Haiti och Venezuela ökat kraftigt i Chile. De möts av höga bostadspriser i främst den norra delen av landet, dit många migranter anländer.

    Chile har i övrigt högst BNP per capita i Sydamerika, och har låga mord- och korruptionssiffror jämfört med andra länder på kontinenten.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0bV4p/fler-slumomraden-i-chile

    Svara
  32. G

     /  12/27/2018

    ”Brittisk granskning av förföljelse

    Storbritannien tillsätter en oberoende utredning av förföljelsen av kristna världen över. Kartläggningen leds av biskopen av Truro, som ska se om regeringen kan göra mer.

    Våldet mot kristna verkar öka. Antalet mord på kristna på grund av deras tro uppgår globalt på senare tid till 250 kristna per månad.

    ”Ofta är förföljelsen av kristna en tidig varningssignal om förföljandet av alla minoriteter”, säger utrikesminister Jeremy Hunt i ett uttalande.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rL6x3K/brittisk-granskning-av-forfoljelse

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: