Klart vi ska ta emot! Men inte i mitt hem…

Samhällsnytt, eller om det är SD, har varit ute och filmat lite och frågat folk om de tycker att Sverige ska ta emot massor av asylsökande, ensamkommande osv. Alla svarar ”JAJAMEN! KLART VI SKA!”. De frågar om de skulle kunna tänka sig att låta en asylsökare bo hemma hos dem själva och svaret blir ”JAJAMEN! KLART JAG SKULLE!

Då plockar de fram Ali som behöver nånstans att bo och frågar samma personer om Ali skulle kunna få följa med dem och bo hos dem.

Vad svarar de? Ungefär så här:

”-Det blir nog svårt, vi har inte riktigt plats”

”-Jag har ett extrarum som jag hyrt ut som blir ledigt så det kan går men idag går det inte för jag har inte plats i lägenheten”

”-Tyvärr inte idag, jag hyr i andra hand så jag tror att det är därför”

”-Jag har knappt plats för mig själv utan bor hos kompisar”

”-Nej. -(Reporter) Varför då? -För att just nu och under de omständigheter vi bor nu så kan jag inte ta emot nån”

”-Inte idag tyvärr. -(Reporter) Varför? Just idag har jag möten och arbetsintervjuer. -(Reporter) Men kan vi mötas upp efter jobbet? -Ja att ses men inte ta hem. Jag har inte plats för det.

”-Ja det vet jag inte, jag har en gubbe hemma och en dotter hemma också så det vågar jag inte svara på -(Reporter) Nyss sa du ju att kan man så ska man hjälpa till? -Ja jag vet att jag sa det men får nog ta en funderare på det”

”-Jag ska ju åka bort i morgon så det funkar inte idag. -(Reporter) Kan ni byta kontaktuppgifter så kan ni ses i morgon eller? – Ja, ja. Vad har du för förväntningar på ett sånt möte (riktat till Ali)? -(Reporter) Ja han behöver ju nånstans att bo? -Okej okej. Det har jag inte plats för tyvärr. -(Reporter) Men nyss så sa du att vi skulle hjälpa till osv? -Ja och då skulle han bo på en madrass? Ja ja det får jag överväga då”

”-Jag tar med honom hem. Hur många kusiner har du? -(Reporter) Kan han få följa med dig hem idag? -Just idag är det dålig tajming eftersom min dotter är kräksjuk. Men principiellt, absolut. -(Reporter) Principiellt men inte de facto? -Nej, inte de facto.

(Jag tycker principiellt att alla ska få varsin enhörning). Och en ponny. Och en egen regnbåge.

”-(Reporter) Men nyss så sa du att människor bör ställa upp? -Men vad är du efter? -Kan det vara så att man egentligen inte vill ta emot främmande människor i sitt egna hem men att det låter bra att säga det? -Nänänänä! Det tycker jag är en självklarhet att man ska göra. Absolut. -(Reporter) Det är en självklarhet men han kan inte följa med nu? -Nä inte… Thihihi”

”-(Reporter) Tror du att det kan vara så rentav att man bara säger så men att det är svårare att ta emot människor i sitt eget hem? -Ja absolut. I sitt eget hem så blir det ju en annan sak. -(Reporter) Så varför säger man så då? -Tror det grundar sig i en önskan om att hjälpa till.”

Ja ni får titta på klippet själva. Nånannanismen i sin finaste prydnad. NIMBY i full blom. Är visst lättare att prata än att göra, vilken överraskning…

Först säger alla ”JAJAMEN! KLART VI SKA!!!11!!” på frågan om vi ska ta emot massor av folk som vi gjort de senaste åren. De skulle dessutom ABSOLUT ta emot någon hemma hos sig själv. Deras öppna hjärtan spricker av medmänsklighet.

Sen kommer Ali fram och behöver en bostad, då skrapar samma människor med foten ”Hehe, just JAG har ju inte plats”, ”Just JAG har ju inte möjlighet”, ”Just JAG har ju inte tid” osv.

Vilka ska om inte ens de som själva rakt ut på frågan om de kan ta emot någon hemma hos sig själva svarar ja? Vilka ska göra det då? När det visar sig att det bara var glappkäftar hos de som gärna skulle ta emot någon hemma hos sig själv? Någon måste ju när andra glappkäftar lurat hit dem?

Vilket satans hyckleri!

Påminner väldigt mycket om det här…

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

121 kommentarer

  1. MiT

     /  03/06/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/2218768061551106?__xts__%5B0%5D=68.ARAUckN-cPtyAvZ4ixCUDF6TAuz0x42lvWg4TpuLlb2GfT97H0E_V8psUqB-lhm6tmWqMwUM0mrbhO0R57BxfwWQgyXLCKTrk5RwSN82Xa28DrR0pj-4DiDeJMHpzrz1fkwrsmgZJsn4gN05pixohAR6pOAdpTvrRNqDU0aJaY52eHZqCOC3xtCmTWgG4-CNTfouPwrGA12yU6RWgZuaFc5jefWu-tSxbmtRdkaI3b4t62cdqO7oeYgMfK5Qrc-iOWePXTZU-7TmmoGcnda9aCtR9fm-xEBCUM04SRpURMdj7uQG2oW2Lq-W0OVBDYc6Jxeawn82EUpv1be5WzK5RA&__tn__=-R*

    Svara
  2. Nämen! Vill inte de snälla svenskarna ha dessa hemma?

    Svara
  3. (Mark Twain skriver något liknande i ”Life on the Mississippi”
    ”Chapter 35
    Vicksburg During the Trouble
    […]
    Signs and scars still remain, as reminders of Vicksburg’s tremendous war experiences; earthworks, trees crippled by the cannon balls, cave-refuges in the clay precipices, etc. The caves did good service during the six weeks’ bombardment of the city—May 8 to July 4, 1863. They were used by the non-combatants—mainly by the women and children; not to live in constantly, but to fly to for safety on occasion.
    […]
    Years ago, I talked with a couple of the Vicksburg non-combatants—a man and his wife. Left to tell their story in their own way, those people told it without fire, almost without interest.

    A week of their wonderful life there would have made their tongues eloquent for ever perhaps; but they had six weeks of it, and that wore the novelty all out; they got used to being bomb-shelled out of home and into the ground; the matter became commonplace. After that, the possibility of their ever being startlingly interesting in their talks about it was gone.
    […]
    This man had kept a diary during—six weeks? No, only the first six days. The first day, eight close pages; the second, five; the third, one—loosely written; the fourth, three or four lines; a line or two the fifth and sixth days; seventh day, diary abandoned; life in terrific Vicksburg having now become commonplace and matter of course.”

    https://www.gutenberg.org/files/245/245-h/245-h.htm)

    Svara
  4. Ivar L

     /  03/06/2019

    Kul reportage av Samhällsnytt, Nyheteridag-klass.
    Känns som en framtida klassiker.

    Svara
  5. Bo Adolfsson

     /  03/06/2019

    Det var säkerligen inte sd som var ute och filmade!
    Sd tar avstånd från samhällsnytt och varnar sina medlemmar för att länka dit.
    De såg också snabbt till att bli av med sin duktige medarbetare Egor Putilov för att tillfredsställa MSM, när drevet startade.
    Egor Putilov gjorde det förnämliga grävet om Maria Wetterstrands korruption i flygbränslebranschen.

    Svara
    • Jans

       /  03/06/2019

      Nej det är väl rätt uppenbart att det var Samnytt som filmade?

      Det var inte SD, det var inte Friatider, det var inte DN, det var inte M, det var inte Warner Brothers, det var inte min hund, det var inte Mc Donalds, det var inte SVT, det var inte… det blir rätt många ”det var inte”.

      SD:s organ heter för övrigt Samtiden och de creddar Samnytt i sin artikel om det hela.
      https://samtiden.nu/2019/03/maria-wetterstrand-ledde-utredning-som-gynnar-bolag-hon-ager/

      Svara
      • MiT

         /  03/06/2019

        Tänkte mer på att reportern väl är en SD:are? Degen eller nåt liknande? Var därför jag var osäker.

        Svara
  6. Marknadskapitalisterna,som skapat problemet, bygger för fullt. Dyrt. Pensionärerna, samt den allt sämre betalda medleklassen och underklassen, har inte råd att flytta in, således placerar kommunerna baarnen (vuxna migranter utan asylskäl) där. En asylbaronsindustri.

    När pengarna inte räcker för kommunen så trollar de fram p-avgifter som tidigare inte fanns och ”marknadshyror” så att de pensionärer som redan betalat för byggandet, samt strösslandet med pengar på asylbaronsindustrin, får betala ännu mer.

    Samtidigt bygger de nya storvulna kommunhus och höjer sina löner. Så drar de ned på välfärden. Det senaste i Växjö är nu att vårdcentralerna bara tar emot ett visst antal samtal kl. 7 på morgonen. Sedan svarar de inte i telefon mer…

    De pensionärer som sover bäst på morgonen och är i behov av vårdcentral tvingas förstöra den lilla sömn de så väl behöver, allt medan deras ekonomi och välfärd försämras. Jag tycker synd om Sveriges pensionärer, MEN de har ofta röstat för eländet.

    Snart blir nog enda rimliga svaret att Sveriges pensionärer flyttar till u-länder och lever på pensionen där. Det skulle t.o.m. kunna vara nyttigare, med sol och solmogen frukt för dem.

    Svara
    • Senior

       /  03/07/2019

      Bra reflexion.

      Kan du förklara för mig hur just din socialism skulle vara annorlunda än alla andra som försökt?

      Sverige är som bekant ett socialistiskt land och detta är följden av socialistisk reglering och styre.

      Gällande ”marknadskapitalisterna som skapat problemet” är det de förmenta socialister som passat på att sko sig själva genom sina politiska beslut du talar om.

      Så som den socialistiske riskkapitalisten och före detta asylbaronen Jan-Emanuel, Numer storbonden Göran Persson, eller som det senaste exemplet, Maria Wetterstrand, som utreder och föreslår regleringar som gynnar det egna företaget. (Det normala och lite mer diskreta förfarandet är att förbereda företaget i det dolda och vänta tills precis efter den nya regleringen för att sedan vara först ut på marknaden med den färdiga lösningen.)

      Det enda som dessa socialistiska regleringar hittills skapat är karteller och monopol som endast gynnar socialisterna själva och deras privatekonomi.

      Hur skulle du lösa problemen med din evidensbaserade politik?

      Svara
      • Att dra saker rakt ur arslet är inte vetenskapligt, så låt oss kalla saker vi deras rätta namn enligt definitionerna och låt mig evidensbasera vad jag säger! Du tycks önska dig det. Det är bra.

        Sverige har en blandekonomi med en nivå av socialism och kapitalism, som de senaste tre decenierna gått mot mindre socialism i samhället, d.v.s. folkets/statens kassakor är numera allt mer utsålda till diverse privata intressenter, d.v.s. INTE i svenska folkets ägo. Källa: https://anthropocene.live/2018/03/16/globalismens-konsekvenser-for-demokratin/

        Vi har numera alltmer kapitalism och monopolkapitalism. Ett tydligt och farligt exempel är ägarkoncentrationen av alla större medier till ett fåtal psykopatiska girigbukar, som förmodligen följer sion vises psykopatiska protokoll.

        Även SR/SVT:s likriktning att propagandera monopolkapitalismens agenda, d.v.s. massmigration av konfliktskapande fundamentalistisk islamism till europa för att krossa välfärden, genom känsloargumentation som saknar rationalitet, saknar opartiskhet och saknar vetenskap som grund och är alltså lögnaktig. Denna media är inte vetenskaplig och osann. Så här blir vi mer sanna: https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/sanning/

        Regeringarna har alltså inte betett sig ”socialistiskt” de senaste tre decennierna. (sic) Den som säger det är antingen lurad av, eller i maskopi med, monopolkapitalets tankesmedjor, likt fixaresorkarna till Krösus i serien Bamse. För vad? För smulor. Snart blir även de och deras barn offer i denna monopolistiska cirkus.

        De som kallar sig ”social”+”demokrat”, men sedan vill flytta bort demokratin till Bryssel och vill gå monopolkapitalets ärenden för sin egen karriärlystnad är naturligtvis varken socialist eller demokrat i realiteten, men media ställer aldrig dessa svåra frågor, eftersom de är i maskopi.

        Det är därför asylbaronen Jan-Emanuel fritt, utan kritik, får publicera sin artikel om IS i girigbukarnas GP och där påskina att han är lika god som Olof Palme.
        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2019/03/04/berom-och-kritik-jan-emanuel-johansson-de-ar-inga-is-resenarer-de-ar-satans-mordare/

        Samma sak gör naturligtvis den monopolkapitalistiske Löfven för att lura folket. https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/09/17/socialdemokraterna-gor-en-tysk-bajshylla-i-diagrammet-en-titt-pa-stefan-lofven/

        Även Göran Persson utnyttjade naturligtvis också den illusionen.

        Girigbukar som utreder och föreslår regleringar som gynnar det egna företaget/karriären är f.ö. inte heller ”gröna” eller ekologiskt hållbara. De vägrar svara på mycket enkla frågor från mig, en f.d. medlem:

        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2018/03/25/14-uppriktiga-och-valmenande-fragor-till-miljopartiet-som-nu-ligger-under-4/

        Att sko sig själv är inte definitionen på ”socialism”. Du vilseleder förmodligen dig själv och helt evident andra. Evidens:

        ”Vanligtvis beskrivs socialism i marxistisk bemärkelse som en politisk och ekonomisk doktrin som syftar till att skapa det klasslösa kommunistiska samhället. I detta samhälle ägs och kontrolleras produktionsmedlen offentligt. Dess omedelbara strävan är att upprätta arbetarmakt, en planerad hushållning och gemensamt ägande av produktionsmedlen (näringslivet).” https://sv.wikipedia.org/wiki/Socialism

        Detta är evidensen. Lösningen är uppenbar och finns presenterad och evidensbaserad på Vetenskapliga partiets hemsida.

        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/politisk-farg/

        Svara
        • Rikard

           /  03/07/2019

          Hej.

          En länk till Wikipedia är inte ett bevis – det är en hänvisning. Begreppet kan definieras i det teoretiska och abstrakta (hur skulle en renodlad socialistisk stat se ut idealiskt) och i det empiriska (eller evidensbaserade). I den teoretiska definitionen ingår inte att berika sig själv, men hur ser evidensen ut?

          Evidensen (varför säger du inte bevis?) talar mot att försöka införa renodlad socialism som ekonomisk/politisk modell. I intresse av att balansera kan man definitivt säga att o/avreglerad ekonomi är rätt så usel den också, men med den empiri som finns (USA för andra världskriget exempelvis) så kan man lugnt säga att den lyckas mindre dåligt, eller att den även när den fungerar dåligt är bättre än socialism/kommunism.

          Flera stater, med olika historia, kultur, och förutsättningar har experimenterat med att införa socialism. De som har lyckats i någon grad är de som utvecklats i riktning mot korporativism (alltså fascismens hybridisering av kapital, parti, fack och stat) på nationell nivå. Kina, m a o.

          (En högst personlig passus: alla former av avregleringar är inte kapitalism eller laissez faire – alla former av subventioner och kontroll är inte socialism.)

          Vad man skall undvika, och det är där vi är både i Sverige och EU, är att skapa ett läge där det privata kapitalet tar vinsten och det allmänna bär kostnaden.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS Ingen ideologi är vetenskap. All ideologi bygger på syntesen mellan observerad empiri och idealiserad moral. DS

          Svara
          • Riktigt. En länk till Wikipedia är absolut inte ett bevis, men ett evidens. Wkipedia kan också ha tveksamma evidens och tveksamma källhänvisningar.

            Skillnaden mellan ett evidens och ett bevis är dess styrka. inom matematiken talar man om bevis. Inom alla andra vetenskaper om evidens, vilket är svagare.

            Ja. Hur ser evidensen ut ut mot socialismen och kommunismen? Det är olika givetvis. Från skräckslagen högermedia är det naturligtvis helt förfärligt, och från vissa kommunister så var det himmelriket på jorden. Jag talade ex. med en ryska om hur det var med alla matköer som svenska högermedier rapporterat om. Å det, sade hon. När detta hände, vid enstaka tillfälle, så tog vi bilen till grannbyn och handlade där.

            Vetenskapliga partiet vill heller inte införa en renodlad socialism som ekonomisk/politisk modell, men skapa ett mer ekologiskt hålbart och mer jämlikt samhälle, p.g.a. de vetenskapliga evidens som finns vid handen om vad som är det bästa för framtidens generationer. Mer jämlikhet minskar mordfrekvensen, vilket skapar trygghet för alla barn och vuxna. Ekologisk hålbarhet skapar metabol hälsa och håller på lång sikt, samt har god potential att t.o.m. rädda civilisationen ihop med god beredskap och andra astronomiska satsningar.

            Att således stirra sig blind på extremerna och filosofera på vilken extrem som är minst dålig är inte relevant. Frågan om var en rimlig balans, med folkligt demokratiskt stöd bör ligga, är relevant. Samtidigt bör vi fråga oss om vi verkligen har demokrati när medierna ljuger dygnet runt och folket betraktar dyngan.

            https://peacecompassionunderstanding.wordpress.com/2019/02/07/satirical-pigs-list-of-why-you-might-love-msm-manure-alternative-media-manure/

            Denna media gör ju uppenbarligen att ca 75%-92% av svenska medborgare skapat ett läge där det privata kapitalet tar vinsten och det allmänna bär kostnaden, för de röstar helt evident på EU-vurmande partier, fastän de är emot EU.

            Vetenskap är ett verktyg. Politik är att vilja något. Med en vilja att göra det bästa för framtidens generationer kan man skapa en politik med vetenskapliga evidens som förhoppningsvis kan leda till det målet.

            PÅ tal om ”moral”, vad vill egentligen du? Avspeglar det sig i handling? Vilken?

          • Senior

             /  03/07/2019

            Bra där Rikard, du sätter ord på det jag försöker få fram.

          • Weasel

             /  03/07/2019

            @ Martin ;
            En nyfiken fråga . Hur många röster fick vetenskapliga partiet i senaste valet ?

          • Senior

             /  03/07/2019

            @Martin

            Kan du förklara för mig varför just din variant av socialismen inte kommer att mynna ut i monopolkapitalism och diktatur, så som evidensen påvisar, till 100% för alla andra som försökt?

          • Rikard

             /  03/08/2019

            Hej.

            Saker för dig att läsa på om, Martin: anekdotisk bevisföring och ‘no true scotsman’. Din påstådda ryska väninna är just det – en anekdot. Nöden och bristen på varor inte bara i Sovjetunionen utan även stundtals i dess satellitstater är väldokumenterad. Där är din empiri om kommunism och socialism i praktiken: brist, nöd, svält, förtryck, korruption, militarism, miljöförstöring. Då alla sätt och på alla plan är ett socialistisk eller kommunistiskt system sämre än alternativen – med två undantag, och dessa är mycket specifika:

            1) I en kris liknande Rysslands, Tysklands eller Italien under mellankrigstiden kan totalitär kommandoekonomi få ett landet på fötter igen. Hur bra det lyckas beror enligt mig på kulturen. Tyskland hade solida institutioner sedan Bismarck-eran, men det enda som fungerade i Ryssland var armén och NKVD.

            2) Att orsaka mass-död hos människor. De enda andra omständigheter som kunnat orsaka så många människors död är de stora krigen, naturkatastrofer och extrema epidemier.

            Det finns inga bevis för att socialism eller kommunism på något sätt fungerar bättre än kombinationen reglerad kapitalism och västerländsk demokrati. Däremot finns det ovedersäglig empiri för att olika kombinationer av västerländsk demokrati och just reglerad kapitalism fungerar bättre.

            Vad du saknar, Martin, är förståelse för vad ordet vetenskap betyder och vad den vetenskapliga metoden innebär. Den kräver först och främst ödmjukhet och en vilja att finna rätt genom att sortera bort alla fel – man måste alltså vara villig att hitta fel hos sina teorier. När det gäller politik, ekonomi, och andra mjuka vetenskaper har vi inget laboratorium. Allt vi har är verkligheten. I labbet kan man testa om och om igen tills man eliminerat alla faktorer och samband utom en – i verkligheten är det omöjligt, och därmed faller också alla idéer som är rena teorikonstruktioner. De kan fungera med ad hoc-modifikationer: applikationen av Ricardos teser är ett prima exempel på hur fel det kan bli.

            Ang. extremer: sovjetkommunismen var extrem på många sätt, men ett extremt exempel på kommunism eller socialism var den inte. Den var paradexemplet! Sovjetunionen var likriktaren som andra socialistiska stater modellerade sig efter, Martin. På intet vis kan du kalla den extrem i bemärkelsen en avvikelse. Dessutom: du som verkar se dig som logisk torde inse det ologiska i att inte beakta extremerna. Utan den avgränsning de utgör kan jämvikt eller normalläge inte heller fastställas.

            Om du nu är intresserad av vetenskap kan jag rekommendera en bok som jag själv läser om med några års mellanrum: ”Vetenskapsteori för nybörjare” av Thurén.

            Moral kan bara manifesteras genom gärning. Tills du agerat enligt din framsagda moral (även om du bara sagt det till dig själv) håller du inte den specifika moraliska principen för sann; så även i vad du tillåter andra att göra mot sig själva, dig eller andra.

            Dåd, inte ord. Empiri, inte teori. Alltså: kommunismens empiri? Usel, vidrig och hemsk. Kommunismens teori? Ogenomförd och ogenomförbar enligt tillgänglig empiri.

            Men den som inte vill lära sig historia är dömd att upprepa den.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • hehe

             /  03/08/2019

            @Weasel
            ”Hur många röster fick vetenskapliga partiet i senaste valet ?”.

            Hehe, 3 st.
            1 från Martin och resten från hans föräldrar.

          • Senior

             /  03/08/2019

            ”Dåd, inte ord. Empiri, inte teori. Alltså: kommunismens empiri? Usel, vidrig och hemsk. Kommunismens teori? Ogenomförd och ogenomförbar enligt tillgänglig empiri.”

            -Amen!

        • hehe

           /  03/08/2019

          @Martin
          ”Att dra saker rakt ur arslet är inte vetenskapligt”.
          Hur kan du då kalla ditt parti ”vetenskapliga partiet”?

          Svara
          • Vi försöker att motivera vår politik genom den grundläggande moralen om det bästa för framtidens generationer. Något vi tror kan ena hela samhället och hela världen.

            Vi försöker använda vetenskapliga rapporter och felfri öppen argumentation. Det gör inga andra partier, mig veterligen.

            Andra partier tror oftast på vad medierna ljuger om dygnet runt, trots de märkliga ägarförhållandena, samt kör med ”traditioner” eller olika former av ”lögner”, samt interndemokrati genom vetenskapligt okunniga och grundlurade människor.

            Vi försöker istället vara mer sanna.
            https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/sanning/

            Vi är inte perfekta, men vi försöker vara så perfekta som möjligt i vårt sanningsökande och det är därför jag tycker att vi förtjänar det namnet. Vi försöker att leva upp till det namnet så gott vi bara kan.

  7. Engellau: ”Ett brev till Macron”
    https://detgodasamhallet.com/2019/03/06/ett-brev-till-macron/
    ”Bäste president Macron,
    Jag har läst ditt brev flera gånger. Jag vet inte om du talar för dig själv, för Frankrike eller för EU, men om dina idéer är typiska för dem som styr EU är jag rädd att brevet tippat mig över till EU-skeptikernas läger. […]”

    Svara
  8. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
  9. Ärlig, relevant sammanställning:

    http://varjager.wordpress.com/naringsliv/

    Svara
  10. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
  11. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
  12. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
    • Hehe!
      Möjlig doktorsavhandling: ”Blåsippor aldrig snuva få – kan naturmedel ersätta västerländsk kolonial teknokratiskt medicin?”
      Man blir väl inte läkare, men däremot kan man komma upp sig inom politiken och bestämma över läkare. Samma resultat, mindre jobb. Win-win!

      Svara
    • hehe

       /  03/07/2019

      Va fan får jag för pengarna?

      Svara
  13. Tyvärr blir hon väl nu omedelbart och automatiskt frikänd eftersom SD gjort anmälan:
    ”Wetterstrandskandalen: SD KU-anmäler Lövin ”Fullständigt oacceptabelt””
    https://nyheteridag.se/wetterstrandskandalen-sd-ku-anmaler-lovin-fullstandigt-oacceptabelt/

    Vete f-n om hon inte får medalj också.

    Svara
  14. Inga nyheter för folk här i trakterna, men intressant att höra på SVT:

    Svara
    • Ivar L

       /  03/06/2019

      Ren nazitv hade det väl hetat för några år sedan? Sakta, sakta börjar nog insikten ta fäste till och med hos en del journalister.

      Svara
  15. MiT

     /  03/06/2019

    *https://www.facebook.com/jacquesthomasoscar/videos/357802595070079/?__xts__%5B0%5D=68.ARDZ8Ga1NkbUNuiDf-mxTvAQDOjUL3M2Xw3mjFswAqAM_nBSup572AgRgIHuVbsU15QmO16yJAe4IzGYHkNF2lo-y8DqqSGEEezPnBKYYMFs0DegIY1oeFg0Ri9zdnMkhlnEtuYtCkSAmgEmoEijq1lUxBUch8hhFufLBkAVxmgKZnyOZX0WYzCHX55DwdeuThLjnTqFEIrIBqnwVBGmAfMtz0qogHHFV6JdXYOM_F0IP4eA8CSMAEBszPzWOGSufqoGUyxxaGrw3Kbl7UKxhl_6JCV004Am3m3dX6nxaauD1KpFbMF8Gu5DbeMam8I0244mdA1iqxmdUhNNIlCxux-Y-YndCKU75SysllW0PEPE-9F0OgYOs1nbv2YM&__tn__=H-R*

    Svara
  16. MiT

     /  03/06/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2219449071483005/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAx-5Aqn-7LrOy41c-Jpw3luyDqLJSe-RV37oV7Da9xyusBUiISe6gg7BmAW-Kjdp2TzD-5peHysRQCdsEO1mE_kBhUK0rkJF6g6CB2bLefhHRmPksBfX7tHFfMZKo1vELyOLEu6aX8lxPowbazhboE7RmVrHsHhlUgIqBLAUF5CHH19Cbt-ThYQyCX71cjz5GXIt5sE4koVHP0gBln31vM49ts27JHAhpleHblY1a_nkZyhXMAPNUgDx0pekcTSx44KA1jKgBMUvojAUn6sFWohkjPfk3CW1tT6ZydSJXvd5KTt75rcQQ0GYPYFy48MCw0l05zhRsRXREtH3ZdOcq91Q&__tn__=-R*

    Svara
    • De snälla svenskarna vill importera 1 miljon bajskastare till! Vi får aldrig nog av dem!

      Svara
    • ”klienterna”, ”följer upp”, ”rapporterar”, ”god rapporteringskultur”, ”Det ska skrivas rapporter och följas upp”

      Kan inte förstå varför detta inte fungerar? Det låter ju som en perfekt teori för att hantera i-landsproblem i medelklassmiljö bland universitetsutbildade med samma etniska, religiösa och sociala bakgrund.

      Vad gäller maten:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Nutraloaf

      Svara
  17. Den här var lite nyskapande i alla fall.

    ”ADL Rejects Omar’s ‘Good Faith’ Defense, Asks Pelosi to Condemn Anti-Semitic Rhetoric”
    https://freebeacon.com/politics/adl-rejects-omars-good-faith-defense-asks-pelosi-to-condemn-anti-semitic-rhetoric/
    ”During an event in Washington, D.C. last Wednesday, Omar gladly took on past accusations of anti-Semitism, and in the process, made fresh anti-Semitic comments. ”I want to talk about the political influence in this country that says it is okay for people to push for allegiance to a foreign country,” she said. The comment provoked condemnation from members of both parties.
    […]
    In response, Omar invoked another anti-Semitic stereotype. She told Lowey she should not be ”expected to have allegiance/pledge support to a foreign country” in order to serve in Congress or on a committee.
    […]
    In February, Omar suggested Republicans were being paid by AIPAC to support Israel, claiming it was ”all about the Benjamins baby.”
    […]
    Omar now denies that February comment was anti-Semitic, or that she apologized for the comment itself.
    […]
    Omar, who is Somali-American and Muslim, has charged those accusing her of anti-Semitism of being Islamophobic. Defending in July 2018 the same 2012 tweet for which she eventually apologized, Omar accused Jews offended by her comments of harboring anti-Islamic sentiment. ”These accusations are without merit,” she said. ”They are rooted in bigotry toward a belief about what Muslims are stereotyped to believe.””

    Upprepade uttalanden som de flesta ser som klassisk antisemitism är inte det, eftersom hon är muslim, och det är stereotyper om muslimer får folk att tro att hon är antisemit när hon säger vissa saker.
    Glasklart?

    Svara
  18. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
    • Man älskar ”Schnipp Schnapp Schnappi – der kleine Krokodil”! Schlager! 🙂

      Svara
  19. MiT

     /  03/06/2019

    Svara
  20. weasel

     /  03/07/2019

    När det gäller TS har jag funnit en lösning ;
    Vi gör så att Sverige har en generös invandringspolitik när folk inte har några viktiga möten eller vinterkräksjukan eller en gubbe hemma eller har arbetsintervjuer ?
    Sedan , när folk har viktiga möten eller vinterkräksjukan eller en gubbe hemma eller har arbetsintervjuar så inför vi en tillfällig mer restriktiv invandringspolitik. ?

    När det inte gäller TS :
    Idag läste jag en intervju med en kvinna.
    Kvinnan berättade att hon bor hemma hos sina föräldrar och inte har en aning om hur mycket pengar hon hade på banken. Hon berättade även att hon gör av med 150.000 kronor varje månad. Riktigt vad hon gjorde av med 5.000 kronor per dag på visste hon inte, men hon trodde att det mesta gick till nöjen och kläder. Kvinnan var aningen oroad över att hennes mamma skulle ”få flipp” och ringa Amex och sänka hennes kreditkortsgräns när mamman fick veta att hon köpt en jacka som kostade lika mycket som mamma får ut i månadslön.
    Och det ansåg kvinnan vara lite ”knasigt” .

    Vem kvinnan är ?
    Jo, det är den kvinnan som Sveriges finansminister vill ha som en framtida statsminister eftersom hon är så ”cool” .

    Svara
    • MiT

       /  03/07/2019

      Vem? Jag har dåligt minne… 😛

      Svara
      • weasel

         /  03/07/2019

        Zara Larsson… :/

        Svara
        • MiT

           /  03/07/2019

          Svara
          • Weasel

             /  03/07/2019

            Helt jävla fantastiskt…
            Hon som shoppar för 150.000 i månaden uppmanar folk att strunta i att köpa julklappar.
            Det måste nästan vara något slags världsrekord i skenheligt hyckleri… 🙄

          • hehe

             /  03/08/2019

            @Weasel
            Inte så konstigt, för om man shoppar för 150′ i månaden så vad kan man köpa i julklapp som överglänser det?
            Hon tror nog att alla shoppar lika mycket som hon.

      • Weasel

         /  03/07/2019

        Zara Larsson… 🙄

        Svara
        • Hamon

           /  03/07/2019

          Ja, jösses. Zara Larsson tillhör eliten av dagens kvinnliga millennials, som representerar allt som är fel, med världshistoriens mest bortskämda och privilegierade grupp människor. Att hyckla är som att andas för dem.

          Svara
        • Hamon

           /  03/07/2019

          Ja, jösses. Zara Larsson representerar allt som är fel med eliten av dagens kvinnliga millennials. Den mest bortskämda och privilegierade grupp människor som någonsin funnits på jorden. Att hyckla är som att andas för dem.

          Svara
          • Hamon

             /  03/07/2019

            Sorry, dubbelpost. Trodde inte att min första kommentar postades. 🙂

    • Kristian

       /  03/07/2019

      Bra tips!
      Man kan inleda med att fråga om folk redan har köpt pizza den här veckan. Har de inte det så är det bara att hänga med hem.
      Netflix blir svårare, det är väl ett abonnemang?

      Svara
  21. MiT

     /  03/07/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/07/2019

      Alldeles utmärkt sätt att avslöja barnlajvare. Göra barnsliga saker med dem. Om man inte ser det då, vill man inte se.

      Svara
  22. hehe

     /  03/07/2019

    Kollade på ett inspelat ”Ekdal och Ekdal” idag som handlade om flyktingar och migration.
    Programmet var förvånansvärt bra för att vara gjord av SVT.
    En sak som störde mig, var att ingen från SD var inbjuden för att debattera trots att programmet handlade om deras hjärtefråga.
    Jag har svårt att tro att SVT skulle ha ett motsvarande program om miljön eller klimatet utan att bjuda in någon från MP…

    Svara
  23. MiT

     /  03/07/2019

    *https://www.facebook.com/carl.lundstrom/videos/10157424822709614/*

    Svara
  24. Olof

     /  03/07/2019

    Som sagt, det här är precis varför jag är övertygad om att det här kommer gå fullständigt åt helvete. Svenskarna är bra på att snacka tomma platityder för godhetspoäng.

    Men jag har inte sett mer än ett litet litet fåtal som är villiga att ge upp det minsta själva.

    Det gör att man har byggt upp olösliga konflikter i samhället. Konflikter som inte kan lösas på annat sätt än massiv återvandring och total assimilation av resten. Vilket inte är riktigt det godhetsknarkarna sålt in…

    Svara
  25. MiT

     /  03/07/2019

    Svara
  26. Kristian

     /  03/07/2019

    Astryggt!

    Svara
    • Patrik S

       /  03/07/2019

      Paul Kersey, var är du?

      Svara
      • Kristian

         /  03/07/2019

        Där saru ett sant ord, börjar komma ner, dags att skjuta en macka Death Wish!

        Svara
  27. MiT

     /  03/07/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156315098563251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  28. MiT

     /  03/07/2019

    Svara
    • Samma folk överallt. Börjar bli ett tag sedan MP mest var hippies och vanlig medelklass som ville kunna flytta bort från storstadsjäktet.

      ”Djuren utanför såg från gris till människa och från människa till gris och tillbaka igen, men det var redan omöjligt att upptäcka någon skillnad.”

      Svara
  29. ‘DISRESPECTFUL’: GOOGLE EMPLOYEES MELT DOWN OVER THE WORD ‘FAMILY’
    https://dailycaller.com/2019/01/16/google-family-triggered-meltdown/
    ”A Google executive sparked a fierce backlash from employees by using the word “family” in a weekly, company-wide presentation, according to internal documents obtained by The Daily Caller News Foundation.

    Many Google employees became angry that the term was used while discussing a product aimed at children, because it implied that families have children, the documents show. The backlash grew large enough that a Google vice president addressed the controversy and solicited feedback on how the company could become more inclusive.”

    Ps. https://fossbytes.com/google-alternative-best-search-engine/

    Svara
  30. MiT

     /  03/07/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/08/2019

      Så enligt Bilan Osman är föräldrarna bara homofoba i största allmänhet, vilket inte har något som helst med islam att göra. Bara en slump att de denna gång var muslimer. Att muslimska länder har en särställning i förtryck av homosexuella och att en majoritet av muslimer, även i västvärlden, uppvisar homofoba åsikter, har inget med saken att göra. Nej, just det.

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/08/2019

      Lars Lindströms What-about-ism är monumental. För att Hanif Bali inte kritiserade en kristen skola som fick kritik för 6 år sedan i en småländsk lokaltidning, får han inte kritisera en skola som ger efter för religiös påtryckningar som slagits upp i internationell press. Finns nog en hel del LL inte skrev om för 6 år sedan som diskvalificerar honom att kritisera olika ämnen i framtiden.

      Svara
      • Senior

         /  03/08/2019

        Ja, hur lätt är det att hålla koll på alla små lokaltidningar?

        Jag fastnade dock på en av kommentarerna, signaturen Tommy, i lokaltidningen:

        ”Ska inte skolan vara fri från religion? Kan någon då förklara hur det kan finnas kristna skolor och muslimska skolor?”

        Detta verkar också vara ändrat liksom lagen om religionsfrihet som uttryck att man skall slippa religion.

        Långt och tråkigt inlägg, småtråkig byråkratsvenska, men jag anser att det är av allmänt intresse att belysa de ändringar försämringar som idag i allt snabbare takt genomförs för att begränsa demokratin och friheten.

        Gamla lagen om religionsfrihet, se särskilt 1§:

        Om religionsfrihet
        1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

        2 § Det står envar fritt att för religiös gemenskap deltaga i sammankomst och sammansluta sig med andra.

        3 § För offentlig gudstjänst gälle ej andra hinder än sådana som i allmänhet äro stadgade för sammankomst, till vilken allmänheten har tillträde.

        4 § Ej må någon vara skyldig tillhöra trossamfund. Åtagande i strid mot denna bestämmelse vare utan verkan.

        Med trossamfund förstås, förutom svenska kyrkan, sammanslutning för religiös verksamhet, vari ingår att anordna gudstjänst.

        Nya lagen om trossamfund som ersätter den gamla lagen opm religionsfrihet:

        Allmänna bestämmelser om trossamfund
        1 § Bestämmelser om religionsfrihet finns i regeringsformen och den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

        2 § Med trossamfund avses i denna lag en gemenskap för religiös verksamhet, i vilken det ingår att anordna gudstjänst.

        3 § Ingen är skyldig att tillhöra något trossamfund. Ett avtal eller löfte som strider mot denna bestämmelse är ogiltigt.

        4 § Barn som har fyllt 12 år kan inte inträda i eller utträda ur ett trossamfund utan eget samtycke.

        Registrerat trossamfund
        5 § Med registrerat trossamfund avses
        1. Svenska kyrkan, och
        2. trossamfund som har registrerats enligt denna lag.

        6 § Bestämmelser om grunderna för Svenska kyrkan som trossamfund finns i lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan.

        Bestämmelserna i 7-12 §§, 13 § första-tredje stycket och 17 § gäller inte för Svenska kyrkan.
        Registrering

        7 § Ett trossamfund ska på egen begäran registreras av den myndighet som regeringen bestämmer, om trossamfundet har
        1. stadgar där det finns bestämmelser om trossamfundets ändamål och om hur det fattas beslut i trossamfundets angelägenheter, och
        2. en styrelse eller motsvarande organ.

        Ett trossamfund får registreras bara om dess namn är ägnat att särskilja trossamfundets verksamhet från andras. Bestämmelserna i 2 kap. 2-7 §§ lagen (2018:1653) om företagsnamn om hinder mot registrering av ett företagsnamn ska också tillämpas i fråga om trossamfunds namn.

        Aktiebolag, ekonomiska föreningar eller stiftelser får inte registreras enligt denna lag. Lag (2018:1675).

        8 § Registreringen ska omfatta
        1. trossamfundets namn och postadress,
        2. trossamfundets stadgar,
        3. en kontaktperson som är behörig att företräda trossamfundet i frågor om registrering samt kontaktpersonens namn, postadress och personnummer eller samordningsnummer eller, om sådana nummer saknas, födelsedatum.

        Ändringar i något av dessa förhållanden ska genast anmälas för registrering.

        Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om avgifter i registreringsärenden enligt denna lag. Lag (2009:1236).

        9 § Ett trossamfund som har registrerats enligt 7 § får förvärva rättigheter och ta på sig skyldigheter samt föra talan vid domstol och andra myndigheter.

        Trossamfundets rättsliga ställning enligt första stycket upphör när likvidation har avslutats enligt 11 §, när avregistrering sker enligt 12 § och, om trossamfundet har försatts i konkurs, när konkursen avslutas utan överskott.

        I artikel 48.2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/848 av den 20 maj 2015 om insolvensförfaranden finns en särskild bestämmelse om när en juridisk person eller ett företag ska anses upplöst. Lag (2017:482).

        10 § Ansvaret för de skyldigheter som har uppkommit för trossamfundet före registreringen övergår på det registrerade trossamfundet genom registreringsbeslutet, om trossamfundet har utgjort en ideell förening. Genom registreringen övergår även trossamfundets rättigheter till det registrerade trossamfundet.

        11 § Registreringsmyndigheten ska besluta att trossamfundet ska gå i likvidation om
        1. de krav som gäller för registrering enligt 7 § första stycket inte längre är uppfyllda,
        2. likvidationsskyldighet föreligger enligt stadgarna, eller
        3. samfundet har försatts i konkurs som har avslutats med överskott.

        En likvidator förordnas av registreringsmyndigheten. Ett beslut om likvidation och förordnande av likvidator ska registreras. För likvidation gäller i övrigt 17 kap. 29-32, 35, 36, 41 och 42 §§ lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar.

        Likvidationen är avslutad när likvidatorerna har avgett slutredovisning. Detta förhållande ska genast anmälas för registrering. Lag (2018:721).

        12 § Ett trossamfund som uppfyller kraven i 7 § första stycket kan på egen begäran avregistreras av registreringsmyndigheten utan föregående likvidation.

        Registreringsmyndigheten får också avregistrera ett trossamfund om det, trots påminnelse, inte betalar registerhållningsavgiften. Påminnelsen ska ha innehållit en upplysning om att trossamfundet kan komma att avregistreras.

        Vid avregistrering övergår trossamfundet i en ideell förening, som övertar trossamfundets rättigheter och skyldigheter. Lag (2009:1236).

        Organisatoriska delar
        13 § Självständiga organisatoriska delar av ett trossamfund som har registrerats enligt denna lag får också registreras, om de uppfyller kraven i 7 §. För registrerade organisatoriska delar gäller bestämmelserna i 8 §, 9 § andra stycket och 10-12 §§.

        Organisatoriska delar som har registrerats enligt denna lag får var för sig förvärva rättigheter och ta på sig skyldigheter samt föra talan vid domstol och andra myndigheter.

        Förlorar trossamfundet sin rättsliga ställning enligt 9 § andra stycket och begär dess organisatoriska delar inte avregistrering enligt 12 § inom en månad därefter eller avslås en sådan begäran, skall registreringsmyndigheten besluta att de organisatoriska delarna skall träda i likvidation.

        Svenska kyrkans församlingar, kyrkliga samfälligheter och stift är registrerade organisatoriska delar av Svenska kyrkan.

        Registrerade trossamfunds namn
        14 § Ett registrerat trossamfunds namn eller en benämning som är förväxlingsbar med detta namn får inte utan tillstånd offentligen användas av någon annan annat än som benämning på trossamfundet i fråga.

        Vid överträdelse av första stycket tillämpas 5 kap., 6 kap. 1-5 §§ och 7 kap. 6 § lagen (2018:1653) om företagsnamn. I dessa fall ska vad som sägs om företagsnamnsintrång gälla intrång i trossamfundets namn. I fråga om registrerade trossamfunds namn ska även 3 kap. 1 § lagen om företagsnamn tillämpas.

        Första och andra styckena gäller också för registrerade organisatoriska delars namn. Lag (2018:1675).

        Registrerade trossamfunds förhållande till tredje man
        15 § För ett registrerat trossamfunds skyldigheter i förhållande till tredje man svarar endast trossamfundets tillgångar.

        För skyldigheter i förhållande till tredje man som ett trossamfunds registrerade organisatoriska delar har ådragit sig svarar endast den organisatoriska delens tillgångar.

        Statlig hjälp med avgifter till registrerade trossamfund
        16 § Svenska kyrkan har rätt till hjälp av staten med bestämmande, debitering och redovisning av avgifter från dem som tillhör Svenska kyrkan samt med att ta in avgifterna. Även andra registrerade trossamfund kan beviljas sådan hjälp.
        Bestämmelser om förfarandet meddelas i särskild lag.

        Regeringen beslutar att ett annat registrerat trossamfund än Svenska kyrkan skall få sådan hjälp. Regeringen får besluta att ett trossamfund som har beviljats hjälp inte längre skall få det.

        Hjälpen får lämnas endast till ett trossamfund som
        1. bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på, och
        2. är stabilt och har egen livskraft. Lag (1999:956).

        Överklagande
        17 § Beslut av registreringsmyndigheten får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol inom två månader från beslutets dag när det gäller
        1. beslut att avskriva en ansökan om registrering eller att vägra registrering enligt 7 eller 13 §,
        2. beslut i frågor om avregistrering enligt 12 §, och
        3. beslut enligt 11 § eller 13 § tredje stycket.

        Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
        Lag (2009:1236).

        Övergångsbestämmelser

        2009:1236
        1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2010.
        2. De nya bestämmelserna i 12 § andra stycket tillämpas för första gången i fråga om registerhållningsavgift som har förfallit till betalning efter ikraftträdandet.

        Svara
  31. MiT

     /  03/08/2019

    Svara
  32. MiT

     /  03/08/2019

    Svara
  33. Gorby

     /  03/08/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/08/2019

      Hur man blir feministisk expert på ”toxisk maskulinitet”? Man umgås med våldsamma män i sin familj och tror alla andra är lika dana.
      De verkar ha något emot gamlingar i hennes familj.

      Svara
  34. Spanien visar vägen:

    Svara
  35. Gorby

     /  03/08/2019

    Svara
    • lensof

       /  03/08/2019

      Men de har alla rätt (😈) värdegrund….

      Svara
  36. Jonas

     /  03/08/2019

    Om ni trodde att ni betalar för mycket i skatt, vänta bara. Snart ska varje europé försörja tre afrikaner.

    https://ledarsidorna.se/2019/03/liberalerna-i-eu-parlamentets-vallofte-anslut-afrika-till-eu/

    Svara
    • hehe

       /  03/08/2019

      @Jonas
      Röstfiske kallas det för, de offrar Sveriges och Europas ekonomi i utbyte mot att de får en eller ett par platser i EU-parlamentet.

      Svara
      • Jonas

         /  03/08/2019

        Röstfiske, i Afrika?

        Svara
        • hehe

           /  03/08/2019

          @Jonas
          Röstfiske som riktar sig till afrikaner i Sverige, varför skulle L annars bry sig?
          Kommer Afrika med i EU så kan migranter därifrån ta hit hela släkten plus några till.

          Svara
          • Jonas

             /  03/08/2019

            Aha, du tänkte på dem.

            Det är tragiskt att det fortfarande finns svenskar kvar som inte förstått att invandrare som är positiva till invandring bara vill hjälpa sina släktingar att komma hit.

          • Lite godhetssignalering är det nog också:
            ”Jaså, du vill ta bort gränskontroller och låta folk söka asyl i hemlandet, så vi kan betala flygresan hit? Då höjer jag med … får jag en trumvirvel, Neil … Hela Afrika! Hela Afrika skall hit! Ditt drag.”

      • FN, glöm inte FN-jobben! Ännu finare och mer betalt!

        Svara
    • Olof

       /  03/08/2019

      Det är ok, om Afrika blir en del av den inre marknaden kan vi köpa upp all mark där och sen kan afrikanerna få jobb på plantagerna. Har hört de är billiga, några dollar om dagen räcker långt.

      Har för mig att de inte var så himla på för det arrangemanget sist dock… men om Belgarna tycker Kongo bör styras från Belgien igen kanske det är värt ett försök…?

      Svara
      • Allvarligt talat kunde mark på östkusten – kanske Mozambique-Tanzania-Kenya – bli en otrolig guldgruva som extrabostad och turistområden för dem som har råd.
        Har inte sett på klimatet, kanske är det för varmt för europeer?

        Svara
        • Olof

           /  03/08/2019

          Ja, det är inte bara ur Europeisk migrationssynvinkel det är en tveksam ide. För allvarligt talat, precis som du säger, jag skulle inte heller tacka nej till en fastighet i varmt klimat. För att inte tala om europeiska företag som gärna skulle exploatera…

          Så om man har lite empati kan man ta sig en funderare på hur man skulle känna som Afrikan inför tanken att konkurrensutsättas lokalt av europeer…

          Svara
          • Jo. EU-mat konkurrerar väl redan ut ”tredje världens” bönder.
            Kina köper upp och bygger vägar.

            Svaga stater är som gjorda för ett nytt Ostindiskt kompani. Nykolonisering?
            (Då menar jag det Brittiska, som hade egen armé: ”200 000 man indiska trupper och 38 000 man europeiska och kungliga trupper” enligt Wiki.)

          • Olof

             /  03/08/2019

            Precis… länder i den inre marknaden måste naturligtvis respektera äganderätten, i de fall ordningen är svår att upprätthålla får vi väl skicka lite privata säkerhetsstyrkor.

            Det skulle sannolikt utveckla sig till ett nykolonialt projekt, men naiva utopier som leder till katastrofer börjar ju bli vänsterliberalernas ideologiska grundpelare.

          • I områden omedelbart kring de kinesiska investeringarna kan man förvänta sig att ”Ordnung muss sein” anses lite mjäkigt.

            Om EU skulle utökas med hela Afrika imorgon skulle vi inom några år ha en miljon nya afrikanska miljonärer – och tiotals miljoner som blivit mycket fattigare och ”förmåtts” flytta på sig.

  37. hehe

     /  03/08/2019

    Skattefinansierade ABF portar SD – hänvisar till alla människors lika värde
    https://nyheteridag.se/skattefinansierade-abf-portar-sd-hanvisar-till-alla-manniskors-lika-varde/

    ABF motiverar detta med:
    ”Yttrandefrihet och alla människors lika värde måste genomsyra all vår verksamhet, och det tycker vi inte överensstämmer med Sverigedemokraternas värderingar.”.

    Det är ABF som bryter mot sin egen värdegrund, för tydligen är inte SD lika mycket värda som andra eftersom de inte får hyra av ABF.
    ABS:s definition på yttrandefrihet: yttrandefrihet = alla som tycker exakt som vi (s).

    Svara
  38. Gigas

     /  03/08/2019

    OT

    Johanna Frändén bjuder(kvinnodagen)dagen till ära på en rolig krönika med titeln ”Kvinnor och barn alltid de första offren.” Notera rubriken och beakta sedan det här stycket.
    ”I kustländer på det södra halvklotet rapporteras om en klimatrelaterad epidemi av självmord hos män som tvingas ge upp sina
    jordbruk som följd av rubbningar i ekosystemet. Kvar blir änkor med skulder och barn.”

    Kvinnlig logik? 🙂

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kaAvGA/klimatkatastrofen-slar-hardast-mot-kvinnorna

    Svara
    • Ivar L

       /  03/08/2019

      Min frus logik är det definitivt inte, så särskilt kvinnlig tror jag inte den är. Snarare feministisk.

      ”Krig, alla män döda. Kvinnor drabbas hårdast.”
      Var det inte en sådan rubrik som citerades här på Toklandet för något/några år sedan?
      😀

      Svara
      • Låter dels som H Clinton, och dels som någon artikel om besvärligheterna i Sovjet efter kriget när männen hade dött och det fortfarande fanns tunga jobb som måste göras.

        Svara
  39. OT: Nu sade jag nyss att Google är mäktigt och ondskan själv, men har ni lagt märke till den intressanta förändringen i sökresultaten?
    Europeiska källor har numera inte något utdrag från texten, utan bara namn och länk. Amerikanska och andra källor har detta.

    Detta verkar ha hänt ganska nyligen?

    Svara
    • Senior

       /  03/08/2019

      Det är väl ett resultat av EU’s ”länkskatt”?

      Svara
      • Jo, gissar det, men jag trodde inte det var färdigröstat. Varningsskott?
        Undrar hur länge det dröjer innan de tidningarna börjar klaga.

        (Ytterligare en konkurrensfördel efter Brexit?)

        Svara
    • Skeptisk

       /  03/08/2019

      Sökte just på American pancakes. Kom upp en massa svenska och brittiska sidor med en kort text under länken, Ica, BBC mfl.

      Svara
    • Det här dyker upp titt som tätt på amerikanska sidor:
      We recognize you are attempting to access this website from a country belonging to the European Economic Area (EEA) including the EU which enforces the General Data Protection Regulation (GDPR) and therefore access cannot be granted at this time.

      Svara
  40. Ivar L

     /  03/08/2019

    Är det ändå inte lite festligt att det just är kvinnoidrotten som drabbas av transpersonsproblematiken? Inte för att jag vill att svenska idrottstjejer skall tappa lusten att sporta men för att det finns så mycket ideologi och skitprat inpumpat i hela sammanhanget med kvinnors idrottande. Hur skall alla PK-feminister kunna hantera detta problem? TIllåter man transpersoner i elitidrott så kommer alla kvinnor till slut bli utkonkurrerade och kommer aldrig mer kunna vinna. Det börjar ju dyka upp allt mer.
    https://nyheteridag.se/rappare-blev-kvinna-och-satte-rekord-i-marklyft-blev-sedan-man-igen/

    Svara
    • Senior

       /  03/08/2019

      *Ja, det är ju baksidan med en feministisk och inkluderande politik…….

      *Kan innehålla spår av ironi.

      Svara
    • Bamse

       /  03/08/2019

      ”Tillåter man transpersoner i elitidrott så kommer alla kvinnor till slut bli utkonkurrerade och kommer aldrig mer kunna vinna.

      Exakt, fortsätter man på den inslagna linjen är det precis där vi kommer att hamna. Samma med nyheten om islam vs hbtq-personer som Hanif Bali twittrade om här ovan – där muslimer ser ut att få ta den dominerande positionen i den identitetspolitiska hierarkin.

      Man kunde tycka att nyheter som dessa äntligen borde få polletten att trilla ner för folk, men icke. Många är fortfarande kvar på ”…ja men det är inte alls sagt att män är starkare än kvinnor” nivån.

      Nåväl – it will be your ass, som det brukar heta på film.

      Svara
  41. Ingvar Gustavsson

     /  03/08/2019

    Blondinbella rasar mot flyktingdemonstration: ”Jag får ont i magen”
    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8wxVRW/blondinbella-rasar-mot-flyktingdemonstration-jag-far-ont-i-magen
    Bor i lyxhus för 30 miljoner
    Gott om plats 352 kvadrat
    Hur många flyktingar låter hon bo hos sig ?
    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kaj9Gj/har-ar-isabella-lowengrips-nya-lyxvilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: