Från Lamottes kommentarsfält

Joakim Lamotte är ju ständigt anklagad för än det ena och än det andra, det är tydligt att de allra längst till vänster tycker han är riktigt jobbig. Man säger att det flödar hatiska kommentarer under hans inlägg, att han alltid rensar bort inlägg som ska vara kritiska mot honom (även om jag gissar att de menar ”kritiska”) osv.

Så jag tänkte att jag skulle kolla hur det EGENTLIGEN ser ut, flödar det av rasistiskt hat, av våldtäktshot, av allmänt hat osv.

Så jag tog detta, det senaste inlägget. Det handlar om en asylaktivist som vill försöka tjäna pengar på Lamottes namn. Borde vara perfekt! Kryllar säkert av massor av grova saker! Speciellt som han provocerar svagbegåvade utan humor med sitt svar på snyltandet.

Så hittade jag massor av grova grejer i kommentarsfältet då? Nä, inte någon faktiskt. Men jag ska erkänna att jag snabbt bytte spår efter att ha kollat ett 30-tal kommentarer och tittade efter såna som kommer med ”kritik” i stället, såna som han sägs rensa bort fortare än kvickt. För jag hade rätt ändå, han provocerade tydligen svagbegåvade och humorlösa för såna lockade han fram i drivor.

Jag kollade första gången på natten och andra senare på morgonen, var väl totalt ca 500 kommentarer då.

En Bengt Sävsjö går loss. Inte enda gången i det kommentarsfältet heller.

En som Stefan Nordlund dyker upp och förgyller kommentarsfältet med sin klokskap och visdom. Det var ju inte heller så att Lamotte tilltalade Nordlund i sitt inlägg…?

Kerstin Samuelsson tyckte den ovan var så fyndig att hon postade den flera gånger.

Men det var ju knappast kritik från Lisa Förare Winblad…?

Men å andra sidan så är det ju ingen som tvingar Foffo Kassem att hänga i Lamottes kommentarsfält?

Neela Kay tycker att Lamotte ska hålla käft.

Den där från Erik Stenhammar, är det konstigt att man jobbar för att få in pengar till sig själv? Hur är man funtad om man tycker det är konstigt? Jobbar Stenhammar för att få in pengar till andra? Vad lever han av då?

Leif Håkansson kallar Lamotte en ”gråterska”.

Jo vi såg ju vad av värde hon producerar, hon klarar ju tydligen inte ens av att dra in några kr på swish utan Lamottes hjälp? Men vad gör såna som Erik Stenhammar på Lamottes sida när han bara gnäller?

Neela Kay igen.

Tror det ska stå ”hat” i Magnus Wikströms kommentar och inte ”har”. Tja, bara kolla det här inlägget kanske? Och folk som vill ha något EXAKT i såna här frågor har redan förlorat och vet om att man förlorat.

Erik Richard Tuvehagen kallar Lamotte för ”kvinnohatande avskum” som ”förtalar kvinnor”. Gissar att han hellre skulle bajsa på sig när han är magsjuk än att säga detta i ansiktet på Lamotte…

Mia Viktoria säger att han hänger ut kvinnor mm. Jag har faktiskt inte sett en enda kommentar i det här kommentarsfältet om att någon ska våldtas. Däremot så kryllar det av svagbegåvade humorlösa ”kritiker”. Och hur får man för sig att hans inlägg är att ”hänga ut”? Är ju helt bisarrt att ens tänka i de banorna?

”Lamottetardsen” kallar hon de som kommenterar under Lamotets inlägg.

Johan Lundin tyckte den kommentaren var så fyndig att han postade den flera gånger.

Stefan Nordlund med sin visdom igen.

En Sofie Pilemalm dyker upp och tycker tydligen att det är kritik som t ex Lisa Förare Winblad har skrivit. Kallar Lamotte för jättebebis som sänker ribban. Han ska tydligen ta bort något också av någon anledning som jag inte kan förstå, har Lisa Förare Winblad tagit bort sitt inlägg och att då ska allt vara frid och fröjd? Och så nåt tugg om ”hatexponering”. Rätt obegriplig kommentar överlag.

Tycker nog man kan förvänta sig, nej KRÄVA, att en biträdande professor på Linköpings universitet ska klara av att se skillnad på magsura skitattacker och kritik och även kunna skriva begripliga kommentarer men så hög nivå är det tydligen inte på professorer numera.

Ulla-Britt Borg tycker Lamotte ska skämmas.

Så ser det alltså ut i hans kommentarsfält. Massor med kommentarer som inte finns eftersom han ju sägs rensa bort alla som är ”kritiska” mot honom. Det KAN finnas någon grov annan kommentar också, jag bytte ju som sagt spår rätt fort när jag såg hur det såg ut så jag kollade inte efter såna alls. Men jag såg ingen i alla fall.

Varför hänger dessa humorlösa människor på Lamottes fb-sida när de uppenbart hatar honom? Är det svårt att se det humoristiska i hans svar på att någon på ett fult sätt försökt utnyttja hans namn? Really?

Lamotte är jobbig för vänsterextremisterna, det är tydligt.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

197 kommentarer

  1. MiT

     /  07/27/2019

    Svara
  2. Hypocrita

     /  07/27/2019

    Ironin, när tidningar, bloggar och enskilda skribenter, alla öppet Pk-märkta, som själva söker finansiering via Swish, klagar på att Lamotte, Janouch, Uvell MFL finansierar sitt skrivande med donationer.
    Den ironin….

    Svara
    • Jag tror en del av ilskan handlar om att Lamotte, Janouch et al faktiskt kan stödja sig ok på donationer, medan deras sida inte donerar. De kanske trycker på ”gilla”-knappen, men de öppnar inte plånboken. Det beror såklart på att en sida förstår att ingenting är gratis, medan den andra sidan är vana vid att allt kan stödja sig vid offentliga medel.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/27/2019

        ”Get woke, go broke”.
        Att de dessutom alltid är färre än vad de försöker ge sken av gör sällan saken bättre.

        Svara
    • hllviken

       /  07/27/2019

      😀 Någon har var här och tryckt på ogilla-knappen 😅

      Svara
  3. hllviken

     /  07/27/2019

    HELVETET = tvingas bo ihop med kommentatorerna i artikeln.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/27/2019

      För dem i så fall.
      Den typen av gnällspikar flyr alltid fältet så fort de stöter på minsta motstånd. Tänk att för en gångs skull få föra en diskussion till sitt naturliga slut, utan att meningsmotståndaren skiter ur sig sin klassiska tirad för att därefter fly och blocka allt i sitt kölvatten. Att tvinga dem faktiskt lyssna på argument. Att tvinga dem vara konsekventa med sina egna.
      *Justerar penisen…*

      Svara
      • hllviken

         /  07/27/2019

        Du kanske skulle kunna bråka med dem tills de sloknar men jag orkar inte med sådana.
        Jag flyr fältet för att själv leva i lugn harmoni.

        Svara
  4. Ragnar Björk

     /  07/27/2019

    Jag tycker Lamotte ska nonchalera dem och inte ge en sådan som henne uppmärksamhet på detta vis. Lamotte ska bara fortsätta med det han gör och han gör det bra och bara strunta i deras galla, sålänge gökarna inte går till handgripligheter alltså. Det är ett betyg på att han gör rätt så det är bara att köra på!

    Sen om jag ska ge ett omdöme om nämnda kommentatorer så verkar det som om det gamla slitna uttrycket ”det kunde lika gärna vara svenskar” faktiskt stämmer.
    De där gökarna verkar vara ett steg från riktig radikalisering, och för vad?

    Svara
    • Lamottes styrka och samtidigt hans akilleshäl verkar vara att han biter sig fast i något som en terrier och sedan inte slutar skaka förrän det ligger stilla.
      Det går inte alltid hem hos folk som vill ha sin Whighistoria i fred och bara hålla med den som råkar ha makten.

      (https://en.wikipedia.org/wiki/Whig_history)

      Svara
  5. hehe

     /  07/27/2019

    Svara
    • The Perfect Man

       /  07/27/2019

      Amerikansk talesman för invasionen: Vi kar landstigit våra marinsoldater längst Schweiziska kusten…

      Svara
      • … har ännu inte träffat på bikinilandslaget …

        Svara
      • Kronblom

         /  07/27/2019

        Smoke on the water, fire in the sky.

        Svara
        • Rikard

           /  07/27/2019

          Hej.

          Blandat fritt associerat (alltså intersektionell tvärvetenskaplig metod):

          ”One flew over the cuck-old clock nest.”

          ”I love the smell of fondue in the morning!”

          ”Where eagles daren’t”

          ”Like a bat out of Helvetia”

          ”To bler or not to bler, that is to bler one”

          Vi tar och krystar fram en på svenska:

          ”Men Skalman, varför knäpper du upp gylfen?” sa Lille Skutt.
          ”Hörde du inte klockan?” sa Skalman och sträckte sig efter en mystisk tub.
          ”Jo-o, men det var väl inte mat och sov-klockan?” sa Lille Skutt och såg besvärad ut.
          ”Jo då, en ny funktion: gök-ur.” sa Skalman och log.
          ”Jag ser ingen gök” sa Lille Skutt.
          ”Böj dig över bordet” sa Skalman och flexade höften ”så kommer göken strax.”

          Nej, nu har jag varit i solen för länge, det ser jag tydligt!

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Du skulle trivas på ”Kalle Anka tar syra …” 🙂
            Fast han heter Skalbolagsman.

  6. Butter

     /  07/27/2019

    När Joakim talar med ”mannen på gatan” i sina reportage så talar han med kreti och pleti, helt enkelt med den som råkar finnas till hands just där. När SVT talar med ”mannen på gatan” så råkar det ju sig väldigt ofta att det är en fullfjädrad aktivist man råkat springa på, bara då där helt oförhappandes, något som MiT har visat exempel på ett flertal gånger. Klart det kokar i skallen på tokvänstern när Joakim livesänder intervjuer som inte är tillrättalagda och PK-kalibrerade på förhand….

    Svara
    • Senior

       /  07/27/2019

      Precis så.
      Han avslöjar deras tillrättalagda dravel.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/28/2019

      Rätt ironiskt att Lamottkritikerna ovan säger att han bara sitter på krogen och väntar på Swish. Men det är ju precis det han inte gör. Av mig får han swish just när han är ute och gör grejer. Till skillnad från DN-journalister som bara lämnar Kungsholmen om de skall till Arlanda för att flyga till typ New York och skriva om Trump.

      Svara
  7. Carl den 12

     /  07/27/2019

    Lamotte=👑. Mp, S och dessa V vill jag inte ens gå in och kommentera, det gör dom så bra själva. Och jag har bara ett enda ord att sammanfatta dessa 3 sekter med, men jag vill inte sänka mig till deras nivå vad Calle den 12 hade benämnt sådana människor på sin storhetstid. Vi har ju er att tacka för att ni som röstat fram dessa 3 sekter till partier får skämmas inför hela världen. Det finns bara en sak att göra i lekstugan på Rosenbad. Gå ut och be om ursäkt för att ni har förstört ett helt land och även vårat rykte ! Stefan, du ska inte behöva göra det här själv, utan du behöver samla ihop fd och nuvarande sektmedlemmar, för en ensam man kan inte förstöra ett land utan sina medlöpare………….och dom som bara står och ser på och håller med när ni sjunker och drar med oss andra allt längre ner i ett Sverige vi inte vill leva i pga erat prestigetänk.
    En ledsen Calle som inte vill arbeta och betala skatt för något han skäms över. Vart tog vårat folkhem vägen och i min egen sorg så går mina tankar till er äldre pensionärer som jag hör säga inte vill vara kvar här utan ser fram emot att redan somna in förtid för att ni känner sådan ångest och oro över vad det är för samhällsutveckling era barn, barnbarn ska växa upp i. Även vi yngre som tack gode gud inte har barn, våndas för våran pension som vi inte kommer kunna leva på, känner tyvärr lika dant. Hur ska vi kunna leva på en pension som är lägre än våran hyra, säg det…………………………

    Svara
    • Någon pension från staten bör man nog inte räkna med om man är under 40. Eller kanske 50. Eller kanske om man inte redan har gått i pension och ser vad som kommer inte på kontot.

      Svara
      • Sune

         /  07/27/2019

        En symbolisk summa blir det nog, annars skulle det bli riktigt svårt att motivera världens högsta skatter, men man får nog räkna med att den statliga pensionen kommer att räknas av mot tjänstepension och besparingar utöver ett visst belopp och därutöver blir reduktionen givetvis rejäl om man väljer att gå i pension före 72 eller så. Jag misstänker att det nog är bäst att inrätta sitt liv så man klarar sig på ett inflöde av 7-8 tusen i månaden.

        Svara
  8. MiT

     /  07/27/2019

    Svara
    • Logiken verkar vara
      1) Ibland är det rätt att använda våld mot fascister.
      2) Fascister är de vi använder våld mot, alltså är det rätt.

      Svara
      • Ragnar Björk

         /  07/27/2019

        Själva begreppen fascist och fascism har en väldigt bred användning.
        Att en stat inte vill anta den svenska filosofin om ”blandland” innebär att den staten blir fascistisk och strävar efter att utplåna sex miljoner, ett exempel är Ungern som ju blivit ett hatobjekt.
        Naturligtvis vet pk-sekten att Ungern inte har sådana planer men sex miljoner döda, 30-talet och gaskammare är bra debattvapen man mer än gärna använder sig av.

        Svara
    • s

       /  07/28/2019

      Hur kan man vara emot fascism samtidigt som man säger sig vilja införa klimatfascism?

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/29/2019

      Gav ”klä skott” en ännu mer bildlig mening.
      ”Ta det lugnt Greta, mamma löser det… HÄR! HÄR MEDIA! Titta på mig och min hemska T-shirt! Fokuserar på mig och inte på helgonbarnet!”

      Svara
  9. MiT

     /  07/27/2019

    Hahaha, läs svaren han får

    Hehehe

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/29/2019

      Den här var mer spännande:

      Antag att vi drar ner den blå stapeln till 0. Det betyder inte ett skit så länge den orangea och lila fortsätter enligt trend.

      Svara
  10. MiT

     /  07/27/2019

    ”Malena Ernman: Jag lånade ut tröjan till Greta”
    https://www.friatider.se/malena-ernman-jag-l-nade-ut-tr-jan-till-greta

    Svara
    • MiT

       /  07/27/2019

      Svara
      • Weasel

         /  07/27/2019

        Den viktiga frågan är väl ….i vilket land och i vilket material är tröjan tillverkad och hur har tröjan färdats från fabriken till det Ernmanska hemmet ?
        Med andra ord ;
        Är tröjan klimatsmart eller är den en miljöbov? 🙁

        Svara
    • ”Det hade jag ingen aning om!”

      (Länkar till den här från 2015
      http://mobproduktion.blogspot.com/2015/02/malena-ernman-stodjer-fangslade.html
      ”T-shirten är framtagen av en anarkistförening i Leeds, och överskottet går till att ekonomiskt stödja anarkister som fängslats”)

      Svara
    • G

       /  07/27/2019

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/29/2019

        Och självklart bemöter han varken den logiska kritiken via analogierna eller de påtagliga referenserna till brinnande gator. Mina fördomar säger ”ännu en sådan där vänsterintellektuell fegis”.

        Svara
  11. MiT

     /  07/27/2019

    Självklart ska en som kallar sig liberal in och försöka vara rolig och viktig

    Den Vanliga Mannen På Gatan Ola Hakefelt

    En av SVT:s ”experter” dyker såklart upp

    Svara
    • Om det inträffar efter 1985 imponeras jag föga av ”högsta betyg” i svensk grund- eller gymnasieskola. Återkom när hon gått ut något internationellt toppuniversitet. I något naturvetenskapligt ämne.

      Svara
    • G

       /  07/27/2019

      Philip Lennerö: ”Vikarie i skolan. Anarkist på deltid. Vänsterpartiet Falköping.”

      Svara
      • Ragnar Björk

         /  07/27/2019

        Man undrar, de röda, varför blir man inte skogstokig av den röda fanan vars historia är indränkt av blod från miljontals människor världen över?
        Ett enda politiskt mord är naturligtvis ett för mycket men varför är de röda inte lika bindgalna över gott och 100 miljoner dödsoffer för en viss annan ideologi?
        Är det så att deras egen ideologi är okränkbar? Att deras slutmål är ett himmelrike så lite människooffer på vägen är ett nödvändigt ont?

        Svara
        • Rikard

           /  07/27/2019

          Hej.

          Å ena sidan: vår hjärna kan inte förstå ”100 miljoner” oavsett om det är liv eller gruskorn. Inte heller 1 miljon. Inte ens tiotusen kan de uppfatta som enskilda vad-det-nu-är; vid en viss inte helt benhård gräns byter den från att uppfatta tjugo personer som tjugo enskilda till en grupp, alltså från tjugo till en. Vilken relation och hur många gemensamma nämnare man lägger in i beskrivningen påverkar också förmågan till och graden av medkänsla. Lägg därtill att vi dresserar varandra att veta att vi är duktiga och gör rätt om vi visar medkänsla oavsett om vi egentligen känner någon eller ej; suggererade känslor (som vid massmöten, bönemöten, bröllop, begravningar med mera) är inte mindre äkta än spontant uppkomna (inte ens om de spontana grundar sig i mer animaliska lustar och instinkter) – för hjärnan som sådan är det ett och samma.

          Å andra sidan har ”vänstern” för att använda den termen då den är gängse inget koncept för att läran eller dess genomförande kan vara fel, vare sig som idé, eller som helhet eller i delar. Läran kan inte utvecklas vidare; den är skapad i fulländad form och kan endast genomföras mer eller mindre ortodoxt. Jämför med kristendom, judendom och islam: ingendera läran ifrågasätter i någon egentlig mening om dess grundpostulat är korrekta eller ej.

          Å tredje sidan: de som dör eller dödas som en följd av lärans genomförande är antingen fiender och därmed legitima mål (konkret förmåga att vara hot eller utmanare är ointressant) eller olycksfall i arbetet; i det senare dog de för att läran inte implementerades tillräckligt korrekt. Jämför med hur socialdemokraterna alltid bemött kritik mot direkta negativa konsekvenser av partiets politik: olyckshändelser och bristande rutiner eller under-/övernitiska tjänstemän. Partiet självt och dess politik är aldrig fel.

          Hur skall jag vara tydlig nog? Själva tanken på att man kan tänka att Rörelsen, ideologien, eller partiet i sig är problemet eller felet kan inte tänkas.

          Om det så krävs att man låter människor vanvårdas och svälta till döds så är politiken rätt; dödsfallen beror bara på misstag. Förstår du att de är så de tänker, förstår du också varför egentlig debatt med dem är omöjlig: de är inte ute efter att komma på bästa möjliga lösning på konkreta problem utan endast efter att befästa och bekräfta makt. Det spelar ingen roll vilken ”vänster”-grupp det gäller. Använder man marxistisk analys som en ontologisk sanning blir resultatet alltid detsamma.

          Ett tragiskt öde för en idé som när den var ny utmanade ett samhällssystem som höll det som ett gott kristet liberalt kapitalistiskt ideal att barn till fattiga gott kunde få svälta till döds. Att bygga sin läras bigotta praktik på andras lik är tyvärr inte unikt för marxismen. Jag skriver så därför att det är mycket stor skillnad på idén före och efter perioden 1880-1920; under dessa revolutionära årtionden anammar den ett våldets språk, dels som svar på det gamla samhällets repression men också till följd av insikten om hur få i antal eliten är och att så gott som de flesta soldater är män av folket.

          Framtidens ideologiska strid står mellan muslimsk hegemoni och kapitalistisk-korporativ totalitarism; marxismen är på intet vis medtävlare. Vad vi ser är dess dödskamp. (Nu tar jag till Stora Profetmarginalen vilket gör att antingen hinner jag få rätt under mitt liv, eller så har jag fel men behöver inte uppleva det…)

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ragnar Björk

             /  07/28/2019

            Hej! 🙂
            Det var en ordentlig genomgång du bjöd på och jag har inte den minsta tvivel att den till större delen stämmer.
            Däremot är jag tveksam till att Marxismen är i sin dödskamp utan jag tror den är i en fas där den byter skepnad helt enkelt.

          • Senior

             /  07/28/2019

            Hoppas och tror att Rikard har rätt och du har fel.
            De har bytt skepnad så många gånger nu (feminism, klimat, hbtq, etc etc.) utan att ändra retoriken att det börjar bli så genomskinligt så alla nu ser igenom dimridåerna.

            Skall marxismen överleva nu måste den byta skepnad såpass att det knappast kan kallas marxism längre.

          • Ragnar Björk

             /  07/28/2019

            Tja, vår före detta statsminister kan ju knappast påstås vara marxist men det hindrade inte honom från att göra det han gjorde och hatet man såg och ser hos honom, värt att lägga på minnet.

          • Rikard

             /  07/28/2019

            Hej.

            Tack, tack – i akademiska kretsar hade jag istället fått kritik för att ha varit för kortfattad, fåordig och för att använda generaliserande förenklingar.

            Dödskamp måste kanske förtydligas: marxismen, så som Marx och Engels beskrev den enligt dem troliga och önskvärda utvecklingen är i sin dödskamp. Där finns nu alldeles för mycket empiri av olika slag att den helt enkelt inte är genomförbar: Sverige och Kina kom nära, men för Sveriges del byggde man på välståndet av att ha profiterat på andra världskriget (och väl de inkomsterna började sina under sjuttiotalet förmådde man inte ändra på vidare mycket – något politiskt systemskifte annat än i rasistisk antisvensk riktning har inte skett) och för Kinas del insåg man att den korporativistiska vägen var enda sättet att inte åter bli ett u-land sönderplockat av västerländska kolonialmakter (låt vara i skepnad av privata företag).

            Så idén om fredliga arbetarkollektiv (bakgrunden till marxismen) såväl som den modernistiska med total centralplanering på hyperrationalistisk grund är död – ingetdera är genomförbart annat än i för den första små kollektiv vilka lever på nåder från makten eller för den andra som inhumana massmördardiktaturer.

            Det system som segrar blir troligen det korporativistiska, där (över)stater agerar ordningsman åt kapitalägare. Man garanterar varandra säkerhet och framgång: staten via våldskapital och domesticerad befolkning, kapital via viss materiell standard; på så vis kan man garantera varandra både marknad och produkt utan konkurrens. Ett enkelt exempel: det ligger i utsädes- och fröproducerande företags intresse att fördyra och försvåra hemodling och gårdsförsäljning så mycket som möjligt. Alltså köper man lagstiftning i syfte att frånta konsumenterna alternativ – allt från skatter och regler som gör det orealistiskt för små odlare till patent på fröer.

            Det är därför modern liberalism, objektivism och libertarianism inte är med som utmanare: de ser kapitalism och företag som intrinsikalt Goda, och tar till samma rationalisering som marxister när företag agerar inhumant, fuskar, myglar, luras, krossar enmansbolag, köper lagstiftning med mera: det är inte ”riktig kapitalism” eller ”riktig fri marknad”. Nej, just det, inte enligt kursbokens definitioner, nej. Men det är terrängen, inte kartan, som räknas och tills dessa läror mognar (om de någonsin gör det, vilket jag betvivlar) är de i bästa fall som knott, i värsta fall som fästingar.

            Mest sannolikt är en hybrid (nu talar vi på 150 års sikt) mellan islamsk teokrati, totalitär korporativism, och formellt demokratiska provinser i en Europastat. Teokratin står för ett informellt våldskapital vilket ser till att alla opposition degenererar till fraktionsstrider (se på MENA-stater när de inte haft starka diktatorer eller västerlänningar att bekriga); statsföretagen eller företagsstaten erbjuder materiell trygghet och god standard åt lydiga duktiga arbetare (även om rekrytering till de styrande skikten sker via ren nepotism) – tänk bolagsstäder där bolaget äger din bostad, betalar dig i sina egna krediter, och äger alla affärer du har tillgång till; och provinsregimen förfogar över polisstyrkor som ser till att strejker, demonstrationer och liknande sker enligt manus (med unionsarmén som ‘dolt’ hot) – jämför med Öststaterna där alla visste att sovjetiska soldater och tanks alltid fanns i beredskap.

            Historien är som bekant revolutionär; den går runt i cirkel. (Dessutom är ovanstående fullt med möjliga felslut och det finns gott om rimliga invändningar man kan anföra till varför det är orealistiska förutsägelser.)

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ragnar Björk

             /  07/28/2019

            Rikard.
            Ja, den som lever får se.
            Jag beklagar Sveriges öde men hoppas att v4 m.fl. lär sig av vansinnet, tar lärdom.

          • who knows

             /  07/28/2019

            ”De har bytt skepnad så många gånger nu (feminism, klimat, hbtq, etc etc.) utan att ändra retoriken att det börjar bli så genomskinligt så alla nu ser igenom dimridåerna.

            Skall marxismen överleva nu måste den byta skepnad såpass att det knappast kan kallas marxism längre.”

            Precis!

            Likt en orm som ömsar skinn.

            Få håller fanan högt (om de inte jobbar på SVT vill säga) så dess ursprungliga skrud förefaller inte särskilt relevant i dag, men precis som du säger, kvarstår retoriken som trollbinder människor, om än i nya skepnader.

            Rikard har rätt historiskt, förmodligen, att ideologin i dess rena eller ursprungliga och definitionsmässigt korrekta form sprattlar på sin dödsbädden likt en fisk på torra land. Den har sett sina dagar vid makten och få vill ta i den ruttna fisken med tång.

            Men,

            Retoriken tycks så träffsäker och framgångsrik att man frågar sig om den inte skulle kunna paketeras i princip nästan vilken ideologi som helst. Det förefaller relativt enkelt att spela på mänsklig svaghet och missförhållanden. Det kvarstår endast att trycka på samma gamla knappar.

            Framtiden är oviss men…

            Även om den historiska massmördarideologin dödförklaras. I egenskap av en revolutionär kraft som krattar vägen för totalitarism, tycks det finnas all fortsatt anledning att fokusera på dagens revolutionära aktivism inom akademia, media och myndigheter.

            Västvärlden kanske vann första ronden, men segerropen fastnar i halsen när västvärlden i skrivande stund håller på att bli våldtagen av ideologins missbildade kusin, som tar skepnad och uttryck i alla de former du nämner.

            I egenskap av ett beprövat gift i en klassisk söndra och härska strategi förefaller det mindre viktigt vilken etikett den döskallebeprydda flaskan har. Västvärlden är i någon mening förgiftad av en liknande substans.

            Är ingen spåkärring men spekulera kan alla göra på ljugarbänken en söndag.

            Det är mycket möjligt, eller åtminstone inte helt otänkbart utifrån samtidens tecken, att framtidens ideologiska strid står mellan muslimsk hegemoni och kapitalistisk-korporativ totalitarism som har påpekats här. Det är för tidigt att avgöra. Den som lever får se.

            Har förmodligen sett en science fiction film för mycket, men det vore intressant om ideologin ställs mot AI i form av en ytterligare framtida motpart om makten.

            Tror att islamisterna med deras slöa knivar och makabra chop-chop kan få stora problem mot en ytterst modern och målmedveten artificiell intelligens.

            För att citera en klassisk filmfras:

            ”It can’t be bargained with. It can’t be reasoned with. It doesn’t feel pity, or remorse, or fear. And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.”

      • x

         /  07/28/2019

        @G
        Undra varför en sådan duktig person endast platsar som vikarie?

        Svara
      • Grodan Boll

         /  07/29/2019

        Hahah! Det finns inte en chans i helvetet att han inte har en svart mask i byrålådan!

        Svara
  12. ”Den svenska samhällsdebatten saknar bildning”
    https://ledarsidorna.se/2019/07/den-svenska-samhallsdebatten-saknar-bildning/
    ”Ett stort ansvar vilar på framför allt Public Service som bara släpper fram statens representanter och inte nationens.”

    I en mening sammanfattar Forsne Sveriges problem. En gång var det ett land och en nation. Sedan kom välstånd och rösträtt och feghet i två krig.

    Det bidde en stat.

    Svara
  13. MiT

     /  07/27/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.717590181668909/2477034685724441/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBiavZkNxL_jC1oKxwQ0lA6256LMxG6Yn6Tlq0aNnEysN45gm4OtCZkwq6jd1ebnGNeDP31rTDGkSpK-q2Ft-oVwhSIlrJds2t5eMtqpEV0nQb43G-Tk2q2CfKEFZ94NL-AhPewXUYEQOOZCrqDJRrmeq6ghZmU4mpRwA2njeHZN_GdZE1MkX_lkEaL5HtMAkX5MIdQw83lnqAH59a3KvrL2iJmtvDnyt5UeacAR3y6BV64LuIESAMmZPtNKjvWxm1d83JiE5dxw0vMiH8umNnqJrTUGPdK1FGflHRO97a60eXt16Ds3uCyWTKNNpiPCpcFGaEnoz9VsrVucOXHLXuZxFjcFoVN5thEM9flROI-tYw9m7vhh5Q&__tn__=-R*

    Svara
  14. MiT

     /  07/27/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156633469313251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  15. Weasel

     /  07/27/2019

    Jag har lite svårt att förstå de här människornas enorma hat motLamotte . Framför allt verkar dom störa sig på att folk får swisha pengar till honom om dom vill.
    Dom anser att Lamotte är en subjektiv skitjournalist som sprider lögner. Och det har dom all rätt i världen att tycka. Jag själv tycker exakt likadant om diverse journalister.
    Den enda skillnaden är då att staten har beslutat att jag ska finansiera dom , medan finansieringen av Lamotte är helt frivillig.

    Någon borde berätta för vänsterpöbeln att man faktiskt inte kan förbjuda fattigdom och att dom därför inte har rätt att ha några som helst synpunkter på Lamottes tiggande…

    Svara
    • Senior (häromdagen):
      ”Lite som att vara katolik alltså.”

      Det man inte kan bli förlåten för inom katolicismen är ”brott mot den helige ande.” Dessa brott innebär att man innerst inne inte inte ”vill bli förlåten” dvs inte underkastar sig Gud och accepterar att man syndat.

      Den som inte pudlar när den blir påkommen med brott mot den heliga värdegrunden är förtappad. Det är oförlåtligt. (Till detta hör att påstå att staten kan göra fel.)

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/30/2019

        Är styggelser förlåtliga?
        Annars har jag lite dåliga nyheter nu när kräftsäsongen nalkas…

        Svara
        • hllviken

           /  07/30/2019

          Tips till kräftfångare: det går utmärkt att använda mördarsniglar till bete.

          Svara
    • Ivar L

       /  07/28/2019

      De hatar honom för han är framgångsrik och når ut till vanligt folk. Han utgör ett mycket större hot mot pk-propagandamaskineriet än högerextremister och sån’t.

      Svara
  16. En annan

     /  07/27/2019

    Så medans vildsvinet Lamotte är ute bland vargarna, sitter tamsvinen i svinstian och blir förgiftade av sin egen träck, att man ens kallar sig journalist som anställd av dom stora mediehusen ( 2 ) övergår både mitt förstånd och förnuft. Svenska MSM journalister har förbrukat allt förtroende vad gäller yrkesheder, Då jag var personligt bekant med H Wärnlöv, skribent på GHS, ser jag en sådan pajas som Jack Werner som en dåligt reparerad trafikolycka, samtliga skribenter på msn som bortskämmda missfoster. Dra åt helvete, jävla penningkåta, kokainförgiftade wannabees.
    En riktig journalist ger sig ut i verkligheten som Lamotte, eller som Tim Pool gjorde, men vad gör ni? Tar en fika med ngn. rättrogen, eller som SVT, hittar som av en slump någon aktivist som håller med! Jävla skithögar, ni som kallar er journalister, det är ni inte, ni är Maktens Kreatur, dessutom betalda av oss som undrar vad vi får för våra pengar…Grisskit, rätt i ansiktet ska vi ha om vi undrar vad ni håller på med.
    En annan paradox är att om jag skulle skicka denna spya till Fackskriften Journalisten, hahaha, fetglöm, men här på fria media kan jag, retligt vad, dessutom på en icke-statligt, icke NGO-finansierad blogg publicera min reflektion här hos en bloggare som är trött på stanken från svinstian.

    Svara
    • prop

       /  07/27/2019

      Instämmer.

      Tja MSM-journalister har ändå inget i verkligheten att göra.

      De hör hemma på institution.

      Vi får i alla fall propaganda för pengarna.

      I sommarens nyhetstorka kan man läsa spaltmeter om alla invasiva arter. Främmande krabbor som biter sig fast. Om massa olika invasiva växter och djur som kan ställa till problem för flora och fauna. För att inte tala om den afrikanska svinpesten som sprider sig i Europa.

      FEM ARTER SOM HOTAR SVERIGE!

      Hyfsat intressant att detta publiceras samtidigt som kvinnor gruppvåldtas på löpande band och knivarna flyger så bloden sprutar.

      Läste det i går och gick förbi några krogar där suspekt mörkertal skrek, sparkade och slogs med dörrvakten så att saker flög i mörkret. Två saker flög genom mitt huvud. 1. Det här landet är förlorat. 2. Fan jag har ju inget vapen på mig, men ok, kommer de till mig så smäller det. Ses i helvetet.

      Svara
  17. MiT

     /  07/27/2019

    Svara
  18. MiT

     /  07/27/2019

    Svara
  19. MickeP

     /  07/28/2019

    En sak till som måste sägas i dessa dagar av identitetspolitik och påstådd rasism/högerextremism.

    Lyssna till denne man.

    Hans ord är mina. Läs gärna kommentarerna också.

    Slutsatsen blir följande.

    Vänstern, på global nivå, bedriver just nu (i denna tid) ett projekt som går ut på att skapa hat. Hat mot varandra, mot varandras härkomst och ursprung, mot varandras hudfärg eller kön, mot ordning och rättssamhälle, mot allt som människan skapat och som vi som människor (av alla de sorter) har att vara stolta över. Vad vänstern vill är att destruera all mänsklig verksamhet, att jämna mänskligheten med marken. Så att de kan bygga upp ngt annat efter deras ritningar som tyvärr inte stämmer överens med läget på marken.

    Detta är vad vi ser idag, från de imbecilla reportagen i media om flyktingars kompetensregn och Sandvikens mångmiljonvinst för kommunen, vidare över genusvetenskaparnas 48 kön, Pridefestivaler, destruktionen av kärnfamiljen, Metoo-rörelsen (m.m. m.m.), allt till demokraternas lika imbecilla krav på impeachment avseende Trump. Vänstern gör enligt detta projekt allt för att skapa destibilisation, destruktion och revolution. Allt detta i nu nämnd ordning. Detta är vad vi ser idag. I media (MSM dvs.), hos våra politiker, hos våra myndigheter och i våra lärosäten.

    Detta är en mkt (för att inte säga extremt) farlig utveckling, ty det kommer att leda till allas krig mot alla. Och det är exakt detta som vänstern vill. De vill inte att rasmotsättningar ska minska, de vill skynda på dem. De vill inte att politiska motsättningar ska minska, de vill skynda på dem. De vill inte att religiösa motsättningar ska minska, de vill skynda på dem.

    Detta är vad de vill. Och det är därför världen ser ut som den gör just nu.

    De har säkerligen redan i detta nu planer för vad som ska komma sen. Minns Lenins tankar om proletariatets diktatur!

    Minns detta och var på er vakt. Se upp för sådana som Greta!

    Stoppa vänstern nu!

    MickeP

    PS. Återigen, så att min chef inte för sig ngt annat, skrivet av mig som privatperson. På min fritid.

    Svara
    • Senior

       /  07/28/2019

      Precis så.

      Svara
    • Ragnar Björk

       /  07/28/2019

      De drivs av sitt eget hat och det är emot västvärlden och närmare bestämt mot den vite mannen, det är deras motivation.

      Svara
      • Törnrosa

         /  08/03/2019

        Det som stör mig allra mest med MickeP:s situation är att han blivit fråntagen sin rätt att få agera anonymt. Och det ingår, kan jag tänka mig, i maktens behov att sätta upp varnande exempel för att göra omgivningen samarbetsvillig.

        Jag blev av med en läkare av samma anledning. När jag började nysta i hans historia hittade jag samma mönster. Andra läkare skulle hållas i schack annars…

        I hela mitt yrkesverksamma liv har jag blivit itutad att INGEN får ens ställa frågan vem som ligger bakom ett uttalande om den personen erbjudits eller krävt meddelarskydd. mvh

        Svara
    • lensof

       /  07/28/2019

      Tack MickeP för mycket av vad du skriver och speciellt för detta inlägget.

      Tänkvärt. Också berörande.

      Fick mig att se vad jag ännu inte velat se och förstå vad jag funnit obegripligt. Det jag uppfattat som enskilda galenskaper har nu fått en struktur och ett sammanhang. Dvs något som jag medvetet kan reagera på och ta avstånd ifrån.

      Spridda galenskaper gör en frustrerad och förvirrad, rädd och arg. Men när jag ser sammanhanget får jag fokus och möjlighet att ta ställning och motarbeta med kraft.

      Jag förstår nu varför man kan uppfatta dig som störande på din myndighet. Detta sagt som en komplimang eftersom jag beundrar dig för vad du gör och ditt ställningstagande.

      Svara
    • Rikard

       /  07/28/2019

      Hej.

      Hehe, dina understreckare om att du skriver som privatperson är som rosen på tårtan!

      När folk försöker trampa på en skall man låta sig inspireras av spikar: stå upp! (Får jobba med den liknelsen tror jag.)

      Men visst, din analys är tyvärr korrekt: verkligheten gör att de olika idealen inte låter sig omsättas i fungerande praktik enligt den teoretiska modellen. Alltså skall verkligheten krossas och förintas så att den kan återskapas enligt planen. (Att man sedan inte är ense om planen längre än steget ”Riv allt!” tillåter vi oss inte att tänka.)

      Fy f*n, att man har varit sådan själv en gång i tiden.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • hllviken

       /  07/28/2019

      👍 👍 👍 👍 👍

      Instämmer!

      Svara
    • Olof

       /  07/28/2019

      Ja, jag håller med dig. Och den typen av insikter leder förstås tillbaka till den välkända intervjuen med Yuri Bezmenov där han beskrev just det här redan på 80 talet – Soviet höll på med infiltration av universiteten för att på lång sikt just skapa den typen av internkonflikter.

      Det finns ju mycket som talar för att de lyckades. Tidsramen stämmer. Epicentrum för effekterna med US/UK och lilla Sverige som extremt hårt drabbade tycks rimliga som lämpliga mål för Soviet, alldeles speciellt om man ser det ur experimentperspektiv då både USA och Storbritannien hade etnisk diversitet redan då som kunde användas och eggas mot varandra, medans man i Sverige skulle kunna se om samma sak till och med kunde åstadkommas mellan män och kvinnor.

      Förmodligen hade de hoppats att Soviet skulle funnits kvar för att utnyttja läget… men…

      Är det därifrån det kommer? Jag vet inte. Men det tycks onekligen förödande effektivt.

      Svara
      • Senior

         /  07/29/2019

        Precis så.

        Förutom att Sovjet finns kvar att utnyttja det, dock under annat namn idag. Det som gemene man låter sig luras av är att militär och underrättelsetjänst som KGB också försvann bara för att civilsamhället kollapsade.

        Inget kunde vara mer fel, KGB har aldrig varit så aktiva som när Sovjet ”kollapsade” och strax därefter. Ett febrilt arbete som också betalade sig.

        Nu mer sitter KGB (läs Putin) och regerar denna union, och även om vissa kringliggande länder formellt inte längre ingår i unionen, ser inte Ryssarna några hinder att gå in och styra upp oroligheter i Georgien, Uzbekistan, eller för den delen utan oroligheter ta över en strategisk halvö i Ukraina.

        I Putins värld är de nu snarare enklaver som tillåts självstyre till en viss nivå. Överskrids denna nivå kan han med lätthet mobilisera tiotusentals soldater vid landets gräns. -Detta på oerhört kort tid med tanke på den logistik som ligger bakom.

        Problemen vi ser idag beror snarare på att västvärlden lät sig luras, slappnade av, och släppte in alla dessa infiltratörer i tex.FN.

        Svara
        • Olof

           /  07/30/2019

          Ja, på sätt och vis. Men det är ändå inte riktigt samma sak.

          Den främsta skillnaden ur just det här perspektivet är att jag är inte säker på att dagens KGB ser den här typen av påverkan som odelat positiv. Där Soviet hade en bra mycket större intern samhällskontroll och sannolikt kunde hantera spridning av motsvarande hjärnvirus in på sitt eget territorie så har dagens Ryssland inte riktigt samma handlingsfrihet.

          Nu inser jag också att detta faktiskt skulle förklara ryssarnas förbud mot lgbt propaganda… om Putin vet att stora delar av den moderna varianten av den är avarter skapade av KGB för att just så splittring så framstår deras förbud som ganska rationellt.

          Svara
          • Senior

             /  07/30/2019

            ”om Putin vet att stora delar av den moderna varianten av den är avarter skapade av KGB för att just så splittring så framstår deras förbud som ganska rationellt.”

            Precis så.

            Notera även frånvaron av ”flyktingar”, frånvaron av feminism, frånvaron av NGO’er likt Svenska freds, läkare utan gränser, etc. etc.

            Alla organisationer om ”ett kärnvapenfritt” (valfri region, Östersjön, Europa, etc.) drabbar uteslutande NATO, aldrig Ryssland.

  20. x

     /  07/28/2019

    Greta Thunberg: Alla vuxna måste strejka
    https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-alla-vuxna-maste-strejka/

    Verkligen?
    Ska alla brandmän strejka?
    Ambulansförare?
    Kirurger?
    etc.

    Om några dör p.g.a. ”srrejken” tar Greta Thunberg, Edit Liedberg, Mina Pohankova, Isabelle Axelsson, Eira Fröhling, och Ell Jarl. ansvar för det?

    Dessutom är det intressant att klimatstrejken inte är ”vetenskaplig” utan politisk.
    ”En politisk strejk för klimatet är tillåten, det kan jag säga på rak arm. Detta under förutsättning att den är avgränsad och kortvarig, den får inte vara permanent, alltså inte sträcka sig över en längre tid, säger Kurt Junesjö, expert på arbetsrätt och tidigare jurist på LO”.

    Jag som trodde att det handlade om vetenskapliga fakta…

    Svara
  21. Ragnar Björk

     /  07/28/2019

    En av Lamotte-hatarna antyder att Lamottes dotter säljer sin kropp, en annan att hon blivit hotad av Lamottes anhängare och en tredje säger att hon är trött på Lamottes offerkoftor.
    Som sagt, de där gökarna är mer eller mindre radikaliserade och man kan tro det är en av dem som skrivit hotet via ett falskt konto.
    Det är fullt möjligt det lika så gärna kan vara svenskar bakom alltså.

    Svara
  22. Ivar L

     /  07/28/2019

    SvD:s Jenny Nordberg försöker i en artikel som nästan är gullig i sin präkitiga naiva stupiditet förklara att Trum och amerikanerna inte begriper det där med ras och att vi i Sverige som minsann avskaffat begreppet har en helt egen definition av ”rasism” som inte har ett dugg med ras att göra:

    ”Och trots att ”ras” är ett ord som inte längre används i Sverige, har vi behållit ”rasism” och använder det flitigt.
    På samma vis som ras kanske sammanblandas med rasbiologi, är begreppet rasism i Sverige nära knutet till främlingsfientlighet och nazism. Den som säger att en annan person är ”rasist” gör alltså snarare en parallell till nazisternas syn på rasbiologi, än en orättvisa eller diskriminering baserat på härkomst eller utseende.”
    https://www.svd.se/stora-skillnader-mellan-usa-och-sverige-i-synen-pa-ras-och-rasism

    Alltså: Enbart nazister är rasister i Sverige. En lite mer inlindad variant av ”enbart vita kan vara raister” skulle man kunna säga. Häpp!

    Svara
    • Olof

       /  07/28/2019

      Gode gud, graden av korkad…

      Rasist betyder exakt samma sak i USA som i Sverige. Det är helt enkelt numera ett innebördslöst invektiv som används för allt från ‘till höger om Mao’ genom ‘du e dum’ till dess faktiska avsedda mening.

      Det har ingen som helst mening när Trump använder det, han om någon är medveten om dess innebördslöshet. Han använder det bara för att jävlas med de skenheliga svenskarna.

      Svara
  23. Ivar L

     /  07/28/2019

    Varför kan inte flyktingarna söka asyl i Bosnien för?
    Det är väl inte krig där längre vad jag vet.

    ”Hon är kritisk till uppgifterna om att kroatisk polis tvingar tillbaka migranter till Bosnien utan att de ges möjlighet att söka asyl.”
    https://nyheteridag.se/polska-budskapet-till-migranter-vill-du-inte-bli-skjuten-kom-inte-till-var-landsgrans/

    Svara
    • Olof

       /  07/28/2019

      Om jag förstår det rätt så har de, om de anländer till gränsen vid en passage som har möjlighet att ta emot asylansökningar, möjlighet att söka asyl. Det faktum att de inte söker sig till en sådan passage borde automatiskt diskvalificera dem från asyl ändå. Den enda rimliga anledningen att försöka passera gränsen på något annat ställe är ju just att man inte är intresserad av att söka asyl.

      Sannolikt eftersom man inte skulle vara kvalificerad ändå.

      Svara
  24. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • hllviken

       /  07/28/2019

      Näts.expertens svar 👍 👍 👍 👍 👍

      Svara
    • Ragnar Björk

       /  07/28/2019

      Den där mannen i videon lär efter vad jag läst vara övertygad kommunist.
      Snacka om dubbelmoral, de där ligisterna i videon attackerar en kille som går och filmar medan en typ som då står för en lära som har omkring 100 000 000 lik i sina spår går fri.
      Han lär dessutom bo på skyddad adress, varför det kan man undra?
      Han är knappast jagad inte.

      Svara
  25. Vad är FN till för?

    En liten fingervisning om vad ”demokrati” kan åstadkomma i framtida ”multikultur.”

    Svara
    • Jans

       /  07/28/2019

      FN måste reformeras från grunden.
      Det kommer inte att hända.
      Bedrövligt.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/29/2019

      Jovisst kan de kräva öppna gränser, men:

      The representative of Israel, speaking before the action, said the ESCWA report is critically flawed and intended to hide real, on-the-ground facts. Underlining its reliance on hearsay and lack of context, she said it paints the so-called “Great March of Return” in May 2018 as a sort of Palestinian family picnic at the border fence with Israel. In reality, it was a demonstration intended to create a human shield behind which violent attacks were launched against her country.

      Noting that a Hamas spokesperson admitted that the vast number of casualties on that occasion were in fact Hamas militants, and not civilians, she added that the report omits a single reference to the more than 600 rockets launched into Israel from Gaza over the reporting period. “Welcome to the alterative universe of the United Nations, where this is standard procedure,” she said.

      Svara
  26. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
  27. MiT

     /  07/28/2019

    Läs tråden från en asylaktivist som ibland kallar sig journalist

    Svara
    • Ivar L

       /  07/29/2019

      Men om de vill kan de väl åka hem till hemlandet? Om det inte passar menar jag.

      Svara
  28. Q-Ken

     /  07/28/2019

    Bra att det nu tycks spridas över världen att det inte var en svensk som var inblandad.

    https://www.expressen.se/nyheter/sa-levde-19-aringen–fore-asap-rockys-attack/

    Svara
  29. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  07/28/2019

      Survival of the fittest. Sofias sort har inte framtiden för sig kan man tro.

      Men om tio år har hon bebis och åker på solsemester i Södern. Det kan jag nästan garantera. Innan dess har hon antagligen flugit mer än 80% av alla som postar här. Diverse konferenser och annat som svepskäl.

      Svara
      • Ivar L

         /  07/28/2019

        Ähum….
        Hon har alltså redan barn och för fyra år sedan var inte klimatforskningsläget nämnvärt annorlunda mot idag.

        Konsekvensanalys?

        Svara
    • info

       /  07/28/2019

      Svara
    • Olof

       /  07/28/2019

      Varför frågar hon inte sina föräldrar hur de vågade skaffa barn under kalla krigets kärnvapenparaply?

      Och kanske kolla med sina farföräldrar hur de vågade skaffa barn under världskrigens tid?

      Och kanske deras föräldrar när risken för allt från polio till infektionsdöd var överhängande?

      Osv.

      Bortskämda j*vla svagsinta patetiska dagisbarn är tydligen vad vi kallar vuxna numera.

      Undrar om människan skulle klarat sig förbi Alvas gallringar som lämplig förälder…

      Svara
  30. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  07/28/2019

      Det blir väl Prideparade som vanligt ute i Järva där de mest negativa åsikterna kring homosexualitet(*) finns? För det handlade väl om allas rätt att vara som de vill?

      (*) Q är ett okänt begrepp för de flesta där troligen.

      Svara
  31. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • G

       /  07/28/2019

      ”Mannens gode man, Tommi Ekdahl, menar att bilden som framträtt av 19-åringen varit skev.

      Han beskriver en ”liten grabb” mitt uppe i en stor världshändelse.

      – Vi har den här omtalade ASAP Rocky på ena sidan med det fantastiska uppbåd som han har och så har vi en liten grabb på 19-20 år som står på andra sidan och knappt kan hänga med i alla de här turerna. Det är ingen hejd på det här.”

      Liten grabb….

      Svara
      • Ivar L

         /  07/28/2019

        Stackars liten, kanske dags att åka hem till mamma? Systern är ju redan där hörde jag.

        Svara
    • G

       /  07/28/2019

      Ang tatueringen…

      ”19-åringens gode man, Tommi Nilsson:

      – Jag tror att det är rent påhitt. Den här gubben som vi pratar om, han har inte dom kopplingarna. Han har aldrig pratat i de termerna. Och det är ju flera av de här ungdomarna som har den där (tatueringen). De tycker väl att det är kul på något vänster.”

      Svara
      • Olof

         /  07/29/2019

        Heh, tittar man på bilden är det knappast en fylletatuering av en hammare och skära vi snackar om. Och det är ju inte på ett av de mindre smärtfulla ställena tatueringen är gjord.

        Den tatueringen är gjord av en anledning. Och är det ‘flera av de här ungdomarna’ som har den, samt att han kan åka tillbaka till Iran utan problem så luktar det lite… regimlojala som är här för att hålla koll på de andra kanske? Som kan lyssna av och skicka info till Iran om faktiska dissidenter skulle snacka skit om regimen, kanske sedan skicka tillbaka info om vad som hände med deras släkt efter det…

        Svara
      • Det där påminner mig om journalisten som intervjuade en ”16-åring” som sedan blev avslöjad för att vara 23 – kommentaren? ”Han såg inte äldre ut än de andra där”. Ridå.

        Att så många afghaner som kommit hit har den tatueringen bör tända en varningslampa, inte ”att de tycker det är kul på något sätt”.

        Svara
        • Senior

           /  07/29/2019

          Lägg till alla handgranater och vapen som tagits in i landet som bara ligger och väntar på att aktiveras.

          Iran 1979.

          Kan mycket väl hända i Sverige vid socialisternas valförlust, kanske inte 2022, men relativt snart.

          Vad de liksom socialisterna i Iran inte begrep var att deras egna huvuden var de första att ramla i backen.

          Svara
      • Ivar L

         /  07/29/2019

        Varför skulle en afghansk extremist berätta för sin sugerdaddy om sina extrema åsikter? Hela deras liv i Väst bygger på lögner och ”gode män” är naturligtvis inte undantagna fabricerandet.

        Svara
  32. MiT

     /  07/28/2019


    *https://www.facebook.com/erik.vanderheeg/posts/10156508436406824*

    Svara
  33. G

     /  07/28/2019

    facebook.com/nima.rostami.90/posts/10217544315052502

    Svara
    • Ivar L

       /  07/28/2019

      Så nu vet vi med säkerhet att han inte har anledning att fly Iran. Snarare tvärtom.

      Svara
  34. Olof

     /  07/28/2019

    Lol, nu visar det sig att Löfven ljög för Trump dessutom. Eller inte kan svensk regeringsform.

    Jag visste själv inte om att regeringen kan besluta om att avbryta vidare utredning av brott. Men å andra sidan är jag inte statsminister. Fast hade jag varit det hade jag nog kollat med någon jurist innan jag ljög till världens mäktigaste statsöverhuvud.

    ”[K12]9 § Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet.

    [S2]Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas. Lag (2010:1408).”

    Hoppsan. Verkar som Löfven visst får ingripa. Han bara vill inte.

    Håller det i sig om Trump börjar flytta ett hangarfartyg till östersjön tro?

    Eller tänker Löfven försöka förklara att det här var bara avsett att användas om någon sosse stod åtalad?

    Svara
    • Olof

       /  07/28/2019

      Faktiskt intressant med abolition generellt. Tydligen användes det t.ex för att hindra åtal av kvinnor som rest till Polen för att utföra aborter (ironin…).

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Abolition

      Senast använt på 60-talet.

      Jag får säga att det här fallet lett mig än längre in i åsikten att svensk lag börjar likna ett religiöst verk än en faktisk lagbok. Lagarna stiftas med selektiv tillämpning i åtanke redan från början. Det handlar om att alltid ha lagar att tillämpa när man vill sätta dit någon samtidigt som man alltid har möjligheten att låta bli när det passar.

      Men lagen lämnar i alla fall ingen som helst tvekan om att Löfven mycket väl skulle kunna gå in och lägga ner utredningen mot A$AP.

      Om han vill.

      Svara
      • Ivar L

         /  07/28/2019

        ”Det handlar om att alltid ha lagar att tillämpa när man vill sätta dit någon samtidigt som man alltid har möjligheten att låta bli när det passar.”

        Vill minnas att det faktiskt är en fransk postmodern fiolosof (t.ex. Derrida) som sagt samma sak. För en gångs skulle en postmodern utsaga med lite substans. Lagar har helt klart ett rejält tolkningsutrymme med avsikt.

        Däremot är jag mycket glad att Löfvén låter bli att lägga sig i fallet. Visserligen är det pinsamt på många sätt men A$AP har utan tvekan begått ett brott och det skall utredas.

        Rätt säker på att han är marginellt bättre som person än afghanen han misshandlade. Det finns ingen good guy utom möjligen livvakten i den här historien. Kriminella afghaner mot (mer eller mindre) kriminella gangstarappare. De flesta ganstarappare i USA är brottsbelastade på ett eller annat sätt.

        Svara
        • Olof

           /  07/28/2019

          Ja, själv skulle jag helst sett att vi hade ett borgensförfarande så en lämplig borgen kunde ställts ut och sen kunde han fått sina böter/vecka i finkan vid passande tillfälle. Plus att det nog är dags att förändra lagen vad gäller möjligheten att freda sig själv. Den är skriven för en tid då det fanns en tilltro till polisen.

          Men jag gillar inte att Löfven och många andra av vårt politiska toppskikt rakt ut ljuger. De har möjlighet att ingripa. De borde sagt som det är – de vill inte ingripa – och tagit den beska medicinen med det. Och vill de inte ha den möjligheten i framtiden så får de skriva om lagen, t.ex ta bort den helt eller precisera under vilka omständigheter den får användas. För som det är nu är det helt tydligt att de mycket väl får ingripa, till den misstänktes fördel, om och när de vill.

          Vad gäller A$AP Rocky verkar han vara rätt ren. Bruk av psykedelika, men inget straffregister vad jag kan hitta på en lättare googling. Far och storebror dödade när han var runt 12-13. Hamnade i hemlöshet. Så jag vet inte, men under de omständigheterna verkar han blivit rätt bra mycket bättre än målsäganden i fråga.

          Svara
        • Rikard

           /  07/28/2019

          Hej.

          Vilket brott är det han utan tvekan (som du skriver) begått?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ivar L

             /  07/29/2019

            Misshandel. Dom kommer falla.

          • Rikard

             /  07/29/2019

            Hej.

            Du >anser< att det är misshandel.

            Jag att det är nödvärn där mer våld än vad som var strikt nödvändigt användes, till flöjd av den långvarigt pågående provokation artisten utsattes för. Om han skall fällas alls, är det i min mening i så fall för vållande till kroppsskada. Jag gör den bedömningen utifrån hur allvarligt åklagare och kriminalvård hanterat liknande fall utan samma mediala uppmärksamhet.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ivar L

             /  07/29/2019

            Då vet vi vad vi båda anser.

            Jag tycker de skulle stoppat vid att slänga idioten i gatan. Det som följde därefter var inte nödvärn.

            Så får vi se hur domen blir.

          • Senior

             /  07/29/2019

            Jag hade definitivt fortsatt tills jag var absolut säker på att personen i fråga var helt imobiliserad.

            Det är ingen som vet vad dessa människor tar sig för när situationen eskalerar.

            Hade de nöjt sig med att slänga honom i marken skulle han mycket väl kunnat kravla sig upp och plockat fram ett dolt vapen.

            Det är jävligt lätt att sitta här i efterhand med facit och hävda övervåld.

            Jag har själv varit ute för att nästan bli avprejad av vägen av den enkla anledningen att personen inte tålde att jag hade mage att köra om honom i sin fina bil. Han provocerade därefter hela tiden såpass att jag gjorde en hastig manöver ut på motorvägsavfarten efter att han passerat den för att bli av med honom.

            Samma sak när dessa barn bråkar i sandlådan, det eskalerar snabbt så pass att hela släkten kommer springande.

            Nej, har man en gång hamnat i en konflikt med en sådan människa gäller det att snabbt se till att imobilisera dem.

            Samhället ser inte längre ut som förr när ungtupparna gjorde upp om rangordningen och därefter blev vänner och tog en öl tillsammans.

          • blaj

             /  07/29/2019

            ”Jag tycker de skulle stoppat vid att slänga idioten i gatan. Det som följde därefter var inte nödvärn.”

            Ja den lagliga gränsen för nödvärn är säkerligen passerad när de i grupp går fram och sparkar på den kriminella afghanen som förföljer, misshandlar och rånar folk på våra gator.

            Ur verklighetsperspektiv är det sällan oproblematiskt att helt sonika stoppa nödvärn efter att ha dragit ner en våldsam kriminell i gatan.

            Låt anta för en stund att den kriminella afghanen är beväpnad med kniv. Han kanske inte var beväpnad med kniv i detta fall, men det man vet man inte säkert på förhand, då en dold kniv sällan syns. Flera kriminella afghaner i Sverige är beväpnade med kniv så det är på intet sätt ett orimligt antagande. Det är svårt att på förhand veta exakt vilket hot en våldsam kriminell utgör.

            Det kan tyckas fegt eller smutsigt att sparka på någon som ligger. Eller att vara flera mot en. Men för att garantera sin och andra människors säkerhet är det oftast mer effektivt och fördelaktigt att till antalet övermanna, överrumpla, chocka, avskräcka och immobilisera (till exempel med en välriktad spark mot den som ligger) den kriminella förövaren.

            Istället för att dra ner någon på gatan och stoppa där och tro att allt är över. Risken är stor att det endast triggar och retar upp den kriminella. Kriminella afghaner slåss inte hederligt och en kniv i ryggen är inte ett helt otänkbart scenario.

            Kom ihåg polisen som fick en kniv mot halsen på den afghanska demonstrationen för några år sedan. Polisen kom undan med blotta förskräckelsen, men det var en hårsmån från döden, om förövaren hade fått som han hade velat och bladet tagit annorlunda.

            Gränsen för självförsvar är inte glasklar. Även om den juridiska pappersparagrafen för nödvärn har överskridits så är det svårt att se något större fel med självförsvaret.

          • Rikard

             /  07/30/2019

            Hej.

            @blaj: den som ”slåss hederligt” fattar inte vad skillnaden är mellan en rond i ringen/på mattan/i dojon och ett slagsmål. Jag möter gärna någon som ”slåss hederligt” om jag skulle råka i bråk igen; det betyder att jag garanterat vinner.

            Därför att jag vet vad skillnaden är. Jag ser här och på andra ställen att de allra flesta inte vet det. Om det är bristande erfarenhet, optimism, naivitet eller helt enkelt att man är en godare människa än vad jag är vet jag inte.

            Men jag säger såhär: ASAP gjorde inget fel. Det säger jag av erfarenhet. Sån erfarenhet som gör att man vaknar på akuten för att ens skalle ska röntgas, eller när näsbenet är mosat, eller man släpar in polaren som har en kniv sittande mellan revbenen, eller…

            Minns en polare som trodde mucket var klart när den andre snubben gick sin väg. Det vara bara det att han vände om och högg ner min polare bakifrån, rätt genom halsen. Han går lös än idag fast det är närmare trettio år sedan.

            Ni som tycker ASAP tog i för hårt; jag tror faktiskt inte ni fattar. Spotta i ögonen, trycka in fingrarna i ögon, slå mot halsen, knä eller armbåge mot strupe, öga eller huvud (tinning), dra omkull och hoppa på huvudet, nacken och halsen, stampa sönder skrevet tills det står blod genom byxorna, dunka någons huvud i trottoarkanten, kasta in i spetsigt staket, riva slita bita klösa – allt är en måltavla och allt är ett vapen. Det är att slåss. Det vi gör på gym eller så är lek och sport; där har vi regler så att vi inte blir skadade. På gatan finns inga regler. Lagen gäller bara efteråt.

            Vill du ligga på sjukhus, eller rentav på bårhuset, med en fin liten medalj där det står: ”Jag gjorde MINSANN rätt!” eller vill du göra allt du kan för att leva en dag till? Ni som tycker ASAP gick för långt, kom och snacka när någon försökt skära halsen av er för att de tycker ni ”glor för mycket på dem”.

            Pröva riktig fullkontakt med folk som kan slå (och faktiskt slår) så hårt att luften går ur dig på en gång. Fundera sedan på hur du skall freda dig mot en sån om han tycker att du skall ha spö, eller om han vill gå in till dig och ta dina saker, våldta dina barn och skjuta din hund. Du kanske kan visa honom ett fint armband från polisen?

            Usch, jag blir alldeles för arg och får alldeles för mycket minne jag inte vill ha av det här. Tror jag skall gå ut och slå med lien.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  35. G

     /  07/28/2019

    ”France will continue with its technology tax amidst tariff threat from US
    ‘It’s in our interest to have a fair digital tax’

    France’s finance minister says that it will continue to carry out a plan to tax technology firms, despite a threat of tariffs on French goods from US President Donald Trump, according to Reuters.

    The bill places a 3 percent tax on technology firms that earn more than €750 million ($834 million) in global revenue and €25 million in France, and would target the revenue that those companies earn in the country. According to The Washington Post, that would affect nearly 30 companies around the world, not just firms from the United States.”
    https://www.theverge.com/2019/7/27/8932831/france-technology-tax-donald-trump-wine-tax-tariffs

    Svara
  36. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • x

       /  07/28/2019

      Haha, bästa kommentaren:

      Svara
    • G

       /  07/28/2019

      ”VD för Riksteatern förlöjligar kvinnoförtryck: “Vilken tur att en kvinna stoppades på en buss”

      Situationen i Sverige har nu blivit så absurd att en framstående kulturman (givetvis priviligerad och fjärran från könsstympning, balkongflickor och barnäktenskap) känner sig manad att gå ut i sociala medier och förlöjliga det faktum att kvinnors frihet i Sverige beskärs mer och mer. Helt utan att själv inse att han på detta sätt spelar kvinnoförtrycket i händerna försöker han härmed plocka billiga “godhetspoäng” till sig själv, kanske i förhoppning om att få ryggdunkar från sina vänner? Man kan fråga sig vilka andra situationer Riksteaterns VD Magnus Aspegren tycker vore tursamma för att han ska kunna framstå som extra rättrådig och inkluderande? Givetvis är det knäpptyst från dem som kallar sig feminister.

      I Aspegrens kommentarsfält vädras dessvärre ytterligare naiva, världsfrånvända kommentarer.

      “En svensk kvinna erfar exakt lika mycket begränsningar och dumheter från svenska män som från män av andra kulturer” slår en Sofie Ejmunds fast (trots att hon initialt, med rätta, klandrar Aspegrens inlägg).

      Man tar sig faktiskt för pannan. Så svenska män kräver att småbarn ska kläs i slöja för att de annars kan väcka oönskade sexuella lustar? Svenska män dödar sina kvinnor för att de inte täcker sig eller för att de vägrar ta på sig ett huckle? Relativiserandet av religiöst och fundamentalistiskt förtryck frodas när sådana åsikter framförs. Det är rent genant att läsa. Men dessvärre åsikter som grasserar lite här och där i Sverige, ofta bland dem som vill anse sig extra frigjorda och moderna.

      Det har varit väldigt tyst från dem som kallar sig feminister om incidenten med den lättklädda tjejen som kastades av i bussen i Malmö. Hur kan någon som kallar sig feminist tiga när kvinnor förtrycks? Men världen är upp och ner i Sverige nådens år 2019. Busschaufföre i Malmö har nu stängts av från sin tjänst, men en individ som Aspegren sitter kvar på sina höga hästar och struntar fullkomligt i kvinnors fri- och rättigheter. Istället spelar han förtryckarna i händerna. Han borde läsa på vad som hände i Iran 1979, då vänstern hjälpte islamisterna till makten.”
      http://katerinamagasin.se/vd-riksteatern-forlojligar-kvinnofortryck-vilken-tur-att-en-kvinna-stoppades-pa-en-buss/

      Svara
    • G

       /  07/28/2019

      Svara
      • Jans

         /  07/29/2019

        Hur troligt är det att en dam med den klädseln ser positivt på det hon påstod sig se i Rammalah? Hon ljuger antagligen.

        Svara
    • Robbe

       /  07/29/2019

      Klenell var väl en av dom som såg sig nödgad att både byta jobb och ta en paus från sociala medier under metoo vågen? Fd galago anställd tror jag

      Svara
    • Senior

       /  07/29/2019

      Intersektionalitet min gode man, det som är helt ok att göra när du ”sparkar uppåt” är helt förkastligt när du ”sparkar neråt”.

      -Därav vänsterns förakt mot den mänskliga rätten alla har att behandlas med värdighet.
      Och som vanligt ändras/tolkas ju den listan i stort sett dagligen till att passa deras egna syfte.

      Svara
  37. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • Senior

       /  07/28/2019

      Ja, dessa bortförklaringar och intersektionella 180 graders svängar är ju helt löjeväckande, Pravda och Bagdad-Bob börjar ju framstå som trovärdiga och seriösa vid en jämförelse.

      Svara
    • Gorby

       /  07/28/2019

      Svara
      • hllviken

         /  07/29/2019

        Undring: hur lång tid tar varje bön till Allah?

        Om det är en förutsättning för att muslimer ska vara självförsörjande – måste vi acceptera det. 5 böner per dygn kräver deras religion.

        Svara
        • Törnrosa

           /  07/30/2019

          Nä det behöver vi inte acceptera. Muslimerna har rätt att samla på sig bönerna, så det kan vänta till de kommer hem, då kan de be hur mycket de vill utan att störa andra.

          Ser det som ett oförskämt dominansbeteende. mvh

          Svara
    • weasel

       /  07/28/2019

      Jag ska minnas och spara Johannes Klennels briljanta förklaring och analys.
      Så nästa gång vänstern och MSM skriker sig hesa om att någon dörrvakt inte har släppt in en kvinna i slöja ska jag förklara att det förmodligen bara beror på värmeslag.
      Och om det sker på vinterhalvåret beror det förstås på hypotermi.
      Jag är verkligen övertygad om att Johannes kommer att instämma i den förklaringen…

      Svara
  38. x

     /  07/28/2019

    SOCIALDEMOKRATERNA & SANNINGEN: Rysstransiteringen.
    ”Visste Du att Socialdemokraterna tillät att 65,499 ryssar skickades hem vid krigsslutet från Norge och Danmark via svenska hamnar? Hem till massmördaren och kommunistdiktatorn Josef Stalins Sovjetunionen och ett okänt öde, – oftast döden!”
    http://projektsanning.com/2019/07/27/socialdemokraterna-sanningen-rysstransiteringen/

    Svara
    • Senior

       /  07/29/2019

      Ja, det finns hur mycket som helst att gräva i gällande vårt (S)tatsbärande parti.

      Svara
  39. MiT

     /  07/28/2019

    Svara
    • Olof

       /  07/29/2019

      Men tant Anne vill. ha. kakan. och. äta. den.

      Seså, du är ju man, gå och jobba några timmar och köp sedan en kaka till tant Anne så hon kan få som hon vill. Som tack kan du få en metoo för att du ger tant Anne kakor som hon uppfattar som sexuella närmanden.

      Fast skall man vara ärlig så har jag för mig att Ramberg faktiskt varit kritisk till åtminstone de senaste förändringarna med samtyckesrekvisitet. Vet inte var hon stod tidigare när vi fick med massa annat i början av 2000 talet.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  07/29/2019

        Ett progressivt förslag vore att omdefiniera att allt som drabbar kvinnor kan vara våldtäkt, självklart undantaget om det drabbar en rasifierad kvinna/man, för då ska det så klart sorteras som rasism. Det skulle förenkla något enormt för det juridiska, och inte minst det journalistiska.

        Att t.ex inte släppa på en svart utan biljett på bussen är klockren rasism, att inte göra det samma med en vit kvinna är naturligtvis en våldtäkt. En busschaufför kan för ett sådant övertramp, som kloka peppiga Fru Ramberg påpekar, kanske inte straffas utöver den skuld som själva begreppet faktiskt medför. Det är helt enkelt väldigt viktigt att båda begreppen får en mer samtida betydelse.

        Rymdkram / Frida

        Svara
        • Olof

           /  07/30/2019

          Fast vi kan ju vara intersektionella, så det blir våldtäkt med rasmotiv! Och som hatbrott ökar det ju påföljden rejält. Då hade vi ju fått en ordentlig dom för den där som hindrade ex FI ledaren att gå in i tunnelbanan utan biljett. Typisk rasistisk hatvåldtäkt där.

          Svara
  40. MiT

     /  07/29/2019

    Mer om tatueringar
    ”Hezbollah supporters tattoo Nasrallah’s face on their chest”
    https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4835221,00.html

    Svara
  41. MiT

     /  07/29/2019

    Svara
  42. MiT

     /  07/29/2019

    Federley dyker upp i tråden med dryg och arrogant ton

    Svara
  43. x

     /  07/29/2019

    Svara
  44. x

     /  07/29/2019

    Svara
  45. x

     /  07/29/2019

    Svara
  46. x

     /  07/29/2019

    Svara
    • Det vore ju underbart om så skedde. Dock tror jag han är säker här på grund av Gymnasielagen… :/

      Svara
      • Ivar L

         /  07/29/2019

        Bara om han lämnat in ansökan innan ett visst (minns inte vilket) datum. Annars gäller den inte. Men de hittar säkert ett annat svepskäl.

        Svara
  47. Satt ett bra tag och debatterade om A$AP Rocky-skandalen på facebook. Det fick mig tillslut att blogga lite om den jag med:
    https://bergersjo.wordpress.com/2019/07/29/de-tycker-val-att-det-ar-kul-pa-nagot-vanster/

    Svara
  48. Ivar L

     /  07/29/2019

    Tänk om man kunde få se samma engagemang för brottsoffer även i andra misshandelsfall:

    T.ex. offret för afghanens egen grova misshandel för några år sedan.

    Svara
    • Jans

       /  07/29/2019

      Svara
      • Grodan Boll

         /  07/30/2019

        ”Den amerikanska nöjesprofilen” , eftersom ingen är fälld än 🙂

        Svara
  49. x

     /  07/29/2019

    Vad fan får jag för pengarna?

    Svara
    • Ivar L

       /  07/29/2019

      Fienden står vid landsgränsen och möts av ett Pridespektakel med regnbågsfärgade Ikeakassar fulla med handsydda handhjärtan.

      Det kommer du få för pengarna.

      Svara
  50. x

     /  07/29/2019

    Svara
  51. MiT

     /  07/29/2019

    Svara
    • Ja USCH OCH FY va mansgrisigt och patriarkalt att kommentera kvinnors klädval och kroppar. Följ kvinnornas val här och kommentera istället MÄNNENS.
      Och gå workshops i menskonst och fittaktivism.

      Svara
    • Bamse

       /  07/30/2019

      Varför vanligt folk inte kallar sig för feminister, exempel #78492.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/30/2019

      Fast jag undrar om en livscykelanalys ger dem rätt som menar att fåmansresa med exklusiv segelbåt är bättre för miljön än effektivt trafikflyg. Räknat i CO2 per personkilometer med utgångspunkt i hur ofta båten används. Tillverkningsprocesser är ofta stora producenter av CO2 och även andra mer problematiska utsläpp. Det tar troligen decennier innan de ”rest in” utsläppen som härrör från tillverkningen. Till och med i förhållande till trafikflyg.

      Svara
      • Jovisst, kanske det, jag har ingen aning. Framförallt så tycker jag hon borde fatta att även vi som inte har tillgång till nån lyxig tävlingsbåt med besättning ändå vill resa vi också.
        Men det var ju inte orsaken till varför jag respekterar henne mer i och med detta.

        Svara
  52. Frida Gustavlin

     /  07/29/2019

    Ha, som ni säkert noterar, ASAP:s ”19-åriga” antagonist, den där killen som fick rejält med smörj har verkligen goda vänner. Hans ”tjugoåriga” vittneskompis sitter för stunden häktad för stöld och brott mot knivlagen. Vilka små guldklimpar.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/29/2019

      Nääää nu ska vi änte prata om bråttsffren juh…
      Det är taskit.

      I vart fall om det är kriminella brottsoffer.

      Svara
  53. MiT

     /  07/29/2019

    Svara
    • x

       /  07/30/2019

      Svara
      • Olof

         /  07/30/2019

        Blir kul att förklara för jänkarna när de kommer på att domar i tingsrätten utdelas av folk som är övervägande politiker när alla sagt ‘ingen politisk påverkan på rättsprocessen’…

        Suck, försöker man se det utifrån ser vårt rättsystem helt absurt ut.

        Svara
  54. x

     /  07/30/2019

    Svara
  55. Ivar L

     /  07/30/2019

    En helt vanlig måndagsnatt i Landskrona, Sverige 2019.
    Lite handgrantater och skottlossning. Blir bara notiser numera.
    Tänk er samma händelse 1999.

    https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12394905

    Svara
  56. Jans

     /  07/30/2019

    Knarklangargummor i Göteborg dömda.

    ”Åklagaren hade yrkat på utvisning för samtliga, men tingsrätten avslog detta med motiveringen att de brottsliga gärningarna inte varit tillräckligt grova för att de som medborgare i ett annat EU-land skall kunna utvisas.”
    https://nyheteridag.se/de-tiggande-knarklangarna/

    Vad är det för fel på lagstiftningen. Varför skall man inte utvisa ALLA utländska knarklangare? Av vilket skäl har lagstiftaren tyckt att det är bra med lite knarklangning?

    Svara
  57. x

     /  07/30/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  07/30/2019

      Land skall med lag byggas.
      Om han är ett sånt geni borde han väl klara av att läsa sig reglerna?

      Felet är inte att han utvisas utan att en massa andra får stanna, trots att de är bedragare.

      Svara
  58. x

     /  07/30/2019

    Svara
  59. x

     /  07/30/2019

    Skadeståndsanspråket på ASAP Rocky: 139 700 kr
    ”Skadeståndet som den målsägande yrkar i tingsrätten är totalt 139 700 kronor. Av det framlagda skadeståndanspråket framgår att målsägande har utsatts för kränkning, sveda och värk, förlorad inkomst och utseendemässiga skadeföljder.”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skadestandsanspraket-139-700-kr

    Vad ”förlorad inkomst” är, är inte så svårt att räkna ut.
    139 700 kr i skadestånd är 39 700 kr mer än vad terrordrabbade Ebba Åkerlunds föräldrar fick…

    Svara
  60. x

     /  07/30/2019

    Svara
    • Olof

       /  07/30/2019

      Rätt enkelt att testa. Gå ut på stan på lämpligt ställe där det är fullt med langande afghaner eller marockanska gatubarn. När de försöker råna dig eller antasta dig, klå upp dem. Filma det. Publicera det på nätet.

      Jag tror du får samma behandling som Rocky. Det här handlar inte om vem han är utan om att hindra att gemene svensk börjar försvara sig själv, eller i förlängningen att rättvisan börjar skipas av medborgargarden. Som kan noteras med gängvåldet är polisen helt oförmögen att hantera den typen av problem.

      Så hamnar man i situationen att man måste försvara sig så är det lämpligt att hålla sig till SGT så blir alla nöjda och glada. För så länge det inte publiceras vitt och brett kommer polisen knappast bry sig.

      Svara
      • Jans

         /  07/30/2019

        Det blir inte 500 sidor förundersökning och tre dagars rättegång.
        Resurserna som tas i anspråk visar att det inte är likhet inför lagen i det praktiska polis och åklagararbetet.

        Svara
        • Olof

           /  07/30/2019

          Tror du inte? Flera fall jag får fram när jag söker på nödvärn verkar hamna på runt 3 dagars rättegång, förvisso är de grövre, men å andra sidan är det 3 åtalade här så…

          Antal sidor i FUP säger inte så mycket, det blir lätt många sidor om man tar stillbilder från videofilmer och lägger en handfull sms per sida.

          Möjligen skulle jag säga att det gått snabbare än jag väntat mig i det här fallet, men med frihetsberövade åtalade utlänningar vars straff sannolikt blir max tiden de spenderat i häkte redan är det ju rimligt. För någon boende i sverige tror jag inte det skulle gått så fort, men så hade de förmodligen inte heller varit frihetsberövade.

          Som sagt, jag tror inte skillnaderna ligger så mycket i nivån när man väl bestämmer sig för att på allvar utreda ett brott, utan mer i vilka brott man väljer att utreda. Och då är ju de som finns videobevis för väldigt lämpliga att välja, än mer de som blir väl publicerade och många sett på nätet, och ännu mer de som visar beteende som i slutändan utgör ett hot mot systemet i sig om beteendet sprider sig. Och Rocky lyckas ju pricka alltihop.

          Så likheten här handlar om publicitetsnivån i kombination med om man vill beivra beteendet. Hade precis samma sak hänt men utan videofilmer av händelserna tror jag polisen hade lagt ner det rakt av. Om jag inte minns fel pekade väl knarkaren till och med ut fel människor först? Utan mediepublikationen av filmerna är jag helt övertygad om att det åtminstone tagit till långt efter Rocky lämnat Sverige innan någon orkat ens identifiera GM, även om polisen själv hade haft video…

          Svara
  61. x

     /  07/30/2019

    Svara
  62. Ivar L

     /  07/30/2019

    Danskarna gör samma misstag som svenskarna och tror att man kan rösta på gammelpartier som påstår sig vara immigrationskritiska innan valet bara för att upptäcka att de får motsatsen när partiet väl fått makten.

    ”Det blev socialdemokratisk valseger i Danmark förra månaden samtidigt som invandringsrestriktiva Dansk folkeparti rasade kraftigt. Anaylsen har varit att dessa två ting hänger samman och beror på att S i valrörelsen tog över DF:s invandringskritiska retorik. När valet nu är över meddelar statsminister Mette Fredriksen att hon i stället har för avsikt att bedriva en liberal invandringspolitik.”
    https://samnytt.se/danska-s-regeringen-anklagas-for-brutna-valloften-ska-nu-oka-i-stallet-for-minska-invandringen/

    Viktig lärdom till nästa svenska val när KD, M och S och troligen C kommer prata om restriktiv immigrationspolitik. Alla partier utom de uttryckligt immigrationskritiska tar varje chans att fylla länderna med folk från MENA.

    Svara
  63. Ivar L

     /  07/30/2019

    Klockrent begrepp: ”Gretards”

    Svara
  64. Olof

     /  07/30/2019

    En annan lite intressant sak…

    I förhöret med A$AP Rocky säger polisen:
    ”Ni befinner er mitt i Stockholms city, enligt min uppfattning hade ni kunnat hitta en mängd
    olika färdsätt för att kunna ta er bort från platsen, om ni upplevde sådan rädsla för killarna?”

    ”Vi försökte ta scootrarna. Vi försökte använda Uber. Vi gick dessutom därifrån. Vi är inte
    härifrån, vi försökte göra vårt bästa och gå men dem följde efter oss.”

    För egen del är just det här en av anledningarna att jag tar bil när jag skall ut. Risken är inte jättehög att något händer… men den är ännu mindre om jag har 1-2 minuters gångavstånd till bilen.

    Det intressanta är att polisen antyder att man har en skyldighet att ha lätt tillgång till bil för att kunna dra sig undan en situation där man kan tvingas försvara sig.

    Svara
  65. Reblogga detta på Varjager's Weblog.

    Svara
  66. MickeP

     /  08/02/2019

    ASAP Rocky och hans medmisstänkta är släppta ur häktet…och själv drar jag en lättnadens suck!

    Så åklagare jag är.

    Det är ofta en balansgång som åklagare, ska man gå in för att begära ngn häktad, eller ska man det inte. Jag kan mkt livligt föreställa mig hur det känns att sitta inläst i en cell på 2X3 kvm, att få komma ut i friska luften typ en timme om dagen (i.o.f.s. bättre än många i den s.k. äldrevården), och att inte kunna kommunicera med omvärlden (sina nära och kära t.ex.). Jag kan mkt väl föreställa mig denna inskränkning i den personliga friheten och det är sannerligen inget jag önskar ngn av mina bästa vänner.

    Men å andra sidan är häktning i vissa allvarliga och svårutredda fall det enda vapnet vi har inom rättsväsendet, att skydda våra utredningar. Häktningsinstitutet behövs, så länge vi inte har ngt liknande att ersätta det med (som t.ex. borgensinstitutet), för att vi inom rättsväsendet ska ha en rimlig chans ett komma till rätta med grov och allvarlig brottslighet.

    Därmed inte sagt att häktning i fallet ASAP Rocky var vare sig ändamålsenlig eller ens behövlig. Bl.a. har de tre åtalade suttit på risken för flyktfara. Detta tycker jag personligen känns extremt överdrivet. ASAP Rocky är en internationellt populär artist. Hur skulle han kunna fortsätta sina spelningar i olika länder om han blev häktad i utevaro och internationellt efterlyst? Han skulle inte kunna resa till ngt europeiskt land utan att ha blivit gripen. Sådana är reglerna.

    För Assange funkade detta. Eftersom han inte hade behov av att resa till och uppträda i olika länder. Han kunde gömma sig på Equadors ambassad i London. Men där satt han. Och höll intervjuer till alla och envar. Inga uppträdanden inför tusenfaldts publik som missades.

    Hur skulle ASAP Rocky kunna fortsätta sitt yrke genom att gömma sig i t.ex. USA? Skillnaderna Assange/ASAP Rocky är milsvida. Detta tycks varken åklagare eller häktingsdomstol ö.h.t. ha tänkt på.

    Kollusionsfaran är därutöver ett kapitel för sig. Frågeställningen blir: – Ska det verkligen få vara så, att ju sämre åklagarens bevisning från början är, desto viktigare betydelse tillmäts kollusionsfaran?

    Det finns många aspekter i detta, i mitt tycke, tragikomiska fall som behöver diskuteras, värderas och vädras ut i offentligheten. Jag känner som liten enskild person i detta rättssystem att jag nästan kvävs. Över oss alla med annorlunda värderingar och synpunkter rullar en enorm ångvält med PK-flaggan i topp. Den plattar till oss oliktänkande med floskler om värdegrunder, allas lika värde, klimathysteri och allt annat som blivit vänsterns adelsmärke.

    Låt mig avsluta med ngra hoppfulla citat från aktörer, eller kommentatorer, till dagens skamfläckade rättegång.

    ”Det ska inte vara möjligt att ostraffat trakassera och förfölja människor på stadens gator. I ett bra samhälle finns inga sådana människor, dom har fått hjälp, skickats hem eller plockats in. I ett mindre bra samhälle är det fler poliser och väktare ute på gatorna som kan ta hand om dessa problem. I vårt samhälle undviker vi istället platser eller överlämnar värdesaker och springer. Det förstår ju inte Rakim Mayers och hans sällskap som inte är svenskar drillad i den fega skolan att vika sig även om dom i antal är i överläge.”

    ”Advokaten ifrågasätter gärningsbeskrivningen, och då säger åklagaren att han funderar på att justera gärningsbeskrivningen. Så kan väl inte en åklagare bete sig? Han får väl stå för den gärningsbeskrivning han lagt fram, för det är ju den som hela åtalet vilar på.

    Men det är klart, en circus behöver en clown”

    ”Carla Pantzar är hårdast hittills i sitt slutanförande.
    – Han vill inte svara på om han brukar vara i slagsmål. Han vill inte svara på om han brukar bära kniv. Han vill inte tala om droger över huvud taget. Han vill inte svara på några frågor om egen brottslighet.
    – Jag kan inte se ett enda skäl för domstolen att inte dra öronen åt sig när man hanterar en målsägande som helt uppenbart vill ljuga.
    – Han ger inte sken av att vara en helylle-kille som sitter hemma och virkar om kvällarna. Men även en drogpåverkad bråkstake kan bli misshandlad.

    Skadorna är allt annat än grova, om de ens tillfogats av de åtalade. Det är en maktdemonstration, en försmak på vad han har att vänta om han eskalerar sina provokationer.”

    Får jag avsluta med att ge mitt beröm till Carla Pantzars slutanförande. Koncist, vasst och rakt på sak. Precis som det borde vara i en process som handlar om att sätta en enskild person i fängelse. Eller inte.

    Ur detta rättsfall ASAP Rocky, som är intressant ur ett stort antal aspekter, härleder jag två ordentliga (och relativt akuta) problem som vi har i vårt samhälle. Inte utmaningar. Utan rediga problem som är på god väg att sätta hela vårt rättssamhälle ur spel. Det handlar om PK-ismen och kollektivismen. Tyvärr är jag inte färdig att formulera mina tankegångar på ett rättvist sätt här och nu. Men jag återkommer. I en eller annan form.

    MickeP

    Svara
    • MickeP

       /  08/03/2019

      Och nu börjar vänstern, naturligtvis, att tjafsa om att det är Trump som tvingat tingsrätten till att släppa ut ASAP Rocky med följe.

      Vilket bara bekräftar min här på denna blogg tidigare torgförda teori. Vänstern vill inget annat än att skapa destabilisation, destruction and revolution. Det är vad de vill.

      Glöm aldrig detta!

      MickeP

      Svara
    • MickeP

       /  08/03/2019

      Snälla M.I.T. Flytta dessa mina senaste kommentarer till din senaste tråd i stället. Det var där de var avsedda att hamna.

      Som tack får du detta citat:

      ”Fy satan vad bortgjord bananrepubliken Sverige är. Om och om igen. Jordklotets pajasland nummer ett alla kategorier.

      1. Nu vet alla: Massa påtänt, kriminellt drägg från Afghanistan driver runt mitt i huvudstaden och jävlas med såväl världsartister som kvinnor, barn, åldringar, vanligt hyggligt folk… alla. Vår värdelösa polis och ännu sämre politiker låter det bara fortgå. Handlingsförlamade.

      2. Ett rättsväsende som en hel värld hånskrattar åt. Tusentals våldtäkter, rån, misshandelsfall etc ligger på hög och kommer aldrig utredas. Samtidigt utmynnar denna fars i historiens största utredning för ett gatuslagsmål, åklagaren gör bort sig och resultatet blir vad alla normalbegåvade sade från början: Man har rätt att freda sig när Sveriges nya adel — de kriminella afghanbarnen — löper amok på gator och torg.

      3. Stollen Löfven, Sveriges rättsväsende, svensk idiotmedia som stenhårt backat åtalet samt massa genomkorkade jurister som gullat med de afghanska ligisterna står med dumstruten. ASAP Rocky och Trump framstår som de balanserade och vettiga i denna miserabla soppa.

      Sverige bör snarast ansöka om att bli tvångsförvaltade. Snart inte en siffra rätt nånstans. Gud hjälpe oss.”

      Håller i stort sett med.

      Jag heter Michael Pleym och jag jobbar som åklagare vid första ekobrottskammaren, Ekobrottsmyndigheten i Malmö.

      Och till min chef vill jag säga följande. Om du fortfarande orkar läsa allt jag skriver på nätet, om du fortfarande tycker dig ha ngn som helst rätt att kritisera vad jag tycker som privatperson, på min fritid, så har jag ett enkelt budskap åt dig: – Dra åt helvete!

      MickeP

      Svara
      • Skeptisk

         /  08/04/2019

        Detta måste ändå vara ett dussinfall. Gå till valfri nattklubb i valfri stad en vanlig helgnatt. En störig och full/påtänd jävel ger sig på och provocerar fel kille. Får ett par snytingar för mycket. Måste vara hundratals sådana mål om året i Sverige om de inte läggs ner innan.
        Kan du som privatperson med juridisk kompetens säga om min prognos bär sannolikhetens prägel?
        Den som slår ett par gånger för mycket får (om tidigare ostraffad) villkorlig dom och lite dagsböter. Förutsatt ej grovt våld. ”Offret” får ett minimalt skadestånd eftersom han bedöms satt igång händelsen. Domstolens sätt att säga ”skyll dig själv, pappskalle.”

        Svara
  1. Från Lamottes kommentarsfält – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: