Ni som var med för 6 år sedan, minns ni ”konferenspappret”?

För ca 6 år sedan så dök ett ”konferenspapper” från en Malin Holm på Uppsala universitet upp på nätet, det hade titeln

Men who hate women – Online”

Holm hade googlat bloggar, tittat på blogglistan och dragit slutsatsen att de drevs av män som hatar kvinnor. Hon hade inte läst innehållet på bloggarna i alla fall men det hindrade henne inte att blåsa på.

”Konferenspappret” användes på ”European Conference on Politics and Gender” i Barcelona. Står mer om själva ”konferenspappret” hos Bittergubben i det här inlägget.

Som ni misstänkte så fanns ju även min lilla blogg med i Det Stora Hotande Nätverket Av Kvinnohatare. Hon spred alltså ut till hela Europa att jag var en kvinnohatare vilket fick mig att fråga Malin Holm var någonstans på min blogg man hittade kvinnohat. En fullt relevant fråga tycker jag. Borde ju vara lätt för henne att belägga om man samtidigt sprider till Europa att jag är en sån.

Hör och häpna, jag fick ett svar från henne. Eller ja, inte på den enda frågan jag ställde men ett svar på mitt mail i alla fall. Ett svar fyllt med snömos och nonsens. Ett icke-svar.

Sen hör det till saken att innan Holm och ”konferenspappret” dök upp så fick jag och några till ett mail av en kvinna som ville göra ett arbete om ”jämställdismen”. Jag var tveksam och ställde lite frågor till henne då jag befarade att det skulle ske ur ett radikalfeministiskt perspektiv där verklighet och fakta inte är så viktigt. Så min medverkan rann ut i sanden.

Men det visade sig att hon som skulle göra arbetet hade en handledare som hette… Malin Holm…

Sådär skrev jag i juni 2013 om det hela. Sen dök det väl upp en massa annat för det rann ut i sanden lite.

Så då är det ju tur att Malin Holms arbete nu är klart så jag får anledning att återigen peka på hur fruktansvärt ohederlig hon var i ideologins namn. Och se där Ulf Bjerelds namn dyker upp.

malin holm som kallade oss kvinnohatare6.JPG

Läs det sista några gånger, ”demokratisk exkludering” för att skapa mer gynnsamma förutsättningar… Nyspråk de luxe. Och ni kan säkert gissa vilka hon menar är de strukturellt marginaliserade. Rätt gissat, såna som hon själv såklart…

Här är länken till hennes arbete om ni orkar läsa igenom, jag har själv inte läst den utan bara mycket snabbt skummat.

Man släppte en pressrelease om det också. Och där kan man ju få en liten aning om vad det handlar om.

I call bullshit! Omskriven och kommenterad, ja. Fått hot och annat? Tror jag inte ett skit på. Det är hittepå. Det där är EXAKT samma metod som EXAKT 100% av radikalfeministerna använder när de vill undvika kritik mot sitt eget rövhålsbeteende. Har extremt svårt att se någon av de uppräknade bloggarna i ”konferenspappret” göra på det viset!

Och även där 100% vänsterextremistbeteende, bli avslöjad med skit och sen se reaktionerna på sin egen smutskastning som ett bevis på att man har rätt. Vetenskapligt enligt Holm är att googla bloggar, skita i att läsa vad man googlat fram och sen påstå saker baserat på det hon skitit i att läsa.

Men lyckades se några saker när jag snabbscrollade hennes arbete. Blev väl trött i scrollfingret på just de här ställena antar jag  😛

Apropå anonymitet och att det skulle vara för att åsikterna inte var accepterade bland den generella allmänheten. Så är det ju inte alls utan för att de inte var accepterade bland vissa högljudda extremister på positioner där de aktivt valde att försöka förstöra folks liv. Som t ex journalister, krönikörer, politiker, aktivister på div positioner de aldrig borde släppts in på osv. Därför. Malin Holms egna beteende med ”konferenspappret” bevisade ju just allt detta på ett utmärkt sätt. De som inte var anonyma hade ju Holm i den akademiska världen i Europa stämplat som kvinnohatare. Rakt av.

Ja folk brukar bli lite sura när de orättfärdigt kallas fula saker av extremister, visst är det ett jäkla skit att de också tillåts säga det…

Och det där sista hon skriver, det är min blogg det. Tyvärr så glömde jag bort att ta upp detta med jämna mellanrum men nu får jag ju ett bra tillfälle igen! Det hon skriver i slutet, är det med sanningen överensstämmande eller är det hennes egna hittepå? Det ENDA jag ville ha svar på var hon hittade kvinnohat på min blogg vilket var en mycket rimlig fråga då hon ju direkt kallade mig för kvinnohatare. Hon svarade med nonsens och snömos. Så visst, nonsens och snömos var ju inte svaret jag ville ha men hon kan knappast kalla det svar på frågor och använda det på det här viset i sitt arbete då det är extremt grovt missvisande. Hennes svar finns ju länkat ovan. Hon låtsas att hon svarat på min fråga vilket hon inte alls gjorde. Falskt och hittepå helt enkelt. Det är sånt som genomsyrar vänsterextremism var den än den dyker upp.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

171 kommentarer

  1. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  2. Senior

     /  10/14/2019

    Demokratisk exkludering…..
    Helt otroligt vilka nya oxymoroner man kan hitta på för att driva igenom sin totalitära skit.

    Precis som Ylva Johanssons tvingande solidaritet….

    Undrar just ifall de tycker hur lång tid det tar innan ”omskolningsläger” i Gulag även de räknas in som ”demokratisk exkludering” eller ”tvingande solidaritet”?

    Svara
  3. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  4. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
    • Vansinne att sätta terrorister i läger. De skulle fått ta varsin kula i nacken omedelbart istället. Billigare och säkrare.

      Svara
      • info

         /  10/16/2019

        bergersjo,
        för dyrt, ”containermetoden” är mycket billigare och effektivare, dessutom är den mer klimatsmart då den drivs med solenergi.

        Svara
        • Hur kan den vara dyrare än att ge dem mat och dryck och säkert en massa annat också och stå i månader eller år med massor av vakter för att hålla koll på dem och riskera att de flyr och fortsätter terrorisera, vilket flera nu gjort? En enda kula i skallen kostar nån krona och detta är i en kultur där de skjuter hejdlöst med automatvapen upp i luften när de firar något. Är de ändå för snåla kan de ta till kniven istället så blir det gratis…

          Svara
      • no pardon

         /  10/16/2019

        @bergersjo
        eller varför inte döma dem så som de dömt andra?
        ”Öga för öga, tand för tand” Koranen (5:45)

        Svara
        • Absolut, det skulle jag själv göra. Jag tänker mer på människor som värnar om ”humanism” även gällande terrorister inom IS och liknande.

          Svara
    • Jans

       /  10/15/2019

      Japp, IS-terroristerna och hela deras klaner skall till Sverige, kurderna skall till Sverige nu när Turkarna kommer, rebellerna (d.v.s de som bara är IS när det känns safe) skall til Sverige, och säkerligen finns det en massa turkar i området som av olika skäl också skall till Sverige.

      Först i kön går dock IS-krigarna för de är ”svenskar” och tvåa är kurderna för de är de nya palestinierna.

      Och mitt i alltihop är allt Trumps fel för USA skall plötsligt vara imperialiststaten som sköter världsfreden trots att det brukar heta tvärtom.

      Svara
  5. Rikard

     /  10/14/2019

    Hej.

    Vad det verkar har hon alltså inte bara slarvat med sina källor utan faktiskt fuskat och felaktigt representerat sitt material.

    Det är inga småsaker när det gäller doktorsavhandlingar.

    Du bör kunna kontakta det universitet och den institution hon där sorterar under för vägledning om hur en formell klagan kan göras. Det är inte lätt, kom ihåg hur obenägen man var vid Uppsala att alls granska Tiina Rosenberg, men det går.

    Jag kan på intet sätt tala för Inger Enkvist, eller Ann Heberlein, men det kan vara värt att skriva till endera och noga och sakligt föredra situationen just för att få råd om hur du kan agera.

    Att få Bjereld inblandad i att mörka forskningsfusk hade varit värt en hel del.

    Mitt råd är att i varje fall kontakta Academics Rights Watch, dels för att få dem intresserade, dels för råd om vad du kan göra.

    [http://academicrightswatch.se/]

    Det är tyvärr så med allt som har med feminism och genus att göra att fusk alltid måste förutsättas, det är sorgligt men sant nog normalläget för dem då det rör sig om religiös tro (på ideologin) och inte vetenskapligt arbete.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • MiT

       /  10/15/2019

      Äh, för mig är det inte så viktigt med just den biten utan mer att hon så ogenerat betedde sig som ett rövhål. Hon kunde antingen ha länkat några saker som hon ansåg vara just kvinnohat och så kunde man tagit det därifrån eller så kunde hon bett om ursäkt och sagt att hon förhastat sig..

      Svara
      • Rikard

         /  10/15/2019

        Hej.

        Jo, men då hade hon legitimerat din kritik. Varför göra det om hon inte tvingas till det?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Senior

         /  10/16/2019

        Då hade hon ju omedelbart diskvalificerat sig och sitt arbete, vilket i samma svep skulle omintetgöra hennes egen försörjning. -Det lär aldrig hända.

        Betänk att en snakeoilförsäljare hela tiden måste skapa ett inbillat behov av sina värdelösa produkter.

        Svara
  6. hllviken

     /  10/14/2019

    Det enda positiva med Malin Holm är att hon ser väldigt bra ut.

    Hon kunde bli mannekäng i Paris.

    Svara
  7. hllviken

     /  10/14/2019

    MiT, du har all anledning att bli mycket arg på så osjysst behandling!

    Låt det kanaliseras till energi som avslöjar lögnerna.

    Svara
  8. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
    • uffenordholm

       /  10/14/2019

      Och snart får dessa ta hand om patienter, ute i verkligheten….

      Svara
      • Ivar L

         /  10/15/2019

        Hade nyligen ett närakutsärende, läkaren kunde knappt göra sig förstådd. Inte första gången. Där kan man se baksidan av att det trots allt finns en och annan med utbildning i immigrantströmmen, de kastas in i viktiga yrken utan att kunna språket. Delvis antagligen för att bättra på arbetslöshetssiffrorna i immigrantgruppen.

        Vi är på god väg att bygga något slags kreolrike. Känns ju inte helt opassande med tanke på hur mycket bananrepublik det blivit av mitt kära land.

        Svara
  9. Feministisk Forskning Förklarar

     /  10/14/2019

    Förstår inte vad som skulle vara fel med Uppsala universitet och forskningen som bedrivs där…

    ”Professorn: Män mördar barn i skogen

    Publicerad 30 maj 2005 kl 07.12
    Uppdaterad 30 maj 2005 kl 07.22

    Uppsala universitets ledning kallar till krismöte för att försöka rädda sitt anseende, erfar Expressen.

    Orsaken är professor Eva Lundgren som påstår att hon känner till hundratals fall där manliga satanister sliter foster ur livmödrar .

    Eva Lundgren. Eva Lundgren är professor i sociologi vid avdelningen för genusforskning vid Uppsala universitet, Sveriges äldsta, och avlönad av skattemedel (43 500 kronor i månaden). Hon påstår att hennes forskning visat följande:

    Det finns ett stort antal satanistiska grupper i Sverige som mördar barn i skogen och gräver ner dem.

    I vissa fall sliter männen foster ur livmodern för att döda dem.”

    Svara
  10. Angående vänsterextremism: Jag plågade mig igenom partiledardebatten igår. Sjöstedt körde sitt vanliga race med brunsmetning och att spy galla över ”dom allra rikaste”.
    Då slog det mig.
    Han har ju själv totalt anammat globalismen. Och vilka är det den är bra för? Jo: De allra rikaste! Och då snackar vi inte bara de rikaste i Sverige, utan de allra rikaste i hela världen. Dessa står Sjöstedt upp för med sin politik.

    Svara
    • info

       /  10/15/2019

      Svara
  11. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  12. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  13. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  14. MiT

     /  10/14/2019

    Svara
  15. MiT

     /  10/14/2019

    Agnemo, fd ordförande för Män för jämställdhet numera MÄN

    Svara
    • Kristian

       /  10/15/2019

      Tar det sådan tid att få ordning på arbetsplatsolyckorna?

      Svara
  16. Bamse

     /  10/15/2019

    Jag har följt den här bloggen i några år nu och kan inte påminna mig att jag skulle ha sett något ”kvinnohat” från MiTs sida.

    Själv tycker jag nog att bland annat feminister verkar ha en stark tendens att ta all negativ kritik – även sakligt formulerad sådan – som en form av ”näthat”. Speciellt förvånade tycks de bli när någon faktiskt blir sur efter att den just kategoriskt blivit utmålad som en jävla jävel-jävel av feministerna själva. Ni kanske skulle ”forska” i hur länge och hur hårt ni kan hålla på och putta på någon med en pinne innan den personen tappar fattningen och slår er på käften?

    För tydlighetens skull ska väl tilläggas att ovanstående är min helt ovetenskapliga och formellt lågutbildade åsikt i frågan.

    Svara
    • äsch

       /  10/16/2019

      Ja det är, som alla redan vet, endast epitet för att smutskasta politiska meningsmotståndare.

      Den som har en avvikande åsikt i migrationsfrågan (eller påpekar det uppenbara att 35-åriga barn inte är barn) kläs i brun skjorta och den som inte tror på radikalfeministiska konspirationsteorier kallas kvinnohatare.

      Epiteten slås ofta samman och kombineras godtyckligt för att öka smutskastnings effekt. Det resulterar i en synergieffekt. En kvinnohatande rasist.

      För att förstärka effekten ytterligare kopplas det enkelt samman med identitetspolitik och intersektionell analys. Han är inte bara en kvinnohatande rasist. Han är en vit medelålders man också, som kör bil och äter kött.

      How dare you!?

      Hur det förhåller sig känner alla till.

      Det ena året stämplas alla som ”Breivikare” för att nästa gång hängas ut som ”Putins lakejer” och medlöpare.

      Det är nonsens i dess renaste form, men när media och akademia är politiska är det bekvämt att göra karriär på aktivism.

      Det är för övrigt märkligt att man kan erhålla en doktorshatt för att skriva strunt om bloggar på nätet.

      Mer intressant vore att klart och tydligt definiera begrepp som ”näthat”. Det låter sig dessvärre inte enkelt göras utan att epitetet mister sin misskrediterande funktion.

      Näthat används dessutom som ren och skär skrämselpropaganda. Kampen mot ”näthat” bekämpas genom inskränkningar i yttrandefrihet och utökad lagstiftning för övervakning.

      Vi går sakta men säkert från dagens mjuktotalitära samhälle, där ingen vågar säga sanningen av rädsla att förlora arbete och anseende. Till något som kan liknas vid ett 1984-samhälle.

      För att tysta kritiken måste anonymiteten på nätet försvinna. Det krävs således ”forskning” på området.

      Det är sedan länge en fars. Det har gått inflation i ”näthat” där mediafeminister i flera generationer tävlar om vem som får mest av varan.

      Näthat reduceras till en tramsig tävling om vem som kan vara mest provokativ och framstå som det mest professionella offret. Det är inget kort om en klassisk tävling i uppmärksamhet.

      I desperata tider springer dessa individer kors och tvärs över broar med färgat hår för att fabulera ihop kvinnohat att klistra in i tidningskolumnerna. Kvinnohat som dessa stackars strukturellt förtryckta och maktlösa kvinnor påstår sig ha blivit utsatta för av privilegierade män.

      I samma veva springer en annan kränkt kvinna runt i kollektivtrafiken och fotograferar män i skrevet.

      Det blir något bisarrt.

      Den unga tjejen som blir kallad hora på nätet bryr sig ingen om. Hon är lika osynlig som kvinnor som utsätts för hedersvåld och kastas ner från balkonger i förorten mot en snabb och säker död. Hon är i sin tur precis lika osynlig som kvinnan som blir gruppvåldtagen på väg hem från nattjobbet.

      Tänk på att det är synd om avdankade handbollsspelare och att vi måste öka kvinnorepresentationen i bolagsstyrelser och bland nobelpristagare hörni.

      TT hälsar män, män, män, män, män, män, män.

      Tror den bästa formen av näthat är sanningen om stereotypen av en feminist. Du vet den feta och fula flodhästen. Hen med hår under armar och ben, men inget på huvudet. Med en ring i näsan och tre runt midjan.

      Är det Bigfoot some kommer? Är det skräcködlan från Jurassic Park?

      Nej det är en feminist! Marken skakar där träsktrollet trampar. Ett spår av blod sträcker sig runt staden. Väggarna vittnar om vidundrets vistelse. Hen kallar det konst.

      Menskonst.

      Svara
      • hllviken

         /  10/16/2019

        😂😂😂 Litterär begåvning

        Tack för ett gott skratt! 🙂

        Svara
  17. info

     /  10/15/2019

    Svara
  18. info

     /  10/15/2019

    Svara
  19. info

     /  10/15/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  10/15/2019

      Fatta att detta är på riktigt dessutom. Alla exempel.
      Varför spelar de pajas på det här viset?

      Svara
  20. info

     /  10/15/2019

    Apropå det här med turkar och kurder.
    Som bekant så räcker det med att åka tunnelbana en gång för att bli svensk, är man dessutom född i Sverige så får ingen enligt vänstern ifrågasätta att den personen inte är svensk, för vem minns inte vilket liv det blev när Björn Söder (SD) i en intervju i Dagens Nyheter.påstod att judar och samer inte är svenskar?
    Jämför gärna hur reaktionen blir när Özz Nûjen kallar sig för kurd trots att han bevisligen är född i Turkiet.
    Varför blir inte vänstern lika arg på honom när han kallar sig för kurd istället för turk?
    Om det kan finnas en ”kurdisk del” i Turkiet så måste det ju innebära att det finns arabiska delar i Sverige t.ex. Rinkeby och att de som som föds där förblir araber for ever.

    Nästa gång ”svenskheten” diskuteras med vänstern borde någon ställa motfrågan: är Özz kurd eller turk?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96zz_N%C3%BBjen

    Svara
    • Micke

       /  10/15/2019

      Turk / Syriska konflikten oroar mig endel! Dårar på bägge sidor, is läger som töms, Ryssland som stöder bägge sidor… Förstår USA att dom drar sig ur, dom blandade sig i bara för att övriga världen (Europa) var handlingsförlamade. Kan inte EU sätta in trupp som ”skyddar kurderna” istället för att klaga?! Kan inte ledarskribenter ta på hjälmen och åka ner, istället för att klaga på Trump som dom ändå hatar vad han än skulle göra!

      Svara
      • Rikard

         /  10/15/2019

        Hej.

        ”Ding! Dagens Cyniker ett drama utan vare sig akt eller takt, av L. Uttrad”

        Varje arab, turk, syrier och så vidare som dödar en annan dylik är en färre som hotar oss.

        Låter det omänskligt, inhumant, ondskefullt (fyll på med Aftonbladets/DN:s floskeltopp)?

        Jämför då med hur Fria Franska, Storbritannien, och USA såg på striderna mellan Tyskland och Sovjet. Man gav lagom mycket stöd till Ivan, så att han inte skulle kapitulera, men inte för mycket. Man väntade sig nämligen redan -42 att Röda Armén, väl Sovjets större logistiska kapacitet knäckt tyskarna (med hjälp av bombräder från England mot tysk industri/befolkningscentra) skulle rulla vidare mot Atlanten.

        Så ju fler tyskar och ryssar som dog desto bättre, och ju längre de ryska försörjningslinjerna blev desto bättre.

        Sett ur vårt (Europas) perspektiv är ett MENA i ständig lågintensiv och ej konklusiv konflikt det bästa, om vi hindrar dem från att ta sig hit samtidigt som de tvingas byta olja/andra varor mot vapen och sjukvårdsutrustning.

        Precis som den svenska industrin, Wallenbergsfären och Samlingsregeringspolitiken under andra världskriget.

        Cyniskt och smutsigt, men att offra sig för ideal (fred) utan materiell förtjänst? Det är bara dårar och sagofigurer som beter sig så.

        ”Ding! Du har hört Dagens Cyniker, ett realpolitiskt drama i regi av O. Lust van Artig. Ljudtekniker var Sin Ekur, och producent Nyan L. Änd.”

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Micke

           /  10/15/2019

          MENA letar sig hit oavsett verkar det som, där bidragen är som störst!…

          Svara
        • Ivar L

           /  10/15/2019

          Oavsett cynismens svärta som jag tycker var i mörkaste laget, så länge immigrationspolitiken ser ut som den gör är ALLA konflikter i Mellanöstern ett direkt hot mot Sverige. Konfliktnivåerna kommer aldrig (inte i nuvarande världsordning) att vara av sådan omfattning att de så att säga ”dödar” immigrationstrycket i vår riktning. Det hörs ju i rapporteringen hela tiden, nu är det synd om den och den folkgruppen, underförstått de borde få asyl i Sverige, bistånd, insatser bla bla.

          Vi får kampanjer för att ta hit ytterligare människor och det går väl sisådär 9 (eller 99?) bedragare på varje riktigt offer dessutom. Konklusion: det finns inga fördelar med konflikter i Mellanöstern.

          Svara
          • Ivar L

             /  10/15/2019

            Och sedan måste ju de anhöriga få komma åren efter för Sverige vill ju inte ”splittra familjer”. Hur många gånger har detta scenario spelats upp i Sverige sedan Iran/Irakkriget?

          • Rikard

             /  10/15/2019

            Hej.

            Konflikterna är bara problem om personer därifrån tillåts komma över gränsen.

            Hur många tyskar var på flykt i Tyskland 1945? Hur många av dem kom till Sverige?

            Hur många kongoleser var på flykt på femtiotalet? Hur många kom för egen maskin till Sverige?

            Det enda problemet är att man A) från dag ett inte satte flyktingar i flyktingläger, med avsikt att skicka hem dem så fort det var möjligt, och B) inte höll gränsen.

            Vi hade alldeles utmärkt kunnat göra allt detta från 1975 utan att ändra en enda lag. Vi hade kunnat göra det idag, med (rätt stora) komplikationer.

            Pragmatisk politik är cynisk, eller tvärtom. Idealistisk politik? Det är vad vi lever under idag.

            Not, som borde ingått i originalposten: när jag skriver cynisk menar jag den filosofiska inriktningen cynism. Pragmatisk, real, osentimental, konsekvens & resultatinriktad och i distinkt avsaknad av alla utopiska (eller eutopiska) drag.

            Titta på MENA-staternas egen politik (du får ut och rota i internationell press, bland avhandlingar och historiska exposéer; statens media och gammelmedia räcker inte som kunskapsbas) och analysera den utifrån om den är pragmatisk enligt följande: ”Det jag tjänar på är bra, och det som inte kostar mig oersättliga resurser kan jag tillåta. Detta rättfärdigas med semantik, religion, och liknande.” eller om den är som vår politik: idealistisk, utopisk, och med oersättlig kostnad.

            Världen är som den är, inte som den borde eller vi vill. Det finns fiender som är farliga just nu, och sådana som inte är det just nu, och det är allt som finns: stater har inte vänner.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ivar L

             /  10/16/2019

            De kommer över gränsen, ergo ett problem.
            Meningslös att tjafsa om särskilt om man avslutar med:
            ”världen är som den är, inte som vi önskar”.

  21. MiT

     /  10/15/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/534269650662938/?__xts__%5B0%5D=68.ARDsdPp-uN2zwkdQhajneveBNkC-i57bMjWvyl5qeHZ2GGcvV5bj5znIu4z5mqZ7TFW3sZYAnmlA751c-pB8jE-xxjcWsMEldgUVfuO7_OQ-2Kw1wws9gMWcyDqynsBFBNVV7xTCy8EF7f5OYApiS1JVHhYzyL0aI0QyVj5l20vEGaIpappiINoojfTLVXnot7uFjs8eVx1TTL-vmaJk1oPNXOE9udgP0d3kACwkfsKKRll7P6ZHd6qTAWlB006g4CmThwszKrQ0J2M3ak3JrQTFd9vBPvm6JnX65Orv3WSGqnU86dkjhlyb8OL5oPyep2NbmxKyLMs1BNS-LvIjV-UaJbfkbgJBB5mJJuNTDl7j4YkGM_pxt0Cn8IGiTZdRvnk&__tn__=-R*

    Svara
    • hllviken

       /  10/15/2019

      🤡🤡🤡🤡🤡 Robert Nilsson, säkerhetsexpert❓❓❓❓❓

      De som gett honom befattningen driver med oss!

      Svara
      • Ivar L

         /  10/15/2019

        Jag blir ta mig fan helt mållös.

        Kommunen spottar sina invånare i ansiktet, inklusive alla de skötsamma invandrare som med säkerhet inte heller vill bara omgivna av afrikaner som skriker horunge.

        Sedan kan man ju fundera på var fokuset ligger. Är Lamotte ett säkerhetsproblem eller varför lägger han arbetstid på detta ens en gång?

        Svara
    • G

       /  10/15/2019

      Alltså. Mållös ja, man blir fan helt möjligt. Det är ju heeeeelt jävla otroligt. VARFÖR håller *vi* ens på så här. Och nej, det är inte ett hot mot yttrandefriheten att gå in i en stolpe, men det är att det finns stolpskott som denne Robert som fått ett sådant här uppdrag av ett annat troligt stolpskott, men både sitter troligen på sina höga godhetshästar och bryr sig inte det minsta om tryggheten för invånarna där. Och då Robert använder swishjournalist som ett slags nedvärderande epitet så är väl det ytterligare exempel på vilken sida i allt detta han står, och samtidigt går runt i området och lekar journalist och relativiserar, och han försöker inte ens prata och få kontakt med någon i området, inga ballar av stål på denne Robert inte, tuff i munnen verkar vara allt han har.

      Svara
  22. Ofrivillig svenska

     /  10/15/2019

    Ledsen för O.T. men jag har just läst om medborgarskaps-evighetsmaskinen hos Rebecca Weidmo Uvell och man ramlar fan baklänges !! Jag kände inte alls till att det var så illa som hon beskriver. Rekommenderar alla att läsa det, ha helst något lugnande inom räckhåll.
    Som alltid tack Toklandet för en jättebra blogg, och hoppas du fortsätter vara på kärringen som hänger ut oskyldiga som kvinnohatare, vore bra om hon och examinatorn (eller vad det heter) kunde fällas för forskningsfusk.

    Svara
      • hllviken

         /  10/15/2019

        Risken är om man läser den artikeln: man ger upp fullständigt.

        Svara
        • Jans

           /  10/16/2019

          Ja, efter andra ”hen” gav jag upp.
          Att Uvell var en ”henare” har jag missat. Lite förvånande.

          Jag kan inte ta en debattör på allvar som använder det där genusunderdåniga tramsordet.
          Där förlorade Uvell en rejäl dos trovärdighet. Jag litar inte på folk som använder ”hen” eftersom det representerar en form av underkastelse och dessutom är kokett. Det säger en del om vilken form av borgerlighet hon trots allt tillhör och det är INTE min borgerlighet det.

          Svara
          • Var det inte Uvell som försökte ge förre förrädaren upprättelse för inte länge sedan?

      • Ivar L

         /  10/15/2019

        Jag anar det värsta efter UG och bilrånaren…
        Tack för tips.

        Svara
  23. G

     /  10/15/2019

    Ang förhudstjuvar så börjar det vid 19:00…

    Kristersson och Lööf kan ta varandra i hand då båda ser detta från samma jävla håll.

    Svara
    • Kristian

       /  10/15/2019

      Ryggrad saknas. ”Ingen som hävdar att det är ett stort ingrepp.”

      En fråga jag skulle vilja ställdes varje gång är
      ”Hur har Sverige blivit bättre med mer Islam?
      Många kan se nackdelar för samhället med tilltagande islamisering. Numera måste alla hela tiden fundera på hur ett uttalande eller en handling kommer att tolkas enlige en viss religion. På 80-talet var detta otänkbart. Detta gäller ingen annan religion.
      Hur har Sverige blivit bättre, särskilt för ickemuslimer, av mer islam?”

      Svara
    • info

       /  10/16/2019

      ”Ingen som hävdar att det är ett allvarligt ingrepp…”.

      Då så, fram med kuken Ulf Kristersson!

      Svara
  24. G

     /  10/15/2019

    ”Moderatpolitiker nobbar mångkultur – får skäll av KD

    Moderaterna i Region Jönköping har fått nog av mångkultur. I partiets förslag till regional utvecklingsstrategi slår man fast att ”visionen om det mångkulturella samhället måste begravas”, rapporterar SVT. Ett besked som inte tas emot väl av kommunens kristdemokrater.

    – Jag tror att i det läge som Sverige befinner sig just nu måste man våga vara tydlig och stå upp för de normer, värderingar och traditioner som man vill ska gälla i samhället. Vi tror inte att det är rimligt att ena 70 olika kulturer där alla får göra precis som de vill i ett och samma samhälle, säger oppositionsregionrådet Malin Wengholm (M) till SVT.

    Ett förslag till regional utvecklingsstrategi har redan fått godkänt av länets samtliga 13 kommuner, men M har alltså kommit med sin egen version där man riktar udden mot mångkultur som politiskt projekt.

    ”Vi moderater vill istället återskapa kulturen där känslan av tillhörighet, samhörighet, strävsamhet och lojalitet är grunden i såväl vår region som vårt land”, skriver partiet i ett pressmeddelande.

    Av de kulturella företeelser som M vänder sig mot nämner Malin Wengholm barnäktenskap, inskränkningar av kvinnors frihet, separata tider på badhus, och att barn bär burka. Icke-frågor, enligt regionstyrelsens ordförande Mia Frisk (KD).

    Jag tycker inte det här är värdigt en ledande moderat politiker i Region Jönköpings län. Jag tycker att vi ska stå upp för alla människors lika värde och religionsfrihet, till exempel. Att följa lag och ordning är oberoende var man kommer ifrån. Jag tycker det här är att vara långt ute i tassemarkerna, säger hon till SVT.”
    https://nyheteridag.se/moderatpolitiker-nobbar-mangkultur-far-skall-av-kd/
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/regionmoderaterna-mangkultur-maste-stoppas-som-politiskt-projekt

    Svara
    • Kristian

       /  10/15/2019

      ”Tassemarkerna” är ytterligare ett fint gammalt ord som låter som om Galenskaparna uppfunnit det!

      KD har lite att jobba med där, om de vill göra annat än spela godhetsbingo.

      Svara
  25. G

     /  10/15/2019

    Bra MiT! Skönt att det finns fler som är lite som jag själv lol.

    Svara
    • Micke

       /  10/15/2019

      Hat… 😂

      Svara
    • Kristian

       /  10/15/2019

      Vegan också, naturligtvis.
      Vill se inköpslistan.

      För övrigt, pojkspolig:
      ”Kyeyune:Ensamma mamman ingen klimatbov, bara fattig”
      https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ensamma-mamman-ingen-klimatbov-bara-fattig-29225
      ”Det finns uppenbarligen ett behov hos många av att känna att de har ett högre syfte, eller att de utgör den yttersta spjutspetsen på något viktigt.
      […]
      Miljörörelsen, i den mån en sådan finns, består av allt att döma av högutbildade stadsbor, i ett läge där konflikten mellan stad och land eller mellan globaliseringens vinnare och förlorare bara blir mer akut.
      […]
      Problemet är att vi faktiskt inte sitter i samma båt. En riksdagspolitiker sitter inte i samma båt som en ensamstående mamma som jobbar på golvet inom äldrevården.”

      (Så har även dagenssamhalle.se blivit oläslig med ny layout …)

      Svara
      • G

         /  10/15/2019

        Haha, fy fan vilken datorhatande layout! 😀 Verkligen avskyr alla nya korkade layouts som den där, den som kom på detta (generellt) och tror att alla internetanvändare antingen fått jävligt dålig syn eller surfar på nätet via en sketen liten smartphone borde fan söka nytt jobb. Ser då och då att sådana här layoutändringar motiveras med att majoriteten av trafiken till sajt X kommer från mobila enheter, därför behövdes ändringen. När jag hör den motiveringen då tänker jag att ja, men då så, sitt still i båten och var nöjd, ni har hög trafik från mobila enheter så vad fan är problemet, någon förändring för att ytterligare öka mobila trafiken inte behövdes iom att mobiltrafiken REDAN var hög och layouten måste fungerat väl i smartphones redan, istället borde ändring som ökar trafiken från desktop ha gjorts, men nä, det görs aldrig. År 2019 är det layouts för mobila enheter som prioriteras överallt. Som nu i DS fall har de lyckats skrota en välfungerande sajt för att istället göra en sajt som är attraktiv att använda för ENDAST mobila enheter och som skrämmer iväg folk som surfar nätet med en dator. Idioti. Bara puckat att inte ha två olika layouts, inte ha EN layout som är tänkt att vara användarvänlig och se bra ut på allt oavsett vad du surfar nätet med, för det gör det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Unisex kläder må funka utmärkt men detta påhitt gör det då fan inte! Internet förstörs mer och mer för varje dag som går när bra sajter blir omvandlade till dessa datorhatande sajter.

        Svara
        • I samhällskunskapen fick vi läsa en historia om en korventreprenör som det väl heter numera

          Han läste i bladet att det var lågkonjunktur och folk konsumerade mindre. Jaha, sade gubben, ingen idé att gå ned till torget med låda – om folk inte köper kan man lika gärna stanna hemma.

          Och mycket riktigt sjönk försäljningen till noll ganska snabbt.

          Svara
    • G

       /  10/15/2019

      På skoj försökte jag snabbt hitta hur hans ”alternativa” köttfärs och grädde-produkt står sig sett till utsläpp, miljöpåverkan osv, kan lugnt säga att Googles algoritmer inte direkt var optimerade på att ge mig relevanta resultat på sida 1 iaf. Ett av resultaten gick till Oatly, som om vad som står på deras sida öht ger mig en balanserad neutral bild, wtf.

      https://twitter.com/Samhllsinforma1/status/1183988257400459264

      Madeleine: ”Jag gillar ananas på pizza & ett stabilt klimat. Lever mitt liv mellan London & Karlskrona. Miljövetare och blivande ekonom. Språkrör MP Karlskrona”

      Olivia: ”Västkustbrud på vift i storstan. Till vardags håller jag koll på exceldokument åt @CUF. (centerpartiets ungdomsförbund) Höger om Djingis Khan, typ”

      Svara
      • info

         /  10/15/2019

        Den klimatbrydde Inredningsarkitekten Henrik Lindholm kan minska sina koldioxidutsläpp ytterligare 400 – 2000 kg genom att hålla andan.
        Lycka till!

        Svara
      • Cornu tog upp bland annat detta här:
        https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/darfor-behovs-kott-hallbart-jordbruk.html

        Länkar till Snyggbonde som visar lite siffror om havremjölk:

        Svara
        • info

           /  10/16/2019

          Kristian ,
          har Cornu som varit klimattroende bytt fot?
          Han har ju trott på skrönan om de ”97 % av vetenskapsmännen” och hånat andra som varit mer skeptiska.

          Svara
          • Kristian

             /  10/16/2019

            Vet inte, läser inte så där ofta utom börsen och det är mest siffror man själv kan kolla.
            Tror inte han har ”bytt” om detta, det är väl den vanliga Wilderängska sjukan att hitta något att vara motvalls om.

          • Ivar L

             /  10/16/2019

            Herr Wilderäng är väl lite av en pajas? Har slutat läsa honom helt, han är inte tillräckligt trovärdig och har dessutom ingen humor. En riktig tråkmåns.

        • Ivar L

           /  10/16/2019

          Som kritiskt tänkande och ovillig att ta entydigt parti utan att gå till botten med frågorna kan jag konstatera att tabellen ovan saknar den viktiga uppgiften om investerad energimängd per kilokalori mat. I just Sverige, där det finns gott om plats är för det första inte arealen en kritisk parameter, inte en knapp resurs, och för det andra, om man med ”miljön” avser CO2 som diskussionen främst handlar om är det fullständigt grundläggande att ta med gårdens energiförbrukning.

          Slutsats: Intressanta siffror men precis som miljölobbyns bara en del av den totala bilden. Det går helt enkelt inte att dra säkra slutsatser utifrån dessa siffror. I något svältdabbat land i Afrika hade detta naturligtvis varit fiasko, där är mängd mat per hektar viktigare än allt annat. Men då pratar man å andra sidan inte längre miljö…

          Svara
  26. G

     /  10/15/2019

    Svara
    • Kom ihåg att just nu är det tio år tills det går åt h-e.
      Nästa år måste vi rätta Greta om hon fortfarande säger tio. Rimligen är det nio.

      Svara
    • info

       /  10/15/2019

      Bästa kommentaren:

      Svara
  27. G

     /  10/15/2019

    Scrolla vidare ner i denna tråd, inte alls så lång. (vill inte posta alla tweets här pga första tweeten/bilden skulle komma med vid varje tweet och inte bli som en vanlig ”tråd”, det blev lite fel när han gjorde den på twitter, så det är bättre att klicka och scrolla.)

    Svara
  28. Ivar L

     /  10/15/2019

    Roligt med en akademiker som tycker att det ligger något hotfullt eller ”attackerande” i att få sitt forskningsmaterial dissekerat. Är inte det en av grundförutsättningarna för god forskning, att den tål att nagelfaras av precis alla. I synnerhet de mest kritiska?

    Men men, vi vet ju att detta handlar om status och du, Toklandet hade inte rätt status och därmed inte rätt att tycka något eller ställa frågor. Det är feministpolarna, de som tycker likadant som har rätt att tycka.

    Detta i en avhandling som utmålar maktinnehaverskan själv såsom den som är utan makt i egenskap av kvinna och feminist. Det är verkligen Orwellska alltihop. Det är precis motsatsen till vad hon själv påstår.

    Sedan är det ju ytterligare komiskt att ens göra påståendet att bloggvärlden hindrar redan exkluderade grupper när man inte ens vet vilka som skriver bakom anonyma bloggar. Hur vet hon att du inte t.ex. är handikappad, fattigpensionär, arbetslös e.t.c? Och ovanpå det, vem som helst kan dra igång sin egen Worpdpressblogg, det finns INGET som hindrar. Hon slår in vidöppna dörrar. Var och en är sin egen lyckas smed och blir man inte läst så är det väl för att man inte har något att säga.

    Passagen om ”Demokratisk exkludering” låter oroväckande men är samtidigt otydlig. Menar hon på något sätt att bloggar som din måste uteslutas? I så fall är hon rena rama Sovjetkommunisten. Är du månne en kontrarevolutionär som måste tystas och skickas på arbetsläger?

    Men en sak är ju kul i sammanhanget. Det du skriver spelar uppenbarligen roll och är besvärande för delar av eliten. Intet nytt under solen för sanningssägare.

    Svara
    • info

       /  10/15/2019

      Ivar L ,
      ”Men men, vi vet ju att detta handlar om status och du, Toklandet hade inte rätt status och därmed inte rätt att tycka något eller ställa frågor. Det är feministpolarna, de som tycker likadant som har rätt att tycka.”.

      Att ”fråga” sina meningsfränder för att få sin ”forskning” bekräftad kallas i dagligt tal för Peer review.
      Detta är nog det största skälet till att alla dumheter inom ”klimatforskningen” fått status som sanning.
      Nej, precis som du skriver, så ska all forskning granskas av de värsta motståndarna för få kallas för vetenskapligt.

      Svara
      • Rikard

         /  10/16/2019

        Hej.

        Har du något personligt agg mot metoden ‘peer review’?

        När man granskar enligt den skall det man granskar vara anonymiserat. Visste du inte det? Dessutom skall det inte vara en granskare, utan minst två av varandra oberoende som inte vet vem andra granskare är.

        Det kan ju roa dig att om jag talar om att metoden används inom alla olika vetenskaper, och att den i princip alltid använts: om M_i_T skriver en bloggpost om något både du och två andra kommentatorer har större kunskaper i, och ni kommer med synpunkter och konstruktiv kritik samt påpekar fel oberoende av varandra – så är det en lättvariant av ‘peer review’.

        Klimatforskningen är som den är tack vare media och PR-byråer och de som gett dessa uppdragen. Som med ozonhotet, försurningen, fästingplågan och så vidare: media skapar en bild som för den som inte har större kunskaper är de som rapporteras blir verkligheten.

        Låt mig ta fästingar som exempel: man har i drygt tio år larmat om detta inför varje sommar, komplett med snyftisar och skräckpropaganda om de sjukdomar fästingar kan bära på. (Komplett med snyftisar om biverkningar/risker med vaccin. Rädsla och panik säljer lösnummer.) Man framställer det implicit som oundvikligt att mängden fästingar kommer att öka, och skyller det tangentiellt på klimatet.

        I verkligheten handlar det om andra saker. De djur som är värdar har blivit fler (rådjur och vildsvin är troligen den största spridningsvektorn) jämfört med det sextio/sjuttiotal när de flesta journalister föddes/växte upp (det är det som är deras referensram; med en annan referensram, t ex tabeller för spridning eller högre ålder blir analysen annorlunda), få till inga djur äter fästingar om de inte tvingas till det, och man röjer inte längre lindor, ängar, vägkanter osv som förr; istället växer det igen allt mer på allt fler ställen.

        Lösningen är dels att man slår gräs och sly överallt i närheten av bebyggelse och håller det kort, skjuter av ca 75%-90% av de viktigaste spridarna, och ser till att diken är rensade och inte igenvuxna (fästingen vill ha lagom varmt och fuktigt).

        Att tro att ”motståndares” granskning skulle leda någon vart är fel; tänk dig Eva Lundgren eller Tiina Rosengren som granskare om en avhandling (med stöd i kvantitativa data från beteendevetenskapliga undersökningar) om kvinnors sociala makt över män. Ingen av tanterna hade gjort annat än ‘granskat’ den ideologiska grunden. Nej tack, det är illa nog som det är i det akademiska träsket – det var samma sk*t på sextio- och sjuttiotalet: allt skulle vara enligt då rådande progressiva marxistiska värdegrundsparadigm. Var det inte det spelade resultatet ingen roll. Titta på kärnkraftsdebatten under tidigt sjuttiotal t ex: där var det motståndare som granskade varandra.

        (En personlig reflektion, som egentligen inte har med dig att göra: jag ha förstått att poster som denna anses långa. Jag kan bara skylla på arbetsskada, så att säga. I de sammanhang jag förr varit van hade det setts som en kort artikel eller text. Kan det vara så att normal konversation inte kräver samma precision som akademisk diskurs?)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • info

           /  10/16/2019

          Rikard, fd lärare,
          vad jag har emot Perr review metoden är att den permanentar ett fel eftersom ”granskningen” sker av de redan troende.
          Ett bra exempel på hur det kunde gå var forskningen om orsakerna till magsår.
          Alla som i början av 80-talet hade ”kunskap” ”visste” att magsår berodde endera på stress eller kryddstark mat som ökade produktionen av saltsyra i magen.
          All forskning gick ut på att hitta effektiva läkemedel som hämmade syraproduktionen.
          Detta gällde ända tills Robin Warren och Barry J. Marshall började forska med hypotesen att det istället var en bakterie som orsakade magsår.
          De båda forskarna blev i princip idiotförklarade av stort sett enig läkarkår som menade att det var helt omöjligt.
          Vem som fick rätt är historia, båda forskarna fick nobelpriset i medicin 2005.

          Svara
          • hllviken

             /  10/16/2019

            Det är tvärtom så att det största problemet för många, särskilt äldre, är för lite syra i magsäcken.

          • Ivar L

             /  10/16/2019

            Japp, info. Du har en poäng. Särskilt inom forskningsfält av sektkaraktär som genus coh postmodernism är peer review knappast till någon egentlig nytta.

            Det finns problem med peer review, men å andra sidan har ju den nya magsårsförklaringen vunnit så att det fungerade dåligt inom medicin kan man inte säga. Men visst, en lite större öppenhet hade inte skadat. Å andra sidan finns det också enorma ekonomiska intressen med i bilden inom just detta område. Det bidrog nog till att bromsa.

            Svårt att se ett alternativ till peer review. Påminner det inte lite om fördelarna med konservatism? Mycket nytt är skit men om man är alltför konservativ slutar man göra framsteg.

          • Rikard

             /  10/17/2019

            Hej.

            Hur många exempel på där den fungerat tror du det finns?

            Jag upprepar min poäng:

            ”När man granskar enligt den [peer review, min anm.] skall det man granskar vara anonymiserat. Visste du inte det? Dessutom skall det inte vara en granskare, utan minst två av varandra oberoende som inte vet vem andra granskare är.”

            Att man använder något fel, eller medvetet fuskar innebär inte att metoden i sig är fel, vilket är vad du anför som argument.

            Märkligt att du inte nämner John Lykoudis när du tar upp magsår orsakat av Heliobacter Pylori. Och skall vi verkligen vara petiga och snöa in på stickspåret magsår, så är stress en bidragande faktor – men inte som man tidigare trodde den avgörande faktorn.

            Vad är ditt alternativ till ‘peer review’? Vem skall granska om inte någon med minst motsvarande kunskap? Betänk att den med redan väl etablerad position i den akademiska hierarkin lätt utvecklar ett intresse av att … skall vi säga ”agera bromskloss”, enligt din invändning.

            ”Quis custodiet ipsos Custos”, typ. 🙂

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • info

             /  10/17/2019

            Rikard, fd lärare,
            ”Vad är ditt alternativ till ‘peer review’?”.

            Jag anser att vilken annan forskare som helst ska kunna granska hela eller delar av det som ska publiceras.
            Så gott som alla forskningsområden innefattar/gränsar till flera andra områden där ingen enskild kan vara expert på samtliga.
            Att enbart låta de som tycker lika göra granskningen gör att det är lätt att fastna i samma, kanske felaktiga hjulspår.
            Jag är medveten om att det inte finns fungerande processer för detta men det hindrar inte att det skapas sådana.

            Eftersom du tog upp det, så är John Lykoudis fall är ett skolboksexempel på hur dåligt kollegial granskning fungerar – han hade hela läkarkåren emot sig trots att det bevisligen fungerade.
            Han fick böta för att ha behandlat patienter med antibiotika och fick inte sin artikel publicerad i Journal of American Medical Association – troligtvis p.g.a. Peer review.

            Nog sagt om detta.

        • Kristian

           /  10/16/2019

          Fast TBE var ju den där Professor Rådjur:

          Svara
          • hllviken

             /  10/16/2019

            😆😆😆Tack för ett gott skratt!

  29. G

     /  10/15/2019

    ”SvD i allians med Muslimska Brödraskapet i Sverige

    SvD, med ett statligt presstöd om 40 miljoner kronor per år släpper igenom på sin debattsida en av Muslimska Brödraskapet i Sveriges mest kända företrädare. SvD gör det utan att ge läsaren en bredare bild av denne annat än att han råkar vara en “Syrien-kännare” och är “aktuell i den pågående situationen i Syrien”. Yasir Al-Sayed Issa är i och för sig en kännare av Syrien. Men från sitt eget speciella perspektiv.”
    https://ledarsidorna.se/2019/10/svd-i-allians-med-muslimska-brodraskapet-i-sverige/

    Svara
  30. G

     /  10/15/2019

    Svara
  31. MiT

     /  10/15/2019

    Svara
  32. MiT

     /  10/15/2019

    Svara
    • info

       /  10/15/2019

      MiT,
      relevant kommentar på din Tweet:

      Svara
    • Sune

       /  10/15/2019

      Alla de som får skattefinansierade bidrag för att köpa batteridrivna bilar borde som motprestation tvingas förbinda sig att ställa denna batterikapacitet till handa för elnätet under kalla och vindstilla vinterdygn när det blir elbrist eftersom solceller och vindkraftverk producerar minimalt. Det löser inte veckolånga köldknäppar men kan hjälpa till att överbrygga i något dygn.

      Svara
      • info

         /  10/15/2019

        Sune,
        ”… kan hjälpa till att överbrygga i något dygn.”.

        Knappast, räcker max en kvart.

        Svara
        • Sune

           /  10/16/2019

          Det beror väl på hur stort effektunderskottet är och hur många batteribilar som fått bidrag. En ren elbil lagrar sisådär 50-100 kWh och det räcker till 1-2 värmepumpsvärmda villor i ett dygn under kallaste vintern om all annan el försvinner, men så illa behöver det förhoppningsvis inte bli. Om effektunderskottet är 10 % så borde det räcka med att det står en elbil utanför var 10:e till 20:e hushåll, men där är vi förvisso inte än på långa vägar även om antalet laddbara fordon nu närmar sig 100.000. 2/3 av dessa är dock hybrider med avsevärt lägre batterikapacitet. Ökningen av rena elfordon är snabb och om tio år är läget ett helt annat. Jag nödgas ändå medge att din skattning i dagens läge sannolikt är bättre än min.

          Som slutkläm vill jag förtydliga att poängen med inlägget var att jag inte tycker man ska subventionera elbilar med skattemedel, men om man gör det ska man om möjligt kräva en motprestation.

          Svara
          • Ivar L

             /  10/16/2019

            Ett modernt välfungerande land har inte brist på kritiska resurser. Därför tror jag inte att batterilösningen är realistisk. Även om den naturligtvis kan bidra med något i elsystemet, det kan säkert finnas små fördelar, så är det såsom många redan indikerat oftast samtidigt elbehovet uppstår överallt i anslutning till kallt väder (snöplogar på el?) så därför krävs en överkapacitet för dessa toppar.

            Om man vill bo i ett nivå 4-land enligt Roslings gradering. Men vi kanske inte kommer att bo i ett nivå 4-land om ett decennium och då är elbrist ett fullt realistiskt scenario. Ingen kommer koppla in sin bil i urladdningsnätet i den situationen så det kommer naturligtvis inte fungera. Då kommer folk spara på sin el istället. Eller köpa generatorer för att tjäna pengar. Hembränd el.

            Sedan finns det ju ett annat problem. Den enorma mängd batterier som krävs kommer att vara en miljöbelastning av extrema proportioner. Det har bara börjat. Batterier är inte en lösning för hela samhällets energikonsumtion. Men det är en god inkomstkälla, vilket förklarar den påhejade klimathysterin.

        • Senior

           /  10/16/2019

          Dessutom lär de väl inte kunna ta sig till jobbet när de kommer ut på morgonen och upptäcker att deras batterier är urladdade istället för laddade.

          Det framstår ju verkligen som ett tillförlitligt system……..

          Svara
    • ”Vi behöver inte ha elledningar som har kapacitet för alla dagar. Då går de på halvfart för det mesta och fullfart några dagar om året”

      Då extrapolerar vi detta till antalet bilar som får plats på vägar, hur mycket ett och annat våra avloppsledningar klarar, och hur mycket vikt våra broar klarar av. Blir det bra så, miljöpartiet?
      Antingen har man kapacitet för max användning eller så har man för låg kapacitet.

      Folk får nog vänja sig vid att ha det lite kallare ibland. Eller mycket kallare ganska ofta. Någon vedeldning vill vi inte se, och det kommer inte att gå att installera i lägenheter oavsett. Förbered er på rubriker om bränder när folk ”improviserar”.

      Ehrenmark skrev att Engelska hus var konstruerade efter sportsmannamässiga principer: kylan skulle ges en sportslig chans att göra sig gällande inomhus.

      Svara
      • Rikard

         /  10/15/2019

        Hej.

        Låter som ett skämt om (dåliga national)ekonomer jag hörde under studierna:

        ”Du vet att någon är nationalekonom om han springer och köper brandsläckare när det brinner”

        Jag skrattar inte längre; jag gråter.

        Å andra sidan, skogen är full av både ved och mat. Hade älg inne på gårn senast i morse.

        Ha det så trevligt i ”stor”städerna och deras förorter, om/när TSHTF.

        Dags att börja bunkra medicinskt kol och febernedsättande inför vintern. Tips från coachen: köp ”Norrlandspölsa” på burk om ni bunkrar – hållerbarhet på två år eller längre, och man står sig en hel dag på en burk.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  10/16/2019

          Dagens ekonom är väl konsult eller coach, och har nog redan en option på en brandsläckare.

          Arméns överlevnadsbok berättar om en soldat med dålig mage som tog lite träkol ur lägerelden.

          Hmm, pölsa har varit för exotiskt att få tag i hittills.

          Svara
      • Ivar L

         /  10/16/2019

        Precis.

        ”Vi behöver inte ambulanser, för de flesta är friska.”
        Det är riktigt farliga människor som gör uttalanden av det här slaget. Samma folktyp som skickade ut kinas läkare till jordbruket och gjorde bönder till läkare under Kulturrevolutionen, samma folktyp som satsar enorma resurser på att vända floder, göra femårsplaner o.s.v.

        Svara
        • Två skjutningar samtidigt lamslog väl hela Stockholms akutvård …

          Svara
        • Törnrosa

           /  10/17/2019

          Nu minns jag: Under kulturrevolutionen ”öppnades en telefonlinje till Kina”. Fan tro´t men jag chansade och kom i alla fall fram till något – och då passade jag på att ge Mao en rejäl avhyvling – visserligen på engelska. Men i alla fall…
          Kunde bara inte låta bli *s*

          Svara
        • Senior

           /  10/17/2019

          Samma personer som försöker ändra klimatet…..
          Samma personer som gör agenda 2030 planer……

          Svara
    • Ivar L

       /  10/16/2019

      Det allt handlar om är att när väl svensken nästan helt gått över till el, och därmed blivit beroende av ett de facto-monopol behöver man en mängd flaskhalsar och ”problem” att peka på varför elpriset måste höjas. För var så säker, det kommer att höjas när den tiden är inne.

      Svara
      • Beroende av el, har och använder aldrig kontanter, tror på SVT …

        Vi är ljusår bortom ”naiv”.

        Svara
      • Senior

         /  10/17/2019

        Vi har redan varit där och vänt en gång:
        I början på 70-talet, när vi var på väg mot en ny istid, hade vi plötsligt en ”oljekris” (gissa vad, oljan skulle ta slut i närtid, inom en tioårsperiod.)

        Folk fick statligt stöd för att kasta ut sina gamla oljepannor och byta till elvärme, hus byggdes med direktverkande el, dåtidens Messias (kärnkraft).

        Gissa vad?

        Knappt tio år senare, 1979, fick Svenska folket möjligheten att rösta på 3 olika nej-alternativ till kärnkraft då detta nu efter Harrisburg inte längre var Messias.

        -Höjd elpriser, skatter etc. etc. För alla stackare som låtit sig luras….

        P.s.
        Gällande den akuta oljebristen i början på 70-talet vet vi ju idag hur det ligger till med den.
        Däremot verkar det som om UD Palme använde oljekrisen som ursäkt för att så sakteliga börja styra om vår oljeimport från västligt sinnade länder till sina kompisar i internationalen istället. D.s.

        Svara
  33. MiT

     /  10/15/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156815549273231&set=a.10150320256993231&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDmEVeqxC5G5cIQ26rrglVMM0Mpwa1TjRHzS0sHQPvIBH0OyTVbHFaT4lTvqGnh07mfgo0Ksq7ir6DPD1HPVSk2ryBqW7ypw6JVt5qulimlRDRVlv-zKaAlWJb8k_uGcOFVR87NXfxuhyF_XvEMgRanQO8fMjdZ0eSivj7DRf9cEyPE2_tmfkOw7o6Mm25qsCDhc8zOLLY83U6I3Pe5rqhcF3d68w2kOr7ZJbjosOEr5d7gagZj63wUIqpvvpf0NtPIWZ-9A46aGUOma4Xkpoaxj3PXL1ubt5UjqY4cP2HAQ4Awt4jysYkdFWhdYKd63wolOC3tW6K-iLpAHp7ADTwWbJCyrAT6Zp-AWFvABWulyewyyt50A8iaNKxtW5jQQwRp8QT4SkQJh5HrVRm_ScbTSmkkNZ0RlNmeoy0Tl0tPdKLl-aSARjrPX9FnzLiVNXNNfZNOXFWk0WDh_I4wgWv_McfUcSLKu0h-Q72T2f-gKSsPTUCOD4Qne-QfxElk&__tn__=-y.g*

    Svara
  34. info

     /  10/15/2019

    Svara
  35. info

     /  10/15/2019

    Svara
  36. info

     /  10/15/2019

    Svara
    • Precis: även med underbemannad poliskår, straffsatser som är trams, och fribiljett för alla brottslingar under 18 är det fullt. Tänk om vi hade ett system som fungerade?
      Våningssäng i varje cell skulle inte räcka!

      Svara
      • info

         /  10/15/2019

        Kristian,
        nästa steg: 2 (två) våningssängar i varje cell.
        När det inte räcker så köper vi kapacitet från utlandet till bråkdelen av vad det kostar här.
        Budgivning inom EU + Ryssland, den som bjuder lägst vinner upphandlingen.
        Inga kvalitetskrav, ingen kvalitetsuppföljning – lägsta pris gäller!

        Svara
        • Kristian

           /  10/16/2019

          Det där med ingen uppföljning borde våra politiker klara galant!

          Såg i ett tenngruvemuseum i norra England en säng av liten dubbelsängsmodell. Fyra personer hade delat den. Sovrummet var beläget direkt ovanför köket med sin stora eldstad så att man överlevde vintern.
          Hygienen var dålig och smittor spreds snabbt. Guiden sade att den där sängen nog tagit död på långt fler än själva gruvan.

          Svara
  37. MiT

     /  10/16/2019

    Svara
  38. Gorby

     /  10/16/2019

    Samhällsnytt har nätgranskat 29-åriga Suad Ali som innehar titeln ”expert på Sveriges flyktingkvot” och kan avslöja att hon är en islamistkopplad asylaktivist som spridit hat mot SD.

    Svara
    • G

       /  10/16/2019

      Ett praktexempel på varför det är viktigt med mer än bara ”media”. Fy fan så jävla illa det är ställt i detta land när sånt här tillåts år efter år med ”godhetens” godkännande.

      Svara
  39. G

     /  10/16/2019

    Se klippet!

    ”Moskébyggen omdebatterad fråga

    I vår serie Sverige möts, handlar det idag om invandring. Vi belyser den pågående debatten om moskébyggen i Östergötland. Det planeras att byggas moskéer både i Norrköping och i Linköping.

    Frågan väcker debatt, både för och emot, och tonen är stundtals hård i sociala medier. Vi har sammanfört Wadih Iskander, som är kristen från Syrien och Hadeel Said Ali, som är muslim från Libyen. Hör deras argument för och emot religionsfrihet och byggnation av moskéer i klippet ovan.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/moskebyggen-moter-protester

    Svara
    • G

       /  10/16/2019

      https://www.svtplay.se/video/24058030/lokala-nyheter-ost/svt-nyheter-ost-15-okt-09-05-1?start=auto
      Se också detta korta klipp!
      Egentligen menat som en teaser inför kvällen, MEN de säger lite olika saker i båda klippen pga hur det blev editerat, idiotiskt, och saker som sades i det kortare har uteblivit i det längre kvällsklippet på första länken, varför det, exempelvis hörs inte reportern säga att den som är tänkt att byggas i Linköping skulle bli Sverige största moske, och den kristna syriern säger: ”…religionsfrihet kom till innan Islam kom till Sverige, nu är det andra tider, nu är det så många…nu är det hundratusentals muslimer som haaaatar Sverige”

      Svara
    • G

       /  10/16/2019

      Glömde säga att det säger något om hur viktigt Sverige är för en kristen syrier då han har hela 3 svenska flaggor uppsatta på olika ställen inne på sin (vad ser ut som) kolonitomt. Fantastiskt.

      Fan, vi måste köpa 2 st för att komma upp i lika många. Vi ligger efter! Men gör jag det så lär ju grannen komma och rasistanklaga mig och säga att någon kan bli kränkt av att se så många svenska flaggor på en och samma gång, typ *vad sänder det för signaler*. Grannkärringen gick samtidigt till vallokalen samband med valet 2018 och då frågade hon ”ni ska väl inte rösta på SD!?” Vi svarade ”Ehh, nej guuuuuuud nej, det blir något annat, vi har inte bestämt ännu”. Och anledningen till detta syltryggssvar där man inte står upp för sig själv är att vi har tillräckligt med problem inom familjen att hantera i form av exempelvis, ALS, KOL och annat jävligt, och få en dåligt kontakt med grannjäveln i detta läge skulle bara suga än mer energi ur en än som det redan är, därför blev svaret som det blev där på gatan, tyvärr.

      På tal om svenska flaggan så hände liknande en bekant för nåt år sedan, han hade en (1) svensk normalstor flagga på balkongen, men då fick han tillsägelse av vaktmästaren att ta ner den pga invandrare i området kunde bli kränkta och upprörda om de fick syn på flaggan när de promenerade på gångvägen nedanför balkongen. Så det har blivit.

      Svara
      • Kristian

         /  10/16/2019

        Kan bli ändring på det i framtiden. De svenska områden som finns kvar blir lätta att känna igen.

        Svara
        • Rikard

           /  10/16/2019

          Hej.

          Gammal diskret kontroll av hur många svenskar där bor: hur många adventsljusstakar och julstjärnor hänger där i höghusens fönster? 1980 hade det varit i vartenda ett, utom kanske trapphusen och tvättstugan.

          Malmö 2010 där jag bodde? Kanske vart åttonde, högt räknat.

          Det är, som man säger i speditionsbranschen, kört.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  40. G

     /  10/16/2019

    Livstids utvisning? NEJ! Hur ska Sverige klara sig utan honom?!?!?!?!?!?

    ”Sänkt straff efter omtagen mordrättegång

    En tonåring dömdes i somras till sju års fängelse för mordet på en 15-årig skolkamrat, men rättegången togs om på grund av bristfällig tolkning.

    Nu har Attunda tingsrätt kommit med en ny dom. Tonåringen döms igen för mord – den här gången till fem och ett halvt års fängelse, böter samt livstids utvisning. Han döms också för ringa narkotikabrott.

    I domen hänvisar tingsrätten till förmildrande omständigheter. Bland annat då händelseförloppet varit kortvarigt och att det inte framkommit att det var tonåringens direkta avsikt att döda offret.

    Mordet skedde i början av februari då en 15-årig pojke försvann från sin skola i Märsta, norr om Stockholm. Pojken hittades senare död och tonåringen dömdes för mordet.

    En dom som överklagades till Svea hovrätt som efter att ha lyssnat igenom förhören i september bedömde att tolkningen under målet varit så bristfällig att det kan ha påverkat hur tingsrätten dömt.”
    http://www.smp.se/okategoriserade/sankt-straff-efter-omtagen-mordrattegang/

    ”Tingsrätten slog under den första rättegången fast att gärningsmannen, som uppgett att han är 16 år och född 2003, egentligen är minst 18 år gammal. Samma bedömning görs även nu.

    Straffvärdet bestäms till 12 års fängelse. Men eftersom mannen inte anses ha varit 21 år eller äldre vid gärningen blir straffet lägre på grund av den så kallade åldersrabatten.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdMxlz/sankt-straff-for-mord-pa-tonaring–efter-omtagen-rattegang

    ”Oisin cantwell: Mordet i Märsta borde ge polisen huvudbry

    Hanteringen av mordet på en tonårspojke i Märsta har inte varit de rättsvårdande myndigheternas stoltaste stund.

    Dagens dom, fem år och sex månaders fängelse för den åtalade ynglingen, gör dock ett gediget intryck.

    Varför letade ingen efter den försvunne pojken?

    Det fanns dessvärre goda skäl för Dagens Nyheter att i en rubrik till en granskning av fallet för ett par månader sedan att ställa sig frågan.

    Han försvann spårlöst under lunchrasten på sin skola i Märsta. Föräldrarna slog larm till polisen, men fick ingen hjälp. De fick själva leta efter honom.

    Först nio dagar senare hittade en skolkompis honom, begravd under snön i ett skogsparti nära skolan.
    ..[..]..
    Hade det gäspats i nio dygn om den försvunne pojken varit blond, blåögd och hetat Johan?”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rA3ORa/mordet-i-marsta-borde-ge-polisen-huvudbry

    Svara
  41. Jans

     /  10/16/2019

    Bok av f.d. SVT-journalist som verkar ha en nykter syn på islam och inte minst vad religionen betyder för kvinnors ställning:
    ”Det är en motsägelsefull och diversifierad bild av islam som ges i Tina Thunanders nya intervjubaserade bok [De bokstavstrogna. Ett reportage om radikal islam]. Ett fokus är kvinnans ställning i länder som Turkiet, Saudiarabien, Egypten och Sverige.”
    https://www.svd.se/den-stora-fragan-om-islam-svavar-i-luften

    Läser man vidare i Carl Rudbecks recension upptäcker man att bilden nog inte alls är särskilt motsägelsefull, det är snarare recensenten själv som verkar uppvaknad ur en rosa dimma:

    ”Den som trodde att också den muslimska delen av världen skulle sekulariseras på ett sätt som påminner om utvecklingen i Europa får sig här en rejäl tankeställare.”

    Vem trodde det? Carl Rudbeck, en vuxen äldre man har alltså själv gått och trott att den muslimska världen kommer sekulariseras. Bra att han fick en tankeställare.

    ”Men den stora fråga som hela tiden svävar i luften är om en någorlunda robust form av islam överhuvudtaget är förenlig med en liberal demokrati.”

    Tänk att man ens ödslar tid längre på att klura på sådana frågor, svaret är naturligtvis ”nej” inom överskådlig framtid. Frågan han borde ställa som slutkläm, och dit har han väl fortfarande några år kvar till insikt, är om Sveriges immigration såsom den sett ut och ser ut är förenlig med Västlig sekularism. För det är ju den dimensionen som är viktigast för oss. Detta handlar inte längre om Mellanöstern och hitflyttade enbart, detta handlar om utvecklingen i vårt eget land som helhet. Ett land som håller på att bli det mest islamiserade i hela Europa och Västvärlden.

    Svara
  42. G

     /  10/16/2019

    Jösses….

    ”Migrationen är inget hot – Sverige behöver nya samhällsmedlemmar!”

    ”Nu gäller det att ställa krav på individen! Ja, det måste ställas krav på varje infödd, svensk individ att ta sitt ansvar för att välkomna nya samhällsmedlemmar och erbjuda dem förutsättningar för att komma till ro och fortsätta bidra – var och en på sitt sätt – till vårt gemensamma Sverige, vårt växande hem”, skriver Eva Märta Granqvist,
    Journalist och konstnär och medlem i nätverket: Nu är det nog!
    ..[..]..
    Men ursäkta en obekväm fråga: Vem ska ta hand om alla infödda svenska åldringar framöver? Och vem ska fortsätta betala in skatt? Vi har ju inte en statisk situation där det bara finns en bestämd mängd människor av en viss sort – eller en bestämd mängd gemensamma resurser.”
    https://www.svt.se/opinion/article24061046.svt
    https://web.archive.org/web/20191016154107/https://www.svt.se/opinion/article24061046.svt

    Vem är hon…..

    ”Granqvist har sedan 2015 varit aktiv i den svenska asylrörelsen och har tillsammans med bland andra illustratören Marit Törnqvist och sångerskan och skådespelerskan Aminah al Fakir, grundat det nationella nätverket NU ÄR DET NOG![7] för att stoppa Sveriges utvisningar till kriget i Afghanistan.

    Nätverket NU ÄR DET NOG! genomförde under våren 2019 en uppmärksammad blommanifestation[8] utanför Liljevalchs konsthall i Stockholm i samband med den årliga Vårsalongen. Ett växande blomhav utanför konsthallens entré bildade en pendang till ett av de utställda verken ”17000” av Forma Skaparkollektiv[9]. Siffran 17000 hänvisar till ett symboliskt antal afghanska flyktingar i Sverige, som riskerar tvångsutvisning till kriget i Afghanistan.

    I samband med en stor gruppdeportation till Afghanistan den 10 september 2019 iscensatte nätverket NU ÄR DET NOG! en nationell protestaktion i form av kvarlämnade skor[10] på hundratals platser i Sverige.”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_M%C3%A4rta_Granqvist

    Svara
    • hllviken

       /  10/16/2019

      ❓❓❓Hur försörjes dessa verklighetsförnekande aktivister?

      Om det är jag, via skattsedeln, kan jag också anordna en demonstration mot det.

      Svara
      • Törnrosa

         /  10/16/2019

        Googlade EMG. Av bilderna att döma är hela hon troligen en konstinstallation med batikvibbar. Blir förbannad på sådana som ska kleta unga icke svensktalande killar på åldringar.

        Är det något gamla behöver så är det människor som talar det egna modersmålet – alltså svenskar behöver svenskar. mvh

        Svara
    • ”… landets internationella rykte som humanitär stormakt och anständig rättsstat. ”
      Var i världen har Sverige det ryktet? ”Självgod och dryg när det börjar snackas om dessa ämnen”, är väl det intryck jag har fått. Men så rör jag mig inte i FN-kretsar.

      ”… migrationsminister Morgan Johansson (S) är en framgångsrik spelare”
      Ja, men inte alls på det sett som beskrivs här.

      ”vem ska fortsätta betala in skatt?”
      Vem skall börja betala skatt?

      ”Nya människor, som producerar nya resurser – och det spelar ingen roll var man föddes.”
      Se gärna på statistiken om vilka ”resurser” vissa grupper producerar.
      Och det spelar ingen roll om man föddes i Sverige om man inte anser sig bo i Sverige!

      ”vårt gemensamma Sverige, vårt växande hem. ”
      Väldigt många vill inte ha något gemensamt.

      Dumstrut!

      Svara
  43. info

     /  10/16/2019

    Svara
  44. info

     /  10/16/2019

    Svara
  45. info

     /  10/16/2019

    Svara
  46. info

     /  10/16/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  10/16/2019

      Så säger vetenskapen och den lyssnar väl alla Gretaister på?

      Svara
    • Johan A

       /  10/17/2019

      Det ska bli intressant att se hur de Gretafrälsta reagerar på detta med tanke på att det är oftast samma människor som brukar hävda att statistiken visar att brottsligheten sjunker och att alla som hävdar annat är rasister.

      Svara
    • Ivar L

       /  10/16/2019

      Snälla dansken. Allt är förlåtet, vi ger upp. Kom och ta över!
      Säg en enda sak som skulle bli sämre om dansk lag gällde i Sverige?

      Svara
    • Avdelningen ”halmstrå eller ironi?”:

      (Med tanke på ständiga retweets av S-propaganda så verkar ha tro på vad han säger. )

      Svara
      • Ivar L

         /  10/17/2019

        Sedan tillkommer ju frågan om varför, vilket ofta är fallet, de åker på semester till landet de flydde från.

        Svara
        • Rikard

           /  10/17/2019

          Hej.

          Spelar det någon roll? Enligt dig i vår diskussion högre upp i tråden är det ju omöjligt att hindra utlänningar att passera gränsen.

          Du vet, där du tycker konflikter i MENA är vårt problem för att de kommer hit och för att vi inte kan hindra dem från att komma hit.

          Då måste det ju enligt dig vara omöjligt för Danmark att göra det som man gör?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Det är omöjligt att genomföra med svenska metoder: använd en tiondel av de poliser som krävs, lita på vad folk säger, följ aldrig upp, brunstämpla alla som påpekar vissa brister i processen.

  47. info

     /  10/16/2019

    Glada miner i regeringen:

    Svara
  48. Ivar L

     /  10/17/2019

    Klassisk avledningsmanöver:
    ”Främlingsfientliga idéer har fått allt större fäste i Sverige, enligt Säpo. Regeringen ger nu Brottsförebyggande rådet i uppdrag att studera islamofobiska hatbrott.”
    https://www.svd.se/bra-ska-studera-islamofobi-hardare-klimat-for-kvinnor

    Med tanke på den procentuella fördelning man hör om från fängelser så är det väl snarare brottslighetens utveckling visavi islamisering som borde studeras? Dessutom, en liten notis i sammanhanget:
    ”Brå:s senaste rapport visar att anmälningar av islamofobiska hatbrott låg relativt stilla mellan 2010 till 2013, för att sedan öka till 2015 och minska något 2016. Anmälda afrofobiska hatbrott var dock nästan dubbelt så högt som islamofobiska år 2016.”

    Alltså: ingen egentlig ökning av s.k. ”islamofobiska” brott, däremot av dem riktade mot svarta. Och då infinner sig ju naturligtvis frågan vilka som står för den ökningen. Det är knappast underrepresentation av muslimer om man får gissa. Inte minst är det ju i ”Orten” som de träffas och där finns knappt svenskar (kristna längre) så…

    Men vi låtsas som att allt är svenskarnas fel som vanligt.

    Svara
    • Sunni mot Shia, räknas det som ”islamofobiskt”?
      Alawiter anses av andra muslimer inte vara muslimer – var hamnar de i statistiken?

      Kanske kan man helt enkelt se på var brottet begåtts?

      https://ledarsidorna.se/2019/08/det-ar-skillnad-pa-mord-och-mord/
      ”Vivalla i Örebro är ett exempel på en förort som nu blir etniskt, kulturellt och religiöst mer homogent. Vivalla är mer och mer att betrakta som en sunni-muslimsk enklav vartefter shia-muslimer och syrisk-ortodoxa motas ut eller fördrivs genom hot och skadegörelse mot deras egendom. Samma utveckling ser Stockholms stad på Järvafältet där orterna Tensta, Rinkeby och Husby blir allt mer homogent sunnimuslimska.
      […]
      Å andra sidan utvecklas stora delar av Södertälje till att bli mer och mer syrisk-ortodoxt präglat med få eller inga öpppet praktiserande muslimer.”

      Svara
      • Senior

         /  10/17/2019

        Länge leve mångkultur!
        -Och dess förutsättning: apartheid!

        Svara
  49. info

     /  10/17/2019

    Idioten får vad han förtjänar, undra om hen är tillbaka i morgon för att protestera?
    https://twitter.com/JulieDot99/status/1184723973424275457

    Svara
  50. info

     /  10/17/2019

    Sossarna lovade EU:s lägsta arbetslöshet och vi vet ju hur det gick.
    Därför har SCB fått uppdrag av regeringen att siffrorna måste justeras neråt för att rädda ansiktet på Löfven.

    ”Men nu varnar Statistiska centralbyrån för att siffrorna förmodligen är felaktiga.”
    Observera att de skriver ”förmodligen” vilket innebär att de kan likaväl vara för låga och ta oss till sista plats i EU:s liga.
    SVT skyller på att en ”ny metod för datainsamling har rört till det”.
    Det finns ingen tvekan om vem som styr SVT:s oberoende journalistik.

    https://twitter.com/stjarnjurist/status/1184799458409832448

    Svara
    • Det borde vara lätt att ta fram enklare mått som ”självförsörjande” eller ”nettoskattebetalare”.

      Måttet ”sysselsättning” är lika intressant som vad Arnstad, BRÅ, Lindberg, Greider, Sjöstedt …. och Statsministern tycker om valfri fråga.

      Svara

Lämna ett svar till uffenordholm Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.