KTH är sexistiska

En annons från KTH cirkulerar på sociala medier där det är glasklart att de inte vill ha män som söker utbildningar.

Så ser den ut.

Om man hade en annons om juridikprogrammet och skrev

The future is too important to be left to women

så skulle den omedelbart fällas i alla instanser som finns ackompanjerat till skrän från genusfolk som var så högt att det skulle hörts till åtminstone till Danmark men kanske även till Tyskland.

Den som kommit på idén är garanterat någon från genusfältet eftersom de numera har nästlat sig in överallt för att kunna rasera det som fungerar.

KTH alltså. Kungliga Tekniska Högskolan. Hur kunde det bli så här med dem? Förvandlingen till Södertörn går ju med stormsteg, blev ju några mycket uppmärksammade inlägg för några år sedan.

Tecknen har funnits länge, minns ni när de ville ha genus på alla tekniska utbildningar i hela Sverige?

Och då det fanns ett kommentarsfält på artikeln i Ny Teknik förvandlades givetvis vanlig kritik till ”näthat”. Det ”Rafem” skriver om handlar om att en företagare i genusbranschen på sin fb uppmanat andra att gå in och skriva i kommentarsfältet. Om Wagner säger att de möttes av näthat, varför visar hon inte upp något då…?

Där är företagaren. Jag hade tänkt att släppa den där sorgliga historien om KTH tills jag såg hennes kommentar på fb där hon mailat Ny Teknik och uppmanat dem att ta bort kommentarsfältet och också uppmanat dem att ljuga och hitta på om varför. Så när kommentarsfältet togs bort så publicerade jag HELA kommentarsfältet (minus de som Ny Teknik tagit bort tidigare) så att alla kunde se att de ljög och hittade på.

Ny Teknik publicerade en artikel där ledningen på KTH sa att de gärna utbildar i genus. I deras interna tidning (tror jag det är) så har man skrivit en artikel om det på Ny Teknik med den dystra rubriken ”När näthatet slår till”. KTH ljög helt öppet och ogenerat rakt ut. Eftersom det inte fanns något näthat.

Så går det när man släpper in extremister på ställen de inte ska vara.

Men mer från KTH

Maskinteknik på KTH.

”Kritiska studier i arkitektur” på KTH.

Jämställdhetsveckan på KTH för några år sedan, man hade bl a med Anna Wahl, Gudrun Schyman och Nina Åkestam. De hade panelsamtal med en aktiv Fisare som moderator och jämställdhetsveckans projektgrupp var såklart 100% jämställd. Osv.

För några år sedan kunde man spela mångfaldsspelet Mr Norm på KTH.

Nu fattas väl bara att de börjar med Feministisk teknovetenskap också!

Ojdå, det har de visst haft sen åtminstone 2010…

Här kan man läsa vad Feministisk teknovetenskap är. Om ni missat det så rekommenderar jag verkligen att man gör det!

Så kanske inte så konstigt att de kan spotta ur sig såna annonser som vi ser överst i inlägget…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

65 kommentarer

  1. MiT

     /  10/04/2019

    Svara
  2. MiT

     /  10/04/2019


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156786058108231*

    Svara
  3. noreply

     /  10/05/2019

    Svara
  4. noreply

     /  10/05/2019

    Svara
  5. noreply

     /  10/05/2019

    Svara
  6. hllviken

     /  10/05/2019

    Genuskurserna – löser de våra problem i Sverige?

    Svara
  7. hllviken

     /  10/05/2019

    Svara
  8. noreply

     /  10/05/2019

    Klokskap vi minns:

    o.s.v.
    läs hela tråden för att få tillgång till all samlad klokskap

    Svara
  9. noreply

     /  10/05/2019

    Svara
  10. Q-Ken

     /  10/05/2019

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3kM94/svensk-formellt-anklagad-for-bombdad

    Varför skriver aftonbladet ”svensk” i rubriken när det inte alls är en svensk det rör sig om?

    I artikeltexten framgår att det är en ”svensk medborgare” vilket ju, som i detta fallet, kan vara något helt annat än en svensk.

    Fake news aftonbladet!

    Svara
  11. noone

     /  10/05/2019

    Svara
  12. Hej! Kan intyga om detta, studerar på KTH nu och under mottagningen så hade dem ett genomgående tema med PK-ism, så som att orsaken till att det finns dam och herrcyklar är då ”maktordningen” hahah😂

    Svara
  13. nobody

     /  10/05/2019

    Svara
  14. nobody

     /  10/05/2019

    Svara
    • Weasel

       /  10/05/2019

      Jo, Alexander den store. Det finns visst folk som hatar Greta.
      Jag hatar Greta.
      Hennes syster har jag ingenting emot, för hon säger inte till mig hur jag ska och inte ska leva.
      Men det gör Greta och därför hatar jag henne.
      Och oavsett vad expressen tycker om saken så är det min rättighet att hata Greta.
      Precis som det är expressenjournalisten Lars Lindströms rättighet att hata Åkesson och Trump.
      Den enda skillnaden mellan mig och Lindström är att jag inte varje vecka skriver krönikor om hur mycket jag hatar Greta.

      ( om det är någon tröst så hatar jag dock inte Greta ens hälften så mycket som jag hatar Lindström )

      Svara
      • red hat

         /  10/05/2019

        Visst, alla hatar vem de vill.

        Trixet är att hushålla med hatet till det stora antalet behövande.

        Skämt åsido.

        Du har rätt ordagrant sett, men det handlar om att etablissemanget och media likställer kritik mot deras propaganda som hat och svartmålar allt och alla som avviker från den smala åsiktskorridoren, som måste vaktas så att luftslottet som är byggt på fantasier inte rämnar.

        Räcker att kliva en millimeter utanför PK-sandlådan och ha en avvikande åsikt i en fråga eller påpeka minsta orimlighet i deras verklighetsbeskrivning för att det ska stämplas som hot och hat, eller som rasist med dålig kvinnosyn. De hör stöveltramp och skickar fram arnstad som är ytterst lyhörd för dylika ting att bekräfta farhågorna.

        Kritisera klimatsekten och deras domedagsprofetior och du stämplas som barnhatare eller motsvarande.

        Knäppkärringarnas nya Messias är ju ett barn tänkte jag skriva, men det är ju inte ens ett barn, utan en ungdom som framställs som barn.

        Hursomhelst du hatar kanske en persona snarare än en person. Hon är bara en symbol. Budbärare av propaganda. Greta kan knappt memorera talen de skrivit åt henne. Det kanske är fenomenet du hatar eller den hysteri som Greta representerar. Få hatar människan bakom masken, men det är ditt val.

        Hata vem fan du vill. Det är inte olagligt. Kritiken mot klimathysterin är inte hat per se.

        Svara
        • weasel

           /  10/05/2019

          Precis.
          Jag hatar förvisso Greta, men samtidigt får jag erkänna att jag tycker en aning synd om henne. Och det är väl det som skiljer mitt greta-hatande från exempelvis mitt Lööf-hatande.
          Greta är ett barn (eller åtminstone en tonåring) och dessutom ett barn som har blivit både manipulerad och vettskrämd.
          Så i själva verket är det fenomenet ”Greta” som jag hatar.
          Barnet Greta varken kan eller ska veta bättre.
          Svenska kyrkan och Aftonbladet och MP och Påven och Malena är vuxna och därför både kan och ska dom veta bättre än att exploatera ett barn med ett antal diagnoser och noll verklighetskontakt.

          Det finns dom som tror att Greta spelar. Särskilt under hennes senaste ”How dare you-tal” . Det tror inte jag. Jag är övertygad om att Greta är livrädd och på allvar tror att Stockholm kommer vara 50 grader varmt och ligga 12 meter under vattnet om sisådär högst 10 år.
          Och dom människorna som har skrämt livet ur henne med dom sagorna hatar jag tusen gånger mer än vad jag hatar Greta.

          Så du har rätt. Det är främst själva Gretasekten som jag hatar. Och framför allt hatar jag dumheten.
          Liksom …nobelpriset till någon vars enda bedrift är ständigt skolkande och rabblande av tomma floskler ?
          Ge Greta nobelpriset när hon har lyckats uppfinna den där maskinen som kan rensa haven från plast , men hittills består hennes ”miljöarbete” av exakt 0 konkreta förslag.
          För varken ”lyssna på oss” eller ”rädda klimatet” är något konkret förslag.

          Framför allt har du rätt i att all kritik och all negativ inställning mot Gretas floskler och meningslösa atlantsegling per automatik stämplas som ”hat” .
          Visst, jag hatar Greta, men jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva det på hennes twitter eller liknande. Men det behöver jag heller inte göra.
          Det räcker med att jag skriver ”Det enda som du har bevisat genom din båtresa över Atlanten är att man måste ha kontakter som låter en få följa med som gratispassagerare på en segelbåt för 300 miljoner , och har man inte det så är man tvungen att ta flyget. Det som du har bevisat genom din båtresa är alltså att 99,9999 % av jordens befolkning är beroende av flyget ” .
          Det räcker för att jag ska betraktas som en ”hatare” .

          Sedan ville jag väl mest med mitt inlägg påpeka två saker :
          1. Hot är olagligt medan hat är lagligt. Det är alltså inte ett dugg mer ”förbjudet” eller ”fult” att hata Greta än vad det är att hata getingar.
          2. Jag har lika mycket rätt att hata Greta som Greta har att hata Trump.

          Avslutningsvis vore det bra om klimatsekten och alla PK-journalister en gång för alla kunde ta och bestämma sig för om Greta är en mycket klok kvinna som bör få nobelpriset och som hela världen bör lyssna på eftersom hon är så fantastiskt vis och klok – eller om hon bara är ett litet barn vars ord man inte får kritisera eftersom dom ju saknar det värdet som vuxna människors ord har.
          Det blir aningen förvirrat när klimatsekten och PK-journalisterna hoppar fram och tillbaka mellan de två ståndpunkterna utifrån hur det passar den aktuella situationen.

          Lööf, däremot…Henne hatar jag helt reservationslöst 🙂

          Svara
          • red hat

             /  10/06/2019

            Tja det är retorik att slå ihop begrepp som det passar agendan.

            Hot och hat. Kvinnor och barn (drabbas värst).

            PK-henet med brädlappar på ryggen skulle säga att dessa saker går hand i hand.

            Likt två läderbögar i en prideparad, som snabbt skyndar förbi ett gäng flaggviftande partiledare och en förvirrad ÖB.

            Det stämmer förvisso, i vissa fall, att kvinnor och barn går hand i hand. Det är inte alltid fel.

            Men den håriga feministgorillans syfte är att stjäla barnets offerkofta som dessvärre är för liten för en fullvuxen blåvalsfeminist.

            Trä den över hens egna bilringar för personliga och politiska mål, som kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser.

            Kvinnor i verkligheten bryr hen sig inte ett skvatt om.

            Det rör inte den feta feministgorillans håriga rygg när kvinnor kastas från balkonger i hedersmord eller när kvinnor blir våldtagna på väg hem från jobbet.

            De står med sina plakat på torget och skriker som feta grisar att gränsen ska öppnas så fler våldtäktsmän kan komma in.

            I falskt samklang med ett gäng kåta batiktanter, som behöver varsin afghan att hålla i när åskan går.

            Näthat som begrepp suddar ut gränsen mellan handling eller kränkning att kalla någon för hora, samt att ha en avvikande åsikt i miljödebatten, att säga sanningen och avfärda skrämselpropaganda som nonsens.

            Fler borde trotsa narrativen och göra åtskillnad på känslor, åsikter och handlingar. Men det enda som betyder något för en politisk aktivist är att du ger uttryck för rätt åsikter. Eller tystas.

            Den håriga feministgorillan behöver sällan hoppa upp och sätta sig på dig rent fysiskt med hela sin tyngd så du blir platt som en pannkaka.

            Hen behöver inte ens kväva dig med sin svettiga håriga armhåla.

            Det räcker ofta att misskreditera. Till en nazianstruken näthatare.

        • Törnrosa

           /  10/06/2019

          Det är väl de två flickornas mamma som ställt ut båda sina döttrar genom bokskrivandet. Jag såg en, som jag tyckte, mycket beklämmande intervju med den yngre dottern.

          Malou, med ”psykologiserande beskyddarröst”, snokade i en minderårigs psyke.
          Ruskigt osmakligt att höra den lilla (13 år?) prata om diagnoser, och så fick tösen avsluta med en skrikig sång.

          För mig kändes det som om ungen utsattes för ett övergrepp. mvh

          Svara
          • Rikard

             /  10/06/2019

            Hej.

            Boken heter ”Scener ur hjärtat”. Jens Ganman gjorde en genomlysning av den.

            [https://jensganman.wordpress.com/2019/03/15/det-handlar-om-barn/]

            Citaten har jag lyft från bloggen ovan.

            ”Mitt samvete tillåter mig inte att arbeta för tidningar som ger redaktionellt utrymme åt klimat- eller förintelseförnekare.” (sid. 110)

            ”Malena beskriver sig själv (i boken) som en person som värmde bröd med plasten på i ugnen när hon var tjugo (hon förstod inte att man inte kunde göra så). Hon beskriver sig som en person som ”aldrig lyckats logga in på internetbanken för att betala en räkning” (sid 196) och, mest iögonfallande, som en person som ”inte visste nånting om klimatkrisen för tre, fyra år sen” (sid. 172).

            Det kan låta hårt, men sådana detaljer gör att jag har svårt att ta hennes expertanalys om vad som händer med jorden på allvar. Det fyller mig snarare med misstänksamhet.”

            ”…hennes dotter Greta (p.g.a av sin diagnos?) var en av ”det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat” (sid. 43)…”

            ”…allt Malena skriver om klimatet måste också ses genom just det perspektivet: klimatanalysen är gjord av en sjuk människa som de senaste åren lidit av både depression och utmattning. En människa som skriver att hon ”hatar sig själv, hatar alla” (sid. 119) och som så sent som 2016 genomgick neuropsykiatrisk utredning (sid. 126) för att få bukt med sina svåra stressymptom.”

            ”En bok som drar direkta (men svårtolkade) paralleller mellan bankkrisen, den arabiska våren, Jeremy Corbyn, Trump, dieselns vara eller inte vara och #metoo-rörelsen (sid. 202).”

            ”Sedan skriver hon detaljerat om sina döttrars viktkurvor, vredesutbrott, matvanor, medicinska diagnoser… deras selektiva mutism och deras användning av läkemedel som Theralen.

            Och visst, den informationen ger historien svärta, men som vuxen person ryser man över att hon lämnar ut sina barn på det här gränslösa sättet. Det skänker en besk eftersmak åt hela projektet.

            Föräldrarna Ernman/Thunberg borde ha skrivit en bok som bara handlade om deras oro för miljöförstöringen och lämnat döttrarna utanför. Det hade antagligen inte blivit lika medialt gångbart men det hade varit oändligt mycket renhårigare.”

            Jag tror det räcker så. Den enda som hängt ut och exponerat barnen Thunberg är modern. Det är där skulden skall läggas. Likt en viss annan kvinna (Anna Wahlgren) och författare som även hon gjort karriär på att lämna ut sina barn i minsta detalj utan minsta hänsyn eller dekorum försvarar hon sedan sitt tilltag genom att gömma sig bakom sin kromosomuppsättning och könsroll, och kallar kritik för hat och förföljelser. Inte ens Guillou beter sig så, och han är ju ändå hela Sveriges Östermalmskärring.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

    • G

       /  10/06/2019

      Det har inte med vare sig hat eller att Greta och andra barn inte får använda sin yttrandefrihet. Det är mer kritik = hat enligt vissa som är problemet. Bemöt kritiken istället för att kalla folk hatare i tron att det gör någon nytta.

      Ibland är det kul att kolla vilka som gillat en tweet, denna har gillats av @mikael_werner:

      ”Hemmansägare i Harbo socken, Norra Uppland – Independent Human Rights Advocate and Environmentalist #amnestinu #låtdeungastanna https://analysblog.wordpress.com

      Svara
  15. nobody

     /  10/05/2019

    Svara
  16. nobody

     /  10/05/2019

    Svara
  17. MiT

     /  10/05/2019

    ”Domstol ålägger Migrationsverket ta sig an människosmugglarens ansökan om svenskt medborgarskap – snarast möjligt”
    https://samnytt.se/domstol-alagger-migrationsverket-avgora-manniskosmugglarens-ansokan-om-svenskt-medborgarskap-snarast-mojligt/

    Svara
    • elina

       /  10/05/2019

      Det var svårt att klicka upp eller ner men det blev ner på grund av innehållet.
      Tänk vad vissa ärenden ska handläggas i panik. Skydd för den kriminelle är viktigt eller vad menas det?

      Svara
    • Motkraft

       /  10/05/2019

      Kan de inte ålägga domstol att undersöka Amir Nabizadeh också. Nu har han kanske hunnit bli svensk medborgare så kanske går det inte att slänga ut honom för att han ljugit om sin utsatthet, han semestrade ju i Iran som han ”flytt” ifrån. Men han borde få betala tillbaka några miljoner eftersom han drog av ca 5 år från sin ålder och blev ”ensamkommande barn”..

      https://hejahanif.se/2017/10/07/desinformationskampanj-om-nabizadeh/

      Svara
  18. MiT

     /  10/05/2019

    Svara
  19. Gorby

     /  10/05/2019

    Svara
  20. MiT

     /  10/05/2019

    Svara
  21. elina

     /  10/05/2019

    Jag känner en väldigt smart tioåring som tycks ligga år före i matte, kemi, fysik och eftersom skolan han går i är en bra skola har han fått hoppa över flera årskurser. Sist jag träffade honom funderade han på framtiden och undrade hur han kunde åka utomlands och studera för KTH kunde han inte tänka sig. En spik är en spik tyckte han, inte en feministisk spik.
    Tio år. Vad blir det av honom? Förmodligen ingenting i Sverige.

    Svara
  22. Gorby

     /  10/05/2019

    Svara
  23. MiT

     /  10/05/2019

    Svara
    • G

       /  10/06/2019

      ”S-märkt. F.d. nördarnas kung i @Sverok. Grundare av @esportforbundet. ”

      Svara
    • Olof

       /  10/06/2019

      Fascinerande att se hur desperata de är att upprätthålla sin ekokammare.

      Beckman säger här ingenting om att Trump har rätt. Han säger att om man vill förstå varför Trump vann måste man läsa media som inte bara läser det som numera nära nog är demokraternas partiorgan, typ CNN/MSNBC/NYT. För Trumps väljare har inget förtroende alls för de medierna, så rapar man bara upp vad som står där så står man som en gapande fågelholk och undrar vad som hände.

      Och jag håller med. Vill man förstå varför Trump vann behöver man följa Fox, Daily Wire eller till och med Breitbart.

      Och vill man påverka väljare behöver man kontra narrativ. Högern följer och kontrar vänsternarrativet. Vänstern ignorerar högernarrativet.

      Det innebär att så länge högern kan komma med trovärdiga kontringar kan de konvertera väljare till att rösta på Trump. Medan i princip inget flöde sker åt andra hållet eftersom ingen försöker övertyga någon som väl köpt högerns kontring. Om man inte tror man övertygar någon med ‘din äckliga deplorable’. Eller ”Kanske tycker du bara att det är skitjobbigt med yngre, klipska kvinnor?”

      Själv tycker jag det hade varit jättekul med yngre klipska kvinnor. Men klarar man inte ens av att sätta sig in i sina ideologiska motståndares tankar så kvalar man tyvärr inte riktigt in som klipsk.

      Svara
  24. MiT

     /  10/05/2019

    Svara
  25. Kronblom

     /  10/05/2019

    De där Black Axe som de skriver om, är det nån ny deodorant?

    Svara
  26. G

     /  10/06/2019

    ”Ett mycket konservativt parti har blivit mycket liberalt. Men ibland möts storheterna. Det som på 30-talet kunde motiveras med antisemitism kan i dag motiveras med barns rättigheter. Det låter givetvis mycket bättre, men resultatet – även om det inte är det avsedda – blir samma sak. Stämmobeslutet i helgen om att Centerpartiet skall verka för ett förbud mot omskärelse på pojkar är inte riktat specifikt mot judar och förmodligen hade ivrarna ingen aning om effekten, men eftersom omskärelse är en viktig del av judendomen, som så gott som alla svenska judar praktiserar och vill fortsätta med att praktisera, blir resultatet, om förslaget skulle bli lag, att svenska judar antingen får flytta eller bli förbrytare.

    Däremot kan man gott skrota landstingens finansiering av omskärelse genom läkare. Det finns utmärkta experter som kan det bättre än läkare och om man tycker att omskärelse är viktigt kan man också betala själv.

    Att smeta brunfärg över alla åsikter som man inte gillar har blivit en vanlig innesport. Jag gillar det inte. Men vad som förvånar mig är att de som brukar gilla det, de som alltid gillar att framhålla ett partis skumma förflutna och som älskar att hävda att det var så här det började på 30-talet nu är så stumma.

    För det var så här det började på 30-talet. Man började med att inskränka i judars rättigheter bit för bit. Nej, jag har självklart inte sagt att Centerns syfte är att sprida antisemitism, men de senaste dagarna har sociala medier varit överfyllda av den varan. Alla som googlat något eller som fritt ur hjärnan fantiserat ihop något har känt sig manade att tala. Kännetecknande är överdrifterna, hur man ”skär sönder penisar” eller ”karvar i underlivet” och som en skugga över hela anrättningen ligger den urgamla myten om judendomen som grymhetens religion i kontrast mot kristendomens kärlek.

    Jo, den kärleken har judar genom historien ofta fått känna på och dessvärre måste jag säga att mycket känns igen nu.”

    Suck suck suck. På något vis känns det som om vi har religiösa grupper som i form av sitt hysteriska motstånd till detta sätter käppar i hjulen för ”tiden har sin gång” här i Sverige. Att ta beslut och förbjuda sådant här sjukt onödigt påhitt känns som en del av Sveriges utveckling som land. Om det finns majoritet bland befolkningen för att stoppa detta onödiga övergrepp på pojkar så är det så, och just nu gör det nog det, men om man väntar X antal år så riskerar väl den majoriteten vara borta, kanske är det det som politikerna vill genom att vänta, det skulle ju inte förvåna det minsta. Men om det faktiskt händer att detta blir förbjudet så applåderar många, men de som prompt vill fortsätta behöver väl dock varken ”flytta eller bli förbrytare” om de inte väljer det. Till skillnad mot vad deras söner får så har ju föräldrarna ett val där, flytta eller bryta lagen är inget någon tvingas till. Kvinnlig könsstympning är förbjudet i Sverige, men ändå läser vi i diverse rapporter årligen hur detta utförs på flickebarn här och där i Sverige, ibland att det t.o.m flygs in någon från e.g afrikanskt land för att specifikt utföra detta på ett flickebarn i Sverige, eller att föräldrarna flyger till hemlandet och utför könsstympningen där. Fast det är förbjudet att göra detta så görs det likt förbannat. Så att förbjuda kanske inte gör att alla slutar utföra övergreppet på sina pojkar i Sverige, men det har en stor betydelse och värde i sig att detta är förbjudet enligt lag i Sverige, precis som kvinnlig könsstympning! Kan ett helt land vänt på att sunt förnuft ska infinna sig hos religiösa grupper och att beslutet att förbjuda manlig könsstympning i ett land ”ska komma inifrån religiösa gruppen själv” som vissa tycker. Exempelvis: https://toklandet.wordpress.com/2018/02/15/arpi-fortsatter-granska-genuskyrkan/#comment-143342 Ska ett ”progressivt” land som Sverige ta hänsyn till precis allt och vänta i all evighet pga att vissa anser sig ha rätt utföra sådana övergrepp på sina barn för att det står i en gammal bok eller är s.k tradition. Kanske är det just att ett land förbjuder som är nyckeln till att välbehövlig reformering tar fart, för det verkar inte hända något av att sitta och rulla tummarna. Och Sverige med sin höga svansföring brukar ju fullkomligt älska, iaf politikerna, att gå före alla andra länder och bli först i världen med något viktigt och föregå med gott exempel. Så vad väntar ni på egentligen, kritiken och diverse anklagelser lär hagla oavsett vilket år detta blir förbjudet, 2019 eller år 3000 spelar ingen roll, för det lär skrikas och gapas oavsett när beslutet tas.

    Svara
    • G

       /  10/06/2019

      ”Nyköpingsmoderater vill förbjuda omskärelse av pojkar

      Bakom motionen till partistämman, som hålls om två veckor, står bland annat Nyköpingsmoderaternas gruppledare Anna af Sillén. Hon föreslår att all icke medicinskt motiverad omskärelse av barn under 18 år ska förbjudas.

      Även fullmäktigeledamoten Maria Gilstig står bakom motionen, som hävdar att barnets kropp inte är föräldrarnas egendom som de i religionfrihetens namn kan göra vad de vill med. Omskärelse av flickor är förbjuden och samma regler bör gälla också för pojkar.

      I Sverige praktiseras manlig omskärelse i viss mån av judar, men huvudsakligen av muslimer. Imamen Abd al Haqq Kielan reagerar starkt mot motionen.

      – Det här är ett tecken på att samhällsklimatet inte tillåter religion. Vi har redan sett här i Eskilstuna hur Moderaterna vill införa slöjförbud. Det här är en tendens i samhället som jag upplever som mycket hotfull och skrämmande, säger han.

      Kan man inte se till det lilla gossebarnets integritet och betrakta omskärelsen som ett övergrepp?

      – Jag tycker inte man ska kalla det för integritet, utan det är helt enkelt så att föräldrar och familjer har – enligt FN:s deklaration om mänskliga rättigheter – rätt att hålla sin religion och det här är en del av vår religion.
      ..[..]..
      Moderaterna står splittrade i förbudsfrågan. Motionen har fått stöd av Sörmlandsmoderaternas länsförbund som rekommenderar partistyrelsen att ställa sig bakom motionen och att frågan utreds. Men partistyrelsen går emot sitt länsförbund och rekommenderar att stämman ska avslå motionen. Frågan är därmed kontroversiell och ingen av förslagsställarna vill medverka i SVT. Anna af Sillén förklarar sin ståndpunkt via sms och skriver så här:

      ”Vi befinner oss ju i en politikutvecklingsprocess och det här är en komplex fråga. Det är också därför vi föreslår en utredning. Jag åker till stämman för att lyssna på kollegor och goda argument – det är det stämmor är till för. Det är vad jag har att säga, i övrigt avstår jag intervju”.”
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nykopingsmoderater-vill-forbjuda-omskarelse-av-pojkar

      Svara
    • G

       /  10/06/2019

      Okt 4: ”Omskärelse är stympning av barn – oavsett kön

      Att tillåta att man skär bort förhuden på en värnlös gosse, före puberteten, anses helt okej bland majoriteten av svenska politiker. Man hänvisar till lagen om religionsfrihet. Men vem tar pojkens egen valfrihet i beaktande? skriver Gunnar Göthberg, pensionerad barnkirurg.”
      https://www.gp.se/debatt/omskärelse-är-stympning-av-barn-oavsett-kön-1.18818568
      https://web.archive.org/web/20191006061752/https://www.gp.se/debatt/omsk%C3%A4relse-%C3%A4r-stympning-av-barn-oavsett-k%C3%B6n-1.18818568

      29 juni 2018: ”De svenska partier som fortsatt vill låta gruppens traditioner trumfa barnets rätt till kroppslig integritet och individuell religionsfrihet ser helt olika på värdet av manliga respektive kvinnliga könsorgan”, skriver Mats Reimer.
      https://www.svt.se/opinion/omskarelse
      https://web.archive.org/web/20191006061646/https://www.svt.se/opinion/omskarelse

      Svara
  27. G

     /  10/06/2019

    ”Liberalen” Vladan svarade på lite frågor inför EU-valet:
    https://valkompassen.svt.se/eu-2019/kandidat/vladan-lausevic/

    Svara
    • info

       /  10/06/2019

      ”Vem är din politiska förebild?
      Bland andra Thomas Paine, Frederic Bastiat, Henry David Thoreau, Ante Markovic, Cecilia Wikström, Sophie in ‘t Veld.”.

      Haha, Cecilia Wikström!
      Det säger en hel del.

      Svara
  28. G

     /  10/06/2019

    ”Det petas runt i fenomenet Linnea Claeson”
    https://bloggbevakning.se/2019/10/01/116011/

    Svara
    • G

       /  10/06/2019

      ”Isa / 2019-10-01 22:20:
      Förlåt men vad står LCÄDBSH för?

      Anonym / 2019-10-01 22:27:
      Linnéa Claeson är det bästa som hänt”

      Svara
    • G

       /  10/06/2019

      E / 2019-10-01 20:14
      Mnej, LC verkar inte riktigt hålla sig till sanningen och det känns ju jäkligt trist med tanke på vad hon gör. Har hon själv bemött dessa anklagelser på något sätt? Sen är det ju också sorgligt att majoriteten av de konton som kommenterar mickes post på twitter är män. Eller deras användarnamn är manliga iaf, har inte orkat följa alla och kolla mer. Även om LCs beteende förtjänar kritik får en lite ’åh äntligen en tjej vi kan dissa’-feeling av kommentarerna.

      Qr / 2019-10-01 21:35
      Om vi är överens om att hennes content till viss del är fejkat och att hon förtjänar kritik för det, så är väl inte det faktum att majoriteten av kritikerna är män ett problem som bör lösas genom att män borde kritisera henne mindre? Utan snarare att kvinnor borde kritisera henne mer? Dvs, det tragiska är väl inte att så många män kritiserar henne utan att så många kvinnor låter bli att ge henne välförtjänt kritik på grund av att hon är kvinna och kallar sig feminist. Den som strävar efter ett jämställt samhälle bör enligt min mening kritisera henne så mycket som hon förtjänar, oavsett vilket kön hon har.

      Henko / 2019-10-02 11:05
      Så jävla rimlig kommentar!

      Linda / 2019-10-02 08:29
      Att mest män kommenterar under Mickes tweet beror väl på att Micke har mest manliga följare, precis som att det är mest kvinnor som kommenterar här eftersom att bloggbevakning har mest kvinnliga läsare.
      Du får det att låta som att det är något negativt att det är mest män som kommenterar hos Micke, varför? Är du lika besviken på att det är mest kvinnor som kommenterar här?
      ——————————.
      G: bloggbevakning är alltså en blogg om andra bloggare/influencers, på följande sätt nedan reagerade tydligen en bloggare som inte tycker om sarkasm, ironi, sötsur ton i kommentarsfältet, som är helt öppet för vem som vill att skriva i, men någon mobbning, hat osv har jag då inte sett till………

      Lisa / 2019-10-01 20:19
      Ot- Styleelin rasar över bloggbevakning i ett inlägg för en tid sen, och anser att din blogg uppmanar till mobbing då det skrivs ett inlägg om en person som sedan ”kastas” till hyenorna i kommentarsfältet. Jag tycker ändå Camilla kontrollerar dumma kommentarer så gott hon hinner.
      https://styleelin.com/2019/09/20/har-jag-en-tvilling-sluta-som-frisor-forelasare-flytta/

      ”TAR DU ÅT DIG NÄR FOLK SKRIVER DUMMA SAKER TILL DIG? TÄNKTE PÅ INNE PÅ BLOGGBEVAKNING?
      – Klart jag gör, vem skulle inte göra det?! Jag tar oftast illa vid mig för stunden, pratar igenom allt med A och sedan nästa dag har jag släppt det. Är det någonting som jag avskyr så är det när människor ljuger, kommer med osanningar eller medvetet vill hitta på en story för att skada en annan människa. Jag vill vara cool och säga ”Äsch, jag bryr mig inte” men för mig är det viktigt hur ni känner för mig – det är ju er jag bloggar för. Sedan behöver inte alla tycka som mig, såklart men det kan påpekas utan osanningar och elakheter. Jag ser skitsnack som tändvätska för att bli ännu starkare, bättre och någonting bra måste jag göra om människor orkar hata mig?!

      Bloggbevakning, förlåt men den bloggen är otroligt vidrig och att bara gå in i ett kommentarsfält där får mig att tappa tron på vänlighet och respekt. Alla inlägg är uppbyggda på ett sätt och jag brukar jämföra det med att kasta mat till hyenorna. Inlägg skrivs om en influenser, inväntar sedan att hyenorna ska fylla kommentarsfälten. Det som skrämmer mig ännu mer att det är en av Sveriges största bloggar – detta med GIRLPOWER och att vi tjejer ska backa varandra – BULLSH*T. Mobbning är fruktansvärt och det är precis det som Bloggbevakning driver fram, människors värsta sidor och respekten för andra människor är totalt borta.”
      ————————.

      PS
      Hur hamnade vi här 😛 : Jo jag läste en artikel i Expressen (i tidningen som annan i familjen köpt) där bl.a. hon som driver bloggbevakning kommenterar influencers lite, MEN på nätet var den premium och bakom betalvägg, så att det var ingen ide dela den här. Men så kollade jag bloggen och den var väldigt aktiv med öppet kommentarsfält, ja, sköter man sig inte så åker man ut, det är enda regeln. Ja, jag kom givetvis att tänka på denna apropå Linnea https://toklandet.wordpress.com/2017/06/08/linnea-claesson-far-fn-forbundets-pris/

      Svara
    • G

       /  10/06/2019

      Bra blogg av dig, tack! Men flera läsvärda debattare som jag inte läst tidigare! Ser att jag postade samtidigt om moderaternas förslag längre upp, aja. Hoppas du inte tar illa upp men jag postar länk till debattarna under min kommentar längre upp också, man vet aldrig ifall alla klickar sig in på din blogg och vidare för att läsa. 😉 Bra och viktigt läsning detta!

      Svara
      • G

         /  10/06/2019

        Glömde skriva att ja, varför kommer så många vettig som *vi* här normalt diggar så hårt till en helt fel slutsats i denna fråga. Hanif nu också. Ledsamt. Att Aron tycker att ”det är snyggare” som han sa i sin podd, det var Hanif som var gäst i det avsnittet för övrigt, det visste jag sedan tidigare, men asså… nä, jag orkar inte. Jag fattar inte varför, obegripligt. Hade inte du skrivit om detta ang Hanifs inställning till frågan så hade jag nog inte fått reda på det pga dygnet har bara så många timmar, kanske inte direkt roligt att få veta, men bra att veta.

        Svara
        • Olof

           /  10/06/2019

          Jag tror det beror på att man är väldigt duktiga på att tysta offren i sammanhanget. Och det i sig beror ju på en nästan perfekt storm av omständigheter som gör det lättare – att det handlar om män, att offrens lidande i allmänhet handlar om sexuella och relationsproblem, att det handlar om något oerhört privat relaterat till familjen (här går det att relatera till hederskultur, fundera lite på stämningen på nästa släktträff om någon skulle gå ut med något sådant i media), att det för många inte skapar allt för stora problem och avsaknaden av möjlighet att jämföra gör att det är svårt att mäta förlusten, etc.

          För någon som läst de personliga upplevelserna av någon som lider av att ha blivit omskuren är det förstås helt omöjligt att acceptera, och de tveksamma argumenten som framförs väger väldigt lätt i sammanhanget.

          Har man bara hört från de som inte drabbats av problem är det lätt att se det som en kamp som helt enkelt inte är värd att tas. Varför bry sig så mycket om judiska och muslimska mäns sexuella hälsa? … förutom det där att det faktiskt handlar om människor.

          Jag undrar om man åtminstone skulle kunna börja angripa det genom att skapa riktlinjer kring utförandet som förbättrar möjligheterna till rekonstruktion i framtiden. De religiösa grundtexterna innehåller egentligen inga krav på hur utförligt ingreppet behöver vara, och det hade varit intressant att se hur man skulle motivera att det behöver vara omöjligt att återställa för barnet när denne blir vuxen som religionsfrihet.

          Svara
      • Tack för komplimangen 🙂 Självklart tar jag inte illa upp, det är viktiga debatter.

        Svara
  29. Hitler

     /  10/06/2019

    Haha!

    där kom Hitler med på ett hörn också.

    Bland alla ”många män” och ”medelålders män”.

    Knäpptanternas krönikor är värd vartenda öre som lyteskomik. GBA så överdriven och tondöv att de måste gapskratta åt sig själva och sin egen dumhet när de skriver.

    Ingen kan klandra dem för att inte göra sitt jobb i alla fall.

    Svara
    • info

       /  10/06/2019

      Q-Ken,
      ”nyktrat till”, nej men de är desperata och bytt taktik för att försöka ta tillbaka väljare som flytt till SD.

      Hade man frågat någon av debattörerna för några månader sedan vad de tyckte om att ”Utvisa tiggarna efter tre månader i Sverige” så hade de garanterat börjat svamla om 30-talet och Hitler.

      Det är ingen slump att flera oberoende(?) sossar nästan samtidigt kommer med liknande utspel som tidigare klassats som ”bruna” när SD föreslagit dem.

      Svara
  30. info

     /  10/06/2019

    Svara
  31. info

     /  10/06/2019

    Svara
  32. info

     /  10/06/2019

    Svara
  33. info

     /  10/06/2019

    Svara
  34. info

     /  10/06/2019

    ”Januariavtalet såldes in som den bästa lösningen för att hålla Sverigedemokraterna borta från inflytande i svensk politik. Verkligheten har redan hunnit ikapp det önsketänkandet.”

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: