Lite gammalt som ligger och skräpar del 14

Alla undrar hur det kan komma sig att allt galet bara kan fortsätta och eskalera, t ex det där med Göteborgs universitet där man protesterar mot att Jomshof från SD var inbjuden till JMG. Liksom alla andra riksdagspartier också var. Då var det massor av ”professorer” och andra som protesterade, en av dem sitter t o m i styrelsen för GU. Man undrar hur Sandro Scocco helt naivt i slutet av 2019 kan säga att vi behöver massor av invandring. Man undrar hur ministrar kan stå och helt ogenerat kan påstå att vi behöver invandring för att klara välfärden TROTS att ALLT säger att det är totalt galet. Man undrar hur Löfven kan säga ”Vi såg det inte komma”. Osv i oändlighet.

Svaret finns nog i alla inlägg om gammalt som ligger och skräpar. Det har varit så här i många år, det har inte funnits utrymme för normala människor och normala tankar och normala idéer och normala åtgärder osv. Galningarna har helt enkelt trängt bort allt sånt.

Lite gammalt som ligger och skräpar del 1

Lite gammalt som ligger och skräpar del 2

Lite gammalt som ligger och skräpar del 3

Lite gammalt som ligger och skräpar del 4

Lite gammalt som ligger och skräpar del 5

Lite gammalt som ligger och skräpar del 6

Lite gammalt som ligger och skräpar del 7

Lite gammalt som ligger och skräpar del 8

Lite gammalt som ligger och skräpar del 9

Lite gammalt som ligger och skräpar del 10

Lite gammalt som ligger och skräpar del 11

Lite gammalt som ligger och skräpar del 12

Lite gammalt som ligger och skräpar del 13

Dags för del 14. Tänk på att allt ovan och även detta bara är sånt som jag samlat på mig i huvudsak 2013 till 2015, under ca tre år alltså. Och det är inte allt ändå…

Mitt under brinnande asylhaveri hösten 2015 så dök clowner upp och tog emot migranter. Undrar vad migranterna tänkte egentlige? De förväntade sig heta yppiga blondiner som suktade efter riktiga män, gratis lyxiga villor och massor av pengar på ett bankkort men möttes av av clowner, Fi och svensk regntung iskall höst. Jo, de förväntade sig exakt det som jag beskrev eftersom det är vad som sprids om Sverige i de länderna…

Del av Miljöpartiets kulturmanifest. Som de sa bara var ett ”utkast” men som de ägnade hela mandatperioden åt att implementera.

Ett kulturmanifest som var framtaget av bl a Behrang ”flytta Tintin-böcker” Miri.

Kanske inte vad som behövs direkt. Kanske tvärtom hade varit mycket bättre, en skola totalt fri från islam?

Arnstad är som vanligt Arnstad.

Och folk undrar hur det kunnat bli så rubbat i Sverige.

Miljöpartiet igen, skatt på bredband och andra höjda skatter. För att kunna trycka in intersektionalitet överallt antar jag.

OUCH!

Hösten 2015 så accelererade mängden ensamkommande barnmän som kom till Sverige. SvD utbrast triumferande att de ensamkommande barnmännen som anländer till Sverige minsann blir yngre och yngre. Och illustrerade det med en som enligt div sociala medier var… 34 år…

Undrar hur det går med deras ”normkreativa bildbank”? Måste ju vara en gigantisk succé med tanke på att Vinnova pytsade in skattepengar till dem…

Alltid dessa mejlkorgar som ständigt är fulla med EXAKT det som skribenten vill försöka göra poäng på. Vilken slump.

Det är faktiskt helt otroligt hur de kan kläcka ur sig såna saker…

Vad handlar det där om?

Jo det här, ett reportage i GP om en ”16-åring” (som tydligen reggade sig på en dejtingsida som 8-9-åring. Om han var 16 år 2015 alltså…) och hans umbäranden för att ta sig till Sverige. Det var ett reportage som uppmärksammades stort i alternativa medier då det var så vansinnigt uppenbart att han inte var 16 år när man fick se bilderna i artikeln. Så GP plockade helt enkelt bort bilderna och vips så kunde ingen visuellt se att det är rent skojeri som pågår. Skojeri med GOD hjälp av Göteborgs Posten.

”Vi såg det inte komma”.

Jamaluddin 16 år vill stanna i Sverige.

Två ensamkommande barn i Vågbro, 17 resp 16 år gamla. Men han till vänster,

är inte han väldigt lik han ovan? En ovanligt välväxt och biffig 17-åring tycker jag nog.

Där syns han också. Och så står det 30 år gammal.

Jacka kritiseras av föräldrar. Men vem är den där vanliga föräldern?

Jo, han ovan.

Politism recenserade polisen.

Ensamkommande ungdomar i 20-årsåldern.

Bah Kuhnkes dåvarande pressekreterare tyckte att det var för många vita fotbollsspelare i laget som AIK förlorade mot så han kallade dem VAM.

Undrar om hon är väldigt nöjd med att ha fått som hon ville? För så är det ju, det vi ser runt om i Sverige varje dag är just såna som kommit och inte anpassat sig…

Genusmedvetet skolbibliotek.

Jo, tänk att det faktiskt var EXAKT vad Ekström och kollegan ville tro på. Exakt det och inget annat.

Tom och Jerry får prata om det så mycket han vill. Men det kommer inte att tillföra någonting av vikt.

Taxi är också kollektivtrafik!

Hur valet såg ut på drivhuset där Public Service hämtar sina anställda.

De sticker alltid fram sina trynen och grymtar vid fars dag.

Smartaste bästa tjejgänget. ”Vi såg inte det komma”.

Tiggarlägret i Malmö. Tänk, jag tror faktiskt att de vill leva exakt sådär. För om de inte ville de så skulle de inte droppa soporna där de står och går och sitter och ligger.

En av de som kämpade för att tiggarna skulle få leva i sitt egna sopberg, Sveriges högsta mössa har han också för att få plats med fågelboet bestående av rastaflätor. En i ”Solidaritetsgruppen” som ville att tiggarna skulle få leva i sopberget sa i en megafon att de hade så fina kojor och höll rent och snyggt.

Såna här korkade grejer kommer fram med jämna mellanrum.

Vet ni vad genusfolk gör om de får 2,7 miljoner skattekronor att leka med? Jo se ni, då passar de på att göra nåt som ska vara så dåligt som möjligt som en sorts ”hämnd” på män eftersom en man tydligen uppfunnit en dålig gynstol. Normala människor hade såklart då använt de 2,7 miljonerna skattekronorna för att förbättra gynstolen så den blir bra i stället. Normala människor gör så alltså. Men inte genusfolk, de gör medvetet något som ska vara så dåligt som möjligt. Samma människor har sen blivit belönade för sitt fina arbete och fått uppdrag av MSB och räddningstjänsterna. Man var så stolt att man skulle ha en konferens om det man gjorde så dåligt som möjligt, anordnad av Jämställ.nu. Just det, ALLT som publiceras på Jämställ.nu kommer från Sekretariatet för genusforskning, numera ”Jämställdhetsmyndigheten”. Och så undrar folk varför det går åt helvete överallt.

Sånt här trams pumpar man ut med jämna mellanrum.

Den vita medelålders mannen Anne Lagerkrantz från SVT kommenterade tramset som matas ut.

Vinnova, dvs skattepengar, igen.

Sverige ville 2015 ha hjälp av EU för att lösa vårt asylhaveri. Man kallade det att vi ”tagit ansvar”.

Diskrimineringsombudsmannen skulle flytta till Rinkeby sa man. Alla fattade att det aldrig skulle ske såklart. Och mycket riktigt, man hamnade i Solna i stället och man sa att det var billigare lokaler där. Mmm, säkert… Men med hycklartillägg så kanske det stämmer, vad vet jag.

Ahhh, minns ni när hela det offentliga Sverige gick full retarded?

Man t o m sjöng Halleluja…

Om ni undrar över hur många svenska arbetares hela löneskatt under ETT år som gick bara till de som ljög om sin ålder när de kom till Sverige och sa de var under 18 år så kan ni gå in och räkna här. Tror faktiskt jag hamnade ganska rätt där.

Genusobservatör tycker tycker en genusforskare att man ska ha.

”Genusperspektiv på mat och måltider”…

Miljöpartister och andra aktivister har möte.

KIT, Bonniers Nyheter24 som de pumpade in 50 miljoner i, är precis likadana som resten av Fisarna.

Lisa Pelling delar med sig av sina kloka tankar…

Minns ni när Per twittrade?

The usual suspect gick igång på Gudmundsons tweet såklart.

Mmm, precis, det är säkert vad han tycker…

Svenska filminstitutet. Och folk undrar varför man gapskrattar åt Sverige.

Ja eller hur, visst behöver alla simhallar könsneutrala omklädningsrum. Vad kan gå fel liksom…

Gränskontroller är fascistiska.

Det där är ingen slump!

Det var allt för den här gången!

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

201 kommentarer

  1. hllviken

     /  12/10/2019

    Apropå ungdomar i Trollhättan som ”har långtråkigt”:

    Svara
  2. hllviken

     /  12/10/2019

    Var med och rösta om vilket som var årets värsta skatteslöseri:

    http://skattebetalarna.se/arets-varsta-sloseri-2019/

    Svara
    • Kristian

       /  12/10/2019

      Vill inte påverka hur andra röstar, men jag sitter och nynnar en gammal jazzstandard av Dave Brubeck …

      Svara
    • Senior

       /  12/10/2019

      Svårt att välja där…..
      Det finns så mycket vansinne….

      Svara
      • hllviken

         /  12/10/2019

        Jo, jag tyckte allt var vansinnigt slöseri.

        Svara
        • Kristian

           /  12/10/2019

          Oavsett hur du röstar kommer det mesta av tokerierna att finnas kvar nästa år!

          Precis som i riksdagen … 😦

          Svara
          • hllviken

             /  12/10/2019

            Storstädning behövs i hela statsapparaten!

  3. hllviken

     /  12/10/2019

    Svara
  4. hllviken

     /  12/10/2019

    Svara
    • Jans

       /  12/12/2019

      Apropå Nordiska museets text om Lucia:

      Å ena sidan:
      ”Luciafirandet i dess nuvarande form är en tämligen modern tradition som blev populär under 1920-talet.

      Å andra sidan:
      ”1900-talets föreställning om Lucia som blond är en idealisering som saknar kulturhistorisk grund.”

      Vad spelar det för roll om den saknar äldre ”kulturhistorisk grund” om den är påhittad på 1920-talet? Hur skall de ha det egentligen?

      Sanningen är ju snarast att traditionens grund är riktigt gammal, men liksom alla traditioner förändrats genom tiderna. T.ex. införandet av det italienska helgonet. Ordet Lusse har äldre rötter däremot. Men man kanske skall påpeka att om nu Luciatraditionen i sin nuvarande form är 100 år gammal så är det väl sannerligen en befäst tradition. Eller är 100 år en kort tid för en tradition att inte förändrats nämnvärt tycker Nordiska museet?

      Svara
      • Det finns inget historiskt som säger att vi borde ha allmän rösträtt. Det är en väldigt ny tradition.

        Svara
  5. MiT

     /  12/10/2019

    Den där fjantiga SJW-polisen som blockar alla som avviker det allra minsta oavsett om man ens haft med honom att göra eller ej, tillhör väl blocklistegänget antar jag. Belönades med plats i Veckans brott, en tönt var väl vad de ville ha antar jag. Han är en ohyfsad skitstövel helt enkelt.

    Bästa svaret

    Svara
    • MiT

       /  12/10/2019

      Svara
    • Kristian

       /  12/10/2019

      Slå tärningen igen eller drag ett Aforismkort: Alla länder har en armé – sin egen eller något annat lands.

      ”Gillar försvarsmakten såklart” – vad betyder det mer än ”hoppsan, sluta skälla på mig”?
      Är själv känslig för ljud, men någonstans måste man flyga de här planen.

      Svara
    • Johan A

       /  12/10/2019

      Ghazale visar med full tydlighet att bara för att man bär en blå uniform med lilla riksvapnet på betyder inte det att man är intresserad av att skydda det svenska folket. Därutöver visar det på hur kvoterad svensk polis är idag. Om en infödd svensk, under testerna till polisutbildningen, berättar för psykologen att det finns denna sorts trauman som Ghazale tydligen bär på (förutsatt att den sökande är ärlig förstås) kommer den aldrig bli godkänd. Jag kan inte annat än skämmas över någonsin ha burit blå uniform när jag ser detta!

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Skiten? Försvar för annat finns dock…

      Svara
  6. Rikard

     /  12/10/2019

    Hej.

    Det blir lite som när man studerar idéhistoria. Inte det lättaste ämnet i vanliga fall, men när man läser om äldre tiders föreställningar är det svårt att komma ihåg att försöka förstå dem utifrån hur de förstod sig själva.

    Jag får samma känsla när jag läser dina genomgångar. Gudmundssons twitter om en halv miljon per år t ex, och de reaktioner han fick. Skall jag göra en rättvis tolkning av Kolbjörn så måste jag förstå Kolbjörn. Att bara avfärda honom som skvatt galen, okunnig eller något slags agent eller än värre ond lär jag mig inget av. Detsamma gäller givetvis Gudmundsson för den delen.

    Det är som att läsa om europeisk medeltid och synen på läkekonst (modern medicin, och den sortens tänkande vi har på hygien, smitta, spridningsvektorer med mera är mindre än 150 år gammal – mycket mindre på många ställen). Man sitter och frågar sig ”Men hur kunde de tro att åderlåtning skulle hjälpa vid blödning?”, och liknande.

    Men då glömmer man att vårt sätt att tänka och analysera världen är knappa två hundra år, om ens det. Före 1800 skulle ”Gud vill det” vara en fullt godtagbar ultimat förklaring till det mesta. Att som vi sitta och reda ut skeenden framåt och bakåt i kausaliteten gjorde nästan ingen metamedvetet – där är också kärnan: metakognition var något som var förbehållet en liten procent av samhällen och folk. Jag vet att skolan tenderar att lära ut enligt mönstret ”och så blev det Upplysningstid och grunden för modernt vetenskapligt tänkande lades och man försökte förstå och förklara naturen…”, vilket är både rätt i essensen men fel i det faktiska. Den lilla promille som ägnade sig åt sådan fram till artonhundratalet påverkade samhället genom sina upptäckter ja, men inte dess tänkande.

    För att det skulle ske krävdes modern masskommunikation: allmän skola, tidningar, böcker, radio, Tv och nu internet.

    Och metakognition är fortfarande svårt för de flesta, och är helt onödigt för att fungera i samhället, ha ett jobb, ha åsikter eller göra värdeomdömen.

    Kolbjörn och andra som han representerar här det gamla tänkandet; Gudmundsson det nyare. Kolbjörn anser att det som är moraliskt rätt enligt läran skall ske och göras – Gudmundsson frågar efter konsekvenser och metoder och kostnader, och undersöker varför själva värderingen ser ut som den gör.

    Och en av de tydligaste tecknen på att en person inte klarar av metakognition är affektivt beteende när den konfronteras med idéer som är fel enligt den inlärda sanningen. Se på frågor som abort, rösträtt, dödshjälp, yttrandefrihet, pressfrihet, med mera. Och se debatten om dem över tid dessutom. Abortfrågan debatterades i Sverige för femtio år sedan affektivt från två håll: feminister och frireligiösa. Övriga, oavsett åsikt, debatterade den utifrån ”Om vi (inte) gör A, vad händer då?”. Idag debatteras snart sagt alla frågor endast affektivt, något som inte är debatt utan markering av revir och flocktillhörighet – det är som när vissa ödlor blåser upp sig för skrämmas.

    För den som liksom jag själv då ursprungligen är van att kunna debattera förutsättningslöst, att olika perspektiv skall representeras bara för att ge en rikare debatt, och att alla skall kunna inta positionen som ”djävulens advokat” om så bara för att träna sin metakognitiva förmåga, blir det ständigt samma chock att kollidera med det låsta dogmatiska och affektiva sinnet.

    Det är nog så, att våra gemensamma sociala och absoluta sanningar måste få löpa linan ut innan de kan omvärderas. Tyvärr är kostnaden högst reell både materiellt och i liv, men den affektivt tänkande resonerar ju om detta som så att antingen är det värt det, eller så skulle alternativet vara värre. Det är typiskt just för detta tänkande att utropa sina egna ideal och idéer till de mest avancerade eller minst dåliga, helt och hållet utan empiri. De mest triumfatoriska exemplen är Kina vid tiden för den siste kejsaren, Japan och Tyskland -44, och Västeuropa från ca -95 och framåt.

    Kartago esse delendam*, trots allt.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS *Så kallad ”pigs latin” eller hundlatin – grammatiskt inkorrekt men andemeningen går fram. DS

    Svara
    • Kristian

       /  12/10/2019

      För att kunna dekonstruera ”delendam esse Carthaginem” behöver man nog ungefär lika mycket latin som för att bena ut ”A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State” …

      Svara
      • Rikard

         /  12/10/2019

        Hej.

        Det var tydligen svårt nog för att förtjäna nedtumme, tydligen. Upptumme kan jag förstå, man instämmer eller vill visa medhåll eller uppskattning i enklast möjliga form, utan att nödvändigtvis vilja eller känna att man måste lägga ord på det.

        Men nedtumme, utan kommentar? Vad säger det, egentligen? Är inte det bara ett sätt för en själv att känna sig bättre genom att just reagera affektivt enligt ovan?

        Apropå ditt citat: i Sverige har vi ju inte det. Istället har vi, tydligen enligt naturlagarna om man läser och hör de affekttänkande och de sosseifierade, vad som skulle kunna kallas ”An unregulated militia, well armed, being the bane of the state…”

        Även i Akkad visste man att kaos är naturtillståndet; ordning är det som skapas via tvång. Både avseende naturen och människan. Ju mer ordning, desto mindre kaos krävs för att ha stor effekt. Däremot gäller inte det omvända.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  12/10/2019

          Misstänker att du och jag och flera andra har en automatisk nedtummare som kommer inom ibland. Bevisar ganska bra din tes!

          Svara
  7. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  8. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  9. Tänkvärt:

    Svara
  10. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  11. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  12. Frida Gustavlin

     /  12/10/2019

    Käre Jonas, det här med att skriva ett öppet brev på expressens kultursida, där du annars tillåts publicera dina krönikor, förstår du inte hur högtravande det är? Jag antar inte det, eftersom jorden faktiskt snurrar runt dig. Du behöver inte svara på mitt öppna brev, hälsningar, Frida Gustavlin

    https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/

    Svara
    • Kristian

       /  12/10/2019

      Ångrar att jag läste den. Behöver nästan något för magen.

      Gardell har i alla fall inte ändrat sig sedan sent 80-tal. Samma egotrippade nolla.

      Svara
      • hllviken

         /  12/10/2019

        Hans make är i alla fall underhållande!
        Han kan ursäktas den enorma uppskattningen i MSM.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  12/10/2019

          Jimmie Åkesson har tydligen svarat och sagt att han gärna träffas och pratar, men det duger förstås inte åt solsystemets mittpunkt, Jonas Gardell vill först brevväxla, för att det är mer ”sansat” och lägre risk för att ”fara iväg”.

          ”när jag ville starta en dialog med dig valde jag brevformen, just för att den ger tid till eftertanke och blir mer sansad, vi far inte i väg lika lätt, vilket jag tror är bra. Jag träffar dig gärna vid tillfälle men tycker först att vi kan mötas brevledes.”

          Här har vi alltså företräden för sveriges tredje största parti, opinionsmässigt: antagligen näst eller till och med största parti, en träff duger alltså inte, nä, Jonas ”alltets medelpunkt” Gardell kräver av Jimmie Åkesson att han ska skriva brev. Lycka till, kommer inte att hända.

          Om jag blev förolämpad av någon, och sedan i all välmening bad om att få räta ut ev. missförstånd, och fick en massa löjliga krav på hur detta fick gå till så ligger ett ”dra något gammalt över dig” nära till hands.

          ” Jag hörde via Expressen att du skrivit till mig på Twitter. Jag slutade med Twitter för ett par år sedan för att tonläget var så destruktivt.”

          Nu vet jag inte riktigt hur snabbt ett år är i solsystemet Gardell, men med ledning av hans Twitterkonto så motsvarar ett dygn ca fyra år.

          Svara
  13. Kristian

     /  12/10/2019

    Psst, SVT:
    https://yougov.co.uk/topics/politics/survey-results/daily/2019/12/10/6fe2b/3

    De flesta tycker inte det ger information eller är underhållande när man talar med ”mannen på gatan.”

    Skulle gärna se vad folk svarar om frågan varit: ”vad tycker du om att vänsterjournalister intervjuar sina vänstervänner för dina skattepengar.”

    Svara
  14. Kristian

     /  12/10/2019

    Skulle faktisk kunna tänka mig att äta där!

    Svara
  15. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
    • Rikard

       /  12/10/2019

      Hej.

      Kul spontan tanke:

      Undrar hur kriminalvårdens inköp av fläsk eller produkter med fläsk ser ut över tid från 1980 till idag?

      Om någon journalist smygläser här hade det kanske varit en givande vinkel för att påvisa en viss förändring hos klientelet? Som kontroll, för att inte skuldbelägga vissa grupper, kan man jämföra mot totala mängden kött, totala mängden föda och fläsk/annat kötts andel därav, och med lamm som utliggare.

      Det kanske inte är invandrare med en viss religion, utan en himskans massa veganer som sitter på kåken?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  16. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
    • På 80-talet fick vi veta att ridande polis, och, tror jag, hästar överhuvudtaget var jättedåligt, eftersom vissa hade dåliga erfarenheter av folk till häst.
      Chile var populärt just då, tror det rörde sig om barn i skolåldern.
      Det var nog dåligt om polisen hade vit uniform också.

      *piip* nästa bild
      Pogo Pedagog

      Svara
    • Rikard

       /  12/10/2019

      Hej.

      Att PTSD utlöses av specifika ‘triggers’ är en myt. Har man verkligen granatchock, som det ursprungligen hette (en viss legendarisk amerikansk komiker hade ett underbart nummer om hur man sanerar språket på all mening för att dölja vad saker verkligen är, se nedan) så kan den utlösas av nästan vad som helst. Det är sinnesstämningen och stressnivån som avgör.

      Du kan lika gärna få en panik-attack (det vanligaste sättet det yttrar sig på) i kön på Lidl, som av flygplan.

      Det som gör att man talar om ‘triggers’ är att stimuli som man lätt kan associera med orsaken till traumat sätter igång en tankeprocess som får stressen att skena, men det är inte fråga om ”Har varit med om flygräd -> ser/hör flygplan -> kastar sig på marken och skriker ‘Jabos!'”. Istället upplevs ett obehag, och om då omgivningen bekräftar och därmed får obehagskänslan att uppfattas som rätt respons, kan personen själv lätt göra sig hysterisk.

      Vidare: de flesta med PTSD har inte fått det av ett enskilt singulärt chock-trauma. Det är också en myt att en dåligt händelse kan ge dig PTSD. Långvarig och hög stress över tid, kombinerat med nedbruten (psykisk) hälsa i en negativ miljö är vad som orsakar PTSD – gissa varför det hette granatchock från början? (Sedermera stridspsykos, f.ö.)

      KBT fungerar utmärkt väl för den som vill bli av med sina problem eller åtminstone etablera kontroll över reaktionen, så att den blir medveten istället för omedveten. En person som däremot ingår i en social miljö som ger den uppmuntran, stöd och bekräftelse i sin identitet förstärker istället problemet och omöjliggör tillfrisknande; jfr alkoholister och andra missbrukare i grupp.

      Polisen ovan, om han nu kan kallas det, och denne Svensson, gör inget mindre än just bekräftar att den som känner obehag av att se och höra stridsflygplan och rentav får panik-känslor, gör rätt i det. Och talar polisen om sig själv, att han har PTSD eller får sådana symtom av att se stridsflygplan, så skall han avföras ur tjänst omedelbart då han är livsfarlig. Utlöses hans påstådda PRSD och hans hjärna väljer ”försvar” istället för ”flykt” och han uppfattar att en person som kommer mot honom får att erbjuda hjälp är ett hot, så kommer han sannolikt att skjuta ihjäl den personen och flera andra.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Rikard

         /  12/11/2019

        Hej.

        Se nedan skriver man och glömmer sedan att stoppa dit nåt nedan att se på:

        George Carlins föreställning från 1990, delen heter ”soft language”.

        [https://www.youtube.com/watch?v=o25I2fzFGoY]

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • G

       /  12/12/2019

      Svensson: ”Stadssekreterare för Vänsterpartiet i Göteborg stad. Oppositionsledare i SDN Lundby. Upprörd ersättare i AB Framtiden.”

      Svara
      • Senior

         /  12/12/2019

        Jo, men så är han en charlatan också, som skinnar de 95% arbetande löneslavar skatteslavar han Lever på.

        Svara
    • Weasel

       /  12/14/2019

      Tja…om det kriget som dom flydde ifrån bestod av att det egna landets försvar övningsflög så kanske dom inte borde ha fått asyl…? 🙄

      Svara
  17. https://www.facebook.com/events/466093274052552/

    Sådär. Nu har Aschberg och Trolljägarana ett datum och plats där Lamotte kommer vara.

    Svara
  18. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
    • Egoist

       /  12/10/2019

      Man försöker justera det genom att kvotera forskningsanslagen. Senast idag publicerade Vetenskapsrådet anslagen för starka forskningsmiljöer inom naturvetenskap och teknikvetenskap. https://www.vr.se/soka-finansiering/beslut/2019-06-26-bidrag-till-forskningsmiljo-inom-naturvetenskap-och-teknikvetenskap.html
      17 % av ansökningarna med kvinnliga huvudsökande beviljades, 5 % av de med manliga huvudsökande. Tror inte på sådan snedfördelning i kvalitén på ansökningarna, särskilt när resultatet var att fem kvinnor och fyra män fick bidrag (vi pratar om forskninganslag på 15-20 miljoner per ansökan fördelat på sex år).

      Man vet att det är ett lotteri när man skickar in, men det känns ändå tråkigt att veta att ens ansökan prioriterades ned för att huvudsökande hade fel kön…

      Svara
  19. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  20. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
  21. MiT

     /  12/10/2019

    Svara
    • Törnrosa

       /  12/11/2019

      Jag är sk-ttrött på ungen. Ska hon ha barn efter att Jorden gått under eller vad är budskapet? Är det bara point of no return hon har vetskap om? Frågorna hopar sig. Jag har inte stulit hennes barndom. mvh

      Svara
      • Olof

         /  12/11/2019

        Framförallt är det nog medias fjanteri jag är trött på (från typ dag 1). Greta växlar jag lite mellan att tycka synd om och ändå ha lite respekt för.

        Att hon försöker sätta press på Norge och Kanada nu kan jag respektera. Om man ser co2 driven global uppvärmning som ett stort problem så är det inte utsläppen som är problemet utan att man utvinner fossila bränslen. Om alla co2 utsläpp hade kommit från förnybara källor hade det inte varit något problem alls.

        Stryper man tillgången i producentledet hade hela problemet löst sig själv och normala marknadsmekanismer hade skött övergången. Tänk om avtalen hade innehållit en modell med producentansvar för återvinning av co2 istället för meningslöst trams om utsläpp…

        Hennes flygvägran över atlanten är jag rätt ambivalent till. Jag kan respektera att hon verkligen försöker hålla sig till vad hon påstår sig tro på, men hennes alternativ är ju helt orealistiska och sannolikt mer skadliga än att bara flyga. Det faktum att hon alls reser gör ju dessutom att hon försitter en mycket bättre chans att driva på för ett alternativ – videokonferens/telepresence. Hade hon hållit sitt FN tal via videolänk så hade hon ju visat att man kunde göra även sådant utan att resa.

        Svara
        • Senior

           /  12/11/2019

          *Hon försöker påverka demokratiskt valda ledare att ändra riktning på den politik de gick till val på.

          *Hon dyker upp på platser precis innan demokratiska val skall genomföras och genomför därmed otillbörlig valpåverkan.

          *Hon förespråkar totalitära lösningar på ett icke-problem.

          *Med ”hon” avses den totalitära organisation som gömmer sig bakom Greta, som media vägrar granska.

          Svara
      • Törnrosa

         /  12/11/2019

        Jag slutade att försvara henne i samband med att hon (med sitt monalisa-leende) kostade på sig att ge världsledaren Donald Trump det ”Onda ögat” när han gick förbi henne. Naturligtvis ligger det yttersta ansvaret på hennes föräldrar och alla som tjänar på att okritiskt utnyttja henne. Men hon har visat att hon är kapabel att säga nej när hon inte vill göra något.

        Hon är byxmyndig och skäller ut och hotar folk i världsledande ställning med ansvar som vida överstiger hennes förstånd. Skrämmer barn gör hon faktiskt också. Och trots avsaknad av barndom och med den snara jordiska undergången i sikte räknar hon med att få barn och uppnå medelåldern.

        Dessutom håller jag med Senior. Jag vill kalla hennes onyanserade sätt att bl a utnyttja sin psykiska defekt(?) för otillbörlig valpåverkan. mvh

        Svara
        • Januari 2021 fyller hon 18. Då är det dags att hon ställs till svars som vuxen, dvs ge oss konkreta svar på frågor, inte ”lita på vetenskapen”.

          Ser fram emot att hon överlämnar stafettpinnen till någon yngre förmåga lagom till nästa jul.

          Svara
          • Törnrosa

             /  12/11/2019

            Innan de blir juridiskt mogna att ställas inför rätta ska de ha uppfostrats till att kunna skilja på ”rätt och fel”, få perspektiv på moralfråga etc. En process som ska börja när mamman möter sitt barns blick första gången.

            Ungefär när det är lagligt att föda barn (vår kultur) ska man kunna ställa krav på en individ som agerar på det påverkanssätt som jag talar om här.

            Även om jag föredrar hundvalpar så anser jag att barn visst ska kunna engagera sig i vår tid. Men det ska vara med styrning så de lär sig proportioner. Helst ska de hinna vara barn som får växa fatt kropp och huvud. En människas hjärna anses mogen vid 25 års ålder.

            Med en starkt bidragande Gretchenkult är jag inne på linjen att Sverige och svenskarna har peakat.
            mvh

          • Törnrosa

             /  12/11/2019

            Rikard: Flåt. Men jag ville ha upp dig på banan så då tänkte jag defekt med ett ltet frågetecken skulle vara en stimulans.

            Jag vidhåller dock att man i ett vettigt samtal ska kunna ställa henne till svars. Så nej jag tycker inte synd om henne längre. Hon t o m står och framhåller inför publik att hon har bl a Asperger-diagnos. Har sett henne i olika situationer, både trygg och frågasatt

            Sedan kan man fundera över hur den andra yngre familjemedlemmen med liknande diagnos har det. De orosanmälningar som gjordes verkar det inte ha blivit något av, vilket i och för sig var väntat. Och nu tar man knappast upp en 16-åring.

            Såg att Kristian hoppades att stafettpinnen skulle lämnas över till en yngre förmåga. Jaha. Hoppas att han skämtar. Ingen tonåring kommer någonsin att må bra av sådan här exponering. mvh

        • Rikard

           /  12/11/2019

          Hej.

          Petighet:

          Defekt är inte riktigt rätt. (De flesta hade nog också blivit förolämpade av ordet, jag bryr mig inte direkt men det kan ju vara bra att veta, för använder du det i en debatt kan du räkna med att det blir metadebatt om terminologi och hur man är tillräckligt sk*tnödig, jag menar PK.)

          Funktionsavvikelse är tekniskt korrekt. Den specifika hjärnan avviker i sin normalfunktion på signifikant vis i grad och art, både med högre och lägre förmåga inom olika områden. (Till det kommer psykologiska besvär men det hör inte hit nu.) Denna avvikelse kan vara ett funktionshinder, och en funktionsnedsättning – när man jobbar med barn som dessa lägger man ju knappast tid på att träna de områden de har bättre än normal funktion inom, om de har det.

          Egentligen kan man givetvis använda defekt, det borde inte vara konstigare än att jag har en defekt ryggkota (L5 givetvis, vad annars?), men du vet hur det är med jargong och terminologi. Och hur sosseifierade PK-ister aldrig försitter chansen att medvetet fel- och fultolka.

          Greta Thunberg-Ernman uppvisar den intensitet som autister ofta är kända för. Stirrande blick, stelt obefintligt kroppsspråk, slät eller platt affekt (”flat affect” på engelska, ett i sig intressant fenomen som orsakar mycket onödigt lidande för autister då normala människor helt missförstår det), och onyanserat känsloregister med påföljande lika onyanserat kroppsspråk, tonfall och mimik. Titta på klippet från FN och jämför med klipp när hon är i en vänlig miljö, typ TV-soffa. Ju högre stress/rädsla, desto mer slår de symtom jag listat ovan igenom.

          Jag tycker synd om henne, och jag är arg på hennes föräldrar. Att som svensk journalist hata amerikanska skönhetstävlingar och stereotypa sportföräldrar går an eftersom man säger att barn utnyttjas. Men inte i det här fallet? Hycklare räcker liksom inte till.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Rikard

             /  12/11/2019

            Hej.

            Du har väl ingen anledning att säga förlåt tycker jag?

            Självklart skall hon kunna ställas till svars för uttalanden och påstående oavsett diagnos eller skostorlek. Det är vad likarättigheter och lika behandling innebär; du får inget frikort för att du är X, om du inte också accepterar inskränkt frihet och inskränkta privilegier för att du är X. Tillämpar man den principen strikt sorterasman snabbt bort de människor som är ett frätande medel i samhället, av sig själva dessutom.

            Frågan är vad syftet med att ställa henne personligen till svars skulle vara. En TV-sänd utfrågning där det framkommer att hon är dels okunnig, dels oförmögen att tala utan manus (autister saknar i princip fantasi, däremot kan de ofta vara mycket kreativa paradoxalt nog, troligen just för att sociala konventioner ter sig artificiella för dem – t ex: de har svårt att acceptera en regel som ”hela familjen sitter och äter tillsammans” om de inte kan informeras om varför, men kan de informeras om varför på ett logiskt sätt försvinner problemet) och dels att hon eventuellt faktiskt skulle kunna bryta ihop framför kameran – vem tjänar på det?

            Inte hon, inte hennes kritiker och belackare, och definitivt inte den som vill ha en vuxen och mogen diskussion om klimat och miljöpolitik. Endast den hysteriska pöbeln som helgonförklarar henne skulle gynnas.

            Inte för att tala för Kristian men jag tror han menar att han ser fram emot det för att det då blir uppenbart att det rör sig om utbytbara galjonsfigurer för en (eller fler än en) minst sagt ljusskygg organisations agenda, och för att det för henne personligen blir en chans till att må bättre och försöka nå någon form av balans och normalitet. Så förstod jag vad han skrev i alla fall.

            Låt Greta falla i glömska, det är bäst för alla inblandade.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Rikard,

            Precis så.

          • Törnrosa

             /  12/11/2019

            Rikard: Nä jag tänkte inte alls att det skulle vara publika utfrågningar av henne. Mer mogna ifrågasättanden av henne – i slutna rum. Människor som är kapabla att fånga upp henne om och när hon klappar samman.

            Håller med dig om att tystnad skulle vara ett sätt, men det funkar inte. Hjälper inte henne även om det blev en lättnad för oss, som vill slippa uppleva eländet.
            Men hon dyker upp ständigt och jämt. Nu från senaste klimatmötet. Såg ett litet inslag på en TV-kanal. Kan bara säga att det var en – i mina ögon – slapp glorifierande journalistik som visades upp. Trist. mvh

          • Olof

             /  12/11/2019

            Jag försöker hålla isär Greta, hennes skötare och media när det gäller vem som får skulden för vad.

            Jag ser inget större behov av att ifrågasätta henne. Hon är en tonåring som inte vet vad hon pratar om och inte förstår hur människor, samhällen eller ekonomier fungerar. Vad hon säger är inget att fästa någon större vikt vid.

            Istället tycker jag man bör ifrågasätta de som (påstår att de) lyssnar på henne. Har de inte bättre argument än ‘en känslosam tonåring sa det’ är det ju inget att fästa någon vikt vid utan föranleder snarast frågan om hur de ser på jultomtens koldioxidavtryck som torde vara minst lika relevant.

            Hon är ju inte ens ett nytt fenomen. Hennes kopia från mitten av 90talet är ganska fascinerande att se. Hon talade också till FN. Och gjorde knappast något större intryck i slutändan.

          • Törnrosa

             /  12/11/2019

            Olof: Hedervärt att du tänker så. Problemet är att Greta har stor genomslagskraft och på det sättet också stora möjligheter att påverka på ett sätt som kan diskuteras. Och som Rikard påpekar mår hon inte bra av det.

            Som det är nu blir hon i stället en person som det drivs med i alla möjliga sammanhang – en driftkuku, vilket inte heller känns bra.

            Jag såg också hennes föregångare, men hon fick inte samma genomslagskraft. Åtminstone inte i den media jag konsumerade och det var i princip det mesta som trycktes och gavs ut. Det var ett bra tag sedan jag kommenterade henne, men nu reagerade jag på Mits klipp plus ett TV-program. mvh

  22. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  23. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  24. Lennart

     /  12/11/2019

    Svara
  25. MiT

     /  12/11/2019


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.717590181668909/2766590383435535/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARBemUfgufpGcSnlvGBoSafKxfpvgf038fo0XcfmH7pId4C3BfXfnc7vnl6BocIo_yfin2C1wlqfJRLrGW7WKjFwFIXIt-4pwwNFUSMFiGoH3vgf5_ov6va9eGDzE4cY-n2wiCARwA773FGi31WXeZZK3iezXQclpROGduEq-oLZObjxFanNYGjcaboJ1rd1Hj68lqWBaxt9wWu3ECZfEHYcJgO9WwYXmNEedopCwIokOAa4KBkSRgLuIDrMi3UIvoAoQ8J37JHP6J4RdlVy-8KaPteQqk28-YCRPNzcIZuXVKwN__0S-Rxxyv1Dn-orz3VqOTNm0NrwQ_tO7r6R8UT6E7h2wThAXr8iUVZqo86i1GKAomFJFDI&__tn__=-R*

    Svara
  26. Leif

     /  12/11/2019

    Jens Liljestrand: ”Sveket mot Fried kommer alltid definiera Kristerssons gärning”
    https://www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/sveket-mot-fried-kommer-alltid-definiera-kristerssons-garning/
    Bör verkligen en så uppenbart naiv person användas av tidningen för att kommentera politik? Förstår han överhuvud taget hur politik fungerar i en demokrati där politiker ständigt och jämt avtvingas glasklara besked av bl a just journalister?
    Några alternativa förslag till Liljestrands är det ingen konst att uppbringa. Välj din favorit själv!
    Jag föreslår bara detta:
    Sveket mot de borgerliga väljarna kommer alltid att definiera Annie Lööfs gärning.

    Svara
    • Senior

       /  12/11/2019

      Ja, hon som ”hellre skulle äta upp sin sko innan hon…..”

      Hela sjuklövern har återigen påvisat hur de är ”opposition” inom politiken.

      -Det finns idag bara ett oppositionsparti att rösta på.

      Svara
    • Senior

       /  12/11/2019

      Ja, hon som ”hellre skulle äta upp sin sko innan hon…..”

      Hela sjuklövern har återigen påvisat hur de är ”opposition” inom politiken.

      -Det finns idag bara ett oppositionsparti att rösta på.

      Svara
  27. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  28. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  29. Leif

     /  12/11/2019

    Annika Söder lämnar sin post som kabinettsekreterare vid UD efter konflikter och meningsskiljaktligheter med utrikesminister Ann Linde. Hon tillträder i stället posten som styrelseordförande i European Institute of Peace.
    I det kommande arbetet ska hon bland annat hantera konfliktlösning.

    Svara
    • Kronblom

       /  12/11/2019

      Hon är 64 år och avgår hon vid fyllda 65 får hon sämre ersättning från staten. Det riktiga skälet är nog att hon inte fick bli utrikesminister p.g.a. det var för lite rent mjöl i påsen.

      Svara
    • Senior

       /  12/11/2019

      Jaha, hon var väl inte tillräckligt vänsterbliven…..

      Svara
    • Senior

       /  12/11/2019

      Från ”mitt egna program kostar inget eftersom resurserna redan finns där”

      Till att ”vi har en fast ram, skall vi in med något nytt måste vi ta bort något annat.”

      -Vilka andra skulle haft tiden i studion som han tog till sitt egna program?

      Helin vet uppenbarligen heller inte skillnaden på fakta och åsikter, eller kanske snarare skillnaden mellan kausalitet och korrelation.

      -Och givetvis fanns det ju en bra förklaring att just denna styrelse/ledning inte behövde fundera på ”mångfald”….

      Etc. Etc.

      -Intressant, även om jag måste avbryta nu, innan jag hunnit se hela.

      Svara
  30. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  31. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
  32. MiT

     /  12/11/2019

    Svara
    • hllviken

       /  12/11/2019

      Eller så har de en politisk avsikt bakom?!?!?!

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2019

        Afroflätor på européer anses vara kulturell appropriation av identitesvänstern så om det är politiskt så är det inte vänster i vart fall. Tvärtom ryker det ur öronen ur en del postkolonialkommunister när de ser dylika frisyrer på vita.

        Svara
  33. MiT

     /  12/12/2019


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156986737103231&set=a.10150320256993231&type=3*

    Svara
    • hllviken

       /  12/12/2019

      Jag skriver det igen; tack och lov att vi svenskar har Tino Sanandaji!

      Svara
  34. Nu när människor är oroade för antisemitismen så borde denna nyhet glädja många vänsterfanatiker som fick bort Ulf Kristersson från att tala på Bindefelts gala:

    https://edition.cnn.com/2019/12/10/politics/trump-order-judaism-nationality/index.html

    Svara
  35. MiT

     /  12/12/2019

    Svara
    • Kristian

       /  12/12/2019

      Kön torde vara ointressant, men går det så bra för Finland att man har råd att lägga tunga ministerposter på ungdomar?

      Svara
    • lensof

       /  12/12/2019

      Mångfald???

      Svara
    • Bamse

       /  12/12/2019

      Beklagar, Finland vill inte ha dig!

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/12/2019

        Jag kan verkligen köpa att det finns väldigt unga begåvningar, sådana där unikum som lär sig spela schack och piano som en mästare när de är nio och är färdiga med universitetsstudierna och har disputerat när de inte ens är fyllda sjutton.

        Eller så kanske det är så att de uppgifter som en partiledare eller en minister behöver utföra numera är reducerad till att vackert förmedla det partiets politburo kompilerat med hjälp av valstrateger och duktiga konsulter från PR-eliten?

        Kalla mig cynisk och gammalmodig, mem jag tror i ärlighetens namn inte att man har den erfarenhet en statsminister eller finansminister behöver när man är trettitvå, helt oavsett ens briljans. Visst, denna erfarenhet får man säkert illa kvickt, men det förutsätter att man ser på uppgiften som om vore den för en praktikant, eller som det kallas på engelska, trainee.

        Svara
        • Rikard

           /  12/12/2019

          Hej.

          Det finns ett fenomenalt uttryck på engelska, vad annars, som tämligen väl beskriver dagens politiska förmågor i de flesta västeuropeiska länder:

          ”They coldn’t sort out a piss-up in a brewery”

          Det är frestande att tro att Putin ser detta valresultat som en seger. Jag tror tvärtom att Ryssland bedömer läget som mer osäkert nu, eftersom ett allt svagare och mer splittrat Finland kommer att vara mer beroende av NATO och EU-stöd, och mer sådan trupper nära Ryssland kommer att framkalla en rätt skarp rysk reaktion. Jag skriver splittrat därför att med ökat feministiskt och mångkultursivrande inflytande kommer Finland snabbt att bli som Sverige.

          Om nästa amerikanska president dessutom är av samma falang som Clinton…

          (Den som vill läsa det som stöd för Ryssland bör sluta äta Amanita Muscaria.)

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  36. hllviken

     /  12/12/2019

    Svara
    • Allt detta om ”läckage” får mig mest att tänka på inkontinensskydd.
      Stackars gamla gaggiga land!

      Svara
  37. Visst är det en inhumant sträng invandringspolitik vi har, med de här stängda gränserna som alla talar om?

    ”2019 BLIR NYTT REKORDÅR I BEVILJADE UPPEHÅLLSTILLSTÅND”
    https://samtiden.nu/2019/12/2019-blir-nytt-rekordar-i-beviljade-uppehallstillstand/
    ”2019 kommer att bli ännu ett rekordår i antalet beviljade uppehållstillstånd. Fortsätter takten som hittills i år blir de 122.000 vilket blir det fjärde högsta någonsin.
    […]
    Hittills i år (jan-nov) är anknytningsfallen 47,7 procent av de beviljade uppehållstillstånden.”

    Svara
    • hllviken

       /  12/12/2019

      Makteliten talar endast Tvärtomspråket!

      Svara
  38. MiT

     /  12/12/2019

    Kolla klippet…
    ”Tolv ensamkommande hamnar på gatan​ – Gävle kommun stoppar bidrag”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tolv-ensamkommande-hamnar-pa-gatan-gavle-kommun-stoppar-bidrag

    Svara
    • Gymnasieamnestin var ett sällsynt cyniskt sätt att se till att detta blir vardagsmat framöver.
      Bra jobbat, C och MP riks, nu fick ni se goda ut ett par dagar, och lokalpolitiker får bli skurkar.

      Det här är bara början.

      Svara
  39. hllviken

     /  12/12/2019

    Svara
    • Jans

       /  12/12/2019

      Jag ser inte Aschberg?
      Fanns väl en hel del troll där att jaga annars. Riktiga troll, livs levande IRL, som inte stannar vid grovt språk. Robban är fegisen, Joakim inte. Generationsskiftet är fullbordat.

      Svara
      • Jansson

         /  12/12/2019

        @Jans
        Jasså, du såg inte Aschberg.
        Det gjorde jag, han var där med sitt team och dokumenterade allt hat och hot.
        Nu har de nog med material att kunna sända Trolljägarna 10 säsonger till.
        Var och en som hotade Lamotte kommer nu personligen bli kontaktad av Frida eller Robban.

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
    • Rikard

       /  12/12/2019

      Hej.

      Jag vet hur jag hade löst det, permanent. Jag ska inte trötta ut någon genom rada upp en massa metoder, både dödliga och ej dödliga, men andra länders polis kan hantera sådant här, så det handlar om vilja och kompetens, och en sak till.

      Ideal är inte gratis. Någon får alltid betala priset. Personer med högtflygande ideal är alltid noga med att se till att andra betalar priset. Pacifisten skyddas av soldatens våld.

      Det är därför den som tror på höga fina ideal blir arg när cynikern frågar: ”Och när det inte fungerar? Vad skall hända då?”. Personerna av folkstam X i område Y behöver mer integration, säger idealisten Vad betyder det konkret, fråga cynikern, och varför skulle det fungera just den här gången när det aldrig gjort det tidigare? Då blir idealisten arg. Då tas halmdockor och alla möjliga logiska felslut fram för att idealisten skall slippa säga att den inte vet, eller än värre skall slippa ändra sig och erkänna att idealen är som såpbubblor.

      Det har inte med man eller kvinna eller hudfärg eller vänster eller höger att göra. Det har med kurage, mod och heder att göra. Kurage att inte ge vika för det som är fel – bomba tyska städer fulla med civila arbetare. Mod att våga göra det minst dåliga när inga bra alternativ finns – de tyska ammunitionsfabrikerna låg bland civila mål. Heder att ärligt stå för vad man gjorde och varför – det var det enda sättet att mjuka upp fienden inför invasionen.

      Det fanns ett gammalt prov som i princip gick ut på att du skall stoppa fel personer från att passera en grind. Du skall ropa halt. Du skall varna, och skjuta varningsskott. Hjälper inte det skall du skjuta verkanseld. Dina ideal kanske förbjuder dig att skjuta verkanseld? Då accepterar du att priset kan vara livet på dem som tror att du står på vakt för att skydda dem.

      Ideal är aldrig, någonsin, gratis.

      Lamotte är en man med ideal, och han betalar själv priset. Det länder honom heder som få.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • ”Det har inte med man eller kvinna eller hudfärg eller vänster eller höger att göra.”

        Det har dock lite med klass att göra. Den som är tillräckligt fattig är närmare utfallet av alla beslut den fattar. Tänk att så många kan vara marxister och inte klara den ekvationen!
        Sådan är idealismen …

        Svara
        • Jansson

           /  12/13/2019

          @Kristian
          ”Det har dock lite med klass att göra.”.

          Nej, det är bara marxister som anser att människor kan delas in i olika klasser.
          Det underlättar med ett klassbegrepp när de ”tvingas” eliminera några av dem.
          Människor ska dömas efter sona handlingar och inte i vilken familj de är födda eller jur mycket pengar de tros ha.

          Svara
          • Rikard

             /  12/13/2019

            Hej.

            Det kanske intresserar dig att veta att klassbegreppet kommer från antiken? Rom, närmare bestämt.

            Det har dessutom varit en levande del av all europeisk kultur, lag och samhällsutveckling sedan dess, på gott och ont. Det är inte något uppfunnet eller påhittat av Marx, utan något han och Engels och andra samtida med dem moderniserat och förtydligat under industrialiseringen och urbaniseringen, och detta under den tid då demokrati och nationalism närmast är synonyma begrepp då många folk lever i mångkulturella, i grunden feodala samhällen, som Österrike-Ungern t ex. Det finns en anledning till att artonhundratalet kallas ”Revolutionernas tidevarv”, och det är inte kommunister och sådana man då åsyftar, utan nationalister som kräver demokrati och självständighet kring etnisk homogenitet och moderjorden.

            Klassbegreppet är ett fokus som tydliggör hur kapitalägare av olika nationaliteter, religioner, och folkgrupper har starkare lojalitet inom den ekonomiska och sociala klassen än med det egna folket, vilket egentligen går längre tillbaka. Frankrikes arvfiender var, för att ta ett tydligt exempel, beredda att gå in med trupp och hjälpa kungafamiljen och noblessen under revolutionen – klasslojalitet, inget annat, då man fruktade samma utveckling på hemmaplan. Du kan jämföra med den paneuropeiska intelligentsian som i alla västeuropeiska länder har samma åsikter, stick i stäv med folket – särskilt tydligt i Frankrike och Sverige.

            Kristians ord är inget annat än sanning. Den som är fattig bär alltid konsekvenserna av sina egna beslut, då den alltid saknar buffert och oftast reella valmöjligheter (det är skillnad på faktiska val och reella val – att få välja vilken sorts vanilj du vill är ett faktiskt val, men meningslöst, att få välja korv i stället för glass är ett reellt val, kraftigt förenklat). Den tillräckligt rike kan låta andra betala.

            ”What does the poor have in abundance, that the rich lack for? Nothing.”

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

        • proletär

           /  12/13/2019

          Kristian
          vilken tur en del har, han måste definitivt tillhöra överklassen.
          Vi som tillhör arbetarklassen vinner aldrig något på lotterier.

          Svara
        • Senior

           /  12/13/2019

          Du menar ekonomi, inte ”klass”, misstänker jag.

          Svara
          • Proletär

             /  12/13/2019

            Senior
            Nej, jag menar klass.
            Hade vi som är arbetarklass haft mer tur så hade vi inte varit så fattiga och därmed inte tillhört proletariatet.
            Vad menar du?
            Att pengar inte avgör vilken klass man tillhör?
            Menar du att det bland oss fattiga arbetare finns de som tillhör överklassen?

          • Senior

             /  12/13/2019

            Du säger ju själv precis nu i denna kommentar att det handlar om ekonomi, att din ”arbetarklass” är fattig….

            Jag känner till en utfattig Greve som bor i ett ”utanförskapsområde”, är han arbetarklass då?

            Det du säger är ju i praktiken att klass=ekonomi.

          • Senior

             /  12/13/2019

            Men jag har inga större förhoppningar mha. din signatur…..

    • Motkraft

       /  12/12/2019

      Fy så obehagligt… vilken sopptipp Sverige blivit.

      En normal människa som inte vill bli filmad går därifrån. Men dessa lever i klankultur och hederskultur. De ser Lamotte som en ”inkräktare” och han ska bort därifrån. För deras ”heder” kräver det.

      Skulle detta kunnat vara i en fattig förort där det var en majoritet svenskar? Visst skulle det kunnat komma någon enstaka sten farandes från något gäng killar. Visst skulle någon på håll visat fingret eller skrikit något.

      Men de skulle inte bete sig som denna typen av flock av primitiva varelser, nej. Och det har inte med ”ras” att göra utan handlar om den typ av kultur de kommer ifrån. En kultur deras familj, vänner och andra som kommit hit tagit med sig och odlar.

      En kultur där det inte finns någon respekt för någon utanför gruppen. Och en total brist på logik. Om någon annan skulle oprovocerat misshandla någons lillebror så ”jag ska döda den som gjorde det”. Men om någon i deras grupp misshandlar någon utanför gruppens lillebror så är helt ok. Allt handlar om deras egen ”heder” och egoism. Jag jag jag.

      Det otäcka är att de vi ser i filmen är förlorade. Vissa av dem kommer att ”räta till sig” med tiden, kanske till och med få ett jobb. Men innerst inne kommer de alltid att ha samma attityd. Och tära på samhället på ett eller annat sätt även om mer dolt.

      Svara
      • hllviken

         /  12/12/2019

        Fy för den lede!

        De som har tagit hit dem borde vara skyldiga att ta hand om dem helt och hållet all inclusive!!!!

        Svara
        • Jansson

           /  12/13/2019

          @hllviken
          Var inte så hård mot de stackars barnen som är så fattiga att de inte har råd med riktiga vinterjackor ens.

          Svara
          • hllviken

             /  12/13/2019

            WHAT❓❓❓❓

            Allihopa vrål*p*r*a har ju nya dyra vinterjackor och nya handys!!!

    • G

       /  12/13/2019

      ”Oroligheterna sammanföll med att journalisten och opinionsbildaren Joakim Lamotte rapporterade från stadsdelen på sociala medier och han blev då ansatt.

      Enligt Joakim Lamottes egen facebook-sida blev han bestulen på en kamera. Polisen skriver att en anmälan gällande stöld kommer att upprättas.

      SVT Nyheter Väst har sökt Joakim Lamotte utan framgång.”
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-polisinsats-pa-kronogarden-ungdomar-kastar-bengaler

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/13/2019

        SVT Nyheter Väst har sökt Joakim Lamotte utan framgång.

        Mhmm.

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Som alltid intressant kolla vem som gillar och retweetar, Mattias tweet är gillad och retweetad av en kvinnlig afghanaktivist: twitter.com/ingelasju1: ”Mamma, farmor, och stolt batikkrigare 💃 #låtallaungastanna #fuckrasism”

      Hon hade såklart haft samma åsikt om det handlat om ett svenskt gäng som attackerat en undersökande journalist med utländskt bakgrund. …Inte. Då är detta beteende inte okej, då är det rasism.

      Svara
  40. hllviken

     /  12/13/2019

    Thomaz Wiberg klippte ihop en längre sammanfattning:

    Svara
    • saab

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
        • Pether

           /  12/13/2019

          Dessa terrorister är inte vår befolkning utan en fientligt stridande part. Det vill säga, precis dem som militären ska sättas in mot.

          Svara
      • G

         /  12/13/2019

        ”GSkoglund” en annan polis…

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Politikerna kan börja driva extrem mig.pol utan att göra någon som helst konsekvensanalys av hur den kan påverka Sverige som land, och driver den under lång tid. Men polisen ska gör konsekvensanalys innan insats mot direkt uppkommen konsekvens av drivna mig.pol pga man vet ej om halv stadsdel kan börja brinna eller ej.

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
  41. G

     /  12/13/2019

    ”Uddevalla blir utan lucia i år

    På senare år har Lucia lottats fram ur den grupp som anmält sig frivilliga att lussa runt på olika platser i kommunen. Men inför årets högtid hade bara sex personer anmält sitt intresse, så beslutet blev att blåsa av.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/uddevalla-blir-utan-lucia-i-ar

    ” ”Man kanske borde göra något mer modernt”

    Hör hur några av ungdomarna i Göteborg resonerar om varför de inte deltar i något luciatåg i år.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-kanske-borde-gora-nagot-mer-modernt

    ”Eva Knuts som är etnolog vid Göteborgs universitet säger att intresset för att se luciatåg är stort – men att intresset för att delta minskar.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/etnologen-finns-ett-minskat-intresse-att-ga-i-luciatag

    Svara
  42. G

     /  12/13/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/13/2019

      På tiden!

      ”A fuck you. A giant fuck you from the people.”

      Och om inte bidragsvänstern är en majoritet av de röstberättigade vid nästa val, lär nästa fürer för Sverige heta Jimmie.

      Svara
    • Yeah, baby!

      Brendan O’Neil: The fall of Labour’s ‘Red Wall’ is a moment to celebrate
      https://blogs.spectator.co.uk/2019/12/the-fall-of-labours-red-wall-is-a-moment-to-celebrate/
      ”Get this: former Welsh miners and the northern working classes trust an Eton-educated bumbling eccentric more than they do the Labour party.
      […]
      Across the country the working classes have abandoned Labour, because Labour abandoned them. It sneered at their vote for Brexit; it looked down its nose at their cultural values; it called them racist and xenophobic for being critical of the European Union and concerned about mass immigration.”

      Svara
  43. G

     /  12/13/2019

    Varför är så många emot dubbla medborgarskap och verkar inte öht se några fördelar för Sverige med det. Bl.a. @Senior skrev bra i en kommentar häromveckan ang detta, vilket på pricken var det jag själv tänkte men aldrig skrivit ut i en kommentar.

    Svara
    • Dubbla medborgarskap för vem, är väl knäckfrågan.
      Svenskar som flyttat utomlands – permanent eller tillfälligt – men som kan tänkas vilja se ett stabilt Sverige?
      Eller bidragsentreprenörer från andra länder som behöver vara svensk medborgare för att få jacka in snabeln?

      Svara
  44. Artiklar som åldrats dåligt, del 352:

    Svara
  45. G

     /  12/13/2019

    se länkade tråden:

    Svara
  46. G

     /  12/13/2019

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/13/2019

      Hahah! Ouch! Fingret rätt på den rasistiska vänsternerven 😀

      Svara
  47. Svara
  48. G

     /  12/13/2019

    Svara
    • Intressant. Undrar hur många som öppet vågar hävda detta, om det innebär social utfrysning ur egna etniska gruppen i Sverige och en dödsdom för de som någon gång av andra trots vara muslimer.
      Vore intressant med lite statistik.

      Svara
  49. G

     /  12/13/2019

    Då…

    Nu…

    Svara
  50. G

     /  12/13/2019

    Svara
  51. G

     /  12/13/2019

    Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Äh, hittar jag mer Lamotte ”kritik” från vänstern postar jag under ovan kommentar…

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Börjar bli tydligt var afghanaktivisterna står, en kvinna i vistårinteut-sfären gillade Torbjörns tweet. Antar att ”ensamkommande barn” som pippat med svenska kvinnor på diverse hem inte heller är en del av deras ”verklighet”…

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
      • G

         /  12/13/2019

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Parnia: ”Ordförande för KDU Norrköping.”
      Aron: ”distriktsordförande CUF Jönköpings län”

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
      • Fattar ni att man riskerar fängelse om man inte solidariskt finansierar regimmedia, genusindoktrinering och [välj valfri löpsedel de senaste åren].

        Så jävla sjukt.

        Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
  52. hllviken

     /  12/13/2019

    Samhällsnytts film har en annan vinkel:

    Svara
  53. G

     /  12/13/2019

    Erika: ”Journalist, pluggar till etnolog. Intresserad av mänskligt beteende i alla former, färger och uttryck. Löser allt med kaffe”

    Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • G

       /  12/13/2019

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/14/2019

      För någon som bara har en hammare och en skära i verktygslådan, blir problemformuleringen därefter.

      Svara
  54. G

     /  12/13/2019

    ”Andreas Magnusson: Ett år med Joakim Lamotte

    Joakim Lamotte har sysslat med journalistisk hårdbevakning av sig själv i flera år. Han använder Facebook som bas för detta uppdrag. Jag har gått igenom samtliga inlägg från 2019 till och med 7 december och sammanställt statistik om dessa. Det hann bli 164 inlägg. 115, eller 70%, av inläggen, handlade huvudsakligen om honom själv. Lite drygt 6% av Lamottes inlägg under 2019 hade någon typ av journalistiskt innehåll.”
    https://web.archive.org/web/20191212210358/https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/196641-ett-ar-med-joakim-lamotte/

    Svara
    • Motkraft

       /  12/13/2019

      Nu har jag inte sett så många av hans reportage. Men från de jag sett så är mitt intryck att poängen är att han *inte* gör det andra gör, sitter i sin kammare och tycker. När något hänt eller ett område skrivs om i pressen så tar han mikrofonen och frågar människor som bor där hur de känner och tänker.

      Mig veterligen så har han aldrig hindrat någon från att få uttala sig. Alla får uttala sig, pensionärer, nyanlända, gängkriminella och andra. Visst kan han, som alla journalister, försöka vinkla det en del med hur han frågar. Men fortfarande så finns det möjlighet för den som blir intervjuad att säga en helt avvikande åsikt mot Lamottes. Och oredigerat få den åsikten publicerad.

      Min uppmaning till de journalister som kritiserar Lamotte är att gör något liknande fast bättre om nu är missnöjda med vad Lamotte försöker göra.

      Svara
  55. G

     /  12/13/2019

    Svara
  56. G

     /  12/13/2019

    Svara
  57. G

     /  12/13/2019

    ”Podden med Malcom Kyeyune: Slutet på nyliberalernas strypgrepp om svensk politik?”
    https://nyheteridag.se/podden-med-malcom-kyeyune-slutet-pa-nyliberalernas-strypgrepp-om-svensk-politik/

    p.s
    Äntligen fick jag höra hur man uttalar Malcoms efternamn! 😛

    Svara
    • Ja, det är en sådan där sak man får lyssna noga på mycket för att få veta!
      Visst är det kul att det fortfarande finns saker man inte bara kan googla!

      Som sagt var, Johannes Nilsson är något av en trojansk häst eller slamkrypare på Nyheter Idag. Även om dagsfärska nyheter är det centrala så är kultur och lite längre diskussioner viktiga på sikt.

      Svara
    • Han lindar inte in det!
      (Omkring 10:40)
      ”Det är inte en kulturmarxistisk komplott, det här handlar inte om idéer, det handlar om att journalistbranschen är en total katastrof, och om staten drar tillbaks sina pengar, så kommer många av de här människorna aldrig att få ett jobb igen. ”

      Också härligt att höra Kyeyune kalla vänster och liberaler för ”klägget” och ”överutbildade”.

      Svara
  58. G

     /  12/13/2019

    Svara
  59. G

     /  12/13/2019

    Svara
  60. G

     /  12/13/2019

    Svara
  61. G

     /  12/13/2019

    Slutreplik…

    ”Antidemokratiskt att stänga ut SD från universitetsvärlden

    Om man vill kasta ut demokratiska principer utifrån bristfällig, lättvindig och i värsta fall försåtlig argumentation så blir man själv den fiende till demokrati och akademiska ideal som man varnar för, skriver bland andra Claes Andersson, docent vid Chalmers tekniska högskola.

    Kritik mot uppropet mot Richard Jomshofs (SD) föreläsning på GU (GP 29/11) har bemötts av såväl Åsa Arping (GP 5/12), ännu en lista av akademiker (DN 7/12) och senast av Andreas Önnerfors (GP 9/12).

    Det framträder tydligt att frågan om hur SD bör betraktas är helt central. Är de ett allvarligt hot mot demokratin? Frågan är dock egentligen betydligt mer allmän. Vem avgör när vi skall skrota viktiga principer? Hur avgörs det?”
    https://web.archive.org/web/20191213174043/https://www.gp.se/debatt/antidemokratiskt-att-st%C3%A4nga-ut-sd-fr%C3%A5n-universitetsv%C3%A4rlden-1.21434988

    Tar med den från 9/12 också, den hade jag själv inte läst….

    ”Det är farligt att inte protestera mot högerextremism

    Protesten mot att JMG i sin bristande omdömesförmåga bjöd in en politisk extremist till en strategiföreläsning handlade inte om att ”tysta röster”. Den handlade om att markera att den radikala ideologi SD företräder inte bidrar någonting i akademins ”fria sanningssökande”, skriver Andreas Önnerfors, docent i idéhistoria Göteborgs universitet.”
    https://www.gp.se/debatt/det-%C3%A4r-farligt-att-inte-protestera-mot-h%C3%B6gerextremism-1.21322955
    https://web.archive.org/web/20191213174035/https://www.gp.se/debatt/det-%C3%A4r-farligt-att-inte-protestera-mot-h%C3%B6gerextremism-1.21322955

    Svara
  62. G

     /  12/13/2019

    ”Mätning: SD större än M och KD tillsammans

    På fyra månader har SD lyckats locka 400 000 nya väljare, en bedrift som Sifos opinionschef Toivo Sjörén kallar ”remarkabel”.

    M-ledaren Ulf Kristerssons möte med SD-ledaren Jimmie Åkesson tycks inte ha påverkat opinionen. Debatten som följde det som förintelseöverlevaren Hedi Fried upplevde som ett brutet löfte från Kristersson har heller inte gjort någon större skillnad för väljarna.

    – Väljarna är ganska okänsliga för den aktuella politiska debatten, säger Marja Lemne, lektor i statsvetenskap vid Södertörns högskola.”
    https://omni.se/sd-och-s-pa-samma-niva-bara-tiondelar-skiljer/a/opmR0m
    https://www.expressen.se/nyheter/s-och-sd-nastan-jamnstora-i-ny-undersokning/

    Svara
  63. MiT

     /  12/13/2019

    Har inte glömt bort bloggen, lovar! Haft en del annat att pyssla med och så. Men kommer nåt ikväll om jag orkar eller i morgon!

    Svara
  64. Senior

     /  12/13/2019

    ”– Världsledare försöker fortfarande rymma från sitt ansvar, men vi måste se till att de inte gör det. Vi måste ställa dem mot väggen och kräva att de gör sitt jobb för att skydda vår framtid.”
    -Greta

    Om inte Greta strejkat, utan gått i skolan istället, kanske hon hade lärt sig att politikerna i en riktig demokrati går till val genom att utlova och även genomföra det de lovar väljarna, inte att de egenmäktigt skall göra något annat än utlovat…..

    https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-strejkar-i-italien-pa-vag-hemat-till-sverige/

    Intressanta noteringar:

    Det är jobbigt att strejka, så nu skall hon ha semester….. (tycker hon det är jobbigt att strejka, borde hon prova att arbeta eller gå i skolan……)

    Hon är nu skriven i Sverige igen, lägligt nog då hon inte längre har skolplikt om jag tolkat regelverket rätt….

    Svara
  65. Ivar L

     /  12/14/2019

    Alltså, kan man göra större självmål än Aschberg?
    https://nyheteridag.se/ofarligt-enligt-aschberg-stannade-hemma-nar-lamotte-blev-ranad/

    Skrivbordsvärldsförbättrande fegis som hukar bakom Schibstedts fasad när verklighetens vindar inte passar märkeskostymen.

    Då är han dessutom Publicistklubbens ordförande. Det säger oerhört mycket om förhållandet mellan gammal och ny journalistik i detta land.

    Svara
  1. När jag läser #Toklandet…. – Hexanmexan "shake my hand?"

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: