Rättegången

Så har då Rättegången med stort R startat, den mot rapparen ASAP Rocky och hans gäng. Jag har följt (eller snarare läst) Aftonbladets liverapportering här, tycker nog att den är rätt bra. Man kan ju inte följa allt överallt liksom utan måste välja.

Det roligaste, eller kanske man ska säga mest tragiska, hittills är det här

Han begär skadestånd för bl a förlorad inkomst… Vad för inkomst man menar har jag faktiskt ingen aning om men han livnär ju sig på kriminalitet som stölder, knark osv så man kanske räknar att han pga av detta inte kunnat stjäla eller nåt?

Åklagaren kallar in pålitliga vittnen, såna som man kan lita på säger precis som det är och inte ljuger och hittar på. Så han kallar 19-åringens kompis, som är den andra killen i klippen, som vittne

De ska bara hämta ut honom från häktet först där han hamnat efter flera stölder och brott mot knivlagen. Allt detta bara den senaste månaden…

Och han har samma historia som sin kompis, började sin bana i Sverige med att ljuga sig till asyl för att därefter leva som livsstilskriminell heroinist. De båda har aldrig ens försökt att leva som man bör utan de lever på att förstöra livet för andra människor. De har aldrig ens försökt med nåt annat utan de vill leva så.

Bra vittne åklagaren! Livsstilskriminella heroinister är ju verkligen kända för att värna om sanningen och kämpa för att rätt ska vara rätt!

Men hur kommer det att gå då? Ja om inget spektakulärt händer så döms nog några ur rapparens gäng för misshandel, vilka återstår väl att se. De får väl böter och nån månad i finkan. Eller några.

@StegetEfter på Twitter.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

75 kommentarer

  1. hllviken

     /  07/30/2019

    Svara
    • Och mycket riktigt är den ena knarkaren dömd för knivlagen och den andra, målsäganden, dömd för att ha överfallit och skurit en annan människa med just kniv. Dessutom tillsammans med nån annan jeppe.

      Svara
    • hllviken

       /  07/30/2019

      Svara
      • Jans

         /  07/30/2019

        Hatar att vara tråkmåns. Livet är ju roligare om allt är svart och vitt men…

        ”Rapparen ASAP Rockys uppväxt präglades av fattigdom, våld, droger – och mord.
        Som 16-åring dömdes han till fängelse för knarkhandel, i vuxen ålder var han inblandad i flera våldsamma incidenter och nu står han åtalad för misshandel i Sverige i ett internationellt uppmärksammat fall som fått USA:s president att reagera.
        – Om du muckar med mig tillräckligt mycket slår jag in ditt jävla ansikte, har han tidigare sagt.”
        https://www.expressen.se/premium/nyheter/asap-rocky-domdes-till-fangelse-som-16-aring/

        Så de är lika goda kålsupare hela bunten. Jag känner inte sympati med en enda av dem. Allihopa borde lämna landet ASAP och inte komma tillbaka. De kan gärna ta med sig de där äckliga kändisadvokaterna som tjänar storkovan på att rädda grova våldsbrottslingar. Jag tycker inte grova brottslingar skall ha rätt till extra lyxiga bling-blingadvokater, de skall ha helt vanliga standardadvokater. Och passar det inte får de vara utan.

        Svara
        • Olof

           /  07/30/2019

          Googlade runt lite mer på det. Wikipedia hade faktiskt rätt bra info.

          2 veckors fängelse för knarkhandel i USA? Det låter inte som någon direkt grov variant. Köpt en joint åt en kompis nivå typ?

          Sedan… arrest för påstådd inblandning i slagsmål, inget åtal. Plea bargain för att ha tagit kameror från två som fotade honom när han använde någon drog. Påstådd örfil mot en kvinna vid en festival, kvinnan dök inte upp vid rättegång, stämde senare Rocky, settlement utanför domstol. Fistfight i NZ om en hiss där han inte ville släppa på någon annan. Bråk i Toronto där han sågs skälla på någon.

          Han är säkert inte guds lydigaste pojke, men har han inte värre wrap sheet än så i de kretsarna… skulle inte mucka med honom men skulle inte vara det minsta orolig för att han skulle ge sig på mig heller.

          Svara
  2. Ja hela det här spektaklet visar Sveriges otvättade kalsonger och skiten är STOR i dem. De båda knarkarna borde ju inte ens varit här från första början och de har båda vid flera tillfällen givit myndigheterna goda orsaker till att utvisa dem.

    Svara
  3. MiT

     /  07/30/2019

    Någon som vet varför fb-länkar ibland är typ en km långa och ibland jämförelsevis korta, som den här?

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156640360983251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
    • Senior

       /  07/30/2019

      Inte politiska eller religiösa motiv, men kulturella?

      Svara
      • Ivar L

         /  07/30/2019

        Det finns ju ingen egentlig skiljelinje. Islam är en grundläggande kulturell komponent i sammanhanget. Det är dessutom bara början. Till slut kommer inte tjejer kunna åka buss sådär i Malmö överhuvudtaget. Garanterat kommer det bli så oavsett om det beror på klädpolicy eller ej.

        Och precis som med musikfestivalerna kommer tjejerna anpassa sig av ren självbevarelsedrift. Troligen har det redan skett i många sammanhang. Detta var ett undantag. Det är nog åtskilliga tjejer som bor i områden i anslutning till den islamiska kulturella utbredningen i Sverige som för länge sedan anpassat sina klädval på olika sätt.

        Svara
        • Senior

           /  07/30/2019

          Ja, det var lite det jag fiskade efter.
          -Vårt nya multikulturella samhälle…

          Svara
  4. Rikard

     /  07/30/2019

    Hej.

    Undrar om det finns möjlighet att hålla någon i humanitärt skyddshäkte på obestämd tid, just med hänvisning till risken för repressalier i hemlandet?

    Finns sådan möjlighet så kan en framtida hypotetisk regim fängsla personer med utländskt medborgarskap på livstid utan rättegång, helt lagligt.

    Men så klantigt skulle man väl aldrig skriva en lag?

    (Har sedan åttiotalet ansett att rollspelare borde användas som konsulter/stresstestare av lagar och förordningar; det finns inga, säger inga, som är så bra på att hitta oförutsedda kryphål och konsekvenser. Klassiskt exempel: du gör ett spel. Du gör listor med lite blandade standardsaker spelarna kanske vill köpa, som en lathund för spelledaren. Du sätter priset på en fyra meters trästege till 50 kopparslantar, och vikten till tio kilo. Du sätter priset på ved till 10 kopparslantar kilot och priset på spjutskaft till 30 kopparslantar. Det torde vara uppenbart att spelarna kommer att köpa stegar, ta isär dem, och bli rika. Tänkte inte på det… Eller en annan favorit: en roulett med 24 nummer samt dubbelnolla, där du vann 100ggr insatsen på nummer…)

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  07/30/2019

      Du menar som de Svenska koncentrationslägren under VK2?

      I så fall har de nog detta lagrum redan idag, även om den kanske måste ändras att gälla även i fredstid, men Svenska regeringen kan ju redan idag vara ganska konstruktiv med tolkningar och ändringar i lagen…

      -Fast mest troligt är nog att en sådan lag i så fall kommer att utnyttjas mot oliktänkande regimkritiker.

      Svara
      • Senior

         /  07/30/2019

        Här finns lite att läsa om det.

        [https://www.s-sanningen.com/koncentrationslagerna]

        Även om sajten är lite ”propagandistisk” i sin kritik mot S är ändå faktan korrekt.

        På denna sajt finns även information om de fruktansvärda Vipeholmsexperimenten man utsatte intagna för, trots att kunskapen redan fanns från andra håll.

        Svara
        • junior

           /  07/31/2019

          @Senior
          Har du sett Steffes intressanta släktträd?
          https://www.s-sanningen.com/

          Svara
          • Senior

             /  07/31/2019

            Jodå, fast de är ganska ointressanta för mig enär var och en är personligt ansvariga för sina handlingar.

            -Löfven har gjort bort sig mer än tillräckligt utan att blanda in andra, släkt eller ej.

    • Läste en gång i något fanzin (på den tiden man fotostatkopierade det mesta för hand) en essä om kortspjut med spets av trä, sten, järn och så vidare. Logik och verkliga produktionkostnader var inget man hade haft tid med.
      (ICEs ”… and a 10-Foot Pole”, RMSS 5703, är något av det mest intressanta som skrivits.)

      I gamla Dungeons and Dragons finns det jättebävrar. De är intelligenta, inte fientligt sinnade, och man kan prata med dem – kanske kan man få lite råd om området kring floden? I nästa stycke står hur mycket man kan tänkas få för skinnet …

      Ganska snart blir det dags för MST3Ks ”It’s just a show, I should really just relax”.

      Svara
  5. hllviken

     /  07/30/2019

    Svara
    • Olof

       /  07/30/2019

      Det som skulle passa in rätt bra är om han blivit indragen under rekryteringsdrives bland afghanerna för att slåss i Syrien. Irans media har tydligen rapporterat att de rekryterna getts hash av deras officerare i revolutionsgardet för att öka moralen. De började rekrytera 2014, rekryterade ner i åldrarna till 14 och har kopplingar till bland annat hezbollah dessutom.

      Skulle inte tro att han hade vågat åka tillbaka om han blivit rekryterad och sedan hoppat av från dem, men han skulle ju kunnat bli rekryterad, sen har man konstaterat att han inte ens duger som kanonmat, och så har man skickat honom att agera informatör på verkliga flyktingar i Sverige istället.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Liwa_Fatemiyoun

      Svara
    • akelaslair

       /  07/31/2019

      För somliga är hela Sverige en fritidsgård och vi ”svennebananer” och våra hem är skafferiet som de hämtar prylar från. 😦

      Svara
  6. MiT

     /  07/30/2019

    Svara
    • Rikard

       /  07/30/2019

      Hej.

      Namnet Ronge fick mig att reagera. Är Johan Ronge kanske son till Paul James Ronge? Han var spin-doktor åt Sahlin under Toblerone-skandalen (just för att få det handla om en till synes struntsak, och inte grovt bedrägeri, trolöshet mot huvudman, förskingring av allmänna medel och ett leverne som en normal person aldrig kan nå). Paul Ronge är en synnerligen skicklig mediastrateg, anlitad av eliten men med vett att verka utan att synas.

      En rolig detalj: på Paul Ronges hemsida dyker en ”Elaine Bergqvist” upp som tidigare anställd och partner. Bättre känd som Elaine Eksvärd, ”retorikexpert”.

      Paul Ronge har jobbat på Stormklockan och blir mäkta irriterad när hans förflutna som hårdför stalinist och kommunist dras fram. Hans försvar? ”Det var X antal år sedan!”.

      En annan kul typ som dyker upp som kund är Joachim Berner, VD för Christian Berner Invest AB. Joachim var han som av SVT gavs en månadslön om 135 000:- kronor i två år. Vad han fick lönen för? För att han var påtänkt till ett VD-jobb inom SR. Ett par miljoner i lön för ett jobb han inte fått, alltså. Detta var 2003, dessutom. Ännu roligare: Berner hade då tidigare varit chefredaktör för Expressen och DN.

      Jorå, såtte finns inte alls nån skillnad mellan dem där upp och oss här nere, närå sörru. De e samma lagar och regler för alla, jorå. Vi måste tro på att systemet fungerar, vettö. Ingen nepotism och kompiskorruption och skråväsende här inte, nej nej nej. Journalister är minsann ljusets riddarvakt, så det så.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  7. MiT

     /  07/30/2019

    Svara
    • Ragnar Björk

       /  07/31/2019

      Ojdå, ställer antirasister sina älsklingar emot varandra numera?
      Afrika vs Afghanistan.

      Svara
  8. MiT

     /  07/30/2019

    Svara
    • Ungefär som folk som vill ha ”teknologi” men inte tror på ”vetenskap”. För ”vetenskap” är bara ytterligare en religion i mängden.

      Svara
  9. Ivar L

     /  07/30/2019

    Expressen:

    ”Målsägande är en 19-årig ensamkommande man från Afghanistan.”

    För det första, vad fan är ”ensamkommande man”? Uttrycket ensamkommande syftar ju på att ett barn sökt asyl utan att ha kommit tillsammans med sina anhöriga. Inte för att jag tror att han ens var barn när han kom men han kan väl inte vara ”ensamkommande” hela livet heller? Skall han bli ”ensamkommande pensionär” sedan också när han blir gammal? Hela ensamkommandehaveriet är kantat av absurda uttryck och irrationalitet.

    Och sedan har vi ”från Afghanistan”. Han har tolk för persiska, hans syster skulle gifta sig i Iran. Jag gissar att grabben aldrig satt sin fot i Afghanistan. Shiamuslimska extremister är väl inte särskilt poppis där heller? Han är från Iran. Att han tillhör en särskild folkgrupp med Afghanska rötter är inte samma sak som att han är från Afghanistan. Tove Jansson kom inte från Sverige heller.

    Passa också på att titta på bild 14 i bildspelet. En bild på ”19-åringen”. Garanterad skrattfest i sin urbota stupiditet.
    https://www.expressen.se/noje/nu-stalls-asap-rocky-infor-ratta-i-stockholm/

    Svara
    • Det kanske är så att man aldrig kan sluta vara ”ensamkommande”?

      Som när före detta alkoholister presenterar sig som ”nykter alkoholist”, med undertonen ”för guds skull, ge mig aldrig en enda droppe sprit!”

      Svara
    • Ankarbarn är väl det amerikanska uttrycket?

      Svara
  10. Ivar L

     /  07/30/2019

    LÄSTIPS.

    Artikel i SvD från 1951 om islam. Författad av forskaren i Orienten; H S Nyberg. Det som är fascinerande är hur mycket av det vi ser idag som skribenten redan på 1950-talet skönjde konturerna av.
    https://www.svd.se/svd-1951-islam-i-nutiden

    Eftersom det nog är betalvägg på artikeln kommer här några intressanta passager:

    ###
    ”Intressena i denna vidsträckta, av jäsande och omogen nationalism genomsyrade islamvärld äro naturligtvis ytterst mångskiftande och delvis varandra motsatta, men gemensam för alla dess folk är en skarp antieuropeisk eller rättare antivästerländsk stämning, en irrationell faktor av oberäknelig betydelse i världspolitiken.”

    ”Orienten, som mer eller mindre nödtvunget har anammat den västerländska tekniken och industrialismen, kan nu icke längre undandraga sig en djupgående inre påverkan av den överlägsna västerländska kulturen men kämpar förbittrat för att bevara sin egenart.”

    ”Islams kultur lever i stort sett på samma hellenistiska arv som vår, men vi ha fått det i romersk och islam i sengrekisk-asiatisk version, och den rämna, som kommer till uttryck i motsättningen väst-öst i Europa, skiljer också oss västerlänningar från islams kulturvärld.”

    ”Den åtskillnad mellan religiöst och profant, mellan religion och vetenskap, som göres i Västerlandet, existerar icke i islams värld: allt är orienterat ut från islams religiösa förutsättningar, islam är en makt som genomtränger hela livet och gör anspråk på att ge det slutgiltiga och auktoritativa svaret på alla livets frågor. Denna kulturtyp är utomordentligt skarpt utmejslad i minsta detalj, den uppbäres med stolt självmedvetenhet av varje bildad bekännare av islam och sätter en klar och otvetydig prägel på den breda massan av folket. Sammanstötningen med den sekulariserade västerländska kulturen blir därför med nödvändighet hård”

    ”Kanske behöva vi dock ännu bättre en ny inställning till islam, en inställning präglad av sympati och vidhjärtenhet, som för ingen del utesluter en kritisk hållning men bemödar sig att se och bedöma företeelserna från deras egna inre förutsättningar. ”
    ###

    Som synes ser han precis de problem vi har idag. Han var inte rädd att uttrycka dem (vissa passager hade väckt ramaskri idag trots att de är helt på pricken) men var ändå inte på något sätt någon islamhatare vilket sista stycket visar. Vad han säger är att vi skall vara kritiska och det misslyckades Sverige kapitalt med. Gissningsvis slutade politiker och beslutsfattare att lyssna på sådana som H S Nyberg efter att 68-rörelsen rev sönder hela humanioran med sin patetiska tonårsartade postmodernism.

    Svara
    • Men vilken svenska! Jag önskar jag kunde skriva så!

      Svara
      • Ivar L

         /  07/31/2019

        En fröjd att läsa jämfört med det bäbisspråk man möts av i många medier idag.

        Svara
        • Rikard

           /  07/31/2019

          Hej.

          Det du inte kan uttrycka i text kan du heller inte tänka, möjligen känna men utan att kunna formulera och artikulera känslan? Som skillnaden mellan en malmklump och en Morakniv.

          Vill man vara konspiratorisk kan man tillskriva demoleringen av skolan en dylik bakomliggande avsikt. Själv tror jag mer på illvillig välvilja, dumhet, idealism och hybris i något slags bastardartat inavelsprogram.

          Tips för mer riktig svenska: [http://runeberg.org/] Mängder med titlar.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
    • Någon sade att Islam har gått i en helt annan riktning än Judendomen och Kristendomen. Därmed kan man inte ”reformera” Islam och tro att man får nutida eller ens 1500-talets Europa.

      Svara
  11. MickeP

     /  07/30/2019

    Jag har läst lite från rapporteringen av dagens förhör med aghanen. Inte allt, men ändå tillräckligt mkt för att skaffa mig en relativt bra bild av trovärdigheten i hans berättelse.

    Till att börja med ger ju inte det yrkade skadeståndets belopp en särskilt bra ingång till trovärdighetsbedömningen. Fantasisumma kort och gott. Inte är heller vad som framkommit av hans brottsliga förflutna är särskilt imponerande. Självklart kan detta också beaktas vid bedömningen. Vi har fri bevisprövning.

    Vad gäller själva förhöret finns en hel del självmotsägelser och tämligen obegripliga och oförklarade undanglidningar, om man nu börjar med att utgå från hypotesen att han talar sanning. Han vill inte uppge namnet på arbetsgivaren, kan inte namnet på vännen som skänkte honom hörlurarna, vet inte vad det var för modell, kan inte numret till polisen (trots han bott här i fyra år), läkarna undersökte honom inte på allvar osv. osv. Sist, men inte minst, även uppenbara överdrifter. Ingen skada/bula i bakhuvudet (inte ens när han på nytt undersöktes ngn/ngra dagar senare), trots påstått hårt slag med flaska, 20 sparkar från var och en och liknande.

    Viktigast av allt, han kan inte peka ut vem eller vilka som använt flaskor som tillhyggen, om ens ngn.

    Ingen särskilt robust berättelse m.a.o.

    Ingen bra dag för åklagarsidan således. Och då har försvararna inte ens påbörjat sina motfrågor än.

    MickeP

    PS. Återigen mina personliga synpunkter, skrivet på min fritid. Dock efter drygt 30 år i branschen.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  07/30/2019

      Motiveringen till bråkstakens skadeståndskravet på cirkus 140000:-, förutom förlorad arbetsinkomst och att det gjorde ont är alltså att det varit ”försvårande att misshandeln ägde rum på en plats där det fanns många vittnen. NN har upplevt det som särskilt kränkande att inför så många vittnen få utstå denna misshandel”. Den här killen är ju van att ge knivstryk, inte få, inte konstigt att han känner sig extra kränkt. Tycker att det borde ge minst tio laxar extra tycker Frida

      ”har mardrömmar, han drömmer om att bli jagad, där han springer iväg och vaknar kallsvettig på nätterna”. Han blir ”rädd av spontana rörelser, om man närmar sig honom snabbt blir han rädd”. Ja, pundare som är tjackis har det tungt, de brukar ju bli lite skakis och nojiga. Släng på tio lakan till, killen behöver en extra sil.

      19-åringen anses ”vara paranoid” och tror att han ”kommer bli dödad av gärningsmannen”

      Ja, pundare som är tjackis brukar kunna vara en smula paranoida, ytterligare tiotusen är det minsta han förtjänat.

      Ett rimligt skadeståndskrav enligt all logik ligga någonstans kring 180 tkr. Fullt rimligt att afghanrebellen ska få minst tre gånger så mycket som de efterlevande från de som dödades av Akilov på Drottninggatan.

      Svara
      • Senior

         /  07/30/2019

        Hur mycket fick de han själv utsatte för liknande behandling, där han dessutom rånade dem?

        Hur mycket har deras lidande och mardrömmar varit värda?

        Denna rättegång skall bli intressant att följa, med avseende på ”likhet inför lagen”.

        Svara
        • Ivar L

           /  07/31/2019

          Det där är en bra fråga. Hoppas någon gräver i vad hans offer fick. Om inte annat borde skadeståndet till dem hämtas från det han får, d.v.s. återgå till brottsofferfonden där det gissningsvis togs.

          Svara
    • Kretin

       /  07/30/2019

      För att vara cynisk, utgången beror helt på hur politiserad nämnda rättegång blir/är.

      Med tanke på häktning under rubriken misshandel och en så pass grundlig förundersökning som det meddelats ( >500 sidor ) i ett land där polisen inte utreder våldtäkter och andra grova brott hänvisande till ”resursbrist”, verkar det redan att ha gått politik i fallet. MIn uppfattning om det moderna svenska rättsväsendet är att vanligtvis det enda sättet att bli häktad för misshandel är ifall du är infödd, etnisk svensk och ditt offer hör till en kategori de Goda Människorna (TM) månar om ….

      Det vore intressant att känna till rättens ordförandes samt nämndens bakgrunder. Har de en historia av aktivism osv ? Åklagaren gav inte ett direkt förtoendegivande intryck före rättegången …

      Svara
      • Ivar L

         /  07/31/2019

        Huvudorsaken till grundligheten tror jag är att A$AP är internationell kändis och dessutom amerikan. Sverige vill naturligtvis inte skylta med sitt pinsamt dåliga rättsystem i internationella sammanhang.

        Svara
        • Tvärt om! Vi vill visa hela världen hur progressiva vi är som åtalar den rika amerikanen efter ett litet bråk med ett ensamkommande barn. Det här är klasskamp i ett nötskal.

          Svara
  12. Kretin

     /  07/30/2019

    Kan inte låta bli att undra vad som skulle ske i Sverige om samma sak hände som nyligen i Hartola, Finland:

    Ett gäng på 4 tappra framtidshopp bröt sig in sent på kvällen hemma hos en avsides boende 80-åring i avsikt att stjäla bla hans jaktvapen. Eftersom det var i Finland så satt sig gubben i motvärn med rejält handgemäng som följd ocg gubben blev illa skadad i bla huvudet av slag med ett däckjärn, men han lyckades hämta och sätta ihop sin fångstrevolver ( som han förvarade nedmonterad ) och sköt ett av framtidshoppen som sårades allvarligt. Gubben åkte in på sjukhus pga sina skador.

    Åklagarens beslut i saken: Självförsvar, inget åtal mot gubben.

    I Sverige skulle säkert gubben fått fan för att försvara liv och hem ….

    Svara
    • Senior

       /  07/30/2019

      Det finns väl liknande fall?

      I Sverige får du väl som husägare betala skadestånd om en inbrottstjuv gör sig illa på glaset han just slagit sönder. -Eller om han halkar och slår sig på din isiga uppfart under tiden han bär ut stöldgodset.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/31/2019

      Ja, inte tusan hade det lagts ner i varje fall. Att försvara sig så kraftfullt kan ju inte vara lagligt.

      Däremot om gubben inte lyckats skjuta så hade säkert åtalet mot förövarna lagts ner med motiveringen: ”spaningsuppslag saknas”. Polisen hade väl masat sig ut till stugan tre månader senare och konstaterat att de inte hittade några spår.

      Svara
      • Senior

         /  07/31/2019

        Nej, det är säkert inte lagligt att ”försvara sig så kraftfullt” men betänk att brottslingarna i många fall inte har några betänkligheter att behandla offren lika ”kraftfullt”, hade de fått tag på vapnet först hade de mycket väl kunnat skjuta ihjäl honom, eller slå ihjäl honom med kofoten.

        Hellre dem än jag.
        Den dagen det händer mig kommer jag inte att hålla igen, de skall imobiliseras, annars slår det garanterat tillbaka dubbelt upp mot mig.

        Jag tar hellre det straffet än att de skall släppas fria och fortsätta utsätta folk för detta, förr eller senare kommer de att mörda en oskyldig medborgare som försöker värna sig mot dem med ”så mycket våld som krävs”.

        Det vet man nämligen inte förrän efteråt, och knappt då heller. Om jag håller igen vinner de, när jag eskalerar våldet gör de detsamma. Man kan inte hålla igen, då har du förlorat.

        -Enda chansen du har (ensam mot fler) är att omedelbart och överraskande eskalera konflikten så de direkt försätts ur ”stridbart skick” som det ibland heter.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  07/31/2019

      Inte helt analogt, men vi hade ett fall i våras med fyra framtidshopp som trakasserade GMs grannar under en längre tid. Det slutade med att GM stod med bössan framför vännernas hus och bad framtidshoppen fara och flyga, vilket de tydligen i brist på vett och självbevarelsedrift inte gjorde. (Härefter går meningarna om vad som hände isär. Överlagt mord? Olyckligt snubblande?)

      En av framtidshoppen blev skjuten på någon meters avstånd och dog.
      GM sitter på livstid.

      Jag är helt övertygad om den låga profilen på det här fallet, trotts hur saftigt media hade kunnat spinna det, är för att inte ge svennebanan med knuten näve i fickan några idéer.

      Svara
      • ”i brist på vett och självbevarelsedrift”

        Läste någonstans att en vanligt dödsorsak var uttalandet ”Du törst inte trycka av!”

        Svara
  13. MiT

     /  07/30/2019

    Svara
  14. Senior

     /  07/30/2019

    Mycket intressant om det stämmer:

    [https://samnytt.se/klimat-gretas-trojskandal-var-en-insamling-till-vansterextremistisk-brottsorganisation/]

    Svara
  15. Jens

     /  07/31/2019

    Vad spelar det för roll ? Nej de borde inte vara här i Sverige men man får inte slå och sparka folk ens om de är kriminella idioter som muckar så har ingen sympati för någon rappmiljonär som tror han kan göra vad han vill.

    Fö. helt jv sjukt att trump skickar en gisslanförhandlare till Sverige, vad är härnäst ? Hangarfartyg i Östersjön ?

    Svara
    • Rikard

       /  07/31/2019

      Hej.

      Så om jag förföljer och trackar dig kvarter efter kvarter och är hotfull så gör du inget? Inte ens om du ser att jag trakasserar och tafsar på flickor längs vägen? När du tycker du nödvärn är motiverat, egentligen? (Du hittar nödvärnsrättens paragrafer via regeringens hemsida om du vill ta reda på vad som gäller; tolkning och tillämpning däremot är upp till åklagare, nämnd, domare och advokat).

      Varför skulle han inte skicka en förhandlare? Det är fullt normalt att så sker, även Sverige gör så vid vissa brottsmål i andra länder när en svensk medborgare står åtalad, särskilt när man misstänker oschysst spel. Du kanske minns Calle Johnsson som skulle åtalas misstänkt för dråpförsök i Grekland 2001? Han vägrade dyka upp och man var tvungen att utfärda europeisk arresteringsorder. Johnsson hade fö ”Skyldigbersky” som advokat. (Leif Silbersky, namnet har tidigare memetiskt varit synonymt med att den misstänkte är så dj*vla skyldig att endast Silbersky kan få dem fria.) Slå upp Johnsson på Wikipedia så hittar du mer om spelet mellan Grekland och Sverige i det fallet; svenska media uttryckte sig grovt nedsättande och kränkande om det grekiska rättsväsendet.

      Hangarfartyg i Östersjön? Har sett den tokroliga kommentaren dyka upp här och där. Det måste ju vara ett skämt? Slå upp ”Nimitz-class Aircraft carrier” så ser du att den kan ligga utanför norska kusten och bekvämt nå allt den vill i Sverige ändå, utan att vi kan göra ett piss åt det.

      ”Hangarfartyg i Östersjön” klingar av Greiderska tongångar, om man säger så.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jens

         /  07/31/2019

        De hade kunnat gå därifrån som vuxna människor. Förstår att det är svårt att fatta för dig att man inte får gå och slå folk på käften lite som man behagar. Ingen var hotad när han låg på marken. Du får nog läsa lagen själv för du har missförstått vad syftet med nödvärn är.

        Dåligt försök att göra dig lustig över ”hangarfartygs”-kommentaren, poängen om du inte förstod det är att Trump är ju uppenbarligen tokig så det skulle inte förvåna mig ett skit om han börjar hota med militärt angrepp mot Sverige om de får fängelse.

        Svara
        • lensof

           /  07/31/2019

          Du låter religiös. Helvetespredikanter brukar skruva sina ”sanningar” så där när argumenten tryter.

          Svara
          • Senior

             /  07/31/2019

            Det blir så när man är indoktrinerad av skola och media hela livet.

            Även om media håller igen på personangreppen när Obama och Klinton styr är ändå USA den store djävulen.

        • Senior

           /  07/31/2019

          Enligt gullegrynets egen utsago hade de ”kränkt hans heder” genom att spöa honom bland folk(!)

          Hur tror du han hade agerat för att ”återupprätta” denna heder när de vänt honom ryggen? En sådan person ger sig helt enkelt inte.

          Svara
        • Rikard

           /  07/31/2019

          Hej.

          Om du anser att nödvärnsrekvisit inte förelåg borde det vara en smal sak för dig att hitta relevant del av lagtexten. Titta i brottsbalkens 24:e kapitel. Titta även på de delar av brottsbalken som handlar om åtalsunderlåtelse, strafflindring och val av straff.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
        • MiT

           /  07/31/2019

          Fast ”lite som man behagar” är ju inte vad Rikard vare sig skrev eller menade utan snarare motsatsen? Om man inte ger sig utan fortsätter vara ettrigt och aggressivt på trots att en ENORMT stor man lyft bort en och sagt till en att sluta, varför skulle man då tro att ingen var hotad när han låg på marken? Han saknar ju bevisligen allt vad självbevarelsedrift heter? Och nu efteråt så har det ju visat sig att han är en som använder kniv så…

          Svara
          • lensof

             /  07/31/2019

            Det jag undrar över är att ingen berört att den enormt store mannens ras kan ha triggat den lille afganen bortom allt förnuft..

            Vad jag förstått anser sig araberna vara för väldigt mycket mer än de svarta, det ska finnas en kulturell rasism som vi inte ens kan tänka oss. Att då bli övermannad av en stor svart man som dessutom visar på mer sans och balans än en själv kan nog ha triggat den lille påtände antagonisten. Lägger man sen till ”hederskultur och människor som ser på kanske tom visar att de tar ställning för de svarta, ja då tror jag den lille kan bli kapabel till precis vad som helst.något antagligen asap rocky kan föreställa sig. Han vet säkert mer om rasism än godhetsapostlarna här i landet.

        • ”Trump är ju uppenbarligen tokig”

          Översättning:
          ”Jag får allt från SVT och CNN, behöver inte veta något om den där ‘verkligheten’.”

          Svara
        • blaj

           /  07/31/2019

          ”De hade kunnat gå därifrån som vuxna människor. Förstår att det är svårt att fatta för dig att man inte får gå och slå folk på käften lite som man behagar. Ingen var hotad när han låg på marken. Du får nog läsa lagen själv för du har missförstått vad syftet med nödvärn är.”

          I det här fallet är uttalat hot irrelevant.

          Hur vet du att den kriminella afghanen inte utgör ett hot?

          Tvivlar att tyngdlagen är såpass stark att det räcker att bara knuffa ner kriminella på backen för att de ska upphöra att utgöra ett hot.

          Det kanske funkar så i sandlådan på förskolan när någon slår med spaden, att det räcker att knuffa ner kompisen som börjar grina. Fast inte ens där undkommer du efterslängar.

          Baserar du din hotbild på rimliga antaganden. Är personen aggressiv? Är personen påverkad? Är personen beväpnad?

          Tja, den kriminella afghanen uppvisade ett aggressivt beteende och var säkerligen påverkad. Har man inte röntgensyn som stålmannen är det omöjligt att veta om personen är beväpnad eller inte. Det vi känner till är att kriminella afghaner har ett gediget track record med rån och misshandel (mord?) med kniv.

          Där faller din hotbildsanalys i bitar.

          Hotbild är dessvärre sekundärt.

          Frågan är hur man kommer hem levande, alltså, minskar riskerna för ens egen och andras säkerhet i en dylik konfrontation.

          Nej, det gör man genom att inte underskatta sin motståndare. Det gör man genom att utnumrera sin motståndare. Det gör man genom att överrumpla sin motståndare. Det gör man genom att chocka sin motståndare. Det gör man genom att oskadliggöra eller åtminstone immobilisera sin motståndare.

          Är det inte precis det som sker i filmen?

          Är det inte ett närmast exemplariskt tillvägagångssätt?

          Ur det perspektivet är det egalt om de påhoppade själva har ett kriminellt förflutet.

          Hur gör polisen vid ett tillslag mot kriminella?

          Brukar de skicka in en ensam obeväpnad polis som lite försynt säger åt kriminella att ”Titta en gök!” varpå han med slug list skänker de kriminella en lätt knuff så de faller ner på marken och så är det klart.

          Eller skickar de in piketen tungt beväpnad och utnumrerar de kriminella, sparkar in dörren, omringar skriker och chockar dem och kanske i vissa fall även slänger in en chockgranat.

          Inte bryr sig piketen ett skvatt ifall de kriminella får ett litet ytligt skärsår i processen. Ja det var nedrans förargligt, men den som ger sig in i leken.

          Eller när två vältränade poliser på över två meter omhändertar en snattande ung späd kvinna på knappt 40 kilo. Det kan tyckas övervåld att två fullvuxna män sitter och håller fast på henne på gatan som ett klistermärke på en pride-parad. Det finns ett syfte och det är att göra situationen mer säker, då även små snattande kvinnor som sprattlar och sparkar kan åsamka allvarlig skada på sig själva och sin omgivning.

          Frågan är då. Hur stor skada kan inte en knarkande kriminell afghan som livnär sig på att råna hederligt folk kapabel till. Den kriminella afghanen bryr sig inte ett skvatt om hans brottsoffer skadas eller dör.

          Lagen för nödvärn och hur den tolkas är en helt annan femma.

          Visst, det tolkas som att du är förövaren som misshandlar när du har övertaget. Det betyder dock inte att det är principiellt fel att ha övertaget. Faktum är att det är mycket säkrare att oskadliggöra angriparen och få hem alla levande på det sättet. Att tvingas slå ur underläge är principiellt fel eftersom det är förenat med livsfara. Du utsätter dig själv och andra för onödigt stor risk. Kriminella afghaner bär ofta kniv och tvekar sällan att använda den. Vill du hellre riskera ditt och dina vänners liv. För att.

          Nej det enda som man kan anmärka på är hur glasflaska användes eller inte. Har dock svårt att se hur någon som misshandlats med glasflaska med syfte att åsamka livshotande skador undkommer med mindre skärsår (tjejer får värre skärsår från glaset av en krossad spegel) och Bamse-plåster för att sedan åka på semester från landet han ”flytt” ifrån. Det rimmar väldigt illa.

          Lagarna i det här landet är inte anpassade för de kriminella som kommer hit för att utnyttja det svenska samhället.

          Det är det som är principiellt fel.

          Svara
    • Ragnar Björk

       /  07/31/2019

      För min del kunde samtliga inblandade fått slå varandra halvt om halvt till döds.
      Jag kunde inte bry mig mindre.

      Svara
  16. x

     /  07/31/2019

    Ur artikeln:
    ”Men Che var ingen frihetlig anti-imperialist. Han var en, enligt egen utsago, ”blodtörstig” (ja, han skrev så) stalinist som eftersträvade kommunistisk diktatur på Kuba, medan andra revolutionärer fortfarande diskuterade om de kanske borde återupprätta demokratin. Han förklarade att de borde motiveras av hat mot fienden så de förvandlas till ”kyliga mördarmaskiner”.

    Själv var han inte kylig, han mördade tvärtom med varm själ. ”Jag gillar verkligen att döda” skrev han till sin pappa 1957, som andra barn stolt skulle meddela att de verkligen gillar fotboll eller algebra. Särskilt gärna dödade han de bakbundna som försetts med ögonbindel.”

    Svara
    • Ragnar Björk

       /  08/01/2019

      Nog för att han har rätt angående den röde diablo Ernesto Guevara Serna, dvs Che Guevara, men den där Norberg har jag inte mycket till övers för.

      Svara
  17. Ivar L

     /  07/31/2019

    Ajaj:
    För många vita män spelar golf och maten är ”gubbig”

    https://samnytt.se/riksidrottsforbundet-i-attack-mot-golfsverige-manga-med-svensk-harkomst/
    ”Enligt inslaget har Golfsverige ett problem eftersom majoriteten av de personer som utövar sporten är män. Det uppges bland annat visa sig i färre toaletter längs banorna och att det är traditionellt gubbig mat i klubbrestauranger.”

    Svara
    • Ja, det är naturligtvis problematiskt att många betalar för sig själva.

      Gubbig mat? Är det allt med kött och kalorier?

      Svara
  18. Q-Ken

     /  07/31/2019

    Är det så att Aftonbladet värnar om den personliga integriteten när man utelämnar information på detta sättet?
    Eller är det någon slags omtanke om offret?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gy0Vr/nya-uppgifterna-om-piteavaldtakten-drogs-in-i-garage

    ”Männen ska enligt uppgift vara mörkhåriga och mörkhyade”
    https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/juli/uppdatering-gallande-misstankt-valdtakt-i-pitea/

    Svara
  19. info

     /  07/31/2019

    Svara
  20. info

     /  07/31/2019

    Svara
  21. info

     /  07/31/2019

    Svara
  22. info

     /  07/31/2019

    Svara
  23. Susanna

     /  08/01/2019

    Så många frågor. Han åkte_till_Iran pga hotbilden. Systerns bröllop har inte ens varit. Personskydd i Sverige? Hela historian blir ju bara mer och mer märklig ju längre tiden går… https://www.svd.se/19-aringen-reste-till-iran-pa-grund-av-hotbilden

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: