Blir det här Sveriges genom tiderna dyraste tweet?

Det har sagts att Ungern funderar på att avsluta ett Jas-avtal med Sverige pga alla attacker från svenska politiker, främst i regeringen men kanske även från andra (t ex M och KD), på Ungern och dess politik.

Jag vet dock inte sanningshalt i det men det vore ju högst rimligt av Ungern att faktiskt fundera på just det för varför ska man gynna ett land vars politiker uppenbart ser dem som Nazi-Tyskland? Som verkar anse att premiärministern själv är Hitler reinkarnerad?

OM det är sant, skulle det vara konstigt om de funderade i de banorna? Skulle ni själva handla i affären vars ägare spottar på er, kallar er Hitler, som ständigt pratar illa om er offentligt och som aktivt motarbetar er oavsett osv eller skulle ni gå till en annan affär? Jag vet vad jag skulle göra i alla fall.

Speciellt som Sverige på alla punkter som vi klagar på Ungern om gör likadant själva.

Och OM det är sant så torde det här bli Sveriges i särklass dyraste tweet genom alla tider. För efter Strandhälls diplomatiska tweet ovan så kallade Ungerns UD upp Sveriges ambassadör. Det är i så fall en tweet som kostar ett antal miljarder.

För att inte tala om vad hennes totala inkompetens kostat svenskarna på olika sätt.

20 jan 2017 så blev det 10 miljoner invånare i Sverige, Strandhäll jublade att nu skulle välfärden och pensionerna räddas!

För att tre månader senare skylla sjukvårdsproblemen på de äldre svenskarna.

Och ytterligare sex månader senare flagga för att pensionsåldern måste höjas.

Vad hon inte begriper är att även migranter, nya som gamla, som aldrig betalat in en enda krona till systemet också kräver sjukvård, kanske i ännu högre grad än svenskarna. Hon förstår inte det.

Jag vet faktiskt inte om hon än i dag förstår att ökat antal medborgare inte automatiskt betyder ökat välstånd. Eller om hon förstår att öka antalet medborgare som INTE bidrar inte på något sätt är positivt utan tvärtom, det är skitdåligt för både pensioner och välfärd. Jag vet inte om hon fortfarande tror att analfabeter och lågutbildade som aldrig kommer att jobba eller bidra (och som aldrig ens haft en chans här…) och som dessutom behöver både försörjningsstöd, sjukvård, tandvård, pension osv kommer att rädda välfärden och pensionerna. Förmodligen tror hon just det fortfarande. Hon tror nog att öka antalet människor som inte betalar in utan bara tar ut är positivt för systemet. På den nivån befinner de sig nämligen.

Strandhäll försökte göra en Sarnecki ovan när det gäller vården.

Och med den snygga övergången så kan man läsa att den danska tidningen BT gått igenom domar från 1 jan 2014 till 3 nov 2018 vad gäller mord och mordförsök, rån och våld och kollat varifrån de dömda kommer.

På den sista kan man notera att Sverige finns med…

Och att just de som ligger i topp i Danmark förmodligen tillhör de största invandrargrupperna i Sverige de senaste 20 åren också. Förutom Grönland då.

Min gissning är att det är ännu värre i Sverige. Mest för att Sverige är ett smörgåsbord för kriminella där vi under massor av år har släppt in vem som helst utan att ha en aning om vilka de är. De har kastat passen innan de kliver in i Sverige och vi har bara sagt ”VÄLKOMMEN!!” till ett Sverige där vi inte ens utvisar de mest groteska utländska brottslingarna. Klart de dras till ett land där de helt obehindrat kan göra vad de vill utan risk för ev straff eller att ens åka dit!

Det är sånt här man förtvivlat försöker dölja i Sverige i stället för att ta tag i problemen. Det är därför det aldrig är SVT, TV4, DN, SvD, Expressen, Aftonbladet osv som granskar rapporterna, som t ex den senaste från Brå, som sägs visa att det absolut inte finns några som helst problem med någonting utan det är alltid Hanif, Tino, Amir m fl som hittar det anmärkningsvärda i div rapporter. Svensk media vill inte hitta nåt konstigt. Media matade på med missvisande rubriker med ett saligt leende. Sarnecki, som vetenskapligt granskat rapporten från Brå, påstod saker och drog slutsatser av sånt som rapporten inte ens undersökt något om…

Samma Sarnecki som sitter i Brås Vetenskapliga råd.

När man ska dölja problem i Sverige så skriks det unisont från politiker och media ”HÄR FINNS ABSOLUT INGET KONSTIGT! DET FINNS INGA PROBLEM! MIGRANTER PÅVERKAR INTE ALLS BROTTSLIGHETEN! HÖR NI DET? HÄR FINNS ABSOLUT INGENTING KONSTIGT! DET ÄR FAKTISKT HELT SANT ATT LILLA SANDVIKEN TJÄNAR EN HALV MILJARD VARJE ÅR PÅ ASYLSÖKANDE!”. Och folk blir ju inte alls nyfikna på alla groteska överdrifter. Som man dessutom VET är grova överdrifter och rena falska nyheter.

Varje gång gör man på det här viset, det är så lätt att veta när man är igång och ska mörka nåt.

Eller som när man låtsas att det är som vanligt i Sunne, att kvinnor i Sunne, och i resten av Sverige förstås, alltid varit tvungna att springande fly från grupper av skrikande män.

Polisen är angelägen om att få komma i kontakt med personer som har sett något eller som kan lämna uppgifter som kan identifiera männen och kan leda utredningsarbetet framåt.

– Vi har signalement men vi går inte ut med det, säger Stefan Wickberg, pressinformatör vid polisregion Bergslagen.

”Vi har signalement men vi går inte ut med det” säger pressinformatören. Han kan lika gärna skrika ut ”HÄR FINNS INGET KONSTIGT ALLS! UTLÄNNINGAR ÄR INTE ALLS INBLANDADE! ALLT ÄR PRECIS SOM DET ALLTID HAR VARIT!”.

Och apropå att Centern räddade kvar Strandhäll, ovan ser vi just Centern som visar hur tillgivna de är mot sin nya husse.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

117 kommentarer

  1. Ivar L

     /  06/01/2019

    Så bra av Lööf att ge sitt fortsatta förtroende till Strandhäll.

    Svara
    • Kretin

       /  06/02/2019

      Ja, det var faktiskt bra att Lööf stödde Strandhäll, som är ett av de värsta stolpskotten. Nu sitter Strandhäll kvar och det kan bidra till att någons ögon öppnas och att denne inser hur saker och ting verkligen ligger till. Att Strandhäll skulle ha åkt ur regeringen hade varit en stor fördel för Svetsaren, Annie & Co, nu får hon fortsätta med sin destruktiva verksamhet till sosseriets fromma och i något skede kanske hon drar ned Svetsaren & Co i ett gemensamt fall. Det vore barnsligt att hoppas på att det skulle skett en förändring till det bättre om bara Strandhäll åkt ur regeringen, sosseriet skulle trots detta sitta stadigt vid rodret. Det är mycket bättre att hon sitter kvar och visar sosseriets verkliga ansikte. Vad Sverige beträffar, sak samma ifall hon sitter kvar eller inte, det är ändå kört, det kommer att ta decennier att reparera all skada sosseriet och Reinfeldt åstadkommit ( ifall det ens är möjligt att göra detta ).

      Svara
      • MiT

         /  06/02/2019

        Men jag gillar inte att man kallar honom ”svetsaren” osv med syfte att nedvärdera. Svetsare är ett hederligt arbetaryrke, att Löfven kallar sig svetsare (förmodligen knappt jobbat som det alls utan engagerade sig troligtvis fackligt för att slippa jobba…) betyder inte att man ska nedvärdera arbetaryrket svetsare. Folk klagar på att det bara är broilers inom politiken, sen när det är en som faktiskt inte är en broiler så klagas det på att han inte är en broiler.

        Svara
        • Embro

           /  06/02/2019

          Jag håller i stort med om vad du säger, men jag tycker nog att Löfven kan räknas som en broiler även om det nu råkar vara en facklig broiler och inte en politisk dito.

          Svara
        • Jag har alltid uppfattat ”Svetsarn” som en pik mot hur Socialdemokraterna till en början marknadsförde Löfven – dvs som en ”vanlig arbetare” som leder ”arbetarpartiet”; till en början funkade det ju till och med. Tyvärr för PR-strategerna så har det alltmer krupit fram att han knappt arbetat som svetsare, utan som du antyder, engagerade sig fackligt för att slippa jobba som det. Han är LO-fackpamp i verkligheten, inte svetsare.

          Svara
        • Kronblom

           /  06/03/2019

          Svetsare är inte bara ett yrke utan också ett specialiserat hantverk. Inget för någon med tummen mitt i handen. Ofta förekommande jobbannonser: svetsare sökes.

          Svara
  2. Ivar L

     /  06/01/2019

    Jahapp, de som blev upprörda av att Orban ville uppmuntra ungrarna att skaffa barn, vad tycker de om detta då? RFSU gör nu ungefär samma sak i Sverige, fast naturligtvis riktat till immigranter istället.
    ”Regeringen beviljar nu Riksförbundet för sexuell upplysning (RFSU) 4,7 miljoner kronor för att, som man kallar det, förbättra den sexuella och reproduktiva hälsan hos kvinnor och män med invandrarbakgrund. ”

    http://www.friatider.se/regeringen-satsar-miljoner-p-att-l-ra-invandrare-ha-sex

    Svara
    • G

       /  06/01/2019

      Behövs verkligen den ”sexuella och reproduktiva hälsan hos kvinnor och män med invandrarbakgrund” förbättras? Jag tycker de verkar pippa och föröka sig som aldrig förr.

      Svara
      • Kristian

         /  06/01/2019

        Jo, men är det jämställt? Är det certifierat?

        Svara
      • Ivar L

         /  06/02/2019

        Vad är ens ”reproduktiv hälsa”?Jag har aldrig fattat begreppet.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  06/02/2019

          För herrar är det nästan synonymt med ”att använda kondom”, vilket också skulle förklara varför de riktar sig intensivt mot invandrarmännen. De är tydligen lite avogt inställda till det.

          Svara
          • Ivar L

             /  06/02/2019

            I så fall ser jag det som positivt. Bra om de använder kondom mer.

  3. G

     /  06/01/2019

    HAHAHAHA! Fy fan så lägligt att danskarna kommer och hjälper till lite genom att publicera denna granskning nu, i dessa dagar efter Jerzy och BRÅ. Man kan lita på danskarna! 😀

    »Danmark skal ikke være et slaraffenland for udenlandske kriminelle,« siger retsordfører Trine Bramsen (S) og tilføjer:

    »Hvis man kommer hertil og begår alvorlig kriminalitet som personfarlig kriminalitet, så skal man have en billet ud af landet.«

    Det skulle vara en svensk sosse det. Nä, en svensk sosse skulle skita på sig om dessa ord kom ur en kollegas mun.

    Svara
  4. Numbeos Crime Index ser inte bra ut för Sverige. I år passerade vi Ukraina och blev etta. Vet inte hur de räknar men det ser illa ut.
    https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp?title=2019&region=150

    Men jag antar att det är bara ökad anmälningsbenägenhet.

    Svara
    • G

       /  06/01/2019

      https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp
      Och ser man på världskartan kan man ju konstatera att det verkligen går bra för Sverige när många länder som invandrare kommer ifrån hamnar bättre till i ranken.

      Svara
      • Ja, det börjar se riktigt illa ut.

        Svara
      • x

         /  06/01/2019

        Sverige har aldrig varit tryggare.

        Svara
      • Ivar L

         /  06/02/2019

        Jag delar åsikten att utvecklingen går åt fel håll i Sverige men den här sajtens metod är inte seriös:

        ”This section is based on surveys from visitors of this website. Questions for these surveys are similar to many similar scientific and government surveys.

        Each entry in the survey is saved as the number in the range [-2, +2], with -2 having meaning of strongly negative and +2 meaning of strongly positive.

        We filter surveys to eliminate potential spam, like people entering a large amount of data which are differentiating from the median value.”

        Det hela bygger alltså på webbenkäter utan randomiserat urval. Att frågorna är av samma ”typ” som andra enkäter hjälper inte. En ur statistisk synvinkel fullständigt meningslös och värdelös metod. Det här är tyvärr bara skräp.

        Sorry…
        Tryck på nertumme allt vad ni orkar men detta är sämre än BRÅ:s metod. Sanandaji skulle garanterat ge mig rätt.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  06/02/2019

          ”This section is based on surveys from visitors of this website”, ironiskt nog anmälningsbenägenheten med andra ord? 🙂

          Svara
        • Rikard

           /  06/02/2019

          Hej.

          Visst är det en osäker metod, rejält så.

          Vet man hur många svenska myndigheter som använder samma metodik med självanmälda och själrapporterande paneler?

          Jag känner till ett exempel som kanske är mindre kontroversiellt: Myndigheten för delaktighet. Panelen som svarar på frågor gör det via e-post, men består av människor som själva anmält sig till panelen. Det går alltså inte att veta i vad mån de utgör representativt urval av gruppen man vill undersöka, men dessa enkäter ligger till grund för myndighetens arbete, policy och information.

          Folkhälsomyndigheten (som alltså inte är någon myndighet med ansvar för sjukvård om någon trodde det) har precis släppt en undersökning om sexuella trakasserier, sexvanor och liknande. Tror vi de 15 000 respondenter som faktiskt svarat är ett representativt urval? Särskilt som vi har en mycket heterogen befolkning – där är knappast samma attityder bland svenska svenskar och hazarer-män från Iran, så redan där har vi en rejäl felkälla: respondenter som inte har samma begreppsmässiga förförståelse.

          Betänk att myndigheter (via företagen som gör mätningarna) gärna frågar: ”På en skala mellan 1 och 7, pricka in hur orolig för din trygghet du är”. Vilket inte säger något alls om inte varje värde är kvalificerat olika de andra, hårt definierat och avgränsat och respondenter dessutom känner till detta – vilket är omfattande, tidskrävande och dyrt så därför betalar beställaren av data inte för att undersökningsföretaget skall göra det. Att säga att 1 är mycket otrygg och att 7 är helt trygg säger inget om vad som ligger i begreppen, eftersom dessa aldrig definieras och kvantifieras för respondenterna.

          Man kan nog säga att den sidan är minst lika seriös som MSB, Brå, LO, eller SVT/SR.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ivar L

             /  06/02/2019

            Att det finns mycket annan skitstatistik är knappast en förmildrande omständighet till att lyfta skitstatistik till sanning.

            Skit är skit och jag bryr mig inte om ifall skit stöder min tro och mina åsikter eftersom jag ogillar skit.

            Det finns gott om bra information som stödjer mina åsikter och som gör mer seriösa undersökningar så jag tänker i vart fall inte länka till undermåliga självrapporterande webbundersökningar.

            När det gäller t.ex. kundundersökningar är inte kundunderlaget = nationspopulationen så de har i vart fall en något bättre, men fortfarande undermålig, träffsäkerhet.

            Den här webbundersökningen är totalt värdelös om man vill veta något om brottsligheten i ett land.

        • elina

           /  06/02/2019

          Jag tycker att metoden är helt tillförlitlig. Svenska myndigheter samt flera valundersökningar använder det. Anmälningsbenägenhet är ju lyft till sanning i Sverige och förklarar till ex varför de våldtäkter som ökar katastrofalt har inte ökat alls.
          Så, anmäl! Öka tillförlitligheten!

          (Kan innehålla viss kollision med det jag har lärt mig genom statistikstudier i Högskola men kan Brå mm och massmedia så skäms inte jag heller.)

          Svara
          • Andreas

             /  06/02/2019

            De brukar inte filtreras.

      • The Perfect Man

         /  06/03/2019

        Ingen fara, vi är ännu inte på Venezuelas nivå…
        *Ironi*

        Svara
  5. G

     /  06/01/2019

    Svara
  6. G

     /  06/01/2019

    Svara
  7. MiT

     /  06/01/2019

    Atilla Yoldas slår ett slag för Make equal (såklart…) och något nytt projekt de har startat
    ”Hej, alla näthatare! Nu är det kört för er”
    https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/hej-alla-nathatare-nu-ar-det-kort-for-er

    Svara
    • Ivar L

       /  06/02/2019

      Skattepengar äskas gissningsvis. Att ”slå ett slag för” betyder väl att du och jag skall betala i vanlig ordning? Ibland för jag en känsla av att de flesta sådana här ”projekt” i grund och botten handlar om att slippa arbeta på riktigt.

      Svara
  8. hllviken

     /  06/01/2019

    Svara
  9. hllviken

     /  06/01/2019

    Jerzys sambo är:

    Svara
  10. hllviken

     /  06/01/2019

    Sverige är ökänt utomlands

    Svara
  11. Skeptisk

     /  06/01/2019

    Strandhäll verkar inte kunna klara den enklaste matte. Om Sverige har 9 miljoner invånare där det råder brist på personal i vården och det kommer till en miljon till, då måste denna miljon uppfylla följande kriterier. Om de ska gå jämnt upp.

    1. De måste från dag ett själva stå för samtliga välfärdstjänster de själva behöver. Sjuksköterskor, lärare, läkare, socialsekreterare, barnmorskor mm. Den nya miljonen kommer också ha sjuka, föda barn, har barn i skolåldern osv. Det behovet har de direkt.

    2. Ökar man befolkningen med 1/9 finns det en hel del infrastruktur som väldigt snabbt behöver byggas upp. Hus, vägar, broar, affärer, kraftledningar, värmeverk osv. Gruppen måste ha tillräckligt med kvalificerad arbetskraft för att bygga upp det. Svenskar med den kvalifikationen har fullt upp med att förbättra för de 9 miljonerna.

    3. Välfärdstjänster och infrastruktur kostar pengar. Alltså måste miljonen själva betala in skatt till detta.

    Om inte detta uppfylls kommer dessa resurser tas från de 9 miljonerna. Färre läkare, lärare, ingenjörer, byggnadsarbetare osv till vårt behov. En stor del av våra inbetalade pengar går till den nya gruppens välfärdsbehov.

    Ska de dessutom rädda vår välfärd och behov av personal i välfärdssektorn, måste de inom en snar framtid skapa ett överskott av kompetens. Först till den egna gruppen och sedan till oss som redan bor här. Alla dessa krav innebär att invandring för att rädda välfärden i princip endast kan ske från västländer eller att vi plockar toppskiktet från mellanekonomier. Vilket givetvis är en katastrof för dessa ekonomier. Invandring utan denna kompetens och med lång väg att skaffa den kommer kosta välfärd, inte öka den. Inte nu och inte på sikt.

    När Reinfeldt sade vi skulle öppna våra hjärtan, borde han ha sagt att vi skulle öppna vår plånbok. Våra barn kommer få sämre skola, våra föräldrar sämre åldringsvård och vi själva längre vårdköer. Det är priset vi måste betala. Att tro en stor mängd lågutbildade människor från tredje världen kan rädda välfärden är att tro på tomten eller mirakel i en gammal bok.

    Svara
    • MiT

       /  06/02/2019

      Det är faktiskt så enkelt. Varken mer eller mindre. Och då har man bara nämnt det ekonomiska, sen tillkommer alla sociala spänningar och problem…

      Svara
    • Ivar L

       /  06/02/2019

      Paul Colliers ”Exodus” i kortform.
      Precis såhär är det. Frågan är varför det är så svårt för t.ex. SD att försöka få igång en riktig politisk diskussion om just de här sakerna. Att göra detta konkret borde inte vara omöjligt, det går ju att omvandla till reda siffror.

      Svara
      • Skeptisk

         /  06/02/2019

        TLDR. Har inte läst denna, men just läst Wikipediasidan. Några reflektioner:

        1. Visst skulle vi kunna ha ett fritt omflyttande, där nationalstaten tappar sin betydelse. Det kommer få stora konsekvenser. Någon välfärdsstat är för det första inte möjlig. En välfärdsstat är en förening där man gemensamt tar hand om behovet för de som inte kan själva. Vi låter ingen gå under, men för att det ska vara vettigt måste de flesta av oss ha ett överskott att ge av. Och när vi själva behöver hjälpen i perioder i livet ska systemet finnas där. Vi behöver alla någon form av säkerhet och stöd, eftersom vi alla hamnar i perioder vi behöver det. Om inte nationalstaten klarar det får man gå ner i enheter. Om man läser Lilla Huset på Prärien, inser man hur viktigt lokalsamhället var för pionjärerna. Något statligt stöd fanns inte, så grannar och bybor var viktiga. Man hjälpte altruistiskt varandra, för att förr eller senare var det en själv som inte hade utsäde så det räckte eller kon dog. Familjen, släkten eller klanen blir än viktigare om ingen välfärdsstat finns. I den växer även hederskulturen, när kollektivismen går för långt. Vår välfärdsstat är en förutsättning för vårt individualistiska och sekulära levnadssätt. Livsstil och ev religion blir en privatsak. Vi har råd med självuppfyllelse, för att vi inte är bundna till byn, klanen eller familjen som säkerhet för överlevnad. En hög levnadsstandard med låg risk att gå under är också viktigt. Vill vi ha kvar detta öppna samhälle där vi självförverkligar oss själva som individer kräver det att vi har det bra och skyddar välfärdsstaten. Nettotagarna måste hållas nere. Annars havererar systemet. De som kan tar hand om sig själva med privat försäkring. De andra går under eller bygger klaner.

        2. Dessa unga, främst män, som ser vad västvärlden erbjuder, har såklart en dröm om en ljus framtid. Bara de tar sig över Medelhavet. Problemet är att deras förståelse för hur ett västligt välfärdssamhälle fungerar är obefintligt. Det är så långt ifrån deras referensram man kan komma. De ser rikedomen, men inte hur den blir till. De har inte kompetensen att få ett ordentligt arbete i väst. De har i princip inget att erbjuda på arbetsmarknaden än att plocka tomater, vindruvor etc. Deras dröm är ett luftslott och de hamnar längst ner på samhällsstegen. I misär och småkriminalitet. Även vuxna och familjer som kommer hit har en vag bild av hur vårt system fungerar. Vem skulle inte vilja flytta till ett land där man bara får en massa? Ett land av mjölk och honung, där stekta sparvar regnar ner från himlen. Uppenbart har de ingen förmåga att genomskåda att ett sådant schlaraffenland inte finns i verkligheten. Det gjorde förvisso inte småländska bönder på 1800-talet heller när de fick höra historier från ”Amerikat”. De har ingen aning om hur systemet fungerar eller sambandet mellan individualism och välfärdsstat hänger ihop. De tror sig kunna leva som de gjorde hemma fast, utanför det svenska samhället, endast med plussidan av välfärdssystemet. Att man får saker. Informationen från myndigheter har inte hjälpt heller. Man har informerat om alla bidrag man kan få, men väldigt lite om skyldigheterna vi har i samhället. Jag tror vi skulle behöva en grundlig utbildning om hur Sverige fungerar och hur deras nya liv här kommer skilja sig drastiskt från det de kommer ifrån. De som inte kan tänkas leva så kan få en biljett hem.

        Svara
        • Kristian

           /  06/03/2019

          Tror de flesta som åkte till Amerika visste att det skulle bli en del grovgöra. Ungefär som hemmavid, fast man fick behålla mer själv. Kanske bördigare jord än Småland.

          ”The American Dream” beskrivs av många som någon som sträcker sig över generationer. Därav tåligheten att bo ett tag i ”Tenements” i New York.

          Svara
  12. hllviken

     /  06/01/2019

    Svara
  13. hllviken

     /  06/01/2019

    Svara
    • uffenordholm

       /  06/01/2019

      Det kallas stöld när du eller jag gör det, men när politikerna gör det kallas det ”Att ta ansvar”.

      Svara
      • Kristian

         /  06/01/2019

        Eller (S)olidaritet, som vi diskuterade nyss.

        Svara
      • Nils Hult

         /  06/02/2019

        ATP var inte alls hållbart. Då var det 15 bästa åren av 30 på med pensionsinbetalning. Nu är ju norm att betala in i ca 40 år. Och mer ska det bli. Nu överkompenseras ändå sena invandrare genom att de får några sorts tillägg som gör att en invandrad 50-åring i princip får den lägsta pensionen som den som jobbat 30 år får. Det är naturligtvis grymt orättvist mot den som jobbat länge MEN med ATP hade invandraren kunnat glidit in som 35-åring, tjäna ett basbelopp i 15 år för att sedan komma upp sig och kanske till och med få 15 år med 7,5 basbelopp i lön. Med eget företag hade detta troligen varit möjligt i ATP.
        Men ta en diskussion om inte förslagsvis Sveriges extremt generösa U-hjälp skulle kunna användas för att betala senkomna invandrare som en sorts pension. Då blir det vad det är, bidrag till utlänningar. Nu tar invandrarna pengar från våra pensionsavgifter.
        Jag tror att 69 år kan vara rimligt men man ska också ha en norm på att 45 år med heltidsarbete ska kunna ge pension. Således den ovanliga människa som börjar heltidsjobba vid 18 år borde få gå i bensin vid 63 om man hållit i och jobbat hela tiden. Om man dragit på flumresor till typ Thailand några år ska de åren inte räknas som arbete utan då blir det pension vid 65. Och invandrare som kommer hit sen får jobba några år till. Kanske ska invandraren få flytta efterlevandepensionsavgiften till sin ålderspensionsavgift för att stärka sin pension mot att hen inte kan åberopa efterlevandepension. Det handlar om att avslöja överkompensationen till sena invandrare som pågår, till stora förluster för den svensk som jobbat länge och mycket.

        Svara
      • Jans

         /  06/02/2019

        Fast artikeln är renons på analys av immigrationens konsekvenser. För sån’t här kommer vi aldrig någonsin att kunna erbjuda igen med de belastningar som immigrationen skapat i socialförsäkringssystemet:

        ”Hon önskar sig en grundpension som är lika för alla och tillräckligt hög för att ingen pensionär ska behöva känna att de inte har råd att köpa busskort, en ost eller gå till tandläkaren. ”

        Svara
  14. Rikard

     /  06/01/2019

    Hej.

    Tänk dig att du är med och styr ett land.

    Tänk dig att ni har fängelser, byar och städer fulla med både vanliga brottslingar och politiska dissidenter och oppositionella.

    Tänk dig att era fängelser är överfulla, och att ni får sk*t på långa spön av andra länder för era politiska fångar.

    Läget börjar bli allvarligt, men så kommer information om att ett annat land tar emot politiska flyktingar utan vidare granskning.

    Alltså ser ni till att era brottslingar kan fly dit och få asyl.

    Ni blir av med era problem alldeles gratis, och kan dessutom obstruera och krångla så att ni slipper få tillbaks dem. Som grädde på moset kan ni till och med bli av med deras familjer – gissa om det är en ekonomisk och social bonus givet hur brottslighet och asociala dysfunktionella personlighets/beteendemönster ärvs.

    Det är en enorm vinst. Ett par procent av en befolkning brukar stå för majoriteten av vissa brott: rån, stölder, misshandel, droghandel, och liknande – och ni kan helt enkelt exportera dessa mycket dyra improduktiva familjer ut ur landet.

    Men eftersom svenska statsvetarkåren 1995 bestämde att historien var slut och att alla folk nu ville bli västerlänningar så står både politiker och statsvetare och, metaforiskt, slår av och på strömbrytaren till en utbrunnen 90-wattare där volframtråden rasslar som en böna i en kalebass.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/02/2019

      En metafor som redan går många förbi. Känner du dig gammal Rikard? 🙂

      Svara
      • Rikard

         /  06/02/2019

        Hej.

        När jag var trettio trodde en del att jag var femtio. Klämmer man in mycket liv per dag i ungdomen blir man äldre än sina år, känner jag ibland.

        Men idag är det lagom varmt, solen skiner ovan molnen, och jag blandar hästbajs, matjord, och moränlera med spisaska (1:4, 2:4, 1:4 plus ett par nävar av askan) för att plantera i.

        Rödbetor idag, igår gurka och pumpa (pumporna skall få stå inomhus) och rädisor.

        Men gammal? Jag vet inte – jag skulle säga att jag känner mig äldre, men inte gammal. Äldre som i mer jag än förut. Äldre som i att den dans som samhälle och historia är, ja den har man både sett, deltagit i och upplevt flera gånger förr. Som att det enda som gör något nytt är att auktoriteter kallar det så.

        Gammal är äldst, som man säger, men man är heller inte äldre än man känner sig påstås det.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Kristian

         /  06/03/2019

        Den där kassettbandsformiga mojängen som gör att man kan ha sin bärbara CD-spelare i bilen tycker jag fortfarande är högteknologi. Fast man hade ju inte råd med bärbar CD-spelare, förstås.

        Svara
  15. Kristian

     /  06/01/2019

    En halv miljard?
    Räknade för inte många timmar sedan ut att ”själviska och slösaktiga” Danderyd betalar drygt en halv miljard till kommunutjämningen.

    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876,17246

    (Det är en tiondel av vad Malmö får utbetalt.)

    Svara
  16. weasel

     /  06/02/2019

    Så…vad säger man egentligen om Annika Strandhälls socialdemokratiska regering som inte bara säljer miljöförstörande klimatförändrande flygplan , utan dessutom säljer dom till en nazistisk diktatur som Ungern… ?

    Svara
  17. MiT

     /  06/02/2019

    *https://www.facebook.com/larslindstrom.public/videos/2329213830688937/?__xts__%5B0%5D=68.ARCaDZ4Dz8Ce4ULx_Jts6sDVzMvqQIok6gOUUUDQMiLIMAYDGiMGj1hGfKuSW7b1l9K37s2U5JyRuEmwB6CIGB8U6TnB5RMlf2RoWRm5XlghU5SzeHvSXJ139jqYWpiEK0hGDvDph6Dk-bpGcePGgufgL2YSnfnesruvw8DoxKiOnarH7-FGKl27ql5qMZwtnAsj1cV0orEYG5_6K3D1XVAMOpjWMgMvbtGO7NNHz6i7fuEgynC0uiJuEjdq0vdlO2GdWp0bhFxzxmGow443E6snvBr75lnAdIIpsd6Tu7x1iU-FprbUrTEG5DONPYO-kmnMbrDmbY0TqAc1PQxb3rrNk9dB2Do14JRkdPjK&__tn__=-R*

    Svara
    • Lövet

       /  06/02/2019

      If only orange really was the new black…

      Svara
    • hllviken

       /  06/02/2019

      ❓ Är det en parodi eller är karln galen? ❓

      Svara
    • Skeptisk

       /  06/02/2019

      Tänk att Lars Lindström gillar samma idéer som Dansk Folkeparti och Venstre. De vill köpa in billigare fängelseplatser i Baltikum för fångar som ska utvisas. Varför betala dyra kostnader för kriminalvård när de ändå inte ska tillbaka i det danska samhället? Att DF minskar i Danmark beror på att Venstre och Socialdemokraterna har infört en ”stram linje”, hårdare än SD har i Sverige.

      Sen jämförelsen med 80-talet. Rökningen på krogen var ett gissel (även på 90-talet när jag började gå på krogen), men att jämföra det med dagens otrygghet på gator och torg är ta mig fan ett hån. En obekvämlighet mot en direkt fara. Ja, det dödliga våldet var högre, men den överväldigande majoriteten var fyllemord och knarkarmord. Två alkisar blir ovänner på fyllan. Den ena greppar en kökskniv. När polisen kommer är en död och den andre sitter och lipar det inte var meningen. Man hade en uppklarningsprocent på 95% på mord i Sverige. Dessa mord har stadigt gått nedåt allt eftersom vi får det bättre. Idag bryts nedåtgående trenden med gangstermord, granater och skjutningar mitt ibland oss. Man kan drabbas som förbipasserande på väg hem. Men otryggheten det innebär att ha skjutningar och mord i sin närhet, drabbar såklart inte herr Lars Lindström. Så han kan kosta på sig att relativisera. Det kan inte alla de skötsamma invandrarna som bor i Orten och inte har råd att flytta därifrån. Det som börjar hända nu är att de röstar på SD. I många delar av Göteborgs utsatta områden fick SD mellan 16-21% av rösterna i Europaparlamentsvalet.
      Och det är ganska logiskt. Vem är det som bor där gängmorden och knarkhandeln händer? Vem är det som kommer bo granne med en våldtäktsman som inte utvisas? Vems döttrar är det som kallas h-ra om de inte klär sig på ett visst sätt? Vems barn är det som blir rånade av andra barn? Ja, inte är det Lindström och hans präktiga kollegor i media. Så de kan sitta i sitt elfenbenstorn och raljera över andras situation. Och missa den nya trenden. Den nästa grupp som börjar rösta SD är skötsamma invandrare. Om SD kan kasta ut de värsta rasistiska tomtarna och de andra partierna fortsätter blunda och relativisera, kommer SD kunna bli lika stora i Orten som på landet. Gränsen går idag inte mellan svenskar och invandrare, utan mellan etablerade invandrare och bidragsklass.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/02/2019

        I valkretsen hemmavid blev SD störst med 33% (avrundat) och L fick 0,00% i EUP valet.

        Svara
      • Nils Hult

         /  06/02/2019

        Den som förlorar allra mest på okontrollerad massinvandring, ekonomiskt sett är troligen den ”senaste som fått uppehållstillstånd”. För det är ju den som möter konkurrensen underifrån. Därför skulle det passa bra för dem att rösta SD ur den synpunkten. Däremot har ju dom inte anledningen ”sverigevänner” för dom skiter ju i att Sverige degenererat som land och fortsätter göra det. Strama upp politiken med att säga ”ingen tolkhjälp efter 5 år, lär dig svenska”, ingen utbildning på/i ”modersmål” utan analfabeter ska läras SVENSKA i skrift och tal. Sen kan dom ha sina hemspråk verbalt. På något sätt måste ALLA onödiga lyxkostnader tas bolt, både för befintliga och nya invandrare.

        Svara
        • Rikard

           /  06/03/2019

          Hej.

          Är det inte bättre att alla (utom de som är självförsörjande) som saknar asylskäl fråntas medborgarskap, alla från det kommande bidrag och förmåner, och ges tremånader på sig att flytta hem? Inklusive familjer och anhöriga som invandrat via ankarpersonens påstådda asylbehov? Färre än var tjugonde som kommit de senaste 25 åren är i egentlig mening flykting, att man reser hem för att träffa släkten är legio, med mera.

          Nog är väl det bättre investerade slantar?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  18. Johan A

     /  06/02/2019

    Kod 291 har inte försvunnit utan bara bytt skepnad till ”inget signalement till allmänheten.” Då blir det lättare att varken bekräfta eller förneka.

    Svara
  19. hllviken

     /  06/02/2019

    Kloka tankar!

    Svara
  20. Ivar L

     /  06/02/2019

    Två genusvetare har ”forskat” kring tjejlopp och kommit fram till att de är för…
    tjejiga

    Artikeln är som en parodi. Bland annat är det synd om idrottstjejerna eftersom många av tjejloppen är för korta, vilket är nervärderande:

    ”Tjejloppen är för det mesta signifikant kortare än andra långlopp. Tjejmilen är en enda mil medan Stockholm Marathon är fyra, Tjejvasan tre mil jämfört med Vasaloppets nio. Det har en förminskande effekt, menar Karin S Lindelöf. Signalerar att kvinnor inte orkar lika mycket som män.”

    Fast om man vill springa Stockholm Marathon eller åka Vasaloppet så är det ju bara att göra det. Har inte de här loppen kommit till just för att många kvinnor tycker distanserna är för tuffa? (Tycker iofs jag med men jag räknas ju inte som man). Vill man ta den riktiga distansen är det ju bara att göra det, om man inte har skräck för killbaciller förstås. För man kan ju undra om det kanske är det som är genusvetarnas problem, att tjejer inte får en egen kopia av världens alla lopp och idrotter men utan män. Snacka om sexism.

    Sedan är det tydligen fel på att arrangörerna försöker göra det trevligt också:

    ”Inramningen bygger ofta på stereotypa föreställningar om kön. ‘Tjejigheten’ framhävs. Det ska vara fest och glädje och ett lopp för alla, utan jäkt och stress.”

    Herregud vilken idioti.
    https://www.svd.se/tjejloppen-lockar–och-uppror-forminskande

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/02/2019

      Fast jag kan nog hålla med om att tjejvasan och tjejklassikern är lite korta. Kvinnor är fysiskt svagare, men inte en tredjedel av männen.
      Sen kan man ifrågasätta behovet av en tjejvasa och en tjejklassiker. Det finns redan en kortvasa för alla. Inför tävlingsklass dam och herr, i den. Sen en kort och en lång klassiker för alla. Finns nog en massa män som också skulle tycka 3 mil skidor, en mil springa, 1 km simma och 10 mil cykel är en lagom personlig utmaning.

      Svara
      • ivar L

         /  06/02/2019

        Distansernas lämplighet i sig vet jag inget om men jag förutsätter att de prickat någorlunda rätt eftersom eventen vad jag förstår är rätt populära.

        Det är också otroligt motsägelsefullt i artikeln när de å ena sidan menar att tjejlopp behövs för att de blandade är typ ”otrevligare” för att de är så kompetitiva eller vad det stod och samtidigt klagar de på att tjejloppen är så fokuserade på att man skall trivas och ha det kul istället för tävlingsmomentet. Hur fan skall de ha det egentligen?

        De har alltså både den riktiga tävlingen, med den riktiga distansen och fokus på att vinna och de har den kortare med mer fokus på att ha kul och mindre tävlingsinrikting. Kanske man kunde vara nöjd då? Annars får man väl tusan arrangera sitt eget lopp då?

        Eller är det helt enkelt så att man inte vill springa/skida med med männen för att man lever i någon slags förnekelse kring sin egen biologiska konstitution. Att man helt enkelt inte kan tolerera som vältränad tjej att 50-åriga gubbar springer förbi utan problem?

        Deal with it säger jag. Det är så verkligheten ser ut.

        Svara
        • weasel

           /  06/02/2019

          ”Tjejmilen är en enda mil medan Stockholm Marathon är fyra”

          Åh fan ?
          Undrar hur det kan komma sig att tjejmilen bara är en mil medan Marathonloppet är 4 mil.
          Det låter ju helt ologiskt.
          Och framför allt diskriminerande.
          😦

          ( Det är även lite sjukt att 100-metersloppen bara är 100 meter medan 1500-metersloppen är hela 1500 meter )

          Svara
          • Ivar L

             /  06/03/2019

            De vill ha en tjejmara som är som en mara, en tjejmil och båda loppet i en tävlingsinriktad och en trivselinriktad variant och sedan vill de även fortsätta med deltagande i det vanliga Stockholm Marathon. Ungefär så uppfattar jag vad genusvetarna tror behövs för att det skall bli ”jämställt”. Sedan gissar jag att huvudloppet måste genomgå diverse svindyra certifieringar också.

            Så allt som allt fem lopp och diverse kurser och certifieringar är vad kvinnor, enligt dessa genusvetare, behöver för att kunna ställa sig på marken och springa ett djävla springlopp utan att det blir gnäll.

          • weasel

             /  06/03/2019

            Ok, jag förstår ändå inte riktigt problemet.
            Dom har ju redan det som dom vill ha ;
            Kvinna A och Kvinna B kan ju ställa upp i både tjejmilen och Stockholm Marathon. Kvinna A eftersom hon vill ha roligt och Kvinna B eftersom hon vill vinna.
            Även Kvinna C , som vill ha roligt OCH vinna, kan ställa upp i båda loppen.

            Så jag förstår inte. Men det kan i och för sig bero på att jag bara har läst genusvetenskap i endast en termin och därför ännu inte har lyckats bli helt sjuk i huvudet och oförmögen att tänka logiskt.

      • Jag tror anledningen till att de är korta är just för att man vill maximera deltagandet eftersom man utesluter män till att börja med. Då måste man dra till en siffra som tillräckligt många kvinnor kan tänka sig springa, inte bara kvinnor som ligger på sin absoluta ”peak” så att säga. Man har säkerligen gjort en analys av läget innan man bestämde sig för en siffra.

        Skulle en medioker siffra delta så skulle det inte vara lönt att arrangera tjejmilen / tjejvasan till att börja med.

        Svara
  21. MiT

     /  06/02/2019

    Svara
  22. HanUtanKoll

     /  06/02/2019

    #pottluggmotporr

    Svara
    • hllviken

       /  06/02/2019

      😆 😆 😆

      Svara
    • Kronblom

       /  06/03/2019

      ”#pottluggmotporr” jojomänsan. I Tyskland är porr och pottlugg inget ovanligt.

      Svara
  23. qwerty

     /  06/02/2019

    Svara
    • Johan A

       /  06/03/2019

      Samtidigt som Greta Thunberg har bestämt sig för att ta en ”time out”, just som EU-valet är över. Det måste vara ett sammanträffande precis som anmälningsbenägenheten rusade med 1000% just som vi öppnade gränserna var ett sammanträffande.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/03/2019

        Sabbatsår för att åka på amerikaturné skriver de här:
        https://www.svd.se/greta-thunberg-tar-sabbatsar/om/greta-thunberg

        ”I september ska hon delta i FN:s särskilda klimatmöte i New York och i december i ett klimatmöte i Chiles huvudstad Santiago.”

        Svara
        • Kristian

           /  06/03/2019

          ”Fight the power!” hade man kunnat säga för kanske 150 år sedan, om uttrycket varit uppfunnet då.

          Idag känns det som någon slags privat förlängning av staten och globalismen. Som vanligt då.

          Får de några skattepengar officiellt än, eller slussas det via fonder, stiftelser, nämnder, föreningar … ?

          Svara
  24. Q-Ken

     /  06/03/2019

    Lite på temat ”Sverige har aldrig varit tryggare” och hur slående ofta olika slags tyckare i PK-media är i otakt med verkligheten.

    Aftonbladet kultur (sic!):
    ”Polisen måste trappa ner – fotbollen mår bra”

    Aftonbladet nyheter:
    ”Flera huliganbråk har under kvällen blossat upp i Solna efter fotbollsderbyt mellan AIK och Hammarby.”

    Länkar:
    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/awKgWa/polisen-maste-trappa-ner–fotbollen-mar-bra

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j56J3/en-svart-skadad-efter-huliganbrak

    Svara
  25. MiT

     /  06/03/2019

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2019

      MAD Magazine hade ett stående epitet för den egna redaktionen: ”The Usual Gang of Idiots”

      Svara
      • Kronblom

         /  06/03/2019

        Jag har letat länge efter serien med Don Martin som toalettstädare. Han kommer ut från ett toalettbås och chefen ser honom och pekar på skylten där det står: tvätta alltid händerna innan du återvänder till arbetet. Han tvättar händerna och går till nästa toalettbås och börjar skrubba skit i toalettstolen.

        Svara
    • Kalle

       /  06/03/2019

      Glöm inte han Arslid Mussla eller vad han nu hette

      Svara
  26. MiT

     /  06/03/2019

    Gammal men…

    Svara
    • hllviken

       /  06/03/2019

      Kommentarerna under visar att det finns personer som reagerar mot samhällsförfallet.

      Svara
  27. MiT

     /  06/03/2019

    Svara
    • Pether

       /  06/03/2019

      Det skrämmande är att det är Facebook som doxxat personen, gått ut med hans namn, till media.

      Svara
      • Senior

         /  06/03/2019

        Jag lade ner allt vad facebook hette för ett par år sedan, det bästa beslut jag tagit sedan jag slutade titta på tv.

        Svara
  28. Ivar L

     /  06/03/2019

    Vad jag förstår finns två sätt för Greta Thunberg att ta sig till New York.
    Kryssningsfartyg som detta:
    https://tripant.com/lander/england/med-klassisk-bat-till-new-york-och-att-ta-bilar-over-atlanten/

    Fast kryssningar har ju nästan alltid en lyxvinkel och är knappast klimatsmarta så hytt på lastbåt är nog det enda rimliga, som de diskuterar här:
    https://travel.stackexchange.com/questions/13437/how-can-i-cross-the-atlantic-by-ship-from-europe-to-new-york-i-am-not-talking

    1-2 veckor verkar det ta.
    Chile blir nog knepigare, det är nog enbart lastbåt som kan bli aktuellt där. Jag kan inte tänka mig att det går att åka tåg New York-Santiago de Chile och med bil blir det knappast miljövänligt och dessutom troligen livsfarligt då hon måste passera några av världens farligaste länder. Gissningsvis kommer hon att åka med någons yacht till Chile istället, det finns väl gott om yachtägande klimataktivister i Hollywood som ställer upp? Knappast mer miljövänligt än reguljärflyg men man kommer att undvika att gå in på detaljer och bara säga att hon åkt båt.

    Poppa popcorn. Det här kommer att bli kul. Medierapporteringen alltså, vad Greta som person väljer att göra är hennes ensak.

    Svara
    • weasel

       /  06/03/2019

      Min gissning är att någon kapitalistisk entreprenör som vill tjäna pengar på Greta/PK-sekten erbjuder Greta någon slags ”miljövänlig” transport över Atlanten i form av typ ”specialbyggd båt döpt till M/S Greta som använder ekologiska tomater som drivmedel” .
      Jag tippar på Elon Musk. Han brukar försöka kapitalisera på katastrofer- som när han erbjöd en specialbyggd ubåt för att plocka ut det thailändska fotbollslaget som hade fastnat i en grotta.
      Thailand tackade nej eftersom ubåten inte kunde ta sig in i grottan, men kanske kan han återanvända den idén och marknadsföra ubåten genom att låta Greta använda den i sin färd över atlanten. Han måste ju bara se till att miljöcertifiera ubåten först, men det borde inte vara några större problem.

      Annars finns det ju i och för sig skype om nu Greta vill medverka på diverse klimatkonferenser i olika världsdelar…

      Svara
      • Ivar L

         /  06/03/2019

        Inte en tokig gissning alls, att någon Musk-typ erbjuder någon slags specialbygge med typ solkraft/elkraft.

        Det vill till att media och Greta ”glömmer” göra livscykelanalys på bygget om det skall bli trovärdigt. Annars lär nog resan förbruka ett livs flygresor på en enda gång om det blir en exklusiv resa bara för henne och besättning.

        Svara
      • elina

         /  06/03/2019

        Någon fransman seglade nyss över i ”fartyg” liknande en tunna så…

        Svara
        • Kronblom

           /  06/03/2019

          Banana Boat Song. Båten måste ändå åka till Amerika för att hämta mer bananer.

          Svara
    • Kristian

       /  06/03/2019

      Snyggt letat! Hade ingen aning om detta (men så är det sällan jag behöver vårdad aftonklädsel för att äta middag.)

      Ser fram emot en Woodhouse-aktigt förväxlingskomedi ombord:
      * Den här rutiga väskan innehåller Gretas tal till FN.
      * Den här rutiga väskan innehåller den skandalösa storstjärnans memoarer.
      * Den här rutiga väskan innehåller världens största diamant.
      * Den här rutiga väskan innehåller tjocke Guidos favoritkorv, som han försöker smuggla till sin kusin i Bronx.
      Vad händer?

      Svara
  29. Jans

     /  06/03/2019

    På ett ytligt plan har sådana som Lie nedan rätt. Det är troligen oerhört tufft för den enskilde läraren att ta upp sådana här frågor i vissa skolklasser. Problemet här är naturligtvis i grunden att man sett mellan fingrarna under lång tid och inte redan vid ankomsten till Sverige inpräntat hos immigranter att här gäller svensk lag för alla och utan undantag. Fast å andra sidan, det är kanske där problemet sitter. Svensk lag gäller inte lika för alla. Sicket pajasland man bor i som offrar grunden till sitt eget samhällssystem.

    Svara
    • Rikard

       /  06/03/2019

      Hej.

      På nittiotalet var det svårt, redan då. Du hade föräldrar och skolledning och skolpolitiker mot dig, och blev åsidosatt som dålig medarbetare, ingen lagspelare, bristande visionär, intolerant och andra fina ord. Sakine och Larsson är sisådär tjugofem år för sent ute (de kan ju i.o.f.s varit för unga då, för all del) – det skeppet har avseglat. Den enda realistiska utvecklingen nu är riktig apartheid med egna stadsdelar och distrikt för ej svenska svenskar, där deras egna regler råder.

      De invandrarföräldrar som själva sagt ifrån för söners och döttrars frihet är färre än var tionde, om inte till och med var femtionde. Jag känner till två, sammanlagt. Den ena en somalisk pappa som var fly förbannad på ledningen för en kommunal Malmöskola (detta ca 2003) då man på rutin hade könssegregerad gymnastik, tillät och uppmuntrade slöja, lät arabiska elever slippa SO när det handlade om Förintelsen och andra sådana saker. Det han saknade i svenska tog han igen i patos och passion. Han hade nära till tårarna när han för batiktanten till rektor försökte förklara att om Sverige inte stoppar allt sådant så blir det likadant som där. Vilket var som att slå vatten på en gås. Min fru däremot, som tagit med mannen till rektorn för att hon tänkte kärringen kanske skulle lyssna bättre på någon som kunde uttala sig inifrån s.a.s blev omplacerad.

      Det andra en iranska som försökte förklara för förskole- och skolpersonal vad islam är – hur den genomsyrar hela livet på alla nivåer och hur farligt det är att inte ge efter för minsta lilla krav. Hon visst vad hon talade om: hon kom till Sverige i samband med revolutionen i Iran, och kunde berätta vad muslimerna gjorde med sina mer sekulära landsmän och kvinnor. Åter, det föll på döva öron.

      Däremot var vänsterpartister och socialdemokrater snabba på att antyda att dessa personer var förrädare mot sina egna folk. Ett… grumligt resonemang om något.

      Vi får väl kämpa på där vi kan helt enkelt.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jans

         /  06/03/2019

        Ja det är verkligen ett ödets ironi att det fåtal immigranter som verkligen och ärligen vill bort från förtrycket, islamismen, medeltidsmentalitetetn och den dåliga samhällsstrukturen på riktigt, människor som vill ha det Västvärlden erbjuder (erbjöd?) är de som blir kallade förrädare trots att precis det som de säger sig fly från är det som i grund och botten är de påstådda asylskälen för samtliga. Det är ju naturligtvis de andra som är förrädarna och bedragarna.

        Svara
      • Kristian

         /  06/03/2019

        ”Young fool. Only now, at the end, do you understand.”

        Svara
      • Kronblom

         /  06/03/2019

        En metafor för att ”spilla sin säd på hälleberget” eller en icke kommunikativ situation.

        Svara
  30. Ivar L

     /  06/03/2019

    Greta Thunberg anno 1992:

    Hon frågar sig om det kommer finnas fåglar och fjärilar att se när hennes barn växer upp. Gissningsvis har flickan barn vid det här laget (25 år senare) och ja, det finns fortfarande fåglar och fjärilar.

    Intressant hur historien upprepar sig. Jag kände inte till denna flicka tidigare, det var strålande uvell.se som skrev om det.

    Svara
    • Jag är född i mitten av 80-talet och växte upp med den här typen av saker, vilket är varför jag nog ser Greta så cyniskt som jag gör. Det var exakt samma typ av tugg då, bara lite ändringar här och där i manuset. Har även en samling av serietidningar från denna period som jag har gått igenom (sent 80/tidigt 90-tal) och det är ofta serier som handlar om hur t. ex. barnen är framtiden, hur Knattarna räddar och lär Farbror Joakim hur utsläpp är fel osv osv.

      Det verkar gå i perioder så att säga – om 10-15 år så kommer nästa våg av saker vi ska förfasas över och som kommer få våran jord att gå under inom kort. Det trista är väl att dessa hysterier i många fall leder till att man tar väldigt kortsiktiga beslut baserat på rädsla som snarare missgynnar naturvänliga alternativ; avvecklingen av kärnkraften är väl ett av dom.

      Svara
  31. Ivar L

     /  06/03/2019

    Uvell tycker folk skall sluta vara så fixerade vid Reinfeldt och att han inte alls kan förknippas med flyktingvansinnet på det sätt som många gör.

    ”Att migrationen ökade under hela 2000-talet har många förklaringar men en av dem är att vi hade mest generösa regler i hela EU, för att Socialdemokraterna och Miljöpartiet infört dem tidigare.
    /–/
    De två beslut som öppnade dammluckorna till migrationen fattades av Migrationsverket: 2012 gav de alla med syriska medborgarskap automatiskt 3-årigt TUT och 2013 PUT. Detta var Anders Danielssons beslut. Inte Fredrik Reinfeldts. Då ökade trycket direkt, alla ville till Sverige eller Tyskland i princip.”
    https://uvell.se/2019/05/29/reinfeldt-sjukan/

    Naturligtvis har hon rätt i att Rreinfeldt inte själv är ansvarig för hela vansinnet men det är ju inte det som är grundorsaken till förknippandet, den exakta ansvarsfrågan.

    Grundorsaken till att Reinfeldt får representera migrationsvansinnets peak är att han profilerade sig i frågan och var landets ledare när det verkligen tog fart på allvar samt att han gick till val på att öka på mottagandet ytterligare. Det är hans legacy helt enkelt.

    Precis som att Erlander får representera ”folkhemmet” och Fälldin kommer att bli ihågkommen som borgaren som slog Palme. Man blir ihågkommen för något särskilt, inte ett genomsnitt av allt man gjort. Reinfeldts särskildhet är immigrationsivern och hans epok sammanfaller med när det tog fart mot 2015, strax efter att han smitit.

    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Flyktinginvandring/

    Inga konstigheter. Det är så historieskrivning funkar. Uvell kommer få vänja sig vid att Reinfeldt alltid kommer att förknippas med detta och att M under lång tid framåt inte kommer vara trovärdiga i immigrationsfrågor hos tänkande individer som ser bortom Hanif Balis twitterpiruetter.

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2019

      Så här skrev hon 2015.
      https://uvell.se/2015/11/06/dags-for-en-ursakt/

      Tycker Uvell är mer lagspelare än trovärdig.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/03/2019

        Det är väl som så att när det handlar om moderaterna så är hon inget att lita på på grund av sin egen koppling till partiet. Men hon är bra på att sniffa reda på andra saker.

        Dessutom, när C röstade fram regeringen skrev hon något i stil med att nu tänkte hon inte längre vara lojal mot C utan skriva om dem so mhon gör om vänstern, vilket ju indirekt betyder att hon inte rapporterar konsekvensneutralt när det gäller partierna. Som bloggare är det naturligtvis helt ok, men bra som läsare att veta.

        Svara
    • Kristian

       /  06/03/2019

      ”Inom partiet är många tacksamma för mycket han och hans regeringar gjorde”
      … och som förre förrädaren inte hade något med att införa. Han förstod inte själv varför Alliansen gick framåt.

      https://ledarsidorna.se/2017/03/moderaternas-kris-de-blindas-rop-pa-hjalp/
      ”I Etzlers bok ”Reinfeldteffekten”, och genom samtal med bland annat Sven Otto Littorin, blir framgångssagan tydlig. Det var partisekreteraren Littorin, partiledaren Bo Lundgren, gruppledaren i Riksdagen Mikael Odenberg samt Ulrika Schenström som skapade valframgången 2006 genom att utan politiskt raster analysera samhället och väljarnas syn på bland annat välfärden för att först därefter lägga en ideologiskt formad politik ovanpå. […] Ett samhällsbygge baserat på ett ansvar som ligger mer på individen än på kollektivet leder till sänkta skatter. Fredrik Reinfeldt var aldrig en del av denna process och resultatet av att han inte riktigt förstod kom i valet 2010 samt mest dramatiskt 2014.”

      Har Uvell läst den boken, tro?

      Svara
      • Rikard

         /  06/03/2019

        Hej.

        Den politik Reinfeldt genomförde brukar skyllas på hans hat mot SD, och hans förakt för ”Det Sovande Folket”, en fras som annars på den tiden han valde den som boktitel förknippades med kommunister och nationalsocialister, grundlades av en annan moderat.

        Allas vårt eget twitterfenomen Calle-ponken: Carl Bildt.

        Tittar man bland motioner och betänkanden från åren strax före han blev statsminister hittar man att han gång efter annan ivrar för ökad invandring.

        Ta [Motion 1990/91:Sf609 av Carl Bildt m.fl. (m)] som exempel. I denna framgår det tydligt att han anser att en invandring på som den var då 60 000 personer om året var otillräcklig. Det enda positiva med Calle-ponkens motioner var att han fullt korrekt argumenterade för förbättrad och ökad beredskap för ett snabbt ökat inflöde av människor – även om han och de andra moderaterna trodde det skulle röra sig om ryssar, polacker, balter o.d., inte araber, negrer och afghaner.

        Så Reinfeldt fortsatte bara på vad som varit moderat politik sedan Adelsohn avgick. Alternativet till Reinfeldt hette Tofve Lifvendahl; hon gick istället vidare från MUF till SvD, och är fortfarande ivrig förespråkare av öppna gränser, att det bara är bidrag och välfärd som är problemet med invandring med mera.

        Dessutom: är man chef är man ansvarig. Ett befäl eller en officer är ansvarig för vad manskapet gör. En lärare är ansvarig för sin klass, i och utanför salen. En präst är ansvarig för sin flock.

        Men Uvell, likt Heberlein, har nog upptäckt att man ingenstans kommer i moderaterna utan att tala ljuva ord om Stridshingsten och hans falang. Moderater som Finn Bengtsson eller Christian Sonesson är inte välkomna i partiledningen. Vi får hoppas på Pasok-effekt både för röda moderater och blå socialdemokrater i framtiden.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Ivar L

         /  06/03/2019

        För snäv analys. Alla som ogillar Reinfeldt och som kan tänka sig rösta på SD är inte gamla stockmoderater.

        För mig representerar Reinfeldt en epok, han är dess affischnamn helt enkelt och hans sorti på valnatten gjorde att jag aldrig kan glömma honom. Han avstod makten för att han var rädd för SD-baciller och smet ut bakvägen. Ynkligare beteende får man nog leta efter.

        Det finns ingen anledning att sluta använda Reinfeldt som symbol för precis detta. Han stod för en slags kombination av folkförakt, feghet och totalt världsfrånvänd immigrationsanalys som han dessutom satt och koketterade med i TV-soffor efter att ha avgått.

        Däremot om man skall analysera mer i detalj är naturligtvis andra också ansvariga men ingen sammanfattar epoken såsom Reinfeldt. Löfvén trillade ju in i makten och tog ver rodret för att Reinfledt smet.

        Svara
        • Ja, han var väl det närmaste vårt lilla Sverige kunde uppbringa om man ville ha en kombination av Blair och Clinton: fullständigt egocentrisk, självförhärligande, … nej, jag känner hur magsåret börjar höra av sig.

          Din beskrivning var utmärkt, vi kör den.

          Svara
    • weasel

       /  06/03/2019

      ”De två beslut som öppnade dammluckorna till migrationen fattades av Migrationsverket: 2012 gav de alla med syriska medborgarskap automatiskt 3-årigt TUT och 2013 PUT. Detta var Anders Danielssons beslut. Inte Fredrik Reinfeldts” .

      Eller , med andra ord ;
      De statliga verken fattar vilka beslut dom vill utan att statsministern och regeringen har någon som helst möjlighet att påverka dom.
      : /

      Svara
  32. x

     /  06/03/2019

    Toklandet:
    <bHär är öletiketten som stoppas av Systembolaget – är inte måttfull nog
    ”Kalmarbaserade bryggeriet Ängöl får inte sälja sitt midsommaröl på Systembolaget. Detta eftersom etiketten på flaskan – ett sommarmotiv av Kalmarkonstnären Jenny Nyström – anses strida mot kravet på ”särskild måttlighet”.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/oletikett-stoppas-kanns-godtyckligt

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2019

      Var det inte någon ölreklam på 90-talet som fick dras in eftersom det var kondensdroppar på flaskan?

      Till DHH-arkivet!

      Svara
    • Skeptisk

       /  06/03/2019

      Självklart. Man har ju en fiolspelare på etiketten. Djävulens giga. Det vet ju alla hur spelmännen förleder ungdomen i fördärvet. Där de är förekommer dekadens, dryckenskap och löskaläge. Sådant kan vi inte ha på en ölflaska. För att inte tala om det varit en jazzmusikant. Ja är inte den där fröken Nyström lite väl frigjord. Och roddbåtar också. Kan ju uppfattas som att man uppmanar till att dricka på sjön.
      Snart kommer väl någon sätta en Rubens på en ölflaska. Hujedamig! Vart är vi då på väg?

      Svara
  33. Som Westerholm påpekar så är det andra statskramande partiet – Moderaterna – medskyldiga med sitt tramsande i EU.

    Svara
  34. Kretin

     /  06/03/2019

    Ifall Ungern besluter att lämna JAS och övergå till amerikanskt stridsflyg, så kommer det garanterat att ”höja” finnarnas intresse för JAS då finnarnas nuvarande Hornet skall bytas ut om drygt 10 år. Desto färre brukare utav JAS desto mindre sannolikhet att JAS utvecklas med tanke på framtiden ….

    Svara
    • Kronblom

       /  06/03/2019

      Bolsonaro har väl några JAS och kanske kan ta några till? Skicka Strandhäll på säljturné till Brasilien och Filippinerna vetja.

      Svara
  35. Brödjätte stoppas av elbrist – jämför Sverige med u-land
    https://www.friatider.se/br-dj-tte-stoppas-av-elbrist-j-mf-r-sverige-med-u-land
    ”Under måndagskvällen uppger SvD Näringsliv att brödjätten Pågen bordlägger sina planer på att expandera verksamheten i Malmö. Detta eftersom kraftbolaget Eon inte längre kan garantera att det planerade bageriet får tillräckligt mycket el.
    […]
    Företaget, som redan anställer 800 personer i staden, vill alltså växa men kan inte på grund av elbristen.”

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: