That moment when …

Igår dominerade ”that moment” på twitter. Eller ja, inte just ”that moment” utan #jimmiemoment. Det kommer från en krönika i GP som väldigt många låtsas missförstå. Man kan nästan ana att de flesta av dem känner sig otroligt träffade.

De bräkte på som om det handlade om att köpa mat i en affär, förmodligen mest för att det sved så hårt inombords på dem.

Den handlar om ett Sverige som demografiskt förändrats i sån fart att man inte känner igen sig alls längre. Att många mindre skitsaker sammantaget bildar nåt större. Ni vet, många bäckar små blir en å. Det är inte direkt raketforskning. Kajsa Dovstad, som skrev krönikan, skrev så här precis i början

Att inte kunna köpa vanlig mat en sen kväll i Gävle kan tyckas vara, och är, en småsak. Men tillsammans bildar småsakerna en helhet, en undran om Sverige förändras i mer än lagom takt.

Det där är alltså ingressen. Hon exemplifierade att man inte känner igen sig med en liten skitsak. För säkerhets skull så skrev hon också rakt ut på lättläst svenska direkt efter, ja t o m i samma mening, att det är en liten skitsak. Eller ja, hennes ord är småsak men…

Det är inte speciellt svårt att förstå vad hon menar med sin krönika. Om man inte har automissförstå påkopplat. Vilket massor av folk hade såklart. Vi är ju i Sverige.

Men alla medvetna missförstånd grenade ju ut i massor av trådar

That moment when ständigt dryge Marcus Jerräng pinkade på sig när han insåg att sitta i sin etta på Södermalm och kalla folk rasister hit och dit faktiskt också kan kosta något på riktigt. Och det borde kosta! Det har varit alldeles för billigt alldeles för länge att kalla folk saker hit och dit! Tror INTE att Jerräng vågar kalla Pontus för rasist rakt i hans ansikte…

Nu skriver Pontus vidare att han inte är en vän av att slå folk på truten så Jerräng kanske tar på sig en blöja och vågar sig till Almedalen trots allt. Men i många fall borde det faktiskt vara just en fet smäll på truten. Du kan aldrig verbalt förklara för en sån som Jerräng vilken jävla skitstövel han är så att han förstår att man inte kan kalla folk rasister hit och dit utan konsekvenser till slut. De förstår inte det språket helt enkelt. Det är omöjligt att han kan förstå en sån sak för han har hållit på i så många år nu. Såna som han utnyttjar det faktum att de allra flesta drar sig för att bara dra till med en rak höger på snoken när man blir grovt förolämpad. Det är därför såna som han kan hålla på år efter år.

Jerräng tycker det är normalt att kalla folk rasist hit och dit men att det är onormalt att den som blir kallad rasist, dvs blir grovt förolämpad, av honom utan att vara det vill slå honom på käften för det. Eller han trodde omedelbart att det var vad som väntade i alla fall. Vad tycker Jerräng är en lämplig reaktion? Bjuda på saft och bullar? Vad tror han kommer att ske när han sagt rasist en gång för mycket till fel person? Gruppkram? Handhjärta?

Men det fanns ju fler också, Huitfeldt på Kvartal postade om krönikan och påpekade saker och ting. Och det blev likadant under hans tweet som under Dovstads

Trollet Kent Flink dyker upp såklart. Och länkar till ett annat troll, Sjödin, en riktig twitterhyena som var med och försökte dreva så hårt att de tappade allt i sitt vildsinta pingande av medier, genierna trodde t o m i sitt febriga drevrus att Sollentuna låg i Västerbotten

Mattias Ekenberg dök också upp såklart med sin briljanta argumentation. Som han brukar göra på t ex fb men även nu alltså på twitter.

Jerlerup måste såklart dyka upp och tro det handlar om mat.

Liksom Ola Spännar, Centerpartiets förra kommunikationschef. Han tillhör visst de som anser att en gif där någon gör en rolig grimas är argument av stål som krossar allt.

Jag är inte professor men jag såg ganska lätt att det inte handlade om att handla mat i nån affär utan om något större. Det blev ännu lättare eftersom jag läst ingressen också. Tydligen var det lite för avancerat för en riktig professor.

Jag vet inte varför reaktionerna är så häftiga inför ett försiktigt närmande till vad det handlar om? Vad skulle hon använt istället för att alla som tror det handlar om mat ska förstå?

Sk ”Storbråk mellan grupperingar” i Skara kanske? Eller annan valfri ort, det här sker flera gånger i veckan numera över hela landet. Man känner liksom inte igen sig…

Eller varför inte ”gäng som löpte amok i Borås”? Hur många känner igen det här Sverige från förr? Jag gör det i alla fall inte…

Vi kan varva lite med sprängningar och skjutningar från senaste veckan. Hur många sprängningar är det 5? 6? Fler? Hur många skjutningar? Hur många känner igen sig från förr?

Småbarn svarar fel och koranlärare misshandlar dem blodiga, visst känner man sig hemma? Alla i Sverige drömmer sig längtande tillbaka till tiden när det skedde även när det gäller bibeln…

Skrikande män i grupp som förföljer kvinnor och tjejer och försöker antasta dem. Hur många känner igen sig från förr?

Vi kan fylla på med mängder av knivrån, misshandlar, våldtäkter osv i oändlighet där nästan alla begåtts av såna som inte pratar svenska. Hur många känner igen sig i detta Sverige? Hur många känner sig hemma i detta Sverige?

Hur många känner igen sig med klungor av folk som låtsas inte förstå att de måste betala för sig på t ex tåget? Som gapar och skriker och brusar upp och tjattrar nåt vansinnigt och aggressivt när biljettkontrollanten kommer? Gäng som beter sig aggressivt när man vill kolla biljetten? Som hotar? Som spottar?

Hur många känner igen det Sverige som består av klungor med unga män som lystet slickar sig om munnen och omringar unga tjejer, en del ner mot 10 års ålder, och börjar riva och slita i dem samtidigt som de tjattrar upphetsat på ett främmande språk? Jaja, jag vet att det fanns någon Fisare som ansåg det vara hennes livs historia fast med svenskar men alla vet ju att hon ljög.

Hur många känner igen det Sverige från förr där vuxna män med grånande skäggstubb och begynnande flint kallas barn och går på skolor med riktiga barn? Och dessutom jämförs med krigsbarnen, de flesta upp till 7-8 år gamla, från Finland som kom ensamma med en namnlapp om halsen?

Hur många känner igen sig med de vansinniga mängder av knivrån mot barn som helt plötsligt sker ett antal varje vecka runt om i landet?

Man kan fylla på med hur mycket som helst! Och sen tillkommer massor av annat lite dolt också, som osäkerhet och otrygghet osv när man inte förstår vad folk pratar om. Eller skriker upphetsat om. För svensken är ju generellt ganska tillbakadragen av sig och skriker och gapar inte om minsta skitsak. Det finns alltså massor som påverkar och som också läggs ovanpå.

Det bara viftar man bort som om det inte betyder något, främst viftas det bort av folk som bor långt ifrån de ställen där det sker som mest, av såna som tror att mångkultur handlar om Alis pittoreska matvarubutik på hörnan med sina exotiska kryddor.

Ganska kul att se Centerns nya EU-parlamentariker skriva under hashtaggen om hur hon jobbade i familjens livsmedelsbutik, hon som var med i en härva där biståndspengar förskingrades i Irak, biståndspengar som ”råkade” gå till hennes släktingar där. Det var inte familjens pengar från affären som försvann där…

Sverige är så jävla fucked up!

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

201 kommentarer

  1. Reblogga detta på Micael Lidéns Blog och kommenterade:
    👍

    Svara
  2. Hypocrita

     /  06/16/2019

    Tänker direkt på följande logiska kedja:
    -Små barn har stora problem med omskrivningar och bildlikt språk
    -Vänsterblivna personer verkar ha detsamma
    Ergo: Vänsterblivna är som småbarn

    Bevisa gärna att jag har fel……

    Svara
    • Det tycks vara ett argumentationsfel som kallas för ”Guilt by association” https://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association

      Även nazistargumentet är ett sådant argumentationsfel:
      Påstående 1: Hitler var vegetarian.
      Påstående 2 Hitler var ond.
      Felaktig slutsats: Därför är alla vegetarianer onda.

      Svara
      • x

         /  06/18/2019

        Martin, att du inte förstår vad Hypocrita bildligt försöker säga visar att han/hon har rätt.
        Det är stor skillnad på ”är som” och ”är”.
        Eftersom du inte verkar förstå nyanser (vad det nu kan bero på), så ska jag förtydliga:
        det är skillnad på ”Därför är alla vegetarianer onda” och ”vegetarianer är som Hitler”.

        Svara
        • Det har inte med nyanser att göra. Det är sättet att argumentera på som är ett välkänt argumentationsfel, vilket debattören önskade evidens för. Det finns massvis med fler sätt att argumentera felaktigt. Jag har listat dem i menyn på VP:s blogg under ”sanning”.

          Just argumentationsfel finns det enorma mängder av, alla listade på Wikipedia. De flesta använder dem när de tänker, eftersom de hjärnförsmutsar sig via fulmedier som använder dem repetitivt för att uppnå ägarnas agenda.

          Sverige ser ut som det gör p.g.a. att nästan ingen bryr sig om sanningen, men enbart befinner sig inom de olika grupptänk/sekterismer som bankmaffian skapat åt dem via religionerna, fulmedierna och fulpolitikerna.

          Svara
      • Lövet

         /  06/18/2019

        Men, ligger det inte nåt i just det?

        Svara
        • Nej. Jag talar med mycket vänsterfolk som tycker att EU, ojämlikheten, kriminaliteten, drogandet och skjutningarna gått för långt i Sverige.

          De som skriker rasism åt allting är bara efterblivna, eller arbetar de för den bankmaffia som vill skapa splittringen människor emellan, så att människorna inte ska se elefanten i vardagsrumssoffan, nämligen bankmaffian och de medier och politiker de kontrollerar som skapar rasistiska känslor genom sina politiska beslut.

          Svara
  3. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/16/2019

      Tror inte alternativ 2 alltid är osannolikt. En del i eliterna vet fortfarande inte hur landet ser ut för de åker enbart mellan olika reservat för eliter runtom i världen.

      Svara
      • Därav det amerikanska uttrycket ”flyover country” som först användes sarkastiskt av folk som inte råkade bo i Kalifornien eller New England. (Eliten bor där och anses flyga fram och tillbaka mellan kusterna.)

        Numera används det inte sällan nedsättande av unga vänstermänniskor (med universitetsutbildning, medelklass, oftast vita) om den Trump-röstande populasen, eller vad Clinton kallade ”basket of deplorables.”

        ”Granskogens folk” på svenska?

        Svara
    • 3. En del ljuger nog omedvetet, eftersom de hjärntvättats av fulmedia med olika former av osanning, men även befinner sig inom sina partier i ett osunt grupptänk/sekterism, i vilken tänkande logiska människor stöts bort som ”kättare”. Detta leder till att politiken blir allt mer jubelidiotisk och att logisk diskussion uteblir.

      Svara
  4. hllviken

     /  06/16/2019

    MiT skrev sanningen.
    Vad ska vi göra åt missförhållandena?

    Svara
    • Sune

       /  06/16/2019

      Eeh, höja skatten?

      Svara
    • 1. Rösta på Swexit-parti som valsamverkar brett för att ta sig över 4%
      2. Ordna en folkomröstning om ett Swexit
      3. Genomför Swexit. D.v.s. stäng gränserna för allsköns skit.
      4. Börja kasta ut det som inte hör hemma i vårt land, ex. icke-flyktingar och icke-barn som ljugit och tagit sig in illegalt. Kasta ut extrema sekter som ser ned på och hotar vår egen kultur.
      5. Dela på jobben genom sänkt arbetstid för att utrota arbetslöshet och kriminalitet.
      6. Beskatta monopolkapitalet progressivt och köp tillbaka statens kassakor i folkets/statens ägo tills balans uppstår igen mellan det kollektiva ägandet och det privata ägandet.
      7. Behåll en sund balans. Det privata skall inte äga läkemedel, sjukvård, vapen, kollektivtrafik eller andra kommunikationer. Detta ska vara gemensamt. Staten ska inte äga ex. bilfabriker, matbutiker, byggföretag eller annat som drivs bäst i privat regi.

      Svara
  5. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
  6. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
    • Sune

       /  06/16/2019

      ”Rainbow Muslims”?? Är det nån systerorganisation till ”Ku Klux Klan Negroes”?

      Svara
      • Senior

         /  06/17/2019

        Nej, men de har lärt sig av vänstern:

        Infiltrera sammanslutningarna, sök ledande positioner, skruva sedan om verksamheten (med ”värdegrundsarbete”) till att passa din egen agenda.

        Svara
      • Det är väl muslimer som gillar tanken på giftermål med minderåriga, likt Muhammer & Aisha, kanske bara det att de sannolikt vill ha giftermål och samlag med det egna underåriga könet, kanske? Svårt att veta. Jag bara spekulerar med utgångspunkt av det lilla jag faktiskt betraktat inom HBTQ-världen. En hel del är queer ( ”Q” d.v.s. konstiga, märkliga) helt oavsett bakgrund, men kanske är det bara min uppfostran och heterokänslor som talar, vad vet jag? Bonobo-schimpanserna, vår närmsta släkting, har inga sådana spärrar alls.

        Svara
  7. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
  8. MiT

     /  06/16/2019

    (Lite förvirrande kolon-tecken, det verkar som om det är Jan Björklund som frågar detta men så är det alltså inte)
    ”Jan Björklund: Varför gav du Muslimska brödraskapet politisk legitimitet efter valet 2010?”
    http://purdahbloggen.se/2018/08/19/jan-bjorklund-varfor-gav-du-muslimska-brodraskapet-politisk-legitimitet-efter-valet-2010

    Svara
  9. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
    • Självklart är det enbart en provokation och godhetssignalerande.

      Jag använde en gång Gad Saads exempel: ”Du är på väg hem sent på kvällen och har att välja på två trånga gränder. I den ena står fyra unga män, i den andra står fyra äldre kvinnor. Vilken väljer du.”
      Fick ett svar av typen ”Tja, om männen har kostym och är välvårdade, och kvinnorna verkar vara knarkande uteliggare …”

      Sluta prata med dem! Låt det naturliga urvalet göra sitt!

      Svara
    • G

       /  06/16/2019

      Svara
      • Weasel

         /  06/16/2019

        Okej, Torbjörn.
        1980 fanns det exakt 0 Eu-migranter utanför butikerna i stockholms innerstad.
        Undrar du fortfarande över hur stadsbilden har förändrats…?

        Svara
  10. hllviken

     /  06/16/2019

    Även studentfirandet har förändrats.

    Svara
    • Motkraft

       /  06/17/2019

      Denna skylten är inte heller ok. De kan ha kränkt någon lättkränkt genom att raljera över att den lättkränkta är lättkränkt.

      Svara
      • hllviken

         /  06/17/2019

        Hur man än vänder sig har man ändan där bak 🙂

        Svara
        • Rikard

           /  06/18/2019

          Hej.

          ”Diktar man om en synål kommer där nån enögd djävel och klagar”, lär Piraten ha sagt om samma sak.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  11. Gorby

     /  06/16/2019

    En reaktion på Ivar Arpi:s artikel på samma tema (demografi).

    Svara
    • Ivar L

       /  06/16/2019

      Hoppas hon stannar i Beirut.

      Svara
    • Jag har inte varit där, men det finns nog inget område i Libanon där vita spankulerar runt i svartvita adidas-käder och vill skära halsen av alla som inte tror på den rätta läran, mig veterligen. De har förmodligen heller inte en massa icke-flyktingar och icke-barn som uppbär bidrag där.

      Svara
  12. Min tolkning av vad ”jimmiemoment” betyder är att det är samma sak som att knyta handen i byxfickan, vilket ju betraktas som något av det svenskaste som finns. Idioten som hittat på begreppet röstar ju INTE på Sverigedemokraterna utan nöjer sig belåtet med att TÄNKA att han ska göra det lite då och då när han blir sur, ergo knyta handen i byxfickan.

    Tycker för övrigt synd om Åkesson att han ska behöva tåla ett sådant begrepp.

    Vad gäller denna krönika: Jag kände faktiskt den där Ekenberg en gång i tiden på 90-talet. Även då var han oerhört dryg, men inte så attackerande. Det har han sannolikt blivit på grund av internet, dvs. han sitter hemma utan att riskera att råka i slagsmål…

    Vad gäller Sverige så tycker jag Hanif Bali uttryckte saken galant i senaste avsnittet av sin pod God Ton, nämligen att Sverige är en djävla snorunge som man inte kan ge lego till eftersom den snorungen bara kommer trycka upp en legobit i näsan. DET är Sverige och det är alla dessa politiskt korrekta.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/16/2019

      Underskatta inte the Jimmie moment. Det kan leda till en SD-röst på sikt. Det gjorde det för mig.

      Svara
    • elina

       /  06/16/2019

      Känner flera som har haft Jimmie moment. Hur många var det nu i sista Riksdagsvalet?

      Svara
    • MiT

       /  06/16/2019

      Va, finns Ekeneberg på riktigt? Trodde faktiskt ingen skulle vilja vara så korkad under sitt riktiga namn så förutsatte att det var ett påhittat…

      Svara
    • Vic

       /  06/17/2019

      Äsch, var och varannan tycker precis som Jimmie nu för tiden men hatar SD av någon anledning. De vill väl helst att deras parti ska tycka det istället. SDs åsikter verkar vara helt ok ute på arbetsplatser och i det offentliga men SD är det inte.

      Svara
  13. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/17/2019

      Och sedan föll banhammaren över alla som påpekade att han ljög.
      Och sedan föll banhammaren över alla som påpekade att han uppförde sig som en typisk ”journalist” när han slöt sin bubbla om sig.

      Hahah!

      Twitter måste vara ett djävligt ensamt ställe om man har bättre värdegrund än Hitler 🙂

      Svara
  14. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
  15. Ekenberg i Bamse-land: ”Vi normaliserar rasism och vi och dom-samhället.”
    Hmm. ”Vi” den vita medelklassen som bestämmer allt i samhället?
    Och utanför ditt reservat, vad händer där?

    Åter till Kyeyune:
    https://ledarsidorna.se/2019/04/civilkuragets-granser/
    ”Det är inte mig ni bör rikta sådana invändningar till; jag är inte den som har makten att bestämma huruvida svenskar faktiskt är annorlunda än somalier, eller marockaner, eller afghaner, eller vad det nu kan vara. Det är förövarna som har den makten att bestämma sådant, som väljer huruvida alla vi som råkar bo i Sverige bara för den sakens skull också kommer att se oss själva som tillhörande samma grupp, och de har redan valt.”

    Chang Frick har bra svar som vanligt.
    https://nyheteridag.se/ska-expressen-bli-en-toalettdorr-som-sprider-hat-och-skapar-allvarliga-problem-for-samhallet/
    ”Jag förklarade att motstånd mot invandring kan bli det nya ”politiskt korrekta” i framtiden. Och att om det tillåts skena lika mycket, och med lika korkade argument som vi sett från den invandringspositiva debatten, får vi en minst lika dum – och potentiellt farlig – debatt. Jag poängterade också att journalister överlag är en skock får där de flesta springer åt samma håll.”

    Svara
  16. G

     /  06/16/2019

    ”Four teenagers, aged 15 to 18, arrested over homophobic bus attack”
    https://metro.co.uk/2019/06/07/police-arrest-suspects-gay-couple-attacked-bus-9870237/

    Svara
    • Är det vita arbetarklassungdomar så får vi direktsändning från rättegången, är det MENA-folk kommer det att bli knäpptyst från MSM.

      Samma skit oavsett. Lås in dem några månader.

      Svara
  17. Olof

     /  06/16/2019

    Fast jag ser att DN tar upp hur Caleb Cain ”blev radikaliserad av youtube”. (För någon som inte följt NYT storyn var den droppen som fick Tim Pool att säga upp sin prenumeration på tidningen). Och innehållet i artikeln är i princip – konservativt uppfostrad man tittar på konservativa kanaler på youtube, vilket leder honom till så extremistiska handligar som att datea en evangelisk kristen och argumentera med sina vänsterpolare, hittar Contrapoints och blir sen vänster.

    Inte jätteförvånad att DN kör en kopia på något så urbotat retarderat, men alltid kul att få bekräftat att man verkligen inte förlorar något på att slutat läsa dem för flera år sedan. Hög klass på urinalismen där.

    Svara
    • Pether

       /  06/17/2019

      Vad NYT ville säga med sin artikel är det gamla vanliga, alla som inte är extrema vänsteridentitärer är högerextrama dödsknarkarnazister, alla från vänstern, till moderata centern, till frihetlig höger, inte ens om du är nobelpristagare i ekonom som Milton Friedman kommer du undan hammaren, alla som inte tycker som dem är ett hot och måste tystas.

      Svara
  18. Gorby

     /  06/16/2019

    Ivar Arpi igen (och Ola Spännar).

    Svara
    • G

       /  06/16/2019

      Måste vissa spela så jävla korkade. Inte ens dessa två herrar (bland alla andra på deras sida) är SÅ HÄR dumma på riktigt. Framstår ju för fan som helt från vettet.

      Svara
      • Vill någon sätta pengar på
        a) när S börjar tala om assimilering och återvandring.
        b) hur lång tid det tar Lindberg att göra helt om och stödja partilinjen?

        Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Kanske att det inte är utseendet i sig som är problemet? Men att man kan se att problemet finns på utseendet, i genomsnitt.

      Svara
    • Jans

       /  06/17/2019

      Samoavinkeln kan ingen immigrationsivrare svara på. De vet att de inte kan vinna den debatten när det plötsligt handlar om ett folk som normalt, till skillnad från svenskar, betraktas som skyddsvärda.

      Svara
      • ”Hmm, vilka trumfkort har jag kvar?
        Aha, ett ”Slipp ut ur diskussionen”, hade glömt att jag hade den!
        Hörru, Ivar, hrhm, ‘Det finns ingen omvänd rasism,’ så det så.
        Hehe, där satt den!”

        Svara
  19. MiT

     /  06/16/2019

    Läs tråden

    //Jaha, tvåa på den här bollen såg jag 😛

    Svara
  20. MiT

     /  06/16/2019

    Svara
  21. G

     /  06/16/2019

    ”Politikerna i Danmark besatta av invandring
    Få länder kan konkurrera i öppen flyktingfientlighet

    Begreppet ”det svenska tillståndet” används som skällsord i bland annat Danmark.

    Men inför valet i dag går det att vända på saken och tala om ”det danska tillståndet”.

    En fullständig besatthet av invandring trots att man nästan inte tar emot några.”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xgzz7g/politikerna-i-danmark-besatta-av-invandring
    https://web.archive.org/web/20190612064630/http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xgzz7g/politikerna-i-danmark-besatta-av-invandring

    Den svenska stadsbilden eller ”tillståndet”. Så här kan det låta när svenska s.k journalister som verkligen älskar det nya svenska tillståndet ska pissa på grannländernas (och Ungern såklart) sunda förnuft och som gör allt de kan för att inte gå i Sveriges fotspår och få samma destruktiva utveckling i sitt land. Läs gärna hela ”analysen”, skrevs 5 juni i samband med det danska valet.

    Svara
    • ”nästan inte tar emot några”
      Öh … Danmark ligger väl fortfarande på tusentals per år?
      Vill man hamna på ”nästan inte några” får man titta på Japan och däromkring.

      Sedan väljer jag ”har mindre av ett problem och talar om det” framför ”har stora problem som man låtsas inte finns.”

      Svara
      • Ivar L

         /  06/17/2019

        Nej, vi såg ju nyligen att Danmark inte har några som helst problem med immigration och integration av muslimer när den där danske politikern behagade kasta en Koranbok i Köpenhamn. Några muttrade ”det var väl tarvligt” och sedan gick alla och tog en Carlsberg tillsammans.

        Svara
  22. G

     /  06/16/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Hoppas Ullenhag får jobbet så kanske vi kan slippa L i riksdagen framöver.
      Sabuni verkar ju tyvärr, precis som Busch Thor, kunna kollra bort en del och få dem att tro att L kan bli immigrationskritiska.

      Svara
  23. weasel

     /  06/16/2019

    Dom här Jerräng-Spännar- människorna är fascinerande :
    100 % av dom är 100 % positiva till ”mångkultur” och samtliga säger dom sig föredra typ ”Rinkeby” framför ”tråkiga homogena svenska områden” .
    Och ändå är det högst någon promille av dom som bor i dom områdena som dom föredrar…?
    Istället bor dom i de områdena som dom ogillar.
    Detta vore kanske inte så särskilt konstigt om det nu vore så att kvadratmeterpriset var högre och kötiden var längre i de ”mångkulturella områdena” än i de tråkiga svenska områdena.
    Men med tanke på att det är precis tvärtom så är det faktiskt jävligt konstigt.

    Mitt råd till hyresrätt-Jerräng är ;
    Byt omedelbart din hyresrätt på Södermalm mot en i det mer mångkulturella området Rinkeby. Sätt in en annons och din telefon kommer att ringa dygnet runt. Vissa kommer dessutom erbjuda dig en hel del pengar för bytet.
    Alltså ,
    Du får pengar. Du får flytta till ett mer trivsamt områden. Och som om detta win-win inte vore nog så resulterar det även i att du medverkar till att bryta den där hemska segregationen genom att den svenska vita mannen Jerräng flyttar till Rinkeby medan den stackars segregerade invandraren i utanförskapsområdet blir integrerad på Södermalm.

    Mitt råd till bostadsrätt- Jerräng är :
    Sälj din lägenhet och köp en 3 gånger billigare i Rinkeby. Fortfarande rör det sig om en win-win eftersom du inte bara får förmånen att flytta till ett mångkulturellt område. Du tjänar dessutom någon miljon eller två på att göra det.

    Mitt råd till hyresrätt/bostadsrätt-jerräng som väljer att inte flytta till Rinkeby är :
    Sluta låtsas att du föredrar mångkulturella områden när du bevisligen inte vill bo i dom trots att du får betalt,

    Svara
    • En annan

       /  06/16/2019

      Mitt råd till Jerräng; Håll käften din jävla pajas. Frågor på det?
      Han är en dum gris helt enkelt likaså hela surven av de som inte begrep vad Arpi skrev, som fick en klick i byxan innan dom ens läste hans inlägg. Symtomatiskt för hela journalistvänstern är att redan ha en klar åsikt om vad som kan rucka deras värdegrund.
      Att ett land styrs av sådana medelmåttor kommer förr eller senare att straffa sig! Hårt!
      samma med den där Spänner, sicket j-a stolpskott, själv har jag inte twitter, hade jag haft det hade jag blivit först blockad, sedan avstängd, men man kan ändå ta del av idioternas torka sig innan man skiter-filosofi genom att klicka på datummärkningen ( tack där MiT för upplysningen, liksom FB utanför asterisken-tipset)

      Svara
    • Sune

       /  06/16/2019

      Kan vara så att det helt enkelt ingår i vurmen för ”mångkultur” att bosätta sig på platser där man inte trivs. Varför skulle det annars vara så många som reser över halva världen för att bosätta sig i ”rasistiska” Sverige? Visstfan, glömde, bidrag!

      Svara
  24. En annan

     /  06/16/2019

    Tja, jag fyller på tokerierna med denna betraktelse;
    http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.com/2019/06/dags-att-skjuta-alla-pensionarer-over.html
    När skam går över torra land!
    Men alltså, den där Spänner, har han ryggrad eller ens pungkulor, är han ett jävla det?
    Eller vill han slå rekord i smartare än en…hm…tänker..plastpåse.

    Svara
  25. Gorby

     /  06/16/2019

    Svara
    • Rikard

       /  06/17/2019

      Hej.

      Lyssna på detta. Kan inte säga det med emfas nog: lyssna på henne. Lyssna noga på hennes beskrivning av känslorna inom den autonoma miljön sent åttio- till mitten av nittiotalet.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  26. Jag slösurfade runt lite och såg till min chock att det var fars dag idag – blev först helt paff att svensk media inte dominerades av 73 olika krönikor där diverse kvinnliga skribenter vädrar sina daddy-issues, men insåg sedan att farsdag i Sverige inte är förrän 10e november. Phew!

    Svara
  27. Gorby

     /  06/16/2019

    Svara
    • Gorby

       /  06/16/2019

      Äh,
      Huvud-tweeten kom inte med…

      Svara
      • Johan A

         /  06/17/2019

        Och så undrar politikerna varför folk känner sig osäkra i dessa områden och Sverige används som varnande exempel för hur illa det kan bli…

        Svara
        • Jans

           /  06/17/2019

          Det intressanta här är att arrangören i fråga och Järvaveckans Ahmed Abdirahman har haft ganska stor emfas på vikten av att människor i orten integrerar sig, är flitiga o.s.v.

          Det behövdes alltså bara lite gnäll från en missanpassad artist för att slänga av polisen från scen?

          Det jag undrar är om det beror på mesighet eller om det beror på att hela arrangemanget är en ulv i fårakläder.

          Svara
      • Ivar L

         /  06/17/2019

        Den här till synes rimliga tweeten berättar något oerhört viktigt i sammanhanget:

        För vad är egentligen grejen med att…
        ”Hanif och Rita är lokalt förankrade och kloka poliser”

        Skall orten enbart behöva möta och acceptera ”godkända” poliser. I ett fungerande samhälle är alla poliser naturligtvis välkomna. Denna lilla mening berättar för oss hur extremt dysfunktionella områdena är och hur på defensiven polisen är. Tweeten är ynklig och säger i princip:”Jamen, ni har ju godkänt de här poliserna, då kan de väl få vara med?”

        Jag känner en viss misstänksamhet mot hela arrangemanget. Det känns som en potemkinkuliss skapad för att ge media möjligheten att skriva positivt om förorter genom ett arrangemang som inte egentligen är något annat än ett skådespel under några dagar.

        Svara
        • weasel

           /  06/17/2019

          ”Lokalt förankrade” ?
          Eller…om vi tar det i klartext :
          ”Ingen av poliserna har ju svensk etnicitet så därför trodde vi att dom skulle bli accepterade, men inte ens deras icke svenska etnicitet hjälpte visst, så då böjde vi oss”

          Är det likadant på Almedalsveckan ? Att samtliga poliser måste komma från Gotland för att bli ”accepterade” ?

          Svara
        • G

           /  06/17/2019

          Hon pratar om det ord som vänsterfolk/ortenfolk kallar ”representation”. Vilket också grundaren av Järvaveckan säger är viktigt och att *vi* måste arbeta aktivt för. Alltså att det ska vara folk från orten som blir politiker, kanske kommer in i riksdagen och där efter sedan besöker områden där man kommer ifrån. Eller att man har utländsk bakgrund och talar ”med” andra som har samma bakgrund och inte ”om”, alltså vilket svenska politiker sägs göra. ”ni talar OM oss inte MED oss”. Lite som somalierna som röstade in Leila och som de hoppas ska ha extra fokus på deras intressen. Givetvis skulle utvecklingen bli livsfarlig med ett sådant tänk.

          Om jag flyttade till ett afrikanskt land och blivit medborgare så hade jag väl röstat (om det nu var en demokrati) på den som jag tycker har bäst politiska planer för landet, inte krävt att det skulle komma ”representation” som jag som vit svensk man känner igen mig i, som om det hela har med hudfärg och/eller bakgrund att göra, varför är detta intressant öht, jag skiter väl i hur du ser ut, hur du pratar, vilken hudfärg du har, i vilken stad du är född, så länge som det du säger och vill är klokt och något jag håller med om.

          Svara
      • G

         /  06/17/2019

        Svara
  28. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
  29. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
  30. MiT

     /  06/17/2019

    Läs hela tråden, det är 18 tweetar, de två sista är intressanta

    Svara
    • Det här sammanfattar precis vad jag tänkte på under hela tiden jag läste:

      Ja, hur är det med hemmablindheten, Dehdari? Tror du att alla ”invandrare” är, tänker och beter sig som västerländsk medelklass?
      Vilken typ människor träffar man på arbetet? Mest analfabeter med tre år i skolan som vägrar skaka hand med kvinnor? Eller kommer dessa att bli kvar på torget och i orten?
      Utlandssvensk talar – med rätta – hela tiden om ”urvalet”, och det är det Dehdari glömmer. Eller ”glömmer.”

      Man kunde lika gärna göra en knas-antifeministisk vinkel på hur kvinnor uppfattar män. Det är bättre om kvinnor tillbringar mer tid med män, eftersom det visar sig att korta kontakter – fester, till exempel – ofta ger kvinnor en negativ bild av män.

      Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Kajsa: ”Formgivare med överdrivet intresse för fotboll. En släng demokrati, #vistårinteut, SFI & jidden.”

      Sverige måste bli ”invandrartätt” överallt annars: it does not make sense to rösta SD.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/17/2019

        ThamMargareta missar att alla länder hon rapar upp som främlingsfientliga i onödan varit med om att ockuperas av främmande folk och regimer och talar vi om Centraleuropa så är de de som en gång hindrade muslimen att ta över hela Europa. Hade de misslyckats med det hade ThamMargareta suttit klädd i ett tält idag, och varit omyndig och förmodligen inte ens fått lära sig skriva.

        Svara
  31. MiT

     /  06/17/2019


    *https://www.facebook.com/553021217/posts/10156323271841218?s=553021217&sfns=mo*

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Jädrar vilket scoop.

      Är det inte Richert som skrivit om hur hon platsar i Mensa?
      Hur funkar det om man har minne som en guppy?

      Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Kitte: ”Sångerska, låtskrivare, arrangör. Dessutom en stor motståndare av rasism och andra fördomsfulla uttryck.”

      Svara
      • Grodan Boll

         /  06/17/2019

        Annika G, bortplockad.

        I övrigt:

        Busenkelt:
        1. Inga vidöppna gränser
        2. Inga ekonomiska incitament att komma hit

        Svara
  32. hllviken

     /  06/17/2019

    Svara
  33. Jans

     /  06/17/2019

    Men vänta nu….
    Var det inte Trump som var ryssvänlig?

    ”USA har placerat skadlig kod djupt inne i det ryska elnätets styrsystem som en del i ett kallt cyberkrig, skriver New York Times. USA:s president Donald Trump kallar tidningens publicering ”förräderi”.”

    ”Offensiven på området ska ha tagit fart då Donald Trump förra sommaren gav nya hemligstämplade direktiv till det amerikanska cyberkommandot som fick vidsträckta befogenheter att agera på egen hand utan att informera presidenten. Sedan 2012 ska USA ha installerat kod som samlar information om det ryska elnätet, men nu används även aggressiva kod som kan användas för att slå ut elnätet.”

    https://www.svd.se/nyt-usa-planerar-sla-ut-ryska-elnatet

    Det komiska är att artikeln inte ens tar upp det faktum att Trump i många medier och av många politiker länge pekats ut som ryssvänlig vilket rimmar oerhört illa med ovanstående.

    Svara
  34. Ivar L

     /  06/17/2019

    Deprimerande läsning om hur insikten om immigrationens behov av reglering fanns redan 1989 men hur det ändå spårade ur:
    https://kvartal.se/artiklar/potentialen-att-integrera-och-ett-forfuskat-politiskt-arv/


    ”Regeringen hade därför beslutat om att asyl endast skulle ges till asylsökande som uppfyllde kraven enligt FN:s flyktingkonvention och till dem i övrigt med särskilt starka skyddsbehov. Det innebar att det inte längre skulle vara möjligt att få asyl som krigsvägrare. Inte heller så kallade de facto-flyktingar skulle kunna få asyl.

    Lööw konkluderade:

    ”Ökningen av antalet asylsökande i Sverige har föranletts av flera samverkande faktorer; den snabba handläggningen av asylansökningar, bra mottagning i kommunerna och en generös lagstiftning. Detta har gjort det naturligt för många att söka asyl i Sverige i stället för i andra länder i Europa. Vi har nu nått gränsen för vad vi klarar av. Skall vi framöver på ett bra sätt bereda en fristad åt dem som behöver den allra mest, måste vi i dag inskränka möjligheterna för andra att få uppehållstillstånd i Sverige.”
    (Riksdagens protokoll, 1989/90:46 14 december 1989)”

    Svara
  35. Ivar L

     /  06/17/2019

    Chang Frick på bästa humorhumör, apropå lansering av bok i Hallunda:

    ”Den 18 juni klockan 18.00 på Folkets hus i Hallunda kan du möta författaren Kajsa Norman samt Nyheter Idag-grundaren Chang Frick – båda personer som väcker DN:s vrede.

    – No go-zoner som Hallunda är fredade från socialliberala journalister inifrån stan. Det är en bra plats för vuxna samtal utan värdegrundsångest, motiverar Chang Frick valet av plats.”
    https://nyheteridag.se/oppen-boksignering-i-no-go-zonen-hallunda-med-norman-frick-och-flam/

    😀

    Svara
  36. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
  37. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Lite svårt att avgöra om han bara trollar eller är helt bakom flötet.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Alla dessa lögnare:

      Gissa om han väljer Smögen eller Rinkeby om han blir tvungen?
      Han vet precis vilka skillnaderna är.

      Svara
    • Svara
  38. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
    • Till och med tapeten säger ”vi saknar 70-talet”.

      Svara
    • Rikard

       /  06/17/2019

      Hej.

      16-17 grader inne på vintern är inget konstigt om man bor i äldre trähus. Det är bara att täta fönstren, detsamma med dörrar som inte skall användas på vintern, elda vettigt i vedspisen (och ha grytor med vatten stående ovanpå: det hjälper både mot torr luft, är bra att ha till städning och disk, och hjälper till att sprida värmen), använd underställ (yllesockor!) och trätofflor och håll god ordning vid in- och utpassering.

      Vill man istället ha 20+, gå i t-tröja och gabardinbyxa, och annat sådant så bör man kämpa för massivt utbyggd kärnkraft, förstatligad elproduktion och liknande.

      Har man kapital, och inte skräms av återbärings/avkastningstider på mellan tio till femton år kan man skaffa egen vindsnurra, solkrattsanläggning eller bergvärme beroende på ort och ställe.

      Kvinnor lurar man lämpligen lättast genom att få dem att oroa sig för att de inte är goda nog, på vilket sätt det än må vara.

      Män lurar man genom att få dem att oroa sig för att de är bortgjorda och att man i smyg skrattar åt deras dumhet och tafflighet.

      På så vis kan man till kvinnor sälja virvlat vatten ,elsanering, och liknande och till män barnvagnar med terränghjul och kamouflagemönstrat tyg, eller ”arméknivar” med femtioelva funktioner.

      Vettiga fruntimmer tar reda på fakta även om de känner sig oroade, och vettiga karlslokar ser till funktion och behov före form och märke.

      Man bör ge utlopp får din gubbighet minst en gång om dagen – det är bra för kvicksilvret.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/17/2019

      Oj. Kan bara instämma.

      Klippet autospelade utan ljud medan jag läste texten. Allt jag såg var deras rörelsemönster. Han tittar mot henne för bekräftelse hela tiden. Hon gör det aldrig och rycker i kroppen hela tiden (och notera hennes hand vid 01:30). Något är inte ok med henne.

      Vanja säger att hon inte förstår hur föräldrarna tänker.
      – Alla barn får jättemycket prylar, eller hur Tore?

      Om den här killen har spårämnen kvar av självförtroende den dagen han blir myndig, har han alla möjligheter att bli den halaste politiker Sverige skådat.

      Svara
  39. MiT

     /  06/17/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2400847680009809/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARCrnU1ZKMRHmDRmzzwwtX1MYYOea7EFY4mM0ksqyurLVZPm2J3TiQ7aWJZ3xNy8goahZG9HKv7-BqV8rQqZM-tSHssNnINDgkNBihzm8quN9RF-6lxCINraPLvUWX_9hfwefZLihBfYIm8pxSsCWSz2-1AdiDblp0xDnWAFM2qlN3cDOOrQf5xwogDBciOnGVEzzOwd1JbIT_j4uYMXH-IOzYTR2Vu-tD6z8TvpTsmzxzZeSEPpx2zip4tZhuQjKkxMylFQ8uccuQKl3HcbPKr30rtY4FOHm3fSuhvJHSsLeFuas1eolUfn9FWdJ_ApsdaSJFhetmpStVVVkoQPNldNp36v-Sq2LfKxMAzx_fQeSnBcBelV134&__tn__=-R*

    Svara
  40. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
    • jans

       /  06/17/2019

      LOL, trodde först det var Jens Ganman som varit framme. Men mot verkligheten har han tydligen inte en chans, den är nog ändå den bästa satiren around.

      Svara
  41. G

     /  06/17/2019

    Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/17/2019

      På A/ svarar jag ”Solklar psykopat, precis som Linda Sarsour” och på B/

      Vad pratar du om? Jag skriver inte om homogena samhällen; men om krafter som vill skapa homogena samhällen i mångkulturella.

      ”islam?”

      Svara
  42. G

     /  06/17/2019

    ”Nordic banks to cut compliance staff in favour of robots

    Two of the Nordics’ biggest banks, Nordea and Danske Bank, expect to significantly reduce the number of staff employed in its compliance and financial crime departments and instead turn to robotics and artificial intelligence.

    The comments, which were reported by Bloomberg, follow a recent hiring spree by both banks which has added hundreds to their respective compliance departments. However, both Nordea and Danske, have said that the additional headcount will be temporary and will be sizeably reduced due to the greater use of robotics and AI technology.”
    https://www.finextra.com/newsarticle/33982/nordic-banks-to-cut-compliance-staff-in-favour-of-robots

    Svara
  43. G

     /  06/17/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Är det inte i själva verket så att immigranter som kallas ”husblattar” är de sanna antiraisterna? De som hittat formen för hur man på ett framgångsrikt sätt anpassar sig till ett vänligt sinnat värdland?

      Svara
  44. G

     /  06/17/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Det känns som vi är på väg mot ännu ett skifte där ytterligare tabun i immigrationsdebatten faller. Tror det kommer hålla sig faktiskt.

      Svara
      • G

         /  06/17/2019

        Jao, lite så känns det. Ja, vi får hålla tummarna att det håller i sig!

        Svara
      • Grodan Boll

         /  06/17/2019

        Vi fick just ytterligare en mandatperiod av mer av samma.
        Jag är allt annat än imponerad av de där fallande tabuna.

        Svara
        • Jans

           /  06/17/2019

          Nej, du har helt rätt i att politiskt ser det fortsatt mörkt ut men kom ihåg att för fem år sedan var det enbart alternativmedia som vågade prata om saker som demografi och liknande.

          Men det går förbannat långsamt, ,situationen är fortsatt djupt deprimerande men detta är trots allt bättre än inget.

          Att KD skriver en debattartikel om skärpt immigration samtidigt som de skall rösta för motsatsen visar på hur oerhört långt vi har att gå, om vi ens hinner.

          Svara
          • Inte början till slutet, men kanske slutet på början.

            https://detgodasamhallet.com/2019/06/17/richard-sorman-ingen-forvantas-behova-argumentera-for-sin-egen-existens/
            ”Vi diskuterar alltså om Sverige ska vara svenskt, om svenskarna äger sitt eget land, om vårt land ska domineras av vår egen kultur eller om vi istället ska ha något som heter ”mångkultur”. Hur sjukt kan det bli?”
            […]
            Vi måste befria oss från vår slavmentalitet. Vi måste ställa alla de dårar som vill göra om Sverige till något annat till svars för de övergrepp de begår mot vårt land och vår kultur. Det finns inget att diskutera. I Sverige gäller svensk lag. Sverige ska bevaras i huvudsak svenskt. Vi har rätt att finnas och vi tänker inte förhandla om det.”

  45. G

     /  06/17/2019

    Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Svara
    • G

       /  06/17/2019

      AJ: ”Humanist. Antirasism. Antifascism. Antinazism. Människa på Jorden.”

      Magnus: ”Jobbar med sjukvårdsfrågor i Region Sörmland. Moderat oppositionsråd.”

      Svara
      • Ivar L

         /  06/17/2019

        Är det en sak som är säker så är det att sjukvården skulle fungera alldeles utmärkt utan immigration från MENA. Europeiska läkare och även en del från bortre Asien har säkert bidragit netto men det eventuella positiva bidrag som MENA-läkare bidragit med annuleras med råge av de sjukvårdsbehov som resterande del av immigranterna har.

        Svara
  46. Ivar L

     /  06/17/2019

    Läs tråden nedan denna tweet när Bilan får svar på tal. Hon tror hon vet saker om Sverige som hon i själva verket inte har en aning om:

    Svara
  47. G

     /  06/17/2019

    Svensson: ”Regionchef för Unionen Göteborg. Mina tweets står jag för själv.”

    Svara
  48. G

     /  06/17/2019

    Svara
  49. G

     /  06/17/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Contest of the bleeding obvious.

      Att han ens måste berätta för dumliberala vänsterblivna att detta är något som alla utom de vet är i sig en diagnos.

      Svara
  50. G

     /  06/17/2019

    Tills fördomar inte visade sig vara fördomar längre.

    Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      ”För det är inte svårt att se rasism, det är lätt. Det är ALLA gånger när du väljer att bedöma en människa utifrån gruppen och inte individen ”

      Ivar Arpi bedömde grupper, inte individer.
      Alltså inte rasist ens enligt denna hobbydefinition.

      Svara
  51. G

     /  06/17/2019

    Herrejösses. Denne Zanader har synts lite då och då här förut. Säger sig vara: ”Swedish author. PhD in Law. Champagneanarkist”

    Svara
    • G

       /  06/17/2019

      Wow. Ja, följande tråd om IS osv gjorde ju inte att hans aktie återhämtade sig precis. Fy fan.

      Scrolla upp/ner i ovan tråd.

      Svara
      • Jonas

         /  06/17/2019

        IS startade 1999 och är fortfarande igång.
        Nazisterna grundades 1919 och försvann 1945.

        IS har krigat sen 2006 och har inte gett sig än.
        Nazisterna krigade mellan 1939 och 1945.

        Varför pratar vi fortfarande om Nazisterna, det står ju inte proportion till dess historiska betydelse, vilken är nära noll.

        Svara
        • Ivar L

           /  06/17/2019

          Nu hade förvisso nazisterna ihjäl oerhört många fler i sina dödsläger än IS, både absolut och relativt. Tysk industriell avrättning fick IS medeltidsmetoder att framstå som relativt ineffektiva. Nazisterna har ju fortfarande folkmördarrekordet i max antal avrättatade per dag tätt följda av det lite mer primalartade dödskaoset i Rwanda.

          Nazisterna startade dessutom det största krig världen skådat.

          Så i paritet med IS är nazisterna oerhört mycket mer signifikanta. Även rörelser som Röda Khmererna var dödsmaskiner av helt annan dignitet än IS men naturligtvis kan man aldrig kalla IS för en parentes, särskilt inte som de fortfarande finns kvar i allra högsta grad och har medlemmar och sympatisörer i stort sett i varenda stad i Sverige.

          Svara
          • Rikard

             /  06/17/2019

            Hej.

            (Ivar, du ger mig chansen att lägga ut texten lite med några historiska jämförelser, tack för det.)

            Hur mäter man ”det största krig världen skådat”?

            Under de tre puniska krigen dog sammanlagt över 3 000 000 människor, och detta var tvåhundra år före Kristus. Efter Kartagos fall återstod endast femtiotusen av landets befolkning, och dessa spriddes som slavar över hela det romerska riket, fullt medvetet i syfte att utrota dem som folk.

            Krigen i Gallien krävde mer än en miljon liv.

            Moriska krigen på femhundratalet krävde över 5 000 000 liv.

            Dödssiffrorna för mongolkrigen är omstridda men konsensus råder om att mellan 20 000 000 och 40 000 000 människor dog som direkt följd av mongolernas invasioner. Då är dödstalen för Digerdöden och andra samtida epidemier inte medräknade.

            Timur Lenks invasion dödade mellan 8 000 000 och 20 000 000.

            An Lushan-upproret i Kina på sjuhundratalet krävde minst 13 000 000 liv, med en övre gräns på 36 000 000.

            Spanjorernas erövring av aztekernas rike uppskattas ha kostat 24 000 000 människors liv.

            Trettioåriga kriget beräknas ha dödssiffror på minst 3 000 000 döda, men det kan vara så många som 11 000 000. Svenskarna förvandlade Pommern och andra delar av Tyskland till en öken enligt samtida källor.

            Taiping-upproret kostade minst 20 000 000 liv, men den troliga siffran ligger närmare 44 000 000.

            Andra världskriget beräknas ha kostat mellan 56 000 000 och 85 000 000 människoliv.

            Betänk att det kriget är det första krig som utkämpas med moderna vapen, modern taktik och med flyg. (Under första världskriget var flygets huvudsakliga roll spaning, och jakt/attack mot fientlig spaning – försök med bombning gjordes men gav relativt dålig utdelning annat än i lärdomar för nästa krig.)

            Det som gör att den tyska nationella socialismens utrotning sticker ut var att det fanns en hel ideologi bakom som sade att det var moraliskt rätt enligt värdegrunden att utrota underlägsna människor. Den har detta gemensamt med kommunisternas massmord på sitt eget folk i Ryssland, både under och efter inbördeskriget.

            Det finns många sätt att mäta vilket krig som var värts, störst, längst och så vidare, men det enda hos andra världskriget som egentligen är vidare annorlunda bortsett från teknologi är den geografiska omfattningen: även krig där folkmord var det uttalade målet förekom långt före Kristus.

            Den som vill läsa det här som en trivialisering eller relativisering av socialismens krig och massmord är välkommen att göra så, men då är man heller inte kapabel att förstå poängen.

            Som kommer här: IS och socialisterna delar som idé att det är deras plikt och skyldighet att utrota alla som inte följer deras värdegrund.

            Mongoler, hunner, conquistadorer, och till och med romarna dödade fienden just för att han var det, inte av andra skäl.

            Socialisterna och muslimerna lyckas istället vara mer bestialiska – massmordet och terrorn är själva målet. Vilket stöttades och hyllades av bl a socialdemokraterna i Sverige.

            Tills de såg vem som skulle förlora.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Senior

             /  06/17/2019

            Jag kan tillägga Sovjetunionens Gulag med miljontals döda (uppskattat ca 60 000 000 totalt genom åren), då var det inte ens krig, bara utrotandet av oliktänkande.

            Den av vänstern så hyllade Pol-Pot i Kambodja, ca 1,7 miljoner döda inom loppet av några år.

          • Jonas

             /  06/18/2019

            Kan vara så att jag hängde upp mig på formuleringen i hans kommentar ” som varade i några år”
            Men, som vanligt, det står dig fritt att ”förstå det på ett annat sätt” 😉

          • hllviken

             /  06/18/2019

    • MiT

       /  06/18/2019

      Zander ja (finns några innan också), handlar om gränser och att det är sååååååååå jobbigt att visa sitt pass och stöldligor

      Svara
      • tompas11

         /  06/18/2019

        Vad är viktigast? Att slippa kriminella eller att slippa visa upp sitt pass?

        Svara
        • Har aldrig förstått detta ”problem.”
          Är det många som pendlar över landgränser runtom på kontinenten?
          Har man inte diverse system av samma slag som det nordiska?

          Svara
  52. G

     /  06/17/2019

    Svara
  53. G

     /  06/17/2019

    En annan Margareta Tham eller har hon två konton:https://toklandet.wordpress.com/2019/06/16/that-moment-when/#comment-181015

    Svara
  54. G

     /  06/17/2019

    ”Pernilla Ericson: Ditt Jimmie moment är nån annans hopp
    …..
    “Vem bryr sig?” var temat för årets Järvaveckan, som avslutades på söndagen.
    …..
    Besökaren Ali ville skaka hand med statsminister Stefan Löfven. “Jag vill visa tacksamhet till att jag fick en andra chans till utbildning via yrkeshögskolan. Jag tog examen igår och är oerhört lycklig att Socialdemokraterna vill satsa på yrkeshögskolor”, säger han till Svt. Andra ville ställa tuffa frågor om integration till statsministern.
    Framgången för Järvaveckan har betydelse. Mötet mellan människor är viktigare än någonsin. För det som ger vissa människor en ny chans, det ger andra ett “Jimmie moment”.
    ……
    Kajsa Dovstads text är ett tecken i tiden. Efter att antalet asylsökande i Sverige minskat har opinionsbildare på högerkanten slutat att prata om invandringens kostnader. Nu är det människors hårfärg och hudfärg och matkultur som stör dem. Vi vet vad den världsbilden går ut på. ”Seger eller död”, sa SD:s Mattias Karlsson. ”Det är ett kulturkrig som pågår” sa Jimmie Åkesson.

    #jimmiemoment blev nu en hashtag som fick liv, och där fanns många berättelser.

    “Mina föräldrar startade en livsmedelsbutik för att min far, PhD i fysik, mamma med magisterexamen i ekonomi, inte fick några jobb. De ville inte leva på soc. Vi hade öppet alla dagar i veckan, alla helger när andra var lediga förutom på nyårsafton. Vi var aldrig lediga”, skriver Abir Al-Sahlani, europaparlamentariker för Centerpartiet, med tillägget: “Klanka inte på människor som sliter hårt för att försörja sig och sina familjer.”

    En människas Jimmie moment är en annan människas hopp.”
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/rA9vo3/ditt-jimmie-moment-ar-nan-annans-hopp

    “Klanka inte på människor som sliter hårt för att försörja sig och sina familjer.”

    Varför skriver hon (C) ens detta? Vem har klankat på dess människor och när? Varför går inte meddelandet från Dovstad, Arpi etc fram. Varför är det SÅ svårt att förstå för vissa. Så jävla tröttsamt.

    Svara
  55. G

     /  06/17/2019

    Lägger ner affären – efter fyra rån på en månad

    Amir Burhani, 35, lämnade Malmö för att öppna en närbutik i lilla Svedala.

    Men efter fyra rån på mindre än en månad stänger familjen sin affär.

    – Vi orkar inte mer, säger han till Aftonbladet.

    – Man orkar inte driva verksamheten på det här viset. Det går inte. Man blir utsatt hela tiden för rån eller hot, säger han.

    Familjen flyttade från Malmö till Svedala för ett år sedan och under den första tiden gick allt bra.

    – Vi lämnade Malmö för vi tyckte att det hade blivit så oroligt där. Så vi flyttade hit och startade verksamheten i Svedala. Butiken blev bättre och bättre och vi fick stamkunder, säger han.

    Men för en månad sedan drabbades Amir Burhani av det första rånet – en maskerad man som hotade till sig pengar med kniv – och kort därefter utsattes de på nytt, av en gärningsman med vapen.

    – Ingen vill jobba här. De känner sig inte trygga i att stå i butiken. En av dem slutade direkt efter ett rån och en annan anställd har blivit drabbad två gånger och är sjukskriven fortfarande, säger Amir Burhani.

    I måndags vid 13.30-tiden rånades närbutiken för fjärde gången inom loppet av mindre än en månad. En man iklädd mc-hjälm och handskar hotade en anställd med vapenliknande föremål och stal sedan cigaretter.

    Amir Burhani lider med kunderna i området som vant sig vid en affär där de kan köpa mjölk och andra förnödenheter. Dessutom försvinner något av det liv och rörelse som en affär för med sig i ett område.

    – Det är jättetråkigt. Många som bor här i området har varit glada över butiken, särskilt gamlingar som inte kan ta sig till större affärer, säger Amir Burhani.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op1J7m/lagger-ner-affaren–efter-fyra-ran-pa-en-manad

    Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Folk är i princip sittande ankor i hela Sverige, det är ett smörgåsbord för rånare och inbrottsligor. Ingen kan eller ens får försvara sig, inga poliser finns i närheten och nästan inga ”mängdbrott” klaras upp. Tullen får dessutom inte beslagta stöldgodset och haffa brottslingarna. Och får jag gissa så är nästan 100% av den här typen av brott på något sätt immigrationsrelaterade. Antingen missanpassade immigranter eller barn till, eller utländska ligor från Litauen eller Östra Centraleuropa.

      Svara
  56. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
    • Vem är ”de” som skall komma och hämta folk till förmodade koncentrationsläger?

      Svenskar i allmänhet? I så fall är det helt åt skogen och han har ingen aning om vad han talar om.
      NMR? Då stämmer det kanske, men de fick färre röster än Djurens Parti.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/17/2019

      Så Kenans slutsats är att vi kan inte göra något åt salafister som står och matar på västhat i saudimoskéer eftersom det kan drabba bosnier som kom hit för trettio år sedan och arbetat sedan 1995?

      Känns inte trovärdigt som teori eller troligt scenario på något sätt.

      Svara
  57. MiT

     /  06/17/2019

    Svara
    • Varför skulle hon inte vara liberal? Vad menar han att hon är? Själv vet jag inget om henne i sig förutom hennes ”Jimmie-moment”-krönika, men det finns inget i den som skulle motsäga att hon är liberal.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/19/2019

      BWAHAHAHAHAHAHAHAHA!1!!

      Svara
  58. Ivar L

     /  06/17/2019

    Undrar vilket samhälle som på sikt kommer vara mest liberalt för gemene man (inkl immigranter). L:s snälliberalism eller SD:s kravnationalism?

    Eftersom nationen som SD vill bevara är bland det liberalaste som världen skådat så är det nog SD som vinner den liberala skönhetstävlingen i det långa loppet.

    L:s liberalism leer till Frankrikes förorter, niqab eller Malmökaos där judar får huka sig och göra sig osynliga. Hur liberalt är det?

    Svara
  59. Ivar L

     /  06/17/2019

    Alltså, det känns nästan som att ett veritabelt lustmord på hela den fjantiga multikultiromantiken är på gång. Läs bara denna otroligt välformulerade och genomtänkta salva från någon som vet något som medieklassen är helt renons på:

    Det går ju liksom inte att gå i svaromål på detta utan att ha förlorat redan när man öppnar munnen. Immigrationsposörerna håller verkligen på att förlora ordkriget helt nu. De har ingen statistik på sin sida och ingen trovärdighet (vet inget om småorter eller förorter) och de enda immigranter de kan stödja sig på är typer som Rashid Musa, salafister och extremister som passar perfekt ihop med gamla stålstalinister som Mattias Gardell.

    Svara
    • Bra poäng.
      Ja, vi ”vanliga vita” svenskar kan väl ganska snabbt se skillnad på A-lagare, raggare, finansvalpar, hipsters, Livets-ordare, husvagnsfolk …

      Svara
  60. Senior

     /  06/17/2019

    ”Det innebär att det inte går an att hylla diktaturer och stödja våldsamma organisationer, sträva efter en nazistisk stat eller bjuda in unkna föreläsare.”

    Ja, det skulle ju i så fall i princip omfatta hela vänstern…..

    [https://www.expressen.se/ledare/nytt-forslag-det-ska-bli-svarare-att-vara-skenhelig/]

    Svara
    • På samma tema
      ”Per Gahrton: Kan Sverige bli ett muslimskt kalifat?”
      https://unv.is/aftonbladet.se/debatt/a/Opl7mA/riskerar-sverige-att-bli-ett-muslimskt-kalifat

      Egyptson gör alltså noggrann boskillnad mellan ”muslim”=person som privat tror på islam, och ”islamist”= person som vill att politik och samhällsliv ska styras av islamiska regler.

      Tveksam till om den skillnaden är så tydlig.

      Egyptson har inga entydiga exempel på att något parti skulle ha anpassat sin politik till islamistiska krav.

      Inte?

      En möjlighet, som faktiskt tillämpas i en del länder, är att politiska partier förbjuds att arbeta för krav som strider mot landets grundlag. I Sverige är det inte förbjudet att plädera för antidemokratiska krav, det är inte ens förbjudet att skriva in sådant i ett partiprogram. Borde det vara det? Jag tror inte det. Det är bättre att bekämpa antidemokratiska tankegångar, islamistiska likaväl som vitrasistiska, i öppen debatt och politisk kamp.

      Ha ha ha! Hur många av våra folkvalda skulle lägga två strån i kors?
      (V har som bekant ”kapitalismens avskaffande” i sitt partiprogram.)

      Däremot bör man inte vara naiv. Liksom det finns högernationalister som vill diskriminera icke-svenskar, finns det islamister som vill införa antidemokratiska shari’aregler i svenskt samhällsliv. Dit hör inte den stora majoriteten muslimer i Sverige.

      Apropå att inte vara naiv …

      Precis som den sekulära demokratin i Sverige har lyckats fördriva kristendomen från politik, rättväsen, lagstiftning och administration, måste naturligtvis islam hållas utanför dessa områden.

      Den ”sekulära” ”demokratin” kan bara förstås som en efterföljare till kristendomen, närmare bestämt protestantismen. Samhället är helt genomsyrat av dessa idéer. Kina är också helt ”sekulärt” men liknar inte väst särskilt mycket.

      Svara
  61. Stora Sten

     /  06/18/2019

    Svara
  62. ”In contrast to the usual manner of European warfare which he terms ”face to face,” Keegan depicts the early Arab armies in the Islamic era as masters of evasion, delay, and indirection.
    […]
    over-centralization, discouraging initiative, lack of flexibility, manipulation of information, and the discouragement of leadership at the junior officer level.
    […]
    Having learned to perform some complicated procedure, an Arab technician knows that he is invaluable so long as he is the only one in a unit to have that knowledge; once he dispenses it to others he no longer is the only font of knowledge and his power dissipates.
    […]
    The emphasis on memorization has a price, and that is in diminished ability to reason or engage in analysis based upon general principles. Thinking outside the box is not encouraged; doing so in public can damage a career.
    […]
    The show-and-tell aspects of training are frequently missing because officers refuse to get their hands dirty and prefer to ignore the more practical aspects of their subject matter, believing this below their social station. A dramatic example of this occurred during the Gulf war when a severe windstorm blew down the tents of Iraqi officer prisoners of war. For three days they stayed in the wind and rain rather than be observed by enlisted prisoners in a nearby camp working with their hands.
    […]
    Decisions are made and delivered from on high, with very little lateral communication. This leads to a highly centralized system, with authority hardly ever delegated.
    […]
    All of which has led American trainers to develop a rule of thumb: a sergeant first class in the U.S. Army has as much authority as a colonel in an Arab army.”

    Svara
    • Ivar L

       /  06/18/2019

      Någonting säger mig att denna mentalitet gäller mycket mer än arbete inom det militära.

      Faktiskt också en förklaring till att araber inte tycker det är skämmigt att leva på andra via bidrag. Tvärtom verkar det ju ge en egoboost.

      Svara
      • Jo. Man får sedan sekler en viss känsla av självutnämnt ”härskarfolk” som helst endast ägnar sig åt att erövra och ta slavar som arbetar åt en.
        Det blir intressant när man träffar på en annan kultur som tror på hårt arbete, kompromiss, och jämlikhet. Det är inte svårt att räkna ut vem som kommer att göra jobbet i den kombinationen.

        Enligt sägandes hade kelterna i Storbritannien en unik metod för att lösa konflikter: hungerstrejk. Den som på andra sätt misslyckats med att få någon tvist löst kunde gå och sätta sig utanför motståndarens hus. Han bara satt där på gården och inte åt. Var motståndaren en ärans man, slutade han också att äta, även om han var inomhus.
        Så småningom löste det sig. Antingen dog någon av de tu, med äran i behåll, eller så gav någon av dem upp. Var det han i huset så skickade han ut någon med mat åt sin ”gäst.” Sedan ansågs saken utagerad.

        Det blev problem för kelterna när romarna kom. De hade inte hört talas om den sedvänjan, och förstod inte varför en lokal hövding satt där och svalt utanför huset …

        Svara
  63. Ur kommentarerna:
    ”Hjälp min hembygd har blivit ett främmande land. Södermalm som varit en arbetarstadsdel är ockuperat av vit medelklass som försörjs av media och nöjesindustrin.”

    Svara
  64. MiT

     /  06/18/2019

    Svara
  65. Mitt eget Jimmie Moment inträffade långt tidigare, när jag växte upp mitt i det samhälle som Socialdemokraterna skapade genom invandringen, under applåder från högern som ville ha billig arbetskraft, den höger som Jimmie och de flesta andra partier tillhör realpolitiskt.

    Det var efter att ha blivit kallad för ”vitlök” av en liten turk som jag kallade för ”turk”, vilket gjorde honom väldigt arg, dels eftersom jag inte blev arg för att bli kallad ”vitlök”, dels eftersom jag skrattade åt tillälet och dels eftersom ”turk” var sanningen till skillnad från ”vitlök”, eftersom jag lätt blev brun på sommaren, som så många andra svenskar blir.

    Turken flög på mig. Att brotta ner den lille arge turken och få honom att ge sig inför de andra barnen var mitt Jimmie Moment, men jag skulle givetvis aldrig rösta på Jimmie eller de andra EU-vurmande partierna ändå, ej heller något högerparti med hybris som inte fattar att de måste valsamverka för att komma in.

    Jag är vänsternationell.

    Svara
    • Undra sa flundra

       /  06/18/2019

      @Martin
      Du är alltså socialist och nationalist samtidigt, är det OK kalla dig för socialnationalist?

      Svara
    • Pether

       /  06/19/2019

      SD är ett socialdemokratiskt parti, ifall du önskar att socialdemokraterna var som förr skulle du gilla SD, de har trots allt folkhemmet och Per Albin som husgud. De andra partierna som du kallar höger är även de socialdemokratiska. Låt inte media och politiker spela upp en falsk verklighet, det är vänstern som dragit sig ofantligt till vänster, vi har inga högerpartier.

      Svara
      • Precis. Som sagt var: M – uttryckligen för skatter över 50%.

        Svara
      • Tvärtom. Ojämlikheten har ökat de senaste trettio åren. Det är traditionell högerpolitik. Krigshets, bombliberalism och assmigrations-idiotin, uppmuntran av sekterism och segregering kommer från hela spektrumet, inteenbart från vänster. Idag är nästan alla partier EU-vurmare, men EU är et extremt monopolkapitaöistiskt projekt, dvs.extremt höger.

        Svara
  66. Blott Sverige svenska poliser har.

    Svara
  67. Hehe. Intressant aspekt. Vad skall man som grön och ”woke” göra nu? Enbart odla själv?

    ”Cannabisodling är ett gigantiskt miljöproblem”
    https://unv.is/expressen.se/debatt/cannabisodling-ar-ett-gigantiskt-miljoproblem

    Svara
  68. ”Polisen: Därför öppnar vi inte eld mot stenkastare”
    https://nyheteridag.se/plus/polisen-darfor-oppnar-vi-inte-eld-mot-stenkastare/
    ”Trots att gärningsmännen alltså kom tillbaka lyckades polisen inte gripa dem.

    – De åker ju moped. Det är inne i ett bostadsområde med avspärrningar och suggor och bommar och sådant. Det går aldrig att komma i kontakt med moped, de kör ifrån oss direkt”

    Moped! Det nya ungdomliga fortskaffningsmedlet som slår polisen med häpnad!

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/18/2019

      Har de hört om MC-poliser? En crossmotorcykel eller två. Kan de åka hur mycket de vill på sin moped.

      Svara
  69. Ivar L

     /  06/18/2019

    Immigrationsrestriktiva KD om öppningen för anhörigimmigration:

    ”– Barn ska inte hållas åtskilda från sina föräldrar. Att vi släpper igenom den här propositionen beror också på att det är det minst dålig alternativet.”
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7245245

    Det låter ju fint att inte hålla barn och deras familjer åtskilda men vilka är egentligen barnen i sammanhanget och vem håller dem åtskilda?

    Till att börja med har vi mängder med föräldrar från EU-länder som jobbar i Sverige medan resten av deras familj bor kvar i hemlandet. Det går tydligen alldeles utmärkt och pratar vi om de s.k. ”barnen” i gymnasieamnestin så är det väl inte ett dugg ovanligt att plugga gymnasiet i annan ort än sin familj? Även svenskar pluggar gymnasiet utomlands. Så om vi räknar bort ovanstående, ensam förälder med familjen kvar hemma och gymnasister, vilka barn återstår då egentligen? Prognosen säger 8000 återföreningar. Så vi har alltså åttatusen riktiga barn som lever åtskilda från sina riktiga föräldrar? Vilken fet lögn.

    Undrar varför KD gasar och bromsar på samma gång?

    Svara
  70. MiT

     /  06/19/2019

    Rubar fortsätter sitt krig mot väderkvarnarna

    Svara
  71. MiT

     /  06/19/2019

    Svara
  72. x

     /  06/19/2019

    Svara
  73. x

     /  06/19/2019

    Svara
  74. x

     /  06/19/2019

    Svara
  75. Gorby

     /  06/19/2019

    Svara
    • Gorby

       /  06/19/2019

      ”Vad gör en normingenjör?
      En normingenjör undersöker och utvecklar gällande normer ur ett organisations- och samhällsperspektiv. Normingenjörens uppgift är sedan att förändra normer som är exkluderande till att bli inkluderande. Detta med organisationens visioner och målsättningar samt samhällets förutsättningar som sin bas. Normingenjörerna på denna blogg skriver via konsultbyrån Add Gender, där det också går att certifiera sig till normingenjör.

      Varför är normingenjörer viktiga?
      För att utöka välmåendet och lönsamheten för de företag som värderar mångfald och jämställdhet. En normingenjör ser också detta arbete som moraliskt försvarbart och etiskt förpliktigat. Alternativet skulle vara att arbeta för ett ohållbart arbetsliv och samhälle och att stå passiv i tider med stora utmaningar. Alla normingenjörer vet att detta alternativ inte längre är aktuellt.

      Hur går en normingenjör tillväga?
      Genom att utgå från företagens förutsättningar utför en normingenjör en analys av det nuvarande läget i organisationen. Därigenom skapas en tydligare bild av hur ett vidare arbete kan se ut med utgångspunkt i det som redan fungerar bra. En normingenjör fokuserar på det positiva som redan existerar och lyfter problem som kan eller måste förbättras.”

      Tydligen var det tidigare namnet jämställdhetsexpert. Men det är nu ändrat till normingenjör…

      ”Varför byter ni till normingenjör?
      Vi satte först ordet jämställdhetsexpert på kartan. Det var ett sätt för oss att 2011 visa omvärlden att jämställdhet var fakta och vetenskap, inte bara en åsiktsfråga. Men grunden i det vi gör på Add Gender är att undersöka och rekonstruera strukturer och normer. Jämställdhet och mångfald är ofta resultatet men inte nödvändigtvis verksamheten i sig. Idag ser vi utmaningen att jämställdhet har fått en snäv tolkningsram. Jämställdhet och genus handlar om så mycket mer än om kvinnor och män, det handlar framförallt om normer. Det är dessa vi granskar och utvecklar. Därför är vi normingenjörer.”

      http://www.normengineers.se/qa-normingenjor/

      Svara
      • Olof

         /  06/19/2019

        ”Utan tillskriver oss snarare latinets ingeniare och ingenium, i andra ord: snärja, utforma och det senare ren klokhet. ”

        … japp, hyr in en normingenjör för att snärja ditt företag…

        ”Ytterligare anledningar till att vi tar begreppet i anspråk är för att visa att mångfald, normer och jämställdhet inte är blott åsikter utan också kunskap och vetenskap.”

        Den varianten av ”vetenskap” där experter inom fältet inte kan skilja mellan medvetet påhittat trams och seriöst menade artiklar. Så…

        Svara
    • x

       /  06/19/2019

      Svara
  76. Svara
    • Denna kvinnliga polis förtjänar verkligen inte alls det hån som kommentarerna ger uttryck för!

      Visserligen är väl inte de flesta drogmissbrukare kirurger men alla borde fatta poängen med det hon sa.

      Svara
      • Olof

         /  06/19/2019

        Beror lite på situationen… är han inne på timme 20 av sitt pass skulle jag nog gärna se att han var välförsedd med modafinil, ritalin eller liknande, hellre än att han opererar trött och helt ofokuserad.

        Har han smärtproblem skulle jag nog gärna se att han fått lämplig medicinering för det, narkotikaklassad eller ej. Hade kirurgen en djup depression skulle jag inte nödvändigtvis se det som negativt om han använt ketamin under helgen.

        För den bittra verkligheten är att mycket drogbruk sker inte för att livet är ett party. Mycket sker för att människor mår som fan och desperat försöker hitta sätt att medicinera detta. Så det verkliga valet står inte mellan en frisk och glad kirurg som inte brukar några droger och en som gör det, utan mellan ett vrak till kirurg med en svår och omedicinerad åkomma och en som självmedicinerar på ett rätt dåligt sätt.

        Vilket är bäst, vraket, det självmedicinerande vraket eller ingen operation alls? Då blir det, åtminstone för mig, svårare att välja.

        Svara
        • Sunda arbetsvillkor för kirurger föreslår jag. Se över arbetsscheman och gör det som är bäst för human resources.

          Bruk eller missbruk av droger är kärnfrågan här.

          Svara
          • Olof

             /  06/19/2019

            Vilket ju då blir ingen operation. Fair enough.

            Poängen är att mycket av drogproblematiken kommer man inte åt med den typen av snuttifiering som polisen i fråga ägnar sig åt. Istället måste man hitta bättre lösningar på det som driver missbruket. Sundare arbetsvillkor. Sundare arbetsliv. Mindre stress. Utbyggd psykiatri. Fungerande trygghet. Mer medicinsk forskning på ångest och depressionsproblematik.

            Inget av detta tycks vara speciellt prioriterade områden. Snarare går man rakt åt andra hållet på allihopa. Eftersom de styrande har lite, ahem, andra prioriteringar.

            Att då ägna tid på den typen av argument är bara slöseri. Pekar samhället med hela handen åt ‘ni får lösa er förmåga att existera bäst ni vill på egen hand, och utan hjälp’ så är det bara att acceptera att det inte går så bra för alla. Och då är det bättre med harm reduction som strategi.

    • x

       /  06/19/2019

      Svara
  77. Gorby

     /  06/19/2019

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: