Segregationen i förorterna har orsakats av äldre medelålders vita män!

Att förorterna är segregerade och otrygga med öppen droghandel, kriminalitet osv är ju känt. En sådan plats är Fittja.

Men det ska man råda bot på med hjälp av experter!

Sedan i höstas har tjejerna haft flera labbtillfällen och workshops. De har bland annat fått lära sig om feministisk stadsplanering och om olika verktyg som används för stadsutveckling.

Till sin hjälp har de haft experter inom bland annat stadsplanering och arkitektur.

– Vi tittade även på vilka som var priviligierade på platsen vilket visade sig vara de som är längst ifrån flickorna själva, det vill säga äldre män och andra vuxna som bara har ärenden att göra på platsen, säger projektledaren Elin Andersdotter Fabre.

Experterna säger att en rejäl marxanalys och intersektionalitet har identifierat vad som egentligen är felet, det vill säga att alla problem alltid beror på svenska äldre medelålders vita heterosexuella köttätande män. Och att lösningen är feministisk stadsplanering.

Antar att det är samma forskning och analys som också visar att medelålders och äldre är samma sak. Och med det så kan man också med lätthet inse att forskningen, om den ens finns, kommer från genusfältet. Och inte nog med att de äldre medelålders vita männen orsakat segregationen, de orsakar också ekologisk ohållbarhet, Förstås. Vad nu ekologisk hållbarhet har med segregation att göra.

Så, det är alltså ”äldre medelålders vita mäns” fel att det finns segregation i t ex Fittja? Vem lyssnar på clowner som påstår såna saker? Hade problemet som experterna analyserat med en marx- och intersektionalitetsanalys varit nageltrång hade samma personer med uppspärrade ögon sagt att ”forskning visar att det är äldre medelålders vita män” som orsakar det. Kolerautbrott pga att rent vatten saknas i Tjotahejti efter en jordbävning? Äldre medelålders vita mäns fel förstås! Och så är jordbävningar inte ekologiskt hållbara! Missväxt söder om Sahara? Svenska medelålders vita sakers (män var ju inte ens människor enligt Romson) fel enligt Miljöpartiet.

Så nu vet ni det, segregationen i förorterna har orsakats av äldre vita medelålders män. Och att det inte är ekologiskt hållbart.

Håller ju på att gå igenom lite gammalt som ligger och skräpar på datorn, missa inte om ni vill fräscha upp minnet med hur det såg ut för bara några få år sedan! Senaste inlägget hittar ni här.

#MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

154 kommentarer

  1. MiT

     /  04/10/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156385692878251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
    • Jag måste erkänna mig okunnig och fråga, efter alla dessa år:
      ”Mäster Gee” gissar jag är Greider.
      Vem är ”Dubbeltänk?”

      Svara
      • Grodan Boll

         /  04/12/2019

        Det kan också vara Gurra G från Just D som står för Jens kulturyttringar. En kille som tagit Kampen på lite för stort allvar.

        Svara
      • MiT

         /  04/12/2019

        En god gissning kan vara Anders Lindberg?

        Svara
  2. weasel

     /  04/10/2019

    Tja, enligt Ratsit bor den privilegierade vita kvinnan Elin Andersdotter Fabre i en villa värd ca 13 miljoner i det etniskt homogena Drottningholm.
    Mitt förslag är att alla människor som likt Andersdotter vill ha massinvandring och integration omedelbart ser till att flytta till invandrartäta områden som exempelvis Rinkeby.
    Först när vita svenskar börjar flytta till invandrartäta områden kan ”segregationen” brytas.

    Så antingen kan dom flytta – eller också kan dom sluta låtsas som om dom vill ”bryta segregationen”.
    Det är dom som vill ha massinvandring och det är dom som vill ha integration, så det är även dom som får se till att integrera sig genom inflyttande till invandrartäta områden.
    Jag har inga som helst planer på det – för jag är ointresserad av både massinvandring och integration.

    Svara
    • Ivar L

       /  04/11/2019

      ”Mitt förslag är att alla människor som likt Andersdotter vill ha massinvandring och integration omedelbart ser till att flytta till invandrartäta områden som exempelvis Rinkeby.”

      Ja, det är ta mig tusan det minsta man kan begära. Hon får ju till och med råd med två tre lägenheter så hon kan hyra ut billigt till immigranter eller eu-tiggare.

      Svara
    • Neuding: Lätt att spela högt utan egen häst i loppet
      https://www.dagenssamhalle.se/kronika/latt-att-spela-hogt-utan-egen-hast-i-loppet-27057
      ”I retoriken är det ständigt på väg att vända uppåt i svenska utanförskapsområden. Det brukar heta något i stil med att det visserligen inte är bra nu, men vänta tills vi sjösätter lyftet, programmet, lotsarna och coacherna. På lång sikt, åtminstone, kommer vi inte att kunna skilja Vivalla från Williamsburg.
      […]
      Samtidigt vet jag inte någon som säger så och som också utnyttjat detta kunskapsövertag gentemot oss som är övertygade att utvecklingen är på väg i fel riktning. Varför inte investera i ett hem i Seved eller Biskopsgården nu när köpläget är så fördelaktigt, för att ta ut vinsten och få det perfekta läget på lång sikt?
      […]
      Jag känner inte till en enda politiker eller opinionsbildare som har investerat på det sättet.”

      Svara
      • Weasel

         /  04/11/2019

        ”Jag känner inte till en enda politiker eller opinionsbildare som har investerat på det sättet.”

        Precis.
        Det är helt obegripligt.
        Det hela är någonting så ovanligt som en win-win-win-situation.
        Inte nog med att man får 3-4 gånger mer kvadratmeter för pengarna samt ett boende i ett mångkulturellt område istället för i ett tråkigt etniskt homogent område.
        Man hjälper även till med att bryta segregationen.

        Dessutom kommer ju priserna i de utsatta områdena skjuta i höjden när integrationsprojekten väl lyckas, så då rör det sig om en winwinwinwin-situation.
        Den enda förklaringen till att Löfven ,Reinfeldt & alla de andra inte har någon lust att bosätta sig i de områdena som deras fantastiska invandringspolitik har skapat måste vara att dom föredrar ett dyrare boende i ett sämre område framför ett billigare boende i ett bättre och mer mångkulturellt område.

        Alternativt att dom är hycklande avskum som vill rasiststämpla människor som inte vill bo i de områdena som dom själva inte vill bo i….

        Svara
  3. hllviken

     /  04/10/2019

    Svara
  4. Ofrivillig svenska

     /  04/10/2019

    Nog för att det är lite lågt att kommentera folks utseende (och valet av bilder är ju selektivt i flera bemärkelser) men jag börjar faktiskt undra om det är något som tillsatts i vatten- / kaffeautomaten som orsakar denna galet stirrande blick som vi ser hos nästan samtliga offentliga makthavare, ffa när det gäller kvinnliga dito, på varenda bild / filmklipp. Det är inte möjligt att det bara skulle bero på slumpen att de alltid uppvisar dessa extremt uppspärrade ögon – de flesta om inte alla av dem har ju sk media-tränare så åtminstone de borde ju reagera och korrigera ”träningen” när de ser skräckresultatet i bild gång efter annan.

    Svara
    • hllviken

       /  04/10/2019

      Svara
    • MiT

       /  04/10/2019

      Tro mig, jag försökte vara lite snäll ändå när jag valde bilder, det här var den första som blev när jag tryckte på paus för att ta ett klipp…

      Svara
      • Ofrivillig svenska

         /  04/11/2019

        Hej MiT, ja uttryckte mig otydligt, avsåg inte enbart bilder här på bloggen utan var som helst man ser dem; när man zappar på tv:n, bläddrar i lokalblaskan, överallt…Höll på att sätta morgonteet i halsen när ytterligare skräckframkallande bilder på folk av båda könen lagts upp av kommentatorer 🙀😂 Tack för en bra blogg & tack alla kul kommentatorer !

        Svara
    • hllviken

       /  04/10/2019

      Svara
    • hllviken

       /  04/10/2019

      Svara
    • hllviken

       /  04/10/2019

      Svara
    • Senior

       /  04/11/2019

      ”Blicken- Blicken är flackande stirrig. Psykopaten stirrar på sin omgivning utan att själv vara medveten om det”

      http://psykopat.brottsoffer.com/kannetecken-pa-en-psykopat/

      Svara
      • Ourgon

         /  04/11/2019

        Länkade sidan påstår att ”…Det finns ingen forskning kring kvinnliga psykopater. Men kanske är kvinnlig psykopati lika vanlig som manlig, men det finns inga vetenskapliga belägg.

        Denna sidan är uppbyggd av enbart kvinnors berättelser, därför har vi valt att det är skrivet i ”han” form. ”

        Inga kvinnliga psykopater alltså…?

        https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-social-thinker/201811/how-spot-female-psychopath

        ”The truth is, we don’t hear a lot about female psychopaths. They are rarely depicted in fiction—the only notable exceptions I can think of are Glenn Close’s character in Fatal Attraction, Annie Wilkes in Misery, and Amy Dunne in Gone Girl. And they are rarely studied in the scientific literature. But that doesn’t mean that female psychopaths don’t exist.

        In fact, the few studies that have been conducted tell us that an estimated 17% of incarcerated women fit the criteria of a psychopath (compared to 30% of incarcerated men). But what about outside the prison system? What are the odds that right now, you have a female psychopath lurking in your life?

        In truth, the odds are fairly good.”

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3379858/

        ”Clinicians should be aware that the behavioral expression of the disorder might differ between women and men. Female sufferers more often seem to show emotional instability, verbal violence, and manipulation of social networks, and, to a lesser degree than male psychopaths, criminal behavior and instrumental violence.”

        Aha, så de finns även om svenska brottsoffersidan föredrar att påstå att det är bara män som gör sådant. Sista raden är intressant, ”emotional instability, verbal violence, and manipulation of social networks” låter som det passar en väldig stor skara (politisk aktiva) kvinnor på nätet.

        Svara
        • Rikard

           /  04/11/2019

          Hej.

          Dagens dos av petimäterpetig besserwisser-beteende kommer här:

          Glenn Close karaktär är psykotisk, inte psykopat. Stor skillnad, även om psykopat kan ha psykotiska episoder eller skov, så medför inte en psykos att någon är eller blir psykopat – det vanligaste vid psykoser är suicidförsök eller självskadebeteenden.

          Inte riktat mot dig, men jag ser i princip dagligen hur begreppet psykopat dels missförstås (glömmer aldrig när Aftonbladet körde en artikel om hur man identifierar en psykopat med ca ett dussin ja/nej-frågor – hade det varit så enkelt…) och dels missbrukas.

          Utan klinisk utredning, av åtminstone två av varandra oberoende psykiater, är det stört omöjligt att ställa korrekt diagnos på en högfungerande eller åtminstone normalbegåvad psykopat – den vanliga sorten ligger under normal intelligens och har bristande till obefintlig impulskontroll/-moderation, varför de brukar vara stammisar hos BUO/psyk och kriminalvården från för-puberteten.

          Så jag hakar på ditt folkbildande med en egen länk, för nytta och nöje:
          [https://openpsychometrics.org/]

          Viktigt, på riktigt: testerna som länkas till ovan kan på inga villkors vis användas för självdiagnosticering eller som diagnostiskt instrument för någon – endast den som är adekvat och relevant utbildning kan ställa diagnos, och då är tester som dessa ett stöd, inte ett lackmustest. Man kan däremot se det som intressant, och för den som inte själv arbetat i eller med psykiatrin så kan det vara intressant utan att behöva tugga tunga teser i text.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Senior

             /  04/11/2019

            Det var inte riktigt menat att dra igång en tråd om det, var mest ett försök att driva lite med alla dessa stirrande blickar i tråden.

        • Leisha Camden

           /  04/11/2019

          Googla Diane Downs, efter du läst på om henne så kommer du aldrig att tveka på att även kvinnor kan vara psykopater.

          Svara
          • Kronblom

             /  04/11/2019

            Jag antar att det är intagande av substanser i pulver, piller eller vegetabilisk form som kan köpas av gatumånglare i valfri stad. 20-25% av befolkningen gör det.

    • Heh!
      Det är ganska lätt att hitta en stillbild i valfri filmsekvens där vem som helst ser konstig ut.

      Pausa nästan varsomhelst i Jacksons ”Sagan om Ringen” när Aragorn (Viggo) är i bild. Visst verkar han ha rökt på precis innan tagning?

      Svara
    • Fiat Lux

       /  04/11/2019

      Japanerna har koll på det där fenomenet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sanpaku

      Svara
      • Spännande!
        Lärde mig något liknande när jag för länge sedan målade figurer till Warhammer Fantasy Battles och annat: placerar man pupillen tydligt inom vitan ser det ut som om figuren stirrar eller är arg. Vilket ofta är vad som önskas på ett slagfält.

        Svara
  5. Rikard

     /  04/10/2019

    Hej.

    Hahahaha – jag skrattar så istapparna skallrar på taket!

    Det som är dagens Fittja blev byggt tidigt sjuttiotal – var fanns segregationen då?

    [http://botkyrka.statistikportal.se/omradesfakta/]

    Procent utrikes födda, eller där bägge föräldrarna är utrikes födda, totalt för 2017 enligt ovan: 91,9%.

    Snälla Strumpan Sara säger: Hon har bara lite otur när hon tänker, Fabre! Hon menar ju väl!

    Sura Sockan Sune: Hon är fullständigt pantad i roten, åsså ser hon ut på bilden däroppe som att hon laxerat med Nobels uppfinning!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Rikard

       /  04/10/2019

      Hej.

      Jaha där var den ja, heja jag och det teknologiska. (Då kanske den med strumporna kan få vara kvar så kan den andra kastas?) Men då passar det ju bra med ett PS om statistik och en invandrar/socioekonomisk fråga: kriminalitet och fängelsepopulationen. Ett pikant citat från Kriminalvårdens egen statistikdatabas, om hur man räknar och definierar:

      ”En klientegenskap som redovisas i flera tabeller är medborgarskap. Med utländska medborgare avses i Kriminalvårdens statistik medborgare med utländskt medborgarskap. Personer med fler än ett medborgarskap, varav ett är svenskt, räknas som svenska medborgare. I kategorin återfinns dels de i Sverige boende personer med utländskt medborgarskap som avtjänar fängelsestraff här, dels i andra länder boende personer som avtjänar fängelsestraff här. Kategorin utländska medborgare är alltså inte detsamma som invandrare. Kriminalvården har ingen statistik över invandrare som avtjänar fängelsestraff.”

      Den här raden säger verkligen allt:

      ”Kriminalvården har ingen statistik över invandrare som avtjänar fängelsestraff.”

      Nähänä, och varför inte det då?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  6. Väntar sedan flera år på att någon skall säga att, nej det var inte så, de hade bara knäppt ihop västen med gylfen!

    Svara
  7. Rikard

     /  04/10/2019

    Hej.

    Vart tog min kommentar vägen?

    Lade in en länk till en statistiskdatabas där man kan se demografiska data för Fittja.
    91,9% födda i utlandet eller i Sverige av två i utlandet födda föräldrar.

    Alltså ca 8% svenskar.

    När grunden för dagens Fittja byggdes rådde ingen segregation. Befolkningen fyrdubblades nästan mellan 1965 och 1970, när de första höghusen blev klara. Men ingen segregation. Inte dagens problem heller, trots betong och tunnelbana och förort och så vidare.

    [http://botkyrka.statistikportal.se/omradesfakta/]

    Väl ”Fittja” under fliken till vänster. Inte för att resten av Botkyrka ser mycket bättre ut.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • MiT

       /  04/10/2019

      Den måste ha svävat iväg någon annanstans för ligger ingen i spam heller

      EDIT:
      Upptäckte ca en min senare att du hittat den 😛

      Svara
    • Senior

       /  04/11/2019

      Ja, något är det som inte är som det brukar.
      Mina inlägg syns inte förrän jag startat om webbläsaren.
      Jag måste nu dessutom fylla i mina uppgifter varje gång jag lämnar en kommentar, trots att jag accepterat cookies. -Detta både på mobil och dator.

      (Vilket förklarar att min avatar tidvis blir olika då jag slinter lite på mobilen ibland.)

      Svara
    • Flyttade in i ”Ormen Långe” 1964
      Ut, tack och lov,1968.
      Obetydligt med utlänningar, men ändå…
      Firar således 50 år av enorm stegring av livskvaliteten.
      Och av kunskaps inhämtning.
      Fast det är en annan historia.
      Det började väl blåsa skulle Hjalmar Gullberg ha skrivit.

      Svara
  8. MiT

     /  04/10/2019

    Svara
  9. Det är klart att det är Kränkta Vita Mäns fel. Det är ju ALLTID Kränkta Vita Mäns fel! Därför att Patriarkatet. Feministisk forskning visar på det.
    För att bekämpa Patriarkatet behöver vi importera fler unga män ifrån Afghanistan. De där hemska privilegierade vita medelålders heterosexuella äldre kränkta cis-männen som under 100 år gått en lång väg längs en bergochdalbana inom jämställdheten via kvinnlig rösträtt, allmän rösträtt, manlig värnplikt, pappamånader, förbud mot diskriminering på grund av kön och vidare långt förbi jämställdhet och landat totalt kastrerade med Zara Larsson, Kakan Hermansson och Gudrun Schyman och fittmössor- de ska slutligen få sitt Patriarkat blodigt dräpt av kåta unga män uppväxta i en kultur HEEELT utan Patriarkat, där 90 procent av KVINNORNA tycker att en man som inte slår sin fru inte är en riktig man, där kvinnor som blir våldtagna blir stenade och där män som våldtar kan gifta sig med sitt brottsoffer för att slippa straff. Inget Patriarkat där inte. Det nya Sverige!

    Svara
  10. Ivar L

     /  04/11/2019

    Ja, det förklarar saken. Jag har länge undrat hur det kom sig att en immigrations-, integrations- och och multikulturvänlig kändis som Linda Thomsgård trots goda intentioner valde att bo segregerat i innerstan istället för integrerat i Orten. Men självfallet är förklaringen att de vita medelålders köttätande cis-männen är orsaken.
    Skönt när man får saker förklarade så världen blir mer begriplig.

    Svara
  11. Ourgon

     /  04/11/2019

    Svara
  12. Noterar att de intelligenta Karl Marx och Friedrich Engels båda var vita medelålders män… så jag skulle inte vilja påstå med någon automatik att unga ointelligenta kvinnor är ”marxister”.

    Svara
    • Senior

       /  04/11/2019

      Nä, men Marx och Engels tänkte uppenbarligen som kärringar. 😀

      Svara
      • Tja, du kan ju söka bloggen här , eller andra citat på nätet undertecknade med deras namn och ange vad som ev. är kärringcitat! Själv har jag inte funnit något sådant.

        Svara
        • Weasel

           /  04/11/2019

          @ Martin ;
          Var ställer sig Marx i frågan om EU …?

          Svara
          • Han trode att denna globala monopolkapitalism som vi har idag skulle leda till global oligarki, som vi har idag, och därefter till världskommunism.

          • weasel

             /  04/11/2019

            Ok, så han trodde alltså att kapitalismen skulle leda till kommunism…? :/
            Det måste vara enligt din egen personliga tolkning- för Marx skriver nämligen inte ett enda ord om EU.

            ( Frågan ”Var ställer sig Marx i frågan om EU?” ställdes i ett ärligt (men förvisso hopplöst ) försök att få dig att inse att Marx är ungefär lika aktuell och relevant i dagens politiska sammanhang som …eeh…Napoleon… )

        • Rikard

           /  04/11/2019

          Hej.

          Inte så svårt.

          Väl du först ger en klar definition av vad avser med ‘kärringcitat’.

          Engels framförallt skrev en hel del om familjens historia (det mesta fel, men i alla fall). Där finns guldkorn om prostitution, hur gossekärleken förödde Atens demokrati, med mera. Är det sådant du tänker på? Eller är det Marx uttalanden om att produktion av varor som förenklar liver gör människor överflödiga? Eller Engels kommentarer om Malthus och utopisterna, där han uttrycker stöd för Malthus?

          Jag kan nog gräva fram ett och annat om jag måste men först måste vi få se en stringent och logiskt uppbyggd definition av ‘kärringcitat’, då det inte är en vedertagen term i politisk teori.

          Vad nu lösryckta citat alls skall bevisa.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Tja, någon form av evidens bör man ju rimligen ha för en åsikt, annars bör man ju rimligen ändra åsikten man har. Tills vidare har du inte övertygat mig om att Marx eller Engels var kärringar. De har ju ingenting med den s.k. ”kulturmarxismen” eller bättre ”normkritiken” att göra.

          • Rikard

             /  04/12/2019

            Hej.

            Visst ska man ha evidens, något du i regel saknar för alla dina påståenden ,du känner evidensen i dess frånvaro kan man säga.

            Nu var dock frågan från dig om man kunde påvisa ‘kärringcitat’ (din term) från Marx eller Engels, och du fick därför i uppgift att definiera termen, vilket du inte har gjort. Jag tolkar det som att du vet att du gjort bort dig och vet att du har fel.

            @Weasel: Napoleon är i högsta grad relevant om man studerar politisk och militär historia. Så även Marx och Engels: de är relevanta av samma skäl som man när man lär sig vetenskapsteori tittar på hur man gjorde förr – vi måste veta vilka misstag och felslut, samt hur man lyckades tänka förbi dem för att kunna upptäcka våra egna dylika. Så som en del av historien är gubbarna relevanta – den ideologi (Martins älskade kommunism med över 100 000 000 människors liv på sitt samvete) som skapades utifrån dem är däremot bara relevant som varnande exempel.

            @Martin: du kan alltså inte förklara eller definiera ett ord du använder.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • weasel

             /  04/12/2019

            @Rikard ;

            Ja, som en del av historien är de historiska gubbarna absolut relevanta.
            Det jag vänder mig emot är de som viftar med en 100 år gammal ideologisk skrift och tror att den innehåller lösningen på dagens problem.

            Jag har läst både Mein Kampf och Det kommunistiska manifestet och inte i någon av dom står det ett enda ord om EU-migranter…

          • Rikard

             /  04/12/2019

            Hej.

            @Weasel:

            Vi är eniga! Bara att stänga av internet för alltid – två personer är överens.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  13. x

     /  04/11/2019

    Svara
    • Senior

       /  04/11/2019

      Modifierar den lite.

      ”Folket i Malmö vill införa tiggarrutor utanför centrala Malmö. Endast på dessa avlägsna områden ska vara tillåtet att tigga.”

      Svara
      • Ivar L

         /  04/11/2019

        Tiggarna och immigranter kommer hur som helst både röka var de vill och tigga som tidigare. Ingen vågar ju säga till en tiggare eller immigrant, då blir man dömd för rasism. Polisen lär ju inte bry sig, såvida det inte är vita män som röker på fel ställe.

        Svara
        • Senior

           /  04/11/2019

          Ungefär så…..
          Lagar och regler är ju idag bara till för de som frivilligt väljer att följa dem.
          -Såvida det inte är brott mot staten eller åsiktsbrott hets mot folkgrupp.

          Svara
        • Senior

           /  04/11/2019

          …Det verkar vara viktigare att folk följer värdegrunden än att de följer lagen.

          Svara
  14. Grodan Boll

     /  04/11/2019

    Experterna verkar mestadels vara en lång lista av grånande vita KTH-rävar.
    Även på listan: en (1) kvinna med kulturgeografi och genus som specialinriktning.

    Jag får väl kolla på inslaget för att se om mina fördomar är riktiga om vilka av listans experter som haft mer eller mindre inflytande över tjejernas projekt.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  04/11/2019

      Hmm. Man undrar ju lite mått om någon av experterna varit med alls förstås.
      https://tessin.com/sv/blogg/fastighetsprofilen-elin-andersdotter-fabre/

      Men när man söker efter svensk forskning som handlar om feministisk stadsplanering och framförallt hittar exempel som bygger på att skapa en lekplats nära ett café, då blir jag närmast provocerad. Det är inte feministisk stadsplanering. Är det på den nivån forskningsläget är i Sverige, då finns det väldigt mycket mer att hämta internationellt inom det här området. Vi på Global Utmaning tror snarare att handlar om att man måste inkludera den del av befolkningen som inte har varit inkluderat tidigare när vi planerar våra städer, att det har med demokrati att göra. När vi pratar inkludering menar vi allas verkliga behov, det vill säga även männens verkliga behov. Vad vi försöker göra är att avväpna feministisk stadsplanering. Vi menar istället att vi ska ha rättvisa städer som är jämlika och jämställda för alla.

      Vad är feministiskt stadsplanering då?

      Våra städer i västvärlden har mångt och mycket planerats och byggts från en vit medelklassmans perspektiv

      No shit Sherlock. Gissa vilket perspektiv och vilken färg skådespelarna i en Gambisk sit-com är.

      och hans bil.

      Säkert en SUV också!

      Elin menar att många av de utmaningar vi nu ser i städerna är kopplade till det.
      – Vår utgångspunkt är att man har glömt över halva befolkningen. Och när man har fokuserat på den manliga halvan har inte resultatet blivit hållbart eller rätt. Vi ser idag att segregationen ökar och att tryggheten minskar, så vad händer om vi gör tvärtom?

      Ahaa. Mindre onda män och mer goda kvinnor som får bestämma. Utopin är nära. Kvinnorna i Sverige har ju de senaste åren visat precis hur kapabla de är att planera en förbättring av sin egen trygghet och säkerhet i det urbana nattmörkret. #AvskaffaKvinnligRösträtt

      Har du några konkreta exempel?
      – Genom vårt initiativ #UrbanGirlsMovement har vi tagit fram ett tiotal riktlinjer, utifrån unga tjejers behov men som vi menar fungerar för alla.

      Såpass. Ett kön som norm för båda och allmängiltligt. Tydligen en bra grej.

      Bland annat har vi tittat på den mänskliga skalan. Vi måste känna igen oss i staden, inte ha de här överväldigande proportionerna som dagens moderna städer har. (…) Som exempelvis det här med sittplatser i det offentliga rummet. Tjejer och kvinnor, oavsett ålder, tenderar att inte uppehålla sig på platser om de inte kan hitta en sittplats. Det handlar mycket om social integration. Vi ser att killar kan stå och hänga i gathörn medan tjejerna vill ha sittgrupper eller trappsteg att sitta på. Så det är viktigt att se till att sådant som skapar förutsättning för att få ut fler kvinnor i det offentliga rummet byggs.

      För ett gäng killar som behöver hänga någonstans nattetid skulle aldrig pröva en trappa eller ett par bänkar.

      Finns det någon stad som du tycker redan idag arbetar på ett bra sätt mot en mer jämlik stad?
      – Jag tycker Paris är ett jätteintressant exempel

      Inga pojkar på bänkar och trappor där inte. Och framför allt inte lika färgade och från samma regioner som de i Fittja. 100% ren jävla utopi där och inget annat.

      Elin arbetar idag mestadels från Paris

      Vilken slump.

      Vad kan de som arbetar med fastighetsinvestering, utveckling och förvaltning bidra med?
      (…) jag tror att det krävs stor lyhördhet, intresse och en lokal anknytning

      …strax följt av…

      Särskilt små aktörer som känner sig vilsna och kanske tycker att politiken inte är tillräckligt tydlig eller inte håller med om den riktning den tar inom exempelvis en kommun eller nationellt. Då kan man gå till ramverken och se vad världens ledare gemensamt fastslagit är den riktning vi borde gå mot.

      1. Bryta mot kommunala och nationella riktningar, som förstås inte alls är stenhårt reglerade
      2. Den lokala anknytningen bara en global ledare kan ge.

      Josåatteh…

      MiT i prick som vanligt. Du vet verkligen hur man hittar dem.

      Svara
      • Paris?

        Ett av de få minnen jag har av besöket där (för trettio år sedan) är när jag väntade på någon utanför en restaurang eller affär. Satte mig på gångvägens kant. Inom trettio sekunder kom någon dörrvakt fram och bad mig – vänligt men bestämt – att inte sitta där. Idag skulle jag gissa att alla ytor är täckta med ”sitt inte här-taggar.”

        ”Anti-sitt-teknologi” är standard i alla större städer (dvs större än några miljoner). Man behöver också anti-duv, anti-klättring och anti-liggplats om man vill hålla diverse ”element” borta.

        Stora städer kan inte vara välkomnande, snälla och generösa. (Inte länder heller, som Sverige förhoppningsvis snart kommer att förstå.)

        Svara
  15. MiT

     /  04/11/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2277307622363816/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAXYoRf63ixzgCCRRGzcX8_9a4A_PMO0RjMJ_16oICjCiJPNGdbgfb7Zexr4SqmtAa-BaGwj6NHgNzWngAR8pZ7m61t_ngvlhme_SGg8V1rzSUvB7HyI7A6r_KAWhCOVrXLVY3O8uo0ELGXNcqgEQx-FbfOpyi0EJndXt51vBaII_tV9k_hjhn6UF4uWgR1ngOCh4Vm-BVvjsfV4imYjiinfe_4VeHJfzjTB106-9QmHptk1QV0-rNjzGL1x8FMk0J7mE1Iea_mT0LDNHAUzSDyvJMPo0DsxNPRS32FfFVpvpDC6o1J733xL418jrLLf50od9hwms8EqIVRBcM2-hd-HTZMRfmTG1LrvHpKu-taKZG_pmIJA9M&__tn__=-R*

    Svara
  16. Melmac

     /  04/11/2019

    Vad tror ni? Sabuni som ledare för L?

    Om man gör som man gör i S, skickar blivande partiledare till hjärntvätt/utbildning i 2 veckor så att de sen blir lika slätstrukna som alla andra politiker, då kommer det inte att funka.

    Om hon kan få vara den hon är och om hon fortsätter att våga säga saker som hon tycker så kan det bli en högersväng för L

    Alternativet är riks-olyckan Ullenhag! *kaskadkräkning*

    Svara
    • Kronblom

       /  04/11/2019

      Ser hellre att L försvinner än att de får en vettigare ledare.

      Svara
      • Weasel

         /  04/11/2019

        @ Kronblom ;

        Med tanke på att ca 100 % av L’s väljare inte är vettiga…tror du inte att en vettig L-ledare kan resultera i att partiet försvinner…? 🙂

        Svara
        • Kronblom

           /  04/11/2019

          Tänkte inte på det 🙂 Fast det finns inget idiotsäkert för idioter är så påhittiga.

          Svara
          • Weasel

             /  04/11/2019

            Du har onekligen en poäng i att det är aningen svårt att förutse hur de idioterna som röstar L resonerar… 🙄

    • Satt just och läste om Ullenhags skrift om invandringsmyter …
      https://web.archive.org/web/20130705163043/http://www.regeringen.se:80/sb/d/17468
      ”I dag är cirka 15 procent av Sveriges befolkning födda i ett annat land. Statistiska centralbyrån beräknar att andelen utrikes födda kommer att öka något de närmaste åren för att sedan stabiliseras på en nivå kring 18 procent. ”

      I slutet av 2018 var det 19.1% (1955569 av 10230185)

      (https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik–riket/befolkningsstatistik-i-sammandrag/)

      Svara
      • Weasel

         /  04/11/2019

        Det är verkligen för jävligt att dom där SCB sprider en massa rasistiska myter 🙁

        Svara
      • ”Av barn födda med två föräldrar i samma land svarar den muslimska befolkningsökningen för 80% av den totala.”

        ”Med nuvarande förändringstakt kommer halva befolkningen bestå av nyligen invandrade inom tjugo år. Det är SCB-statistik och ren matematik, som jag redan konstaterat i ett tidigare inlägg. Men vi har goda skäl att tro att det kan gå snabbare. ”

        ”På tre generationer har Eva 8 ättlingar. Muhammed 625 på samma tid.”

        ”Fr o m nu kommer invandringsfödslarna att registreras som helsvenskar”

        Svara
        • Ivar L

           /  04/11/2019

          Som en del konstaterade innan valet, om inte SD fick inflytande på allvar denna mandatperiod så gick tåget och det har nu skett. Det svenska majoritetssamhället kommer erodera bort. Sverige kommer att bli ett mycket underligt land som inte liknar något annat. En era är slut och svenskar kommer att bli ett slags exilfolk, till och med i sitt eget hemland.

          Svara
          • Det bästa – för de kanske tre-fyra miljoner som är ”Svenskar” – vore nog en splittring.
            Storstadsregionerna kan lämnas åt sitt öde – det enda som är intressant är ”Håll Gränsen!”.
            Sedan kan Nya Götaland bli till mellan höglandet och Skaraborg. Och så vidare.

      • Motkraft

         /  04/13/2019

        Varför skulle andelen stabiliseras på 18%? Är det slut på fattigdom och krig? Slut på drömmar om ett bättre liv i Europa och speciellt Sverige? Eller har människosmugglarna tröttnat eller fått så mycket pengar att de inte behöver jobba längre?

        Eller kommer massinvandringen till Sverige upphöra för att S ska se till att Sverige går ur EU, stänger gränserna, skickar hem de direkt som kommer från länder som inte är i krig, gör obligatorisk ålderstest av ensamkommande, gör snabba utredningar och effektivt skickar ut de som inte har flyktingstatus, hjälper i närområdet istället för här och en massa andra begränsningar?

        Vågen av människor som söker sig hit kommer inte att avta för att du Ullenhag säger att det ska bli så. HIttepå är inte ett belägg för att det blir så.

        Svara
  17. MiT

     /  04/11/2019

    *https://www.facebook.com/srekot/videos/374137683182616/?__xts__%5B0%5D=68.ARBh4SlMialehVv0hfil_Xw0HiogLS7xrb8ErpViWgGobN21XrTZEK8Fc1bSCMYB3XXEm7eZ0bVVCSt3ZVaO1Jsu43PVjJLHaiIxZYLq8q9s_N8Hk92CrBk44xzEMzJzsSeQ43iOc1WA1RImwnHcgHSOb7Oucu5RcHIHkw5GHo0zgcapmB6IgVajWAbLkOKvq2kNhmrYLeyIhYLZGfg5fQqHcCb_bYZFzU6fClb-lOo6TZve78hTUkE0Hk9Geqi85T2g8N-QJIwT743lKYHhoKTJ5ZRjUgLhUM9E_mQR65iVDY03tZyiQDifnighuEQW1CpKtJi73C_oCyRotKJxQ7Wujr26wMCAwNzthIafPy1-FDs_vz41vpRjBgY_D9DZoVY&__tn__=-R*

    Svara
    • x

       /  04/11/2019

      Säga vad man vill om Dogge men på något sätt respekterar jag honom trots att jag inte sympatiserar med hans kommunistiska åsikter.

      Svara
  18. MiT

     /  04/11/2019

    Svara
  19. MiT

     /  04/11/2019

    Ser att bidragsmjölkarna Make Equal är med på ett hörn också

    Svara
  20. x

     /  04/11/2019

    Läs tråden, bra kommentarer!

    Svara
  21. MiT

     /  04/11/2019

    Svara
  22. Gorby

     /  04/11/2019

    Svara
  23. MiT

     /  04/11/2019

    Svara
    • Behöver en version med sista halvan av den här, från Spike Milligan:

      Svara
    • weasel

       /  04/12/2019

      Det är faktiskt ganska så bisarrt att Linda Snecker (V) förutsätter att alla ensamkommande män från Afghanistan är våldtäktsmän 😮

      För det är det som hon säger.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/12/2019

        Nja, alla män är våldtäktsmän så det eliminerar skillnaden mellan våldtäktsmän och alla vi andra. Även den etniska slagsidan suddas ut med detta. Vilket naturligtvis inte är en slump.

        Svara
        • weasel

           /  04/12/2019

          Jovisst.
          Men Snecker säger att hon förutsätter att alla män är våldtäktsmän.
          Och i gruppen ”alla män” ingår bland annat ”muslimska män” och ”ensamkommande män från Afghanistan” .
          Och det är faktiskt på ett sätt aningen märkligt att en så pass PK-fierad person som Snecker säger rent ut att hon betraktar alla muslimska och afghanska män som våldtäktsmän.
          ( Att hon sedan även betraktar alla svenska män som våldtäktsmän ändrar ju inte det faktumet att hon betraktar alla muslimska/afghanska män som våldtäktsmän )

          Så som jag ser det verkar hon resonera ungefär enligt det gamla skämtuttrycket ”Jag är inte rasist – jag hatar alla människor ” .
          Även om det i hennes fall enbart handlar om ”män” och inte ”människor” .

          Svara
    • G

       /  04/12/2019

      http://www.friatider.se/linda-snecker-v-vi-f-ruts-tter-att-alla-m-n-r-v-ldt-ktsm-n
      ”Sverigedemokraterna har uppmärksammat uttalandet på Facebook, och i kommentarsfältet är användare chockade. De tror inte det är sant.

      – Linda Westerlund Snecker ”förutsätter att alla män är våldtäktsmän” och säger att alla män måste ta sitt ansvar. Det är en rökridå för att skyla över de verkliga orsakerna till sexualbrottsepidemin, säger Sverigedemokraternas Katja Nyberg, ledamot i justitieutskottet, polis och utredare vid Nationella operativa avdelningen (NOA), i ett uttalande på Sverigedemokraternas Facebooksida.

      – Vänsterpartiet påstår att de står upp för kvinnors lika värde. Men varför då envisas med att försöka dölja de främsta orsakerna till dagens problematik med hot och våld mot kvinnor? De förnekar desperat konsekvenserna av sin egen massinvandringspolitik och pekar istället ut alla män, bara för att dölja fakta om våldtäkterna, fortsätter SD-politikern.”

      facebook.com/sverigedemokraterna/videos/2159236477522337/

      Svara
  24. MiT

     /  04/11/2019

    Svara
  25. x

     /  04/12/2019

    Menskonsten har fått en konkurrent:
    https://twitter.com/Menethas/status/1116007241264529408

    Svara
  26. x

     /  04/12/2019

    Svara
  27. x

     /  04/12/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  04/12/2019

      Jag får ångest av att se Reinfeldt. Jag vet rationellat att allt inte är hans fel, men en hel del är hans fel och han var en slags portalfigur för den förändring som slutligen kommer krossa det svenska välfärdsbygget. Löfvén är mest en hantlangare som byggde vidare på vansinnet Reinfeld, denne självgode och obehagliga människa, startade.

      Svara
  28. MiT

     /  04/12/2019

    *https://www.facebook.com/samnytt/videos/1080645095470583/?__xts__%5B0%5D=68.ARCSZb03mNnqyXuhVSZFAdRppT9o92rquKvSIpo6MOYBU9HOupOvd1ugEXa_eBPXyLmWEXR4xONcVm3yO30FjyO-zLugoNlN22SieaQGe36rhQzRTrvNin-i9AjTDPb2i5l-i2SXY2P4-KVydr_5Uh7h2axiqu7RCq3wfUuRUUa2fqGAa1JPuM7_-O6-mLo25nHuWeoV9jznrGGptak1rF_FX79in1gxO-3Fg-9XuTxnCuCiiJkxZpcOkQItDF1XmQOAkMeKYBzN_zJE6hD8IAmdq5zYt8CdLe-BKysNvR_0D1_VMkWC44NrIKWfisJiUwHQBu4g4mVoyag6kWTHsbO859hsBA8iBrbA6F44crS7VCnIDmYlTHw2An_5zH63KrmSMy4&__tn__=-R*

    Svara
  29. G

     /  04/12/2019

    https://twitter.com/Flipzon/status/1116233588159258626

    Svara
    • G

       /  04/12/2019

      ”Rose-Marie Fältskog, toppkandidat för Vänsterpartiet i Flen, arbetar som kommunikationsstrateg på Flens kommun.”

      Svara
      • G

         /  04/12/2019

        Hon var alltså V.s toppkandidat inför valet…

        ”Vänsterpartiets toppkandidat inför valet i Flen: ”Vi kommer att kämpa för alla”

        Rose-Marie Fältskog, som är uppvuxen i Nyköping men har bott i Flen sedan hon var 19 år, började engagera sig i politik redan i tonåren.

        – Men jag tog ett uppehåll fram till att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Jag ser att det är parti som jag inte vill ska vara där, och då måste det finnas demokratiska motkrafter.

        Själv definierar hon sig själv som övertygad socialist och feminist.”
        https://www.ekuriren.se/nyheter/flen/vansterpartiets-toppkandidat-infor-valet-i-flen-vi-kommer-att-kampa-for-alla-sm4502127.aspx

        Men jag ser att hon efter hatattacken på Lamotte, Janouch, Bali efter terrorn i N.Z. faktiskt (kors i taket, en konsekvens för en gångs skull) lämnade kommunfullmäktige.
        https://web.archive.org/web/20190404155521/https://www.ekuriren.se/flen/rose-marie-faltskog-v-lamnar-kommunfullmaktige/
        (betalvägg)

        Svara
      • G

         /  04/12/2019

        ”2018-01-11

        Rose-Marie Fältskog hyllas för sina svar på slöjbildsattacken

        ”Vilken fantastisk kommunikatör, tur för Flens kommun”, ”Du är så grymt bra” och ”Beundrar tålamodet, stiligt jobbat”. Så låter tre av de många hyllningar kommunens kommunikationsstrateg Rose-Marie Fältskog fått motta.

        Flens kommuns jobbannons på Facebook med en kvinna i slöja ledde till hatiska och ibland rasistiska kommentarer och senare även till att kommunens hemsida utsattes för en överbelastningsattack som gjorde att den inte gick att nå.

        Kommunikationsstrategen Rose-Marie Fältskog var den som ihärdigt och med ett språkbruk som många uppfattade som väldigt sakligt och fyndigt, svarade på inläggskommentarerna som strömmade in. För detta har hon hyllats i sociala medier, uppmärksammats på bland andra webbsidan ”Inte rasist men…” som ger henne 10 av 10 poäng, samt omskrivits i flera stora media.

        – Jag försöker hålla fötterna på jorden. Jag anser att jag har skött mitt jobb utifrån den värdegrund vi arbetar ifrån här i Flens kommun och de rutiner vi har för att besvara frågor och synpunkter i sociala media.

        Har du råd till andra kommunikatörer som hamnar i liknande sits?

        – Var saklig. Håll dig lugn. Försök svara på ett avväpnande sätt och eventuellt med lite glimt i ögat, känn av när det kan vara aktuellt. Studera hur kommentarsfält kan fungera när något som kan uppfattas som provocerande för vissa publicerats och hur det kan eskalera. Var beredd på i stort sett allt.”
        https://www.ekuriren.se/nyheter/flen/rose-marie-faltskog-hyllas-for-sina-svar-pa-slojbildsattacken-sm4506993.aspx

        ”Glimten i ögat”…
        https://twitter.com/Flipzon/status/1105948114152837120

        https://twitter.com/Flipzon/status/1106553254350151680

        Aviva: ”Miljöpartist, ledamot i landstingsfullmäktige och KUN. Kontot är mitt privata, så jag kommenterar allt från Eurovision till Donald Trump.”

        Svara
  30. G

     /  04/12/2019

    ”Omar: Fakta ska inte få förstöra fantasibilden av den mångkulturella utopin”
    https://samnytt.se/fakta-ska-inte-fa-forstora-fantasibilden-av-den-mangkulturella-utopin/

    Svara
    • G

       /  04/12/2019

      ”Att det var stökigt i skolan i Sverige bekräftar också Haris pappa som motsatte sig studierna i Saudiarabien.

      – Jag är ateist, säger pappan och berättar hur han försökte få sonen att raka av sig skägget och söka kontakt med mer moderata moskéer.

      – Man kan inte bli muslim och samtidigt kämpa för att få ett demokratiskt land, sa Haris Karichanin.”

      Svara
  31. MiT

     /  04/12/2019

    Svara
  32. G

     /  04/12/2019

    ”Hon blev brutalt överfallen på väg hem – slogs blodig

    Hon blev brutalt överfallen, slagen i ansiktet och fick byxorna sönderslitna.

    Gärningsmannen fångades på film, polisen hade namnet han kallades för och gatan han bodde på. Trots det lades utredning ner efter ett halvår.

    Nu, över två år senare, har mannen dömts för våldtäktsförsöket i Göteborg – efter att offret kontaktat och medverkat i ”Efterlyst”.

    – Att tro att ens sista stund är kommen, det gör något med en, berättar den utsatta kvinnan.”
    https://www.expressen.se/gt/hon-blev-brutalt-overfallen-pa-vag-hem-slogs-blodig/

    Svara
  33. G

     /  04/12/2019

    ”M-kvinnan: ”De flesta invandrare är analfabeter”
    https://www.expressen.se/gt/m-kvinnan-de-flesta-invandrare-ar-analfabeter/

    Svara
  34. Ivar L

     /  04/12/2019

    ”Många kvinnor som lider av rytmrubbningar i hjärtat får vänta i åratal på rätt diagnos och felbehandlas istället för oro och panikångest. Nu visar de preliminära resultaten från en studie vid Karolinska institutet att kvinnor med hjärtklappning upplever att de inte blir tagna på allvar.”

    Detta har Karin Schenck-Gustafsson, professor vid Centrum för Genusmedicin, Karolinska Institutet, kommit fram till. Och hur tror ni en genusvetare gör för att komma fram till detta?

    ”I studien rekryterades 918 kvinnor via internet. De försågs med en nyutvecklad mycket liten EKG-mätare kallad Coala som de kunde bära med sig och fästa över bröstet vid hjärtklappning samt morgon och kväll under 60 dagar.”

    Genom att enbart studera kvinnor såklart! Det här med att drabbas svårast har inget med undersökningen att göra utan kommer från någon gammal undersökning. Så nu när genusvetaren hade möjligheten att bekräfta det hela så väljer hon att göra tvärtom. Inga män får vara med.

    Så att de slipper få resultat som visar att även män kan ha hjärtbesvär.
    Några siffror som visar hur stora dödstalen eller många de farliga sjukdomstillstånden relaterade till dessa besvär är lyser också med sin frånvaro.

    Det är som att de helt enkelt gör allt de kan för att INTE skaffa sig en bild av hela området de vill utforska.
    https://www.svd.se/kvinnor-med-hjartfel-blir-inte-tagna-pa-allvar–felbehandlas

    Svara
    • Noger

       /  04/12/2019

      Karin Schenck-Gustafsson tycks ägna sin karriär åt att göra hjärtsjukvården ännu mer ojämställd.
      Byt ut henne, eller byt namn till ”Centrum för Kvinnomedicin”!

      En mer korrekt rubrik:
      ”Personer med vaga symptom är svårbehandlade oavsett kön – Män dör i klasar”

      Svara
    • Skeptisk

       /  04/12/2019

      Intressant om någon från SD skulle ställa sig i talarstolen och använda hennes ord om muslimer-terrorister. Det hade blivit ett ramaskri. Med rätta. De i SD som gjort sådana generaliseringar har åkt ut på öronen.

      Hon framstår som just den sexist (som rasist fast mot ett kön) hon är. Sen kan hon hävda med en dåres envishet att kvinnor inte kan vara sexister i hennes postmoderna kvasianalys. Sexist är hon likt förbannat. Och hon får garanterat vara kvar i partiet. Slutsatsen måste då vara att V är ett parti där sexismen frodas. Ett sexistiskt parti helt enkelt.

      Svara
    • Okej, bör kvinnor få rätt att beväpna sig, eller åtminstone ha försvarsspray?

      Svara
  35. Ivar L

     /  04/12/2019

    Replik från Jens Stilhoff Sörensen om Russiangate och idén om Trump som rysk agent:

    ”poängen med min artikel [var inte] något allmänt försvar av Trump, hans politik eller ledarstil. Däremot är det viktigt att försvara principer om källkritik och oberoende journalistik, respekten för demokratiska processer, och vikten av détente och diplomatiska relationer mellan kärnvapenmakter.”

    https://www.svd.se/dags-for-sjalvrannsakan-om-trump-och-ryssland

    Svara
  36. x

     /  04/12/2019

    IS-terroristernas fall ska prövas i rätten i de länder där de verkat och brutit mot landets lagar.
    De som ”krigat” i Syrien ska ska dömas av syrisk domstol, de som varit i Irak ska dömas i Irak o.s.v.
    Det finns ingen anledning att svenska domstolar ska döma dem här för vilket lands lagar ska gälla om brotten t.ex. begåtts i Irak resp. Syrien?
    Och hur ska svenska domstolar kunna få tag på vittnen, ska de flygas mellan 50 olika länder?
    Nej, det är bättre vi bidrar med pengar till myndigheterna där nere så att de har råd att hålla rättegångarna enligt deras egna lagar.
    De IS-terrorister som redan återvänt till Sverige ska utlämnas till ”rätt” land och ska inte få återvända förrän deras fall prövats i domstol där nere och om de anses vara oskyldiga, övriga ska ta sitt straff där nere.
    https://twitter.com/BjorklundVictor/status/1116392341684785152

    Svara
    • Nackdelen för Sveriges del är att flera regeringar som släpat fötterna efter sig vad gäller terrorismlagar då kommer undan allt ansvar.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/12/2019

        Å andra sidan är det väl oerhört positivt om de här vidriga människorna lämnar vårt land ASAP? Jag gissar också att irakiska fängelser står i bättre proportion till brottet än svenska hotellinrättningar med taggtråd.

        Svara
      • MickeP

         /  04/13/2019

        Fast vi har lagstiftning på plats.

        http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2014406-om-straff-for-folkmord-brott-mot_sfs-2014-406

        Se särskilt 2 §.

        Problemet är, enligt min mening, att alla tycks låtsas att denna lagstiftning inte finns.

        Lagstiftningen bör enligt 2 kap 2 § Brottsbalken kunna tillämpas på de förbrytare som återvänder från Syrien.

        Den bör även, enligt 23 kap 4 § i samma balk, kunna tillämpas mot t.ex. kökspersonal, ambulansförare och barnaföderskor som med råd och dåd främjat förbrytelserna genom sin blotta närvaro.

        MickeP

        Svara
  37. Gigas

     /  04/12/2019

    OT

    ”– Vi ser det som problematiskt. Vi vill vara jämställda, både kvantitativt och kvalitativt, säger Klas Eksell, personaldirektör på Försvarsmakten, som inte är nöjd med dagens utfall på 16 procent tjejer i värnplikten.”

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7192494

    Hade han lyssnat på Jordan Peterson när han var Sverige i höstas hade kanske förstått lite mer. Tyvärr blev det som vanligt i Sverige, en pseudodebatt så att kunskapen gick landets styrande förbi.

    Svara
    • Det motsvarar väl andelen kvinnor i USAs armé (som är ”på riktigt”).

      Hade tänkt skämta om ”sänk fyskraven ytterligare, då”, men det står ju redan i artikeln …

      Svara
    • Skeptisk

       /  04/12/2019

      Om vi ska använda sedvanlig feministisk retorik och analys om plikter. Män anses inte ”ta ansvar” för det obetalda hemarbetet i familjen. Ok, då kan vi dra slutsatsen att kvinnor inte ”tar ansvar” för landets försvar. De överlåter sin säkerhet och suveränitet på män i sin omgivning. Orsaken är uppenbart att söka med kritiska feminitetsstudier och konstatera att kvinnor odlar en antiförsvarskultur. En normbrytande kvinna som vill göra lumpen ska inte bara passa in, utan även bryta mot väninnornas föreställningar om ”att göra kvinna” som genus och bryta mot den kollektiva antiförsvarskulturen.

      Och precis som det står i artikeln. Man måste tidigt bekämpa denna antiförsvarskultur och toxiska uppfattningar om feminitet, genom ett tydligt påverkansprogram i skolan. Ja, helst redan i förskolan. Vi får införa styrd lek (fri lek cementerar genus) där vi klär flickor i kamouflagekläder och låter dem springa runt med minireplikor av AK5. Gärna med knallpulverskott. Bra aktiviteter på skogsutflykter att träna handgranatskastning med grankottar. Försvarsmakten får skapa en fortbildning för förskollärare. Lär man flickorna tidigt förflyttning med eldunderstöd kommer de sopa banan med killarna i kottkriget. Lekplatser och skolgårdar kan inspireras av militära hinderbanor. Bort med hoppa hage och Kingrutor. Men bara för flickor. Pojkar ska hållas långt borta från leksakspistoler och andra reproducenter av toxisk maskulinitet!

      Svara
      • (2016) Lars Anders Johansson: Surdegsbaket behöver polisens våldsmonopol
        https://www.op.se/artikel/ledare/lars-anders-johansson-surdegsbaket-behover-polisens-valdsmonopol
        ”I det moderna västerländska samhället har våldet i mångas tillvaro reducerats till ett minimum. Därav drar vissa den felaktiga slutsatsen att också de samhällsinstitutioner på vilka vi har överlåtit den gemensamma våldsutövningen, polisen och militären, skulle kunna avskaffas eller minimeras. Trots att det är just tack vare dem som flertalet av oss kan upprätthålla en pacifistisk livsstil, fri från våld.
        […]
        Idag kan personer utan stora överarmar men med andra talanger, som bakande av surdegsbröd eller fördjupade kunskaper om postkolonial teori, överleva tack vare att andra träder in i deras ställe och skyddar dem mot kriminella och ogärningsmän. Men vad händer då om vi hindrar dessa institutioner från att fungera?”

        Svara
      • ”King” kan man väl inte ha, lika lite som N-ord och President.
        Nej, ”alla är jämlika och servar samtidigt med varsin boll”-rutor blir bättre.

        Svara
    • weasel

       /  04/12/2019

      Jag skulle vilja veta VARFÖR det är ”problematiskt” att det är 16 % tjejer i värnplikten ?
      :/

      Svara
      • J.G

         /  04/12/2019

        Eftersom det är en plikt borde det vara mer än 50% kvinnor, eftersom det finns fler kvinnor än män i landet.

        Svara
        • weasel

           /  04/12/2019

          Fler kvinnor än män ?
          Det var väl innan invandringen tog fart…?

          Själv struntar jag i om det är 0 eller 16 eller 50 eller 100 % kvinnor eller män i försvaret.
          Om jag ska hitta någonting som jag ser som ”problematiskt” så är det väl att det svenska försvaret inte ens skulle klara ett anfall från San Marino.

          Men bra på HBTQ och feminism är dom i alla fall. Och säkerligen även klimatsmarta. Även om man ju kan tycka att dom borde ersätta JAS med det mer miljövänliga alternativet stridståg. :/

          Svara
  38. Jarn: Det löper en EU-spricka mellan politiker och väljare
    https://timbro.se/smedjan/det-loper-en-eu-spricka-mellan-politiker-och-valjare/
    ” Nästan alla (läs: alla som inte är aktiva i Liberalerna) visar sig ha en linje i EU-frågor som bäst motsvaras av Sverigedemokraternas.”

    Jo. SD med KD som ganska avlägsen tvåa. (Expressen, GP, och kanske någon till. Fast jag vet inte hur SvDs ser ut eftersom den ligger bakom betalvägg!)

    Gjorde den finska valkompasses hos Hufvudstadsbladet för skojs skull (https://www.hbl.fi/valkompassen-2019/)
    Påmindes om att vi har orden ”nöjaktig” och ”uppbåd” i vårt språk, det var trevligt!
    Sannfinländare eller Blå blev det där, fast jag hade en hel del ”ingen åsikt” om icke-EU frågor.

    Saknade frågor om vapeninnehav, men vargjakten är väl där i trakterna.

    Svara
  39. MiT

     /  04/12/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2278978075530104/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDTgLb-EvJN6CoiVMHCRf_7n7caB6CRFbbxCaq_65nCCKh5MlBjWv9JKLkg-4ih_Y43yaybeO0LjlXHOirN6Skq7M_9tbc3VkMWHqFmdkuyXbFgpLhee0zmO8FYKdGdFZrzSqiQhjmKx5ruChXGYfVej6zZlkXxtwlrol94D9gV1MRyJdCHn73h8A_WzIPD2iHYDFDlZZ4LpfEhjdiAWz6BN6rnXqorP9sBnK8YEGSK5nNKAqeArulm-6_QqJDn1rhLkr8ZOoCUHj1Tb0fW-Ga2bv47NN5WpmmdES4DMUVZY9STmdp4ayEVuFlXDh8JgLfj8vIdIYMjKG6k6Uv_mWHXU6x7vp-qvZSRn4cG6N_Sx5xd6O99Utqx&__tn__=-R*

    Svara
    • Senior

       /  04/12/2019

      ”Är det ingen som förstår hur illa det är att en organisation som får statliga pengar för att driva projekt i demokratisk anda framför den typen av åsikter?”

      -Är det ingen som slås av tanken på det faktum att det är precis detta vår socialistiska regering gjort i alla år?
      Via ”folkrörelser” och via skolor, via facken, via HSB, via media, ja, via i stort sett allt.

      Svara
      • Krigen på 1600-talet skapade statsförvaltningen. Den var till för att ha råd och manskap att föra krig.
        Applicera på 1900-talet, folkhemmet, SAP.

        Svara
      • Ivar L

         /  04/12/2019

        Det är oerhört illa.
        Överhuvudtaget ser utvecklingen på yttrandefrihetsområdet mörk ut i Europa. Om en riktigt auktoritär (vänster/höger/religiös sak samma) regim tar makten är manegen för en fullödig förtryckarstat välkrattad på alla sätt. Inte bra, inte alls bra. Oroar mig för mina barns framtid.

        Svara
  40. MiT

     /  04/12/2019

    https://twitter.com/dabitch/status/1116735048382681090

    Svara
  41. MiT

     /  04/12/2019

    Svara
    • weasel

       /  04/12/2019

      Veronica Palm har inte fått mycket näthat och hotmejl.
      En liten bråkdel av allt näthat och alla hotmejl som skickas i världen har riktats mot Veronica Palm.

      Svara
  42. MiT

     /  04/12/2019

    https://twitter.com/EgorPutilov/status/1116767145298485250

    Svara
  43. MiT

     /  04/12/2019

    Missa inte kommentarsfältet

    *https://www.facebook.com/andreas.ekstrom.7505/posts/2237314103187279*

    Ekström finns med här

    Jag ger er: Svansen! Den riktigt otäcka och farliga svansen alltså…


    och här

    Årets Martyr

    Svara
    • Gorby

       /  04/13/2019

      Intressant bloggpost om Skråmos svärfar, chilenaren Patricio Galvez.

      ”Public service har serverat tittarna en alldeles särskilt läcker variant av ”tycka synd om IS-barn.” I varje ekosändningen den senaste dagen, är första inslaget, Rädda barnen anser att man skall hämta hem alla IS-barn och IS-föräldrar och de kritiserar den svenska regeringen, för deras dåliga agerande. Rädda Barnen uppger att barnen är sjuka, svälter och att det krävs omedelbar hjälp.
      I Rapports och Aktuellts sändningar har vi kunnat se, Skråmos svärfar, chilenaren Patricio Galvez sitta tillsammans med sju barn, ansikten suddade och flickorna klädda i muslimska sjalar. Galves talar på en variant av svenska språket och kräver att svenska statens skall agera omgående, för att hämta ”hem” Skråmos jihadbarn!”

      ”Förra veckan deltog Patricio Galvez i ett inslag i SVT med UG. Han säger att han varit i kontakt med UD som svarar, att frågan angående barnen ska prioriteras.
      Varför frågade inte SVT eller UG, hur Galves finansierat resan ner till Syrien och vem som hjälpt med logistiken för mötet? Hur har han ordnat detta på egen hand?
      Allmänna handlingar visar att Patricio Galvez har svårigheter att försörja sig själv då han har skulder och inte kan hitta bostad. Förvaltningsrätten i Göteborg mål nr 2471-19, 1725-18, 147-17, 10784-14, 10785-14. (Med resv. för att det finns två PG i Göteborg).”

      http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.com/2019/04/de-sju-barnen-skramo.html

      Svara
      • Sune

         /  04/13/2019

        Var inte Skråmo norsk medborgare? Är inte Norge ”hem” för hans barn då?

        Svara
  44. Ivar L

     /  04/13/2019

    Stina Oscarsson intervjuar den svarta separatisten Araia Ghirmai Sebhatu som menar att minoriteter inte får ”vara med i samtalet”. Att han får 4 helsidor i SvD, varit med i TV m.m. men tycker att han inte ”får vara med” är rätt fascinerande:


    ”Hela debatten är ju kapad av högern. Allt ifrån yttrandefrihet till rättspolitik. Så ja, det är klart att de får kränka i yttrandefrihetens namn, när förolämpningen bärs av minoriteter. Det är vi som accepterar den, eller tvingas acceptera den, vi bär den på vår rygg kan man säga. Så enkelt är det. Men vi får aldrig den andra sidan av myntet där vi får vara med i samtalet. ”

    https://www.svd.se/i-en-demokrati-maste-man-ocksa-kunna-krankas

    Jag fattar inte riktigt vad han menar med ”förolämpningen bärs av minoriteter” men jag gissar att han menar att typ vita män aldrig kan förolämpas.

    Han är i vart fall ingen demokrat, vilket knappast förvånar. Vänsterpartister hatar demokrati:


    ”Som till exempel att vissa fackföreningsrörelser exkluderar SD, det tycker jag är bra. För socialismen och arbetarrörelsen är inte nationalistisk. [Man får till exempel inte vara medlem i Transport om man har ett förtroendeuppdrag för SD, reds anm.]

    Stina: Men borde inte just en sådan sak som organiseringen på arbetsmarknaden vara en möjlighet att mötas bortom partipolitiken. Jag tänker att alla sådana platser är bra.

    Araia: Jo, men oavsett …

    Stina: Men förstår du inte vilken utestängningseffekt det kommer att få?

    Araia: Jo, men återigen …

    Stina: Du kommer inte få någon att lämna SD för att den personen inte är välkommen i facket. Tvärtom.

    Araia: Fast vissa kanske tänker till. Sedan är det ju också så att SD:s röstprocent är större än dem som faktiskt organiserar sig i SD och tycker som SD. Jag tror det är väldigt många som inte håller med.

    Stina: Ja, men det är ju just därför det kan vara så viktigt att få vara med i ett sammanhang som facket där man möts på andra grunder än de partipolitiska. För då kanske det tillslut väger över. Men blir du exkluderad direkt på grund av din partitillhörighet är det redan för sent.

    Araia: Men någonstans måste vi vara tydliga. Någonstans måste vi dra gränsen. Eller hur Stina? Vi måste skicka signaler om var vi står, annars blir det så här, anything goes, det är lugnt. Du kan vara feminist och vara Ebba Busch Thor. Någonstans kan jag tycka att det är jätteproblematiskt att man approprierar vissa begrepp som har en grund i en tydlig rörelse där man står för vissa saker.”

    Läs det igen: ”Någonstans måste vi dra gränsen”. Vilka ”vi”? Nomenklaturan i Kreml eller? En person som talar så är garanterat inte demokrat. Han vill inte ha folkstyre. Vad han vill ha är oklart, men obehagliga typer är det som tänker så.

    Jag tycker nog Stina Oscarsson ställer en del bra frågor faktiskt.

    Svara
  1. Segregationen i förorterna har orsakats av äldre medelålders vita män! – Micaels Lidéns Blog
  2. Året som gick del 2 | WTF?

Lämna ett svar till Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.