Djurrättsextremister

Djurrättsextremister, eller snarare djurrättsterrorister, har varit lite i fokus några dagar då GP fick för sig granska lite. Det smittade av sig lite verkar det som och Dalarnas Tidning har ett reportage bakom betalvägg som jag inte läst men det handlar om en strutsfarm i Borlänge som har problem med terroristerna.

Hanif Bali postade den där igår.

Lite tydligare bild.

Om Bali fått fram namnet, att han ”utreds” osv från artikeln som jag inte kan läsa vet jag dock inte. Men det man med lätthet kan se är att en av frontfigurerna i terrororganisationens dalafilial är just den läraren på just den folkhögskolan.

Nu kanske detta säger mer om mig än något annat men när jag först såg bilden så trodde jag att någon photoshoppat in en ”bajs-emoji” på hans huvud…

Där har vi då alltså en 45-årig man med familj, barn, fru och hela kitet, som, om han inte gör det själv också, är med i en terrororganisation som hotar folk, sätter yxor i deras dörrar, hotar barn och familjer osv. Allt i anonymitetens namn.

Undrar om Fredrik Gavell skulle uppskatta om anonyma terrorister kom och satte yxor i dörren till hans hem? Kanske när hans fru och 7-8-åriga barn är hemma? Kanske vandaliserade hans döda släktingars gravar? Nu vet jag inte, hans fru kanske också är med i terrororganisationen och tycker det är skitbra med yxor i dörrar, hota andras barn och vandalisera gravar? Men hans barn är det definitivt inte med! Skulle Fredrik med familj tycka det är finfint om några maskerade kom hem till dem och hotade dem?

Nu när de inte är anonyma längre kan ju det hända. Om t ex Fredrik inte haft barn hemma hade jag LÄTT tyckt det varit rätt åt honom om någon satte en yxa i hans dörr en sen kväll! Det är ju bevisligen så han själv vill ha det. Men jag tror inte det kommer att ske för de flesta andra är rätt normala och inser att man får vara rätt bra jävla dum i huvudet om man håller på med sånt.

Men allvarligt, 45-årig familjefar håller på med sånt här? Och har vad som ser ut som en bajs-emoji på huvudet men samtidigt tror att han inte kommer att bli igenkänd och därför maskerar sig men inte döljer… det han har på huvudet? Really…?

Kollar man hans fb-vänner, jag har bara kikat på några av de översta, så är det ILLRÖTT, bara V och ännu mer vänster, en hel del skumma organisationer som man färgmässigt och layoutsmässigt ska förknippa med afa osv. Om man går igenom hans vän-lista så tror jag nog att man hittar de flesta som är med i terrororganisationen. Några kanske t o m jobbar på samma ställe, Brunnsvik Folkhögskola? Det skulle inte alls förvåna mig om man hittar någon/några till där…

Om ni föreställer er vilken typ av organisationer som drivs av ytterkantsvänstern så hittar ni hans vänner där också, i alla organisationer som varit med och kämpat för att Sverige ska gå sönder, i alla organisationer som ständigt gapar om ”rättigheter” till hela jordens befolkning på svenska skattebetalares bekostnad, i organisationer som absolut INTE gapar om skyldigheter osv… Där hittar ni dem. Extremister på ytterkantsvänstern helt enkelt.

Richii Klinsmeister, eller Richard Klinsmeister som han egentligen heter, är fd aktiv miljöpartist. Såklart. GP nämnde honom i deras artiklar som alla tyvärr är bakom betalvägg, han är den som vandaliserat gravar och liknande. Någon ni skulle anlita för att sitta barnvakt, ”Kom och sitt i farbror Richiis knä lite”…? Någon påpekade att han är själva urtypen för en skummis i en serietidning.

I GP:s artiklar kunde man även läsa att t ex ICA och Axfood stödjer dessa organisationer, (indirekt) genom att de deltar på samma underliga mässor osv. Uvell har gått igenom lite av de här organisationerna och deras finansiering för knappt ett år sedan, ”Djurrättsterrorister i finrummen”. Föga förvånande så hittar man bidrag från Sveriges skattebetalare via t ex MUCF. Svenska bönder finansierar alltså, genom t ex MUCF:s bidrag som består av skattepengar, organisationer som sen terroriserar dem. ICA och Axfood stödjer organisationer som terroriserar deras egna leverantörer osv.

I Uvells inlägg så ser man ett namn, Martin Smedjeback, återkommer i flera organisationer. Minns ni mitt inlägg om de åtta stulna hönorna där man tiggde pengar till vad man påstod var en kastrering av hönan Kajsa? Var ju rätt lätt att misstänka redan då att de ljög och hittade på och att pengarna de fick in skulle gå till böter och liknande. Mycket riktigt…

I det inlägget hittar man också en del om vilka som verkar dra sig till extremisterna i djurrättsterrorn. Genusfolk hittar man t ex där.

Sverige är sinnessjukt.

Säg farväl till samtiden

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

81 kommentarer

  1. michael.

     /  02/07/2019

    Ja det är faktiskt intressant med dessa identitetspolitiska aktivister och deras korsbefruktning av olika organisationer,vilket får dom att verka vara betydligt fler än vad dom egentligen är dvs en liten högljudd minoritet som på så sätt vill framställa sig som varande en majoritet av den svenska befolkningen.
    Tyvärr har delar av den svenska journalistkåren alltför många fingrar i aktivisternas syltburkar därav den illa dolda propaganda som framförs för denna minoritets åsikter och då per automatik brist på kritisk granskning,självklart är det ett stort demokratiproblem när journalister som själva hävdar att dom är demokratins vakthundar,lierar sig med en minoritets extrema åsikter och framför dessa som varande mainstream.
    Man brukar hävda att Sverige tillhör dom minst korrupta länderna i världen,men när det gäller åsiktskorruption så påminner moder Svea alltmer om en bananrepublik.

    Svara
    • Senior

       /  02/07/2019

      Inte bara åsiktskorruption min gode man, dessa aktivister har en enastående förmåga att dia bidrag via sina korrumperade åsiktsfränder som infiltrerat diverse statliga bidragsgivande funktioner. Jag hävdar att Sverige är ett av de mest korrupta länderna, de lyckas bara maskera det som arvoden och bidrag.

      -Se bara fejkade medlemsregister i ungdomsförbund, fejkade kurser och kursdeltagare på studieförbund, etc. etc.

      Svara
      • ”Vi måste behålla generösa bidrag till föreningar, annars får vi korruption i stället.”
        … sitter jag och väntar på att någon från vänsterflygeln snart säger. (Vet inte vilket av åttaklövern som inte är vänster i detta sammanhang.)

        Svara
  2. MiT

     /  02/07/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2172704109490835/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARC3E0LUzJf23YhfXd4ZrswJ9iJxtOjds4etvbhXQtpLr11yFaXwdCDKEJOZWd0agjmQt9fGFBTlM9_FqzPJwVNJErlNno_urCzmDRZKT22AyRL3jaOxJh3sBxYs0SAudkGnhsC0CgaorBfUvjjS5eHoFCYhmtJI9gzO9WtgjGuaiQo3-CpYV3tLUuABKg5p1qxDWfix23hdY7M–fqCpR8wnVAftprwD_Xzlfjq7kh5uFCje7o85yIR9D7CXg6eOLBPjoFnNRcKpMHDtsbK-TbGxBLQ3bAqH38Y_u2QrhU3wGZYyToAZcLlVPwBK2TrttdWC5nSR174nP-wF6CSn2R8aqjyGY_KLil31RfqbSeCU9UzUx6IJlSg&__tn__=-R*

    Svara
  3. Tor

     /  02/07/2019

    Tittade på en gammal film från 2009, ”Harry Brown”, med Michael Caine.
    Filmen handlar om en gammal gubbe och hans liv i förorten bland gäng som säljer knark.
    När polisen inte kan eller vill hjälpa tar han saken i egna händer.

    Vi kommer förmodligen att få se detta beteende framöver.
    Personer som inte staten hjälper och inte har något att förlora.
    Tänk skild pappa som får sin dotter våldtagen och hon dör.
    – eller också inte?
    Redan idag knallar det rund massor av pappor som fått sina döttrar våldtagna.
    För att inte tala om några hundra som blivit gruppvåldtagna.
    Varför hörs inget från dessa pappor?

    En ”feghet” med filmen som väl beskriver maktlösheten i förorden för en vit laglydig person, är att de flesta skådespelarna är vita. Alla knarkbossar är vita.

    Svara
    • Det lär vara omkring tjugo anmälda våldtäkter om dagen nuförtiden. Det blir 7000 per år.

      Svara
      • Tor

         /  02/08/2019

        Feg usling på DN som trollar med siffror.
        ”Det mesta talar för att antalet våldtäkter inte har ökat dramatiskt i Sverige. Men det är svårt att dra säkra slutsatser eftersom definitionen av brottet ändrats flera gånger, liksom hur man för statistik.”

        Från maj 2018 och har säkert skrivits om här – men väl värd att läsas igen för att se vilka slem vi har att göra med.
        vänta bara tills din syster, barn eller flickvän blir våldtagen.

        https://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta-i-fragan-har-valdtakterna-okat/

        Svara
      • Leisha Camden

         /  02/08/2019

        Tänk sen hur många som aldrig anmäls … ! 😮

        Svara
    • Kronblom

       /  02/07/2019

      Death Wish. Say no more…

      Svara
      • Såsom konnässör av dessa västerlandets filosofiska höjdpunkter får jag fråga: vilken av dem? (Nyinspelningen har jag inte sett. Bruce Willis var som bäst i Hudson Hawk.)
        Vill minnas att det är något så när ”blandat” i de flesta. Man gillar olika bland klicheaktika skurkar.

        Svara
        • Kronblom

           /  02/07/2019

          Charles Bronson var en hårding på riktigt, inte bara i filmroller. ”Do you believe in Jesus?” känd replik från andra filmen, sen var 3:an och 4:an sämre.

          Svara
          • Han som trodde på Jesus levde rollen i flera månader. Vissa lägger ned för mycket energi på skådespeleriet.

            Ettan tycker jag är bäst – tillräckligt mycket av boken lyser igenom.
            Tvåan är okej men lite för standard.
            Trean är underbart vansinnig! Någon beskrev husets invånare som ett slags Sesamgatan i sitt försök att få med allt: En vit krigsveteran, Hispanics, ett äldre judiskt par … Det är Rambo-nivå på slutstriden. Vi befinner oss inte på jorden längre.
            Fyran inledde det snabbt sluttande planet mot ”skräp”. ”Knark” är ett ämne som var uttjatat flera decennier tidigare. Fast det är lite kul med en tuff thriller med scener bland radiobilar, arkadspel och där näst sista scenen utspelas i ett roller disco.
            Femman är lite väl sadistisk och obehaglig.

          • Kronblom

             /  02/08/2019

            Charles Bronson (Buchinsky) var född i USA 1921 som ett av 15 barn till Litauiska invandrare. När han var 10 år dog hans far och han började bryta kol i gruvan för 1 dollar per ton. Familjen talade endast ryska och litauiska så det var först som tonåring han lärde sig engelska. När han var 22 inkallades han till flygvapnet och blev skytt i en B29 i slutet av andra världskriget. Under det 25:e uppdraget över Japan blev han skottskadad och dekorerades sedan med ett Purple Heart. Tror inte han behövde vara något annat än sig själv i filmerna.

          • Han har två ansiktsuttryck: neutralt avvaktande och ”nu skall någon dö”.
            Tror inte jag sett ens hälften av hans filmer.

            Reklam för japansk herrparfym:
            *https://www.youtube.com/watch?v=pmQTmFizuFY*

          • Kronblom

             /  02/08/2019

            There is that about Charles Bronson, and it is unsettling. He really does seem to possess the capacity for violence. It is there in his eyes, and in his muscular forearms, and in the way he walks.

            Did you prepare for this character (Death Wish) in any special way?

            ”No, because to play him I draw upon my own feelings. I do believe I could perform this way myself.”

            ”It’s just that I don’t like to talk very much.”

    • Olof

       /  02/08/2019

      Jag säger bara… Hobo with a shotgun!

      Coming soon to a förort near you…

      Svara
      • Rikard

         /  02/08/2019

        Hej.

        Bättre filmer med Charles Bronson än ”Chato’s Land” och ”Once upon a time in the West” (även kallad ”Harmonica”) lär ni inte hitta.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kronblom

           /  02/08/2019

          I ”Once upon a time in the west” spelas banditen Snaky av Jack Elam. Westernfilmernas mesta bad guy. Han jobbade som revisor i Los Angeles men på grund av sitt säregna utseende fick han göra småroller i filmer. Mest känd i Sverige är han som pälsjägaren Cully Madigan i Familjen Macahan och Doctor Nicholas van Helsing i Mitt i Plåten. ”When I’m going into a bar, people are rushing out.”

          Svara
      • Grodan Boll

         /  02/11/2019

        Hur kan det här INTE vara Lloyd Kaufman och Troma Entertainment? 😀

        Svara
  4. Pelle2

     /  02/07/2019

    OT:
    Bloggaren i otakt skriver om en idiot till kvinnlig läkare i Uppsala som menar att vi inte skall överdriva komplikationerna av en kvinnlig könsstympning.
    Relativiseringen sjunker allt längre ner i gyttjan.
    Hon är väl förmodligen en vänsteranhängare och ”antirasist” …
    Nästan så att jag önskar att sådana som hon skulle få utsättas för kvinnlig omskärelse…
    http://iotakt.se/det-skruvade-systerskapet/

    Svara
    • Olof

       /  02/08/2019

      Ja, tycker hon det är ok att skära i andra människor utan deras samtycke hamnar man rätt långt upp på listan över vidriga människor…

      Svara
  5. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
  6. Frida Gustavlin

     /  02/07/2019

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/professorn-problemen-med-konsstympning-ar-en-myt

    Jag länkar till artikeln.

    Jag måste ändå passa på att nyansera saken lite, det hon säger är inte att könsstympning inte medför komplikationer, utan att mängden komplikationer är överdrivet. Jag har egentligen ingen anledning att misstro henne.

    https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/webbstod-for-varden/kunskap-och-utbildning/utbildningspaket/konsstympning/intervju-birgitta-ess-n/

    Jag får inte något direkt intryck av att hon drivs av någon särskild agenda. Sen behövs det sjävfallet mer opinionsbildning för att stigmatisera förespråkande och praktik av könsstympning på tjejer, men även framförallt på pojkar. Men det är trots allt inte hennes uppgift i egenskap som forskare, vi har allt för gott om så kallade ”forskare” som hellre ägnar sig åt politik än vetenskap.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/07/2019

      Som ni förstår så var kommentaren avsdd att ligga under Pelles inlägg, ovan MIT:s tweet om läraren med hår som ser ut som ett brunt krusidull, farligt likt en torr liten klint med exkrementer.

      Svara
    • Det är viktigt att inte driva den frågan med argument baserade på ”nytta” eller ”hälsa.”

      ”Does Female Genital Mutilation Have Health Benefits? The Problem with Medicalizing Morality”
      https://quillette.com/2017/08/15/female-genital-mutilation-health-benefits-problem-medicalizing-morality/

      (PS. På sjuttiotalet var det många som diskuterade om incest verkligen var så skadligt som ”moralister” trodde. Gör ingen jämförelse i övrigt och förespråkar ingetdera. Man måste vara ärlig med vad man vill åstadkomma och med vilka medel, annars kan man börja argumentera mot sig själv.)

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  02/07/2019

        Ja, eller ett svenskt forskningsprojekt som fick på moppe för att det syftade till att försöka hitta positiva effekter av att inandas röken från vedeldade hus efter det visat sig att de i viss mängd är hyfsat hälsoskadliga att inhalera.

        Men så klart ska man som kunnig då kunna berätta att antalet komplikationer med just vedeldade kaminer inte är så alarmerande som vissa kommuner anser, och att de strikta regler för hur ofta och länge man får trivselelda i sin öppna spis inte alls står i partiet med hälsoriskerna.

        Liknelsen haltar en hel del så klart, eftersom trivselkönsstympning tack och lov inte existerar. Men om det nu var socialt och kulturellt accepterat med könsstympning så borde man så klart lista ut hur man kan utföra en sådan morbid handling utan att skada barnet för livet.

        Att omskörelse av småpojkar är lagligt i vårt land är fullständigt motbjudande, skattebetalarna står för notan.

        https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Omskarelse-av-man/?ar=True

        ”När förhuden tas bort på nyfödda pojkar kan ollonet komma i oavbruten kontakt med urin och avföring. Det kan göra ont och svida. Det är därför viktigt att tvätta penis noga med ljummet vatten. Efter operation är penisen ofta svullen, ibland i flera veckor. Urinrörsmynningen kan bli något trängre men det är mycket ovanligt. Om barnet skulle få besvär med att kissa behöver detta behandlas med en operation.”

        Svara
        • Olof

           /  02/08/2019

          ”Liknelsen haltar en hel del så klart, eftersom trivselkönsstympning tack och lov inte existerar.”

          Mja, det är inte helt okänt med plastikkirurgi i området. Eller dekorationer.

          ”hur man kan utföra en sådan morbid handling utan att skada barnet för livet.”

          Fast det är där skon klämmer – det går inte. Irreversibel modifierande kirurgi utan samtycke är per definition skada för livet. Och den psykiska skadan av att vetskapen att människor kan, och har, tagit sig rätten att skära i dig utan ditt samtycke är i sig oerhört stor.

          Och ja, manlig omskärelse är lika vidrig den.

          Visst går det att hitta fördelar med både manlig och kvinnlig könsstympning, skär av penisen helt och operera ut livmodern, mycket mindre risk för könssjukdomar, kan lösa populationsproblemen i afrika, och har man en hjärna som Dr Mengele så kanske det tycks vara rimliga avväganden.

          Men för resten av oss som har någon känsla för moral så är det helt irrelevant. Man har aldrig, inte som förälder, inte som regerande, inte som livs kärlek, inte som läkare, inte som religiös ledare, aldrig, någonsin, rätten att göra några ingrepp i någon annans kropp som inte är absolut livsnödvändiga och inte kan anstå tills denne själv kan ge samtycke.

          Vad är det ens för poäng att försöka lära unga att samtycke är viktigt vad gäller andras kroppar när vi låter sådant här fortgå?

          Svara
    • Pelle2

       /  02/08/2019

      Jag såg bara det bloggaren i Otakt skrev och fick då uppfattningen att hon försökte relativisera kvinnlig omskärelse men när jag läser i artikeln så tar hon avstånd ifrån det.

      Men jag tycker ändå att det var ett dåligt sätt att uttrycka sig att säga att mängden komplikationer är överdrivna. Då kunde man tolka det som om hon försökte relativisera könsstympningar.

      Hon säger dock också att detta inte är kvinnornas största problem.
      Det kan tänkas att det inte är deras största problem men det är ju ett helt onödigt mänskligt lidande som dessa flickor och kvinnor utsätts för och som påverkar deras vardag i mer eller mindre hela deras liv.
      Om man nu försöker tona ned komplikationerna så kan du vara säker på att det kommer att utnyttjas av dom som sysslar med kvinnlig omskärelse. Dom kommer säkert säga att där ser ni, det är inte så farligt med kvinnlig omskärelse och ni som bekämpar det är rasister..

      Svara
      • weasel

         /  02/08/2019

        Hela diskussionen om nivån på lidandet och medicinska komplikationer är infantil ;
        Varje år väljer tiotals miljoner myndiga människor runt omkring i världen att frivilligt tatuera sig. Och inte en enda av dessa får några medicinska komplikationer i form av blodförgiftning.
        Det värsta som kan drabba dom är en allergisk reaktion och den går över.
        Så…därför ska jag nu tatuera in lite tribes och några dödsskallar på min treåriga son… ? :/

        Om kvinnor som har fyllt 18 år frivilligt väljer att könsstympa sig och själva finansierar denna könsstympning så har jag förvisso en åsikt och diverse synpunkter på detta, men det är ingenting som jag vill förbjuda.

        Svara
  7. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
    • ”Jag är nog ganska slarvig när det gäller att gilla saker på Facebook.”

      Slarvig är det nya ”naiv”.

      (Var det inte ”slarvig” Sahlin var en gång? Och hela tiden sedan dess, förstås.)

      Svara
  8. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
  9. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
    • Varför är den röd? Jag trodde det var blått, som den där vätskan man använder i diverse reklamfilmer.
      Vi behöver miljoner till en stor upplysningskampanj!

      Svara
  10. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  02/08/2019

      Och som vanligt kan vi läsa om det här på förstasidan i svenska dagsti… inte ett ord den här gången heller? Åfan.

      Svara
  11. MiT

     /  02/07/2019

    Svara
  12. MiT

     /  02/07/2019

    *https://www.facebook.com/SVTHumor/videos/2178790968807739/?__xts__%5B0%5D=68.ARBDOh-do01_D5VpIvTfNbxGq8QxSBurjmaGLrZ54tB0xsB6adxZrAFzK82yQEy91CPlwlH3UtfhOgAKsNQFLVv1iXyDuZ35RYe6gb3sfK0N1ri9cVwDoW_8vN_7sWrRC8KcOR-AdfKHiIZmY5fOfD45GVa16u-bYkoRpne5GhBQ5j97tVKLGNllZVDvpfu3wI4lk20lucPY6XUX801_AVjdRKJAJhuQuGw-meXgibBACPB9mVIdATaATTHKy4ljWHPLCECNGzCbwRIZ7Txhu0oMWzGFTiGcvtOVQJ5HVdiaqebMON0Z3hvuJY0olSQ6jwI_CrVVkxzvhzhe1cTFXmZIZMQxppZDdAdyqe9O5X1Xzz8j8NZCTlWbngOxN3DLqz2FKsmiTmjEymUgqBxyzHKtVOK_8MCibyE1ViQbJCugs5X9boBkyUIbbm8Le-kdxH1sP5_NHgHfWRo3IxIRZLLm&__tn__=-R*

    Svara
  13. MiT

     /  02/07/2019

    *https://www.facebook.com/Spfoia/videos/10210694688682635/*

    Svara
    • Jonas

       /  02/08/2019

      Så … om jag nu förstår det här rätt…
      SVT lär alltså våra barn att det finns könsspecifika roller och intressen, och om man råkar har ett intresse som inte är godkänt för det könet man föddes som så MÅSTE MAN KÖNSKORRIGERAS!!1!

      Svara
  14. MiT

     /  02/08/2019

    Hmmm, delar av det hon säger de sista 15 sek i vad som ska vara fejk-versionen finns ju inte ens med i vad hon säger är originalversionen? Var har de fått hennes röst och bild från? Det kan ju inte komma från det hon säger är originalversionen (versionen de skickade till SVT) eftersom det inte finns med där alls…?

    *https://www.facebook.com/jessica.thiel.543/posts/10156315918371448?__xts__%5B0%5D=68.ARApVxv27Kb3AmAjHD9wiwCyJ39cSdcx0_TMz-WZFKsUVJpNq5vZPlFb4KGQx-DHfNe_WxHverl2JIwb_zopgRitH3k4Yh6DDBV8UU1dECFenPe289cCkSugMM7OuxRqDoNbo5Kc_f6R8fkm-PCjtps2glXNwKgI9VnPCdEiI-jzcCOR1PQrH5GseZFIuCnt03z_jQSXdN9XJcPMvwllbXhnll4oGDTDY0zY-hATmMKpsQ&__tn__=H-R*

    Svara
    • MiT

       /  02/08/2019

      De kommer från något som heter ”Happy Vegan”. Jag har aldrig stött på någon vegan som verkar ”happy” utan de måste ju alltid lägga sig i och gnälla på vad andra gör (något undantag finns…), har nästan aldrig stött på någon som bara är vegan utan att samtidigt försöka tvinga på andra vad de själva tycker.

      Svara
      • Hakelius skrev 2014 om upplevelsen att gå på nutidens museum. Det räcker med rubriken:
        ”Nu blir man uppläxad av 17-årig vegan under sin kunskapsresa”

        Svara
      • Motkraft

         /  02/08/2019

        Då har du nog träffat otroligt få veganer. Jag har inte stött på massor men de jag stött på har sett det som ett personligt val och har aldrig kommenterat eller ens tagit upp till diskussion vad jag äter.

        Känner flera nykterist och de blir på liknande sätt anklagade för att försöka tvinga andra att avstå från alkohol. Trots att de aldrig säger ett pip eller ens ger en blick som skulle antyda något sådant.

        Jag tror orsaken är att människor stör sig på de som ”avviker” från normen. Omedvetet känner vi oss anklagade när någon annan har av ideologiska skäl beslutat sig för en ”annan livsstil”. En annan orsak är nog att de som sällan träffar veganer får sin syn på dem från ”vad de hört”, dvs extremfallen. Minns en gång en arbetskollega som trodde att alla veganer var militanta, att de alla sprängde mejeribilar och annat.

        Men vad man än tycker om veganer, och speciellt militanta sådana, så är det häpnadsväckande hur SVT klipper om en video som djurrättsaktivisterna gjort. Se gärna de två versionerna.

        Det hederliga hade varit att inte ta med något alls från videon SVT fick av djurrättsaktivisterna och förklarat varför. Eller be om tillstånd att byta ut delarna från grisuppfödningen. Att utan godkännande klippa in ”snällare djurbilder” och behålla delen där hon pratar är inte ok.

        Svara
        • MiT

           /  02/08/2019

          Några har jag allt träffat, är ju inte så att de varje sekund ska ”övertyga” andra men rätt ofta ändå. Har hört flera gånger ”ska ni äta lik/kadaver igen” osv.
          Jo, det hade varit bättre om SVT inte gjort något alls men var hade de fått en del av vad hon sa de sista 15 sek i SVT:s version ifrån? Det säger hon ju inte ens i vad hon själv säger är originalet som de skickade?

          Svara
        • Senior

           /  02/08/2019

          Själv har jag både sett och hört veganer som sitter (på texas longhorn) och klagar över att det finns inga eller för få vegetariska alternativ på restaurangen. (Istället för att helt enkelt bara beställa in rätten x fast utan kött.)

          Jag har aldrig hört eller hört talas om att någon önskat eller krävt på en vegetarisk restaurang att erbjuda kötträtter.

          Svara
          • Maxie

             /  02/08/2019

            Det är för att ingen äter kött av etiska skäl, eller vägrar äta grönsaker av etiska skäl. Hade så varit fallet skulle du ha sett personer krävt/önskat kötträtter på vegetariska restauranger lika ofta som du ser vegetarianer/veganer be om motsatsen.

          • e

             /  02/09/2019

            @Maxie:

            Nja, de etiska skälen väger ofta tunt om man skrapar litet på ytan.

            Du vet mycket väl att det är en statusmarkör att vara ”miljömedveten” (fast man flyger mer än någon annan på jorden) och att framstå som vegan ger bonuspoäng i PK-spelet.

            Det leder till många bisarra situationer. Folk skryter och tävlar om hur många år de har varit veganer, samtidigt som de smaskar kyckling så att köttsaften flyger.

            Ibland hör men de säga något eftertänksamt i stil med att ”ja, fast jag använder ju smink som är testat på djur…” varpå någon vit riddare genast infliker att ”jo, men man kan ju inte tänka på allt här i livet det skulle ju kräva för mkt…” och när skuldbördan lättats avhandlas feminism varpå PK-cirkeln sluts.

            Tidningarna skriver att det är den onde vita mannen och tillika miljöboven som kör bil, äter kött och får penistillägg på lönen.

            Det man ser med de unga kvinnor som drivs av strikt etiska skäl är att de förleds inte sällan i en närmast religiös rörelse, där de utnyttjas på olika vis, samtidigt som de mår dåligt när de inte får i sig tillräckligt med näringsämnen och därmed blir ännu mer lättpåverkade och lurade. Det är som en sekt.

            Ja, och sedan har du SVT som har stående nyhetsartiklar (läs: aktivism, propaganda) i snart ett års tid där de bedriver kampanjer om att det dumma svenska folket ska lära sig att äta insekter, för de gör man i Danmark påstår de, när de i själva verket bara suttit bakfulla på ett hipstercafé i Köpenhamn, som säljer rostade syrsor med surdegen.

            Nej du fröken, det där med etiska skäl får du nog dra ett varv till.

  15. MiT

     /  02/08/2019

    Svara
  16. QED

     /  02/08/2019

    Gammalt, men aktuellt igen då Ygeman blivit IT-minister

    Svara
  17. ”Svenska kyrkan har gått i fällan”
    https://www.kyrkanstidning.se/asikt/svenska-kyrkan-har-gatt-i-fallan-0
    ”Någon diskussion om religiösa urkunder har vi inte sett. Inte heller någon debatt angående sharialagar, hedersförtryck, andra trosföreställningar, livsåskådningar eller om homosexuella. Samarbetsprojekt som stärker islamisternas maktdemonstration finns det dock gott om.”

    Svara
  18. grodan boll

     /  02/08/2019

    En kompis till Magnus ”Lärare” på para&raf gillar inte att någon bryter mot Sneckers värdegrund:

    https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/54065-oppet-brev-till-polischefen-jale-poljarevius/

    Svara
    • Weasel

       /  02/08/2019

      Det är märkligt.
      Jag jobbar med en invandrare. Han kom till Sverige 1983.
      Han måste ha haft en satans jävla tur för han har inte blivit trakkaserad eller visiterad eller rasprofilierad av den svenska polusen en enda gång under dessa 36 åren.
      Om det inte är så att han bara har haft en satans jävla tur så är det väl så att han jobbar istället för att stå och hänga i ett brottsbelastat område klockan 23 på kvällen….

      Svara
    • Weasel

       /  02/08/2019

      Den samlade kåren kriminologer har bevisligen fel . Detta eftersom det är svårare att begå brott när man sitter inlåst än när man inte sitter inlåst.
      Eftersom en normalbegåvad femåring förstår logiken i det borde faktiskt även kriminologerna kunna förstå det.

      Svara
      • Weasel

         /  02/08/2019

        Jag är för övrigt det levande beviset på att dom har fel – för om det vore 5 månaders fängelse istället för 14 år eller livstid skulle jag ha mördat min granne för längesen.
        Alltså har de hårda straffet resulterat i att minst ett brott inte har begåtts – vilket betyder att hårde straff de facto har minskat brottsligheten.

        Svara
        • Straffet för lindrig misshandel – högst ett slag och inte med knuten näve, till exempel (se vidare under Wing Chun, ”Wall bag training”, eller Iron Palm) – borde väl bli att gärningsmannen blir bjuden på fika.

          Svara
    • Tor

       /  02/08/2019

      Jag jobbade några år som vikarie på häktet och rättspsyket.
      På häktet träffade jag samma person flera gånger under 3 år.
      Hade vi haft längre straff hade jag varit arbetslös…

      Svara
  19. Idel ädel sosseadel. Arrogansen.

    Svara
  20. x

     /  02/08/2019

    Varför ställer ingen journalist frågan till dessa djurrättsaktivister varifrån gödslet till deras ekologiska grönsaksodlingar ska komma från om man inte ska ha några djur…

    Svara
    • Maxie

       /  02/08/2019

      Fast vem har sagt att vi inte ska ha några djur? Det räcker att inte tortera dem, så är vi nöjda (och ja, även i Sverige är det kutym att misshandla djur inom livsmedelsindustrin. Hur tror ni att er mjölk produceras? Och så vidare.)

      Svara
      • MiT

         /  02/08/2019

        Har jobbat på bondgård med kor, där var det ingen misshandel i alla fall. Och inte på några av de gårdar som låg runtomkring heller. Om man inte anser att själva mjölkningen i sig är tortyr förstås.

        Svara
      • Rikard

         /  02/08/2019

        Hej.

        Ord är viktiga, Maxie. Tortyr och misshandel har mycket specifika betydelser – du kan inte använda din egen politiskt färgade tolkning av begreppen och tro att det gör att det du beskriver som tortyr därmed är det. Det enda du berättar är att du inte förmår tala i sak, med sakliga argument. Du gör samma misstag som de som kallar allt -fobi, eller rasism, sexism och så vidare – det tömmer begreppet på innehåll och är en otjänst mot de som är verkliga offer för tortyr, eller de fall där psykiskt sjuka människor orsakar djur lidande. Det är inte mer tortyr än vad ‘djurrättsaktivister’ (en partisk och positivt laddad term om något – politisk brottslighet är vad det är frågan om) ägnar sig åt när de föröder ekosystem då minkar och andra djur släpps lösa.

        Det finns djurhantering som skulle kunna bli ännu mer hänsynsfull, och det finns element i djurförsök som innebär smärta för djuret. Den som har insyn i verksamheterna vet att vare sig forskare (och nu bortser jag medvetet från kosmetikaindustrins hantering – den får gärna totalförbjudas) eller lantbrukare avsiktligt eller medvetet orsakar just smärta och lidande i syfte att göra detta.

        Ett tips i all välmening: läs professor Temple Grandins arbeten om hur man minskar stress hos djur.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS Personligen anser jag att besök på slakterier, hönserier och äggfabriker och liknande borde vara standard i grundskolan, men varken skola eller livsmedelsproducenter är intresserade. Det om något är hyckleri: skall man äta ett djur skall man också klara av att se hur det går till när det dödas, men så är jag en smula gammaldags. DS

        Svara
        • Kronblom

           /  02/08/2019

          Det är djurplågeri att inte mjölka en mjölkko på morgon och kväll då den ger 30-60 liter mjölk per dag efter att den har kalvat. Kalven dricker inte så mycket mjölk själv utan den ska ha den första råmjölken vid födseln och några dagar efteråt. Dessutom så sinar kon efter 1 år och den kan inte mjölkas innan den har fått en ny kalv. En mjölkko dricker ca 100 liter vatten per dag och hälften omvandlas till mjölk.

          Svara
        • Maxie

           /  02/12/2019

          Skulle du beskriva det som tortyr att stänga in någon i ett trångt bås, som de står i dag ut och dag in, månad ut och månad in, för att sedan ta deras barn ifrån dem så fort det föds (och om inte det så en kort tid därefter)? Jag är övertygad om att de flesta här hade kallat det tortyr om det gjordes mot en människa, så det här har att göra med hur man ser djur. Om man anser att djur har ett lika högt värde som människor (eller i alla fall att deras lidande har det) så är det klart att det jag nyss beskrev är tortyr.

          Svara
  21. Klinsmeister är väl ”Skumberg” från Solstollarna, fast i basker?

    Avdelningen ”vi hade hoppats få glömma den delen av 80-talet.”

    Svara
  22. tompas11

     /  02/08/2019

    Stefan Sauk – Appropå Sverige och Afrika

    Svara
  23. MiT

     /  02/08/2019

    *https://www.facebook.com/Humlannitton/posts/10216861838451806*

    Svara
    • Har sett en del rubriker och kvittrande om att ”Knäcka SD-koden”. Det verkar betyda en av två saker:
      1) SD är onda, och det skall vi tala om för väljarna. Så ofta vi kan.
      2) Tänk om vi skulle strunta i hur vi förhåller oss till onda SD, och i stället lyssna på väljarna.

      Det senare fungerar på sina håll.

      Svara
  1. Information till dig som | WTF?
  2. Gott nytt år! | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.