Lite gammalt som ligger och skräpar del 13

Dags för ett nytt inlägg med lite gammalt som jag har sparat, en hel del har jag nämnt här på bloggen tidigare men något kanske är sånt som bara blivit liggande.

Tidigare:

Lite gammalt som ligger och skräpar del 1

Lite gammalt som ligger och skräpar del 2

Lite gammalt som ligger och skräpar del 3

Lite gammalt som ligger och skräpar del 4

Lite gammalt som ligger och skräpar del 5

Lite gammalt som ligger och skräpar del 6

Lite gammalt som ligger och skräpar del 7

Lite gammalt som ligger och skräpar del 8

Lite gammalt som ligger och skräpar del 9

Lite gammalt som ligger och skräpar del 10

Lite gammalt som ligger och skräpar del 11

Lite gammals som ligger och skräpar del 12

Kolla gärna igenom de andra inläggen också, kan vara bra att se hur det såg ut för några år sedan och jämföra med dagens debatt!

Del 13 alltså:

Arnstad i sept 2015. är väl likadan som Arnstad 2013 eller Arnstad 2019 antar jag.

När man trodde man var otroligt fyndig men inte ens förstår att man bara stärker de som hävdar hjälp i närområdet alltid är det bästa. Vet inte vad de menar egentligen, vill de verkligen att folk ska ”fly” från Sverige till Afghanistan, Somalia, Irak osv i stället för att få hjälp i just närområdet när det var översvämning? Att det är det rimliga alternativet? Det är väl alternativet till just hjälp på plats eller i närområdet (fast motsatt riktning, till Sverige) när det handlar om asylsökande? Då borde ju samma sak gälla här när det händer något i ett område här, dra till Långtbortistan är det allra bästa?

Otroliga mängder såna här stenkorkade grejer för några år sedan och som en del tyckte var jättefyndiga.

Älgungarna heter det när man talar om kalvarna ur ett normkritiskt perspektiv! Vet faktiskt inte om det är sant eller en trollning…

På Umeå universitet var man inte nöjd med historien så man skrev helt enkelt om den. Väldigt praktiskt.

En liten dos Arnstad igen.

Public Service och Behrang ”flytta Tintin-böcker” Miri, där står han med kepsen lite ungdomligt på sniskan och pratar ”mångfald”. Och ingen förstår varför det är haveri efter haveri…

Ansågs helt normalt för fyra år sedan.

Är ni redo för Arnstad igen?

Jenny Bengtsson, Hotell och Restaurang. Homofoben, bögmördaren, avrättaren osv Skäggevara är omåttligt populär i de där kretsarna där man alltid skriker om mansnormer, machonormer osv.

”Frivilligt ensamstående förälder”. Undrar om barnet kan kallas ”ofrivilligt faderslös pga egoistisk morsa” då?

Schyffert 2015. Och tusentals idioter som gillade hans trams.

Hösten 2015 var allt åt alla och delade ut resurser, det visade sig att just allt åt alla räckte i ungefär en vecka. Det brukar vara så med allt åt alla, det tar slut för alla väldigt fort och väldigt plötsligt.

Så agerar M när de är totalt livrädda för verkligheten.

Sk kontraindikatorer.

För de flesta undrar det där.

SVT skrev en tweet om att de dementerar att de var styrda och att de inte diskuterar saken mer. Ungefär som fejktweeten ovan faktiskt.

Genusjakt.

Jämställ.nu är en sajt som drivs av bl a SKL, Sekretariatet och några organisationer till men det är enbart en extra kanal för Sekretariatet för allt som publiceras på sajten är skrivet av Sekretariatet.

Ni tar väl på er Genusglasögonen i ställer för riktiga glasögon när ni är ute i trafiken?

En av de båda redaktörerna på mångmiljonförlustbloggen Politism.

Jovisst.

Och väldigt väl dold. De har lyckats dölja den så bra att folk faktiskt tror att det inte ens finns någon sådan humor!

Det där kan väl ändå inte vara sant…?

Jenny Bengtsson igen. Gissa vem en av de där fyra upp-tummarna tillhör också…

35 kan väl också kallas rekordmånga antar jag.

Det KAN finnas spår av fejk i tweeten ovan men det är inte helt säkert.

Alla är lärare enligt Södertörn.

Tror det handlar om festivaler och sånt. Men vad ska de göra när alfabetet är slut, när det inte finns några fler bokstäver att trycka in?

Galadags och Gardell säger att folk ska skänka alla pengar eftersom de har feta plånböcker. Den fetaste plånboken har Gardell men vad jag förstår så har han fortfarande kvar allt. Inte så mycket skänka allt man har där inte.

Man lärde sig fort hur man ska göra i Sverige.

SVT Stockholm hade ett kort TV-inslag och text om ev skattehöjning i Stockholm och frågade helt vanligt folk som de mötte på gatan om vad de anser om det. Som av en outgrundlig slump så råkade de stöta på Diina Rosenberg. En vanlig stockholmare bara. Vi andra såg ju att det var Tiina Rosenberg, en av grundarna till vänsterextremistiska Feministiskt Initiativ. Inte ett enda litet ord varken i inslaget eller i texten på SVT.s sida upplyste om vem det var. Och det var liksom ingen miss för så fort bilden ovan började cirkulera på allvar så försvann klippet fortare än en avlöning från sidan utan minsta lilla förklaring  😛

Schyfferts berömda ekonomiska beräkning. Märkligt nog så totalvägrade Viralgranskaren att granska såna här synnerligen virala grejer. De aktivt vägrade.

Den näpne gossen Tovatt från miljöpartiet ska läxa upp Ortmark.

När det bisarra Samtiden får husera i SVT så brukar det se ut så där.

Råd från Unga Muslimer i Sverige till deras systrar om utbildning.

Och så tror man att ”genuspedagogik” ska hjälpa…

Handhjärtan hjälper mot allt från skoskav till terrorism. jag gillar han längst till vänster, han kämpar och kämpar men får bara till en handtriangel. Nej, handtriangel sa jag, inget annat!

Rosling gick från kung till spetälsk på fem röda Maoböcker.

Swedin visar hur god ton ser ut på riktigt när han skriver om Uvell.

Miljarder har ”satsats” under många år. Utan resultat. Vad betyder det? Jo, att man måste satsa ännu mer förstås!

Kommuner stod där i spåren av asylhaveriet 2015 och hade inte verksamheter som räckte till. Då säger Morgan Johansson att det bara är att bygga ut dem…

Då blev en av kommunpolitikerna lite sur på Morgan Johansson och sa nog det sannaste han någonsin sagt, nämligen att Morgan Johansson är ta mig fan helt dum i huvudet.

Behrang, ”jag kan det här, jag är jurist” Kianzad var med i debatt (föregångaren till Opinion Live).

Sånt där sågs som något helt normalt 2015. jag vet, det låter inte klokt men så var det.

Vilken av nationalekonomerna ovan har man lyssnat mest på i Sverige de senaste åren?

Jag tror inte riktigt PASCALIDOU förstår vad begreppet ”åsiktskorridor” betyder.

Det där Samtiden igen.

Ylva Johansson utropade detta på det där sinnessjuka hallelujaeventet #sverigetillsammans. Sverige höll på att sjunka ner i dyn och vår nuvarande EU-kommissionär jublade...

full retard3

De sjöng Halleluja också. På riktigt, de sjöng halleluja…

Verklighet för svenska skolbarn de senaste åren.

Mmm, sure…

Eva Franchell tyckte inte man skulle klaga när bensinpriset går upp och upp och upp. Där är det aldrig några levels som going down and going down and going down.

Sveriges Radios tramsaktivister var igång en hel del.

Handlade om det där. Märkligt att såna typer ALLTID hamnar i Public Service.

Titta vad STRÄNG hon försöker se ut. Hjälper säkert mot de religiösa självutnämnda skäggiga moralpoliserna som man ivrigt kämpat för så de kan komma till Sverige och trivas här.

Sverige hade/har världens bästa integration! Hur vet man det? Jo, det är det där Mipex, som mäter hur mycket pengar man satsar, kommit fram till och ju mer pengar desto bättre integration. Nu kanske någon logiskt kommer dragande med att det är ju inte hur mycket utan vad för resultat man får per satsad krona som är det viktiga. Och så kan man tycka men det gör inte Mipex, de är helt ointresserade av resultat…

Helt normalt ansåg en del 2015.

Jenny Sonesson sa det ganska självklara hösten 2015. Och jävlar vad alla med små vita fossingar kände sig träffade! The Usual Suspects dök givetvis upp

Nej, det är det inte alls som. Tänk att folk verkligen måste komma med fullständigt idiotiska ”jämförelser” och tror att de är briljanta. Gå en kurs i sånt där hos Hanif Bali som faktiskt bemästrar det.

Ja varför? Vet inte vem den här Juvas är men vågar sätta min högra arm på att han INTE bor i något av de mångkulturella lyckorikena han själv vill att andra ska bo i…

Det där är hans argument när han kritvita små fossingar avslöjas.

Själv vill han inte ha något sådant där han bor förstås. Hans dryga och arroganta stil tyder starkt på det.

Skulle vara intressant att veta Malms åsikter 2015 som han bara ville yppa i privata sammanhang. Kan man gissa att de kanske inte låg så nära Folkpartiets officiella 2015…?

De tunga argumenten plockas fram.

Återigen en som tror hon är briljant.

Perlan dyker upp.

De TUNGA argumenten plockas fram. Men VAR ser man Wiklander i vanliga fall? Jo, överallt där det yppas minsta lilla kritik mot vänsterextremism så dyker han upp och ska försvara.

Ännu en som tror han är briljant.

Ännu en.

Det är den som gör att svenskar flyttar ut från ett område, det är obestridligt på det viset.

Ännu en som anser sig vara briljant men…

Och ännu en.

Så såg det ut när hon 2015 bara framförde den YTTERST okontroversiella tanken att de som hojtar kanske ska leva som de lär.

Exakt DÄR sa hon att Clara Henry borde bli mensambassadör.

genusperspektivpåteckningar.JPG

Genusperspektiv på barnteckningar.

Det var allt för den här gången!

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

145 kommentarer

  1. MiT

     /  11/08/2019

    Svara
  2. MiT

     /  11/08/2019

    Svara
    • tompas11

       /  11/08/2019

      Malmöpolisen tillsammans med Malmö stad och Fastigetsägare BlD Sofielund får pris för Sveriges bästa brottsförebyggande arbete.
      Detta måste vara ett skämt.
      Snälla säg att det är ett skämt…

      Svara
    • Q-Ken

       /  11/08/2019

      Kan de inte få lite pengar av Sandvikens kommun då?

      Svara
      • info

         /  11/09/2019

        Q-Ken,
        precis, eftersom de tjänar 500 miljoner årligen så borde ha ett stort överskott nu.
        Därför borde de kunna dela med sig till fattigare kommuner.

        Svara
    • Rikard

       /  11/08/2019

      Hej.

      Kändis-ekonomläge på:

      Amen asså, det är ju lugnt, ju. De räcke ju me att alla betala 2 500:- (va?, aha okej) , ja mena 25 000:- var då, så ere lugnt sen. Men vem ere dom e skyldia pengana, äjenklien?

      VSSS – Vad Skulle Schyffert Sagt

      Kändis-ekonomläge av:

      Hoppas för övrigt, på riktigt, att nyheten från Malmö stämmer och inte är en sminkad Potemkin-kuliss föreställande en gris. Självklart är det lätt att visa resultat när man börjar från noll – Dan Eliasson, hans ägare och underhuggare har mycket att ansvara för.

      Vem vet, snart kanske eko-brott kan börja rulla upp hela N:a Grängesbergsgatan – den som bor/bott i Malmö vet vad som avses. Eller knarkrondellen vid Folkan. Eller droghandeln nattetid utanför El-Giganten bredvid Mobilia. Eller langningen utanför internetcaféet på Ystadvägen, bredvid Myrorna. Eller tiggarslavarna som placeras ut, matas och vattnas och samlas in av män med sydländskt/östeuropeiskt utseende.

      Malmöpolisen har en del att jobba undan, innan de kommer åt stans storgangsters, med legala företag i mångmiljonersklassen – pengatvätt via frisersalonger och liknande är legio.

      Men man måste ju börja nånstans. Lycka till.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”Varför går kommunerna mot mörkare tider?

      Färre som jobbar och fler äldre och yngre som ska ”försörjas” gör att kommunerna tvingas spara.

      Neddragningar, ”tuffa år framför oss” och ”kärv ekonomi” är ord och fraser som blir allt vanligare när media rapporterar om Sveriges kommuner. I sociala medier pågår diskussioner om orsakerna. Medan vissa hänvisar till lågkonjunktur och demografiska förändringar, menar andra att det är höga kostnader för flyktingar som orsakar pengabristen. Så varför ser det då ut som det gör? Petter Skill är ekonomidirektör i Norrköpings kommun och Folkbladet tog ett snack med honom om läget i kommunen och orsaker till att det just nu måste skäras ned i verksamheter och sparas in pengar.

      – Den mest övergripande förklaringen är förändringar i den demografiska försörjningskvoten, det vill säga skillnaden mellan de som är i behov av mest kommunal service, alltså äldre och yngre, och de som jobbar och genererar skatt. Det här är inte bara ett Norrköpingsproblem, utan ett Sverigeproblem, som vi har sett komma under en lång tid. Så det är ingen överraskning för oss, säger han.
      ..[..]..
      I sociala medier diskuteras ibland att kommunernas sparkrav skulle ha med antalet flyktingar att göra. Men det tror inte Petter Skill:

      – Grundorsaken till det kärva ekonomiska läget är den demografiska utvecklingen, och den demografiska försörjningskvoten skulle annars ha varit ännu sämre, menar han.”
      https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/varfor-gar-kommunerna-mot-morkare-tider-om6344884.aspx

      Svara
      • Senior

         /  11/09/2019

        -Och vilka är det som står för den ”demografiska” förändringen då?

        Jag vet inte vilket som är värst; att han i ledande ställning är så korkad, eller att han är så korkad att han tror att folk är så korkade att de går på det….

        Hur som helst: oavsett är han mer än lovligt korkad och borde avsättas.

        Svara
    • info

       /  11/09/2019

      Felet är att Söderhamn tagit emot för få migranter, de kommuner som tagit emot fler har superekonomi.

      Svara
  3. MiT

     /  11/08/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2774446789273496&set=a.140680919316776&type=3*

    Svara
  4. G

     /  11/09/2019

    ”Skolutflykter till Fårö med demokrati i fokus

    På Gotland så arrangerar Baltic Art Center i samarbete med Wisbygymnasiet i november utflykter till Fårö för skolelever. Tanken är att ge eleverna kunskap om demokrati, yttrandefrihet och samhällsengagemang.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/en-demokrati-utflykt-till-faro

    Om det nu skulle handla om kunskap om demokrati, yttrandefrihet och samhällsengagemang, så kan man fundera vad som egentligen var mest i fokus då en flicka i klippet säger att ”det är viktigt att lära oss om flyktingar och hur det är att vara på sjön.” Och en pojke säger att de ”fick se filmer på personer som inte pratade sitt eget språk och när de var på båtar.”

    Svara
    • Ivar L

       /  11/09/2019

      Manufacturing consent, det gäller att börja tidigt.

      Svara
  5. G

     /  11/09/2019

    ”Stort bråk i Linköping – över 20 inblandade

    Ett bråk mellan cirka 20-30 personer inträffade i centrala Linköping under fredagskvällen. Polisen är på plats och har genomfört flera förhör.

    Polisen tog mot flera samtal med anledning av ett bråk på Nygatan. Enligt polisen var mellan 20-30 personer inblandade. Larmet kom strax innan klockan 21 på fredagskvällen och väl på plats genomfördes ett antal förhör.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stort-brak-i-linkoping-over-20-inblandade

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”Flera storbråk på fredagskvällen mellan ”grupperingar”
      ..[..]..
      – Det verkar vara två grupperingar som har bråkat med varandra. Sammanhanget vet jag inte riktigt. Det verkar ha varit någon fest i närheten, säger polisens presstalesperson Erik Terneborn.

      Även i Oxelösund ska ett 30-tal personer i ”olika grupperingar” ha bråkat. En man i 45-årsåldern påträffades skadad och fördes till sjukhus. En misstänkt gärningsman i 25-årsåldern greps i en bostad en bit därifrån och anhölls senare för synnerligen grov misshandel.”
      https://nyheteridag.se/flera-storbrak-pa-fredagskvallen-mellan-grupperingar/

      Svara
  6. G

     /  11/09/2019

    Svara
  7. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  11/09/2019

      Fast hos mikropartiet Liberalerna lär det väl inte bli mycket av konkret karaktär uträttad för Isak?

      Kapitalismen har skapat Gretas arena i FN, men hon tror hon inte vill ha den.

      Svara
    • @G
      Greta har rätt i just den frågan. Det finns ett matematiskt bevis: https://mikenormaneconomics.blogspot.com/2016/09/the-most-important-video-youll-ever-see.html

      Även arkeologer som analyserat varför civilisationer dör ut, jordbruksforskare och biologer varnar oss för just ”fairy tales of eternal economic growth”. Dessa forskare har evidens för farorna.

      Det har varken med en mer hållbar kapitalism eller en mer hållbar kommunism eller en mer hållbar blandekonomi att göra. Det har att göra med en hållbar syn på tillväxt/nedväxt till en balans med jordens resurser och vår natur, helt oavsett system.

      Väljer man INTE att stoppa eller nedväxa kontrollerat till en balanserad nivå, så kommer nedväxten sannolikt ske plötsligt och okontrollerat och bli slutet på vår s.k. ”civilisation”, helt oavsett vad vi tycker om den saken.

      (Ordet ”civilisation” antyder att vi skulle vara en civiliserad art, men där är jag oenig. Betraktar man fulmedier som ljuger dygnet runt, ägda av fåtalet bankirer, samt röstar man sedan för bankirernas krigsförbrytelser, ojämlikhet som ökar mordfrekvensen, samt massinförsel av islamism till ett sekulärt/ateistiskt upplyst samhälle, eller på ett parti som stöder nazi-sionismens invasion och ockupation, i strid med FN:s uppmaningar, eller är för skärandet i barns genitalier, eller vill att barn ska giftas bort, eller slänger bort sin röst på minipartier som inte fattar att de måste valsamverka sig över 4%, så är man i min mening inte ”civiliserad”.)

      Svara
  8. G

     /  11/09/2019

    Natalie: ”Press Secretary for the Swedish Minister for Home Affairs @mikaeldamberg Feminist. Social Democrat. Metrocultural. Söderböna. #YNWA”

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
  9. G

     /  11/09/2019

    Jaha ja, låt mig då för er presentera en ”islamofobisk” kvinnlig imam utan slöja:

    ”Frankrikes första kvinnliga imam bär inte slöja

    Frankrikes första kvinnliga imam Kahina Bahloul utmanar sin religion genom att förespråka jämlikhet mellan könen och att inte bära slöja.

    – Jag anser att slöjan inte är en religiös skyldighet. Jag har studerat texterna och anser att koranen inte tvingar kvinnan att täcka håret, säger hon till den franska tevekanalen BFM.

    Inom islam ber vanligtvis män och kvinnor i olika rum i moskén. Men Kahina Bahloul menar att det är viktigt för den muslimska religionen att införa ett nytt paradigm där män och kvinnor har exakt samma plats för tillbedjan och att kvinnor kan vara imamer precis som män. Bönerummen ska rymma kvinnor på ett respektfullt och värdigt sätt.

    – Det huvudsakliga bönrummet är tillägnat män, det är inte acceptabelt på 2000-talet, säger hon till BFMTV.

    Samtidigt är Kahina Bahloul medveten om att det är en lång väg kvar innan jämställdhet kan uppnås. Hennes progressiva idéer har mötts av motstånd och hon har fått ta emot hot.”
    https://web.archive.org/web/20190911150654/https://www.dn.se/nyheter/varlden/frankrikes-forsta-kvinnliga-imam-bar-inte-sloja/

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”Hon får dödshot för sin liberala moské

      Advokaten och feministen Seyran Ates kände sig inte hemma i någon av Berlins moskéer och startade en egen. I Berlins första liberala moské ber män och kvinnor tillsammans och profeten Muhammed tål att kritiseras. Det sker till priset av ständiga dödshot, polisbeskydd och en fatwa.”
      https://web.archive.org/web/20170906053611/http://www.dn.se/nyheter/varlden/hon-far-dodshot-for-sin-liberala-moske/

      Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
    • Ivar L

       /  11/09/2019

      Det är inte den enskilda slöjan som är problemet, det är utbredningen och den tilltagande anpassningen. Också obalansen, prinsessan bär slöja i muslimland medan random muslimkille från Orten anställd vägrar ta kvinnlig SL-kollega i hand i Sverige.

      Svara
  10. G

     /  11/09/2019

    Svara
  11. G

     /  11/09/2019

    Svara
  12. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • Visst kan mer extrem marknadskapitalism bli sämre än extrem marknadskapitalism. En hel mängd avvisningar skulle t.o.m. kunna leda till inbördeskrig och att ateister, sekulära muslimer, kristna och apostater får fly Sverige.

      Då är det bra om man har bunkrat popcorn i sin ”bugout”, eller kanske att få asyl i Syrien där folk fattar vad IS är för slags folk. Då kan man slappa vid Medelhavet tillsammans med sekulära normala människor i bikinis och speedos.

      Svara
  13. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”SVT erkänner misstag om skandalkantad klimathotslista
      ..[..]..
      Listan med alla dess tveksamheter, inklusive signaturen Mickey Mouse, fanns tillgänglig för alla journalister som rapporterade om den att gå igenom. I inlägget berör inte SVT de titlar som diskuterats på sociala medier det senaste dygnet – som bland annat djurbeteendespecialist, zooägare, primatolog, neurolog, psykolog, revisor, arkitekt, njurspecialist, personalutredare, matstudent, handelspsykolog, fågelskådare, tillförordnad rättsteknisk utredare, assisterande museumintendent och föreläsare kring djuravling.

      Många är nu kritiska till sanningshalten i listans påståenden. En av dem är högerskribenten och samhällsdebattören Rebecca Weidmo Uvell, som var bland de allra första med att uppmärksamma skandalen.

      På sin Facebook-sida skriver hon idag följande:

      ”Noterar att hela klimat-världen nu krishanterar för att listan de sänt ut är full med fejk. Jag laddade ner listan från deras artikel igår morse. Det är den ni kan ladda ner från mitt inlägg och det är originalet. Inget annat. Den kom direkt från artikeln. Om en lista cirkulerar nu utan Musse Pigg är DEN fejk. Då har de redigerat och låtsas som om inget hänt. Listan är död. De hade ihjäl hela greppet för att de var slarviga och får skylla sig själva.”

      Uvell uppmärksammar även ytterligare felaktigheter bland signaturerna. Bland dessa kan nämnas en sexolog från Bangladesh och en person som titulerar sig själv som ”mamma till en forskare”.

      När SVT följer upp den skandalomsusade texten så väljer man att låta en universitetslektor vid namn Sebastian Sobek komma till tals. Sobek, som själv skrivit på listan, benämner klimatkritiker som ”klimatförnekare” och menar att han ”inte är förvånad över att de raljerar”.”
      https://samnytt.se/svt-erkanner-misstag-om-skandalkantad-klimathotslista/

      Svara
      • ”Forskarna” har väl ”forskat” i bankmaffians sanningsenliga medier eller i IPCC:s politiska dokument, INTE skapade av de ondskefulla ”forskare” som vägrade deltaga, men av de som ville offra sig altruistiskt och deltaga under den hederliga politiska styrningen som IPCC utgör, rikligt belönat med arvode.

        ”Forskarna” har säkert falsifierat falsifieringarna av mängder med riktiga vetenskapsmän med kompetens på sina forskningsfält.

        Å varför skulle välkända manipulerande psykopater ljuga konstant och repetitivt, medelst välkända lögner och argumentationsfel för massiva mängder pengar, från olika monopolkapitalister som profiterar på lögner? Det ska man ju inte göra enligt 10 Guds bud!

        Klart att de inte ljuger! 🙂

        Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
  14. G

     /  11/09/2019

    Svara
  15. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      D = Demokraterna i Göteborg…

      Sofie ”Politisk sekreterare för Demokraterna i kommunstyrelsen i Göteborg”

      Helene: ”Liberal göteborgare – vice KSO, kommunalråd (L) @lib_gbg – 1:e vice partiordförande i @Liberalerna. Gift med @RobertOdenjung, mamma till tre. Vigselförrättare.”

      Pär: ”Förbundsordförande @LiberalernaVast, 1:e vice ordförande i #kfgbg och borgmästare samt ordförande i Utbildningsnämnden. Bor i Säve med sambo och hund. Öisare.”

      Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/09/2019

        Har V slagit sig för bröstet om ”vinster i välfärden” med vetenskapsskolan som exempel än?

        Svara
  16. G

     /  11/09/2019

    Inte låst artikel just nu, reserv: https://web.archive.org/web/20191109015848/https://www.dn.se/nyheter/sverige/janne-josefsson-vansterpartiet-har-inte-gjort-upp-med-sin-morka-historia/

    Svara
    • Senior

       /  11/09/2019

      Bra där med en reserv!
      Den var låst nu när jag försökte läsa den.

      -En mycket talande artikel om brunvänsterns diktaturvurmande.

      Svara
  17. G

     /  11/09/2019

    Svara
  18. G

     /  11/09/2019

    Svara
  19. G

     /  11/09/2019

    Svara
  20. G

     /  11/09/2019

    Svara
  21. G

     /  11/09/2019

    facebook.com/Ecleptomania/posts/10156744653491365

    Svara
  22. G

     /  11/09/2019

    ”77-åriga Louise hotades med våldtäkt av barngäng: ”Man baxnar”

    – Det kommer ut en liten knatte på min trapp och säger ”ska jag våldta dig”, berättar hon.

    Det handlar om ett gäng pojkar i 10–13-årsåldern som har trakasserat de äldre i området i flera år. Louise Hansson berättar för Nyheter Idag.

    – De har ringt och sparkat på dörrarna, bankat på rutor och sagt fula ord. De har gått till grannen och tiggt pengar, och när de inte fick pengar sabbade de hennes extralysen och kastade sönder rutan i tvättstugan, säger hon.

    Vad är det för fula ord de har sagt?

    – ”Hora”, naturligtvis, vad annars? Det säger de till gamla tanter, kvinnor som är mellan 80 och 85, berättar hon.
    ..[..]..
    Kan du beskriva dem?

    – Det är vanliga barn som har satt i system att roa sig med det, säger hon.

    Varför gör de det här?

    – För att de inte har några andra sysselsättningar. Jag vill inte säga något annat. Man vill inte klanka ned på föräldrar. Föräldrarna vet inte om vad de gör.

    Det tycks också som att trakasserierna ”går i arv” från äldre pojkar till yngre.

    – Det berättade de förra hösten till mig, att ”de stora pojkarna har sagt att vi ska gå ned hit och busa”.(forts)”
    https://nyheteridag.se/77-ariga-louise-hotades-med-valdtakt-av-barngang-man-baxnar/

    ”Louise, 79, trakasseras av barngäng i Överkalix: ”Det är vita barn”

    Igår rapporterade statstelevisionen om att äldre i Överkalix i Norrland drabbas av trakasserier från ett gäng bestående av barn mellan 10 och 13 år gamla. SVT har dock inte uppgett barnens bakgrund vilket fick spekulationerna att flöda fritt på sociala medier. Samhällsnytt har pratat med Louise Hansson, 79, som intervjuades av statstelevisionen.

    Enligt reportaget har Louise fått utstå mycket under de senaste åren. Hon liksom andra äldre i området har kallats fula ord som ”hora” och fått sina ägodelar förstörda. Vid ett tillfälle valde hon att konfrontera gänget – och blev då hotad med våldtäkt.

    Reportaget har upprört känslorna hos många. En del kritiserade det för ofullständig information – eftersom statstelevisionen har valt att inte berätta om vilka de här barnen var:

    Vissa andra har dragit slutsatsen att barnen är invandrare eftersom beteendet ska vara ”osvenskt”
    ..[..]..
    När Samhällsnytt når Louise Hansson på telefon är hon bestämd med att barnen har svenskt ursprung:

    – Det är vita barn, svenskar.

    Hon tillägger även att barnen pratar norrländska vilket tyder på att de kommer från Överkalix.

    Enligt Louise har trakasserierna pågått i tre år:

    – Det är inte bara jag som är drabbad, det är många av mina grannar. De flesta är äldre mellan 75 och 95 år gamla.

    Efter att SVT sänt reportaget igår fick hon mycket stöd:

    – Jag kan knappt prata nu eftersom det var många som ringt.

    Även polisen har hört av sig. Huvudspåret från ordningsmakten är att försöka att agera genom skolan.

    – Problemet är att de inte vet vilka de här barnen är. Vi har ju inte identifierat dem.

    Sedan igår har det inte skett några nya trakasserier, men Louise känner rädsla inför den kommande helgen:

    – Det blir nog på helgen om det händer något…”
    https://samnytt.se/louise-79-trakasseras-av-barngang-i-overkalix-det-ar-vita-barn/

    Följdfrågan blir då vilka ”de stora pojkarna” är…..

    Svara
  23. G

     /  11/09/2019

    Likt Alexandra så har jag aldrig hört talas om detta, men enligt folk i tråden så är det inte direkt något nytt. Oavsett vilket så finns det i dessa tider viktigare saker att spendera pengar på.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/09/2019

      Håller inte med, att ha bemannande parklekar borde prioriteras betydligt högre än mycket annat. Med de 90 miljoner som man t.ex. lägger på genusmyndigheten skulle man kunna betala lönen för ungefär 3600 fritidspedagoger. Tror det är väl investerade pengar för att fånga upp en del ungar som har det svårt men även göra en del roligt för ungar som inte är på glid.

      Svara
      • G

         /  11/09/2019

        Ja, iofs, i dessa tider när föräldrar (och tom folk som går ut med hunden har jag sett) mest tittar på sina mobilskärmar än att ha fokus på barnet (eller hunden) som borde vara viktigare så är det kanske inte en dum ide.

        p.s
        Fick genusmyndigheten endast 90 miljoner, förvånande lite, hur ska den klara sig på det.

        Svara
  24. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/09/2019

      Dags för gammaldags kyrkogårdslagstiftning där vaktmästarna fick försåtsminera med musköter och snubbeltråd för att förhindra vandaler och gravtjuvar?

      Svara
  25. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”Lördagsläsning: Terror och våld i Guds namn

      Nyheten om att Turkiet kan ha för avsikt att repatriera 10-15 svenska IS-anhängare inom en snar framtid aktualiserar en återpublicering av en tidigare artikel av dr Magnus Norell om terror och våld i guds namn.

      Den islamiska staten (IS) må vara det nyaste försöket att skapa en stat, men deras, och andra islamisters idéer bottnar i tankar som är fast förankrade i islams grundtexter. Våldet och terrorn i guds namn har en logisk förklaring i de medeltida intellektuella strider om relationen gud och människa som rasade inom islam.”
      https://ledarsidorna.se/2019/11/lordagslasning-terror-och-vald-i-guds-namn/

      Svara
  26. G

     /  11/09/2019

    Svara
  27. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”..[..]..
      Flera i personalen har under en tid försökt påtala problemen med salafisternas närvaro på en statlig vårdinstitution. Den som klagat har stundtals mötts med upprörda anklagelser om islamofobi, vilket skapat en tystnadskultur, enligt uppgifter till DN.

      – Vi i ledningen har varit alldeles för naiva och har inte förstått omfattningen av det här, säger Joachim Reif.

      Pojkar från Nereby har vid tidigare tillfällen tagits med på utflykter till en moské i Göteborg. Vilken moské det handlar vet inte ledningen.

      – Det borde vi ju haft koll på, naturligtvis. Vi har inte haft någon kvalitetssäkring och kontroll på vilket religiöst sammanhang de egentligen har hamnat i, och det är inte acceptabelt, säger Joachim Reif.

      Minst en pojke på Nereby har konverterat till islam efter påverkan från salafisterna.

      – Det är inget fel på att vara muslim. Det här handlar inte om det. Många av våra anställda och killar som bor här är muslimer, och det har fungerat hur bra som helst. Problemet här är salafismen och de odemokratiska värderingarna, säger Joachim Reif.

      Flera av salafisterna som jobbat på Nereby har även arbetat på den omstridda Vetenskapsskolan där El Nadi Abdel Nasser varit vd och rektor – samme Nasser som Säpo och regeringen pekar ut som ett hot mot Sverige, och som regeringen beslutat ska utvisas ur landet.

      PO Hellqvist har 30 år på Säpo bakom sig, och är numera sakkunnig om våldsbejakande extremism hos Göteborgspolisen. Han känner väl till de fem män som varit anställda på Nereby, och är upprörd att de fått arbeta där.

      – Här har du har individer som har en ickedemokratisk och i vissa fall våldsbejakande agenda som får jobba med just sårbara tonårskillar, på en statlig institution. Det är extremt olyckligt.

      PO Hellqvist har egen information om att flera pojkar på Nereby har påverkats i riktning mot den stränga variant av islam som de fem anställda företräder. Har man gått så långt ut på den religiösa skalan som de fem har gjort, säger han, då omfamnar man inte längre de demokratiska värden som det svenska samhället ska stå för. Det handlar exempelvis om synen på män och kvinnor, och att vara emot umgänge över religionsgränser.

      – Det är nu så många individer med koppling till radikala rörelser som strömmat genom den här lilla institutionen Nereby. Så jag tror inte längre på en slump. Jag tror att det finns någon slags tanke. Man har påverkat en del av killarna, säger PO Hellqvist från Göteborgspolisen.
      ….
      Nerebys biträdande institutionschef Joachim Reif anser att uppgifterna om påverkan är ”väldigt oroväckande”. Ledningen på hemmet försöker nu utreda vilken skada som pojkarna kan ha lidit under sin tid på det statliga vårdhemmet.

      – Utredningen kommer att bli klar nu under november. Vi måste lära av det här. Vi ska inte ha olämpliga människor i vår verksamhet, säger Joachim Reif.

      Han jämför det som inträffat med att ha nazister anställda på ett statligt vårdhem, och säger att Statens institutionsstyrelse satsat mycket på att upptäcka våldsbejakande extremism.

      – Men då har fokuset varit på att upptäcka den hos våra ungdomar. Inte hos de anställda.

      Nerebys högste chef, institutionschef Hans Bishop, säger att arbetsrättsliga förhandlingar väntar med den biträdande avdelningsföreståndare som nu är hemma med lön.

      – Han har brutit mot vad som gäller för statstjänstemannarollen, varit manipulativ och fört flera bakom ljuset. Inklusive mig, säger Hans Bishop.”
      https://web.archive.org/web/20191109080437/https://www.dn.se/nyheter/sverige/anstallda-extremister-pa-statligt-hem-skramde-ungdomar-med-onda-andar/

      Svara
      • Ivar L

         /  11/09/2019

        ”Den som klagat har stundtals mötts med upprörda anklagelser om islamofobi, vilket skapat en tystnadskultur, enligt uppgifter till DN.”

        DN har lobbat för denna tystnadskultur via båda Kultursida och Ledarsida i decennier.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/09/2019

      ”Jalla för alla” blev efter stort röstfiske inkryssad via förorten. Troligtvis inte i skepnad av syriansk kristen bög. Han missade dock den mer luckrativa stolen i EU.

      Min subjektiva gissning är att han inte är något mer än en karriärpolitiker med ett väldigt välkalibrerat vått finger i luften. (Det kan vara så att jag blivit en ilsken cyniker som tror de sämsta om folk på gamledar också…)

      Svara
  28. I det där fotot med handhjärtan står det ju också en man som ser ut att leka ”imse vimse spindel”. Han står längst bak.
    Vad gäller ”en” så använder ju samma människor fortfarande det språket. Det lär de nog göra i många år än.

    Svara
  29. G

     /  11/09/2019

    Svara
  30. G

     /  11/09/2019

    ”Sweden bomb attacks reach unprecedented level as gangs feud

    ../…/..scene of a string of gun and bomb attacks that right wing politicians have linked to the large flows of immigrants who arrived in in Sweden during the 2015 migration crisis.”
    https://www.theguardian.com/world/2019/nov/04/sweden-bomb-attacks-reach-unprecedented-level-as-gangs-feud

    2015? LoL. Om ni i internationella media öht ska bevaka & skriva om detta så behöver ni inte referera till 2015 i varje artikel, ni kan referera till MENA-invandringen men inte just 2015, som om 2015 var startåret på problemet. Det skulle inte förvåna om flera, kanske tom majoriteten inblandade, faktiskt är födda i Sverige.

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
  31. G

     /  11/09/2019

    Sjukaste historien hittills….

    Tidigare…

    ”Oct 24, 2019

    Dad Fighting Son’s Gender Transition Takes ‘Heartbreaking’ Video: Mommy ‘Tells Me I’m a Girl’

    A video taken by Texas father Jeff Younger shows his son James Younger, then age 3, saying “mommy … tells me I’m a girl.”

    In the four-year-old clip, which has been viewed nearly 1 million times since being posted to Twitter Wednesday, James also says his mother paints his fingernails, buys him hair accessories and puts him in dresses.

    Younger, who is fighting his ex-wife, Anne Georgulas, for sole conservatorship of their sons, said on a Christian podcast in January 2015 that he took the video after noticing changes in James’ behavior.”

    “You’re a boy, right?” Younger asks James in the video.

    “No,” the boy responds. “I’m a girl.”

    “Who told you you’re a girl?”

    “Mommy.”

    “When did she tell you you were a girl?”

    “Because, I love girls!”

    “Oh, I see. So mommy told you you’re a girl?”

    “Mhmm.”

    After James confirms Georgulas has been dressing him like a girl, Younger asks: “So mommy puts you in a dress and puts nail polish on you?”

    “Mhmm,” the boy says again.

    “And what does mommy tell you?”

    “She tells me I’m a girl.”
    …..
    In Younger’s appearance on the “The Luke Macias” podcast, he said that he only “really understood” that James was being “sexually abused” by his ex-wife while taking the video on his cellphone.
    …..
    Younger said Georgulas had fully “socially transitioned” James and enrolled him in school as Luna. He said the school staff refers to his son as a girl and that he uses the girls’ restroom.
    …..
    Georgulas, a pediatrician, as well as counselors and therapists who testified on her behalf, told the court that James is transgender and had expressed to each of them that he wished he were a girl.

    The Texan reported that Georgulas’ lawyers said the mother does not plan to give James hormone blockers at this time. But “no one has stated that she would not be open to using them when James begins puberty,” which would be around age 11 and a half for a boy, the report said.

    Georgulas petitioned the court to force Younger to refer to James as Luna and limit his visits with the boys. She also asked that Younger not be allowed to expose James to anyone who would not “affirm” his identity as a girl.
    https://pluralist.com/james-younger-video-son-mommy-tells-me-im-a-girl/

    ”Tue Nov 5, 2019

    Seven-year-old James Younger, whose mother enrolled him in kindergarten as a “girl,” has finally been able to attend school as a boy for the first time.

    SaveJames supporters see the fight as far from over and are focusing their efforts on legislation to protect children from gender “transitioning.”

    Alan Echols, a SaveJames supporter from early on who now helps with the SaveJames Facebook page, told LifeSiteNews, “We determined to get louder and now have thousands who will hold those Senators and Representatives accountable during the next election. We the people are fed up with the attacks on children by the transgender agenda.”
    https://www.lifesitenews.com/news/7-year-old-whose-mom-tried-to-transition-him-chooses-to-attend-school-as-a-boy

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
      • G

         /  11/09/2019

        ”Elizabeth Warren: Black Trans, Nonbinary People Are ‘Backbone of Our Democracy’

        Warren issued the remark after sealing the endorsement of the radical activist group dubbed “Black Womxn For.”

        Warren has “a deep understanding of how racism and gender discrimination don’t just compound income inequality but are actually central to maintaining the status quo,” the group declared.

        The activist group prefaced its endorsement with a frightening picture of the 2016 presidential election, proclaiming that it “laid bare what many Black women, gender non-conforming, and non-binary, and queer folk know deeply; that this nation embraces white supremacy and its evils, even at the expense of itself.”

        While the activists acknowledge that a single candidate cannot solve all of their grievances, they endorse Warren “with the full weight of accountability.”

        “Our endorsement is not a blanket approval of all of her acts, both past, present, and future but rather a firm and calculated understanding that should she fall short of her commitments to us and our communities she will be held to account,” the group stated, listing off the promises Warren made to the Black Womxn For community.

        Those commitments include holding a “People’s Policy-Making Summit” that “puts Black women, working people of color, disabled people, Indigenous people, and diverse community leaders and experts in the driver’s seat of structural reforms in her administration.”

        The activist group also expects Warren to take action by “rooting out the culture of white supremacy” and “appointing more Black women, especially trans and immigrant women, Black men, Indigenous people, people of color and disabled people.”

        Warren emphatically accepted the terms and their endorsement.”
        https://www.breitbart.com/politics/2019/11/08/elizabeth-warren-black-trans-nonbinary-people-are-backbone-of-our-democracy/

        Identitetspolitik är riktigt jävla…..

        Svara
  32. G

     /  11/09/2019

    Svara
  33. G

     /  11/09/2019

    Svara
  34. G

     /  11/09/2019

    ”Germany: Syrian and Afghan Asylum Seekers Attack Village Disco with Machetes

    Syrian and Afghan asylum seekers attacked a village disco in a small German village armed with machetes after two were kicked out by a bouncer.

    The incident occurred on Saturday in the village of Trebbin in Brandeburg. The group of around 10 migrants attempted to hack down the door to the building with their machetes, German tabloid Bild reports.

    As the migrants attempted to chop the wooden door with their machetes, a splinter shot out into the eye of a 25-year-old guest who then had to attend the emergency room.

    “I fended off the blow with my forearm and pushed it back. It fell against the other, who had also pulled a machete. We used the seconds to retreat and shut the door. They then hacked on the door. They had apparently planned to take revenge. Otherwise, they would not have brought the weapons,” the bouncer said.

    Frank Seifert, who runs the disco, said of the attack: “Two of them had been banned two weeks ago because they had climbed over the fence. We have nothing against asylum seekers, but whoever does not behave cannot go in.” ”.
    https://www.breitbart.com/europe/2019/11/08/syrian-afghan-asylum-seekers-attack-german-village-disco-machetes/

    Svara
  35. G

     /  11/09/2019

    Svara
  36. G

     /  11/09/2019

    Svara
  37. G

     /  11/09/2019

    ”Jonas Nilsson: “Det finns en koppling mellan genuspedagogik och transepidemin”

    Allt fler unga tonåringar lider av könsdysfori vilket innebär att de upplever att dom är födda i fel kropp. Dokumentärfilmaren Jonas Nilsson menar att genuspedagogik riktad mot barn är en bidragande orsak till den explosionsartade ökningen av tonåringar som genomgår könskorrigeringar i Sverige och resten av västvärlden.

    SVTs reportageserie “Tranståget” väckte stor uppmärksamhet tidigare i år när grävande reportrar på Uppdrag granskning-redaktionen belyste den relativt nya transvården i Sverige. Många tittare chockerades av att höra unga kvinnor som berättade att dom fått sina liv förstörda när de bett vården om hjälp. Beslutet att genomgå en könskorrigering innebär att transpersoner tvingas underkasta sig livslång medicinsk behandling. Även om några könsbytare ångrar sig kan dom inte avbryta den medicinska delen av könsbytesbehandlingen.

    Uppdrag gransknings reportage ger en god inblick i transvården – men programmakarna undersöker inte samhällets roll för den explosionsartade ökningen av könsbyten på unga. För drygt ett år sedan gick dokumentärfilmaren Jonas Nilsson omkring och funderade på vilka konsekvenser den massiva genuspropagandan kan få på ett samhälle som Sverige. Han kom fram till att den pågående genusimplementeringen i skolans värld borde granskas närmare i en dokumentär.

    Han och fotografen Victor Mosten drog igång en crowdfunding-kampanj för att samla ihop pengar till dokumentärfilmsprojektet “Det könlösa samhället.” Till sist hade dom fått ihop tillräckligt mycket för att kunna börja filma och intervjua en rad experter på området. “Det könlösa samhället” hade filmpremiär i slutet av augusti i Stockholm.

    Han har intervjuat barnpedagoger på Egalia förskola om hur de arbetar för att motverka traditionella könsroller, docenten Christine Fawcett vid Uppsala universitet som forskar på genuspedagogik hos barn, psykiatrikern David Eberhard som är aktuell med boken “Det stora könsexperimentet“, psykologen Harald Stare som arbetar inom mödra- och barnhälsovården, YouTube-profilen Marcus Follin, relationscoachen och den tidigare TV4-profilen Lennart Matikainen och “Johanna” som har lämnat feminismen bakom sig.(forts)”
    https://newsgram.se/jonas-nilsson-det-finns-en-koppling-mellan-genuspedagogik-och-transepidemin/

    Svara
  38. G

     /  11/09/2019

    ”Visionen: Transportera de sjuka – med sopbil

    För att minska kostnaderna inom sjukresor i Västra Götaland finns ett förslag att avveckla gratisresorna till sjukhusen.

    I bilagan till rapporten finns ett framtida alternativ med som har medfört kraftiga reaktioner från medborgarna.

    Det föreslås att de sjuka i stället kan åka med postbilen, glassbilen – eller sopbilen.

    – Helt vansinnigt, sopbilen kommer ju bara var fjortonde dag, säger Anita Olsen, som använt sig av Rondenlinjen många gångar.

    För ett par veckor sedan beslutade Östra hälso- och sjukvårdsnämnden att avveckla Rondenlinjen mellan Skövde och Göteborg, vilket sparar över tre miljoner kronor per år.

    Nu kan snart samma fråga vara uppe som förslag hos Norra hälso- och sjukvårdsnämnden; att Rondenlinjen från Strömstad till Uddevalla sjukhus ska upphöra.

    Men det som sticker ut lite extra är den så kallade bilagan i rapporten, vilket Strömstads Tidning tidigare uppmärksammat.

    Där står:

    ”Postbilen, sopbilen, glassbilen eller varubilen kanske kunde vara uppkopplade så att de kunde ta med resenärer till närmsta kollektivtrafikhållplats”

    – Man kan både skratta och gråta åt det, säger socialdemokraten Mats Granberg, kommunstyrelsens vice ordförande i Strömstad.

    Om Rondenlinjen avvecklas är förslaget att sjukresenärerna i stället ska färdas med vanlig, hederlig kollektivtrafik. Men ”framtidsspaningen” är att ta hjälp av bland annat sopbilen, från hemmet till hållplatsen, för de som inte kan gå till busskuren.

    Anita Olsen bor i Bengtsfors kommun och hon har använts sig av Rondentjänsten många gånger.

    – Det är ju inte kul om man är sjuk och ska sitta i en vanlig buss. För man mår ju inte så bra om man precis har opererats, och tänk på alla cancerpatienterna.

    Vad tänker du om att åka sopbil då?

    – Det verkar vara helt vansinnigt. Jag skulle varken vilja åka i en sopbil, glassbil eller postbil. Ska man då åka runt i varenda postlåda först, innan man kommer till busskuren. Och sopbilen kommer ju bara var fjortonde dag. Jag vet inte hur de har tänkt, säger Anita Olsen.

    Eva Degerman är affärsområdeschef på Regionservice som har hand som den enhet som gjort utredningen. Hon menar att sopbilsfärden är tagen ur sitt sammanhang.

    Det fanns ett uppdrag som bestod av att utreda hur vi skulle kunna reducera kostnaderna för Rondentrafiken. Och bejaka ett helhetstänk för alla transporter i Västra Götalandsregionen. De skulle tänka lite ”outside the box”. Där av en framtidsspaning, som inte är ett förslag.

    Men varför spanade ni ens på det?

    – Det är svårt att säga varför man skrev med det. Det skulle inte ingå i samma rapport.

    Men varför? Om det ändå aldrig skulle hända?

    – Uppdraget var att tänka utanför boxen. Så medborgarna behöver inte vara oroliga. Jag kan bara beklaga att det blev på det här sättet.

    Stein Rukin har tillsammans med andra Strömstadsbor skapat en aktionsgrupp som heter ”Jour i Strömstad”, för att protestera mot alla nedskärningar inom sjukvården.

    När han hörde om förslaget att lägga ner Ronden samt visionen om att ta sopbilen till sjukhuset blev han provocerad.

    – Det blir liksom en parodi av det hela. Man sitter som byråkrat bakom sitt skrivbord och tar flera beslut som man inte ser konsekvenserna av. Man har ingen konsekvensanalys. Och då blir det resultaten ganska underliga och det drabbar alltid den svagaste, säger han.”
    https://www.expressen.se/gt/visionen-transportera-de-sjuka-med-sopbil/

    Är det nu vi ska tala om ”alla människors lika värde”. Fy fan alltså.

    1. Wow vilken GIGANTISK besparing på 3 miljoner per år, varför inte använd skattepengarna korrekt istället för att pissa på ert eget skattebetalande folk!
    2. VARFÖR fanns det uppdrag om utreda besparingar på något sådant här istället för att prioritera bort helt onödiga saker som skattepengar troligen går till på andra områden?!
    3. Exakt. Konsekvensanalys är inget dessa jävlar vet vad det är, förutom om det eventuellt skulle kunna drabba svinen själv, då tänks det till lite extra.

    Svara
    • Rikard

       /  11/09/2019

      Hej.

      Äkta politikerförslag. Du får inte ha passagerare i sopbilen, punkt slut. Det är inte tillåtet av bland annat säkerhetsskäl. Detsamma gäller sannolikt posten också.

      Skulle tro att det finns annat att dra in på i Strömstad. T ex div. ceritfieringar som har med kön och läggning att göra, div. rasistiska projekt (alla projekt för ”inkludering” utgående från hudfärg/etnicitet är rasistiska), och inte minst ersättningar och förmåner för kommunens tjänstemän och valda. Vill de inte fortsätta med sina jobb om lönen sänks mot marknadsmässig nivå, så kan de ju söka jobb i privat sektor. Går säkert hur bra som helst.

      Bodde jag i Strömstad skulle jag se till att börja kosta så mycket jag kan – det är lagligt, nämligen. Att däremot vägra betala full skatt för att pengarna kastas bort på allsköns idioti är kriminellt.

      Men så anser ju de flesta Strömstadsbor att regeringspartierna är vad man skall rösta på, så vad f*n klagar de på egentligen?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  39. G

     /  11/09/2019

    Svara
  40. G

     /  11/09/2019

    Svara
  41. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • info

       /  11/09/2019

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/09/2019

        Det skulle bli mycket intressant att se hur S hade agerat om valresultatet hade visat att S+SD hade fått majoritet. S är ju inte direkt kända för principfasthet när makt ligger i andra vågskålen.

        Jag antar att vi får veta nästa val…

        Svara
        • SD har redan gått med på fortsatt EU-lurendrejeri, precis som V, så det ska nog gå bra. V har dessutom kastat ut kurden som tog flickornas parti mot reaktionär sekterism och även det är nog ett plus i kanten i de religiöst lallande partierna SD och S, där Demiurgen dyrkas såsom gudibehaglig.

          Svara
    • Senior

       /  11/09/2019

      ”De får full majoritet i vissa kommuner.”

      Då är kaoset ett faktum.

      -Ibland undrar man ju om detta inte är planerat från (S)taten just för att få en förevändning för att avskaffa kommunernas självstyre.

      När islamistiska kommuner bygger moskeer och inför sharia kommer folk att skrika efter statlig reglering.

      Hur skall detta styre stoppas med demokratiskt valda islamister?

      Inbördeskriget rycker närmare för varje dag som går.

      Svara
      • Senior

         /  11/09/2019

        Reservationen är dock att de flesta muslimer hävdar att det är just detta de flytt från.

        Något som i så fall torde visa sig i antalet röster på ett sådant parti.

        Lite upp till bevis om man säger så, även om konsekvenserna redan är ett faktum den dagen vi får svaret.

        Svara
  42. G

     /  11/09/2019

    ”Kommer Sverige ta avstånd från antidemokratiska islamister och jämställa dem med nazistiska organisationer och andra extremister?

    En aktuell dom i Kammarrätten mellan MUCF och SUM har vunnit laga kraft. Det är helt unikt att en svensk domstol för första gången konstaterar att det Muslimska Brödraskapets ideologi är en icke-demokratisk politisk rörelse. Frågan är nu hur detta kommer att hanteras av den svenska offentligheten, som ger stora summor till organisationer som har samma slags icke-demokratiska värderingar, och som behandlas välvilligt av den svenska offentligheten och det svenska etablissemanget, som å andra sidan tar avstånd från andra slags extremister? Till exempel tillåts organisationen Islamic Relief ställa ut på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, organisationen får möjlighet att hyra lokaler av kommuner, och man uppbär stora summor i bidrag från svenska skattebetalares pengar. Försök att föreställa dig att svenska staten skulle sponsra en organisation som till exempel NMR på samma sätt…”
    http://katerinamagasin.se/kommer-sverige-ta-avstand-fran-antidemokratiska-islamister-och-jamstalla-dem-med-nazistiska-organisationer-och-andra-extremister/

    Svara
  43. Ivar L

     /  11/09/2019

    Turkiet skickar hem IS-terrorister:

    ”Från och med måndag vill Turkiet börja skicka tillbaka infångade IS-medlemmar till deras hemländer, deklarerade landet på fredagen.
    – Vi kommer att skicka tillbaka dessa människor till er och vi börjar på måndag, säger inrikesminister Suleyman Soyluministern enligt statliga nyhetsbyrån Anadolu.”

    https://www.svd.se/beskedet-efter-turkiets-utspel-sverige-star-redo/av/negra-efendic

    Säpo skall tydligen följa de som eventuellt skickas till Sverige, säger de:

    ”– Vi kommer följa upp de som eventuellt reser till Sverige från konfliktområden. Vi jobbar ju också strukturerat för att skapa förutsättningar att inleda förundersökning kring dem som kan ha begått brott, säger Sofia Hellqvist, pressekreterare på Säpo.”

    Förundersökning kan man ju alltid inleda. Min gissning; de kommer sedan lägga ner i stort sett samtliga och inget kommer hända. Det här kommer däremot hända:

    ”Kommuner och socialtjänsten har uppdrag om stöd och hjälp för individer, säger han. ”

    Stöd och hjälp…
    Det kommer de garanterat få, pengar också.

    Analytikern Hans Brun i artikeln verkar vara rätt dålig analytiker:

    ”Men det är inte de svenska individerna som Hans Brun är mest orolig över.
    – De är ju relativt få rent numerärt. De jag är oroad för är de andra som inte är lika väldokumenterade av andra länders myndigheter. Det här inte är bra.”

    Som om Sverige skulle ha bra dokumentation på terrorister. Akilov var inte särskilt dokumenterad och tvärt om vad herr analytikern säger så går det inte att förutsätta att få individer inte kan vara ett problem. Akilov var en individ, hans skapade enormt lidande och stora problem.

    Hans Brun igen:
    ”– Om man börjar förflytta IS-fångar och transportera runt dem till olika länder så är risken ganska stor att de undgår lagföring eller till och med går fria utan prövning. ”

    Ja skickas de till Sverige kommer de garanterat inte lagföras. Den saken är säker. Då blir det helpension, kaffe och bullar och stödsamtal och kanske ett litet aja baja om det inte är för kränkande.

    Det finns en annan lösning. Islamiska Kazakstan välkomnar IS-terrorister:
    https://www.svd.se/valkomnas-hem–efter-fem-ar-hos-is-jag-angrar-mig/i/utvalt/om/is-atervandarna
    ”Kazakstan har nämligen beslutat att ta hem samtliga medborgare som stridit eller levt med Islamiska staten. Ingen som vill resa hem lämnas kvar i al-Hol eller andra läger. Kazakstan har dessutom flest medborgare som åkt till IS i Syrien och Irak: 800 kazaker sedan 2013.”

    Skicka alla IS-terrorister med svenskt medborgarskap hit mot en liten peng. Skit samma om de inte får straff, de får de inte i Sverige heller. Bättra att placera dem i ett land där de passar in.

    Svara
  44. Jans

     /  11/09/2019

    Apropå bokstavsförkortningen ovan, kan byggas ut…

    al-HBTQAI-da

    Svara
  45. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
  46. G

     /  11/09/2019

    Svara
  47. Gorby

     /  11/09/2019

    Svara
  48. G

     /  11/09/2019

    Svara
  49. G

     /  11/09/2019

    Sverige vill verkligen INTE bli av med kriminella!

    Svara
  50. G

     /  11/09/2019

    Svara
  51. G

     /  11/09/2019

    Karleigh: ”Unapologetically black and trans, she/her athlete, activist, journalist, socialist @Outsports contributor #PartyForSocialismandLiberation #ProtestAndDeny”

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/09/2019

      Svara
      • Rikard

         /  11/09/2019

        Hej.

        Aaah! Judge Cal (Caligula – tänk vad subtila seriemeckare var…) i sitt esse. (För den som inte är insnöad på brittiska serier från sent sjuttio/tidigt åttiotal är det serien Judge Dredd det handlar om.

        Judge Cal gör sig till diktator via hjärntvätt av polisen, och med stöd av utomjordiska legosoldater som får betalt i kött. (Mycket brittisk humor, svart och syrabetsad med en udd dåtidens olika politiska realiteter (ca 1985). Bl a utser han sin guldfisk till vice och låter denne meddela nya lagar via TV: ”blop blubb blurp” säger fisken och diktatorn fyller på med ”Där hör ni! Straffet är döden!”.

        Serien nyproduceras fortfarande och kan läsas i brittiska 2000AD, precis som förr:

        [http://2000ad.com/]

        Borat thung, earthlets!

        Kamratliga hälsingar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Grodan Boll

           /  11/10/2019

          Jag läste Dredd när jag var ung som billig sci-fi action.
          Ett flertal år senare som underhållande reflektion över mänskligt mörker.
          Nu börjar jag undra om det inte är dags att damma av serien för en tredje läsning 😦

          Svara
  52. G

     /  11/09/2019

    Alling: ”Londonkorrespondent för SR/ UK-correspondent for Swedish Radio”

    Svara
  53. G

     /  11/09/2019

    ”Taxichaufför uppges vara gripen efter våldtäktsförsök

    En kvinna har blivit utsatt för ett våldtäktsförsök i en bil i västra Stockholm, enligt polisen.
    En man har gripits.
    Enligt uppgifter till Aftonbladet är det en taxichaufför.
    En bekant till kvinnan ska ha avbrutit våldtäktsförsöket, enligt uppgifterna.”
    https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-utsatt-for-valdtaktsforsok-taxichauffor-uppges-vara-gripen/

    Svara
  54. G

     /  11/09/2019

    ”Hakelius: Glöm ”åsiktskorridoren” – ta plats i panikrummet”
    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/glom-asiktskorridoren-ta-plats-i-panikrummet/

    Lite om 11000 ”forskare” och Musse Pigg

    Svara
  55. G

     /  11/09/2019

    Nej. Japan borde verkligen inte dra till sig uppmärksamhet från all världens olika feministextremister genom att komma på sådana här dumma ideer, oavsett om det är glasögon, högklackat eller liknande, det kanske blir startskott för oönskade sidoeffekter bland folk och samhälle, och inte bara som nu när normalt folk, med rätta, säger ifrån mot sådana här korkade påhitt…

    ”Kvinnorna förbjuds att ha glasögon på jobbet”
    https://www.expressen.se/nyheter/kvinnorna-forbjuds-att-ha-glasogon-pa-jobbet/

    Svara
  56. G

     /  11/09/2019

    ”Busch Thor: Märkligt att andra partiledare inte talat med Åkesson
    …[…]..
    I somras tog Ebba Busch Thor en minst sagt uppmärksammad lunch med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Detta efter att partiet ett par månader tidigare meddelat att de var beredda att förhandla med alla riksdagspartier – inklusive Sverigedemokraterna.

    – Det är ingen annan partiledare i Sveriges riksdag som har gjort det. Jag tycker det är lite konstigt givet hur många av de andra partierna som till och med väljer att blida regeringar – eller inte bilda regeringar – beroende på Sverigedemokraternas existens när de aldrig ens suttit ner och pratat med honom.

    Bland annat ska flera partier enligt Ebba Busch Thor ha frågat Kristdemokraterna om de i sin tur kan fråga Sverigedemokraterna hur de står i olika frågor som ska behandlas i riksdagens utskott.

    – Det är en ganska märklig situation att vi nu har så många andra partier som pratar om att vi måste förändra debattklimatet i svensk politik och att det måste vara fler vuxna som vågar ta ansvar. Men så kommer man och frågar oss vid sidan: ”kan ni kolla vad SD tycker i den här frågan, vi kan inte ringa och kolla det själva”.

    Kan du tänka dig att sitta i samma regering som Jimmie Åkesson?

    – Det vi är ute efter är att just få till en borgerlig regering och det som ligger närmast till hands för oss är Moderaterna. Sedan hoppas vi att andra borgerliga partier, Centerpartiet och Liberalerna, vill tänka om. Just nu ser vi inga sådana rörelser i den riktningen. Men jag är beredd att förhandla politik med alla partier, även Sverigedemokraterna.

    Men är du beredd att sitta i en regering med Åkesson, även om det inte är det som ligger närmast till hands?

    – Nej, för oss är alternativet att sitta i en regering med Moderaterna. Och så får vi se om det är fler borgerliga partier som vill sitta i en sådan regering den dagen vi kommer dit.

    Du ser det ändå som möjligt att kunna återförenas med Centerpartiet?

    – Det är helt upp till Centerpartiet vilken väg de väljer att ta. Men varje gång som kristdemokrater, konservativa och liberaler har samarbetat är de tillfällen vi också kunnat utmana Socialdemokraterna om regeringsmakten i Sverige. Så vill man kunna göra det igen, då behöver vi samarbeta på ett eller annat sätt.

    Strax innan Ebba Busch Thor tillträdde som partiledare 2015 sade hon i en intervju med DN att hon ansåg att Kristdemokraterna stod mest till höger av samtliga riksdagspartier.

    Hur har Kristdemokraterna förändrats med dig som partiledare?

    – Jag tror att jag bidragit till ett avgörande kulturskifte. Kristdemokraterna har varit väldigt bekväma med att ta politiska strider när det kommer till familjepolitikens område, men inte så många andra områden. I dag vågar vi gå före och fatta självständiga beslut innan andra partier gör det. Det blir lite mer obekvämt ibland, det innebär att det stormar lite mer ibland, men vi gör det med samma värderingar som var grunden till att vi bildades 1964.

    Har ni förflyttat er på den politiska skalan sedan du blev partiledare?

    – Vi har förflyttat oss till följd av att verkligheten förändrats och vi har då också behövt ge andra politiska svar och förslag utifrån det. Men det är samma värderingsdrivna parti.

    Ebba Busch Thor säger att det ”på ett sätt är kristdemokratins tid i Sverige nu”. Detta eftersom Kristdemokraterna, enligt henne, pratat om fler dimensioner när andra partier varit mer systemorienterade vad gäller stat kontra individ. Något hon menar behövs extra mycket med tanke på hur samhället ser ut i dag.

    – Andra partier pratar om samhällskontrakt där medborgare nästan blir som en kund till staten via skattesedeln. Vi pratar om samhällsgemenskap som är bredare och som just visar på att välfärden måste funka men det måste också finnas vissa värderingar som gäller alla.”
    https://www.expressen.se/nyheter/busch-thor-markligt-att-andra-partiledare-inte-talat-med-akesson/

    *Snälla, kan du fråga Jimmie i andra klassen om jag får chans på honom, jag vågar inte själv*

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      Apropå: ”– Vi har förflyttat oss till följd av att verkligheten förändrats och vi har då också behövt ge andra politiska svar och förslag utifrån det.” …..

      ”Politiska partier ska vilja bli stora

      Efter alla år i och runtomkring politiken är det ingen överraskning för mig att det finns många olika sätt att se på det här med partier och politik. Jag förvånas kort sagt inte så lätt.

      På måndagsmorgonen (4/11) läste jag emellertid en text på Dagens Nyheters liberala ledarsida som fick mig att häpna. Ledarsidans chef Amanda Sokolnicki kritiserade i hårda ordalag och med många ord ett av riksdagens större partier för att anpassa sin politik till vad väljarna önskar sig och till analyser om vad kommande regeringsbildningar kan komma att kräva.

      Menar hon allvar – och det utgår jag från att hon gör i sin ansvarsfulla roll som chef för ledarskrivandet på en stor och seriös tidning – så är partier statiska och rigida verksamheter som är dömda att bli vid sin historiska läst. Väljarnas /medborgarnas uppdrag är i sin tur att anpassa sig till dessa oföränderliga partier.

      Partier som tar till sig av värderingsförskjutningar i breda medborgarled, som anpassar sig till vad andra partier gör/inte gör och som byter ut ståndpunkter som är passé och ute mot mer nutidsförankrade uppfattningar; de partierna anklagas av Amanda Sokolnicki för att enbart ”säga vad väljare vill höra för att bli tillräckligt stora. Bara så kan man nå makten – och göra verklighet av det man egentligen vill åstadkomma.”

      Amanda Sokolnickis partiideal tycks vara små partier som hellre åker ut ur riksdagen än vad de förnyar och förändrar sig för att försöka vinna större uppskattning och fler röster i de allmänna valen. Förnyelsen och förändringen blir i hennes ögon en skum process i sig.

      Hon citerar med avsmak och som varnande exempel en partisekreterare som på Facebook argumenterar för partiets nya positioner i vissa frågor: ”För att verkligen kunna påverka politiken i rätt riktning måste vi fortsätta växa, för att därigenom kunna tvinga fram en förändring. För att det ska vara möjligt måste vi fortsätta med att locka över nya väljare till oss.”

      Detta citat tar Sokolnicki som ett bevis för att partiet ”egentligen” vill något annat som de kommer att genomföra den dagen de får makt. Konspirationsteorier av det slaget är fatalt enfaldiga. Ett parti som växer och som börjar ana regeringsbildningsmöjligheter förändras nämligen i takt med sitt växande väljarantal. Väljare är inga fårskockar som partier kan behandla hur som helst.(forts)”
      https://www.folkbladet.se/opinion/politiska-partier-ska-vilja-bli-stora-om6369100.aspx

      Svara
  57. G

     /  11/09/2019

    Svara
    • G

       /  11/09/2019

      ”Miltiadis Varvitsiotis är EU-minister i Grekland. I en intervju med TT säger Varvitsiotis att det Grekland gör ”i Egeiska havet är att vi försöker skydda er från okontrollerade migrationsflöden.”

      Sedan EU:s uppgörelse med Turkiet för tre år sedan har mer än 160 000 flyktingar och migranter tagit sig över Medelhavet till Grekland. Bara i år handlar det om nästan 45 000, berättar den grekiska ministern för TT.

      ”Majoriteten av de som kommer till Grekland kommer inte från Syrien, de är i första hand från Afghanistan och avlägsna länder i Asien och Afrika. Deras slutmål är länder som Sverige, Nederländerna och Tyskland,” säger han i intervjun.”

      Svara
  58. Gorby

     /  11/09/2019

    Haha

    Svara
  59. G

     /  11/09/2019

    ”Linde till USA – ska träffa Pompeo: Svårt att tyda

    Kampen mot IS och läget i Syrien står på agendan när utrikesminister Ann Linde (S) för första gången träffar sin amerikanske kollega Mike Pompeo i veckan.
    ..[..]..
    För svensk del har USA:s tillbakadragande i Syrien också aktualiserat debatten om vad som ska hända med de svenska barn som finns i de kurdkontrollerade IS-lägren, föräldralösa eller med sina mammor som anslutit sig till terrororganisationen.

    Ann Linde uppger att UD har god koll på barnen, men vill inte ge några detaljer. Klart är dock att det har visat sig vara mycket mer komplicerat än vad regeringen trodde att få hem barnen från lägret al-Hol där 70 000 människor hålls fångna.

    – Det är en sådan rad med problem. Det är inte bara att åka ner med helikopter och hämta upp barnen och köra hem dem till Sverige, säger Linde.

    Till exempel kan det vara svårt att avgöra vem som är svensk och vem som är förälder, dessutom finns logistiska problem i en farlig region.

    – Ambitionen är ändå att vi ska ta hem de svenska barnen, men vi tänker inte bryta mot några lagar eller ta barn från deras mammor när de inte vill, säger Linde.”
    https://www.expressen.se/nyheter/linde-till-usa-ska-traffa-pompeo-svart-att-tyda/

    Svara
  60. MiT

     /  11/09/2019

    Någon som är insatt och vet vad det handlar om egentligen?
    https://www.flashback.org/t931431p226

    Svara
    • Senior

       /  11/09/2019

      Ingen aning, men det är väl helt enkelt den gamla vanliga kannibalismen inom vänsterkretsar…….. Skvaller, uthängningar och förtal för att tillskansa sig fördelar på andras bekostnad….

      Kan man inte framstå som god på egna meriter måste man inom dessa kretsar istället få sina konkurrenter att framstå som mindre goda än sig själv för att behålla ledningen i offertävlingen där största offret vinner tolkningsföreträdet….

      ”-Men durå?!” Typ…

      Svara
  61. robbe

     /  11/09/2019

    tihi…

    Svara
    • Senior

       /  11/09/2019

      ”Its all in the eyes of the beholder….”

      Är detta feminism kan jag motvilligt erkänna att det möjligen har sina fördelar med att öva på lite feministiska färdigheter. 😄

      Svara
  62. MiT

     /  11/09/2019

    Svara
  63. info

     /  11/09/2019

    Svara
    • Fiat Lux

       /  11/09/2019

      Man får ju hoppas att hon gör någonting riktigt klimatsmart med brödkanterna som hon tydligen är för kräsmagad för att äta upp.

      Svara
  64. info

     /  11/09/2019

    Svara
  65. MickeP

     /  11/09/2019

    Kära bloggkamrater.

    På 30-årsdagen av murens fall, tycker jag att det är lämpligt att ge tillkänna att Stasi-Tyskland inte alls gick i graven för 30 år sedan. Stasi-Tyskland gick förvisso under jorden, men har återuppstått i muterade former, bl.a. i vårt kära fosterland i den form som inom statsförvaltningen och mediaetablissemanget numera går under namnet ”den gemensamma värdegrunden”.

    Jag har ju utlovat att ni läsare av denna blogg ska bli de första som skulle få reda på om jag fick utstå repressalier p.g.a. kommentarer som har skrivits på denna blogg. Det fick jag.

    Jag uppfyller nu mitt löfte genom att delge er ett utdrag ur den JO-anmälan som jag avser att skicka in under kommande arbetsvecka.

    ”Omständigheterna i sak

    1. Den 24 maj i år, under min semester, blev jag av min chef, (AO), kallad till ett samtal. Motiveringen var att vi behövde prata, se bilaga 1. På särskild fråga strax innan det aktuella samtalet svarade AO undvikande huruvida det handlade om min tjänstgöring eller ej. Hon nämnde inte heller att samtalet skulle komma att protokollföras av min dåvarande vice chef, GK, som utan att jag blev informerad i förväg om saken också skulle visa sig närvara vid samtalet.

    2. Den 3 juni ägde samtalet rum. Förutom att jag ej i förväg blev informerad om vad samtalet skulle handla om blev jag dessutom, åtminstone inledningsvis, förvägrad rätten att vid min sida biträdas av mitt fackliga ombud eller annat juridiskt ombud. Vid samtalet blev jag presenterad två texter som jag ombads svara på om det var jag som hade skrivit, se bilaga 2 och 3. Mitt svar var att jag inte ville göra några kommentarer i sak, eftersom jag såvitt framkom under samtalet inte var misstänkt för något brott eller anklagad för fel eller försummelse i min tjänsteutövning avseende något specifikt ärende, samt att jag ansåg att arbetsgivaren därför inte hade med mina aktiviteter på min fritid att göra. Under samtalet anförde AO att texterna var problematiska, att de kunde utgöra missbruk av tjänsteställning, att de kunde skada förtroendet för myndigheten samt ”att hon inte vill se sådant här på nätet”. Inget nämndes vid detta samtal att det skulle föreligga någon form av säkerhetsrisk i anledning av de texter jag blev presenterad. Se vidare det förda protokollet från samtalet, bilaga 4. Notera att protokollet ej har åsatts något diarienummer.

    3. Den 11 juni ville AO att jag skulle infinna mig till ett nytt samtal, för att delge arbetsgivarens syn på saken. Jag svarade då att jag inte ville ha fortsatta samtal med henne utan att ha ett juridiskt ombud närvarande vid min sida och att jag stod i begrepp att skaffa mig ett sådant ombud. AO svarade på detta att saken brådskade och att vi fick ta det utan ombud för det fall att jag inte hann skaffa mig ett sådant inom närtid.

    4. Samma dag, den 11 juni, skrev jag på fullmakt för (MM) vid Advokatbyrån NN, att företräda mig gentemot EBM/Polisen.

    5. Den 12 juni inkom MM med fullmakt och en skrivelse med ett antal frågor till AO, se bilaga 5.

    6. MM:s skrivelse väckte uppenbarligen bryderi hos AO angående frågan om diarieföring av de inkomna handlingarna, eftersom mitt fackliga ombud den 14 juni tillskrev mig via mail och påpekade de uppkomna problemen, se bilaga 6.

    7. Den 18 juni skrev AO en s.k. återkoppling om arbetsgivarens syn på saken, se bilaga 7. Först i detta dokument började EBM, genom AO, hänvisa till ”risker” för myndigheten eller dess anställda (jmf. p 2 ovan).

    8. Därefter har följt en skriftväxling mellan mitt ombud MM och EBM, se bilagorna 8 – 15, varav framgår bl.a. följande.

    a) AO:s beslut att kalla mig till samtalet den 3 juni grundade sig på en anonym uppgiftslämnares anmälan. Denna anmälan påstås inte ha dokumenterats i någon handling som kan begäras ut från EBM. EBM vill inte ens uppge namnet på den tjänsteman på EBM som har tagit emot den anonyme uppgiftslämnarens anmälan, se bilagorna 8 – 10.

    b) Efter den anonyme uppgiftslämnarens anmälan har EBM, genom dåvarande verksamhetsskyddschefen CH, i slutet av mars i år gett i uppdrag åt det privata bolaget SRS Group AB (SRS), att föranstalta om en utredning angående mina aktiviteter på Internet, se bilagorna 8 – 11.

    c) Inte heller vad avser denna uppdragsbeställning har enligt EBM:s redovisning i aktuell skriftväxling någon dokumentation gjorts, resulterande i en handling, som utöver vad som framgår av ovan angivet mail, närmare beskriver vad uppdraget avsåg. Enligt EBM:s redovisning finns i detta avseende därför ingen handling som kan begäras ut från EBM, se bilagorna 12 och 13.

    d) Beställningen till SRS har resulterat i en rapport, se bilaga 14, för vilket arbete EBM uppenbarligen har betalat 18 750 kr inklusive moms, se bilaga 15. Till rapportens upprättande har jag varken lämnat samtycke eller beretts tillfälle till bemötanden.

    e) EBM har, trots upprepade frågor härom, aldrig besvarat frågan om vilket lagstöd man anser sig ha för de vidtagna åtgärderna. Man har till en början antytt att jag skulle ha missbrukat min tjänsteställning och skadat förtroendet för myndigheten (se p 2 ovan). Därefter har man övergått till att hänvisa till ospecificerade risker för myndigheten och dess anställda (se p 7). I svaret från generaldirektören MR den 10 september, se bilaga 10, har t.ex. anförts ”säkerhetsrisk mot den omnämnda medarbetaren eller myndigheten” som explicit anledning till de av EBM vidtagna åtgärderna. I vilken skepnad denna säkerhetsrisk närmare består har aldrig förklarats i den skriftväxling som förevarit och inte heller på annat sätt delgetts mig personligen.

    9. Diarieföring av ovan skriftväxling har påbörjats först den 20 juni i år, trots att MM anmälde sig som ombud redan den 12 juni, se bilaga 16. Notera att protokollet från samtalet den 3 juni (se p 2 ovan) ännu inte, såvitt känt, är diariefört. Detsamma gäller den anonyme uppgiftslämnarens anmälan (se p 8 a).

    10. Diarieföring av SRS-rapporten (se p 8 d) och CH:s mail (se p 8 b) har skett först den 17 juni i år, trots att CH:s mail är daterat den 29 mars och trots att SRS-rapporten inkom EBM den 4 april, se bilaga 17.

    11. Frågor från mig till de lokala säkerhetscheferna vid EBM här i Malmö, kriminalinspektörerna LR och LB, har entydigt besvarats med att ingen av dem har informerats om några säkerhetsrisker rörande vare sig mig personligen eller myndighetens anställda på Malmö-kontoret under den aktuella tiden (dvs. vintern/våren 2019).

    12. Jag har för egen del inte informerats om några sådana säkerhetsrisker. Först genom den s.k. återkopplingen, som upprättats den 18 juni (se p 7 ovan), blev jag informerad om att det skulle föreligga något slag risk i anledning av de skrivningar jag blev presenterad vid samtalet den 3 juni (se p 2).”

    Det finns mer info i denna anmälan, som torde bli extremt generande för den myndighet jag verkar inom, men den återkommer jag till i senare sammanhang.

    Trevlig 30-årsdag på er alla. Må yttrandefriheten segra!

    MickeP

    Svara
    • Senior

       /  11/10/2019

      Som vanligt gällande våra myndigheter alltså…..

      De kräver att andra skall rätta sig efter deras lagar och regler, själva är de mindre nogräknade att följa dem.

      Som i alla diktaturer finns nu i Sverige en skriven lag som på pappret tål en extern granskning, samt en oskriven lag; ”värdegrund” som man med ljusskygga medel försöker tvinga folket att leva efter.

      Du är långt ifrån ensam, jag har sett det förut, både upplevt det själv samt sett otaliga exempel.

      Katarina Janousch.
      Lärarinnan i Söderköping.
      Jakten på Sverigedemokrater.
      Etc. Etc.

      Även denna lista växer tyvärr i omfattning…..

      Svara
    • Senior

       /  11/10/2019

      Problemet med dylikt är att när du väl ”tagit fighten” kommer du hädanefter tvingas göra det igen och igen och igen….

      Har du haft en tvist med din (s-styrda) kommun i ett ärende, räkna med samma sak igen om du söker bygglov, eller snarare om du ansöker om något alls.

      -Du skall kuvas och veta din plats helt enkelt, oavsett om du har juridiskt rätt eller ej. Allt du begär kommer att få avslag, och du måste tvista om minsta lilla skitsak, för du har brutit mot värdegrunden och den står över lagen.

      Svara
      • Senior

         /  11/10/2019

        Glöm aldrig att ”det privata är politiskt” för dessa individer, vilket också innebär att den politiska kampen också blir privat för dem, i bemärkelsen att de motarbetar dig som personer på ett personligt plan, snarare än som tjänsteman i ämbetet.

        Sedan 1975 är dessutom dessa ämbetsmän ansvarsbefriade för det de utsätter dig för.

        De visste vad de gjorde, Palme och Geijer, med denna grundlagsändring. Det var den som bäddade för denna godtyckliga situation vi har idag, där den dagsaktuella värdegrunden styr riktningen i alla beslut, oavsett vad lagen säger.

        Svara
    • Rikard

       /  11/10/2019

      Hej.

      Heja! Detta är något för alla att ta lärdom av, inte bara som en lektion i hur svenska myndigheter faktiskt agerar utan också för hur man skyddar och slåss för sina och därmed alla andras fri- och rättigheter.

      Den största fördel en myndighet har och som jag tycker syns väl i din beskrivning ovan, är kunskaps- och resursövertag. En myndighet har jämfört med en enskild oändliga resurser och oändligt med tid, samt besitter full kunskap om regelverk till sin egen fördel, samt har ett starkt skydd för att kunna bryta mot de egna reglerna vid behov (det är detta sista som brukar ligga bakom ”vi skall se över våra rutiner” när det för ovanlighetens skull tas upp i regimmedia).

      Det gör att den enskilde medborgaren, särskilt en sådan utan medel för privat juridisk hjälp, i sanning står framför lagen.

      Faktum är MickeP, att det finns ett skriande behov hos allmänheten av kunskap, upplysning och framförallt konkret handledning i hur man hanterar myndigheter. Som du säkert vet är yrkeskriminella (vissa MC-klubbar t ex) ofta väldigt väl pålästa eller coachade av sina ombud i vad som gäller. Det hela blir en smula perverst när i övrigt laglydiga medborgare utsätts för förföljelser som du visar ovan, men yrkesbrottslingar inte bara går fria utan ofta får obegränsad hjälp – sjukersättning då en person på grund av sitt leverne och sina fängelsedomar är inte helt ovanligt, för att ta ett exempel.

      Jag vet inte vad man skall hoppas på i ditt fall, annat än att du som stridbar och för PK-isterna obekväm inte bara blir kvar utan också blir rentvådd och får upprättelse; idealiskt kanske vore om du tog över EBM i Malmö (där finns ju att göra bland bilfirmor, taxibolag, frisersalonger, massagedito, med mera) men oddsen för det kan nog bara du bedöma. Vi har ju i Sverige tyvärr inte rättigheten att välja polischef och chefsåklagare själva. Det är vi som medborgare inte betrodda med.

      I värsta fall har du garanterat en god möjlighet till arbete med just medborgarrättsfrågor, men vad det är för lönsamhet i det, om någon, ja det vete tusan.

      Men du tänder ett hoppets ljus – det räcker ibland att visa att man kan slå tillbaka för att fler skall börja göra det.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • lensof

       /  11/10/2019

      Yttrandefrihet. Och den egna självkänslan. Inget är viktigare att kämpa för.

      Men inget väcker vrede och hat som detta. Antagligen för att det också väcker avund i en omgivning som inget vill eller vågar när den inre resningen fattas dem. Är man tom invärtes finns ju inget att ta spjärn mot, inget som ger stöd och man har heller inget att falla tillbaka på när allt omkring ser ut att falla.

      Ibland dyker frågan upp vad man skulle velat veta när man var ung, en fråga svår att besvara kanske för att man behöver just sin levnadserfarenhet för att kunna göra det. Först nu har jag insett vad jag själv skulle behövt veta för att ta lite mindre skada i vissa situationer.

      De som vill dig illa, de angriper dig där du är som starkast. Det är dina företräden, dina styrkor och förmågor de söker rasera. Sätten är många men ofta raffinerat är det när de försöker göra om din styrka till något bristfälligt och negativt. Spelar ingen roll om det är ett vackert utseende, en stark fysik, ekonomisk framgång, yrkesmässig eller social kompetens. Allt kan förvrängas. Jag har tom fått kritik för att jag varit alltför seriös, alltför levande eller velat för mycket (för mig själv alltså).

      Så. Lycka till! Och glöm inte att det är dina styrkor de angriper. Inte dina defekter.

      Svara
  66. info

     /  11/09/2019

    Svara
  67. info

     /  11/09/2019

    Svara
  68. MiT

     /  11/09/2019

    Svara
  69. info

     /  11/10/2019

    Svara
    • Senior

       /  11/10/2019

      ”Så kan vänsterfolket ge sina pengar och jag slipper”

      Ja eller hur?

      Välgörenhet är en styggelse för vänstern. Det är bara intressant när de får ge bort andras pengar. Undantaget möjligen en enstaka krona till en tiggare för att döva det egna samvetet.

      Det finns inga som myglar så mycket med sina deklarationer i min bekantskapskrets som vänsterorienterade.

      Det är bara ”de rika myglarna” som skall betala, deras eget mygel räknas inte, precis som vanligt med de dubbla måttstockarna…

      Svara
  70. info

     /  11/10/2019

    Svara
  71. Senior

     /  11/10/2019

    ”Tafattheten är provocerande”

    -Det gäller dig också Kristersson, du (läs M) har i flera år haft all möjlighet i världen att agera tillsammans med KD och SD för att fälla denna s.k. regering, ta över och införa de åtgärder du efterfrågar. Motviljan har varit total för att göra det som krävs.

    Den enda vilja som funnits i hela sjuklövern har varit att isolera det enda parti som inte visar tecken på tafatthet…..

    [https://www.expressen.se/kvallsposten/kristersson-tafattheten-ar-provocerande-agera/]

    Svara
  72. Gorby

     /  11/10/2019

    Svara
  73. Gorby

     /  11/10/2019

    Svara
  74. Gorby

     /  11/10/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156893612233251&set=a.454058298250&type=3&permPage=1*

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: