Gatubilden™

Gatubilden har ju varit i ropet de senaste dagarna, Arpi har skrivit om demografin som förändrats snabbt, Dovstad likaså. Det handlar om att förändringar gått så fort att man inte känner igen sig längre, att man inte trivs, att man känner sig otrygg, att man inte känner sig hemma längre osv. Det är ett mänskligt drag att reagera så, jag har liksom inte nämnt det tidigare mest för att jag trodde det var så grundläggande att faktiskt alla visste om det och redan hade det med i ekvationen så att säga. Att det primärt inte handlar om hudfärg eller hårfärg utan beteende i första hand. Sen kan beteendet vara mycket mer vanligt bland vissa grupper men det är inte hudfärgen eller hårfärgen som är problemet då utan beteendet.

Men jag hade fel, folk visste tydligen inte om att det är ett mänskligt beteende. De anser att det är rasistiskt att reagera mänskligt. Man är tydligen rasist när man tycker det är obehagligt med t ex aggressivt skrikande män i grupper där man inte förstår vad de skriker om. De kanske bara diskuterar vädret eller nåt annat harmlöst men det är inte vad aggressivt fäktande och gapande betyder för den genomsnittliga svensken.

Det man vill ha är ju förutsägbarhet, om man pratar med en tjej utanför fiket så vet, eller visste, man att inget hände. Därför att det finns inget som bör hända i ett normalt land.  Det var förutsägbart. I skitländer kan det hända massor av underliga saker och Sverige har börjat förvandlas till just ett sånt skitland, idag kanske en flock på 50 skrikande mordiska kooooosiner och bruschor i adidasrustning och beväpnade med påkar, knivar och machetes kommer springande.

Samma sak om det ev blev nåt bråk, med svenskar så var det en oskriven regel att man gjorde upp utan andras inblandning om man var tvungen. Man visste att det respekterades (oftast i alla fall). Det var hyfsat förutsägbart. Idag? Who knows? Samma typ av skrikande gäng beväpnade med påkar kan lika gärna dyka upp.

En stor del av trubbel undviker man genom att prata eller att märka av ”stämningen” i tid så att säga osv. Hur pratar man med klungor av aggressiva män som enbart pratar ett främmande språk? De kanske pratar väder? Eller så kanske de planerar hur de ska råna och misshandla dig? Hur läser du av kroppsspråk från folk från en främmande kultur? Allt blir totalt oförutsägbart! Du har inte en jävla aning om vad man kan förvänta sig ska ske! De kanske bara vill bjuda dig på en cigg och snacka lite. Eller så vill de sätta kniven i dig.

Om du är en ung tjej som förr var ute och fönstershoppade lite och stötte på några unga män i en grupp så kunde du vara så gott som helt säker på att inget hände (nä, inget hände oavsett att div galningar påstår att det var likadant förr…). Om nån drygade sig lite så räckte det med att säga ifrån. Idag? 10-12 unga män som skriker upphetsat på ett språk du inte förstår och omringar tjejer så unga som kanske 10 år och river och sliter i dem. Det påverkar inte bara de unga tjejerna utan hela deras familjer och deras vänner osv. Och det går fort!

Man måste till en rimlig nivå kunna förutsäga vad som kan ske eller vad som väntar i olika sociala situationer om ett samhälle ska fungera. Det har gått så fort i Sverige att blåsa bort sådan förutsägbarhet. Man har slagit undan fötterna på folk. Det gäller ju inte bara i ev hotfulla situationer utan även i helt vardagliga, du vet inte vad du kan förvänta dig för reaktioner i olika situationer helt enkelt. Sociala koder, de är olika i olika delar av världen. De flesta gillar att ha folk omkring sig som ser ut som man själv gör eftersom man då också kan förutsäga vad som gäller i olika situationer eftersom folk som ser ut som man själv gör också oftast har ungefär samma beteende och sociala koder osv, man vet för det mesta vad som gäller. Det är inte bara svenskar som är på det viset, det är ju ingen slump att folk från andra länder samlas där ens landsmän bor.

Det magiska och förhatliga ordet är volymer såklart. Är det små volymer så sväljs det som skapar oförutsägbarhet, det som skaver mellan olika sociala koder. En person från en främmande kultur kan inte påverka ett hyreshus eller ett torg eller en by. Inte två heller. Inte fem. Men om 20 pers från samma kultur helt plötsligt flyttar in i ett hyreshus eller hänger på torget så kommer det att påverka ordentligt. En eller ett fåtal som kommit tvingas ganska snabbt att anpassa sig och försöka bli en del av samhället. Är det många så slipper man det.

Jag har ytterst svårt att tro att det tidigare t ex förekommit i Sunne att kvinnor och unga tjejer förföljs och antastas av en grupp unga skrikande män.

Saker och ting handlar ju inte heller bara om enbart Gatubilden™ utan om det som man sammantaget själv ser, läser om i olika media, ser på tv, får berättat från vänner osv. Allt spelar roll.

Jag vet inte om Torbjörn Nilsson från Expressen trollade eller om han menar allvar. Han kan rimligtvis inte som journalist på en av Sveriges största tidningar vara omedveten om vad som sker runt om i landet och vad det beror på. Om han inte bara läser den egna och de andra tidningarna förstås där man gör allt för att försöka dölja det uppenbara genom underliga omskrivningar som t ex ”bråk mellan grupperingar”, man låtsas att det är svenskar som alltid håller på osv. Och då också sväljer det som står där rakt av.

Men han fick MASSOR av svar i alla fall. Frågan är om han blev chockad av mängden? Det var en som frågade när han var född och var han bor och fick svaret 1980 och Stockholms innerstad och en bondgård i Östergötland. Har han verkligen inte sett vad som hänt i Sverige sen säg 1995 (för att ge en rimlig chans till riktiga minnen då han var 15 år då)?

Tycker han verkligen att inget drastiskt har ändrats runtomkring honom? Hängde det massor av tiggare överallt 1995? Var det massor av ”bråk mellan grupperingar” då? Var det massor av barn och unga som blev knivrånade 1995? Var det massor av gruppvåldtäkter 1995? Var det massor av skjutningar då? Var det massor av sprängningar då (jag minns nån attack från mc-gäng med granatgevär och så minns jag en sprängning av en restaurang i Göteborg, förstasidesstoff i veckor! Nu är såna artiklar i topp ett par timmar för nästa bisarra sak pockar på uppmärksamheten)? Var det massor av vandrande tält som aldrig kommer att jobba en enda minut i hela sina liv? För det är en annan sak, det kryllar av folk som kommit hit som aldrig kommer att jobba utan måste försörjas av de som man skriker rasist åt för att de reagerar. De är inte ens intresserade av att försöka göra sig anställningsbara.

Förstår han att svaren han fick inte bara var en enskild sak här och en annan enskild sak där utan att det överallt är en blandning av alltihop? I större eller mindre skala men ändå en blandning överallt.

Var det massor av religiösa extremister som jobbade på skolor 1995? Och då menar jag inte nån pingstvän nu utan hardcore-terrorister

Osv. HUR kan Torbjörn på Expressen ha missat allt sånt här och massor med annat som hänt sen 1995 som drastiskt har förändrat Sverige i grunden?

Har han inte gjort som Ganman? Om man är nyfiken journalist alltså?

Det ovan är slutet på hans lilla betraktelse av Östersund. Resten finns här, missa inte! Ganman gick runt och kollade lite och pratade lite med folk. Det kanske vore en idé för Nilsson på Expressen…? Åka runt lite i svenska byar och städer och prata med folk om vad som förändrats? Det är som Ganman skriver, det borde vara ett veritabelt smörgåsbord för journalister i varje svensk stad och by!

Men vad gör svensk media då när några reflekterar lite över denna gigantiska ”utmaning”?

De

kallar

allt

för

rasism

Såklart. Är väl enklast så antar jag. De kan ju inte helt plötsligt börja göra sitt jobb nu, då börjar väl folk undra varför de inte gjort det tidigare. Eller ännu värre, de kanske börjar undra varför man medvetet ljugit folk rakt upp i ansiktet och direkt varit medskyldiga till att det är som det är nu.

Det finns dock ett undantag

Patrik Lundberg på Expressen!

Frågan är varför svenska journalister inte gör sitt jobb? För så är det, svenska journalister gör inte sitt förbannade jobb!

Om t o m en professor i journalistik, som alltså ska vara en som lär ut hur man gör, tycker att man ska fortsätta låtsas och ljuga, varför ska då de han undervisar göra på annat sätt?

Det Strömbäck ger prov på här är själva ordboksdefinitionen på ren idioti, upprepa samma misstag igen och igen och igen och förvänta sig annat resultat varje gång. För precis allt, utom hans sista tweet ovan, är exakt vad som lett fram till det vi ser nu runtom i Sverige. EXAKT alltså. Och han vill ha ännu mer och tror att det ska hjälpa?

Ungefär som en alkis ”Ja jag vet jag är en alkis men några extra flaskor renat i veckan ska nog råda bot på det!”

Han är som en kommunist som raserat 10 länder och säger inför det 11:e ”Men den här gången kommer kommunismen att funka, det var nog inte äkta kommunism de andra gångerna. Eller så var det inte tillräckligt med kommunism! Nästa gång, då minsann!”.

Jag tror inte det finns en enda journalistisk cell i Strömbäcks kropp, han är bara en sketen aktivist och inget annat.

Man borde fan sätta tak över hela Sverige så har man ett färdigt dårhus! Tvivlar ni?

Då kan ni sluta med det omedelbart. Feministiska humorforskare vid Umeå universitet har nämligen kommit fram till att det är kvinnoförtryck och kvinnohat om man inte skrattar exakt lika mycket åt kvinnor som skämtar som åt män. Oavsett om det är roligt eller ej.

Och apropå Torbjörn Nilsson på Expressen

Han ser skillnad på en moderat och en folkpartist men inte på en svensk och en somalier.

När man ser de svenska journalisterna och deras reaktioner på t ex Arpis text om demografi så är det faktiskt inte så konstigt att det går åt helvete.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

89 kommentarer

  1. Reinfeldt-moment: herrskapet har köpt 6-miljoner-fritidshus långt borta från mångkulturen!

    Svara
    • Ivar L

       /  06/19/2019

      Skärgården är ren barbari.

      Svara
    • Vic

       /  06/19/2019

      Ett Reinfledt-moment infinner sig ofta när man suttit tre dagar med Bilderbergruppen bakom stängda dörrar, förstört ett land i 8 år och sen sitter hamnar på en tung post på Bank of America. Då upplever man plötsligt ett Reinfeldt-moment.

      Svara
    • Rikard

       /  06/19/2019

      Hej.

      Är det nåt slags gängtecken hon gör med handen? Ser lite sådär lagom hip-hop ut.

      Frågar åt en kompis – Arnstad verkar ha lagt locket på med hur man tolkar hemliga handtecken, sö.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jag tror inte det. Det är ganska vanligt att prata även med händerna, enligt min erfarenhet.

        Svara
      • Semestrat kring medelhavet, kanske?

        Svara
      • Senior

         /  06/19/2019

        Är det inte så där rappare brukar vifta med fingrarna när de uppträder? I takt med, typ ”-Jo, -jo”

        Hon kanske bara anammat ett multikulturellt kroppsspråk?
        -”kulturell appropriering” minsann! 😂

        Svara
  2. ”Samma sak om det ev blev nåt bråk, med svenskar så var det en oskriven regel att man gjorde upp utan andras inblandning om man var tvungen. Man visste att det respekterades (oftast i alla fall). ”
    Var det verkligen så?
    Isåfall har vi svenskar ytterligare något att skämmas över. Om nån djävel bråkar med mig vill jag vara säker på att mina vänner backar upp mig. Och de kan absolut räkna med att jag backar upp dem!

    Vad gäller gatubilden, den allra tydligaste och mest irriterande förändringen är alla dessa tiggare som nu ligger och dräggar utanför varenda djävla affärsdörr.

    Svara
    • MiT

       /  06/19/2019

      Så du tycker det är helt ok att komma dragande med 30 st och banka på en ensam? Och tycker att man ska skämmas om man INTE gör så? Sorry, då är man bara en liten feg skit och inget annat.

      Svara
      • Nej, jag tycker inte det är ok att attackera andra människor hur som helst. Men OM någon eller några attackerar andra, då tycker jag det är trams att följa nån sorts ”gentlemannaregler” eller hur man nu ska betrakta det. Jag tycker det är en självklarhet och en rättighet att försvara sig så bra som möjligt om man blir attackerad.
        Låt mig nu ställa dig en motfråga! Du och din bästa vän går vägen fram. Plötsligt hoppar någon fram och klipper till din vän och säger ”nu din djävel ska jag prata svenska med dig!” (det betyder alltså att han tänker klå upp honom ordentligt)
        Vad gör du då? Tänker du: ”Aja, jag går hem så länge så får de göra upp på tu man hand.”? Eller ställer du dig och tittar på eller kanske filmar med din smartphone och livestreamar med ett leende på läpparna och tänker: ”En kul avslutning på dagen det här, de får göra upp så går vi in alla tre och tar en kopp kaffe sedan.”
        Eller HJÄLPER du din bästa vän som precis håller på att få stryk av nån skum rackare?
        Om man inte hjälper sin egen vän, DÅ är man en feg liten skit och DÅ ska man skämmas.

        Svara
        • Rikard

           /  06/20/2019

          Hej.

          Jag håller nog med Bergersjo här, av erfarenhet.

          Det där med man mot man är vackert tänkt, och det har ibland varit så – det beror helt på situationen och klientelet. Ett exempel är två svenska män, modell mellan arton och tjugofem, som kom ihop sig om huruvida den enes ex varit singel tillräckligt länge innan den andre satte in stören och landade bruden.

          Ingen annan i sällskapet, där de flesta var någorlunda bekanta med bägge, var särskilt intresserad av att lägga sig i mer än ”gå ut om ni ska slåss, ge f*n i det här inte!” samt att kolla ifall det faktisk blev något.

          Ett annat exempel är annorlunda: en kille som stoppas från att passera ut ur skolan av fem andra, samtliga svenskar, och som blir knuffad av en på en annan – varpå ‘casus belli’ har etablerats: ”Vaf*n! Han vill ha muck!”, och samtliga fem pucklar på den ensamme.

          Det som möjligen särskiljer araber, negrer, zigenare, och andra koloniserande folk är dels tröskeln för våld, dels när våldsanvändning ses som legitim, och dels vilken grad av våld som är rimlig – allt detta är givetvis omedvetna processer (hos alla människor: utbildning till vakt, soldat eller polis lär dig inte använda våld för att du skall göra det, utan för att du skall göra det på rätt sätt i rätt mängd för avsedd effekt – det naturliga är att använda maximalt våld tills motståndaren inte längre är kapabel att försvara sig eller har flytt). Sagda träning syftar alltså till att begränsa vår naturliga impuls att förinta motståndaren, alternativt druva bort denne.

          Den grad av våld som är typisk när kolonisatörer ger sig på svenskar finner man annars bara hos psykiskt sjuka och narkomaner (vilket ofta överlappar, tyvärr). Europeiska kulturer har i gemen ett starkt tabu mot överdriven våldsanvändning: det anses fegt, onödigt, grymt och omanligt. Du vinner inget bland normala människor på att förnedra och plåga en redan slagen motståndare, men så är inte fallet i MENA-kulturer: där är det den besegrade som klart och tydligt skall ge sig på nåd och onåd och skall vara tacksam om den slipper mer misshandel och förnedring- MENA-folken föraktar svaghet på ett sätt vi inte riktigt förstår, och mest av allt föraktar de den som inte ens försöker försvara eller stå på sig.

          För dem är det där med man mot man bara ett korkat beteende hos vitingar som man kan utnyttja mot dem.

          Sedan är det så att ärvi inte i ringen, på mattan, eller i dojon, så gäller inga som helst regler. Varje sätt du begränsar dig i hur du angriper eller försvarar dig, är ett vapen du ger mig. Rätt eller fel, borde eller inte borde, gott eller ont: Spelar. Ingen. Roll. Kan du freda genom att trycka tummarna i ögonen på den andre, eller kniva honom i veka livet, eller köra en avslagen flaska eller ett ölglas i halsen på honom – så länger du vinner var det rätt. Alternativet är att vinna ett slags moralisk herre på täppan, och förlora i verkligheten.

          Våld är alltid rätt så länge det är jag som vinner, helt enkelt.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Jag skulle säga att svenskarna helt enkelt litar på att staten med polis och militär ska göra sitt jobb med våldsmonopol. De svenskar (och övriga européer) som står utanför lagen- till exempel MC-gangsters- slåss garanterat hellre i grupp än ensamma.

          • Brinkemo: ”Hederskultur – ett sätt att skapa ordning”
            https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-ett-satt-att-skapa-ordning/
            ”[…] ta varje tänkbar förolämpning och varje hot på djupaste allvar. Var redo att slå tillbaka i förväg och se till att behandlas med respekt. Att i avsaknad av polis och andra skyddande myndigheter öppna upp för ett rykte om sig som vek är att signalera att man är ett lovligt byte för konkurrerande grupper. Det kan leda till katastrof för hela den grupp man tillhör. Man måste med kraft visa att man besitter heder/anseende/rykte/ och om den kränks, återupprätta den. Antingen genom hämnd, eller genom förhandling som följer ett givet regelsystem. Den som saknar förmåga att agera kommer snart att bli föraktad: man tappar ansiktet – sin heder och sitt rykte. Det är samma princip som praktiseras i maffiastrukturer. Vetskap om att en maffialedare inte skyr några medel inger rädsla, och rädsla föder respekt.
            […]
            Skillnaderna mellan klansamhällets rättskipningssystem och det religiösa rättssystemet sharia är flera, inte minst genom att sharia har individens ansvar i fokus, alltså individuella straff. ”

            Har vi tur, blir det sharia. Har vi otur blir det klanvälde.

        • MiT

           /  06/20/2019

          Men hjälpa en vän som plötsligt blir överfallen är en helt annan sak och inte alls vad det handlade om. Vad det handlade om var två som är i dispyt som eskalerar. Om din vän är i dispyt med en annan och det eskalerar, ringer du snabbt ihop 30 pers för att med leenden på läpparna slå den andra gul och blå då? Ledsen, då är man av samma skrot och korn som klanfolket och ska inte klaga när de gör exakt på det viset här. Omringar de någon och misshandlar? Jättebra! Man är ju en feg skit om man INTE gör så…?
          Vad man däremot kan göra, och bör göra, är att vara där som säkerhet (då kan man vara flera) så det inte ballar ur fullständigt osv. Men som sagt, det var inte vad det handlade om.

          Svara
          • Hur ska jag veta att det inte var vad det handlade om när du inte skrev det förrän NU? För MIG var det var det handlade om. Att ”göra upp” en dispyt genom att slåss är bara idiotiskt, då det faktiskt är farligt. ”Gentlemannadispyter” betraktar jag som dueller som förbjöds i Storbritannien då de ledde till att alltför många adelsmän dog.
            Majoriteten av våld däremot innebär att alla ”deltagande” faktiskt inte VILL delta utan det handlar om att en eller flera bestämt sig för att överfalla en (eller flera) personer som sannolikt inte har samma försvarsmöjligheter.

    • Det finns platser i landet jag besöker en à två gånger om året.
      Alltid tiggare vid dörren. Alltid samma person.

      Önskar ofta att man kunde träffa på någon centerpartist att slå på käften. Bildligen, förstås.

      Svara
      • lensof

         /  06/19/2019

        Och den personen blir fetare och fetare och fetare och…….
        Ändå tycker en del synd om honom och ger en peng. Som den tiggande mannen snabbt byter ut till kakor, godis och läsk.
        Frågan är om inte killen blir sjukare och död snabbare här än i sitt hemland men sådant vill förstås den gode svenske myntgivaren inte ta in i sitt huvud.

        Svara
        • Jo, det är mänskligt att tycka synd om någon som tvingas sitta där dagen i ända, i ur och skur. De som är längst ned i organisationen har det inte lätt, efter vad man läser om gång på gång.
          Men i längden hjälper de där slantarna inte den man tror sig hjälpa utan tvärt om.
          I känslosåsen är det svårt att se klart.

          (Tror det var 2015 Westerholm först nämnde detta uttryck, och dess ursprung hos Tove Jansson och Lilla My.)

          Svara
    • Senior

       /  06/19/2019

      Förr gick vi ut och viftade lite mot varann, behövdes inte mycket innan man insåg vem som skulle stå kvar som vinnare om man fortsatte.

      Därefter var rangordningen avgjord, och man gick tillbaka in på krogen och tog varsin öl tillsammans och skiljdes som vänner.

      Svara
      • Om du säger det så. Själv har jag inte varit vän med människor som viljat slåss med mig.

        Svara
        • MiT

           /  06/20/2019

          Beror väl på vad det handlar om i o f. Men visst, så fort det blir minsta gruff och du samlat ihop 30 pers för att banka på en ensam (för att inte vara feg), då förstår jag att det kan bli svårt att snacka med killen i framtiden 😉

          Svara
          • Det har självklart blivit bråk med vänner. Det har vi inte löst upp genom att klå upp varandra. Antingen har vänskapen helt enkelt tagit slut eller också har vi snackat och kommit fram till något båda varit okej med.
            Varför skulle man lösa något av att de ene är en bättre slagskämpe än den andre? Det innebär väl inte att den personen nödvändigtvis också har rätt i det som gjorde att det blev bråk?

  3. MiT

     /  06/19/2019

    Svara
  4. G

     /  06/19/2019

    ”Why women in tech are being Photoshopped in instead of hired

    An image of a tech event in which two women CEOs were poorly Photoshopped into a group of 15 men reignited a discussion last week about tech companies’ ongoing failures to meaningfully diversify their workforces.

    “No wonder activists are skeptical about real progress in Silicon Valley,” said Deborah Singer, chief marketing officer at Girls Who Code, a nonprofit trying to alleviate the gender gap in tech.

    She added, “What’s so deeply ironic about this Photoshop scandal is that in the time it took them to Photoshop Lynn and Ruzwana into the photo, we could have recommended 100 women for them to actually invite and include.”

    Chief among the excuses made by tech companies is that there are not enough women or people of color with appropriate education and experience.
    Stanford’s computer science grads are at least 30 percent female,” she said. “But try to find a tech company with 30 percent women in their technical roles.” ”.
    https://www.vox.com/recode/2019/6/17/18678541/women-tech-photoshop-diversity

    Hmm, kommer att tänka på….

    ”Liseberg redigerade bort ljushåriga”
    https://www.gp.se/nyheter/göteborg/liseberg-redigerade-bort-ljushåriga-1.4147034
    https://web.archive.org/web20170206152650/http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/liseberg-redigerade-bort-ljush%C3%A5riga-1.4147034

    Svara
  5. Olof

     /  06/19/2019

    Bra av Lundberg att dra upp den forskningen. Jag har refererat till den många gånger.

    Och den ger ju ett tydligt, och nattsvart, svar på frågorna.

    Glöm integration. Det kommer inte hända, förutsättningarna finns inte längre. Integration kräver att delen utomeuropeiska invandrare ligger under 4%, den tipping point där svenskarna börjar flytta ut.

    Eftersom vi idag ligger flera gånger högre går det helt enkelt inte att åstadkomma integration. Det enda alternativet som finns är att man helt enkelt skriver av ghettona och större delen av deras befolkning som förlorade och försöker rädda det mest kvalificerade fåtalet av dem.

    Hur man sen skall göra med resterna blir fascinerande att följa framöver. Väntar med intresse på när sossarna svänger ett varv tillbaka till tvångssterilisering för människorna de lurat hit.

    Någon borde vara schysst nog att berätta för de hitresande hur utvecklingen kommer att bli här framöver.

    Svara
    • Ja, det viktigaste är att informera ”på plats.”

      Läser om Ganmans TOLV FÖRUTSÄGELSER från 2018-01-17:
      *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155391041653251?_fb_noscript=1*
      ” Den svenska integrationsdebatten kommer mycket snart – helt öppet och helt skamlöst – att kretsa kring två begrepp: ”repatriering” och ”assimilering”. Socialdemokratin kommer att gå i bräschen för detta.”

      Undrar om detta kommer att visa sig vara lika mycket av en förbjuden dröm för medelklassen som grindsamhällen …

      Svara
  6. G

     /  06/19/2019

    ”Erik Fichtelius: Sexövergreppen i Kungsträdgården ”finns det inget belägg för”

    Sexövergreppen mot unga tjejer i Kungsträdgården är i bästa fall överdrivna, om de ens har hänt. Det påstår SVT-journalisten Erik Fichtelius när han intervjuar författaren Kajsa Norman, aktuell med en bok om övergreppen. – I mina ögon blir det som du anför som berättelse oerhört tunt, säger Fichtelius.
    ..[..]..
    En annan omständighet som Fichtelius slår ner på är att författaren Kajsa Norman använder Nyheter Idag-grundaren Chang Frick och hans ursprungliga avslöjande om DN och Kungsträdgården.

    – En sajt som av väldigt många beskrivs som en högerextrem, främlingsfientlig propagandasajt, påstår Fichtelius.”
    https://nyheteridag.se/fichtelius-sexovergreppen-i-kungstradgarden-finns-det-inget-belagg-for/

    P.S
    Gör ett undantag, här slutet av artikeln för er som inte har PLUS än….

    ”Vad Fichtelius emellertid inte nämner är att det finns uppgifter om etnicitet på de utpekade förövarna. Dels citerar DN själva i en artikel en intern polisrapport där ett femtiotal ensamkommande pekas ut.

    ”Dessa är så kallade flyktingungdomar företrädesvis från Afghanistan. Flera ur gänget greps för sexuella ofredanden. Gänget stod även för flertalet bråk under kvällen. En målsägande fick bland annat armen avslagen”, lyder citatet ur polisrapporten som DN återger.

    Men även tv-kanalen TV4 inledde en granskning i samma ämne, något Nyheter Idag tidigare rapporterat om. Reportern Helena Gissén begärde ut en lång rad handlingar från polisen där hon på olika sätt försökte kartlägga de utpekades bakgrund.

    Uppgifterna Gissén tog del av talade starkt för att det i praktiken uteslutande var gärningsmän av utländsk bakgrund. Men reportaget stoppades av dåvarande TV4-chefen Anders Oxelström.”

    Svara
      • Ivar L

         /  06/19/2019

        Precis de bilderna tänkte jag på. Det skall till att vara hedersdoktor i journalistik för att ljuga så bra som Fichtelius!

        Var det förresten inte han som för många år sedan skippade att publicera en viktig nyhet om Göran Persson för att han istället ville ha med den i en bok han skulle ge ut något år senare? Kan tyvärr inte minnas detaljerna, men jag vet att han var en av de första journalister jag stoppade i giftskåpet påkommen som inkompetent, trots att han verkar så ärtig och trevlig.

        Svara
        • MiT

           /  06/19/2019

          Här kan du läsa rapporten från polisen om det hela
          https://toklandet.files.wordpress.com/2016/08/avskrivning-was-2015-final.pdf

          Svara
        • Rikard

           /  06/20/2019

          Hej.

          Erik Fiktivius som han borde kallas är ingen mindre än patron Perssons egen lilla hagiograf.

          Å ena sidan det här, från 2002:
          [https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onr4gA/erik-fichtelius-erkanner-logn]

          Å andra sidan:
          [https://www.varldenidag.se/nyheter/guillou-och-fichtelius-i-langvarigt-samarbete/cbbhba!T@zgTZKk1sshwUlM381twQ/]

          Tror jag vet vad man sjunger vid julbordet på Publicistklubben:

          ”Buksvågrar är vi allihopa, allihopa…”

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
    • G

       /  06/20/2019

      Eller Putte i parken, från polisens sammanfattning, innan några poliser tyckte det var bättre att editera bort den allt för detaljrika sammanfattningen från hemsidan…

      ”SAMMANFATTNING ”PUTTE I PARKEN”. I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet.”
      https://web.archive.org/web/20160703094150/https://polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Varmland1/2016-07-02-0744-Sammanfattning-dygn-Varmland/

      Svara
  7. WATER

     /  06/19/2019

    Finns det något sätt att ekonomiskt stödja MIT?
    Har njutit av denna blogg/sida så pass länge att jag skäms över att inte kunna bidra med något stöd.

    Svara
    • Finns lite information under ”Lite info”.
      https://toklandet.wordpress.com/lite-info/

      Man får säga att det är svårt att belägga bloggägaren med att ständigt ha tiggarskålen framme!

      Svara
    • MiT

       /  06/19/2019

      Njä, det finns nog inte det faktiskt. Det finns de som tror att jag drar in grova pengar på bloggen osv och hittills har jag dragit in den groteska summan 0 kr 😛

      Svara
    • Jonas

       /  06/20/2019

      Hmm, ett okänt användarnamn dyker upp och frågar efter ett sätt att koppla ihop bloggen med en person….

      Svara
      • WATER

         /  06/20/2019

        Slappna av ett par hekto.
        Har njutit av denna blogg i åratal, och dess kommentarsfällt som oftast är lika skön läsning som huvudinlägget.
        Dock har du rätt i att jag bara har skrivit tre kommentare under dessa år.
        Ska återkomma med min fråga när jag har 10+kommentarer om det känns bättre.

        Svara
        • Jonas

           /  06/20/2019

          Inte specifik mot dig personligen 🙂
          Bara en uppmaning att vara försiktig vilka uppgifter man lämnar ut.

          Svara
  8. Rikard

     /  06/19/2019

    Hej.

    Det finns inga problem med invandring eller utlänningar som inte kan lösas med livstids utvisning.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  06/19/2019

      …..tillsammans med krav på biometriska pass.
      Som en bonus kommer man också åt bidragsfusk brottsligt bedrägeri med multipla identiteter.
      -Även det ett skäl för utvisning.

      Svara
  9. Ivar L

     /  06/19/2019

    En rätt talande artikel om vad vi kan se fram emot med den nya anhörigimmigrationen:
    https://www.svd.se/nytt-hopp-for-broderna-att-aterforenas-med-familjerna

    ”När Ahmad Chkheit lämnade inbördeskriget i Syrien 2015 valde han Sverige på grund av landets goda rykte. Kvar i hemlandet blev frun och de fem barnen.”

    En immigrant som hängt i Sverige i fyra år utan sin familj blir plötsligt sju personer att försörja för oss svenskar. Man kan undra vad familjen gjort under tiden och varför de precis nu, när IS är bortjagade plötsligt måste åka till Sverige. Varför åker inte han hem istället?

    Brorsan är med också:

    ”Brodern Mahmoud Chkheit hjälper honom att klara vardagen. Han har själv fyra barn och en fru i Syrien.”

    Är det verklige kriget som är orsaken till att alla dessa elva personer plötsligt måste till Sverige? Är det rimligt? Inga kritiska frågor i artikeln allt är bara jättegulligt och en pappa måste ju vara med sina barn (fast han lämnade de i en krigszon där det dock nu inte är krig längre), och som grädde på moset heter det att lagändringen bara kommer att ge 8000 nya immigranter (”bara” åttatusen). Räknar man långsiktiga pulleffekter och tar med i beräkningen att Migrationsverket garanterat försöker redovisa så låga siffror de bara kan så kan vi nog räkna med att nästan sätta en nolla till efter 8000. Jag menar om två syrier ger upphov till totalt tretton personer så känns 8000 inte trovärdigt alls.

    Svara
  10. Politiken visar att Mona Sahlin uttalade etablissemangets åsikt:

    Svara
    • Senior

       /  06/19/2019

      Jag får kalla kårar bara av att se denna charlatan.

      Svara
      • Som sagt, de tror att statsapparaten och skatteinkomster är av Gud givna. De förstår inte vem det är som bekostar alla dessa departement, byråkrater, politiska ”prospects” och ”hangarounds”, FN-jobb, EU-jobb, och bidrag till ”civilsamhället.”

        Afghanistan har drygt tre gånger Sveriges befolkning. Afghanska staten har 0.7% (!) av Sveriges statsinkomster. Det blir inte mycket menskonst för de pengarna.

        (Wikipedia. Kolla gärna att jag räknat rätt. Alltid bra att ha rättvisande siffor.)

        Svara
        • Senior

           /  06/19/2019

          Ja, men halva Sveriges BNP i form av diverse bidrag skickas väl (utöver det officiella biståndet) idag via banktjänster till (släktingar) i Afghanistan……

          De tillgångarna syns ju inte i den officiella statistiken då de aldrig syns eller hamnar hos afghanska myndigheter, i den mån det existerar några.
          -Existerar några myndigheter alltså.

          Svara
  11. Jans

     /  06/19/2019

    Merit Wager om Toklandsfavoriten Arif:
    http://meritwager.nu/allmant/arif-moradi-fick-avslag-pa-sin-asylansokan-redan-2016-han-var-over-18-ar-varfor-utvisades-han-inte/

    Tydligen har han ”hittat” sin familj nu. Tänk vilken tur.
    Visar ju varför PUT/TUT måste villkoras när det gäller s.k. ”ensamkommande”. Hittar de sin familj kan de ju åke hem igen. Alltså hittat familj => indraget PUT eller TUT

    Svara
  12. MiT

     /  06/19/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156530224403231&set=a.10150320256993231&type=3*

    Svara
  13. MiT

     /  06/19/2019


    *https://www.facebook.com/ivar.arpi/posts/10156330011526218*

    Svara
  14. Ytterligare analys som visar religionens kraft i vår ”sekulära” land.

    De två Kristdemokraterna
    http://www.smp.se/ledare/de-tva-kristdemokraterna/
    ”Partiledaren är bakbunden av en intern opinion för vilken frågan om anhöriginvandring är existentiell.

    För den falangen, den som förlorade striden om partiledarposten när Busch Thor tillträdde, handlar det här om partiets identitet. Kombinationen asylsökande, barn och familj är för dem en ideologiskt ”ren” fråga. En där alla målkonflikter, realiteter, konsekvensresonemang och komplexa omständigheter betraktas som moraliska fläckar.”

    Svara
    • Ivar L

       /  06/20/2019

      Rätt intressant att den existentiella frågan om anhöriinvandring hos några religiösa KD:are tillmäts mycket större vikt än den existentiella frågan hos en majoritet av folket att känna sig undanträngd av mena-immigranter med islam på menyn.

      Svara
      • Rikard

         /  06/20/2019

        Hej.

        Jo, visst är det intressant – det säger en hel del om KD:s inskränkta kärnväljare. Jag minns väl hur partiet, då under Alf Svensson, stred med alla medel och nästintill hotade spräcka regeringen Bildt för att få in en mening i Lpf/Lpo-94.

        Man krävde ovillkorligen en formulering om att skolan i Sverige vilar på kristen etisk grund – inget konkret, som morgonbön eller sådant, utan bara en allmän formulering som nämnde kristendomen. En mening, på en plats. På samma sida (i den version som delades ut som trycksak) fanns formulering om att skolans undervisning var konfessionsfri och att opartiskhet skulle råda.

        Partiet är rätt inkrökt: de har i alla år slagits för återinförd barnaga (tyst om det numera), avskaffad abort (inte begränsad som jag själv anser), försvårad skilsmässa (tyst om det också numera), återinförd kristendomskunskap som eget ämne (schhh, största möjliga tystnad), stopp för psykiatriskt stöd för transsexuella personer, och så vidare.

        KD har under den förre och den nuvarande partiledningen försökt göra samma cirkusnummer som Miljöpartiet, när de gick från haschosande Gröna Vågen- fantaster och maoister till (på ytan) livsstilsliberaler med grön kant.

        Personligen tror jag KD haft mer att hämta, inte minst bland kristna invandrare, om de kört på med den kristna socialt konservativa retoriken och varit sina egna värderingar konsekvent trogna – något just Alf Svensson var.

        Men att försöka samla frikyrkliga, det närmaste muslimers inskränkthet och dogmatiska fanatism vi har, till att rösta på ett parti som inte är renlärigt enligt sagda frikyrkliga – tja, se på bokstavsvänstern. De lärde sig i alla fall av trettio års misstag. Får se om KD kan göra sammalunda.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  15. :star:

     /  06/19/2019

    Test:
    ❗ ❓
    :!::?:

    :mrgreen:
    🐱

    Svara
  16. Porta

     /  06/19/2019

    Klart det handlar om hudfärg… det vet vi ju alla!!! Tänk dig att möta ett gäng blekfeta scandinaver med skägg i sina västar där det står 1% på bröstet, Hells Angels eller Bandidos på ryggen… klart småbarnsmamman som byter sida på gatan för att undvika möte är rasist!! Hon är ju rasist så det skriker om det och vi måste alla skämma ut henne för att hon inte följer värdegrunden…. PS! Kan vara ironi i detta inlägg… men vem vet?

    Svara
  17. G

     /  06/20/2019

    ”Facebook moderators break their NDAs to expose desperate working conditions

    The largest single group of messages I received came from current and former Facebook contractors in Tampa. Many of them have worked closely with employees at the Phoenix site, and believe working conditions in Florida are even more grim.
    In May, I traveled to Florida to meet with these Facebook contractors. This article is based on interviews with 12 current and former moderators and managers at the Tampa site.

    They described a filthy workplace in which they regularly find pubic hair and other bodily waste at their workstations. Employees said managers laugh off or ignore sexual harassment and threats of violence. Two discrimination cases have been filed with the Equal Employment Opportunity Commission since April.

    It is a place where even Keith Utley, who died working alongside them, would receive no workplace memorial — only a passing mention during team huddles in the days after he passed.
    “We were bodies in seats,” one former moderator told me. “We were nothing to them — at all.”
    https://www.theverge.com/2019/6/19/18681845/facebook-moderator-interviews-video-trauma-ptsd-cognizant-tampa

    Svara
    • Ivar L

       /  06/20/2019

      Det nya fina uber-ekonomin i praktiken.

      Svara
      • Vi får hoppas på en automatiserad framtid och kollaps, där Zuckerberg själv är den enda anställda i ett företag med hundra miljoner kunder.

        Svara
  18. G

     /  06/20/2019

    LoL. Man skulle även kunna posta en länk till NSFW-video på xHamster eller Pornhub där hijabtjej går från påklädd till naken och börjar onanera, eller nja, naken och naken, allt utom hijaben åker av 😛 Givetvis måste den stanna på! Det är såklart viktigt att håret inte syns. Håret på huvudet alltså, för våningen där nere var renrakad, så där behövdes ingen hijab som täckte könsbusken från manliga blickar lol. Men men, allt enligt koranens regler säkert. Kanske ”with Allah’s permission” eller nåt…

    Svara
    • Vill minnas att det är rakat som gäller i vissa tolkningar. Vuxna skall dölja allt mellan knäna och magen. Den vuxen som av ålders- eller skröplighetsskäl inte kan raka sig själv kan få hjälp av en yngre person av samma kön.

      Funderade på detta när det verkade som om Bin Laden skulle komma undan. Tänkte mig en åldrad Osama gömd i en grotta någonstans som blev rakad av en ung pojke. Ett visst mått av kulturkrock i den bilden.

      Svara
    • Det talas i tråden om ”toleranta” indonesien.

      Ni vet, de där som försökte utrota två miljoner kristna i Östtimor, och där en kristen guvernör i huvudstaden fick två års fängelse för att han förolämpat islam.

      Svara
  19. Porta

     /  06/20/2019

    Ähh, vem orkar bry sig längre! Den ”utbildade” från ”arbetarklassen” saknar numera bildning, humor och förståelse av konsekvens (medvetet mål av den av S införda DDR-skolan… Palme som ”skolminister”.) och konsekvensen blir… ? Bättre med tango =) Det var bättre förr… när (även) vänstern var intellektuell och ärlig… https://www.youtube.com/watch?v=A2gLGFtAzWw

    Svara
  20. MiT

     /  06/20/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  06/20/2019

      När sekulära muslimer som fattar vad det handlar om är de muslimer som staten lyssnar på. Istället för som i Sverige där man lyssnar på fundamentalister som lärt sig lite postkolonial lingo som fernissa.

      Svara
    • Förväntar mig ytterligare klaverdans av Trudeau om hur vackert det är med slöja.

      Svara
  21. Finnar gillar dessa åsikter?!?!

    http://newsvoice.se/2019/06/feta-politiker/

    Svara
  22. MiT

     /  06/20/2019

    Svara
  23. MiT

     /  06/20/2019

    Svara
  24. Ivar L

     /  06/20/2019

    Intressant artikel om djurrättsterrorism på SvD:s Ledarsida (ej betalvägg):
    https://www.svd.se/det-fina-valdet-i-djurens-namn

    ”När de militanta djurrättsaktivisterna kom var ingen hemma. 1 500 minkar slank ut. Många skulle senare svälta ihjäl. Men en granne såg inbrottet och ringde ägarens två söner Daniel och Fredrik. Grannen körde efter aktivisterna och bröderna anslöt till biljakten samtidigt som de kontaktade polisen. Tack vare ett vägbygge kom de ifatt. Bröderna gick ut ur bilen och tog tag i några vägkoner och drämde in dem i vindrutan på en av bilarna för att hålla dem tills polisen kom. Bilrutan sprack. —
    Det som hände sedan går emot det allmänna rättsmedvetandet. Rollerna blev omvända: Skaraborgs tingsrätt dömde bröderna för skadegörelse.”

    ”Men ingen av aktivisterna dömdes för utsläppet. De går fria med kopplingar till gruppen Animal rights militia, Djurrättsmilisen, en grupp som inte drar sig för attentat. Gruppens symbol är en grön stjärna med en k-pist. Metoden är att med hot och våld, ofta brandbomber, få lantbrukare att lyda dem.”

    ”På hemsidan Biteback skryter djurrättsterrorister från hela världen om vad de har gjort. Räknar man antalet incidenter som rapporterats under 2019 sticker Sverige ut. Med bara har en sjättedel så stor befolkning har Sverige 13 incidenter mot 16 stycken i Italien respektive Storbritannien. Här finns skadegörelse på restauranger, nedrivna jakttorn och vandalisering av kötthandlare. Den senaste posten är från den 16 juni. Några skryter om att ha eldat upp minkfarmaren Niclas Petterssons bil. ”Vi kommer fortsätta upptrappningen tills du slutar”. ”Expect us”.”

    I och för sig glädjande att hovrätten inte fastslog tingsrättens vidriga o civilkuragestridiga dom mot bröderna men hur kan de misslyckas med att fälla djurrättsterrorister som gripits på bar gärning med vittnen och allt?

    Svara
  25. Johan A

     /  06/20/2019

    Gatubilden ja… När jag för 16 år sen köpte min förra lägenhet visade det sig att det låg en grundskola bredvid med ett hus mellan. Skolans ingång låg mot det huset. för ca 5 år sen byggdes det huset om och blev ett hus för stadens ”integrationsprojekt”, dvs huset fylldes med folk med bakgrund från enkom MENA-länder. Det började strömma in rapporter och insändare till lokaltidningen med kritik gentemot detta då fler och fler unga tjejer blev trakasserade av män som bodde och hängde vid det huset. (Jag har själv bevittnat hur grupper av nyanlända män i 40-årsålder visslat efter flickor i så ung ålder som under 10!) De lokala politkernas respons på kritiken har hela tiden varit att folk har varit ”rasister” och intoleranta. Strax innan jag för 2 år sen valde att sälja lägenheten och flytta avslutades ett ombyggnadsprojekt på skolan. Entrén hade flyttats till andra sidan byggnaden, passerkortssystem hade installerats och ett 5 meter högt plank hade byggts upp mellan skolan och ”integrationshuset”, så ingen insyn på skolans område fanns. Enligt de lokala politikerna har detta inget samband med de rapporter om att småflickor har upplevt trakasserier. När jag gick i grundskolan på 80-talet var allting öppet och inga vuxna män visslade och skrek efter tjejerna utanför skolan. Jag vet inte hur pk-folket känner men för min del är detta en gatubild jag inte vill ha!

    Svara
  26. x

     /  06/20/2019

    Svara
  27. Jonas

     /  06/20/2019

    Apropå gatubilden och mitt #finaljimmiemoment

    För några år sen var vi på besök i en mindre stad och bestämde oss för att ta en fika vid torget. Vi drack vårat kaffe och barnen sprang iväg för att leka vid fontänen, solen sken, det var sommar och jag kände mig mer avslappnad än på länge.
    När jag avslutat mitt kaffe så gick jag in, tog en påtår och när jag kom ut så upptäckte jag till min fasa att jag lämnat min plånbok och mobil utan uppsikt på bordet. Paniken över mitt beteende kom rusande och jag insåg samtidigt att mina barn sprang och lekte utan övervakning 😮

    Det var då jag insåg det. Orsaken till att jag kände mig så avslappnad så jag lät plånboken ligga och min barn kunde springa och leka som de ville.
    I den här lilla stan var det något som saknades i stadsbilden. Jag insåg vad jag förlorat.

    Svara
    • En av de bästa illustrationer jag läst. 😦

      Svara
    • Rikard

       /  06/20/2019

      Hej.

      Härlig retorik, underbart bildspråk och en snyggt levererad sens moral – försök få den publicerad!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jonas

         /  06/20/2019

        Man tackar, högsta betyga av lärare, om än fd 🙂

        Svara
    • Motkraft

       /  06/21/2019

      Det är inte bara vi som minns förr som upplever detta. En skötsam Afghansk ung vän beklagade sig över att han får misstänksamma blickar från etniska svenskar. Något som är sorgligt att det ska vars så, bli misstänkliggjord bara på utseendet.

      Men han medgav att han reagerar likadant. Bekymrar sig inte om att mobilen ligger en bit ifrån om bara ”svenskar” runtom men blir försiktigare om någon okänd med utländskt påbrå sitter bredvid.

      Glöms ibland att de skötsamma som kommit hit får betala ett högt pris för en oansvarig migrationspolitik. Skötsamma hårt arbetande invandrare blir på utseendet ihopklumpade med de som beter sig som skit mot värdlandet.

      Svara
      • Guran

         /  06/23/2019

        Och vad jobbar din ”skotsamma hart arbetande afghan med da” om man far fraga?

        Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: