Allt rullar på som vanligt

I Sverige rullar allt på som vanligt. Eller snarare som det varit de senaste 8-9 åren, dvs helt sinnessjuka saker ses som helt normala och inte underliga alls.

Strandhäll pratar med sig själv igen. Om det inte är så att hon tänkt byta till sitt trollkonto, vilket hon inte behöver eftersom hennes officiella är ett av de större trollkontona på svenska twitter, men missat att göra det innan hon svarade uppmuntrande med nazi-smileys på sitt eget skämt så vete fan vad som kan ligga bakom faktiskt. Ett alternativ är att man glömt att skriva nåt i den första och skriver en ny som svar till sig själv så att säga eftersom även de andra i tråden också ser det då. Men jag kan inte se något i Barth-Krons tweet som kan föranleda den reaktionen med de orden. Så de enda för mig rimliga förklaringarna är att hon faktiskt tycker att det egna skämtet är alldeles lysande eller att hon glömde logga in på sitt alternativa konto innan hon postade sitt medhåll till sig själv med fyra nazi-smileys.

Den borgerliga skribenten på SvD, som de var otroligt nöjda över att knyta till sig, tycker att man ska prata om rasmaktsordning och vithet i stället för att prata om att rasism kanske finns i ganska stor omfattning bland de som kommit till Sverige från andra länder. Hon förstår inte ens vad Eksvärd, kanske lite klumpigt, talade om. Eller vill inte förstå. Man får i alla fall inte prata om importerad rasism enligt Osman eftersom LÖST FOLK har tydligen inte gjort annat än pratat om INVANDRARE. Vilket ju inte är samma sak som rasism…

Kolla gärna kommentarsfältet till Osmans inlägg, bl a får ni se förkortningen ”nbpoc”. Vet ni vad det betyder? ”non black people of color”…

Och naturligtvis så dras en som Behrang ”jag kan det här jag är jurist” Kianzad dit som en fluga till en sockerbit och ni kan ju gissa hans attityd till andra kommentatorer som inte delar hans uppfattning.

Några exempel

Kianzad är nästan lika sympatisk som Masoud Kamali… Och har lika höga tankar om sig själv.

Arnstad har skrivit nån smörja i DN som jag inte läst eftersom det ligger bakom betalvägg så man slipper. Hur vet jag att det är smörja? Tja, det är Arnstad och så tycker t ex de två ovan att det är jättebra.

Den terrormisstänkta i Östersund har åkt fram och tillbaka till Sverige trots att han blivit utvisad. Östersundsposten hade för ett par år sedan en snyftare om han och hans familj som skulle utvisas men som inte ville lämna. De pratade om hur välanpassad och integrerad han var, han pratade flytande svenska osv. Det där med ”flytande svenska” verkar vara ett ganska flytande begrepp inom svensk media. Om man pratar flytande svenska, varför behöver man då tolk? Min gissning, Östersundsposten har medvetet ljugit om hans ev språkkunskaper pga att man ville förminska svårigheter och problem för att försköna den bistra verkligheten.

Samma sak med den där syriern som Önnevall smugglade till Sverige, för två år sedan var det en solskenshistoria om honom och hans familj som alla fått komma hit och han pratade också flytande svenska enligt Expressen. Tills han greps på Uppsala resecentrum i år med en stor kniv, då krävdes det tolk. Så var det med den flytande svenskan.

Man försöker ständigt förminska de problem och svårigheter som är verkligheten. De som kommit med kanske i bästa fall någon sorts grundskola ska alltid bli ingenjörer, läkare, tandläkare osv och de är alltid alldeles fantastiska i skolan, ja alltid bäst av alla och de klarar alltid allt lysande osv. Och så har de alla lärt sig flytande svenska på bara ett år eller två. Tills man hör dem prata, då är det inte nåt flytande alls. Är nog med resten som med den flytande svenskan tror jag. Det handlar nog i bästa fall om promille som ens har en rimlig chans att lyckas så som beskrivs.

Aftonbladet ledare goes bizarro. Igen. Handlar om att försäljningen av försvarssprej ökat markant det senaste. Man får bl a se det där korkade ”godisskålsargumentet” förutom genusdagis.

Hon verkar på riktigt tro att det är en norm att attackera kvinnor och våldta. Jag vet, det är hisnande att någon kan tro på nåt sånt men så verkar det faktiskt vara. Och så genusdagis. Problemet är ju att det är mycket få svenskar det handlar om. Vad ska Kierkegaard göra, starta upp genusdagis i Somalia, Irak, Syrien, Afghanistan, Marocko, Libyen osv och tror att det hjälper? Det är ju liksom till en ytterst liten del ett svensk problem, den stora majoriteten är ju importerat?

Ännu en sån där debattartikel där en socionom och fältassistent vägrar erkänna problemen som finns utan anser att minsta gemensamma nämnare är män

Han var på We Are Stockholm i egenskap av fältassistent 2015 och han kände inte alls igen bilden av vilka som ertappades med sexualbrott. Säger han. Polisen hittade säkert bara på i sin interna rapport om detta då

Finns tydligen ingen anledning att bryta ner i mindre delar än ca 4 miljarder. Eller för Sverige ca 5 miljoner. Det tycker debattören är en lämplig minsta gemensamma nämnare för att kartlägga för ev åtgärder. Blir säkert jätteeffektivt.

bilder från WAS.jpg

Var säkert bara en slump att det såg ut sådär bland de som ertappades för sexbrott på samma festival 2016. De där socionomerna är nog inte så pålitliga vittnen i såna här frågor…

 

Han begick värdegrundsbrott, ett av de allra värsta brotten man kan begå enligt SVT. Det anses förmodligen vara snäppet värre än terrorbrott. Det är därför man gör på det viset.

Rekordmånga rån mot unga.

Genusdagis är säkert lösningen på även detta importerade problem.

Sen har vi Ygeman som attackerade Norge. Norge tyckte att man borde samarbeta mot nazismen då man i Norge på nassedemonstrationer hör väldigt mycket svenska röster, Ygeman tyckte det var Norges bekymmer.

Morgan Johansson attackerade Polen för att vad han sa polska ligor åker till Sverige för att stjäla. Man kan undra varför de inte stjäl i Polen? Varför väljer de Sverige? Kan det kanske bero på att Sverige är ett smörgåsbord för kriminella? Och det är Johanssons ansvar… Ffs, tullen FÅR inte göra någonting ens om de kunnat! Och polisen har inte tid…

Vi har ”svenskarna” som sprängde danska Skatteverket. Och just det, att media hela tiden varit JÄTTENOGA med att säga att danskarna gripit en SVENSK man så förstod man att det var en papperssvensk. Även den andra som är efterlyst är en papperssvensk. Nu funderar Danmark på att skärpa kontrollen mot Sverige så kriminellt pack inte kan åka över till Danmark hur som helst.

Osv

Allt rullar på som vanligt.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

97 kommentarer

  1. MiT

     /  08/17/2019

    Tidpunkten där moderaterna får bekänna färg närmar sig
    ”Trycket ökar på Kristersson: Sätt stopp för Hanif Bali”
    https://www.expressen.se/nyheter/trycket-okar-pa-kristersson-satt-stopp-for-hanif-bali/

    Svara
    • Ja, vilket parti vill de vara?
      Det enklaste vore väl att lägga ned M och skicka en tredjedel var till C, KD och SD.

      Svara
      • Törnrosa

         /  08/17/2019

        Kristersson har visat att han bara är munväder. Han är inte kapabel att leda en ministär som ska rätta till Sverige igen – och det vet han om. Därför han duckar bland 7-klövern skulle jag tro. mvh

        Svara
    • G

       /  08/18/2019

      Ja. Detta är så puckat som det kan bli. När både lojalmedia, företrädare för sittande regering och där till även ”politiker” i det egna partiet inte fattar ett jota, och inte heller verkar förstå sig på sociala medier, ja, förutom påpekande om att hålla ”god ton”. M borde kanske ta efter italienarna så slipper de öht bry sig om mediedrev eller påhopp från regeringsföreträdare…….

      ”Matteo Salvinis popularitet bygger såväl på de frågor han driver som på hans personliga framtoning. Han är ständigt på Facebook, WhatsApp och Twitter. Han är ständigt ute och rör sig bland italienarna. Bjuder friskt på sig själv. Bakom sig har han också en partiapparat med en avancerad teknik för att mäta väljarströmningar och väljarnas gensvar på de frågor man väljer att driva.”
      https://ledarsidorna.se/2019/08/why-dont-you-do-like-we-do-in-sweden/
      https://web.archive.org/web/20190818162149/https://ledarsidorna.se/2019/08/why-dont-you-do-like-we-do-in-sweden/

      Läsa hela, mycket bra om Europa och partiframgångar i olika länder.

      Svara
  2. Bara de vanliga käpphästarna från undertecknad.

    ”Normförändring tar tid”
    Okej, har du några hundra år på dig? Så stor är skillnaden. Hur skall du förövrigt sprida dessa idéer utomlands? ”Utomlands” är i praktiken vad vissa delar – och de växer – av ”orten” är.

    ”Ingen färdig mall”
    Ponera att det är ”män” som våldtar och inte ”vissa invandrare.” Detta är ingen nyhet. Problemet för de goda är att detta argument är väldigt lätt att vända mot dem.
    Statistiken har visat detta så länge vi har haft statistik – män 18-35 begår de flesta våldsbrott. All världens militärmakter och poliskårer bygger på detta. Alla civilisationer bygger på att man vet detta! Man kan ge unga män något meningsfyllt att göra, man kan ge dem något mål, man kan ge dem något att tävla om – eller så kan man förfalla i slumpmässig skadegörelse och eskalerande småbråk.
    Det svenska asylsystemet struntar i princip i folk utanför landet, men ger automatisk PUT till alla som för egen maskin kan ta sig över gränsen. Givet de avstånd och de strapatser detta innebär blir detta huvudsakligen unga män.

    Vi kan lägga till den här från Engellau:
    https://detgodasamhallet.com/2019/08/16/patrik-engellau-sverige-skapar-brottslighet/
    ”Till Sverige kommer alltså folk med i genomsnitt förhöjd brottsbenägenhet jämfört med svenskarna men i stället för att deras barn ska bli mindre kriminella och mer lika svenskarna så går det åt andra hållet. Barnen blir mer kriminella än någon grupp utlandsfödda.
    Ännu mer sensationellt är att dessa barns överrepresentativitet i brott ökar med tiden, från 2,6 under period 3 till 3,1 under period 4.
    Jag har svårt att dra någon annan slutsats än att Sverige, trots all vår godhet och alla våra ädla avsikter, skapar brottslighet.”

    På något sätt har vi lyckats skapa ett system som förstärker problem, men inte bara det: de flesta vill ha de systemet och fortsätter rösta för det! Fantastiskt.

    Svara
  3. MickeP

     /  08/17/2019

    Papperssvenskar.

    Ha, ha. Underbart fyndigt begrepp. Det ska komma till användning.

    🙂

    Har ni f.ö. läst om de svenska värdegrundskvinnorna?

    https://morklaggning.wordpress.com/2019/08/17/spejsade-funderingar-kring-vardegrundskvinnor/

    Intressant artikel tycker jag. Såväl privat som personligen på min fritid är väl bäst att tillägga (springer nu fort härifrån innan chefen hittar hit igen).

    🙂

    MickeP

    Svara
    • Kretin

       /  08/17/2019

      Traditionellt används ordet ”papperssvenskar” om finländare som blivit svenska medborgare och som skryter om detta.

      Dessa personer är djupt föraktade i Finland ….

      Svara
  4. MiT

     /  08/17/2019

    Svara
  5. MiT

     /  08/17/2019

    Svara
  6. MiT

     /  08/17/2019

    Svara
    • Robbe

       /  08/19/2019

      Oväsen, varför? Vad försöker dom dra uppmärksamheten ifrån?

      Är det att rekordmånga barn rånas och skatteminister maggan ska presentera reformutrymmet för höstbudgeten på torsdag?

      Eller är det panikutspel efter en av partiets(S) egna opinionsundersökningar?

      Svara
  7. MiT

     /  08/17/2019

    Svara
    • Säkert Erlander-nostalgiker som pratar om Aina.
      Är ”husrannsakan” någon stavningskontrollen fixat åt dem?

      Svara
  8. MickeP

     /  08/17/2019

    Så jag kollade en video igen, som jag ofta gör på min lediga tid (= fortfarande fritid och privata åsikter chefen!).

    Här är den:

    Vad som förundrar mig är följande. Varför har dessa arga unga kvinnor, med den stora saken i blickfånget som är deras överallt och grunden för deras engagemang, aldrig ngn självdistans? Eller en gnutta humor? Insikten om att lite humor kanske skapar bättre förståelse hos motparten om att man menar väl, inget illa, och har en acceptans om att man själv kan göra fel ibland. Nä, istället är inställningen, på det som om vore det en köttbit för rabiessmittade hundar att hugga in på.

    Feminazister kallar jag dem för och det står jag för.

    SS:s kvinnliga brigad.

    Jag tycker det är obehagligt.

    Vad tycker ni som tog er tid att lyssna på klippet? Törnrosa, Ofrivillig svenska, jag vet att ni inte är hjärntvättade feminister och jag beundrar er frispråkighet. Vad tycker ni?

    MickeP

    Svara
    • Orkade bara lite.
      Hon säger i princip till Brendan ”Du är ond. Du har fel.”

      Svara
    • Törnrosa

       /  08/17/2019

      MickeP: Håller med dig om humorn. Förmågan att kunna skratta åt sig själv och sina tillkortakommanden är EN viktig ingrediens som tyvärr verkar försvinna mer och mer -åtminstone i vissa kretsar.

      Skulle behöva lyssna igenom en gång till – men den här Fiona Ferguson använder samma dötrista retorik som de s k godtrogna vänsterblivna gör i den svenska debatten. Så jag upplever det också obehagligt. De för aldrig samtalet framåt – de försöker alltid tvärstoppa motparten.

      Sedan är Gretas atlantsegling ett nummer för sig. Lyssnade på Ingrid och Maria. Ingrid har varit ombord på en sådan båt. Verkar inte särskilt mysigt. Läste Hässlers beskrivning av båten och båtlivet på DGS och blir uppriktigt förbannad på hennes föräldrar som utsätter ungen för en atlantresa i en liten rank skorv utan toalett under orkanperioden.

      Jag fattar inte att myndigheterna inte griper in med tanke på hennes olika diagnoser.

      Sedan läste jag någonstans att det finns ingen miljövinst med att utsätta tösen för detta. speciellt som sju-åtta personer, eller något, måste flyga över Atlanten för att segla båten tillbaka. Sedan lär hon få resproblem både på andra sidan atlanten och hem igen. Detta är helt sanslöst. mvh

      Svara
      • weasel

         /  08/17/2019

        Framför allt ;
        Det enda som Greta lyckas bevisa genom sin båtresa är att flyget är det enda alternativet för människor som vill/måste åka till eller från USA.
        Människor som inte heter Greta Thunberg får nämligen inte åka gratis segelbåt över Atlanten och även om dom skulle få vara fripassagerare så har dom inte tid att lägga en månad på själva resan när dom ska till USA på jobb eller semester.
        Så för de ca 7 miljarder människorna på jorden som inte heter Greta Thunberg är flyget det enda alternativet.
        Och det har Greta lyckas bevisa. Vilket väl kanske inte var hennes syfte med det hela….

        (Hade hon deltagit via skype eller liknande hade hon bevisat att det faktiskt är möjligt att delta på en konferens i USA utan att åka över Atlanten och då hade jag kunnat ha åtminstone 1 promille respekt för hennes påstådda kamp för miljön )

        Vidare funderar jag en del på hur mycket mikroplast från bottenfärgen som Gretas båt hinner med att släppa ut i havet under 4 veckors segling…

        Svara
      • Rikard

         /  08/17/2019

        Hej.

        Lars Hässler går igenom miljöaspekten av seglatsen i en text på DGS-bloggen:

        [https://detgodasamhallet.com/2019/08/15/lars-hassler-svenska-tonaringen-greta-seglar-over-atlanten-for-att-minimera-miljoavtrycket/]

        Med undantag för att Hässler valt en rejält felaktig källa för priset på titan så är det en bra genomgång, särskilt för oss som inte är insatta i hur resurskrävande dessa havets F1-motsvarigheter är. (Å andra sidan kan man extrapolera utifrån att ju längre från normalt fordon i daglig drift något är, desto värre miljöbov. En timme i drift; 1+X timmar service, typ.)

        Frk Thunbergs mentala hälsa är däremot något att oroas över. Som autist tänker hon i tämligen rigida mönster vilka hon själv har svårt att ändra och anpassa (varierar dock med kognitiv förmåga och social kontext under uppväxte; ju mer/bättre träning i social interaktion och ‘varför normala gör och är som de är’ desto mindre besvär brukar autisten ha).

        Det som gör mig orolig är det mönster som etablerats för henne det senaste året – inte vad vi utomstående objektivt kan se utan hur det torde se ut inifrån hennes horisont. Hon är känd, blir lyssnad på, har rätt, blir åtlydd, och får sin vilja fram. Det kommer sannolikt en dag när allt detta slutar gälla, något som är nog så svårt för normala kändisbarn som får sina femton minuters berömmelse, men för frk Thunberg? Då jag själv sett hur hårt barn som hon kraschar när de lämnar skolans institution efter över tio år i samma rutin vet jag hur svårt det kan bli för henne, särskilt om förändringen sker snabbt och hon inte getts träning.

        (Det är därför många från hennes diagnosgrupp snabbt hamnar hos psykiatrin: de är helt plötsligt vuxna enligt omgivningens definitioner och förväntas kunna en hel massa saker själva bara för att de uppnått en viss ålder. Någon sorts träning i ”att vara vuxen” har de dock aldrig fått om inte föräldrarna fostrat på sådant vist. Diagnosen gör att de inte kan generalisera och abstrahera på det sätt de behöver – de måste ledas vid handen och vänjas vid att göra vissa saker; återigen beroende på kognition och den specifika individens situation och förmåga.)

        Det jag är mest rädd för är om hon skulle drabbas av någon form av akut sammanbrott eller skov ute på havet. Hon kan lätt och helt oavsiktligt försätta sig i livsfara, särskilt om upplevelsen är ny. Har hon seglat mycket under barndomen kan det bli precis tvärtom – den rigida och fasta rutinen på ett fartyg kan vara precis vad en autistisk person trivs med; det mesta ombord på en båt är ju logiskt organiserat utifrån faktiska behov, inte åsikter och känslor.

        Men man har väl förhoppningsvis en följebåt med rejäl dieselmotor ifall det kniper, det borde vara en självklarhet för en sådan seglats med en båt som är allt annat än en normal segelbåt för bad-dj*vlar. Vet inte om Kap_Horn eller Skepparn läser här, men någon som kan båtar och fartyg och skepp får gärna upplysa om diverse nautiska spörsmål.

        @Micke P: Jo, visst är det Rödgardister, Pionjärer och Bund Deutscher Mädel som feminismen efterapar med stor entusiasm och frenesi.

        Och den medeltida inkvisitionen, likväl som de nutida muslimska moralpoliserna.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • ”Då jag själv sett hur hårt barn som hon kraschar när de lämnar skolans institution efter över tio år i samma rutin”

          Hade en hel del problem själv vid övergången till universitet från gymnasiets trygga lunk. Då ligger jag tydligt på ”neurotypisk”-sidan om aspergersstrecket. Gjorde alla tester när ”de” började dyka upp i diverse internetforum. Har inte den ”ursäkten”!
          (De flesta hamnar – till sin lättnad eller besvikelse – inte i ”spektra” utan får nöja sig med ”kuf” eller ”intellektuell”.)

          ”Och den medeltida inkvisitionen”

          Autismspektrat brukar annars verka ge folk som tillber Ayn Rand. Att reducera allt till en regel kan dock tydligen ge auktoritära drag långt åt vänster.

          Svara
          • Rikard

             /  08/18/2019

            Hej.

            Ja, där petar du i vad som för mig är ett öppet sår: hur man inbillat sig själv och alla andra att politik kan mätas som med linjaler.

            Auktoritär Liberal
            Socialist Kapitalist
            Traditionell Progressiv

            Med mera och flera.

            Men så är det inte, nödvändigtvis. Visst, man kan driva fram en lag och reform enkom för att genomföra en ideologisk eller principiell hemvist – hur bra det blir beror helt på hur ‘labbet’ (alltså verkligheten) ser ut. Allmän sjukförsäkring i Sverige fungerade bra ända fram till nittiotalets början, t ex. Det finns inget som säger att privat fungerat sämre (eller bättre) – det vet vi inte. Den allmänna sjukförsäkringen måste mätas inte med ideologisk måttstock utan faktisk konkret: liv räddade, sjukdomar botade, virus stoppade, med mera. Kvantitativa värden.

            Det är oftast så att den som har en stark känslomässig ideologisk ståndpunkt (autister av Asperger-slaget brukar ha en närmast patologisk instinkt för svart/vit rättvisa) känner eller inser omedvetet att den faktiska situationen är rätt bra, trotts att den inte är enligt ideologin man tror på – varför man nedsablar den och angriper den utifrån just ideologin, och inte konkreta sakförhållanden.

            Det kvittar vad alkoholmonopol, förbud mot reklam och förbud mot kasinon medförde i rent konkreta samhälleliga vinster mätt från när detta infördes – det är ett brott mot frihetliga värderingar! Det kvittar vad höga skatter och höga bidrag medfört för de lägst avlönade rent konkret – ett slags statarsystem gränsande till livegenskap; det är ju ideologiskt korrekt! Det kvittar vad invandringens konsekvenser de facto är – vi måste tro på öppna gränser!

            Och så vidare.

            Nej, politik skall mätas enkom utifrån den specifika åtgärdens nödvändighet, därefter effekt/kostnad, och sist, om alls, dess ideologiska hemvist. Det går alltid att med retorik och semantik få vilken åtgärd som helst att passa med vilken ideologi som helst:

            ”Vi inför ett tak för privat ägande mätt i penningvärde enligt uppgifter från samtliga marknader, i syfte att trygga äganderätten för alla oavsett om man har olika utgångspunkt eller förutsättningar. Överskott kommer att fördelas så att alla kan vara med och tävla på marknaden utifrån en årlig grundläggande pott av medel – ingen prövning eller ansökan behövs. I samband med detta avskaffas alla gåvoskatter och alla arvsrätt; man kan endast äga det man själv skapat med egna resurser.” Se där, ett slags libertariansk totalitär socialism, syftande till laissez faire-kapitalism. Eller ord-sallad.

            Är körkort auktoritärt och totalitärt eller ej? Finns säkert en och annan gammal ‘Frontare som tycker det; jag minns en som ansåg p-böter vara nazism… Är det stöld från staten när vi här i byn byter sylt mot saft mot bröd mot … ? Har känt en och annan både vänster och höger som skulle ansett det – vänster då det är handel och sådan är skattepliktig; höger då det är orättvist att alla inte kan vara med.

            Själv har jag idag begått miljöbrott, antar jag. Har slängt ihop en kompost för köksavfall, efter hur mormors såg ut. Gissningsvis finns det statuter och tabeller och regler och förordningar, kanske t o m hur maskarna skall mumsa i takt? Undras enligt vilken ideologi min kompost fungerar?

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

      • Kretin

         /  08/17/2019

        Man är tvungen att beundra BMW för deras reklamkupp. BMW och en Schweizisk bank betalar fiolerna för båten och seglatsen i form av sponsorer och BMW kan nu utnyttja klimat-Greta in sin marknadsföring framöver

        Svara
    • lensof

       /  08/17/2019

      Kvinnorna har fått tillträde. Till utbildning och möjligheter. Vilket lett till ledande positioner inom såväl politik som näringsliv. Kvinnorna är i sammanhang där de blir synliga men de blir också granskade och ifrågasatta. Med rätta eftersom positionerna ger makt.

      Problemet är att väldigt få har blivit inskolade till det här. De har inte blivit granskade, ifrågasätta och kritiserade tidigare i livet på det sätt pojkar av tradition har blivit. Och detta ger osäkerhet. Väldigt få kvinnor är bekväma och kompetenta i det offentliga rummet. För hur ska man veta att man gör eller är rätt när man inte fått veta när man gör eller är fel? Den hårda skolan ger trygghet något vi i vårt samhälle inte vill erkänna eller lära ut. Lite mer stabila blir däremot de kvinnor som uppfostrats med män eller har valt traditionellt manliga yrken.

      Detta vågar jag säga eftersom jag själv är kvinna och har upplevt problemet genom att jag relativt tidigt i mitt yrkesliv inskolades i traditionell manlig privat miljö. Mina manliga kollegor och chefer blev mina läromästare och gav vad min formella utbildningen inte gett mig. Samtidigt som jag inom andra områden blev ifrågasatt som kvinna och person även om det inte hette värdegrund då. Men jag hade en adept som tackade mig när jag senare gav henne öppen respons (positiv och negativ), hon hade aldrig fått någon tidigare trots att hon jobbat i tio år.

      Så jag tror det är kombinationen rädsla och hybris som ger det humorbefriade smått hysteriska förhållningssättet. Detta förhållningssätt som även jag upplever ganska obehagligt.

      Svara
      • Intressant.
        Lägg märke till hur nästan alla britter på en viss nivå och med public school-bakgrund uttrycker sig. Alltid med nästan överdriven självdistans – inget är någonsin ”vackert” eller ”tragiskt”, allt är lite fånigt.
        Ett sätt för 12-14-åriga pojkar att aldrig visa sig ”känslig”?

        Boris Johnsson är väl arketypen. Man vet aldrig hur mycket som är allvarligt menat.

        Svara
      • MickeP

         /  08/18/2019

        Tack särskilt till dig lensof för din kommentar.

        Jag kunde aldrig gissa att du var kvinna. Se vad mkt fördomar man har.
        🙂

        Mkt tankeväckande för mig som man, du framför en aspekt som jag själv aldrig tidigare har tänkt på.

        Mkt utvecklande för mitt eget vidkommande.

        Tack även till alla andra som tog er tid och engagemang att kommentera, särskilt ni kvinnor som också hänger på denna blogg. Törnrosa och Ofrivillig svenska.

        Jätteroligt att denna blogg befolkas av fler än bara ”vita kränkta män”. Visar på att du har ngt viktigt att förmedla M.I.T.

        MickeP

        Svara
    • Ofrivillig svenska

       /  08/17/2019

      Hej och tack för frågan. Utan att ha tagit mig tid att lyssna på klippet ifråga (jag föredrar text över film/ljud) så vad gäller feminizter så har, enligt mitt tycke, humorlösheten alltid varit utmärkande för dem, iaf sedan åttiotalet. Det verkar ligga i fanatikernas natur helt enkelt, vare sig de är feminizter, veganer, klimatfascister eller annat. Jag tror att folk med humor sällan blir fanatiker eftersom humor kräver såväl intelligens som självdistans och fanatiker av alla slag verkar förenas av att de saknar det senare, även om en del av dem kan ha högt IQ.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  08/18/2019

      Brendan har rätt, den fruktansvärt irriterande motståndarinnan har fel.
      Hur vet man?
      Busenkelt: 04:58 (”let me finish”), aningen skarpare 09:42 då hon är återfallsförbrytare (”hold on let me finish ONE point”), 10:19 (”I am just finishing my point”)

      Hon har snackat oavbrutet sedan hon fick ordet. Hon blir klar. Brendan får ordet och han hinner inte EN DJÄVLA MENING innan han blir avbruten. Hon använder också vänsterns favoritdebattteknik att snacka mycket, högt och snabbt, inte för att framföra ett argument, utan för att hindra meningsmotståndaren att framföra sina.

      Fiona Ferguson

      Socialist councillor for People Before Profit

      Sådana otrevliga och ohederliga människor gör mig arg.

      Svara
  9. Hoppas den här syns, antingen försvann den snabbt, eller så är det lokalt fel (kanske mellan tangentbord och stol).

    ”DN Debatt: jodå, visst ska en svensk fattigpensionär ha det sämre än immigranten. Så säger svensk lag.”

    Svara
  10. weasel

     /  08/17/2019

    ”Hårdare straff löser inte det problemet ”
    Så Aftonbladets ledarsidan har aldrig hört talats om begreppet ”återfallsförbrytare” ?
    Eller är det så att Aftonbladets ledarsida tror att personen som våldtog en kvinna 2017 kan göra det igen 2019 oavsett om han dömdes till 6 månaders eller 6 års fängelse 2018 ?

    För övrigt är det faktiskt ganska så fascinerande – och framför allt sinnessjukt – att Aftonbladet först berättar att man inte löser problemet genom att låsa in våldtäktsmannen , och sedan berättar att en kvinna inte löser problemet ( d v s en attack från en våldtäktsman ) genom att spraya honom i ansiktet med pepparspray .
    Så, okej, enligt Aftonbladet löser man alltså inte problemet med våldtäkter genom att låsa in våldtäktsmannen , och inte heller löser man problemet genom att försvara sig mot våldtäktsmannen .
    Hur löser man då problemet, enligt Aftonbladet ?
    Jo, man löser problemet genom …eeh…att förskolan ska bryta könsnormer ;

    – Nu ska jag våldta dig, säger våldtäktsmannen.
    Kvinnan funderar ett tag på om hon ska ta upp sin tårgastub, men bestämmer sig sedan för att det inte löser problemet utan svarar istället ;
    – Hörrududu, både förskolan och biblioteket bedriver faktiskt ett projekt vars mål är att förändra patriarkala strukturer och traditionella könsroller.

    ”Våldtäkt” har för övrigt ingenting med ”traditionella könsroller” att göra.

    Svara
    • Rikard

       /  08/17/2019

      Hej.

      Det följer samma (Kvinnliga? Nej, jag vägrar tro att det är könsbundet, men jag kan inte annat än undra.) logik som att Sverige stoppar krig i närområdet genom att avrusta.

      Eller hur man inte blir tjock om man bara använder [senaste dieten] och [senaste modeträningen].

      Eller hur skolan blir bättre ju fler personer man anställer.

      Eller hur man räddar miljön genom att odla tomater i en odlingslåda, precis samma sort som Ernst har på TV!

      Eller… nej, dags att sluta. En stilla bön att kloka kvinnor skall säga ifrån, när könsförrädare som de på Aftonbladet gör sig till deras tolkar och förmyndare.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • En viss typ övre medelklasskvinnor i det land jag bor i köper Jamie Olivers köksattiraljer och porslin.

        Svara
        • elina

           /  08/18/2019

          Hjälp? Jag köpte hans bestick set till barnbarn. Jag samlar hushållsgrejer för dem till framtida bruk. Var det helt fel?

          Svara
          • Jag säger inget om kvaliteten.
            Det kan vara så att jag hyser en viss aversion för Oliver personligen. 🙂

    • MickeP

       /  08/18/2019

      Ny slogan.

      Aftonbladet – lyfter ditt blodtryck till oanade höjder!

      🙂

      Svara
      • Törnrosa

         /  08/18/2019

        Tidningsdöden ur annan vinkel eller… 😉

        Svara
  11. En annan

     /  08/18/2019

    Äsch, en våldtäkt gör ingen sommar, massor av våldtäkter är den nya Svenska sommaren, en ny och intressant kultur som Mona bara måste älska. Att den sedan verkar ha kommit för att stanna kanske har med klimatet att göra, eller hur Morgan!

    Svara
  12. Benke

     /  08/18/2019

    Kierkegaard är totalt verklighetsfrånvänd.

    På en nivå som förefaller närmast sinnesrubbad.

    Är hon ett exempel på total förnekelse. Blev hon curlad och bortskämd som barn. Blev hon tappad i backen med huvudet före.

    Eller är hennes PK-predikande endast en charad. Ett uttryck för viljan att visa sig tillhöra en ”mediaelit”.

    En överklass som aldrig berörs av några samhällsproblem, med med makten att påverka korrupta politiker att ignorera dessa.

    I ett samhälle där kvinnor blir överfallna och våldtagna i ett sådant tempo att ingen längre kan hålla räkningen.

    Vad gör inte tidningstanten för att visa sin värdegrundsgloria. Vad gör hen inte för att uttrycka sin egen förträfflighet.

    Är PK bara en billig statussymbol.

    Det är inte lätt att se var skon klämmer i huvudet på dessa kvinnor. Huvuden som tycks innehålla en samling smink och sågspån.

    Är det ideologisk hjärntvätt. Är det konformism. Är det egoism och karriärism. Är det horandet efter bekräftelse. Är filterbubblan tjockare än medlemmarnas pannben tillsammans.

    Är det kanske en kombination av allt ovanstående.

    PK-predikare av manligt kön är enklare att placera. Flera är predatorer som begår sexuella övergrepp på kvinnor. Dessa män hyllas av feminister. Kvinnor som tror på genus och normteori. Kvinnor som blundar. Kvinnor som ser våldtaktsmän som manliga förebilder. En sällan skådad systerskap.

    Hur slog det slint i det här fallet.

    Liknelsen med godisskålen tyder på att hon är närmast lobotomerat hjärndöd i hennes slutledningsförmåga.

    Kanske spelar hon dum eller lite extra korkad. Gör hon sig till månne för att få in de klick och annonvisningar som tidningschefen kräver.

    En klapp på huvudet på morgonmötet. En klapp på baken på firmafesten. En klapp här och en klapp där.

    Hon är så provokativ. Gäsp! ögonlocken känns tunga, men hon är knappast den enda fnitterfian i branschen. Hon är inte den enda tramsmajan i tidningarna. Hon är bara en knäppkärring i en lång rad av knäppkärringar. Hon är ett fenomen.

    Hur blir man som henne.

    Det sägs att de knarkar rätt hårt i mediasvängen. Vi kanske inte kan begära för många hjärnceller av skribenterna i etablerad media. De handplockas trots allt för att upprepa samma gamla skiva med ideologisk nonsens.

    En normal människa (hoppsan, en automatisk triggervarning utfärdas i högtalaren, alarmet är adresserat alla med brädlappar på ryggen) med sunda värderingar och fötterna på jorden, varav åtminstone den ena foten i verkligheten, hade de aldrig anställt.

    Aftonbladet är en tidning som läses vid terrordåd och liknande. Kanske för kvällspressen inte har några som helst skrupler och är snabbast på bollen när elendet som de själva har bidragit till inträffar.

    Resten av tidningen tycks mest vara en blaska av kärringar för kärringar. Kändisskvaller och kulturtanter. En och annan man som har problem med blåsan och sitter i kors och kniper som en ungmö.

    Benke i verkstan är smart och tar sportdelen för han vet instinktivt att genuspolitiken och normhysterin bara är båg.

    Svara
  13. MiT

     /  08/18/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/18/2019

      258 kommentarer, av vilka jag kan se 21 ?

      Svara
    • Johan A

       /  08/18/2019

      Så Emmaboda ska alltså ge svenska (boende i Emmaboda åtminstone) skattebetalares pengar till en kurd från Turkiet som inte bara har gjort ner och snackat skit om svenskar utan även smitit från att betala skatt själv och dessutom finansierat en militant islamistisk terrorist som mördat 5 personer?! Vad ska han prata om? Ska han berätta att alla vita infödda svenskar som är trötta på att se det MENA-kaos vi har fått i landet är rasister för att de är oroliga för att få sina bilar uppbrända, bli rånade och våldtagna? Fy fan! Jag är glad att jag inte bor i Emmaboda!

      Svara
  14. Jans

     /  08/18/2019

    Mycket bra artikel om Hanif Bali hos Uvell:
    https://uvell.se/2019/08/17/kampanjen-mot-hanif-bali/

    Inte minst den här passagen är intressant eftersom den betyder att tecken på JÖK:en (och det kommande allianssveket från L och C) fanns redan i oktober 2018. Något jag inte själv reflekterat över:

    ”I oktober 2018 såg Bali en rolig satirbild Mjölbypartiet gjort och twittrade ut den. Bakgrunden var drevet mot Sara Skyttedal som poserade med vapen på en skyttebana och Balis svar att publicera en egen bild från en skjutbana.
    Folkpartister och Centerpartister hoppade då in i kampanjen [mot Bali, min anm.] sossarna byggt upp och fört sedan 2016.”

    Svara
    • Senior

       /  08/18/2019

      Precis så.

      De gör allt de kan för att återfå ”tolkningsföreträdet” som de så fint kallar det, när de själva oemotsagda sätter agendan.

      Sedan har vi ju klassikern ”god ton” som de själva anser sig företräda i sin behandling av politiska motståndare såsom ovanstående nämnda personer samt Jimmy Åkesson.

      -Allt handlar, precis som skrivs, om olika strategier att tysta meningsmotståndare.

      Svara
  15. elina

     /  08/18/2019

    Inte så viktigt men Andrew Johnson och Harry Truman försökte också köpa Grönland och även Island var lite på tapeten. Flygplatsen som USA byggde i Kangerslussuang under kriget är grönlänningarnas väg ut än, nu är det civilt flygplats.
    Bättre gick det med Alaskaköpet 1867. Hur dum får man som säljare vara? Tänk vilket läge det hade varit utan den affären.

    Svara
  16. Ofrivillig svenska

     /  08/18/2019

    Jag undrar över om alla dessa människor som oavbrutet tjatar om västvärldens strukturella rasism någonsin ställer sig själva frågan vad som kan hända den dagen då en stor majoritet av Européerna slutgiltigt har fått nog av deras ständiga rasisttjat ? Om den dagen kommer inom en inte allt för avlägsen framtid vill säga. Risken finns ju då att tillräckligt många helt enkelt säger sig att ”javisst, ni gaphalsar får rätt, inte en enda icke-europé kan vistas här bland oss” och då är frågan om folk skickas ut ur Europa i rent industriell skala eller om det blir avlivning i stället. Om jag minns rätt (och inte missförstod) var Micke P. inne på liknande tankar i en kommentar ang. farorna med vänsterns splittrande och polariserande metodik & retorik. De gapar om 30-talet men styr med stormsteg mot ett tredje världskrig, till synes utan att ens tänka tanken. EU skulle ”ena Europa” och vad har det lett till; fler och värre spänningar mellan olika EU-länder sedan kalla krigets dagar och detta dessutom ffa över migranter från andra världsdelar !! Snacka om att binda ris (och värre!) till egen rygg helt och hållet i onödan. Är det jag som är nojig eller finns det fler som tänker på liknande sätt ?

    Svara
    • Törnrosa

       /  08/18/2019

      ”Är det jag som är nojig eller finns det fler som tänker på liknande sätt ?”
      Jag är inne på samma linje och vet fler som är det.

      Kolla även vad Johan Westerholms ”pärla” Chris Forsne skriver om Italiens Salvini och hur Europa eventuellt kan utvecklas – och det redan i höst. mvh

      Svara
      • Forsne är verkligen ett fynd: beläst och erfaren. Sällan man ser den nivån av bildning (till skillnad från ”utbildning”) hos svenska skribenter. Glad att hon skriver någonstans jag läser regelbundet. (Tänk vad lat man blir.)

        Vore 10% av kåren som hon skulle jag inte tycka att ”journalist” är ett skällsord.

        Svara
  17. Ofrivillig svenska

     /  08/18/2019

    Fråga till Micke P. (förlåt för OT): jag läste din fritidskommentar under förra inlägget ang. ASAP Rocky-domen och tar mig därför för att fråga dig om följande (på fritiden under vilodagen 😺): enligt vad jag läste av Merit Wager (på hennes blogg) ska rätten ha ansett att straffvärdet på handlingen motsvarar två månaders villkorlig dom samt att pga häktningen och skadeståndet så skall dagsböter ej utdömas. Jag undrar då hur en villkorlig dom alls kan / bör utdömas när det gäller en utrikisk medborgare på tillfälligt besök ? Hur ska någonsin ev. brott mot den villkorliga domen beivras, personen är ju inte kvar i riket och någon internationell arresteringsorder kan det väl inte bli tal om för brott av denna kaliber ? Är det inte meningen att en villkorlig dom skall innebära fängelse på X lång tid (två, tre eller fler månader) ifall nya brott begås inom en viss tid, ex.vis ett år ? Har jag totalt missuppfattat konceptet med villkorlig dom ? Tacksam för ev. klargörande om du har tid och lust och beklagar att det blev en lite rörig frågeställning. Mvh,

    Svara
    • J.G

       /  08/18/2019

      Jag är ingen jurist, men som du uppfattat det, är det i USA. I Sverige innebär villkorligt bara att du inte sitter i fängelset.

      Svara
    • elina

       /  08/18/2019

      Villkorligt innebär prövotid på två år. Om du gör nya brott under tiden kan påföljden falla och man kan få nytt dom ”inbakad” i det nya. Det sker dock inget kontroll över att du sköter dig utan misskötsamhet kan bara uppdagas vid nya brott.
      Lite fundersam blir man när villkorligt döms just för en utlänning på besök.

      Svara
    • MickeP

       /  08/18/2019

      Som elina skriver. Under prövotiden på två år efter den villkorliga dom ska man undvika att återfalla i brott, särskilt av liknande typ som den villkorliga domen avser. Gör man det kan den villkorliga domen undanröjas och istället utdömas en gemensam påföljd för både den tidigare och den nya brottsligheten. Normalt handlar det då om fängelse.

      Alla villkorliga domar har en prövotid på två år. När det skrivs att straffvärdet motsvarar en villkorlig dom på två månader blir det. Straffvärde är ett sätt att ange allvarligheten i brottsligheten och i detta fall menade tingsrätten att straffvärdet motsvarade två månaders fängelse, vilket möjliggör att villkorlig dom ö.h.t. kan komma ifråga. Om straffvärdet hade bedömts motsvara ett mkt längre fängelsestraff, typ sex månader eller mer, hade villkorlig dom inte ansetts vara en tillräckligt ingripande påföljd.

      Men så länge villkorlig dom kan utdömas kommer prövotiden alltid vara två år, oavsett om straffvärdet anses motsvara två eller tre eller rentav kanske fyra månaders fängelse.

      Det finns inget hinder att döma en utrikes medborgare till villkorlig dom. Men det är väl inte särskilt sannolikt att ett undanröjande av den villkorliga domen kommer att ske i fallet ASAP Rocky, i vart fall inte till följd av nya brott begångna i Sverige. Och det är väl på sätt och vis bra det.

      Svara
      • MickeP

         /  08/18/2019

        …blir det fel.

        Svara
        • Ofrivillig svenska

           /  08/19/2019

          Tack J.G., elina & Micke P. för svar på mina frågor om villkorlig dom. Nu är jag ännu mer övertygad om att det utdömdes villkorligt för att slippa rekordskadestånd för häktning, jag förmodar att den villkorliga domen sänker risken för ett ev. överklagande från ASAP Rockys sida, något som i förlängningen skulle riskera att leda till friande dom och skadestånd. Förtroendet för rättssystemet kan visst fortfarande sjunka tom hos mig !

          Svara
  18. G

     /  08/18/2019

    ”Omar: Mission som medel att bygga den islamiska staten

    Islamiseringen är verklig och pågår. Vi som pratar om detta gör det inte för att vi fått order från Kreml att destabilisera Sverige utan för att det är ett verkligt fenomen som alla svenskar kan erfara i sin vardag.

    Den 16 augusti skriver den sverigedemokratiske politikern Kent Kumpula på Katerina Janouchs blogg att ”odemokratiska, kvinnofientliga krafter är på frammarsch”. Detta märks inte minst genom uppförandet av stora, islamiska byggnader runtom i Sverige.”
    https://detgodasamhallet.com/2019/08/17/mohamed-omar-mission-som-medel-att-bygga-den-islamiska-staten/

    Svara
  19. G

     /  08/18/2019

    Hur vet BRÅ och SVT att det ”senaste åren skett en markant ökning av rån mot unga”

    …och att det är helt uteslutet att det inte är anmälningsbenägenheten som har ökat markant?

    Svara
  20. G

     /  08/18/2019

    Svara
  21. G

     /  08/18/2019

    Svara
  22. MiT

     /  08/18/2019


    *https://www.facebook.com/NimaDervishPublic/posts/2436496416373705*

    Om den inte syns så finns den här men gå in på länken och kolla på dumparna

    Svara
    • Som Douglas Murray sade: är det så intressant på 2000-talet hur man skall hantera olika typer fläckar på byxor?

      Svara
  23. G

     /  08/18/2019

    Svara
    • G

       /  08/18/2019

      Skrika högst? Really?!!!…

      Svara
    • G

       /  08/18/2019

      Svara
    • G

       /  08/18/2019

      Svensk s.k media med tillhörande ”journalister” och ledarskribenter har ju tappat stinget, som om de inte vet vad sitt ”uppdrag” handlar om längre. Och DN är väl värst av alla just nu. Det är som om media har startat en inofficiell tävling om vem som kan vara värst och sämst inom media. Usch så de beter sig, helt utan att skämmas.

      ”Oppositionella medier anklagas för att ”tjäna utländska intressen” – i Polen

      I en bekymrad ledare berättar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski att oppositionen i Polen behandlas illa. Exempelvis anklagas oppositionen för att ”tjäna utländska intressen”. Nu möter Wolodarski själv kritik.”
      https://nyheteridag.se/oppositionella-medier-anklagas-for-att-tjana-utlandska-intressen-i-polen/

      Svara
    • Polen: överlevde Hitler och Stalin.
      Sverige: lyckades smita undan Hitler, hyllade Stalin på avstånd.

      (Är det någon som vet hur man kan köpa Aron Flams ”Det här är en svensk tiger” utomlands?)

      Svara
  24. G

     /  08/18/2019

    Sial: ”Press Secretary for the Swedish Minister for Home Affairs Mikael Damberg. Feminist. Social Democrat. Metrocultural. Söderböna. #YNWA”

    Svara
    • Senior

       /  08/18/2019

      Jaha, är inte detta som med våldtäkter:
      Den gemensamma nämnaren där är män, ”det är män som våldtar”.

      Kan vi inte i samma samförstånd dra alla över samma kam här också och enas om att ”det är knarkare som knarkar”.

      -Nej just ja!
      Det skall ju passa socialisternas narrativ också…..

      Svara
  25. G

     /  08/18/2019

    Svara
  26. G

     /  08/18/2019

    Svara
  27. G

     /  08/18/2019

    ”Douglas Murray: Right from wrong: a guide to the new European politics

    Branding all conservatives ‘far right’ is both wrong and dangerous
    ..[..]..
    In the Euro elections in May, Lega became one of the largest parties in the European parliament and Salvini hailed the start of a new era. ‘Not only is Lega the first party in Italy,’ he said, ‘but also Marine Le Pen is the first party in France, Nigel Farage is the first party in the UK. Therefore, Italy, France, the UK — it is the sign of a Europe that is changing… a new Europe has been born.’

    He may be right or wrong on that. But what that speech — and the rise of the Lega in general — demonstrates is that our political lexicon in Europe is all over the place. For years Lega has been described as ‘far right’ — but does this term really describe what’s happening to Italy? The changes in Europe have been profound and are becoming more so. But labelling every upstart party as far right is impeding our ability to assess, and navigate, the changes that are likely across the continent.

    These changes have been happening for years now, and the vocabulary used to describe European politics stopped being fit for purpose some time ago. Governments that have supported unsustainable (and discredited) open-borders policies are described as ‘centrist’ and ‘mainstream’, while parties which challenge this have been labelled ‘xenophobic’, ‘racist’, ‘fascist’. Such claims have been unrelenting, and have been levelled at home as much as abroad.
    ..[..]..
    Such terms are naturally thrown around by people who like to grandstand. But beneath them lies a well of confusion which urgently needs addressing. Terms such as ‘fascist’, ‘far right’ and ‘white supremacist’ are serious. Such sinister forces certainly exist, here in Britain and on the continent. But in recent years — especially since the Brexit and Trump votes — there has been an acceleration in claimed sightings and a blurring of the definitions. This is wrong not just because it means that perfectly decent people are maligned, but also because distinctly dangerous groups are confused with harmless ones.
    ..[..]..
    In recent years this terminological mission-creep has morphed from being annoying to being disturbing. For if everybody is a fascist, then nobody is. And anyone who knows the scene across Europe will understand that we may well have need of these terms.
    ..[..]..
    As I travel around Europe — in a different country most weeks — I try to find out for myself, on a case-by-case basis, which parties we should worry about, and which are being defamed. The picture is both more complex and more alarming than anybody has currently admitted…/../.
    ..[..]..
    Much of Europe is now dominated by nationalists. If the leftist critique which elides nationalism with fascism succeeds, and all nationalists are regarded as beyond the pale, then we may have very few allies in the years ahead. To my eyes, the reality across Europe is something like this. There are several parties that deserve the far-right label because of their veneration of far-right figures of the past, their desire to pull down democratic institutions and their willingness to engage in street-level violence. Into this category you could reasonably place Golden Dawn in Greece and Jobbik in Hungary.
    ..[..]..
    But from there the problems are manifold, not least because on the far right, as on the far left, nothing is static. Parties move. People change. Yet whereas parties of the left and far left are allowed to move and evolve, those on the far right, it seems, are not. Perhaps the ugliest and most thankless job in European politics today lies in analysing which parties were once far right, but might now more reasonably be considered to be simply right.

    For instance, the Sweden Democrats were undoubtedly a racist, far-right party when founded in the late 1980s. But in the Noughties a small group of smart young politicians opposed to the stiflingly left-wing consensus in Swedish politics, took the party over and moved it towards the political centre. This process has involved expelling any actual far-right elements. Today, in any country outside Scandinavia, the Sweden Democrats would be regarded as a broadly conservative political party — as well as the third largest in the Swedish parliament. Yet nationally and internationally, almost no one credits the transformation. ‘Far right’ the international press still says. Like Jobbik. And Hitler.
    ..[..]..
    Some of Lega’s past actions — or, rather, those of its leaders — have certainly justified being called far right. But the name-calling has diminished now, not only because of the party’s slight moderation to the centre right but also through the simple fact that it has been in government. And, of course, politics as a whole has shifted. Across Europe, a generation of politicians lost the support of the public. Policies were pursued without need of public approval. On occasion — as in the EU’s imposition of leaders on Italy and Greece — democracy itself was effectively bypassed. This inevitably breeds reactions on all sides. But if you use up your condemnatory language on Lega, what would you call the proud neo-fascists of Casa Pound?

    Everywhere, things are made even more complex by the fact that the history matters. At a rally in Sabaudia last week Salvini made play out of the proximity of a monument to Mussolini. Does it mean he is aping the dictator? Clearly not. But it is also the case that trying to take every remnant of Mussolinism out of Italy is a different job from trying to take every remnant of Hitlerism out of Germany. Or Austria. The Italians feel differently about their 20th century.

    As does Spain, where a new party — Vox — has recently enjoyed an electoral success that has seen the party lazily described in the British and international press as far right. In fact its founding members include people who were until recently in the centre-right Partido Popular and are far from fringe (let alone far right). Allegations of Francoist tendencies have been unjustifiably hurled. But even if such claims were justified, again in Spain attitudes to Franco are different, because their history was different.

    You can see the temptation to make this simpler: to pretend all parties which don’t toe the social-democrat consensus of the pre-crash era are far right. But if we allow that outdated game to go on, it will not only hamper our ability to understand and deal with our neighbours, and few friends, it will also continue to provide a set of sticks with which to beat reasonable politicians at home.

    We are going to have to deal with Europe for the foreseeable future. We will not be able to see it clearly using the old reading glasses. We must instead try to work out the new rules. Across Europe, an old order is losing power. Its leaders tried to put national self-determination and sovereignty beyond the pale. The sound of kicking and screaming in recent years comes, in part, from their realisation that the vilification didn’t work.

    So what should the new delineations be? I’m not certain I know yet. Only that we need to be thinking about this. And that in the meantime a constant attention to the details is without doubt the best safety mechanism we have.”
    https://www.spectator.co.uk/2019/08/right-from-wrong-a-guide-to-the-new-european-politics/

    Svara
  28. MiT

     /  08/18/2019

    Fast otrygghet skapas väl inte bara av en sorts brottslighet utan av en sammanlagd bild av hur verkligheten ser ut? Man drar slutsatser. Där ingår ju massor förutom just överfallsvåldtäkter av okända utomhus som verkar vara sexualbrottslighetens motsvarighet till ”dödligt våld” som ALLTID ska börja mässas om så fort det börjar brännas, som om det var det enda som spelar roll. Och nu är det samma sak med överfallsvåldtäkter av okända, som om de är det enda som räknas när de i själva verket bara är toppen på isberget. Speciellt med den enormt snäva definitionen av okänd som gäller, kanske den är snäv för att trycka in så mycket som går i kategorin ”i relation” eller som någon man känner…? Som ju de flesta tolkar som någon man känner mycket väl?

    Svara
    • G

       /  08/18/2019

      Svara
  29. MiT

     /  08/18/2019

    Svara
  30. G

     /  08/18/2019

    ”Dayna Steele, Microsoft 365 writer, apparently advocates taking kids from parents of ‘white supremacists’ and molesting and starving them. Doubles down after criticism.

    So we’re here again. This woman has written for Microsoft 365 as late as a few days ago. Today, she tweeted:

    ”What if we rounded up all suspected white domestic supremacist terrorists and took their kids from them and put them in camps and molested and starved them? Just curious.”
    https://old.reddit.com/r/kotakuinaction2/comments/crks47/dayna_steele_microsoft_365_writer_apparently/

    Svara
  31. MiT

     /  08/19/2019

    Svara
    • Rikard

       /  08/19/2019

      Hej.

      Med sedvanlig förmåga att missa poängen för en detalj: ”#allbörjarmedbralärare”? ”All”?

      All vadå? All kokning av metamfetamin? All framtid? All vår början bliver svår?

      Herregud i London, det är flera år sedan jag övergav de där ryggradslösa horkonorna och hanrejerna i facken – de är ändå inget annat än regimens och arbetsgivarens kapos – men att inte ens kunna stava rätt i namnet på sin propagandakampanj? ”Allt börjar med…” eller ”Alla börjar med…” måste det väl ha varit tänkt att det skall stå?

      Och kom inte med ursäkten att en nummertecken-tagg har ett begränsat antal tecken. Det är ingen ursäkt; gör i så fall om och välj annat namn.

      Men vad skall man vänta sig av ett fack som inte ens kan enas kring att elever skall ta av sig huvudbonad i klassrummet.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  32. MiT

     /  08/19/2019

    Svara
  33. MiT

     /  08/19/2019

    Svara
  34. MiT

     /  08/19/2019

    Sånt här alltså, det är ju liksom inte 2015 års haveri som orsakat/orsakar de problem man ser nu utan 25+ års ackumulerade problem som börjar pysa ut här och där, de går liksom inte att sminka över dem längre. 2015 var bara katalysatorn som snabbade på det några år. problemen som kan kopplas till 2015 ser vi inte ordentligt förrän om ett antal år.

    Svara
  35. MiT

     /  08/19/2019

    Svara
  36. MiT

     /  08/19/2019

    Svara
    • lensof

       /  08/19/2019

      Och detta hänger antagligen ihop med den huckleklädda regeringsdelegationen besök i Iran.

      Frågan man kan ställa sig är varför är dessa afghaner här? Och varför behandlas de som frälse? Vad ligger bakom och vad är det vi inte får veta vi som ska anpassa oss, ge och vara solidariska? Solidariska mot vad och vem?

      Svara
  37. Bamse

     /  08/19/2019

    ”Rasism är ytterst en fråga om makt, och resursfördelning.”

    Nej. Det är vad aktivister långt ute på vänsterkanten försöker göra om det till.

    ”Ska kvinnor slippa vara rädda, bli misstänkliggjorda när de anmäler förövare och stå ut med social utfrysning är det normerna som måste förändras”.

    1) Jag lovar och svär: om en kvinna blir överfallen och våldtagen har hon mitt fullständiga stöd att anmäla händelsen. Samma gäller om hon förhoppningsvis lyckades undkomma själv våldtäkten genom att försvara sig.

    2) När det gäller överfallsvåldtäkter kommer er nya samtyckeslag inte att göra ett skit.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: