SVT nu och SVT för 5,5 år sedan

Såg ett program på SVT-play om Flat Earthers, alltså folk som tror att jorden är platt. Man liksom anar att syftet är att visa att det finns en hel del som är… normkritiska mot normalt tänkande… här och där i världen även om programmet aldrig blev öppet hånfullt på något sätt, och Åkerblom, som gjort den lilla dokumentären, var respektfull i sina frågor till deltagarna i konferensen osv. Men den där hånfullheten som saknades öppet i programmet fanns där i bakgrunden ändå så att säga. Med rätta liksom…

Där var liksom folk som pratade om en kupol över den platta jorden, om hur det såg ut enligt bibeln, en som trodde att för att få till en regnbåge så måste man ha en spegel eller liknande för att bryta ljuset i, de får all sin information via Youtube osv i oändlighet.

Kort sagt, dokumentären visar vilka nötter det faktiskt finns. Förmodligen var det syftet också och SVT kände sig väl manade i dessa desinformationstider.

Också SVT för ca 5,5 år sedan,

Kvinnor generellt är mindre än män för att männen genom patriarkatet stulit kvinnornas mat i årtusenden

Och då var syftet INTE att visa att det var knäppskallar som trodde på smörjan utan tvärtom, SVT ville att vi skulle tro på det. Eftersom SVT tror på det och vill att det ska vara sant. Skriver ”tror” och inte ”trodde” eftersom man därifrån fortfarande är lika fast övertygade om att sån smörja och liknande faktiskt är sant.

I programmet som hörde till artikeln, alltså Vetenskapens värld, så slogs det fast att ”nya, moderna och skarpa forskare” visat att kvinnor generellt är kortare än män pga att männen genom patriarkatet stulit kvinnornas mat under årtusendena. Att det alltså beror på matdiskriminering genom matstöld. De ”nya, moderna och skarpa forskarna” som man pratade om var alltså genusvetare. Jo, Dyring använde just orden ”nya, moderna och skarpa forskare” när hon pratade om genusvetare.

Vad genustwitter tyckte om Vetenskapens värld. De ovan är bara två av dem…

Mitt första mycket taffliga försök med att fixa ett klipp  😛

Vad SVT inte tänkte på när de sände det här programmet om de som tror på en platt jord är att de massor av gånger faktiskt visat att de på SVT själva är en form av believers. De tror inte på sagan om en platt jord kanske men de tror på sagorna som genusfolk berättar.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

119 kommentarer

  1. hllviken

     /  03/23/2019

    Om man ser sig omkring och iakttar vanliga djur som häst, ko, hund, katt, höns – är alltid hanen större än honan inom sin ras av genetisk orsak.

    Feministerna driver med folk. Troligtvis gapflabbar de åt alla som blir arga.

    Svara
    • Motkraft

       /  03/23/2019

      Du tillskriver dem för mycket intelligens och självinsikt. Jag kan garantera dig att de inte driver med folk och att de inte gapflabbar. Det är ju det som är så otäckt, de tar sig själva på 200% allvar och tror på det de säger när de vräker ur sig ena idiotin efter den andra…..

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/23/2019

      Inte paddor… 🙂

      Svara
    • Jans

       /  03/24/2019

      Och hos spindlarna är oftast mannen mycket mindre än honan som dessutom – hos en del arter – äter upp honom efter parning. Undrar hur genusvetarna förklarar detta? Om nu förklaringar till fysiologiska skillnader mellan könen skall anses ha kulturella orsaker menar jag.

      Svara
      • Rikard

         /  03/24/2019

        Hej.

        Den här arten torde vara idealet för både hen-feminister och sojapojkar:

        [https://en.wikipedia.org/wiki/Ceratiidae]

        Honan kan bli över metern lång, och hanen knappt femton. Centimeter. Dessutom smälter hanen samman med honan efter parning, och blir i princip endast ett par testiklar fästa på honans buk.

        Även utseendet påminner om den typiska batikhäxan, om man får vara så barnslig.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Skeptisk

         /  03/24/2019

        Och bönsyrsor…

        Svara
  2. x

     /  03/23/2019

    Det är samma typ av obegåvade människor som tror på konspirationsteorin om klimathotet som tror att jorden är platt.
    De som kan något om vetenskapen vet att det varit betydligt varmare och mer än femton gånger högre halt av koldioxid än idag utan att jorden gått under.

    Svara
  3. Skeptisk

     /  03/23/2019

    Hade de frågat gamla tråkiga forskare som fysiologer hade de kunnat upplysa om att tjejer sticker iväg i längd innan de får mens. Efter könsmognad växer de inte så mycket mer, utan kroppen ställer om sig till vårt svåra barnafödande. Höfter, bäcken, bröst, fettdepåer. Killar har fått vänta längre med att fortplanta sig, så de fortsätter växa på längden upp till 18-19 år. Då har de fortfarande pojkig kroppsbyggnad. Inte förrän i tidig 20årsålder har de en manskropp med muskler, ca 5-6 år efter tjejer har en vuxen kvinnokropp. Det gör några cm på längden.

    Svara
  4. MiT

     /  03/23/2019

    Vad är detta? Någon som vet något om sanningshalt osv?

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156120110346074&set=a.316034081073&type=3*

    Svara
    • Olof

       /  03/23/2019

      Heh, en snabbkoll på flashback tyder på välkänt metoo material sedan långt innan 2008…

      Med kommentarer som ”Lite grejen med Ramberg är att han existerar i någon sorts parallell verklighet där skallningar och värsta sortens mansgriseri är helt normalt. Jag har svårt att se att han skulle funka i samhället om han inte vore i Dramatens skyddade lilla värld.” från tio år sedan går man ju ytterligare belägg om att acceptansen för män som beter sig som svin tycks rätt begränsad till vänstern och kulturlivet…

      Det verkar ju inte vara någon isolerad beskyllning i alla fall.

      Svara
      • Senior

         /  03/24/2019

        ”sedan går man ju ytterligare belägg om att acceptansen för män som beter sig som svin tycks rätt begränsad till vänstern och kulturlivet…”

        Precis så.

        Inte bara acceptansen, utan även förekomsten.

        Svara
    • Jans

       /  03/25/2019

      Tror man måste läsa domen innan man kan bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hänt här.

      Sedan är det ju viktigt att komma ihåg att hon oavsett vad som hände med Örjan inte dog av de skadorna utan av förstorat hjärta vilket jag antar är medfött.

      Men att Örjan är ett svin behöver man nog inte tvivla på.

      Svara
      • Jans

         /  03/25/2019

        Jag försökte hitta domen på Flashback utan framgång, men här finns ett (pekoralistiskt) referat från rättegången som eventuellt tyder på att båda varit våldsamma:
        https://www.flashback.org/sp67123265

        Inte för att försvara grisen men det är ändå viktigt att skapa sig en helhetsbild innan man sitter på twitter och bloggar och tror sig veta skuldfrågan.

        Svara
  5. MiT

     /  03/23/2019


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/2359716787413167*

    Svara
    • (Skall snart sluta citera den här, jag lovar!)

      https://www.unqualified-reservations.org/2007/09/how-dawkins-got-pwned-part-1/
      ”Indiscriminate and total anesthesia constitutes ovinization. An ovinized individual never imagines responding to any kind of threat with any kind of defensive action, certainly not violence. To the ovinized, anything bad that happens is either (a) an accident, or (b) the result of some sin or other moral error. The concept of an “enemy” does not exist.
      […]
      Therefore, diversionary hysteria is another essential tactic in our parasite’s bag of tricks. Hosts who would otherwise be tempted to notice the morbidities of infection, and attribute them to the parasite itself, must be diverted. Either their defensive energies will be directed toward other symptoms which are in fact not serious, or they will attribute the real problems to other causes which are not in fact significant.”

      Svara
  6. MiT

     /  03/23/2019

    Hahaha, de har humor i alla fall. Folkpartiet hade ju en kampanj om något liknande för några dagar sedan

    Svara
  7. Rikard

     /  03/23/2019

    Hej.

    För kännedom, nytta och nöje:

    [http://www.mezzacotta.net/100proofs/index-of-articles]

    David Morgan-Mar som har sidan planerar att skriva etthundra korta artiklar om hur man visar att Jorden är ett klot.

    Min favorit är dock ”Hollow Earth Theory”:

    [https://en.wikipedia.org/wiki/Hollow_Earth]

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Olof

       /  03/23/2019

      Själv får jag säga att jag mer lutar åt flat sun theory. Altså man har ju länge försökt lura i oss att ljuskällor är runda, med t.ex klassiska glödlampor, men nu syns det ju tydligt i modern LED teknologi att ljuskällor oftast är platta.

      Därför är det naturligtvis helt orimligt att en så kraftig ljuskälla som solen skulle vara annat än platt.

      Svara
      • Rikard

         /  03/24/2019

        Hej.

        Exakt! Solens flathet är ett klart belägg för att universum består av en ljus god sida och en mörk ond sida, och att dessa krafter utkämpar en evig strid om att dominera skapelsen och välta jämvikten överända. Solen, likt alla stjärnor, är ett hål över till den ljusa sidan, och svart hål är öppningar till den mörka. Det syns på att solen skänker liv, medan svarta hål förintar allt – godhet och ondska, liv och död.

        Ett annat bevis finns i formen av astrologi – hur vi är och mår påverkas givetvis av vilka empatetiska kroppar som blockerar den goda solstrålningen respektive släpper fram den onda mörka bakgrundsstrålningen.

        Den globala uppvärmningen är inget annat än ett försök av de onda krafterna att förvandla jorden till ett svart klot av kol. Man kan också se bevis i att ju brunare en människa är desto mer sol har den utsatts för och tvärtom. Solarier är rymdödlenazisternas plan för att ta över världen – det hörs ju på namnet: Sol-arier!

        Och så vidare…

        Man kanske skulle börja skriva böcker? David Icke är ju inte fattig direkt.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • MickeP

           /  03/24/2019

          Ha, ha, ha.

          Jag har i.o.f.s. slutat att kommentera på bloggar, men det betyder inte att jag har slutat att läsa dem. Åtminstone inte denna. 🙂

          Men nu måste jag göra ett undantag för jag tycker att ovanstående kommentar var rent ut sagt briljant och att du förtjänar allt beröm för den.

          Jag vet inte om det var din mening, men du beskrev just, på ngra få rader, kärnan i den PK-ism som allt fler av oss börjat invända mot.

          Bra beskrivet!

          Hälsningar

          MickeP

          Svara
          • Rikard

             /  03/24/2019

            Hej.

            Tackar och bockar.

            Titta på hur det gick för L Ron Hubbard – han skrev en medioker science fiction-roman. Eller Barbara Cartland.

            Det som verkar sälja bäst i Sverige är livsstil, dieter, kokböcker och biografier samt deckare. Det borde gå att kombinera på ett lukrativ sätt.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • MickeP

             /  03/24/2019

            Nja.

            Jag skiter i det lukrativa. Åtminstone så länge jag har mitt på det torra. Och det har jag. Därför kan jag numera unna mig en hel del samhällskritik. Och kritik mot chefer och annat patrask.

            Du kommer säkert att höra talas om mitt namn igen.

            På ngt sätt. Antagligen efter min död, men kanske lika väl före de kom på att sådana som jag, eller du, tvingade folk att välja sida.

            MickeP

        • Olof

           /  03/24/2019

          Skriva böcker? Jag tycker nog vi har tillräckligt material här för att öppna ett ackrediterat universitet. Svenska institutionen för vetenskapliga alternativ? Vi borde kunna få med oss genusvetarna också som alternativ vetenskap.

          Naturligtvis kan vi ändå ägna oss åt att skriva populärvetenskapliga böcker vid sidan om, det brukar vara lukruativt.

          Svara
      • Senior

         /  03/24/2019

        Nej, den är rund och vi borde avveckla solen, precis som vi avvecklar alla andra energislag.
        Byta ut den mot en miljövänlig platt Led-sol!
        -För miljöns skull!

        Det är ju faktiskt solen och de olika kretslopp den ger upphov till som ligger bakom alla förändringar som klimatalatmisterna larmar för.

        Solen är ju dessutom de facto den absolut största kärnreaktorn i hela solsystemet.
        -Och vi vet ju vad vi tycker om kärnkraft!
        (Javisstja, fakta räknas ju inte. Men iallafall, vi hatar ju kärnkraft ändå.)

        Klimatförändringarna är helt och hållet tack vare solen. vore det inte för den skulle vi sväva omkring i universum i ett helt stabilt klimat. Inga farliga solstrålar som ger oss energi och liv i olika former. Inga solstrålar som triggar växternas fotosyntes, inget som stör det statiska dödläge vi skulle hamna i. Verkligen Död-läge.

        Svara
    • Senior

       /  03/24/2019

      Hahahaha!
      Jag trodde man utrett detta faktum om jorden för flera hundra år sedan…..
      Fast alla religioner blundar ju för alla fakta som talar emot, kristna, muslimer, feminister, socialister, etc. -Har de väl låtit sig luras och indoktrinerats in i sekten biter inte längre några fakta.

      Svara
      • Innoperp

         /  03/25/2019

        Borde starta ngt bloggprojekt runt detta. Spökskriva några bloggposter som är lite far out, så körvi lite confirmation bias I kommentarsfält, hänvisar till varandras påstående och sådant.

        Finns ju mycket flat earth-material man kan använda som bekräftar att det ju faktiskt solen som varit platt hela tiden.

        Svara
        • Rikard

           /  03/26/2019

          Hej.

          Gå för det, som man säger på engelska.

          För inspiration och idéer:

          ‘The Illuminatus!’ (tre böcker av Shea och Wilson).
          Discordianism/Principia Discordia (Hail Eris!).
          Church of the Subgenius; ”The stupider it looks, the more important it probably is”.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  8. MiT

     /  03/23/2019

    Svara
    • Senior

       /  03/24/2019

      ”-Det handlar om baaaaarnnn!!!!!”

      -Ja eller hur era jävlar?
      Varsågod att skörda den draksådd ni planterat.
      Synd bara att alla vi andra också får lida för er obegripliga dumhet.

      Förslag på hur jag kan öka min ålder istället?
      Jag vill gärna gå i pension redan nu och flytta till Portugal eller Spanien.
      -Vart som helst utom Sverige när jag tänker efter, till och med de länder vi importerar folk ifrån blir ju lugnare och bättre i takt med att vi dränerar dessa länder på detta brottsliga drägg.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2019

      Ur artikeln:
      ”På Interpol i Stockholm är fallet med mannen som halverade sin ålder och blev en pojke inom rättsväsendet bara en del av ett större problem under senare år.

      – Jag har identifierat närmare hundra personer gentemot hemlandet, där de i snitt hävdat sig vara cirka fem år yngre än de egentligen är. Dels för att helt undgå lagföring eller för att på grund av låg ålder få lindrigare påföljder, säger en operativ handläggare vid Interpol.

      Interpols handläggare skulle vilja ha större möjligheter att identifiera frihetsberövade biometriskt med hjälp av deras fingrar, utseende och DNA – uppgifter som kan användas i det internationella polissamarbetet.

      Obekräftade åldersuppgifter från Migrationsverkets processer vandrar vidare och kan senare få stor betydelse hos domstolar eller socialtjänst.

      ID-problemen måste tas på större allvar.”

      Undrar hur Negra Efendić ser på detta? Hon som med näbbar och klor i artikel efter artikel i SvD motarbetar åldersbedömningar. Tycker hon att det var bra att ingen ordentlig bedömning gjordes av denne förbrytare t.ex? Det finns alltså minst hundra till.

      Svara
  9. MiT

     /  03/23/2019

    Svara
  10. MiT

     /  03/23/2019


    *https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/photos/a.164669243886572/829821680704655/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARC1crrnN0mY690SVPp5boP3U5_pDn4dFb3nBNW-aCHxZCIYyize_6RwN8cCs3Ftbo0weifoqhpWJjed1bn7dFGGxgiGhHBQNQRAbLEshc6J6eFhNSC-3WNzWjo6U7HXaW2JLGPwcBJqxJD-HC5h2purXjJw7MBsQkf0gL9P1YWkUEqF7fNlNfR-xnXE6WHOSXPl11LUguaNmlsNZu77czAe-LWnvnEw06ck-vPJYp5bhCxr3iw1hf-NudcU7p-cxDI2sPIxFmqrAtpce2deOpdcopIVo4W0IZhzjKTKdGY-2Ozp-IohM63m8JkCkAZvg7Oq0DFMSw1dSTqRg_NlQQ5IuZJl5iFDg_5Z_IfL-du6-YfXfpJORQ&__tn__=-R*

    Svara
  11. MiT

     /  03/23/2019

    *https://www.facebook.com/samnytt/videos/401889597265537/?__xts__%5B0%5D=68.ARBhirSsj29D8aYJIG3fieIOR_fxJq9g3U2MkYod08tEmUKNZbyzUt3kHh7CD6Wcn1DZokBx9H27N8JHimOtE5A1dyH_5VWiSIuJdeaiZQ1tESahcDx5GgxdLUo24g5k_o_Im68Nfo6-LRV7K_cQfpz4TxlK2G05OHftVBBnMitSRLj5MO28f4csCXpR6-zDfgcc1zOAZz3drdGP-XN2OaEzsfzee1OOvmlFq_hAmw01gaKRNg-KCiV2jsNe4yD4n8t2INaT75vqqo_2u6Qmgf36QfY2U1klNEYkXzluycNjjOpZHoskCvg4BwHC7KrX5fnX1KevbFLQhPGuTvVPbkGrmDEbW3bGPZXmUF-xAONagZyDIKBxvqwabTYqoX88TVPssg&__tn__=-R*

    Svara
  12. weasel

     /  03/24/2019

    Ok, nu vet jag äntligen varför kvinnor har större bröst än män.
    Det beror självklart på att kvinnor alltid har stulit maten från männen.

    OT :
    Jag har letat som fan, men hittar den inte.
    Någon som kan posta den där filmen på den dansande liberalen Jan Jönsson ?
    ( Han som ska skicka brev till terrorister och ha allvarssamtal med multikriminella )

    Svara
  13. https://www.expressen.se/gt/svensk-kth-ingenjor-bakom-is-propaganda/

    Fascinerande egentligen – en IS-propagandist som har levt i Sverige gjorde bort sig och reste till Amsterdam där han blev arresterad och dömd. I Sverige skulle han inte ens kunna dömas!

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/24/2019

      Intressant. I praktiken skulle detta betyda landsarrest för is-supportrar i Sverige. Så fort de reser till ett land där deltagande är ett brott kan de åka dit. Säpo kan inom det europeiska samarbetet bistå säkerhetspolisen i andra länder. Ge dem de bevis som inte räcker i Sverige, men räcker där.

      Svara
      • Senior

         /  03/24/2019

        Ibland undrar jag om det inte är precis det som är syftet.

        Man låter dem sitta här i Sverige där de känner sig trygga och planera sina illdåd under tiden de blir avlyssnade och övervakande. Detta för att sedan ta dem precis innan de skrider till verket och har samlat på sig material och prylar så att bevisningen räcker utan att avslöja att de varit övervakade hela tiden.

        Jag hoppas det är så, det måste vara så.
        Jag hoppas innerligt att SÄPO/säkerhetstjänster kör sitt egna race utan politikernas inblandning. Tyvärr är ju politiken så full av nyttiga idioter och infiltrerande påverkansagenter så att de börjar bli ett hot mot rikets säkerhet.

        Framförallt som de nu vill ”ta kontroll” över de instanser som skall vara självständiga och utom politisk kontroll just för att skydda samhället mot det hot som dessa politiker idag utgör.

        Svara
  14. MiT

     /  03/24/2019

    Svara
    • hllviken

       /  03/24/2019

      Det är en viss skillnad mellan miljoner och miljarder!

      Svara
    • Embryo

       /  03/24/2019

      Antingen stämmer inte listorna, antingen är de irrelevanta.
      Åtminstone Sofia Vergara (Modern Family) saknas och hon drar in något mer per år än Scarlett Johansson, till stor del tack vare lite olika samarbeten med varumärken.
      Är det enbart inkomster som kommer via filmer som ska räknas in så skulle inte George Clooney ligga i solklar topp eftersom den inkomsten i väldigt hög utsträckning kommer från försäljning av sitt företag.

      Svara
    • Holtzkampf

       /  03/24/2019

      Misstänker att det är Claes som jobbar på Avanza. Hade ett samtal med honom och fick klart för mig att inte direkt är ”höger” i sin livåskådning.

      Han får ju självklart ha vilken politisk åskådning som helst. Men bakgrunden var att han inte ville prata om bitcoin med Samhällsnytt pga deras åskådning.

      Svara
      • weasel

         /  03/25/2019

        Mmm.
        Stackars, stackars Scarlett som bara tjänade 373 miljoner kronor. 😦

        Jag lider verkligen med henne. Bra att den feministiska vänstern kämpar för de som har det lite knaggligt.
        För övrigt tycker jag att det är oerhört upprörande att människor som heter George tydligen tjänar mer än människor som heter Chris…

        Svara
  15. OT
    @Senior (Från förra, om alla oss ”onödiga” arbetare). Gammal vits:

    Bilfabrikens direktör och fackets chef står och ser på en ny robot som gör tio personers jobb.
    Direktören: ”Jaha, du, Jönsson. hur skall du få den här att gå med i facket?”
    Jönsson: ”Det vete fan. Hur skall du få den att köpa bilar?”

    Fast det går säkert bra att ha en liten överklass, en liten arbetar- eller specialistklass, och resten tjänstefolk. Ingen teori från Mises till Marx berättar något om hur en ekonomi utan arbetar fungerar. Vi får se. (Och, ja, advokater och läkare, ni kommer att bli ”specialister.”)

    (Apropå ”How it’s made” minns jag förresten ett inslag i något barnprogram från 80-talet som visade hur man gjorde stenkulor. Dessa var borta något decennium senare. Nu är det vi medelålders som ser sådant. På Youtube.)

    Svara
    • Senior

       /  03/24/2019

      Ja, vitsen är ju klockren.

      Dock anser jag inte att det är en klassfråga.

      Det är ju en symbios och ett ekonomiskt kretslopp mellan producenter och konsumenter.

      Den ena klarar sig inte utan den andra, åt båda håll. -Såvida du inte blir extremt högerextrem och flyttar ut i skogen och blir helt självförsörjande.

      Även en producent av en vara eller tjänst är vanligen konsument av andra varor och tjänster.

      Hur du ligger till i detta kretslopp kan variera från topp till botten och tillbaka igen över tid, och det har inte med någon klass att skaffa, det är andra omständigheter som avgör.

      Svara
    • Senior

       /  03/25/2019

      Såg en disneyfilm som faktiskt hade en framtidsvision om det, om än inte som ”huvudnummer”.

      Möjligen var det Wall-e, kommer inte ihåg.

      Den utspelar sig i en framtid (på ett rymdskepp) där maskiner sköter allt, precis allt, och försörjer därmed människorna som bara (typ) ligger och äter vindruvor hela dagarna på sina automatiserade divaner som tar dem dit de vill på skeppet. Människorna vet knappt ens hur man går själv längre. Maskiner sköter allt.

      Minnet är inte vad det borde, frågan är om människorna ens umgicks med varann längre.

      Disney är väldigt pricksäkra i sin diskreta samhällssatir…

      Svara
      • Rikard

         /  03/26/2019

        Hej.

        Dagens boktips (dock utan regnbågsfärgad soffa och hippie i snickarbyxor):

        ”The Machine Stops” av E.M. Forster från 1909.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Senior

           /  03/26/2019

          Sedär!
          Kvällen räddad, den fanns att ladda ner.
          (på tal om…..)

          Svara
          • Senior

             /  03/26/2019

            Intressant och tänkvärd novell.

        • Kopierades nästan direkt i en tidig Mad Magazine.

          Svara
  16. Olof

     /  03/24/2019

    Liberalerna: Andra partier kan inte välja mellan Orban och Macron. Det kan vi.

    https://pbs.twimg.com/media/D2SNzOVXcAAiAPw.jpg:small

    https://www.thelocal.fr/20190322/qa-french-yellow-vests-gear-up-for-war-at-protests-this-saturday

    Från Wikipedia:
    Death(s) 14 civilians (11 in France[48] and 3 in Belgium[52])
    Injuries 1,843+ civilians
    ~1,048+ injured police officers[51]

    Um… oavsett vad man tycker om deras politik borde det vid det här laget vara rätt svårt att välja Macron. För jag antar att det är Macron de väljer?

    Svara
    • Tusentals arresterade.
      Macron vill sätta in armén.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/24/2019

        Jamen han är ju god™ eftersom han är ”liberal”.

        Sedan är det ju som bekant inte Liberalerna som väljer statsöverhuvud i Frankrike respektive Ungern utan ländernas folk. Vi får väl se om fransmännen väljer att behålla Macron lika länge som Ungrarna har valt att behålla Orban. Vad Liberalerna tycker är rätt ointressant.

        Svara
  17. Ivar L

     /  03/24/2019

    En präst i staden Montreal i Kanada knivhöggs under en mässa på fredagen i den katolska kyrkan Saint Joseph’s Oratory.

    https://samnytt.se/video-har-knivhuggs-prasten-mitt-under-massan/

    Har inte sett något om detta i trad. media.

    Svara
    • Vi får en lite notis någonstans: Ensam galning, inget som har med religion att göra.

      Video finns, men han är fortfarande bara ”misstänkt”!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/25/2019

      Den här då?
      https://www.bbc.com/news/world-asia-47018747

      Muslimer attackerar och massmördar katoliker i islams namn på högmässa ungefär en månad innan Nya Zeeland (som ligger på samma del av halvklotet).

      Svara
  18. MiT

     /  03/24/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2019

      Det kanske inte är hans riktiga familj utan en ekonomisk transaktion i botten?
      Alla anknytningsärenden – om de nu skall fortsätta finnas trots ”EU:s stramaste flyktingpolitik” – borde DNA-testas. Uppfattas det som kränkande kan man avstå, att flytta hit.

      Svara
  19. Ivar L

     /  03/24/2019

    Åhlens gör reklamfilm på dari.
    https://samnytt.se/ahlens-kritiseras-for-reklamfilm-pa-afghansk-dialekt/

    Det är märkligt med Ax:son-Johnsonkoncernen som i fallet Åhlens är extremt pk samtidigt som deras ideologiska gren i mediekoncernen Axess inte alls verkar stå för samma värderingar. De motarbetar sig själva. Varför? Ett av Ax:son Johnsons narrativ måste ju vara bluff, men vilket?

    Svara
  20. Olof

     /  03/24/2019

    Bör vi ha fler kön? Eller inga alls?

    Jag såg att Socialstyrelsen nu skall utreda om vi skall ha ett tredje kön. Jag tror vi flesta här är överrens (korrigera mig om jag har fel) om att ‘gender’ gått från att vara självupplevd könstillhörighet till att förväxlas med personlighet i många fall och att större delen av de som numera anser sig vara på något sätt ‘icke-cis’ i själva verket inte lider av könsdysfori utan grupptryck i kombination med en politiskt driven förstärkning av könet som identitetsbärande.

    Samtidigt ser jag inte negativt på införandet av ett tredje kön, och skulle kunna tänka mig att byta till det, om inte annat bara för att uttrycka att jag skiter i vilka roller någon utomstående vill dyvla på, plus att kunna använda det för att få den där styrelseposten.

    Men frågan är, skulle vi kunna göra tvärtom istället? Vi tar bort kön som kategori i officiella sammanhang?

    Det skulle i så fall lösa frågan om diskriminering i arbetslivet på en gång. Det skulle genast avskaffa skillnader i lön mellan grupperna. Likaså skulle all lagstiftning bli könsneutral.

    Visst finns det skillnader ur t.ex medicinsk synvinkel, men dessa kan ju hanteras på samma sätt som t.ex blodgrupper, det ligger ju på ungefär samma nivå.

    Finns det egentligen längre några riktigt bra anledningar att använda kön för några officiella syften?

    Svara
    • Jonas

       /  03/25/2019

      I många frågeformulär skulle frågan kunna rensas bort, troligtvis en kvarleva från tiden där man skulle ange Herr/Fru/Fröken, men i övriga fall räcker Man/Kvinna.
      Frågan skulle kunna omformuleras till ”Om du har varit med i en olycka och ditt liv hänger på det, vilket kön har du?”

      Svara
  21. Ang SVT för 5½ år sedan:

    During kunde väl ha det. Det var ett eländigt program – ett riktigt bottennapp. Och de fick mycket skit efter det.

    Men en intressant följd av det var att efter det har hon inte presenterat ett enda Vetenskapens Värld där man tagit upp politiska teorier, av vad jag sett (möjligtvis med undantag av programmet om uppvärmning för några veckor sedan). De har sänt kontroversiell politisk vetenskap efter det, men då har någon annan hoppat in som programledare.

    Svara
  22. Gorby

     /  03/24/2019

    Svara
  23. MiT

     /  03/24/2019

    *https://www.facebook.com/jens.ganman/videos/10156348533598251/*

    Svara
  24. Ivar L

     /  03/24/2019

    Mycket bra text om flatheten mot IS-återvändarna:
    https://nyheteridag.se/pelle-zackrisson-att-sta-pa-ratt-sida-av-historien-om-atervandande-is-terrorister/

    ”Folkrättsåklagaren Karolina Wieslander sade i en intervju i SVT:s Agenda att det finns möjligheter att straffa återvändande IS-terrorister – om det finns bevis. Hon sa också att terroristerna: ”måste ges en möjlighet att komma tillbaka till det svenska samhället”.
    Call me crazy, men jag blir något oroad av det uttalandet.”

    ”Vad skickar det för signaler till övriga medborgare, att män och kvinnor som anslutit till IS kan åka hem och i stället för straff få stöd av socialtjänst? De här terroristerna har aktivt valt att vara del av en av de grymmaste mördarsekter som världen skådat. Ska de kunna gå fria, ostraffade?
    Vi behöver göra ett val. Oavsett vilket val vi väljer behöver vi sakligt och ärligt erkänna de konsekvenser som valen leder till.”

    ”Till sist några ord om att låta andra länder tvätta vår smutsiga byk.
    För det är vad allt snack om tribunal, att utvisa till länder där brottet begåtts, att utlämna till länder som vill straffa terrorister och så vidare egentligen handlar om. Det är feghet. En ovilja att erkänna att vår egen lagstiftning och strafflängder inte är tillräckliga.”

    Svara
    • Olof

       /  03/25/2019

      Den sista biten håller jag dock inte helt med om. Att länder hanterar brott som skett på deras territorium är normalt förfarande, likaså att vi utlämnar människor för sådana åtal. Även när det gäller länder som Syrien kan vi utlämna efter ‘diplolmatiska garantier’ att inget ‘dåloligt’ skall hända dem. Det har vi gjort förr. I fall som var betydligt mindre förtjänta av det.

      Och skulle SDF välja att lämna över dem till Syrien eller Irak eftersom de kommer bli ostraffade i Sverige har vi inte något med det att göra.

      Svara
  25. MiT

     /  03/25/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2019

      De som inte fattar varför Huawei och kompani bör portas från att bygga IT-strukturer i vårt land är mer än lovligt korkade.

      Svara
      • Senior

         /  03/25/2019

        Naiva, de är naiva.
        Liksom våra (S)venska politiker som arbetar för mer övervakning och inskränkningar.

        De är också naiva efter att ha blivit ertappade gång på gång i olika situationer. -Sedan tillåts de fortsätta i samma ”naiva” spår. Obegripligt!

        Svara
  26. MiT

     /  03/25/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/25/2019

      ”Små barn”? Har vi inte lämnat den debatten? Det handlar inte om små barn med en namnlapp om halsen och en nalle i famnen, likt finska krigsbarn. Det handlar om unga män som skickats iväg som ankarbarn.
      Hennes 9000 unga män. Lagen hon röstade för var allt annat än ordning och reda, inneburit att många av dem hamnat i kriminella gäng istället gör att plugga. Är det medmänskligt eller snabbare integration?
      Vad har hon t ex gjort mot hedersproblematiken för att främja integrationen? Har hon föreslagit åtgärder för att informera om vad man måste anpassa sig till för att fungera här?
      Nej, just det.

      Svara
    • weasel

       /  03/25/2019

      Jo, just ”ordning och reda” är ju verkligen det första man associerar centerpartiets migrationspolitik med…. :/

      Svara
  27. Ivar L

     /  03/25/2019

    När utländska läkare inte klarar provet för att få legitimation är naturligtvis slutsatsen att provet är för svårt. En syrisk kvinna i hijab som säger sig vara ”duktig läkare” kan ju inte ha fel liksom:
    https://www.svd.se/onodigt-svart-prov-gor-att-lakare-valjer-bort-sverige

    ”Hon är gynekolog och allmänläkare utbildad i Syrien, och hade sin egen klinik i Damaskus. Men för att få arbeta på riktigt i Sverige krävs en svensk läkarlegitimation. Och för att få det krävs ett kunskapstest – något som visade sig vara svårare än hon någonsin kunnat tro.
    – Jag har gjort kunskapsprovet fyra gånger. Underkänt varje gång, berättar Hutaf Aljojo.”

    ”Magnus Hultin, ansvarig för kunskapsproven vid Umeå universitet, håller inte med om kritiken.
    – Det är den typen av svenska som används på utbildningarna och i kommunikationen mellan läkare. Men vi kan alltid jobba på att bli tydligare i frågestrukturen.
    Han säger att provet är ”välbalanserat” och att kunskapsprovet ska vara ett stickprov på hela utbildningen. Där är kunskaperna från de första terminerna en viktig del, menar han.
    – Har man inte den basen har man dåliga förutsättningar för att fungera vidare i det livslånga lärandet. Även en specialist kan läsa på.”

    ”Hutaf Aljojo har två chanser kvar att klara provet. Gör hon inte det ser hon ingen annan utväg än att flytta till ett land där hon kan arbeta. Men det tar emot.
    – Jag vill inte lämna Sverige. Men jag har stor erfarenhet, jag är en duktig läkare. Det är svårt att förklara för vänner och grannar varför jag inte klarar provet, de tror att jag inte kan medicin. Det är inte rätt, säger hon.”

    Hon får gärna flytta för mig. Läkarbristen i vårt land löser vi lämpligen med att utbilda fler läkare. Att sänka intagningskravet på läkarlinjen med någon procentenhet för att få in fler på grundutbildning är nog bättre än att sänka kraven på dem som kommer hit och säger sig vara ”duktiga läkare”.

    Svara
    • Rikard

       /  03/25/2019

      Hej.

      Tillåt mig ‘glädja’ dig med att berätta att läkarutbildningen i Lund övergått till flervalsfrågor på tentor, istället för kunskapsfrågor.

      Man kan givetvis ha tentor och prov med flervalsfrågor om man gör såhär: -1 poäng för inget svar, -2 poäng för fel svar, och 0 poäng för rätt svar. Mer än 5% fel är lika med underkänt. På så vis kan man inte gissa sig till godkänt, vilket man kan både på högskoleprov och på tentor vid universitet.

      Räkneövning för den som är intresserad: om tvåhundra studenter gör en tenta med hundra frågor med fyra alternativ vardera där en poäng ges per rätt svar (inga avdrag) och 50 poäng krävs för godkänt – hur många studenter blir då godkända om alla svara slumpmässigt?

      Så går det faktiskt till på ‘högre utbildningar’ ända sedan lärosätenas finansiering gjordes om till att baseras på hur många som klarar en kurs.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS Välj läkare som är 50+ år gamla och svenska, så slipper man de värsta riskerna. DS

      Svara
      • I mitt gebit, IT, finns diverse certifieringar för oss på ”golvet” (dvs. som fortfarande har direktkontakt med hård- eller mjukvara och inte kommit upp till mellanchefsnivå – lång lunch och nio hål.) Vad jag kan se är en sådan certifiering i sig är inte värd pappret den är tryckt på.
        Det handlar bara om att lära sig hur proven fungerar.
        MEN. En sådan certifiering PLUS några års erfarenhet är värt bra mycket mer än bara erfarenhet. Den som klarar både verkligheten och den här sortens prov har en tillräckligt rymlig hjärna för det mesta.

        Den enda doktorsgrad som imponerar mig är numera ”medicine”. Övriga är antingen ”kan jobba med siffror eller ord tillräckligt länge” eller ”vet hur spelet fungerar” eller ”har levt i akademisk miljö hela livet”.
        Tråkigt. När jag var liten trodde jag universitet var skillnaden mellan ”folk och folk.” Allt var så tydligt och enkelt. Nu ser jag att man nog kommit längre genom att läsa ”Hur du vinner vänner och inflytande” en eller två gånger, och sedan tillämpa det dagligen.

        Svara
      • Fuskade och använde tärningsslagaren ”Troll”
        https://topps.diku.dk/torbenm/troll.msp
        med formeln
        sum 100#choose{0,0,0,1}
        för att få median 25 och standardavvikelse 3.442

        Då är godkänt (50) en bit över sju sigma. Så det behövs många miljarder studenter för att få en enda godkänd!

        Om de verkligen svarar slumpmässigt, vill säga. Det brukar vara ett ”tramsalternativ” och ett ”uppenbart fel”.
        Däri ligger problemet med att konstruera bra ”multiple guess”-prov. Ger man fyra väldigt lika alternativ, och placerar felaternativen runt det rätta slumpmässigt (över, under, nästan bredvid), så blir det mer rättvisande. Fast då kan man lika gärna ha vanliga ”skrivprov,” bortsett från att det tar längre tid att rätta.

        Svara
        • Jans

           /  03/25/2019

          100 frågor och krav på 50 rätt ger s.a.s. två försök per fråga (2×0,25 = 0,5) och 50 sådana försök…

          Det blir väl 0,5 upphöjt till 50?

          Det blir en löjligt liten sannolikhet att sedan multiplicera med 200 och den är fortfarande löjligt liten. Storleksordningen tio upphöjt till minus 12.

          Svara
          • Jans

             /  03/25/2019

            Känner mig nu osäker på 0,5 men upphöjt till 50 är rätt så att siffran blir liten är rätt säkert.

    • Motkraft

       /  03/25/2019

      Hur förklarar hon i så fall att 4 av 10 faktiskt klarar provet? Tur? Diskriminering? Fusk? Mutor?

      För det kan väl inte handla om att de har den kompetens, eller förmåga till lärande om nu behöver läsa på, som hon saknar?

      Svara
  28. Ivar L

     /  03/25/2019

    Så efter två års tjat om att ryssar Trump samarbetade med ryssar inför valet återstår nu ingenting mer än att börja gnaga på samma ben än gång till med en ny vinkel; otillbörlig påverkan . av rättvisan?

    ”SvD har läst sammandraget av Muellers granskning av Trump. Rapporten friar presidenten i fråga om konspiration med ryssar. Men den varken friar eller fäller honom när det gäller otillbörlig påverkan på rättvisan. Enligt justitieminister Barr finns information som kan vara åtalbar.”

    https://www.svd.se/mueller-om-trump-rapporten-varken-friar-eller-faller

    Svara
    • Melmac

       /  03/25/2019

      Vilket CNNs producent mer eller mindre har erkännt, det var bullshit!

      Svara
    • Leif

       /  03/25/2019

      Nu väntar vi bara på att P1:s Kaliber rycker ut och granskar denna för vårt land så viktiga fråga!
      ”Kaliber kan nu avslöja..”

      Svara
    • Svara
  29. Leif

     /  03/25/2019

    Jag menar: Så jäkla enkelt ska väl Trump inte komma undan?

    Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2019

      Nej, han är ju inte Barack Obama som kunde leda invasionen av Libyen och försätta ett helt land i kaos och samtidigt inkassera Nobels Fredspris.
      ;-D

      Svara
      • Melmac

         /  03/25/2019

        Han var väl dessutom en av få presidenter (den enda?) som bedrev krigföring på främmande makt under samtliga år i vita huset?!

        Svara
  30. MiT

     /  03/25/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2019

      Så nu när det blåser snålt har han massor att berätta som han ägnat de senaste decennierna åt att inte berätta?

      Låter lite som Arnaultaffären där heller ingen hade något att berätta förrän alla plötsligt hade massor att berätta när grupptrycket svängde.

      Hyckleriet når astronomiska höjder.

      Svara
    • weasel

       /  03/25/2019

      Jag har inga som helst minnen av att vare sig jag eller någon i min bekantskapskrets någonsin har glorifierat bad boys och/eller män som misshandlar kvinnor.
      Tvärtom har jag alltid förespråkat hårdare straff för män som misshandlar kvinnor (vilket ju inte brukar vara sådär jättepopulärt hos PK-folket )
      Kan det vara så att Alling gör det relativt vanliga felet att döma andra utifrån sig själv ?

      Svara
      • Johan A

         /  03/25/2019

        Vad jag kan minnas från min egen uppväxt (80- och 90-talen) var att de som glorifierade bad boys utöver dem själva var tjejerna, och då väldigt ofta med tindrande ögon för det var så spännande med sportfånarna (som också självklart var mobbarna i skolan) och de kriminella rebellerna. Sen satt tjejerna hos skolsyster och grät när killarna varit sviniga bara för att nästa dag hänga med dem igen med tindrande ögon.

        Svara
        • Båda könen har stora mentala handikapp när det gäller att hitta en partner som man kan trivas med. Om avkomman bara överlever är den enklaste vägen dit bäst.
          Evolutionen bryr sig inte om huruvida du ”trivs”!

          Män vill ha någon som ser bra ut, oavsett hur bortskämd hon är.
          Kvinnor vill ha någon med hög status, oavsett hur han beter sig hemma när middagsgästerna har gått.
          Båda dessa kriterier kan manipuleras med ett slags påfågeleffekt.

          Resultatet? ”Män är djur” och ”Kvinnor går inte att lita på”.

          Svara
    • Sune

       /  03/25/2019

      Förstår inte varför dessa människor lägger sådan energi på att sparka in öppna dörrar. De tycker likadant som riksdagsmajoriteten, regeringen, de ”anständiga” politiska partierna,
      mainstreammedia, kändiselit, myndighetsaktivister och majoriteten av väljarkåren. Ändå ska de ”stå upp”, ”säga som det är”, ”visa civilkurage” och tro att de är modiga rebeller. Det gäller inte bara misshandel utan varenda j-a PK-fråga som finns.

      Svara
    • Olof

       /  03/26/2019

      Skamligt i Svensk kultur, men det tycks vara allmänt accepterat i svensk Kultur.

      Verkar som kulturbranchen behöver ytterligare sanering.

      Svara
  31. Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2019

      Det är extremt äckligt att tänka på att många av de folkmördarna nu finns i vårt land utan att någon ens gör något mer än lite hemlig Säpo-bevakning i bästa fall.
      Och det handlar ju inte enbart om konkreta IS-terrorister som återvänt utan förmodligen en betydande mängd islamister som kom som påstådda flyktingar från Assadregimen. Där finns det säkerligen en hel drös islamister med mord på såväl yazidier, kristna och på andra sätt otrogna på sitt samvete.

      Man mår fysiskt illa av att tänka sig hur människor på precis samma nivå som andra världskrigets nazister bara får vara ifred här i vårt land.

      Och som grädde på moset öppnar vi amnesti på en ny grupp våldsamma islamister i form av uigurer. Vad fan är det för djävla land vi bor i och hur kan folk fortsätta rösta på en regim som ger fri lejd och pengar åt världens alla islamistmördare?

      Svara
      • Svara
        • Ivar L

           /  03/25/2019

          Samtidigt, hur har DN agerat under alla dessa år?

          De är själva en betydande maktfaktor och inte fan har de haft blåslampa på politikerna att börja motarbeta islamism. Snarare tvärtom, alla som varnat för islamism har utmålats som ”islamofober” eller tigits ihjäl. DN m.fl. är precis lika äckliga som ansvariga politiker (vilket även innefattar alliansen, islamism fanns långt innan IS).

          Måtte vi aldrig glömma detta svek.

          Svara
      • PS.
        Jag håller med, för en gångs skull är jämförelser med Tredje Riket inte överord. Tyvärr har de goda slitit ut begreppen såpass att vi numera bara rycker på axlarna.

        Svara
  32. Om vi stänger gränsen helt och bara jobbar med ”integration” i en generation … så är problemen stora. Annars kan det bli ännu värre.

    ”Forskarna ”förvånades” att socioekonomiska faktorer inte var en förklaring. Det fanns inga skäl att överaskas. Igår gick Princetons Alan Krueger tragiskt bort, han förklarade redan detta 2007 i sin hyllade bok “What Makes a Terrorist”. Svenska kriminologers tjat om socioekonomiska faktorer beror på att de fastnat i en isolerad ideologisk bubbla och är okunniga om modern forskning.”

    Vidare:
    ”Tino Sanandaji Ännu en ”överaskning”: Ökning av radikalism i generation två gäller i deras genomgång av forskning bara muslimer, det sker inte bland icke-muslimer.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1pkyo/muslimer-fodda-i-vast-svagare-for-extremism

    Inbyggd offermentalitet där allt är självförsvar + Vänsterns behov och ”stöd” av offer –> Profit!

    Svara
  33. hehe

     /  03/25/2019

    Svara
  34. MiT

     /  03/26/2019

    Svara
    • Motkraft

       /  03/26/2019

      Att detta ska vara så svårt att förstå.

      ”Våld mot kvinnor” har vi alltid haft i Sverige. Vänner och släktingar (utom i ynkligt få fall) står på offrets sida. Dvs offret blir inte utstött.

      ”Hedersvåld” är något annat. Det kommer ur den kultur förövaren kommer ifrån. Vänner och släktingar (utom några få) står på förövarens sida. Dvs offret blir utstött.

      Det förstår väl vem som helst att det är svårare och anmäla när blivit utsatt för hedersvåld där alla runt henne tycker hon inte ska anmäla? Där många runt om henne tycker han inte gjort något fel? Där om anmäler vet att kommer bli utstött? Om anmält får utstå hån och bespottning på gatan? Där tvingas flytta? Där även släktingarna i hemlandet kommer att vända henne ryggen? Där även de som är allra närmast, mamma, pappa och syskon, ser dig som den som gjort fel?

      Förutom traumat av själva våldet, kan någon föreställa sig den ensamheten?

      Svara
      • Motkraft

         /  03/26/2019

        Vänner och släktingar, även hans, … ska det stå.

        Svara
    • https://nyheteridag.se/s-nobbar-kartlaggning-av-hedersfortryck-i-umea-du-ar-islamofob/

      PS. Heder åt den här damen – som självklart har lång egen erfarenhet.

      Svara
  35. x

     /  03/26/2019

    Intressant artikel.

    Svara
    • Såg några siffror för Schweiz och Japan, båda med samma ”kostnadsnivå” relativt BNP (alltså inte som i ”hemska USA”):
      Schweiz: tre gånger fler patientbesök per läkare
      Japan: sju gånger!

      Svara
  36. x

     /  03/26/2019

    Undra vad motsvarande siffra är här?

    Svara
  37. robbe

     /  03/26/2019

    Svara
    • advokaten

       /  03/26/2019

      @robbe
      Hur gör du för att få din logga se ut som en svastika?
      Är det lagligt?
      Min ser nästan ut som en sådan, bara nästan.

      Svara
      • MiT

         /  03/26/2019

        Det är gravatar, man får den man får och kan inte styra det själv. Men vad det gäller just den så förstår jag att du undrade 😛

        Svara
    • ”Nu kommer många att skylla på lastbilen som körde tvärs igenom husen. Men det är grusets fel! Om gruset legat lite mer åt sidan hade lastbilen missat huset! Tänk på det när du krattar din trädgårdsgång vid motorvägen!”

      Svara
  38. Tanken på att kvinnor väljer män med muskler och styrka och att män väljer kvinnor som har former och förmåga att lagra fett på rumpan och är mer feminina, vilket skulle kunna förbättra sannolikhet till avkomma, har förmodligen aldrig slagit feministerna in, men jag bjuder på den teorin inför nästa genus-sammanträde.

    Svara
  1. Gott nytt år! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: