Så folkpart… Liberalt

I Uppsala ska kommunen anordna en massa sommarjobb till ungdomar. Är ju bra så de får chansen att tjäna lite egna pengar.

Vad som kanske är mindre bra

är att de ska styra vilka som ska få vilka jobb beroende på vad ungdomarna har mellan benen. För att ”bryta könsmönster”. Visst verkligen osar det liberala tankar och idéer om det…? ”Nej du får inte alls jobba med det du vill och kanske redan kan en del om för vi ska tidigt bryta könsmönster!”. Så folkpart… Liberalt.

En annan folkpartist är ju hon som sitter i riksdagen enbart för att sko sig själv och lura till sig så mycket skattepengar som möjligt. Hennes upplägg med bostad osv sägs vara godkänt osv med partiet. Men det är ju inte partiet hon blåser på pengar utan skattebetalarna, har DE godkänt att hon hyr en bostad av sig själv och anger att hyran är 6 gånger högre än vad den egentligen är? Jo, hon hyr den i princip av sig själv, det är ju för fan hennes man/sambo som äger den!

Det hade nog varit HELT ok i de flestas ögon om hon sagt ”Jag har möjlighet att hyra en lägenhet här i Stockholm till mycket låg kostnad, det är min man som äger den och hyran är på ca 2500 kr i månaden och med lite tillägg för slitage osv och för ev lite renovering efter mandatperioden så kan kostnaden bli ca 3500 i månaden. Eller kanske 4000. Det låter väl rimligt och bra för skattebetalarna?”. Men så gjorde hon inte utan hon VALDE att försöka blåsa skattebetalarna med hjälp av sin man genom att hitta på en grotesk summa för att de ska kunna stoppa mellanskillnaden i fickan.

Jag vet att riksdagsmandatet är personligt men hon, och alla som håller på och fifflar till sig skattepengar, borde kunna sparkas ut från riksdagen! Vi behöver inte en massa jävla fifflare där! Hon har fått mandatet av väljarna i sin krets så partiet kan ju inte sparka ut henne ur riksdagen, frågan är om hon varit ärlig mot väljarna? Har hon gått till val med att öppet deklarera att hon ska fiffla till sig skattepengar? Har hon öppet sagt till dem att hon hyr en lägenhet av sin man till 6 gånger kostnaden och låtit skattebetalarna stå för fiolerna? Om hon inte gjort det, är mandatet verkligen giltigt då? Hon har ju i så fall genom oärlighet och undanhållande av vital fakta skojat till sig riksdagsplatsen? Väljarna har ju inte kunnat fatta beslutet med rätt underlag? Det MÅSTE finnas möjlighet att sparka ut fifflare! Anmäl och åtala!

Men OM det är sant som de säger, att de har så stenhårt skilda ekonomier att hennes egna man var beredd att blåsa sin egen fru/sambo så borde han polisanmälas och åtalas för ocker som faktiskt är olagligt. Man FÅR inte ta hur mycket betalt som helst över sin egen kostnad när man hyr ut i andra hand. Man får ta ut lite mer för slitage osv men inte 6 gånger den egna hyran. Det är ocker. Så är det någon som har anmält honom än? Riksdagen som stått för fiolerna borde polisanmäla honom illa kvickt! Han har sysslat med ocker gentemot riksdagen under flera års tid! Anmäl och åtala!

Det är så utstuderat av dem! Man har planerat och ansträngt sig ordentligt för att just lura skattebetalarna på pengar! Och nu vill hon som belöning för sitt jävla myglande klamra sig fast i riksdagen med naglarna för att få ytterligare ca 45 000 i månaden i ca 15 år. Utan att behöva göra ett enda litet skit för pengarna! Sättet man skor sig på i t ex riksdagen är fullkomligt vidrigt!

Folkpartiet hade ingen bra vecka. Och då finns ju giriga Cecilia Wikström där i kulisserna också, petad från förstaplatsen på EU-listan. Eller petad och petad, hon visade tydligt var hennes lojalitet finns och det var inte hos det svenska folket när hon VALDE sina styrelseuppdrag före Sverige.

**********

Häromdagen

Skola lurar i sina elever att hittepå och myter är sanning. För syftet var garanterat inte att på ett pedagogiskt sätt visa att om man jobbar mindre så får man också mindre i lön…

Lady Busty och Miss Shameless tycker man är bra som sagoläsare för barn. Because allas lika värde och inkludering…

Jag skrattade så jag höll på att pinka på mig när jag såg den här bilden. Kanske dock säger mer om mig än om annat i o f.

Jag kikade på lite gammalt som jag har sparat på datorn, hittade massor av grejer som jag dels inte publicerat, dels sånt som jag publicerat men glömt bort ändå. Får se om det kanske blir ett inlägg då och då med gamla bisarra grejer. Kanske kan bli någon form av sammanfattning över hur det kan vara som det är idag? För det spelar ju roll. Men får se hur det blir, en del kommer nog att postas i alla fall!  😛

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

92 kommentarer

  1. Trolletplit

     /  03/12/2019

    Rätt ska vara rätt angende hyreskostnaden:

    Hyran är 2500 kr, men man ska räkna med kostnad för kapital mm.
    Att den hamnar på cirka 13500 kr är nog troligt.

    Har ingen betydelse om han betalt kontant eller inte? Det är ändå en kostnad.

    sedan är det ju fortfarande fel att tjäna, men frågan är hur mkt.

    Han kunde väl lätt ha hyrt ut den till Mufan Mufan för 18 kkr.

    Svara
    • J.G

       /  03/12/2019

      Håller med, avgiften är bara en del av kostnaden. Har man bostadsrätt måste man även renovera själv, och behöver antagligen lägga av medel varje månad till en reparationsfond.

      Man får tänka på att hyran ska motsvara avgift, ränta på kapital, reparationer och sedan ovan på det en liten vinstmarginal. För vem hyr ut utan att gå med vinst?

      Svara
      • elina

         /  03/13/2019

        Renovering av allmännyttans hyresbostäder är borttagen länge sedan. Bara vitvaror, kranar och liknande ersätts. Resten får du betala eller låta bli så den nästa får en utsliten lägenhet.
        Vid flytt renoverar man – kanske.

        Svara
    • MiT

       /  03/12/2019

      Nänä, hon hyr i princip av sig själv och deras kostnad för lägenheten är knappast 13500 per månad. Inte en chans i helvete! Man kan inte räkna som kostnad skillnaden man ev skulle fått om man hyrt ut den till någon annan, då får man såklart just hyra ut den till någon annan och inte till sig själv. Om man själv bor i en lägenhet med låg hyra så är ju inte mellanskillnaden på det som du ev kan få om du hyr ut den i andra hand till någon annan och det du faktiskt betalar en kostnad för dig. Man FÅR inte ta ut hur mycket mer som helst när man hyr ut i andra hand. De ville blåsa skattebetalarna helt enkelt.

      Svara
      • elina

         /  03/12/2019

        Hon är bara ”Ge mig ett tillfälle så saknar jag moral person”.

        Svara
      • Trolletplit

         /  03/12/2019

        Jo det är en kostnad. En kapitalkostnad.
        Om man har ett lån på inköpet så kostar det pengar.

        Men har man satt in egna pengar så ska ju även de generera en avkastning.

        Eller, en utebliven försäljning innebär ju en kapitalkostnad. Man kan ju köpa aktier för sina vinstpengar.

        Med andra ord så ska man även få betalt för dessa kapitalkostnader och inte enbart de fasta utgifterna.

        Låt er inte luras av vänsterblivnas sätt att se på ekonomi.

        Svara
        • MiT

           /  03/13/2019

          Men då får de köpa aktier i stället och inte en lägenhet eftersom det finns lagar som reglerar hur mycket mer än själva hyran man FÅR ta ut om man hyr ut i andra hand. Uteblivna kostnader kan aldrig vara en kostnad man ska räkna med, det är bisarrt. Har man sina pengar i madrassen så är ev placeringsvinster eller andra ev vinster man går miste om inga kostnader alls. Finns ingen lag som säger att om man satt in egna pengar så måste de generera avkastning heller och skattebetalarna ska INTE finansiera inköp av lägenheter, det får man göra själv. Att låta skattebetalarna finansiera inköp av lägenheter till ett frälse, DET är vänsterblivet om något. Det är fiffel de håller på med, inget annat.

          Svara
          • Senior

             /  03/13/2019

            Förr var det ett hedersuppdrag, på den tiden hade de heder.

            Har man heder så utnyttjar man inte systemet för egen vinning, utan endast för att täcka nödvändiga kostnader.

            -Hög tid att återinföra ämbetsmannaansvaret och att sluta ge folkvalda undantag från tjänstemannaansvaret.

    • Olof

       /  03/12/2019

      Tittade runt lite snabbt på hemnet, en 2:a på södermalm tycks ligga runt 4MSEK, med en ränta på 2% blir det 6600 per månad i ränta (längre bunden ränta, annars riskpremie). Maken hade betalat 3MSEK så lite mindre. Lägg till avgift, rimlig avkastning på kapital etc så är det i alla fall inte lika hysteriskt orimligt. Maxersättningen hon kunnat få ut skall enligt aftonbladet varit 8600.

      Som sagt, maken hade kunnat hyra ut till någon annan, eller sätta pengarna i investeringar, och fått bättre utdelning. Bundet kapital är kapital som inte ger avkastning i något annat.

      Så jag får säga att jag är tveksam till att det är så mycket att klaga över. Om det finns något att anmärka på så skulle det gälla generellt, men 8600 per månad för en bostad i Stockholm känns inte så extremt överdrivet.

      Svara
      • MiT

         /  03/13/2019

        Vill man inte bli anklagad för fiffel så kanske man inte ska hyra ut till sig själv och försöka snika maximalt från skattebetalarna? Har de ens lån på lägenheten överhuvudtaget? Om inte så är ju ränta som man inte betalar inte heller någon kostnad. Och OM de har lån på den så är det inte meningen att skattebetalarna ska betala inköpet av deras lägenhet, det får de göra med egna pengar i så fall.
        Nej, det STINKER.

        Svara
        • Olof

           /  03/14/2019

          Ja, jag säger inte att jag skulle göra så någonsin själv, det är rätt olämpligt.

          Men det är tveksamt att det kostar skattebetalarna extra, som sagt, det är svårt att tro att vi kommer undan billigare än 8600:- för de flesta. Och det låter inte som att upplägget är något de tjänar på rent ekonomiskt, utan eventuell vinst handlar nog snarare om att han får en trygg hyresgäst och hon får en lägenhet hon kanske skulle ha svårt att hitta till samma pris annars.

          Svara
          • MiT

             /  03/14/2019

            Grejen är ju inte att det handlar om vad det skulle kostat annars osv utan om att de gjort så här för att sko sig själva. Rd-ledamöter får ersättning för HYRA men jag tror inte ens att det fanns i fantasin hos de som satte upp regelverket att det skulle sluta i att någon hyr av sig själv och dä lägger på så mycket att skattebetalarna finansierar inköpet av själva lägenheten. Tror inte ens någon kunnat tänka sig att någon skulle vara så ohederlig. Hyreskostnaden för lägenheten är de facto ca 2500. Alla annat är dimridåer. Om hon sen skulle behövt betala 10 papp för samma lägenhet om någon annan hyrt ut den till henne spelar ingen roll, de gjorde detta för att gynna sig själva på skattebetalarnas bekostnad. Tror de de har betalat skatt på hyresinkomsten på 13500…? Det tror inte jag eftersom hon kvickt betalade tillbaka ca 300k när det började komma fram…

    • Tomas Fritiofsson

       /  03/12/2019

      lagen om hyra gäller
      detta var ockerhyra

      Svara
    • MiT

       /  03/13/2019

      Och sen är det de facto så att HYRESKOSTNADEN är ca 2500 kr. Det är den man ska få ersättning för av riksdagen. Ersättningen ska INTE bekosta inköp av lägenheten så köparen slipper betala en enda krona själv. Inköp av lägenhet får man bekosta själv.

      Svara
  2. MiT

     /  03/12/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157260817800962&set=a.10153645441460962&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBmbzeJPeEPbB9z0sDYQYGBZs_Skqf6WqJQdZGfUP8C0V6QS0l6AGjH2_MvUS6DQduEQPggXDjqm-fEWwt7EWp2-f9oL_pCXEctMgMJ7TxbvqETFcFyVrwn_zVcKVggZfCSS_sxTT5snMdMb2fCb1Tge8gxY3zpBb5SUGgsKg_e08b7bxcnlom-tNZidz4AAUZnWfN1K7N3VUbEwM0iNy9G_ZTGv4Bk5w7xngrJmwed1C0dwzhMgu9hlp9le76nulqzi1kIsaBsYCgz9Y5tKdu7KOaXsTqrcpj7M8SWEW3tAxTZAGuO_xcwNVL88dYK8glf7FjeJHfBtbQ-DqGcD56oxjjPUexqEkIyGFgsHAvKU2hy6Fx1vpE&__tn__=H-R*

    Svara
  3. ”Utan självmedvetenhet,” en konstinstallation:

    Svara
    • Pelle2

       /  03/12/2019

      Jag såg debatten och det var ett enda långt brun- och trumpsmetande på KD som Lindberg höll på med.
      Förstår att han och den övriga vänstern håller på att skita på sig över KD,s framgångar och därför skriker om SD och Trump.
      Som Ingerö sa så är Lindberg och hans kamrater som trasiga skivor med sitt eviga brunsmetande på alla som inte delar deras åsikter.
      Kanske dags att börja smeta stalin på sossarna..

      Svara
      • Kronblom

         /  03/12/2019

        Bara för att det är brunt och krämigt i en burk är det inte säkert att det är Nutella. 😛

        Svara
        • ”i en burk” – var handlar du någonstans egentligen? 🙂

          Svara
          • Kronblom

             /  03/13/2019

            En oöppnad burk är ingen fara men man vet aldrig vilka hyss andra kan hitta på. Jag äter inte bruna M&M heller 🙂

      • weasel

         /  03/12/2019

        Om Lindbergs taktik mot KD är lika framgångsrik som hans taktik mot SD kommer KD säkert kunna nå 15 % fram till 2022.
        Varför byta en vinnande formel, liksom… ? 🙂

        Svara
  4. MiT

     /  03/12/2019


    *https://www.facebook.com/lars.lundback.5/posts/2163713457028769*

    Svara
      • Ivar L

         /  03/12/2019

        Pekoralist är han också.

        Svara
        • weasel

           /  03/12/2019

          Igår kväll stod ”feministen” Anders Lindberg i Aktuellt och klagade på att KD hade uppmärksammat att otryggheten bland kvinnor har ökat…

          Svara
  5. MiT

     /  03/12/2019


    *https://www.facebook.com/kod291/photos/a.175954542769271/819507055080680/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDDnhJ4MIsdhJmAWugDv4QuTxD0FzscSgvBaDId-JVPk-Qbz672_-JqlkZUvAou29B93pe1G3NS1QuGfV9ULYIbxEUJ356onLkKNKPYM20XLEkQofbwYcC5l9–QDQ4Nwnixkt_acIuSxsZuGpdscKuatGpa4k-qW92JNja5aUhQG6po5hfes_GEP0ZLX0_1X_m924Utk1z2116njCMrzHkNGKKdn8QskRjKHvgxoFL8KuCMChPETcXmc-rf2onFIw9uzScCPlObKUcMPUY7M2Eu36jxGpyQHrSaO89Dhh958jONoNlsMA4cZZCFklNQuzgWr6a1JaPU_FoOz0P6BDe5yRve3o1xC3yK26p3nfBf5dMlYsDEtM&__tn__=-R*

    Svara
    • Jonas

       /  03/13/2019

      Bara en lite check här….
      Kvinnan satt och sov på en buss. Plötsligt väckte chauffören henne, samtidigt som han körde bussen, fick henne att gå fram till förarplatsen, samtidigt som han körde bussen, och tvingade henne att suga av honom, samtidigt som han körde bussen?

      Svara
  6. Det här med att ”styra” pojkar och flickor till ”godkända” yrken – har det inte prövats i 40 år utan framgång? När ger man upp? Efter 80 år som med Sovjet?

    Dagens folkparti är mindre liberalt än tokvänstern var för en generation sedan.

    Svara
    • Är vi svenskar så mesiga så att vi går med på denna kommunistiska styrning?

      🇸🇪 😦

      Svara
      • Leisha Camden

         /  03/12/2019

        Ja. Helt uppenbart.

        Svara
      • Senior

         /  03/12/2019

        Ja definitivt.

        Själv har jag bytt jobb 3 ggr tack vare min oförmåga att vara tyst, med mitt öppna motstånd mot vansinnet.
        -Folk är verkligen indoktrinerade av skiten.

        Svara
    • Rikard

       /  03/12/2019

      Hej.

      Kristians fras är obehagligt sann.

      ”Dagens folkparti är mindre liberalt än tokvänstern var för en generation sedan.”

      Det sammanfattar Sveriges politiska läge nu och dess orsaker till atomtillstånd.

      Vad hände med den vänster som förespråkad så stor personlig frihet som möjligt, där staten står som garant för rent spel, agerar skiljedomare, och ser till att folk låter andra leva som de vill? Den fanns faktiskt en gång, och tyckte att man mycket väl kunde få koka egen sprit, eller att byar kunde få ingå ekonomiska gemenskaper för att driva egen kraft & vattenförsörjning, och så vidare. Utopiskt som allt annat, men med en mycket mer positiv kärna: ta hand om dig och ditt utan att förstöra för andra. Samma princip som i naturen, inte störa, inte förstöra.

      För eventuella yngre: detta utspelade sig på den tiden då det fanns något som kallades ‘de korporativa tendenserna’ vilka manifesterades som socialdemokraterna, kommunistpartierna, LO-facken – men inte kultur & mediabranscherna (inte än). Man protesterade i sina bokstavskombinationer till förbund mot vad man så som en stark utveckling mot statssocialism av DDR-modell, och var som envar förstås inte vidare populär hos makten.

      Idag hade det väl räknats som högerextremism att anse det är upp till var och en pubägare om han vill tillåta allsång och dans. Vad har staten med det att göra?

      ”Dagens folkparti är mindre liberalt än tokvänstern var för en generation sedan.” Som en fulsmäll i solar plexus.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • ”Som en fulsmäll i solar plexus.”

        Aj. Beklagar.

        Har en teori om självförsvar: den första lektionen är den viktigaste – antingen ger man upp eller så hittar man något som säger ”Nej. Aldrig.” Första smällen ger panik, andra gör ont, tredje gången blir man förbannad. Vissa kan komma vidare till ”lugnt målmedveten.”
        (Har inte testat detta i praktiken. Ännu.)

        Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  03/12/2019

      jamen vem ska dom annars gripa
      dom varken kan eller vågar åka ut i urten
      mycket lättare sitta å surfa å leta sådana här elakingar

      Svara
    • Gorby

       /  03/12/2019

      I England så försöker de än en gång få Tommy Robinson åtalad.

      Svara
    • Gorby

       /  03/12/2019

      Tommy stämmer Cambridgeshire Police för trakasserier.

      Rebel Media rapporterar från rättegången

      England är skrämmande. Och är Sverige på väg mot samma håll…

      Svara
    • Ivar L

       /  03/13/2019

      Undrar hur många av IS-terroristerna som får ett sådant besök med husrannsakan nu när de kommit hem från sitt krig mot allt och alla i Syrien?

      Svara
  7. Ivar L

     /  03/12/2019

    En för mig okänd komiker som heter Filip Dikmen har tydligen (tillsammans med diverse andra politiskt korrekta) retat upp sig på att mellovinnaren John Lundvik använde ordet ”neger” när han berättade om sin uppväxt som svart adopterad i Sverige.

    Denna del i intervjun verkar varit det som triggade:
    ”– Jag kan tycka att det har blivit ganska överdrivet det här att man inte får säga ”svart” eller ”färgad” och att man måste säga ”afroamerikan” och så där. Jag tycker att på något sätt att det blivit så överdrivet att folk inte ens vågar säga det man är. Det heter ju ”negress” och ”negro”, det är ju i ordboken. Det är rasen, samma som indier eller svensk, säger Melodifestivalvinnaren.”
    https://unv.is/aftonbladet.se/nojesbladet/a/m6Xv14/john-lundvik-sagas-for-uttalande-om-n-ordet

    Kan hålla med om att indier och svensk inte direkt är raser, men annars har ju Anders rätt. Och afroamerikan kan han ju knappast kalla sig. Dessutom, om vi nu tänker sig att Lundvik kallar sig afrosvensk, det blir ju också fel då den som har en förälder som är boer eller egyptier också är afrosvenskar vilket inte är samma sak som det ”svart” betyder.

    Men intressantast är ändå att John inte får berätta om sina egna upplevelser som svart, med sina egna ord utan att proxykränkta vänsterblivna svenskar skall börja läxa upp honom.

    Svara
  8. upgrade

     /  03/12/2019

    Just ja, den moraliska supermakten där korruption aldrig existerar…

    Jag skrattade högt åt dragqueens som läser sagor för barnen på dagis. Nej inte för att ideologisk hjärntvätt av barn är något roligt, men för att bara är för bisarrt.

    Jag vet inte om någon har uppmärksammat följande:

    ”Artificiell intelligens – ett hot mot jämställdhet?”

    https://www.va.se/nyheter/2019/03/08/artificiell-intelligens–ett-hot-mot-jamstalldhet/

    Ibland hör man att artificiell intelligens är ett hot mot mänskligheten men ”de sinnessjuka” har såklart ett helt annat domedagsperspektiv…

    ”Det finns en rad klassiska exempel. Amazon fick stänga ner sitt rekryteringsverktyg, eftersom algoritmen lärde sig att systematiskt nedgradera kvinnors CV:n för tekniska jobb som exempelvis programutvecklare. Programvara för ansiktsigenkänning kan gissa kön med stor noggrannhet – om du är en vit man.”

    De refererar till följande:

    ”In effect, Amazon’s system taught itself that male candidates were preferable. It penalized resumes that included the word “women’s,” as in “women’s chess club captain.” And it downgraded graduates of two all-women’s colleges, according to people familiar with the matter. They did not specify the names of the schools.”

    Jag finner det roande.

    Nej inte att generaliseringen drabbar kvinnliga kandidater, men att AI drar slutsatser som inte är politiskt korrekta. Det står inte riktigt i paritet med riskerna om hot mot mänskligheten, som uttrycks av stora tänkare och entrepenörer.

    AI skulle till aldrig komma på tanken att anställa två transvestiter till att läsa sagor för barn.

    De sinnessjuka anser att det finns en risk att vi kodar in ojämställdhet, sexism och rasism. Debattartikeln är underskriven av två personer, inte i egenskap av privatpersoner, utan som representanter för ett IT-bolag.

    Lösningen är precis som vanligt den förbestämda att kvotera in fler kvinnor i IT/tech-branschen och de har tagit fram någon form av spelverktyg för rekrytering (vilket sammanträffande) som de gör reklam för i denna förtäckta reklamartikel, där kvinnor i genomsnitt uppnår ett väldigt mycket högre resultat än vid traditionell rekrytering.

    Genus-certifierad kvotering således.

    Länge leve Hen.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/13/2019

      Det som är ännu mer roligt är att det naturligtvis kommer att gå att lära AI att vara PK. Men de som använder sådan AI kommer troligen att ha en konkurrensnackdel i de flesta sammanhang.

      Svara
      • upgrade

         /  03/14/2019

        Jo, säkert.

        Om inte annat kan de behöva hjälp att hålla reda på alla sina olika kön och böjningar av personliga pronomen.

        Imponerande hur ideologerna lyckas få med ett ”om du är en vit man” i precis allt de skriver.

        Svara
  9. Gorby

     /  03/12/2019

    Svara
    • elina

       /  03/13/2019

      Sant? Om så bör vi skippa IKEA i fortsättningen. Vi andra som klarar shoppandet utan bön kan gå annanstans. De kristna behöver inte bönerum, det är inte kristen sed, för vi kan be vart som helst vid behov, oftast dock hemma och i kyrkan.

      På det sjukhus jag arbetade i hade man en liten ”kyrka” kallades meditationsrum. Många dör ju i sjukhuset, eller föds, så det användes för minnesstunder och dop och bara för att sitta en stund och ta igen sig efter något tungt. Sedan tog man bort korset för det kunde förarga någon. Den var ca 20 cm hög.

      Nej, det pågår ingen islamisering i landet. Det är bara ett av ”svenska lögner”.

      Svara
  10. MiT

     /  03/13/2019

    Svara
    • weasel

       /  03/13/2019

      Det var väldigt många vita kvinnor i loppet. 😦
      Närmare bestämt 100 % .
      SVT borde fokusera på det istället för på vilken av dom vita privilegierade kvinnorna det var som vann.

      Dessutom är det så att 9 av 9 i den svenska skidskyttetruppen är vita.
      SVT borde skicka sin stjärnreporter Ivar Ekman så att han kan ställa landslagsledningen mot väggen gällande den bristande etniska mångfalden i skidskyttelandslaget.

      Svara
  11. Bamse

     /  03/13/2019

    ”Det handlar om att bryta könsmönster så tidigt som möjligt.”

    Av det mest skrämmande med detta är att de inte har någon som helst aning om vad de laborerar med. Plus den sedvanligt dubbla måttstocken förstås. Allehanda ”regnbågsenhörningar” ska bara omhuldas med kärlek och få välja precis som de vill. Råkar du vara en helt vanlig pojke/man ska du däremot styras in på banor du själv inte hade valt för att slutresultatet i medeltal ska bli det någon annan har bestämt.

    Svara
    • weasel

       /  03/13/2019

      Sekter och fascistoida rörelser har alltid förstått hur viktigt det är för den framtida tillväxten att indoktrinera barnen, så därför är det tyvärr bara logiskt att PK-fascisterna ger sig på barnen .

      Själv tycker jag att sago-henarna borde åka till någon muslimsk skola. Där kan dom sedan förklara att flickor inte behöver ha slöja och att pojkar faktiskt lika gärna kan ha det.
      Om nu sago-henarna stör sig så mycket på normer och strukturer och könsmaktsordningar så borde väl detta vara något för dom att ta tag i.

      Svara
      • Än så länge är det väl så att skolan eller dylikt måste bjuda in och bekosta. Lite märkligt att negativ frihet att inte påbjudas använda sin budget till särskilda ändamål finns kvar.
        Bättring, skolor! Inga sagohen, ingen budget!

        Svara
  12. junior

     /  03/13/2019

    Svara
    • Kronblom

       /  03/13/2019

      Såg ett program om hur man kunde göra en varg till en hund. Det tog 13 generationer innan vargen gick att ha som husdjur.

      Svara
      • Kors, lever vargar så länge? Måste bli 300-400 år.

        (Ja, det är fredagshjärnan jag använder idag.)

        Svara
  13. Senior

     /  03/13/2019

    OT:
    Fin kille som tar över denna ideella syssla endast 13 år gammal.
    Ännu större Kudos till Göran som redan gjort detta i 16 år helt på eget initiativ och utan ersättning.

    Jag undrar lite över varför inga feminister kommer springande och vill hjälpa till med detta i jämställdhetens och välgörenhetens namn……..

    nyheteridag.se/13-arige-alfred-raddar-skidsparen-i-soderhamn-kopte-skoter-och-sparslade-pa-facebook/

    Svara
  14. MiT

     /  03/13/2019

    Svara
    • weasel

       /  03/14/2019

      ” I ett femtiotal kommuner i landet har mellan 50 – 100 % av gymnasieeleverna numera utländsk bakgrund”

      ”Det pågår ingen massinvandring”

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/14/2019

      Vilket Tobias, från sitt rasinstitut, är skadeglatt nöjd med. Ju mindre vitt desto bättre.

      Det är förbannad tur för honom att rasifierade inte kan vara rasister, för om de hade kunnat vara det…

      Svara
  15. MiT

     /  03/13/2019

    Svara
  16. OT: Där var den! Om svensk barnlitteratur noir. Sedan ligger nog Lundberg en bit till vänster om mig, och man tar inte ens upp genusträsket. Men vi är överens om att man vältrar sig i mörker och obehag.

    ”Myten om den politiskt styrda barnlitteraturen”
    https://unv.is/expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/myten-om-den-politiskt-styrda-barnlitteraturen
    ”På internationella bokmässor blir svenska förlag snarare pikade: Våra barnberättelser handlar om våldtäkter, mord, psykisk ohälsa och mobbning.
    […]
    I vårens utgivning återfinns Christina Wahldéns ”Tack för allt”, en uppföljare till prisbelönta ”Falafelflickorna” som gestaltar hedersbrott mot flickor i förorten.
    Det är blott ett frö av vår sanslöst mörka barn- och ungdomsboksflora.”

    Svara
    • Jans

       /  03/13/2019

      Fast det är väl ett politiskt korrekt mörker? Avsett att ge ”priviligierade” dåligt samvete?
      Har dock inte full koll.

      Svara
      • Ja, det känns lite så.

        Skulle ha sagt att jag personligen tycker barnlitteraturen verkar styrd i ett antal fåror: ”allt är åt helvete”, ”genus vår gud” och så vidare. Men den är styrd på samma sätt som SVT, dvs utan katekes eller order. Man har helt enkelt fått ”rätt” (fel?) folk på ”rätt” plats genom något slags naturligt urval.

        (Den som verkligen vill skriva har inte tid med intern politik. JK Rowling kom inte ”ut” som SJW-galning förrän några år efter att hon avslutat sitt livsverk och blivit rikare än vissa länder. Idag skulle hon kanske ha försökt skriva världens tråkigaste bok där Hermione är huvudpersonen. Den skulle ha fått utmärkt kritik och medelklassen hade köpt den i miljonupplaga åt sina stackars döttrar. Dessa hade ignorerat den till förmån för nästa Twilight, Hunger Games eller Fifty Shades. ”Rowling? Ja just det, hon skrev en bok som sålde bra, men sedan tog det slut. Ingen verkar egentligen ha läst den.”)

        Svara
    • Rikard

       /  03/14/2019

      Hej.

      ”Gubbar som inte vet ett skit om genren ska inte uttala sig.”

      Gubbar som jag, som vet en hel del om litteratur i allmänhet (även om mitt fokus inte var barnböcker då jag pluggade litteraturvetenskap), får sådana gubbar tycka något? Den som twittrar med Lundgren bör spara hans uttalande tills han själv uttalar sig om något han är okunnig om, vilket torde vara det mesta om han är journalist.

      Som Kristian skriver så rör det sig inte om en ortodox fastlagd kanon i formell mening utan om en organisk enhet där det naturliga urvalet gett en majoritet förläggare, redaktörer, recensenter, inköpare och plitare som alla delar samma värdegrund (visserligen bara en ångström tjock vilket märks när den prövas, men ändå) – därav blir också innehåll, tema, genre, och språk likriktat.

      Om Lundgren kunnat någon alls om litteratur hade han gjort den uppenbara kopplingen att formell barnlitteratur, med vilket menas böcker avsedda för barn (till skillnad från vad som faktiskt läses av barn om de får välja själva; får de det väljer de tämligen stereotypt) alltid är skriven med moraliserande och fostrande som syfte och tematisk ton. Vilka värden som hyllas skiftar med tidsandan. Barnböcker skrivs för att tvinga barn bli så som författaren anser de borde bli själsligen, helt enkelt, men det verkar inte Lundgren veta eller kunna begripa.

      Det är därför man som förälder inte bör ge sina barn ‘barnböcker’. Vad man bör göra är att se till att barnet vet att det är okej att sluta läsa en bok om den är tråkig, obehaglig eller för läskig. En mogen och klipsk tioåring kan mycket väl läsa både ”En ring av järn”, ”I trägudars land”, ”Trälarna” såväl som ”Djurfarmen”, ”Flugornas herre”, eller ”Trollkarlen från Oz”, medan en omogen fjortonåring kan ha svårt med böcker som ”Puss”, ”Kram” eller liknande.

      Eller varför inte låta ungen läsa ”Remo”, ”Nick Carter” eller ”Bill & Ben”, eller ”Kullagulla” eller ”Skuggan över stenbänken” eller ”Tordyveln flyger i skymningen”? Inga barn vill läsa politiskt tillrättalagda floskulösa ord-orgier i författarens moralistiska förträfflighet, därför att sådana är urbotade korkade och tråkiga.

      För den som vill fördjupa sig en smula:
      [https://litteraturbanken.se/presentationer/specialomraden/BarnlitteraturensUtvecklingISverige.html]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • elina

         /  03/14/2019

        Jag läste någonstans att barn som har 400 eller fler böcker hemma blir de smarta barnen. Litar starkt på det men undrar vad det var för böcker man menade.

        Som tur har vi de flesta av de gamla barn/ungdomsböckerna hemma, rent av nästan som eget bibliotek. Brukar också köpa när någon bok blir brännmärkt som olämplig enligt nya PK mått. De blir historiska.

        Svara
      • ”Den som twittrar med Lundgren bör spara hans uttalande tills han själv uttalar sig om något han är okunnig om, vilket torde vara det mesta om han är journalist.”

        Sett till det lilla jag har läst verkar han oftast hålla sig på rätt sida om ”krönikör”. (Om ”Journalist” är två kokta med mos, så är ”krönikör” något som sitter och citerar ur Larousse Gastronomique.)

        ”Barnböcker skrivs för att tvinga barn bli så som författaren anser de borde bli själsligen”

        Ja. Den inställningen borde diskvalificera skribenten.

        Svara
        • Rikard

           /  03/14/2019

          Hej.

          Hehe, bra liknelse.

          Två kokta med mos eller citat ur en gourmé-bibel? Hit med korven och moset säger jag bara – först mat, sedan kultur.

          Krönikör är en bra titel, i klass med expert. Det är rätt lustigt att i landet som förlade titlarna så är titlar utan grund det finaste som finns. Fil lic, pol mag, med dr, och så vidare kräver ju nån sorts prestation och bevis på förmåga – till och med på Södertörn eller Malmö Universitet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  17. Ha medlidande. De girige kommer alltid vara fattiga. I själen.

    Svara
  18. Gorby

     /  03/13/2019

    Suck…

    Svara
    • weasel

       /  03/14/2019

      För sisådär två månader sedan utspelades följande samtal hemma hos mig ;
      Flickvän : – Jag slår vad om att den där jävla Greta kommer få nobels fredspris.
      Jag ; – Jag sätter inte emot.

      :/

      Svara
    • Olof

       /  03/14/2019

      ”Den rörelse Greta har satt i gång är ett väldigt viktigt fredsbidrag”

      På vilket sätt då? Det enda jag kan se hon har bidragit med är att det blivit tydligare att frågan är helt oviktig och mest handlar om PR trams? Om en rörelse kan representeras av en hysterisk tonåring så är det knappast något att ta seriöst.

      Svara
      • Hon väl har uttryckligen sagt att ”vi vet redan allt vi behöver veta, nu behövs handling.”

        Bevare mig för folk som vet allt.

        Svara
    • Brukade man inte hålla nomineringarna hemliga i många år?
      Fredspriset har blivit Nobellernas Golden Globe. (Eller menar jag Emmy?)

      Svara
    • Jans

       /  03/14/2019

      Så Greta och mannen som ledde invasionen av Libyen, Barack Obama får samma pris? Tja, varför inte? Lite taskigt mot Greta iofs.

      Svara
      • Rikard

         /  03/14/2019

        Hej.

        Al Gore och IPCC (International Panel on Climate Change) fick priset 2007, så hon är i gott sällskap. Gå in på engelska wikipedia och jämför forna tiders giganter till pristagare (Norman Borlaug är s.m.s både kvanthopp och magnituder viktigare än Greta!) med de som fått det från ca 1995 och framåt.

        Sic transit gloria mundi,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  19. junior

     /  03/14/2019

    Svara
  20. junior

     /  03/14/2019

    Svara
    • Hade vi haft presidentval i Sverige skulle Ericson-Bali vara en inte oäven kombination.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: