Nationaldagen

Idag är det 6 juni, Sveriges nationaldag. Det är också dagen då div skribenter runt om i Sverige gör allt för att försöka förlöjliga Sverige, svenskar, vad som är svenskt osv. Det är dagen då de försöker kasta så mycket skit det bara går på den svenska nationen och flaggan.

Jag gissar att man på t ex Aftonbladet idag kommer att få läsa om hur alla är svenskar samtidigt som man säger att det inte finns några svenskar. I nån annan krönika kommer man säkert att få läsa hur jävla rasistiskt och eländigt Sverige och svenskarna är. I en tredje kommer man att kunna läsa om att hissa den svenska flaggan orsakar Hitlertramp på gatorna och att flaggan symboliserar nåt otäckt som måste motas bort och att det itne finns några nationsgränser. Samma personer som kommer att säga det stoltserar med palestinska flaggan på fb. Man kommer att ösa på med hur ruttet Sverige och svenskarna är, värst i hela världen.

Så kommer det att rulla på under dagen. Och då har jag inte ens nämnt skämt som etc och liknande.

Idag är dagen då man (idioter på div tidningar…) på alla tänkbara sätt ska förlöjliga Sverige, man kommer att säga ”Höhö, ska man äta sill idag eller!” och ”Hur firar man nationaldagen egentligen? Ska man bara vifta med en flagga eller?” osv.

Jag har dock inte kollat än om det är några såna som ligger och väntar, jag bara tar för givet att det blir som vanligt när sinnesslöa ledarskribenter och krönikörer sätter sig bakom tangentbordet 6 juni.

Man kan också som en journalist på Sydsvenskan (tidigare på Aftonbladet) gjorde igår, undra varför inga partikonton på twitter önskat en god Eid. Varför de skulle göra det framgick dock inte så tydligt, inte mer än att om man inte gör det så borde man inte hålla jultal heller. Jag har inte sett några partikonton som direkt uppmärksammar några judiska, buddistiska, hinduiska osv högtider heller. Och inte sett någon från de grupperna som klagar eller undrar över det och säger att man då inte heller ska hålla jultal. Men Eid, då minsann ska man undra.

Nu vet jag inte om den där journalisten är född här eller kommit hit senare eller är troende eller ej men oavsett så tycker jag tycker det är jävligt magstarkt att komma hit från en främmande kultur och kräva att vi i Sverige ska anpassa oss till dem. Och då också mena att om man inte uppmärksammar t ex Eid så ska man inte hålla jultal heller. Det är jävligt magstarkt!

Är samma sak som de där som bara måste dyka upp i alla trådar om slöjan, de som säger ”Men om man ska förbjuda den i skolan så måste man också …” och så kommer nåt jävla trams om nån sjal på nån nunna eller ett kors osv. Nej, det måste man nämligen inte alls. Finns ingen anledning att försöka fixa nåt som inte är trasigt. Det är tämligen korkat att göra det.

Sverige är ett kulturellt kristet land och passar inte det kan man faktiskt flytta till ett annat land. Bara att söka asyl i t ex Saudiarabien där man anser det viktigt med slöjor på små skolflickor, att uppmärksamma Eid osv. Ange som asylskäl att Sverige inte uppmärksammar Eid och att man här ev pratar om förbud för slöjor på små skolflickor och att ni inte kan stå ut med detta.

Det där med Habuls rant om Eid, det finns liksom inte ens en principiell diskussion att föra. Det finns inget att diskutera. Alls. Det är bara jävligt provocerande att kräva att man i Sverige ska uppmärksamma Eid.

Hoppas ni alla får en fin nationaldag med kanonväder, god mat och god dryck. Och skit i alla korkade ledare och krönikor i tidningarna en sån här dag!

Så här såg det ut för 4 år sedan…

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

126 kommentarer

  1. Senior

     /  06/06/2019

    Att Sverige inte ”kan fira” nationaldagen är för att vi inte haft någon officiell sådan tidigare.

    Däremot har det bångstyriga folket i brist på en officiell nationaldag gjort midsommarfirandet till en nationaldag, med typiskt svenska traditioner såsom folkdräkter, fioler, nyckelharpa, festligheter, sång och dans.

    -En kultur och tradition som nu hotas genom detta införande av en konstlad nationaldag av de styrande, där Sveriges traditioner spottas på, och nya traditioner försöker införas. Tex. Att dela ut Svenska medborgarskap till utlänningar.

    Svara
    • Senior

       /  06/06/2019

      Hur som helst:
      Ha en bra nationaldag, och se till att få ett ännu trevligare och bättre midsommarfirande om ett par veckor!

      Svara
  2. Grodan Boll

     /  06/06/2019

    Det är då helvete att muslimer inte kan diskutera sin egen religion så fort de inte har 100% kontroll över narrativet. Det är nästan som om de visste att den innehåller skit som inte går att försvara.

    Svara
    • Till och med Rektor Hamid som tidigare var värd att lyssna på har tydligen gett upp. Nu blir det postkolonialt trams från (M) också:
      https://ledarsidorna.se/2019/06/moderaterna-och-timbro-med-slojan-sexualisering-och-fortryck-som-kulturell-snuttefilt/
      ”Göndörs position är därmed klar sedan tidigare och ligger mycket nära de postkoloniala teorier och relativisering som Socialdemokrater för Tro och Solidariet har tagit till sig när det gäller bemötandet av muslimer som uttrycker hat mot HBTQ-personer. Peter Weiderud, Tro och Solidaritets tidigare ordförande och förre direktören för Svenska Institutet i Alexandria menade på fullt allvar att Socialdemokraterna kan acceptera att muslimska partimedlemmar ska kunna tillåtas att hata homosexuella då de inte kommit lika långt i sin demokratiska evolution.

      Muslimer ska tillåtas hata och förtrycka homosexuella som kulturell snuttefilt.
      […]
      Zafar och Göndörs resonemang är identiskt. Lagom kulturellt förtryck av familjemedlemmar och lagom sexualisering av minderåriga flickebarn skall få tillåtas som en kulturell snuttefilt när familjer rör sig över kulturgränserna.”

      Svara
      • Forsne uttrycker det bra (prenumeration/plus) i en jämförelse med Frankrike:
        https://ledarsidorna.se/plus/en-flickas-frihet/
        ”Att tolerera den muslimska slöjan är inte att välkomna en fri varelse (i det här fallet en liten flicka), det är istället att öppna dörren för dem som utan diskussion, tvingar barn att kröka rygg.”

        Svara
      • Senior

         /  06/06/2019

        ”Genom att tvinga en flicka ta av sig slöjan, menar Zafar och Göndör, blir flickan ett stridsäpple mellan föräldrar och samhälle”

        Ja, barnen används som sköldar för att slippa rätta sig efter svenska lagar och istället införa sharia. -En kamp som ett demokratiskt, sekulärt samhälle borde kämpa hårt med.

        Svara
        • Ja, ständigt denna ovilja att anpassa sig.
          Har svårt att tänka mig något som helst som inte gör barnen till ”stridsäpplen” för den som vill krångla till det.

          Judehat och förintelseförnekelse? Standard i mellanstadieböcker i mellanöstern. Föräldrarna har vuxit upp med detta och får inte känna sig kränkta. ”Redigera” lite i historieböckerna.
          Diverse föreställningar om mödomshinnor? Viktig del av kulturen. Barn skall inte läsa sexualkunskap eller biologi.
          Andra religioners fortsatta existens när Muhammed nedtecknat den slutgiltiga uppenbarelsen från Gud? Det är nog bäst om alla flickor i skolan täcker håret.
          Vetenskap av något som helst slag? Förstår man inte att det Gud vill, sker? Verkar lite suspekt att försöka hitta en ”genväg”.
          Kritik mot slavhandel?

          Och så vidare.

          Svara
        • Ivar L

           /  06/06/2019

          ”Genom att tvinga en flicka ta av sig slöjan, menar Zafar och Göndör, blir flickan ett stridsäpple mellan föräldrar och samhälle”

          Tja, frågan är ju varför föräldrar som tagit sig till ett land för att de menar att deras hemland är farligt, dåligt, fattigt o.s.v. känner att de måste ligga i strid med sitt nya och generösa värdland. Barnen hamnar enbart i en lojalitetskonflikt på grund av att föräldrarna väljer att gå i opposition till det land som de påstår sig vilja bo i.

          Rätt uppenbart att de inte egentligen vill bo i landet de kommit till utan enbart vill komma i åtnjutande av de ekonomiska gåvor som landet ger men fortsätta leva på det sätt som man gör i det hemland som de påstår sig inte kunna bo i på grund av hur det fungerar.

          Svara
      • Jonas

         /  06/06/2019

        Det kanske är dags att inse att de ”moderata muslimerna” bara spelar moderata i väntan på att de ska uppnå kritisk massa. Det närmar sig nu….

        Svara
        • Vi får hoppas att (M) fortsätter på den inslagna vägen, och att folket genomskådar dem. Då kan (S) och (M) fortsätta sin stilla kollaps.

          Svara
  3. Q-Ken

     /  06/06/2019

    Önskar alla en trevlig nationaldag!

    Kämpa för de goda krafterna, mot kvinnoförtryck och medeltida barbari!

    Svara
  4. Det är lite som med var John Cleese sade om London: å ena sidan är det bra att det är postnationalistiskt och multikulturellt, å andra sidan är det rasism att säga att det är så.

    Svara
  5. Johan A

     /  06/06/2019

    Min sambo (feminist och vänster som hon är) sa igår att hon inte var bekväm med att hissa svenska flaggan och fira idag eftersom hon kände sig så privilegierad (underförstått att det är rasistiskt) att bo i ett land som är så fritt och öppet när andra inte kunde göra det. Jag svarade att den frihet och öppenhet vi har i detta land har fan inte kommit gratis utan vår historia har varit förbannat blodig för att vi ska kunna ha denna frihet. Sen ordade vi inte mer om det och idag är svenska flaggan hissad hos oss.

    Svara
    • Senior

       /  06/06/2019

      Ja, dagens politik och samhällsanda är fan att pissa på våra förfäder som jobbat, slitit och gett sina liv för att deras avkommor skall få det bättre.

      Svara
    • Jonas

       /  06/06/2019

      Du vet väl att det bara är en shit test och att hon väntar på att du ska sätta ner foten och ta kommandot?

      Svara
    • Rikard

       /  06/06/2019

      Hej.

      Tror hon också att hon blir tjock av vad du äter? Det är samma slags logik.

      För husfridens skull kan man istället säga ungefär såhär:

      ”Det är klart vi skall fira den frihet och det välstånd som generation efter generation av svenskar skrapat ihop till! Dels för att hedra dem och deras minne, dels för att visa andra folk att såhär bra kan det bli om man håller sams, drar jämt och låter bli att kriga och förtrycka varandra!”

      Nej, nu skall jag låta bli att köra gräsklippare, annars kanske bensinen tar slut i grannens bil.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • weasel

       /  06/06/2019

      Jag förstår din sambo.
      Själv vill jag inte ha semester eftersom det finns folk som är arbetslösa… :/

      Svara
  6. Angående den svenska flaggan, så har jag skrivit i bloggen om de flaggor som trycks upp i ansiktet på folk i det offentliga rummet i Göteborg:
    https://bergersjo.wordpress.com/2019/06/06/goteborgs-flaggor-i-stadens-offentliga-rum/

    Svara
    • Precis så!
      Men det är statsreligionens nuvarande flagga, så vi kommer att få se den.

      (Fnordspotting har också upptäckt Moldbug, tydligen, och talar helt korrekt om dagens ”sekulära, liberala” elit som lutheranska extremister.)

      Svara
    • MiT

       /  06/06/2019

      Svara
  7. MiT

     /  06/06/2019

    Svara
    • – Du, jag skall tweeta till ”folket”, har du listorna?
      – Listorna?
      – Ja, de där med braiga och keffiga grejer. Jag har tappat bort den senaste. Vet ju inte fan vad ”folk” tycker är bra och buh idag.
      – Okej. Jo, jag har dem här, varsågod.
      – Tackar! Ah, det var kul ord den här gången, bara väldigt abstrakta saker som ingen kan definiera.
      – Givetvis! Och kom ihåg att använda aktiva, ganska fysiska verb kombinerat med de abstrakta företeelserna, så att det helt saknar mening!
      – High five!

      Svara
    • Senior

       /  06/06/2019

      *Varför kämpar de då så hårt för att släppa in element i samhället med just de egenskaper de vill bekämpa?

      Är det bara för sitt eget existensberättigande?

      *Dessa frågor är retoriska, vi vet redan svaret…

      Svara
  8. MiT

     /  06/06/2019

    Svara
    • Senior

       /  06/06/2019

      Börja nu att kalla honom själv för horunge, räkna sedan ner från 10 innan han börjar gny om en hatsvans…

      Svara
  9. MiT

     /  06/06/2019


    *https://www.facebook.com/johan.ingero/posts/10158613266509552*

    Svara
  10. Reblogga detta på Micael Lidéns Blog och kommenterade:
    👍

    Svara
  11. hllviken

     /  06/06/2019

    Svara
  12. Ivar L

     /  06/06/2019

    Svara
  13. Ivar L

     /  06/06/2019

    Bra att du uppmärksammar Somar Al Nahers krav på nationaldagsursäkt för fyra år sedan. Det är en sådan där central händelse som visar hur sjukt vårt land är. Att någon vars hela familj fått politisk asyl och antagligen en djävligt stor hög med pengar (bidrag av olika slag under säkerligen ånga år efter ankomsten) ställer sig och kräver en ursäkt är så absurt så det går nästan inte att begripa. Snacka om att ta sina privilegier och allt det ens familj tilldelats för givet.

    Svara
  14. Ivar L

     /  06/06/2019

    Trevlig Nationaldag själv…

    Själv lyckades jag obegripligt nog besöka ett nationaldagsfirande som var kemiskt fritt från mångkultur och pk. Och då snackar vi om ett stort firande, i en stor park i en stor stad.
    Svenska sånger, svensk kultur, svenska flaggor (och någon fotbollsflagga) och nationalsången som avslutning. Tror inte jag såg ett enda huckle, inte en enda tiggare, inga hazargäng med krigarfrisyrer eller somaliska diton. Inga som kaosade. Bara en massa människor som firade nationaldag, hade pickninck, åt glass, bar vilka kläder de ville o.s.v. Poliserna stod i skuggan och chillade, delade ut lite klistermärken.

    Det slog mig att såhär skulle Sverige kunna ha varit om vi hade skött immigrationen på ett rimligt sätt. Det var inte bara ursvenskar i parken. Människor med typiska muslimska signalmarkörer var totalt frånvarande men där fanns en hel del östasiater, några som talade kinesiska, en svart familj där kvinnan inte bar slöja, med mera.

    Det är inte särskilt svårt att förstå vilka som är och vilka som inte är problemet när det handlar om assimilation och acceptans av värdlandets kultur när man ser ett sådant här firande och hur trevligt och väl allt fungerar.

    Svara
  15. MiT

     /  06/06/2019

    Svara
  16. MiT

     /  06/06/2019

    Svara
  17. MiT

     /  06/06/2019

    Svara
    • weasel

       /  06/06/2019

      Jag tycker att det var oerhört bra av Fritzon att attackera Skyttedal för att hon inte lever som de fattiga arbetarna.
      Fritzon har ju de senaste 20 åren suttit i styrelsen för fjärde AP-fonden samt varit ledamot för socialdemokraternas verkställande utskott och partistyrelse. Hon har dessutom varit minister. Och nu är hon EU-parlamentariker.
      Så om det är någon som vet hur det är att vara tvungen att vända på slantarna så är det ju Fritzon.

      Svara
  18. weasel

     /  06/06/2019

    På nationaldagen kunde vi i alla fall läsa en ”undersökning” i SvD som visade att somalier är mer stolta över att vara svenskar än vad svenskar är.
    Det känns bra att på nationaldagen få nerkört i halsen att vi svenskar till och med är sämre än somalier på att vara svenskar.

    Men,.. vänta nu…?
    Betyder inte detta att somalierna som är stolta över att vara svenskar är…såna där hemska nationalister ? 😦

    Svara
    • I sig så är det väl inte konstigt då vi blir ständigt matade med över hur hemskt det är att vara svensk, vit, ”normativ” osv. Jag gissar på att somalier inte köper postmodernistiskt trams åtminstone.

      Svara
      • Rikard

         /  06/07/2019

        Hej.

        De fåtal gånger jag haft anledning och möjlighet att diskutera och förklara sådan för utlänningar (en syrier, en arab, två ryskor och två hemvändande svenskar) har samtliga haft det där lite artiga leendet man får när lyssnaren torr att man sakta men säkert driver med dem.

        Väl de insåg att det var allvar var responsen samstämmig: ”Det låter helt sinnessjukt! De kan ju inte tror på det sk*tsnacket själva ens en gång! Totalt vansinne – de måste ju stoppas!” och annat på samma tema. En del troligen kärnfulla uttryck på andra språk förekom också – ‘zyka blyat’ eller något ditåt, ‘sharmuta nånting nånting’, ‘chyort vozmie’ och annat åt det hållet.

        De flesta invandrare som inte själva försörjer sig på att vara en del av vansinnet (Rashid Musa, Diana Mulinari med familj, osv) ser det nog antingen som en knepig svensk sekt eller som galenskap – de måste ju tolka företeelsen utifrån sin referensram, antar jag.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Ivar L

       /  06/07/2019

      Jag tror inte en sekund på att somaliska kvinnor är särskilt stolta svenskar. Det är garanterat en riggad undersökning. De har ställt frågorna på ”rätt sätt” för att få de svar de vill ha. Somalier är synnerligen ointegrerade och många av kvinnorna bor i ett tält när de går utanför dörren. Den enda kontakt de har med det riktiga Sverige är väl bidragsavin som dimper ner en gång i månaden. Troligen handlar det om att de är nöjda över den.

      Det är väl lite som att man skulle fråga en svensk som gästjobbar och bor i en sådan där europeisk zon i t.ex. Sudi-Arabien och som i princip aldrig ser det riktiga Saudi-Arabien om de är stolta över att vara Saudi-Araber.

      Svara
      • weasel

         /  06/07/2019

        Naturligtvis är det så, Ivar L.
        Jag betvivlar inte en sekund att majoriteten av somaliska kvinnor ( och män ) är ”glada” över att vara i Sverige. En hel del av dom är säkert även stolta över att vara i Sverige.
        Men detta är ju inte direkt samma sak som att vara ”stolt över att vara svensk” .
        Faktum är att inte en enda av de ca 25 somalierna som jag har talat med definierar sig själv primärt som ”svensk” .

        Men vem bryr sig om verkligheten och fakta när man genom vantolkningar kan få till en fake news/propaganda artikel på självaste nationaldagen ?

        Men återigen ;
        Det märkliga i detta är att PK-journalisterna i vanliga fall brukar definiera det som någonting oerhört dåligt , främlingsfientligt och hitleristiskt att vara ”stolt över att vara svensk” .
        Men när det är somalier som är stolta över att vara svenska så verkar SvD tycka att deras 30-tals-nationalism är någonting positivt. : /

        Svara
        • Ivar L

           /  06/08/2019

          Ja, nog är det ironiskt. Som om Sverige skulle fortsätta vara svenskt om det fylldes av somaliska kvinnor, typ.

          Jag kom att tänka på att svenska bidragspengar är storkovan om man åker hem till Somalia på semester (ni vet det där landet som man ”flydde” från), det kanske är det som de är stolta över. Att komma hem till Somalia och vara relativt rik. ”Mallig” kanske hade varit ett bättre ord?

          Svara
  19. En annan

     /  06/06/2019

    Här. varsegoda, en bit av sverige, på riktigt, allt annat trams

    Svara
    • Porta

       /  06/08/2019

      En dalmas skulle berätta för sina vänner hur det var i lumpen… ”Vi får skjuta k-pist, den låter… raaa…. taa… taa.. fast myche fortare….” Hälsning Värmland på riktigt! 😉

      Svara
    • Porta

       /  06/08/2019

      Ähh… jag ska inte retas. Värmlänning uppfödd i exil i Hällefors, dvs gränslandet värmland, västmanland och dalarna…. och södra dalarna (Ludvika- Grängesberg) och Hällefors har gjort storverk för världen… för er som inte vet… https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonas_Wenstr%C3%B6m

      Svara
    • Porta

       /  06/08/2019

      Sen ska vi inte glömma giganterna… bröderna Eriksson från Långban, nästgårds från Portas hemman… böja huvud i djup beundran! https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Ericsson

      Svara
    • Porta

       /  06/09/2019

      Svara
  20. MiT

     /  06/06/2019


    *https://www.facebook.com/rashid.musa/posts/10157079447895049*

    Svara
    • Vic

       /  06/07/2019

      I sak har han ju rätt. Dock kan det ses som olämpligt och allmänt oartigt att komma hit från ett annat land, förakta de som tar emot dig och göra deras traditioner till åtlöje. Det gör dig inte till mindre medborgare än någon annan men förmodligen gör det dig till en ganska illa omtyckt sådan (talar inte specifikt om Musa).

      Svara
    • Ivar L

       /  06/07/2019

      Det centrala här är vad Rashid väljer att fokusera på.

      Om jag räddar Rashid Musas kompis från att t.ex. drunkna så tycker han att det viktiga är att kompisen inte känner att han behöver tacka mig eftersom det inte står att man måste i lagboken!

      Och så undrar man varför Rashid och kompani är så svåra att integrera och göra delaktiga i den svenska kulturen.

      Svara
  21. hehe

     /  06/07/2019

    Svara
  22. MiT

     /  06/07/2019

    Såna här korkade saker kan man se på fb

    *https://www.facebook.com/simonvinokurdebattor/photos/a.2144962085746435/2338293383079970/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBu7Qo8TbxioTOZZl5lipSD8MxHE-mWGhlM1tb1myH6d8duXaKFkAQurAWVZihh0cXhHwlYQfsUl9lH-X565exg_PyFfNI_i5GlEglEGavpeM_bm7h4Kw3JdF6geNEN8HPjaUwFs8HRYnkE2n9ElBzdMH8jy7lUKzhaj1cXGdkU2GSfXOo4_CU9wG7L0BWgtdrgXeeGq2szHESOk0BAGAxObZsbqteWbOe6KXWxfInc28KRBUzGz7r3qiBAkDk3SJsE0T_Jc5jd4fk6sUXQ_gGF6g6gc557cFuQXIJFb2yPsfrB_xIQgkPgUPhCY-CUkHPM9RZZFlyf9U9BdQgsbLPf1HxZFIOb4h5pF9_nzSbJgScY-p_iPAh1r4ZIp6ZAdanEe8144L1FjBgeJQnEY40PgefCxU-t9-fi4EtHnLauvn7JqqJ9Fzs3qmOVxMf_ZEM9OpGYkS59JBiz9CLexPhTKNZepjOmqHreBeVeOAd3WYa4gbdSD-eUX01cTLvUzT773uoKmFmBELvvFjHvbJzSOVO5&__tn__=H-R*

    Svara
  23. Så finns det kvinnor med utländsk härkomst som ligger i spetstrosor och spets-BH och därigenom sprider glädje till gamla griniga gubbar, i samma park där den svenska flaggan hissas av frivilliga i FBU, varav några har utländsk härkomst. Allt är inte skit som passerar in över den svenska gränsen. En del är bättre än många svenskar. 🙂

    Svara
    • Vic

       /  06/07/2019

      Ja, kan bara instämma. Samhället är så polariserat att överallt är det bara extremerna som uttrycks (de värsta sidorna av invandringen och de värsta sidorna av Sverige) men däremellan finns det en jäkla massa människor som tar kommando över sina liv och lever så som de bedömer gott oavsett vad omvärlden pysslar med.

      Det är klart att vi måste ta tag i de problem som finns och absolut inte underskatta dem. Men – att se en svartvit värld där invandrare är si och svenskar är så utan nyanser mellan är sannerligen en tragisk och oroande utveckling.

      Svara
      • Senior

         /  06/07/2019

        ”däremellan finns det en jäkla massa människor som tar kommando över sina liv och lever så som de bedömer gott oavsett vad omvärlden pysslar med.”

        Det är detta som nu börjar bli svårare och svårare, man lever varken gott eller tryggt längre.

        Nedtyngda av höga skatter som nu börjar påverka vardagen märkbart negativt. Privatekonomiskt och med neddragningar i vård, skola och omsorg trots alla skattehöjningar.

        Elbrist(!) hindrar företag och kommuner att investera och expandera.

        Det exploderar bomber, skjuts och bränns bilar med oskyldiga offer i kläm.

        Politikerna som möjliggjort det hela skor sig däremot och lever gott, samtidigt som de kastar pengar och resurser på de som orsakar problemen.

        Du betalar priset, både ekonomiskt och känslomässigt.

        Svara
        • Vic

           /  06/07/2019

          Absolut. Det känns nästan som ett mirakel att se fredliga sammankomster där låg som hög, svenskfödd som ickesvensk firar nationaldag tillsammans, så grisigt som läget börjar bli i Sverige.

          Nationalekonom Hans Jensevik, som fullkomligt dundrat fram i etern senaste tiden, ställde den retoriska frågan: Vilket råd ger läkaren en alkoholisthustru? Att hon bör skilja sig naturligtvis. På samma sätt kan det ju kännas lockande för de svenskar som har kompetens att komma med att se om det inte finns andra länder som har större glädje av dem.

          Jag (och andra med mig) har lagt de bästa åren i mitt liv på att slita för att bygga upp ett välstånd som inte funnits i min familj, bara för att se inkompetenta politiker förstöra mitt välstånd och inskränka min frihet. Det hjälper inte min (eller andras) situation att jag fortsätter att mata dem med pengar.

          Svara
  24. MiT

     /  06/07/2019

    Svara
    • x

       /  06/07/2019

      Flaggbränning innebär att man avsiktligt sätter eld på en flagga, ofta en nationsflagga, ibland för att visa missnöje med landets politik, eller för att visa förakt för ett land.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Flaggbr%C3%A4nning

      Det är något som inte stämmer.
      Hur kan liberalerna vara emot landets politik och samtidigt vara en del av regeringsunderlaget?
      Nej, de föraktar nog Sverige för annars hade de inte släppt fram begåvningsreserven till att styra landet.

      Svara
    • Weasel

       /  06/07/2019

      För några år sedan var jag med på facebook och då medlem i en politisk deiskussionsgrupp.
      Vänsterpersonerna i denna grupp hade för vana att lägga upp bilder där den svenska flaggan hånades på diverse sätt.
      En vanligt förekommande bild som flitigt delades var den där kända bilden från typ 68 där det står ”kuken” och diverse andra saker på svenska flaggan.
      Då jag ifrågasatte poängen med det fick jag höra att det ”ju bara är en tygbit” och att nationer, nationaliteter , gränser och liknande bara är trams eftersom vi ju alla är människor och världsmedborgare.

      Så sen kom då den 8 April , romernas internationella dag. Och eftersom flaggor bara är en bit tyg laddade jag upp en bild på romernas flagga som jag hade skrivit ”hej hej” och ”kuken” på.
      De som tidigare hade tyckt att skändande av flaggor var någonting bra eftersom flaggor bara är en tygbit kastade då ut mig ur gruppen och massanmälde mig till facebook eftersom dom nu plötsligt ansåg att skändande av flaggor var Hets mot folkgrupp…

      Vänstern är verkligen logisk och konsekvent 🤪

      Svara
      • Ivar L

         /  06/07/2019

        Haha…
        Go figure.
        Mycket pedagogiskt av dig. Synd att de inte själva begrep.

        Som anhängare av yttrandefrihet så anser jag att man får elda på bäst man vill, eller skriva kuken på flaggan men precis som du skriver, den som ger sig in i leken måste leken tåla.

        Svara
        • Rikard

           /  06/08/2019

          Hej.

          @Weasel: heja! Det är så man gör – det kan dock kosta en både uppdrag och karriär men det är ett val man gör.

          @Ivar L: enig med dig. Även om jag tycker flaggskändande är barnsligt och fel så skall det vara tillåtet för alla och alla flaggor om:

          A) Det är din flagga (att du har köpt/gjort den)
          B) Du ger andra samma frihet
          C) Det sker på säkert sätt (brandrisk, lösningsmedel i färg etc)

          Av erfarenhet kan jag dock säga att de personer som gör dylikt på inga villkors vis accepterar att de skall tvingas leva med konsekvenserna. Att en sådan flaggbrännare av mig skulle bemötas med ”Varför skall jag hjälpa dig? Du hatar och föraktar mitt land och folk och mig också. Jag skulle inte ens p*ssa på dig om du brann.” är för dem oacceptabelt, obegripligt och fel. Detta för att de är De Goda, som gör Uppror mot Etablissemanget, och så vidare i samma tradiga karusell som snurrat sedan fyrtiotalisterna blev byxmyndiga.

          Det är kul och rätt att ropa att kejsaren är naken, men man bör minnas sagans ursprungliga aesop och slut: kejsaren beordrar hela familjen fängslad och avrättad. Aesopen är ungefär att sanningen inte rår på makten, eller att man inte skall förväxla makt och sanning kanske är mer korrekt.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
      • Ivar L

         /  06/07/2019

        Eller är det bara när man grillar koranen som det hotar demokratin?

        Svara
  25. MiT

     /  06/07/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/08/2019

      Märkligt att de sker först nu. Det var många år sedan t.ex. Göteborgs lokaltrafik krävde reggade mobiler för sms-biljetter /typ 20 spänn) , just med hänvisning till terrorlagstiftningen.

      Sedan att vissa blev griniga och grävde upp EU-dokumenten de hänvisade till och såg att det bara gällde summor över 1500kr, gjorde inte saken bättre.

      MILJONER till en stat fylld av terrororganisationer kunde man avvakta lite med dock. Så, kulturell dispans?

      Svara
  26. MiT

     /  06/07/2019

    Läs tråden

    Svara
  27. MiT

     /  06/07/2019

    ”Richard Sörman: Jens Liljestrands skadeglädje över den svenska kulturens utsatthet är bara värd vårt förakt”
    https://detgodasamhallet.com/2019/06/07/richard-sorman-jens-liljestrands-skadegladje-over-den-svenska-kulturens-utsatthet-ar-bara-vard-vart-forakt/#more-16967

    Svara
    • Senior

       /  06/07/2019

      Ja, jag läste dravlet han kräkte ur sig.

      Det han inte nämnde är att de vitaliserande arbetslösa invandrarna tack vare sponsring med hjälp bidragen har råd att bo där, emedan svenskarna som uthärdar, och som via skatter tex. på bensin, betalar kalaset inte längre har råd eller ork att vara ute efter att ha pendlat ett antal mil till arbetet i den större orten.

      Maten är också dyrare i den lokala affären om den ens finns kvar.

      Kollektivtrafiken blir bara dyrare och dyrare, om det ens existerar någon.

      Det finns en anledning att folk flyttar därifrån, och det vore nog många svenskar som hade föredragit att stanna kvar om vi hade haft likhet inför lagen, och även de hade fått betalt för att bo där istället för att betala för att andra skall bo där.

      Denna utflyttning har pågått ända sedan 50-talet i allt högre takt, varefter politiska beslut tagits som gör det mer och mer kostsamt att bo på landsbygden.

      Detta var endast ett litet hastigt skrapande på ytan, det finns fler (politiskt styrda) faktorer som bidrar till att arbete och folk lämnar bruksorterna på landsbygden.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/08/2019

        Det Jens verkat missa är att om Hultsfred och liknande städer alla blir arabiserade så kommer ingen där bry sig ett jota om hans Mobergföreläsningar. Vad tror han egentligen, att det skall bli? En levande landsbygd som på Wilhelm Mobergs tid? Dessa DN-människor är gränslöst imbecilla. Han måste ju helt sakna fantasi om han tänker så banalt som han förefaller göra.

        Svara
      • Jans

         /  06/08/2019

        En annan intressant aspekt på Liljestrands krönika är den (oavsiktliga?) skildringen av kosmopoliten Jens som blir skjutsad av sina immigrerade tjänare för svarta pengar när han hastar mellan hotelrummen i sitt fullbokade jetsetliv och där viktiga komponenter i livet är kvaliteten på hotellmaten (nämns i krönikan). Är det någon som för en sekund tror att den där personens hjärta klappar för menaiterna som sköter hans markservice? Är det någon som inte känner igen adelsmannens skildring av livet från ovan?

        Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      Ähum, är Jens Liljestrand redan senil:

      FÖRST DETTA
      ”In till den väntande, helsvenska publiken. Här är mitt headset, mitt vatten, här ska jag stå, 45 minuter plus frågestund men vid det här laget struntar jag i frågestunden, sen länge har jag lärt mig att frågorna för det mesta inte är frågor utan en rolig anekdot från 1960-talet, eller kanske en ”kommentar” till det som jag nyss har pratat om i en timme och skrivit en bok på 730 sidor om. Jag har ingen fråga, mer av en reflektion säger han, det är alltid en han och när han väl har börjat prata är min själ redan hemma hos min fru och mina barn och räknar pengar. Arvodet är uppe i 7 500 kronor plus moms.”

      SEDAN DETTA
      ”Alla dessa underbara män som inte har en fråga, mer av en kommentar, eller en reflektion. Mitt headset, mitt vatten, här ska jag stå, i 45 minuter plus frågestund ska jag stå och tala om min bok i ett bibliotek”

      Han har ju just nyss berättat att han inte vill lyssna på dess ”underbara män” utan mest tänker på pengarna han får. Han hycklar uppenbart i andra citatet men förefaller ha glömt vad han tidigare skrivit. Snacka om att vara så full av sig själv.

      Om han vill fortsätta drömma om den arabiserade landsbygden så kan han (istället för att stressa hem) ju förslagsvis stanna till i Skäggetorp, Linköping nästa gång. Där har han framtiden han drömmer om i praktiken.

      Svara
  28. MiT

     /  06/07/2019

    Läs tråden, The Usual Suspects dyker upp såklart.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/07/2019

      När man inte kommer åt Lamotte så blir det svansjournalistik istället. Kanske den mest patetiska form av journalistik som går att uppbringa.
      –Gäsp–

      Svara
  29. Törnrosa

     /  06/07/2019

    Hej MiT. Det har varit några intressanta dagar för mig på sistone. Hoppas du inte råkat ut för några obehagligheter på grund av mig. Jag har varit ganska öppen med mycket. Och det fick den effekt jag förväntade.
    Säkerhetsfolk kollar intrångsförsök m m så jag fortsätter att ligga lågt. Dock mest av hälsoskäl just nu. mvh

    Svara
  30. MiT

     /  06/07/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      Det vore modigare och ärligare om han skrev en bok om varför det är bra med stor immigration. En av hans gamla teser.

      Modigt för att det är lite mer tuggmotstånd i den frågan nu utan Reinfeldts skyddande vingar.

      Ärligt för att man inte hade behövt misstänka att boken kommit till för att han är sur över att postmodernisterna hindrade honom från att bli professor.

      Svara
    • Jans

       /  06/08/2019

      Immigrationsivrare är farligare än postmodernister. Han får inte en spänn.

      Svara
    • Rikard

       /  06/08/2019

      Hej.

      Lundberg verkar ha inspirerats av Stephen Hicks. inget fel i det: svensk intellektuell tradition har ända sedan Teaterkungen präglats av att ta ett utländskt fenomen och transkribera det till svenska, för att sälja det som en ny idé. Att gräva i vår egen historia och skriva utifrån är det få som ens anser att man kan göra, än mindre bör.

      Hicks gedigna vivisektion i bokform ”Explaining Postmodernism: Skepticism and Socialism from Rousseau to Foucault” finns även på svenska: ”Postmodernismens förklaring: skepticism och socialism från Rousseau till Foucault”, för det facila priset 49:-. Skamligt billigt för en 225 sidor lång genomgång av ämnet, skriven så att alla kan ta del av och förstå innehållet utan förkunskaper. Utgivare är Timbro förlag. Köp den istället, och jämför med Sverige.

      Skriva kan han, men motstånd mot massinvandring är för mycket att begära av honom: det skulle kosta honom anseende, karriär, vänner och allra viktigas inkomster. Bara han själv slipper bo på Seved, eller i Husby, eller Fittja, eller Araby, eller…

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  06/08/2019

        Han kanske egentligen bara ville ha lite semesterpengar?

        Svara
  31. MiT

     /  06/07/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=691494287953595&set=a.128974134205616&type=3*

    Svara
  32. MiT

     /  06/08/2019


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/2485037141547797*

    Svara
    • Hoppas att Dildopartiet väljer Ullenhag som lekledare då jag kan se honom med lätthet få dom att stanna permanent under 4%.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      ”Erik Ullehag bekräftar hur litet han vet och förstår om migrations- och integrationsfrågor. ”

      Där tror jag Thomas Gür har fel. Ullenhag vet hur det ligger till men vill ha immigration i alla fall. Av helt andra skäl. Det är det som är så läskigt med alltihop. Även Busch-Thor vill ha detta. De vill verkligen byta ut befolkningen mot MENA och islam.

      Svara
  33. MiT

     /  06/08/2019

    ”Företag erbjöd fejkanställningar åt illegala och asylsökande – ville öka deras chanser att få stanna”
    https://samnytt.se/foretag-stoltserade-med-fejkanstallningar-at-illegala-och-asylsokande-ville-oka-deras-chanser-att-fa-stanna/

    Svara
    • Senior

       /  06/08/2019

      Här ligger en hund begraven.

      Rebecca Weidmo Uvell eller någon annan kunnig har troligtvis något intressant att gräva i gällande detta företag.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/08/2019

        Jag tycker inte det ligger någon hund begraven alls. Det är väl helt uppenbart vad det handlar om och precis sådana här effekter har ju många (utanför gammelmedia) också förutspått. Josefssonsavsnittet om assistansbedrägerierna tog också upp att detta förekommer. Folk som betalar för att vara ”anställda” utan att få lön men däremot en chans till TUT/PUT.

        Svara
        • Senior

           /  06/08/2019

          Är inte assistansbedrägerier en hund begraven?

          ”Folk som betalar för att vara ”anställda” utan att få lön men däremot en chans till TUT/PUT.”

          Är inte det en hund begraven i ett sådant förfarande?

          I detta fall, när de erbjuder Rut/rot- tjänster är det värt att titta närmare på.

          Dessutom, behöver man väl arbetstillstånd för att få arbeta? Kan man få arbetstillstånd som illegal?

          Är myglet så j*vla utbrett att det är normaliserat menar du? Att det inte längre är en hund begraven när någon myglar och bedrar?

          Men det är klart, bara sådana saker som att illegala invandrare har rätt till fri tandvård ställer ju alla begrepp på högkant.

          Myglet är så normalt, accepterat och utbrett att det snarare ligger en hund begraven om man mot förmodan hör att någon faktiskt sköter sig och gör rätt för sig…..

          ”En hund begraven:
          (idiomatiskt) något står inte rätt till, något försöker döljas.”

          -Du har rätt Ivar, det ligger ingen hund begraven, det står visserligen inte rätt till, men man försöker knappt inte ens dölja det längre.

          Om vi begränsar betydelsen att bara innefatta att något inte står rätt till är dock hela landområdet mellan Norge och Finland begravt.

          Svara
          • Ivar L

             /  06/08/2019

            Ja, jag uppfattar uttrycket ”hund begravet” som att något okänt döljer sig redo att upptäckas. Detta är redan kända grejer. Däremot förtigna av gammelmedia i stort sett. Därav påsståendet.

  34. MiT

     /  06/08/2019

    Svara
  35. Är det bara en tillfällighet att du har skrivit i princip SAMMA sak om den svenska Nationaldagen, under sisådär fem års tid? Kolla gärna själv på dina inlägg om Nationaldagen, historiskt sett. Du kanske tänker att: ”folk glömmer nog vad jag skrev, så varför inte återvinna gamla icke-nyheter, som kanske är viktiga nu”?

    Du har, under sisådär fem års tid, skrivit att ANDRA nedvärderar Nationaldagen, det vil säga befläckar ”Sverigebilden”, vilket torde tjäna din agenda och syfte högst väl, parallellt med att du på din blogg kontinuerligt nedvärderar allt vad Sverige heter. Hur går det ens ihop i din hjärna?

    Om man är tillräckligt dum så går det ihop, eller om man är ”dum” på ”rätt” sätt?
    Vill du ha och manifestera en BRA ”Sverigebild” eller inte? När ska du bestämma dig?
    Min gissning: aldrig någonsin.
    Mitt utlåtande: din blogg är en 100% trollblogg!
    Tyvärr.
    Den har varit intressant att följa men…
    …jag är allergisk mot återvunna icke-nyheter, ”fake news”, etc.

    Svara
    • Innoperp

       /  06/08/2019

      Som läsare av bloggen under 5-6 år känner jag inte igen det du skriver. Tycker däremot inlägget på nationaldagen är en rolig tradition.

      Ganska genomskinligt försök på att använda härskartekniker du absolut inte bemästrar för att försöka nedvärdera både skribent och dennes läsare.

      Avslutningsvis; ditt ‘utlåtande’ om bloggen har samma trovärdighet som Jerzy.

      Trevlig helg!

      Svara
      • Våra intryck är såklart subjektiva men.

        Hur menar du att du inte känner igen det jag skriver? Det är väl väldigt enkelt, för en intresserad läsare, att kolla upp de senaste årens inlägg här, om ”Nationaldagen”, för att enkelt verifiera att de är mer eller mindre kopior av det första inlägget?

        Apropå genomskinligt. Är det inte genomskinligt, tycker du?

        Vilka härskartekniker menar du att jag söker använda mig av då, när jag påtalar uppenbara felaktigherer?

        Jaså, så jag bemästrar, enligt dig, inte härskarteknikerna. Men DU gör det?
        Hur ska jag annars tolka vad du skrev?

        Att du är en idiot i mängden, lågpannad med IQ 50, SD:are, dinosaurie, patriark eller Neandethalare från ”MENA”?

        Du skrev:
        ”Avslutningsvis; ditt ‘utlåtande’ om bloggen har samma trovärdighet som Jerzy.”.

        Helgen är över.
        Tror jag . Arbete råder nu.
        I gruvan. Hoppas att vi ses där och finner oss några diamanter eller guldklimpar.

        Så att vi själv förmår att glänsa och nå stjärnorna. Eftersom det är ”a och o”, verkar det som.

        ”Avslutningsvis; ditt ‘utlåtande’ om bloggen har samma trovärdighet som Jerzy.”

        Vad har du emot Jerzy då?
        Det råkar inte handla om att han är jude?

        Svara
    • Rikard

       /  06/08/2019

      Hej.

      Du tror inte det beror på att det var illa redan då och bara blivit värre sedan dess?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Hej.

        Nej, jag tror inte på ”narrativet” att ”det var bättre förr”. Gör du?

        ”När du skriver ”då” och ”sedan dess”, vilka årtal utgår du ifrån då?

        Väldigt viktigt att definiera, tycker jag! Men det gör ni – du och dina gelika, dina likasinnade – aldrig, eller hur? Allt är liksom svävande och otydligt, som en…molekyl?

        Men ändå, liksom svart och vitt, alltid?
        Vilket årtal utgår du ifrån i såfall och vilket samhälle är målet för utopin?

        Vänliga hälsningar,
        högre ort

        Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      Att peka på saker man tycker är dåligt i ett land i hopp om att det skall förbättras är väl synnerligen nationalistiskt? De som lägger locket på är naturligtvis de som skadar landet i det långa loppet. Se hur det gick för Sovjet.

      Undrar vad definitionen av en ”trollblogg” är? Om det är anonymiteten är du själv ett av trollen så då kastar du sten i glashus.

      Svara
      • Jag har inga som helst problem med nationalism, såvida det inte leder till diktatur eller globalism.

        En broder eller syster till mig, ingen nämnd, ingen glömd. har även betonat diskrepansen mellan nationalism och globalism och att en viss Hitler i första hand var en globalist! Eftersom han, som var Österrikare, främling i Tyskland och kanske därtill av judisk börd (?) plötsligt, som främling, invandarare talade om Tyska folket men därefter fick för sig att invadera Polen, etc.

        En främling, som presenterade sig som tysk, arisk nationalist, deltog som soldat i första världskriget, men som sitt sinne var globalist och startade ännu ett världskrig, med alltför många miljoner människor mördade.

        ”Grattis” Hitler. ”Tack” FN och EU. Tack, förlåt. Tack Laleh?

        Förstår ni inte ens sjäv hur många människor, som har tvingats att lida på grund av människors dumhet och tilltro till auktoriteter?

        Kalla det nazism, kommunism, feminism, ”Toklandet,”. Samma dumhet!

        Gång på gång. Reproduceras, likt ”oäkta” barn, ”carte blanche” – ett oskrivet blad. Det är ingen ursäkt! Det är ett ansvar och uppmaning att ta tag i människans fel och brister, här och nu!

        Vare sig det handlar om ”klimatet”, ”invandringen”, ”ebola”, etc.

        Svara
      • Nej, jag kastar inte ”sten i glashus”, eftersom jag inte är ett troll.

        Jag fokuserar inte på anonymiteten i sig utan på följarskaran, där alla är anonyma och att jag alltid får tio eller fler, ibland sexton, nedåt-tummar,

        Just jag, som är DEN ENDA kritiska kommentatorn. Vilken tillfällighet, eller hur?

        Svara
    • Senior

       /  06/08/2019

      Vi har ännu så länge en viss yttrandefrihet i landet. Jag är fri att yttra vissa för andra obekväma åsikter, du har friheten att själv välja vad du vill läsa. -Och omvänt.

      Svara
      • Är det inte en märklig ”katt-och-råtta”-lek, som du åberopar? När tror du att yttrandefriheten avskaffas i Sverige och i såfall av vem? Hur menar du med ”viss yttrandefrihet”? Vad saknar du i lagtexten?

        Att välja vad man vill läsa är väl någonting helt annat, är det inte? Där handlar det om den ”fria viljan”.

        Inom citationstecken, eftersom den är ytterst tveksam, kan och bör diskuteras och debatteras betydligt mer än vad som är fallet!

        ”Den fria viljan”, fundera på det begreppet ett slag.

        Svara
    • MiT

       /  06/08/2019

      ”Är det bara en tillfällighet att du har skrivit i princip SAMMA sak om den svenska Nationaldagen, under sisådär fem års tid?”
      Varför frågar du inte de traditionella medierna istället för mig? Jag vet ju t o m vad de ska skriva innan de själva har gjort det? Tycker du inte det är konstigt?

      ”Du har, under sisådär fem års tid, skrivit att ANDRA nedvärderar Nationaldagen, det vil säga befläckar “Sverigebilden”, vilket torde tjäna din agenda och syfte högst väl, parallellt med att du på din blogg kontinuerligt nedvärderar allt vad Sverige heter. Hur går det ens ihop i din hjärna?”
      Om du tror att ”SverigeBILDEN är viktig för mig så tror du fel. Och det är inte JAG som nedvärderar något, det är svenska politiker och journalister som gör det. Det är inte att nedvärdera att uppmärksamma vilka galenskaper och idiotier de sysslar med, Det förstår du väl…?

      ”Vill du ha och manifestera en BRA “Sverigebild” eller inte? När ska du bestämma dig?”
      Som sagt, någon jävla bild av något är så ointressant att en rysk grushög är mer intressant att följa.

      ”Mitt utlåtande: din blogg är en 100% trollblogg!”
      Skönt att det också finns din faktaspäckade verklighetsblogg då.

      Svara
      • Du skrev:
        ”Varför frågar du inte de traditionella medierna istället för mig? Jag vet ju t o m vad de ska skriva innan de själva har gjort det? Tycker du inte det är konstigt?”

        Jo, jag tycker att det är konstigt men det ena utesluter väl inte det andra, eller hur? Och ni tjänar väl pengar på varandra även. På den tänkta, internaliserade, instituionaliserade och framförallt binära polemiken?

        Där ena sidan är 100% GOD och den andra sidan 100% ond? Är det inte uppenbart att det är så samhället numer ”fungerar”? Lät för ”folket” att välja sida. Välj ”Trump” eller ”Hillary”. Den ena nämns vid efternam, den andra vid förnamn. ”Kul”.

        ”Om du tror att “SverigeBILDEN är viktig för mig så tror du fel. Och det är inte JAG som nedvärderar något, det är svenska politiker och journalister som gör det. Det är inte att nedvärdera att uppmärksamma vilka galenskaper och idiotier de sysslar med, Det förstår du väl…?”

        Okej, så om inte SverigeBILDEN är viktig för dig, så vad är viktigt för dig?

        Sverige, utan bild?
        En rättfärdig och objektiv beskrivning av nationalstaten Sverige?

        Utan övervakningskameror och ”modern” teknik?
        Den Sanna versionen och narrativet av hur läget i ”landet ligger”? Horisontellt eller vertikallt? ”Six feet under?” Vilken är din poäng? I sak.

        Vi är nog 100%, eller kanske 99,9999… (?) överens om hur politikerna och journalisterna och kanske hur ”krimideologerna”, beter sig dock. Alltid något, eller hur? Jag tror nog att jag förstår minst lika mycket som du gör. Utan att låta ”dryg”: kanske betydligt mer, på ”gott” och ”ont”.

        Det är, trots allt,inte någon tillfällighet att jag har följt din blogg under flera år. Utan att ge dig mer ”ego-boost” än så. Jag följer allt, som jag har tilldelats, via uppgifter från Sällskapet B., likt en slav. Men en god och glad slav. Och kanske robot. ”Arbeit mach frei”, som någon sade.

        Men samtidigt väcker det funderingar att varje kommentar från mig genererar tio+, t.ex. sexton, ”nedåt-tummar”, enbart på grundval av att de ställer sig kritiskt till dina inlägg.

        Vad säger det om den demokratiska takhöjden på bloggen? Vad säger det om ”Åsiktskorridoren”?

        En ”nedåttumme”, utan avsändare, eller vidhängande kommentar representerar för mig framförallt: feghet.

        Så om jag t.ex. nästan automatiskt, kanske via någon robot, får SEXTON, anonyma nedåt-tummar på någon av mina kommentarer på DIN ”gratisblogg”, så säger det betydligt mer om de personerna och DIN blogg, än om min kommentar. Du förstår förhoppningsvis hur jag resonerar här. Om inte, ”your loss”.

        Du skrev:
        ”Som sagt, någon jävla bild av något är så ointressant att en rysk grushög är mer intressant att följa.”

        Berätta gärna mer om den ryska grushögen, som verkar intressant för dig. Har aldrig studerat någon sådan i detlj. Är det specifikt bilder, som du har något emot? Kanske avgudabilder?

        ”Skönt att det också finns din faktaspäckade verklighetsblogg då.”

        Tack för din uppriktiga uppskattning utan minsta spår av ironi eller självbelåtenhet. Fortsätt gärna att läsa min blogg, eller inte. Helt frivilligt, eller?

        Ja, min blogg är såväl faktaspäckad som personlig. Inte automatiserad på något sätt alls, förutom av ”WordPress” och trots ”tidsandan” att i princip ALLT ska automatiseras, delegeras, etc.

        Fin och klarsynt iakttagelse av dig. Återkommer.

        Svara
        • MiT

           /  06/11/2019

          ”Men samtidigt väcker det funderingar att varje kommentar från mig genererar tio+, t.ex. sexton, “nedåt-tummar”, enbart på grundval av att de ställer sig kritiskt till dina inlägg.
          Vad säger det om den demokratiska takhöjden på bloggen? Vad säger det om “Åsiktskorridoren”?”
          Det KAN också bero på att dina kommentarer består av en obegriplig ordmassa med konstiga hänvisningar hit och dit. Du förstår inte uppenbar ironi (det där med grushögen t ex) utan precis varenda ord verkar du tro är blodigt allvar osv. Tror nog sånt ligger bakom att du får nertummar. Faktiskt.

          Svara
          • Det KAN även bero på att ”uppenbar ironi” inte är uppenbar för mottagaren, om avsändaren är extremistiskt lagd.

            Det här beskriver din blogg ganska träffsäkert:
            ”består av en obegriplig ordmassa med konstiga hänvisningar hit och dit.”.
            Men tyder inte på självkännedom.
            Troligare är att ”nedåt-tummarna” kommer från en och samma person, eller max tre personer.

            Menar du att varje ord inte behöver vägas på guldvåg, om så i ”ironins tjänst”? Är inte språket, ordvalen och nyanserna, i grunden på blodigt allvar? Vad är det annars? Ett enda stort skämt?

          • Det KAN även bero på att ”uppenbar ironi” inte är uppenbar för mottagaren, om avsändaren är extremistiskt lagd.

            Det här beskriver din blogg ganska träffsäkert:
            ”består av en obegriplig ordmassa med konstiga hänvisningar hit och dit.”.
            Men tyder inte på självkännedom.
            Troligare är att ”nedåt-tummarna” kommer från en och samma person, eller max tre personer.

            Menar du att varje ord inte behöver vägas på guldvåg, om så i ”ironins tjänst”? Är inte språket, ordvalen och nyanserna, i grunden på blodigt allvar? Vad är det annars? Ett enda stort, dåligt skämt?

  36. Ivar L

     /  06/08/2019

    Här är ett bra exempel på varför man inte skall låta sig luras om de förenklade resonemangen om ”kompetensutvisningar”:

    https://samnytt.se/foretag-stoltserade-med-fejkanstallningar-at-illegala-och-asylsokande-ville-oka-deras-chanser-att-fa-stanna/
    ”Migrationsverket anklagar nu asylaktivister för att använda sig av ett företag där man anställer asylsökande och illegala invandrare i påhittade arbeten för att möjliggöra deras chanser att få stanna i Sverige. ”

    Min åsikt är att arbete inte i sig skall avgöra en persons rätt till uppehållstillstånd. Visst, man kan tänka sig gästarbetsvisum när företag har reella behov av specialkompetens. Företagen betalar då alla omkostnader och har ansvaret i dessa fall. Då kommer de inte plocka in fler än de behöver, men konsekvener som de ovanstående är helt oacceptabla.

    Svara
  37. Ivar L

     /  06/08/2019

    Intressant med Nyamko Sabunis hårdföra linje i immigrationsfrågan. Hoppas verkligen inte hon blir val utan att det blir Erik Ullenhag. Vi har redan två partier (M, KD) som lajvar immigrationskritiska men som ständigt underlevererar när det kommer till avgöranden (nu senast KD och anhörighetsinvandring). Vi behöver inte ett till. Det försenar enbart möjligheten till reella lösningar.

    I och för sig med Nyamko vid rodret och en enda avhoppad centerpartist (borde vara flera redan) så kan regeringen fällas, men det kommer ju inte att hända.

    Svara
    • Senior

       /  06/08/2019

      Ja, hela sjuklövern gör vad de kan för att både ha kakan och äta upp den fiska röster och ändå fortsätta på den inslagna politiken trots folkets motvilja.

      -De turas om lite med retoriken i sin balansgång för att lura folket, men ser till att ingen får stöd nog att kunna genomföra vad de lovar folket, utan måste ”kompromissa” med övriga sjuklövern för att få igenom sin egen agenda (2030) istället för att kompromissa och driva igenom de frågor de går till val på och folket röstar för.

      Svara
    • Rikard

       /  06/08/2019

      Hej.

      Hårdför? Vad får dig att tro det? Hon är precis lika mycket mångkulturstroende som Ullenhag, precis lika relativistiskt undfallande som andra i deras parti, och är för separat lagstiftning för religiösa samfund jämfört med politiska organisationer.

      Hon framstår som tuff endast jämfört med Ullenhag, så där han är löskokt är hon möjligen al dente, men det är lik förbannat pasta vi talar om: väl det hettar till kroknar den. (Inte världens bästa metafor men jag har krattat gräs och mossa halva dagen, och är hungrig…)

      Läs den här intervjun med henne, där hon får svara lite mer utförligt och får följdfrågor:

      [https://fritanke.se/nyamko-sabuni-religion-och-politik/]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  38. MiT

     /  06/08/2019

    Ungefär så här är det
    ”Svenskarna firar med oro, ångest och skam”
    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/svenskarna-firar-med-oro-angest-och-skam

    Svara
    • Senior

       /  06/08/2019

      Klockrent beskrivet hur dessa människor målat in sig i hörnet och försöker slingra sig därifrån utan att avslöja sin inkonsekvens. Dock är ”folket” fel beskrivning, det gäller politiker och PK, inte folket. -Även om de gör sitt bästa för att sprida eländet.

      Själv följer jag traditionerna, skiter i denna konstlade nationaldag och firar på vår inofficiella nationaldag midsommarafton enligt konstens regler istället.

      Svara
      • Senior

         /  06/08/2019

        Svara
      • Ivar L

         /  06/08/2019

        När man listar upp det sådär så blir det oerhört tydligt. Men han har fel i slutklämmen för de som skriver det här är inte representativa för Sverige. Det här är snarare medie och kulturelitens sätt att fira nationaldag.

        ”Det brukar sägas att svenskar inte riktigt vet hur man firar nationaldagen. Så är det inte alls. Vi har blivit riktigt bra på det. Vi ältar vår ångest över att nationer finns, vi blottar vår skam över att tillhöra en, vi bortförklarar den, vi oroar oss över om folk i allmänhet verkligen klarar av att fira nationaldag, utan att bli nazister.
        Bara i Sverige, mina vänner, bara i Sverige.
        Vad ska man kalla denna samfällda nationalångest om inte en nationalkaraktär?”

        Själv har jag ingen ångest över att nationer finns, jag känner ingen skam över att mina föräldrar och generationerna innan dem byggde ett bra land och jag tror inte de som vevade svenska flaggan i parken och sjöng med i Du gamla… var nazister.

        Svara
  39. MiT

     /  06/08/2019

    Svara
  40. MiT

     /  06/08/2019

    Läs tråden…

    Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      Så du har vi två undergånsscenarier att utvärdera om ett decennium.
      Gick jorden under? Nej.
      Blev SD-kommunerna nazistiska helveten? Nej.

      Hur var det nu förresten med USA:s undergång med Trump vid makten?
      Skärmdumpa, reposta om tio år och poppa popcorn.

      Svara
    • ”SD vill göra Sverige mindre fritt, mer inskränkt, mer intolerant. ”

      Varför har han tagit bort ”AP” och lagt till ett ”D”?
      Det skall dessutom inte vara ”vill göra” utan ”har gjort”.

      Annars var det rätt.

      Svara
  41. MiT

     /  06/08/2019

    ”Moderat i blåsväder efter skämt om migranter som ”värda mer än skattebetalare””
    https://samnytt.se/moderat-skamtade-om-migranter-som-varda-mer-an-skattebetalare-tvingades-radera-och-be-om-ursakt/

    Svara
  42. MiT

     /  06/08/2019

    Läs tweetarna innan och efter. Jag har nämnt det där trollet Ekenberg tidigare
    https://toklandet.wordpress.com/2017/10/30/vi-har-massor-av-plats-for-rasister/

    Svara
  43. MiT

     /  06/08/2019

    Kolla tweeten hon länkar och säg till om ni ser något. Jag gick bet i alla fall

    Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2019

      Skulle vl vara den här då. Oförblommerat, kompromisslöst avgrundshat…
      😉

      Eller humor?

      Svara
    • Bamse

       /  06/08/2019

      Det går inte att tvinga någon som inte är intresserad att titta på fotboll, vare sig det gäller specifikt damfotboll eller fotboll över huvud taget. Svårare än så är det inte.

      Det spelar förstås ingen roll för debattörer som Sima, för dem är detta nog bara en spelbricka i den större maktkamp de ägnar sig åt.

      Jag betvivlar att damfotbollen vinner speciellt mycket mark genom att försöka hunsa folk till att stöda den.

      Svara
    • Varför börjar inte Sima själv gå på damfotbollsmatcher?

      Svara
  44. Ivar L

     /  06/08/2019

    Haha…
    Nyamko Sabuni har redan backat. Det höll inte ens ett dygn:
    https://www.expressen.se/nyheter/nyamko-sabuni-backar-efter-uttalanden-om-mangkultur/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: