DN-tonen när Bali lämnade twitter

Hanif Bali har väl i alla fall tillfälligt lämnat twitter efter att främst DN kampanjat mot honom i flera år. Det DN mest siktade in sig på var Balis ton på twitter som de ansåg vara problematisk.

Men hur ser det ut nu när han inte längre är aktiv på twitter? Folk är lena i munnen som vanilj mot andra människor? Ingen kallar folk fula saker? Ingen försöker medvetet missförstå vad andra säger  osv?

DN-folket själva verkar verkligen ha skärpt till sig i alla fall…

Ivar Arpi har skrivit en text om återvändandemål i stället för migrationsmål. Inget konstigt alls med den texten, inte på något sätt.

Visst gjorde det underverk med tonen på twitter efter att DN lyckats med sin kampanj mot Hanif Bali?

Det var f ö Lindquist som trodde att Nya Tider skulle börja göra lampskärmar av folk på bokmässan för några år sedan.

Lindquist har varit igång tidigare också, kolla hur hennes svans ser, visst är den otäck…?

Men DN har gjort mer det senaste

De har chartrat ett tåg som ska gå till Berlin. Det där tåget anser DN: själva är ungefär lika viktigt för mänskligheten som slaveriets avskaffande, Berlinmurens fall och att apartheid försvann. Jag skojar alltså inte…

Per Svensson på DN vill inte att man kallar Greta för barn. DN är märkliga, kämpat som galningar för att kalla vuxna män för barn i åratal och sen när det dyker upp någon på är ett barn på riktigt så ska man anse att hon är vuxen? Hur fan ska de ha det? 20-30-åriga män från Afghanistan är BARN!!11!!! medan en riktig 16-åring, en tjej från Sverige, är tveksamt om man kan kalla barn. Sverige är så bisarrt att man borde låsa in hela landet för att skyddas mot sig själv! Eller förresten, lås in DN och några liknande, det räcker nog.

Visst förslog M att man skulle jaga skolbarn och rycka slöjan av dem? Jaga folk på gator och torg? Visst var det så? Eller…?

Skulle DN besöka en psykiater skulle de få hela alfabetets diagnoser…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

147 kommentarer

  1. Chrille

     /  09/01/2019

    Och det enda Arpi gjorde var att nämna de allmänna villkoren för flyktingar. Samma sak som FN säger. Samma sak som man sa till folk när de började gnälla över många flyktingar på 70-talet. Alltså att den som är flykting skall återvända när det är säkert. Sedan kan flyktingar förvandlas till invandrare, men det är en annan sak.
    Ett av problemen med svensk flyktingdebatt är att man inte gör skillnad på invandrare, gästarbetare och flyktingar.

    Svara
    • Olof

       /  09/01/2019

      Det är också enda sättet att lyckas med integrationen eftersom en förutsättning för integration är att resten av befolkningen inte helt enkelt flyttar. Vilket sker runt 5% utomeuropeiska invandrare.

      Att däremot som Kristina Lindquist försöka lura flyktingarna till ett liv som ett trasproletariat utan framtid för att hon skall kunna låtsas vara god för andras pengar är verkligen vidrigt.

      Svara
    • hllviken

       /  09/02/2019

      🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 🇬🇧 Ta lärdom av England!

      http://juliacaesar.blog/2019/09/02/vi-har-helt-enkelt-gett-upp-vart-land/

      Svara
    • Patrick

       /  09/02/2019

      Alla tre är invandrare dock, fast om de allihopa bör förbli det som gängse utgång är annan sak..

      Svara
  2. Ofrivillig svenska

     /  09/01/2019

    En tidning vars skribenter skriver som vore de barn som riktar sig till barn har väl givetvis svårt att skilja mellan barn och vuxna. Ta bara meningen som inleds med ”Historien om stora samhällsförändringar…” illa skrivet så det visslar om det, likaså alla ”och” staplade på varandra ang. Gresus…förlåt Greta menar jag. Det är faktiskt skillnad om man lyfter lön just för att uttrycka sig i skrift (eller i tal vad gäller radio & TV) eller om man likt undertecknad på sin fritid kommenterar en blogg (eller för den delen du som skriver bloggen). Som en extra undanflykt för mina egna skrivfel av alla slag vill jag framhålla att jag skriver detta på en iPhone med skadad skärm 😼😉. Just barnsligheten och ytligheten var de tyngst vägande skälen för mig när jag för många år sedan avslutade min SvD-prenumeration, utöver den alltmer framträdande vänstervridningen. Tack för en alltid intressant blogg !

    Svara
    • hllviken

       /  09/02/2019

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Helt i 68-ornas anda.
        ”[…] kärnan i den ”postmoderna” diskurs de kom att företräda blev att om Karl Marx haft fel om allt, så skulle ingen annan jävel få ha rätt om något heller. Samt att ingenting därför var riktigt bra, eller riktigt gott, eller riktigt sant och att samhället strax skulle – eller i alla fall borde – gå helt åt helvete.”

        -En annorlunda historia, Kapitel 7: Dårskapens tidevarv, ”Yrkesrevolutionärer”

        Svara
  3. Rikard

     /  09/01/2019

    Hej.

    Hehe, god ton, muahahahaha! Kekeke! Och så vidare.

    DN … tidningen som tror den är The Times, eller Berglingske Tidender, eller Le Monde, men egentligen är en skvallerblaska utan substans. ”Full of sound and fury, signifying nothing”, indeed. Den som inte gjort det förr rekommenderas verkligen att jämföra riktiga tidningar som de listade ovan med DN. Ekstra-Bladet är förvisso en tabloid i samma anda som The Sun eller Stern, men den är det utan krusiduller eller tillgjordhet; den är alltså vad DN:s buksvågrar Aftonbladet och Expressen aspirerar till att vara. Åter: jämför.

    Förljugenheten och blindheten för att man är en liten obetydlig lokaltidning i ett litet provinsiellt land utan internationell betydelse eller anseende är total hos svenska journalister. Man är som myran i Stefan Demerts ballad, vilken tror sig vara en älg och möter döden i kamp med ett tuggummi. Man är ju inte ens av betydelse i Skandinavien/Norden längre, annat än som varnande exempel (det så kallade ‘svenske tillstander’). Det om något måste svida extra hårt hos de uppburna – att danskar, norrmän, finnar och balter varken ser Sverige som ledarnationen i området, eller ens har anledning att göra det.

    Nej, det är sannerligen dags att skrota allt vad presstöd, särlagstiftning för publikationer, och det skeva distributionssystemet heter. Varför skall det vara lagligt att ljuga (via semantik, glidningar, strategiska förtiganden och utelämnande av uppgifter) för den som kallar sig journalist och har uppbackning av ett företag, men olagligt för (t ex) Cissi Wallin (förutsatt att hon ljuger, därom vet jag egentligen inget)? Lika lag skall råda. Skriver jag på ett papper att Annie Lööf är lakej åt [valfri odemokratisk påverkansgrupp, t ex Bilderberg] så skall det väl inte spela någon roll vad som står på brevhuvudet? Det enda som borde räknas är om, och hur, sant det jag påstår är.

    En viktig fråga: varför anser journalister att de behöver skydd av lagen för att kunna påstå saker om namngivna personer utan grund för påståendet? Varför inte kopiera den amerikanska modellen istället, och låta varje publikation stå och falla för egen kraft och på eget grepp? Varför anser så många svenskar att staten är något slags garant för sanning och rätt?

    Ite missa est,
    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Tror det var Politiken som nämndes av en norsk journalist häromåret, som det enda i Norden som håller samma intellektuella nivå som på 70-talet.

      Edwardssons ”En Annorlunda Historia” berättar om storskalig indoktrinering under socialdemokratin.
      Flera förklaringar till vår statsvurm ges, en jag glömt bort från förra genomläsningen är att man mentalt bor i det gamla bondesamhället, men nota bene efter att skatt började utmätas.
      Att samla i lador och planera långsiktigt är det ingen mening med. Kungens ”utländska” fogdar kan komma när som helst och ta överskottet. Bättre att se till att närmsta familjen kan överleva vintern. Då måste man också hålla sig väl med grannarna och byn.
      Idag har vi inte planering inför vintern utan till nästa månadslön. Därtill visar sig staten som en givmild kung som tar hand om allt vi inte kan betala själva – eller som vi åtminstone minns har gjort detta.

      Det är alltmer en psykologisk försvarsmekanism: de flesta har inget val utan måste förlita sig på staten. För att förklara denna fullständiga underkastelse mot en starkare part justerar man mentalt bilden tills det blir någon man kan lita på och till och med tycker om. Man är inte utlämnad åt staten, man väljer att lita på den.

      Svara
      • Rikard

         /  09/02/2019

        Hej.

        Det du beskriver är fullt normal mänsklig psykologi. Hur omfattande en statsbildning är, i avseendet vad i innevånarnas liv den kan reglera och kontrollera med direkta dekret och diktat är inte värderingsbaserat utan teknologibaserat. Eftersom ett tillstånd av upplevd/faktisk godtycklighet i maktutövningen hos subjektet skapar allehanda psykiska besvär, är det en försvarsmekanism att omtolka bilden av den som utövar makt.

        Men.

        Ju mindre subtil makten är i utövandet, och ju större diskrepans mellan uttalad moral (alla statsskick beskriver sig vila på en moralisk/etisk grund, i alla tider) desto starkare blir dels den kognitiva dissonansen hos undersåten, dels nödvändigheten av motstånd (om så bara via passivt motstånd så som att vara så olönsam att man inte kan beskattas, t ex). En piskad hund älskar ändå sin matte, trots att hon slåss, är oförutsägbar och inkonsekvent och missköter djuret – därför att den inte kan annat, främst; den kan ju inte som vi jämföra, men precis som vi uppfinner det arma djuret motiv och skäl till varför vi blir utsatta. Barn som utstått fruktansvärda övergrepp brottas ibland resten av sina liv med en känsla av internalisering – av att de på något sätt är medskyldiga, samtidigt som de känner rättmätigt hat mot förövaren.

        Men då de inte kan förändra sin situation i den fysiska verkligheten tvingas de förändra den i den upplevda verkligheten istället.

        Jämför med hur [ideologi/religion] gör för att resonera kring sina misslyckanden och konsekvenser.

        Troligen är en allt större, allt starkare och allt mer allomfattande stat (i ordets ursprungliga betydelse) framtiden, åtminstone tills teknologi/demografi/faktor X ändrar spelets balans. Tänk dig Diplomacy, där England, Frankrike och Tyskland samt Italien är en stat; Österrike-Ungern, Turkiet och Ryssland har inte mycket att komma med var och en för sig där. Demokratin kommer att bli alltmer en symbolisk ritual, likt Kina och DPRK, och så kallade rättigheter kommer troligen att höra samman med någon form av renlärighet via social krediter, helt enkelt för att det är byråkratiskt/administrativt praktiskt i en mångkulturell mega-stat utan annan sammanhållande gemenskapshetsfaktor.

        Vilken semantik vi sedan använder kommer att forma vår verklighetsuppfattning, och vice versa. Endast de som av en eller annan anledning är oförmögna till sådant, eller för extremt sekteristiska, kommer att stå utanför, inte olikt Amish eller liknande. Vill du använda det nuvarande samhällets teknologi, måste du också underkasta dig dess ideologi och ontologi.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  4. Jag konstaterar att Kristerssons nya ”den svenska modellen” är ”från ord till handling”.
    Men som alltid är det bara käbbel. Kristersson använder gangstervåldet för att försöka plocka väljare. Han säger att han vill samarbeta med sossarna men i debatten i Agenda ikväll visar han tydligt att han bara vill gräla.
    Och sossarna är inte bättre- som alltid är Sverigedemokraterna självklart inte välkomna att vara med och arbeta mot gangstervåldet. Bättre gangstervåld än FELAKTIGA VÄRDEGRUNDER gudbevars!

    Svara
  5. info

     /  09/01/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/02/2019

      Vilka är maskerade och vilka är det inte?

      Svara
  6. G

     /  09/02/2019

    Det går fan inte säga något positivt om ”journalister” som bemöter andra sådär som är så långt från den där ”goda tonen” och saklig motargumentation som man kan komma. Och folk undrar varför man sällan inte vill betala för ”journalistisk”, kanske för att en del av pengarna då kommer gå till sådana här s.k ”journalister”.

    Kristina Lindquists tweet är raderad:
    https:/twitter.com/Syrran/status/1168182575837405184

    Kristina skrev följande till/om Ivar Arpi:

    ”Din vidriga jävla rasist, hur vågar du?

    Det finns en gräns för att bemöta den här förbannade sörjan med god ton och civiliserat språk.

    Det finns en missuppfattning att samtalsklimatet är ”förråat” i allmänhet, när det handlar om en väldigt specifik förflyttning i rent rasistisk riktning. Den här ledarskribenten är drivande i den processen”.

    Men den finns sparad här och en del av tråden under!:
    https://web.archive.org/web/20190901162815/https:/twitter.com/Syrran/status/1168182575837405184

    Lite roligt att en annan s.k ”journalist” (twitter.com/ibrahim_al_al) kommenterar en twittrare som postade en meme med texten: ”You keep using the word racist. I do not think it means what you think it means”

    ”Journalisten” Ibrahim kommenterade följande till meme-twittraren: ”Ni brukar posta den bilden, ni ursäktar vidrigt beteende. Vuxenmobbning, fräscht!”

    Ibrahim säger alltså inte att den som visar ett ”vidrigt beteende” här är Kristina Lindquist utan Ivar Arpi.

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      ”Journalisten” Ibrahim…

      Svara
      • MiT

         /  09/02/2019

        Detta är väl samma Ibrahim antar jag
        ”Jag tänker inte åka tillbaka, Arpi!”
        https://www.expressen.se/kultur/jag-tanker-inte-aka-tillbaka-arpi/

        Svara
        • MiT

           /  09/02/2019

          Och tyckte han var lite bekant, han har nytt twitterhandle, det var @marksisten för ett par år sedan. Såklart…

          Svara
        • G

           /  09/03/2019

          Jösses. Ja, det var han, Expressen K taggar tom hans konto i deras tweet lol, så skulle inte förvåna om han börjar klaga på ”hatsvans” osv snart…

          Svara
        • G

           /  09/03/2019

          Ville inte posta mer för alla kommentarer nedanför hamnar ju längre och längre ner, men va fan då…

          ”Vänsterpöjk och klimaträddare som följer intressanta personer mot rasism från min bas i skogen.”

          …min bas i skogen så långt bort från #detnyalandet man kan komma. GodhetsNIMBY

          Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Kristinas kollegor på DN…

      Svara
  7. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Noor: ”Snr Migration Analyst, horn of Africa. Antirasist och stolt förespråkare för välfärden. Ersättare i Arbetsmarknadsnämnden Stockholm (S).”…

      Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Svara
    • G

       /  09/02/2019

      ”Champagnesocialist”…

      Journalist…

      Champagnejournalist?

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Vill kanske bli det. Bag-in-box är väl närmare sanningen.

        Skulle faktiskt hellre ha 70-talets fickpluntejournalister. De var ofta vänster åt helvete, men ville i varje fall göra något.

        Svara
  8. G

     /  09/02/2019

    Svara
  9. G

     /  09/02/2019

    ”Stefan Löfven i SVT: ”Det dödliga våldet har inte ökat”

    I en intervju med SVT:s Mats Knutson om den senaste tidens skjutningar påstår statsminister Stefan Löfven (S) att det dödliga våldet inte har ökat. Men statistik från Brå säger annat. ”De senaste fyra åren (2015–2018) har antalet fall av dödligt våld legat på en högre och jämnare nivå än tidigare år (…)” skriver Brå.”
    https://nyheteridag.se/stefan-lofven-i-svt-det-dodliga-valdet-har-inte-okat/

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Det enda sättet att hantera sossarnas patetiska försök att avleda uppmärksamheten med ”partyknarkare i Danderyd” är att inte skriva om det.

      Vill man vara snäll kan man säga ”statsministern nämnde sedan diverse konspirationsteorier om brottsligheten.”

      Svara
  10. G

     /  09/02/2019

    Payam Moula: ”Filosof med licentiatexamen. Chefredaktör för socialdemokratiska tidskriften Tiden. Mina tweets ansvarar Aristoteles för. Blockar anonyma.”

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Svara
      • G

         /  09/02/2019

        Aida Badeli: ”Språkrör @gronungdom/ Co-chair Young greens in Sweden |TLIN fellow 2019 #gmfinclusion”

        Svara
        • G

           /  09/02/2019

          Svara
          • Ivar L

             /  09/02/2019

            ”Hur länge ska man ha bott i Sverige för att räknas som svensk enligt dig Lars?”
            frågar Aida.

            Många barn födda i Sverige boendes i områden som Rinkeby och Rosengård kallar sig inte svenskar och använder nedsättande ord om svenskar (t.ex. suedi) så hennes fråga faller platt. Däremot är det naturligtvis ett juridiskt problem med infödda ”utlänningar”. De går ju knappast att skicka hem dem till föräldrarnas ursprungsland. Tack Sverige för att vi byggt ett amerikanskt rassamhälle i modern tid. Många av slavättlingarna i USA har fortfarande inte anpassat sig efter befrielsen för långt över 100 år sedan. Rasism håller inte som förklaring i all evighet och i synnerhet inte i Sverige.

          • Senior

             /  09/02/2019

            ”Infödda utlänningar…..”

            -Mycket bra benämning på fenomenet ”mångkultur”, det skall jag lägga på minnet.

          • Patrick

             /  09/04/2019

            Man kan aldrig bli ”Svensk” annat än vid födsel, man kan däremot bli medborgare. Samma med ”europé”, hon är varken från Europa eller Sverige. Man kan förklara det så här enkelt som om den som läser vore 2 år gammal: alla som inte kommer från Europa är inte svenskar alls. Men alla som kommer från Europa är inte svenskar heller. Men det krävs att man ursprungligen kommer från Europa.

  11. G

     /  09/02/2019

    Fattar inte riktigt problemet, ”tjej/tant med utländskt påbrå” kommer väl i värsta fall från Ryssland, Polen eller någon öststat om man går efter twitternamnet, men Tanjushka3 är inte vem som helst, hon är en del av afghanaktivisterna och vistårinteut-svärmen. Så vad hon menar när hon skriver ”Vi” åker inte är nog inte svårt att lista ut och vem den andra inom vi:et kan tänkas vara. För mig spelar det ingen roll om hon är inrikes eller utrikesfödd.

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Lisa tycker inte flygskam-tweeten (som nu är raderad) var okej…

      Svara
  12. G

     /  09/02/2019

    Svara
  13. G

     /  09/02/2019

    Hehe….

    Svara
  14. G

     /  09/02/2019

    Rasmusson: ”Godhetsknarkare. Klassisk socialdemokrat.”

    AJ: ”Humanist. Antirasism. Antifascism. Antinazism. Människa på jorden.”

    @petra_khan har gillat AJ:s tweet ovan , Petra säger så här om sig själv:

    ”Antirasist. Feminist. Värnar miljö och klimat. Äkta PK, syns på namnet! Gör man inte motstånd mot galenskaperna, är man medlöpare!”

    …Hon är alltså medlöpare. Och en annan kvinna som också gillat den är afghanaktivist och vistårinteut:are.

    Svara
  15. G

     /  09/02/2019

    Svara
  16. G

     /  09/02/2019

    ”Ständigt detta jidder. Skriver för Dagens ETC och Arbetarskydd, co-driver Gardet. Till vardags arbetsmiljöinspektör. Privatpersontwittrar ofc.”

    Svara
  17. G

     /  09/02/2019

    Svara
  18. G

     /  09/02/2019

    Svara
  19. G

     /  09/02/2019

    Svara
  20. G

     /  09/02/2019

    Svara
  21. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Som Luai Ahmed sade om sin mamma: Här har ni en riktigt feminist, men för all det, fortsätt med ”free the nipple.”

      Svara
  22. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Två veckor utan sömn på öppen hav. Perfekt för den som är ovan och behöver koppla av?
      Det finns föräldrar och föräldrar.

      Svara
  23. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      ”Ingen utbildning,är du sjuk,sök asyl i Sverige.”

      Det var väl så vi fick nuvarande regering?

      Svara
  24. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      ”Efter en tids grooming på Snapchat lyckades 17-årige Mikael Shaba lura med sig en 12-årig flicka ned i källaren i huset där han bor. Där våldtog han brutalt flickan tills hon blödde ur underlivet. Han skröt sedan om händelsen inför sina kompisar. Eskilstuna tingsrätt (B 1850-18) bedömer att brottet ska bestraffas med en dryg veckas ungdomstjänst och ett antal samtal med en socialassistent.”

      Glömde säga det att det här s.k ”straffet”, en flicka som hade hela livet framför sig att se fram emot, får sitt liv brutalt totalförstört, och så får monstret detta i ”straff”. Det går inte ens… nä.

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Det finns en gräns där staten blir en del av problemet, och där vigilatism inte är ett symptom utan den enda lösningen.

        Svara
      • Jans

         /  09/02/2019

        En veckas ungdomstjänst?
        I det feministiska landet Sverige…
        Fy fan så djävla vidrigt.

        Inte direkt en högodsare att vi snart får läsa om hans vidare bravader. Det skall väl i vanlig ordning offras en 10 ungmör innan han sys in på allvar? (Mer än ett år).
        I det feministiska landet Sverige…

        Svara
  25. G

     /  09/02/2019

    ”Polis, crossfitcoach, krönikör & radiopratare. Svensk, libanes, kristen, cool, klok, snäll & ödmjuk. Avskydd av olika sorts rasister & kriminella. ”

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      ”vistårinteut” (kvinnan med afghankudden?)…

      ”Facklig förtroendevald, antirasist och socialdemokrat”…

      Joelsson ”Helgredaktör på Hall Media.” säger Ivar tappade sin sista anständighet….

      ..(…)…

      Svara
    • HanUtanKoll.

       /  09/02/2019

      ”Igga”?

      Svara
  26. G

     /  09/02/2019

    ”Därför tog Nagam av sig slöjan

    Nagam Abdallah har velat sluta med slöja i flera år, och i vintras kände hon sig stark nog att göra det. Men det var inget lätt steg. ”Slöjan blir en del av ens identitet. Därför borde inga tjejer börja med slöja förrän de är vuxna. Först då är man mogen att ta ett sånt beslut” säger hon.

    Nagam Abdallah har gjort det hon drömde om: slagit sig fri och tagit av sig slöjan. ”Utan slöja blir jag annorlunda behandlad av både svenskar och araber”, säger hon.

    En dag i januari i år bestämde sig Nagam Abdallah. Hon skulle sluta bära slöja. Det var med nervösa steg hon gick till föreläsningen, med det lockiga håret utsläppt.

    – Jag bad mina närmaste kompisar att vänta på mig utanför föreläsningssalen för att slippa gå in själv. Jag kände att alla kommer att titta på mig, säger hon.

    Vi träffar 24-åriga Nagam Abdallah på konditori Fågelsången i Uppsala en ljummen dag i mitten av augusti. Samma ställe som vi sågs på en betydligt kyligare oktoberdag för snart två år sedan. För UNT berättade hon då om hur det nya hemlandet Sverige inte var så jämställt som hon hade hoppats på – i alla fall inte för invandrartjejer. Hon vittnade om hur landsmän i Uppsala höll koll på vem hon pratade med och hur hon var klädd. Och hur de påverkade hennes föräldrar att ha hårdare kontroll över henne.

    Inte heller i skolan kände sig Nagam fri. I språkintroduktionsklassen på gymnasiet i Uppsala hade några av killarna ögonen på henne för att hon inte skulle bli för svensk. Hon tyckte att övriga samhället svek henne och andra kvinnor med utländsk bakgrund. ”Feminister bryr sig inte om oss”, sa hon.

    Och hon pratade mycket om att hon ville slippa slöjan.

    Nu sitter hon här, två år senare, med håret utsläppt. Hon känns stark och glad. Förra gången vågade Nagam inte gå ut med sitt riktiga namn i tidningen, utan vi kallade henne i reportaget för Rania. Nu känner hon inte längre ett behov av att vara anonym.

    – Förut var jag så osäker, jag hade bara en massa funderingar. Nu har jag gjort det jag funderade på, så varför ska jag gömma mig? Det är så mycket som är annorlunda än sist vi sågs, säger hon.

    Uppsala är inte längre Nagams hemstad. Hon är bara här på besök. För ett år sedan flyttade Nagam till Trollhättan för att studera, och där har hon inga grannar som bevakar henne så som grannarna i Uppsala gjorde.

    – Att komma till en stad där jag inte kände någon gjorde allt enklare. Jag umgås med andra studenter och slipper äldre personer som vet vem jag är och har koll på mig.

    Men att ta av slöjan var ändå inget enkelt steg att ta. Nagam var femton år och bodde i förra hemlandet Syrien när hon började bära slöja. Det sociala trycket var hårt; omgivningen försökte övertyga henne om att slöjan var något fint, att den var bra för henne. Men i början grät hon.

    – Man blir typ lurad. Sedan blir det svårt att sluta med slöja, för man har haft den så länge. Den blir en del av ens identitet. Därför borde inga tjejer börja med slöja förrän de är vuxna. Först då är man mogen att ta ett sånt beslut.

    För några år sedan insåg Nagam att hon gått miste om en del av att vara ung.

    – Att gå till frisören, fixa håret, ta på mig klänning och gå ut på fest med kompisar … sånt har jag aldrig kunnat göra eftersom jag inte känt att jag passat in med slöja. Har man slöja ska man inte visa någon hud förutom ansiktet och händerna. Därför blir det lätt så när man har slöja att man väljer att umgås med andra som klär sig likadant, för att inte känna sig obekväm.

    Nagam Abdallah känner tjejer som själva valt att ha slöja och hon känner tjejer som tvingas bära den. Själv tycker hon att slöjan är begränsande och har därför svårt att förstå varför kvinnor ska ha den.

    – Jag är fortfarande muslim. Men jag ser ingen anledning att ha slöja om man inte är väldigt religiös och följer alla andra regler som att be flera gånger om dagen, fasta och liknande. Och slöjan har inte alltid med religion att göra, utan handlar ibland om kultur och att föräldrarna vill ha kontroll över sina döttrar. En kvinna i slöja förväntas vara på ett visst sätt, inte gå på klubb eller gå och simma i bikini.

    Nagam har haft många diskussioner med sina föräldrar om slöjan. De har velat att hon ska ha den, men aldrig tvingat henne. Men hon har inte känt sig redo att ta av den. Vändningen kom efter några månader i Trollhättan.

    – När jag insåg att jag klarade mig bra själv fick jag mycket mer självförtroende. Jag kände att jag kan stå för mina åsikter och att det är klart att jag kan ta av mig slöjan.

    Vad sa dina föräldrar?

    – För dem blev det också annorlunda när jag flyttade hemifrån. De känner inte samma ansvar längre, utan började se mig som en vuxen. När jag ringde och berättade sa mamma bara ”ta av den om du vill”.

    Den där första dagen hon kom till skolan utan slöja blev det inte som Nagam trott. Förutom hennes vänner, som blev glada för hennes skull, verkade ingen annan i klassen reagera. Åtminstone inte utåt. Ingen har sagt eller frågat något.

    – Det är lite konstigt … men kanske är de rädda för att säga något fel. Det här med slöja är ju ganska laddat.

    Att inga kursare ställt frågor vare sig när hon bar slöja eller efter att hon tagit av den tycker hon samtidigt är skönt.

    – Det är en väldigt privat sak.

    Men ute i samhället har hon märkt en stor skillnad i bemötande. Nagam har genom åren blivit van vid att personer tittar snett på slöjan eller säger något nedsättande om den. Hon säger att hon till slut började tolka alla blickar som att det var slöjan folk störde sig på.

    – Det var det kanske inte alltid, men det kändes så. Det var väldigt jobbigt. Nu känner jag mig som en av alla er andra, som att jag har samma värde. När jag går in i en butik stirrar inte folk, som det kunde vara förr. Skillnaden är tyvärr större än jag trodde.

    – Och så behandlas jag annorlunda av en del araber också. När jag hade slöja var det som att jag visade att jag var en av dem, och okända killar kunde ropa saker efter mig på arabiska. Nu slipper jag det.

    För två år sedan var Nagam övertygad om att hon inte skulle få gifta sig med vem hon ville, utan att hennes föräldrar skulle vara med i valet. Nu tror hon inte längre att det måste bli så. Till viss del för att hon visat föräldrarna att hon klarar sig själv. Men också för att hon tagit strid i frågan.

    – Jag har diskuterat det här så mycket med dem, och det känns som att de förstår mig nu. Nästan alla unga jag känner har föräldrar som vill vara med och påverka vem de gifter sig med. Det krävs att man som barn vågar säga ifrån, då kan man ha en chans att själv få välja.

    Förra gången vi träffades drömde Nagam Abdallah om en jämställdhetsrevolution för invandrartjejer. Det gör hon fortfarande. Jag frågar vad som behövs för att det ska ske. Hon skrattar till och funderar en stund. Svenskar kan nog inte göra så jättemycket, säger hon sedan.

    – Det är invandrarna själva som måste ta tag i det här. Jag tror att fler invandrarkvinnor måste våga berätta om vad de är med om och stötta varandra att bli fria, även om det innebär hat från männen. Jag hade tur som kunde fatta de beslut jag gjort, jag vet många som av olika skäl inte kan det.”

    ”Slöjan blir en del av ens identitet. Därför borde inga tjejer börja med slöja förrän de är vuxna. Först då är man mogen att ta ett sånt beslut”

    Hör du det Anna ”religionsfrihet” Ekström! och resten av ”feminist”vänstern!

    Svara
  27. G

     /  09/02/2019

    Svara
  28. G

     /  09/02/2019

    Svara
  29. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • G

       /  09/02/2019

      Bra av Pelle!

      Svara
  30. G

     /  09/02/2019

    Svara
  31. G

     /  09/02/2019

    Svara
  32. G

     /  09/02/2019

    Svara
  33. G

     /  09/02/2019

    Svara
  34. G

     /  09/02/2019

    Svara
  35. G

     /  09/02/2019

    Svara
  36. G

     /  09/02/2019

    ”KYRKAN I NYBRO RINGER FÖR AFGHANER

    Svenska Kyrkan kommer ringa i kyrkklockorna i Nybro varje onsdag klockan 11:55 under september månad för att fokusera på utvisningar av ensamkommande män från Afghanistan.

    ”De säger att de tar hänsyn till barnkonventionen och ska ta barnens bästa i fokus. Ändå kan de skicka hem asylsökande till länder i krig, säger Linda Lawner Wåhlin som är engagerad i arbetet med att hjälpa de ensamkommande ungdomarna.”

    Linda Lawner Wåhlin tycks inte vilja acceptera de lagar som gäller i Sverige. Hon jobbar på Svenska Kyrkan och utnyttjar nu den anställningen för att använda kyrkklockorna. Det märkliga är att ingen annan från Svenska Kyrkan uttalar sig om det lämpliga i att använda kyrkan för detta ändamål. Är det ett egenmäktigt beslut av Linda Lawner Wåhlin eller är det ett gemensamt beslut av kyrkorådet i Nybro?

    På Svenska kyrkans webbsida i Nybro finns inte en stavelse om denna klockringning på onsdagar.”
    https://thoralfsblogg.com/2019/08/30/kyrkan-i-nybro-ringer-for-afghaner/

    Svara
  37. G

     /  09/02/2019

    ”MOSKÉBYGGET VÄCKER ILSKA

    Mitt blogginlägg om att Nybro kommer få en moské på 600 m2 har fått stor uppmärksamhet och väckt ilska i Nybro. Blogginlägget har i skrivande stund delats 4 200 gånger på Facebook och kommentarerna är i många fall väldigt hårda och ilskna. Jag har även fått en del reaktioner.
    ..(..)..
    Enligt en person som kontaktat mig så kostar en normal villatomt ca 150 000 kronor i Nybro. Islamiska Kulturföreningen har köpt totalt tre tomter men endast betalat 83 000 kronor för dessa tomter. Inte undra på att man i Nybro undrar vad politiker och tjänstemän sysslar med i kommunhuset.

    I ansökan om bygglov anger dessutom Islamiska Kulturföreningen att man har 2 000 medlemmar i Nybro. Enligt en källa med lite insyn i föreningen, påstår att det rätta antalet är 200 medlemmar. Skulle inte förvåna mig det minsta om man angett en för hög medlemssiffra för att påvisa hur stort behovet är av en ny lokal.”
    https://thoralfsblogg.com/2019/08/29/moskebygget-vacker-ilska/

    Svara
  38. G

     /  09/02/2019

    Svara
  39. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/02/2019

      Av vilka minst Jordanien och Uganda inte har ett piss med flyktingarna att göra mer än att FN tar deras mark i anspråk när de tar hand om allt. Jag hade blivit förvånad om inte samma lösning gjorts för Tchad och Sydsudan.

      Turkiet har jag dålig koll på och Libanon, well, hade vi inte en länk till ett reportage om en liten man bakom ett stort skrivbord nyligen…

      Svara
  40. G

     /  09/02/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/02/2019

      Trufax: Den mänskliga historien börjar i och med kolonialismen.

      Fråga vilken vänsterbliven som helst om skeenden innan och skåda rådjurögonen i strålkastarna.

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Som Fnordis sade: viktigt att låta historien börja år 1939 så att man inte får med vissa besvärande revolutioner. Då skulle ju liberalism och socialism se mindre bra ut.

        Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Alla dessa resonemang om folkrätt bygger på en världspolis, som de facto måste vara USA. Man kan låtsas att det är FN, med FN har inget våldskapital. (Eller något moralisk rättfärdigande, men det tar vi separat.)

      Det finns en lösning om det är ”fred” man vill ha, där fred definieras som ”man är ganska säker på att den gräns man hade mot grannen igår gäller idag, och att grannen inte tänker anfalla över den”. Hur? Acceptera att den som kan hålla en gräns är den rättmätiga ägaren. Sluta stödja någondera sidan med något som kan användas ”militärt”. (Har de något att sälja, så köper vi det vi vill ha.)

      Israel får klara sig utan USAs bidrag. Det kommer de att göra, men vissa ockuperade/”ockuperade” (en annan diskussion jag inte ger mig in i) områden blir för dyrbara. Vissa bosättare kommer att få flytta.
      Palestina får nöja sig med det lilla de fått hittills: sexton gånger Marshallplanen. Palestinska myndigheten, Hamas och Fatah får komma överens om vem som gör vad. Vill man ha retroaktiv ersättning av Israel, eller ändra nuvarande gränser, får man ta upp det med Israel.
      Andra och tredje generationens ”flyktingar” bor nu i sitt eget land, och är inte längre flyktingar. Palestina och Israel är överens om vilken gräns som gäller.

      Eller så kan vi fortsätta tala om folkrätt, önska att det fanns en världspolis som inte styrdes av Trump, se fram emot en fjärde och femte generation ”flyktingar,” och tala om retroaktiv ”rättvisa.”
      Men då är det inte ”fred” vi vill ha.

      (https://www.unqualified-reservations.org/2008/05/ol5-shortest-way-to-world-peace/)

      Svara
    • Senior

       /  09/03/2019

      Om vi skippar historien och går direkt till dagens situation:
      Vår (S)venska regering har helt nyligen erkänt Palestina som stat.

      Det innebär att den svenska regeringen därmed anser Palestina uppfylla de folkrättsliga kriterier för att anses vara en egen stat med allt vad det innebär, gränser, lagar, rättsväsende, etc. etc.
      (Tänker heller inte gå in på den infekterade frågan om hur (S)veriges regering tolkar att staten Palestinas geografiska gränsdragning ser ut heller. Troligen är detta erkännande av Palestina inte särskilt genomtänkt ur någon aspekt.)

      Detta innebär också att den av Sverige erkända Palestinska staten nu i det officiella Sverige anses vara en trygg och säker stat med erkänt ansvar för sina medborgare, vilket i sin tur innebär att Palestinier nu inte längre kan hävda flyktingstatus i Sverige i och med detta erkännande.

      -Till skillnad mot tex. Libyen som inte längre har en erkänd statsledning enligt folkrätten.

      Svara
      • Ofrivillig svenska

         /  09/04/2019

        Sign. Senior: ja, S-regeringen erkände ju Palestina som stat redan i regeringsförklaringen (om jag minns rätt) så från och med då borde de för det första instruera Mig.verket (att det inte är en myndighet som andra – vilket vore illa nog – lämnar jag därhän i denna kommentar) att alla sk ”statslösa palestinier” skall nekas asyl samt att alla härvarande individer skall repatrieras till sitt hemland Palestina.

        Svara
        • Senior

           /  09/04/2019

          Precis så.

          Eftersom Palestina nu officiellt existerar som av Sverige erkänd stat, finns inte längre några statslösa Palestinier.

          Det är därmed dags för dem att åka hem till sin erkända stat och hjälpa till att bygga upp landet, eller som socialdemokraterna själva uttrycker det: ”Gör din plikt, kräv din rätt.”

          -För övrigt ett argument man borde kunna vända mot de vänsterblivnas egna resonemang i flykting/invandringsdebatten.

          Svara
  41. Senior

     /  09/02/2019

    Ja, när vänsteruppbådet fått tyst på den värsta opponenten vänds uppmärksamheten till den näst värsta som nu plötsligt är värst.

    Detta fortgår nu tills alla externa opponenter är tysta, och vänsterrörelserna sedan förtär sig själva inifrån enär de värsta opponenterna nu befinner sig i de egna leden i bubblan.

    -I och för sig ett ganska allmänmänskligt beteende gällande tekniska problem och problemlösning, vilket leder den utvecklingen framåt, men fullständigt förödande på alla sätt när det tillämpas på åsikter och filosofiska resonemang.

    Svara
  42. Kristian

     /  09/02/2019

    Varför är det just Arpi som är så intressant? Det måste finnas andra som ”uttrycker sig” värre?
    Är det att han är den ende kvarvarande på en ”riktig” tidning?
    Handlar det om ”motståndare” med flest antal följare som skall plockas ned en i taget?

    Svara
  43. Kristian

     /  09/02/2019

    Hans Thannerstig: NO MATTER WHAT
    *https://www.facebook.com/100007307925589/posts/2355565688030339*
    ”Istället för att skicka den tydliga signalen “Det svenska samhället står enat i kampen mot mördande och våld” skickar Löfven och Damberg den tydliga signalen “Det svenska samhället står djupt splittrat i kampen mot mördande och våld“ vilket säkert alla landets förhärdade kriminella tacksamt noterar som ett välkommet svaghetstecken.

    Det enda som, när det kommer till kritan, verkligen är OACCEPTABELT för Stefan Löfven är nämligen att samarbeta med SD.”

    Svara
    • Sune

       /  09/02/2019

      Om jag var SD så skulle jag vara tacksam att slippa bli förknippad med spektaklet, för jag
      misstänker att det blir som vanligt, mycket munväder, utredningar och ett lamt åtgärdspaket;
      Nationell samordnare, längre öppettider på fritidsgårdarna, bibehållen värnskatt, förbud för kontantkort till mobiler, fler fartkameror, hårdare licenslegler för jakt och sportskytte, skärpt skattekontroll för frisersalonger och utökade censurkrav på Goggle och Fecesbook.

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Måste finna någon förkortning eller macro för ”kors i taket” …

        C och L vill bjuda in SD till samtal
        https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLbw01/c-och-l-vill-bjuda-in-sd-till-samtal
        ”Inrikesminister Mikael Damberg gick i går ut sa att gruppledarna för alla riksdagspartier, utom SD, till ska bjudas in till samtal. Tidigare under dagen hade M-ledaren Ulf Kristersson uppmanat till samarbete mellan alla partier.
        Kristersson är dock kritisk till att inte SD bjuds in.
        […]
        Även KD tycker att SD ska bjudas in. Nu ansluter sig även Centerpartiet till den linjen, rapporterar Sverige Radios Ekot.

        Även Liberalerna vill att SD bjuds in.”

        Et tu, Folkpartiet!

        Svara
    • info

       /  09/02/2019

      Svara
  44. MiT

     /  09/02/2019

    Förstår inte varför han klagar? Det var ju detta som han kämpat för så intensivt i många år nu? Det han kämpat för kan bara få detta resultatet liksom…

    Svara
    • lensof

       /  09/02/2019

      Dessutom svänger han sig med luddiga fina begrepp. Som begreppet det fria samhället.

      För vems samhälle menar han då? Naturligtvis det samhälle där han själv fritt kan verka, leva och sko sig som han behagar utan att behöva ta andra hänsyn än de han själv vill. Utan att behöva ens tänka på att hans fria samhälle kanske inte är ett fritt samhälle för människor som lever i en annan situation än han själv och hans gelikar.

      Man skulle kunna kalla honom ett kräk för med hans utbildning och jobb borde han kunna förstå mer än vad han blottlägger här. Problemet är att han liksom hans gelikar antagligen inte ens är kräk, de har inte förmåga till det. Kan man inte se längre än till sin egen navel då har man en brist, en fundamental brist. Problemet är att vi låter människor med denna brist få alltför mycket gehör i vårt samhälle

      Svara
      • Kristian

         /  09/02/2019

        Precis! Skall försöka behärska mig, lägger bara till att ”rättssäkerhet” för vissa brukar betyda ”staten och skattebetalarna ser till att advokater får bra betalt.”

        Svara
      • hllviken

         /  09/02/2019

        👍 👍 👍 👍

        Svara
      • Törnrosa

         /  09/02/2019

        Jag gjorde tummen ner för innehållet i Bankes uttalande. Tackar Mit som lät oss få ta del av det.

        Med tanke på mångårig kritik från vanligt folk är det tråkigt att se hur trögt det går för vissa att tänka. Och de skäms inte för att visa det. Strange. mvh

        Svara
    • Ofrivillig svenska

       /  09/02/2019

      Alla som i likhet m. Banke i åratal malt på med floskler som t.ex. ”stå upp för vårt öppna samhälle” och då särskilt som mothugg när någon andats något om att Sverige inte borde släppa in oidentifierade i hundratusental har ju uppenbart vacuum i skallen. För varje gång det har gapats om ”öppet samhälle” har det följts av mer och mer kontroll på olika sätt, ex.vis sämre kontanttillgång, fler övervakningskameror (Stureplan har kameror sedan åratal, alla som bor el. regelbundet rör sig där kan alltså följas i mkt stor utsträckning men i just Järva skulle kameror bli integritetskränkande enligt en/flera myndigheter), eskalerande HMF-repression etc. Alla tänkande människor fattar ju att bjuder man hem fullt m. främmande människor till sin bostad gör man bäst i att ta bort värdesakerna samt sitta beväpnad & kolla allt hela tiden, något man slipper om man redan i dörren tillser att bara pålitligt folk släpps in. I det senare fallet kan även värden roa sig under festen. En dylik barnsligt simpel liknelse kanske rent av även typer av Victor Bankes typ skulle kunna ta till sig.

      Svara
      • Senior

         /  09/03/2019

        Nej, det skulle de nog inte kunna ta till sig. De skulle precis som med inkomster och utgifter gällande statlig/privat ekonomi envist hävda att ”det är inte samma sak”…..

        Det blir syntax error och dissonans när verkligheten kolliderar med deras ideologiska tankar.

        Det räcker ju med att se deras reaktioner nu när SD och alla vi andra ”bruna nassar” fått rätt på punkt efter punkt på alla saker som förutspåtts så framsynt har påpekats i 20-30 år….

        Svara
  45. MiT

     /  09/02/2019

    Svara
    • Ofrivillig svenska

       /  09/02/2019

      Om sådana som Isobel H-K skulle testa att vara konsekventa skulle de inse att om återvandring = rasism är i så fall invandring = rasism. Det är dessutom rimligtvis mkt mer omtumlande att som vuxen (samt barn över kanske 4-5 års ålder) ”fly” över halva världen med hjälp av människosmugglare till ett extremt främmande, annorlunda land vars språk och kultur man inte kan än vad det är att helt enkelt resa hem igen, bekvämt installerad på flygstolen som är finansierad av svenska skatteslavar och med ett fett återvändandebidrag på fickan ! (Auto-stavningsprogrammet vill ändra ordet ”återvändandebidrag” till ”återvändandedirektiv” istället – är det PK-maffian som ligger bakom även det ? 😉)

      Svara
    • G

       /  09/03/2019

      ”Tycker du inte att det finns något rasistiskt i tanken på återvandring”….

      ”25 sep, 2017 – Libanons president vill skicka hem flyktingar

      Den libanesiske presidenten Michel Aoun säger att han vill att cirka 1,5 miljoner syriska flyktingar som bor i Libanon från och med nu ska börja återbördas hem – frivilligt eller inte frivilligt. Han anser att de resurser FN använder till att hjälpa flyktingarna i lägren kunde göra bättre nytta genom att med omedelbar verkan sättas in för att genomföra ett hemsändande.

      – Vi vill inte vänta på deras frivilliga återvändande, sade Aoun under ett besök hos Frankrikes president Emmanuel Macron.

      Aoun sade också att de flesta av de syriska provinser som flyktingarna kommer ifrån ”nu är säkra”.

      Hans värd Macron distanserade sig från uttalandet genom att säga att frånvaron av en politisk lösning för konflikten i Syrien förhindrar flyktingar från att permanent återvända hem.”
      https://web.archive.org/web/20180526205106/http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/libanons-president-vill-skicka-hem-flyktingar-1.4670393

      ”3 jan, 2018 – Libanon vill skicka hem syriska flyktingar

      ”Allt eftersom regimen tar kontroll över Syrien trappar libanesiska politiker upp sina krav på att det är dags för landets syrier att åka hem. Bland flyktingarna växer oron att politiken ska bli verklighet. ”
      https://web.archive.org/web/20180526205131/http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/libanon-vill-skicka-hem-syriska-flyktingar-1.5006090

      ”Fattar ni hur sjukt det här är? En ledarskribent för en stor tidning som tycker att Sverige bör införa återvandring? Det är Nordiska Motståndsrörelsens politik.”
      https://toklandet.wordpress.com/2019/09/01/dn-tonen-nar-bali-lamnade-twitter/#comment-186241

      Svara
  46. Kristian

     /  09/02/2019

    Janouch sammanfattar så att till och med en DN-läsare borde förstå.

    Återvandring är inte främlingsfientligt – det ligger till och med i Migrationsverkets uppdrag
    http://katerinamagasin.se/atervandring-ar-inte-framlingsfientligt-det-ligger-till-och-med-migrationsverkets-uppdrag/
    ”Det är inte de välintegrerade skötsamma invandrare som är med och bidrar till landets bästa som bör återvandra. Utan de som fortsätter att leva som om de fortfarande är i sina egna länder fast de gör det I SVERIGE, de som inte lär sig svenska, de som inte arbetar, de som begår brott, de som hånar och låter bli att respektera det land som så generöst tagit emot dem. de som kräver egen lagstiftning, de som försöker dominera, de som härskar och aggressivt kräver att Sverige ska anpassa sig till dem.”

    Svara
  47. Kristian

     /  09/02/2019

    Får nog hitta någon förkortning eller macro för ”kors i taket” …

    C och L vill bjuda in SD till samtal
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLbw01/c-och-l-vill-bjuda-in-sd-till-samtal
    ”Inrikesminister Mikael Damberg gick i går ut sa att gruppledarna för alla riksdagspartier, utom SD, till ska bjudas in till samtal. Tidigare under dagen hade M-ledaren Ulf Kristersson uppmanat till samarbete mellan alla partier.
    Kristersson är dock kritisk till att inte SD bjuds in.
    […]
    Även KD tycker att SD ska bjudas in. Nu ansluter sig även Centerpartiet till den linjen, rapporterar Sverige Radios Ekot.

    Även Liberalerna vill att SD bjuds in.”

    Et tu, Folkpartiet!

    Svara
    • Kristian

       /  09/02/2019

      Och den kom två gånger. Beklagar.
      Kort paus.

      Svara
    • Törnrosa

       /  09/02/2019

      Två sidor av samma sak. Bra. Nu är jag förstås lite nojjig. Vill de ha ett samarbete eller vill de se till att SD ska ha gemensam skuld med de övriga?

      Är det Nyans som känns hotfullt? Eller börjar politikerna fatta att de inte kan skrämma de svenskar som nu visar sin ilska?

      Svara
      • lensof

         /  09/02/2019

        Tror du har rätt i att de vill dela skulden med SD. De vill att alla ska var delaktiga dvs oskadliggjorda för att få det obefintliga resultat man önskar erhålla.

        Allt ska vara som tidigare. Skjutningarna minskar ju dessutom antalet brottslingar åtminstone för stunden och fängelserna blir lite avlastade. Inga långa rättegångar och inga dyra tolkar. Idel vinster. Förutsatt att alla är med och spelar med. Interna sanningssägare som Bali och Kakabaveh kan man tvinga bort och tysta, det är svårare med de förhatliga SD-arna. De måste styras genom att släppas in i en falsk gemenskap.

        Allt för att tillgodose de dolda makthavarna. De som låtsas vara goda men vill ondska. Ledarskap.se ger en bra bild av detta.

        Svara
  48. weasel

     /  09/02/2019

    Märkligt att DN kan ha den vidriga jävla horan Kristina Lindqvist anställd.

    ( Nej, ovanstående är inte ”näthat” eftersom den vidriga jävla horan Kristina har satt ribban )

    Svara
  49. info

     /  09/02/2019

    Svara
    • lensof

       /  09/02/2019

      Vilket rättsväsende?

      Fast visste det går åt en massa pengar till tolkar och sådant även om det mest är ett spel för gallerierna. The show must go on….

      Svara
  50. info

     /  09/02/2019

    Svara
  51. Ivar L

     /  09/02/2019

    DN har inte reflekterat över att det kanske är en helt annan, idag ”självklar”, världsordning som kan komma att nå sin tipping point? Den godhetssignalerande vänsterliberalismen som lagt ett tungt ok på västvärldens arbetande ursprungsbefolkningar?

    Sammanbrottet kan tyvärr bli våldsamt men efter att det skett kommer ingen begripa hur vi kunde vara så ”naiva”, oavsett om det blir ursprungsbefolkningen eller de nya herrarna som vinner.

    Svara
  52. Ofrivillig svenska

     /  09/02/2019

    OT men var är allas vår – eller iaf en av mina – favoritkommentator ”Micke P. – fängslad eller ? Jag har inte läst någon kommentar av honom på länge och när man känner till lite av vad han har drabbats av börjar iaf jag undra om han bara ligger lågt av eget val eller om han är häktad eller nåt. Ifall du själv Micke P. läser detta så önskar jag dig all lycka ! (Och ber om ursäkt för att blanda mellan att skriva om och till dig, jag skyller i vanlig ordning det på att jag skriver fr. liten skärm på iPhone så det är svårt att redigera. En undanflykt kommer alltid väl till pass 😸😺)

    Svara
    • lensof

       /  09/03/2019

      Är det hans lilla chef som bara inte kan låta bli att peka tummen ner för allt positivt som vi andra upplever att MickeP förmedlar?

      Ack ack att man kan bli så liten när någon visar välvilja och önskar lycka till.

      Svara
      • Törnrosa

         /  09/03/2019

        Vad jag förstått, sett och hört ute på nätet de senaste dagarna så känner jag mig inte särskilt orolig för MickeP. Vilket beslut han än tar så hör han säkert av sig när tiden är mogen. Han vet var vi finns. mvh

        Svara
  53. Frida Gustavlin

     /  09/02/2019

    Om inte ens Aftonbladets Lena Melin håller med om att det var klokt av inrikesministern att inte bjuda in SD till diskussioner om gängvåld så kan man fundera hur smarta sossarna är. Hon skriver så klart inte rakt ut att de behövs, hennes motiv att låta dödsknarkarnazisterna sitta med runt bordet bygger i vanlig ordning på att deras frånvaro stärker dem, och det är fel, fel, fel.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vMJ69/det-blev-fel-fel-fel

    ”Fel nummer ett var att utesluta Sverigedemokraterna från samtalen. Varför då? SD med Jimmie Åkesson i spetsen borde i och för sig vara superglada över draghjälpen från regeringskansliet. Nu framstod de ju som så mobbade och marginaliserade som de själva hävdar.”

    ”Man kan ju också diskutera logiken i att som Socialdemokraterna först kopiera delar av SD:s politik och sedan vägra prata med dem. Enligt mig är den obefintlig.
    Fel nummer två var att framhärda i att SD inte skulle vara med, trots att de är partiet som har näst bäst politik på området enligt svenska folket. Sverigedemokraternas offerkofta växte på både längd, bredd och i tjocklek.”

    Förstår att Melin behöver skriva om offerkoftor och mobbing, det hade inte sett något vidare ut om hennes krönika saknade en sådan vinkel. Men visst har hon rätt. SD är ett mobboffer, om de beklagar sig har de på sig offerkofta. Kanske kan vi förhålla oss till alla mobboffer på ett sådant vis, och då tänker jag särskilt på de som får utstå gängens våld. Om de klagar och höjer rösten så skriker vi helt enkelt bara piplisa och gnällmåns, så att det inte blir fel, fel, fel.

    Svara
    • weasel

       /  09/04/2019

      ””Fel nummer ett var att utesluta Sverigedemokraterna från samtalen. Varför då /… / Nu framstod de ju som så mobbade och marginaliserade som de själva hävdar”

      Med andra ord och i klartext ;
      Själva mobbningen i sig själv är inte fel – utan felet med mobbning är att de som mobbas kan framstå som mobbade.

      Lenas briljanta resonemang går att applicera på många andra områden ;
      Fel nummer ett med misshandeln var att den misshandlade framstod som misshandlad.

      SD är landets tredje största parti med över en miljon väljare så av den anledningen bör dom självklart vara med på Löfvens ”nationella samling”. Men nu är ju inte Löfven känd för att respektera folket och demokratin så det är inte så särskilt konstigt att 1,1 miljoner svenskar inte får någon representation i Löfvens ”nationella samling”.
      Någon större skillnad i sakfrågan gör det dock inte ;
      Den som tror att ”samtal”, ”beredningar” och ”utredningar” mellan S , C och MP och de andra fyra partierna vars politik har ökat kriminaliteten , kommer att resultera i minskad kriminalitet räcker upp en hand…

      För helvete, de sju idiotpartierna kan ju inte ens bestämma sig för om våldet och kriminaliteten har ökat eller minskat , Dom byter ju åsikt i frågan sju gånger i veckan, så vad är det egentligen dom ska ”samtala” om ?

      Svara
  54. Rikard

     /  09/02/2019

    Hej.

    En sak BSS och Sverigepartiet med flera drev under åttiotalet var (trumvirvel på kastrull och fanfar på dasspapper och kam) …repatriering. Återvandring.

    Det utpekades då som nu som detsamma som Förintelsen, som rasism, som Ondska och som helt och hållet ”das Ding an sich” fel.

    Om det skall ta från ca 1985 till 2019 för att självklarheter ens skall kunna nämnas, än mindre debatteras är det rejält kört. Det är kört modell Tyskland siste april -45, det är kört modell Dödsstjärnan väl de eufemistiska torpederna slunkit in i varmluftsutsläppet, det är kört som när Gråben upptäcker att han har ett städ istället för fallskärm.

    Självklart skall repatriering vara standard. UT skall alltid vara temporärt. Inflyttning skall ske via den rutin som redan finns för sådan. Det går att invandra legalt till Sverige utan flyktingstatus, men det är rejält hårda villkor då – jämfört med att dyka upp anonym utan dokumentation, med kråksparkar runt ögonen och kalla sig ‘barn’.

    Nå, en till spricka i Muren kanske?

    Till och med till snes obetydliga sådana är av vikt. En av de saker som bidrog till DDR:s kollaps var skateboarden, så allt kan hända.

    Vem vet, snart nog kanske en Arpi, en Bard, eller någon annan sådan vågar sätta sig och jämföra vad åttiotalets så kallade rasister påstod skulle hända, med vad som hänt och händer.

    Det, droogisar och devotchkas, svider. Särskilt för en som politiskt tillhörde de röd-svarta på den tiden. Men så är svensk politik som en apelsin med ett urverk.

    Jämför hur regimen där löste överflödet av ligister och underskottet på poliser, så får du en ledtråd om kommande satsningar i Sverige…

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  55. Reblogga detta på Varjager's Weblog.

    Svara
  56. robbe

     /  09/03/2019

    makalösa mytomanen / årets jurist behöver lite uppmärksamhet

    en defekt

    Svara
  57. Reblogga detta på ulsansblogg.

    Svara
  58. Motkraft

     /  09/03/2019

    Om länkad innan så har jag missat det. Djupgående retorik om koldioxidhotet, lika djup som EU-kampanjens ”vem vill stå kvar på perrongen när tåget går”

    Svara
  59. Senior

     /  09/03/2019

    Nu när Bali åtminstone tillfälligt är undanröjd verkar drevet riktas mot Ivar Arpi istället.

    -Man måste ändå ge vänstern lite cred för deras enträgna agerande och den tid och tålamod de orkar lägga på att nå sina mål att tysta oliktänkande.

    Eller cred förresten, det är nog inte riktigt rätt ord för detta fenomen:

    Man kan inte vinna mot en psykopat så länge man låter dem spela på deras villkor.

    Svara
  60. info

     /  09/03/2019

    Svara
  61. G

     /  09/03/2019

    ”Nu är det vi popnördar som försörjer högerpopulismen

    Youtube är, för mig, en källa till musikaliska förlustelser. Inte nog med att jag hittar nästan allt jag söker efter, Youtube fungerar ju också så att om jag spelar en viss typ av innehåll så autospelas ständigt nya liknande klipp, nästan mänskligt associativt: ett gammalt klipp med Ian Dury & The Blockheads kan leda till en dokumentär om Compass Point-studion i Nassau och därefter en intervju om basspel med Tina Weymouth.

    Ett paradis för en gammal popnörd!

    Men förra senvintern började Youtube bete sig annorlunda. Trots att jag är betalande kund och alltid inloggad började väsensskilda klipp autospelas för mig, alla med mer eller mindre högerpopulistisk agenda. Från konspirationshaverier om George Soros till hela Jordan B Peterson-föreläsningar.

    Jag tänkte att, oj, folk i mina flöden är verkligen galna i Jordan B Peterson … eller kunde det vara så att jag drabbades av den här vågen bara för att jag klickat på min vän Aron Flams deltagande i en populär amerikansk alternativhöger-talkshow?

    Mitt flöde förändrades i alla fall radikalt. Ståuppkomikern Flam har ju på senare år fått ett följe av populisthöger-fans snarare än comedy-nördar, och allt oftare blev jag rekommenderad svenska hatorgier mot feminism, flyktingar, HBTQ och allt som kallas ”kommunism” när det står till vänster om M.

    Men personliga vänner och preferenser har kanske inte så mycket med saken att göra. Precis samma sak skedde över hela världen, efter att Youtube skruvat på sin algoritm.

    Även i Brasilien satt folk och youtubade musik i godan ro när deras flöden plötsligt fylldes med hatisk antiliberal propaganda – främst för den högerextrema presidentkandidaten Jair Bolsonaro. Ett stort reportage i New York Times (11/8) bekräftar, uppbackat av flera färska studier, att det var Youtube som vann valet åt Bolsonaro. Både väljare och partiföreträdare medger det.

    Var och en för sig kan radikalisera(n)de Youtubekanaler tyckas marginella och lätta att genomskåda, men sammantaget skapar de större, självbekräftande narrativ som blir svårare att värja sig emot. Och detta utgör 70 procent av all Youtube-trafik i dag, till ett värde av 10 miljarder kronor i månaden.

    Inte undra på att tech-inriktade sociologen Zeynep Tufekci, professor vid University of North Carolina, kallar Youtube ”ett av 2000-talets mest kraftfulla radikaliseringsverktyg”.

    I Brasilien har Bolsonaro snabbt tappat sitt folkliga stöd. Men skadan är skedd.

    I Sverige har vi kunskapen om Youtube och Brasilien – men inte insikten om att samma sak kan hända här. Klustret av svensk Youtube- och Swish-finansierad populisthöger pumpar ut alltmer uppviglande fejkfakta, och allt fler etablerade politiker och opinionsbildare hakar på.

    Själv gräver jag ner mig i mina musikklipp – för abonnemangspengar som Youtube skickar vidare till högerpopulistiska uppviglare som Palaestra Media, Swebbtv och Arg Blatte Talar.

    Av Kjell Häglund, kulturjournalist.”
    https://www.expressen.se/kultur/nu-ar-det-vi-popnordar-som-forsorjer-hogerpopulismen/

    Svara
    • Pether

       /  09/04/2019

      Får kommunisten pengar av att säga populisthöger stup i kvarten?

      Svara
      • Kristian

         /  09/04/2019

        ”Borgare” är lite 80-tal. Bättre då att säga ”populisthöger” och ”partyknarkare”.

        Svara
    • Kristian

       /  09/04/2019

      Tänk att vänstern alltid måste se sig som offer! Vänstergalna Youtube, dvs Google, vann valet åt Bolsonaro? Inte vad de hade tänkt sig, kanske.

      Man kan välja om man vill betala för Youtube. Däremot kan man inte välja huruvida man vill betala skatt. Den går bland annat till terrorister.

      Svara
  62. MiT

     /  09/03/2019

    Har för mig att den postats en gång tidigare men… 😛

    Svara
  63. G

     /  09/03/2019

    Blogginlägg: https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/filipstad-oppnar-vara-ogon-igen/?blog=2518025&entry=9984002

    Blogginlägg: https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/skrack-for-sd-far-s-att-krampa/?blog=2518025&entry=9984830

    Dagens Ledare om samma men nedbantad och något annorlunda formulerat:
    https://web.archive.org/web/20190903210727/http://www.folkbladet.se/opinion/slapp-radslan-for-sverigedemokraterna-om6274835.aspx

    Blev en länk till ”archive” då jag misstänker att 3 klick på normala länkar kan resultera i att betalvägg dyker upp.

    Svara
  64. info

     /  09/04/2019

    Svara
  65. info

     /  09/04/2019

    Svara
  66. Kristian

     /  09/04/2019

    Ghasri:En shot optimism lär behövas, även utanför Filipstad
    https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ett-nytt-sverige-ar-en-verklighet-i-danande-28990
    ”Allt med euforin i bakgrunden: ”gott samarbete gäller oss alla – det är väldigt många som gör något stort just nu!”, läser jag i dag i ett av mejl. Nog var det något stort som hände.”

    Många gör något stort … det påminner mig om något jag läst nyss.

    https://www.unqualified-reservations.org/2009/01/gentle-introduction-to-unqualified/
    ”[…] it is not money that makes people want these jobs. It is power, which brings with it status. I define power as personal influence over important events; I don’t know of any other definition.”

    Makt är att personligen kunna påverka viktiga händelser. OK, vidare?

    ”[…] as you make the structure of authority in an organization more complex […] replacing them with highly fragmented, highly consensual, and highly process-oriented structures in which ten, twenty or a hundred people can truthfully claim to have contributed to the outcome, you increase the amount of power, status, patronage, and employment produced.”

    Ännu en sak som gör vänstern till ett självspelade piano: man skapar situationer där många får känna sig ”delaktiga” i något viktigt och bra. Resultatet är ointressant, och blir ofta värre än om ett fåtal med vett och sans fått styra upp det. Men nu finns det ännu mer plats för folk att ”hjälpa till”!

    (https://en.wikipedia.org/wiki/Self-licking_ice_cream_cone)

    Svara
  67. Kristian

     /  09/04/2019

    Njut av popcorn medan vänstern äter sina egna!

    SSU attackerar Botström efter utspel: Låter som ”en ilsken medborgare”
    https://nyheteridag.se/ssu-attackerar-botstrom-efter-utspel-later-som-en-ilsken-medborgare/

    Snälla, säg att de ville ha fritidsgårdar? Snälla?

    ”Som exempel på åtgärder föreslår man ”satsningar för att se till att alla barn klarar grundskolan, på fritidsledare och trygghetsvärdar för att unga ska ha bra vuxna förebilder och satsningar på bostäder för att bryta segregationen”.”

    Yesss!

    Svara
  1. DN-tonen när Bali lämnade twitter – Suzie Weathers
  2. DN-tonen när Bali lämnade twitter – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: