Det Nya Sverige, del 5. Ökad anmälningsbenägenhet i fyra år till

Det Nya Sverige får förmodligen en ny regering i morgon. Det kommer högst troligtvis att innebära fyra år till med ökad anmälningsbenägenhet som förklaring på ökning av antal anmälningar av viss brottslighet med tanke vilka som kommer att ha inflytande.

Brå har släppt lite siffror igen

och krumbuktandet börjar direkt

Jag skojar inte, krumbuktandet börjar direkt…

Vill ni läsa själva från Brå så hittar ni materialet här.

Klart är att saker som ändrad lagstiftning påverkar. Men inte i åratal efter ändringen utan förmodligen samma år och året därefter, sen bör det stabilisera sig någorlunda på en lite högre nivå om man utökat begreppet.

Men det är inte riktigt så det ser ut. Det var en ändring 2005 och det man ser är en stadig ökning som började redan innan och den fortsätter ända till 2012 och 2013 då det dippar något. 2013 var ännu ett år då man ändrade begreppen lite och 2014 var det en ökning. För att droppa 2015. Och därefter är det återigen en stadig ökning där 2017 och 2018 är de högsta någonsin.

Så kan man säga att ändrad lagstiftning ligger bakom den stadiga ökning vi sett sen innan ändrad lagstiftning ens kom på tal? Lite kanske. Men knappast så att det går från 23 st per 100k inv år 2000 till 77 per 100k inv 2018.

Sådär såg anmälningsbenägenheten ut mellan 2005 och 2016. Den var lätt att hitta på Brå tidigare men de redovisar inte detta längre utan har gjort om hur de mäter och det närmaste jag hittar nu är vad de kallar ”utsatthet för brott” eller ”förtroende för rättsväsende” (klicka på tidsserier). Jag hittar alltså ingen tabell om anmälningsbenägenhet längre, kanske bara är jag som är dålig på att leta. Men att mäta under lång tid är ju det viktigaste man kan göra, då ser man ju hur det utvecklar sig över tid. Det sämsta man kan göra är att ändra hur man får fram datan så att man inte längre kan jämföra. Som Brå tydligen gjort nu… Tabellerna syns tydligare här.

Varför man ändrar kan man ju bara spekulera i. Kanske man har kommit på ett bättre sätt, kanske man inser att det inte funkar att ständigt hävda denna ökade anmälningsbenägenhet samtidigt som deras egna tabeller i klartext säger nåt helt annat. Eller kanske det är nåt annat skäl. Men ändrat har man. En sak är säker i alla fall, det har gjort det oändligt mycket lättare för dem som rabblar ökad anmälningsbenägenhet som svar på allt…

Antar att man i NTU tidigare helt enkelt frågat om man utsatts för brott i varje kategori och vid svar ”ja” så har man frågat om man har anmält det. Varför man inte vill göra det längre är obegripligt. Är ju inte nån särskilt komplicerad fråga.

Detta visar bara att den enda hårda fakta, som man kan ta på riktigt allvar, man har om brottslighet och hur den utvecklar sig är anmälningar.

Nu har jag inte läst artikeln pga bakom betalvägg men gissar att man inte kallat in Sarnecki, Rung eller nån annan papeg… krimideolog som ska förklara att man inte vet någonting om någonting? Förutom att det bara är ökad anmälningsbenägenhet och att det man vet är att det kan vara vädret. Eller nån vårdapp. Eller en ökad medvetenhet hos vårdpersonalen. Eller varför inte ”empowerment” hos vårdpersonalen? Alla är sådana förklaringar som använts som förklaring till ökat antal anmälda sexualbrott och man kallar ju nästan varje gång in antingen Sarnecki eller Rung, kan varieras med annan krimideolog ibland men det är ALLTID just en krimideolog, som rapar sitt hittepå. Varför gör man inte det när det gäller andra brott…?

Varför kallar man inte in Sarnecki när det gäller våld på sjukhusen som i princip inte ens fanns för 25 år sedan? Varför är det inte tal om ökad anmälningsbenägenhet då? Varför propagerar man inte för att det bara är ökad anmälningsbenägenhet på Sahlgrenska och andra sjukhus runt om i Sverige?

Sverige är ett sjukt land.

Apropå det där med att en som läst in David Eberhards bok och lagt in egna kommentarer på några ställen där han hävdar att Eberhard har fel om t ex postmodernismen, kan det vara en sån där Genusredaktör som varit i farten…?

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

156 kommentarer

  1. Rikard

     /  01/17/2019

    Hej.

    Apropå diskussionen om lämpligheten att en översättare eller inläsare (eller bibliotekarie) censurerar material utifrån värdegrundskriterier, kanske den ej länkade Wikipedia-artikeln nedan kan vara av intresse? Särskilt den som har sådana åsikter, eller har vänner med sådana åsikter att censur är av godo, eller den som är för ung för att ha upplevt det, bör läsa den och jämföra den dels med Sverige, och dels med hur majoriteten svenska politiker, journalister, kultur’arbetare’ (även på europeisk nivå) diskuterar.

    Artikeln, som jag alltså inte länkar till, av skatteskäl, heter: ”Censorship in the Soviet Union”.

    Snart är vi där, kamrater! En sista kraftansträngning! Se! Himlen lyser röd, som om man flamberade plutokrater!

    Det gäller att ha en vändbar kappa, med både brunt och rött foder i dessa dagar, så att man smälter in med Annie, Jan, och Jonas.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  2. Svara
    • Att C eller L trovärdigt skulle kunna hota med extraval är skrattretande:

      Svara
      • Ivar L

         /  01/17/2019

        Den enkla sanningen är att de inte vill ha extraval. De vill ha precis detta som de nu fått. Maximal immigration givet det politiska läget. Det är helt otroligt att just denna fråga överskuggar allt annat. Sverige skall helt enkelt fyllas med araber, centralasiater och afrikaner.

        Svara
        • Inge Post

           /  01/18/2019

          ”Den enkla sanningen är att de inte vill ha extraval.”

          Just för hade det blivit extraval i detta läget som råder idag så hade både MP och L ramlat ur riksdagen. Och det är ju inget man kan ”riskera” Det absolut bästa hade varit om det blev extraval och vi blev av med en jävla massa bidragsparasiter (politiker).

          Jag undrar hur alla som röstade C med löftet om att en röst på C är en röst på alliansen känner om det nu blir som misstänks att Lövfén blir statsminister igen.
          Då var ju en röst på C inte en röst på Alliansen, utan en röst på C var defacto en röst på MP. Hur kommer det att kännas och tas emot bland pöbeln ?

          Svara
          • Jonas

             /  01/18/2019

            De har inga problem med det eftersom det är samma grupp MuPpar som röstar på C som MP. En lätt förståndshandikappad medelklass som uppnått fina positioner som bönräknare genom att flyta med strömmen. De känner en, för dem, oförklarlig skuld, eftersom det jobb de utför varken tillför något eller efterfrågas av någon, och behöver därför kompensera detta med det avlatsbrev som en röst på MP eller C utgör.

          • Utmärkt beskrivning!

            Eller V – det var länge sedan de hade något med arbetare att göra (annat än på samma sätt som C har några bönder som glömts kvar i en skrubb.)

            V-Mp-C är medelklassens godhetsaxel.

          • michael.

             /  01/18/2019

            Skiljelinjen mellan partierna som är pro Löfvenregeringen och dom som röstat nej till den handlar om vilka partier som fullt ut anammat identitetspolitik och vilka som är skeptiska till den.

    • lensof

       /  01/17/2019

      Och lurade är de som trott på henne som blivit lurad men trott att hon lurat andra.

      Politiskt domino kan man kalla det.

      Svara
    • Senior

       /  01/17/2019

      Det vet teater sjuklöver mycket väl.
      -Dock vill de få dig och mig att tro något annat.

      Svara
      • ”Teater sjuklöver”!

        Tänker mig något avantgardistiskt med folk som sitter nakna i en ring på golvet och rullar bullar av rå köttfärs som de kastar på varandra.

        ELLER

        En till en början spänd men ändå belevad familjemiddag. Man pratar om diverse trivialiteter. Bakom ”matsalen” finns stora fönster, och framför den är ”trädgården” med en parkbänk med en gammal radio. Familjen fortsätter hela tiden samtala och hör inget av vad som pågår.
        Det som pågår ”utanför” syns och hör först tyst genom fönstren, och flyttar sedan till ”trädgården”. Varm belysning ”inomhus”, kallare och mer blått ”utomhus”. Ljussättningen är sådan att ansikten är svåra att urskilja: inomhus är det dunkelt, utomhus är det ljus nästan bara uppifrån.
        Genom fönstren: Väskryckning. Bråk mellan tonårspojkar.
        Huvudrätten serveras. Mer vin. Familjen nu mer avslappnad. Svårare att urskilja vad man talar om.
        Trädgården: En ung kvinna får kläderna avslitna av några unga män. En annan man försöker hjälpa henne men blir ihjälslagen med något tillhygge. Det tar ungefär fem minuter innan han slutat röra på sig. Sedan pågår våldtäkten i tio minuter. Männen tar handväskan och går därifrån. Kvinnan kryper gråtande iväg och försvinner i kulissen.
        Kaffe serveras i matsalen. Ljuset släcks långsamt så att scenens mitt ligger i dunkel. Familjen är nu endast mummel, inga ord kan uppfattas. Endast liket i trädgården och radion syns i varsin svag spotlight.
        Radion brusar till och spelar ”Du gamla du fria.” Tonar ut – samtidigt som allt ljus på scen – av tomt batteri eller dålig signal ungefär halvvägs genom sången.

        Tablå.

        Svara
        • Kronblom

           /  01/17/2019

          La Grande Bouffe (svensk titel: Brakfesten)

          Fyra framgångsrika vänner stänger in sig i en villa i Paris, där de ska begå kollektivt självmord genom att hämningslöst äta ihjäl sig. Några prostituerade har de med sig också.

          Svara
          • MiT

             /  01/17/2019

            Hahaha, den har jag sett för väldigt länge sedan, en totalbisarr film 😛

          • Kronblom

             /  01/19/2019

            Jag funderade på att göra samma sak i fredags men har inga framgångsrika vänner, fanns bara en halväten pizza i kylen och prostituerade har det varit förbjudet att umgås med sen 1999. Får säga som grannen: Det är dags att gnida in en klick margarin i röven och gå och lägga sig ifall Löfven gör ett besök. 😛

        • Rikard

           /  01/17/2019

          Hej.

          Hmm, varför tänker jag på Pier Paolo Pasolini?

          ”SVLC – eller Sveas sista dagar”, kanske funkar som titel?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ja, snarare Pasolini än nutida dilettanter och imitatörer som den där dansken jag inte tänker nämna. Lättviktare.

          • Inge Post

             /  01/18/2019

            ”Svears sista dagar” kanske ?

        • Inge Post

           /  01/18/2019

          ”Tänker mig något avantgardistiskt med folk som sitter nakna i en ring på golvet och rullar bullar av rå köttfärs som de kastar på varandra. ”

          Inte Folk, partiledare.
          Och utan förvarning släpper man in en genuscertifierad, heniniserad, med fil kand i värdegrunssyn och menscertifiering (såklart) bengalisk (i brist på afghanska) tiger som får gå lös på köttfärsen!
          Det visar sig dock att köttfärtzen faktiskt är sojaprotein ijenkligen !
          Annie vrålar Fjamåt, Löfvén mumlar nåt ohörbart om ”utmaningar” och Jimmie står i ett hörn av scenen och pustar sina glasögon och ser mobbad ut.

          Sen blir det alldeles mörkt…
          Det enda man hör är någon som piper ”we are the social justice knights who say Ni” det visar sig att det är Dan Eliasson som tycker att det är dags att kalla in Nationella Insatstyrkan ,för att han vet att MSB inte går att lita på igen,inte efter hans tid som ”Chäf”

          Svara
  3. Vic

     /  01/17/2019

    Mina damer och herrar, tillåt mig att presentera DÖ 2.

    För övrigt hade denna ”lösning” kunnat presenteras några veckor efter valet och inte fyra månader efter. Ekvationen var tydlig redan då och viljan och engagemanget likaså, uppenbarligen.

    Inte för att jag tror att den här regeringen kommer att sitta många månader…

    Svara
    • Ivar L

       /  01/17/2019

      Fast de ville ju kunna skriva under det där FN-dokumentet i lugn och ro. ALLT handlar om pro-immigration verkar det.

      Svara
    • Senior

       /  01/17/2019

      Eller LJUG, som jag såg i ett kommentarsfält någonstans
      Lööfs Januari UppGörelse”

      Svara
  4. tompas11

     /  01/17/2019

    Annie, hon är smart hon…
    Förbjudet att bedriva verksamhet med kriminellt syfte

    Svara
  5. Svara
  6. G

     /  01/17/2019

    ”De lyckades stoppa våldtäkten – gärningsman döms till fängelse

    I fredags dömdes mannen i Norrköpings tingsrätt till 1,5 års fängelse, utvisning i fem år, samt att även betala skadestånd till kvinnan.

    Det har nu gått två månader sedan övergreppet. Saga Helin och Johanna Karlsson är tillbaka på brottsplatsen, Matteus kyrkogård i Norrköping, för första gången sedan det hände.

    – Det känns jobbigt att vara tillbaka, det är mycket känslor, säger Saga Helin.

    Hon talar om den natt i november förra året då hon och hennes kompis Johanna upptäckte att något inte stod rätt till mellan en man och kvinna.

    – Vi satt i bilen när vi såg att det pågick nånting som inte såg ok ut, berättar Saga.
    ….
    Nu hyllas Saga och Johanna av polisen i Norrköping som skriver så här på sin Facebook-sida:

    ”En ung kvinna har fått upprättelse och skadestånd för det oerhörda lidande detta innebär för henne. Detta väldigt modiga och rådiga ingripande är hedervärt och det vill vi uppmärksamma. Vi har även nominerat Saga och Johanna till årets medborgarmedalj. Tusen tack för er hjälp!”

    – Det känns förstås ärofullt, men framför allt känns det bra för rättvisans skull, säger Saga Helin.

    I klippet ovanför berättar Saga och Johanna mer om vad som hände den natten.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/de-lyckades-stoppa-valdtakten-garningsmannen-doms-till-fangelse

    Svara
    • elina

       /  01/17/2019

      Utvisning i fem år.
      Det låter alltid som gärningsmannen vore svensk och utvisades som laglös till skogen utanför Sverige i några år.

      Svara
    • Inge Post

       /  01/18/2019

      #Inteerkvinna!

      Svara
  7. G

     /  01/17/2019

    Svara
  8. G

     /  01/17/2019

    13 apr, 2018….

    ”Stora mörkertal gällande män som våldtas av kvinnor

    Att kvinnor inte kan våldta män är en seglivad myt som hindrar drabbade att få rätt hjälp. I själva verket kan det finnas ett stort mörkertal i statistiken över manliga offer för sexuellt våld. Det menar Charlotte C Petersson, som forskar kring män som våldtagits.”
    https://www.svd.se/allt-fler-man-valdtas-av-kvinnor–stort-morkertal

    Män som inte anmäler ? Anmälningsbenägenheten verkar låg…

    Svara
    • Kan någon informera om hur det skulle gå till? 👂🏻🏇❓

      Svara
      • Inge Post

         /  01/18/2019

        Att en kvinna våldtar en man menar du ?

        Jag säger bara 2 ord,
        1) berusad 2) sovande

        Jag skulle kunna sagt nåt om samtyckeslagen med, men tror jag att jag nöjer mig där.

        Svara
        • Det är inte svar på frågan.
          Hur skulle det gå till i praktiken?

          Svara
          • Johan A

             /  01/18/2019

            Känner du till begreppet morgonstånd? Där har du en möjlighet för en kvinna att våldta en man i sovande tillstånd. Dessutom måste det inte vara penetrerande sex för att kunna vara våldtäkt. Om en man tvingar en kvinna till oralsex under t ex knivhot är ju det våldtäkt. Varför skulle det inte kunna vara våldtäkt om en kvinna gjorde likadant mot en man?

          • Om kvinnan rör vid mannen vaknar han och han kan lätt ta kontroll över situationen.

          • Grodan Boll

             /  01/18/2019

            @hllviken
            Om det finns ”likvärdigt” med penetrerande måste det väl finna ”likvärdigt” om omslutande?
            Hon greppade den medan han sov -> nästa finkan!

          • Melmac

             /  01/18/2019

            Om du däckat på en fest och vaknar av ett kvinna sitter med underlivet i ditt ansikte och håller en kniv in till din skalle och tvingar dig till oralsex. Är inte det en våldtäkt?

          • Melmac, har det någonsin hänt i verkligheten?

          • Johan A

             /  01/18/2019

            hllviken, om det har hänt eller inte spelar ingen roll. Du frågade efter exempel på hur det skulle kunna gå till och det har du får. Sluta göra dig dum nu!

          • elina

             /  01/18/2019

            Kan vi sluta resonera om hur de elaka kåta kvinnorna går till väga. Det får bli en överraskning för män som tar mörk väg hem på natten. Kan vi bara klappa händerna och vara glada för ökad jämlikhet. Även kvinnor kan!

            (Ironi? Jag vet inte längre vad är skillnad mellan ironi och sanning i Sverige.)

          • Olof

             /  01/18/2019

            @hllviken Med nuvarande lagstiftning (och åtminstone förra iterationen med) är det irrelevant om han kan ta kontroll över situationen. Att den sexuella akten påbörjats utan samtycke eller med den ena parten medvetslös är nog för att det skall vara våldtäkt.

            Och det är nog rimligt… jag menar om någon snor din telefon medans du sover, blir det mindre stöld för att du kan ta tillbaka den när du vaknar? Det påverkar kanske konsekvenserna av brottet och därigenom graden, men brottets natur är fortfarande likartad.

          • Senior

             /  01/18/2019

            Som jag förstått det handlar väl våldtäkter mer om makt än om sex?

            Det finns väl inte så mycket som hindrar en starkare (fysiskt och eller psykiskt) kvinna att visa makt och dominans genom att ”trycka upp något i r*ven” på det svagare manliga offret?

        • Jonas

           /  01/18/2019

          Det beror på var man drar gränsen för våldtäkt. Om man drar gränsen vid att faktiskt våld utövas så blir det bara homosexuella våldtäkter kvar, men om man räknar in tjatsex som våldtäkt så ligger kvinnorna illa till.

          Svara
          • Tjatsex är absolut inte våldtäkt.
            En person som inte har lust ger med sig för partnerns skull.

          • Grodan Boll

             /  01/18/2019

            Det du får via tjatet är just samtycke! Det är det man tjatar sig till just för att inte begå våldtäkt. Det här är en peeve som stör mig så in i helvete varje gång den dras upp.

          • Olof

             /  01/18/2019

            @hllviken @Grodan Boll Här håller jag helt med. Samtycka kan man göra av alla möjliga anledningar och att man själv har lust att ha sex är bara en av dem. Det är inte konstigare än att följa med på en promenad, åka till ett resmål partnern vill till eller städa lite mer än man själv önskar för att det gör partnern glad.

            Tröttnar man på de kompromisser ett förhållande innebär och man inte är intresserad av att hålla partnern glad så kanske man skall låta bli att ha ett.

      • Det är besvärligt att definiera ”våldtäkt” så att gemene man (och jag) kan acceptera att en kvinna kan ”våldta” en man. ”Sexuellt utnyttjande” är lättare.
        Semantik, som vanligt.

        Svara
  9. G

     /  01/17/2019

    ”GCHQ sets up all-female cyber-training classes

    Almost 90% of the cyber-skills workforce worldwide is male, says GCHQ’s cyber-defence arm, the National Cyber Security Centre (NCSC).
    With warnings of serious skills shortages, the security services are worried about missing female recruits.

    Cyber-girls
    The intention is to make cyber-skills lessons more open to teenage girls, in a field which has been accused of having a very male image, whether it is James Bond-style stereotypes or stock photos of teenage boys in hoodies.

    The school’s computing club could tend to become dominated by the boys, she said, and they had to find ways to make it more accessible to girls.
    The lack of women in cyber-security is part of the bigger picture of women in science, technology, engineering and maths, says the NCSC.”
    https://www.bbc.co.uk/news/education-46893352

    Svara
  10. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
  11. Ivar L

     /  01/17/2019

    Klockren analys av skådespelet kring regeringsmakten. Allt handlade i princip om immigrationen. Påminner faktiskt en hel del om M:s uppgörelse med MP om samma fråga. Politikerna har bestämt sig för att svenskarna skall straffas för de röstat på SD. Landet skall helt enkelt köras i botten och fyra år till av Reinfeldtimmigration (+100 000/år) kommer nog vara spiken i kistan.

    Svara
      • Perfekt beskrivning:
        ”Så har ett migrationsvänligt genusblock bildats i svensk politik.”

        Svara
        • Kronblom

           /  01/18/2019

          Den framtida valboskapen ökar med 400 per dag.

          Svara
      • Ivar L

         /  01/17/2019

        Det går faktiskt inte att begripa det här. Hur fan tror någon att detta inte skall sluta i katastrof. Ett av världens rikaste och tryggaste länder totalt raserat på några decennier. Och som det verkar, för att några i eliten skall få känna sig malliga och några i ägarklassen skall dra in lite mer pengar i detaljhandeln.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  01/19/2019

          @ Ivar L,

          ”Det går faktiskt inte att begripa det här.”

          Du förefaller vara en uppriktig och tänkande figur. Dessvärre är sannolikheten då hög att du inte kan undvika att fundera över de till synes väldigt märkliga paradoxer som möter oss i det moderna Sverige. Varför finansierar ett ursprungligen tryggt och starkt folk nästan maniskt sin egen kolonisering?

          Jag har grubblat över just detta i många år och min slutsats, som du kanske kommer ihåg, är att det sannolikt beror på feminisering och kvinnligt inflytande. I princip uppvisar hela västvärlden samma tendenser som Sverige, även om det är lite olika hastighet i förloppet.

          Nu är jag öppen för att jag kan ha fel, men jag ser faktiskt inga andra rimliga förklaringsmodeller. Senior var inne på att roten till problemen är någon form av långsiktig kommunistisk infiltration, men jag får inte ihop det med mina observationer.

          Har du någon egen teori?

          Svara
          • Sandgren: MITTPOLITIK I MELLANMJÖLKENS LAND
            https://detgodasamhallet.com/2019/01/19/mittpolitik-i-mellanmjolkens-land/
            ”Det är enklare att förstå Islam än Centerpartiet.
            […]
            Även SD-politiker har rykte om sig att tala klarspråk.
            […]
            Med mittenpolitiker förhåller det sig annorlunda. De kan få högsta betyg i retorik, formuleringskonst, empati, kompromissvilja och en rad andra politiska grenar, men det är väldigt svårt att sätta fingret på vad de säger, eller har sagt.
            […]
            Idag skulle ingen göra sig besvär med att bilda ett islamistparti,
            eftersom det skulle ge högst någon procent av rösterna. Liknande åsikter får långt större genomslag om de inordnas under varumärket ”Socialdemokraterna”. På samma sätt kan den som kämpar för en EU-diktatur arbeta relativt ostört under varumärket ”Liberalerna”. Den som tror att kortaste vägen till fred i Mellanöstern är att bränna fler bildäck i Gaza, kan finna en plattform inom ”Miljöpartiet”.
            […]
            På ytterkanterna bedrivs fortfarande politik i klassisk mening, där idéer stångas mot idéer.
            […]
            Mittpartierna är mer moderna och har i större utsträckning anammat reklambranschens metoder. ”

  12. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
    • Det där med ”Alla skall hinna läsa …” känns väldigt ”före internet.”
      Går inte allt att pausa idag?
      Tänker man på pensionärer som ser ”gammaldags” TV utan möjlighet att nå fjärrkontrollen?

      Är det bara jag som inte längre
      a) ser något när det sänds
      b) utan inspelnings-backnings-spolningsmöjlighet?

      Svara
  13. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
  14. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
  15. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
  16. Gula västar och blockad utanför migrationsverkets samtliga lokaler.
    Finns det något mindre drastiskt som fungerar?

    Svara
  17. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
    • Olof

       /  01/18/2019

      … eller så beror det på att Björklund redan ses som passe, hans parti lär åka ut i nästa val, hans medverkan i uppgörelsen är ändå i princip meningslös för om jag inte minns fel spelar L’s röster ändå ingen roll i frågan.

      Sen skulle jag tippa på att det framförallt beror på de politiska positionerna… Annies positioner som i princip går ut på att skapa ett nytt stort nyproletäriat kommer påverka många människor väldigt väldigt negativt. Björklund är i jämförelse rätt harmlös.

      Svara
    • Pether

       /  01/18/2019

      Det var ju inte börjklund som lovat att äta upp sin högra sko precis…

      Svara
  18. MiT

     /  01/17/2019

    Svara
    • Metod?
      Skinkmacka och öl!

      Svara
      • Rikard

         /  01/18/2019

        Hej.

        Islam innehåller begreppet ”taqiyya” – att göra avsteg från tron, läran och reglerna om man som rätt-trogen fruktar förföljelse eller men på grund av sin muslimska tro.

        Det är dessutom inget brott att ljuga för otrogna.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Det är för övrigt en intressant kommentar till vad offermaktsmentalitet leder till: det blir en ny uppsättning regler och rekvisit för att lyckas inom ett visst område.

      Barn behandlas bättre? Fler ”blir” barn.
      Kristna har större chans att få stanna? Fler ”blir” kristna.
      Kvinnor har lägre fyskrav inom arbete eller sport? Fler ”blir” kvinnor.

      Uppenbara mytomaner får fler röster när de lovar guld och gröna skogar? … ja, ni vet väl vad jag menar vid det här laget.

      Svara
  19. Gorby

     /  01/18/2019

    Svara
    • Senior

       /  01/18/2019

      Precis så.
      Denna fars som utspelas just nu tydliggör den brist på demokrati vi lider av i Sverige.

      Svara
    • Senior

       /  01/19/2019

      Ytterligare en dimension:
      ”Det går allt ifrån att vi den här veckan har talat intensivt med fackföreningsrörelsen och hyresgäströrelsen och smidit planer ihop hur vi ska göra till att vi kommer använda alla de verktyg man har i riksdagen när man faktiskt är vågmästare, säger Jonas Sjöstedt.”

      Lägg till ett antal ”folkrörelser” i ekvationen som kommer att börja bråka när folket tyckr fel…

      Svara
  20. MiT

     /  01/18/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/18/2019

      Hon är så korkad att man lyssnar till henne, för underhållsfaktorn.

      Majoriteten av Sveriges fyraåringar är kapabla till mer komplexa analyser än hon är. Min gissning är att vår journalistkår låtit bli henne då hon är för lågt hängande frukt och att ge sig på förståndshandikappade är fult.

      Det enda som trumfar hennes dumhet är hennes hyckleri och oförmåga att ge respons då hennes idiotier faktiskt möter motstånd. men sedan är hon ju trots allt (f.d?) politiker.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/18/2019

        ”underhållnings”
        Satans redigeringsknapp till att gömma sig när man behöver den…

        Svara
  21. MiT

     /  01/18/2019

    Svara
  22. Leif

     /  01/18/2019

    Jag tolkar det som att hon anser sig tala med ett litet barn, vars milt sagt förvirrade resonemang det är svårt att följa.

    Svara
    • E

       /  01/18/2019

      Tolkar det mer som att hon gör sitt bästa för att förminska och förlöjliga motståndaren istället för att bemöta med sakargument. Klassisk obehaglig härskarteknik med andra ord. En mer slipad moderator hade fångat upp det och styrt upp situationen istället för att låta henne hållas. Bra att fler reagerar på det.

      Svara
  23. x

     /  01/18/2019

    Oj så imponerad man blir av den höga nivån på ”forskningen” vid Södertörns högskola:

    ”Forskaren Martin Andersson har grävt i skatteregister från 1600-talet och kommit fram till att människorna på den tiden flyttade mer än vad man tidigare trott. Bland annat hade hamnen i Södertälje en viktig roll på den tiden.”

    ”Det är genom dessa urgamla dokument som Martin Andersson kunnat dra slutsatsen att bondesamhället i 1600-talets Sverige, som ofta ritas upp som inskränkt, inte är korrekt.
    – Uppfattningen att människor var i det närmaste orörliga har präglat forskningen utan att någon egentligen kritiskt granskat den föreställningen. Forskningen har avfärdat de som flyttat som undantag. Tvärtom var 1600-talets svenskar mycket rörliga, säger han.
    I Södertälje spelade den livliga handeln i hamnen en viktig roll under tidsepoken och detta skapade naturliga flyttmönster till och från staden.”.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/forskare-den-svenska-sjalvbilden-om-en-stark-urtyp-bor-omprovas

    Visst, det kanske låter trovärdigt om det inte vore att samma dag har vi en annan artikel där det står:

    ”I början på 1600-talet blomstrade Södertälje – men efter två omfattande bränder så hade stadens invånare nästan halverats i slutet på seklet. Pia Lillieborg, ordförande på Kulturhistoriska föreningen i Södertälje, berättar om konsekvenserna.”

    ”1630 härjade en stor brand som gjorde att en tredjedel av staden brann ner.
    – Då flyttade en hel del människor härifrån. På den tiden bodde det omkring tusen personer här och en del av dem återkom senare men långtifrån alla, säger hon.”

    ”1650 brann det återigen i staden – och den här gången var det betydligt värre.
    – Den här gången brann hela staden ner, även kyrkan och rådhuset. Man fick bygga upp staden på nytt. Och i slutet på 1600-talet bodde det bara 200 personer kvar här, säger Pia Lillieborg.”.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/efter-att-sodertalje-brann-pa-1600-talet-sa-ritades-kartan-om

    Hehe, här snackar vi om veklig hög nivå på ”forskningen”, det kanske inte är fel på själva ”forskningen” utan snarare vilka slutsatser man dragit.
    Sedan kan man ju ana vad syftet med den här ”forskningen” är…

    Svara
    • Så folk i en hamnstad – skapad av och för förflyttning av personer och varor – har förflyttat sig?
      Otroligt! Ge honom en professur!

      Svara
      • x

         /  01/19/2019

        @Kristian
        Södertälje brann ner helt i flera omgångar på 1600-talet och därför blev de flesta tvungna flytta därifrån, en del flyttade tillbaka för att flytta ut igen efter nästa brand.
        Invånarantalet sjönk från ca 1000 innevånare till 200, inte så konstigt då att detta syns i skattelängderna.
        Båten var ett viktigt färdmedel på den tiden och om folk använde sig av dem så är det ju inte så svårt räkna ut att det blev ”rörelse” i hamnen.
        Att branden tvingade folk flytta gör dem inte mindre ”inskränkta”, mer ”rörliga” och mer ”lika oss”.
        Dagens agendastyrda ”forskning” i ett nötskal där ”forskarna” rycker saker från sitt sammanhang och drar alltför långtgående slutsatser för att bekräfta sina egna fördomar.

        Svara
        • Inge Post

           /  01/21/2019

          Jag misstänker dessutom följande hade en del med saken att göra.

          Att som man som bonde med egen gård flyttade runt en massa, låter osannolikt, snarare skulle jag kunna tro att de som arbetade åt bönderna, flyttade runt en del ,medan gårdar och ägare av gårdar, av förklarliga skäl var stationära.

          Dessutom så hade vi under slutet av 1600-talet en del krigiska inslag.
          Bland annat :
          Torstensonska kriget 1643-1645 (Freden i Brömsebro)
          Karl X Gustavs första danska krig 1657-1658 (Freden i Roskilde)
          Karl X Gustavs andra danska krig 1658-1660 (Freden i Köpenhamn)

          och slutligen
          Karl XI:s skånska krig 1674-1679 -Skånska Kriget (Snapphanekriget)
          (Freden i Fontainebleau)
          (Freden i Lund)
          (Freden i Saint-Germain)

          Södertälje ligger inte speciellt långt ifrån Stockholm inte ens med 1600-talets mått och det är väl inte helt osannolikt att tro att det var en del soldater som drogs ner för att bekämpa Snapphanarna i Skåne och Danmark.

          Jag skulle tro att ovanstående påverkade folks ”vilja” att förflytta sig en hel del.
          Men jag har säkert fel i alla mina påståenden och det var bara för att folk kände för att ”kolla in nya spejsiga ställen”

          Om jag skulle tycka ,så skulle jag tycka att Martin Andersson verkar vara en historiefubbick av rang och han borde jävligt omedelbart avsluta sitt arbete samt leta upp ett annat.

          Svara
  24. Leif

     /  01/18/2019

    ”Uppfattningen att människor var i det närmaste orörliga har präglat forskningen utan att någon egentligen kritiskt granskat den föreställningen.”
    Det finns massor av människor, som har studerat detta. Släktforskarna. Den som ägnat sig lite åt slätforskning vet att det ofta går att följa släkten generation efter generation i samma socken, ja t o m på samma gård.

    Svara
  25. Melmac

     /  01/18/2019

    Det S säger är S-politik är ju mycket av Alliansens politik om än lite variationer. S är ju plötsligt mer mitten än alla andra!

    Svara
    • HAR ISLAM NÅGON POSITIV EFFEKT PÅ SVENSK KULTUR?
      https://detgodasamhallet.com/2019/01/18/har-islam-nagon-positiv-effekt-pa-svensk-kultur/
      ”Rahaf Mohammed al-Qunun är en ung saudisk kvinna (18 år gammal) som flytt sitt land. Avsikten var att söka asyl i Australien eftersom hennes familj misshandlade och hotade att döda henne eftersom hon lämnat islam.
      […]
      många av dem som kommer hit förstår inte varför väst är så mycket bättre än islamvärlden. De tror att vi har haft tur eller något. Och de vill förändra våra länder, så att de blir mer islamiska. De begriper inte att om de skulle lyckas, så kommer våra länder också att sluta fungera och allt som vi hade som var bra, och som gjorde att ville komma hit, kommer att försvinna. Kaputt.”

      (Har skärmbilder av engelsk och svensk version av intervjun, med text. Ordet ”islam” saknas i den svenska versionen.)

      Svara
      • Vet inte varför jag svarade där, sambandet är inte tydligt. Beklagar förvirringen. Skulle ha lagt den separat.

        Svara
    • Motkraft

       /  01/18/2019

      Jag tror dagens socialdemokrater egentligen inte är ”vänster” i meningen att de skulle på arbetarnas eller de svagas sida. Eller ens skulle ha en socialistisk agenda.

      Det som vissa upplever som ”vänster” är mer att de inte bryr sig om medborgarnas frihet eller medbestämmande. Och visst kan de lägga ”vänsterförslag” någon gång då och då men det är egentligen rätt halvhjärtat. De bryr sig inte ett dugg om vanligt folk eller landets välmående.

      Det de främst är idag är ett ”majoritetsparti”. Om majoriteten av befolkningen flyttar sig till höger så flyttar de sig till höger. Om majoriteten av befolkningen flyttar sig åt vänster så flyttar de sig till vänster. Dvs syftet är att behålla makten till varje pris. Och de privilegier som kommer därtill, slippa hederligt arbete, få hög lön, hög livstidspension, gå före i köer, få sig tilldelad uppdrag med feta arvoden osv. Dvs sko sig på skattebetalarnas pengar.

      Är Socialdemokraternas arrogans som gjort att de misslyckats senaste mandatperioderna med att spela maktspelet tillräckligt väl vilket gjort att de har förlorat röster. De har sett ned på väljarna lite väl mycket.

      De är en maktelit utan ideologisk grund. Om det inte vore för den gemenskap de skapat i sitt parti bland de andra besuttna så skulle deras politiker lätt kunna byta parti om de säkert visste att det skulle gynna dem.

      Så jag tror inte att de bryr sig om medborgarna alls. Förutom att de är strykrädda för twitterdrev och lätt böjer sig och spär på idiotin ytterligare om så krävs för att få ryggdunkar av de egna.

      Svara
      • Kronblom

         /  01/18/2019

        De skor sig själva med nya påhitt. Nu ska det komma en skoskatt också. Svenska skohandlare får slå igen.

        Svara
      • Pether

         /  01/18/2019

        Vänstern har aldrig stått på arbetarnas eller de svagas sida, de har alltid stått på sin egna sida, de är endast till för att sko sig själva och behålla makten genom att förtrycka arbetare och de svaga, och alla andra så att de inte reser sig upp. En person som kan arbeta och försörja sig själv röstar inte vänster, men har man gjort den personen beroende av bidrag och har höga skatter och svåra regler vilket gör det omöjligt för honom att försörja sig med ett jobb, ja, då har man en röstslav.

        Svara
  26. test

     /  01/18/2019

    HTML test

    Svara
  27. Leif

     /  01/18/2019

    Björn Wiman sammanfattas Svenska Akademiens problem:
    ”När Katarina Frostenson nu lämnar Akademien förstärks den bild som tonat fram under det senaste årets kris: det är de framträdande kvinnorna som lämnat institutionen, de allt gråare männen som kommer tillbaka eller tar deras plats.
    Kvar runt bordet i dag sitter tolv män och två kvinnor.
    Inga pengar i världen kan köpa Akademien fri från den bilden.”
    Jag sammanfattar Wiman:
    Kvinnor = briljans
    Män = andefattig tristess
    Är Wiman en man?

    Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2019

      Så har vi ju den pikanta detaljen att det inte var en ”grå man” som var tillsammans med det högkulturella sexmonstret Arnault, en av grundosrakerna till hela krisen. Om man vill göra kön till huvudorsak till att just Frostensson får gå då måste man blunda stenhårt och samtidigt hålla för öronen, och man måste gjort det sedan i vart fall hösten 2017.

      Svara
  28. MiT

     /  01/18/2019

    Svara
  29. MiT

     /  01/18/2019

    Svara
    • Nämner inte ”50 Shades of Grey”.
      Saknar hur de gjort sin statistik. Har de verkligen sett allt?

      ”I 90 procent av de vanligaste filmerna förekommer fysiska aggressioner som stryptag eller hållande för munnen, alltså våld”
      Jävligt skeptisk, både till statistiken och till vad som räknas som ”våld”.
      Vad är de ”vanligaste” filmerna?

      Och så vidare.

      Svara
      • Olof

         /  01/18/2019

        ‘Vissa gånger sa han ”detta skall du kunna ta” och tryckte in den ännu hårdare.’

        Påminner mig mer om när jag var och skulle bli vaccinerad i skolan. Kan inte påminna mig om att jag blev tillfrågad om samtycke då. Säker på att det är porrfilm han fått sin sunkiga inställning till samtycke från? Det kan ju vara allt från den myriad med saker som görs mot ungdomar dagligen utan deras samtycke till alla andra fiktiva våldsfilmer. Var kommer porren in i det?

        Jag föreslår att vi i stället försöker förankra begreppet samtycke i ungdomarnas medvetande genom att faktiskt kräva samtycke för att man skall få göra fysiska ingrepp på dem överhuvudtaget. Från omskärelse till medicinska procedurer. Vill vi ha en absolutistiskt syn på samtycke så kan vi börja med att vara konsekventa och göra som vi säger så de inte lär sig göra som vi gör.

        Och som aktiv i BDSM världen… urk, 50 Shades of nej… tack… den är värre än det mesta i ren våldsporr väg för den försöker legitimera ett rätt manipulativt misshandelsförhållande med BDSM.

        Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2019

      Myten om våldsporren avlivas av statistik på världens största porrsajt:

      ”En aspekt av den mänskliga sexualiteten som lyser med sin frånvaro när man tittar på Pornhubs jättelika statistiska material är det som ibland går under beteckningen ”våldsporr”. Enligt ett flertal feministiska porrexperter, såsom den svenska kriminologen Nina Rung, skulle denna kategori vara på stark frammarsch och i hög grad inspirera män att begå våldtäkter i ökande omfattning. Detta tycks inte vara fallet om man tittar på statistiken.”

      Intressant nog är de se trots allt söker på porr med våldsinslag kvinnor:

      ”Framför allt är det tydligt att det är de manliga konsumenterna som tenderar att föredra helt reguljär sex utan våldsinslag. De enda statistiskt signifikanta sökmönstren där det finns en tendens åt något som skulle kunna tolkas som ”våldsporr” finns i kvinnors sökvanor. Här ligger kategorin ”Gangbang”, det vill säga gruppsex med flera män och en kvinna, ända uppe på plats 6 och det är också 108 procent vanligare att en tjej söker efter just detta, än en man. ”
      https://nyheteridag.se/plus/van-der-heeg-darfor-surfar-vi-lesbisk-porr/

      Svara
  30. Gorby

     /  01/18/2019

    Svara
  31. Som jag sagt tidigare: Lita alltid på att inspireras till att hitta något att skriva om från Skavlan! 😉
    https://bergersjo.wordpress.com/2019/01/18/lilla-greta-i-laglost-land/

    Svara
    • G

       /  01/19/2019

      Det är ju en jäkla tur att andra tittar på programmet om man inte gör det själv 😛 Kollade bara vilka som skulle gästa programmet, då tänkte jag att det gör nog inget om jag skippar för någon lär nog skriva om detta efteråt 😉

      Svara
      • G

         /  01/19/2019

        …såg reprisen. Givetvis var det lite om rasisten Trump också, har man inte med något om Trump så blir ju inget program komplett i dessa tider.

        Svara
        • Jag hade gärna sett att Greta Thunberg suttit kvar när Malin Stenberg som fött barn med en transplanterad livmoder blev intervjuad. Och så kunde Skavlan ställt kloka frågor till Thunberg om vad barnafödande innebär för klimathotet! 🙂

          Svara
          • Ställ nu inte grupp mot grupp!
            Alternativt:
            Kom nu inte här med en massa logik!

          • G

             /  01/19/2019

            Fast då hade det ju blivit underhållande på riktigt att titta på, det går inte för sig i SVT inte! 😛

    • G

       /  01/19/2019

      Svenska s.k politiker ser redan Sverige som ett s.k föregångsland på många områden, och brukar inte vara rädda för att låta svenska folket höra det då och då, men men…

      Svara
      • En liten detalj där är kanske hur man skall få med sig till exempel Kina. Eller, ja, liten och liten …
        Det är nog lättare att få sälja bögporr i Mecka.

        Svara
  32. tompas11

     /  01/19/2019

    Sevärt.
    Lördagsintervju 39 – Cissi om oron för framtiden i Sverige

    Svara
  33. MiT

     /  01/19/2019

    *https://www.facebook.com/SVTHumor/videos/352822868875673/?__xts__%5B0%5D=68.ARCtzT7JmI6XgdWRPNPdzw3xkxfxwOCxYW2Yk86Ug3DqjK2tz8nJLaIAzlOk51IdkXjG3MME6Hv0MMCMEN7yCOrdFy8xa6BFgOwX8qWKAyov002bksCi9FL8_mm6zwDhmx3aCLEvg7mleS7LwuXePyvVbDxVYVm-Drx04Kr7XmDT72_pKQE7HdkFwa5iRTLZYeWsopPNDhJPZrw8xJW7oI7y7UHw_AqmuSl0zXOPiZTvYdsQhPphDOGQoQqHuaWFvAAVSLSpRJYUHa2yfh16iJa2DhQRZMEnRwG1ppFxcqEowJekRHhMgGfygmHT-__jNFHX1ChfkwQZ6_Gk6-30F9fPUrcl8Yok3Am2LQAY3N08Sdi4rP4UVXJF8GFjczkOZedbWmsXaKsrzzn3AXNfu0uKZiyGUV1qGVjMUG5U4JG-WFnCu2bWbUpm_vfxUCU3el2XMqesYwlAu_niu4VI6n_xKg&__tn__=-R*

    Svara
    • G

       /  01/19/2019

      Jag vill även se en skylt med följande inför varje nyhetssändning:

      ”SVT Nyheter – Godkänd av staten”

      Svara
  34. G

     /  01/19/2019

    Betalvägg ovan, kommer inte runt den.
    Följande en annan artikel men om samma…

    ”Tre kvinnor i 35-årsåldern misstänks ha utnyttjat ett tiotal barn i ett svenskt pedofilnätverk. De har fotograferat och filmat barnen – och sedan sålt bilderna. Enligt Emelie Källfelt, åklagare på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, rör det sig totalt om närmare hundra olika brottsmisstankar.

    Enligt uppgifter till DN har en av kvinnorna – vilka är hemmahörande i Södermanland, Blekinge och Östergötland – utnyttjat sina egna barn i syfte att tjäna pengar.

    Kammaråklagare Emelie Källfelt vill dock inte kommentera vilka de tio brottsutsatta barnen är:

    – Kvinnorna haft tillgång till de här barnen, det är allt jag kan säga. Hur relationerna ser ut vill jag med hänsyn till förundersökningssekretessen inte gå in på, säger hon.

    Barnen har varit mellan förskole­åldern och yngre tonåren när de blivit utnyttjade. Brottsligheten ska ha pågått fram till i september 2017. (forts)”
    https://www.dn.se/arkiv/nyheter/tre-kvinnor-misstanks-ha-utnyttjat-barn-i-svenskt-pedofilnatverk/
    https://web.archive.org/web20190119053405/http://www.dn.se/arkiv/nyheter/tre-kvinnor-misstanks-ha-utnyttjat-barn-i-svenskt-pedofilnatverk/

    Svara
    • Går det verkligen att ”sälja”? Inte ens bitcoin är väl helt anonymt?
      Eller var det så polis hittade köpare och säljare? Att de inblandade är mentalt defekta på fler sätt än ett, menar jag.

      Jag gissar att det mesta finns till salu på darknet för den som söker, men nog prioriterar polisen sådant här framför till exempel hampafrön? Hoppas man.

      Svara
  35. G

     /  01/19/2019

    ”Paulina Neuding: Hur många ignorerade väljare tål Sverige?

    I ett antal år har väljarna nämligen ställt partierna inför samma fråga, i olika former: Vad ska man som väljare behöva göra för att förhindra en mer liberal migrationspolitik? I lika många år har svaret varit mer liberal migration.”
    https://www.dagenssamhalle.se/kronika/hur-manga-ignorerade-valjare-tal-sverige-25703

    Svara
  36. Engellau: VILKA ÄR ORKESTERN?
    https://detgodasamhallet.com/2019/01/19/vilka-ar-orkestern/
    ”Alltfler medelklassare misstänker att svenska politiker vill förstöra Sverige i avsikt att underlätta en övergång till ett någons sorts globalistisk, neoliberal ordning. En mildare variant av misstro mot politikerna utgår från att de är så förtjusta i makten att de inte kan tänka på annat än hur de ska kunna behålla den. Hur det ska gå med Sverige blir en sekundär fråga. Själv misstänker jag till min fasa att det inte finns något annat än lumpet maktspel bakom den byråkratiskt fantasilösa fasad som visas upp i politiska debatter på teve och att dessa människor gradvis börjar inse att de tagit sig långt mer vatten över huvudet än vad de har förmåga att hantera.”

    Svara
  37. G

     /  01/19/2019

    ”Syrier våldtog 15-åring på Emmabodafestivalen – slipper livstidsutvisning”
    https://nyheteridag.se/syrier-valdtog-15-aring-pa-emmabodafestivalen-doms-till-fangelse-och-utvisning/

    ”Åldersfuskande somalier hämndvåldtog flicka på HVB-hem: ”Du är den tjejen som inte gillar somalier”
    https://nyheteridag.se/aldersfuskande-somalier-hamndvaldtog-flicka-pa-hvb-hem-du-ar-den-tjejen-som-inte-gillar-somalier/

    Tio års utvisning till båda GM, alltid nåt.

    Svara
  38. Gorby

     /  01/19/2019

    Svara
  39. G

     /  01/19/2019

    ”Europe’s controversial ‘link tax’ in doubt after member states rebel

    Articles 11 and 13 have been sent back to the drawing board

    Copyright activists just scored a major victory in the ongoing fight over the European Union’s new copyright rules. An upcoming summit to advance the EU’s copyright directive has been canceled, as member states objected to the incoming rules as too restrictive to online creators.

    Whatever rules the European Union adopts will have a profound impact on companies doing business online. In particular, Article 13 could greatly expand the legal risks of hosting user content, putting services like Facebook and YouTube in a difficult position.

    As Cory Doctorow described it to The Verge, “this is just ContentID on steroids, for everything.” “Changing the copyright regime without really understanding where the problem is is foolish,” he continued.

    Still, today’s vote suggests the ongoing activism against the proposals is having an effect. “Public attention to the copyright reform is having an effect,” wrote Pirate Party representative Julia Reda in a blog post.”
    https://www.theverge.com/2019/1/18/18188571/europe-copyright-directive-link-tax-article-11-13

    Svara
      • G

         /  01/19/2019

        Bra att han och några andra skriver. Ja, just det, som vanligt! Vår s.k media är ett skämt när det kommer till frågor som dessa.
        Bra att du kommenterade under bloggen med ett tack och nämnde Public Indoktrineringsservice, håller med! Ett tack från mig också. Karlsten är ju en, bland X antal andra journalister, som man oftast inte håller med om nånting när det kommer till politik, men så dyker det ibland upp frågor där man trots allt visar sig stå på samma sida och kämpar åt samma håll. 😀

        Svara
        • Ja, har också tänkt det ibland: Karlsten och jag har diametralt motsatt uppfattning om ganska mycket, men just här kan man lägga kalkerpapper över.

          Svara
          • G

             /  01/19/2019

            Ja, verkligen. Även om man tycker olika om mycket så kan man i frågor där man tycker lika gå ihop och bli en starkare röst för att öka chanserna till framgång. Bara jävligt synd att vissa varelser i Sveriges Riksdag inte kommit på denna fantastiskt kloka ide ännu… Nä. Där gör man tvärtom och vissa gör allt i sin makt för att få till ett samarbete med sådana som man står allra längst ifrån i många frågor.

        • G

           /  01/19/2019

          Svara
  40. G

     /  01/19/2019

    *Tänk först, handla sedan.*

    Svara
  41. G

     /  01/19/2019

    😀

    Svara
    • G

       /  01/19/2019

      Det är väl för mycket begärt att en Gemgoding ska veta vad som syftas med uttrycket syltrygg.

      Svara
  42. G

     /  01/19/2019

    Svara
    • Men kreditkortet är väl fortfarande gratis under sharia?
      Det sade Linda Sarsour, så det tror jag på!

      Svara
  43. G

     /  01/19/2019

    Svara
    • G

       /  01/19/2019

      Hahahahaha! ❤

      Svara
  44. G

     /  01/19/2019

    Svara
    • G

       /  01/19/2019

      Ingerö länkade till artikel i SvD, inte nöjda med det tydligen….

      Svara
  45. G

     /  01/19/2019

    Svara
  46. G

     /  01/19/2019

    Svara
  47. Ja. Sverige är ett sjukt land. Visst är införseln av problem en stor bidragande orsak, men även ojämlikheten som ökar är ett bidragande problem. SD-sympatisörer pekar på det ena problemet, vänstersympatisörer på det andra, medan alla partierna tillsammans skapar mer problem.

    90%-99% av folket förlorar ekonomiskt och fåtalet rika skor sig, men även de förlorar givetvis sitt trygga land.

    Svara
  1. Det Nya Sverige, del 6. Krig om potatismarknaden i Alingsås | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: