Har inte ni också varit nyfikna på varför svensk media varit så överdrivet ointresserade av de båda afghanerna som var i bråk med ASAP Rocky?

I alla fall jag har hela tiden undrat varför det varit sånt massivt ointresse från svenska medier att berätta lite mer om de båda som bråkade med rapparen. Svensk media har varit som ett litet barn man försöker mata med nåt hon inte gillar, vänder bort huvudet och kniper ihop munnen. Man har alltså varit ytterst ovillig att ens nämna någonting. Helst hade media önskat att de inte ens fanns. Ointresset har varit så massivt och överdrivet att man blir ordentligt nyfiken.

Det beror ju såklart inte på att man inte vetat någonting för det har man garanterat. De flesta har ju anat att det handlat om kriminella afghaner. Men ändå?

Man behöver inte undra längre

Där är svaret. Eller delar av svaret. Han skulle åka på semester till tjocka släkten i Iran. Iran alltså, landet han ”flydde” från pga av hotbild.

Där är varför svensk media varit så extremt ointresserade av att överhuvudtaget nämna dem. För man VET hur jävla illa det ser ut. Man vet hur mycket svenskar ogillar att folk ljuger för att få asyl. Det är bedrägeri det handlar om! Han har medvetet ljugit för att tillskansa sig fördelar på andras bekostnad. Det är bedrägeri!

Är det något jag verkligen AVSKYR så är det när folk som sökt asyl och fått det pga att de sagt att de är hotade i hemlandet åker på semester till landet de flydde från och påstods vara hotade i! Finns nog inget som skriker bedrägeri och lögnare lika mycket som det! Och ännu värre är det när folk som inte ens jobbat en enda minut här glider iväg med hela familjen på långresa till det gamla hemlandet för då reser man på skattebetalarnas bekostnad dessutom!

Jag är ingen förbudsmänniska, tror inte det hjälper särskilt ofta men just när det gäller sånt här så ska det vara ett stenhårt förbud att resa till det gamla hemlandet under mycket lång tid, 30 år kanske. Eller 40 år. Eller varför inte 50 år? Och detta oavsett situationen i landet. Som en signal att det inte accepteras. Vill man åka dit så ska det vara enkelbiljett som gäller och bye bye svenskt pass. Undantag kan finnas, t ex om man åker dit i nåt jobb osv men då ska det vara välkända och pålitliga företag, alltså inte Achmeds Kebab, Bildäck och Halal AB och liknande.

Förbudet ska gälla resten av familjen också, dvs om man fått barn här så gäller föräldrarnas tid. Det finns INGEN anledning för en som flytt från ett land att åka tillbaka dit på semester. Man ska inte ens kunna åka dit! För om man kan det så har man ljugit om sin situation från början för att få fördelar här! Då kanske någon säger att de ska ha samma rättigheter som alla andra att resa vart de vill osv. Men varför ska de ha det direkt? Något pris kan man väl få betala för att man fått skydd osv i landet? Är inte det ett mycket lågt pris dessutom?

Plan går ju för fan i skytteltrafik från Sverige med passagerare som ska på semester till länder som folk samtidigt säger man flyr ifrån!

Det är fan helt otroligt, här sägs det öppet och ogenerat att han ska åka på semester till landet han sa att han flydde från pga av hotbild! Och inte en jävel som ska reagera gör det! Är ju uppenbart bedrägeri det handlar om!

Men resan till tjocka släkten i Iran är nog inte enda anledningen till att svensk media inte velat nämna det utan det finns ju en liten brottsling bakom semesterfiraren också.

Heroin alltså. Misshandel. Knivmisshandel.

Helt otroligt ändå, han har varit här i 4-5 år och finns redan under MINST 4 avsnitt i registret med saker som heroininnehav och knivmisshandel. Om man tar hela min släkt sen farsan kom till Sverige 1943 så finns denna 19-20-åring ensam efter 4-5 år här under fler avsnitt i registret än hela våran släkt tillsammans sen 1943. För så vitt jag vet så är det nämligen 0.

Om man vill kan man läsa allt via länkar här. Då kan man plöja igenom typ 550 sidor förundersökning osv. Jag skummade igenom och det var flera vittnen som sa att han verkade drogad men man begärde såklart ingen drogtest på honom av någon anledning. Trots att det av polisen är känt att han tar heroin.

På Nyheter Idag kan man även läsa om hans kompis, han som också syns i klippen. Det sägs att han är en som lever på kriminalitet i Sverige och finns under minst 7 avsnitt i registren och samma typer av brott, stöld, heroin, misshandel osv.

Knarkare och kriminella alltså, exakt den typen av människor som är kända för att vara genomärliga, aldrig ljuga och aldrig bete sig opålitligt…

Det sägs i FUP:en att rapparen och hans vänner skulle slagits med ölflaskor och slagit så hårt att de krossades mot honom. Det låter helt osannolikt för en ölflaska är så vansinnigt stark att man nog spräcker skallen före flaskan går sönder.

Varför har vi dem i Sverige överhuvudtaget? Andra länders kriminella och knarkare? De ska uppenbart inte vara här!

Kriminella knarkare och en åkt hem på semester till landet han påstods ha flytt från pga hotad, där har man nog orsaken till att svensk media varit så enormt ointresserade av de båda. Det är samma överdrivna ointresse som det alltid har varit när det gäller den här gruppen.

Men vem är vinnaren i allt det här då? Det borde ju finnas en vinnare i allt det här också? Det är enkelt att svara på

Donald Trump såklart! Han använder detta stenhårt för att göra sig populär bland de svarta i USA. Och han lyckas…

Tänk om det blir så ironiskt att svenska politikers och svensk medias största hatobjekt, Donald Trump, vinner valet nästa år tack vare två av svenska politikers och svensk medias största älsklingar, de orörbara sk ensamkommande afghanerna som inte ens borde finnas i landet alls. Vore inte det ironi som nästan saknar motstycke?

MVH

MiT

Lämna en kommentar

84 kommentarer

  1. leifstockholm

     /  07/26/2019

    Nog för att vanlig media har en betänklig agenda men allt behöver inte vara en konspiration. De kanske inte skrivit om det för att de inte vill spekulera…?
    På samnytt kan man läsa att enligt förundersökningen attackerade Asap Rocky afghanerna med en krossad flaska. Inte så värst mysigt.

    Svara
    • Det där med flaskan är intressant, synd att det tyvärr inte verkar finnas någon komplett, oredigerad film av hela förloppet.

      Men nog kunde MSM ha nämnt att ”den målsägande” är på sex veckors semester i ett land han ”flytt” från?

      Svara
      • Ja, det här semrsterfirandet är dubbelt bizarrt. Förr i tiden fick man utföra ett hederligt arbete för att kunna ta semester.
        Semester till ett land han flytt från och från ett jobb han aldrig haft. Från en tillvaro som bidragstagare, tjuv och knarkare. Tig dom muren bara MSM. Klart grabben ska ha semester. Svenskarna som snällt pröjsar, de ställer inga frågor.

        Svara
        • Guran

           /  08/03/2019

          Jo men han tillhor ju raketforskarna och eliten som ska ta over sverige och radda vara pensioner och valfarden. Ingenting far ju ruffsa till bilden av vara guldklimpar. Roda mattan ar utrullad och dom folkvalda star pa knana nar prinsarna ska visas till den av skattebetalarna finansierade kottgrytan. All inclusive. Nu borjar iof den guldpleterade fasaden att krakelera sa smatt men var korrupta media ar snabbt dar och morkar och missinformerar I vanlig ordning. Fan den har bananmonarkin ar verkligen bisarr.

          Svara
    • MiT

       /  07/26/2019

      Inte att de sitter och planerar utan mer att om du är intresserad av att skriva om såna grejer så är du inte aktuell för en anställning. Om du däremot är överdrivet ointresserad av de frågorna så är du mycket intressant att anställa. För om du är ointresserad av dem så passar du nog in i den övriga mallen också.

      Svara
    • MiT

       /  07/26/2019

      Och om nån blir attackerad med en krossad flaska så blir skadorna enormt mycket värre. De man ser på bilderna ser mest ut som jack man kan få om man landar mot nån stenkant eller liknande när man far i backen. Man säger också att Rocky hade en flaska i handen gömd i ärmen men om man har det hur kan man då med båda händerna kasta ner honom i marken?

      Svara
    • Senior

       /  07/26/2019

      Ja eller hur?

      Spekulerar är just vad media brukar gör nu för tiden, typ ”mannen ska ha slagit”, etc.

      Dessutom behövs ingen konspiration; gamla Sovjet, och nazityskland var inte en konspiration, liksom dagens Nordkorea och Venezuela.

      Med rätta metoderna blir det som ett självspelande piano efter ett tag.

      Det finns mängder med forskning gällande hur den onämnbara och hans anhang via Tyska myndigheter kunde få ett helt land att bli kuvade och/eller nyttiga idioter åt dem.

      Något som STASI spelade vidare på i DDR, där grannar, släkt och vänner spionerade på och angav varann.

      Eller menar du att Pravda, Göring och dessa totalitära staters nyhetsvinkling bara är en konspirationsteori?

      Det är väldigt väl utrett hur man går tillväga.

      Förkovra dig gärna i Stenebergs böcker, och hur Maj-Britt Theorin försökte förbjuda ”alternativa” versioner via förslaget om parabolförbud.

      Etc. etc.

      Svara
      • Daniel Hammarberg

         /  07/26/2019

        ”gamla Sovjet, och nazityskland var inte en konspiration, liksom dagens Nordkorea och Venezuela.”

        Jag antar att du är en av dessa 40-talister, eller ”boomers” som de kallas i USA? De ökända. De man inte vill göra en stereotyp av, men som man ständigt tvingas se föra fram samma slags resonemang. Här låter det som att det gemensamma är att länderna i fråga använde ordet socialism. Vad jag frågar mig dock är detta: Vad i hela fridens namn har de fyra länderna gemensamt? De är ju så olika varandra de bara kan bli!

        Något jag i rent motsatt riktning har märkt är att specifika samhällen tenderar förbli likadana genom historien, oavsett påstått revolutionära/ideologiska förändringar. Tyskland före/under/efter Hitler skulle jag vilja hävda har alltid haft samma auktoritära drag, t.ex., med mycket formalitet och noggrannhet, men lite frihet för medborgaren. Och samma sak gäller Ryssland före/under/efter Sovjet; ett brutalt imperium där man inte haft demokrati/frihet att tala om, eller ens kunnat känna sig vidare trygg från statens övergrepp i största allmänhet. Ett imperium som aldrig kallat sig nationsstat, utan endast någon form av imperium (Ryska imperiet -> Sovjetunionen -> Ryska federationen), som aldrig deklarerat något formellt slut på dess egna gränser, utan alltid varit berett att annektera territorium utanför dessa.

        Svara
        • Senior

           /  07/26/2019

          Du kan anta vad du vill om mig, men det är oväsentligt för resonemanget om jag så vore en apa.

          Vad är du själv, en oerfaren spoling? Inte för att jag bryr mig, det är inte dig som person som betyder något för mig utan din argumentation i sak.

          Ja, de använder ordet socialism, och deras tolkning av socialism slutar alltid i personkult, diktatur och folkmord om det tillåts fortgå.

          Alla dessa länder, alla, har en gemensam nämnare, och det är precis som du säger: de hävdar sig vara socialiststater.

          Nämn ett exempel, ett bara, på en lyckad socialiststat som tagit sig förbi ”proletariatets diktatur” och inte kvarstannat vid just; diktatur?

          Svara
        • Rikard

           /  07/26/2019

          Hej.

          Lägger min brutna näsa i blöt:

          Länderna är så olika de kan bli, säger du. Det kan tänkas, jag har inget problem att hitta skillnader, eller likheter för den delen. Det beror på vad jag väljer att leta efter. Men eftersom inlägget du svarar på hade en poäng du förbigår (eller missar eller ej instämmer med) så kanske det är den poängen (tesen på fint språk) som skall bemötas.

          Och den poängen handlar om totalitarism och hur totalitära system fungerar och vad de gör med människor som ingår i dem. Det är oerhört väl utrett sedan socialdemokraternas tyska systerparti regerade i Tyskland till 1945, och deras partibröder i DDR sedan fortsatte regera till 1989. Problemet med en sådan utredning är att den likaväl kan användas som varning som den är en handbok.

          Svenska skolans SO-undervisning fokuserar endast på de militaristiska delarna av totalitära läror, vilket man kan spekulera i varför man finner det lämpligt att så göra, men det är blott en liten detalj – frasen ”Intet över staten; intet utanför staten” sammanfattar den totalitära positionen väl. Notera att det inte behöver vara socialism enligt skolbokens punktlista – en stat skulle teoretiskt sett lika gärna kunna vara helt privatägd och drivas som ett företag, och ändå vara totalitär och förtryckande. Historiskt exempel finns – ledtråd: ett kontroversiellt seriealbum om en journalist utspelar sig där.

          Formalitet (du menar formella sociala konventioner antar jag, alltså engelskans ”formalities”?) och noggrannhet är inte i politisk mening auktoritära drag – det har inte med varann att göra. Det är Bismarckeran du skall studera för bakgrunden till det du uppfattat, en era som fö. storligen imponerade på svenska intellektuella och politiskt radikala; Strindberg för att ta ett namn som ännu är känt.

          Eftersom du raljerar över ålder skall du få ett visdomsord av en som minns när han själv var ung och visste allt: historien upprepar sig. Det gör att man med stigande ålder allt tydligare känner igen och förstår mönstren den upprepar sig i. Akta dig för demagoger som påstår att allt är nytt.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS Hm, ser att den språkliga tonen eller anslaget i formuleringarna är en smula stroppiga enligt dagens jargong och konvention. Nå, det må vara hänt. Det är innehållet som räknas. DS

          Svara
          • Senior

             /  07/26/2019

            Tack Rikard!

            Som vanligt formulerar du dig mycket bättre och visare än mig.

          • Grodan Boll

             /  07/27/2019

            @Senior
            Tänkte du att i brist på predikat så använder man komparativobjekt, eller ville du lite busigt #trigga läraren precis efter han skrivit att andemeningen är det viktiga? 😉

        • Yuri N

           /  07/27/2019

          ”Här låter det som att det gemensamma är att länderna i fråga använde ordet socialism. Vad jag frågar mig dock är detta: Vad i hela fridens namn har de fyra länderna gemensamt? De är ju så olika varandra de bara kan bli!”

          Det är sant. Ryssland, Tyskland, Nordkorea och Venezuela är svåra att jämföra sinsemellan, de skiljer sig åt väsentligt m.a.p historia och kultur. Det bästa vore ju om man kunde jämföra en nation med sig själv utan och under socialismens påverkan. Lyckligtvis har historian gett oss ett par sådana exempel: Nordkorea – Sydkorea, Folkrepubliken Kina – Republiken Kina (Taiwan), Östtyskland – Västtyskland och Nordvietnam – Sydvietnam.

          ”Något jag i rent motsatt riktning har märkt är att specifika samhällen tenderar förbli likadana genom historien, oavsett påstått revolutionära/ideologiska förändringar.”

          Det är väl ingen revolutionerande upptäckt i sig. Givet att populationen i en nation inte drastiskt förändras (exempelvis genom tvångsförflyttningar/migration a la Soviet) så lär ju den underliggande kulturen finnas kvar i någon form. Men tittar man på ovanstående par av parterade nationer så skulle jag säga att socialismen inverkan är påtaglig. Av egna erfarenheter så kan jag i alla fall säga att så är fallet för Tyskland, Kina och Korea.

          Svara
    • Ivar L

       /  07/26/2019

      Spekulera behövs ju inte eftersom både afghanens semesterresa och kriminalitet samt behov av tolk trots fem år i landet är faktum.

      Men egentligen är ju problemet inte att media ”glömde” berätta det i just detta fall utan att de aldrig någonsin berättar detta trots att det säkerligen finns tusentals immigranter med likartad historia: bluffasyl, kriminalitet, anpassningsovilja, knarkande, semesterresa till hemlandet.

      Svara
    • Guran

       /  08/03/2019

      Ja du Leif. Du tror pa allt som star i samhallnytt? 😆😆 Och du anvander forstas tofflor for att knyta ett par skor sjalv ar ju inte att tanka pa.

      Svara
  2. Gigas

     /  07/26/2019

    ”Plan går ju för fan i skytteltrafik från Sverige med passagerare som ska på semester till länder som folk samtidigt säger man flyr ifrån!”

    Finns det någon statistik på det?

    Svara
    • Micke

       /  07/26/2019

      Och vad tycker Greta om flygandet?! Haha…

      Svara
      • Senior

         /  07/26/2019

        Det är helt ok, det är ju den goda sidan som gör det.

        -Liksom Al Gore när han flög privatjet världen runt för att mässa om koldioxidutsläpp, då är det ju för den goda sakens skull, och står därmed över kritik.

        Svara
    • MiT

       /  07/26/2019

      För en del år sedan var det några artiklar i ämnet, plan som gick fulla till t ex Irak. Flera st i veckan.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/26/2019

      Jag vill minnas att det var mängder med ”svenskar” strandade i Somalia för några år sedan på grund av flygstrejk i alla fall.

      Svara
    • Dan

       /  07/26/2019

      Böhövs ingen statestik Kolla hur ofta planen går till dessa skräpländer. Vilka andra tror du åker dit. Svenska turister på solsemester????

      Svara
  3. Nej, Finland har inte gjort som Sverige, så långt är vi överens, din galning!

    Svara
  4. Vic

     /  07/26/2019

    Hm, spontant känns det nu som en dum idé att presentera sig som svensk utomlands om man inte vill bära skammen från våra myndigheters alla kolossala fuck-ups.

    Åklagaren har tydligen valt att lyssna helt till historien från en person som själv har ett oroväckande opålitligt förflutet vilket är helt oförståeligt.

    Bra gräv, i alla fall.

    Svara
    • Senior

       /  07/26/2019

      Chanserna att kunna få politisk asyl om man bara uppger att man är Svensk, och kan påvisa att man själv är vid sunda vätskor, ökar onekligen för varje dag.

      Det räcker ju att berätta och visa tidningsklipp om vad som skrivs om vita medelålders cis-män skulle man direkt få asyl.

      För att inte tala om vilka politiska poänger Trump skulle få om han kunde visa upp en svensk medelålders man som han just gett asyl på en presskonferens.

      Som svensk måste man nog avprogrammeras ett år eller två dock, innan man blir redo för ett demokratiskt samhälle på riktigt.

      Svara
  5. Vic

     /  07/26/2019

    Det finns väl förresten gott om vinnare i det här förutom Donald Trump.

    Regeringen slipper få kastat på sig vilken dålig idé gymnasieamnestin var och man kan hålla det faktum att Sverige har svängdörrar för bedragare någorlunda hemligt ett tag till.

    Donald Trump gör det som en bra ledare borde när en respekterad medborgare blir behandlad orättvist. Att sitta frihetsberövad utan ett åtal i 19 dagar (eller vad det blev) är ytterst inhumant så vida det inte gäller ett särskilts grovt brott med starka misstankar. Svenska häkten är dessutom kända för att vara ganska vidriga.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/26/2019

      Han blev ju åtalad.

      Felet är snarare att nästan alla andra kriminella slipper bli häktade utom vid grova våldsbrott och knappt ens det. Ett annat fel är att kriminella knarkande immigranter springer runt på gatorna istället för att låsas in och skickas hem.

      Men att häktas för ett våldsdåd och 19 dagar senare åtalas är precis vad jag vill se av rättsväsendet. Alltid.

      Svara
      • Vic

         /  07/27/2019

        Det måste ju bero på vilket brott det rör sig om. Här rör det sig ju om en eventuell missshandel (mer troligt självförsvar) som inte var särskilt grov med tanke på att målsäganden (som äter släktmiddag i Iran vid det här laget) inte fick några allvarliga skador.

        Den ytterst prominente industrimannen Karl Hedin satt frihetsberövad i tre veckor i häkte på grund av misstanke att han skjutit en varg.. vilket baserades på rykten. Han blev inte dömd men satt likt förbannat i tre veckor i ett litet rum med folk som väckte honom varje timme.

        Jag frågar, vad är rimligt egentligen? Jag kan då inte stå för ett rättssystem som sysslar med ovanstående förehavanden. Det där är DDR-fasoner…

        Och när kändisar frihetsberövas för tveksamma saker när det dessutom finns politiska förtecken så tycker jag det luktar skumt lång väg.

        Svara
  6. hllviken

     /  07/26/2019

    SAMMANFATTNING

    http://rixstep.com/1 /20190725,00.shtml

    Svara
  7. Tanken på att Republikaner och Demokrater, i knät på Israellobbyn, skiljer sig nämnvärt åt, är en av de illusioner som rektalpenetrerar folket i USA. I Sverige är problemet likartat, med det Israel-vurmande SD, som liknar Trump något, samt numera vurmar för EU i kör med resten i det 8-partiet. AfS, som är för korkat för att valsaverka brett, är enbart ett sätt att ytterligare rektalpenetrera folket, med ytterligare ett högerparti.

    Svara
    • Okej, okej, ingen rektalpenetrering skall det vara! Loud and clear!

      Fast nog har Demokraterna börjat röra på sig lite grann i Israelfrågan? Man kan inte kombinera offerperspektiv och stöd för Israel hur länge som helst. De fyras gäng tror jag skulle ställa sig ganska tydligt på Palestinas sida?

      Svara
    • Senior

       /  07/26/2019

      Tanken på det vämjeliga ”vetenskapliga partiet” i någon form av styrande befattning ger mig kalla kårar.

      -Det skulle få Löfven och dagens imbecilla politiker att framstå som experter på området.

      Svara
    • hehe

       /  07/26/2019

      Martin
      ”AfS, som är för korkat för att valsaverka brett, är enbart ett sätt att ytterligare rektalpenetrera folket, med ytterligare ett högerparti.”.
      Håller med dig, självklart ska ”rektalpenetreringen” göras av socialisterna/kommunisterna eftersom de är duktigast på det.

      Svara
      • Socialister och kommunister är också ute och cyklar. V är numera för EU (sic) och KP och SKP kan, idiotiskt nog, inte ens valsamverka med varann. Det är pinsamt att vara svensk.

        Svara
        • Senior

           /  07/26/2019

          Precis, det är bara Kim Jong Martin som sitter på sanningen.

          Svara
          • Var det osanning jag kom med på minsta vis?

          • Senior

             /  07/26/2019

            Jag har varit inne och läst igenom ditt totalitära manifest, herr grindvakt.

            Vi har tidigare haft diskussioner här på bloggen angående steriliseringar och andra metoder för att tillse att det rätta materialet används för avel, etc.

            Du får klassiska nazister att framstå som fromma lamm.

            Du kom inte med osanning i just denna kommentar, men dina kommentarer om Israel och Palestina är helt ute och cyklar, liksom ditt dravel om ”monopolkapitalet” eller vad du nu kallar det.

  8. MiT

     /  07/26/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  07/26/2019

      Hycklare är värsta sorten. Greta tror ju i vart fall på vad hon gör men den där göken…

      Svara
    • Rikard

       /  07/26/2019

      Hej.

      Ska vi reda ut ett par saker?

      AFA om det utläses Antifaschistische Aktion är alltså en tysk grupp startad 1932 av det tyska kommunistpartiet, och som fortfarande är aktiv under namnet Antifa. De var och är den hårdföra sortens kommunister av Stalins modell. Efter kriget tynade gruppen bort på den fria sidan Berlinmuren, men inom Sovjetdiktaturens sfär levde den kvar i DDR ända fram till muren revs varpå Antifa-veteraner från östsidan snabbt återuppväckte gruppen i väst.

      AFA kan också utläsas Anti-Fascist Action, en brittisk grupp som (inspirerad av den tyska förlagan) startades av den mycket våldsamma organisationen Red Action (åter: kommunister) 1985, med det uttalade målet att med hjälp av hot, våld och även mord tysta politiska motståndare, särskilt BNP men på känt manér satte man så som kommunister alltid gör likhetstecken mellan alla motståndare varför även Tories sågs som legitimt mål för politiskt våld.

      Fascister kan man kalla dem, för all del, då de förordar samma totalitära nationella socialism/kommunism som rådde i Sovjet, Italien och Tyskland.

      Den amerikanska delen av AFA är på flera ställen klassad som en terroristorganisation.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Senior

         /  07/26/2019

        Precis så.
        Förutom i Sverige…..

        Där är alla gamla vänsterterrorister välkomna, se tex. Pia Laskar som nu mer undervisar på universitet, genus givetvis.

        Svara
        • Senior

           /  07/26/2019

          ….och som tillägg slog de sönder lägenheter och misshandlade politiska motståndare redan på 70-80-talet i Sverige, även om det inte fick några rubriker i *media på den tiden heller.

          *Då fanns ju ingen ”alternativ” media heller som tog upp det.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2019

      Stollen har fyra ungar. Hans klimatavtryck är fyra oändligheter stort.
      Hade han saknat barn hade han kunnat ta med sig SUV:en på flyget till en annan kontinent, skjutit sig sin biff och flygit hem varje dag utan att komma upp i samma avtryck.

      Svara
  9. Daniel Hammarberg

     /  07/26/2019

    Intressanta upplysningar! När jag i morse såg hur mycket av en historia det blivit i USA, och hur mycket Trump engagerat sig, så slog det mig att det hela kanske är uppgjort. Främste vinnare torde vara rapparen i fråga, som får all denna uppmärksamhet. Samt Trump också, förstås. Och naturligtvis hoppar motståndarsidan in och anklagar honom för att ändå vara ”rasist”. En instinkt vi alla föds med – vilken anklagelse att göra! För mig har ”rasism” mycket gemensamt med köttätande. Jag menar, det är ju en del av vår natur som allätare att äta det. Det finns visserligen vegetarianer som inte gör det. Men bör man inte ställa sig frågan om det inte är pga psykisk störning, eller helt enkelt för att de vill kunna moralisera mot andra människor? Insinuera att de är dåliga människor för att de äter kött? Och tillfredsställa sin verkliga rovdjursdrift?

    Denna fars är helt klart en ”non-issue”. Det skulle dock vara otroligt intressant om det kom fram att någon betalat afghanerna för att bråka med rapparen. För att inte tala om att rapparen nog själv också varit med på det. Hans gensvar ter ju sig undermåligt för en rappare. Jag menar, ska en riktig rappare inte ta fram pistolen och skjuta ihjäl den andra personen för att behålla sin ”street cred”? Han visade ju oväntat mycket återhållsamhet i att backa på detta vis. Det ter sig klart suspekt.

    Svara
    • Enig. T.o.m. jag blev intresserad av vad det var för rappakalja som rappas. Bilden är klar. En win-win för rapparen och Trump. Rapparen tycks dessutom vara väl medveten om hur korkad han är som sysslar med droger och kriminalitet, samt hur han hycklar genom att tro på gud och begå bestialiska handlingar.

      Svara
    • Senior

       /  07/26/2019

      Hur var det nu igen?

      ”Det behöver inte vara en konspiration”.

      Jag konstaterar bara att svenska myndigheter återigen gör sig till åtlöje, genom att låta skurkarna gå och offren som försvarat sig häktas, detta oavsett om det är en slump eller gillrad fälla.

      Tror dock inte att de nerknarkade smågangstrar till afghaner skulle vara tillräckligt klipska att kunna lita på vare sig de var medvetna om konspirationen eller om de var nyttiga idioter.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/27/2019

        Jag tror inte så många diesel/kabeltjuvar kommer lämnas över till polisen framöver. Folket har börjat lära sig vad som händer.

        #Skjut Gräv Tig

        Svara
  10. MiT

     /  07/26/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157057120056620&set=a.414047161619&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDLScerGHcFH0J0VlP_eXqmetICUZ1gZYaVhrA1sMiEL2pkJBncsOqLjfOPYm7yZrLWj9Dz6_av5hmDIReDCSULyK4LuO1rNiu73Ef5zh2VI_rY3TvAHCYhmuYLHjV3Xpi7VHuV5CG3unZ-4TjKf2yMhxcXeIaAf2_y9AH06SCPG15E6TkkfIDX64aB-CDuOmTIKwM0kyGpZhFF8o_LSjv8-LCbberR5oaxiA8ECWFlqUD3LaY3O4qgZDfPBuxjjI0kFz5F3L7QuT9q5Gp28lDbwjIfBNALo_9o9XyPsTTyX5yGyUfnVyoAF9mgDZwpMNEMk8KW5rZnqZ-M6TQdC-sbSGK6ocHy34mPPpXYVyMjZEQCGS5tiSQ&__tn__=H-R*

    Svara
  11. MiT

     /  07/26/2019

    Svara
  12. MiT

     /  07/26/2019

    Svara
  13. MiT

     /  07/26/2019

    Svara
    • Törnrosa

       /  07/27/2019

      Panikungen fick ett behov att sudda och förklara sig. Reklambyråproffsen borde tänkt till före kan man tycka. mvh

      Svara
  14. MiT

     /  07/26/2019

    Hahahaha! Programledarna på P1 fick inte riktigt svaren de önskade, gissar att professor Wåhlin inte får komma tillbaka utan att nästa gästexpert blir Malena Ernman (är ju för uppenbart om man tar in hennes dotter liksom)

    Svara
    • En annan

       /  07/27/2019

      Nja hon slirade lite försiktigt på svaren ändå, men visst blev Stasi-journos lite omtumlade, inte fick dom vatten på sin kvarn där inte. Vi vet inte, vi behöver veta mer innan vi bekräftar jordens undergång.
      F.ö. har ju Juli bjudit på underhållning av världsklass:
      A Lindberg blir ertappad på flygskammens hatplats No_!
      A Ardin får himmelsk orgasm av SD-orgier på Utöja…
      P. Ström får sina guldkantade byxor nerdragna av H. Bali ( kan tänka mig iskylan på en trädgårdsfest om C Neurath plötsligt dyker upp )
      Hela denna nyhetstorka kröns med att värdegrunden går på grund, allas lika värde ställs på sin ända när en färgad artist blir invecklad i ett handgemäng med ett ensamkommande ljugarbarn, som efter att rättvisan tar tag i saken, låter meddela att han åker tillbaka till det land han flytt ifrån, för att närvara vid sin systers bröllop! VA !?
      Kan det bli mer skruvat en så här? Hela j-a värdegrunden har ju blivit påseglad så många gånger att den nu måste betraktas som ett underliggande farligt rev.
      Inte nog med detta, haha, nu har mördargänget runt Greta fått på henne en ANTIFA t-shirt…Ojoj Rantzov, du vet, internet glömmer aldrig!
      Sedan tror jag att, om man nu ska flytta fokus till usa att superpedon som nu sitter häktad kommer att vara väldigt död inom en vecka.
      Ps. håll käften håller lika hög klass som steget efter! Ds

      Svara
  15. Q-Ken

     /  07/27/2019

    Ja, nu går taxameter och för varje minut har vi en allt klarare kandidat till titeln ”årets dyraste afghan” (och som sagt varför inte också årets jurist).

    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Jo3Ry8/asap-rocky-fans-uppmanar-till-bojkott-av-svenska-foretag

    Svara
  16. MickeP

     /  07/27/2019

    Fast om det nu är så, att Afghanen blivit tämligen svårt misshandlad av ngn som använt en avslagen flaska som tillhygge, vilket tydligen förorsakat ett antal blödande sår som måste åtgärdas medelst sjukhusvård.

    Så kan ni väl för fasiken inte bara bortse från detta?

    Kom igen nu. Var finns er objektivitet?

    Jag har många anmärkningar att göra mot fallet Rocky ASAP. Men jag tänker inte i detta fall, lika lite som i ngt annat fall, låta känslorna springa iväg med mig. Om, och jag säger OM, fakta i målet visar på att afghanen blev misshandlad med en avslagen flaska som tillhygge, så måste det utredas. Inget snack om saken!

    Vad vill ni? Att man ska få skära människor med avslagna flaskor hej hopp lite hur som helst bara för att de som blir utsatta inte är gillade? Hur tror ni det bildar för grund att stå på inför framtiden?

    Jag har inget till övers för afghaner som är här och parasiterar på oss skattebetalare. Men jag har heller inget till övers för människor som vill sätta rättssamhället ur spel.

    Skärp er!

    Michael Pleym
    Åklagare vid 1:a ekobrottskammaren i Malmö

    PS. Återigen min högst personliga (och högst privata) uppfattning och ingenting som vare sig Riksåklagaren eller min närmaste chef behöver bli bajsnödiga av. Ni kan gärna hålla på att fortsätta med de småttigheter ni gjort till ert livsverk. Väl bekomme!

    Svara
    • MiT

       /  07/27/2019

      Tycker det verkar osannolikt att man bara har några småsår om man blivit misshandlad av 4-5 st med trasiga flaskor som påstås? Och så påstås det att man slagit honom så hårt att flaskorna gått sönder, försök att slå sönder en ölflaska mot typ en tjockare trädgren, du får fan ta i så hårt att du får ont i armen innan flaskan krossas. Om du ens lyckas. Ska man slå sönder en ölflaska mot t ex en arm så knäcks nog benet i armen före flaskan gör det. Däremot kanske nån haft nån ring eller liknande som kan orsaka såna skador som han har? Eller att han landat på någonting som orsakat skadorna och som polisen inte hittade eller kanske bortsåg från?
      Men visst, kanske de använt trasiga glasflaskor utan att de orsakade skador som motsvarar användningen men då är de synnerligen skickliga på att använda dem på det viset.

      Vi får nog vänta och se helt enkelt. Och fram tills vi vet så är han bara ännu en ljugande afghan i raden som bara orsakar problem. Minst 4 avsnitt i registret på bara några få år, misshandel med kniv, heroininnehav, stöld (som blev snatteri) och misshandel. Vad han och hans ännu mer kriminella kompis säger är inte värt ett vitten. Vill man vara trovärdig så ska man inte börja sin bana i landet med att ljuga för att sen omedelbart fortsätta med kriminell livsstil och ta heroin. Då får man leva med att folk generellt misstror allt man säger. Allt alltså.

      Svara
    • Rikard

       /  07/27/2019

      Hej.

      Jag påstår att rättssamhället är satt ur spel.

      Jag baserar det på egen erfarenhet, av såväl polis och åklagare i Malmö som i Stockholm.

      Malmöpolisen som både ville gripa mig och hotade mig med misshandel för att jag vinkade på fel sätt. Enligt polisen ”heil:ade” jag när jag signalerade ”Stopp!” med utsträckt vänsterarm. När jag argumenterade emot, tack och lov med massor med folk runt omkring, fick jag veta att ”jag skulle passa mig, för det kan hända grejer”. Också tack till den ende gråhårige polisen i piketen som småskrattande kunde ta kontroll över sina 85:or till kollegor.

      Eller när jag och en kamrat griper in vid ett rån nära Rasmusgatan, och håller kvar rånarna på platsen (dessa hade fält, sparkat, spottat och hoppat på offret). Efter 30 minuter+ anländer ambulans till offret. Efter 45 min+ och flera påringningar från vår sida kommer en patrullbil glidande. Vid det laget har vi låtit asen gå; alternativet var övervåld och du vet vad som hänt om kamraten och jag golvat rånarna för att kunna hålla kvar dem, eller hur? Ursäkten från polisen? ”Vi hade ingen bli i närheten”. Jaså, ingen bil i närheten av Rasmusgatan och Seved minsann? Detta var samma år som man brukade stå vid Heleneholmsstigen 100 meter bort och bötfälla cyklister vid Ystadvägen; pinnjakt var prioriterat men inte rån och misshandel. Kanske det spelade in att offret var vit, och rånarna negrer?

      Eller när en granne högg med en yxa i min dörr, och det dröjde ca 30 minuter innan patrull anlände, med orden ”Aja, de vaer väl ente så faerlit?” Hantverkaren som grannen ansett sig provocerad av höll inte med och ville anmäla, och fick tjata sig till detta. Kling& Klang gick sen ner på gården och tig en cigg – något jag följde från fönstret. Då jag gick ner och frågade om grannen var hemma eller om han flyktat, fick jag svaret ”Att de fattar du vael att vei ente haer tijd att ringa pau alla dörrar?”.

      Eller polarna då den gamla onda tiden som tillsammans rånat en person vid Fridhemsplan, gripits (helt rätt!) och till slut stod inför nämnd och domare. Samma brott, samtidigt, på samma plats, tillsammans. Olika straff. Den enen hade konfirmationskostymen för familjen hade råd med advokat; den andre hade rättshjälp och vanliga sunkiga kläder. Olika. Straff.

      Eller tjejkompisen som fick framtänderna lossade, revben spräckta och hotades med våldtäkt av Norrmalmspiketen?

      Eller polaren i Göteborg som ”ramlade i trappan”? Han kom ut från snutahuset med bruten arm.

      Eller ”åka hiss” på Kronoberg? Den lilla trånga hissen utan kamera?

      Eller en kompis som på väg hem från Indigo på Monbijougatan dras in i piketen och hotas med batongvåldtäkt, misshandel, och som tvingas krypa på golvet medan patrullen trampar på honom – bögknackning helt enkelt. Vad tycker du, skulle han polisanmält poliserna? De som kan plocka upp honom när som helst och göra vad som helst utan vittnen?

      Du vet att jag har rätt okej koll på varför och när våld är motiverat vid gripande och insatser, men jag har ingen tro på systemet: jag har upplevt dess brister alldeles för mycket för det – hur selektivt det är och hur mycket pengar, rätt klass och rätt snack spelar roll.

      Åklagaren kan dra en ståry om allvarliga skärsår för straffskärpning. Jo, så kan det vara. Men jag som sett hur du ser ut om nån blir snittad med flaska (eller en favvis: ölglas i fejan; kirurger är rena trollkarlarna!), och som själv blivit knivad, vet mycket väl att åklagaren helt enkelt kan ha valt att kalla det så av taktiska skäl: en medicinsk bedömning är det inte fråga om. Vi har alla alldeles för ofta läst om, eller har egen erfarenhet av att en knivskada (eller om blev poppis när knivlagen infördes; vässad skruvmejsel) i veka livet, överkroppen, lårets insida eller buken inte anses vara grov misshandel eller dråp/mordförsök har inte mycket till övers för dina kollegors bedömningar längre.

      Vi har en instinkt för rättvisa som säger att knivar du någon i buken och offret dör så är det mord, oavsett vad f*n som var avsikten eller uppsåtet. Vi har en instinkt som säger ”Vill du inte ha på flabben så sök inte bråk”. Det är i princip alla folkslags impuls och instinkt för rättvisa och det är den som här kommer i konflikt med lag, praxis, och rättsväsende – och den konflikten beror inte på att vi blivit råare eller mer hämndlystna utan på att rättsväsendet i över femtio år allt mer lallat och daltat och lämnat de grundläggande definitioner av rättvisa hela den svenska och västerländska kulturen vilar på.

      Istället har rättsväsendet gett sig självt i uppdrag att förverkliga politiska visioner av socialkonstruktivistisk natur, där brottslingen är ett offer för felaktig socialisering, och där offren saknar värde. Det är politiker, domare, jurister, lagråd med flera som lämnat folket bakom sig och som från sitt elfenbenstorn ser ned på folkets primitiva impulser och rättskänsla som något omodernt och som arkaisk atavism. Det har gjort att allt fler normala svenska svenskar här på landet inte bara som förr kan tänka sig att håna politiker och deras tjänare; öppet förakt och hat blir allt vanligare – man känner att politiken och rättssystemet förrått folket. Man lyssnar snart inte på vad överheten säger, särskilt inte när den med pekpinnar manar till lugn (dvs lydnad) samtidigt som de vidrigaste varelser tillåts gå lösa även efter att torterat och plågat hjälplösa offer.

      Och du vet, om jag har att välja mellan att lyda och stötta politiker och ett politiskt system som skyddar en afghan rån Iran som redan är straffad för flera brott och aldrig skulle ha släppts in i landet, och som får lov att resa på semester till hemlandet – eller en amerikansk artist som efter långvarig provokation lackar ur och smäller på sagda afghan, tja där är liksom inget val, va? Här är stämningen sådan eftersom polis, åklagare och politiker sk*ter blankt i alla som får sina (sommar)hus plundrade, eller får maskiner för miljoner stulna och inte kan få teckna nya försäkringar, att ”skogen är djup” som en granne sade.

      Ett långt svar – för att jag tror mig veta att du varje dag balanserar mellan vad lagen säger och vad du känner är rätt, (och vi behöver fler som du och färre som dina chefer). Det hade jag aldrig fixat. Om du har tid och pallar så finns det i förra tråden en fundering om varför just det här egentligen helt ointressanta fallet blitt en sån grej.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Senior

         /  07/27/2019

        Mycket bra!

        Jag dristar mig att plocka ett russin och dra det ur sammanhanget för att hamra in en tidigare kommentar:

        ”Den enen hade konfirmationskostymen för familjen hade råd med advokat; den andre hade rättshjälp och vanliga sunkiga kläder. Olika. Straff.”

        -Kläder och vårdat utseende har betydelse!
        Oavsett sammanhang.
        Rättegång, sjukhusbesök, shoppingtur, det gör skillnad på bemötandet.

        Sedan kan man tycka vad man vill om det, men detta är en instinkt som socialister inte kan socialisera bort bara för att ”det inte skall behöva vara så”.

        Med risk att detta blir långrandigt:

        Om ditt logiska tänkande är starkare än instinkten kan man mota denna impuls, ju mer instinktivt man reagerar desto starkare blir denna impuls, desto starkare medvetenhet och logik, desto mindre impulsivt bemötande.

        Skall dessa socialister få folk att inte göra denna skillnad på ”klass” måste man få dem att tänka logiskt och inse att denna ”klass” som klädsel signalerar faktiskt bara är ett instinktivt hjärnspöke.

        Med andra ord måste de i så fall avla fram den perfekta medborgaren med starkare medvetenhet logik (läs IQ, kognitiv förmåga) än instinkt, eller göra alla till en likformig grå massa där ingen utmärker sig genom några attribut som kan trigga denna instinkt.

        De flesta socialiststater har utan framgång provat en mängd varianter på detta tema, allt ifrån utrensningar, ”uniformstvång” med likvärdig klädsel, likformning av språk, etc.
        Alla har slutat i katastrof.

        Svara
      • MickeP

         /  07/27/2019

        Jag är den siste att påstå att det nuvarande systemet är perfekt.

        Och jag är den förste att erkänna att det finns många poliser, åklagare, domare, m.fl. rättsfunktionärer, som aldrig borde ha fått tillträde till de positioner de har.

        Men handen på hjärtat, i just denna sak, om en person (han må vara afghan, svensk, afroamerikan, marsian eller från en annan galax) körs in till sjukhus med relativt omfattande skär- och stickskador (nej, sådana skador som jag sett bilder på uppkommer inte efter slag med en ringbeklädd hand eller efter fall mot en trottoarkant), så måste det utredas. Ngt annat finns inte på kartan. Oavsett vad man tycker om den skadade. Det hoppas jag ni förstår.

        Sedan är det en helt annan sak hur denna utredning hanteras. Den kan skötas bra, mindre bra eller rent av dåligt och som ni kanske har förstått är jag som åklagare rätt kritisk till en del uppgifter såsom de kommit till uttryck i media. Det finns mkt att anmärka mot.

        T.ex. kan det ifrågasättas om det verkligen fanns ett behov av att ha Rocky ASAP frihetsberövad under utredningstiden. Flyktfaran tycker jag personligen känns lite tunn, kollusionfaran ännu tunnare (bra bevisning i form av videoklipp och sms tycks ju finnas). Men det är min uppfattning utifrån mediauppgifter och som ganska erfaren i branschen vet jag att media oftast inte har saker och ting klart för sig. Jag tycker därför att det är lite si så där att ha en bergfast uppfattning i denna fråga.

        En annan sak som jag däremot är bergfast kritisk emot är Riksåklagarens polemik mot Leif GW:s uttalanden i media. I ett från RÅ officiellt pressmeddelande. I denna fråga är det min bestämda (bergfasta) uppfattning att det inte ankommer på Riksåklagaren, lika lite som det ankommer på statsministern eller andra officiella personer, att gå ut i media och ha synpunkter på vad privatpersoner yttrar sig i en TV-studio eller tidningsintervju. Det är naturligtvis helt ok att bemöta kritik när denna berör myndigheten som sådan. Men att utnyttja myndighetens resurser och mediaplattform till att gå i svaromål gällande kritik mot en enskild åklagare bör inte få förekomma. Detta kan den enskilde åklagaren själv göra utan eldunderstöd från Riksåklagaren i egen hög person.

        Beträffande Rikards dåliga erfarenheter av möten med rättsväsendet kan jag bara beklaga. Jag tycker naturligtvis lika illa om de beskrivna översittarfasonerna som dig Rikard och skulle med lätthet ha fått samma negativa bild av rättssystemet som du om jag hade råkat ut för liknande historier. Men jag ställer mig frågan: -Vad är alternativet?

        Som jag läser dina erfarenheter synes det mest vara hos de enskilda poliserna, åklagarna eller domarna som bristerna ligger. Hur kommer man till rätta med personer som är uppenbart olämpliga för de positioner de besitter? Tja, i andra länder avskedar man som regel sådana personer. Men inte i Sverige. P.g.a. de lagar vi har, LAS (lagen om anställningsskydd) framför allt.

        Detta är på gott och ont. I ett annat land hade sådana som jag antagligen varit avskedad för länge sen. Eftersom jag vädrar mina åsikter och anses obekväm i största allmänhet. Och i synnerhet för chefer som har politrukliknande ambitioner. För en sådan som mig är LAS en välsignelse. Å andra sidan kan jag begå i stort sett vilka felgrepp som helt utan att arbetsgivaren kan bli av med mig. Därmed är LAS också en förbannelse för dem som råkar illa ut p.g.a. dåliga tjänstemän.

        Som vanligt är det en balansgång. Man kan skruva lite hit och lite dit för att försöka få rätt på det. Men att helt göra sig av med skruvmejsel och skruv (i detta fall rättssystem och dess funktionärer) är ju ingen lösning.

        Därmed inte sagt att jag gillar systemet som det ser ut idag. I mina ögon är det helt skruvat. 🙂

        Särskilt på ledningsnivå.

        Det är därför som jag gillar denna blogg som tydliggör hur skruvat det är.

        MickeP

        PS till Rikard. Jag ska läsa ditt inlägg i den andra tråden.

        Svara
      • MickeP

         /  07/27/2019

        Rikard,

        Jag har nu läst vad du skrev i förra tråden mer noggrant och håller med i det stora hela.

        Och som svar på din fråga. Självklart brottas jag liksom alla andra med frågan om vad lagen säger och vad jag känner är rätt. Man kan väl lite förenklat uttrycka det så här.

        Jag har naturligtvis personliga åsikter i vartenda ärende jag handlägger. Men jag har samtidigt den personliga (och för yrket i.o.f.s. nödvändiga) åsikten att jag måste hålla mig neutral så långt det bara går i min yrkesutövning. Det senare är således inte bara ngt som yrket kräver, utan en personlig uppfattning som jag i mitt inre känner att jag har och vill stå för. Jag tycker faktiskt så.

        Därmed blir det ganska lätt för mig att förhålla mig till mina andra personliga åsikter i ett ärende som jag handlägger.

        När det sedan kommer till för stunden pågående angrepp mot min egen personliga sfär, inklusive mina närmaste anhöriga, så är det inte vad som står lagen som är särskilt intressant. Då är fakta på marken som gäller. Som för alla andra.

        Först i ett senare skede, när saken ska prövas av domstol, blir lagen intressant.

        Vid denna senarelagda lagprövning är det dessutom så (som en av mina föreläsare i processrätt så vältaligt uttryckte det), att det är en sak att ha rätt, en helt annan sak att få rätt.

        Vi ska aldrig glömma att det är människor som tolkar lagarna. Med sina fel och brister.

        Sry för rabblandet av självklarheter, men det kan vara värt att hålla i minnet ibland.

        MickeP

        Svara
    • Törnrosa

       /  07/27/2019

      MickeP: Det finns en hel del i det här fallet som irriterar mig. Jag har på filmerna inte kunnat se något som indikerar att Asap Rocky använt tillhygge. Så det får bli en grej för advokaten att bemöta vid rättegången.

      Däremot tycker jag att det är extremt underligt om inte polis och åklagare försäkrar sig om målsägarens eventuella berusningsgrad med tanke på hur han såg ut och uppförde sig på filmerna. Dessutom blev han förd till läkare med, som det beskrivs blod i dagen. Hur svårt ska det då vara att ta blodprov.

      Extremt underligt är också att han tillåtits lämna landet och ta semester i det land han flytt från och därför inte kan närvara under den rättegång som han är målsägare i.

      Strange skulle jag vilja säga. Inte utan att jag önskar att denne målsägare, med sitt kriminella CV, inte släpps in i landet efter sin semester.

      Vill inte att du bemöter detta så att du kommer i kläm med tanke på din position. mvh

      Svara
      • MickeP

         /  07/27/2019

        Hej Törnrosa.

        Inga problem med att svara. Jag är redan i sökljuset så det kan inte bli så mkt värre än så. LAS skyddar mig, se min kommentar ovan. 🙂

        Vad gäller dina frågor.

        Ofrivilliga blodprover är att anse som ett tvångsmedel. Om frivillighet inte finns innebär detta att blodprov endast får genomföras mot personer som är skäligen misstänkta för brott. En målsägande (ett brottsoffer dvs.) kan således inte tvingas att lämna ett blodprov.

        Detsamma gäller reseförbud. En person som inte är misstänkt för brott kan enligt svensk rätt inte åläggas inskränkningar i sin rörelsefrihet.

        Sedan är det en helt annan sak huruvida afghanen ifråga inte också borde vara misstänkt för brott. Men det är en bedömning jag inte kan gå in på utan att känna till alla fakta i ärendet. Och det gör jag inte.

        Vad gäller semester i Iran, är detta en fråga för Migrationsverket när de fattar beslut om uppehållstillstånd. Jag kan inte deras regelverk, men personligen tycker jag liksom du, att det är konstigt om man kan åberopa och ges flyktingstatus och samtidigt semestrera i det land man påstår sig ha flytt från. Hur det ligger till i detta specifika fall känner jag dock inte till.

        MickeP

        Svara
    • Motkraft

       /  07/28/2019

      Givetvis står ingen ovanför lagen och det kommer kanske att visa sig att visst ”övervåld” har förekommit, dvs mer våld än befogat.

      Men titta på filmen där killarna förföljer dem. Två väldigt obehagliga killar som hela tiden är på. Asap Rocky och hans följe försöker och försöker få dem att sluta men de slutar aldrig. Jag får otroligt obehag bara att se filmen, hur mycket obehag måste då inte Asap Rocky och hans följe ha känt? Om filmsekvenserna när de förföljs spelas upp i rätten in en följd så kommer rätten troligen känna samma starka obehag som Asap Rocky och hans följe gjorde.

      Men jag undrar, låt säga att Asap Rocky blir fälld, vad blir påföljden? Borde räknas som förstagångsförbrytelse och troligen ”ringa misshandel”? Blir det inte villkorligt? Så en massa ståhej för ingenting? Enligt Brå

      Den vanligaste påföljden för dem som lagfördes med misshandel som huvudbrott 2015 var villkorlig dom (34 procent). Näst vanligast var fängelse, vilket var påföljden för 19 procent av de dömda. Vidare dömdes 16 procent till skyddstillsyn och 12 procent till böter. Övriga lagföringar rör i huvudsak de särskilda ungdomspåföljderna ungdomsvård och ungdomstjänst, samt strafförelägganden.

      Svara
  17. x

     /  07/27/2019

    Svara
  18. MiT

     /  07/27/2019

    Och naturligtvis, Wold dyker alltid upp i såna grejer…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2019

      Vad har hänt med henne egentligen? Hon har ju tokat ur fullständigt sedan en tid tillbaka.

      Svara
  19. MiT

     /  07/27/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2019

      Det är förstås ren slump att AFAs medlemsskara återfinns bland de socialistiska mikropartierna på vänsterflanken. Ren slump. Det kan ju inte vara så att det finns en överlappning vänsterideologier emellan.

      journalist. Kultur. Litteratur. Poesi

      Apropå överlappning och ideologiska hemvister.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2019

      Att säga att man är emot totalitära tendenser är sympatisk men knappast praktisk i dagesläge

      Sant, men. Och med ”men” så menar jag ”harredjävlar hör du vad du säger?2??”.

      Svara
  20. MiT

     /  07/27/2019

    Läs tråden

    Svara
  21. Badaboom

     /  07/27/2019

    Ni kan amerikanerna hålla käften om hur ”de skulle göra för att rädda Sverige”, och att svenskarna är dumma i huvudet som inte gör något. Pang boom, en svart man försvarar sig tydligt, nog om kanske excessivt, men att sitta häktad en månad för detta är lika med straffvärdet.

    Sjukt vilken kapacitet polisen helt plötsligt har.
    Nej förfan, vi behöver intervention mot detta skit som pågår. Goyim knows.

    Svara
  22. MickeP

     /  07/27/2019

    Så efter att i denna tråd ha framställt mig själv som en av rättssystemets ivrigaste försvarare känner jag ett omedelbart behov av ta ner mig själv på jorden och vädra den kritik som jag personligen har mot systemet. Kom ihåg att jag återigen uttalar mig personligen, med i.o.f.s. ganska lång erfarenhet av systemet, och INTE som företrädare för åklagarväsendet.

    Jag har mkt kritik mot vårt nuvarande system, utöver mot en del av de människor som jobbar däri, och tänkte att jag (för balansens skull) kunde kortfattat punkta upp en del av denna kritik.

    1. Straffen är alldeles för låga. Det har sedan 60-talet (och nuvarande brottsbalkens tillkomst) varit en bärande tanke att straffen ska ge de kriminella en chans att återanpassas i samhället (den s.k. vårdtanken). Brottsoffrens intressen har därmed kommit i skymundan. Denna tanke är enligt min mening ett feltänk, inte minst med hänsyn till hur samhället ser ut idag (med gäng som skjuter mot varandra, kastar handgranater och smäller bomber på gator och torg). Att vårda dessa gäng till återanpassning är döfött. De vill inte anpassas. Det är det som är hela grejen. De vill stå utanför samhället. Därtill kommer följande, vilket kanske är det viktigaste. I ett samhälle som utger sig för att vara ett rättssamhälle kan inte vårdtanken ges prio 1. Prio 1 måste vara att ge brottsoffren upprättelse. Som brottsoffer måste man kunna känna att man har samhällets stöd vid sin sida. Man måste kunna känna; ok jag hade oturen att råka ut för denne galning, men av reaktionen från samhällets sida känner jag att mitt liv och min hälsa och mitt lidande åtminstone värderas på ett rimligt sätt. Dagens låga straff är inte att värdera brottsoffrens lidande på ett rimligt sätt. I många fall är straffen rena hånet mot brottsoffren.

    2. Brottsbekämpande myndigheter måste ges vassare tänder. Som det nu är skrattar de kriminella åt oss. Även vittnen. De kan göra som de vill, de kan komma eller inte komma till utsatta förhör. Inga särskilda sanktioner om de inte kommer. Visst finns det möjligheter att hämta misstänkta till förhör, eller kanske t.o.m. anhålla dem. Men det är en ganska omständlig procedur omgärdad av allehanda skyddsgarantier. När de väl sitter där ska de upplysas om alla sina rättigheter enligt utskrivna formulär. I inget av dessa formulär anges att de har en skyldighet att vittna eller tala sanning under förhöret. Tvärtom blir de upplysta om att de har rätt att tiga och över huvud taget om allt som de har rätt att göra för att försvåra förhöret. Polisförhören tillmäts dessutom inget värde av våra domstolar. Så frågan är egentligen varför vi gör oss besväret.

    3. En annan sak på samma tema. Ska vi inom brottsbekämpande myndigheter t.ex. försöka använda oss av hemliga tvångsmedel (som t.ex. telefonavlyssning eller liknande) är dessa omgärdade av så många formella restriktioner att man nästan behöver en professorstitel för att leta sig fram genom labyrinterna.

    4. Det har gått bevisinflation i domstolarnas dömande. För typ 20 år sedan kunde en domstol döma på en trovärdig målsägandes uppgifter. Det går inte längre. Ta t.ex. en kvinna som blivit gängvåldtagen av 5-10 män. Hennes ord anses inte väga tyngre än varje enskild åtalads berättelse var för sig. Och detta oavsett de åtalades intresse av att prata ihop sig (hon var med på det hela o.s.v.). Självklart uppstår här en obalans. Men detta tycks inte beröra domstolarna. Det krävs stödbevisning anser man. Hur i h-e ska en ensam kvinna som blivit gruppvåldtagen i ett källarförråd på alla möjliga och omöjliga sätt kunna prestera stödbevisning, dessutom med 5-10 lögnare mitt emot sig. Vars allas enskilda uppgifter anses lika mkt värda som brottsoffrets, och vars allas uppgifter i polisförhören (innan de pratat ihop sig) tillmäts noll och intet i bevisvärde.

    5. Domstolarna kan inte längre skilja på beviskedjor och av varandra oberoende bevismedel. Många domar har jag läst där domstolen tjatar om att ingen bevisning är starkare än sin svagaste länk. Men sådana resonemang kan är endast giltiga på beviskedjor (dvs. där varje bevismedel i en kedja bygger på att bevisning om annan bevisomständighet är uppfylld). För många domstolar tycks s.k. samverkande bevisning inte längre existera. Samverkande bevisning föreligger när två eller fler av varandra oberoende bevismedel som talar i samma riktning är för handen. Jmf t.ex. när journalister pratar om två av varandra oberoende källor. Av varandra oberoende bevismedel ansågs förr i tiden stärka upp bevisningen. Så icke idag. Domstolarna rabblar sina haranger om svagaste länk i all evinnerlighet. Också ett tecken på ovan nämnda bevisinflation.

    Jag ska inte trötta ut er läsare (och mig själv) med mer än dessa i mitt tycke viktigaste punkterna. Men tro mig, det finns mkt mera som gör just vårt land till ett paradis för kriminella.

    Systemfel helt enkelt.

    Som borde rättas till.

    MickeP

    Svara
    • Motkraft

       /  07/28/2019

      Ja, något är ju väldigt fel. Ett fall från 2014 men illustrerar hur rättssystemet verkligen inte är i linje med medborgarnas förväntan, gärningsmannen kan sticka kniven flera gånger i en människa men gå fri för åklagaren inte kan se uppsåt att skada

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18175533.ab
      http://www.expressen.se/nyheter/daniel-hoggs-i-ryggen–polisen-la-ner-fallet/

      Det finns också exempel på återfallsförbrytare, flera misshandelsdomar och flera narkotikabrott, där vid nästa dom frivården skriver i sitt utlåtande ”liten risk för återfall i brott” och gärningsmannen återigen slipper fängelse. Ingen utvisning och fritt fram att begå nya brott i värdlandet Sverige (hittar tyvärr inte artikeln).

      Kan det vara så att rättsväsendet, frivården och kriminalvården är så överbelastade att de helt enkelt medvetet ljuger för att slippa fler fall/klienter? Frivården ljuger medvetet för rätten och rätten låtsas medvetet inte förstå att det är ljug?

      Svara
  23. 1899

     /  10/15/2019

    Din regering ville ha hit dessa människor av flera anledningar. Inga anledningar där de visar medmänsklighet känns logiskt. Men två jag kan komma på är opinionsbildning (alla invandrare är problematiska) och kanske bidragsfiffel.
    But what do i know?

    Svara

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: