Fyra år senare och inget har hänt

Minns ni Uppdrag Granskning för nästan exakt fyra år sedan? Man intervjuade en ”Adam” som rest till IS och man pratade med en expert på området. En riktig expert alltså, inte en sån som morgon-tv kallar expert eftersom de kallar alla som har en synpunkt på något, främst ska de vara väldigt politiskt korrekta, för experter. I morgon-tv kan ingen säga något om något utan att först tydligt ha titulerats expert. Har du skrivit en debattartikel om att du hatar män är du enligt t ex SVT en jämställdhetsexpert.

Men det här var alltså en riktig expert som minst sagt var chockad över hur Sverige hanterat IS-frågan

Så säger han när Sanna Klinghoffer på UG berättar att SÄPO ringt ”Adam” och bett honom säga när han åker tillbaka till Syrien.

That Sverigebild alltså…

Nu är det ju väldigt populärt att vara yrvaken och hojta om sk ”återvändande resenärer” osv och att det saknas lagar för att hantera folkmordsturisterna. Varför saknas det lagar i feb 2019 när man i feb 2015, för FYRA ÅR SEDAN, kunde se på prime time i tv att det saknades just lagstiftning i Sverige?

Ja varför?Varför finns ingen lagstiftning på plats? Varför ser Säpo till att hårdföra sympatisörer kommer tillbaka till Sverige och får skyddade uppgifter? Varför kan de som ”återvänt” möta dig och mig på gatan i Sverige som om inget har hänt? Man har haft MINST fyra år på sig att fixa lagar så man kan döma dem men man har inte gjort ett skit. Nä, det där lappandet och lagandet som man skryter om är inte värt ett skit. Det är bara dimridåer. Vad är maxstraffet enligt lappandet? 2 år eller nåt är det va? Ungefär som en lite grövre stöld. För att ha stöttat och hjälpt den värsta mördarsekten i modern tid…

Några skrev i kommentarsfältet att inget kommer att hända förrän politiker eller journalister stryker med i ett terrordåd och så är det nog.

Nu hade ju svensk media och svenska politiker sån jävla röta att det där på NZ hände, så de återigen kan gå in i zombiemode och gosa ner sig i sin lilla snuttefilt högerextremisterna. Nu kan man återigen läsa om att det värsta i Sverige är högerextremismen. Ja det var t o m Sverigedemokraterna som låg bakom terrordådet på NZ. Och Bali, Heberlein, Lamotte och Janouch om man frågar vänsterpartister.

Efter varenda islamiskt terrordåd så är det spaltmil efter spaltmil i tidningarna och timme efter timme på morgon-tv om hur bekymrade man är över islamofobin. Nu efter NZ så borde man ju då logiskt sett vara bekymrade över kristofobin bland den muslimska befolkningen men av någon underlig anledning är det samma sak igen, man är även den här gången bekymrade över islamofobin.

Nu skrivs spaltmil om hatets ideologi, manifest, var inspirationen kommer från osv som ledde fram till terrordådet på NZ, när islamister begår sina terrordåd så är det knäpptyst om inspirationskällan, nämligen ideologin islam. När dåden TYDLIGT sker i islams namn och är motiverade med hänvisning till islam så har det absolut inget med islam att göra enligt svensk media. När en högerextrem (eller var han kanske vänsterextrem? Eller kanske t o m motsvarande en miljöpartist?) begår terrorbrott så har ALLT med det att göra. När muslimer begår terror så har det inget med islam att göra, när högerextrem begår terrorbrott så har allt med det att göra.

Varför är det så svårt att försöka vara åtminstone lite konsekvent?

När terroristen i Köpenhamn begravdes så kom ca 500 som gillade det han gjorde på begravningen.

Vad är mest skrämmande, att det kom 500 som sympatiserade med terroristen på hans begravning eller att svensk media inte vill skriva att det kom 500 som sympatiserade med honom på hans begravning i vårt grannland?

I Sverige så skrev man skrev faktiskt inte hur många det var som kom på hans begravning. Man kan fundera på varför. Jag tror att det var så många att man inte ville att svensken skulle förstå vidden av problemet.

I Sverige efter NZ så har man hittat 10-15 st som skrivit på twitter och fb att det var rätt åt dem, att de tyckte det var bra det som hände osv. Ungefär så. Och så blåser man på om de fåtal idioterna som om det är något som skulle gälla för de flesta. När en terrorist begravs i Danmark så kommer ca 500 som gillade vad han gjorde på hans begravning och då skriver man inte ens ut hur många det var…

Men som sagt, redan för fyra år sedan krackelerade Sverigebilden utomlands när experter var chockade över att Sverige inte ens hade lagar mot terrorism utan tvärtom hade svängdörrar där vilken slaktare, förlåt, menade såklart ambulansförare, som helst från IS kunde komma och vila upp sig hemma hos stora tjocka släkten, samla lite bidragspengar på hög igen, för att sen dra ner och skära av lite fler halsar.

Och inget har egentligen förändrats…

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

151 kommentarer

  1. hllviken

     /  03/19/2019

    Undrar vad det är för konstig sekt som styr Sverige dvs de som styr politikerna och MSM.

    Svara
  2. elina

     /  03/19/2019

    Se lite närmare på bilden av de sörjande. Eftersom bara män får deltar är det ganska många kvinnor som sitter hemma och sörjer också. Fruar, mödrar, systrar, flickor…

    Man kan flytta en islamist men man kan inte flytta islamismen från honom – tror jag. Det är segt att ta död på alla radikala ismer. De blir inte ”snälla” om vi blidkar dem. De ser bara att vi är naiva, detta väl använt ursäkt från politikersidan.

    Svara
    • Jans

       /  03/19/2019

      Bra synpunkt De femhundra männen motsvarar kanske 2000 som garanterat tycker att en hjälte har dött. Och de tycker det utan att skämmas en sekund för de hatar Danmark också.

      Svara
    • Pether

       /  03/20/2019

      Folk förstår inte hur många det är som sympatiserar med islamister. 75% av muslimer i UK säger att det inte kommer att rapportera en islamist de känner till polisen eller stödja utredningar, dvs stödjer islamister och terrorism. Tänk på det en stund. Tänk sedan att 25% direkt stödjer IS i samma land, och i Borlänges skolor är det 10% som stödjer IS, även inräknat ickemuslimer. Det är en norm del av muslimer som stödjer terrorism, och det är inte konstigt eftersom de är fundamentalister, religion är allt för den stora majoriteten, ser du en burkakvinna är det närmast garanterat att hon stödjer IS och annan terror så det är samma tolkningar som ligger bakom, lika så med slöjor. Det är inte fika i kyrkan under påsk religiösa det handlar om, islam har aldrig haft någon sekularisering. Det är en förbluffande stor del som anser att sharia och islam ska stå över västvärldens lagar och regler.

      Svara
  3. Micke

     /  03/19/2019

    Kolumnist på Aftonbladet skriver att vara muslim gör dig till måltavla! Jag tror IS härjningar i islams namn har gjort alla muslimer till misstänkta terrorister i mångas ögon! Varför är det alltid så polariserat? Hat eller handhjärtan, hot eller #backa och styrkekramar. Kan man inte se orsak och verkan?

    Svara
    • Senior

       /  03/19/2019

      Konstigt nog skriver de aldrig att du som västerlänning/kristen är en måltavla för islamistisk terror, vilket sker väldigt mycket oftare än vice versa, liksom de våldtäkter de begår här väst med sin lågintensiva krigsföring.

      Svara
    • weasel

       /  03/20/2019

      Observera även att den rasistiska aftonbladetkolumnisten vid ett antal tillfällen poängterar gärningsmannens hudfärg.

      Herregud i helvete, om jag skrev en artikel om en mördare och vid 3 tillfällen i artikeln påpekade att mördaren hade svart hudfärg….

      Svara
    • Ja, vad tycker vi i Väst om zoroastrier, buddhister, jainister, shinto, Amish, … ?
      Har i princip ingen åsikt, skulle jag gissa.

      Det spelade inte så stor roll under andra världskriget att väldigt få tyskar var medlemmar av Partiet. Under kalla kriget räckte det med rysk brytning för att åtminstone amerikaner skulle bli misstänksamma. Den som vill ha ett politiskt korrekt exempel kan fundera på om Nordamerikas urbefolkning överlevt längre om de varit ännu mer misstänksamma mot vita nybyggare.

      Visst, det är orättvist mot den ”snälla majoriteten,” men vill man överleva kan man inte ta några risker. Det är som att frivilligt träffa en svensk feminist en andra gång.

      Svara
    • Jans

       /  03/20/2019

      Märkligt ordval, ”måltavla”. Det är klart att i moskén i Nya Zeeland var naturligtvis muslimer måltavla precis som vi västerlänningar är måltavlor vid islamistiska dåd (t.ex. Marocko). Men generellt ömmas det ju mycket mer för muslimer till och med om de är extremister.

      Svara
  4. hllviken

     /  03/19/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/19/2019

      Hur ofta presenteras denna forskning i media?

      Svara
  5. Senior

     /  03/19/2019

    Jag vet precis varför det ser ut så här och ingenting har hänt.

    Sverige har sedan Palme och 68-vänstern helt bytt planhalva. Man spelar nu med dessa (ursprungligen KGB finansierade) organisationer, inte mot.

    Låt det sjunka in; Sverige stöder dessa organisationer med bistånd och annat, via SIDA och andra organisationer, och främst via bulvaner som Hamas. -Och har så gjort i många år.

    Sök på volvograd, sök volvo och nordkorea, sök om tidigare affärer och vapensmuggling med dåvarande DDR som mellanled.
    Sök Cats Falk och Karl-Fredrik Algernon.
    Sök högtryckspressar.
    Sök om det (s)venska samarbetet med DDR och skolväsendet, etc. etc.

    Läs Theutenbergs dagböcker från UD.

    Det finns hur mycket fakta och indicier som helst som backar upp och förklarar de fenomen och den senfärdighet som beskrivs i bloggen om man bara vågar rycka upp huvudet ur sanden och se verkligheten.

    Detta kan relativt enkelt kontrolleras om man lägger en kväll på att googla och söka de officiella dokument som fortfarande kan nås.

    Sverige spelar med i den KGB-styrda internationalen, om än i det fördolda.

    Svara
    • Senior

       /  03/19/2019

      Dessutom, angående ”Sverigebilden”.
      Den riktar sig helt och hållet mot röstboskap Svenskar i Sverige.

      -Det är de, väljarna, som måste bibehålla illusionen att Sverige är bra, för att fortsätta rösta (S)juklöver.

      Svara
  6. Bo Adolfsson

     /  03/19/2019

    Morgan Johansson har velat ha det så här.
    Han har motarbetat lagstiftning mot terrorister 2006-2014 som ordförande i justitieutskottet och 2014-idag som justitieminister.
    Maria Ferm har varit vid hans sida i detta arbete i justitieutskottet 2006- 2014 och i regeringskansliet 2014-idag.
    De vill ha det så här. De kan inte ens ställas till ansvar, när frågan är uppe i riksdagen.

    Svara
  7. MiT

     /  03/19/2019

    Visst ser efternamnet bekant ut…?

    Svara
    • Senior

       /  03/19/2019

      ”Sverige är på väg att bli diktatur”
      På väg?

      Vi är uppenbarligen redan där.

      Svara
      • Senior

         /  03/19/2019

        …Det är nämligen bara i diktaturer dylikt sker.

        Svara
    • ”Fortsätt med utrensningar”
      Är det bara jag som får kalla kårar längs ryggraden?

      Svara
      • Senior

         /  03/19/2019

        Nejdå, detta sluttande plan kommer att slutta brantare, fler plattformar kommer anses hatiska och olämpliga och tas bort, när den värsta hatplattformen är borta är ju den näst värsta plötsligt värst, och arbetet fortsätter.

        Dessutom kommer detta att inkluderas i någon hets- eller hatlag och bli straffbart.
        -Bara en tidsfråga.

        Svara
        • Ivar L

           /  03/19/2019

          Ja, det är en mycket oroande utveckling. Nästan värst av allt är att medierna medverkar till detta och inte säger ifrån vilket i sin tur leder till att många inte begriper att de måste rösta bort politiker som vill avskaffa fri och rättigheterna. För en sak kan man vara helt säker på, när det avskaffats på riktigt kommer de inte tillbaks, kanske aldrig. Och man bäddar oerhört fint för den inträdande konservativa islamismen som bit för bit kommer att utnyttja varje millimeter lag för att sakta sakta välta hela samhällsbygget över ända.
          Men då har globalisterna flyttat, eller i vart fall säkrat upp med boende och möjligheter i något annat land.

          Svara
  8. MiT

     /  03/19/2019

    Svara
  9. Rikard

     /  03/19/2019

    Hej.

    Det finns en – säger en – lösning: töm landet, och Europa, på muslimer. Riv eller konvertera moskéer till annat ändamål. Ställ samma krav som Ryssland och Kina på muslimer vid besök eller när de vill bygga framskjutna baser, även kända som moskéer.

    Om indoktrineringen via dagis och media sitter så hårt att rasism-reflexen utlöses: tänk nazist istället för muslim. Hade du ansett att hundratusentals uttalade nazister skulle fått bygga rekryteringscentra och sprida sin propaganda, och etablera nazistiska skolor och ungdomsföreningar?

    Nej, det tror jag knappast, men tack vare illusionsnumret att bruna människor är godare och att religion inte är politik, reagerar den betingade reflexen som säger ‘rasist’ vid all kritik.

    Sverige och svenskarna eller islam – det är valet, och nu går våld inte längre att undvika vad man än gör. De-islamisering av Sverige kan inte ske utan våld, för som var och en som kan något om islam vet: där en moské en gång byggts och muslimer bosatt sig, den marken och det landet tillhör för alltid islam.

    Den som är soldat, hemvärnsman eller polis bör fråga sig om plikten är mot riket och det svenska folket, eller mot sjupartiregeringen, islam och EU. Vad väljer du?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Jonas

       /  03/19/2019

      ”om plikten är mot riket och det svenska folket, eller mot sjupartiregeringen, islam och EU”

      Efter Macrons tal om patriotism så har jag funderat på skillnaden mellan patriot och nationalist och kommit fram till:

      Patriot: en person som står bakom sin regering hela vägen, även om densamma bevisligen är idioter och säljer ut landet, och dess befolkning, till vem som helst som vill ha det.

      Nationalist: en person som står bakom landets befolkning hela vägen, även om regeringen tappat förståndet.

      Svara
      • Senior

         /  03/19/2019

        Ganska oväsentligt i det stora hela kanske, och kanske inte.

        Jag vill ändå förhindra att (vänsterns) uppluckring av språk och betydelser får fäste och anammas i onödan, så jag kommer härmed med ett motbud; för att man skall kunna ha en bra dialog och utveckling måste man vara överens om sakers betydelse:

        Jag personligen (med stöd av Wikipedia) vill nog ha det tvärtom.
        En patriot står bakom folket/landet, en nationalist är ett politiskt begrepp.

        ”Patriotism (av grekiskans παтριώτης patriōtēs, ‘landsman’), fosterlandskärlek, är ett uttryck för lojalitet och kärlek till det egna landet eller staten alternativt en specifik region inom en stat. Patriotism har historiskt syftat på ett förhållningsätt i det enskilda livet, medan nationalism syftat på politiska rörelser. I praktiken har dock någon sådan skillnad aldrig upprätthållits” -Wikipedia

        Svara
        • Senior

           /  03/19/2019

          Jag kan exemplifiera genom ett par enkla uttryck:

          Skillnaden mellan en patriot och en nationalsocialist.
          -Eller en lokalpatriot och en nationalist.

          Svara
          • Jonas

             /  03/20/2019

            Det är jobbigt när de envisas med att byta definition på ord för att passa sin agenda.

            Fundering, kan en feminist vara patriot…..?

  10. y

     /  03/19/2019

    Jag råkade se en bit av programmet ”UR Samtiden” där Zan Jankovski som är samordnare för Göteborgs Stads arbete mot radikalisering hade en föreläsning.

    Man blir helt enkelt mörkrädd av det man hörde!

    7.53 in i programmet:
    ”Vad vet vi då? Ungefär 300 personer ansluter sig till de här grupperna, framför allt i Syrien och Irak. Sen finns det obekräftade uppgifter att andra har rest till andra konfliktområden. Ukraina, exempelvis. Och tittar vi på dem. Förra veckan fick jag en siffra kring att runt 30 svenskar, många från Västra Götaland befinner sig nere i Ukraina på olika sidor i konflikten. Huvudsakligen på den ukrainska sidan men också i olika paramilitära grupper som är ryssvänliga. Det är också en grupp vi pratar lite om.
    Det är ingen skillnad i min värld att vara en fighter i Ukraina eller nere i Syrien eller Irak. ”

    13.12:
    ”Där uppstår ju ett antal ganska intressanta frågor att titta på. Vad är det som gör att de här ungdomarna tar det steget och väljer att ansluta sig till en terrorklassad gruppering?

    Det finns också intressanta kollegor som tittar runt om i Europa som menar att
    man kan se det som nån slags ungdomskulturell revolt att ta klivet in i den här typen av grupper.
    Det är oerhört intressant om det skulle vara så”.

    https://urskola.se/Produkter/211039-UR-Samtiden-For-ett-socialt-arbete-i-tiden-Goteborgs-stads-arbete-mot-radikalisering#start=792

    Svara
    • yyy

       /  03/19/2019

      Samordnare för Göteborgs Stad verkar ha gått i Kaplans skola.
      Kaplan: ”För länge sedan under finska vinterkriget åkte människor från Sverige till Finland och krigade där, och där var det inga misstänkliggöranden.”.

      En viss skillnad anser jag då det inte framkommit några uppgifter på att ukrainarna eller finnarna systematiskt skulle ha bränt människor levande och haft sexslavar som de sedan mördade.

      Jag ifrågasätter samordnarens kompetens eftersom han endera inte kände till detta eller tycker det är helt OK.
      Dessutom verkar han tycka att ha sexslavar och hugga huvudet av folk enbart är ett pojkstreck.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/19/2019

      Skillnad eller inte, de gör ju inget i vilket fall som helst.

      Frågan om skillnader (för de finns ju precis som en del likheter) är ju enbart intressant om myndigheterna har för avsikt att agera. För övrigt gäller ju resonemanget även kurder som strider för Peshmerga.

      Egentligen tycker jag det är rätt enkelt. Som svensk medborgare så måste du ansöka för att åka och strida för främmande makt. Åker du ändå förverkas medborgarskapet om du har dubbelt. Har du enbart svenskt medborgarskap får man ta till andra sanktioner.

      Svenskar skall helt enkelt vare sig strida för IS, Peshmerga, Ukraina eller Ryssland. De skall strida för Sverige.

      Svara
      • Rikard

         /  03/19/2019

        Hej.

        Det var det de Finlands-frivilliga gjorde, Ivar. De stred för Sverige och för våra bröder och systrar i Finland. Vad annat kunde de göra givet vår långa gemensamma historia?

        Kaplans uttalande borde varit nog för att skicka hem honom i sju olika lådor.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ivar L

           /  03/19/2019

          Det är beklämmande att en fascist från Turkiet ens kom in i Sverige och väl här kunde ta sig hela vägen till en ministerpost. Dessutom utan att inte en enda som stött honom på vägen behövt löpa gatlopp i media. Inte ett enda ”hur konde det hända?”.

          Det är ju i grunden helt otroligt hur vi kan acceptera att en sådan som Gustav Fridolin varit med om att göra en Turkisk fascist till minister utan att han ens kritiserats för saken.

          Svara
  11. MiT

     /  03/19/2019

    Svara
    • Senior

       /  03/19/2019

      Precis så.
      Skolplikten är uppenbarligen selektiv.

      Och jag fattar inte att folk inte ser det uppenbara med både miljörörelsen och feminismen:
      Alla åtgärder de förespråkar i rörelsens namn är i slutändan införande av socialism.

      Svara
    • Nils Hult

       /  03/19/2019

      Hade Greta strejkat med det uttalade kravet ”mer kärnkraft” hade hon varit trovärdig. Eller om hon konkret angivit, ”sluta röka”, halvera klädinköpen, ingen flygning och KONKRETA CO2 minskande krav hade hon också varit mer trovärdig.

      Svara
  12. MiT

     /  03/19/2019

    Svara
    • … Profit!

      PS.

      Svara
    • Inställningen ”men det är väl bra att barnen engagerar sig” är en orsak till att vi är där vi är.

      ”Öppna era hjärtan”
      ”Wir schaffen das”
      ”Hela Sverige skramlar”
      ”Mitt Europa bygger inga murar”

      Bara känslor tvärs igenom.

      Svara
  13. Ivar L

     /  03/19/2019

    Ja, den som kunde arabiska.
    Undrar hur många heja-heja och bravopostningar som görs efter islamistiska dåd. Det är antagligen 100 ggr fler än de högerextremas, men för att travstera Rose-Marie; jag tror inte journalisterna bryr sig.

    Svara
    • Twitter, Facebook och andra skulle lätt kunna göra en sammanställning.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/19/2019

        Men låter bli. Jag bara undrar, på sikt, om våra Västländer överlever detta, hur kommer debatten se ut? Att ansvariga lät detta ske utan att röra ett finger.

        Svara
        • Rikard

           /  03/20/2019

          Hej.

          Samma som efter Förintelsen, och samma som efter avslöjandena om Gulag, Holodomor, och Kampuchea/Kambodja:

          ”Det hade vi inte en aaaning om!” Alt. ”Ingen visste något! Hade vi vetat hade vi gjort något åt det!”

          ”Det var inte riktig [valfri -ism]!”

          ”Det kan aldrig hända igen, för nu vet vi bättre!”

          ”Det var [namngivna ledare] som lurade folket!”

          Såväl tyskar som svenskar, polacker och balter i ansvarig ställning hade inte en aaaning om Förintelselägren, slavfabrikerna, eller SS/NKVD:s utrotningar. Inte en aaaning hade de, som hade tillgång till all information, eller bodde grannar med läger, eller sålde varor dit (AGA, IBM med flera).

          Precis så som en skolklass låter när man berättar att anledning till att elev X begått självmord, eller flyttat är att den var mobbad. Då säger mobbarna, och deras hejaklack, och dessas föräldrar, och flera lärare: ”Det hade vi inte en aaaning om.”

          Den som tycker jag överdriver kan läsa på om hur svenska regeringen hanterade information om Förintelsen när den pågick. eller hur Speer försvarade sig med att han inget visste, eller hur delar av Baltikum förklarades ”Judenrein” av just lokala myndigheter.

          Och efteråt hade man inge aaaning om det.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  14. Jans

     /  03/19/2019

    Och nu är ytterligare 11 miljoner till stor del islamistiska medborgare välkomna till landet Sverige:
    https://nyheteridag.se/11-miljoner-kinesiska-muslimer-far-ratt-till-asyl-i-sverige/

    Det handlar om bl.a. uigurer och andra muslimska grupper i östra Kina. Nog för att Kina är en otrevlig diktatur men precis den där regionen i Centralasien är full av islamism. Vi kan ju inte bara förutsätta att alla som blir förföljda i Kina kommer till väste med goda avsikter.

    Kommer Sverige att kolla upp vilka vi släpper in och ger PUT? Naturligtvis inte. Det blir som med Syrien, lite nya rekryter till nästa steg i trappan Al Qaida – IS.

    Svara
  15. MiT

     /  03/19/2019

    Hur många är rädda för flyktingar? Flyktingar alltså och inget annat? Kan väl inte finnas en enda som är bekymrad över flyktingar?

    Svara
  16. MiT

     /  03/19/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156337466583251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  17. MiT

     /  03/19/2019

    Svara
  18. MiT

     /  03/19/2019

    Behandlas verkligen muslimer på ett speciellt sätt i västvärlden? Vilket sätt menar de att de behandlas på i väst?

    ”Avslutningsvis menar forskarna att det är både ironiskt och tragiskt att det finns en ond cirkel mellan det sätt som muslimer behandlas i väst och den extremism som driver flyktingströmmar från Mellanöstern till västvärlden. Muslimer som växer upp i väst känner sig utstötta och detta leder till att vissa dras till grupper såsom Islamska Staten i Syrien och Irak som har i sin tur orsakat enorma flyktingströmmar för muslimer till västvärlden. För personer som är skeptiska till muslimsk invandring så vore det därför värt att reflektera mer över hur muslimer behandlas i västvärlden, trots att de levt där hela sina liv.”
    http://uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=12264&typ=artikel

    Svara
    • Jans

       /  03/19/2019

      Det är rätt intressant hur muslimer som grupp klumpas ihop här. Jag törs med stor säkerhet säga att muslimer inte behandlas på något särskilt sätt om de kan vara en del av samhället och låter sin tro stanna hemma, eller vara en liten och inte särskilt central del av fikapratet.

      Men att folk i hucklen och salafistbyxor inte behandlas som västerlänningar är inte särskilt konstigt eftersom de inte vill vara västerlänningar och inte uppför sig som västerlänningar. Inte heller är det särskilt konstigt att enorma bidragsfamiljer och kaosgäng i förorter vars medlemmar aldrig vill eller förmår skaffa sig ett jobb känner sig som en del av västvärlden. De har helt enkelt kommit hit av helt fel orsaker och är i grund och botten totalt ointresserade av att vara en del av det land de kommit till. Det finns ingen integrationslösning för dessa. Det finns bara bidrag för repatriering och extremt uppstramad asylpolitik, men inget av det kommer hända så det kommer tjatas vidare om västerlandets skuld. Gäsp.

      Svara
      • Olof

         /  03/20/2019

        ”Men att folk i hucklen och salafistbyxor inte behandlas som västerlänningar är inte särskilt konstigt eftersom de inte vill vara västerlänningar och inte uppför sig som västerlänningar.”

        Det handlar inte ens om västerlänningar eller inte, utan om normala människor i samhället i fråga.

        Västerlänningar som inte beter sig som normala människor behandlas på samma sätt som folk i hucklen och salafistbyxor. Oavsett religion så anpassar man sig till samhället man befinner sig i. Vägrar man det så signalerar man tydligt att man har andra prioriteter än att underlätta för sina medmänniskor att leva i ett fungerande samhälle och kommer att behandlas därefter.

        Svara
  19. Ivar L

     /  03/19/2019

    Here we go again:
    ”Invandring krävs för att klara sysselsättningen–
    En skev demografisk utveckling i Sverige riskerar att leda till eroderad välfärd. För att motverka detta genom ökad sysselsättning krävs en högre sysselsättningsgrad för utrikes födda, samt nettoinvandring med inte minst arbetskraftsinvandring. Det skriver Mikael Sjöberg och Torbjörn Israelsson från Arbetsförmedlingen som under onsdagen presenterar rapporten ”Sveriges framtida sysselsättning.”
    https://www.svd.se/invandring-kravs-for-att-klara-sysselsattningen

    Just när man trodde att i vart fall det falska argumentet för tredjevärldenimmigration var överspelat så ploppar det upp igen. Visserligen står det arbetskraftsinvandring men vi vet ju alla mycket väl att det aldrig kommer att vara det annat än i liten utsträckning och dessutom borde man i så fall återinföra gästarbetarsystemet eftersom det är den enda migrationsform som är gynnsam för avsändarländerna på sikt (Paul Collier: Exodus).

    Svara
    • Här är det specifikt ”flyktingbakgrund,” skulle gärna se statistisk för ”utlandsfödd.”

      Svara
  20. MiT

     /  03/19/2019

    Svara
  21. MiT

     /  03/19/2019

    *https://www.facebook.com/samnytt/videos/2317488891821751/?__xts__%5B0%5D=68.ARAsV3jG8guF4jm7dQdddmfa-pU18QmJYRE8ip2DQU5wAqqmmwE8kwOiL7GCsnXNNaev-aPm1oGDqiUWgnXTPe_Rdxekf5rXmQmd2vZaauuhv79NxB2Kh-DItxOg0gjSBxw3mYDYplYeXBcbQwPw0iH6C_7yyRmQR6jEDFFZwdgzSukuh0Rt41Q9m5YCMCvWOZgbuc3nCDxAXC4fWgdj5Dy199WWiVJc5nEI7iYim4ZxLmlnJ8K5DtXHLNkzj7vqXHt9p7Nj5iyREnZtHo-NdkU3ljhfPe7FXZTb4-JiPnot7jppZ0EIap13zeQiiiwUTMJ5zrGu4zZ7_NcPYCqvG5czPfmGTE-25-9Kzy06ZJHc8kpfZhCgIATTnuIAX3BPVnRyWA&__tn__=-R*

    Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Det är något särdeles vidrigt med den här typen av föraktfull vardagsterror. Jag blir så djävla förbannad när jag ser sånt här.

      Svara
  22. nisse af ordnung

     /  03/19/2019

    Inte samma buss, det är flera olika klipp.
    Att försöka bunta ihop flera händelser skadar vår (vi som vill ha ordning och reda) trovärdighet.

    Svara
    • Senior

       /  03/20/2019

      Vad skadar trovärdigheten?
      Att man visar att detta inte är enstaka isolerade händelser?

      I min värld brukar trovärdigheten öka ju fler exempel man kan påvisa. -Empiri.

      En gång kan vara en slump.
      Fler gånger kan vara tillfälligheter.
      Många gånger bildar ett mönster.

      Svara
      • ”Once is happenstance. Twice is coincidence. The third time it’s enemy action.”

        Svara
        • Rikard

           /  03/21/2019

          Hej.

          Det var ett tag sedan man hörde den…

          För den som är road av sådant:
          [http://www.military-quotes.com/murphy.htm]

          Just dessa känns relevanta:
          ”13. If your attack is going really well, it’s an ambush.
          14. The enemy diversion you’re ignoring is their main attack.”

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Nja, möjligen vill man ju kanske veta lite mer om bakgrunden i ett par av klippen men att det skulle vara ett problem i sig att klippa ihop olika händelser förstår jag inte. Flera av klippen visar ju fullständigt oacceptabelt beteende.

      Svara
  23. Raljerade lite om Bert Karlssons senaste groda om att vapenlagarna borde skruvas åt ännu mer nu efter terrordådet i Nya Zeeland:
    https://bergersjo.wordpress.com/2019/03/19/terrorism-populism-och-vapenlagar/

    Svara
  24. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
    • Är alltså kommunist? Har i varje fall inte förstått ordet ”marknad”:

      Svara
      • hehe

         /  03/20/2019

        ”ställa om så marknaden börja producera bättre alternativ”!
        Ha, ha Morgan Alling har verkligen full koll på hur marknadsekonomin fungerar och det är därför som vi lyssnar på hans goda råd.

        Svara
        • Ivar L

           /  03/21/2019

          Vi känner igen sättet att resonera från Linda Thomsgård. Hon vill bo segregerat men först måste staten tvinga henne för hon klarar inte av att själv flytta till Rinkeby.

          Svara
      • Senior

         /  03/20/2019

        Alltid ”någon annan” som som skall ta ansvar för socialisters vänsterblivnas beteende.

        Denna brist på insikt om det egna ansvaret är en stor del i diagnosticeringen av en vänsterbliven. -Tillsammans med projiceringen att alla andra är som de själva och därför med tvång behöver socialiseras.

        Socialism är per definition totalitär.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  03/20/2019

          Mycket kan man lasta andra för, men bristande egen karaktär?
          Ehm, nej.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  03/20/2019

          Det här är en av de saker som stör mig mest.

          Att de gör andra val i livet än vad jag skulle ha gjort är helt ok. Att de är hycklande as är irriterande, men ytterst något jag kan välja att nonchalera.

          När de däremot kräver en förmyndare genom stat/lagstiftning mm för att de själva är för lata, då djävlar har de passerat gränsen. Den förmyndaren kommer även bestämma över MIG.

          Morgan är en komplett idiot som vill ge makt åt en stat som aldrig kommer tacka nej till mer inflytande över sin befolkning, inte är kompetent nog att hantera denna makt och aldrig kommer avsäga sig den även om behovet försvinner.

          Svara
  25. MiT

     /  03/20/2019

    Gissar att hans rymliga och säkra Audi står på firman

    Svara
    • weasel

       /  03/20/2019

      * Om jobbet kräver det
      * Om man behöver flytta stora stenar
      * Om man skaffar 4 barn
      * Om man vill bada i magiska vattenparker
      * Om man vill åka på semester långt bort
      * När marknaden inte kan erbjuda några billigare alternativ
      * När det är klimatmöte
      * När man har en pojkvän i ett annat land
      * När man ska till EU-parlamentet

      Tack, då har vi fått 9 stycken exempel på när det anses vara befogat att köra SUV och åka flygplan och leva som en miljöbov som förstör hela planeten och dömer mänskligheten till undergång.
      Det finns säkert flera exempel, men det är svårt att komma ihåg dom så här på rak arm.
      Det vore bra om dom hycklande PK /Miljö- sekteristerna kunde ta och sammanställa en komplett lista över vilka undantagsregler som gäller, så att vi vet när det är acceptabelt att frambringa nästa generations död.

      Svara
      • Rikard

         /  03/20/2019

        Hej.

        Nu ska jag vara sur-gubbe, och peta i listan du skrev.

        *Man kan åka kollektivt även på landet. Byt jobb dit där det går buss och tåg.
        *Du behöver inte äga ett fordon för det. Hyr när det behövs, eller skaffa ett par hästar.
        *Dagisfröknar kan hantera barngrupper på över dussinet.
        *Drick sprit gjord på bolmört och spikklubba och bada i en skogstjärn.
        *Ta buss, tåg och (segel)båt.
        *Betala vad det kostar: sådana som gossekarln Alling har råd.
        *Möten kan hållas via Skype eller liknande.
        *Var avhållsam och umgås via brev.
        *Åk tåg och buss till och från EUs Högsta Sovjet.

        Du ser – det går alldeles utmärkt utan bil. Fråga alla de svenskar som är för fattiga för att ha råd att komma över den tröskel som skapats – kostnad bil, körkort, egen bostad, med mera kräver kreditvärdighet som blir allt färre förunnad att ha, och det blir allt lättare att ramla utanför. Essän ”De Osynliga” på Kvartal avhandlar detta väl.

        Alling är en hycklande feg fjant. Vara ärlig, är det så svårt? Jag hade kört en Amazon om jag haft råd, men en sådan i gott skick är ju dyrare än en del nya bilar. Man kanske skulle börja kampanja gentemot Volvo om att göra som VW gjorde med bubblan för några år sedan? Eller en Volvo-ambulans. Det har f*n inte tillverkats en vacker bil denna sidan nittiotalet. Bilar skall liksom kvinnor ha former och personlighet – inte se ut som något en managementkonsult med ankstjärt och backslick spottat ur sig efter femtioelva fokusgrupper sagt sitt.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ofrivillig svenska

           /  03/20/2019

          Älskar din kommentar om bilar och då särskilt om Amazon! Tvåfärgad, tvådörrars (eller heter det tredörrars ? baklucka finns ju också) Amazon är en fröjd för ögat, om än mkt obekvämt att färdas i baksätet på gropiga traktorvägar (alltså de som fanns förr överallt på landet som bestod av två breda hjulspår och gräsremsa i mitten) eller likaledes gropiga grusvägar. Särskilt ”fönster-knabbarna” fick en att önska att man hade haft integralhjälm på huvudet. Håller med dig om att moderna bilar ser mest likadana ut allihop.

          Svara
    • hehe

       /  03/20/2019

      ”Men det gäller ju att visa vad vi konsulter vill”?
      Konsulter?
      Hehe!
      Alling vet verkligen vad han talar om.

      Svara
    • x

       /  03/20/2019

      Det känns tryggt att kändisexperter som har full koll på alla svåra ekonomiska termer talar om för oss vad vi ska tycka så att vi slipper tänka själva.

      Svara
    • Senior

       /  03/20/2019

      ”Den tidens bästa val. (sen kom forskningen ikapp.)”

      Precis så Morgan. Så blir det när man låter känslor istället för förnuftet styra.
      Tyvärr ser jag på resonemanget att Morgan inte dragit lärdom av det och lärt sig av sina misstag.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/20/2019

      Fyra ungar.
      Klart det hycklande aset ynglar av sig som en kanin också. Kan någon plotta [antal barn] mot [IQ] eller [utbildning] tack. Jag har fördomar att bekräfta.

      Svara
    • Vi har gått hela varvet runt igen.
      Från ”Staten, det är jag” via diverse undanflykter, dubbelmoral och hyckleri till ”Jag säger alltid att jag är en rejäl hycklare”. Med ett leende.
      Aristokrat –> hycklare –> narcissist-sociopat-fullständigt skamlös.

      Svara
  26. weasel

     /  03/20/2019

    Ja, 4 år har gått och inget har hänt.
    Och för 4,5 år sedan röstade 87 % av befolkningen på de partierna som för 5 år sedan röstade Nej till att kriminalisera IS-resor.
    För ett halvår sedan röstade 82 % av befolkningen på de partierna som röstade Nej till att kriminalisera IS-resor.
    Dessa människor bör faktiskt inte klaga om deras nya granne blir en person som har ”återvänt” efter några år hos en organisation som ägnar sig åt att halshugga och våldta människor.
    Demokratin fungerar – såtillvida att man får det man röstar på.

    Mest tragiskt är att ingenting kommer att ha hänt om ytterligare 4 år. 😦

    Svara
  27. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Vete sjutton om inte ”Sveriges fulaste” är snyggare, eller i vart fall mer spännande. Rostpatineringen är ju rätt iögonenfallande. Jag tycker båda är fina på sitt sätt. Inte vackra men spännande. Finns bra mycket tråkigare och identitetslösa byggnader.

      Svara
  28. MiT

     /  03/20/2019

    Kan någon säga vad det är som hotar ”rättsstatsprincipen” och ”demokratins spelregler” med Ungern (eller kanske i Ungern)?

    Svara
    • hllviken

       /  03/20/2019

      Nu visar Ebba och Sara sitt rätta Jag!

      Svara
    • x

       /  03/20/2019

      Läs artikeln https://nyheteridag.se/daniel-sziranyi-m-hatet-mot-ungern-har-gatt-overstyr/

      Svara
    • Det känns som något som är en icke-fråga för de flesta.
      Säkert något som man inom gruppen tycker är väldigt viktigt. Sedan blir man förvånad och sur när mannen på gatan frågar varför man lägger tid och möda på sådana petitesser.

      Lite FN-känsla över det hela: vissa frågor kan ge stor prestige och fina jobb för ett fåtal. Resten av världen har aldrig hört talas om det.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Jag vet inte exakt vilka lagar som Orban ändrat men det centrala i sammanhanget är väl om själva valsystemet och de demokratiska mekanismerna är intakta i landet och vad jag förstår så är de det och han har ett extremt högt väljarstöd. Så mot den bakgrunden tycker jag kritiken är fel mot Orban. Han har sitt eget folk med sig och det är ingen bluffdemokrati som Ryssland. Kanske det som stör EU?

      Affischkampanjen mot Soros och Juncker är dessutom totalt oviktiga. Skall verkligen EU lägga sig i vilka affischer som sätts upp i ett land? Också rätt intressant att Soros gått och blivit jude i media nu när han kritiserats av Orban. När han attackerade svenska kronan på 90-talet minns jag inte att artiklarna ständigt tog upp hans barndoms religionstillhörighet såsom idag.

      Samtidigt tycker jag det är bra att Fidesz lämnar den konservativa gruppen och hoppas de hamnar i samma grupp som SD. Det stärker på sikt det EU-kritiska inflytandet inom EU. Det kan behövas.

      Svara
      • Kronblom

         /  03/21/2019

        Det sägs att han var en av Eichmanns informatörer i Budapest. Om det är sant vet jag inte. Att han är avskydd i Ungern är ganska känt.

        Svara
  29. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
  30. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
  31. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
  32. MiT

     /  03/20/2019

    Svara
  33. MiT

     /  03/20/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2240874179340494/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARD01_KK7tAmtrbhDpIv-i0X77iQUgv8IwB1yIg80_G7KPQf1oIISFHP6d_snUFHIFq9hg6AnI7ckdxNN2LqSzPAmhjV-Ug19qscTBsExyvp_aZTdMg7PXJQXnJCwg04vAIdcfGVZ6OwOnmqbkAzWryLXDyRXS9gp_24tRhhAmxOC9Xg56qCdIWWYbpQzFJN01OWBpPHfwyZ_Sp-YFXwVjrSglQCeuZP_FhgW-Lx8WShbPBFsgZpKv1nX9ep4yiOtPIEjRqYVgfF393ab1CUAWnd5W6nF3RF_-QF2RXmzAtjOEr43zgzZ7J9cyRisGvjbSytfkhizmn6oJUtuCAtVvO9QSiUfAfaPumZzGz-FszN0QjWUZVwgQ&__tn__=-R*

    Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Jag tycker faktiskt Lamotte skall lägga ner sina återpostningar av diverse idioter som hotar honom och koncentrera sig på sina reportage istället. Fokusera på sakinnehållet alltså istället för att hålla på som Sveland.

      Han har gjort sin point och ingen med sansen i behåll tvivlar på att han får bada i skit och hot men samtidigt tror jag han triggar ännu fler att hota honom i och med att han är så benägen att återposta deras skräp. Han ger dem för mycket uppmärksamhet.

      Svara
  34. MiT

     /  03/20/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156339857193251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
    • Rikard

       /  03/20/2019

      Hej.

      Kommer ihåg? Så dåligt närminne har väl ingen? Det är ju nutid Ganman beskriver.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  35. MiT

     /  03/20/2019

    *https://www.facebook.com/Politiskt.Inkorrekt/videos/333436820699443/?__xts__%5B0%5D=68.ARCdlhJETfjyTpNhs9u8XxpOTdU0gxFub3i6seY6VolX-uH4mQ5p-GJjLSL2Z5S1eKTlddKMN1fCXbz91yLczw4IvmqyZWerwqBUkWj4JcCB9r75-51ZQmthSOiJ_Xnn3cGVb2A0Zsa_KVa_gniBgXi7ZGU3qcqOONTnpmobquerFmsd27tCawg7KMaRjREujJTbUyE6XeMTzmJ8vvkluVVFbFy5lkD4-mfo2nhkzGssN2FvkOspyGdl3RkrV9KzA4ccCNdR8Ku1iMPM88sljMBM03r5hBLmmTQMaVwPvObzKqMNFCyjC0yQtnohFXPH2dPwrCNoKV6cV2YsJ62lKBwD-jz04_AzVVS6Y2fmqYxyiilzp8-WAJ-97sIb&__tn__=-R*

    Svara
  36. x

     /  03/20/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2019

      Yezidier kanske inte kan ”integreras” med Sveriges stora muslimska majoriteter i immigrationsområdena? På allvar alltså.

      Svara
  37. MiT

     /  03/21/2019


    *https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/photos/a.164669243886572/827949357558554/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARC0THogTxsw1n4p9JDnvJxQGKDtOKqzL1Wi910Vs9DVYc8k1NVA_q_bzxCIQZSqHJGH4d5YPObvvJmE8VAPu1NjHJJ7QzAZePwHNjbh0dB5DGhnp9rfzCb1rYWQ9gVtVYnFTNN4zTdMtD7apRzgxCaz4U_kFl_xN90mNI-X0fF-EO9gETCGhlOVOX-hBBnoCITf3uuvc4Ihj40htibwFRPLfuhYSc7U2-ehCSLn-7ZHrEdv0hlXTCDpmwopiHFNUc9DVYVLYVA8SSej5tbTctb5MBS8pTDjFLWGVCSHQ4YRpvwj8fzzNTRSdcXu-7-32b2779BPyjOEEYpMZhM4d_k&__tn__=-R*

    Svara
    • weasel

       /  03/21/2019

      Här har vi alltså en politiker ifrån det partiet som tycker att mer än 100.000 människor per år ska komma till den svenska bostadsmarknaden.
      Och samma person är då representant för ”Jag vill ha bostad” och anser att det är mycket dåligt att köerna för bostäder blir längre.

      Det hela är ett strålande bevis på förmåga till logiskt tänkande och konsekvensanalys.
      Faktiskt fullt i klass med en person som äter 3 pizzor och 10 semlor om dagen och sedan klagar på att viktminskningen uteblir. :/

      Svara
      • Senior

         /  03/22/2019

        Hon värnar sitt existensberättigande.

        Om hon som politiker löser frågan om bostadsköerna har hon ju när de är borta inget att göra. Tyvärr är det ju så att när problemet de brinner för är löst, så saknar de ju uppgifter, vilket gör att de håller liv i frågan på alla upptänkliga sätt.

        Det är som om en projektledare skulle sabotera sitt eget projekt för att få jobba vidare med det i all oändlighet istället för att avsluta det inom tid och budget och därefter ta sig an ett nytt projekt.
        -Som tur är så kan inte en projektledare till skillnad från våra politiker höja skatter och öka budgeten i projektet när de missköter det på detta graverande sätt.

        Svara
        • Kristian

           /  03/22/2019

          Precis. Skillnaden mellan egna och andras pengar.

          Svara
  38. MiT

     /  03/21/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/364604270801097/?__xts__%5B0%5D=68.ARC1Mjn14n8ITDnZMeW7PE1YCv4WrcP-8rqqP0xc-7tfRAULsG9rkR3y7o3HciegMPMVF-YlZImUhfczGtkXtFNNMehIQ3DftqT7Quw4E71oHlRQpk4_k7MkJdvqsFsquirQ3QegGgKVdAYqqB9COILXcXkP5n4YDTfqPGt5QhEVprSUiQmOPjRTilsHIZE7hiSWKIAA84jY4P7dT9ODSDiJhAM15slr-DIZ_WwCThzaYz4q734wXP6rbAwK8xz-sF98sBuGFmo8r5cp2CQfXKH7iWMAr-MvyWsTcE6klu1YYfHzvh_VLCtKK7Am84uCZtNtje35i3e3V_66vn51DkUeWudXNT1jsjkJhRr8pEWpUF-j-I4-tcvaDg1AUqPKmV4q&__tn__=-R*

    Svara
  39. MiT

     /  03/21/2019

    Svara
  40. x

     /  03/21/2019

    Jag brukar med jämna mellanrum besöka en sajt som heter ”Centrum för rättvisa” http://centrumforrattvisa.se där finns det många principiellt intressanta fall som Centrum för rättvisas jurister driver.

    T.ex. finns det ett antal fall där personer kvoterats in på olika tjänster och utbildningar.

    Ett exempel på det är kvotering till Polishögskolan:
    Olaglig diskriminering vid antagningen till Polishögskolan
    ”Tusentals personer kan ha valts bort på grund av sitt kön vid antagningen till Polishögskolan. Efter att 130 personer anmält antagningsförfarandet till Diskrimineringsombudsmannen utan att förfarandet kritiserats, stämde fyra män med Centrum för rättvisas hjälp Rikspolisstyrelsen (numera Polismyndigheten) för olaglig diskriminering.
    Som svar på stämningen försökte staten att få männens anspråk avvisade på en formell grund, men den manövern misslyckades genom en dom från Högsta domstolen. Efter att målet återförvisats till tingsrätten fick de fyra männen till slut hela det yrkade beloppet, dvs 100 000 kronor vardera från Polismyndigheten”.
    http://centrumforrattvisa.se/likabehandling/polishogskolan-anmals-till-do/

    ett annat fall är :
    Fick historiskt skadestånd för diskriminering av blivande brandmän
    http://centrumforrattvisa.se/likabehandling/kraver-skadestand-for-diskriminering-av-blivande-brandman/

    Dessutom har Centrum för rättvisa vunnit flera fall där män kvoterats in på olika utbildningar, vilket är bra eftersom jag anser att kvotering är lika fel oavsett om det är män eller kvinnor som diskrimineras p.g.a. kön.

    Svara
    • Jans

       /  03/21/2019

      Centrum för rättvisa är kanonbra. Det är talande hur oerhört lite mediauppmärksamhet de får.

      Svara
  41. MiT

     /  03/21/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/21/2019

      Svara
    • Bamse

       /  03/21/2019

      Vidare vill hon också berätta att alla som inte lever i samma filterbubbla som hon själv ”…är samma skrot & korn som terroristen i NZ”.

      Hennes tankegångar och faktaresistens är skrattretande. Som enskild person är hon förstås en fis i rymden. Men man kan inte låta bli att bli oroad när exempelvis New York Times publicerar en ren hit piece som ger skulden för ”islamofobin bakom attacken i Nya Zeeland” till personer som Sam Harris och Jordan Peterson. Till och med Chelsea Clinton har tydligen blivit konfronterad av SJWs angående det här.

      Harris har publicerat en bra videokommentar kring detta:

      ”The effect of all this is to make violence in our world much more confusing and more dangerous to talk about. It is much harder to oppose real white supremacy and racism if you pretend to find these things everywhere – even where they manifestly do not exist. And then when you fundraise on the back of these pretensions, as many corrupt organizations are now doing, it only compounds the problem. It is very difficult not to see reasons for cynicism everywhere.”

      Svara
    • Q-Ken

       /  03/21/2019

      ”Det blir inte många kvar då”
      Nej, just det…

      Svara
    • Svara
      • Hela befolkningen – liknande fast mindre drastiskt:

        (Det är svårt att se, men inrikes födda med två inrikes födda föräldrar har sjunkit något.)

        Födelseland 2000-2018, ”Tio i topp” med störst förändring (andel av befolkningen):

        Inga direkta överraskningar, gissar jag?

        Svara
    • Senior

       /  03/21/2019

      ”Det blir inte många kvar då.”

      -Det är ju onekligen positivt! 😀

      Svara
  42. Ivar L

     /  03/21/2019

    Lagrådet säger nej till förslag om ändrade terrorlagar:
    https://www.svd.se/lagradet-sager-nej-till-regeringen

    ”Lagrådet menar att regeringens föreslag innebär att föreningsfriheten skulle kunna inskränkas genom vanlig lag och det är inte avsikten med grundlagsskyddet.”

    Men det brukar ju inte bekymra politikerna. Får vi en motsvarighet till gymnasielagen nu när terrorlagen kör över lagrådets invändingar?
    Nähä? Inte?

    I och för sig pekar Lagrådet självt på en möjlig väg, jag gissar dock att allt går i stå relativt omgående. IS-terroristerna får komma hem lyfta bidrag och gå på integrationsfika:

    ”På en punkt är lagrådets yttrande dock inte alldeles klart. Det är konstaterandet att ”samröre” med en terroristorganisation ”träffas inte av resonemanget angående föreningsfriheten”. Vill lagrådet säga att ”samröre” med en terroristorganisation, där deltagandet i sig inte är kriminaliserat, ändå skulle kunna kriminaliseras? I så fall skulle det lagtekniskt kunna vara en framkomlig väg för regeringen”

    Svara
  43. Ivar L

     /  03/21/2019

    Haha… denna kvinna är rätt intressant:
    ”Varje nyfödd bebis är en miljösynd. Med sitt antibarn-manifest har läraren och debattören Verena Brunschweiger utlöst en het och delvis hatfylld debatt i Tyskland där hon nu beskrivs som förespråkare av en miljödiktatur och som Tysklands mest hjärtlösa kvinna.”
    https://www.svd.se/radda-klimatet–sluta-foda-barn-vacker-hatdebatt

    Jag vet ju inte hur hon uttrycker sig i boken men i teorin har hon ju rätt. Inga barn, inga miljöproblem från människor. Visserligen faller ju hela Greta Thunbergs resonemang om att rädda klimatet för barnens skull om det inte finns några barn men det kan väl kvitta?

    Dessutom kan ju vi som lever nu gå all in eftersom ingen skall ärva jorden av oss i vilket fall. I vart fall de som inte skaffat barn kan göra det. Så får jag lydigt fortsätta sopsortera men jag kan säga åt mina barn att trasha för fulla muggar bara de låter bli att skaffa barn.

    Eller, nja…
    😀

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/21/2019

      Det finns även smygversionen med liknande argument:
      Är det bra att ta hit miljövänliga migranter och förvandla dem till västvärldskonsumenter?

      Det är någonstans här man inte längre får vara så absolut och inte får ha två tankar igång samtidigt 🙂

      Även åsikter om att försöka minska de mest barnalstrande nationernas nativitet brukar stöta på patrull. Tydligen får man bara leka med hypotetiska exempel för att testa stringens när det passar i Kampen.

      Svara
      • emanuel

         /  03/21/2019

        Det är det som är det intressanta, allt som de förespråkar går inte ihop.

        Svara
        • Olof

           /  03/21/2019

          Det är faktiskt ganska psykologiskt intressant, jag funderar på om de har någon sorts mental defekt som gör just att de inte klarar av att hantera målkonflikter. Problemet är ju genomgående – det är ju samma sak med kärnkraft vs co2 utsläpp – ställs de inför ett val där inget är superbra så kan de inte välja.

          Har det något att göra med modern barncurling?

          Svara
          • Rikard

             /  03/21/2019

            Hej.

            Förmågan till dubbeltänk är troligen en av de viktigaste komponenterna i vårt medvetande. Utan att hålla ömsesidigt exkluderande eller paradoxala eller motstridiga uppgifter, åsikter och slutsatser är det omöjligt att ha ett hypotetiskt eller abstrakt tänkande. Jämför med en dator: hur välprogrammerad och tekniskt avancerad den än är kan den inte veta att det inte är någon idé att försöka dela tio i tre lika delar decimalt – den kan hålla på och räkna tills solen faller i havet, medan du och jag inser intuitivt att det aldrig tar slut. Datorn kan bara sluta efter att vi programmerat den att räkna ett visst antal decimaler.

            Detsamma gäller värdebaserade målkonflikter: vi är ense om att det är rätt att rädda drunknande till vår livbåt. Vi räddar så många vi kan utan att sjunka, men vill egentligen rädda alla. Datorn kan inte göra en korrekt avvägning av sig själv – den ges en avgränsning mellan olika viktade parametrar, vilket kan om man så vill få den att sänka båten genom att försöka rädda alla.

            Det är snarare en fråga om erfarenhet och mognad – har man aldrig tvingats välja mellan två onda ting (eller tre – inaktivitet är ofta ännu värre) har man heller aldrig hanterat den inre konflikt detta skapar. Tänk så här: förr växte du upp med gårdens djur, tog hand om dem, och slaktade dem, och åt upp dem. Nu, när hipsters leker Mandelman i någon sorts retro-Gröna Vågen skickar de djuren på slakt och får kött tillbaka. De är separerade från handlingen, och en människa som inte själv utför, eller har utfört, det den ger order till är oförmögen att förstå konsekvensen av sagda order. ”Vi skall ha en generös och human flyktingpolitik! Verkställ!” – men inte en susning om hur, eller vad det innebär konkret. ”Vi skall klimatkompensera!” – men inte en aning om att detta är helt omöjligt.

            För att låna ett exempel från min far: som litet barn (under fyra) kan det hända att man blir arg och kastar en leksak på en vuxen. Pappa tar då den leksaken och förklarar dels att det gör ont att få den på sig, dels att om man gör så får man inte behålla den, varpå han kastar just den leksaken i soporna – och nej, han tog inte fram den igen. Den hamnade på tippen. Barnet har lärt sig att handlingar har konsekvenser, och att det kostar att göra dumma saker. De personer vi ofta diskuterar och reflekterar över här har alltid skyddats från konsekvenser, och gjort detsamma med sina barn.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

      • Det intressanta är väl att det hela också krockar med varför man påstår att vi ska ha såpass stor migration till Europa; pga att nativiteten minskar så behöver vi massimmigration för att klara välfärden. Men med tanke på att människan är i princip ett skadedjur på planeten så borde vi väl fokusera på att minska befolkningen istället och göra om välfärdssystemet i grunden för att klara omställningen?

        Svara
        • Olof

           /  03/21/2019

          Ja, som jag sagt tidigare, man kan inte basera ett samhälle på att vi skall kunna stjäla andras medborgare (ens om vi bara hade stulit de produktiva så att det faktiskt skulle fungera). Det här handlar om att de har byggt ett pyramidspel.

          Det är inget problem att klara välfärden i sig, däremot behöver man se över parasitgraden i systemen eftersom vi behöver en bättre balans mellan produktiva och icke produktiva områden. Fler som jobbar med sådant som det faktiskt finns efterfrågan på.

          Tillgången på människor som tillhandahåller efterfrågade tjänster kan naturligtvis dessutom ökas genom att man drar ner tillgången på tjänster utan efterfrågan, såsom genusvetare t.ex.

          Svara
          • https://cornucopia.cornubot.se/2014/09/ballongsamhallet.html
            ”Samhället består av allt fler meningslösa yrken, meningslösa utbildningar och meningslösa arbetsuppgifter. Många av er vet mycket väl hur meningslösa era yrken och arbetsuppgifter egentligen är, resten är kvar i förnekelsefasen.”

          • Olof

             /  03/21/2019

            @Kristian Precis. Problemet med den feta staten är inte bara att den är oerhört dyr, utan även att den styr arbetskraft från områden som behöver den arbetskraften till områden som inte efterfrågas av medborgarna.

            Artikeln du länkade till pekar förstås även på en annan viktig del – betygsinflationen och dagisakademiseringen av yrken. Det är även ett problem i att det ytterligare förstärker klyftor genom att kräva att arbetstagare genomgått vuxendagis på universitetsnivå vilket både är kostsamt och till stor del meningslöst för de krav som ställs på många yrken, om de ens lär sig något av värde alls.

          • Senior

             /  03/23/2019

            @Kristian

            ”Samhället består av allt fler meningslösa yrken, meningslösa utbildningar och meningslösa arbetsuppgifter. Många av er vet mycket väl hur meningslösa era yrken och arbetsuppgifter egentligen är, resten är kvar i förnekelsefasen.”

            Precis så.

            Detta är ett resultat av evolutionen, industrialiseringen som givit oss dessa maskiner som idag gör 50 personers arbete. Och detta är troligen anledningen till att socialister ”värnar” arbetare. För att folk inte skall bli arbetslösa. Hellre att de knäcker sina ryggar och dör i förtid genom manuellt arbete….

            -Dock kommer folk inte att bli det arbetslösa, om inte även det kapitalistiska samhället likt socialismen i slutänden inför någon form av medborgarlön den dagen robotar försörjer oss alla:

            Du kan automatisera ett helt företag, ja samtliga företag i hela världen, och sparka samtliga anställda i hela världen, du kan till och med tillverka robotar som lagar trasiga robotar, problemet du får när du inte har någon anställd i ett enda företag i världen inte heller har någon som får lön i det ekonomiska kretsloppet och ingen kommer att kunna köpa det du producerar.

            Det är därför vi fortfarande ser människor (kolla bara på ”how it is made” och liknande program som visar hur saker produceras) som gör okvalificerade sysslor som att packa i lådor etc. som enkelt hade kunnat automatiseras.
            -Någon måste ju få pengar att köpa företagens produkter för.

  44. MiT

     /  03/21/2019

    Hahaha, är ju så uppenbart om man går in och kollar på personens fb 😛

    fb-profilen: https://www.facebook.com/conny.bengtsson.56

    Svara
  45. MiT

     /  03/21/2019

    Svara
  46. MiT

     /  03/21/2019

    Svara
    • elina

       /  03/21/2019

      OOPS, läser just boken, är på regel 7, men jag måste ha missat något som skiljer den från andra stora ”tänkare” som Hitler och gör den olämplig.
      Rekommenderas att läsa. Den är till och med rolig. Så passa på nu innan biblioteket plockar bort det – också.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/21/2019

        Helt otroligt. Jag har inte läst boken men vet ju vem han är. Det finns ju ingen rimlig koppling till massmördaren i Christchurch. Det är rätt otäckt hur Fahrenheit 451-sjukan breder ut sig.

        Svara
  47. MiT

     /  03/21/2019

    Svara
    • lensof

       /  03/21/2019

      Koppling till regimen i Iran. Som dömer en verklig feminist till 28 års fängelse och 148 piskrapp.

      En koppling som tydligen SVT tycker är helt ok.

      Svara
  48. MiT

     /  03/21/2019

    *https://www.facebook.com/svt/videos/328483681347453/?__xts__%5B0%5D=68.ARDko9xuRIiLhgBwt3LceweC28ibsn1yq1_0NWwOBuaAosIpcnrqBb8IQPEUZEUVMLFvhHPT5RCGtsmzQ4_AD_qZGfGftq29X_FhEG0kB8k4Ny3jvzu72-DwXb4hvytl7UyJg6EkUFAmPBBAzYvBbuw-XOHtO7I5ky0iQ6DB6A6fAaCjSvlEybH-utdAV7IjqJa6s6wKWWLaZhoXrCr7x-m0740iXVBLeXTzmKVSjogzw7X-a60zpCAR1sKnI86nVgDkKaSG6ujqcZ4oK-0fnSHqCJFnSILHdv_Tpk2ktvSgAxzXhNPY3ckkGHKdwxVW1-0EGwW3GhT2efGKlxtzILbsHLd8Xj5THnXVSsp-tjTYBbpUPkFOgpz3DehiSZtxY2E&__tn__=-R*

    Svara
  49. MiT

     /  03/21/2019


    *https://www.facebook.com/NimaDervishPublic/posts/2189907307699285*

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/22/2019

      Borta. Vad stod där?

      Svara
    • Jonas

       /  03/23/2019

      Nima Dervish
      21 mars kl. 14:26 ·

      Forts på föreg inlägg om SVT-reportern Cheyma Moufid:

      https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx…

      Förmodad släkting/syster till Cheyma agerar hijabaktivist tillsammans med Expos Bilan Osman. Notera att fotografen är Cheyma Moufid.

      Maryam Moufid instagrammar om hijab under namnet ”HijabMuslim”:
      https://nyheter24.se/…/827098-mariams-instagramkonto-hackad…

      Och delar bl.a. detta:

      Hon stylade för Åhlens hijab-reklam 2015 :
      http://www.rodeo.net/…/mariam-moufid-om-den-daer-kampanjbil…

      Och nästlade in sig till omslaget på Flygbra.se:s tidning Bra Koll 2016. (Ironin i namnet.)

      DN kulturs förstasida 2015 presenterade henne som ”Hipster i Hijab”.

      Fadern heter Kamel Moufid.

      Har han Muslimska Brödraskapets tecken Rabia på sin Facebookprofil? Givetvis!

      Var (är?) herr Moufid imam i en… inte helt fläckfri förening? Well, räknas det att Sahbi Zalouti ingick i församligen?

      Zalouti ingick i en terrorcell, med bl.a. Munir Awad, som planerade en massaker på Jyllandspostens journalister.
      Och Moufid såg inget fel på honom.

      https://www.svd.se/imamen-om-zalouti-en-person-som-alla-and…

      Ytterligare syster till Cheyma är Oumaima:
      Har Oumaima också Rabia-tecknet på sin FB?
      Är Oumaima polare med Omar Mustafa?
      Presenterar hon Israel som en ond stat?
      Är hon FB-polare med Fidaaldin Alsayed Issa?

      Johan Westerholm om Fidaaldin Alsayed Issa:
      https://ledarsidorna.se/…/muslimska-brodraskapets-utbredni…/

      ”Fidaaldin al-Sayed Issa är öppen med sina kopplingar till Muslimska brödraskapet. På Facebook publicerar han hyllningar till Brödraskapets grundare Hassan al-Banna och poserar på bild tillsammans med dess nuvarande, andlige ledare Yusuf Al-Qaradawi.”

      Grattis SVT. You struck gold. Snacka om inverterad Midas-hand.

      Svara
      • Senior

         /  03/23/2019

        Jag vet inte vad som är det värsta här:

        1.Att islamistiska nätverk är så omfattande och har infiltrerat samhället i så stor omfattning.

        2. Att facebook censurerar texter som avslöjar denna infiltration. Denna text är enbart en presentation av fakta och innehåller inget rasistiskt eller olagligt material, möjligen om länkarna nu skulle räknas dit. Även facebook är infiltrerat.

        Gällande länkarna:
        Det handlar väl snarare om en ”länkskatt” att folk skall betala för att länka till någon, snarare än att det skulle förbjudas att länka. -Även om jag kan tänka mig en redan inplanerad ändamålsglidning åt förbudshållet.

        Svara
  50. ”Gå heller inte på att Sverige ”behöver” arbetskraftsinvandring för att finansiera framtidens välfärd. Det är möjligt, men inget deras rapport visar, eftersom de inte räknar på välfärdens kostnader, bara på ”sysselsättning” utan att göra skillnad på olika sortens sysselsättning. Arbetskraftsinvandring av låginkomsttagare belastar välfärden, det generar inga stora överskott och kan rentav tvinga till nedskärningar.”

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/22/2019

      Det är j-gt enkelt. Om en invandrargrupp ska ha en positiv inverkan på vår välfärd krävs
      1. Att gruppen redan innehåller all kompetens och kunskap för att fixa all välfärd för sig själv. Detta behov finns från dag 1, så de ska direkt kunna börja jobba.
      2. Den ska ha ett kompetensöverskott, eller inom en snar framtid kunna utbildas till detta överskott.
      3. Den ska innehålla eller snabbt kunna urbildas till all den kompetens som krävs för alla andra funktioner som driver samhället. Vägarbetare, byggarbetare, busschaufförer osv osv.
      Det utesluter i princip all invandring utom från västländer eller en selekterad över- och medelklass från mellanekonomier. Det kommer givetvis inte hända. Varför skulle de vilja flytta till Sverige?

      Svara
  51. STEFAN HEDLUND: EN SVENSK ENPARTISTAT https://detgodasamhallet.com/2019/03/22/stefan-hedlund-en-svensk-enpartistat/
    ”Grundbulten i JÖKen är att Stefan Löfven en gång för alla har gjort klart att S inte längre är ett parti som styrs av ideologiska visioner. Hundra år av samhällsbygge med inriktning på att skapa ekonomisk utveckling och social jämlikhet har kastats över bord. Löfven leder nu en renodlad maktapparat,
    […]
    Ställd inför en utveckling där de traditionella arbetarväljarna blir allt färre, och där varje val innebär förlust av ännu en kohort av S-märkta ”sistagångsväljare”, beslöt partiledningen att säkra maktapparatens överlevnad genom att odla en ny maktbas.
    […]
    De nyanlända kommer dock inte att räcka. Grundförutsättningen för att S skall lyckas behålla makten, i en situation där Sveriges Riksdag har en stabil och växande borgerlig majoritet, ligger i att man kan hindra de borgerliga partierna från att enas. Erfarenheterna från DÖ och JÖK antyder att förutsättningarna för att detta skall lyckas är beklagligt goda.”

    ”Konsten att domptera liberaler”
    http://fnordspotting.blogspot.com/2019/03/konsten-att-domptera-liberaler.html
    ”Denna opinionsbildning syftar inte till att övertyga, och den syftar definitivt inte till att undvika en utveckling som vänstern för ett ögonblick faktiskt tror är farlig. Den syftar till att skrämma den ängsliga medelklassen, och den ängsliga medelklassens ännu mer ängsliga liberala auktoriteter, till lydnad.”

    Svara
  52. hllviken

     /  03/23/2019

    Test

    Svara
  53. Pekka

     /  03/23/2019

    Svara
  54. MiT

     /  03/23/2019

    *https://www.facebook.com/jytte.madsen.75641/videos/438136543590052/?__xts__%5B0%5D=68.ARDHcsHzB5h9dP77lS_1sX_ytYp0wmR1UqTJLeuC-2d65Vkd27-7yNmdxK8qzGTVs7SsFBsNdgPdvpfBT4NpB1NYnmjoD9EaSBt_KAe5gRqeCA2NlZCM_jOTPHKk_p-scvskivV8bIucAWUgtvEOHqSGRl-0AVPJwidLa5VjVWiEvezo9Jir5JQUl7KMxvuaFXu4X8RKiw9xHHjVgByilC_cqYTZJWc2J15EBmHYhfzEA1mVytP0m2qTkOFCChCc0b741b_HVr1eQh7BzaqfFLoZcrSxMtr7Uc9WyxoSUTn00c5uVpmXxKYxh1O0IMWY0bu1kx2XcCW7Ho3pihZKY8uoMc93EMcDGMENPE8U6L9GPjnZX0Bv-01lKA4ilj18phcXYqP6u6CLHSfeE_1Uu-4ug0PN0rMjFblpVqHQekM4QS_8JnpkK6UjXvkl4V4pRaxria1AA3av5JCowmyWcfXXQk86TRHr31Am4C91VdCKrguyv9mCqRHtKDflDegml9y4tAtj9-Y&__tn__=-y.g*

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: