Det Nya Sverige del 5: Goda grannar i Grums

Läste en artikel i Hem och Hyra om grannsämjan i Grums, det är barngäng som misshandlar andra barn med påkar, hotar med våldtäkt osv. Och när jag säger barngäng så menar jag barngäng, de sägs vara ca 8-10 år gamla. Så det kan knappast vara barnmän det handlar om, de var ju alltid 16 år trots gråsprängt skägg och begynnande flint.

Det har lett till att man inte vågar släppa ut sina barn.

Problemen har funnits sedan slutet på förra sommaren, men har eskalerat under våren och försommaren. Det handlar främst om en grupp barn i åtta- till tioårsåldern som går samman och attackerar barn som går ensamma. Men de har även attackerat kvinnor verbalt.

Man har även attackerat kvinnor verbalt. Gissar att ungarna inte heter Örjan, Sven eller Pelle.

– De har kastat sten eller slagits med plåtrör och pinnar så barn börjat blöda. Värst var att ett barn fick strypgrepp som lämnade märken. Men det handlar också om sexuella hot: ”jag ska sexa dig” eller ”jag ska våldta dig” säger de, berättar Malin.

Hoppas du integrerar dig i det nya Sverige för det gamla kommer inte tillbaka. Det var så Mona Sahlin sa och det var det ovan hon menade. Men det skulle hon aldrig erkänna.

Men vad är det STORA PROBLEMET med detta då? Är det att småungar springer runt som kungar och herrefolk och beter sig illa mot värdfolket och andra?

Hyresgästföreningen är oroliga för att om inget görs kommer situationen bli ännu värre eftersom det kommer bli en djupare konflikt av ”vi mot dem-tänkande” och främlingsfientlighet.

Nepp. Det är att det kan bli en ”vi mot dem-tänkande” och ”främlingsfientlighet”. Herregud, klart det är det viktiga, vi är ju i Sverige. Att det springer runt massor av folk från skitkulturer och lever ut samma skitkulturer här är såklart inte problemet. Ser de inte att det är stenhårt ”vi mot dem” som det är? Från ”dem” alltså? Från deras sida är det enbart vi mot dem som gäller. Det finns inget annat där överhuvudtaget.

”De som ställer till med bråk, bus och våld i det här fallet är barn till nyanlända. Därför börjar grannar dra kopplingar mellan problemen och främlingsfientliga åsikter. I längden leder detta till ett väldigt segregerat bostadsområde där grannar i mångt och mycket talar om ”vi mot dem” vilket bara kommer eskalera om det inte bryts väldigt snart.” skriver föreningen i sitt brev.

Jaså, nyanlända och deras barn i folks närhet beter sig som skit och då börjar folk dra ”kopplingar” i stället för att omfamna den berikande mångkulturen. Så konstigt, vem vill inte ha kultur där t o m småbarn springer runt och misshandlar och hotar i gäng och leker moralpoliser? Trodde det var allmänt känt att det är detta som är mångkulturen vissa vill ha i Sverige? Mångkultur är inte mat, musik, dans och Zlatan utan det vi ser nu i Grums. Det är i alla fall det som politiker och journalister bestämt att vi ska ha. För övrigt tycker jag nog att det eskalerat tillräckligt för länge sedan.

– Vi vill kunna bo här tillsammans och då måste detta lösas. Man vill verkligen inte börja tänka i banor som ”vi och dem” men det är så det blivit nu och får vi inte hjälp kommer det här trappas upp. Det här är ett område där vi har trivts och haft en enorm grannsämja men nu vågar vi knappt gå ut, säger Kajsa och Malin fyller i:

– Min ena dotter gråter på kvällarna och vill att vi ska åka till husvagnen för att hon är så rädd. Och vi kan inte säga till heller för då kommer repressalier: de stoppar in sopor i brevinkastet eller går på mina barn ännu mer när jag inte är med. Eller så är de kaxiga direkt när man säger till. Att som vuxen bli spottad i ansiktet och få höra att ”jag lyssnar inte på dig för nu är kvinna” och bli kallad för ord som jag inte ens vill ta i min mun, är otroligt kränkande.

Men det är inte bara barnen som inte vågar gå ut längre utan även deras föräldrar. Hon tror att det kan lösas. De är så inne i sitt ”inte tänka som vi och dem” att de hellre offrar sina egna barn. Hon är rädd att det ”trappas upp”. Till vadå? Halshuggningar? Ffs, de spottar, misshandlar med tillhyggen, hotar osv, vad kan det trappas upp till? De vågar ju inte gå ut? Det är så här det funkar när skitkulturer ges tillträde, de vinner alltid pga av att de är skitkultur som inte har vanliga normala spärrar mot vad man gör, hur man beter sig osv. Den som är villig att ta till hot om våld och också verkställer hoten kommer att vinna mot dem som inte är beredda till det i samma utsträckning. Allt säger att de redan vunnit, de hotar, de spottar i ansiktet, de misshandlar, folk vågar inte gå ut, de stoppar in sopor i brevinkasten osv. Klart. DE BOKSTAVLIGEN SPOTTAR SVENSKAR I ANSIKTET! Kan man visa sin dominans på ett ännu tydligare sätt?

Trots att barngänget utsatt ensamma barn för så grova saker som att ta stryptag som lämnat blåmärken, har inga polisanmälningar gjorts. Vid ett möte som Hyresgästföreningen ordnade med hyresgästerna på området visade det sig att flera trodde att man inte kunde polisanmäla barn alls – eller att det polisen bara skulle skratta.

Man anmäler inte. Och på ett sätt förstår jag dem.

Kan man polisanmäla barn?
– Ja. Och det lyfte jag fram vid mötet med Hyresgästföreningen. En polisanmälan mot så här unga barn blir så klart aldrig något polisiärt eller får någon påföljd, men det lämnas vidare till socialförvaltningen. Ur min synvinkel kommer sådana här problem oftast från föräldrarna och i det här fallet vet jag att barnens föräldrar inte kan någon svenska alls. Därför vet vi inte om alla dessa föräldrar överhuvudtaget känner till vad deras barn gör. Till hösten ska vi därför ha ett informationsmöte med tolkar för de här barnen behöver hjälp och det kan inte vänta. Om de beter sig så här nu så undrar man var det ska ta vägen sedan om inget görs, säger Lennart Hynynen.

För vad hjälper det att anmäla? Det är ju socialtjänsten som får ärendet. Och de vill ju inte heller tänka i termer av ”vi och dem” osv. Och de vill inte bli kallade rasister (minns Karlskrona). Och socionomerna lär sig att alla kulturer är lika bra, att mångkultur är det bästa som finns because Zlatan, pizza, dans osv på sin utbildning. Och jag sätter 100 spänn på att det var socialtjänsten (inte i Grums men…) som betalade jihadkärringens resa ner till Irak så hon kunde spela jihadistsånger för sina barnbarn på hotellet. Btw, vad händer i Skråmo-fallet? Har varit väldigt tyst om det ett tag nu? Min gissning: Jihadkärringen har fullständig tillgång till sina barnbarn, är därför det är så tyst…

Men tillbaka till Grums, polisen undrar vad det ska bli av dessa barn i framtiden om inget görs. Vad kan göras? Man undrar om föräldrarna vet om vad deras barn håller på med. Klart de vet! De beter sig ju bara som föräldrarna förväntar sig att de ska bete sig. Tror någon verkligen att ett möte kommer att ändra någonting? Hur många av de berörda kommer att dyka upp? Hur många av dem kan man få att förstå att deras kultur är skit som inte hör hemma här? För det är vad vi ser, kultur. Om de inte NU, efter flera år i Sverige, börjat släppa på sin gamla skit kommer de givetvis aldrig att göra det.

– Jag hoppas att vi kan komma till ett läge där man kan börja umgås tillsammans och hjälpa varandra med barnen, men nu är det så mycket kulturella och språkliga hinder som står i vägen. Men jag tror verkligen att det går att lösa, säger Kajsa.

Lycka till Kajsa. På riktigt alltså, lycka till. Du behöver det.

Det här är fullkomligt väntade problem i spåren efter 20-25 års massiv invandring från just såna områden där man beter sig sådär. Till slut blir bägaren full. Dessutom helt kravlöst. Ja man har t o m uppmuntrat dem att behålla sin gamla skitkultur. Because Zlatan, pizza, dans osv. Det är inte raketforskning. Flytta hit Mellanöstern och du får Mellanöstern. Man har vetat om detta hela tiden.

Men man förstår vidden av problemet som våra politiker medvetet skapat, med hjälp av media, när folk som bokstavligen blivit spottade rakt i ansiktet fortfarande rabblar ”inte vi mot dem” trots att ”dem” hotar och misshandlar ens egna barn så till den grad att de är livrädda att ens gå ut. Att man fortfarande, trots detta, tror att man kan ”rätta till” problemet med ett möte. Ett möte med folk som spottar en i ansiktet, trycker ner sopor i brevinkastet, hotar, kallar en massa fula saker osv.

Herregud så naivt!

Hoppas verkligen att mötet blir framgångsrikt men jag gissar att jag om ett år eller nåt kommer att kunna säga ”Vad var det jag sa”.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

103 kommentarer

  1. Ockupantbeteende.

    Svara
  2. MiT

     /  07/06/2019

    *https://www.facebook.com/nyheteridag/videos/711555179296669/?__xts__%5B0%5D=68.ARDs9dzZdC11BWAjJEu8Wt3DpooejnjIwzXX1i1mQHZ4CO958mxls97iyYyBsm8XtWpcu_BqwOO0zTEzVrP1uYmVMsmmbW_brR405HZdT9vBDnQ_t6ulg01-6YcGQlfv2_OC3xeXKpxKZPjEJH9epTIlLJkub8m-rYurbmCuORGX8Jyae1NBRiVC8okLlmTTyEgFnDBXs-J3N9lzW50inFtSMMH2gKiCyhu_vSygHOjvvdW45e6hNolrXODFsdyfLgRr1TLc5EYH2xrzIE7A9xQhwnn6kkQrc1WpHDTfiG1urjIYvVscy-UQDz_PC_qw2Rbu7hpErDcWJL4INDpMyE0XuRR2OFo5mlIrBfLZrV8_D_-WRP-uwhBlzZI&__tn__=-y.g*

    Svara
    • Svårt att vara satiriker idag, när man lika gärna bara kan spela upp uttalanden av samma person före och efter den mentala härdsmältan.

      Svara
  3. Leisha Camden

     /  07/06/2019

    Inte säkert att det ens går ett år …

    Svara
    • Håller med. Om det blir något möte blir det naturligtvis efter industrisemestern, kanske omkring skolstarten? Sedan kan de blir ”vissa ville inte komma”, ”upplopp” eller ”okvädingsord”.

      Ju förr folk blir av med sina illusioner dess bättre.

      Svara
  4. MiT

     /  07/06/2019

    Svara
  5. MiT

     /  07/06/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/07/2019

      Gissar på en rik uppsättning trollkonton. Fnissade gott åt denna dock:

      Jag hade så gärna sett angiven tid och plats 🙂

      Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
  6. Ögnade igenom den här igen.

    Frost, P: ”Western Europe, State Formation, and Genetic Pacification”
    https://www.researchgate.net/publication/273324891_Western_Europe_State_Formation_and_Genetic_Pacification
    ”Through its monopoly on violence, the State tends to pacify social relations. […] Courts imposed the death penalty more and more often and, by the late Middle Ages, were condemning to death between 0.5 and 1.0% of all men of each generation, with perhaps just as many offenders dying at the scene of the crime or in prison while awaiting trial. Meanwhile, the homicide rate plummeted from the 14th century to the 20th. The pool of violent men dried up until most murders occurred under conditions of jealousy, intoxication, or extreme stress.
    […]
    What distinguishes the State from earlier forms of social organization? The answer, according to sociologist Max Weber, is its monopoly on violence.
    […]
    Wherever this monopoly is absent, each adult male has the right to defend himself and his kin with whatever violence he deems necessary. […] Use of violence is also a source of prestige; it is the means by which men prove their manhood, attract potential mates, and gain respect from other men.
    […]
    Violence ceased to be an accepted way for individuals to resolve their disputes or advance their interests [] Success now went to the law-abiding man who bettered himself by peaceful means.
    […]
    Clearly, medieval men were not children. But their notion of manhood differed from ours, a man being one who readily used violence to defend himself and his kin not only from immediate danger but also from threats and insults. Today, such behavior might seem child-like. Back then, it seemed very adult.”

    (Har förkortat och förenklat en hel del. Läs hela, den tar upp ett par möjliga invändningar och svar på dem.)

    Om man tar 25 år per generation och räknar över fyra hundra år så får man 16 generation. ”Plocka bort” en halv till en procent av männen – huvudsakligen de mest våldsamma – varje generation. Då är vi nede i 85-92% av det ursprungliga urvalet. Antag att pareto-regeln gäller, dvs 20% står för 80% av all brottslighet. Då har anlag för brottslighet minskats (bland de brott vi avrättar folk för) med ungefär 30-60%. Ungefär hälften, med andra ord.

    Fundera sedan på om vad som händer om man plockar in några slumpmässigt utvalt personer från ursprungsgruppen. De kommer att ha närmare till våld och vara bättre på det än den moderna, pacifierade gruppen. Tänk dig sedan att man kan resa ett par hundra år i tiden genom att åka till ett annat land.

    Svara
  7. ”Mångkultur är inte mat, musik, dans och Zlatan utan det vi ser nu i Grums.”

    Kan vi få det inristad på riksdagshuset, eller ännu hellre i plenisalen, på snedden över den där väven eller vad det är. (”Minne av ett landskap”, Hasselberg-Olsson)

    Svara
  8. Nils Hult

     /  07/06/2019

    Grund för utvisning av föräldrarna kanske?
    Sen måste ju svenska politiker lägga ner det här med mångkultur. Detta blir ju utfallet när invandrarna påtvingar svenskarna sin kultur.
    Man kan också tänka sig att det är socialdemokraterna som parti som drabbas av detta för det är ofta deras gamla väljare som bor i mångkulturalismen och eftersom S tidigare varit så positiva till invandring får partiet ett gäng missnöjda väljare som byter parti.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/06/2019

      ”Jag hoppas att vi kan komma till ett läge där man kan börja umgås tillsammans och hjälpa varandra med barnen”

      De som säger såhär kan gärna ha det som de har det. Jag har ingen som helst lust att umgås med familjer som måste skickas på något slags träningsläger för att deras snorungar skall kunna fungera i samhället. Varför skall vi ens tycka det är rimligt att det placeras ut antisociala element i fungerande svenska samhällen och att vi på något sätt skall bli mentorer till dessa istället för att få leva våra egna liv i fred och frihet?

      Det är en sak att hjälpa fattiga och sjuka runtom i världen på olika sätt men en helt annan att skeppa hit och placera ut mängder med folk utan någon som helst plan, kontroll eller urskiljning.

      Svara
  9. weasel

     /  07/06/2019

    Mycket märkligt och närmast chockerande att den vidriga PK- tidningen Hem & Hyra skriver att det är invandrare som ställer till med bråken. 😮
    För det gör dom ju i och med att dom skriver att det kan leda till ”främlingsfientlighet” .

    Sedan är det väl kanske inte direkt upprörande eller så särskilt konstigt om nu folk skulle bli fientliga mot främlingarna när främlingarna ägnar sig åt att spotta på folk.

    Här kommer nu mitt journalistiska arbetsprov inför min ansökan som skribent på Hem & Hyra ;
    ”Det var ju inte bra att Peter Mangs sköt invandrare eftersom det kan leda till ett vi och dom-tänkande och riskerar att öka svenskfientligheten. ”

    Svara
  10. weasel

     /  07/06/2019

    Jag skulle vilja passa på att gå halvvägs off topic och framföra mina åsikter och synpunkter när det gäller organisationen ( Hyresgästföreningen ) som ger ut Hem & Hyra ;
    Det är , enkelt uttryckt , så att jag hatar och föraktar hela lednigen i Hyresgästföreningen.
    Aningen djupare och mer ingående uttryckt är det så att jag önskar ledningen i HGF precis allt ont som kan drabba en människa.

    Så här ;
    För ett antal år sedan beslöt HGF att SD inte skulle få annonsera i deras vidriga skittidning Hem & Hyra.
    Detta då eftersom ”SDs ideologi inte överensstämde med Hyresgästföreningen värdegrund” .
    Nåväl, det är ju både fint och ädelt att HGF endast tillåter partier som delar deras värdegrund att annonsera i deras tidning.
    Centerpartiet vill införa marknadshyror. Centerpartiet får annonsera i HGF´s tidning. Centerpartiet delar således HGF´s värdegrund.
    Den frågan som nu infinner sig är ;
    Varför i helvete skriver då HGF i så gott som varje nummer av hem & hyra om hur hemskt det är med marknadshyror ?

    Jag hade en lång mejlkonversation med HGF där jag ville ha svar på den frågan.
    Svaret jag fick var att jag var främlingsfientlig och därför inte delade HGF´s värdegrund och således hotades med uteslutning.
    Nu behövde dom inte göra sig besvär med att utesluta mig eftersom jag uteslöt mig själv.

    Extra underhållande var det att läsa deras tidning där ca 25 % av reportagen handlade om hur fantastiskt det är med massinvandring, medan ca 25 % av reportagen handlade om hur fruktansvärd bostadsbristen är i Sverige.
    Jag har mött många sköldpaddor som är jävligt mycket bättre på konsekvensanalyser än HGF…. : /

    Svara
    • Senior

       /  07/06/2019

      Tro jag det.

      HGF förhåller sig till S på precis samma sätt som facken.

      Svara
  11. Mina dåliga historiekunskaper hjälps lite grann av imgops/yandex.
    Arafat känner jag igen. Är det Honneker uppe till höger?
    Mugabe?
    Castro.
    Och så den ondaste av dem alla nere till höger!

    Svara
    • Ivar L

       /  07/06/2019

      Ja för sjutton. Den nere till höger är ju demokrat!
      Vidrigt.

      Svara
    • Kronblom

       /  07/06/2019

      Bad Company, til the day i die.
      It’s Bad Company. Oh yeah yeah.
      Bad Company, til the day i die.
      Tell me you’re not a thief, oh but im bad company.
      It’s the way I play. Dirty for dirty.

      Svara
  12. Kom just på vem Morgan Johansson liknar: Georges chef i Seinfeld, Mr Kruger. Han som i stort sett struntar i vad kunder tycker och hur företaget går.

    Företaget ”Kruger Industrial Smoothing” har enligt George valspråket: ”We don’t care, and it shows.”

    Svara
    • Kronblom

       /  07/07/2019

      Herr Engelbert von Smallhausen i ‘Allo ‘allo hemliga armén.

      Svara
  13. Ivar L

     /  07/06/2019

    Vad gäller Skråmos barn så lästa jag någonstans att de splittrades upp (utom två) och omhändertagits på olika håll. Hittar tyvärr inte artikeln nu. Ledarsidorna har nämnt det (betalvägg):
    https://ledarsidorna.se/2019/05/ledarsidorna-avslojar-skramos-barn-redan-omhandertagna-av-socialtjansten/

    Såsom jag förstod det så fick vare sig IS-tanetn eller chilenaren vårdnaden. Men det är ju Sverige så vem vet hur det blir på sikt.

    Svara
    • kalle

       /  07/07/2019

      Enligt rykten placerades några av barnen i Grums.

      Svara
  14. MiT

     /  07/06/2019

    Svara
    • Svara
    • G

       /  07/07/2019

      FYI, Magnus är en av twitters alla barnmänsaktivister

      Svara
  15. Gorby

     /  07/06/2019

    Svara
  16. Angående Grums (och Karlskoga):
    Kan inte någon journalist söka upp Betnér och Schyffert?

    Det skulle vara trevligt att få höra hur lite vi faktiskt betalar för att ha det så här bra.

    Svara
    • weasel

       /  07/06/2019

      Grums har aldrig varit tryggare och barnen som hotar 8 åringar med våldtäkt kostar bara 400 liter Fanta i timmen.

      Svara
    • Rikard

       /  07/07/2019

      Hej.

      Valresultat för Grums över tid kan ses hos SCB:

      [http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104A/Kfmandat/table/tableViewLayout1/]

      Försökte kopiera tabellen men det så ut som något en riksdagsledamot producerat.

      För den som inte orkar kopiatorpasta (alltså copy-paste) det inom hakparenteserna kan jag säga att man fått den politik man röstat på. Dryga 41% av rösterna till (S) senaste valet (2422 personer). Tillsammans med m, L, V och C i olika bokstavskombinationer räcker det för att styra som man alltid gjort.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  17. Kronblom

     /  07/06/2019

    Grums är sen tidigare känd som en stökig håla i Värmland men det kommer inte att vända. Tvärtom, det kommer att bli värre, mycket värre. Kronoparken i Karlstad kommer att vara trevligt i jämförelse.

    Svara
  18. weasel

     /  07/06/2019

    Aftonbladet och expressen gillar ju att ta upp rasistattacker ( om jag har räknat rätt är det 38 artiklar om ”kvinna i slöja blir bespottad” som dom har publicerat den senaste månaden… ) så frågan är varför dom inte skriver om de här rasistiska barnen i Grums som spottar på svenskar ?

    Jag har mejlat båda tidningarna och tipsat om de här rasistattackerna i Grums, men tyvärr har jag inte fått något svar.
    Något säger mig att dom skulle ha varit aningen mer intresserade om det vore svenska barn som ägnade sig åt att hota och spotta på nyanlända….

    Svara
    • ”People like to be told what they already know. Remember that. They get uncomfortable when you tell them new things. New things…well, new things aren’t what they expect. They like to know that, say, a dog will bite a man. That is what dogs do. They don’t want to know that a man bites a dog, because the world is not supposed to happen like that. In short, what people think they want is news, but what they really crave is olds.”
      – Havelock Vetinari, ”The Truth,” Terry Pratchett

      ”Rasistiska svenskar attackerar invandrare” är migrationens ”Hund biter man.”
      Fast i det här fallet är det inte allmänheten som anser, nej, ”har bestämt” att det är så, utan media – en del av den folkfientliga eliten.

      Svara
  19. MiT

     /  07/06/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/07/2019

      aahh… Skammen av nya arbetskläder och kommentarena från den toxiska maskuliniteten runt om innan de blivit propert besmutsade 🙂

      Svara
  20. MiT

     /  07/06/2019

    Svara
  21. 👍 👍 👍 👍 👍 🇸🇪 ‼️

    http://petterssonsblogg.se/2019/07/06/stenvandning/

    Svara
  22. Kretin

     /  07/07/2019

    Egentligen är de vuxnas attityd i Grums typiskt svensk:

    Ned med byxorna, ett stadigt grepp om anklarna samt ett förtjust grin på läpparna ….

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/07/2019

      Förr eller senare kommer de här glinen råka på en pensionerad jugge som de misstagit för en svensk. Lite som tjejen som kidnappades i Malmö och drogs ner för att gängvåldtas i källaren på ett café.

      Visst, hon såg vit ut, men sedan var det det där med kultur…

      Svara
  23. MiT

     /  07/07/2019

    Läs tråden

    Svara
    • Det finns en falang i Timbro som är, vad heter det nu, bindgalen.
      Som att diskuterar kultur med en libertarian.

      Svara
      • Rikard

         /  07/07/2019

        Hej.

        På amerikanska känt som ”F*ck you – I’ve got mine!”-attityden. Ett lika grundläggande personlighetsdrag för libertarianer som solidaritet via tvång är för marxister.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • ”Fredrick Federley och Sagan om det rationella egenintresset” läste jag någonstans för längesedan.

          Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
  24. MiT

     /  07/07/2019

    ”Rea på ’asylpaket’ till Sverige – 80.000 kronor ’all inclusive’”
    https://nyhetsbyran.org/2019/07/07/rea-pa-asylpaket-till-sverige-80-000-kronor-all-inclusive/

    Svara
  25. Kyeyune: Underskatta inte hur rosenrasande folk kan bli av ett litet rökförbud
    https://www.gp.se/ledare/underskatta-inte-hur-rosenrasande-folk-kan-bli-av-ett-litet-r%C3%B6kf%C3%B6rbud-1.15999573
    ”Svensk lagstiftning har över tid visat sig otroligt svag i mötet med folk som helt enkelt väljer att inte respektera lagen, och som sätter det i system att kringgå lagen.”

    Svara
  26. Arbetet levererar!

    Svara
  27. Christer är alldeles för artig.

    (PS. Aron Flam diskuterade med Henrik Jönsson och nämnde Jan-Emanuel och hans miljoner. ”Han är inte ens särskilt smart, tänk dig då vad de smarta sossarna har kunnat komma över”. Tänkte omedelbart på Wallström.)

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/07/2019

      Det går jäääävligt bra för Margot AB.

      Hon tillhör gräddan både i EU och FN och gullar för oljestaterna. Den damen är ren ondska. Om jag fortfarande lever efter att hon dött, ska det bli intressant att läsa det grävande reportaget om vem hon egentligen var.

      Svara
  28. info

     /  07/07/2019

    Svara
    • Ost om något är ju (som påpekas i tråden) närmast en biprodukt av köttproduktion. Kon ger mjölk när den kalvat.
      Det finns några möjligheter att avskaffa köttdelen, förstås:
      * Kor får föröka sig när och om de vill, och vi tar bara lite av mjölken.
      * Kor får gå i pension på ett trevligt lantställe någonstans när de slutat ge mjölk.
      * Även tjurkalvar får leva alla sina dagar i frid och fröjd, trots att de inte ger bonden någon inkomst.

      Blev mjölk dyrare eller billigare nu, Mållgan?

      (Är det förresten bara jag som minns den omedvetet komiska reklamkampanjen från 90-talet: ”Kött från Sveriges bönder”?)

      Svara
    • Rikard

       /  07/07/2019

      Hej.

      För att inte tala om allehanda frukter och bär, och andra livsmedel som transporterats ibland tvärs över hela planeten.

      Dadlar och fikon? Glöm det om vi skall rädda klimatet. Granatäpplen, ananas, bananer, apelsiner, persika med flera? Icke. (Och nej, de få exemplar som kan drivas upp i växthus i Sverige är liksom inte riktigt i paritet rent mängdmässigt med vad som importeras…)

      Pistagenötter, Jack Daniels, bilar från Kina, telefoner från Kina, kläder från Bangladesh, ‘halal’kött på tub, ‘kyckling’korv, kaffe, tobak, med mycket mera.

      Jag hade gärna administrerat en enklav i mitten av Sverige, vilken tvångsbefolkades som ett slags klimat-Gulag, så länge internerna är valda just ur den klimattroende välmående innerstadsmänniskan. Inte en planta som inte kan odlas i Sverige, inget kött och inga mejeriprodukter, ingen fisk, ingen fågel eller vilt – endast växter, svampar, bär och nötter. Vatten får hämtas med spann från närmsta vattendrag, eller så får man gräva brunn. Endast verktyg av material som finns i landet får brukas, och då endast sådana utan motor.

      Preventivmedel? Glöm det – fatta hur mycket p-piller förstör miljön när enorma mängder könshormon hamnar i dricksvattnet. Ipren? Icke – pilbarkste och avkok på rölleka.

      Trakten söder om Avesta vore bäst.

      Jag skojar inte – den här sortens idioter det rör sig om fattar inte att de är idioter förrän de tvingas leva enligt sina åsikter.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  29. info

     /  07/07/2019

    Svara
  30. info

     /  07/07/2019

    Svara
    • ”- Nå, gör konkurs! Det kallas så! Och vad gör det om bolaget gör konkurs? Det är inte du, inte jag, inte han som gör det! Men eljest brukar man göra ny aktieteckning, eller också kan man utfärda obligationer, som sedan under svåra tider kunna inlösas av staten för gott pris.
      – Det är således ingen risk?
      – Inte! För övrigt! Vad har du att riskera? Har du ett öre? Nej! Nå! Vad har jag att riskera? Fem hundra riksdaler! Jag tar inte mer än fem aktier ser du! Och fem hundra är för mig så här mycket!
      Han tog sig en pris snus, och så var saken klar.”
      – August Strindberg, ”Röda Rummet”, ”Tolfte Kapitlet: Sjöförsäkringsaktiebolaget Triton”

      Det finns vissa nackdelar med att driva något halvt-kanske-delvis som ett företag. Särskilt när man inte förstår hur värde skapas, utan tror att det bara kan ”omfördelas.”

      Svara
    • Jonas

       /  07/07/2019

      Jo, det fanns en anledning till att man kallade det socialförsäkring. 😦

      Svara
  31. G

     /  07/07/2019

    ”Att barn blir så här våldsamma är ovanligt”

    Det är mycket ovanligt att barn utvecklar så här pass våldsamma beteenden, berättar barnpsykologen Åsa Landberg. Ofta beror våldet på att barnen själva farit illa. Samtidigt varnar Rädda barnen för att händelserna kan spä på rasismen.

    Monica Ekström, distriktsordförande för Rädda barnen i Värmland känner till situationen i Grums och vet om att även andra kommuner har liknande erfarenheter av våldsamma barngäng. Ur ett barnrättsperspektiv är både brottsoffer och förövare utsatta, påpekar hon.

    – Jag vet att en del bagatelliserar sånt här och säger ”barn gör så”. Men barn är inte onda i grunden. Om något händer dem och något går fel i livet så kan barn göra sådana här saker, men då måste man snabbt sätta in hjälp för att komma till rätta med problemen.

    När föräldrar ser sina barn fara illa av andra barn är det lätt att ilska och fördomar tar över. Dessa kan i sin tur smitta av sig på de egna barnen och bli till en ond cirkel, varnar Monica Ekström.

    – Föräldrar implementerar sin syn och sin kultur på barnen. Och på samma sätt som vi behöver bryta rasismen behöver vi sätta ner foten rejält mot värderingar som vissa föräldrar från andra kulturer försöker föra över till sina barn. Som till exempel kan handla om att flickor och kvinnor inte har samma rättigheter eller status som pojkar och män. Där har vi i Sverige gjort alldeles för lite.

    Åsa Landberg, psykolog och psykoterapeut, har arbetat länge med våldsutsatta barn. Enligt henne finns det nästan alltid bakomliggande orsaker till att barn blir så här våldsamma.

    – I regel har vuxna ett mer våldsamt beteende än barn. Att barn gör så här är ovanligt. Då är det något allvarligt som ligger bakom.

    Det första man måste göra är att utreda om de själva har varit utsatta för våld, säger hon.

    – Det behöver inte vara så att alla barnen är utsatta, utan det kan vara en eller ett par av dem som är pådrivande och får med de andra.”
    https://www.hemhyra.se/nyheter/att-barn-blir-sa-har-valdsamma-ar-ovanligt/
    https://web.archive.org/web20190707143157/http://www.hemhyra.se/nyheter/att-barn-blir-sa-har-valdsamma-ar-ovanligt/

    Svara
    • ”Det första man måste göra är att utreda”

      Gå hem, Sverige, du är full!

      Det första man måste göra är att stoppa dem. Med så mycket våld som krävs. Inte mer, men så mycket som krävs för att hindra dem från att skada andra.

      På samma ämne: den där utredningen om Bin Ladens dåliga barndom, borde inte den vara klar snart?

      Svara
  32. MiT

     /  07/07/2019

    De kan inte sin Moberg verkar det som…

    Svara
    • Jag höll på att svimma av förvåning när svenskhaterskan ((H. du Rées)) citerade ur Blueshift!

      Svara
    • Hon är väl för gammal för att vara den generation som främst minns Moberg som ”denne gigant bland giganter”?

      Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Ja. Det här verkar vara en riktigt ”hjälte”. Han har en bild/header med budskapet ”no one is illegal” och följande i twitterprofilen:

      ”Pengar är som kunskap, inget värt om man inte delar med sig. eftersträvar att vara en feministisk antirasist och antirasistisk feminist. he/him, han/honom”

      Svara
  33. G

     /  07/07/2019

    Svara
  34. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
  35. MiT

     /  07/07/2019

    Arthur, sportchef på Skånska Dagbladet

    Krainer, nyhetschef på Västerbottens Kuriren

    Nej ”vi” klagar inte alls, extremister klagar…

    Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Ja vissa tycker verkligen att man öppet ska ”ta ställning” överallt när tillfälle ges och stå för det man tycker, räcker alltså inte att typ skriva arga tweets osv osv, utan det ska ska även ske i situationer som många helst vill se som ”neutrala” händelser och alla uppträder enhetligt, men nej…

      Visst, galna Demokraterna vinner nästa val och vips så är rollerna ombytta och alla tycker fortfarande att ”ta ställning” är det bästa som hänt idrottsvärlden, skulle inte tro det…

      Endast ännu ett typexempel på vänsteridrottare som ser sig som goda och utnyttjar *it’s ok when we do it*. Jag är så förbenat trött på politiseringen av allt som kan politiseras, och att det tillåts.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/08/2019

      En lesbisk fotbollsspelerska? Mina stackars fördomar…

      Svara
  36. G

     /  07/07/2019

    ”don’t mention the war”…

    Svara
    • Alla kinesiska företag är del av Kina. Där finns inga vattentäta skott mellan person-företag-nation. Att alla måste göra sin plikt för fosterlandet är något man tar på allvar.

      Svara
  37. G

     /  07/07/2019

    Arba: ”Nyvald Europaparlamentariker (M). Member of the @Europarl_en from Sweden and @moderaterna.”

    Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Svara
      • Normalt funtade fattar såklart varför kvinnor inom damfotbollen tjänar mindre – det drar helt enkelt in mindre pengar och därmed så finns det inget direkt förhandlingsutrymme att höja lönerna. Hade Sveriges feministmaffia faktiskt gått och köpt årskort så kanske detta hade kunna förändras.

        Det fascinerande är hur jag har märkt att media lägger ned väldigt mycket intresse i damfotbollen – det får väl de göra, men jag undrar genuint om intresset egentligen finns där eller om detta är politiskt motiverat.

        Svara
        • Kronblom

           /  07/07/2019

          Vem tittar? Annonseringen i TV4 är säkert billig i samband med matcherna.

          Svara
    • G

       /  07/07/2019

      Slänger skit?

      Svara
  38. G

     /  07/07/2019

    Svara
  39. G

     /  07/07/2019

    Svara
  40. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
  41. G

     /  07/07/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/08/2019

      Ulf Bjereld, en del av problemet. En stor och inflytelserik del.

      Svara
  42. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
  43. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
    • Vill förövrigt gärna se statistik från ”orten” på hur många som inte anser sig vara svenskar, inte vill bli det, och inte tycker de bor i Sverige.
      Hundra tusen?
      En halv miljon?

      Svara
  44. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
  45. MiT

     /  07/07/2019

    Svara
  46. Gorby

     /  07/07/2019

    Demokratur Vilhelm Moberg

    Svara
  47. Ni liksom mig själv som har Twitter, har säkert konfronterats med vad som händer när man kommenterat vad som händer i Grums. Det är riktigt, riktigt beklämmande att det finns dom som mot bättre vetande så sturkskt uttalar sig på det sätt dom gör.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: