Hur mår SVT egentligen?

Häromdagen blev det ju känt att SVT anställer Seher Yilmaz, ännu en aktivist som återfinns allra längst ut på vänsterkanten. Yilmaz ska jobba med ”Sverigespeglingen” och ”Emplyer branding”.

Sverigespeglingen, vad är det?

När man söker på ”Sverigespeglingen” så hittar man det där på SVT. Ras- och könsräkning i första hand. Det är vad man EGENTLIGEN menar.

SVTs program ska spegla befolkningens olika behov, intressen, perspektiv och åsikter.
Alla ska känna igen sig i SVT:s utbud.

Det där alltså, hur blir det bättre när man anställer ännu en vänsterextremist…? Som dessutom ska vara ansvarig för hela klabbet? Ska Yilmaz, som dessutom tidigare varit profilerad i Grön Ungdom (alltså ännu en miljöpartist på SVT…), se till att det kommer fram t ex fler högeråsikter i SVT eftersom slagsidan åt vänster är enorm idag? Ska hon se till att fler SD:are syns i rutan? Ska hon se till att deras åsikter och perspektiv framkommer i rutan? Ska hon se till att de känner sig hemma i SVT? Really…? Det finns väl ingen som tror att det skulle ske med en som Yilmaz vid rodret?

Är det inte i själva verket så att hennes jobb är att se till att det inte blir så? Eller ja, att se till att det fortsätter som vanligt?

Varje enskild rekrytering ska föra in ny kunskap om vår publik

Vad bidrar Yilmaz med där?

Kanske sånt? Är väl liksom ingen brist på speglingen av såna åsikter på SVT sen innan?

Från häromdagen, när livet blir lite jobbigt för vissa så tar de sin tillflykt till de påhittade världarna och säger att de är precis som i den riktiga. Fiktion blir verklighet för dem. Påhittad drama från 80-talet blir för dem en dokumentär.

Men den delen av befolkningen som hyser sådana åsikter är väl snarare groteskt överrepresenterade på SVT? Det kryllar ju av sådana åsikter på just SVT och de framförs nästan 24/7?

Man bytte rubrik på Yilmaz krönika på nyheter24. Men inte förrän Yilmaz började tassa omkring på Kulturdepartementet efter att Bah Kuhnke anlitade Näsviseförmedlingen. I två år var det inget fel alls på rubriken men helt plötsligt efter att det blev känt att hon smög omkring i korridorerna på Kulturdepartementet så bytte nyheter24 ut den. Innan dess var den finfin.

Så en troligtvis miljöpartist som besatt räknar kön, raser och hudfärg ska alltså se till att speglingen av åsikter, perspektiv, behov och intressen på SVT är korrekt jämfört med befolkningen?

Snoppräknaren ska skapa jämställdhet som rubriken var innan SVT ändrade den.

Men intressant ändå, först så anlitar SVT Näsviseförmedlingen för att räkna kön och hudfärger, sen när Näsvise lägger ner så anställer man dem istället. Och inte bara en gång utan tidigare så anställde man ju grundaren av Näsvise, Lina Thomsgård, på Kulturredaktionen när hon slutade på Näsvise. Man SKA bända in vänsterextremisterna med vaselin och kofot om det krävs.

Helt plötsligt gick Kulturnyheterna ut med en ”granskning” där de räknat namn i historieböcker. Bara sådär helt plötsligt.

Det hade naturligtvis inget samband med att Thomsgård, då anställd på SVT:s Kulturredaktion, genom en bok skulle korrigera världshistorien. En bok om könsrepresentation i historieböcker (eller nåt liknande). Bara en jätteslump att Thomsgårds arbetsplats, Kulturredaktionen på SVT, ”granskade” just det ämnet just då samtidigt som hon släppte den nyheten. Såklart! Bara en ren slump att SVT hela dagen pumpade ut just den ”granskningen” samtidigt som Thomsgård meddelade att hon skrev en bok om ämnet! Såna åsikter är också groteskt överrepresenterade på SVT, ska Yilmaz korrigera det kanske?

Slumpens vägar äro outgrundliga.

Fichtelius gick full bizarro i ett klipp. Är Yilmaz rätt person att se till att även de som inte håller med Fichtelius asylaktivism får sin röst hörd i SVT? Dvs att de åsikterna också speglas i SVT? Nu sändes detta inte på SVT men han är starkt förknippad med just SVT.

Just nu ser jag på Morgonstudion, där sitter en kvinna som programledare som tidigare varit på Barnkanalen. Just när dumpen ovan är tagen så satt de och pratade om att det var ”lite si och så med balansen” i melodifestivalen. Balansen mellan kvinnor och män alltså. Om nu den ”balansen” är så viktig så ser jag att de har problem med balansen på programledarna också men det var inte så viktigt.

I det avsnittet var det också en 11-årig kille som hade skrivit in till Barnkanalen och han hade sett igenom deras ambition med att det måste vara en tjej med i ett band som Barnkanalen skulle sätta ihop. Han avfärdades direkt och nonchalant av en av programledarna med ”Just den här veckan så …”. Så handskas man med ett framtida gubbslem! Det är såklart alltid ”Just den här veckan så …” och liknande. Givetvis dök Thomsgård upp och ”förklarade” hur det ligger till… Ska Yilmaz balansera den groteska överrepresentationen av sådana extremistiska åsikter på SVT så får de sparka 3/4 av sin personal.

Så vad ska Yilmaz göra på SVT? Se till att det kommer in Sverigedemokrater? Moderater? Kristdemokrater? Tänkte skriva ”fler” innan uppräkningen men insåg ju att det knappast finns någon som (öppet i alla fall…) sympatiserar med Sverigedemokraterna, Moderaterna eller Kristdemokraterna och som är anställd på SVT som det är nu. Men nu finns det ännu en miljöpartist. Eller om hon kanske är Fisare (egentligen samma sak ungefär), i så fall finns ännu en sådan.

Nu när SVT anställt Seher Yilmas så kan tittarna se fram mot fler konservativa åsikter i rutan? Fler Sverigedemokratiska perspektiv? Moderatperspektiv? Kristdemokratiska? Och då riktiga perspektiv alltså och inte epitet som ”brunhöger” osv? Det är ju vad Sverigespeglingen, som Yilmaz ska ansvara för, ska handla om? Det ska ju spegla samhället och i samhället och i verkligheten så sympatiserar inte 15% med Fi, 15% med V, 35% med S och 20% med MP.

Är det inte i själva verket så att anställningen av Yilmaz visar hur rötan angripit precis allt på PS? De tycker säkert själva att Yilmaz representerar mittfåran inom svensk politik och varför ska de inte tycka så när nästan alla på SVT tycker som hon gör? Hon ÄR ju mittfåran på SVT? Hennes åsikter delas ju av nästan alla på SVT? De tycker säkert att hon passar utmärkt i den rollen då de förmodligen anser att hon är helt neutral. I deras värld är hon ju det.

När man anställer en som Yilmaz som ansvarig för ”Sverigespeglingen” så är inte syftet att man ska spegla samhället på något sätt utan tvärtom, hennes jobb är att se till att det inte blir så. För om man verkligen ville det så skulle man inte anställa en vänsterextremist för i deras värld så trumfar ideologi alltid verklighet. Kampen kommer alltid först. Ändamålen helgar alltid medlen. Saken är alltid viktigast. Hittepå är alltid viktigare än fakta osv. Ville man spegla samhället på riktigt så skulle man anställa en som återfinns på högersidan för att ansvara för ”Sverigespeglingen”. Men det gjorde man inte. Den här gången heller.

Det är ju ingen slump att man bildsätter en politisk fråga om minskad migration med taggtråd. Och då är det inte minskad från låg nivå till lägre utan från groteskt hög nivå till bara jättehög… Det man ser ovan är politisk propaganda i sin nästan renaste form. Är man inte medveten om att SVT sysslar ganska mycket med just propaganda så tänker man inte på det. Vilket ju också är syftet med sådan bildpropaganda.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

213 kommentarer

  1. MiT

     /  09/13/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2567426496685259/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARB5IdzdWlJy7cderJQFmaoVHJEmNcEdERZNabDzn8FiyTq2ahOiEDVsCEnPHpVkRPO_tVjt1YdVlR5oIgR_tf-66CavADa3XSfrkGdhxZr27hHRTImELzjjnm2l98PSafqgI2MoluJoC6WJ78PAaYjB-G-X-AU0tk2c_B7rqxMwo-u_73Gm1XRcTh2zIQT6rYpxu6QjLek4MP8RZiVzgxLfS98IdqNuIu5diuLc2nmVTvjBzqiGXLKlZLzSDjRgBUfA3np-f4irVtZ8OkO4Ob676TXPdVBEB1FF6OEdiA8cJQhkmLMdbBQaZXqDpfT9K7QCnd3Lc3D9wq6SBkKrnl0J-EviLkxwbPZkKvIt88KAcmkqpngH_4I&__tn__=-R*

    Svara
  2. MiT

     /  09/13/2019


    *https://www.facebook.com/Faktafabriken/photos/a.178703512962158/502065157292657/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAAhsLvJmrJZuEQgGBQcH-4M6c0LWSnapYhk2ucvxp1RyftZDOPWrawY2z99HhbgQ8GTCQpzZuwr5BWnvKt5yxMS8K2Dfyzu-8pL24BMhzpvjjci8QuaMkVNGCv-SLhXsl9tW3HpGJ6tMXZpXX1I0EqSr57V9pTnZ_hVncPVlLQMJHLKV0Ec_8cWFzqmws711EAwAFHZf62DD2m-x7MhB8UQRfXFN12RG4dDEz9xS3dcaBsm51qcxD7jue6ohhwwXB98eEW_XueMKBd3ZgGGHQ3PU7Kkqz_2PAqh-69ZISvQc0OPD24Ea_YZP3rNYSb-KVjXAeVYwvokRRGmiM_dZVoxlpIty4lhEK8ZChIGjQcBkwjvhEs69k&__tn__=-R*

    Svara
  3. MiT

     /  09/13/2019

    O_o

    *https://www.facebook.com/larslindstrom.public/posts/2463402520602442*

    Svara
    • elina

       /  09/13/2019

      ”kortar köerna och tar hand om de gamla”? Så invandrare står aldrig i någon kö (= använder samhällsservice) och blir aldrig gamla?

      Svara
    • hllviken

       /  09/13/2019

      Svara
    • Nej, jag tänker inte läsa ETC!
      Väntar på Sanandajis sågning med riktiga siffror. En äkta journalist skulle göra det själv, men finns det en motpol till ”äkta journalist” så bor Lindström där sedan länge. Villa, simpöl, snygg trädgård med murad grill, dubbelgarage. Skyddsrum för den händelse SD blir största parti.

      Svara
    • Skeptisk

       /  09/15/2019

      Återigen beskrivs invandrare som en enhetlig grupp att dra statistiska slutsatser om. En professor bör veta bättre även om LL inte gör det.
      En utbildad 23åring blir antagligen en tillgång. En 45årig närmast analfabet blir det inte. Och inte de anhöriga som får komma hit och leva på bidrag. Deras barn klarar skolan mycket sämre och utanförskapet går i arv i generationer.
      Så allt handlar om blandningen av invandrare. För många av de senare och för få av de första ger en negativ effekt.

      Svara
  4. hllviken

     /  09/13/2019

    Instämmer MiT!

    Alla tjusiga etiketter de sätter på målsättningar, medarbetare och program –
    är endast propagandafloskler.

    Svara
  5. MiT

     /  09/13/2019

    *https://www.facebook.com/dyngbaggegalan/videos/403434733701135/?__xts__%5B0%5D=68.ARBPCrmoE7hLmwhxT62kab-URZ6iyzI2q9eTArd08-R-E7r_zcgkMtPRLVDRXR4-fFyJInkFd9x7YHL-SKu-5VCzb8tYHFBSwjETVk–rtqFz-JWNFLuteV_FG5NYj45jn6o56vmSr0tS3_HtUO5U7OFIN7FRgySYKWRLlR9Jp7zF_CvuZQsxy5ti0E2s8IjdjwOiwdCK7m1KTnpebC8cUO2caQhflSmzBAys5dYOuE8DYZX3tgQcN2mpissEwXbyPhmfAGxGa6FhpRQTMRnVOi0EgoYWz5erYTJ4AGJgEwpRBhZ_tYKzcBPiW5PC6TqddGu1mV_F8Z369AdKtk5pNPAzMDzvGpF24xiB87_rnbYU_gl_0RoeKJsoUyRpoGqToKDlw&__tn__=H-R*

    Svara
  6. Seher Yilmaz: Näringslivets sjätte mäktigaste opinionsbildare samt framtidens sjätte viktigaste makthavare.
    Så vad gnäller vi, nu blir det kvalité på SVT? Det måste vara så? Rättvist liksom.

    Svara
  7. Q-Ken

     /  09/13/2019

    De finns de som tycker att det är för lite mångfald i tv-rutan. Fast nu finns ju faktiskt både Efterlyst och Veckans brott!

    Svara
  8. hllviken

     /  09/13/2019

    Svara
  9. hllviken

     /  09/13/2019

    Svara
  10. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
  11. hllviken

     /  09/13/2019

    Svara
  12. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
    • Rikard

       /  09/13/2019

      Hej.

      Det är inte kalibern som är problemet; det är polispojkarnas/-damernas klena handleder och svaga grepp, samt ovana vid skytte. Men om de ändå skall slippa träna styrkan (för vad skall en polis med armstyrka till?):

      Varför inte köpa in ett rejält parti med FN Herstals FN 509, t ex? 9x19mm, 17 skott i magasinet och väger strax under kilot fulladdad. Greppet är dessutom individuellt justerbart för skytten. Eller någon annan lätt pistol/revolver? Det finns hur mycket som helst att välja bland, utan att göra avkall på funktionen (skjuta människor). En mekanisk verkstad kan tillverka de äldre enklare modellerna som den klassiska Mauser-pistolen, samt att de flesta äldre vapen tillverkades för många olika kalibrar.

      Nog tusan kan väl polisfröknarna klara av att hålla motsvarande ett mjölkpaket i händerna? Om inte så finns Kel-Tec PF9 att köpa från USA: ca 350 gram tung, laddad. En burk läsk, är det tillräckligt låg vikt tro?

      Handstärkare kan köpas i vilken sportbutik som helst, men man måste ju fråga sig hur mycket aspiranterna egentligen tränar? Vet nån var man kan hitta fys-/styrkekraven i sammanfattad form? Jag blir ju nyfiken på om en halvdöv, närmast halvblind gubbe med trasig rygg klarar dem (undertecknad alltså).

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Johan A

       /  09/13/2019

      Alltså, jag blir så jävla less på detta förbannade daltande! När jag gick min vapenutbildning (för lääänge sen) fick vi order av vår instruktör att stå hemma och öva med en gjutjärnspanna i händerna. Det ser förjävla fånigt ut men det är effektiv träning, inte bara i händerna och handlederna utan hela överkroppen. Men jag antar att det inte längre får läras ut för det finns säkert någon lättkränkt politiskt korrekt polisstudent som kan bli kränkt eftersom det inte bara kräver att man tränar utan en sån panna passar mycket bra att steka KÖTT i och det är jääättedåååligt för klimaaatet.

      Svara
      • Rikard

         /  09/13/2019

        Hej.

        @elina:
        Hmm, få se nu, om jag jämför med vad jag gjort under kontrollerat test så ser det ut som en baggis, faktiskt, och jag tycker jag är i normal kondition för min ålder.

        12 kilo packning låter rätt lite, dock. När jag går på tur brukar packningen ligga på 20 kilo ungefär, inklusive tält och sovsäck. Man kanske skall springa hinderbana med den?

        Simningen är väl utomhus med kläder, hoppas jag? Det vet jag inte om jag klarar längre, definitivt inte med skor.

        @Johan A: exakt. Järnpanna, och så tänka att man skall få ‘pangkakorna’ att fastna i taket när man snärtar till med stekpannan. Det går nog inte som du skriver – tänk på symboliken! Symbolen för järn…

        Har tjatat om det tidigare, här och annorstädes: förr eller senare kommer en eller flera poliser att torteras och mördas inför kamera. Det kommer inte att medföra något, annat än jubel från AFA, EXPO, Vänsterpartiet och liknande.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • elina

           /  09/13/2019

          Jag klarar 12 kg packning, även springa med den, 30kg utan att springa om det behövs, simma och cykel men är inte säker på lyft hur exakt det sker men på gym hör jag till de starka gummorna.
          Min generation, 40talist, arbetade mer med kroppen oavsett jobb eftersom det inte fanns hjälpmedel och inte låg vi på soffan med Ipad, skolväg per fötter och de flesta bar hem maten, inte med bil, Naturlig träning.

          Svara
    • G

       /  09/13/2019

      Svara
    • G

       /  09/13/2019

      Svara
    • x

       /  09/14/2019

      Vad är det för fel med vattenpistol?
      Billig, lätt och har nästan ingen rekyl.

      Svara
      • Har inte vissa skyttegrenar helt gått över till laser? För juniorer i alla fall?

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/14/2019

          När jag tog körkort hade det kommit servostyrda bilar på marknaden i en sådan omfattning att de var på gränsen till vanligare än bilar utan elektrohydrauliskt svänghjälp, ändå, i den hålan som jag bodde i, så var det norm att man lär sig köra bil med en Volvo 245.

          Kan man köra en sådan så kan man köra allt var den begripliga argumentationen.

          Så här tretti år senare så behöver man så klart inte övningsköra med en traktor för att ta körkort, man behöver inte ens lära sig att växla med högerhanden. Tror dock inte att polisens vapenanvändande står inför ett sådant närstående paradigmskifte som både automatlådan och elektrisk kuggstång inneburit att det medger att man kan träna sitt skytte med luftpistol.

          Svara
  13. Ofrivillig svenska

     /  09/13/2019

    Hej. Tack Toklandet för allt du gör för att påvisa galenskapen i riket ! Statsmedia fungerar helt enligt planen så som den stakades ut från allra första början i radions och TV:ns tillblivelse. Enda anledningen till att Sverige (läs sossarna) inte helt sonika förbjöd det hela var för att etermedia innebar en aldrig tidigare skådad möjlighet till indoktrinering av massorna, till Partiets fromma. När de nu är helt och hållet skattefinansierade så att ingen har möjlighet att slippa betala (bidragsförsörjda nyadeln undantagen då varje personnummer vars inkomst är under knappt 13 000 kr slipper skatten, om jag förstått det hela rätt, medan en ordinär svensk familj med ett-två arbetande men trots det hemmaboende barn betalar tre/fyrdubbla skatter vare sig de har TV/Radio eller inte) har de bara slutgiltigt gått all in i sitt uppdrag att hjärntvätta befolkningen. Det sista lilla fikonlövet är kastat och nu visar de huggtänderna än mer öppet än tidigare (hur otroligt det än låter med tanke på hur tydligt det alltid har varit, iaf i mina ögon) och etter värre kommer det bli. Borttagandet av licensen visade ju också med all önskvärd tydlighet, för femtioelfte gången, att sjuklövern är ett rent faktiskt korrekt uttryck (visst röstade väl SD nej ? Om än sent omsider).

    Svara
  14. Rikard

     /  09/13/2019

    Hej.

    På tal om SVT och den påverkansfunktion man som regimägd och kontrollerad medieproducent man har och är, kanske ett boktips passar bra?

    ”Thought Reform and the Psychology of Totalism: A Study of ”Brainwashing” in China” av psykiatrikern Robert Jay Lifton. Den är ett grundläggande verk för den som vill studera och lära sig hur påverkan via språk, media och propaganda fungerar.

    Särskilt punkterna sex (6) till åtta är intressanta när det gäller SVT:

    ”6. Loading the Language. The group interprets or uses words and phrases in new ways so that often the outside world does not understand. This jargon consists of thought-terminating clichés, which serve to alter members’ thought processes to conform to the group’s way of thinking.

    7. Doctrine over person. Members’ personal experiences are subordinated to the sacred science and any contrary experiences must be denied or reinterpreted to fit the ideology of the group.

    8. Dispensing of existence. The group has the prerogative to decide who has the right to exist and who does not. This is usually not literal but means that those in the outside world are not saved, unenlightened, unconscious and they must be converted to the group’s ideology. If they do not join the group or are critical of the group, then they must be rejected by the members. Thus, the outside world loses all credibility. In conjunction, should any member leave the group, he or she must be rejected also.

    ”Thought-terminating cliché” är av särskilt intresse, då den fungerar för att omedvetet och omedelbart stoppa feltänk hos den enskilde. Allt sådant stoppas då av en förprogrammerad respons bestående av en kliché. Kort förklaring:

    [https://en.wikipedia.org/wiki/Thought-terminating_cliché]

    Exempel för länk-lata: ”It’s all good.” – In the event that the situation is not in fact in a good state, yet you want people to stop analysing it, say this.” Påminner det om vissa dagstidningar, skribenter, och politiker kanske?

    Annat, relaterat, boktips för den som är skeptisk till hur lättpåverkade vi människor är:

    [https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies]

    Det kanske inte var så dumt som den riktigt gamla skolan gjorde, att lära ut logik (både formell, symboliks med mera) såväl som retorik?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS Dock, bara för att något verkar eller är logiskt så behöver det inte vara sant; SI-SU gäller även, eller snarare i synnerhet, logik. DS

    Svara
  15. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/14/2019

      Svenska folket är utsatt för ett enormt bedrägeri och jag tror inte den allmänna historien kommer att kunna gömma undan detta falsarium i all evighet. Att lura på nationen en massa falska flyktingar som sedan får plocka hit hela släkten och alla får gratis livstidsförsörjning. Vad i helvete är det för styrande klass som utsätter sitt folk för en sådan sak?

      Svara
  16. hllviken

     /  09/13/2019

    Svara
  17. hllviken

     /  09/13/2019

    Svara
    • Galningen på tunnelbanan som pratar med sig själv.

      Svara
    • Melmac

       /  09/14/2019

      Frågan från journalisten var;
      Kan du nämna några exempel på ord som ditt tourettes gör att du måste säga varje dag?

      Svara
  18. hllviken

     /  09/13/2019

    Den blir säkert helt objektiv…..

    Svara
    • ”Grattis skattebetalare! Ni finansierar … ” osv.

      Svara
    • G

       /  09/13/2019

      ”Sittstrejken

      De unga afghanerna och deras sympatisörer sätter sig ner i en fredlig protest mot utvisningarna till Afghanistan. Manifestationen får stor uppmärksamhet och stöd, men väcker också motstånd i ett polariserat Sverige. Vi får följa en rörelse på gatan vars budskap orsakar regeringskris och ger framgångar i riksdagen. Händelsen skildras ur olika perspektiv – aktivisternas, mediernas och politikens.”
      https://urplay.se/serie/209500-sittstrejken

      Svara
  19. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
  20. Reblogga detta på Varjager's Weblog.

    Svara
  21. G

     /  09/13/2019

    ”Seher Yilmaz: ”Varje flicka och kvinna bär på sin historia”

    Rättvisekämpen Seher Yilmaz har redan lyckats påverka mycket av samhällets traditionella diskriminering. Hon har sett till att kvinnor tagit plats i expertpaneler och satt blåslampan på omoderna normer – och arbetet är bara påbörjat.

    I Feminas nya artikelserie ”Förnyarna” möter vi kvinnor som antingen är uppvuxna i eller präglade av andra kulturer – men gemensamt är att de har förnyat Sverige. Med sina insikter, sitt arbete och sitt engagemang har de gjort tillvaron lite bättre för oss alla.

    I första delen möter vi Seher Yilmaz, tidigare ordförande i Rättviseförmedlingen, numera VD för Difference, en förändringsinkubator på initiativ av kommunikationsbyrån Reform Society.

    Dina föräldrar flydde till Sverige från Turkiet under 1980-talet. Vilka svårigheter mötte de?

    – Pappa var politisk flykting och tvingades lämna sitt hemland för överlevnad. Han ville leva i ett land där man får vara den man är och där mänskliga rättigheter är uttalade. En tid senare kom min mamma och sist min storasyster. Deras berättelser om den första tiden i Sverige är i grunden mest positiva, samhället var välkomnande och det fanns jobb att få. Det var enklare på många vis än den verklighet som människor på flykt möter i dag.

    Vad har deras bakgrund gett dig för styrkor?

    – När jag tittar på min pappa så kan jag inte förstå att det är samma person som blev torterad i fängelse för sina åsikter, det känns som fiktion. Denna lilla farbror som leker med min dotter? Men han och mamma har låtit mig växa upp med övertygelsen att förändring är möjlig om man vill tillräckligt mycket, och att kraften är stor när människor går samman. Politiska samtal var vardag hemma hos oss och jag var alltid den som räckte upp handen i skolan och ville leda. På den tiden var ju gator och torg arenan för demonstrationer och förändringsarbeten, men jag tycker att #metoo har visat att rörelsen flyttat ut på nätet. Vi måste inte ut på gatorna för att stå upp för orättvisor längre.

    Vad frustrerar dig mest i integrationsdebatten?

    – Misstänkliggörandet som pågår av ”de andra”, både på politisk nivå och runt många middagsbord. Att människor som flyr för sina liv beskrivs som ett yttre hot och att alla dras över en kam. Det bygger ett svagt samhälle utan nyanser. Det är farligt att vandra åt ett håll där några anses vara sämre än andra och där olika teorier om utnyttjandemotiv för att komma till Sverige underhålls. I valet blev det tydligt att vissa politiker stödjer och lyfter fram en berättelse om Sverige och svenskarna som inte är hela sanningen och den sipprar ner i människors medvetande.

    – Det offentliga rummet har krympt. Jag känner att jag måste uppföra mig och tänka på vad jag säger för att inte passa in i den bild som råder kring människor med mitt utseende. Det ansvaret på axlarna blir orimligt.

    Du var ordförande för Rättviseförmedlingen som lades ner i början av året. Vad åstadkom ni?

    – Vi jobbade efter en trestegsraket som gick ut på att få fler att räknas, till exempel genom att få in fler kvinnor i paneler, belysa normer samt bryta bilden av vem som har kompetens och kan få komma till tals. Nu ser jag hela tiden i sociala kanaler hur folk efterfrågar mångfald och kvinnlig expertis och det är precis anledningen till att Rättviseförmedlingen grundades. Det är en mäktig känsla och jag är väldigt stolt över de kampanjer vi drev, som #Tackanej där vi uppmuntrade män att tacka nej till paneldeltagande. Melinda Gates twittrade om den och det får man väl kalla ett bra genomslag.

    Nu vill du fortsätta bryta mark med ”förändringsinkubatorn” Difference, hur då?

    – Difference är i ett uppstartsskede, på initiativ av kommunikationsbyrån Reform Society, och vi kommer att lyfta frågor som av olika anledningar inte får tillräckligt med utrymme, politiskt eller medialt. Just nu är vi i början av ett projekt som ska förändra fördomar och bemötanden kring sjukdomen barnfetma. Och inför valet tog vi fram rapporten ”Mer gemensamt” där vi gick igenom påståenden kring svenskars syn på invandring och mångfald. Det visade sig att många fortfarande är öppna och välkomnande, även efter det stora mottagandet hösten 2015. Landet Sverige är inte slutet. Bilden av att svenskarna fått nog är alltså inte sann. Resultatet gav vi till de politiska partierna och media. Difference ska vara en kraftsamling av initiativ som leder till förändring inom olika områden. Det känns som en stor förmån att få leda arbetet.

    Du har en liten dotter, hur tänker du dig era samtal kring jämställdhet? Vad vill du visa och lära henne?

    – Vi pratar mycket hemma om viktiga frågor och visar tydligt våra värderingar kring jämlikhet och jämställdhet. När hon blir äldre får hon givetvis skapa sina egna åsikter och uppfattningar, men vi ger henne en grund att bygga på. Jag vill ge henne förståelse för andra människor. Maud har ett förnamn som är gammalsvenskt men hon heter Yilmaz i efternamn. Bara det leder till fördomar – människor uttalar ”Maud” på helt knasiga sätt i tron att det ska vara så. De ser inte namnet för vad det är.

    Sveriges politiska läge har varit kaotiskt länge, vad tänker du kring det?

    – Jag vill se visioner om att hålla ihop vårt samhälle, att inte låta segregeringen växa. Vi behöver politiker som orkar och vågar tänka långsiktigt. Det är svårt, man blir inte populär om man vill göra stora förändringar för framtidens bästa, förändringar som tar tid och inte alltid är till väljarens direkta fördel.

    Nysvenska kvinnor lever ofta i diskriminerande familjemönster, vad behöver göras för den här gruppen?

    – Det är oerhört komplext, men jag tror på en kombination av att motverka diskriminering på arbetsmarknaden och att visa fler förebilder. Det ger kraft att läsa om, eller möta, andra som utifrån samma bakgrund förändrat sina liv. Och bostadssegregationen är ett problem, nya svenskar behöver möta etablerade svenskar i sina bostadsområden. Sedan tycker jag det råder en förminskad bild av gruppen som helhet, vi tror att deras berättelser är desamma, men varje flicka och kvinna bär på sin historia, sin kompetens och sina egna drömmar. Vi måste hitta sätt där vi får möjligheten att lyssna på dom.

    Om du fick chans att möta en enda politiskt viktig person för en lunch, vem skulle det vara?

    – Då hade jag valt amerikanska författaren och aktivisten Bell Hooks, hon är ett så viktigt namn inom den intersektionella* feminismen. Tänk att få höra mer om hennes strategier för framtiden!

    * Intersektionalitet belyser hur maktordningar baserade på kön, ras, sexualitet och klass samverkar och skapar diskriminering och förtryck i samhället. Begreppet myntades under 80-talets ”Black Feminism” som protesterade mot den utmejslade vita medelklassfeminismen och används nu ofta ihop med ordet feminism för att göra samtalet mer inkluderande.”
    https://web.archive.org/web/20190913185129/https://www.femina.se/seher-yilmaz-varje-flicka-och-kvinna-bar-pa-sin-historia/

    Svara
    • Bamse

       /  09/14/2019

      Allrighty then…

      https://gph.is/1591x7j

      Svara
    • Jans

       /  09/14/2019

      Så hon och hennes familj fick fristad i Sverige och nu gör hon allt för att de som kommer skall få plocka med sig och reproducera de traditioner som medverkade till att skapa den förtryckande samhällsstil som hennes pappa flydde? Logiskt.

      Svara
  22. Sann händelse nyligen från ett relativt fungerande land, något förkortat så att ingen kan identifieras:

    Pojke omkring 11 cyklar hem ensam efter skolan. Två äldre pojkar omkring 15 följer efter honom ända in på uppfarten och hotar honom. ”Nu vet vi var du bor.”
    Mamma ringer polisen, numret för icke-brådskande ärenden. Polisen säger ”jaha, hotad på egen tomt, det räknar vi som brådskande, vi skickar en bil.” Bil anländer snabbt och man tar emot rapport.

    Mamma åker samma kväll runt med sonen till vissa platser man känner till, ser en av pojkarna och tar bild. Nästa dag åker man till en närliggande skola och en lärare säger ”Jo, jag vet vem det är. Jag kan inte berätta för dig, men jag kan berätta för polisen.” Bra och korrekt av läraren.

    Man identifierar minst en av de äldre pojkarna. Polisen meddelar att de nästkommande helg kommer att göra hembesök hos honom och diskutera det olämpliga i hans beteende.

    PS. Nej, har inte hänt oss personligen men en bekant.
    De äldre pojkarna är enligt sägandes ”stökiga,” men ingen tycker att det är en orsak att låta dem göra vad de vill. Tror personligen att en åthutning från polisen nu är bättre än ett liv längre och längre bort från samhället där ingen gör någonting.

    Svara
  23. G

     /  09/13/2019

    ”Sexbrottsmisstänkt invandrare: ”Svenska tjejer klär sig så dåligt enligt vår kultur”

    En man i 40-årsåldern, som ursprungligen kommer från Libanon, åtalas nu för att ha sexuellt ofredat en ung kvinna. I förhör framgår det att mannen tycker att svenska kvinnor får skylla sig själva när de blir utsatta för brott, då de visar för mycket hud.

    Målsägande berättar att händelsen skedde i ett stall i mitten av juni när hon höll på och skötte om sin häst. Mannen dök då upp och började prata med henne och sade att hon hade en fin kropp.

    Mannen fortsatte sedan med att tafsa på kvinnans lår, kön och rumpa och pussade henne på munnen. Kvinnan sade ifrån och försökte undvika mannen som till sist gav upp och gick därifrån.

    I förhör berättar ett vittne i målet att mannen kom till henne samma dag som händelsen skedde och bad om hjälp. Han hade träffat en jättefin tjej i stallet, sade han, som han kramade och tog på. Men mannen tycker inte att det är han som har gjort fel, utan att det är kvinnan som har skämt ut honom inför hans släkt genom att polisanmäla honom.

    Mannen säger att vittnet, som är advokat, nu måste hjälpa honom att återupprätta sin heder. Hon försöker få honom att förstå att det var han som gjorde fel och att han kan ha begått ett brott. Hon förklarar att hon inte kan hjälpa honom.

    Mannen blir då arg och börjar skrika åt kvinnan och säger att ”svenska tjejer klär sig så dåligt enligt vår kultur”. Han tittar på hur hon är klädd, i kort kjol och linne, och säger ”med respekt för dig men i vår kultur är det fel att klä sig i korta kläder och visa hud”.

    – De här svenska tjejerna som klär sig så dåligt enligt vår kultur de bara ropar ”våldta mig, våldta mig, våldta mig”, säger mannen enligt vittnet.

    Hon blir arg och förklarar för honom att kvinnor i Sverige har rätt att klä sig som de vill utan att bli antastade. Hon råder mannen att erkänna vad han har gjort och be om ursäkt till den kvinna han har ofredat.
    ..[..]..
    Mannen har svenskt medborgarskap och kan därmed inte straffas med utvisning om han döms för brottet.”
    https://nyheteridag.se/sexbrottsmisstankt-invandrare-svenska-tjejer-klar-sig-sa-daligt-enligt-var-kultur/

    WTF?????!!!!!!!!!!!

    Svara
  24. Gorby

     /  09/13/2019

    Svara
  25. G

     /  09/13/2019

    Tobbe: ”Komiker. Manusförfattare. Älskar saltlakrits och Old School hiphop. Använd hjärtat före hjärnan. Insta: TobbeStrom”

    Svara
    • Den runt Malmö kommer att frätas bort inifrån …

      Svara
      • G

         /  09/13/2019

        Lol. Tänkte lite samma sak, och när det sker är det ju bra om det utanför faktiskt finns ett försvar värt namnet också…

        Svara
        • Lättare när det är en ö …

          Behöver vi egentligen Öland till någonting? Kungafamiljen kan väl åka någon annan stans på semester?

          Svara
          • Kronblom

             /  09/14/2019

            Rikers Island är 167 hektar. Det behövs inte en så stor ö som Öland.

          • Grodan Boll

             /  09/15/2019

            Och över en natt blev Kalmar Sveriges tredje största stad.

    • Hypocrita

       /  09/14/2019

      Det är väl bara att citera komikern/artisten Ronny Eriksson:
      -Bygg en mur runt Stockholm och kontrollera sedan om klösmärkena är på in- eller utsidan….

      Svara
  26. G

     /  09/13/2019

    Svara
  27. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Varför betala skatt för ren vänsterpropaganda ?’

    Svara
  28. G

     /  09/13/2019

    Tre olika tweets, men allt har ju sin grund i s.k ”feminism”…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/15/2019

      Mmm, men nu var ju inte Nina Rung den centrala och det kan lätt ses som ett problem av folk som är Nina Rung.

      Arketypen är inte ovanlig i svensk media eller på sociala medier. Hade det handlat om andra världskrigets utrotningsläger, hade det gnällts om hur de ”faktiskt bantat stenhårt som offer under patriarkatet” för att sedan peka på de skärrade blickarna och mena ”därför behövs feminism!”.

      Svara
  29. G

     /  09/13/2019

    För er som inte klickade på första tweeten och läste tråden när MiT postade, postar igen för det är ju uppseendeväckande hur vänsterliberaler som han resonerar öht. Vad fan menar han ens med: ”Hur ska vi i forskningsvärlden försvara oss?” Ehhh? Har han och hans likasinnade ”forskar”kompisar nekats ge replik på Lindbergs debattartiklar på Dagens Samhälle, Expressen och GP? Nej, då så!! Herregud vilka jävla typer till s.k ”forskare”.

    Svara
    • ”Doktorand i historia; forskar om nyliberalism”

      Låter kanske bättre än ”forskar om varför folk är jättedumma sådeså!”

      Svara
    • Jans

       /  09/14/2019

      Bästa sättet att ”försvara sig” är naturligtvis att presentera en förklaring till brottsligheten som är trovärdig om de nu menar att Mattias Lindbergs förklaring är undermålig.

      Svara
  30. MiT

     /  09/13/2019

    Här är hela intervjun, den blicken är mer sugande än den Bah Kuhnke gav Klådan 😛

    Svara
    • G

       /  09/13/2019

      Hahaha! ❤ 😛

      Svara
    • G

       /  09/13/2019

      ”Biting the lip has a few different meanings, depending on the situation.
      It can be caused from being nervous or excited. For instance, if a woman is nervous about your reaction to something she did, she may bit her lip.
      Women all know that another woman will bite her lip around a sexy man – it just means she’s excited about being around him and she is trying to flaunt her feminine lips so that he will get excited too.”
      https://www.luvze.com/read-womans-lips/

      ”Lip biting is not always flirty. … According to body language expert Blake Eastman, biting and chewing on the lip often indicates fear and anxiety. It can mean that the person is uncomfortable in the situation, worried or insecure about something. But lip biting can be a sign of flirting, too”
      https://articles.aplus.com/a/understanding-body-language?no_monetization=true

      Oh yesss, nervositet är det, hon ser sååå *nervös* ut att hon knappt kan vänta med att ta av sig alla klä… ahem, jag menar ta sig där ifrån ASAP!

      Underbart klipp!

      Svara
    • G

       /  09/13/2019

      Fan asså, det ser nästan ut som om hennes armen inte kan behärska sig riktigt, utan gör sådana där, eh, *nervösa rörelser* som kanske sker när hon är *ensam och har tråkigt*. Nä, den här *nervositeten* går jävlar i mig inte av för hackor. Vilken underbar *nervös* kvinna 😀 Nästan så att man själv blir lite *nervös* av att se hennes *nervositet* in action. 😛 Nä, nu måste jag hittat något annat att titta på så min *nervositetsnivå* går ner igen…

      Svara
  31. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
    • Rikard

       /  09/14/2019

      Hej.

      Med all respekt för Ranstorp, som är en av våra bästa inom sitt fält:

      Jag bryr mig inte om varför någon frivilligt stöttade IS.

      Den som gjorde det skall behandlas så som Röda Armén behandlade SS-soldater.

      Det enda som räknas är om de stöttade IS, inget annat.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jans

         /  09/14/2019

        Jodå, nu skall det produceras samtycke till att plocka hem alla stackars ambulansförarkvinnor i tält och deras barn. Ranstorp är behjälplig för han har fått sommarprata. Maken till effektiv neutralisering får man leta efter. Han har blivit from som ett lamm efter sommarens stora radioära.

        Svara
  32. Gorby

     /  09/13/2019

    Svara
  33. G

     /  09/14/2019

    Schröder: ”Talesperson för verklighetens folk. Representerar MP i försvarsberedningen”

    Svara
  34. G

     /  09/14/2019

    Svara
    • Någon som fortfarande tror att ”rösta dig rik” är en orättvis beskrivning av vårt system?
      Någon som tycker ”klientsystem” är överord?
      Någons som på allvar tror att ”korruption” … jag ni vet vartåt det barkar.

      Svara
  35. G

     /  09/14/2019

    ”Elev med kniv ska ha misshandlat personal på skola

    En elev är misstänkt för att ha misshandlat en anställd på en grundskola i Lomma kommun.
    Pojken ska ha varit beväpnad med kniv.

    Vid 13.20 larmades polisen till en grundskola i Lomma kommun. Där hade då en ur personalen blivit misshandlad av ung elev.

    Pojken, som är yngre än 15 år, ska vid misshandeln ha haft med sig en kniv. Kort efter larmet kunde polisen frihetsberöva pojken.

    – Han befann sig då på en annan plats än skolan, nära sitt hem, säger Jimmy Modin.

    Ambulans larmades också till platsen men den misshandlade skolanställde ska inte ha varit i behov av ambulansvård, enligt polisen. Vad som föranlett misshandeln är i nuläget inte känt.

    – Med hänvisning till hans unga ålder lämnar vi inte mer information i nuläget, säger Jimmy Modin.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPXgX5/elev-med-kniv-ska-ha-misshandlat-personal-pa-skola

    Svara
  36. G

     /  09/14/2019

    Svara
    • Problemet är delvis att libertarianer har en ofullständig verktygslåda – ungefär som de som styr Sverige idag. Om man inte börjar med hundra procent ”frihetlig, vit medelklass i ett västland”, vet man inte hur man skall ta sig dit.

      Detta hål försöker man fylla med ”nationalism” eller ”patriotism.”

      https://www.unqualified-reservations.org/2010/02/from-mises-to-carlyle-my-sick-journey/
      ”Spontaneous order, also known as freedom, is the highest level of a political pyramid of needs. These needs are: peace, security, law, and freedom. To advance order, always work for the next step—without skipping steps. In a state of war, advance toward peace; in a state of insecurity, advance toward security; in a state of security, advance toward law; in a state of law, advance toward freedom.”

      Men det finns en del tänkvärt i Sjunnesons text som vanlig.

      Svara
      • På samma ämne:
        https://nyheteridag.se/oskar-hagberg-rosa-liberalt-fluff-kan-inte-stoppa-skjutningarna/
        ”Gustav Vasa skickade aldrig ut ”dialogpoliser” till stråtrövare som rånat kungens silvertransport och slaktat dess följe.
        […]
        Först när statens auktoritet säkrats med kyrkans och bödelns hjälp kunde man på allvar börja argumentera för att det var ociviliserat att plåga brottslingar till döds. Det liberala samhället står i skuld till barbariet. Den liberal som bortser från detta dilemma riskerar att såga av den gren han sitter på.
        […]
        När staten gett upp eller hänger sig åt rosa drömmar och normkritisk skenfäktning, är det fler som bildligt talat griper efter basebollträet.”

        Fred –> Säkerhet –> Lag —> Frihet
        Yttre fiende –> Brottslighet –> Stat –> ???

        Svara
  37. MiT

     /  09/14/2019

    Man har ju lyssnat på alla möjliga clowner tidigare, Schyffert, Ernman osv så gissar att man kommer att få multipla spontanorgasmer av en riktigt clown.

    *https://www.facebook.com/manne.afklintberg/posts/10220143153912190*

    Svara
    • G

       /  09/14/2019

      Sparade…
      https://web.archive.org/web/20190913225500/https://www.facebook.com/manne.afklintberg/posts/10220143153912190

      Jag säger då det, jag skäms att vi har sådana här clowner i Sverige som ger sin in i den politiska debatten med endast 100% hjärta och inget annat, men nu kan man iofs säga ”vilken jävla clown han är alltså”, utan att ha fel på något sätt. Och jag kan dessvärre inte säga att jag exalterat bet mig i underläppen när jag läst detta, fail fail fail!

      Svara
    • hllviken

       /  09/14/2019

      Å halleda!
      Manne behöver hjälp att korrigera sin verklighetsbild!

      Svara
      • Han och andra.

        Kommentarerna:
        ”Monica Hägglund Samma här, ingen politiker fattar hur hårt de jobbar för att komma in i vårt samhälle. Jag har en boende här nu och han är nr 3. Så jag skäms och jag är arg och jag är ledsen, att mina skattepengar som jag slitigt för ska gå till ett chartrat plan och skicka unga personer som behövs i vårt samhälle…
        😢”

        Svara
  38. G

     /  09/14/2019

    Svara
    • S 26% är intressant att dela upp:
      6 %-enh ”särskilda områden”. Hur många går till Islamisterna?
      10 %-enh ”Sistagångsväljare”. Eller är det 15?
      Är resterande 10-15 LO?

      Svara
  39. G

     /  09/14/2019

    För den som kanske vill se något från detta, ingen kommer kolla hela gissar jag på, för den är nästan 5 tim lång, minus pauserna. Men det går möjligen att kolla thumbnailen som dyker upp när man för pekaren över tidslinjen för att klicka sig fram till talare från olika länder.

    Svara
  40. G

     /  09/14/2019

    ”Sam Smith breaks their silence on wanting to use they/them pronouns as non-binary singer admits they’ve been ‘at war with their gender’ for ‘a lifetime'”
    https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-7461739/Sam-Smith-breaks-silence-wanting-use-pronouns.html

    Svara
    • Olof

       /  09/14/2019

      Sedan jag såg en del informella undersökningar om hur många som faktiskt upplever en ‘könsidentitet’ tror jag att detta egentligen är just en effekt av att försöka separera kön och könsidentitet.

      Det kan finnas en ganska rejäl grupp av människor som inte alls upplever könsidentitet (jag har sett upp åt 20-40%), dvs känslan av att vara ‘man’ eller ‘kvinna’ och som inte har en stark dragning till de biologiskt styrda aspekterna av könet. Och ur evolutionsperspektiv skulle det vara ganska gynnsamt att ha en stor andel i gruppen som kan ta upp olika roller efter behov.

      Det innebär inte att det är ett annat ‘kön’.

      Och under tidigare decennier när man försökte minska betydelsen av kön fungerade förstås detta alldeles utmärkt för den gruppen människor. De slapp låsas till könsroller och den biten ‘identitet’ de inte kände blev allt mindre viktig.

      Men när feminismen nu bestämt att vi skall ha ett könskrig och lagt stor vikt på att folk skall identifiera sig på ett eller annat sätt, och försöker tvinga människor att skaffa sig en grupptillhörighet så de kan dömas med gruppen så blir det förstås en naturlig konsekvens att de som inte känner en stark identifikation med sitt kön vill skaffa sig en annan etikett för att slippa tvingas in i något de inte känner.

      Jag skulle hellre se att vi återgår till att klassa människor som människor och låter folk vara som de trivs med utan att fästa någon större vikt vid skrevformen. Men så länge könskriget fortgår har jag full förståelse för både folk som vill hoppa av och mest har lust att säga ‘a pox on both your houses’, och folk som den här personen som mest tycks ha blivit omgiven av människor som rätt tydligt försökt tvinga honom att definiera något han sannolikt inte upplever alls.

      Svara
  41. G

     /  09/14/2019

    ”‘If a poor single mom goes to jail, a wealthy woman should’: Felicity Huffman is jailed for two weeks in college cheating scandal after tearfully admitting her guilt and telling judge her actions were ‘frightened, stupid and so wrong’

    Felicity Huffman was sentenced to 14 days in federal prison for paying $15,000 to have her daughter’s SAT falsified by a proctor.
    She will also have to pay a $30,000 fine, serve 250 hours of community service and will be placed on probation for a year following her release.
    She was escorted into the courthouse by US Marshals, three of her siblings and Macy, who said after they entered the courtroom ‘that wasn’t that bad’.
    Assistant US Attorney Eric Rosen began by saying ‘the only meaningful and sufficient sanction for he criminal activity she engaged in is prison’.
    He said the $20,000 fine the defense wanted was a ‘rounding error’ to Huffman, and in response to her parental anxiety defense said ‘welcome to parenthood’.
    The actress broke down in tears before learning her fate, as she said: ‘I have inflicted more damage than I could’ve ever imagined’.
    Huffman’s offense was the least grievous of the parents who have been indicted, and prison time for her will likely mean prison time for the 33 other parents.”
    https://www.dailymail.co.uk/news/article-7461763/Felicity-Huffman-arrives-court-learn-sentenced-one-month-federal-prison.html

    Svara
    • Rikard

       /  09/14/2019

      Hej.

      Tangentiellt till artikelns fokus berörs en mycket viktig rättsaspekt, en som skär tvärs genom alla kulturella, religiösa, köns- eller läggningsmässiga faktorer:

      ”He said the $20,000 fine the defense wanted was a ‘rounding error’ to Huffman, …”

      Detta är ett faktum som ingen, oavsett parti eller annat, vill diskutera i mig veterligen något land. Ingen bättre bemedlad, vill säga, då dylika personer anser det rättvist att alla betalar lika stora bötesbelopp. Böter på 0,1%, 1,5% samt 15% av inkomsten, för samma gärning, kan vara samma belopp – har då samtliga tre dömts till samma straff?

      Jag finner det anmärkningsvärt att PK-politruker, mediala hetärer och allsköns kulturkommissarier, som alltid tjatar om att utjämna orättvisor och kompensera ojämlikheter inte vill ens andas ett uns om detta.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Därtill: Över- och övre medelklassen är vad straffskalorna i fängelsetid är skapade för. En gång var arbetar- och underklassen lika känslig för det sociala stigmat.

        Hade någon fått ett par månaders fängelse på grund av senaste finanskrisen hade man varit bra mycket försiktigare idag. (Madoff räknas inte, han stal från fel personer, dvs rika.)

        Så bygg ut även fängelser med lägre säkerhetsnivå! Det blir inte så dyrt, vare sig i byggnader eller drift. De här fångarna kommer att vara lätthanterliga. Inlåst på vandrarhemsnivå över natt. Ingen wifi. En halv timma internet per dag om man sköter sig. Och en plump i protokollet för framtida arbetsgivare.

        Svara
  42. MickeP

     /  09/14/2019

    Byt ut Kristersson mot Sonesson och jag ska börja rösta på moderaterna igen.

    https://nyheteridag.se/sonesson-m-vack-misstroendeforklaring-mot-morgan-johansson-s/

    MickeP

    Svara
  43. MiT

     /  09/14/2019

    Toktanten Robsahms man igen.

    *https://www.facebook.com/peter.robsahm/posts/2739806576052492*

    Svara
    • weasel

       /  09/14/2019

      Jag fattar inte varför vänsterpöbeln är så upprörd ?
      Är det inte dom som i vanliga fall brukar säga att en flagga bara är en bit tyg och att det därför är helt ok eller till och med bra att bränna upp den ?

      Och nu blir dom fullkomligt skogstokiga för att en kommun inte vill hissa upp tygbiten.
      Sölvesborgs kommun kanske borde ha eldat upp prideflaggan för att vänstern skulle bli nöjda ? : /

      Svara
  44. MiT

     /  09/14/2019

    Det där i Sölvesborg rökte verkligen ut dem ur grottan, den ena efter den andra paraderar

    Här är f ö en öppen grupp om just Sövesborg, satan så bisarra en del är alltså!
    https://www.facebook.com/groups/300354407281791/

    Svara
    • Ivar L

       /  09/14/2019

      Alla i Sölvesborg som vill får väl hissa Prideflaggan?
      Att kommunen däremot inte kan hissa allas flaggor är väl närmast helt självklart?

      Undrar vad Jonas postade när Prideflaggorna i Rissne förstördes för några år sedan av allt annat än Sverigedemokrater?

      Svara
    • info

       /  09/14/2019

      Vet inte varför, men varje gång jag ser bilden kommer jag tänka på JAS.

      Svara
    • elina

       /  09/15/2019

      Myndigheter skall hissa endast de officiella flaggorna vilka är Sveriges, EUs och ev. kommunflagga om nu inte något land är på officiell besök då hissar man även deras flagga.
      Kommunborna får hissa vilka flaggor de vill om det inte finns lag mot de.

      Svara
  45. Senior

     /  09/14/2019

    På tal om SVT:

    Slog igång en tv igår, aldrig mer.

    Det var ”dokument utifrån” som gjorde ett reportage om kina, där man infört ett poängsystem i ”ordning och uppförande” där grannar och boende hade som uppgift att gå omkring och notera och skriva upp både positiva och misshagliga beteenden hos de boende, för att därefter rapportera till den lokala representanten för kommunistpartiet som avgjorde om de skulle få avdrag eller tillägg på sina godhetspoäng…..

    Exempel:
    Hjälpa någon ej närstående ekonomiskt i ett halvår, 5 pluspoäng.
    Nedskräpning -20 poäng.
    Proportionerligt va?

    Alla fick en grundpoäng på 1000.
    När man kom ner till 950-970 poäng blev det svårt att få jobb, lån, etc.

    Rena jävla STASI-fasonerna med andra ord.

    Detta är kanske inte så förvånande just gällande dessa diktaturer av detta slag, men det som berörde mig med äckel var den positiva anda i vilket detta mer eller mindre marknadsfördes i just Uppdrag granskning av speakerrösten och det allmänna upplägget av reportaget. De fick det att framstå som ett positivt jävla föredöme.

    Svara
  46. Jans

     /  09/14/2019

    Sorry Toklandet men du har totalt missuppfattat.
    Seher säger ju i intervjun med SVT att Rättviseförmedlingen INTE förespråkar kvotering:

    Efter 3.30 i videon.
    😉

    Svara
    • Jans

       /  09/14/2019

      Kolla/lyssna f.ö. hur Nike räddar Seher vid 7.00 när Alice ställer en mycket avgörande fråga. Istället för att låta Seher svara på frågan sticker Nike in en avledande fråga så Seher slipper svara på om utlänningar skall sorteras bort i branscher där de är överrepresenterade.

      Svara
      • info

         /  09/14/2019

        Jans,
        Seher dribblar bort sig själv genom att hon ändrar argumentationen allteftersom hon inte klara av att bemöta frågorna/kritiken från Alice.

        Svara
  47. Ivar L

     /  09/14/2019

    Apropå Erik Fichtelius video.

    Nivån på argumenten är alltså att svaret på dagens migrationspolitik skall hämtas ur en nästan 3000 år gammal grekisk fantasysaga? Dessutom cherrypickar väl Erik så det skvätter om det? För inte sjutton rådde det fred och frid mellan olika folkgrupper i antikens Grekland direkt? Och slavarna hade det nog garanterat sämre än dagens välfärdsmigranter. Erik missar det lilla faktum att sagans hjältar underförstått redan tillhör en elit när Zeus säger att man skall ta väl hand om främlingar. De flesta människor räknades inte ens i antikens Grekland och firades knappast med stora fester vid ankomst.

    Men men…
    Kanske inte så konstigt, dagens flyktingutopister har ju alltid varit mer intresserad av fantasivärldar och idealiserade berättelser än realistiska analyser av vad som händer.

    Svara
    • Ivar L

       /  09/14/2019

      Liten Fichtelius, stor Sanandaji.

      Undrar hur ofta SVT avslutar presentationer av böcker med t.ex. Sarnecki eller Scocco med att fastställa att de är ”politiska kampskrifter”?

      Svara
      • finns bara fågelkvitter

         /  09/14/2019

        Notera att Ficht-Erik predikar från en plats som bokstavligt talat skriker med avsaknad av integration.

        Fågelkvitter.

        Inget jidder.

        Undantaget den självgode plastpastorn.

        Hur ska man kunna ta en sådan godhetsknarkande skämtpapegoja på allvar.

        Tror nästan att Kjell Bergquist ska komma in på slutet och bre av en PK-salva.

        Eller kanske en smörgås.

        Nej. Här finns utrymme för konkreta förbättringar. Riv garaget och in med ett flyktingboende. Håll gårdsfest för ensamkommande i trädgården. Det finns bevisligen gott om plats.

        Det är nästan så man undrar om personen i fråga sitter med skelett i garderoben som bankar och vill ut, så som han anstränger sig att framstå i PK-dager och tar i så att han nästan spricker.

        Nej Ficht-Erik. Sverige ska inte under några omständigheter ta emot våldtäktsmän.

        Det är fullt förståeligt att PK-mannen saknar ryggrad att se sig själv i spegeln. För då skulle han märka hur mycket blod han hade på sina händer.

        Klart det är enklare att skylla ifrån sig och säga att ”vi har varit naiva” och studsa vidare som en fet potatis som om inget hade hänt.

        Kvinnor ligger för i helvete och kvider i sina blodspölar och drar sina sista andetag anno 2019, men i Ficht-Eriks trädgård finns bara fågelkvitter.

        Vilken stor människa.

        Verkligen.

        Släpp skitboken du så desperat söker uppmärksamhet till eller håll käften.

        Svara
      • Ivar L

         /  09/15/2019

        Erik Fichtelius, en av Sveriges bästa och mest opartiska journalister:

        Svara
        • hllviken

           /  09/15/2019

          Heja författarinnan mot den dryge översittaren Fichtelius!

          Han tillhör etablissemanget som vill ha monopol på att citera anonyma källor.
          (Vilket de alltid gjort i parti och minut.)

          Svara
  48. info

     /  09/14/2019

    Svara
  49. MiT

     /  09/14/2019

    Svara
  50. info

     /  09/14/2019

    Svara
    • Jans

       /  09/15/2019

      Skall man vara krass så är det nog inte bara politisk korrekthet utan en konsekvens av att Sveriges demografi är i förändring. En klädkedja som Åhlens, som lirar i de lägre prisdivisionerna, har all anledning att kämpa för att även locka svarta kunder. Det kanske till och med finns en analys som visar att det svarta kundsegmentet inte tilltalas av affischer med både svarta och vita?

      Svara
      • Hmm, Adidas i veckan och Åhlens på helgen?

        Anrika Burberries hade problem för 15-20 år sedan med att märket blev ”Chav” i Storbritannien, dvs stökiga arbetarklassungdomar. (Det finns en konservativ arbetarklass också, i Sverige vore de gråsossar.)
        På vissa ställen blev det förbjudet att gå in med Burberries-kläder, vilka associerades med fotbollshuliganer.

        Man jobbade ganska hårt med att få bort den stämpeln.

        Svara
    • Ivar L

       /  09/15/2019

      Kolla vad som står uppe i vänstra hörnet: Afrogårdskören.

      En hudfärgslikriktad kör alltså?
      Skulle inte förvåna mig om vi är med och betalar, de kan säkert få bidrag för ”integrationsåtgärder”.

      Svara
      • G

         /  09/16/2019

        ”Nedan följer JCBUZ tal och videoklippet:

        Mina bröder och systrar, mina svarta bröder och systrar jag har ett viktigt meddelande till er. Jag vill bara säga till er alla mina svarta bröder och systrar där ute – ni är speciella och ingen är som er. Fortsätt kriga.

        Vi svarta ska ta över – vi ska bli nummer ett – en vacker dag vi ska bli nummer ett – vi ska ta över de här vita. Så som de här vita tog oss som slavar vi ska ta de här som slavar och behandla de ännu värre.

        Men just nu vi bara kämpar igenom, vi ska vara smartare, vi ska vara snabbare, vi ska vara bäst på allt. Vi ska deras bitches och vi ska ta deras pengar. Vi ska bli helt ärligt bli den bästa rasen någonsin. Det här är bara början, det börjar litet men tro mig vi kommer växa och bli större. Vi kommer vara den starkaste gruppen i Sverige – ingen kommer våga jiddra med oss. Bara vänta, en vacker dag.

        De vita försöker jiddra med oss – då du vet vad som kommer komma fram [pistoltecken med fingrarna]. Vi ska visa de hur vi gör. Vi är krigare förstår du? Vi är afrikansk warrior – de är inte på våran nivå. Det här är bara början, black power, black power.

        Om någon vit kille eller vit tjej försöker snacka skit om dig – skjut dem! Om de snackar skit om din familj – skjut dem!
        https://samnytt.se/rapartist-fran-lund-uppmanar-till-mord-pa-vita-skjut-dem/

        Svara
        • Snacka går ju.

          Lite spännande i sammanhanget att många araber tänker ganska liknande saker. Araber har därtill en intressant syn på svarta (och vita och icke-araber) som kan göra JCBUZs mål svårt att nå.

          Svara
      • G

         /  09/16/2019

        Då vet vi, talet ovan är ”konstnärlig frihet”.

        ”På fredagen nådde vi förundersökningsledare Paul Nilsson via telefon för att höra varför polisen haft så svårt att rubricera brottet. Nilsson börjar med att försvara sig med att han inte har hand om ärendet men kan samtidigt inte nämna någon annan som har ansvar över det. Vi får dock veta att anmälan på torsdagen till sist fått rubriceringen ofredande.

        Det fanns ingen rubricering under en hel dag. Polisen verkar ha haft svårt rubricera händelsen. Jag vill få en uppfattning varför det är svårt att rubricera och hur ni resonerar?

        – Normalt sätt… så kan man säga… ehh… att den vita liksom inte är någon minoritet. Så hade det varit en minoritetsgrupp som hade utsatts för hets mot folkgrupp så hade det varit lättare att skriva det. Men en majoritet då är det sällan man kan bli utsatt för hets mot folkgrupp.

        – Lagstiftningen är sådan. Praxis i lagstiftningen är att det inte blir hets mot folkgrupp av en majoritet som är folkgruppen. Det vänder sig oftast för att man ska skydda minoriteter. Så jag kan förstå att de har haft problem att rubricera. Hade det varit tvärtom att artisten hetsat mot någon minoritetsgrupp i samhället så hade det blivit hets mot folkgrupp eller liknande.

        Så man kan säga då att lagen bara fungerar i en viss riktning?

        – Ja det kan man. Den är till för att skydda minoriteter. Ett ofredande kan det säkert vara. Ett ofredande mot grupp.

        Det är en inflytelserik YouTube-profil vilket tydligt syns på internet. När en sådan här person talar inför sina följare om konkreta uppmaningar – ser ni några alternativa rubriceringar utöver ofredande?

        – Man kommer också in i den konstnärliga friheten, utan att tittat närmare på detta så skulle jag bli rätt så förvånad om man kommer fram till en fällande dom i ett konstnärligt framträdande. Det är en väldigt stor frihet man har där.

        Man kan alltså rama in uppmaningar att mörda människor med vit hudfärg i en konstnärlig frihet. Om vita tjafsar skjut dem?

        – Nej det tycker jag inte man kan göra… men du kan inte citera mig för något sådant i din tidning så. Men jag säger att det är väldigt svårt att begränsa den konstnärliga friheten… och… som polis har vi haft flera fall tidigare, ’skjut en snut’, som aldrig har lett till någonting.

        Vad är din uppfattning varför sådana saker inte inte leder någonstans?

        – Ehh… Det vet jag inte. Det har jag ingen uppfattning om. Jag tycker man ska ha en stor konstnärlig frihet. Men jag tycker också man ska sätta gränser för vad man får säga.

        JCBUZ: ”Fel av Samhällsnytt att göra så här”
        På fredagen gick JCBUZ ut med ytterligare en video på YouTube där han lägger skulden på Samhällsnytt över en påstått svår situation som uppkommit efter att uppgifterna i vår artikel spridit sig.

        Han säger bland annat, ”Samhällsnytt har fuckat mitt liv, de har verkligen förstört mitt liv” och meddelar nu att han publicerat sin sista video.”
        https://samnytt.se/polisen-ovillig-att-utreda-uppmaningar-att-skjuta-vita-svenskar-hanvisar-till-konstnarlig-frihet/

        Detta visste jag ej om HMF-lagen. Man lär sig något nytt sinnessjukt varje dag.

        Och om man går efter vad hans intagramföljare fortsätter skriva (se skärmdumpar i artikeln) så håller väl även dessa på med något ”konstnärligt” i sitt hat mot svennar, vita, mammor, horungar. Eller lite mer direkt hotfull som denna…

        ”shutdown.130: @wiking.olofsson visa dina bilder då? Dina kommentarer är lika fittiga som dig. Ska döda din mamma o med hennes blod ska smeta de på dina väggar sen lägga hennes huvud på gatorna”

        Svara
        • hllviken

           /  09/16/2019

          De som har social plattform bör informera alla om detta!

          Svara
    • Lev Barkland

       /  09/15/2019

      Det är något surealistiks med dessa Afrikaner utklädda till västeuropéer som blivit den nya normen i reklam och media. Budksapet är tydligt. Vi tar över nu.

      Svara
  51. MiT

     /  09/14/2019

    Svara
  52. MiT

     /  09/14/2019

    Hon verkar inte förstå att det som följer med det där måttet av genustänk kostar enorma summor för en organisation…

    Svara
    • MiT

       /  09/15/2019

      Svara
    • Tja, om humaniora är det minsta infekterat är det väl bara ”brända jorden” som kan fixa den delen av universiteten?

      Svara
  53. MiT

     /  09/14/2019

    Svara
    • Theodore Golubev

       /  09/15/2019


      ”Flyktingarna blir lönsamma på sikt”, förklarar Stefan Löfven i olika debatter. Förra året kom 162.000 människor till Sverige för att söka asyl. 494 av dem fick arbete. Det där ”på sikt” får vi nog räkna med att det betyder ”över en oöverskådlig framtid”.+https://www.svt.se/nyheter/inrikes/162-000-kom-till-sverige-500-fick-jobb

      Svara
    • G

       /  09/16/2019

      Svara
  54. MiT

     /  09/15/2019

    Svara
    • MiT

       /  09/15/2019

      Svara
    • Jans

       /  09/15/2019

      Hehe…
      Fast eftersom jag upplevt det själv, det är faktiskt lite chockartat.

      Det kunde ju vara trevligt om skogsbolagen meddelade innan. Det händer ju liksom vart 70:e år ungefär…. Man blir lite fäst vid ”sina” träd trots att man vet att de skall till slakt så småningom.

      Svara
  55. MiT

     /  09/15/2019

    Svara
  56. MiT

     /  09/15/2019


    *https://www.facebook.com/MagnusKolsjoOfficial/posts/10156839661072087*

    Svara
    • Ivar L

       /  09/15/2019

      ”Den är en politisk symbol. För mig personligen är den en viktig politisk symbol.”

      Och för andra är det andra politiska symboler som är viktiga. Vilket han även skriver. Och det står envar fritt att hissa sin favoritflagga på egen mark, egen balkong, sätta på bilen, trycka på tröjan.

      Komiskt att det är sossarnas regelverk som föreskriver att Prideflaggan inte skall hissas. Endast Sveriges flagga och FN-flaggan får hissas. Enligt sossarna i Sölvesborg.

      Svara
  57. Jans

     /  09/15/2019

    Here we go again:

    ”Italien har gått med på att låta räddningsfartyget Ocean Viking, med 82 migranter ombord, gå i hamn på Lampedusa, uppger den franska hjälporganisationen SOS Mediterranée som kör båten. /—/
    Beslutet att låta fartyget lägga till markerar en kursändring för Italien. Landets nya regering, som installerades i tisdags, har aviserat att den vill föra en mjukare migrationspolitik än vad som tidigare var fallet.”
    https://www.svd.se/uppgift-migrantskepp-far-ga-i-land-i-italien

    ”mjukare migrationspolitik” – omskrivning för: fler drunknade på Medelhavet.
    Salvinis övermod berövade honom makten, nu kommer fler att drunkna igen. I Europa står de goda™ och jublar. Världen är verkligen helt obegriplig.

    Svara
  58. Ivar L

     /  09/15/2019

    Sydafrika tuffar på:
    ”Var tredje timme mördas en kvinna i Sydafrika. Varje dag rapporteras 110 våldtäkter, enligt den senaste officiella statistiken från 2018.”
    https://www.svd.se/protestvag-efter-kvinnomord-pa-postkontor

    Och så den obligatoriska:
    ”Svarta kvinnor är de mest utsatta”

    Jag fortsatte läsa, nyfiken på om det även skulle stå något om vilken hudfärg som dominerade bland förövarna…

    Svara
    • Svarta är 80%, ”Färgade” 8%, Vita 8%.

      Det vore konstigt om vita syntes särskilt mycket i statistiken.

      (1911 var vita över 20%.
      En miljon vita sydafrikaner bor i andra länder.)

      Svara
  59. Gorby

     /  09/15/2019

    Svara
  60. Widar är ibland rätt medicin mot ”det har alltid varit så.”

    ”Politiken kan inte fly undan”
    https://www.folkbladet.se/opinion/politiken-kan-inte-fly-undan-om6294052.aspx
    ”Tänk dig att du och några kompisar satt och framtidsspekulerade på nyårsaftonseftermiddagen 1999: Hur skulle Sverige se ut om tjugo år?
    […]
    Tänk dig att en av dina kompisar lagt upp en svensk framtidsspaning på bordet av ungefär det här slaget:

    ”Jag tror att det sitter tiggare utanför i stort sett varje affär i Sverige, att kriminella gäng i förorterna mördar runt 40 personer om året, att ungefär 300 svenskar lämnar Sverige för att kriga med en islamistisk mördarsekt i Mellanöstern, att en kvarts miljon utomeuropeiskt födda människor är inskrivna som öppet arbetslösa på den svenska Arbetsförmedlingen, att det eldas bilar i stort sett varje natt i någon stad och att barnäktenskap växer i antal.””

    Svara
    • Oscar Mortensen

       /  09/15/2019

      Det är svårt att sia om framtiden.
      Jag kommer tänka på när vi i skolan på 70-talet skulle göra en teckning om hur vi trodde att det skulle se ut år 2000.
      Jag ritade ett rött hus vid en sjö med en bil på garageuppfarten.
      Självklart fick jag underkänt för det ”rätta” svaret på hur det skulle se ut hade redan bestämts av läraren som ansåg att vi då bodde i Jetson-städer uppe i luften som krävde flygande bilar.
      Det är skillnad på hur man önskar det kommer att bli och hur det verkligen blev.

      Svara
      • Rikard

         /  09/15/2019

        Hej.

        Din lärare begick två fel, som tyvärr är mycket vanliga för oss (jag gjorde tack & lov under auskultationen så min handledare kunde ta oskicket ur mig).

        1) Ge en uppgift som är öppen, eg: ”rita hur du tro…” Vad du än ritar är rätt svar, om det är det du tror. Man kan egentligen inte göra fel.

        2) Underkänner svaret för att eleven inte är tankeläsare som vet vad läraren avser med den öppna fråga.

        Har stött på det i snart sagt alla ämnen. En jag minns särskilt väl var en student som fick ta strid för att svaren (som var korrekta och väl argumenterade för) inte ingick i kursen böcker.

        Britterna och jänkarna har ett begrepp som passar in här, och är mycket talande för svensk skolpolitik: ”tall poppy syndrome”. Vi skulle snarare säga att ”den som sticker upp, hamras ner”.

        @Kristian: Vidar satt uppenbarligen inte och fikade med mig och mina bekanta i Malmö, för då hade han fått höra det. Men det där med att dra ut tangentens riktning kanske inte är så lätt för den som tror på partier, ideologier eller gudar?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • En bekant fick (på 80-talet, låg- eller mellanstadiet) en skriven kommentar till en text av typen ”argumentera för”:
          ”Bra åsikt!”

          Redan då reagerade han. ”De skall väl inte bry sig om vilken åsikt vi har?”

          Svara
  61. Thomas M. Krogh

     /  09/15/2019

    Svara
  62. Thomas M. Krogh

     /  09/15/2019

    Svara
  63. Thomas M. Krogh

     /  09/15/2019

    Svara
  64. Thomas M. Krogh

     /  09/15/2019

    Svara
  65. MiT

     /  09/16/2019

    Svara
    • G

       /  09/16/2019

      Och om/när någon lyckats stoppa helvetet så kommer säkert någon vänstergod människa posta en bild med en nazist-flagga hissad på riksdagshuset. Likt det som Sölvesborgs stadshus råkade ut för https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7299390

      Svara
    • Ni betalar för detta genom skatt. Inte bara utbildningen, utan de låtsasjobb som kommer att behöva skapas. Därtill pension, eftersom de här personerna inte kommer att tjäna in någon egen.
      Visst är det bra att kvinnor lever längre?

      Same sh*t, different bun:
      ”Staten, kapitalet och klimatet”
      https://ledarsidorna.se/2019/09/staten-kapitalet-och-klimatet/
      ”Det är så vi bör förstå klimateskatologin, den fyller det behov som delar av mellanskikten har av en berättelse om undergången. För människor som lever på offentliga transfereringar är hotet om undergång reellt, då deras försörjning förutsätter ett politiskt system som är redo att ta till våld för att garantera transfereringarna. Ponera att systemet skulle byta tillbaka till den gamla ideologin, då hade man varit mer intresserad av att nära de gamla prästerna snarare än de nya. Den ideologiska legitimiteten är således A och O för att vissa ska kunna sätta mat på bordet.”

      Klientsamhället går vidare.

      Svara
  66. MiT

     /  09/16/2019

    Svara
    • G

       /  09/16/2019

      ”Snr Migration Analyst, horn of Africa. Antirasist och stolt förespråkare för välfärden. Ersättare i Arbetsmarknadsnämnden Stockholm (S).”

      Svara
      • Ivar L

         /  09/16/2019

        Kopplingen finns helt klart. Det handlar om sunt förnuft och att fokusera på sådant som verkligen spelar roll. Då hamnar man rätt snabbt i insikten att immigrationen kommer påverka mig och mina barns liv på ett mycket mer genomgripande sätt en en eventuell höjning av världmedeltemperaturen med någon grad. I Sverige kommer det väl leda till något högre trädgräns, fästingar lite mer norrut och mycket bättre tillväxt av skog och åkrar. Landhöjningen motverkar eventuella havsnivåhöjningar men de förefaller ju bli ytterst blygsamma i vilket fall som helst.

        Svara
    • G

       /  09/16/2019

      ”Vänsterpartist. Vill ha ett samhälle som fungerar för alla och inte bara för de rikaste.”

      Svara
  67. MiT

     /  09/16/2019

    Svara
  68. G

     /  09/16/2019

    Svara
  69. G

     /  09/16/2019

    Sep 3:
    ”Sverige har under de senaste fem åren, 2014-2018, tagit emot 320 000 asylsökanden och beviljat 205 000 uppehållstillstånd. Ytterligare 80 000 personer har fått uppehållstillstånd som anhöriga till personer som fått asyl.

    Regler för anhöriginvandring är en känslig fråga. Även partier som vill strama åt migrationspolitiken anser att splittrade familjer bör ha möjligheter att återförenas.”
    https://www.gp.se/nyheter/sverige/flera-partier-vill-sk%C3%A4rpa-f%C3%B6rs%C3%B6rjningskrav-1.17711765

    Aug 7:
    ”Lars Ströman: Nej det kommer inte 300 000 till Sverige under tre år!

    Migrationsverkets prognos säger att det kan komma ungefär 63000 asylsökande och anknytningsärenden varje år.

    Nej, Migrationsverkets säger inte att det kommer att komma 300 000 människor till Sverige på tre år.

    Den senaste prognosen från Migrationsverket är ett typexempel på hur fakta kan förvanskas.

    Kristianstadsbladets Carolin Dahlman skriver i en ledartext att ”totalt räknas över 300 000 nya ansökningar komma in under tre år.” Hon syftar då på asylsökande och anknytningsärenden. Det låter ju något – mer än 100 000 ärenden per år alltså.
    ..[..]..
    Hur ligger det då till?

    Antalet nya asylsökande beräknas bli 21 000 per år. Till det kommer så kallade anknytningsärenden, det vill säga anhöriga till asylansökande. Ja, om du slarvigt räknar ihop tabellerna i Migrationsverkets prognos så kan du få det till 306 000 på fyra år. Ja, just det: fyra år, inte tre som det står i Carolin Dahlmans ledartext. Bara där blir det en rätt avsevärd skillnad.

    54 000 av anknytningsärendena är förlängningar. Det är personer som redan befinner sig i Sverige.

    På tre år blir antalet nyanlända 192 000 personer, inklusive anknytningsärenden. På fyra år blir det 252 000. Ungefär 63 000 per år, alltså. Trenden ser ut att vara minskande, om vi ska tro prognosen. Men en prognos kan lätta spricka av den råa verkligheten.”
    https://www.na.se/artikel/lars-stroman-nej-det-kommer-inte-300-000-till-sverige-under-tre-ar

    Avsevärd skillnad?!!! 😦

    Svara
  70. G

     /  09/16/2019

    Svara
    • G

       /  09/16/2019

      p.s
      Bilden som sägs vara från Saudi är inte det om man utgår från svar tråden, och jag tycker alltid att rätt ska vara rätt, men orkar inte leta för att hitta var och när den är tagen.

      Svara
  71. G

     /  09/16/2019

    Svara
  72. G

     /  09/16/2019

    Svara
  73. G

     /  09/16/2019

    Svara
  74. G

     /  09/16/2019

    Svara
  75. G

     /  09/16/2019

    Kul twitterbio:

    ”Fuck Nationalism. Save the Planet. Remain and work together.”

    twitter.com/Geensleeps

    Svara
  76. G

     /  09/16/2019

    Svara
  77. G

     /  09/16/2019

    ”Sinead O’Connor apologises for ‘white people’ jibe after converting to Islam

    Sinead O’Connor has issued an apology nearly a year after claiming white people are ”disgusting”.

    The Nothing Compares 2 U singer backtracked after her remarks last October insisting she no longer wanted to ”spend time with white people again” after converting to Islam.

    She had added the hashtags ”#TrustMeIAmaSoldier”, ”#NotAsFuckingCrazyAsSheLooks” and ”#ReignOfWhiteMANover” to her provocative tweet.

    But Sinead has now apologised, saying she was ”unwell” at the time she made the comments.

    ”I was triggered as a result of islamophobia dumped on me. I apologize for hurt caused. That was one of many crazy tweets lord knows.”

    Sinead took the decision to convert to Islam last year after being raised in Ireland as a Catholic.

    But she hit back at critics who said she’s changed religion multiple times, telling one: ”Lots saying I’ve changed religions more than once. Not so. I was born into Christianity and I changed to Islam. So that’s one change. For those who have difficulty counting.”

    The singer also appeared on Ireland’s Late Late Show last week to discuss her conversion and insisted she’s ”been a Muslim” all her life.

    ”I never thought I’d join another religion. I left Islam till last as I had so much prejudice about Islam, you know,” she admitted.

    ”I read chapter two of the Qu’ran and I realised I’m home, and that I’ve been a Muslim all my life. There’s a way of thinking.

    ”You can be a Muslim without actually being a Muslim as it’s a headset.”

    She explained further: ”A Muslim is someone who believes nothing should be worshipped except God.

    ”In the same way I would have embraced Christianity, there’s things I like and things I don’t like; things I identify with and things I don’t.”

    Sinead has previously been ordained as a priest by the Catholic Tridentine movement, but now wears traditional Islamic garb including a red abaya and hijab on her TV appearance.”
    https://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/sinead-oconnor-apologises-white-people-19910691

    ”The singer, bottom left, wore an abaya and hijab for her appearance on The Late Late Show last week (Image: Andres Poveda)”

    Svara
    • Ser fram emot att höra henne diskutera Koranen. Särskilt alla stycken om vad man skall göra med de otrogna (vilken är mellan en fjärdedel och hälften).

      Svara
    • Ivar L

       /  09/16/2019

      Lite intressant men samtidigt:
      hennes karriär är ju för längesedan över. Hon är en av många förvirrade och psykiskt instabila exartister som försöker få media intresserade av deras ointressanta liv och insomnade artistskap. Vill hon springa omkring i hijab så kan hon väl göra det.

      Svara
  78. G

     /  09/16/2019

    ”Min universella rätt att kritisera din religion står över din gud

    Det finns hos flera samhällsdebattörer en glidning mot att det är religionens utövare och tolkning som skall kritiseras, inte religionen i sig. Dessa debattörer befinner sig på ett sluttande och apologetiskt plan som på sikt kommer att hota de universella mänskliga rättigheterna att kritisera en idé. För religion är inget annat än en idéburen företeelse om världsordning, maktfördelning, normer och värderingar.

    I debatten ryms endast två positioner som utgår ifrån att religionen islam är si eller så, god eller ond.

    Den utgångspunkten är felaktig menar Mustafa Panshiri och Callis Amid i en debattartikel i Dagens Samhälle. Muslimer är inte vad som står i koranen, muslimer är det som muslimer gör, vilket också gör dem till både problemet och lösningen i diskussioner kring exempelvis jämställdhet och huvudduken. Mustafa Panshiri tar avstamp från dr Eli Göndör ”I guds namn”, att religionen är lika anpassningsbar som ryggradslös. Göndör anser att muslimer tolkar det som står i religiösa skrifter utifrån det sammanhang de verkar i. Därmed är religion ett resultat av dess utövare och inte tvärtom.

    I viss mån har Panshiri och Amid, samt därmed Göndör, rätt. Men samtidigt öppnar detta i grunden ursäktande och apologetiska resonemang upp för att inte kunna kritisera religioner eller idéer. Ett resonemang som obevekligen för den svenska demokratin ytterligare ett steg ut på ett sluttande plan om synsättet får fäste i de politiska partierna.

    Det var kritiken mot kristendomen som födde reformationen. Det var resultatet av reformationen, att ge religionen mindre makt, som födde upplysningen. Kritiken mot religionen var inledningen till upplysningen. De naturvetenskapliga framstegen gjorde att religionen förlorade sin trovärdighet. Ifrågasättandet av den av Gud givna ordningen, t.ex. att kungar utsågs av Gud. Detta var en grund till människans demokratiska framsteg. Människan kunde befria sig från sitt självpåtagna fängelse. Om religion inte hade fått kritiseras på 1700-talet (eller snarare: om ingen hade vågat kritisera religion då) hade detta att vara människa i Europa varit något helt annat än vi känner det.(forts)”
    https://ledarsidorna.se/2019/09/min-universella-ratt-att-kritisera-din-religion-star-over-din-gud/
    https://web.archive.org/web/20190916040545/https://ledarsidorna.se/2019/09/min-universella-ratt-att-kritisera-din-religion-star-over-din-gud/

    ”Problemet är utövarna – inte religionen”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/problemet-ar-utovarna-inte-religionen-29175
    https://web.archive.org/web/20190916040932/https://www.dagenssamhalle.se/debatt/problemet-ar-utovarna-inte-religionen-29175

    Svara
    • Rikard

       /  09/16/2019

      Hej.

      Åsså tar vi och leker utbytesleken:

      ”Problemet är utövarna inte ideologien”

      Har vi hört den förut?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Det var det första jag gjorde, tog bara några sekunder!
        Jag använde en ideologi som var populär i ett stort land söder om Sverige, på 1930- och 1940-talen. (Fast bara fram till 1945! Sedan måste modet ha svängt …)

        Svara
  79. Två texter.

    1) ”NU BÖRJAR SLUM BREDA UT SIG I SVERIGE”
    https://samtiden.nu/2019/09/nu-borjar-slum-breda-ut-sig-i-sverige/
    ”Men enligt kommunen har man försökt men inte lyckats få fastighetsägarna att ta ett större ansvar för husen och hyresgästerna.
    – Vi har inte hela den här verktygslådan heller för att kunna gå in och göra övergripande åtgärder. Vi har inte de instrumenten. Men vi har gjort allt vi kan utifrån myndighetshåll i varje fall,”

    2) Den svenska rättsordningen ur balans
    https://ledarsidorna.se/2019/09/den-svenska-rattsordningen-ur-balans/
    ”Ett av de tyngsta skälen till misstron – som knappast berörs i den offentliga debatten – är de stora begränsningarna och ingreppen i äganderätten. Möjligheten till försvar upplevs som i det närmaste obefintligt för den enskilde.
    […]
    Vi har ett tänkande som bygger på att staten/komunen/ länsstyrelsen / lantmäteriet/mark och miljödomstolen alltid fattar kloka beslut. Med denna vaga grund i samhällsnytta. Det innebär också i praktiken att den som gör intrång på andras äganderätt, begränsar en medlems i en ekonomisk förenings rättigheter sällan nås av konsekvenser.”

    ”Det allmänna” verkar enligt (2) ha i princip oinskränkt makt, medan man själv i (1) säger att man inte kan göra någonting.
    Jag hänger ärligt talat inte riktigt med …

    Svara
  1. Hur mår SVT egentligen? – Suzie Weathers
  2. Hur mår SVT egentligen? – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: