När kommer Superekonomin Pamp Thorwaldsson?

För ca 3,5 år sedan sa Pamp Thorwaldsson mellan tuggorna av rysk kaviar att flyktingarna, han menade förstås migranterna, kunde ge Sverige en superekonomi om 3-4 år om man bara lyckades med integrationen.

En superekonomi alltså. Om Sverige lyckades med integrationen.

Nu är det så att Sverige är bäst i världen på integration! Så med alla tänkbara mått så har vi lyckats med integrationen enligt olika rapporter, journalister och skribenter. Under flera år dessutom. Det finns t o m artiklar om den fenomenala svenska integrationen från tidigt 2000-tal om man vill söka!

Så var är Superekonomin? Det har gått 3,5 år och vi har ju lyckats med integrationen? Det måste ju också betyda att orter som tagit emot flest migranter också måste ha en Superduperekonomi!

Finns den kanske i Hedemora?

Kanske Superekonomin gömmer sig i Filipstad?

Leker den tittut i Nordmaling?

– Jag vill invänta förslagen från tjänstepersonerna, men det kan bli aktuellt att pausa någon av våra större investeringar.

Där väntar hon på förslag från ”tjänstepersonerna”.

Men man förstår hur det kunnat gå så i Nordmaling för i februari i år så var det guld och gröna skogar i den C-ledda kommunen enligt Centerpartiets dåvarande kommunikationschef, alla vuxna migranter var enligt kommunikationschefen självförsörjande. Och om alla ansvariga i kommunen räknar rena bidragsjobb som självförsörjande så förstår man att de är chockade när plus och minus ska sammanställas.

Hej hej säger Superekonomin till Falun.

Det luktar lite surströmming om superekonomin i Kalix.

I Vilhelmina går Superekonomin som en Tesla!

Som jag misstänker att en Tesla i 40 minusgrader går alltså.

De giriga kommunerna i Västerbotten vill inte dela med sig utan vill ha all Superekonomi för sig själva! Visst är det härligt att kissa på sig när man fryser?

Det beror tydligen på de äldre, som skapat det välstånd vi nu har, att Superekonomin låter vänta på sig. Nå, hon nämner faktiskt några andra saker i klippet också. Lite snabbt sådär.

Superekonomin har brunnit upp i ässjan i Eskilstuna.

I Hässleholm har man verkligen lyssnat på rätt personer för Superekonomin blåser bort alla bekymmer för kommunen! Helt rätt, verkligheten bevisar att man ska lyssna på experter som Angel Gurria, Cecilia Malmström, Jesper Strömbäck och Annie Lööf när det gäller såna här frågor!

I Älmhult ledde Superekonomin till att man ville dra in mjölk som måltidsdryck till de äldre.

Superekonomin sveper över Blekinge!.

SKL flaggar därför för att det kan bli både besparingar och höjd skatt runtom i landet. Av Blekinges kommuner går Olofström och Karlshamn back med 12 respektive 110 miljoner kronor. Karlshamns underskott är till och med bland de tre största i landet, visar tidigare siffror från SCB och som tidningen Dagens Samhälle uppmärksammat.

Olofström minus 12 miljoner och Karlshamn med 110 miljoner. 110 000 000 kronor alltså. Hur kan det bli så?

– Vi skulle inte ha haft ett sådant här underskott. Men nu hamnade vi där och socialen är den enskilt största orsaken.

De bara hamnade där liksom. Ingen vet varför tydligen.

Man kan riktigt se Superekonomin utvecklas redan tidigt 2015 i Blekinge!

I Blekinge så finns ju även Ronneby. Sötebrödsdagar väntar Blekingeborna!

I Dalarna är det många kommuner som skördar frukterna, dvs Superekonomin.

I Rättvik beror det på de äldre såklart.

Lund, som under förra mandatperioden visste att Superekonomin skulle komma, var ju kända för att stötta diverse underliga tiggarprojekt osv med pengar, måste spara så här i Superekonomi-tider. Helt obegripligt. Trots att Fi valdes in i kommunen 2014 så måste man alltså spara efter förra mandatperioden och mitt under brinnande Superekonomi alltså!

Region Västmanland jublar över att Superekonomin äntligen börjar synas.

Superekonomin leker kurragömma i Ljusdal. (Låst artikel)

När Superekonomin bankar på dörren behövs inga förlossningssjukhus!

Jag förstår inte, varför måste man skära ner när det bevisligen är den utlovade Superekonomin som drar fram som en sommarsol över landet?

Region Jämtland Härjedalens ackumulerade underskott uppgår till över 1 miljard kronor.

Inget som inte en Superekonomi fixar på lunchrast!

Kristianstad gnäller över Superekonomin, så fräckt!

– Vi har tagit vårt ansvar

säger kommunalrådet.

Jäkla röta att att vi har en Superekonomi nu när lågkonjunkturen knackar på dörren! Tänk hur situationen skulle se ut utan Superekonomin?

Tack Pamp Thorwaldsson för att du klokt nog redan 2015 (och garanterat många år innan dess!) insåg vilka fördelar migrationen skulle innebära för svenska arbetare runt om i kommunerna i Sverige.

Sveriges arbetare tackar dig Pamp Thorwaldsson för att du står på arbetarnas sida och verkligen vet vad som gynnar dem: Nedskärningar, neddragningar, nedläggningar, sämre vård, dyrare vård, sämre skola, sämre polis mer otrygghet, mer brott osv. Ja faktiskt sämre allt. Men det sämre allt ska bekostas med högre skatter. Precis vad arbetare vill och önskar! Pamp Thorwaldsson har verkligen visat att han alltid står på arbetarnas sida!

För han har helt rätt, det vi ser ovan är nämligen vad Pamp menade med Superekonomi. Han visste om att detta var vad som skulle bli resultatet. Det är detta han kallar Superekonomi.

För vi är ju världsbäst på integration enligt rapporter, politiker, journalister, krönikörer osv så det villkoret från Pamp är uppfyllt. Det har gått 3-4 år så det villkoret är också uppfyllt. Vi HAR alltså en superekonomi just nu.

Svenska arbetare vill också garanterat att deras skattepengar ska skickas till Somalia i resväskor via Dubai. För så är det, Somalier är den grupp i Sverige som har i särklass högst arbetslöshet, nästan inga jobbar utan lever på försörjningsstöd, dvs skattepengar. Men skicka miljoner till Somalia varje månad går tydligen fint.

Men vi har ju vår Superekonomi!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

178 kommentarer

  1. Senior

     /  06/08/2019

    Ja, större svek än vad Pamp Torvaldsson och hans arbetarparti utsatt de som påstås företrädas saknar motstycke i modern tid i västvärlden, det hittar man bara i de socialistländer vars förfall kommit längre än Sverige.

    Mycket bra och åskådliggörande sammanfattning i detta inlägg!

    Det värsta av allt är att detta bara är toppen på isberget.

    Svara
  2. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  3. Vic

     /  06/09/2019

    Bra grävt, MiT! Perfekt timing om Pamp. Men nu lär du bli persona non grata på Norra Bantorget 😉

    Svara
    • MiT

       /  06/09/2019

      Hahaha, har bara varit i Tokholm ett par gånger i hela mitt liv och längtar INTE dit igen 😛
      (Fast de tokholmare som jag känner är skittrevliga och matchar inte alls dialekten 😛 )

      Svara
      • Vic

         /  06/11/2019

        Äsch då, det är inget fel på Tokholm i stort. Man får bara vara lite omsorgsfull i valet av plats. Kanske njuta av t.ex. vackra Djurgården snarare än att bänka sig på första bästa fitt-café.

        Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2019

      Man blir helt matt av att se vansinnet radasupp på det där sättet. Håller med, strålande sammanställning – och med humor.

      Svara
  4. Rikard

     /  06/09/2019

    Hej.

    ”Det blir alltid värre framåt natten…” Med vilket menas att detta är bara början. Har man kapital, fast egendom eller annat i landet bör man avyttra det innan vi står inför samma situation som Cypern häromåret.

    En sak jag tycker är konstig är att regimen inte föreslår euro som lösning. (Nej, jag tror personligen inte att det löser något, men man skall aldrig försitta en kris som politiker.)

    Kanske vi inom fem till tio år står inför statligt reglerad lönetrappa för olika branscher och yrken? En trappa som av en slump innebär skattehöjningar och lönesänkningar för alla under/utanför politisk chefsnivå. Eller ett lönetak, en idé som är vanlig bland både socialdemokraternas och vänsterpartiets rekryteringsunderlag. Vem behöver egentligen mer än 20 000:- i månaden efter skatt? (Att det för många är en hög lön känner de inte till eller struntar i.)

    Kanske solidarisk egendomsinlösen, mot statliga skuldsedlar som du kan lösa in för samma summa vid ett av staten satt datum? ”Du delade solidariskt med dig med 250 000:- för tio år sedan, så här får du 250 000:- tillbaka (och glöm inte att ta upp denna inkomst på 250 000:- i deklarationen)”.

    Eller devalvering, ett gammalt beprövat sosseknep, som nu är stoppat av diverse avtal och regleringar – men om man trixar till det genom att kräva att alla svenskar med kapital placerat utomlands skall redovisa och skatta för detta (enligt nya höga tariffer) före ett visst datum och att alla pengar som inte redovisas förklaras ogiltiga? Skulle det funka som ett slags devalvering, tro? (Det får någon som är ekonomiskt skolad svara på – jag har bara genomlidit grundkurserna vid universitet, så jag spekulerar hejvilt.)

    Kanske en arvskvot, så att staten räknas som bröstarvinge oavsett testamente, och måste köpas ut eller ges kontroll över sin andel?

    Eller en klassiker: skatt på fönsterrutor, antal våningar på huset och ‘extra’ utrymme i bostaden?

    Pengarna skall in.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  06/09/2019

      Ett par kommentarer till ditt inlägg:

      ”En sak jag tycker är konstig är att regimen inte föreslår euro som lösning.”

      -Vi kommer snart att tvingas till att införa euro ändå. Vi har EU medlemskap inskrivet i grundlagen. EU har satt ett krav att medlemsländerna (senast 2025 om jag minns rätt) skall införa euro. -Men jag tror att förslaget kommer innan dess, genom att skylla på ”marknaden” för den svaga kronan istället för EU när man sedermera traditionsenligt pissar på resultatet av en svensk rådgivande folkomröstning.

      ”Kanske vi inom fem till tio år står inför statligt reglerad lönetrappa för olika branscher och yrken? En trappa som av en slump innebär skattehöjningar och lönesänkningar för alla under/utanför politisk chefsnivå.”

      Jag vet inte hur det ser ut för politiker, men om du tittar på inkomstskattens upplägg så har du i praktiken redan idag den reglerade lönetrappan. Regeringen kan när som helst gå in och skruva och justera den trappan ytterligare.

      Regleringen inom branscher och yrken sköter de LO-anslutna fackförbunden, socialdemokraternas grundare, också redan idag. Det är lika enkelt för dem att gå in och skruva på detta i sina löneförhandlingar med företagen genom centrala direktiv från LO som vad det är för staten att ändra skattenivåerna i lönetrappan.

      ”men om man trixar till det genom att kräva att alla svenskar med kapital placerat utomlands skall redovisa och skatta för detta (enligt nya höga tariffer) före ett visst datum och att alla pengar som inte redovisas förklaras ogiltiga.”

      Jag har svårt att tro att kapitalet utomlands är i SEK, så att förklara dem ogiltiga blir nog svårt, misstänker att man växlat dem till stabilare valutor vid utförseln.

      I övrigt är det nog något likt det du skriver man försöker bädda för i opinionen genom alla dessa ”nyhets”inslag om ”skatteparadis” och hur mycket pengar som ”undanhålls” från staten. Vad de inte är lika noga att berätta är att detta är redan beskattade pengar som lagligen förts ur landet. De penarna är nog redan förlorade, men de vill garanterat strypa kranen så det inte blir mer.

      Med tanke på statsbudgeten torde det största problemet med att landet dräneras på valuta snart vara alla pengar som våra migranter skickar till sina släktingar i hemländerna. Man försöker redan nu stänga ner och försvåra dessa banktjänster för dem privatpersoner.

      ”Kanske en arvskvot, så att staten räknas som bröstarvinge oavsett testamente, och måste köpas ut eller ges kontroll över sin andel?”

      Vi har haft en arvsskatt i landet som togs bort relativt nyligen. Men förslag har redan kommit från politiskt håll om att återinföra den.

      ”Eller en klassiker: skatt på fönsterrutor, antal våningar på huset och ‘extra’ utrymme i bostaden?”

      Fastighetsskatten ersattes av en annan fastighetsskattavgift samtidigt som arvsskatten togs bort. Man pratar om att återinföra även den.
      Skatten Avgiften har idag ett maxtak, vilket jag betvivlar att skatten kommer att få om när den införs.
      Idag får vi fastighetsägare f.ö. med jämna mellanrum deklarera ändringar och standardhöjningar som gjorts i huset till skatteverket, tex.om det sitter 2- eller 3-glas fönster, kakel eller våtrumsmatta i badrum, renoveringar, vitvaror, etc. etc.
      -Vilket ligger till grund för din årliga fastighetsskattavgift.

      Kort sagt: Vi är på väg tillbaka till Palme och 68-vänsterns skattepolitik, fast med mycket högre nivåer på skatterna.

      Som du skriver:
      Pengarna ska in.

      Som jag skriver:
      Venezuela, here we come!

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  06/09/2019

      ”Eller devalvering, ett gammalt beprövat sosseknep, som nu är stoppat av diverse avtal och regleringar”

      Sverige har sen länge en rörlig växelkurs, dvs. kronan går hela tiden upp och ner mot andra valutor. Termen ”devalvering” används när man har en fast växelkurs och sänker värdet på den egna valutan. Men det går utmärkt att sänka värdet på SEK även med en rörlig växelkurs, vilket uppenbarligen redan sker.

      Jag jobbade länge på några av de största internationella investmentbankerna och hade ofta mandat att placera dessa bankers pengar. Det gick fort och handlade om enorma summor, varje dag. Så jag har en hygglig uppfattning om vad som driver stora kapitalrörelser.

      Sverige är i dag ett land som lever på gamla meriter. Vi har länge varit ett stabilt och välfungerande i-land och finansmarknaderna har oss fortfarande insorterade i den kategorin. Detta innebär rent enorma fördelar. T.ex betyder det att vi (dvs. riksbanken) kan trycka upp pengar utan att vår valuta omedelbart blir slaktad och/eller att räntorna går i taket.

      Men enligt min uppfattning är risken stor att vi i en nära framtid inte längre kommer att betraktas som ett solitt västland. Det är inte någon enskild händelse som avgör detta, utan snarare en samlad bedömning. Det internationella nyhetsflödet från Sverige har redan helt ändrat karaktär. Upp till cirka 2014 skrevs det nästan ingenting och om Sverige kom upp, var det genomgående i positiva sammanhang. Nu är det en helt nattsvart bild och det skrivs otroligt mycket mer.

      Så läget nu är att de internationella placerarna redan är misstänksamma mot Sverige. Givet detta, krävs det inte mycket för att de helt plötsligt ska placera om Sverige och börja betrakta oss mer som t.ex Turkiet eller Argentina. Jag tror att vi redan är nära denna punkt, men det går inte att säga exakt hur nära. Det finns inte en chans att det håller i 10 år, men kanske kan det gå i 5 år till. Men det kan också smälla nästa månad.

      Angående vad den svenska staten då kommer att göra, behöver man knappast gissa. Det är bara att läsa på om de många länder som redan har genomgått liknande processer. Staten förlorar ganska snabbt merparten av sitt handlingsutrymme och tvingas att följa diktat från IMF eller liknande organisationer. Vanligt folk kommer att få uppleva verklig fattigdom och det kommer att bli betydligt svårare att lämna landet. Samtidigt fortsätter islamiseringen och inom någon generation är vi ett helt vanligt MENA land……

      Svara
      • Senior

         /  06/09/2019

        Precis så.

        Detta sker snabbt.
        Det är inget som smyger sig på, utan plötsligt är pengarna slut.
        -Andras pengar….

        Se bara det senaste socialistiska experimentet Venezuela.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  06/09/2019

          ”Se bara det senaste socialistiska experimentet Venezuela.”

          Jo, hela Latinamerika är fullt med exempel på länder som har gått från att vara rika och välfungerande till att bli halvfattiga och knappt fungerande. Den enda verkliga framgången i modern tid är Chile. De marxister som ville sabotera det landet fick nöja sig med ”asyl” i Sverige…..

          Men förfallet i Sverige kommer inte att sluta med något i stil med t.ex Argentina. Det är utan tvekan ett tidigare ”first world” land som har devalverats och blivit relativt fattigt. Men de har fortfarande en vit, kristen befolkning och BNP per capita kring 14 tusen USD. Men vi kommer snart att ha en icke-vit muslimsk befolkning och då kan man förvänta sig BNP per capita kring 2 till 3 tusen USD per år.

          Svara
        • Utlandssvensk

           /  06/09/2019

          @ Senior,

          Ett intressant exempel på motsatsen till Sverige är möjligen Ungern. Jag var nyss i Budapest och har även läst på en del om landet.

          De gör nu ungefär samma sak som en del schweiziska kantoner gjorde på 70-talet, dvs. de har sänkt skatterna kraftigt och satsar på att locka dit internationella storföretag. Bolagsskatten är 9% och högsta marginalskatt som privatperson är 15%. Detta är ungefär samma nivå som schweizarna hade och det kommer nästan säkert att fungera. Skatterna går upp lite nu i CH och jag vet att en del tittar på Budapest som ett alternativ. Vidare kunde man klart märka att det fanns en del engelsktalande expats redan nu på plats i Ungern.

          Att det är kliniskt fritt från muslimer är för många redan nu ett stort plus, även om man inte talar högt om saken. De som bestämmer i de stora bolagen vill självklart själva inte komma i kontakt med element från 3je världen. Inte bara Sverige utan även t.ex UK och Tyskland börjar bli ganska otrevligt och många sitter redan och funderar på att flytta. Detta gäller lika mycket i styrelserummen som vid köksborden, även om tonläget är lite annorlunda.

          Skatter är fortfarande viktiga, men andelen muslimer är snabbt på väg att bli lika viktigt. Ett land som lyckas ligga lågt på båda områdena kan lätt bli en enorm framgång. Ett land som gör motsatsen lär bli ett basket case ganska snabbt.

          Sen tror just jag att även Ungern troligen på sikt kommer att sunka ihop eftersom kvinnorna har rösträtt där. Men dels kan jag ha fel och dels lär det ta en till två generationer även om jag har rätt.

          Slutligen är det fortfarande riktigt billigt att köpa fastigheter!

          Svara
          • Robert Conquest politiska lag nummer två:
            ”Any organization not explicitly right-wing sooner or later becomes left-wing.”

            Kanske har Moldbug rätt och mer katolska östeuropa kan klara sig bättre än resten av västvärlden. (Dvs om ”PK-SJW-liberalism” är en mutation av protestantismen.)

          • utlandssvensk

             /  06/09/2019

            @ Kristian,

            ”Kanske har Moldbug rätt och mer katolska östeuropa kan klara sig bättre än resten av västvärlden. ”

            Den som lever får se, men jag har svårt att tro att katolikerna klarar sig bättre. Se t.ex på ett land som Irland. Det ansågs länge som ett stockkonservativt katolskt land, men nu är mångkultur, homoäktenskap, osv. som gäller.

            Själv är jag mer inne på ”the soviet freezer” teorin. Den går ut på att Östeuropa i princip hamnade i ett sociologisk kylskåp under kommunismen och att de därför nu ligger cirka 50 år efter västländerna vad gäller värderingar och liknande. Detta rimmar väl med mina tankar och observationer kring Schweiz, som (enligt mig) väldigt tydligt också ”ligger efter”. Som bekant anser jag att orsaken till detta är att kvinnorna fick rösträtt 50 år senare i det landet, men detta verkar ha gett liknande sociologiska effekter som kommunismen i Östeuropa, dvs. att konservativa värderingar har levt kvar.

            Ungern nu verkar vara ungefär som Sverige på 50-60 talet, vad gäller värderingar. Ungefär så var Schweiz för 20 år sen, nu är det mer som Sverige på 80-90 tal.

          • utlandssvensk

             /  06/09/2019

            Som ett exempel på hur värderingarna skiljer sig kan man titta på graden av öppen rasism. I Sverige och de flesta västländer var man ganska öppet rasistiska fram till ungefär 60-talet. Sen inleddes en gradvis vändning som på sikt resulterade i de fullständigt groteska anti-rasistiska fantasier som nu närmast är upphöjda till religiösa budord.

            Mannen på gatan i Schweiz var ganska öppet rasistisk för cirka 20 år sen men dagens ungdomar är i huvudsak anti-rasister. Utvecklingen leds som vanligt av unga kvinnor och ”högutbildade”.

            Östeuropa nu verkar vara som CH för 20 år sen eller Sverige på 50-talet vad gäller graden av öppen rasism. Vi får väl se vad som händer, men min gissning är att även dessa länder gradvis kommer att bli anti-rasister och när det väl sker är det bara en tidsfråga innan de blir förstörda.

          • Senior

             /  06/09/2019

            Jag har själv sneglat på Ungern.

            De har dessutom i relativ närtid slitit av sig det socialistiska oket, och är nog mer observanta och handlingskraftiga mot fenomenet när dessa strömningar dyker upp.

          • Utlandssvensk

             /  06/09/2019

            @ Senior,

            ”Jag har själv sneglat på Ungern.”

            Har du varit där? Väl värt ett besök! Budapest är kanon.

            I tysk press har det varit en del artiklar om folk som flyttar från Tyskland till Ungern för att undkomma mångkulturen. Som jag förstår saken, är området kring Balatonsjön det mest populära.

            ”De har dessutom i relativ närtid slitit av sig det socialistiska oket, och är nog mer observanta och handlingskraftiga mot fenomenet när dessa strömningar dyker upp.”

            Utan tvekan är det så nu. Men om 20-30 år? Vi får väl se! Hur som helst är det bra nu!

          • Utlandssvensk

             /  06/09/2019

            @ Senior,

            Jag inser att jag låter pessimistisk och negativ, men det kommer av mina ganska omfattande erfarenheter på området. Jag lämnade Sverige i mitten av 90-talet och bodde först 5 år i London. Sen gjorde jag en ganska detaljerad utvärdering av olika länder innan jag bestämde mig för CH. Det var absolut fantastiskt och jag trodde att det var helt uteslutet att det skulle kunna bli en ”svensk” utveckling här. Men det har det likväl blivit, även om den ännu inte har hunnit så långt. Men färdriktningen är kristallklar.

            Jag reser också ganska mycket och känner folk som bor i många olika länder. Dessvärre är det helt klart att ungefär samma sak händer i alla västländer, även om takten är lite olika. Att det kunde ske i Schweiz, som var det absolut mest konservativa land jag kunde hitta, tvingade mig att ompröva min syn på världen. Jag ser ingen annan förklaring än den koppling till kvinnlig rösträtt som jag tidigare har redogjort för, men jag hoppas självklart att jag har fel. Ingen skulle bli gladare än jag om Polen och Ungern om 30-40 år är stolta och välfungerande, kristna helvita länder. Men verkligheten tvingar mig att tvivla.

            Den som lever får se…….

          • Kronblom

             /  06/09/2019

            Jag var i CH på 90-00-talet lite på deltid. (orsaken har passerat som vatten på Lorze) Det jag la märke till var alla byggkranar överallt i tätorterna. Det byggdes och rustades. Kom ihåg att man rev den gamla tågstationen i Zug ca 2001 och byggde en ny med kontor över spårområdet för en jättebudget. Sen kom nån finansöverenskommelse med EU och det som drog folk dit ebbade ut.

          • Utlandssvensk

             /  06/09/2019

            @ Kronblom,

            ”Kom ihåg att man rev den gamla tågstationen i Zug ca 2001 och byggde en ny med kontor över spårområdet för en jättebudget.”

            Ja, den nya är väldigt fin! Hela infrastrukturen är rent allmänt i mycket bra skick om man investerar tungt hela tiden.

            ”Sen kom nån finansöverenskommelse med EU och det som drog folk dit ebbade ut.”

            Det är mycket som har hänt. Just Zug drabbades hårt när Schweiz införde en kopia av det svenska omfördelningssystemet mellan kommuner. Lump sum tax är, som sagt, nästan helt borta. Bolagsskatterna går upp ganska kraftigt nästa år. I Zug går de från 9 till cirka 13% men i t.ex Zurich (med ”rödgrön” majoritet) går de från 9 till 19%. Bern är liknande. Det kommer att bli absolut slakt när de internationella företagen börjar flytta.

            Det är fortfarande mycket bra här, men det är också klart att det går i samma riktning som Sverige. Mina ungar har gått ut den lokala skolan här och det var MYCKET bra. I princip var det samma system som i Sverige på 60-talet, inklusive full studentexamen. Men det är också mycket tydligt att flumskola är på G här. När jag pratar med yngre kvinnor som ska bli lärare, så låter de som deras motsvarigheter i Sverige. Flum och mångkultur vill de ha! Och de lär säkert lyckas här också.

            En del kvinnliga politiker har hamnat i domstol för att de smugglar in ”flyktingar”. Man får väl vara glad att de åtminstone fortfarande blir åtalade, med de verkar bara dömas till låga böter.

            Polisen var väldigt tuff och respektingivande när jag kom hit. Nu ökar andelen späda små flickor som går runt i polisuniform väldigt snabbt och det är bara en fråga om kort tid innan det blir samma elände som i Sverige.

            Migrationspolitiken är fortfarande stramare än i Sverige, men en del illavarslande fenomen har redan börjat dyka upp. T.ex uppvisar domstolarna nu samma aktivistiska tendenser som MigVerket i Sverige har haft och de har börjat att förklara hela länder för ”osäkra”, dvs. alla som kommer från dessa ska få stanna. I Sverige skedde detta med t.ex Somalia och Irak. I Schweiz har det hänt med Eritrea och föga förvånande dyker det då upp ganska många som påstår sig komma från det landet.

            Även om andelen icke-vita fortfarande är klart lägre än i Sverige har den ökat väldigt påtagligt de senaste 5 åren. I varenda liten by ser man afrikaner och hazarer.

            Osv, osv…..

          • Senior

             /  06/09/2019

            @utlandssvensk

            Joda, jag har varit av och till i Ungern och arbetat några veckor (i stöten)
            Det jag har sett och hört från Ungern och Ungrarna är hittills positivt.

          • Kronblom

             /  06/09/2019

            Nu kämpar man för att hamna på +/- noll på sista raden. I början av 90-talet hade Sverige 12% några år i F-skatt men sen slog han på Torp till och dubblade den. Tror det försvann 1 miljon jobb från Sverige efter det. Lump-tax där nere var procentuell och förhandlingsbar för 20 år sedan, beroende på var inkomsten kom från. Idag har många flyttat vidare till östra Asien.

    • Utlandssvensk

       /  06/09/2019

      ”Eller en klassiker: skatt på fönsterrutor, antal våningar på huset och ‘extra’ utrymme i bostaden?”

      Ett av världen mest attraktiva skattesystem var baserat på exakt detta. Det kallades ”lump sum tax” och innebar att man betalade en fast summa varje år. Inkomst och förmögenhet var inte relevant, utan allt utgick från fastigheten man bodde i och man använde just sådana kriterier som du nämner här. Detta fanns under många år i Schweiz och nyttjade av många rika och berömda människor. Men nu är det nästan helt borta.

      Svara
      • Rikard

         /  06/09/2019

        Hej.

        Tänkte mer på impulsen hos makthavare att vara kreativa med vad man beskattar, än något annat. Du kommer väl ihåg den smått episkt patetiska debatten om skatt på kottplockning?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • utlandssvensk

           /  06/09/2019

          @ Rikard,

          En intressant observation vad gäller skatter är att man i Sverige förefaller helt inriktade på att maximera de mest skadliga skatterna samtidigt som man minimerar de minst skadliga.

          Det finns knappas någon tvekan om att den typ av skatt som ger minst skada på ekonomin är fastighetsskatter. I princip föreligger det konsensus om detta och t.ex har flera amerikanska delstater tagit fasta på detta och helt ersatt inkomstskatt med fastighetsskatt.

          Vilken typ av skatt som är värst finns det väl inte riktigt samma konsensus kring, men de flesta ekonomer skulle nog uppge skatt på arbete som den hetaste kandidaten.

          Svara
      • Kronblom.

         /  06/09/2019

        För en massa år sedan var man i byggbranschen. Då gällde det att bygga villor med så låg ”skattepoäng” som möjligt. Endast vitt sanitetsporslin, inget badkar, endast en toalett med dusch, vit köksutrustning och skåpluckor, målat innertak och väggar, plastmatta på golvet och på toaletten, tegelmönstrat plåttak, enkel träpanel eller plywood målad med falu rödfärg utomhus, 1+1 glasfönster blev 1+2 glas o.s.v. Sen byggde man så det var enkelt att koppla in fler toaletter, braskamin, badrum och bastu i garaget, trägolv under plastmattan o.s.v. när besiktningen var avklarad. Det kunde skilja närmare en årslön på fastighetsskatten.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  06/09/2019

          @ Kronblom,

          Visst, alla skatter ger snedvridningseffekter. Men det är mer eller mindre. Bäst är så klart att ha väldigt lågt skattetryck, men så fort man behöver intäkter måste man välja.

          Svara
          • Kronblom

             /  06/09/2019

            Idag vill folk ha sjukhusvitt hemma men det funkar bara utan barn. 🙂

          • Kronblom

             /  06/09/2019

            @US trevligt att du dyker upp ibland. Att det har gått utför där också verkar flera säga, men ändå inte lika illa som här. Visst känner jag igen schweizarnas manér. Kommer ihåg om man talade lite med någon på ett utländskt språk och någon inföding stod inom hörhåll så tystnade de och glodde lite surt på en.

          • Utlandssvensk

             /  06/09/2019

            @ Kronblom,

            ”US trevligt att du dyker upp ibland.”

            Tack! Min aktivitetsnivå går lite upp och ner. Jag blir trött och uppgiven ibland, men i grunden är jag en kommentarsmissbrukare som inte kan låta bli att debattera 🙂

            ”Kommer ihåg om man talade lite med någon på ett utländskt språk och någon inföding stod inom hörhåll så tystnade de och glodde lite surt på en.”

            Jo, de äldre är fortfarande så. De är också ofta väldigt öppna rasister, på ett sätt som är väldigt uppskakande för en vanligt svensk.

          • Kronblom

             /  06/09/2019

            Läsvärt och detaljrikt till skillnad mot mina one-liners.

            Vi tog inte åt oss, själv är jag van sen tidigare i Sverige.

        • Mitchell och Webb hade en sketch med avokadofärgat porslin. Enligt Mitchell fick detta byggas särskilt för sketchen, eftersom man i hela Londonområdet bara hittade vitt porslin.

          *https://www.youtube.com/watch?v=WHbQKN_zv10*

          Svara
          • Kronblom

             /  06/09/2019

            Avokadofärgat sanitetsporslin hamnade på tippen för 30 år sedan tillsammans med andra kulörer.

    • elina

       /  06/09/2019

      Om 10 år har Euron försvunnit eller sjunkit till dyn och vid sidan har länderna valuta från landet eller dollar. Italien har börjat.
      Från en ekonom som brukar ”gissa” rätt.

      Svara
      • ”Euron kommer inte överleva nästa recession”
        https://ledarsidorna.se/2019/05/euron-kommer-inte-overleva-nasta-recession/
        ” Euron är nämligen världens sämst fungerande valuta någonsin, och har haft en nyckelroll i Europas mycket taniga ekonomiska utveckling de senaste decennierna.

        Euron skapades inte för att det skulle ha varit ekonomiskt klokt. Euron skapades som ett politiskt projekt, en del i driften mot en ”ever closer union”, som en symbol för Europas enighet. Som valutaområde finns en hel del övrigt att önska.”

        Svara
  5. Q-Ken

     /  06/09/2019

    Fast om inte folket kan läsa, skriva och räkna, så är det ju ingen som kan ifrågasätta nyheterna om den svenska superekonomin!
    Bra tänkt där LO!

    Lite som med de miljarder som Sandvikens kommun nu går plus…

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/y39jKE/nytt-rapportforslag-slopa-betyget-f

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/09/2019

      Vilka j-vla blådårar. Arbetarklassen är inte hjälpt av sämre krav och borttagande av betyg. Det innebär bara att mer läggs på föräldrarna. Studievana föräldrar kommer alltid kompensera för skolans sänkta krav, genom hemundervisning. Vi vet vad som krävs på nästa nivå. Barn utan föräldrar som kan är förlorade. Vi kan släppa vidare dem, men de går in i en vägg. Gymnasiets krav är de samma.
      Att de dessutom tror matte bara är nödvändigt för de som läser natur eller teknik. Hur ska man räkna ut programmering av en CNC-svarv, beräkna moms på handels, bränsleförbrukning på fordon, grusåtgång på anläggning osv utan matte? Hur ska man kunna beräkna sin lön, motstå ockrade låneerbjudanden, eller klara sin privatekonomi utan matte?
      Matte finns överallt. Har du inte med dig matte är dina chanser att jobba dig upp från golvet inom industrin, noll. Ingen klassresa där inte.

      Med sådana vänner behöver inte arbetarklassen fiender.

      Svara
      • Senior

         /  06/09/2019

        Precis så.

        Och låginkomsttagare arbetarklassen cementeras som arbetarklass och förblir trogna röster åt charlatanerna som hävdar att de för deras talan.
        Tillsammans med lönetrappan i skattesystemet som också cementerar deras disponibla inkomst efter skatt.

        Svara
        • Skeptisk

           /  06/09/2019

          Det visar sig ju att arbetarklassen inte är så lojala mot S.

          Svara
          • Vilket gör dem betydligt mindre dumma i huvudet än diverse ledarskribenter. Inte ens de senare kan väl tro att det håller i längden.

      • ”Gymnasiets krav är de samma.”
        Om inte Gymnasiets, så högskolans. Om inte högskolans, så arbetsgivarens.
        Om inte i Sverige, så ute i verkligheten.

        Någonstans kommer någon att börja ställa krav.

        Inte bara matte, utan även språk. Minst svenska. Helst också engelska.

        Svara
      • Rikard

         /  06/09/2019

        Hej.

        En av hustruns favoritanekdoter är en om ett kassabiträde som skulle expediera kläder åt en kund. Detta på H&M. Det var rea då butiken skulle flyttas. 30% per plagg, inte fy skam.

        Biträdet (och kunden!) fick rejäla problem eftersom biträdet adderade procentsatserna plagg efter plagg…

        Det krävdes hjälp av hustrun för att de två (vuxna, i trettionåntingåldern) skulle lyckas få rätt på det. (Sedan kan man tycka att det nötkreatur som skrivit ”30% per plagg skulle behöva en duvning i både matte och språk… ungefär som de butiker som skriver ”-50% rabatt”; hur menar man då, tro?)

        Inte för att man själv är vidare bra på matematik – tog mig med nöd och näppe igenom det som krävdes för statistik och ekonomistudier. Skall jag uttala mig som lärare så är skulden odelad skolsystemets: att jag som vuxen är lat är mitt ansvar, men att som sex-sjuåring fostras in i en skolkultur där man automatisk glider igenom i jämn takt med alla andra, och där vägran att göra läxor, prov, med mera inte renderar minsta påföljd eller effekt är skolans ansvar – och det var när jag själv gick i skolan.

        Det kan kännas ‘taskigt’ att säga åt en elev, särskilt ett barn (eller dess föräldrar) att eleven måste ägna en eller två timmar om dagen åt studier – övning, om och om igen tills man A)kan det utantill och helst B) begriper vad man gör så att man sedan C) kan anpassa och applicera det. Vårt skolsystem har gått från ABC enligt ovan före -68, till AB fram till ca 2001, till A idag. Det är inte taskigt: tvärtom.

        En sak jag minns från universitet är skillnaden på de som kom direkt från gymnasiet, och oss som kom från KomVux (bortsett från en tio, tjugo års åldersskillnad). T.o.m. jag som började jobba istället för gymnasiet hade bättre koll än de som gått ut den moderna gymnasieskolan, och när jag ca -05 gjorde en sväng om en högskola för en specifik kurs var det ännu värre.

        En yngre kollega undrade om jag var historielärare också – jag kunde nämligen mer än denne då nyutexaminerade.

        Man har spolat bort hela grunden för all bildning och kunskap. Situationen kan sammanfattas med ett namn: ”Aniara”.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Formgren skrev november 2014 om
          Katharsis
          http://www.marikaformgren.se/#post65
          ”För en vecka sedan började jag på en ingenjörsutbildning. Jag är, inte oväntat, mycket äldre än de andra i min klass. En av de första dagarna kom en klasskamrat, en ung man i 20-årsåldern, fram till mig och undrade om jag märker någon skillnad i vad jag och de andra i klassen har lärt oss för matematik i grund- och gymnasieskolan. I synnerhet ville han veta om, och i så fall när och hur, jag fick lära mig ”liggande stolen”, alltså algoritmen för hur man ställer upp och räknar ut divisioner som man inte kan lösa med huvudräkning. När jag svarade att min generation tränade liggande stolen intill utmattningens gräns när vi gick på mellanstadiet stönade han högt. ”

          Svara
          • Rikard

             /  06/09/2019

            Hej.

            Jotack, jag har en egen upplevelse av samma slag:

            En rumän i matematik-klassen på KomVux brast ut i gapskratt när han fick veta vad som ingick i C-nivån, som var krav för de flesta kurser på högskola/universitet då. Detta är alltså tidigt till mitten av nittiotalet, och rumänen hade kommit hit efter Ceausescu-regimens fall – svenskan var utmärkt redan efter nåt år.

            Han hade nämligen läst det hela som tolvåring. Han fick tenta av samtlig matte KomVux hade att erbjuda istället för att slösa bort sin tid.

            Vi kan alltså utifrån denna hermeneutiska fallstudie konstatera att en svensk gymnasielev (studenter finns inte efter att studentexamen avskaffades) anno ca 1995 på fyra år erhöll samma matematikkunskaper som en rumän i det landets grundskola.

            Världens bästa skola…

            Har i flera år ansett att man skall åta nutidens studenter möta dåtidens i en slags herre på täppan där man gör varandras skrivningar – och särskilt lärarkåren borde delta. Intresset från lärare är milt sagt svagt – den emotinella responsen brukar däremot vara apoplektisk.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Utlandssvensk

             /  06/09/2019

            Schweiz är ungefär som en historiekapsel man grävde ner i trädgården. Skolan här har varit nästan exakt som den i Sverige för 50 år sen. Alla ungar som har åkt på utbytesår har lätt varit bäst i klasen på matte, även om de hade ganska låga betyg här. Den tekniska högskolan är ökänd för att var nästan omöjligt svår om man kommer från ett annat västland. Studenter från t.ex MIT får snabbt lära sig verklig ödmjukhet. De klarar inte tentorna…..

            Allt de gjorde var att inte ändra något! Skolorna i Sverige var minst lika bra!

            Men som jag skriver ovan, så blåser förändringens vindar nu även här. Kvinnorna håller snabbt på att ta över och de gillar INTE svår matte…….

          • @Rikard:
            ”Det kan kännas ‘taskigt’ att säga åt en elev, särskilt ett barn (eller dess föräldrar) att eleven måste ägna en eller två timmar om dagen åt studier ”

            Övning:”Om en elev i väst ägnar en timma om dagen åt läxor, och en kinesisk fem timmar, vilken elev får bäst värdegrund?”

  6. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  7. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  8. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
    • Senior

       /  06/09/2019

      De vill väl koordinera sig med Greta så de inte stör varann.

      Svara
  9. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  10. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/09/2019

      Från ursprungstråden. ”Det dansas mer än det sprängs i Malmö ”. Jamen då så. Inget att se. Cirkulera.

      Svara
  11. hllviken

     /  06/09/2019

    MiT gör en värdefull samhällsinsats med denna blogg!

    Svara
  12. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2019

      Först var det Somaliska kvinnor som är ”stolta svenskar” och nu Afghaner som ”älskar Sverige”. I båda fallen är det nog pengar som det handlar om. Därav ilskan i det andra fallet då pengarna uteblir. Alltså.
      Jag älskar Sverige => När jag får pengar.
      Jag är arg på Sverige => När jag inte får pengar.

      Bra att SvD engagerar regissörer som skribenter. Det känns som en tung journalistisk och inte minst politiskt neutral satsning. Svenska regissörer är ju som bekant alltid politiskt neutrala och sällan vänster.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/09/2019

      <b<Det finns de som hävdar motsatsen också, att afghanska killar inte respekterar kvinnor.
      Stämningen blir allvarlig.
      – Visst finns en del som inte gör det, säger Mehran och blir avbruten av Ali.
      – Men aldrig ett helt folk! Min pappa var jättesnäll mot mamma och oss barn, men släkten accepterade det inte.

      Not helping…

      Svara
    • Jans

       /  06/09/2019

      Ur artikeln:
      ”Det är bara män som bor här, området anses för farligt för andra. De sover i tätt sammansatta tält, under ett hav av nylontak i blått, grönt och rosa.”

      Så det är alltså för farligt för kvinnor och barn att bo där men när dessa män kommer till Sverige vill de bara arbeta och vara flitiga och kommer att vara helt ofarliga?

      Makes sense?

      Svara
  13. Ivar L

     /  06/09/2019

    SvD har skickat en klimatreportageteam jorden runt och de kommer fram till att det personliga agerandet är viktigt.

    ”SvD:s team har i serien Klimatskiftet i månader rest över världen i jakt på lösningar på klimatkrisen. Åkt till Island där man kan dammsuga koldioxid ur atmosfären, besökt Nederländernas högteknologiska växthusindustri som kan föda hela Europa, studerat El Hierros kombination av pump- och elkraft som gjort den mest avlägsna Kanarieön självförsörjande på förnybar energi. Och vi har sett världens största termiska solkraftverk i Marockos öken.”

    Nu har de åkt till Kanada och konstaterar:
    ”Risken är stor att alla – människor, länder, kontinenter, företag, partier – tänker att klimatet är någon annans ansvar.”

    Lite som när man flyger hit och dit över jorden och på någon månad flugit mer än de flesta gör på ett decennium då kanske?

    https://www.svd.se/kan-utskallda-oljearbetare-omvandas–och-bli-klimatsmarta-foregangare

    Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2019

      Bara för att förtydliga. I sitt engagemang för klimatet har alltså Erica Treijs flugit till Island, Kanada, Kanarieöarna, Marocko och Nederländerna. På plats har hon dessutom ofta åkt diverse tunga terrängfordon.

      Allt för klimatets skull.

      Svara
      • ”i månader rest över världen i jakt på lösningar på klimatkrisen”

        Det är synd att vare sig internet eller telefon finns på dessa ställen. Sannolikt har de inte heller någon form av kamera (äldsta fotografiet som överlevt är från 1825) eller postväsende (Persien lär ha haft detta omkring 550 f.Kr.)

        I så fall hade man kunnat prata med dem utan att åka dit.

        Svara
    • Senior

       /  06/09/2019

      Precis så.
      Som vanligt gäller det bara andra, själva måste de ju….

      Svara
  14. MiT

     /  06/09/2019

    Läs tråden

    Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2019

      En viktig fråga att ställa sig:
      – Hur många av dessa soldater fortsatte vara övertyga nazister?
      – Hur många av de återkomna IS-terroristerna är fortfarande övertygade jihadister?

      De är dessutom en enorm skillnad mellan att vara tvångsrekryterad i sitt eget land mot att vara legosoldat/terrorist på främmande territorium.

      Att det varit tyst om dem kanske beror på att de aldrig bildade någon nazistarmé i Sverige och svor fortsatt trohet till Hitlers lära.

      Svara
      • Motkraft

         /  06/09/2019

        Till det kommer att det är skillnad på politisk fanatiker och religiös fanatiker. Visst kan det ha förekommit bland de 1400 någon kvinna eller barn som var fanatiska nazister. Eller som bar bitterhet mot icke-tyskar för att sin man eller pappa blev dödad i kriget.

        Men att någon frivilligt dödar andra och riskera att själv bli dödad, eller bli inlåst på livstid, kräver en typ av fanatism som är långt vanligare bland religiösa fanatiker än politiska fanatiker.

        Svara
      • Olof

         /  06/10/2019

        Tyskarna skröt inte vitt och brett om hur de grillade människor levande i burar. De skröt inte om utrotningslägren. De producerade inte propagandafilmer där de slaktade sina offer på brutalaste möjliga sätt.

        Det gjorde IS. De som är där gick med ändå. De var medvetna om vad IS gjorde. De accepterade och stödde det. De visar ingen ånger för de tyckte IS gjorde rätt från början, och de gör det fortfarande.

        IS har ingen motsvarighet i modern tid. De var många gånger värre än Nazityskland. Många, många gånger värre. En barbari som varit nära nog utrotad i modern tid.

        Det är inte i närheten av jämförbart. De här kräken kvalar inte in i mänskligheten. Det är inte människor som dragits med i något de inte förstått, det är monster som sett en möjlighet att fritt agera monster och stödja andra monster och de är fortfarande monster, de kan aldrig sluta vara monster för det finns inte och har aldrig funnits något annat i dem.

        Svara
        • Jo. Och vi har det hemmavid också. ”Resenärerna” kommer till en miljö där deras beteende i krigszonen bara är en fråga om gradskillnad.

          Kyeyune: Civilkuragets gränser (plus/betalvägg)
          https://ledarsidorna.se/2019/04/civilkuragets-granser/
          ”Poängen är snarare att de brott som vi talar om idag, […] är en viss sort av brott som till sin natur kräver en gruppdynamik, ett aktivt ”vi och dom”. […] även den som aldrig någonsin blir dömd för ett sådant brott riskerar i regel att brännmärkas som en låg och patetisk person, en sjuk hund som normala människor inte bör ha något som helst att göra med.’

          De flesta kulturer – även våra kulturer i väst, trots att vi sällan erkänner det – lyfter dock på dessa restriktioner på vad man får och inte får göra när det gäller människor utanför den egna gruppen, speciellt i krissituationer. Under andra världskriget samlade många amerikanska tonåringar på sig bland annat japanska käkben eller tänder som de tog från sina fallna fiender, eller så kapade de av öronen på japanska lik (även på kvinnor och barn) för att göra troféer som de i vissa fall skickade hem till sina familjer eller till sina flickvänner.
          […]
          är precis den sortens situation där de moraliska restriktionerna för vad man får göra uppenbart har lyfts, och där förövarna och offren inte ser sig själva som tillhörande samma grupp. Därför behöver vi inte skriva ut signalement, och därför vill jag påstå att i princip alla i majoritetssamhället som läser om dessa rån instinktivt drar slutsatsen att vilka förövarna nu än är eller var deras föräldrar kommer ifrån tillhör de fortfarande gruppen ”människor som inte är som jag”.”

          Svara
          • Olof

             /  06/10/2019

            Ja, det finns ingen tvekan om att gränserna tänjs i krigssituationer – men skillnaden är att det även när det sker till stor del är skambelagt och tabu. Man lyfter inte fram det som en del av krigföringen, eller en del av sin PR. Man kan fortfarande orientera sig till någon form av gemensam mänsklighet och har en känsla för rätt och fel.

            Krigets natur gör utan tvekan att övertramp sker, men det är ju inte så att Abu Ghraib klipps in i reklamfilmer och att utförarna belönas.

            Och hade det varit på den nivån hade jag kunnat acceptera det. Om de torterat fångar i dåliga försök att få information. Om det skett våldtäkter och att fångar mördats men att tafatta försök att straffa sådant skett.

            Men nej. Här har det använts som en del av krigföringen. Tortyr, våldtäkter, mord, trofeer på pålar, sanktionerat från högsta befäl till ‘ambulansförarens’ fru.

            Och visst är det så att mycket gått snett redan innan avfärd här. Men ändå – här pratar vi inte om vad man får och inte får göra mot en annan grupp – en krigssituation kräver att det acceptabla tänjs ganska långt för att medge fängslande, skadande eller dödandet av ‘den andre’. Men de här sakerna är bra mycket värre. Och långt över gränsen för vad en normal människa med ett uns empati skulle kunna tolerera för ens en fiende.

        • Utlandssvensk

           /  06/10/2019

          @ Olof,

          ”IS har ingen motsvarighet i modern tid.”

          Inte i Västvärlden, men det finns finns många andra muslimska grupper som också är öppet sadistiska, t.ex Boko Haram i Nigeria och Al-Shabaab i Somalia. Al Qaida är också väldigt lika ISIS. Båda organisationerna har länge varit aktiva i Syrien och det är helt klart att medlemmar rör sig ganska fritt mellan dem samt att de stundtals samarbetar ganska öppet.

          Även muslimska brödraskapet har väpnade grupper i Syrien som påminner mycket om Al Qaida och ISIS:

          ”The Brotherhood continued to pour time and resources into building its influence within the rebel forces. The fighting factions backed by the movement include the Tawhid Brigade, supported by Brotherhood leaders in Aleppo, mainly Bayanouni and Ramadan; some elements in the powerful Farouq Brigades; the Body for Protection of Civilians, considered the military wing of the Brotherhood, led by Hakim; and Ansar al-Islam, based in Damascus and the surrounding countryside. The Brotherhood has brigades across the country whose names typically include the word ”shield,” such as the Euphrates Shield, the Capital Shield, and the Aqsa Mosque Shield. It also coordinates in some areas with hard-line groups like Jabhat al-Nusra and Ahrar Al-Sham, according to military defectors.”

          Ansar al-Islam är ungefär som ISIS och Jabhat al-Nusra är bara ett annat namn för Al Qaida.

          Men det är ju inte så konstigt att alla dessa grupper är ganska liknande. De vill nämligen alla samma sak, dvs. leva efter profetens ursprungliga ord. Då blir det snabbt öppet sadistiskt….

          En annan sak de alla har gemensamt är att de troligen har fullt med medlemmar som har fått asyl i Sverige. Det kom ut en större rapport från FN för kanske 10 år sen som i detalj visade hur Al-Shabaab systematisk använde Sverige som bas och viloläger. Gör de andra samma sak? Det är svårt att veta, men man kan nog vara säker på att den svenska staten inte kommer att gräva i saken……

          Svara
          • Olof

             /  06/10/2019

            @Utlandssvensk Ja, du har naturligtvis rätt, jag borde kvalificerat det noggrannare med legitima armeer. Det finns förstås andra grupper som agerar på liknande sätt, Boko Haram som du nämner, vissa karteller med. Lite osäker på hur det sett ut bland sydamerikansk gerilla. Den avgörande biten där de här grupperna skiljer ut sig är just att man är öppen och stolt över sin omänsklighet och använder den som ett vapen.

            Jämför med t.ex Britisk propaganda under WW1 där man släpper vykort från krigsfångar som berättar om hur väl de blir behandlade över tyskarnas skyttegravar.

            Men jag tror det har lite med det där att vara människa att göra. De flesta inser att omänsklig terror är en nästintill oanvändbar strategi om man vill nå någon form av långsiktiga mål. Klarar man av att sätta sig in i någon annan människas känslor inser man rätt lätt att en sådan strategi i sig skapar fullständigt oförsonliga fiender, och tänker man ett steg längre förbi det oundvikliga folkmordet så kommer man till steget generationsbyte i de egna leden där de omänskliga står mot varandra (vilket man kan tycka är lite konstigt att just de här grupperna inte inser med tanke på att nya grenar som hatar varandra tycks vara en naturlig historisk utveckling inom islam).

            Men det är liksom inte en strategi där någon möjlig väg leder till vinst. Vilket jag misstänker egentligen är en större faktor än etik till varför legitima armeer inte använder sig av den typ av propaganda numera. De kan bete sig rätt vidrigt, och sanktionerat rätt långt upp, men har man ett mål där någon form av fred och civilt samhälle finns i framtiden så kan man inte skapa en situation med generationer av blodshämnd i framtiden.

            Så tyskarna satte inte judars huvuden på pålar i städerna. De tv-sände inte direkt från gaskamrarna. Så de tyska soldatfruarna må ha gift sig med en fiende, men de gjorde det inte med full och oemotsägelig vetskap om att det var ett monster och omgivna med information om att deras blotta närvaro stödde nazisternas brott mot mänskligheten.

          • Utlandssvensk

             /  06/10/2019

            ”De flesta inser att omänsklig terror är en nästintill oanvändbar strategi om man vill nå någon form av långsiktiga mål. ”

            Moderna människor i moderna samhällen ser det så. Vikingar, conquistadorer och många andra historiska grupper hade en annan syn på saken. Detta gällde även Mohammed och det dagens väpnade muslimska grupper vill är oftast att efterlikna honom på alla sätt.

            Det är ungefär som att vi skulle upphöja de tidiga vikingatågen till ledstjärna för hur vi bör agera nu, ner på detaljnivå. Våra skriftlärda kunde sen ha långa debatter om huruvida man borde bränna, halshugga eller förslava när vi gav oss ut på härjningar.

            Enligt min uppfattning är det viktigt att förstå att de militanta muslimerna genomgående struntar i vad resultatet av deras handlingar blir. Det viktiga är bara att göra som Mohammed skulle ha gjort. Sen kan de självklart bråka och strida om vilken tolkning som är rätt, men vad de otrogna anser om saken struntar de helt i.

            Muslimska Brödraskapet anser allmänt att Mohammed skulle ha försökt att lura dagens västerlänningar och ägnar sig därför genomgående åt dimridåer och att försöka att ta över våra organisationer inifrån. Dvs. så gör de här, men i muslimska länder agerar de ofta helt annorlunda. ISIS anser att Mohammed hade höjt svärdet och tagit direkt strid med oss med de mest brutala och sadistiska metoder som finns tillgängliga. Båda grupperna anser sig ha stöd i skrifterna för sitt agerande och båda har exakt samma mål, dvs. att få hela planeten under hård sharia. De har heller knappast några problem att samarbeta om de båda råkar befinna sig på samma slagfält.

            För övrigt har USA på senare tid seriöst börjat prata om att klassificera Muslimska Brödraskapet som en terrororganisation. Det kunde ju ha spännande effekter på en del svenska riksdagspartier……

          • @Utlandssvensk
            ”Enligt min uppfattning är det viktigt att förstå att de militanta muslimerna genomgående struntar i vad resultatet av deras handlingar blir.”

            Kan väl sammanfattas med ”Inshallah”.

            ”För övrigt har USA på senare tid seriöst börjat prata om att klassificera Muslimska Brödraskapet som en terrororganisation. Det kunde ju ha spännande effekter på en del svenska riksdagspartier.”

            https://ledarsidorna.se/2019/06/darfor-har-sverige-en-skuld-till-is-offren/
            ”Inom såväl Socialdemokraternas sidoorganisationer SSU och Tro och Solidarietet som inom Miljöpartiet finns ett kompakt motstånd mot terrorlagstiftning som skulle hindra ett deltagande i IS i någon form. Stora delar av dessa organisationer har verksamhet som i sådana fall skulle försvåras eller helt omintetgöras. Samarbeten som för en yttre betraktare kan tyckas harmlösa och godhjärade men som i flera fall visar sig stödja bland annat IS på något sätt.”

          • Utlandssvensk

             /  06/10/2019

            @ Kristian,

            ”Kan väl sammanfattas med ”Inshallah”.”

            Ja!

            Jag följer kriget i Syrien och om man tittar på videos från striderna är 90% av all konversation ”Allahu Akbar”. Det är nästan otroligt. De bara upprepar detta, om och om igen. Allihop…..

    • Ivar L

       /  06/09/2019

      Noterar att Kenan retweetar Somar al Naher. Så ytterligare en vänsterjourno på borgerliga Sydsvenskan alltså. Revisionism och vänster hänger ofta ihop.

      Svara
  15. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
    • hehe

       /  06/09/2019

      Tack Ali för att du valde Sverige!

      Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2019

      ”Gick i skolan”
      ”Hade praktik på bilverkstad”

      Och så fort det upphörde fann han den kriminella världen som han förstås inte hade haft någon som helst kontakt med innan. T.ex. hade han inte haft någon som helst kontakt med sina kriminella kontakter i Belgien som skall hjälpa honom bli knarklangare.

      Gissa om det finns en enormt stor lucka i berättelsen som handlar om hur hans ”skolgång” och ”praktik” i Sverige egentligen såg ut och vad han gjorde resten av tiden.

      Svara
  16. Ivar L

     /  06/09/2019

    Finn ett fel!

    I detta citat på SvD:s ledarsida och från vad som påstås vara en som har hand om en afghan finns ett rätt underligt förhållande som tyder på att personen ljuger:

    ””Han är minderårig så kunde därför inte söka den där jädra gymnasielagen, började barn- och fritidsprogrammet samtidigt som han går på fotbollsgymnasiet, gått första året nu med betyg i alla ämnen, han är så duktig och ambitiös! Vill dessutom sommarjobba, men får inget arbetstillstånd. Han gör alla rätt och ändå anser verket att han ska tillbaka till det land han inte har levt i på 10 år. Jag skäms… skäms över hur mitt land behandlar dessa unga fantastiska människor!”
    https://www.svd.se/trodde-du-att-2015-var-over

    Minderårig, d.v.s. under 18 år. Högst 17 år således.
    ”land han inte levt i på 10 år”

    D.v.s. lämnade Afghanistan när han var högst 7 år.
    Låter det trovärdigt att han är ENSAM-kommande.

    Ganska uppenbart att det sitter en familj någonstans i Europa och trycker och bara väntar på att killen skall få PUT i Sverige.

    Svara
  17. Kan man skicka pengar till utlandet är bidragen uppenbart för höga.

    (Se även ”menskonst, så länge det finns, skattetryck; för högt.”)

    Svara
  18. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  19. Många sekterister som importerats är ingen tillgång, men för att ge er alla hopp, så kan jag rekommendera att prata med barnen. En hel del av dem har haft bra lärare som uppmuntrat eget tänkande. De kommer bli sekulära. Visst finns det sekteristiskt lurade barn som bankmaffian kommer utnyttja i nästa sekteristiska krig i MÖNA-regionen, men det löser s.a.s. sig självt. I annat fall kan vi lösa det enligt kinesisk modell. ”Utbildningsanstalter”. Kineserna kan konsten i skönskrivning. 🙂

    Svara
    • Törnrosa

       /  06/10/2019

      Ullenhag tonar fram som en sann statsman. När får vi höra Löfven tala likadant till oss gamlingar med rötter som sträcker sig betydligt längre tillbaka. mvh

      Svara
  20. Kronblom

     /  06/09/2019

    Jag hörde att det var en stor polisinsats i Filipstad för några veckor sedan. Kod 291 men det ska ha varit tillfälligt lugnt på substanskommersen i centrum. Kanske har super-duper-entreprenörerna glömt att registrera sig för F-skatt, deklarera moms och arbetsgivaravgifter och nu får hjälp av läskunniga med blanketterna? Sen ska de uppge vilken yrkeskategorikod de har till SCB.

    Svara
  21. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
  22. willy

     /  06/09/2019

    Svara
  23. Hamon

     /  06/09/2019

    Off-Topic förvisso, men intressant ändå…

    https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/70jvvv/spelarna-om-ajdarevics-utspel-ovardigt

    Detta blev en rejäl snackis. Att damerna, media och feministerna, konstant till o från tjatar om att de inte alls tjänar lika bra som herrarna och inte får samma mediala uppmärksamhet, det är en så kallad ”legitim diskussion” i åsiktskorridoren. Att däremot förklara varför det förhåller sig som så, och att som djurgårdaren även säga att det vore bra om världsmästarna bland damerna mötte motsvarande herrarna, för att se hur stor den egentliga skillnaden är, det är fullständigt tabu och får twittervänstern att explodera.

    Svara
  24. MiT

     /  06/09/2019

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  06/09/2019

      Innan massinvandringen var polisen kraftigt överbemannad och ägnade mycket tid åt att jaga trimmade mopeder och dylikt. Efter massinvandringen är de kraftigt underbemannade och har knappt tid att utreda mord…..

      Detta är inte det minsta konstigt eller oväntat. Facit fanns redan för 50 år sen när man genomförde avsegregeringen av de svarta i USA.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      Tänk om mainstreammedia alltid vore lika intresserad av att granska formuleringar och småtrixande med statistik kring immigration. T.ex. från BRÅ.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      Svara
  25. MiT

     /  06/09/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=600999337076731&set=a.105937739916229&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAKCxFOSTkX-fQ9iYdf-1-GWlVyzuEcgbUAkj29LfvxKAMl19V5j12oUrbyQuOaHA6CM1fSuRAcNV8AczsOEjOk3qjruBGM7TbMuOQP02PlvixU7Lh70MvpUx1FjCBpwwZC-VDSQAEZzL1QN7Y6Lyr-nNAkYmjSoVWTpo8lS0yRESHfq_XFJGkZekDNbyY-FoTQwTmp-lVM6QWJ8cjW2SDuFH3jzzx9qyqmNHNTWvCpndYdrdP3f9Q9lTkIBvX_Xu7PsfsZUjGgvu6diq-ZOR5LJAKqQfMFdGyFb98qK3fvo59PsTgx3AEbG8ymDjdqxz0Lbcma13TCqYpsbOY63AUo2gfEx4xqd0dXUMalKl3YaCKwfhpJJ1RF&__tn__=H-R*

    Svara
  26. MiT

     /  06/10/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      Det som sker nu har bibliska proportioner så jag tror på jet.
      Eventuellt kliver de av något stopp tidigare och tar Tesla sista biten.

      Göran Persson gjorde ju så på sina valturnéer men med Volvo sista biten. Volvo var svenskt fortfarande på den tiden.

      Svara
  27. MiT

     /  06/10/2019


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156506316798231*

    Svara
    • Kommentarerna:
      ”Tino Sanandaji Många Socialdemokrater hävdar att invandring inte påverkar brott och fattigdom då dessa påstås vara ett nollsummespel, om invandrare inte varit fattiga hade fler svenskar levt i slumm i stället. ”

      Låter bekant. Vänstern börjar med ”Lump of Labour” och applicerar samma tanke på vad som helst. Alltings summa är konstant. Det är bara måttet av ”rättvis fördelning” man kan påverka.

      Svara
  28. MiT

     /  06/10/2019

    Svara
    • Motkraft

       /  06/10/2019

      Och Sverige har som praxis att inte retroaktivt ändra beslut om det visat sig att någon ljugit för att få fördelar. Hittar ingen nyare artikel men ur en artikel från 2007. Det finns väl ingen anledning att tro att detta blivit mindre vanligt eller att lagar och praxis ändrats

      I fjol (2006) bytte 1 624 utlänningar personnummer, i år (2007) har drygt 1 400 utländska medborgare fått sin födelsedag korrigerad. I åtskilliga fall har de även bytt namn och nationalitet.

      https://www.sydsvenskan.se/2007-11-16/flyktingar-uppger-sig-vara-irakier-for-att-fa-asyl

      Svara
      • Ivar L

         /  06/10/2019

        Det borde inte vara möjligt att byta nationalitet med mindre än att hela asylprocessen eller uppehållstillståndsprocessen tas om. Om de då behåller sitt uppehållstillstånd bör de betala både en saftig omregistreringsavgift, betala alla omkostnader för att ta om processen samt straffavgift för att de lämnat felaktiga uppgifter.

        Om åldersuppgifterna påverkat möjligheten till asyl, samma sak. Om de nya åldersuppgifterna gör att de får tidigarelagd pension bör de betala högre egenavgifter retroaktivt samt omregistreringsavgifter. I princip skall avgifterna vara så höga så att det inte lönar sig att ljuga sig fram.

        Ett alternativ till allt ovanstående är att lagt kort ligger och passar det inte så åker man hem.

        Svara
    • hehe

       /  06/10/2019

      Svara
    • I sig så borde inte homosexualitet ge uppehållstillstånd, utan snarare om man faktiskt är förföljd. Tro det eller ej, men homosexuella existerar i dessa länder och varje dag föds nya homosexuella. Om du däremot varit stark (offentlig) förespråkare av homosexualitet i t. ex. Uganda då kanske du behöver söka skydd i ett annat land.

      I sig så löser man inget genom att bara flytta människor från dessa länder. HBT-rättigheterna tog steg framåt i västvärlden just för att man slutade hålla käften och acceptera förtryck…

      Svara
  29. Ivar L

     /  06/10/2019

    Om stöldligor:

    ”Polisen har nyligen släppt en rapport med titeln ‘Internationella brottsnätverk inom organiserad tillgreppsbrottslighet’. Rapporten ger en dyster bild av utvecklingen. Bland annat lyfter polisen fram att de internationella brottsnätverken blir allt mer förankrade i Sverige och skapar kopplingar till lokala kriminella grupperingar. En allt större del av brottsvinsterna stannar i Sverige och bidrar till att bygga upp parallella samhällsstrukturer. Låg upptäcktsrisk och låga straffvärden lockar hit fler utförare, det vill säga personer som begår stöldbrott. Efter hand som dessa utförare kommer i kontakt med lokala grupperingar används utförarna i ökad utsträckning även till annan brottslighet, till exempel bedrägerier, penningtvätt och brott mot välfärdssystemen.”

    Och tullen får inte soppa dem:

    ”Den mest uppenbara åtgärden är att ge tullen befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods. Detta kan enkelt göras genom att klassa utförsel av stöldgods som ett smugglingsbrott. Det är anmärkningsvärt att tullen inte har denna befogenhet redan i dag.”

    https://www.svd.se/ofattbart-att-tullen-inte-far-stoppa-stoldgods

    Svara
    • Stöldgods får fritt föras ut, handgranater är inte vapen, terrorism faller under föreningsfriheten – hur långt efter ligger vi?

      Det är så man funderar på om ställen som Singapore gör rätt. Vi kanske klarar oss utan tuggummi om man får ordning på resten samtidigt.

      Svara
    • Senior

       /  06/10/2019

      Ja, men betänk att stulna varor måstet ersättas.

      Du måste använda dina beskattade pangar för att köpa en ersättare till det som stals, vilket innebär moms, miljöavgifter, registreringsavgifter, återvinningsavgift och allehanda nya och gamla påfund som fyller på statskassan.

      -Du och dina medförsäkrade betalar kalaset via (höjda) premier och självrisker. -Pengar som även försäkringsbolagen måste skatta för.

      Alla saker som medför ökat skatteuttag är bra saker.
      Många bäckar små, etc. etc.

      Som Rikard uttryckte det:
      Pengarna måste in.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/10/2019

        Så är det. Stöldligor är inte dåligt för alla i Sverige.

        Svara
      • Skeptisk

         /  06/10/2019

        95% har inga problem att hålla reda på mitt och ditt. För oss behövs inte lås, stöld- och skadeförsäkring, staket, larm etc etc. Men för de där 5% som inte kan, behövs det. De genererar en stor omsättning i samhället. Både på det de snor och skyddet för att de inte ska sno saker. Många som lever på vad de ställer till med.

        Svara
  30. Ivar L

     /  06/10/2019

    ”Varje år konsumerar genomsnittssvensken 14 kilo kläder och andra textilier. Men bara 3,8 kilo samlas in per person och år. Närmare 8 kilo hamnar i soporna, visar siffror från Naturvårdsverket.”

    Undrar hur genusanalysen på detta ser ut, om man slår ut textilkonsumtionen på kön menar jag.
    https://fof.se/tidning/2019/5/artikel/de-forskar-pa-cirkulart-mode

    Svara
    • Motkraft

       /  06/10/2019

      Statistiken beaktar inte att numera plundras insamlingscontainrarna regelbundet. Så det är mer än 3,8 kilo som återanvänds, kläder som troligen säljs i länder som Rumänien.

      Men det är sorgligt att vissa inte bryr sig ett dugg om återvinning. Har själv flera gånger sett nästan oanvända dyra märkeskläder löst slängda i sopcontainern för hushållssopor.

      Nej, jag har inte sett några herrkläder 😉

      Svara
    • Anekdot:
      På gymnasiet (90-tal) lade en vän märke till att en tjej i hans klass under första månaden inte en enda gång upprepat sin klädsel. Minns inte om han kontrollerade skor, men byxor och tröja fanns det alltså minst 20 stycken av. Kanske var det säckväv som gällde på helgen.

      Svara
  31. Ivar L

     /  06/10/2019

    https://www.friatider.se/google-halverar-trafiken-f-r-daily-mail
    ”Den konservativa brittiska tidningsjätten Daily Mail har förlorat hälften av sin trafik från sökmotorn Google efter att IT-jätten genomfört förändringar den 3 juni, skriver Fast Company.”

    Det går naturligtvis inte att helt bojkotta Google, de finns överallt (längst upp t.h. på denna sida ser jag t.ex. en Googleruta för språkval) men som sökmotor, inte minst om man vill både minska Googles sniffande i privatlivet och för att få bättre sökträffar kan jag varmt rekommendera:

    https://duckduckgo.com/
    https://startpage.com

    Någon enstaka gång, när resultaten känns skrala, brukar jag gå in på Google och leta men ytterst sällan leder det till bättre träffar. Jag behöver helt enkelt inte Google som sökmotor längre. Och med tanke på att de filtrerar mitt innehåll politiskt (och kanske även på en massa andra sätt) så kanske det inte är så konstigt.

    Hej då Google.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      PS. Skall försöka sluta använda ordet ”googla” också. DS

      Svara
      • hllviken

         /  06/10/2019

        Jag har uppfunnit ordet nätsök – du får använda det om du vill.

        Svara
        • Oppfinnar Jocke

           /  06/10/2019

          Jag har uppfunnit ordet surfa.
          Jag kommer ta patent på ordet, det kommer kosta 1 € varje gång någon använder det.

          Svara
          • ”kleinen Panzerknacker” – är inte det prinskorv?

          • utlandssvensk

             /  06/10/2019

            Panzerknacker betyder här ”björnbuse”.

          • Ivar L

             /  06/10/2019

            Googla (internetleta) är inte samma sak som att surfa. Så jag sparar pengarna.

    • Hmm. Brandhen som tar tio minuter för att hugga sig igenom en dörr, poliser som inte kan ladda ett vapen.

      Man får hoppas att de i sin yrkesutövning inte hamnar i farliga miljöer.

      Svara
    • Skeptisk

       /  06/10/2019

      Hyperventilera för att avfyra ett handeldvapen mot en pappfigur? Då har man en lång väg att gå. Kanske skulle valt ett yrke utan vapen?

      Svara
  32. MiT

     /  06/10/2019

    Läs tråden. Tweeten som inte syns handlar om nån affisch

    Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      Men om nu då svenska gubbkärringar som luktar skit förtrycker henne, varför åker hon inte till ett slöjland istället så hon slipper förtrycket?

      Svara
      • Ivar L

         /  06/10/2019

        Kollade lite mer i tråden. Hennes debattstil och den photoshopade profilbilden (som även visas som storbild i en tweet) tyder på att hon försöker bli twitterkändis, arg välutbildat immigrantbarn, typ. Iranier eller kurd tror jag hon är. Hon vill nog inget hellre än att Aftonbladet skall ringa och fråga om näthat. Ett troll som inte skall matas således.

        Svara
        • weasel

           /  06/10/2019

          Kvinna med slöja säger ” att det finns sjuåringar som tvingas bära slöja är ingen anledning till att förbjuda slöja eftersom jag minsann frivilligt har valt att bära slöja” = PK-sekten jublar över vilken stark kvinna hon är.

          Prostituerad kvinna säger ”att det finns kvinnor som tvingas till prostitution är ingen anledning att förbjuda prostitution eftersom jag minsann frivilligt har valt att prostituera mig ” = PK – sekten berättar att kvinnan i själva verket inte vet vad hon talar om eftersom hon är ett offer för patriarkala strukturer.

          Svara
    • Bamse

       /  06/11/2019

      Man får förmoda att det på samma grunder vore helt okej att överallt i tillvaron strosa omkring i röd keps med testen ”Make america great again” på? Några sojakorvsluktande hippieveganer ska f-n inte börja mopsa sig (speciellt inte på twitter!!) om att huvudbonaden skulle ha något som helst symbolvärde som någon annan eventuellt inte gillar. Vadå Donald Trump – är du efterbliven eller?! Kepsen är en del av MIN identitet!

      Svara
      • Bamse

         /  06/11/2019

        ”…med texten” ska det förstås vara.

        Svara
        • weasel

           /  06/11/2019

          Det är helt ok om du har en KKK-huva på dig på jobbet, Bamse.
          Och om arbetsgivaren ogillar det så är du utsatt för diskriminering.
          KKK-huvan är ju nämligen bara en bit tyg.

          Svara
        • Det är ju även ett ”test”, så det fungerar rätt bra!

          Svara
    • Ivar L

       /  06/11/2019

      Och så… allt enligt regelboken.

      Dagen efter kommer offertweeten när man kallat svenskar för äckliga och illaluktande och allt vad det nu var:

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/12/2019

      Stolpskott.

      Det måste vara så skönt att kategoriskt kunna avskriva sig grava karaktärsfel på det där viset. Jag gissar att det är samma grej med feministiska män som låter ”samhället” bära ansvaret för sina tillkortakommanden.

      Bara de mysigaste personerna tycks ty sig till den här tankeskolan. Otippat.

      Svara
  33. MiT

     /  06/10/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/10/2019

      Det tar ta mig fan aldrig slut.
      Hela landet fullkomligt dräller av banditer och bedragare.

      Svara
      • 1) Systemet är byggt på att folk antingen talar sanning eller finns i samtliga register.
        2) De som gör jobbet är rädda att bli kallade rasister.
        3) Profit!

        Svara
  34. Ivar L

     /  06/10/2019

    Fascinerande. Jag trillade in i en krönika av den där Daniel Swedin på AB, om John Cleese. Precis som man kan vänta sig börjar han svamla om att det handlar om nostalgi och med illa dold förtjusning berättar han om arbetarklassens nya villkor:

    ”Folk vars föräldrar jobbade i gruvor, fabriker och på kraftverk sliter nu för småpengar i handeln, i lager och på callcenter. Och när de institutioner arbetarklassen byggt upp för att organisera och utbilda sig – fackföreningar, sociala medlemsklubbar, studieförbund – töms på medlemmar har det inverkat på det kollektiva medvetandet.”

    ”De nya jobben är utformade så att solidaritet och nätverkande ska bli svårare, men minnet av ett mer samarbetsorienterat förgånget finns kvar och förstärker känslan av att ha förlorat något”

    Lustigt är detta, hur sådana som Daniel tror att den demografiska förändring som Cleese noterar inte en gång kommer att nå även honom. Och till skillnad från Cleese kommer nog inte Swedin ha så mycket egna resurser att falla tillbaka på när kalaset är slut för Södermalmsklassen.

    Insiktslösheten sammanfattas rätt väl i rubriken till en annan krönika på sidan:
    ”Egotrippen är slut i stenrika Danderyd”

    Egotripp? De har i åratal betalat över en halv miljard till andra kommuners misslyckande. Vilka tror han det i slutändan blir som drabbas när även Danderyds skatteresurser börjar dras åt? De stenrika kommer naturligtvis klara sig, däremot inte de som stått och törstat vid bidragskranen som varit injackad på de stenrika. Sveriges förmenta intelligentia i ett nötskal.

    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y39bwR/john-cleese-trodde-att-engelsk-betyder-mansklig

    Svara
    • Brendan O’Neill – som vet mer om arbetarklassen än hela den svenska journalistkåren tillsammans – skrev om detta.

      ”A city without citizens”
      https://www.spiked-online.com/2019/06/03/a-city-without-citizens/
      ”I know someone, now in the twilight of her life, who has lived on the same London street for the past 45 years. Many of her local friends have died or moved away. Where the street once buzzed with English, spoken in a variety of accents, now you can go through an entire day without hearing English.
      […]
      The time she feels nostalgic for is one in which her nextdoor neighbours, and best friends, were a black family. And where her other neighbours were a Jewish couple (the first Jews she ever met). And where you couldn’t buy anything locally without having a conversation with an expressively English-speaking Indian shop-owner. Life was diverse then, but diversity wasn’t the purpose of life. The accidental fact of diversity was entirely subservient to the conscious yearning for common speech and common concerns. People spoke English, they spoke about similar things, they felt connected. There were many foreigners, or descendants of foreigners, but the street didn’t feel foreign.”

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/11/2019

        Enligt min uppfattning överkattas ofta det här med språk. En finne som flyttade till Sverige på 70-talet fungerade väl här, nästan oavsett om han pratade ett ord svenska eller inte. För många av de grupper som har kommit på senare år, gäller att de flesta av dem aldrig kommer att fungera oavsett om de blir flytande på svenska eller inte.

        Det spelar ingen större roll om muslimerna från Pakistan eller Nordafrika som lever i London kan prata engelska. Visst, det kanske ger vissa praktiska fördelar på kort sikt, men på medellång och lång sikt spelar det bara roll hur stor andel muslimer som finns i ett område. Blir denna andel tillräckligt hög, blir området islamiserat. Det gäller en gata, en stadsdel, en hel stad, ett land.

        Vidare ger det också påtagliga nackdelar om immigranterna lär sig de lokala språken. T.ex blir det mycket enklare för dem att infiltrera myndigheter och politiska partier. Muslimska brödraskapet hade knappast haft en så framträdande roll i Sverige om inte deras företrädare hade lärt sig svenska. London hade inte haft en muslimsk borgmästare om han kunde prata engelska. Osv, osv.

        Det som kallas ”integration” resulterar i verkligheten oftast endast i en snabbare koloniseringsprocess.

        Svara
        • Ivar L

           /  06/11/2019

          Tror du har helt fel. Utan ett gemensamt språk har du ingen nation. Det är det som sker i London och no-gozonerna. Det rådde för övrigt ingen brist på missanpassade finnar i svenska arbetarklassorter på 70-talet, s.k. knivfinnar.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  06/11/2019

            ”Tror du har helt fel. Utan ett gemensamt språk har du ingen nation.”

            Tja, jag inbillar mig att Schweiz är en nation.

            Muslimer blir inte en del av den svenska eller engelska nationen bara för att de lär sig språket. Tvärtom blir de, enligt mig, ännu farligare enligt vad jag skriver ovan. Vidare blir det svårare att repatriera dem om de tappar sitt tidigare språk.

            En tysk eller engelsman som flyttar till Sverige kommer att fungera som en svensk ganska omedelbart, även om han inte lär sig språket. Hans barn blir sen fullt svenska. För muslimer gäller att de i genomsnitt bli mindre svenska i andra generationen värderingsmässigt, även om de lär sig språket.

            För vissa etniska grupper kan man uppnå full kulturell assimilering, men likväl ha extremt stora och permanenta problem. Detta gäller t.ex de svarta i USA.

      • utlandssvensk

         /  06/11/2019

        Texten från Brendan O’Neill påminner mig om många liknande alster från USA. Det brukar låta ungefär så här:

        ”Å, det var såååååå fint när jag växte upp i X och det fanns judar, svarta, italienare, osv i grannkvarten. I levde i i sådan harmoni. Min bäst vän i skolan var svart och jag kommer väl i håg när jag gick på mitt första judiska bröllop”

        I verkligheten är det bara uppenbart trams och rena lögner. ALLA som kan, segregerar sig.

        Svara
        • Åter till Collier, tror jag. Som jag ser det handlar det om huruvida alla är i samma båt – medborgare eller blivande medborgare i samma land – eller om man har tillräckligt många från sin egen kultur för att bilda enklaver.

          New York kan nog ha sett ut som en smältdegel tillfälligt, men sedan delade Irländarna och Italienarna upp sig och började slåss. (Med varandra och inbördes, om man får tro Mario Puzo.)

          (Vi behöver förövrigt spelet Super Mario Puzo Bros.!)

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  06/11/2019

            ”eller om man har tillräckligt många från sin egen kultur för att bilda enklaver.”

            Kultur och/eller etnicitet.

            Sen måste det nog vara en väldigt, väldigt låg andel av t.ex muslimer eller svarta för att det inte ska bli enklaver. Eller för all del motsatsen, dvs. om man har vita i t.ex afrikanska länder kommer dessa att sträva mot enklaver, oavsett om det är 100 eller 100 tusen personer.

  35. När inträder världens undergång då, eller den av dig utlovade ”systemkollapsen” dessförinnan? Vilket var det ”förlovade” året? Var det år 2017, eller 2019? Är du rentav ett ”Jehovas vittne”? En krypto-Jehovas, som söker driva med andra, betydligt mer initierade.

    Upplysningsvis:
    du spelar i fel liga…”boy”. Förlora dig inte i din enfald, ditt ego eller i ditt uppror.
    Känner du Guds ande just nu?

    Svara
    • Rikard

       /  06/11/2019

      Hej.

      Vilket år gick Rom under? Samma sorts fråga. Exakt vilken cigarett gav dig cancer? Vilken sup gör dig till alkoholist? Vilken länk i kedjan är viktigast?

      För dig att meditera över: hur många sandkorn är en hög?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  06/11/2019

        LOL 😀

        Svara
      • Hur är dina frågor av samma sort?

        Om det var otydligt, så syftade jag, i min frågeställning, på överdrivna, utlovade påståenden om ”systemkollaps”, som aldrig sker.

        Om ”Rom”: år 476, såvida du menar ”Västrom” men år 1456, om du menar ”Östrom”. Inte än, såvida du menar staden ”Rom”. Så vilket av de tre syftar du på?

        Vad gäller cigaretter: alla i kombination med arv och miljö, inte minst grupptryck.
        Vad gäller supar: samma sak som senast.
        När det gäller länkar och kedjor, så är det såklart den länk, som inte brister, starkast. Kanske enklare att bedöma, när det gäller metall, men svårare att se och bedöma, när det gäller ”levande varelser av kött och blod”.

        Tack för meditationstemat men svaret är alltför enkelt: så många sandkorn som krävs för att de tillsammans ska kunna bygga upp varandra men även falla, vid en nyckfull vindpust eller annan betydligt destruktivare kraft.

        Hälsningar från den andra sidan av myntet där klave är lika med kung och där ingen är mer värd i leken
        BB – bröd och bur-q-ua åt folket

        Svara
    • weasel

       /  06/11/2019

      Ok, då sammanfattar jag det hela ;

      MiT ;
      – Karl Petter sa att Sverige inom 3-4 år skulle få en superekonomi på grund av migranterna och Filipstad tog emot en väldig massa migranter och nu 3,5 år senare så är majoriteten av dessa migranter arbetslösa och detta har resulterat i att Filipstad kommun inte får ihop sin budget och är tvungna att höja skatten och/eller skära ner på välfärden . Och det som kännetecknar en ”superekonomi” är knappast att man inte får ihop budgeten och är konkursfärdiga .

      GoD :
      – Det där stämmer inte eftersom jorden ju inte har gått under än.

      Påminner faktiskt inte så lite om när Reinfeldt avfärdade ökad kriminalitet och bostadsbrist med ”argumentet” att julgranen inte hade brunnit upp.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/11/2019

        @ weasel,

        Jag blev invandringskritiker i mitten av 80-talet och under flera decennier fick jag ständigt höra just dessa argument. ”Ja du, US, du varnade för hur illa det skulle gå, men som du ser tuffar landet på alldeles utmärkt”. Så lät det 95 och 05. 2015 ändrades tonläget ganska påtagligt. Helt plötsligt var det många som instämde i mina dystopier, men de var samtidigt helt ovilliga att erkänna något eget ansvar. ”Jag röstade ju bara på M för att få lägre skatt. Jag trodde att de stod för en restriktiv immigrationspolitik”. Jaha, det var ju intressant. Jag kommer nämligen ihåg att jag hade långa konversationer med dig där jag i detalj visade exakt vilken immigrationspolitik M ville driva från 2003 och framåt. ”Ja ja, det kanske du gjorde, men det trodde inte jag på. Jag blev lurad av Reinfeldt.”

        Men det verkar också fortfarande finnas ganska många svenskar som är av uppfattningen att så länge landet fungerar marginellt bättre än Kongo eller Somalia, så har det ju inte gått illa än. ”Jag och mina bekanta lever fortfarande ett bra och tryggt liv, det är bara propaganda och överdrifter att Sverige skulle ha blivit farligt”. De inser uppenbarligen inte att det självklart finns många, många miljoner människor som lever hyggligt trygga liv i väldigt farliga länder. Det går att leva säkert i Rio eller Lagos, om man har pengar och segregerar sig. Vilket är EXAKT vad dessa svenskar också gör. Så länge det nu fungerar…….

        Svara
        • Har ibland slösat allt för mycket tid på att diskutera med folk under 30 som inte minns ett fungerande land.

          Det finns alltid ett Baltimore, Detroit, eller Chicago att peka på som är värre. (Precis som sossar alltid kan säga att de ”rikaste” kan betala ”lite mer”.)
          Därefter går man stadsdel efter stadsdel. Staden jag bodde i under utbytesåret i USA skulle hamna i tio eller tjugo i topp efter relativ mordfrekvens. Jag såg inget av det.

          En resa till Indien skulle göra några av dem gott. En kollega berättade om den lokale polischefens tjusiga villa och välskötta gräsmattor. Utanför den tre meter höga muren bodde folk permanent i hembyggda skjul.

          Svara
        • Weasel

           /  06/11/2019

          @ US

          Jo , jag har gjort en närmast identisk resa som din.
          Folk borde faktiskt ha något slags skyldighet att sätta sig in i vad dom röstar på. Det håller liksom inte att i efterhand komma dragande med ”men jag röstade bara på adolf eftersom jag ville ha motorvägar”.

          Jag känner folk som röstade på Reinfeldt 2010 – 2018 och som nu sitter och beklagar sig över att det ligger ”eu- migranter” och sover utanför deras trappuppgångar.
          Jag känner en person som röstade på V i de 3 senaste valen och som nu sitter och gnäller på att det är över 10 års bostadskö för att hans dotter ska kunna flytta hemifrån.
          Jag förklarar alltid för dessa personer att dom helt enkelt har fått det som dom har röstat för – och dom förstår aldrig vad jag säger.

          Jag mår faktiskt illa när jag ser reportage från exempelvis Lidingö och Kungsbacka där invånarna är upprörda över att det byggs modulhus åt nyanlända i deras områden. Då man sedan kollar valdistrikten ser man att över 85 % i dessa områden röstade för massinvandring.
          Så vad trodde dom egentligen ?
          Att sverige kunde ta emot närmare 2 miljoner invandrare och att inga av dessa närmare 2 miljoner invandrare någonsin skulle komma till deras områden ? 🙄

          När det gäller ”systemkollapsen” verkar Reinfeldt/vänstern ha någon slags vanföreställning om att ”systemkollaps” innebär att exakt 100 % av labdets medborgare ligger sjuka på gatan och svälter ihjäl. Och så länge detta inte pågår så finns det ingen systemkollaps.

          Nåväl , om det är kriterierna för ”systemkollaps” så fungerar systemet faktiskt ganska så skapligt i både Venezuela och Afghanistan, för ingen julgran har brunnit där heller…

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  06/11/2019

            @ weasel,

            ”Jag förklarar alltid för dessa personer att dom helt enkelt har fått det som dom har röstat för – och dom förstår aldrig vad jag säger.”

            Så är det.

            Sen anser jag också att förklaringar i stil med att de har varit naiva eller inte läst på eller liknande i många fall är alldeles för snälla. Nu känner jag inga vänstermänniskor, men bland M-väljarna i den övre medelklassen var verkligheten ofta betydligt mer motbjudande. De njöt i fulla drag när knegarna i betongförorterna och bönderna på obygden blev berikade. De kände sig härligt överlägsna när deras fastigheter steg i pris eftersom många andra områden blev obeboeliga för svenskar. Föraktet för de svenskar som råkade illa ut var helt massivt. De var bara odugliga förlorare som inte tog sig samman och köpte hus i Täby.

            Väldigt ofta fanns det en tyst men likväl tydligt överenskommelse mellan M väljarna och deras parti. Den gick ut på att man på riksnivå skull maximera inflödet men samtidigt inte ta in en kotte i M kommunerna. Så fungerade det också under Alliansens tid vid makten.

            Mycket av det påstådda ”sveket” kommer från att de verkligen trodde att de var ett utvalt frälse. Mångkulturen skulle vara överallt, utom i deras kommuner. Det var den svenska underklassen som skulle bli misshandlad och få sina döttrar rånade, så att man sen kunde hånflina över ett glas gott rödvin åt de mindre vetande som röstar SD.

            Men nu får många av dem vad de själva grundligt har förtjänat. Dessvärre går då även hela landet åt h-vete…..

          • Utlandssvensk

             /  06/11/2019

            ”för ingen julgran har brunnit där heller…”

            I Sverige kommer muslimerna hinna förbjuda julgranar långt innan de börjar brinna 🙂

          • ”Väldigt ofta fanns det en tyst men likväl tydligt överenskommelse mellan M väljarna och deras parti. Den gick ut på att man på riksnivå skull maximera inflödet men samtidigt inte ta in en kotte i M kommunerna.”

            Engelska LibDem gör likadant: driver fri invandring på riksnivå, stoppar all nybyggnation i medelklassens pittoreska byar och småstäder.
            (Fast de har ju inte så mycket att säga till om på riksnivå längre.)

          • Utlandssvensk

             /  06/11/2019

            ”Engelska LibDem gör likadant: driver fri invandring på riksnivå, stoppar all nybyggnation i medelklassens pittoreska byar och småstäder.”

            Det verkar vara en framgångsrik formel för att locka till sig den svulstigt moraliserande och samtidigt totalt hycklande övre medelklassens röster.

          • Kronblom

             /  06/11/2019

            Jag eldar allt brännbart. Vedspis och panna sväljer det mesta, t.o.m. fullskitna babyblöjor och julgranar. Allt går upp i rök 😀

          • weasel

             /  06/12/2019

            Jag är medveten om att många av moderaterna resonerade ( resonerar ) på det sättet.
            Jag vet inte om jag vill kalla resonemanget för ”naivt” . Det är snarare imbecillt.
            För även om M-kommunerna inte skulle ha fått ett enda asylboende så har migranterna både fötter, bilar och kollektivtrafik.

            Det är ca 13 km mellan Rinkeby och Djursholm, så den djursholmare som tror att han i längden klarar sig från mångkulturen om Sverige tar emot 100.000 migranter varje år måste faktiskt vara både efterbliven och idiot.

          • Utlandssvensk

             /  06/12/2019

            @ weasel,

            ”den djursholmare som tror att han i längden klarar sig från mångkulturen om Sverige tar emot 100.000 migranter varje år måste faktiskt vara både efterbliven och idiot.”

            Antingen det, eller djupt cyniskt ond. Mitt intryck var att många hörde hemma i den senare kategorin. De begrep att det här inte kan sluta väl, men det struntade de i. Det enda viktiga var att det var bra just då för just dem och det var det under Reinfeldt.

      • Jag ogillar när någon lägger ord i min mun. När skrev jag det, som du ”sammanfattade”? Din värld råkar händelsevis inte vara svartvit?

        Men om jag följer din linje och resonemang: har din julgran brunnit än? Om inte: vilket år kommer den att brinna, enligt din prognos?

        Så länge jorden inte har gått under och inga tydliga tecken finns på att någonting sådant är nära förestående, så är motsatta påståenden bara hörsägen och skrämselpropaganda. Ingenting annat!

        Svara
  36. elina

     /  06/11/2019

    Det här var historiskt och bör sparas. Väntar mig en ny sammanställning om ca tre år.
    Tack.

    Svara
  1. När kommer Superekonomin Pamp Thorwaldsson? – Micael Lidéns Blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: