Dont mention the nationalitet!

Såg en tweet igår, inget konstigt alls med den för en hyfsat normal människa egentligen men såg att det var massor av svar på den. Och blev snabbt och brutalt påmind om att vi bor i Sverige där det normala är onormalt, där krig är fred, okunskap är styrka och allt är som det alltid har varit och det enda som ändras är anmälningsbenägenheten.

Här är tweeten som man får anse är alldeles otroligt okontroversiell i ett normalt land med normala invånare

Det är en frilansjournalist, Josephine Freje, som skriver den. Finns väl inget konstigt med den alls?

Jodå, vänstertwitter som samlades i drivor under hennes tweet och gapade tyckte det var fruktansvärt att hon nämnde nationaliteten ”afghan”. Inte en enda tyckte det var för jävligt att folk kommer hit, får UT och tackar genom att stjäla från en äldre dam. Inte. En. Enda.

Här kommer reaktioner på hennes tweet. Och det som är så obehagligt är att det är massor av journalister osv som dyker upp.

Lisa Bjurvald dyker upp och anser att Freje är en filial till Rasbiologiska institutet. Vad Bjurvald inte vet är att huvudkontoret faktiskt finns där redan fast det bytt namn till Nationella sekretariatet för genusforskning.

Varför ska man skriva att det är en ”ung kille”? Varför tycker Bjurvald det är intressant att veta kön och ålder?

Därför är det viktigt. Det är faktiskt inte svårare än så men ändå har så många så vansinnigt svårt att ta in detta enkla.

Jag tror också att Gabrielsson är ett parodikonto. Tror alltså. Werner ser nog rasister bakom varje lite tuva misstänker jag.

Freje är rasse tycker Artit. Man kan välja att inte sticka ner handen i folks handväskor också men det är såklart ointressant…

Kent Flink, ett av de mer välkända trollen och känd som just troll från fb långt innan han startade twitterkonto, dök upp massor av gånger med just sånt som vi ser ovan.

Det är inte alls svårt.

Jag förstår faktiskt inte alls vad Panzar menar?

Strömkvist är sinnessjukt glad över att Freje inte är i Stockholm.

Men hon kanske kan göra en kudde med tjuvens ansikte på ändå? Som hon gjorde med den afghan som sexofredade en 14-åring på ett konfirmationsläger?

Hellman, som enligt sin bio är advokat, dyker upp och frågar hur hon visste och berättar att hon känner till dem sen tidigare då hon följt dem under flera år.

En upplysning till Hellman, norrlänning är inte en nationalitet så kliv ner ett pinnhål på piedestalen. Att försöka vara dryg funkade visst inte. Viss självrannsakan vore således klädsamt.

Tror att DramaMama har ungefär 100% rätt här. Och det gäller alla som kommenterat…

Frejes andemening var alltså att sprida hat mot ”afghanska pojkar” enligt Meral.

Freje ”hänger ut” någon genom att skriva afghan? Really? Om man skriver svensk, hänger man ut någon då också? Vinqvist verkar också på riktigt tro att SR ”följer nationalismen i hasorna”…

Ja alla kan ju inte vara lika toleranta som Anna ovan så tydligt visar!

En Carl Grape dyker upp. Frågan är varför Grape tycker det är så viktigt att inte förmedla sådan information till människor? Och ni ska få se vilken otroligt dryg och arrogant attityd han har. Man kan redan liksom ana den ovan.

Hon skrev det för att hon vet att han är en afghan. Men det räcker inte för Grape.

Ahhh, drygheten och arrogansen kommer från att han jobbat aktivt inom mörkningsindustrin.

Ni kanske förstår varför jag tycker han är dryg och arrogant…? Dyker upp och kräver saker. Är det verkligen svårt att fatta varför? Varför är det INTE intressant? Undrar om Grape vill an svara på det?

Man får allt lättare att förstå varför det gått åt skogen så kapitalt i Sverige när vi haft grindvakter som Grape.

Som man kunde se en bit ovan på tidsstämpeln så hade Freje en kvart tidigare sagt att hon flera gånger skrivit att hon väl kände till gänget där han ingick.

Varför ska man använda man/kille/pojke för? Varför ska man betona just det?

Men han ÄR ju en afghan och inte norrman, svensk, tysk eller whatever?

Många har mer än antytt det. Varför är det oviktigt att veta en persons bakgrund? Bakgrunden kan ge svar på massor av frågor.

En kvart efter att hon sa att hon flera gånger skrivit att hon vet vilka det är i gänget dyker Fredrik upp och bevisar att han inte ens läser innan han skriver. Men vad gör man inte för 73 likes?

Om Fredrik kan man skriva ”ett internettroll” men det säger mycket mer om man istället säger ”ett socialdemokratiskt internettroll från Södertälje”. Mycket mer matig information om vad det handlar om!

Hur gener kom in i det hela har jag inte en susning om. Och det kan vara av intresse att blottlägga om gängen består av olika etniska grupper men man ska inte få säga att en medlem i ett kriminellt gäng med afghaner är afghan?

Nilsson vet minsann och anser att Freje är en fullblodsrasist som anser att ”tjyveri sitter i generna”.

Alm tror att hon ljuger.

Den ovan begriper jag noll av faktiskt. Ska det inte vara relevant att säga att en medlem av ett gäng med afghaner är afghan? Är ju som att inte få säga att vatten är vått? Eller vad menar han?

Ännu ett välkänt troll.

När man vill bevisa att man antingen inte är läskunnig eller inte bryr sig om att läsa eftersom syftet inte är att förstå något utan bara att gapa.

På vilket sätt ”hänger hon ut” ett intervjuobjekt? Och ”bruna försvarare”…

Vinqvist dyker upp igen. Och om glasögonbärare var groteskt överrepresenterade i brottsstatistik så varför inte?

Mer än ett dygn efter att hon flera gånger förklarat att hon vet vilka det är så kan man dyka upp. Man kan i alla fall vara ärlig med att man bara är intresserad av att gapa.

Varför ska man skriva ”ung kille”? Varför ska man framhålla ålder och kön? När Hall nu påminner om de pressetiska reglerna så står det TYDLIGT i dem att man inte ska framhålla kön men ändå vill hon det? Varför?

Jaså, det ville hon…

Ja hur i hela världen kan hon veta det? Att hon många gånger förklarat att hon väl känner till gänget som han tillhörde sen innan spelar såklart ingen roll.

1,5 dygn efter att hon flera gånger förklarat att hon VET vem det var dyker Barbro upp.

Även ”Blofeld” dyker upp och visar att han inte kan läsa.

Kan inte säga om det ovan är parodi eller inte.

En Marcus Löfström dök upp. Han vet minsann hur otroligt viktigt det är att mörka information om man är journalist! För det är vad han säger fast med andra ord. För vem är han att bestämma vad som är relevant och viktigt för mig? Vilken speciell kompetens har han för att sitta som filter mellan informationen och mig?

Han dyker upp hos Avokadon som jag flera gånger har avslöjat har ljugit friskt om hur utsatt hon är osv. Återigen så är han igång med att folk ska ha ett uppfostringsfilter som består av honom själv.

Som journalist vet man det minsann. Vilken makalös spetskompetens de har som kan avgöra vad som är relevant eller inte. Men han är inte särskilt konsekvent själv med denna ”enkla regel” som man kan se ovan, han t o m föreslår att man specifikt ska skriva att det är en man

trots att det han länkar om just reglerna säger att man inte ska framhäva kön. Men han tycker att folk ska andas. Har han själv kanske svårt att läsa från så hög höjd där han sitter på hästen? Kanske ska byta till en ponny? Men för vissa ska denna enkla etiska regel åsidosättas om det handlar om män i alla fall.

Hänger med avokadon. Så atteee…

Kallar folk för ”Svärjisarna”, tar på sig bördan att skriva hur folk ska förhålla sig till etnicitet och nationalitet, tar på sig offerkoftan om hur drabbad han är. Så atteee…

Gå gärna in på hans twitter och kolla hans lilla kollage som ska visa hur utsatt han är med ”mentions”, ett par stycken kanske man kan säga något om, resten är ingenting. Ingenting alltså.

Vem är Löfström då? Förutom att vara en skitviktig man med ett uppblåst ego som anser att han och likasinnade ska vara ett filter och styra vilken information som folk ska få tillgång till

så är han journalist på Alingsås tidning.

Idag så dök Freje upp med det där också. Och den drog omedelbart till sig nåt som jag tycker är ganska obehagligt.

Nämligen det där.

Vem fan har gett såna typer mandat att för min räkning bestämma vilken information jag ska få tillgång till? Vem har bestämt att folk som Löfström och Hamrud ska få vara ett filter som verkligheten filtreras genom innan den når mig? Vilken speciell kompetens besitter dessa för att åt mig kunna bestämma vad som är relevant och vad mina ögon och öron klarar av att hantera?

Det är så makalöst arrogant!

Men mängden som återfinns inom media eller som har jobbat där och som dykt upp under Frejes tweet säger så mycket om varför vi har såna groteska problem i Sverige. Självutnämnda arroganta småpåvar sitter och bestämmer vad som är relevant information för mig och andra.

Hur många av alla som dykt upp under hennes tweet hade också dykt upp om det handlat om en finne? Eller norrman? Eller dansk? Eller amerikan? Osv? Hade någon av dem dykt upp överhuvudtaget? Hade Löfström på Alingsås tidning dykt upp med arrogant beteende och och försökt mästra folk om att det är han som bestämmer vad som är relevant? Jag tvivlar på det…

Och vad skulle Freje ha skrivit i sin tweet? Hon får ju inte nämna nationalitet, etnicitet eller kön enligt de pressetiska reglerna? Vad blir kvar?

Om en svensk hade gjort samma sak i Afghanistan så hade de garanterat skrivit att det var en svensk. Det hade man gjort i alla andra länder utan att det skulle vara nåt konstigt alls. Men här är vi såklart lite bättre, lite mer upplysta, lite finare. För här har vi godtyckliga pressetiska regler. Som inte ens de självutnämnda experterna på dem klarar av att följa i sina egna enkla exempel på vad man ska skriva.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

142 kommentarer

  1. hllviken

     /  08/04/2019

    Hur gick det för tanten med handväskan? Blev hon bestulen? Hur kände hon?

    Svara
    • weasel

       /  08/04/2019

      Varför kallar du hen för ”tant” ?
      Vad har hennes könstillhörighet för relevans ?
      Josephine Frejes borde ha skrivit ”människa” istället för ”tant”.

      För den delen så vet ju varken du eller Josephine eller jag om hen verkligen identifierar sig som ”tant” eller ens som ”kvinna”.
      Hen kan ju lika gärna identifiera sig själv som en man. Faktum är att hen kanske inte ens identifierar sig som en ”människa”. Hen kanske identifierar sig som en kamel.
      Eller kanske som ett kylskåp.

      Med vänlig hälsning
      Weasel
      ( Jag har läst genusvetenskap i 2 terminer … 😦 )

      Svara
      • Hypocrita

         /  08/06/2019

        Visst borde väl Freje skrivit ”kropp” istället för ”människa”?
        ”Människa” är ju så….. Patriarkaliskt…. 😉

        Svara
  2. x

     /  08/04/2019

    Svara
  3. x

     /  08/04/2019

    Svara
    • Olof

       /  08/04/2019

      Jag har svårt att avgöra om journalister är korkade, dumma i huvudet eller båda delarna.

      Tror de verkligen att det finns någon kvar som läser artiklar där etnicitet utelämnas som något annat än ‘det var en invandrare’? Som noterat, de skriver ofta ut om det är en vit människa, och om det är en ‘svensk’ där ‘vit’ utelämnas är det i allmänhet en invandrare med medborgarskap. Stolpskott som Löfström verkar helt blind för det. Det spelar ingen roll om han har en ‘etisk handbok’ för det, för vare sig han skriver ut det eller inte så skriver han ut det. Vi _kan_ koden numera.

      Den enda funktionen det fyller att utelämna är att späda på misstroendet mot media eftersom man hela tiden utsätts för deras tydliga vilja att utelämna sådant som inte passar deras narrativ.

      Med människor som Hamrud ligger nivån på ‘det är enkelt att avgöra om hon ljuger – det gör hon om hon pratar’.

      Svara
      • Törnrosa

         /  08/05/2019

        Uppvisningen i empatilöshet av det här journalistiska twittergänget tyder på att MSM har inlett sin dödsryckningsfas. De klarar dock inte av att föra sin kamp med värdighet tvärtom är det pinsamma pöbelfasoner.

        Jag anser också att man visst kan tolka de pressetiska reglerna så att det är mycket relevant för sammanhanget att informera gamla damer om vilka de ska akta sig för.

        Det blir så extremt falskt när man betänker hur Hamrud och Orrenius bar sig åt när de jagade Julia. Så dj-a hutlöst.
        mvh

        Svara
        • Har du någon prognos ställd på när ”MSM” är slutgiltigt döda? De påstådda dödsryckningarna har väl pågått lite väl länge nu, för att det ska vara tal om en trovärdig död?

          Vad är det som gör att du betänker just exemplet ”Julia”?
          Undrar även hur du ser på uttrycket: ”ger man sig in i leken får man leken tåla”.
          Det vore i och för sig intressant att få mer kännedom om lekens regler, priset för att delta, belöningen vid ev. vinst, m.m. Gärna i förväg.

          Svara
          • Törnrosa

             /  08/05/2019

            1. Har du någon prognos ställd på när ”MSM” är slutgiltigt döda?
            Svar: Nä.

            2. Vad är det som gör att du betänker just exemplet ”Julia”?
            Svar: Obegåvad fråga.

            3. Undrar även hur du ser på uttrycket: ”ger man sig in i leken får man leken tåla”. Det vore i och för sig intressant att få mer kännedom om lekens regler, priset för att delta, belöningen vid ev. vinst, m.m. Gärna i förväg.
            Svar: Snurrigt snack. Begriper du det själv? Du behöver inte förklara.

          • 1. Varför då påstå någonting – ”tidningsdöden” – som du inte har täckning för?

            2. På vilket sätt ansåg den sovande frågan vara ”obegåvad”?

            3. Jag har väl i princip bevisat vem av oss som är snurrigast. Och inte är det jag. För din information, med tillägget att jag självklart begriper precis allt, som jag skriver, med förhoppning om att även du självklart begriper allt, som du skriver. Stort lycka till med förståelsen och samlandet av dina tankar. Det verkar behövas.

          • ”Gärna i förväg”.
            Som med ”samhällskontraktet” då, så att man i förväg kan få veta vad man i dag betalar skatt för som skall hända om trettio år.

          • Säger inte emot dig där. Gärna redan från individens födelse, kanske som ett kontrakt som föräldrarna får ta ställning till huruvida de vill underteckna eller inte.

            Vad jag vände mig emot, när det gällde ”MSM”, var det till synes självklara påståendet om deras död, vilket inte syns några som helst tecken på.

        • Olof

           /  08/05/2019

          Ja, det som slog mig var närmast att det kanske hade varit ännu bättre om hon vore tydlig om att det t.ex handlade om hazarer (om det nu var det). Just för att, som du säger, ge ett tips om vilka man bör undvika. Och för att inte smutsa ner ryktet för andra grupper.

          Och jag håller med. Åtminstone är det ett tecken på dödsryckningar för deras makt att kontrollera narrativet. För några år sedan hade de inte ens behövt bete sig så här, då hade det bara varit några av de sedvanliga trollen som skulle agerat så, medans resten av dem skulle sett till att få Josephine petad.

          Nu kan hon i princip skratta åt dem medans de gör bort sig på twitter. Och snart är vi förhoppningsvis så långt komna att sociopater som Hamrud får svårt att verka i arbetslivet, som tack för trogen tjänst som stasikommisarie.

          Svara
        • Törnrosa

           /  08/06/2019

          Ghost: Tidningsdöden är en mycket långdragen process. Själv har jag jobbat på två stora tidningar som köpts upp av Bonnierkoncernen och därmed även ätits upp, blivit snuttifierade och faktiskt väldigt ointressanta.

          Jag fick se verkligt duktiga journalister köpas ut och försvinna till exempelvis hemtjänsten. Verkligt duktiga journalister, såna vi skulle behövt idag.

          Efter 50 år i branshen ville jag inte ens ha tidningarna ”gratis” efter min pension. mvh

          Svara
      • Törnrosa

         /  08/05/2019

        Ledsen MIT men det verkar som om samma SPYFLUGA som sprang omkring inne hos DGS härom natten – exakt samma fega beteende och tider – har återtagit en mer för oss känd profil. mvh

        Svara
      • Grodan Boll

         /  08/05/2019

        ”Never attribute to stupidity that which is adequately explained by malice”.

        Vilket är anledningen varför hat är berättigat och våld i framtiden är en garanti.

        Svara
      • Kyeyune: ”Civilkuragets gränser”
        https://ledarsidorna.se/2019/04/civilkuragets-granser/
        ”Problemet är att Sverige nu kommit till en punkt där siffrorna slutat vara intressanta föremål för diskussion.
        […]
        Vi skriver i regel inte ut signalement i dessa situationer av olika skäl, men ett av skälen är att det faktiskt inte behövs. Alla vet redan att det rör sig om någon form av invandrare, även om det i vissa fall kan röra sig om ”tredje generationens invandrare”; alltså människor som bott hela sitt liv i Sverige, med svenskt medborgarskap, födda av föräldrar som i sin tur bott hela sina liv i Sverige.”
        […]
        alla vet att det finns ett ”vi”, och att det finns ett ”dom””

        Svara
  4. hllviken

     /  08/04/2019

    Svara
  5. MiT

     /  08/04/2019

    Svara
    • weasel

       /  08/04/2019

      Tja, Robsahm är ju dömd för bokföringsbrott så man kanske inte ska ha alltför stor tilltro till hennes ärlighet och/eller förmåga att hålla sig till sanningen…

      Svara
  6. Vad dessa idioter tycker på idiot-Twitter är ointressant och tidsförspillan.

    Svara
  7. x

     /  08/04/2019

    Svara
    • Selektiv rapportering om signalement, beroende på politisk åskådning?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/05/2019

        Vad gäller straffsatser för mord så är det något radikalt fel med svensk lagstiftning

        I Sollentuna har alltså en 16-åring kille enligt tidningsuppgifter blivit ihjälslagen med en yxa av en jämnårig yngling. Mördaren har helt iskallt planerat mordet, efter dådet ringer han polisen och anger sig själv

        Motivet har ännu inte återgetts i någon nyhetskanal, men låt mig gissa. Antingen så har killen, präglad av någon sadistisk personlighetsstörning och för sina egna lustars skull velat döda någon, eller en gnutta, och då menar jag verkligen endast en liten gnutta mer förlåtligt, velat ta hämnd för något – en trivial oförrätt, kvinnoaffär eller kanske så fånigt att han upplevt sig underordnad offret vad gäller popularitet.

        Men skit samma i motivet, killen är kroniskt störd, men inte på något sätt som kan begränsa hans juridiska ansvar. Hade han varit äldre är jag hyfsat säker på att han hade kunna få ett löjligt kort livstidsstraff, men inte i Sverige, han är ju ett bara ett barn, så om några år är han ute på gatan, antagligen innan han fått förmånen att gå på systembolaget.

        Man kanske inte behöver bura in honom tills han dör, för min del räcker det med någonstans kring femti år, då kommer han ut lagom till att han ska fylla sjutti, och det förhållningssättet borde självklart gälla för alla ungdomar som med förståndet i behåll dödar.

        Kriminologer hävdar att det är för hårt att straffa unga människor med för många år i buren oavsett hur groteskt deras brott kan tänkas vara, och det kan jag hålla med om, det är jävligt hårt. Motivet är att unga människor inte hunnit utvecklas mentalt, och att de genom att sitta i finkan istället för att bli fina medborgare istället cementeras i sin kriminalitet. En argumentation som på många sätt är korrekt. Men det håller inte eftersom mord är mord och livstid är livstid.

        Förresten. Det där med den utlovade straffrabatten, den kan ni glömma.

        https://www.svd.se/tunga-remissnej-till-straffrabatt

        Svara
        • Samtidigt i ”supermakten” USA har det inträffat inte mindre än 32 masskjutningar bara i år! De senaste två med tolv timmars mellanrum!

          Beror det på illegala, mexikanska eller andra invandrare? Nja, knappast. Beror det på en alltför generös vapenlagstiftning? Högst troligen.

          Det talas i USA om en masskjutnings-epidemi. Undrar (inte) om den hänger samman med den likaledes pågående medicinförskrivnings-epidemin.

          Masskjutningar tycks vara en lokal företeelse, nästan tradition, för USA, vilket borde väcka funderingar hos en och annan makthavare, inte minst presidenten själv!

          Är det alltså så de vill ha det? Får man räkna med 32 masskjutningar under ett år (hittills), om man vill bevara rätten att bära vapen?

          Ungefär som baksidan av det guldfärgade mynt, utan guldinnehåll, vars framsida pryds av en clown med tupé och som berättigar till inköp av alla dödande vapen.

          – Häpp! sade clownen, efter sina tricks
          och nästan alla i publiken applåderade andäktigt. Eftersom clownen nästan var allsmäktig.

          Svara
          • Grodan Boll

             /  08/06/2019

            Hur ser vapenlagstiftningen ut i grannlandet Kanada?

          • Du kanske vet mer om den saken, eftersom du ställde frågan?

          • Leisha Camden

             /  08/06/2019

            32? Skojar du? Var har du den siffran ifrån? 255 masskjutningar har det varit i USA hittils i 2019.

          • Siffrorna är skrivna i sten. Hur definierar du ”masskjutningar” då och vilken är din källa till 255? Vanligtvis åsyftas skjutningar med minst tre döda.

  8. Kronblom

     /  08/04/2019

    Kalla han för Agfan (Agfa är en film- och kameratillverkare) då han troligen redan är fotograferad vid någon häktning eller så blir han det. Landet kan kallas för Agfanistan.

    Svara
  9. hllviken

     /  08/04/2019

    Svara
  10. MiT

     /  08/04/2019

    Svara
    • ”Globalt snitt,” dessutom.
      Men om man skall till skärgården, eller bara vill hålla sig på Söder? Bättre siffror, tack!

      Svara
  11. MiT

     /  08/04/2019

    Om ni missat så gå in och läs och lyssna på Flams intervju med Norman. Missa inte slutet av inlägget, där kan man se Fichtelus manus till hans berömda intervju med henne
    ”KAJSA NORMAN, Sveriges mörka själ, DEKONSTRUKTIV KRITIK m. Aron Flam”
    https://www.aronflam.com/blog-aron/2019/7/30/kajsa-norman-sveriges-mrka-sjl-dekonstruktiv-kritik-m-aron-flam

    Svara
    • Just det, den är bra. Men jag förstod inte var man kan hitta satirintervjun som Aron Flam flera gånger nämnde att han gjort. :/ Jag skrev till honom på Facebook och frågade men han har inte svarat…

      Svara
    • MiT

       /  08/04/2019

      Kan det vara den här? FB är ett jävla gissel med sina länkar och skit som Watch, funkar det inte så sök på Nyheter Idag på fb

      *https://www.facebook.com/nyheteridag/videos/711555179296669/*

      Svara
    • weasel

       /  08/04/2019

      SVT är onekligen någonting på spåren här.. ;
      I Berlin var det över 35 grader varmt sommaren 1939 och i Augusti var det 28 regnfria dagar.
      Och den 1 September invaderade Hitler Polen….

      Svara
    • Ganska varmt i Israel, vill jag minnas.
      Ändå bättre ställt där än i grannländerna. Måste vara någon komplott.

      Svara
      • Weasel

         /  08/05/2019

        Jo , det är väldigt varmt i Israel.
        Det kan ju vänstern tänka på innan dom gnäller om ”bosättningar” och ”israeliskt övervåld” . ..

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  08/06/2019

          Det är klart att tillgången på färskvatten och andra resurser kan påverka konflikters utveckling, finns inget vänstervridet i den analysen. Och Israel om något är väl inget dåligt exempel på det, har svårt att se att Israel skulle acceptera att de blev mer vattenberoende av en Palestinsk stat enligt 1967 års gränser, då det oundvikligen skulle medföra att Palestinerna skulle få kontroll över en betydligt större del av regionens vattentillgångar.

          Sen tror jag tyvärr inte att Nigerianerna blir av med sina galna terrorister bara för att man lyckas borra några extra brunnar.

          Svara
          • weasel

             /  08/06/2019

            Absolut, Frida. Självklart kan vattenbrist påverka konflikters utveckling.
            Men att som SVT smälla upp ”vattenbrist” som en betydande orsak till Boko Haram är faktiskt långt bortom Fake news.
            Det är Monty Phyton.
            IS och Boko Haram strider för helt andra saker än ”vatten”.

  12. MiT

     /  08/04/2019

    Svara
  13. Rikard

     /  08/04/2019

    Hej.

    Du frågar retoriskt vem som gett dem rätten att besluta vilken information som är lämplig för dig.

    Svaret är de själva.

    Vem gav prästerna rätten att vara de enda uttolkarna av GT och NT? De själva, via sin överstepräst påven. Vem gav imamerna, kadis och mullor rätten att tolka profetens ord? De själva. Vem gav rabbiner rätten att tolka Moses ord? De själva. Vem gav Lenin rätten att tolka Marx och Engels? Han själv. Vem definierade SVT/SR/UR som konsekvensneutral, objektiv och saklig opartisk informationskanal? Den själv, och den stat vars propagandaorgan den alltid varit (jo, alltid varit – har man närvarat vid händelser som senare rapporterats så att man kan jämföra vet man mycket väl att det aldrig varit annorlunda från idag; skillnaden är att det är lättare att avslöja lögnerna).

    Vem har gett dig rätten att blogga, skriva opinionstexter om aktuella händelser och vem har gett dig rätten att låta moderna väderkvarnsbekämpare som jag och andra pennfäktas här? Du själv.

    Det finns inga andra rättigheter än de man ger sig själv. En rättighet du får av någon annan är ett privilegium, inte en rättighet.

    Så de tar sig rätten och friheten att bestämma vad som är lämpligt för dig att veta, vad som är rätt för dig att tänka och tycka och vad som är tillåtet för dig att säga. Skall de ha detta privilegium, eller skall de berövas det och tvingas kämpa för det?

    (OT: man äger inte mer än man kan bära, man har inga rättigheter än de man kan hävda med våld, och man har inte större frihet än vad andra kan begränsa en till. Det är fundamentala sanningar baserade inte i vad som är normativt rätt, eller etiskt gott, eller religiöst renlärigt, eller politiskt korrekt, eller ens i hur vi anser det borde vara. Det är istället vad verkligheten medger som minsta odelbara korn av sanning. Vem tjänar på att man tror på friheter, rättigheter och egendom som saker som finns annat än semantiskt, begreppsmässigt och retoriskt?)

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • ”Jo, men den tyske 1800-talsfilosof JAG tillber säger att rättigheter kommer från …”

      Svara
  14. weasel

     /  08/04/2019

    Det hela påminner en hel del om när Lisa Bjurwald, Carl Grape & co blev fullkomligt skogstokiga på SVT och Aftonbladet när dessa i sin nyhetsrapportering hela tiden hängde ut Christine Schurrer som ”Tyskan” .
    Lisa Bjurwald, Carl Grape & co blev då nästan lika förbannade som den gången då Expressen smällde upp en löpsedel där det stod att ”svenskar” hade begått en gruppvåldtäkt på en ålandsfärja.
    Ojojoj, vad arga Lisa Bjurwald, Carl Grape & co blev på detta ofog att kalla brottslingarna för ”tyskan” och ”svenskar”.
    Lisa Bjurwald twittrade om att det faktiskt är rasistiskt att kalla Christine Schurrer för ”tyskan” och Carl Grape skrev 48 tweets om att det helt saknar relevans vilken nationalitet våldtäktsmännen har och att Expressen därför är rasister när dom poängterar att våldtäktsmännen är ”svenskar” .
    Allt detta minns jag.
    Eller också har jag drömt det,….

    Det är väldigt talande att DN/Aftonbladet-journalisten Annika Hamrud blir upprörd över Frejes förslag att starta en redaktion där folket får rösta om vad , vilket och vilka som ska granskas.
    Faktiskt snudd på lika talande som det faktumet att Lisa Bjurwald, Carl Grape & co skriver 500 tweets där dom är arga på den personen som hindrade ett rån mot en tant, men 0 tweets där dom är arga på den personen som försökte råna tanten.

    Svara
  15. Grejen är att etnicitet i det här fallet blir rätt relevant då de flesta som bor i Göteborg vet om att olika sorters skräp och grupperingar samlas kring just Centralen/Nordstan; vi har gäng som är strikt baserade på just etnicitet, en del på olika territorium t. ex. Backa, vi har också lösare grupperingar av Marockanska gatu”barn”, Afghaner etc och även diverse pundare, alkisar osv.

    För mig som vet om hur det ser ut i Göteborg så säger mig ”en ung man” således väldigt lite och folk kan tolka det väldigt godtyckligt beroende på sitt eget bias. Hade hon sagt ”svensk pundare” så hade sannolikt dessa människor som nu låtsas bli upprörda blivit överlyckliga och skrikit om hur svenskar minsann också begår brott (som om någon tvivlat på det?)…

    Svara
    • Olof

       /  08/05/2019

      Precis. Vi vet redan att det inte handlar om ”svensk pundare” för hade det varit det hade det stått. Däremot kan det vara av intresse att veta vilken av de andra grupperna människan tillhörde för att t.ex avgöra vilken påverkan vilka politiska beslut och samhällsinsatser som har verkan. Samt som nämnts tidigare, vilka som ägnar sig åt vad och vad man bör vara uppmärksam på.

      Svara
      • Man ska säga att hade problemet bara legat på att vi råkade ha pundare, om än av olika nationaliteter, så hade det varit en helt annan sak att t. ex. inte nämna etnicitet. Nu är det så att det är helt olika grupper, med olika bakgrund och motiv vilket gör att det en vag beskrivning som ”ung man” inte säger ett skit. Detta vet såklart Freje efter att ha arbetat på just Centralen/Nordstan med dessa grupper.

        Säger man t. ex. ”Afghan” så vet de flesta vad man menar – antagligen en ensamkommande som har fått avslag alternativt ligger i en asylprocess, gissningsvis drogberoende (heroin är väl rätt vanligt i gruppen), hänger i grupp med andra med samma bakgrund osv.

        Svara
    • För den som bodde i New York omkring 1900, kunde det vara en fråga om liv och död om ett område var ”Italienskt”, ”Irländskt”, och så vidare.

      Sedan kommer vi att få supergäng av icke svensktalande av olika etniciteter, utan grundskola, med diverse ur sitt sammanhang lösryckta korancitat som sammanhållande kitt.

      Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Ja. Svårt veta när det inte är PK *shhh* eller PK och okej att skriva.

      2017…

      ”Slaget om stora torget i Hörby – mellan afghaner och albaner”
      https://www.expressen.se/kvallsposten/slaget-om-stora-torget-i-horby-mellan-afghaner-och-albaner/

      Svara
  16. MiT

     /  08/05/2019

    Svara
  17. hllviken

     /  08/05/2019

    Svara
  18. hllviken

     /  08/05/2019

    Svara
  19. MiT

     /  08/05/2019

    Svara
    • Vissa talar i meningar där man måste andas in halvvägs:
      ”Det handlar om [djup inandning] BAAAAAAAARN!”

      Svara
      • lensof

         /  08/05/2019

        Slog upp i min gamla ordlista. Barn = en som inte är vuxen.

        Frågan är då vad som är att vara vuxen. Ordlistan igen = som blivit stor ; mogen.

        Handlar det om att bli stor så finns det inte många barn på bilden, jag kan se en handfull inte mer.

        Då handlar det alltså om att bli mogen. Men om man är stor och ändå inte mogen då blir man väl knappast någon raketforskare eller läkare. Mogen blir man ju i uppväxten och knappast om man gammal och outbildad vill fortsätta att vara barn (dvs inte mogen). Inte heller är man vuxen om man som Löfven och co ständigt vill hävda att man är naiv och oförstående.

        Men då förstår jag. De här männen (för det är mest sådana åtminstone på ytan) är barn på samma sätt som Löfven. Helt outvecklade och omogna i gamla stora och ganska nerdekade kroppar.

        Svara
      • Rikard

         /  08/05/2019

        Hej.

        För trettio år sedan hade de istället sagt (helst på norrländska eller annat glesbygdsmål):

        ”Ja’ tro’ på JEEESUSS!”

        @lensof: Karlsson på taket som statsminister är vad han får mig att tänka på. Eller Sune Mangs roll som biskop i *Korpens Skugga’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Svara
  20. MiT

     /  08/05/2019

    Svara
  21. MiT

     /  08/05/2019

    Svara
  22. MiT

     /  08/05/2019

    Undrar om Attunda brandkår har anställt nån rullstolsburen brandhen än som kan rulla in i deras bastu?

    MSB och kärnverksamheten

    Svara
  23. MiT

     /  08/05/2019

    Svara
  24. En annan

     /  08/05/2019

    Synd att ASAP-Rockys resultat i Kast Med Tyken Afghan blev bortdömt pga. övertramp av en genusinfekterad domarkår, annars är typ 4,2 meter ett rekord i underkant. Vi får hoppas att MIG levererar typ 420 mil, det är respekt, eller hur Annie

    Svara
  25. MiT

     /  08/05/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156653916768251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
    • Jans

       /  08/06/2019

      Inkubationstiden är inte infantil utan avsiktlig fördröjning. Den tillämpas för att fördrjöja diskussioner och åtgärder så länge som möjligt. Till slut kommer diskussionen men fördröjningen har ändå tjänat sitt syfte. Till exempel har den troligen berövat SD några mandat senaste valet.

      Svara
  26. Q-Ken

     /  08/05/2019

    ”Den åtalade är medborgare i Syrien, respektive Afghanistan.”

    Ojoj, här skriver man ut de busets nationaliteter i klartext!

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ8J6V/efter-uppmarksammade-misshandeln-i-kil–tva-16-aringar-atalas

    Svara
  27. Fallet ASAP Rocky

     /  08/05/2019

    Jag hade tänkt skriva lite om fallet ASAP Rocky. Ursäkta att det blir långt. Jag har därför delat upp det i fyra delar.

    Fallet är intressant ur många aspekter, inte minst för att det är så omtalat i såväl svenska som utländska media och har en tvist som kan innebära internationella förvecklingar.

    Fallet inrymmer därutöver ett stort antal juridiska frågeställningar som för mig i mitt yrke är högintressanta. Som t.ex.
    1. Frågan om nödvärnsrättens gränser
    2. Frågan om det kollektiva ansvaret och dess konstruktion i svensk rätt, dvs. det som i åklagarens s.k. gärningsbeskrivning uttrycks med formuleringen ”gemensamt och i samråd” alternativist ”gemensamt och i samförstånd.
    3. Proportionalitetsprincipen vid användning av tvångsmedel.
    4. Bevisvärderingsfrågor.

    Därtill kommer den över dessa frågor överskuggande objektivitetsprincipen, dvs. åklagarens skyldighet att under en utredning beakta inte bara omständigheter som talar till nackdel för en misstänkt, utan även sådant som talar till dennes fördel.

    Just denna senare fråga hade jag tänkt att i ett första skede fokusera på, eftersom det är min uppfattning att PK-ismen börjar tränga sig ända in i rättsväsendets innersta kärna och att detta är en farlig utveckling eftersom PK-ismen kapar möjligheterna till ett förutsättningslöst tänkande och detta i sin tur leder till ensidiga, enahanda och allt annat än objektiva utredningar. Utredningar där åklagare och utredare p.g.a. PK-istiska skygglappar saknar förmåga att göra juridiskt korrekta bedömningar.

    Jag har redan i en tidigare kommentar ifrågasatt om det verkligen förelegat flyktfara som varit så uttalad att det redan på den grunden var nödvändigt att ha ASAP Rocky häktad under utredningstiden. Han skulle ju inte gärna ha kunnat fortsätta sitt turnerande om det hade varit så att han hade för avsikt att hålla sig undan den svenska rättvisan. Jag får i denna del känslan av att man från åklagarens sida ville undvika att hamna i en ny Assange-situation. Men dessa två fall kan inte jämföras enligt min mening. Som jag förstår det har denna skillnad inte ens varit uppe på bordet.

    Utifrån rapporteringen från själva rättegången framkom det dessutom uppgifter som pekade på att åklagarens bevisning var svajig i största allmänhet och beträffande våld med användning av sönderslagna flaskor i synnerhet. Åtminstone från ASAP Rockys sida.
    Vi har också från rättegången fått veta att alla misstankar mot afghanen blev avskrivna i stort sett direkt, trots att det tydligt framgår av utredningen att det var afghanen och hans kompis som förföljde ASAP Rocky och hans gäng, inte tvärtom.

    Här någonstans började mina åklagaröron skrynkla ihop sig och jag bestämde mig för att undersöka saken närmare, om det kunde ligga ngt i den känsla som skavde i mig inombords, att hela utredningen fått slagsida p.g.a. att åklagare och utredare haft PK-skygglapparna på.

    Svara
  28. Del 2 – Har denna utredning utförts objektivt?

     /  08/05/2019

    forts Fallet ASAP Rocky

    Jag satte mig därför med förundersökningsprotokollet (som finns publicerat på Merit Wagers blogg; http://meritwager.nu/wp-content/uploads/2019/07/ASAP-Rocky-Stockholms-TR-B-9283-19-Aktbil-98.pdf) för pröva min tes.

    Jag har inte läst varje sida i protokollet, jag har fokuserat på de förhör som hölls de första dagarna efter händelsen (en av de misstänkta, David Rispers Jr, har t.ex. hörts sex gånger), eftersom det är på den utredningen som åklagaren gått till häktning.

    Mina samlade bedömning är följande.

    Detta är en av de mest ensidiga och fördomsfulla utredningar jag läst. Afghanen har genomgående behandlats med silkesvantar. Han har suttit och svamlat sig genom förhören, han har lämnat motsägelsefulla uppgifter och uppgifter som inte alls stämmer med objektiva fynd på marken, vid läkarundersökningarna (ett flertal har gjorts, tydligen för att afghanen inte har varit nöjd med resultaten) eller med andra vittnesuppgifter. Trots detta har knappast ngn kritisk följdfråga ställts till honom. När han t.ex. gång på gång uppger att han följde efter för att få tillbaka sina hörlurar ställs aldrig frågan om varför, hörlurarna var ju trasiga, dessutom var det ju du som slängde dem på vakten, varför trodde du att ngn i ASAP Rockys gäng hade dina trasiga hörlurar? Man har kort och gott behandlat honom som en liten prinsessa på ärten.

    ASAP Rocky och hans kamrater däremot, har fått många kritiska frågor som antyder att förhörsledarna inte tror på vad de säger. Och detta trots att samtliga i det sällskapet lämnat rediga och samstämmiga svar på frågeställningar redan från första början.

    Hypotesen tycks hela tiden ha varit att det är afghanen som är offret och ASAP Rocky med följe som är angriparna. Ngn annan hypotes tycks inte ha föresvävat vare sig förundersökningsledare eller förhörsledare.

    Svara
  29. Del 3 – En rättskandal i vardande?

     /  08/05/2019

    forts. Fallet ASAP Rocky

    Vad dock värre är.

    Det finns vissa omständigheter som med styrka talar för att åtminstone ett par av afghanens skador med vassa sårkanter (dvs. med karaktär som tyder på vapen med vass egg, t.ex. sönderslaget glas, kommit till användning), är självförvållade i ett skede då han sitter och väntar på polisen/ambulansen!

    Man kan beträffande dessa skador laborera med i huvudsak fyra hypoteser.
    1. Det är en eller fler i ASAP Rockys gäng som har förorsakat skadorna, genom att använda sönderslagna flaskor som tillhygge. Det är denna hypotes som åklagare och slaviskt utredare följt, trots att hypotesen inte stöds av andra uppgifter i utredningen än vad afghanen berättat (och i.o.f.s. i viss mån även vad hans kompis, Dawod, berättat när han väl hördes dagarna innan åtal väcktes)
    2. Skadorna har uppkommit när afghanen landat i asfalten efter ASAP Rockys kast. Denna hypotes får inget stöd i utredningen. Enligt polisens undersökning på brottsplatsen fanns inget glaskross på platsen där afghanen slog i backen. Observera att det inte heller fanns ngra blodspår på denna plats!
    3. Skadorna har uppkommit till följd av att ASAP Rocky eller ngn annan i hans gäng haft glaskross i skosulorna. Denna hypotes är i säg ganska långsökt och motsägs dessutom, liksom hypotes 2, av att det inte fanns några blodspår på platsen där afghanen blev slagen och sparkad.
    4. Skadorna är självförvållade. Detta torde ha skett på den plats där blodspår har kunnat iakttas på asfalten, dvs. där afghanden satt och väntade på ambulans. På denna plats har såvitt framkommit i utredningen inget våld förekommit från ASAP Rocky eller ngn annan i hans sällskap.

    Notera att hypotes 2 och 3 med största sannolikhet skulle ha fritagit de åtalade från uppsåtlig misshandel. Det verkar långsökt att påstå att ASAP Rocky vid sitt kast skulle ha haft uppsåt till att afghanen skulle dimpa ner i glaskross (särskilt som det inte fanns ngt glaskross där afghanen de facto damp ner). Lika osannolikt ter det sig att ASAP Rocky haft insikt om att han hade glaskross i skosulorna när han sparkade/stampade på afghanen.

    Beträffande hypotes 4 har man uppenbarligen inte haft i åtanke att pröva denna hypotes i utredningen såvitt jag kan förstå. Den är i vart fall outredd i det förundersökningsprotokoll som givits in. Ingenstans i detta får man en förklaring till varför inga blodspår har hittats på den plats där afghanen påstås ha blivit misshandlad med sönderslagna flaskor som tillhyggen.

    Svara
  30. Del 4 – Närmare om hypotes 4

     /  08/05/2019

    forts Fallet ASAP Rocky

    Titta på sid. 21-23 i förundersökningsprotokollet publicerat på Merit Wagers blogg. De enda blodspår som anträffats är de i hörnan på korsningen Apelbergsgatan/Olofsgatan. Där satt alltså afghanen när polisen kom till platsen. I utredningen finns inga uppgifter om att det på denna plats skulle ha förekommit ngra våldsamheter.

    Öppna sår börjar enligt min erfarenhet att blöda direkt. Det är i mina ögon helt osannolikt afghanen skulle ha tillfogats sina skärskador på platsen markerad med ett stort rött X, utan att detta gett spår av blod. Han har på denna plats rört på sig för att skydda sig mot sparkarna och slagen, bl.a. hållit sina armar för ansiktet. Antagligen viftat med dem också. Att han i det läget skulle ha av blod rinnande sår på armarna som inte avsatt stänk på marken håller jag för otroligt.

    Läs nu sid. 327, förhör med polis på plats den aktuella kvällen. Hon berättar bl.a. följande.

    ”På fråga om det fanns något annat intressant på platsen så uppger hon att det var blod där målsäganden satt när de kom men att de inte hittade blod någon annanstans på gatan.

    Dahlman får frågan om det fanns något annan krossad flaska på platsen och hon uppger att hon sökt av hela korsningen Olofsgatan/Apelbergsgatan och Apelbergsgatan från korsningen upp till Sveavägen och det är det enda glaskrosset som finns på den sträckan. Hon uppger även att om det funnits mer glaskross så hade de dokumenterade det då de letade efter glasflaskor. Hon uppger att hon kollade ordentligt när hon sökte av.

    Dahlman tillägger att det var sju poliser på plats och att det är osannolikt att de skulle missat något annat spår på den sträckan där misshandeln ska ha ägt rum”

    Titta nu på sid. 283 och särskilt blodfläckarna på gatstenen framför afghanen. Verkar som han suttit framåtlutad med vänster hand längre fram och med underarmen stödd av låret.

    Se sedan på den förstorade bilden av skadorna på nästa sida, sid. 284. Ser inte skärsåren märkvärdigt parallella ut? Och med en liten rispa vid handloven nedan det nedre såret. Också parallellt i förhållande till de två djupare såren.

    Läs slutligen ur rättsintyget från Rättsmedicinalverket på sid 148. Båda dessa skärskador på vänster underarm har enligt rättsläkaren ”tydlig sårbotten strax under hudytan”.

    Är det en tillfällighet att dessa skador på vänster underarm sitter just där det är som enklast om man vill skära sig själv (i.a.f. om man är högerhänt), att de är nästan exakt parallella och dessutom tvärsgående mot armens riktning och att de är av samma djup, med sårbotten strax under hud ytan?

    Kan skador som tillfogas av annans handaverkan av tillfälligheter uppvisa sådana likheter i utseende.

    Jag tror inte personligen på sådana tillfälligheter.

    Vad tror ni?

    MickeP

    Svara
    • lensof

       /  08/05/2019

      Du sätter verkligen igång hjärnkontoret på åtminstone mig. Tack för det.

      Så undrar jag.
      Kan även ASAP Rockys advokater varit påverkade av PK-ismen trots sitt uppdrag vilket gett dem en del blinda fläckar för de borde väl ha kunnat lyfta fram mer frågetecken kring flaskorna än vad de gjorde även om de inte såg vad du ser. Fast att få ensidiga och fördomsfulla utredningar som underlag är ju verkligen att arbeta i uppförsbacke och bör dessutom vara frustrerande.

      Fallet är intressant men väldigt otäckt för det ger verkligen en känsla av dolda krafter. Medvetna och politiska (Iran och USA, där den ena parten behandlas med silkesvantar). Eller. Omedvetna men minst lika starka eftersom de är resultatet av en mångårig prägling av landet och våra myndigheter.

      Att afganen inte på något sätt är trovärdig bör ju inte leda till att rättssystemet förlorar riktning och trovärdighet.

      Hur som så borde väl förundersökningsprotokollet vara av intresse för en amerikansk advokat och då får väl antagligen detta fall konsekvenser som gisslanexperten sa. Eller tänker jag för fritt nu?

      Svara
    • MiT

       /  08/06/2019

      Dina kommentarer uppskattas!

      Svara
      • MickeP

         /  08/06/2019

        Tack!

        Din blogg uppskattas väldigt mkt av såna som mig. 🙂

        MickeP

        Svara
  31. MiT

     /  08/06/2019

    Rättning i ledet tycker Kolbjörn med vänner

    https://twitter.com/KGuw/status/1158469414360145921

    https://twitter.com/KGuw/status/1158484296203722752

    https://twitter.com/KGuw/status/1158486590152466450

    https://twitter.com/KGuw/status/1158488613430190082

    https://twitter.com/KGuw/status/1158492085202444291

    https://twitter.com/KGuw/status/1158498310757453830

    Simon är twitterhaveriet Strandhälls pressis.

    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158490049656348672
    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158490560568680449

    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158491393855283200
    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158491752241750021
    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158492173039493121
    https://twitter.com/simonandersso_n/status/1158492272402542597

    Petra Hall är med och driver nåt som heter Panikfakta som håller på med rätt kassa memes och massa klippa och klistra. De är inte ens roliga grejer liksom

    Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Alltså, wow. Jag orkar fan inte ens kommentera, det är ju så klockorna stannar.

      ”Vad står det på Fria Tider?”

      Om du ser en länk dit, klicka på den så får du se vad det står med egna ögon, din dator kommer inte explodera.

      Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Kolbjörns tweet:
      ”Först Fria Tider och nu Washington Times? För att inte tala om trollkontot avPublicService då. Du väljer dina källor med omsorg.”

      …har gillats eller retweetats av @fridsve, som är:
      ”Undersökande reporter @SvD. frida.svensson@svd.se

      Beckman kan ju länka direkt hit…
      https://heavy.com/news/2019/08/connor-betts-twitter-politics-social-media/

      Och hit…
      https://www.thepostmillennial.com/breaking-the-dayton-terrorist-was-a-self-described-leftist-according-to-his-twitter/

      Räcker det för våra s.k ”journalister” eller krävs det annat. För Kolbjörns ”kloaksajt” Fria Tider som har länkar till båda sajterna ovan i sin artikel duger ju tydligen inte som referens.

      I dessa ”journalisters” värld är det som att det är bara efter att sajt/tidning X, Y och Z skriver om något som det blir sant och fakta att dela vidare, tills det händer så är det bara osanningar, rykten och desinformation från diverse ”trollkonton” och kloaksajter. Sådana ”journalister” har helt klart valt fel yrke, verkar finnas noll yrkesprofessionalitet. Och sådana ”journalister” vill sossen Simon att man ska känna ”trovärdighet” för och får aldrig kritisera pga de är ”människor som värnar det finaste vi har. Vår demokrati.”

      Svara
  32. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
  33. MiT

     /  08/06/2019

    Nog för att faktiskt kan finnas någon som kan komma hit med nästan ingen skolgång tidigare och ändå klara gymnasiet men jag tvivlar på att det kan vara mer än någon promille. Min gissning i det här fallet är anpassad skolgång med långt ifrån samma krav. För hur kommer man ens in på gymnasiet utan att kvalificera sig genom betyg? För det gör man ju inte på något år eller två om man inte har någonting av t ex språket och ganska ordentlig skolgång tidigare. Något som knappast var eller är fallet i Somalia.

    https://twitter.com/77esposito77/status/1158401577327239168

    Svara
    • weasel

       /  08/06/2019

      Om det nu inte är något unikt att en invandrare jobbar samtidigt som han går på gymnasiet så undrar man ju varför SvD är tvungna att skriva en artikel om denna händelse ?
      Liksom, vad blir nästa sak som SvD ska skriva en artikel om ? En hundägare som går ut med hunden på morgonen innan han åker till jobbet ?

      Man undrar också lite över varför Morgan Johansson tycker att en artikel om en helt normal och självklar vardaglig situation är en så ”fin” artikel.
      Jag jobbade helg på Coop när jag gick på gymnasiet. Visst var det fint , Morgan ?

      Svara
      • Fast, den här typen av ”feel good” vardagshistorier har alltid funnits i pressen – det i sig är inget nytt och denna artikel är inte underligare än en artikel från förra veckan hur någons katt kommit hem efter varit borta i fem år. Med det sagt så har vi redan en aning om hur det går för grupperna i stort, så det finns ingen anledning att rycka ut enskilda historier, negativa som positiva, för att bevisa en poäng.

        Svara
        • Weasel

           /  08/06/2019

          Jepp.
          Feel good-artiklar har alltid funnits och det har jag ingenting emot. Jag gillar själv att läsa om bortsprugna katter som har kommit till rätta 🙂
          Mina invändningar gäller att ministrar använder feelgood-artiklar i propagandasyfte.
          Morgan skriver själv i tråden att ”det går bra för de allra flesta” .
          Och statistiken visar att somaliern i artikeln knappast är representativ för gruppen somaliers situation på arbetsmarknaden.
          Vilket då betyder att justitieminister Morgan Johansson ägnar sig åt att sprida fake news på sitt twitterkonto.

          Svara
        • Jans

           /  08/06/2019

          Nja, det som är väsentligt är vilka typer av feelgoodartiklar som publiceras och vilka som inte publiceras. Invandrare-som-lyckas-i-Sverige är precis som katt-som-räddas typiska exempel som har fått godkäntstämpel av MSN. Men när såg man en artikel om hemvändare som lyckats i hemlandet, kanske till och med varit förebild där? Det är först om de blir offer, som den där etiopiske barnläkaren som hamnade i trubbel i Etiopien, som det blir sådana skriverier. Och han var inte ens återvändare, bara där som ”svensk” läkare.

          Svara
    • Jans

       /  08/06/2019

      Snart kommer hela släkten gissar jag.

      Svara
  34. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
    • Jans

       /  08/06/2019

      Har han ens läst artikeln?
      ”Om 16-åringarna döms ligger straffvärdet på ungdomstjänst”

      De kommer garanterat inte utvisas. Svenskt rättsväsende är ett skämt. Som värst får de väl kratta löv i september när kvarnarna malt färdigt. Skulle inte förvåna mig om åklagaren tar upp tråden att misshandlarna själva blivit ”kränkta” av ”rasism”.

      Vad gör ens dessa människor i Sverige?

      Svara
  35. MiT

     /  08/06/2019

    Läs tråden för att få en inblick i hur de naiva tänker. Sen kan ni söka på bloggen på ”objektiv bibliotekarie” eller nåt liknande så kommer ni till ett inlägg om hennes man

    Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Ja Gustav och ett gäng godingar till…

      Objektiv bibliotekarie

      Elin Grelsson Almestad själv i slutet här:

      Mördare

      Svara
    • G

       /  08/06/2019

      Sparade hennes rant: https://web.archive.org/web/20190806000047/https://twitter.com/elingrelssonalm/status/1157976123726340097

      Och nej, för sjuttioelfte gången, opinionen har inte vänt. Det var mera: *Gapa, var god svälj, för du är väl inte rasist?!*. Medias ensidiga rapportering bidrog till att det länge såg ut som att de ”goda” asylaktivisterna ala vistårinteut var i stor majoritet över hela landet, inga ”onda” invandringskritiker existerade knappt, för man varken såg eller hörde annat i nyhetsartiklar/klipp än om svenskor som öppnat sina hjärtan och funnit en ny sängvärmare, och det var heller inte värt för vanligt hederligt folk att ens tänka tanken att yttra annan åsikt än ”det blir bra på sikt, såklart vi måste hjälpa”, pga risk för åsiktsbrott och konsekvenser värre än vad många våldtäktsmän får i straff i detta land. Men jag ska inte kritisera journalisternas professionella yrkesutövning, då blir jag ju ett hot mot den liberala demokratin.

      Svara
    • Johan A

       /  08/06/2019

      Intressant att notera när man läser tråden är att de flesta som håller med henne är äldre kvinnor. Yngre kvinnor verkar inte vilja applådera lika mycket. Hur kommer det sig? Kan det vara för att de äldre kvinnorna är de som ”har moderskänslor” och villigt delar säng med dessa ”barn” medan de yngre kvinnorna är de som tyvärr utsätts för ”kulturella skillnader” när ”barnen” ser ett smörgåsbord med lättillgängliga byten? Jag vet inte, det är bara en teori som dök upp i huvudet.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  08/06/2019

      Aah… Elin ”jag fixar ditt blodtryck” Grelsson. Levererar alltid!

      Svara
  36. MiT

     /  08/06/2019

    En bisarr tråd, läs både innan och efter den här tweeten, den där fisaren ”@juristfan” dyker upp och gör exakt vad de säger sker samtidigt som han säger att han inte har en aning om vad de pratar om

    Svara
  37. G

     /  08/06/2019

    ”Marty the grocery store robot is a glimpse into our hell-ish future

    Prior to 2019, the Stop & Shop shopping experience was similar to that offered by most any other large grocery store chain. But this year, Stop & Shop introduced giant, gray, aisle-patrolling robots at more than 200 stores in Connecticut, Massachusetts, Rhode Island, and New Jersey.

    Now, food shopping comes with unprecedented levels of anxiety and absurdity.​
    “It’s really not doing much of anything besides getting in the way,” an employee told McKenzie. And in some cases, the machines even create more work.

    A January press release states that the in-store robots are supposed to ”enable associates to spend more time serving and interfacing with customers,” but one of the robot’s major flaws that its sensors appear to treat each hazard with the same level of caution.
    And is it really worth investing $35,000 in a mostly useless machine when Stop & Shop has reportedly cut back on staffing and made money problems clear to employees?”
    https://mashable.com/article/stop-and-shop-marty-robots/?europe=true

    Svara
  38. Pether

     /  08/06/2019

    Nu har GT skrivit om en av mördarna, den från Dayton, ni vet han som var vänsterextremist. Ser dock inte att det nämns någonstans i artikeln?

    https://www.expressen.se/nyheter/skyttens-liv-innan-dadet-satte-skrack-pa-skolan/

    Svara
  39. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
  40. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
  41. MiT

     /  08/06/2019

    https://twitter.com/Juristfan/status/1158706673911029760

    Svara
  42. Jans

     /  08/06/2019

    Bild på alla massmördare under 2019 i USA

    ”Medan svensk media, speciellt Sveriges Radio fortsätter att tjata om vita massmördare, högerextremism och rasism så publicerar media i USA en bild på alla massmördare i USA under 2019. Gränsen går vid fyra eller fler mördade människor. ”

    Svara
    • Jans

       /  08/06/2019

      För att förtydliga:
      Inte alla massmördare är vita rasister.

      Svara
      • hehe

         /  08/07/2019

        Eller så har vissa vita massmördare varit på solarium mer än andra…

        Svara
  43. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
  44. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
  45. Jans

     /  08/06/2019

    Och så tänker vi oss att chauffören istället hållit på med någon slags nationalistisk ceremoni med svenska flaggan och sjungande av nationalsången varvid en invandrarkvinna stod i regnet och inte blev påsläppt förrän de sjungit sista versen.

    https://twitter.com/emretsson/status/1158667261797982210

    Svara
  46. Jans

     /  08/06/2019

    ”This brings us to a third, more compelling and quite disturbing theory—the one that my Afghan friend, the court translator, puts forward. On the basis of his hundreds of interactions with these young men in his professional capacity over the past several years, he believes to have discovered that they are motivated by a deep and abiding contempt for Western civilization. To them, Europeans are the enemy, and their women are legitimate spoils, as are all the other things one can take from them: housing, money, passports. Their laws don’t matter, their culture is uninteresting and, ultimately, their civilization is going to fall anyway to the horde of which one is the spearhead. No need to assimilate, or work hard, or try to build a decent life here for yourself—these Europeans are too soft to seriously punish you for a transgression, and their days are numbered.”

    ”I learned of an Afghan family that had emigrated to Hungary two decades ago. The children were born there and attended Hungarian schools. When the refugee crisis erupted, enticed by news of all the associated benefits, this family decided to take on a new identity and make their way to Sweden on the pretense of being brand-new refugees. Claiming to have lost their papers during their “flight,” they registered under new assumed names and reduced the ages of their children; the mother declared herself a widow. Now ensconced in comfortable free housing along with their hale, hearty and very much alive father—whom they pass off as an uncle—with a monthly welfare check, they are smug parasites leeching off the gullibility of Sweden’s taxpayers.”

    Skribenten försöker göra gällande att detta främst handlar om afghaner och att inga andra immigrantgrupper gör på dessa sätt. Det är en ytterst tveksam slutsats. Möjligen är afghaner värst i detta avseende men inte unika. Men annars en intressant artikel.
    https://nationalinterest.org/feature/ive-worked-refugees-decades-europes-afghan-crime-wave-mind-21506?nopaging=1

    Svara
    • Jans

       /  08/07/2019

      Som sagt, dags att lämna Youtube för alla som har något att säga.

      Svara
  47. MiT

     /  08/06/2019

    Svara
    • hehe

       /  08/07/2019

      ”Biologisk mångfald” inom jordbruket = det växer mängder med ogräs istället för det man vill odla.

      Svara
    • Jans

       /  08/07/2019

      ”Utmanar tanken på massproduktion av mat”

      Att inte massproducera mat.
      Känns verkligen som en framtidsstrategi när så länge världens befolkning växer…
      Herregud vilka åsnor det finns. Varför tror de det finns jordbruk?

      Svara
  48. G

     /  08/07/2019

    Inför EU-valet så beskrevs Salvinis parti Lega i lite olika termer och epitet i svensk media, som ”högerextrema” ”högerradikala” ”högerpopulistiska” ”högernationalistiska” ”främlingsfientliga”.

    Tisdagens nyhet att eventuella böter till båtar som går in i italienska hamnar med migranter går upp kraftigt i belopp verkar dock gjort att både TV4 och SVT (inklusive SVT:s teckenspråksnyheter) bestämt sig för ett och samma epitet, i tv-sändningarna hette det: ”…det är Salvinis främlingsfientliga parti Lega som ligger bakom…”

    Svara
    • Jans

       /  08/07/2019

      Rätt intressant ändå att det är de ”främlingsfientliga” som räddar tusentals från att drukna i idiotiska, illegala och livsfarliga överfärder på Medelhavet. Det råder ju ingen som helst tvekan om att Salvinis ”rasism” räddar folk.

      Svara
  49. Jans

     /  08/07/2019

    Nationalism i Vilhelm Mobergs tappning. Nu musik- och bildsatt. Triggervarning för normkritiska!

    Svara
  50. hehe

     /  08/07/2019

    Hehe, skadeglädje är den enda sanna glädjen.

    ”Gillette gör brakförlust efter reklam om toxisk maskulinitet”
    https://nyheteridag.se/gillette-gor-brakforlust-efter-reklam-om-toxisk-maskulinitet/

    Svara
  1. Året som gick del 3 | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.