Minns ni hur svensk media rapporterade för fyra år sedan?

För fyra år sedan så var Sverige vid den här tiden på året mitt i ett asylhaveri vi aldrig tidigare skådat. Karavaner med migranter tog sig genom säkert land efter säkert land i Europa och skrek ”We want Sweden!”. De hade såklart hör talas om vårt underbara klimat här vid Nordpolen, att inget går upp mot en svensk höst när det börjar bli okt och nov. Det måste vara klimatet och inte bidragen och kravlösheten som gjorde Sverige till ett smörgåsbord för skojare som avgjorde deras asylshopping.

Dublinförordningen hade plötsligt slutat att gälla av någon underlig anledning när de skrek ”We want Sweden” och Tyskland och Danmark bara släppte den vidare. Sverige kunde inte göra någonting hojtade aktivister eftersom vi hade skrivit på avtal, förordningar och överenskommelser. Tydligen var det bara vi som hade gjort allt detta och svensk media ställde aldrig några frågor till gaphalsarna om vilka vi hade skrivit på som inget annat land hade.

Det vällde in migranter över våra gränser och div extremistorganisationer dök upp. Ingen svensk media undrade varför en organisation som klassats som våldsbejakande står och ”hjälper till”. Men mest visade man väl hur väl deras ideologi funkar, allt åt alla räckte i en vecka, sen var pengarna slut

Men hur rapporterade man annars om asylhaveriet?

Så rapporterade SvD. Visst ser det objektivt ut? Hur gjorde SvD för att komma fram till att svenskarna tyckte man skulle öppna gränserna? Vilken rad svenskar vände man sig till?

Jo, man gjorde så här

Man valde ut kända politiska aktivister, sk champagnesocialister, såna som hojtar om solidaritet men driver egna bolag för att kunna plocka ut utdelning i stället för lön för att minska skatterna. När man kollade i artikeln så var det bara några få av de välkända aktivisterna som ville ha öppna gränser. Det fick SvD till att ”svenskar” ville ha öppna gränser.

Men titta ovan, så valde man ut svenskarna för att komma fram till slutsatsen att Sverige borde öppna gränserna. Det finns många fler exempel i det här inlägget.

Jag har sällan sett nåt så smutsigt och journalistiskt ohederligt så öppet som den artikeln, och rubriken, från SvD. Via twitter tog man BARA kontakt med välkända aktivister och extremister. Man visste vad man var ute efter, det fanns ingen journalistisk ambition överhuvudtaget utan bara en aktivistisk. Det är en skam!

SvD var dock inte ensamma, det var i princip kliniskt rent från kritiska frågeställningar i svensk media. Var ingen som ifrågasatte någonting, ingen som faktiskt tryckte på att Dublinförordningen var satt ur spel, ingen som undrade varför de drog genom flera säkra länder utan att söka asyl, ingen som granskade de enorma asylbedrägerierna med sk ”ensamkommande barn” trots att det kryllade av reportage om ”barn” som uppenbart var minst 25-30 år gamla, journalisterna låtsades som om det regnade när det stod ”barn” med gråsprängda skägg och med högt hårfäste och begynnande åldersrynkor framför dem. Charaderna bara fortgick. Ingen journalist undrade varför passen alltid var ”borttappade” men aldrig mobiltelefonen. Osv.

Hur ser det ut idag då? Jovars, samma media tröttnade på asylhaveriet och har släppt det och hoppat på nästa religiösa sekt, klimatalarmismen. Nu talar de i tungor på klimatmöten istället. Och beter sig exakt likadant när det gäller klimatet som man gjorde när det gällde asylhaveriet. Aldrig några kritiska frågor om någonting. Man bara sjunger klimatalarmismens lov.

Klimatfrågans relation till politiken är dock komplicerad, och risken är att detta områdes bidrag till Sverige nu och framöver kommer att vara ökad polarisering. Detta av flera skäl: några enkla, några mer komplicerade. Låt oss börja med ett enkelt skäl: man måste vara mer än lovligt blind för att ha missat att mycket av den emotionella energi som investeras i den här frågan tidigare investerades i invandringsfrågan. Många av de människor som för bara ett par år sedan såg ett sorts messianskt uppdrag i migrationen och som kämpade med näbbar och klor mot ”hat” och ”negativa berättelser” har de senaste åren rört sig över till att prata om miljön, med exakt samma messianska glöd.

Ungefär som Malcolm Kyeyune skriver om aktivisterna, de har t o m samma messianska glöd som när de predikade asylfrågan. Svensk media hör till de som med messiansk glöd pratar om miljö och klimat.

Och inte bara media utan även länsstyrelser, kommuner, landsting, myndigheter osv har också hoppat på klimatflyget. Någon annan betalar för tramset. Undrar hur mycket de släpper ut bara genom att ta sig till Örebro för nåt vansinnigt tramsigt hittepå? Det där är vad man får när man låter galningar få nåt att säga till om. Rakt av. Det är en Martin Hultman från Chalmers som håller i den programpunkten. Även extremisterna i MÄN, fd Män för jämställdhet, är med på konferensen, de är mästare på att suga skattepengar för sin extremism som egentligen ingen mer än de själva och andra likadana galningar vill ha.

Men här är han alltså, Chalmers nya poster boy, med spjutspetskunskapen som Chalmers anser att man ska förknippa med dem från och med nu

Från och med nu förknippar man Chalmers med ”ekofeminismer”, ”posthumaniora”, ”diskursanalys”, ”energihistoria ur ett genusperspektiv” och ”miljömaskuliniteter”. Samma person anser att det är högerextremt att ifrågasätta klimatalarmismen där man skrämmer skiten ur småbarn så till den grad att de tror de ska dö i en klimatkatastrof om några år.

En examen från Chalmers kommer i framtiden att vara värd ungefär lika mycket som en examen i genus från Södertörn. Man blir förknippad med humbug, vänsterextremistisk ideologiproduktion, pseudovetenskap, trams, vänsterextremistiska slagord, att det privata är politiskt osv.

MVH

MiT

 

Annonser
Lämna en kommentar

184 kommentarer

  1. MiT

     /  09/22/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156762554483251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
    • G

       /  09/22/2019

      ”Vill vi kunna se våra barn i ögonen…?”

      Nej, det vill ni tydligen inte. För då skulle ni inte gjort det ni gör med Sverige och som skapat dagens samhälle. Och du/ni menar kanske:

      ”Vill vi kunna se Greta i ögonen…?”

      Svara
      • Ivar L

         /  09/22/2019

        Fast det kan han ju inte heller för då måste han segla till Newjork.

        Svara
  2. Weasel

     /  09/22/2019

    På ett sätt är det ju positivt att de hjärndöda svenska kändisarna har bytt religion från massinvandring till klimat-trams.
    Men i den bästa av världar skulle Schyffert, Gardell & co låta bli att uttala sig om saker som dom inte förstår.

    Parisavtalet och klimatmålet 1,5 grad är för övrigt inga som helst problem att klara för det är ju bara för pizzabagaren att skruva ner värmen på pizzaugnen 🙄

    Svara
    • Jans

       /  09/22/2019

      Precis som migrationsfrågan kommer tiden att springa ikapp den även här, även om tidshorisonten är lite längre.. Oavsett om det nu blir +1,5 grader på några decennier eller ej kommer ju de stora katastroferna att utebli. Om tecknen på desert-greening dessutom stämmer kan detta till och mded dämpa den riktiga katastrof som är under uppseglande, nämligen den afrikanska befolkningsexplosionen.

      På det sättet har alarmisterna rätt, det kan bli krig, oroligheter och flyktingströmmar men de försöker lura i oss att orsaken är en annan än vad den är.

      Svara
    • Senior

       /  09/23/2019

      Vari är det positiva?

      Enda skillnaden torde vara att det nu är klimatet vi ”räddar” genom att avstå från ”Netflix, en pizza och en fanta.”

      Summa summarum:
      Du betalar, oavsett vad vänsterns goda avsikter hävdas vara när de själva skor sig och eldar upp resten av dina pengar på ingenting.

      P.s. Jag lyckades inte stänga av tv’n i tid, utan tvingades utstå lite av Gretas tal, där hon bl.a. på klassiskt vänstermanér håller ”det kapitalistiska systemet” som ansvarigt även för klimatet… Ta mig fan precis all aktivism är bara mer eller mindre dåliga ursäkter för att införa socialism. D.s.

      Svara
  3. info

     /  09/22/2019

    Svara
  4. info

     /  09/22/2019

    Svara
  5. G

     /  09/22/2019

    Förnuftets röst säger hon…

    Ser att Karolinas tweet gillats av @thesslis…”23-årig, grön förtroendevald i Uppsala 🌻 – Kulturskolan räddade mitt liv och har format mej till den jag är”

    …så kulturskolan har räddat hennes liv och format henne till den hon är. Det blev mindre pengar till kulturskolan, men nu senast blev det påslag med 100 miljoner igen, det lär således ”formas” fler av dessa gröngölingar framöver kan man gissa.

    Svara
    • G

       /  09/22/2019

      ”Enhetschef vid polisen i polisregion Syd samt tjänstgör som kommenderingschef vid särskilda händelser.”

      Svara
    • G

       /  09/23/2019

      Vadå ”får inte bli”?! Det ÄR ju en del av vår vardag för i helvete. Jösses amalia.

      Svara
      • Jag vet vad du menar, men det är fel ”Vi”!

        De som säger ”får inte bli” påverkas ännu så länge bara sällan.

        Svara
    • G

       /  09/23/2019

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/23/2019

        Givetvis.
        Jag säger inte att Banke är en psykopat som gör allt för att gynna sin egen ekonomi.

        Svara
        • Rikard

           /  09/23/2019

          Hej.

          Banke-logiken säger att trettio bilstölder är mindre allvarligt än ett mord, om bilstöld bestraffas med säg sex månaders fängelse (per tillfälle). Visst är bilstöld mindre allvarligt än mord, det är väl rätt, men vad har det med mord att göra överhuvudtaget? (Vad Banke gör är ett logiskt felslut som är en vanlig retorisk taktik, men man får inte tro på den själv får då blir man som Banke.) Varje enskilt brott skall bestraffas. Ponera följande: varje dag hoppar en maskerad person på Banke och ger honom en käftsmäll och tar hans mobil. Hur många brott har begåtts om detta pågår hela december månad? Enligt Banke verkar det bli ett brott (misshandel är värre än stöld, så mobilstölden räknas bort, och det blir bara ett åtal för misshandel, inte trettio). Micke P kanske kan hypotisera om hur det skulle bli i verkligheten, ifall han har tid och lust?

          Straff och brott skall inte sättas in på någon sorts räknesticka med mord i toppen och spottning å trottoar i botten, det är ett felaktigt sätt att resonera kring brott. Varje brottslig gärning skall ha en påföljd framtagen att uppfylla syftet med att gärningen är via lag klassad som förbjuden. Därmed spelar det ingen roll för stöld och straffet/-n för stöld är, vad straffet för jaktbrott är.

          (Vidare, vilket får Banke och andra av hans sort att skrika som grisar, är skattebrott stöld, och borde straffas som stöld. Jag tar det som ett exempel på en ytterst ojämlik princip; nämligen att den som via manschettbrottslighet försnillar statskassan på en mille döms för skattebrott, vilket inte behöver ge fängelse, medan den som rånar en bank på en mille (om du nu hittar en bank med kontanter…) döms till flera års fängelse.

          Bägge skall givetvis ha samma straff, eftersom bägge begått stöld. Om stölden sedan är via rån, förskingring eller osant intygande eller något annat är helt egalt.

          Men då skulle ju folk som Banke kunna dömas till samma straff som Smugglar-Samir och Pundar-Percy…

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ivar L

             /  09/23/2019

            Ja Viktor resonerar oerhört grunt. Dessutom finns ju ett mellanting mellan att addera rakt av och att inte bestraffa fler än det första av 30 brott. Det finns alla möjligheter i världen att hitta en välavvägd balans som trots allt innebär att trettio bilstölder anses vara ett rejält grovt brott och inte straffas som en enskild bilstöld. Naturligtvis skall det vara en rejält försvårande omständighet om någon inte nöjer sig med ett bilinbrott utan gör trettio stycken.

            Notera också hans förrädiska ”trettio mindre stölder”. Vadå ”mindre”? Trettio stölder är per definition en jäkligt stor stöld sammantaget oavsett om varje enskild stöld är av liten omfattning. Hur ser det ut på skatteområdet? Om jag fifflar med momsen varje månad, en mindre summa men håller på i ett decennium, blir jag då återbetalningsskyldig och straffpliktig för månadssumman en gång eller för hela summan? Är fifflet litet eller stort?

            Dessutom leder straffrabatten till att vissa brott inte ens utreds om det finns ett närliggande grövre. Detta leder till att många brottsoffer i praktiken inte får upprättelse trots att rätt gärningsman gripits och det vore möjligt med fällande dom.

        • Noger

           /  09/23/2019

          Det enklaste är väl att kasta tillbaka frågan till Banke:
          ”Hur många mindre stölder krävs det för att straffsatsen ska motsvara en våldtäkt”?

          Poppa popkorn, luta dig tillbaka, och se hur svårt det blir när man behöver ta ansvar för egna åsikter isf att kritisera andras.

          (Googla: ”Milton friedman puts a young michael moore in his place” för att se vad som händer när frågan landar i idealistens knä)

          Svara
          • Härligt att se!

          • weasel

             /  09/23/2019

            ”Trettio mindre stölder skulle kunna straffas värre än en våldtäkt, t ex. Det vore helt orimligt ”

            Varför vore det helt orimligt ?
            Om trettio mindre stölder straffades värre (hårdare ) än trettio våldtäkter skulle jag tycka att det vore helt orimligt, men jag begriper faktiskt inte det orimliga i att straffa 30 brott hårdare än ett brott ?

            Vad är det för jävla idiotresonemang ?
            Trettio ölburkar skulle ju kunna kosta mer än en flaska whisky, t ex. Det vore helt orimligt, för whisky är ju starkare än öl…? : /

  6. G

     /  09/22/2019

    Svara
  7. G

     /  09/22/2019

    View this post on Instagram

    De punkter som regeringen presenterade igår kommer vi – om de verkligen läggs på riksdagens bord som skarpa förslag – att rösta för. Men det behövs så mycket mer. Regeringens förslag räcker inte för att knäcka gängkriminaliteten och den organiserade brottsligheten i Sverige. . Det finns inget behov av en ”överenskommelse” som inte löser själva problemet. Vi och andra har pekat på vad som nu verkligen borde göras. Här är några av förslagen som inte regeringen vill genomföra: . ▪️riktad lönesatsning på Polisen ▪️betald polisutbildning ▪️fördubbla straffen för gängkriminella ▪️införa ett system med visitationszoner ▪️slopa den generella straffrabatten för vuxna mellan 18-21 år . Regeringen är inte beredd att göra vad som krävs, men det är Moderaterna.

    A post shared by Ulf Kristersson (@kristerssonulf) on

    Kommentar…

    ”the_hotstepper69:

    Okej om flera människor med uppsåt begår brott tillsammans för att livnära sig är gängkriminalitet..SD är ett parti som har flera människor som med uppsåt har gjort sig skyldiga till samma brott.. blivit dömda …men försätter bedriva deras verksamhet..knäck den mackan först innan du ska ta fram hårdbyxorna..Fisken Ruttnar från huvudet som man säger i Ryssland… Kristenson borde läsa lite mer bibel ..innan han ska hänga ungdomarna..som kan fortfarande räddas om rätta förebilder kan forma om dom ..fast finns dom i Sverige ?? Inte vad jag ser..eller ser nån annan nån??”

    ? :/

    Svara
  8. G

     /  09/22/2019

    ”Skribent: Klimatteologin ersätter kristendomen

    En rörelse som tror på synd, bott och frälsning låter inte särskilt vetenskaplig. Det skriver Gerard Baker på Wall Street Journals kultursida.

    I stora delar av Europa liksom delar av det amerikanska samhället så har en sorts klimatteologi ersatt traditionell kristendom när det kommer till auktoritet och moral, menar skribenten.

    Det oskyldiga barnets roll är centralt i förkunnanndet av tron, hävdar Baker som drar paralleller mellan Greta Thunberg och undret i Fatima i Portugal. Liksom barnen i Fatima så bär Thunberg på ett enkelt budskap, vilket om det efterlevs, lovar att rädda världen från undergången.”
    https://www.fplus.se/skribent-klimatteologin-ersatter-kristendomen/a/1nwd7M
    https://www.wsj.com/articles/saint-greta-spreads-the-climate-gospel-11568989306?mod=itp_wsj&mod=&mod=djemITP_h

    Svara
    • G

       /  09/22/2019

      Svara
    • G

       /  09/22/2019

      Svara
      • ”Demonstrerade för klimatet”
        Jag vet att man bara har 280 tecken, men nog går det att vara lite tydligare?

        Vi vill ha tröjor med diverse text:
        ”Hurra för klimatet”
        ”Klimat åt alla”
        ”Lite met klimat åt en del”
        ”Klimatet hör bön”
        ”Vad hade Klimatet gjort?” (I betydelser WWJD, gärna med armband med text WWTCD)

        Svara
    • G

       /  09/22/2019

      Svara
      • Pether

         /  09/23/2019

        Så istället för att lita på en politisk nickedocka ska vi lyssna på en politisk organisation, hum…

        Svara
        • Precis.
          Det är rundgång mellan de som berättar, samlar in pengar, delar ut pengar, skriver berättelsen …

          Svara
      • Skeptisk

         /  09/23/2019

        Att jorden just nu blir varmare och att koldioxid spelar roll är fakta. Men att jordens ekosystem skulle kollapsa och vi skulle kastas in i ett infernaliskt Armageddon är knappast vetenskaplug konsensus. Att jorden skulle bli en steril öken. Vi har haft det både varmare och kallare än nu medans människor funnits på jorden. Även i historisk tid. Vi har haft det betydligt värre under köldperioderna än värmeperioder. Klimatzoner flyttar på sig. Människor lär flytta med eller anpassa sig. Har vi gjort förr. Jorden förändras ständigt och livet med den. All den koldioxid vi släpper ut har redan funnits i det korta kretsloppet. Som biomassa och högre CO2-halter.
        Men vi lär höra mer dumheter som att svenskt jordbruk skulle kollapsa, trots att man odlar mer än här i varmare klimat. Vi får kanske införa bevattningssystem om lågtrycken slutar stå på kö ute på Atlanten för att dränka oss varje sommar. Vi kanske får ta fram nya grödor med bioteknik att man kan odla i torra områden. Men förutsättningarna för att vi ska anpassa oss till ett föränderligt klimat har aldrig varit bättre.
        Intressant likhet mellan bibelberättelsen och en del miljöfolk, att de tror jorden är i ett statiskt perfekt läge, tills människan kommer och stör det. Jorden är allt annat än statisk. Ständig dynamik mellan olika krafter som förändrar.
        Det enda vi kan veta säkert är att morgondagen inte ser ut som idag. Med eller utan människors inblandning.

        Svara
        • Pether

           /  09/23/2019

          Att koldioxid skulle spela roll är inte fakta, om det skulle spela den roll som sägs skulle koldioxid öka innan temperaturen, istället är det temperaturen som leder koldioxid, vilket är rätt enkelt o se på alla grafer som visar det. Att vi sedan ser att täckningen av grönska över planeter ökar, och det faktum att koldioxid är som bekant någon som används i fotosyntes, bör ju även det resultera i ett antal höjda ögonbryn.

          Svara
        • tompas11

           /  09/23/2019

          Att jorden blivit ca 1 grad varmare sedan 1850 och att temperaturökningen de senaste 20 åren stagnerat är väl dokumenterat. Att mänskliga utsläpp av koldioxid skulle driva klimatförändringen är inte fakta utan en hypotes. Att det fuskas med diagram över temperatur, havsnivåer etc visar Tony Heller i denna video.
          Häpnadsväckande hur klimatalarmisterna håller på och förvanskar verkligheten! https://www.youtube.com/watch?v=8455KEDitpU

          Svara
        • info

           /  09/23/2019

          Skeptisk,
          ”att koldioxid spelar roll är fakta”.
          Nja, allt vi människor gör och inte gör ”spelar roll”.
          Det som är intressant är hur stor roll det spelar och om det är mätbart eller inte, ungefär på samma sätt som man kan fråga sig: blir Atlanten varmare om jag pissar i den?
          Självklart blir den varmare men troligtvis går det inte mäta.
          Att koldioxidhalten som ökat från 0,03 % till 0,04 % (ca 300 ppm till 400 ppm) av atmosfären skulle ha en avgörande roll är ren nonsens.
          Det är vattenångan med sina 1-4 % (10000-40000 ppm) som styr klimatet.
          Alarmisterna brukar ta Venus som avskräckande exempel vars atmosfär innehåller 96,5 % CO2, samtidigt som de håller väldigt tyst om Mars vars atmosfär innehåller 95,32 % CO2.
          Venus genomsnittliga temperatur är ca +460 °C, Mars medeltemperatur är
          ca −46 °C trots ungefär lika hög halt av koldioxid.

          Svara
          • tompas11

             /  09/23/2019

            Temperaturen på Venus kan ju också ha ett samband med att den befinner sig betydligt närmare Solen än vad Mars gör.
            Venus – 108 200 000 km från solen. Mars – 227 900 000 km från solen. Jorden – 149 600 000 km från solen.

            Därmed kan vi också konstatera att solen har en avsevärd inverkan på planeternas temperatur. Därmed inte sagt att det även är andra parametrar att ta hänsyn till, som också påverkar temperaturen, där t.ex. moln eller avsaknad av moln inte är att förglömma.

          • Pether

             /  09/23/2019

            Var ju en finsk studie för nån månad sedan som studerade just moln, o kom fram till att dessa inte ens hade tagits i beaktning, o hur dessa stod för en väldigt stor del av temperaturskillnaderna som uppmäts, och människans del försumbar om ens märkbar.

          • info

             /  09/23/2019

            tompas11 .
            den viktigaste faktorn är att Venus har högre atmosfärtryck än Mars.
            Venus atmosfärtryck vid ytan är 93 bar eller ca 90 gånger jordens lufttryck, Mars atmosfärtryck är ca 1 % av jordens lufttryck.

          • tompas11

             /  09/23/2019

            @ info
            Visst det spelar säkert en roll, men vad vore temperaturen om inte Solen fanns?

          • Senior

             /  09/24/2019

            Betänk att bara jordens radie ger oss en skillnad på i grova drag 100 grader mellan ekvatorn och polerna.
            Samt att den lilla skillnaden som lutningen på jordaxeln ger oss sommar och vinter med de temperaturskillnaderna det innebär.

            Allt detta på grund av avståndet till solen.
            Så, Ja avståndet till solen har en enorm inverkan på temperaturerna.
            Liksom solaktivitet.

            -Men det är ju lite svårt att belägga solen med skatter och miljöavgifter…..

  9. G

     /  09/22/2019

    ”Vågar Socialdemokraterna lyssna på Shekarabi?

    Civilminister Ardalan Shekarabi öppnar för en socialdemokratisk omorientering i fråga om migration och nation. Samtidigt blottar hans utspel hur skör Januariöverenskommelsen är. Inte bara partierna drar åt olika håll, utan även inom partierna är inställningen till samarbetet olika.”
    http://www.barometern.se/ledare/vagar-socialdemokraterna-lyssna-pa-shekarabi/

    ”Vaknar Socialdemokraterna i migrationsfrågan?

    Nästa år löper omkring 1200 tillfälliga hyreskontrakt ut för nyanlända som bor i Göteborg. Hyresgästerna får ge sig ut på en tuff bostadsmarknad. De har ingen kötid att tala om. Flera uttrycker att de saknar möjligheter att skaffa en bostad (GP 19/9).”
    https://www.gp.se/ledare/vaknar-socialdemokraterna-i-migrationsfr%C3%A5gan-1.18399709

    Svara
    • Ivar L

       /  09/23/2019

      Allt detta är skådespel, precis som moderaterna. Det finns fortfarande endast ett parti att rösta på med chans till regeringsmakt för den som verkligen vill se förändring i Sveriges migrationspolitik. Och det spelar inten roll om man är sosse eller moderat i själen, SD är ändå det enda som finns att rösta på i den frågan.

      Svara
      • Japp.
        S behövde en mer salongsfähig Bali. De hittade en. Fortsätt som vanligt.

        Svara
    • tompas11

       /  09/23/2019

      Shekarabi, mannen som flydde från Leeds i England till Sverige.
      Fick avslag på sin asylansökan.
      Höll sig gömd som illegal invandrare ett flertal år i landet.
      Fick till sist asyl av ”humanitära skäl”.
      Fifflade med pengar under sin tid i SSU.
      Belönades med toppjobb i Regeringen Löfven.
      Och den mannen ska vi lita på?

      Svara
  10. MiT

     /  09/22/2019

    Svara
  11. G

     /  09/22/2019

    ”Nytt parti vill att muslimer får status som nationell minoritet

    För ett drygt år sedan sparkades Mikail Yüksel ut ur Centerpartiet. Nu står göteborgaren åter på den politiska scenen med ambitionen att skapa ett nationellt parti som riktar sig till invandrare. Ett av kraven: Att muslimer ska klassas som en av Sveriges officiellt erkända minoriteter.

    Den punkten var en av de centrala när partiet Nyans höll upptaktsmöte i en skolaula på Hisingen i Göteborg under söndagseftermiddagen.

    Ett 90-tal personer, de allra flesta män med invandrarbakgrund men även ett fåtal kvinnor, hade tagit sig dit.

    Mötet i skolaulan bevakades av två väktare från Securitas som Yüksel säger att partiet betalar.

    – Vi har tagit emot hot i sociala medier. Det har skrivits att de vill göra en Breivik på oss. Så vi har samlat in pengar för att ha väktare här.

    Han säger att enligt planen skulle Masoud Kamali, debattör i frågor om islamofobi och professor i socialt arbete, ha talat på mötet före honom.

    – Men han blev tvungen att ställa in på grund av hotbilden, säger Yüksel.

    Tre män med kameror som sa att de var frilansjournalister släpptes inte in i möteslokalen. Yüksel sa till dem att de representerade medier som ”skrivit för mycket förvrängda artiklar om oss”.

    Under en dryg timme berättade initiativtagaren och partiledaren Mikael Yüksel om valet av partinamn, partiets huvudpunkter och om kampanjarbetet framåt. Mötet avslutades med en frågestund och uppmaning om att bli medlem och swisha stödpengar.

    – Vi är ett 50-tal medlemmar nu, bland dem flera akademiker men som vi inte vill offentliggöra ännu, sa Yüksel till DN efteråt.

    Han säger att många intressenter i Malmö kontaktat honom, liksom i Stockholm.

    – Det är inte alls omöjligt för oss att ta oss in i riksdagen i nästa val, till exempel via valkretsen i Malmö. För att komma in i fullmäktige i Göteborg krävs 8.000 röster. Det kan vi klara, säger han efter att inför åhörarna ha visat just hur många röster som krävs på olika håll för att lyckas.

    – Ta Växjö, där behöver vi 1.200 röster, eller Sigtuna cirka 500 och i Botkyrka runt 900.

    Under mötet, allt medan listor för att teckna sig för den så kallade stödförklaring som krävs av Valmyndigheten, poängterade han att den som blir medlem ska ha sin anonymitet garanterad via säkra dataservrar.

    Kampen mot islamofobi upptog en stor del av mötet och Yüksel gjorde en jämförelse med partiledarna som deltagit i festfixaren Micael Bindefeldts kalas i Israel.

    – Dessa som ska kunna jobba med känsliga uppgifter, men vilka träffar de där? Kanske högerextremister. I TV4 backas de upp, men tänk om en sådan som Mehmet Kaplan åkt och festat med turkiska kändisar? Vi blir bara kastade under bussen!

    Partiet Nyans har två nyckelkrav: Att islamofobi ska få en egen brottsrubricering och att muslimer får en minoritetsställning i grundlagen.

    – I likhet med samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar, sa Yüksel.

    Efter en fråga från en kvinna i publiken om orsaker till olika problem i förorterna sa Yüksel att ”ja, vi driver särlagstiftning. Vi vill ha respekt för allas värderingar”. Samtidigt slog han fast att partiet inte är ett muslimparti, inte är för månggifte eller sharialagar.

    Även om jag inte riktigt vet vad vad sharialagar är, sa han från scenen.

    Bostadsbristen angav Yüksel också som en av partiet Nyans viktiga frågor, liksom att alla invandrare lär sig svenska.

    – Alla som kommer till Sverige ska uppmanas att lära sig svenska så pass bra att de kan stå upp för sina rättigheter och vara delaktiga i samhället utan att behöva hjälp från andra.

    Mikail Yüksel beskriver sig som en göteborgare som kom hit 2001 från Turkiet som anhöriginvandrare. Han säger till DN att han har familj och jobb, men vill inte gå in närmare på vilket.

    Inför förra valet väckte han nationellt uppseende genom att locka många centerpartister att stödja hans kandidatur till riksdagen. Men veckorna före valet agerade Centerpartiets ledning för att Yüksel, som stod på andra plats på den lokala riksdagslistan efter Annie Lööf, lyftes bort från valsedlarna med hänvisning till hans samröre med den turkiska organisationen Grå vargarna.

    Det var efter en omtalad middag med just dem som dåvarande miljöpartistiske riksdagsledamoten Mehmet Kaplan fick lämna regeringen 2016.

    – Jag hade varit öppen om min relation till Grå vargarna inför Centern. Min pappa var aktiv i deras moderparti, Nationalistiska aktionspartiet. Jag är liberal, min syster är vänster. Att jag behandlades så av Centern var absurt. Det handlade egentligen om att jag upplevdes som ett hot av personer som stod nära partiledaren, säger han nu.

    ”Nyans står för en form av klientilism”

    Fenomenet med partiet som riktar sig till etniska grupper är ett relativt okänt fenomen i svensk politik. Statsvetarprofessorn Henrik Ekengren Oscarsson säger till DN om partiet Nyans:

    – Det som Nyans hittills sagt om sig självt faller in under det som man inom statsvetenskapen brukar beskriva som en form av klientilism. Det är en vanlig relation väljare-partier i många politiska kulturer.

    – Vi är så vana vid partier representerar olika samhällsgruppers intressen i en ideologisk kamp. Men för klientilismpartier handlar det mer om att knyta band parti-väljare där man erbjuder något konkret tillbaka för väljarens röst. I Turkiet kan det fungera nästan ner på kvartersnivå. Så fungerar det inte här, med våra proportionella val. Om någon politiker som bor i till exempel Askim (stadsdel i Göteborg, DN:s anm) skulle se till att just Askim får något extra skulle det bli ett jäkla liv.

    – Mycket talar emot att det skulle gå att etablera ett sådant parti i Sverige, om inte tillräckligt många med ett visst intresse bor på en viss plats. Möjligen kan de ha viss potential i storstäderna.”
    https://web.archive.org/web/20190922164244/https://www.dn.se/nyheter/nytt-parti-vill-att-muslimer-far-status-som-nationell-minoritet/

    Svara
    • Ivar L

       /  09/23/2019

      Särskilda rättigheter för muslimer kommer att vara ett krav som kommer att växa och växa och växa….

      Oavsett om just detta parti lyckas eller ej så kommer vi att få detta förr eller senare. Inte minst när sossarna får allt svårare att dela ut gratispengar till många av de mindre integrerade immigrantgrupperna.

      Detta är bara början på en stor förändring.

      Svara
  12. G

     /  09/22/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/23/2019

      Är det helt orelaterat ens en gång? Det vore intressant med en sammanställning av förövare även i detta sammanhang. Nog för att där finns ”vanliga” svenskar, men där finns nog en hel del knarkare, livsstilskriminella och hedersvåldsutövare också.

      Svara
  13. G

     /  09/22/2019

    ”Forskare: Historielöst att fokusera på vilket land som är värst”
    https://www.fplus.se/forskare-historielost-att-fokusera-pa-vilket-land-som-ar-varst/a/OpPEXb

    Från Högerextremism, NMR Nationalsocialister, 1945, till Malmö och antisemitism…

    ”Malmö pekas allt oftare ut som en stad där judar inte känner sig välkomna och att antisemitismen fått fäste. Vad är det som har hänt?

    – I Malmö har man alla former av antisemitism synlig. Den judiska gruppen kan utsättas från många håll samtidigt. Dels finns det finns en vardagsantisemitism som är blixtsnabb att aktiveras. Sedan finns det antisemitism från nationalistgrupperna och även en antisemitism som kommer från muslimska grupper, liksom även från andra europeiska grupper. I Malmö har vi en situation där det här kommer från alla håll och ibland samlat. Utsattheten blir väldigt stor.

    – Det antar också en karaktär av vardaglighet, det är just det BRÅ presenterade i en stor undersökning i maj. Judar börjar till slut leva i en verklighet där det inte går att förutsäga vem ska du undvika.”

    Svara
    • Ivar L

       /  09/23/2019

      Fast med tanke på hur lite vi hörde om antisemitism i Malmö innan de stora immigrationsvågorna så törs jag nog slå vad om att ovanstående mest är skitprat. Jag är tämligen säker på att judarna i Malmö vet mycket väl vad de främst skall undvika.

      Om man har flera hål i en båt så lagar man det största först om man inte vill sjunka. Här resonerar man som om alla hål är lika stora.

      Svara
  14. G

     /  09/22/2019

    ”Allt fler utvisningsärenden lämnas till polisen

    Antalet utvisningar från Migrations­verket som kräver assistans av polisen eller Kriminalvården har ökat de senaste åren och väntas stiga ytterligare.

    Fram till augusti i år hade drygt 2.600 personer som nekats uppehållstillstånd flugits från Sverige, vilket är nästan lika många som under hela 2015.

    – Enligt vår senaste prognos ser vi en viss ökning av överlämnade ärenden till Polismyndigheten för verkställighet under de kommande åren, säger Pierre Karatzian vid Migrationsverkets presstjänst.

    Nyligen genomförde polisen ett återvändande för 50 män som skulle utvisas från Sverige till hemlandet Afghanistan. Ombord på planet fanns såväl personal från polisen som från Kriminalvårdens nationella transportenhet, NTE. Dessutom fanns sjukvårdspersonal och tolk.

    För att polisen ska genomföra en utvisning krävs ett beslut av Migrationsverket eller från domstol. I de flesta fall gäller det personer som inte accepterar ett negativt besked om uppehållstillstånd och som inte frivilligt lämnar Sverige.

    – Vi lämnar över till polisen om personen till exempel vägrar att lämna ett boende eller om personen har gått under jorden, säger Pierre Karatzian.

    Förra året lämnade Migrations­verket över drygt 7.800 nya ärenden till polisen om avvikna personer med utvisningsbeslut, prognosen är att antalet nya fall ökar de kommande åren till 11.000 år 2020. Fram till och med juli i år hade polisen totalt 17.223 öppna ärenden, varav 11.375 av personerna är efterlysta.
    …[..]…
    Även Kriminalvården kan bistå Migrationsverket vid utvisningar till utlandet via transportenheten NTE. Från 2015 har antalet utvisningsärenden ökat från 2.810 personer till 3.370 personer år 2018. Det förklaras delvis av den stora invandringsvågen 2015, men även av förändringar i asylsökandes hemländer och ett effektivare samarbete.

    – Polisens och regeringens arbete med att få överlämnandebeslut och uppgörelser med andra länder påverkar volymerna, liksom att få fram handlingar på personer från ambassader som saknar id-handlingar. Om man har möjlighet att transportera ut folk ur Sverige som inte får asyl kan man få fler att återvända, säger Claes Nöjd, utredare på NTE inom Kriminalvården.

    Eskorten av NTE kan handla om att boka flygbiljett och skjutsa personen till flygplatsen för att säkerställa avresan eller att personal åker med till hemlandet för en överlämning vid gränsen. Vid ungefär tio procent av resorna behöver NTE:s transportörer använda tvångsmedel, som handfängsel.

    Enligt Claes Nöjd har de olika myndigheterna arbetat med information kring återvändande ute på förvaren för att åstadkomma mer rättssäkra och effektiva processer.

    – Vi har jobbat på att undvika utvisningar med eskort. Det är inte dömda personer utan de ska kunna åka tillbaka till hemlandet själva, säger han.

    Vissa utvisningar sker med inhyrda flygplan av säkerhetsskäl för återvändarna, personalen och eventuellt övriga resenärer. Där har det skett en minskning. År 2015 skedde 19 procent av utvisningarna med chartrade plan, förra året var motsvarande siffra 7 procent.

    Enligt Claes Nöjd väljer man det betydligt billigare alternativet med reguljärflyg i första hand.

    – Det är alltid utgångspunkten att använda reguljärflyg. Men det kan ibland vara en jättetuff arbetssituation för vår personal som inte gör det möjligt.

    Vissa utvisningar, som fallet med de 50 afghanska männen, sker i samarbete med den europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex.

    Förra året kostade de eskorterade utvisningarna av NTE närmare 230 miljoner kronor, år 2015 var summan drygt 188 miljoner kronor. Kostnaden per utvisad person var ifjol runt 60.000 kronor, vilket är en marginell minskning jämfört med tidigare år.”
    https://web.archive.org/web/20190922134212/https://www.dn.se/nyheter/sverige/allt-fler-utvisningsarenden-lamnas-till-polisen/

    Svara
    • Gissar att de menar ”allt fler utvisningsärenden läggs på hög hos polisen”.

      Demokrati och byråkrati. Någon annan får ta ansvar. Vi har gjort det vi ska.

      Svara
  15. G

     /  09/22/2019

    Svara
  16. G

     /  09/22/2019

    Svara
    • ”Journalist och författare. Frihet, jämlikhet broderskap. Since 1789 Min nya bok Svenska hjältar – Från Engelbrekt till Greta Thunberg finns nu i e-bokhandeln”

      Så god, så god, så jätte, jätte-god …

      Svara
  17. G

     /  09/22/2019

    Man ser och hör det man vill se och höra….

    Svara
  18. G

     /  09/22/2019

    Svara
    • Någon som tror att vi aldrig kommer att få obligatorisk ID-kontroll eller uppvisande av medlemskort för att köpa mjölk?
      Någon som tror att polisen kommer att hinna ikapp innan dess?

      Något öre här och där på olika varor betalar lätt en och annan säkerhetsvakt, lite fler kameror, inpasseringskontroll som man har på flygplatser där man själv skannar boardingkortet …

      Svara
      • Rikard

         /  09/23/2019

        Hej.

        Varpå rånen sker mot kunder på väg in eller ut, och mot leveranser.

        Vilket leder till inhägnade och bevakade parkeringar, eller hela köpområden.

        (Vilket ytterligare fördyrar det hela, och tvingar de med för små marginaler att handla i kvartersbutiker med gråsvart bokföring och beskyddarverksamhet.)

        Vilket leder till att rånen sker nära in/utpassage från köpområdet, vid på/avfarter från motorleder och vid stoppljus, och sker i form av kapningar/tagande av gisslan.

        Vilket leder till att hela stadsdelar hägnas in.

        Vilket leder till att dessa utsätts för angrepp, överfall och plundring vid sina in/utpassager.

        Vilket leder till att dessa måste försvara sig med samma medel.

        Vilket leder till att de som är bäst på våld kan utvidga och slå samman allt större områden baserade på någon form av gemenskap och våldskapital.

        Vilket, till syvende og sidst, kallas ett land.

        Oooh, vad vi är mycket mer civiliserade än Aeneas, Bue Digre, Ura-Kaipa och grabbarna… min håriga *** att vi är!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Senior

           /  09/24/2019

          Ja, vi är redan i en fas med öppet krig mellan olika grupperingar.

          -Ännu så länge mellan stadsdelarna i våra städer, men det kommer ju att utökas precis som du skriver.

          Tillåts detta fortsätta, vilket vi nog inte längre har så mycket val enär vi saknar medel och kunskap att sätta till motvärn, kommer detta att resultera i ett fullskaligt inbördeskrig i landet.

          I värsta fall som ett nytt stabilt läge likt Afghanistan. -Ett konstant konfliktområde med rivalitet mellan grupperna.

          Visst är det fint med Palmes grundlagsstadgade mångkultur!

          D e s t a b i l i s e r i n g…..

          Svara
        • Senior

           /  09/24/2019

          Jo, vi är -Nej vi var mer civiliserade än de du räknar upp. Tack vare att vi för länge sedan gjort vad de behöver göra i sina hemländer.

          Edsöreslagarna och tiden runt Birger Jarl i Sverige är vad som gjort oss civiliserade:

          Dessa fridslagar, och med ett stenhårt våldskapital som såg till att de efterlevdes och skapade sig ett monopol på det.

          Dödsstraff för dessa brott städade upp i genpoolen så att Svenskarna blev lugnare och mer fredliga i sinnet.

          Ett starkt försvar till skydd mot yttre krafter och ett våldsmonopol som håller folk lugna inom dessa gränser.

          -Ja, vi har sedan 1000 år tillbaka gjort det skitjobb som krävts för att bygga upp vår civilisation.

          -Nu skänker vi bort alla våra anfaders uppoffringar till oliksinnade kolonisatörer och kommer snart att få börja om från noll igen eller gå under in i nästa civilisation.

          Vi bevittnar idag ett paradigmskifte i paritet med Romarrikets fall: samma öde som väntar alla civilisationer förr eller senare, man blir så fredlig i sinnet att man blir ett lätt offer för en barbarisk kultur som ännu inte nått detta stadie av civilisering.

          -Människan verkar vara helt oförmögen att lära sig av historien.

          Svara
          • hllviken

             /  09/24/2019

            Det svenska folket har inte velat detta!

            ”Revolution from above”…..

  19. G

     /  09/22/2019

    Svara
  20. G

     /  09/22/2019

    Svara
  21. G

     /  09/22/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/23/2019

      Tillåt mig tvivla. Tittar man på reella siffror är vi inte i närheten av Danmark på långa vägar. Hakelius låter sig luras av vad politiker säger istället för att titta på den reella politiken där MP i praktiken fortfarande är det styrande partiet. Sedan har vi hela den postmodernistiska tjänstemannakåren som kommer att sätta käppar i hjulen i minst ett decennium till och med om sossarna ändrar sin politik.

      Svara
  22. G

     /  09/22/2019

    facebook.com/164657423887754/posts/954882028198619

    Svara
  23. G

     /  09/22/2019

    ”I magasinsprogrammen är programledarnas standardfråga hur folk känner inför det ena och det andra.

    Ledorden sant och relevant tycks ha fallit i glömska.”

    Svara
    • ”hur folk känner inför det ena och det andra”
      Ja, det är ju enklare än att berätta om vad som verkligen händer.

      Redan Ehrenmark irriterades över hur folk ständigt fick frågor om hur de ”upplevde sin situation”.

      Svara
  24. G

     /  09/22/2019

    Svara
  25. G

     /  09/22/2019

    ”80-tal som journalist. 90-tal som pressekreterare på UD, SB och parti (S). Idag LO-politruk. Hygglig mot de hyggliga, hård mot de som förtjänar det.”

    Svara
    • jans

       /  09/23/2019

      Undrar om Mats Erikson varit i Rinkeby? Den från svenska samhället extremt polariserade samhällskonstruktion som kan ses där är knappast SD:s verk.

      Svara
  26. G

     /  09/22/2019

    Svara
  27. G

     /  09/22/2019

    ””Min farfar är 83 år och ligger på #Södertäljesjukhus. Detta är maten som serverats i två dagar nu. Det är helt makalöst. Till och med en 3 åring äter mer. Leverantören är Sodexo Sverige. Är de meningen att man ska bli mätt på detta?”. Så lyder inlägget som publicerades förra sommaren och som genast delades tiotusentals gånger.

    Tidningen Metros Viralgranskaren undersökte sanningshalten i inlägget och konstaterade att personen som lagt ut informationen troligtvis hade missuppfattat situationen. En missuppfattning som hittills spridits cirka 60 000 gånger.

    Nu har det ett år gamla inlägget blivit viralt igen och delas för fullt. Upprördheten är stor bland många av de kommentarer som just nu publiceras. Här ett axplock:

    ”Fy fan, vidrigt hur äldre behandlas”.

    ”Fy fan rent ut sagt!!! Så var det när min morfar låg där också innan han gick bort.”

    ”Pensionärerna ses idag som en belastning för samhällen. De har bara slitit hela sitt liv för detta land….”.

    Sjukhuset svarade på Facebook och förklarade att en måltid inte bara består den avbildade varmrätten, utan av också av förrätt och efterrätt. Vissa patienter behöver så kallad energikost som ger samma energi fast portionen är mindre. Den serveras för att äldre patienter ofta blir överväldigade om de får för mycket mat på tallriken. Men vill de ha mer får de självklart det, skrev sjukhuset.

    Men sjukhusets svar får väldigt få delningar i sociala medier.
    …..
    SVT har sökt kvinnan som skrivit inlägget, men inte fått något svar.”

    2018: https://www.metro.se/viralgranskaren/viralt-inlagg-om-sjukhusmat-visar-inte-hela-bilden-3S.PEvGBkrk

    ”…enligt Peter Johnson, chefsöverläkare på Södertälje sjukhus, visar inlägget inte hela sanningen av patienternas kost. Bilderna visar snarare en halv portion, hävdar han.

    – Jag kan garantera att de portionsstorlekarna inte är den mängden som Sodexo levererar, absolut inte. Vissa patienter ger vi stöd parallellt till maten, till exempel genom näringsdropp eller näringsdrycker, säger han.

    Finns det några restriktioner över hur mycket mat patienterna får?

    – Nej inte alls. Förutom om man är extremt överviktig, då kanske man är lite mer försiktig. Annars får man äta precis vad man vill. Är man inte mätt efter en portion går det att värma en till och ta lite från den. Så det finns inga restriktioner alls.

    På avdelningen serveras så kallad energikost (E-kost), fortsätter Peter Johnson, det vill säga extra näringsberikad mat som innehåller mer kalorier. Detta för att många patienter har svårt att få i sig stora portioner, menar han.

    –Ett problem är att de gamla, sköra och sjuka personerna tappar aptiten när man lägger upp för stora portioner. Där är personalen jätteduktiga på att anpassa dels hur mycket de behöver men även hur mycket de klarar av att äta. Det finns patienter som får de här storlekarna på portioner av medicinska skäl, så det är inget konstigt med det.

    Susanne Fridlund, distriktschef på Sodexo som levererar mat till Södertälje sjukhus, menar att E-kosten generellt lämpar sig bättre för personer som inte har så stor matlust.

    – Jag kan inte svara på vad det här är för portioner som man ser på bilden, för vi levererar mat både i kantiner, som sjukhuset själva portionerar, samt enportionsrätter. Exempelvis E-kost som består av tre rätter: förrätt, varmrätt och dessert, som man kan kombinera som man vill. Det är mindre portioner men som tillsammans innehåller lika mycket energi som en normalportion, säger hon.

    Uppdatering tisdag 10 juli, klockan 10.26:

    Peter Johnson, chefsöverläkare på Södertälje sjukhus, uppger att de har identifierat vilken patient och avdelning det rör sig om.

    Har ni varit i kontakt med personen som har skrivit inlägget?

    – Nej, vi har inte det. Cheferna på sjukhuset som har hand om den här avdelningen har valt att inte kontakta personen.

    Uppdatering tisdag 10 juli, klockan 13.26:

    Metro fick på tisdagen kontakt med kvinnan som har skrivit det uppmärksammade inlägget. Enligt henne stämmer det att hennes farfar även fick förrätt och dessert i tillägg till det som publicerades i inlägget.

    Däremot menar hon att det inte alls gick att få mer varmrätt.

    – Det sjuksköterskan sa är att den mat de kan få är om en patient inte äter sin låda. Då kan de dela upp den maten.

    Hur tänkte du när inlägget blev så viralt?

    – Jag trodde inte att det skulle delas så mycket. Men jag tycker att det är bra att folk får se.”

    Svara
    • Rikard

       /  09/23/2019

      Hej.

      Jag känner en som varit kock på fängelse i Sverige.

      Ibland var det så mycket rester att personalen kunde dela upp det och ta hem (vilket man egentligen inte får av inte minst hygienskäl).

      All mat lagad på plats av kockar med examen, dessutom lagad av råvaror så inga halvfabrikat. Oerhört hög kvalité på maten och råvarorna. Förrätt, varmrätt, sallader, två efterrätter och mat anpassad efter diverse religiösa tramserier. Jag har ätit betydligt sämre mat på innekrogar och kända restauranger.

      Så det är bara en fråga om vem politiker tycker är viktigast, intet annat.

      Mördare, rånare, våldtäktsmän och liknande skall ha mat av ypperlig kvalité. Sjuka, gamla, och skolbarn skall inte ha det.

      Det är ju en fråga om allas lika värde.

      (Annars behöver mat till brottslingar inte kosta mer än ca 5:-/person och dygn.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • elina

         /  09/23/2019

        Som socialsekreterare/kurator besökte jag alltid fängelset före utskrivning av en klient för att diskutera framtid ute igen.
        Kan bara säga att maten var otroligt bra på den tiden. Två/tre rätter att välja på, efterrätt och nybakat.
        Sedan har jag ätit middag några gånger på ett äldreboende förra året när jag satt ”dödsvaka” hos min sambo. Den maten var under all kritik. Torrt, smaklöst och inga val. Maten var inte anpassad för sköra gamla med ofta dålig matlust.

        Svara
        • Rikard

           /  09/23/2019

          Hej.

          En polare från förr sade såhär efter en volta: ”F*ck ålderdomshemmet! När det är dags ser jag till att åka in igen!”

          Ja, jag fyller givetvis i orden ur minnet – det är ju cirka tjugofem år sedan – men han skojade inte.

          Kanske är en schysst pensionsplan för en och annan, att göra nåt man får åtta till tolv år för, mot någon eller något som förtjänar det? Nä, så skall man inte säga. Tänk om nån tar det på allvar…

          Var en fritidspolitiker inne på DGS häromdagen och argumenterade för bättre löner för politiker, med argumentet att man måste få rätt folk intresserade. Jag tror mer på att knyta alla politikers ersättning (oavsett nivå och vad de totalt får per månad, med avdrag för andra inkomster och tillgångar) till garantipensionen.

          Men utan väpnad statskupp blir det ingen ordning i det här landet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • tompas11

             /  09/24/2019

            Instämmer! Så jävla rätt!

  28. G

     /  09/22/2019

    Svara
  29. G

     /  09/23/2019

    ”Opinion polling for the 2019 Canadian federal election”
    https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2019_Canadian_federal_election

    Dessvärre verkar Berniers parti vara väldigt nytt, grundat Sep 2018, och fortfarande väldigt litet. 😦 Men men, hoppas han får stora framgångar, även Kanada verkar behöva en som honom. Men kanadickerna kanske tycker en vända till med Trudeau vore roligt och bra för sitt land? Många är det om man ser till opinionen. Och det är ju typiskt att en s.k ”liberal” som Trudeau verkar vara lika taggade på inskränkningar i yttrandefriheten likt ”liberaler” runt om i Europa istället för att försvara detta fina med näbbar och klor, om man utgår från den oroande tweeten ovan. Falskare liberaler än denna sort går väl inte att hitta, dags att de kallar sig något annat än liberal.

    Svara
  30. G

     /  09/23/2019

    Svara
  31. G

     /  09/23/2019

    Kära jävla nån…

    Svara
    • Man kunde inte längre med att anställa sina vänner från universitetet som jämställdhetscoach och genusintegrerare. Folk som gör det riktiga administrativa jobbet finns det gott om.
      Men ”kommunikation” behövs alltid.

      Svara
  32. G

     /  09/23/2019

    ”Hussain hotade att våldta alla som vill konvertera till kristendom – polisen utreder inte

    Brittisk polis har meddelat att de inte går vidare med det uppmärksammade fallet där en muslimsk taxichaufför publicerade ett videoklipp i sociala medier i vilket han hotade ”alla mammaknullare som vill konvertera till jävla kristendom” med att de skulle våldtas. Enligt brittiskt rättsväsende var videon nämligen inte avsedd för spridning.

    Det var i december förra året som videoklippet gick viralt i sociala medier. Klippet visar hur den 41-årige pakistaniern Zaheer Hussain, bosatt i den engelska staden Preston, färdas i bil tillsammans med en vän och propagerar hat mot konvertiter från islam, rapporterar lokaltidningen LancsLive.

    Hussain: ”Varför i helvete konverterar ni mammaknullare?”
    Vi har översatt en del av uttalandet eftersom Hussain blandar språk mellan engelska och vad som tros vara urdu:

    “Bror, lyssna… alla mammaknullare som vill konvertera till jävla kristendom, vi båda kommer knulla er i rumpan, förstår ni? Vi ska knulla er upp i rumpan, vi kommer komma till [namnet på platsen] och vi ska knulla er. Knulla er rakt upp i [ohörbart].”

    ”Varför i helvete konverterar ni mammaknullare? Varför i helvete…. varför vill ni konvertera och bli kristna? [ohörbart] Era döpta jävla skitmammaknullare.”

    Media hjälpte till att tona ned allvaret
    Efter att klippet fått stor uppmärksamhet vände sig Hussain till media för att be om ursäkt med förklaringen att han inte vet varför han sade detta. Vidare berättade han att det inte var meningen att videomeddelandet skulle komma ut till allmänheten.

    Han fick därefter hjälp av tidningen att tona ned allvaret i händelsen genom att reportern skrev att Hussain endast hade ”kritiserat de som vill konvertera till kristendom” utan att gå in på vad det mer exakt handlade om.(forts)
    https://samnytt.se/hussain-hotade-att-valdta-alla-som-vill-konvertera-till-kristendom-polisen-utreder-inte/
    https://unv.is/lancs.live/news/lancashire-news/police-explain-preston-hate-rant-16939126
    https://web.archive.org/web/20190429101004/https://www.lancashiretelegraph.co.uk/news/17305377.video-muslim-man-apologises-after-hate-filled-rant-about-anyone-converting-to-christianity/

    Svara
    • G

       /  09/23/2019

      ”Vidare berättade han att det inte var meningen att videomeddelandet skulle komma ut till allmänheten.” Hmmm…

      *det var inte meningen att uppmaningen att rösta S eller MP skulle komma ut till allmänheten*

      Svara
    • Som Douglas Murray sade, vet inte om det var om Europa eller hela västvärlden: ”There will be no ”soft landing” on Islam.”

      Det har gått för långt. Balkan på 90-talet var en försmak.

      Svara
  33. G

     /  09/23/2019

    Svara
    • G

       /  09/23/2019

      https://web.archive.org/web/20190918043410/https://www.ft.com/content/c4ac4a74-570f-11db-9110-0000779e2340

      Svara
      • Ivar L

         /  09/23/2019

        En sak är ju helt säker. Ingen i hijab vill ha multikulti och egentligen borde det ju räcka där för att veta att vår nuvarande immigrationspolitik är dömd att misslyckas om inte ett balkaniserat samhälle är målet.

        Svara
      • Ivar L

         /  09/23/2019

        Det är rätt intressant att läsa Putnams egna konklusioner. Innerst inne vet han ju att hans forskning visar hur det är men ändå kan han inte låta bli att tänka och uttala sig som en svensk sossemoderat. Social ingenjörskonst skall kirra biffen (trots att han visat att den inte gör det) och det är nog ändå en vinstaffär med immigration (trots att ingen lyckats visa att det är det):

        >>
        Prof Putnam stressed, however, that immigration materially benefited both the “importing” and “exporting” societies, and that trends “have been socially constructed, and can be socially reconstructed”.

        In an oblique criticism of Jack Straw, leader of the House of Commons, who revealed last week he prefers Muslim women not to wear a full veil, Prof Putnam said: “What we shouldn’t do is to say that they [immigrants] should be more like us. We should construct a new us.”
        <<
        https://www.ft.com/content/c4ac4a74-570f-11db-9110-0000779e2340

        Det är skriande uppenbart att immigationsförespråkare bär på en slags religiös övertygelse som de inte är beredda att släppa ens när de vet att de har fel och till och med lyckats visa det själva.

        Undrar om Putnam själv har "constructed a new me" sedan artikeln skrevs? T.ex. konverterat till islam. Troligen inte. Vilket är precis vad hans forskning visar.

        Svara
        • Rikard

           /  09/23/2019

          Hej.

          Om inte ens Kina, världens största diktatur någonsin, kan reformera, sekularisera eller integrera muslimer (främst uigurer) med de metoder en obegränsad diktatur kan ta till så är nog oddsen rätt beigea för den nuvarande västerländska dekadenta civilisationen, minst sagt.

          Kina lyckas inte ens mosa kristendomen i Kina, trots idoga försök. En stor del av den konflikten handlar om två saker, varav den ena är analog till islam: att Jesus [Mohammed] och den predikade läran står över partiet och staten, och för de kristna att det är påven som utser biskopar och kardinaler, inte den kinesiska staten.

          Om den kinesiska diktaturen inte rår på modern kristendom…

          ”Construct a new us” är exakt det en människa i koncentrationsläger, i ett förtryckande förhållande eller ett barn som utsätts för övergrepp tvingas göra för att överleva; förtrycket internaliseras och rationaliseras så att man upplever att man har del i ansvaret (skulden) och på så vis dels rättvist utsätts dels kan påverka om man utsätts. Man ser exakt detsamma hos misshandlade hundar. Putnam är vidrig som ens föreslår något sådant – därför att han vet vad han föreslår och han vet vilken psykologisk mekanism han anspelar på. Låt offret tro att det har en chans, att det är delaktigt och att det kan påverka processen så har du ett offer som är mycket lydigare än ett som vägrar accepterar förtryckarens lära, åsikt eller lust.

          Vad Putnam säger är analogt vad en våldtäktshen säger: ”Gör inget motstånd så blir du inte skadad”.

          Inte en tum, inte ett hårstrå i anpassning till islam eller MENA-folk och afrikaner.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
        • Det blir lite PK-Lysenko över det hela, som med jämn fördelning av IQ världen över och att män och kvinnor är identiska. Efter ett tag ger man upp och låtsas att man tyckt ”som forskningen visar” hela tiden.
          Då har det gått flera decennier och man har ställt till med en hel del jävelskap.

          Svara
    • G

       /  09/23/2019

      Svara
    • Tommy Hansson är säker ofta i ”orten” och berättar hur bra det är att träffa kvinnor och flickor utan hijab.

      Svara
  34. G

     /  09/23/2019

    Svara
    • Pether

       /  09/23/2019

      Kommuner ska inte manifestera för en politisk ideologi.. Barn ska inte förtryckas…

      Svara
    • Jans

       /  09/23/2019

      Ni känner igen retoriken?
      Såhär har godhetsvänstern resonerat sedan millenieskiftet i fråga efter fråga och SD växer och växer.
      De fattar verkligen inte vad det handlar om egentligen. De tror verkligen fortfarande att allt egentligen är Adolf Hitler och snart kommer alla oupplysta förstå att ja… det ÄR Adolf Hitler.

      Svara
    • De tror sig ständigt vara belägrade av mörkermakter till höger som vill avskaffa rösträtten för alla som inte är rika, förbjuda kvinnor att arbeta, sätta homosexuella i fängelse. Införa slaveri, kanske, vad vet jag.

      När den rörelse åt vänster som obönhörligen pågått i minst hundra år hejdas lite, lite grann – då lever vi i ett ”mardrömssamhälle”!

      Svara
    • Senior

       /  09/23/2019

      ” Det skulle inte förvåna mig om SD hamnar under 4% i nästa val.”

      -Ja eller hur…… 😂

      Svara
      • Han känner säkert ingen som … osv !

        Det skulle förvåna mig, får jag nog säga!

        Svara
  35. Grodan Boll

     /  09/23/2019

    Apropå Chalmers och Södertörns annex som jag varnat för tidigare, här är en till från dagen GP (som inte kommit ut digitalt än):

    Män och konservativa oftare klimatförnekare
    Där ”Chalmersforskaren” Kjell Vowles får fritt spelrum som expert. Vem? En skribent/journalist med följande CV:

    https://votumforlag.se/kjell-vowles/

    och som nu givetvis huserar på Teknikens ekonomi och organisation:

    https://www.chalmers.se/sv/personal/Sidor/kjell-vowles.aspx

    Svara
  36. elina

     /  09/23/2019

    Som ni redan vet har Ylva Johansson nominerats till att ha hand om inrikes- och migrationsfrågorna i EU.
    Hm. Var vi så bra på just migration? Varför tror jag och en del andra att det var tvärtemot?
    Stackars EU. Är det inte rörigt nog. Påminner om bocken i kållandet.

    Svara
  37. info

     /  09/23/2019

    Svara
    • Pether

       /  09/23/2019

      Inget är så permanent som ett temporärt statligt program.

      Svara
  38. info

     /  09/23/2019

    Svara
  39. info

     /  09/23/2019

    Ygeman har levererat:

    Svara
  40. info

     /  09/23/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/23/2019

      Hon låter mindre och mindre som en sosse för varje dag som går. Partiet gjorde med andra ord helt rätt i att sparka ut henne.

      Svara
  41. @Gigas:

    Angående Manns stämmning av Ball för ärekränkning: Målet avskrivs.
    https://www.bccourts.ca/jdb-txt/sc/19/15/2019BCSC1580.htm

    Rätten säger alltså inget om vare sig ”vetenskapen” eller något annat.
    Det konstateras att målet pågått i åtta år, att svaranden är gammal och har dålig hälsa, och att käranden inte verkar vara intresserad av att driva målet framåt.

    Svara
  42. Kek!
    Besvärligt när man måste börja tänka.

    Rikt, vitt, röstar vänster. Många jobbar i närbelägna Boston, så knappast ”baconhöger”.
    https://datausa.io/profile/geo/winchester-ma/#demographics
    https://en.wikipedia.org/wiki/Winchester%2C_Massachusetts

    Svara
  43. G

     /  09/23/2019

    ”50-åring utvisas efter flera brott

    Mannen, som är i 50-årsåldern förekommer i belastningsregistret sedan tidigare. Så sent som i februari dömdes han till skyddstillsyn för två fall av misshandel, stöld och våld mot tjänsteman. När han nu döms för att ha stulit varor i sportbutiker i Norrköping, väljer tingsrätten att, förutom att döma honom till två månaders fängelse, utvisa mannen ur landet. Mannen har fått avslag på sin asylansökan och saknar därför rätt att vistas i landet, skriver rätten. Då han kommer från ett land som det enligt Migrationsverket inte finns några verkställighetshinder att utvisa personer till, ska han utvisas. Han får inte återvända på fem år och ska betala skadestånd till de drabbade butikerna.”
    https://www.folkbladet.se/nyheter/50-aring-utvisas-efter-flera-brott-om6279473.aspx

    Svara
  44. G

     /  09/23/2019

    ”Louise Erixon (SD): ”Det behövs ett kommunalt uppror”

    Ett motstånd mot centralmakten i Stockholm har börjat växa fram allt mer runt om i Kommunsverige. Ingenstans – bortsett kanske från skånska Staffanstorp – har det varit tydligare än i Sölvesborg där SD regerar i koalition med M, KD och lokala SoL-partiet. Nyheter Idag träffade SD:s kommunalråd Louise Erixon för en intervju om kommunalt självstyre, bosättningslagen och den senaste tidens mediedrev.

    Det har varit tre drev de senaste veckorna, räknar Louise Erixon det till.

    – Det första var om det här med konstpolicyn. Sen kom det här med bosättningslagen. Och sen det här sista, om flaggningen.(forts)”
    https://nyheteridag.se/louise-erixon-sd-det-behovs-ett-kommunalt-uppror/

    Svara
  45. G

     /  09/23/2019

    ”Nicky var en trygg famn för gängkillen

    Vi vet allt om de grovt kriminella männens värld. Men vilka är kvinnorna runt gängen? Efter kvinnomorden i Malmö och Vällingby pratar man om en ny gränslöshet bland kriminella, där även en ung tjej eller en småbarnsmamma kan vara i skottgluggen. Vi pratar med gängkvinnorna om våldet och skräcken för att bli nästa på tur.”
    https://web.archive.org/web/20190923130905/http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Lxaw/nicky-var-en-trygg-famn-for-gangkillen

    Svara
    • Bakom den kriminelle mannen finns ofta en stöttande kvinna. En mor som inte sätter gränser och blundar och kanske får lite stöldgods som belöning. En fru/fästmö som glatt lever på pengarna tjuven producerar. En kvinna som tror sig ändra på mannen med tiden. En kvinna som är medhjälpare genom att hålla mun, sälja saker, kanske gifta sig med invandrarmannen så denne kan stanna i Sverige. Sitta i bilen färdig att köra är mer vanligt än ni tror vid inbrott. Också att helt sakna medkänsla med offren av våld, förluster och till och med våldtäkt. http://blogg.iniskogen.se/

      Svara
  46. G

     /  09/23/2019

    ”15-årig flicka misstänks för brutalt mord

    Mordet på Marko Loikkanen, 46, beskrevs som en ren avrättning.
    Han sköts i nacken och någon satte eld på hans kropp.

    I slutet av augusti häktades till slut två män – i 20- och 45-årsåldern – misstänkta för mord och brott mot griftefriden.

    Nu har fallet tagit ännu en vändning.
    I torsdags förra veckan fattade åklagare beslut om att en 15-årig flicka skulle anhållas i sin frånvaro misstänkt för mord.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPXXqn/15-arig-flicka-misstanks-for-brutalt-mord

    Svara

  47. *https://www.facebook.com/644748250/posts/10156765057768251?sfns=mo*

    Svara
    • PS. Det är nu drygt fem år sedan jag började beskriva Sverige som en galen kattsamlare.

      ”En förvirrad gammal gumma tar hand om alldeles för många katter. Titt som tätt hittar hon en katt på gatan som ser övergiven ut, och då tar hon med den hem. Släkten har flera gånger sagt, att hon inte har råd att utfordra katterna, att katterna inte mår bra att trängas i ett enda rum, och så vidare. Gumman invänder att någon måste ta hand om katterna, och nog mår katterna bättre inomhus än ute på gatan? Släkt och grannar får ofta gripa in och mata katterna, städa, och plåstra om katter som slagits med andra katter.

      Gumman själv är väldigt sällan hemma. Oftast är hon ute och letar katter. ”

      Folk trodde jag skämtade. Det var inte avsikten att det skulle vara roligt alls.

      Svara
    • lensof

       /  09/23/2019

      Kommer ni ihåg hon som samlade på svanar. 11 stycken i en liten lägenhet var de när polisen kom om jag minns rätt. Där var de instängda och hopträngda men de var SÅ älskade av kvinnan som fångat in dem till denna tillvaro.

      Att hon hade gjort något fel fanns inte i hennes sinne. Hon ÄLSKADE ju dom.

      Ibland ska man akta sig för dom som älskar.

      Svara
      • Senior

         /  09/24/2019

        Nästan något vänsterblivet över det hela….

        Svara
  48. info

     /  09/23/2019

    Precis vad man misstänkte när det begav sig:
    ”Apatiska” flyktingbarn avslöjar: Vi tvingades spela sjuka
    ”Nu avslöjar tidningen Filter att minst två av de apatiska flyktingbarnen som insjuknade mystiskt när deras familjer fick avslag på sina asylansökningar tvingades spela sjuka för att deras familjer skulle få uppehållstillstånd.”.
    https://nyheteridag.se/apatiska-flyktingbarn-avslojar-vi-tvingades-spela-sjuka/

    Svara
  49. info

     /  09/23/2019

    Svara
  50. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
    • lensof

       /  09/23/2019

      Stackars, stackars lilla flicka. Stackars flicka som inte har någon som håller om henne och drar henne från publiciteten när allt som finns inom henne överväldigar och får henne att gå sönder.

      Stackars, stackars lilla flicka när hon inser vem som verkligen har övergett henne och lurat henne på hennes barndom. Om hon någon gång får kraft tillräckligt att ta till sig denna sanning.

      Stackars, stackars lilla flicka när omvärlden inte längre har nytta av henne eller hennes problem. När det som återstår mest är en tyst ödslighet.

      Svara
      • Men herregud, du tror väl ändå inte att hon skrivit sitt tal själv? 😀

        Svara
        • lensof

           /  09/24/2019

          Nej. Jag tänker mer på när hon går av scenen. Vad som händer med henne då. Dagligen men också när cirkusen är över.

          För även om hon är manisk och drivande själv så är det så uppenbart att hon är utsatt för en gigantisk påverkansapparat och detta när hon fortfarande är i en väldig påverkbar ålder. Hon får ännu inte rösta, inte köpa sprit, är inte fullt straffmyndig och detta för att hon är ännu inte mogen till det. Ändå har hon en omgivning som låter henne utföra detta pajasspel.

          Nog har jag gjort många fel som förälder men så illa har jag aldrig velat mina barn.

          Svara
          • Jag tror snarare att har ett underbart liv för tillfället. Hon tror att hon är viktig, hon får känna sig som en stor profet och faktum är att många tusen människor faktiskt betraktar henne som en sådan och ser upp till henne. Hon är idolen för många och medan andra tonåringar har tråkigt och går i skolan får hon resa runt och åka lyxbåt över oceanen och andra saker som vanligt folk inte kan drömma om. Hon har fått en oerhört bra start på sin politiska karriär redan som 15-åring. Det är inte synd om henne.

    • Haha! 😀 Ja, jag skrattade gott åt det där spektaklet. Hon var lite väl teatralisk för någon Oskarsstatyett om man säger så… 😉
      https://bergersjo.wordpress.com/2019/09/24/kanslor-i-gretajippot/

      Svara
  51. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
    • Q-Ken

       /  09/23/2019

      Magasinet Filter om tio år då:
      ”Muhammed från Afghanistan berättar: vi ljög om vår ålder för att få stanna i Sverige. Vi hade hört av andra att det funkade.”

      Svara
  52. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
    • Gorby

       /  09/23/2019

      Svara
      • Kristian

         /  09/24/2019

        Hah!
        Härligt med lite australiensiskt klarspråk!

        Svara
    • tompas11

       /  09/23/2019

      Greta anser att hon blivit bestulen på sin barndom. Tacka fan för det med sådana föräldrar. Hur är man funtad som förälder när man helt ogenerat utnyttjar sitt eget barn på detta vämjeliga sätt? Borde fan ringa Soc och be dem avskilja henne från hennes uppenbart helt galna föräldrar.

      Svara
      • Haha! 😀 Som om det var GRETA som skrivit sitt tal!

        Svara
      • Senior

         /  09/24/2019

        Precis så.
        ”Ni har stulit min barndom.”

        Det är hennes depraverade föräldrar och den organisationen bakom som stulit hennes barndom. Det är framförallt hennes föräldrar som inte dragit i bromsen och talat om för Greta att ”nu får du faktiskt lugna ner dig lite och börja leva livet och hänga lite med dina kompisar istället.”

        -Möjligen har hon rätt i det hon säger i och med att hon står i FN och talar.
        Jag kan mycket väl tänka mig att IPCC och FN´s klimatpanel är organisationerna bakom henne som drar i marionettens trådar.

        Svara
  53. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
  54. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
    • Lustigt det där, jag känner inte igen nån av de beskrivningarna inom SD.

      Svara
    • Pether

       /  09/24/2019

      SD är inte emot abort, SD vill ge kvinnor deras fria val att göra vad de vill. SD är det minst antisemitiska partiet utan är istället det mest israelvänliga, de är även ett av de mest, om inte det mest, homovänliga partier. Men ja, de är socialdemokrater och har således dragningar till totalitära system, precis som alla andra partier i sverige.

      Svara
  55. Gorby

     /  09/23/2019

    Samma klimathysteri i USA

    Svara
    • Kristian

       /  09/24/2019

      Snyggt formulerat:


      -‘Is our democracy up to the task’?
      If you’re even asking that question, you’re missing the point, because democracy IS the point.”

      Svara
  56. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
    • tompas11

       /  09/23/2019

      Vad vet dessa småtjejer om klimatet? Ingenting! De har blivit indoktrinerade och lurade genom den svenska skolan, ensidig media och ointelligenta politiker, som är precis lika oförstående och blåsta som dessa småtjejer.

      Svara
    • Pether

       /  09/24/2019

      Det vi ser är en ny kulturrevolution, socialister indoktrinerar barn i att göra vad som helst för att de tror att de kommer att dö annars. Kommer inte att sluta bra.

      Svara
  57. MiT

     /  09/23/2019

    Svara
  58. MiT

     /  09/23/2019

    *https://www.facebook.com/URHejhejSverige/videos/700575000424178/?__xts__%5B0%5D=68.ARDS-pa-yVBpvBmpYG6POzWRix3AbfwqgL9ntJSIffHcziLb31my6VuPa_U3TEkrmEMzKECj5HMX2OAboqSDprR7vayVEywgRfQAwN2h7fv0-OZH8McGYePz8Lkekfe9PByN64sQZWwlNB_LDm88U9w7Q8N4vInHZMbUnh6BPHdX7ipG2l2vdT6Ono5rgGpgN0bc-a8VmBQYOgM9boWl9iZCYHSM_sVFAvJTyBL0OnOQbtgc7VumOvlMBb1B4jmzDHHV5r2QL-MXTcaw1KLB6kSqhBuXeknGlqrRxFYZWiwtzb7qYOkuCKGEXpsyjcwa8SK8l1OB9lfeIQzT-1SLJtLfE8wuvyjwEa3ugvLgNox60Egtso6_Oi72gfbwUoVxKIhdz8754euA6bi57Ry8gKtfgA&__tn__=-R*

    Svara
  59. info

     /  09/23/2019

    Svara
  60. info

     /  09/23/2019

    Svara
    • tompas11

       /  09/24/2019

      Helt rätt!

      Svara
    • Senior

       /  09/24/2019

      ”Rispad” så han får sy 41 stygn runt nacke och hals?

      Låter som en jävligt allvarlig rispa om detta stämmer. -Och symptomatisk.

      Svara
      • HanUtanKoll.

         /  09/24/2019

        ”Inte schääära, bara rischpa!”

        Svara
      • Kristian

         /  09/24/2019

        I och för sig logiskt om ”avskuret huvud” beskrivs som ”skador på halsen.” 😦

        Svara
  61. Ser att det är många som tycker synd om Greta Thunberg- nästan lika mycket som hon själv gör enligt sitt senaste tal.
    Det gör inte jag.
    https://bergersjo.wordpress.com/2019/09/24/kanslor-i-gretajippot/

    Svara
  62. MiT

     /  09/24/2019

    Svara
  63. info

     /  09/24/2019

    Svara
  64. info

     /  09/24/2019

    Svara
  65. info

     /  09/24/2019

    Svara
  66. info

     /  09/24/2019

    Svara
  67. hllviken

     /  09/24/2019

    Smärtpatient på Södertälje Sjukhus:

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: