Inbördeskrig i Gardet

Ni vet Gardet, sidan som skulle hänga ut män för våldtäkt, tafseri och annat smått och gott? Man skulle liksom fortsätta Aftonbladets Metoo som fick Fredriksson att ta livet av sig. Blir ni inte lite nyfikna på hur det gått?

Det har gått exakt som man kunde tänka sig att det skulle gå. Lika förutsägbart som en elräkning. Varför trodde de bokstavstroende att den här gången skulle man minsann lyckas när det aldrig gått tidigare?

Förra veckan skrev sajtens ansvariga utgivare Karin ”Kajjan” Andersson att hon beslutat sig för att hoppa av projektet. Samtidigt har fyra andra skribenter försvunnit från Gardets hemsida, däribland Amanda Ålenius (tidigare Oxell), som startade Annonsrådet.

Den ena vänsterextremisten/radikalfeministen efter den andra lämnar skeppet.

Karin Andersson, som varit ansvarig utgivare för sajten, berättat mer på sitt Instagram-konto.  Där beskriver hon sitt avhopp som en följd av konflikter inom sajten.

”Naturligtvis har det varit konflikter i GARDET. En hel redaktion avgår inte med omedelbar verkan om det inte varit konflikter, det förstår alla och är inget jag har för avsikt att hymla med då det enbart känns oärligt”, skriver hon.

Hon skriver också att hon inte kommer gå in på vad konflikten berott på.

”Jag kommer inte acceptera att man försöker dra saker ur mig. Precis som jag inte kommer acceptera att man försöker styra vad jag ska skriva eller prata om”, skriver hon.

Konflikter, konflikter, konflikter.

Vad kriget och konflikterna beror på? Förmodligen om vem/vilka som är mest renläriga, dvs sånt som man brukar bråka om längst ut på vänsterkanten så fort de blir fler än två tillsammans.

Det kanske saknades något i Gardets organisation…?

Skylt som kunde ses i årets Pride. Och så undrar en del varför evenemanget ses som ett vänsterextremistiskt politiskt spektakel…

MVH

MiT

 

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

145 kommentarer

  1. MiT

     /  08/09/2019

    Svara
  2. hllviken

     /  08/09/2019

    Hade det bara varit ”Gardet” och liknande grupper som höll på – hade de inte kunnat göra så mycket skada.

    Problemet är att MSM, myndigheter och politiker gör samma sak. Ibland samordnade aktioner.

    Svara
  3. hllviken

     /  08/09/2019

    Svara
  4. hllviken

     /  08/09/2019

    Svara
  5. MiT

     /  08/09/2019

    Svara
    • Skeptisk

       /  08/09/2019

      Jag kanske är fördomsfull, men han ser inte ut som om han kört många timmar motorsåg.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/10/2019

        Stämmer troligen att denne man inte sågar till vardags.

        En annan fundering på samma tema:
        Undrar hur många genusforskare det går på varje manlig arbetare numera? Vissa ”manliga” näringar verkar formligen omsurrade av genusmaffians flugor som bevakar varje steg de tar och skriver ner alla fel de hittar. Detta är utan tvekan ett slags parasitärt förhållande eftersom frukterna av dessa arbetares insatser beskattas och används för att bekosta genusflugorna. Är det inte ganska obehagligt?

        Svara
      • MiT

         /  08/10/2019

        Va, brukar inte skogshuggare lite skälmskt titta fram fram bakom granarna med världens största sjal runt halsen och prata skogsnäring ur ett feministiskt perspektiv? 😛

        Svara
  6. MiT

     /  08/09/2019

    En sammanfattning av vad som hänt i Gardet
    https://www.flashback.org/sp68280729

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/10/2019

      LoLwutnow?

      Låter som att det skurit sig helt mellan svägerskorna Cissi och Dahmer. Undrar hur deras män, bröderna, har det?

      Hah! Visste jag inte (förutsatt att det är sant).
      Är båda snorrika vita medelålders kapitalister med feministiska hemmafruar som roar sig med att lajva arbete ibland, eller bara Cissis?

      Svara
  7. @realMichaelPleym

     /  08/09/2019

    Hej alla.

    För dem som reagerat på mitt namn på denna blogg och som samtidigt har följt rättegången i den s.k. Ida-rättegången (handlar om brf Ida i Malmö som svindlats på miljontals kronor), så vill jag bara påpeka att det inte är jag som har varit åklagare i målet. Jag har endast haft ngra häktningsförhandlingar i ärendet i ordinarie åklagares bortovaro. I tingsrättens dom står jag angiven som åklagare. Detta har en felskrivning som jag har påtalat för såväl tingsrätt som media.

    Jag tvår mina händer och har inget med åtalet att göra.

    För den som ev. undrade.

    MickeP

    Svara
    • En annan

       /  08/09/2019

      Kul att du är tillbaks här i träsket. Med tanke på den eskalerande brottsligheten, framför allt den som drabbar oss vanliga dödliga, finns det en outalad överenskommelse inom rättsväsende att ett land som Sverige har, eller kan inte ha många individer inspärrade, hur skulle det se ut visavi Sverigebilden. Om man jämför med USA, som ligger etta på internerade per invånare, finns denna tankegång med inom rättsväsendet?

      Svara
      • MickeP

         /  08/10/2019

        Ngn sådan överenskommelse känner inte jag till, outtalad eller ej. Jag tror att de flesta av mina kollegor skulle vilja ha fler fängelsedomar och längre straff för de verkligt allvarliga brotten, de som förstör livet för stackars brottsoffer. Därför behövs fler fängelser och fler häktesplatser. Jag personligen är i.a.f. av den åsikten och jag har därför svårt att tänka mig att det finns en majoritet av kollegor som tycker annorlunda. Men jag vet inte säkert. För eget vidkommande anses jag förmodligen vara gammal, gubbig och förlegad av många yngre och mindre erfarna kollegor (t.o.m. samhällsfarlig halvfascist och antidemokrat om man nu ska tro vissa bedömare).

        Beträffande Sverigebilden skiter jag personligen och högaktningsfullt i denna. Jag gör mitt jobb efter eget omdöme och utifrån vad jag lärt mig om lagar regler och de tidigare ärenden jag har handlagt. Jag gör säkerligen fel ibland – ingen är felfri – men den s.k. Sverigebilden finns inte på kartan när jag ska ta ett beslut.

        Det pågår just nu en debatt om att vi i Sverige har extremt långa häktningstider internationellt sett. Det har blivit en sanning i massmedia att vi utmärker oss i detta hänseende. Dock finns uppgifter att vi inte alls är extrema vad gäller häktningstider. Jag vet inte själv vad jag ska tro i denna fråga. Jag försöker för egen del köra utredningar utan att ha folk i häkte. En ekoutredning har ofta den egenheten att det är extremt mkt skriftligt material (inklusive datormedia) att analysera. Min erfarenhet är att det är bättre att kunna göra analysen av det skriftliga materialet/datormedia i lugn och ro, innan man börjar ställa kniviga frågor till de misstänkta. Medan analysen pågår är det oftast enklare att de misstänkta inte är frihetsberövade, med alla frister och allt annat som måste beaktas.

        Men självklart finns det undantag. I vissa fall bara måste man begära folk häktade. För att stoppa pågående brottslighet, för att skydda utredningen från påverkan från de misstänkta eller, i vissa fall, för att ö.h.t. få dem till en rättegång.

        Vad slutligen gäller inlåsning i fängelse som straff för grova brott, så ser jag inga alternativ till detta. Enligt min mening kan man inte bara se till brottslingens behov när man utmäter en påföljd. Det är minst lika mkt brottsoffrets rättmätiga krav på upprättelse som måste tillgodoses tycker jag för egen del. Ett samhälle som inte ger brottsoffren en upprättelse som kan godtas som rimlig, är inget bra samhälle i mina ögon. Jag tycker således att straffen i detta land är alldeles för låga generellt sett. Men detta är nu mina högst privata åsikter och jag talar inte för åklagarväsendet som företrädare myndighetens inställning. Eller värdegrund som det nuförtiden så chickt har kommit att heta.

        MickeP

        Svara
  8. MiT

     /  08/09/2019

    Finns lite blandat från Flashback om Gardet i tråden, klicka på alla mina tweetar för att se

    Svara
    • MiT

       /  08/09/2019

      Eller snarare här finns en del från flashback…

      Svara
    • G

       /  08/10/2019

      Jag såg det inslaget och tänkte att den där impotenshenen måste någon göra lite bakgrundskoll på. Fy fan. Varför envisas media alltid med en sjukt generaliserande bild av ”porrtittaren”. Alla är killar, och alla tittar bara på Pro porr, i.e porr inspelat professionellt, i en studio eller annat, likt vilket TV-skit som helst med manus. För det är ju den ”bilden” som alltid diskuteras. Herrejävlar, jag sett porr i drygt 18 år och har nog aldrig haft så lätt ”att få upp den” som nu lol, till skillnad mot den där 150-åringen Harry som verkar ha drabbats av impotens på äldre dar. Kära nån, hur svårt ska det vara att diskutera detta ämne på ett korrekt sätt för media. Som om alla tjejer/kvinnor som själva laddar upp material på internet endast gör det för männen att se på? Och männen som laddar upp eget gör det för kvinnorna? Vissa verkar ju tro det, men det är långt ifrån korrekt. Givetvis ser även tjejerna på det ena och det andra upplagt av män, what ever turns you on! och lägger kommentarer under videos precis som männen. Jämställda kommentarsfält! lol.

      Och den kvinnliga programledaren som snackade med läkaren(?) i studion drog in något om ”barbie” och att bilden som ”killarna” får från den porren kanske är långt ifrån verkligheten och därför blir det ”fel” när en kvinna från verkligheten står naken framför deras ögon och ”impotensen” slår till. Barbie finns i vissa fall fortfarande ja, min känsla under senare år är att det är mer naturliga kroppar av det lilla jag ser då och då av Pro porren än vad det troligen var under typ 80-90 talet, då verkade det verkligen vara vanligt med stora onaturliga silikontuttar, om man jämför med material från den tiden. Men min första tanke när hon nämnde ”barbie” var mest att bilden tjejer (och killar) får när de följer några av världens alla s.k ”celebrities” i sociala medier är inte exakt mindre barbiefierad, där den ena har fejkade läppar, fejkade bröst, och kanske tom fejkat arsle som ser ut att ha blivit överkörd av en lastbil. Detta fejkande är för mig så avtändande det kan bli, så att jag skulle sitta och se Pro porr där nån jävla ”barbie” med tillgjort yttre, nä det finns inte på kartan. Fejkade kroppar är bland det mest avtändande jag vet, och det spelar ingen roll vilken del av kroppen som är ”fixad”, nej nej nej. Älskar den totala motsatsen till fejk och glad över att inte alla kvinnor hoppar på tåget med kroppsexperiment.
      Skulle tro att 98% av all ”porr” jag ser är amatörporr, av olika slag. Kan lugnt säga att porren är den bästa sexualundervisning jag fått, och lärande av den kvinnliga kroppen och den fantastiska variation som finns i utseenden och storlek. Den har inte ”skadat” mig öht, bara positiv inverkan. Själv har jag aldrig tänt på att se något där en man är med öht, det går inte. Speciellt inte sex från långt håll, två kroppar som slår emot varandra, och lite stön på det, njeeet. Nä, som tur är finns det gott om andra kategorier, och det är inget extremt lol.

      På tal om extremt, det finns mer extrema fetisher som vissa verkar tycka är direkt äckliga och att de som håller på med det och tom tänder på det måste vara ”sjuka” i huvudet, för ingen frisk kan fan tända på det här! Men själv ser jag på saken att om alla är med frivilligt och det inte stör någon annan, så ser jag ej problemet i även de mest extrema, låt folk hålla på med det som går hem hos dem. Det värsta jag vet är folk som tittar på något och skriver totalt puckade kommentarer som kanske läses av uppladdaren och som därefter raderar både innehåll och konto, liksom, vad i helvete tittar du på det för om du INTE är ”into this”. GTFO och titta på det DU gillar och kommentera POSITIVT på det istället. Det finns sådana idioter där ute som det blir över även i ”porrens världen”.

      Och på senare år har även politiken letat sig in i vissa av användarprofilerna på sajterna, det var väl iofs bara frågan om när det skulle ske, e.g
      Turn off: Republikans.
      Turn off: Everything Trump likes.
      Den sista är ganska rolig, för om Trump skulle komma förbi hennes sida och gilla det han ser så betyder det att hon ser sig själv som en turn off.

      Svara
      • Weasel

         /  08/10/2019

        Feminizternas två teser :
        1. Män blir impotenta av att titta på porr
        2. Porrtittande ökar våldtäkterna
        🙄

        Svara
      • Ivar L

         /  08/10/2019

        Det är ju inte heller unikt för porren att den visar en idealiserad bild, en fantasi. Det gäller ju i princip all film, tv & foto.

        Om man skall snacka faror är det troligen farligare när tjejer tror att de är lika starka som killar för att de sett det på TV. Det kan förledas att tro att de enkelt kan slå ner en farlig kille om de blir hotade, precis som på TV där små taniga CSI-brudar lätt brottar ner stora starka ryska maffiabossar.

        Fast de flesta vet nog i samtliga fall vad som är verkligt och vad som är fantasi. De som blir impotenta av att träffa riktiga tjejer efter porrkonsumtion kommer för övrigt naturen sålla ut på en generation så problemet är rätt begränsat.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  08/11/2019

          ” inte heller unikt för porren att den visar en idealiserad bild, en fantasi.”

          Se vidare:
          Alla rosa, glittriga, extremt photoshoppade omslag riktade till kvinnor/flickor närmast kassorna i livsbutiker och tobaksaffärer. Men låt oss täcka över porrtidningarna. De kan ju vara skadliga för de lättpåverkade.

          Svara
    • Dan

       /  08/10/2019

      Råkade se på Aktuellt igår och både jag och min fru sa direkt att Harry måste vara Feminist och vänster dåre. Även ”experterna” från RFSU som givetvis höll med Harry såg ut som dom röstade på Fi. Ofrivillig humor av SVT när program ledaren försöker få forskaren på Ki att till varje pris hålla med att porr gör alla män impotenta fast han flera gånger vänligt och akademiskt förklarar att det är trams.

      Svara
  9. MiT

     /  08/10/2019

    Svara
    • Jag tror det var David ”Spengler” Goldman som talade om Irans förestående kollaps för några år sedan.

      På en generation har födelsetalet sjunkit från 6 till 1, alltså under stabil nivå (som väl är omkring 2.1). Det betyder att om 10-15 år har de inte tillräckligt många unga och vuxna (ej medelålders) män för att ha en trovärdig krigsmakt. Iran kommer att bli allt mer högljutt och farligt, för att sedan bli ointressant, säger Spengler.

      Svara
      • Skeptisk

         /  08/10/2019

        Enligt gapminder låg Iran på 6 barn/kvinna 1986 och idag är det 1,6 barn per kvinna.
        Samtidigt har barnadödligheten gått ner radikalt. För bara 35 år sedan dog 7,6% av alla barn före 5 års ålder. Nu är det 1,4%. Även om man fick flera barn, var det också många som dog. Det började med en kraftig ökning av medellivslängden 1940-1986, från 27 till 68 år. Sedan fick man färre barn och fler av dem överlevde, men medellivslängden stod still. De senaste 20 åren har antalet barn per kvinna endast ändrats från 2,4 till 1,6, men medellivslängden har återigen tagit fart till nu 76 år och barnadödligheten halverats från 3,5% till 1,4%.
        Så det händer mycket i Iran och de har närmat sig oss i hälsostatistik. Kvinnor blir äldre för giftemål.
        Vad gäller unga män har andelen unga 15-19 år ökat från 10 till 13% av alla män. De mellan 20-29 har ökat från 27 till 37% av alla män. De yngre barnen utgör en krympande del av alla män. Effekten beror på att fler äldre lever längre. Populationsökningen minskar, men är fortfarande positiv. Antalet män i varje ålderskategori är ungefär densamma de senaste åren, så Iran kommer att kunna samla unga män till en stor armé i framtiden också. BNP per capita har fördubblats på 30 år, så de lär ha råd att beväpna den också.

        Så Iran har potentialen att verkligen stabilisera sig som en mellanekonomi. Kan de få in ett modernt mindre teokratiskt styre kan de bli ett land som nosar oss i hasorna.

        Statistik är kul!

        Svara
  10. Frida Gustavlin

     /  08/10/2019

    Har dåligt koll på detta så kallade ”garde”. Tog mig ändå tid att läsa en artikel på deras offersida.

    https://gardets.nu/med-pengarna-som-vapen/

    ”Effekterna av ekonomiskt våld skall inte underskattas och det är dags att vi på allvar lyfter denna formen av relationsvåld och hur effektivt den kan fortsätta begränsa en persons vardag även långt efter en relation tagit slut. Utan denna pusselbit blir bilden av våldsamma relationer inte komplett!”

    Orkar inte ens kommentera dumheterna, jag är för trött. Nu går jag och lägger mig, god natt.

    Svara
  11. MiT

     /  08/10/2019

    Har inte en aning om varifrån eller när men det är synnerligen bisarrt, på många olika sätt…

    *https://www.facebook.com/ulfgoran.moller.9/videos/486496365509391/*

    Svara
    • Rikard

       /  08/10/2019

      Hej.

      Tankar i spridda skurar:

      Pluspoäng: en Pridedeltagare med sunda värderingar. Den unge (?) killen som protesterar mot att ordningsmakten kränker yttrandefriheten (och om jag minns reglerna rätt så behöver en person inte demonstrationstillstånd, plakat eller ej) och som själv blir utslängd/gripen.

      Utan att ett enda homo reagerar eller ingriper. Äkta renlärighet av klassisk marxistisk/socialdemokratisk modell: med oss eller mot oss; rätt åsikt eller uteslutning. Halal eller haram.

      Bonuspoäng för det bisarra talet i bakgrunden, som med all önskvärd tydlighet klargör att det inte handlar om lika rättigheter utan om förtryck av normala samt privilegier åt homosexuella; en slags adel eller frälse. Man verkar arbeta aktivt för att ge Livets Ord, Pingstkyrkan, VAM med flera rätt i det snack om ”homolobby” och liknande man höll på med på sjuttio- och åttiotalet. Pride, RFSL och homosexuella gör sig till exakt det de egna föregångarna (då korrekt) kallade felaktiga fördomar.

      Det är såhär det ser ut när den som upplever och ser sig som ett offer får makt över den påstådde förövaren. Om det sedan är judar i Tyskland, ”de rika” i Sverige, homosexuella i Iran, eller något annat spelar ingen roll. Mekanismen bakom gör att den som ser sig som ett offer gett sig själv carte blanche att överträffa den påstådde plågoanden i våld och förföljelser. De homosexuella som en gång stred mot social stigmatisering, klassning som psykisk sjukdom och formell i lagen stadgad diskriminering måste vända sig av äckel; bort, eller i sina gravar.

      En annan fundering: betalar Pride STIM-pengar för musikstycket (Idas Sommarvisa) man skändar? Det brukar ju vara väldigt noga med sådant, för vissa.

      Nå, men då så. Nu borde det väl vara ställt bortom allt rimligt tvivel att Pride (och de som ingår i den kretsen) står för hat, hot, förtryck och våld mot oliktänkande.

      Tur att man har utländska bekanta att debattera med – de ser det som självklart att man har helt olika åsikter, istället för att alla tycker samma sak men olika mycket.

      Nä, jag säger nog till Pride, RFSL och liknande som till feminister: begrunda fabeln om myran och gräshoppan.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  12. G

     /  08/10/2019

    Erik: ”Finland’s Ambassador to Kenya, Somalia, Uganda, Seychelles & Permanent Representative to UNEP & UN-HABITAT”

    ”With my background, discussions around “Finnishness” as a characteristic—that is, who is Finnish enough by some imaginary measure—strike me as absurd. The suggestion that I should be ashamed of my heritage because it extends beyond the boundaries of ”Finnishness” repulses me. I know that this particular stigma does not slander all nationalities in the same way. Sometimes foreign blood is a source of pride in Finland, but this honour unfortunately does not apply to people of Somali origin.”

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/11/2019

      På A) svarar jag ”vänd på steken” och på B) ”hur ser övriga Afrika på somalier?”.

      Svara
  13. G

     /  08/10/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  08/10/2019

      OBS Kan finnas spår av dålig humor…

      En person går fram till den arge palestinske jihadisten som skriker ”Död åt judarna!”:
      ”You’re not you when you’re hungry, have a Snickers.”

      Palestiniern tar en tugga och kvicknar till.
      Nästa scen, Palestiniern och några israeler går i armkrok och ser glada ut.

      Svara
    • ”Nordens Ramallah” är vad Bali kallade Malmö häromdagen.

      Svara
  14. G

     /  08/10/2019

    Svara
    • Weasel

       /  08/10/2019

      Briljant.
      Om vi bara delar ut glasögon och hörapparater i järva-området kommer säkerligen skjutandet halveras där.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/10/2019

        Det är väl dessutom ett etablerat faktum sedan länge att huvuddelen av dödsskjutningarna sker med illegala vapen. Det är inte många hästar hemma hos de där Paragrafskribenterna.

        Svara
        • Kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå till att begå de flesta brott med älgstudsare. Stort och bökigt, fem skott i magasinet, tiotusen spänn plus obligatorisk uppvisande av licens.

          Svara
    • Skeptisk

       /  08/10/2019

      Vådaskjutningar är väldigt få och de dödliga extremt ovanliga. De flesta jaktlag har uppskjutning varje år. Legala vapen är ovanliga vid skjutvapenrelaterade våldsbrott. Knappast i den änden vi ska börja nysta om vi ska få ner antalet skjutna i landet.

      Svara
  15. G

     /  08/10/2019

    ”Feminist, anti-racist, atheist, humanist, sceptic and happy about it. Proud father of 2 daughters.”

    Svara
  16. G

     /  08/10/2019

    China threatens India with ‘consequences’ if it bars Huawei from 5G networks

    The Chinese government has threatened to take retaliatory action if India’s government bars Huawei from 5G networks on security grounds. In particular, it warned that it could potentially target Indian companies operating in China in response.
    China’s Foreign Ministry summoned India’s ambassador in Beijing, Vikram Mistri, last month to hear China’s concerns on the issue, according to Reuters.

    The Indian government has not yet taken a decision on whether it should allow Huawei to participate in the 5G technology trials.

    ”Huawei has carried out operations in India for a long time, and has made contributions to the development of Indian society and the economy that is clear to all,” Huawei spokeswoman Hua Chunying told Reuters in a statement.

    Currently, a group of senior officials, led by the principal scientific adviser K Vijay Raghavan, is looking into whether Huawei should be allowed to participate in 5G trials in India.”
    https://www.computing.co.uk/ctg/news/3080155/huawei-5g-china-india

    Svara
  17. G

     /  08/10/2019

    Som jag nämnde: Efter våldtäkterna – startade Facebookgrupp för att öka tryggheten
    https://toklandet.wordpress.com/2019/08/07/lite-gammalt-som-ligger-och-skrapar-del-8/#comment-184583

    ”Detjingappar” – så förklaras de ökade våldtäkterna i TV4″
    https://www.friatider.se/detjingappar-s-f-rklaras-de-kade-v-ldt-kterna-i-tv4

    Svara
    • x

       /  08/10/2019

      Svara
  18. G

     /  08/10/2019

    Dejtingappar…

    ”JUST NU: Ung kvinna våldtagen utomhus

    Polisen har upprättat en förundersökning om våldtäkt efter att en kvinna i 20-årsåldern utsatts för ett sexualbrott på Södermalm i Stockholm.”
    https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-valdtakt-pa-sodermalm-/

    ”Vittne stoppade överfallsvåldtäkt i Katrineholm

    Klockan tre under lördagsnatten fick polisen in ett larm om ett våldtäktsförsök i centrala Katrineholm. En kvinna hade blivit överfallen av en man, men våldtäktsförsöket stoppades av ett vittne.

    – En kvinna var sannolikt på väg hem när hon överfölls av en okänd man. I samband med våldtäktsförsöket skriker hon och ett vittne gör ett rådigt ingripande, säger Kristian Malzoff, RLC-befäl vid polisen.”
    https://www.expressen.se/nyheter/vittne-stoppade-overfallsvaldtakt-/

    Svara
  19. G

     /  08/10/2019

    Dejtingappar…

    ”14-årig flicka fördes bort och våldtogs – tre invandrare döms

    Tre invandrarmän döms nu till fängelse sedan en 14-årig flicka förts bort i Borlänge och våldtagits av en av männen.

    Enligt Expressen ska flickan ha ”kidnappats” i en skåpbil och sedan dödshotats och våldtagits.

    I domen, som Fria Tider tagit del av, står det att den ene mannen sade åt offret att hon måste ha sex med en av de andra männen ”annars skulle denne döda dem båda”.

    Nu döms alla tre, som är invandrare, till fängelse.

    Åklagaren hade yrkat att två männen ska utvisas, men rätten godkänner bara en av utvisningarna.

    En 19-årig man, som är svensk medborgare men som av namnet att döma har somalisk bakgrund, döms till fyra års fängelse för medhjälp till grov våldtäkt mot barn, människohandel, bedrägeri, försök till bedrägeri och narkotikabrott. Han ska alltså ha sålt flickan.

    En 36-årig man, medborgare i Litauen, döms till fem års fängelse för grov våldtäkt mot barn och narkotikabrott. Han utvisas i 15 år.

    36-åringen ska enligt domen ha utfört ”oralt samlag och genomfört vaginalt samlag genom att han knuffat ned [offret] i en soffa och hållit fast henne, dragit av hennes byxor och trosor och genomfört samlaget mot hennes vilja och trots att hon gjort motstånd och inte medverkat frivilligt”.

    Dessa båda män ska också solidariskt betala skadestånd till flickan på 170.000 kronor.

    Den tredje mannen, som är i 55-årsåldern och medborgare i Litauen, döms till tre månaders fängelse för medhjälp till köp av sexuell tjänst. Han slipper utvisning.”
    https://www.friatider.se/14-rig-flicka-f-rdes-bort-och-v-ldtogs-tre-invandrare-d-ms

    Svara
    • Ivar L

       /  08/10/2019

      Skönt att vi får behålla den 55-årige litauern. Han kommer att vara oerhört värdefull för det svenska folket framöver.

      Jag förstår verkligen inte varför man överhuvudtaget inte skall utvisa *alla* utlänningar som begår brott i Sverige. Vad är poängen?

      Svara
      • Alla dör psykiskt och vi skulle vara tvungna att utvisa svenskar också. Hatet får inte vinna.

        Så har jag förstått det.

        Svara
  20. G

     /  08/10/2019

    ”De lämnar Sverige på grund av det politiska läget: “Vi upplever att svenskar inte längre har en plats i landet”

    De är en helt vanlig svensk familj som fått nog. Med två tonårsdöttrar, två hundar och en katt, flyttar de i slutet av augusti till Marbella vid Spaniens sydkust. “Det är på grund av det politiska läget som vi flyttar”, säger CeCe Dahlström. “Vi upplever att svenskar inte längre har en plats i landet.”

    – Ja, det är för otryggt, säger Micke Dahlström. Vi känner mycket väl till ett våldtäktsförsök här i Tyresö, och en knivattack på ena dotterns skola, där hon stod en meter från våldsamheterna. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mak2M/tva-elever-knivskurna-pa-skola–misstankt-mordforsok. Sådant ska inte hända på ens barns skola.
    ..[..]..
    Har ni inte dåligt samvete för att lämna Sverige?

    – Jo, visst har jag det, säger CeCe sorgset. Det är mitt fosterland, men jag har gjort allt jag kunnat för att upplysa folk om hur illa ställt det är och nu orkar jag inte längre. Jag har fått utstå allehanda taskiga epitet under flera år och har fått nog.”
    http://katerinamagasin.se/lamnar-sverige-pa-grund-av-det-politiska-laget-vi-upplever-att-svenskar-inte-langre-har-en-plats-i-landet/

    Svara
    • De som kan, flyttar.
      De som inte kan, kommer inte att rösta (S).

      Flyttade för länge sedan, innan jag hade någon aning om vartåt det barkade. Har också dåligt samvete.

      Svara
      • Rikard

         /  08/10/2019

        Hej.

        Varför skall du ha dåligt samvete? Om du aktivt arbetat för nuvarande samhällskollaps, eller aktivt arbetat för den kan jag förstå dig – du kan ju tänka dig vad en sån som jag som var röd/svart på åttiotalet tycker och tänker om mitt yngre jags åsikter idag, men annars?

        Det är ju som att ha dåligt samvete för att ha överlevt när andra förolyckats – ”survivor’s guilt” på Trumps språk.

        Nej, den och de som skall ha dåligt samvete är alla som röstat SVMpCFp/LFiMKd de senaste fem valen. För att inte tala om alla de som nu säger ”kasta ut kriminella och illegala invandrare” utan att erkänna att de för ett eller två år sedan kallade sådant ‘rasism’.

        Personligen har jag börjat tycka synd om de länder vi i så fall skulle utvisa hundratusentals kriminella till – har de inte nog med problem? Varför inte låta kriminella invandrare stanna permanent, och bli en del av själva landet?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • ”Det är ju som att ha dåligt samvete för att ha överlevt när andra förolyckats”

          Det ligger något i det.
          Kan kanske lägga energin på att se till att jag har resurser här i förskingringen att ta emot någon släkting när det smäller.

          Svara
    • En till som valde just Spanien:
      https://mensanen.blogspot.com/p/emigrera.html

      (Skulle aldrig kunna bo där året om. Alldeles för varmt. Fast västsverige var för varmt när jag hälsade på förra veckorna, så jag vet inte vad som återstår.)

      Svara
  21. G

     /  08/10/2019

    Igår var det nya turer kring Salvinis parti Lega i SVT pga eventuellt nyval.

    På SVT-text så fick partiet beskrivningen ”högerpopulistiskt”, i ett inslag i Aktuellt så räckte det med endast ”högerpartiet”, och senare i studion så beskrev Wegerup Lega som ”högernationalistiskt”.

    Lite snällare än normalt 🙂

    Svara
  22. G

     /  08/10/2019

    Kommentar till ACAB-bilden på instagram….

    ”magnus_tokyo:
    ”Jag känner folk som jobbar inom polisväsendet som tar väldigt illa upp när folk kallar dem grisar eller ”bastards”. Självklart så kan man kritisera saker utan att bete sig som en fjortis som aldrig riktigt växte upp.”

    Svar till Magnus:

    lovisapickles:
    ”Jag känner folk som tar väldigt illa upp när polisen skjuter ihjäl personer med down syndrom på öppen gata eller att NMR protesterar mot prideparaden och polisen ser och låter dem.”

    Svara
    • G

       /  08/10/2019

      enniestenmark:
      ”Till alla er upprörda i kommentarerna: inte nog med att det är en rättighet, jag skulle säga att det är vår förbannade skyldighet, att i en modern liberal demokrati, vara både vaksamma och kritiska i vår granskning av statens maktanvändning. Polisen är statens våldsmonopol. Att så många människor blir mer upprörda av det våldsmonopolet kritiseras, istället för att uppröras över berättelserna från människor som råkat illa ut, är i sig ett lågvattenmärke för svensk demokrati. Ni borde skämmas.”

      epic_sax_guy9999:
      ”Jo det håller jag med om, så vida det som står på plakatet är sakligt korrekt.”

      enniestenmark:

      ”@epic_sax_guy9999 Vad menar du med sakligt korrekt? I fall polisen beter sig ”bra” eller inte är en värderingsfråga, och alltså inneboende subjektiv (eller åtminstone beroende på vilka empiriska data (och vilka personer/grupper) du väljer att ge vikt). Hur föreslår du att en slogan formuleras ”sakligt”?. Jag måste säga att jag förstår faktiskt inte vad du menar med att denna typ av kritik ska anses vara ”oseriös”. En sådant ställningstagande framstår i mina ögon snarare som elitistisk, och därför exkluderade. Kanske är det snarare dags att tänka på vilka människor vi tillerkänner rätten att kritisera samhället? Ofta är det människor som står långt ifrån akademins vägar som har störst behov av att kunna kritisera t.ex. statens myndighetsutövning. Sluta underkänna ideér på grund av deras utformning, och fundera istället på deras ursprung.”

      Svara
      • G

         /  08/10/2019

        epic_sax_guy9999:
        ”@enniestenmark jag tror att det är just av den anledningen de är arga, eftersom ni är så oseriösa.”

        enniestenmark:
        ”@epic_sax_guy9999 Då rekommenderar jag att fundera på skillnaden mellan en slogan i en parad, där man har maximalt ett par sekunder att skapa debatt (något vi alla måste vara överens om att de lyckats med, med tanke på att hur många som är här och är upprörda), och en längre debattartikel eller uppstats. Varje sak har sin tid och plats. ”ACAB” på ett plakat; en längre utläggning om polisens överanvändning av våld mot minoriteter i en avhandling eller rapport. Det är inte överdrivet svårt att förstå, så till vida man inte gör sig dum med flit.”

        Svara
    • G

       /  08/10/2019

      Lovisapickles igen…

      denlillefete:
      ”Det är nästan som så att man skulle vilja att ni fick ett kvartssamtal med nötterna i NMR.”

      lovisapickles:
      @denlillefete Det skulle vara intressant, polisen står ju oftast på NMR:s sida. NMR stod vid förra årets Pride-parad och demonstrerade mot priderörelsen med hatiska budskap mot HBTQ-personer. Polisen var där och gjorde ingenting, jag frågade varför men fick som vanligt en axelryckning till svar. Att polisen oftast tar de högerextremas ställning är en del i denna protest!

      Svara
      • Weasel

         /  08/10/2019

        ”ACAB”

        Det är faktiskt aningen förvånande att antirasisterna känner ett sånt hat mot de poliserna som grep Lasermannen , Breivik och Peter Mangs.

        Svara
    • G

       /  08/10/2019

      Dansken ”mikkelray” kommenterar bilden med: ”#drøm 💅🏾❤️”

      På Danskens egna Instagram-sida kan man finna att han håller hus på…

      ”🎓 Lawschool / 🌍CPH”

      Svara
  23. Ivar L

     /  08/10/2019

    Vi får hoppas att denne rappare får en lika utförlig förundersökning och domstolsförhandling som ASAP Rocky. Brottet är ju definitivt grövre:
    https://www.friatider.se/rappartist-bakom-gruppv-ldt-kten-i-h-sselby

    ”En rappartist ska ha varit inblandad i gruppvåldtäkten mot en minderårig flicka i Stockholmsförorten Hässelby i natt. Offret tvingades först i sprit, sedan våldtogs hon, enligt uppgifter till Aftonbladet.”

    Svara
  24. hehe

     /  08/10/2019

    Bon Appétit!

    Kvinna kokade nedblodade trosor i hotellets vattenkokare
    https://nyheteridag.se/kvinna-kokade-nedblodade-trosor-i-hotellets-vattenkokare/

    Svara
    • Jans

       /  08/10/2019

      I ett sunt samhälle hade hon internerats och satts i obligatorisk hygienutbildningsklass. Mensfixerade människor uppvisar ju för tusan smittoriskbeteenden.

      Svara
  25. x

     /  08/10/2019

    Svara
    • Kör ”samkönad norm” också när man ändå håller på. Dela rum med den man varit gift med i femtio år – så gammaldags! Alla skall bo med någon av samma kön.

      Svara
    • MiT

       /  08/10/2019

      Här kan du se både Botström och den där Harry, samtidigt… i ett inslag i Malou efter tio

      Svara
    • Weasel

       /  08/10/2019

      Bra. Och väldigt logiskt.
      Nu väntar vi bara på att PRO ska bestämma vad förskolebarnen ska och inte ska äta.

      Svara
  26. MiT

     /  08/10/2019

    Svara
  27. MiT

     /  08/10/2019

    Svara
    • Hampus Hellekant? Neo-nazisten och den dömde mördaren?

      Svara
      • Ivar L

         /  08/10/2019

        Verkar inte bättre. Undrar om de som kommenterar i tråden vet vem han är och hur ofrivillig komik det blir när en dömd mördare klagar på att någon annan blir påkommen med kniv på allmän plats och får en massa tummen upp.

        Svara
        • Det hela är lite snurrigt – han sitter alltså och klagar på brottslingar och (jag antar) förespråkar hårdare straff, vilket i sig skulle inneburit att han fortfarande skulle suttit i finkan utan twitter. Samtidigt så sitter antagligen vänstern beklagar sig över att Hellekant är ute och twittrar samtidigt förespråkar knappt att folk ska få straff alls.

          Man kan bli virrig över mindre.

          Svara
          • Ivar L

             /  08/10/2019

            En politisk attentatsman borde inte ens ha rösträtt om du frågar mig. Tack för att du påminde mig om mördarens namn, jag hade nog missat det annars trots att namnet lät avlägset bekant.

          • Det är rena skämtet att karln är ute efter endast 11 år. Det är rätt uppenbart att han inte ändrat sig ett dugg, trots gullandet mellan varven om Gilmore Girls-boxar.

      • Jans

         /  08/10/2019

        Kan inte någon med twitter bara fråga om han är mördaren Hampus? Det är så djävla pinsamt att klaga på flyktingar tillsammans med en djävla mördare. Han har en påbörjad blogg i samma namn. Jag hittar inga spår av ironi. Enligt Wikipedia har han studerat ekonomi vilket han anger i Twitterprofilen.

        Svara
      • Dan

         /  08/10/2019

        Japp det är han. Har nämts i olika rwtter diskussioner flera gånger. Han brukar blocka dom som frågar

        Svara
        • Ivar L

           /  08/10/2019

          Vilket kräk. Jag tillhör dem som ogillar mördare oavsett vilka åsikter de har. Tror jag delar den läggningen med många andra.

          Svara
          • ”I do not approve of murder.”
            – Hercule Poirot

          • Ivar L

             /  08/10/2019

            Ändå skönt med lite ”mångkultur” tumröstning visar att i vart fall en person som gillar mördare hänger på Toklandet. 😀

      • MiT

         /  08/10/2019

        Aha, det är därför folk på fb delat den tweeten men klippt bort vem som skrivit den!

        Svara
        • Lite fånigt. Bättre i så fall att begära ut domen från tingsrätten i Uppsala och sedan komponera sin egen text om man nu inte vill dela hans.

          Svara
  28. Melmac

     /  08/10/2019

    Den här historien påminner om Alexander Bengtsson från Expo som startade någon grupp där han betedde sig som en svinaktig envåldshärskare och till slut hoppade av när det framkom att även han inte kunde hålla händerna i styr när det var kvinnor i närheten.
    När man är så full av sig själv, har sitt huvud så långt upp i sin egen röv, som dessa personer har, så går det åt helvete till slut.

    Svara
  29. hllviken

     /  08/10/2019

    Polismaktens nedgång – en insides berättelse

    Svara
    • Kronblom

       /  08/10/2019

      Kunde han inte hittat någon annan f.d. polis? Det finns ju tusentals…

      Svara
    • ha ha ha

       /  08/11/2019

      Haha!

      SwebbTV säger att regeringen ligger bakom nedstängningen på YouTube.

      Sen tar de in en ”indian”.

      Känns som en Ding ding värld.

      SwebbTV har bra samhällskritik och intervjupersoner också.

      Det finns ett annat YouTube-klipp (annan kanal) där polis-Indianen fabulerar om Lisa Holm fallet. Någon beskrev det skämtsamt (utifrån deras hårstilar) som att Jan Guillou och E-type sitter och fantiserar.

      SwebbTV överlåter helt till tittarna att bedöma trovärdigheten bland deras gäster. Det är ett okej format (samt underhållande) men det verkar av reaktionerna att döma som att många har problem att se igenom en karismatisk charlatan.

      Det gör inslaget bara än mer intressant. Hur konspirationsteoretiker funkar. Hur narcissister funkar. Hur godtrogna offer funkar. Hur sekter funkar.

      Svara
      • hllviken

         /  08/11/2019

        Du är 100% tom på självinsikt/självkritik.
        Du fattar ingenting – bara vräker ur dig fula ord om andra.

        Hoppas att du får livserfarenhet som hjälper dig kravla dig upp ur gödselbrunnen!

        Ha ha ha ha ha ha ha……..

        Svara
        • ha ha ha

           /  08/11/2019

          Vad har min självinsikt eller självkritik med det här att göra?

          SwebbTV har inte publicerat några som helst bevis eller belägg på regeringens påstådda (eller mycket starkt insinuerade) direkta inblandning i YouTube-avstängningen.

          Tidigare påtryckningar från regering mot sociala mediajättar på ett mer övergripande plan räknas inte som belägg för direkt detaljpåverkan i det enskilda ärendet. Det kan lika gärna vara en fristående aktivist utan kopplingar som anmält kanalen eller videoklippet. Det kan dessutom vara en av Googles ”smarta” algoritmer som löpt amok. Märk väl att det är inte bara politiska dissidenter som censurerades på YouTube utan alla möjliga. Det finns andra exempel på kanaler som fått sitt material raderat på senare tid. Tror inte regeringar har varit inblandad i dessa fall heller.

          Först om någon påvisar regeringens direkta inblandning är jag beredd att ändra uppfattning och köpa det påståendet. Är det inte så det borde vara? De kommer med ett påstående. De uppvisar belägg för påståendet och inte bara en handfull indicier och konspirationsteorier.

          Vad gäller indianer och cowboys (poliser).

          Kanske känner igen personlighetstypen av erfarenhet som du inte gör.

          Är inte ett dugg förvånad över korruptionen inom polisen och övriga myndigheter. Har däremot full respekt för poliser som tjänar samhället. Har inget emot om de kör över buset på mopeder heller. Dessa ”oskyldiga” mopedister langar ändå knark och våldför sig på småflickor och förstör deras liv.

          Ju fler som blir tillplattade desto bättre.

          Kan till skillnad från många ha överseende med att han är hårdhänt mot en bilist som kört till synes drogpåverkad men som råkade ha en stroke den dagen (vilket måste vara en på tio tusen fall eller nåt). Det må vara hänt. Alla gör misstag och cowboy-polisen kanske hade en dålig dag.

          I mitt tycke är det bättre att stoppa en drogpåverkad trafikant för mycket än en för lite. Då dör folk. De måste tänja på gränserna för sitt yrkesutövande om man ser hur samhället ser ut i dag. De flesta incidenterna kommer ändå inte till allmänhetens kännedom så folket kan äta tacos och kolla på melodifestivalen ifred i alla fall.

          Det uppvisar väldigt dåligt omdöme, däremot, om anklagelsen stämmer, att han var vapeninstruktör hos polisen och hotar någon med pistolliknande rörelser med handen. Är måltavlan korrupt eller kriminell kan man kanske ha överseende även med detta, men det är annars en väldigt stark varningsklocka att vederbörande sett en eller två Dirty Harry-filmer för mycket.

          Något är väldigt OFF med den där karaktären överlag. Han placerar sig i händelsernas centrum och tillskriver sig själv stort betydande och närmast övernaturliga egenskaper. Han ger intrycket av att vara en mytoman och uppvisar narcissistiska karaktärsdrag.

          Det är möjligt att det behövs poliser med den personlighetstypen för att orka med att bekämpa buset och sätta hårt mot hårt. Vi kan trots allt inte bara ha Fia-Lottor med hästsvans som åker runt i patrullbilarna och polerar naglarna om dagarna när landet brinner.

          Han placerar sig mitt i Lisa-Holm fallet och tillskriver sig själv stor betydelse. Han påstår saker som är direkt felaktiga. Han kommer med konspirationsteorier. Åter igen utan bevis.

          Det finns konspirationer som är sanna. Du verkar däremot inte förstå att inte alla konspirationsteorier är sanna. Bara för att teorier förmedlas på ett vältaligt eller karismatiskt sätt. Det är metoden hur sektledare förtrollar godtrogna att se upp till dem som personer och anamma deras världsbild. Lite stegvis. Bit för bit. För att koka grodan långsamt.

          De tror ofta på sina egna lögner och kan verka övertygande. Låt dig inte hänföras av karisman. Lögner innehåller ofta spår av sanning. Du måste börja ifrågasätta detaljerna.

          Vad gäller indianer och shamaner och skit så slutar de ofta som sexualförbrytare i brottsregistret.

          Kolla upp det.

          Svara
          • Kronblom

             /  08/11/2019

            Ha ha ha, vi har kanske bara sett toppen på isberget. Vem vet? Jag har läst domarna där ”indianen” dömdes i hovrätten för misshandel, ofredande och vårdslöshet i trafik. Det ger en bild av en person som är olämplig för yrket. Dåvarande RPC Sten Heckscher motsatte sig fackets krav att kontapeln skulle avskedas men istället omplacerades till inre tjänst.

      • Kronblom

         /  08/11/2019

        Den där ”indianen” 😛

        Den bästa prognosen för en persons framtida vandel är hur de har betett sig tidigare.

        Svara
  30. MiT

     /  08/10/2019

    Svara
    • När det inte räcker med brott per hundratusen invånare för att späda ut det tillräckligt kommer någon att börja köra med brott per kvadratkilometer. Mycket granskog har vi.

      Svara
      • Rikard

         /  08/10/2019

        Hej.

        Vi kan ju sno lite siffror från UNODC (United Nations Office of Drugs and Crime) om mord per 100 000 invånare.

        Sverige anges ha värdet 1.10, att jämföra med Norge 0.50. Hmm, vad är det som skiljer Norge och Sverige så mycket åt?

        Kulturen? Andelen vita, heterosexuella köttätande CIS-män? Historiska spänningar? Socioekonomiska faktorer? Vad kan det vara som Norge gjort annorlunda än Sverige de senaste trettio-fyrtio åren?

        Eller Afghanistan? 7.10, enligt FN-organet som har en skarp varning om att data från många länder är mycket osäkra. 5.30 för USA enligt samma källa. Palestina ges 0.69, så det borde ju vara ofarligt att skicka hem folk dit. Irak rapporteras ha hela 9.86, men den kurdiska delen ‘endast’ 2.20.

        Eller det verkliga skräckexemplet El Salvador: 61.80. Inte för att du kan få asyl i Sverige som salvadoran för att landet är farligt. Men för afghaner går det bra.

        Alla ovanstående siffror refererar exklusivt till avsiktliga mord. Inga olyckor, inte dråp, och inte självmord eller krig. Endast konstaterat avsiktliga mord.

        @Kristian: SAGE Stats har data för våldsbrott per kvadrat-mile för USA, men sidan kräver konto vilket jag saknar. Men det är en etablerad mätmetod. TAG (Threat Analysis Group) har också data och även de formler som används vid beräkningar på sin sida; exempel:
        [https://www.threatanalysis.com/2016/07/17/violent-crime-rates-u-s-cities-highest-population/]

        För den med stark sosse-reflex vill jag nämna att dylik analys är standard för välbärgade och för företag vid flytt och etablering. Det är sossedronterna i Sverige som inte låtsats om att världen är så stor, så stor, större än de nånsin tror. De flesta tror ju att Grönland och Afrika är ungefär lika stora.

        Det är inte konstigt att folk röstar och tycker som de gör, när de får sina nyheter från TV. Det tog hela en-två minuter att hitta data som ger en bättre bild än TV, men då får man ju leta själv. Inte suga på socialmoderaternas propagandaorgan.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Tack, mycket intressant.

          Det är säkert den där oljan som stoppar hälften av alla mord.
          ”Skall jag slå ihjäl honom, som svenskar brukar göra i sådana här sammanhang? Nej, för fan, vi har ju olja! Han får leva.”

          (Bodde under utbytesåret i USA i ett område som statistiskt sett (idag) ligger på Chicago-nivå. Varken hörde eller såg något annat än på TV. Kändes fullständigt tryggt.)

          Svara
    • Svara
    • x

       /  08/10/2019

      Cherry picking kallas det för, han jämför oss med dessa länder för att resultatet ska bli ”rätt”.

      Skjutningarna i Sverige extrema för hela Europa – ny studie varnar för utvecklingen

      ”Diagram med nivåer på dödlig våld med skjutvapen bland män i åldern 15 till 29 år i 13 europeiska länder”
      https://www.dagensjuridik.se/nyheter/skjutningarna-i-sverige-extrema-hela-europa-ny-studie-varnar-utvecklingen/
      (låst artikel)

      Svara
      • När man hör orden ”internationell jämförelse” är det dags att osäkra sin hjärna.

        Svara
    • Rikard

       /  08/10/2019

      Hej.

      Säg nu inget om att olika delar av USA har olika siffror för dödligt våld med eldvapen.
      Säg nu inget om att olika amerikanska raser (vi hade sagt hudfärg eller etnicitet) har helt olika frekvenser i vapenvåld, och att sagda etniciteter har helt olika typiska offer.
      Säg nu inget om att vissa grupper och vissa typer av våld överlappar i frekvens och sannolikhet.
      Säg nu inget om att det i Sverige är likadant.

      Låt oss istället bara begrunda nationell statistik, medeltal och genomsnitt.

      Det blir så jobbigt om man tittar noggrannare och närmare.

      Ni som gillar förbud mot vapen: heroin, amfetamin, LSD, opium, kokain, med mera är förbjudet. Alltså finns inget missbruk av detta? Ratt/roder/styrstångsfylla? Olovlig körning av kedje/motorsåg. Förbjud fetma och cancer så blir vi friskare. Förbjud utandning så sjunker CO2-halterna. Förbjud allt för alla, istället för att åtgärda den som gör fel, så blir friheten större.

      Förbjud mig att byta hemgjort vin mot grannens kött, eller mylta mot limpa: det är ju inte skattat, granskat, mätt och vägt och stämplat och rättvist fördelat. Förbjud mig från att äga gevär och pistol. Vad skall jag med det till? Det finns ju polis. Ibland, på kontorstid, om de inte kallas ner till Ståkkålm eller Muteborg.

      Det blir nog bra med förbud. Då lämnar alla kriminella in sina vapen till polisen. Och så kunde alla som tror att kriminella lyder lagen gå och lägga sig med rent samvete och sova så gott.

      Ni som gillar förbud: har ni aldrig tänkt tanken att det är bruket, inte saken, som skall förbjudas? Förbjud slida, anus, mun och penis som sker där ju inga våldtäkter. Förbjud egendom som sker inga stölder. Förbjud liv så sker inga mord. Men inte rädsla och dumhet, för då ligger ni pyrt till – då kanske ni tvingas inse och erkänna at jo och ja och hum, det är nog inte kniven utan handen som för den, och orsaken, som är det väsentliga.

      Vi kan väl förbjuda fattigdom, ångest och ensamhet när vi ändå håller på? För det finns ju ingen anledning att titta på detaljerna. Förbjud spadar, yxor, spett och grepar. Hellre blir jag knivad igen än för en grep i buken.

      Leve nyanserna! som en vis person sade på den tiden Sverige var svenskt, det var fler vapen i omlopp bland sportskyttar och jägare och hemvärnssoldater, och skottlossning var exceptionellt ovanligt.

      För att inte tala om bomber. Ordet ledde ju då närmast tanken antingen utomlands, eller till Ekberg, Bardot, Parton, Fox med flera.

      Nej, förbjud förbud istället och sätt åt den som inte sköter sig.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Skeptisk

       /  08/11/2019

      I maffians Italien är det ca 0,35 mord per 10 000 invånare. Vi är alltså värre än dem. Den svenska siffran från 2015 på 0,32 vet vi inte är aktuell längre. Norge och Danmark är ca en fjärdedel av Sverige.
      Så det kommer an på vad man jämför med. USAs siffror är löjligt låga om man jämför med Honduras, Jamaica, El Salvador, Venezuela, Brasilien, Filippinerna och Brasilien. Så i ”en internationell jämförelse” har USA inga riktiga problem.

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_firearm-related_death_rate

      Svara
      • Kronblom

         /  08/11/2019

        2018 hade Mexiko 130,8 miljoner invånare och 33500 mord.

        Svara
  31. x

     /  08/10/2019

    Svara
  32. x

     /  08/10/2019

    SÅ MANIPULERADES VALRÖRELSEN 2018
    ”En ny studie visar att den torka vi upplevt på senare år inte på något sätt är unik, utan faller inom ramen för de senaste 1200 årens naturliga variationer. Ändå spred medierna alarmism inför valet så att klimatet fick större utrymme i valrörelsen, framför exempelvis migration”

    ”När miljöfrågan på detta manipulerande sätt lyftes fram kan Miljöpartiet ha gynnats så att de fick de cirka 26.000 extra röster som fick partiet över 4-procentsspärren. Också Centerpartiet kan ha gynnats. Utan MP i riksdagen och med ett svagare C hade det inte funnits majoritet för den vänsterliberala regeringsbildningen.”
    https://samtiden.nu/2019/08/sa-manipulerades-valrorelsen-2018/

    Studien ”European warm-season temperature and hydroclimate since 850 CE” som artikeln refererar till:
    https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ab2c7e/pdf

    Svara
  33. Jans

     /  08/10/2019

    https://unv.is/resume.se/nyheter/artiklar/2019/08/09/ny-bahnhof-annons-med-ombytta-konsroller-frias-av-ro-ett-lojets-skimmer

    ”Under uppmärksammade former fällde[1] Reklamombudsmannen (RO) internetleverantören Bahnhof i augusti 2018 för en jobbannons på Facebook där varumärket hade gjort en variant på den välkända memen ”Distracted boyfriend”.

    ” 

I februari i år publicerade Bahnhof en ny jobbannons som var en variant på den tidigare memen med ombytta könsroller.”

    ”Annonsen har anmälts av sju personer som alla hävdar att den är könsdiskriminerande efter som den framställer männen som sexobjekt.

 Men anmälarna får inget gehör av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd som i sitt beslut skriver att de inte anser att någon av männen, genom exempelvis klädsel, pose eller miljö, framställs som sexobjekt eller framställer någon av personerna ii någon stereotyp könsroll som finns idag.”

    Slutsats enligt PO:
    Tjej i pryd röd klänning = stereotyp könsroll
    Man i uniform = INTE stereotyp känsroll.

    LOL

    Svara
    • Skeptisk

       /  08/11/2019

      Mäns värde på datingmarknaden styrs av status. Högre status ger större möjlighet att flera kvinnor finner en attraktiv. Så den spelar visst på den manliga könsrollen att skaffa status för att få ligga. Befälet är mer attraktiv än matrosen.
      RO vet uppenbart inte mycket om könsroller.

      Svara
  34. gorby

     /  08/10/2019

    Svara
    • Jans

       /  08/10/2019

      Och inför sharia!
      Så är det fullbordat.

      Svara
    • Stänga av fossilt OCH kärnkraft?

      Kan vi få se siffror för en gångs skull – utbyggnadstakt, kostnad, hållbarhet – och inte bara ett papper där det står ”Greta sade att det kommer att gå.”?

      Svara
  35. Jans

     /  08/10/2019

    ”15-ÅRING RÅNAD SEX GÅNGER PÅ TVÅ ÅR”
    https://samtiden.nu/2019/08/15-aring-ranad-sex-ganger-pa-tva-ar/

    Så har det ju alltid varit.
    eller
    Måste vara anmälningsbenägenheten som gått upp…

    Svara
    • weasel

       /  08/10/2019

      I USA finns det en 15 åring som blev rånad 7 gånger på 2 år, så det här med rån är inget stort problem i Sverige.

      Svara
    • Skeptisk

       /  08/11/2019

      Tar man på sig ansvaret att ta in en ensam grabb, lär man följa upp att han även kommer in rätt i samhället. Det har de inte gjort, eller misslyckats kapitalt med. Trots de resurser och kontakter de har. Att smuggla in och sedan överlåta till samhället att fixa pojkens framtid, är som att hjälpa tanter över gatan. Halvvägs.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/11/2019

        De möjliga våldskonsekvenserna av Önnevalls ”godhet” stoppades (tillfälligt?) av polisen medan Özz motsvarande av girighet skapade ”godhet” medverkade till ett terrordåd. Alltid knepigt med självsvådligt beteende och dess konsekvenser.

        Svara
  36. En annan

     /  08/11/2019

    Jodå, det tog lite längre en en vecka men nu är han äntligen död, Epstein, han med lolita express som försåg det snorrika amerikanska etablissemanget med fräscha underåriga flickor och pojkar. Inte fan kunde han tillåtas att vittna, att eventuellt få sänkt straff mot att vittna om aktiviteterna på sin lilla paradisö. Epstein ”försökte” ta livet av sig och blev förflyttad till ett fängelse där sådant beteende skall omöjliggöras med särskilt övervakningssystem för just detta!
    Många högdjur i usa andas nu ut. Eftersom Bill Clinton besökte ön minst 36 gånger kommer väl aftonbladet endast publicera självmordet som en liten notis. Mer att läsa finns här:
    https://www.zerohedge.com/news/2019-08-10/jeffrey-epstein-dead-apparent-suicide

    Svara
    • Olof

       /  08/11/2019

      Aftonbladet nämner inte Clinton. Bara Trump.

      Svensk media :D. Pajasar. Det är inte ens någon mening att läsa dem för att få ‘den andra sidan’ längre, man förlorar bara hjärnceller av att ens titta på deras patetiska fjanterier.

      Svara
      • Olof

         /  08/11/2019

        PS. Instant classic.

        Det kom ju som en sån chock…

        Svara
    • Skall vi gissa att alla eventuella övervakningskameror råkat vara ur funktion?

      Vill minnas att Manning hamnade på något sådant ställe, han/hon fick inte ens ha det mörkt i cellen på natten. ”Lyckats hänga sig” – jo du!

      Svara
  37. G

     /  08/11/2019

    ”Eja, 15, riktar skarp kritik till hycklande feminister: “Samma människor som påstår sig kämpa för att kvinnor ska höras, avfärdar mig för att jag ogillar genustrams och hedersvåld”

    Fler och fler unga tjejer gör nu upp med den hycklande, förlegade “feminismen” som gjort Sverige till ett allt mer ohållbart land för flickor unga kvinnor att växa upp i. Särlagstiftning och sexuella övergrepp, respektlöshet och ofrihet är nu nyckelord som präglar unga tjejers vardag, inte bara i utsatta områden. Debatten som pågår är ängslig och förljugen. En av de unga tjejerna som kontaktat mig är Eja Zeijlon Thellman, 15 år, som nu skrivit en egen krönika om saken.”
    http://katerinamagasin.se/eja-15-riktar-skarp-kritik-till-hycklande-feminister-samma-manniskor-som-pastar-sig-kampa-for-att-kvinnor-ska-horas-avfardar-mig-for-att-jag-ogillar-genustrams-och-hedersvald/

    Svara
  38. Kommer ni ihåg Arnstad?

    Well, Arnstad has gone full Arnstad igen:

    Svara
  39. x

     /  08/11/2019

    Svara
  40. x

     /  08/11/2019

    Svara
  41. x

     /  08/11/2019

    Svara
  42. MiT

     /  08/11/2019

    Svara
  43. hllviken

     /  08/11/2019

    Svara
  44. Senior

     /  08/11/2019

    ”Inbördeskrig i Gardet.”

    -Det förvånar mig inte alls, det är ju deras signum, det brukar bli så i dessa kretsar.

    Symptomen är desamma både i stort och smått.

    Problemet är när de likt Stalin får obegränsad makt när de genomför sina utrensningar, en väg som det statliga Sverige slagit in på, och som vi kan se förstadier till både här och där, tex. på åklagarmyndigheten i Malmö, sjöfartsverket i Norrköping, etc. etc.

    Och så undrar de varför ”trollen” vill vara anonyma……

    Anledningen till att de så gärna vill att folk ”står öppet för sina åsikter” är helt enkelt att de vill kunna bekämpa dem och statuera exempel.

    -En vettigt vänligt sinnad person argumenterar för sin sak oavsett vad den man argumenterar mot kallar sig.

    Svara
    • muhaha

       /  08/11/2019

      Kul!

      Tusen kommentarer.
      Men ingen berör rubriken eller ämnet.
      Så intressant var det.

      Twitter är vår tids hönsgård.
      Twitterdrama är vår tids virtuella kackel.

      Ämnet känns ointressant och tröttsamt.
      Å nej!
      Tanter bråkar på Twitter igen.
      För vilken tusende gång i ordningen.
      Gör dom inte alltid det?

      Vad handlar nu detta spektakel om?

      Förstår det som att en mångmiljonärshustru som vägrats anställning på SVT startar en blogg om ett ämne (radikalfeminism) som dog ut i mitten av 90-talet och där målgruppen primärt utgörs av F!:s mest engagerade medlemmar. Andra kvinnor ska skriva blogginläggen och damerna kan såklart inte hålla sams.

      För att drama.

      Jobbigt. Oj vad oförutsägbart. Någon skrev att de borde anställa hesa (Virriga) Fredrik som chef i hönsgården. Då han säkert är tillgänglig för uppdrag och besitter den medfödda förmågan att tysta kacklet på ett eller annat sätt.

      Hur är oklart, men han har säkert sina metoder.

      Just det, många bloggar och i synnerhet stora media väljer bort möjligheten att kommentera anonymt, om de inte väljer bort möjligheten att kommentera helt. De slipper dessutom kostnader för moderering.

      Precis, ett klassiskt sätt att tysta kritik. Den som sticker ut hakan offentligt misskrediteras genom guilt by association, smutskastas och tillskrivs oförtjänade epitet för att så snabbt som möjligt stämplas som paria och förlora anseende och sociala kontakter, vilket kan få direkt inverkan på jobb och ekonomi. Folk riskerar hus och hem. Frugan riskerar lämnar gubben om han inte drar in degen.

      Inkvisitionspatrullen står med laddad bössa reda att misskreditera meningsmotståndare. Det är ett långt mer effektivt vapen att tysta oppositionen. De säger ”Kom fram ur mörkret och visa dig. Vi kommer inte göra dig illa”.

      Precis. Det sa Breivik också.

      Å andra sidan är kommentarerna på såna där kvinnsosakssajter bara små ekokammare för pepp och ryggklieri. De kommenterar sakeri stil med ”Åh, vad bra skrivet! Håller helt med!”, ”Tycker precis som du!”, ”Fina du!” och en samling mobila gelehjärtan i olika färger.

      Sen brukar de sälja smink och skit.

      Krimskrams.

      Svara
  45. hehe

     /  08/11/2019

    Svara
  46. Ivar L

     /  08/11/2019

    Intressant analys av Chang Frick apropå Metros och Politisms nedläggning:
    https://nyheteridag.se/plus/metro-och-politism-lamnar-ett-tomrum/

    ”De som fram till nyligen uppfattats som vinnare besöker festivalen ‘Way out west’ och de dricker havremjölk. De har, eller i vart fall låtsas att de har, klimatångest. De benämns ibland som en urban och medveten medelklass. Internationellt kallas dessa människor ‘woke’.

    Både Politism och Metro har fokuserat på denna målgrupp. Bägge publikationer har uppfattats som något slags avantgarde

    båda har dragits med så svåra ekonomiska problem att de inte kunnat överleva.”

    Svara
    • Ja, Frick skriver mycket bra när han har tid. Den som tror att han bara är en simpel klickjägare underskattar honom.

      Svara
  47. gorby

     /  08/11/2019

    Svara
  48. Apropå ”känsla av 30-tal” och migration:

    Svara
    • Senior

       /  08/11/2019

      Precis så.

      Det blir lite dissonans för vänstern, då den vite mannens utveckling av dessa länder förtryck faktiskt gjorde att alla fick det bättre, precis som i alla västländer med det styrelseskicket.

      Svara
  1. Impotenshen | WTF?
  2. Pride är ett spektakel för de med vänsteråsikter | Pinglans Tankar - den ej politiskt korrekta bloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: