Genusvetenskapen är inte alls politisk. Sa de.

För ett litet tag sedan så var det inslag på nyheterna om att genusvetare var så utsatta för lite allt möjligt så de vågade inte uttala sig om aktuella frågor. De menade att folk inte förstod att de var ytterst vetenskapliga och inte alls bara ett vänsterideologiskt och politiskt fält.

Eller ”extra ideologisk” som de själva uttrycker det. Finns en bit ner i det här inlägget.

Enligt genusvetenskapen är allt bara fördomar och okunskap och de är jättevetenskapliga och inte alls ”extra ideologiska”.

Igår kunde man se det där i SVT-Gävleborg. När man ser sånt så blinkar lamporna rött, rött på alla sätt man kan tänka sig. Lokala nyheter från Gävleborg från igår, finns på play om man vill se hela inslaget.

Mycket riktigt, det var illrött då de frågar en genusforskare och det inte finns en enda genusforskare i hela Sverige som är till höger om vänstersidan i Socialdemokraterna. Frågan är om det ens finns någon till höger om S oavsett. Hon säger faktiskt det som man ser ovan vilket man kan höra här och skylten är vid dörren till hennes rum. Min gissning är att hon menar att om man inte anser att jämställdhet är det som genusvetenskapen säger är jämställdhet så har man inte ett jämställdhetsperspektiv.

Så genusvetenskapen själva säger att de är jättevetenskapliga och inte alls ”extra ideologiska” utan bara ideologiska, sen lyssnar man på vad den här genusforskaren säger. Finns det något i sakfrågan som hon säger som INTE enbart är vänsterideologiskt propaganda? Säger hon en enda sak som inte är det? Jag hittade inget i alla fall. Och så är det VARJE GÅNG de uttalar sig om något. Varje gång alltså.

Lite mer från, eller snarare om, SVT

Han ställer frågan om man kan se på frisyren och framtidsvisionen var de hör hemma politiskt och ALLA, även de som vill låtsas om något annat, tänker genast på en extremist och aktivist väldigt långt ut på vänsterkanten, eller hur? Det är ju ett statement från henne som ska visa just det så vore ju konstigt och rent av ohyfsat MOT HENNE om man inte tänkte så eftersom det är vad hon vill visa? Hon har ju ansträngt sig för att signalera just det.

Och ALLA gissade såklart helt rätt. Röstar på Fi vilket betyder att allt till höger om V är lika med Adolf. Kanske t o m Sjöstedt är Adolf efter att ha pratat med M och KD nu senast. Sen gillar hon ”Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack” också. Och säkert en hel del annat långt till vänster.

Kommer nog att passa in utmärkt på SVT tror jag. Inga problem alls med att smälta in!

Sen finns det tillfällen när SVT absolut inte vill höra vad en genusforskare säger om ett fenomen

Det där är ett sådant. Eller så vill genusforskare absolut inte uttala sig om just den saken. Eller en kombination. Å andra sidan, vad ska en genusforskare säga om detta? Hur ska de få det till att det egentligen är de vita svenska heterosexuella svenska männens fel vilket är det enda de kan säga oavsett? Det skulle ju brinna i huvudet på dem om de skulle försöka kommentera detta.

För ni kan ge er fan på att om det var mäns klädinköp som var en klimatbov då hade genusforskarna stått i kö för att få säga sitt om saken! En lång kö av aggressiva genusforskare med vassa armbågar hade det varit. Och SVT hade kontaktat varenda genusforskare i hela landet för att få deras syn på problemet och så hade de redovisat vad 3-4 stycken av dem hade att säga om jorden undergång som män var skyldiga till. Vita män närmare bestämt. Vita heterosexuella svenska köttätande bilåkande män.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

203 kommentarer

  1. Nils Hult

     /  01/29/2020

    Allt har sin tid. Nu har vi denna kampanj motsvarande ”häxjakt” som ”genusforskandet” utsätter männen för men vi har haft likande negativa kampanjer genom åren som sen har runnit ut i sanden. ”Löntagarfonder” infördes men togs bort till saknad av ingen, antikärnkraft är väl en av de segaste kampanjerna men nu när koldioxiden kommit i fokus vet i att det vara bra att införa koldioxidfri elproduktion redan 1980, vi har hatkampanjerna att man var nazist bara för att man ifrågasatte det rätta i att Sverige tog oproportionerlig andel av migrationen mot EU samt vi hade också Euroinförandet som vi faktiskt tror det var bra att folket lyckades avstyra.
    Kvinnor är lika goda konsumenter som män. Att sen kvinnorna samlas i storstäderna medför att dom konsumerar på ett annat sätt än mannen men i stort sett blir det samma utsläpp. T.ex. så är all resurs som knyts upp i spårtrafik ett kollektivt utsläpp, inte ett manligt, trots att det oftast är män som bygger järnvägar. Samma som att Gretas utsläpp inte är pappas bara för att pappa betalar utan även ungdomar sliter resurser genom sin konsumtion. Veganism, genusforskning och bilhat går över, är min tro och förhoppning.

    Svara
    • Senior

       /  01/29/2020

      Förvisso men då är, likt tidigare är alla påförda skatter redan etablerade och spikade.
      Likt den tillfälliga OMS’en som bara döptes om till MOMS och blev permanent, eller den avskaffade fastighetsskatten som bara döptes om till ”avgift” är det ingen som kommer att utbrista;

      ”JA!, Nu när koldioxid är bevisat nyttigt och bra för oss alla kan vi ju skrota alla miljöavgifter, skatter och andra pålagor som vi felaktigt debiterar våra skattebetalare.”

      -Det lär ju knappast ske, och det är precis det som är vitsen med det redan idag, miljön skiter de fullständigt i, det torde stå klart vid det här laget att de hade levt som de lär om de själva trodde på sina domedagsprofetior…..

      Svara
      • Precis. Det är anledningen till att KD röstade igenom plastpåseskatten – för att visa att den här gick igenom med god majoritet och att den absolut inte kommer att avskaffas i framtiden. De vet nog mycket väl om att de behöver pengarna i framtiden dessutom.

        Svara
        • Weasel

           /  01/30/2020

          När det gäller denna plastpåseskatt har jag två frågor :
          1. HUR går det till när min plastpåse förflyttar sig från mitt soprum till magen på en delfin i indiska oceanen ?
          2. Kommer delfinen låta bli att svälja min plastpåse om den kostar 6 kronor istället för 2 kronor ?
          🙄

          Svara
          • Kristian

             /  01/30/2020

            1) ”Patriarkala strukturer”, jag har inte tid att googla åt dig. 😛
            2) Delfiner är faktiskt väldigt intelligenta, men naturligtvis krävs också en omfattande informationskampanj av främst miljöpartister och sossar som reser till området.

          • Weasel

             /  01/30/2020

            Tack för svaret, nu klarnade det !
            Jag tänkte inte på att delfiner är väldigt intelligenta – det förklarar ju hur dom listiga små jävlarna kan ta sig in i mitt soprum 😊

  2. MiT

     /  01/29/2020

    Svara
    • Gigas

       /  01/30/2020

      Vad bra att de balanserade upp inslaget med någon som inte tyckte likadant som fulltidsfeministen, förlåt genusforskaren. Skönt att att skattepengarna går till oberoende tv och inte till propaganda som i Ryssland.

      Svara
  3. MiT

     /  01/29/2020

    Svara
    • Weasel

       /  01/30/2020

      Från det så kallade uppropet i Expressen ;

      ”Rättssalen speglar samhällsklimatet och den sociala apartheid som råder i Sverige. Vita sitter på höger sida av salen, icke-vita hänvisas subtilt till vänster sida. ”

      Är det någon som kan förklara varför vänstern/antirasisterna alltid måste dramatisera genom att komma med fullständigt absurda överdrifter och lögner ?
      Är det så att dom VILL att inga normala människor ska ta dom på allvar ?

      Svara
      • Jans

         /  01/31/2020

        Notabelt är också att alla dessa ickevita som lider så svårt av kolonialistiska idéer och rasistisk exkludering av någon outgrundlig valt att komma till våra ”kolonialistiska” länder och bo här. Det problematiseras aldrig. Om vita nu är så förskräckliga, varför i helvete vill alla andra komma hit och bo med oss? De visar ju med sin blotta närvaro att de ljuger.

        Svara
        • Weasel

           /  02/01/2020

          Ja. Hela Afrika är ju fyllt med länder där befolkningen är god, snäll, solidarisk och antirasistisk.
          Medan Sverige är befolkat av onda vita nazister som utövar apartheid-politik mot dom svarta.
          Som svart måste man ju då vara både galen och självplågare om man väljer att flytta till/bo kvar i det här hemska landet.

          Svara
  4. Rikard

     /  01/30/2020

    Hej.

    Vetenskap och forskning är i sig själv apolitisk, men forskaren behöver inte vara det – riktigt tokigt blir det när naturvetare skall bestämma hur deras hypotes skall utforma samhället, eller när samhällsvetare skall bestämma vad naturvetenskapen skall komma fram till. Vilket just är problemet med genusvetenskap.

    Dels är de som kallar sig, tror sig vara eller rentav är forskare inom ämnet alltid ideologiskt motiverade (en bra jämförelse på ett lika hårt ideologiserat fält är nationalekonomi, särskilt som det där är frågan om just samhällsvetare som för att de använder matematik tror sig vara naturvetare) och dels är ämnet genusvetenskap så oerhört brett.

    Du behöver allt från psykologi till neurologi till statistik till antropologi till endokrinologi till historia till kultur-sociologi, och mer därtill. Det säger sig självt att de som ägnar sig åt genusvetenskap inte är kompetenta inom något enda av de fält som den skulle utgöras av – det är helt enkelt för mycket. Andra vetenskapsgrenar (och jag vill vara generös och kalla genusvetenskap för just vetenskap) löser detta genom uppspaltning och specialisering: du börjar med grunderna i kemi och biologi och jobbar dig vidare mot smalare och spetsigare kunskaper och applikationer. Genusvetare gör inte detta, utan blir istället allt mer generaliserade och gör alltmer svepande och tvärsäkra uttalanden om enorma områden och fält, något inga andra vetenskaper gör om det inte rör sig om helt klarlagda samband; eg. hur järn oxiderar eller något på motsvarande nivå.

    Vidare är all vetenskap och alla forskning politisk i hur, var och när den tillämpas. Det är idag möjligt att värma hus med mycket effektiva pelletsbrännare (Ökofen t ex, tack för tipset!), men satsning på forskning och utveckling av än bättre, avgifter, regler, skatter med mera är alla politiska beslut. På så vis är de vetenskaper och den forskning som ligger till grund för denna enkla teknik politisk. Detsamma med regler kring egen brunn, eget avlopp, med mera. (Vetenskapen bakom detta heter hydrogeologi för övrigt – det är bra för dig och grannar att veta hur din brunn och ditt avlopp påverkar grundvatten och sådant.)

    Den avgörande skillnaden med genusvetenskap är densamma som för studier av politik och religion. Är det studier av islam (t ex) eller studier inom islam? Det är inte detsamma.

    Det är min fasta övertygelse att det är med vetenskaper som med namn på regimer och stater: ju mer godhetsord som måste tryckas in i namnet, desto mindre är de ordens betydelse representerad. Mönster: Demokratiska folkrepubliken Korea. Trickle-down economy. Free market capitalism. Socialdemokratiska arbetarepartiet. Ärlige Erlands Begagnade bilar. (I sig ett fascinerande fält, just diskrepanser mellan ett namn/epitet någon gett sig själv, och hur dessa motsvaras i praktiken.)

    Ang. frisyren, (för man skall avsluta med en lättsamhet så att budskapet smygs in bakom ett minne av att det var just ett trevligt avslut) så är det typisk medeltida pottfrisyr eller page-klippning. (Amerikanska Anti-Defamation League har utnämnt den till en vit makt-symbol.) Varför hon valt att klippa sig så vill jag inte spekulera i, men det är hennes rätt och frihet som vit västerländsk kvinna att bestämma det själv.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  5. Weasel

     /  01/30/2020

    Jag är inte den som brukar förespråka hot , men just när det gäller dom där som sysslade med genus-”vetenskap” och gnällde på att dom blev hotade, så anser jag att dom förtjänar alla hot dom får.
    Vi talar här om människor som använder sig av barn som några slags försökskaniner i sina sinnessjuka experiment.
    Om sådana människor INTE blir hotade är det faktiskt ett tecken på att samhället är sjukt, och om jag hade ett barn som hjärntvättades på någon HBTQ-cerifierad genusförskola så skulle jag inte nöja mig med att hota.

    Det här är ett mångkulturellt samhälle där vi gillar olika – och det betyder att vi som inte gillar genus-”vetenskap” har rätt att slippa den. Och vi har även rätt att slippa få den nedkörd i halsen av public service.

    ”Kvinnor är mer miljömedvetna än män – trots det släpper kvinnor i singelhushåll ut 37 % mer växthusgaser per år än män i liknande situationer. ..”

    Smaka på den meningen. Den är faktiskt fantastisk.
    Fullt i stil med meningen ”Jag har lägre lön än Gösta – trots det har jag 37 % högre lön än Gösta” 🙄

    Svara
    • Rikard

       /  01/30/2020

      Hej.

      Det där med att vara miljömedveten är väl som när den katolske prästen går på horhuset?

      ”Ja, Gud, jag är en arm och förtappad syndare! Men jag är medveten om det! Giv mig styrka att uthärda att vara så svag i själen!”

      Eller rattfyllot, som mycket väl är medveten om att hon kör bil på fyllan.

      Det var nån snickarson som för länge sedan pratade om läpparnas bekännelse och hur fel det är, har jag för mig?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  01/30/2020

        Sola Fide.

        Det är tron som är väsentlig, inte handlingarna. Det är fint att ha varit ”naiv”, även om det gått käpprätt.

        Svara
  6. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
  7. Q-Ken

     /  01/30/2020

    Hur gick det med genusvetaren som var expert på konstruktion av vattenkraftverksdammar?

    Svara
      • Kristian

         /  01/30/2020

        Hon har lite försiktig kritik mot S:t Greta, så hon får nog inte vara med längre.
        https://www.maybrittohman.com/startblog/jag-strejkar-mot-klimatstrejken-eller-varfor-bolsonaro-har-ratt

        Svara
        • Rivaroxaban

           /  01/30/2020

          Skrämmande. Vilken uppblåst, narcisistik, obildad och ointelligent kvinna. Jag skäms över att ha delat lärocenter men denna avatar till människa. Ett typexempel på det svenska tillståndet.

          Svara
          • Törnrosa

             /  01/31/2020

            Rivaroxaban:
            ”Skrämmande. Vilken uppblåst, narcisistik, obildad och ointelligent kvinna. Jag skäms över att ha delat lärocenter men denna avatar till människa.”
            (OBS: En del stavfel dock korrekt återgivna)

            Jag blev förvånad att du över huvud taget hade lyckats ta dig igenom en utbildning med tanke på de slutsatser du drog angående min skuld till den utveckling 7-klövern dragit på Sverige. Du hade mage att göra mig personligt ansvarig för något som jag bekämpat öppet i flera år. Kamma dig.

            Också tacksam att jag fått stöd från olika håll trots ditt inspel och det av människor med högre utbildningar än vad tycks ha. mvh.

        • Motkraft

           /  01/31/2020

          Inte läst hela men nästan halva och det finns några tänkvärda punkter.

          Men… bloggsidan är också ett exempel på hur det går när forskare har starka särintressen. Hon som privatperson och same värnar naturligtvis om sin historia, ursprung, gemenskap, rättigheter osv. Men som forskare ska hon vara objektiv även om naturligtvis kan blanda in personliga reflektioner och perspektiv för att se det objektivt från en speciell sida.

          Om man läser texten så andas den särintresse hela tiden. Inget om att vattenkraft och vinkraftsparker på ”mark som få använder” kan delvis vara motiverad. För de allas bästa. Hon använder retorik och argument mot vindkraft som används av icke-forskare, att det ska ligga drösvis med döda fåglar under dem. Hon greppar efter mer argument, börjar dilla om oljepipelines i områden med ursprungsbefolkning. På vilket sätt har Greta eller hennes följare propagerat för mer olja och oljepipelines?

          Nej, om hon vore riktig forskare så skulle hon diskutera fördelar och nackdelar. Diskutera hur beslutsprocesser borde gå till för att ha en god balans mellan ”de mångas” intressen och ursprungsbefolkning. Jag betvivlar hon gillar olja och kärnkraft, så om nu vind- och vattenkraft är satan, ge en hint om hur vi ska få till alternativ energi om vill göra världen till en bättre plats?

          Är egentligen samma sjuka som många gånger tas upp i denna bloggen. Politiker har glömt vilken roll politiker har, journalister har glömt vilken roll journalister har och forskare har glömt vilken roll forskare har. Och då sitter vi i denna soppan.

          Svara
          • Kristian

             /  01/31/2020

            Egenintresset ljuger aldrig!

  8. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Svara
  9. Q-Ken

     /  01/30/2020

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JgwK9/man-mordad-i-helsingborg

    ”Samtidigt spärrade entrén till akutmottagningen på sjukhuset i Helsingborg av.
    – Det har samlats en hel del folk som har anknytning till mannen som kommit in på sjukhus.”

    Tragiskt, men av texten drar jag slutsatsen att det i alla fall inte är någon svensk som mist livet.

    Svara
  10. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/30/2020

      ” … no more Guy Verhofstadt.”
      Räcker för mig!

      Svara
    • Kristian

       /  01/30/2020

      ”Ta era flaggor och gå.”

      Det är sällan man får en såpass koncis sammanfattning av vad EU är.

      Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Tracy: ”Animal welfare/rights. Women’s issues. Mental health. Cat lover. Former Unison Branch Sec. Labour Party. Anti Brexit and all that goes with it.”

      Svara
  11. MiT

     /  01/30/2020

    Läs tråden, ni får klicka på varje tweet som har mer än ett svar för att se samtliga

    Svara
  12. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • elina

       /  01/31/2020

      Fattigpensionärer tvättar pengar. Nåt måste man göra för att överleva.

      Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      Det är ju bara så komiskt, de där uppgifterna man fyller i fyller ju ingen som helst funktion och stoppar inte penningtvätt. Lika meningslöst som allt cookietjat i webbläsare som man ändå (näsan) alltid måste klicka OK på. Spel för gallerierna i båda fallen.

      Svara
  13. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2020

        Nya priset för det rullen blir alltså – efter att man tvingats lägga den skatten på alla plastpåsar för att det skall bli rättvist – 181.90?

        Svara
    • Karln är inte mycket äldre än vad jag är – och visst, det finns väl de som tänder rejält mycket äldre också, men av någon anledning så blir jag smått cynisk här. Nåja, kärringen dör väl snart ändå. Tur att hon inte har egna barn.

      Grattis Hamzeh, detta ser ut som jackpott.

      Svara
  14. Ang. ”Kent Flink”: https://www.flashback.org/t3115538

    Jo, det stämmer. Kristinas tweet postades 9.47, medan ”Kents” copy/paste-jobb av hennes postades 14.34, dvs. fem timmar senare.

    Någon har tagit en skärmdump av ”Kents” tweet med en annan tidszon än CET inställd, varför det ser ut som om hans gjordes före hennes, men så är alltså inte fallet.

    Hela det här ”scoopet” är fullkomligt substanslöst och pinsamt för alla som tror på det. Jag gjorde vad jag kunde igår för att förklara och sätta stopp för vansinnet, men de som ”vill tro” vägrar lyssna på förnuft.

    Svara
    • MiT

       /  01/30/2020

      Men vem som skrivit först säger ingenting om vem som rattar kontot. Det enda det säger är att Samnytts vinkel, som var att hon hade kopierat Kents tweet, inte var sann alls. Grisbrottaren kan inte förstå att tidsstämpeln inte säger mer än så eftersom han i hans eget huvud har gjort årets scoop med tidsstämplarna och han verkade tro att jag inte hade tänkt på det. Vilket jag hade i mitt inlägg. Jag försökte flera gånger säga till honom att tidsstämplarna inte säger ett skit om vem som rattar kontot även om det är troligt att Kent just kopierat hennes tweet och postat. Men det säger inget mer än att han troligtvis kopierat hennes tweet och postat. Kolla tråden med Grisbrottaren på twitter som jag postade strax ovan.

      Svara
    • Kristian

       /  01/30/2020

      Jösses.
      Eller ”Gäsp, ännu mer omstörtande verksamhet på skattebetalarnas bekostnad.”

      Svara
  15. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/30/2020

      Internet är väl minst 10% ”goatse” vid det här laget, så det blir representativt och bra.

      (Googla inte från jobbet …)

      Svara
    • Koz

       /  01/31/2020

      Rätt kul om personalen på SVT verkligen skulle uppnå representativitet på riktigt vad gäller etnicitet. Då skulle det nog bli en helt annan typ av TV. Om de nu kan komma överens alla olika fraktionerna… Det blir väl olika etniciteter som dominerar olika redaktioner på sikt? Lär bli mindre PK i vart fall… 🙂

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2020

        Tja, ledningen blir väl lika vit och medelklass som nu?

        Svara
  16. MiT

     /  01/30/2020


    *https://www.facebook.com/NimaDervishPublic/photos/a.441871589169541/2787765101246833/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDfo1pOPzQNUTPGYgpcq1o4tg9VPZKe92jNK7yn7_4mpDA86Xh7PMb8-J3gk_1kLTALbzahHqtCdHsnNH7BrSpsEa9HKdB4Ftxc8MfxGaPLT8oDelTzxpCrMWhu7s35bjZ–O6Rf5v_48OvmNaLBIKji8v87Hhy9uauq1PYLWWN3Q57MIvRCVBzG2B_FSxEScoByPSuk_q2zkhsa4Cx7ep_6cOyjANvd0C1h66oH9GiRul4XzSM8mQCVp62aqv7FjCKUMUYmzQ1VSDEZcpKgXbii_QmpvrwpZRSu6kk5xvQEWBEJsR3zumr264_hIw-cPL9EjP2I8BzsXslNFm7cE_62zf68q4T03A_HNt46kPLosQDnH30uto&__tn__=-R*

    Om det inte syns, som det inte brukar gör när det gäller Nima Dervishs fb-inlägg

    Svara
  17. Kristian

     /  01/30/2020

    Ola Wong: ”Sveriges 100 år av invandring”
    https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/
    ”Det uppfattades nog också allmänt som att de tillfälliga uppehållstillstånden var just tillfälliga, och att folk som fick dessa skulle återvända.
    Men siffror från Migrationsverkets presstjänst visar att bara ett ett ytterst litet antal ansökningar om förlängning har fått avslag. Lagen trädde i kraft 2016 och sedan dess har bara 371 fått avslag medan 40 345 fick bifall”

    Svara
  18. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Kan inte låta bli. Ang grafen med bilder på partiledarna…..

      Vänstern: Vi har ju sagt det länge, vita medelålders män, det är problemet.

      Svara
  19. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      framtids-”forskare”

      Den som har någorlunda seriös inställning till forskning fattar att framtiden inte går att forska på. Riktiga forskare kan däremot ställa prognoser om framtiden, efterhand stämma av dem och på så sätt skaffa allt bättre prognosinstrument. Ingen av dem som gör sådan forskning är ”framtidsforskare”.

      Svara
  20. MiT

     /  01/30/2020

    Svara
    • Vem behöver vi su… be till för att detta skall gå igenom?
      Marx? Oden? Zoroaster? Demiurgen? Greider?

      Svara
      • Törnrosa

         /  01/31/2020

        Alla. Be till alla – nån ska väl lyssna. Jag vägrar ta kollektivt kvinnligt ansvar för vad hon vräker ur sig. mvh

        Svara
  21. MiT

     /  01/30/2020

    *https://www.facebook.com/larslindstrom.public/videos/179303716622293/?__xts__%5B0%5D=68.ARAkTpfseYcyE_Pe2tiOE6Mxj__jJS718Odzn5WO4GZTqeydQcwK1yXeYYUXFJ4vYqTtIZ9sR82sgV0fBfdK8vbcm7-qc4uG9ebxG1EKNRmAtCSQZCLat4gkq7m2aaJLcYw75kkHy-PoAfpAFr4Gg8ByEK0JFgmjW80fgM–sMMErn8ddnCI8ni5eg4_JFwRMSBorqmELedRZokavW7Yng2xToaXWv5Pl36MnENfILNGASmbntuDcEfpXZsCL15eDmyp1gUkGQXFc2NAxpLTXY6p84jRSW7tp45gNVChukL47p7FU72TqktFLCOBHrivKni0lCgd5_hrLZ6dvwQC4A-3KXFGnGCv0cB_-YK7p2YzK7cBvA7_tQ3Qz2ca-6V4Vz2NeA&__tn__=-R*

    Svara
    • Orkar inte med så mycket, men han använder alltså fortfarande vård som proxy för hur mycket våld som utövas?

      Svara
      • Weasel

         /  01/31/2020

        Jag orkade bara fram tills professor Lars berättade att Trumps mur mot Mexico hade rasat på grund av ”klimatförändringarna”.
        Men när han tydligen ändå pratar om vård…borde han inte söka sådan ? 🙄

        Svara
    • Johan A

       /  01/31/2020

      Spännande att Lars sitter och dillar framför en bild där Ingo Johansson knockar Eddie Machen, dvs en vit man som slår ner en svart. Försöker Herr Lindström säga att han egentligen är smygrasist och vill slå ner mörkhyade?

      Svara
  22. MiT

     /  01/30/2020


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157127764998231&set=a.10150320256993231&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARCNKD6ywxTLe0xxxK7fGigf2LPhQ2cREhDksajNhIa6OEn3teppz2nqdUUpKy62g0DX-8F9thxBitrVYFYJmUiUTB9BbENqXB1ZOd7CM_Z7ce8gvgc5MMrlX3DCrlFysqO1–gnQHCgnVKlPOMjXM-PDZo0lWvvp-KsNv8hc9vW0yN_W-dGiMAzvEtMKQ6lh32sSzaB1ChFC5jLquTdQADkZQi-AEKfO666xIyqZEjMhFpODW4xgS42f63IuMRzWVlfuzPM62eX14DR9aw3XLLM2uDKi247W9KJyZkKdB5oJpV1yw5yfatnIY8JY4c83xCN0pjnnPgGE-ZrxyRRg1vdJTe5SrFMH7KhzQKFmOCx5RYNUqAeD1E&__tn__=H-R*

    Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      Fy sjutton vad trött man blir på de här förhållandena. Det måste rimligen funnits tjänstemän inom statsförvaltningen som har räknat på och vetat om detta redan för 20 år sedan. Det finns inga ursäkter…

      Svara
  23. MiT

     /  01/31/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Sade redan från början att Verhofstadt och Junker var två av de viktigaste anledningarna att gå ur.

      Svara
      • G

         /  01/31/2020

        Svara
  24. MiT

     /  01/31/2020

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/31/2020

      Här är det tredje klippet i samma serie:

      Svara
  25. MiT

     /  01/31/2020

    Svara
    • Johan A

       /  01/31/2020

      Så den absolut största utgiften för denna (och andra misstänker jag) tonårstjej inför studenten är hår, smink och accessoarer? I dessa dagar, då det pratas om utseendehets och dylikt, är alltså den största prioriteten för tjejer att tillfredsställa sin egen fåfänga och ytlighet. Inför vem kan man fråga? Inte är det för killarnas skull, så mycket kan man lätt säga. Det är nog inte många killar som bryr sig om att tjejerna har nytt smink, nya skor eller ny liten gullig och dyr handväska. Jag vågar påstå att de enda som bryr sig om att en tjej har det är andra tjejer. Så tjejer tävlar med tjejer om vem som är snyggast och har dyraste saker och detta är något de tar med sig vidare in i vuxen ålder, samtidigt som de beklagar sig över att de är ”tvingade” att göra det utan att reflektera över att det är deras egna destruktiva normer som utgör ”tvånget”. Fast det är klart, det är mycket bekvämare att kunna skylla på patriarkatet för att kunna utmåla sig som offer och slippa ta ansvar för sig själv…

      Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Ja.

      Jag menar allvar, ja, det är vad V, Mp och S sysslar med idag. Man har dels bidragsröstare, men är också ett intresseparti för den skattefinansierade medelklassen – ”journalister”, genusvetare, kommunikatörer. När det blir knapert om några år kommer hemlösa afghaner att stå mot lådvin för statsvetare
      (Kyeyune var först med den spaningen tror jag. https://www.gp.se/ledare/kyeyune-v%C3%A4nta-bara-tills-medelklassen-drabbas-1.4824936)

      ”Lastbil med flak” – var glad att du inte bor i Norge! Där är det buss som gäller, och inte någon gammal folka eller liknande, som på 80-talet. Stor och vräkig tvåvåningsj-vel skall det vara, med ljudanläggning som skulle vara förbjuden i många länder. Vissa ”bussar” betalar för specialskrivna låtar!

      Svara
    • Weasel

       /  01/31/2020

      ”Även för att få en frisörtid behöver man boka flera månader i förväg.”

      Eeh..? Har hon aldrig hört talats om ”Drop in” ? 🙄

      Svara
      • elina

         /  01/31/2020

        Men snälla du, man droppar inte in hos Frisören, bara hos det billiga förortsklipperiet och det du, använder man ju inte. Inte klass så att säga.

        Svara
        • Kristian

           /  01/31/2020

          Hehe!

          Som den adliga äldre damen sade ”What is a ‘weekend?'”

          (Tror det är ett äkta citat. Blev tydligen återanvänt i Downton Abbey)

          Svara
  26. G

     /  01/31/2020

    Erika: ”Unitarian Universalist. Feminist.”

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      ”Division is unnecessary. All are equal. There are no nations, just people.”

      https://www.svtplay.se/video/24910059/morgonstudion/morgonstudion-27-jan-06-00?start=auto
      Bindefeld var gäst i SVT:s Morgon Studion i Måndags. Lyssna från 02:28:00 in i klippet och runt 1 min fram ang hans och familjens ”exit” om saker blir ohållbara i Sverige.

      P.S
      Jag tänkte såklart, jamen så underbart att ni har en exit plan, vi svenskar då, vi har ingen jäkla exit till ett ”eget land” som står redo någon annanstans på denna jord, Sverige är vårt hemland.

      Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Kan någon med Twitter skicka henne den här?

      How Brexit shattered progressives’ dearest illusions
      https://theweek.com/articles/632380/how-brexit-shattered-progressives-dearest-illusions
      ”A faith has been shaken, illusions shattered, pieties punctured. This is what happens when a life-orienting system of belief gets smashed on the rocks of history.
      The name of that shattered system of belief? Progressivism.
      […]
      progressivism holds out a very specific moral vision of the future. It will be a world beyond particular attachments, beyond ethnic or linguistic or racial or religious or national forms of solidarity. In their place will be the only acceptable form of solidarity: humanitarian universalism.
      […]
      It would be one thing if progressives understood their universalistic moral and political convictions to constitute one legitimate partisan position among many. But they don’t understand them in this way. They believe not only that their views deserve to prevail in the fullness of time, but also that they are bound to prevail.”

      Svara
  27. G

     /  01/31/2020

    Hudfärgsprofessor Kamali måste uttala sig om den här fruktansvärda rubriken!

    ”Så blev svarta rockklubben i Malmö vit”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/plan-b-rockklubbens-vag-fran-grazonen-till-laglig-regi

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Elroy: ”Hm? What? Did someone use the word black and now you want me to give you the all-clear? Please tell me that won’t be my role in this group.”
      – Community, S06ER05, Laws of Robotics & Party Rights

      (Elroy spelas av Keith David som jag bara sett i Community … och The Thing. Viss dissonans.)

      Svara
  28. G

     /  01/31/2020

    Go kväll från igår! Vid 13:20 in i klippet, SVT:s VD Hanna Stjärne svarar en tittare på frågan om SVT:s journalister har en vänsteragenda. 😀
    https://www.svtplay.se/video/25207974/gokvall/go-kvall-30-jan-18-45-1?start=auto

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      ”Hanna Stjärne (och Go kväll) svarar på dina frågor om SVT
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/chatta-med-svt-s-vd-om-public-service

      Martin:
      Hur kommer det sig att inga kritiska frågor ställs till Jimmie Åkesson i gårdagens debatt medan övriga som är med får kritiska frågor.

      Hej Martin, jag såg inte programmet själv men hör gärna av dig till kontakt@svt.se så kan de ta frågan vidare till redaktören

      SVT · Hanna Stjärne
      ————

      Olle:
      Om TV-licensen inte är en skatt utan en avgift då kan jag väl välja att avstå att betala?
      Jag tycker det verkar vara en lek med ord.

      Det går inte 🙂 HÄR kan du läsa mer om hur det funkar!
      https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/publicserviceavgift.4.22501d9e166a8cb399f31dd.html

      SVT · Gokväll
      ————

      Ann:
      Eftersom Public Service ska förmedla information objektivt undrar jag om ni kollar upp kring journalister/reportrar som eventuellt ska anställas om deras politiska preferenser innan de får förtroendet att arbeta Public Service?

      Bra att du frågar. Vi frågar inte människor vad de röstar på när de börjar på SVT. Det måste vara varje människas ensak. Journalistik är ju en metod, som handlar om att komma så nära sanningen som möjligt genom att jobba sakligt och opartiskt, alldeles oavsett vad man själv har för egna åsikter. Men man kan inte vara politiskt aktiv och samtidigt jobba med nyheter på SVT.

      SVT · Hanna Stjärne
      ————–

      Bitte:
      Hej! Jag har en fundering, varför har man idag så mycket kultur i SVT? Mest irriterad är jag att efter nyheterna kl 18, så har ni lagt in kultur, istället för lokala nyheter. När vi direkt efter middagen sätter oss framför TVn , så vill vi se nyheterna och direkt efter lokala nyheterna, innan man sätter igång med kvällens göromål. Kulturen riktar sig till en speciell grupp, men de lokala nyheterna tror jag de flesta vill se direkt efter nyheterna.

      Hej Bitte, vi försöker göra kulturnyheterna relevanta för så många som möjligt.
      Men bra att du säger hur du upplever det, jag tar med mig din synpunkt!

      SVT · Hanna Stjärne
      —————

      Yvonne:
      Alla dessa Galor och insamlingar till världens barn och människor. Jordens djur och biologiska mångfald behöver också hjälp. Varför kan man inte ha en Insamlingsgala för dom?
      T.ex Elefanterna, Australien o koalerna nu, m.m.

      Tack för tipset, läget i Australien är verkligen oroande. Radiohjälpen gör ofta insamlingar för att hjälpa till i olika katastrofer i världen, i samarbete med SVT, Sveriges Radio och UR.

      SVT · Hanna Stjärne
      ——————

      Max:
      Varför är det samma människor som läser upp nyheter, det finns ju så många bra YouTubers i Sverige som ni borde ge en chans.

      Hej Max, bra synpunkt – ett viktigt uppdrag för SVT är att alltid hålla ögonen öppna för nya talanger.

      SVT · Hanna Stjärne
      ——————

      Eva:
      Hej vill bara säga att SVT har blivit så bra, så många bra program. Tvåans kulturprogram, UG. Vetenskapensvärld mm. Alla serier så hög kvalitet. Duktiga journalister.Bara tummen upp. Och man slipper reklam. 4:an som har reklam var 8 :de min som är 5 minuter, ingen orkar med det.

      Tack, vad glad jag blir!

      SVT · Hanna Stjärne
      ——————-

      Hej,
      Tack för alla kloka och intressanta frågor och förslag! Är glad och tacksam över att ni är så många som har hört av er och över att ni hjälper till att göra SVT bättre. Nu stänger vi chatten för den här gången, lagom till Aktuellt och Antikrundan. Och missa inte På Spåret, Skavlan, Vinterstudion, Så ska det låta, Svenska Nyheter och Melodifestivalen i helgen!

      Varmt tack,
      Hanna

      SVT · Hanna Stjärne
      —————————.

      Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2020

      LOL: ”Om saker sägs tillräckligt ofta riskerar de bli sanna…”
      Tja, den som sa’t hon va’t.

      Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      * På sig själv känner man andra: ”endast strid mot gemensam fiende kan någonsin ena någon.”
      * ”Genus är jätte-, jätteviktigt!”

      Svara
  29. G

     /  01/31/2020

    Svara
  30. G

     /  01/31/2020

    facebook.com/danielriazat/posts/1856665914466882

    Svara
    • Weasel

       /  01/31/2020

      Agda, 96 år , får ingen plats på ett äldreboende = V- Riazat skriver 0 arga inlägg.

      Tilda, 27 , får ingen bostad trots 9 år i bostadskön = V-Riazat skriver 0 arga inlägg

      Anders, 57 , får inga pengar från försäkringskassan trots att han har cancer = V-Riazat skriver 0 arga inlägg.

      Joakim , 42 , har en inflammerad blindtarm och får vänta på akuten i 14 timmar innan han får träffa en läkare = V-Riazat skriver 0 arga inlägg.

      Sofia , 4 , blir av med 75 assistanstimmar i veckan trots att hon inte ens kan dricka på egen hand = V-Riazat skriver 0 arga inlägg.

      En migrant som inte har asylskäl ska utvisas ur landet just eftersom han inte har asylskäl = V-Riazat blir fullständigt rasande och skriver ett inlägg där han uppmanar folk att bryta mot lagen.

      Svara
      • G

         /  01/31/2020

        Eller alla jävla barnrån. Eller alla jävla äldrerån.

        Svara
        • Weasel

           /  02/01/2020

          Njaaa… när sådant händer brukar ju faktiskt V-Riazat skriva ett argt inlägg…där han berättar hur arg han är på SD, den strukturella rasismen och jobbskattéavdraget som tvingar den stackars rånaren att råna folk.

          Svara
    • Maxie

       /  01/31/2020

      Men var utvisningsbeslutet befogat då? Det vet man ju inte alltid. Det kanske finns en reell fara i hemlandet för personen ifråga, eller så har han varit i Sverige i så pass många år att det finns skäl för att ifrågasätta om utvisning är etiskt försvarbart (har man låtit honom stanna i landet i många år är det definitivt inte rätt att plötsligt komma och säga ”nej men hejsan hoppsan, här har du skaffat dig ett liv med vänner och allt, men nu är det lilla roliga slut – adjö!”) Finns det någon som sitter på mer information i just det här ärendet?

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2020

        Inte ens flashback verkar veta. Däremot har de en del om Riazat.

        Svara
  31. G

     /  01/31/2020

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Svara
    • Weasel

       /  01/31/2020

      Här finns det faktiskt bara 3 möjliga alternativ :
      1. Morgan Johansson tror på fullt allvar att SD är jämförbara med NSDAP eftersom SD planerar att bygga massvis med koncentrationsläger och där gasa ihjäl miljontals människor. Detta alternativ innebär att Morgan är efterbliven.
      2. Morgan Johansson är förintelseförnekare.
      3. Morgan Johansson vet att SD inte har någonting med NSDAP att göra , men eftersom han är en extrempopulist så tycker han att precis alla lögner är tillåtna när det gäller att försöka vinna politiska poäng genom att smutskasta en politisk meningsmotståndare.

      Om jag får gissa rör det sig i Morgans fall om en kombination av nr 1 och nr 3.
      Vilket då alltså betyder att Morgan är både efterbliven och en ljugande extrempopulist.
      Jag är fför övrigt flyktigt bekant med en kvinna som blev tvångssteriliserad av Morgans parti.

      Svara
  32. Kristian

     /  01/31/2020

    Coronavirus and the culture of fear
    https://www.spiked-online.com/2020/01/30/coronavirus-and-the-culture-of-fear/
    ”No one knows exactly when and how coronavirus will be contained. No one knows how many lives will be lost. But the thing we all know is that, in the real world, right now, coronavirus is less of a threat to human life than ordinary flu. During this year’s flu season, 8,200 people have been killed, and there have been at least 15million cases – and that is just in the United States. ”

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Det har ”vanlig”, traditionell, trovärdig media berätta redan. Inte.

      Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      Jag fattar inte sådana där dumma resonemang. Det handlar väl om kombinationen hög smittorisk + hög dödlighet + inget vaccin, ingen bot? Att det absoluta dödstalen inte är höga beror på att man lyckats hejda smittspridningen. Ebola har inte särskilt stora dödstal heller i ett globalt perspektiv…
      Alla vaccintaionsfobiker och idioter som tror att man kan bortse från de oerhörda konsekvenser en global dödlig viruspandemi innebär kan gärna åka till de drabbade områdena i Kina och prova sina teser. Spanska sjukan hade väl ihjäl ungefär 50 miljoner människor? Det kan hända igen. Denna typ av sjukdom har nyhetsvärde.

      Svara
    • Rikard

       /  02/01/2020

      Hej.

      Skall det förstås som autosatir, självironi eller bara modern tidningsengelska att man val formuleringen ”have been killed”; ”har dödats”? Det implicerar en avsiktlig eller aktiv handling bakom dödsfallet. Korrekt, eftersom det handlar om ett virus, vore ”have died”; ”har dött”.

      Ser man inte sådant och reagerar blir ens respons istället undermedveten. En höna urholkar ingen sten eller vad det nu heter, men när man i snart sagt alla media möter dessa betydelse- och begreppsglidningar (sprängningar, skjutningar, ensamkommande, IS-återvändare) så blir man sakta men säkert påverkad, om inte i åsikt så i hur man måste formulera sig för att kommunicera.

      När ”alla andra” (för ett givet värde av termen) säger ”Hörde du om sprängningen i Stockholm förre veckan?” och du svara med ”Nej, menar du bombattentatet?” har begreppsglidningen lyckats skapa splittring: ni är inte längre överens om vilka ord som får, kan eller skall användas för att beskriva verkligheten och kan därför inte (re)agera korrekt, utan kommer att ägna er åt metakontextuell debatt.

      Det är illa nog när det gäller politik och kontrakt, men när det också används i beskrivningen av sjukdomar, virus, smittspridningsvektorer (försök få någon att lyssna när du påpekar att alla som rest i länder med [sjukdom/virus/parasit] utgör en smittorisk för alla de kommer o kontakt med vid hemkomsten – Thailandsresenärer blir rätt snarstuckna, t o m mer än PK-folk) eller andra fenomen blir konsekvensen ultimat att människor skadas eller dör.

      För ett snällare exempel, iaktta förra och förrförra årets feministiska snöröjning för andra sidan av samma mynt: tron att ändrad terminologi/språkbruk också ändrar verkliga betingelser.

      Vill igen puffa för Wilderäng (Cornucopia) som sköter sina poster om Coronaviruset på ett föredömligt sätt. Utan presstöd.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  33. G

     /  01/31/2020

    ”Terry Christian – the true face of Remoaner bigotry

    Terry Christian, known for presenting The Word on Channel 4 in the 1990s, is not a fan of Brexit.

    In fact, Christian can barely contain his contempt for Leave voters. He has tweeted about his hopes that pro-Brexit pensioners are hit with a ‘good virulent strain’ of flu to punish them for voting to ‘destroy our lives’.

    He also hopes Leave voters will suffer financially:

    ‘Brexiteers deserve all the job losses and hardship heading their and their family’s way. All those tough Christmases ahead for their kids, all their “short-term pain”. But I will get behind it in future… by buying a Big Issue off the pitiable saps.’

    Today, on Good Morning Britain, Piers Morgan confronted Christian over his tweets. Christian was unrepentant:

    Christian’s remarks are certainly vile. But at least he is honest. He is simply saying what we know many elite Remoaners think. They, too, view elderly Leavers as surplus to requirements and working-class voters as dimwitted and hateful, only they often express their bigotry in a more guarded way.

    It is these prejudices against the ‘low-information’ and ‘soon-to-be-dead’ voters that prevented Remainers from seeing Leave voters as their democratic equals, allowing them to wage an all-out war on democracy without any semblance of guilt.

    Terry Christian deserves our thanks for putting his unflinching and ugly Remainer bigotry out in the open. Now we know what we are dealing with.”
    https://www.spiked-online.com/2020/01/28/terry-christian-the-true-face-of-remoaner-bigotry/

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      ”dimwitted and hateful […] ‘low-information’”

      Ja, i deras tankevärld är det omöjligt att någon fattig eller utan universitetsexamen förstår vad de röstar på.

      Svara
    • G

       /  01/31/2020

      ”Great minds” think alike….

      What problems in your life will staying in the EU solve ?

      Svara
  34. G

     /  01/31/2020

    Svara
  35. Grodan Boll

     /  01/31/2020

    https://www.gp.se/kultur/kultur/statistiken-visar-fattiga-m%C3%A4n-%C3%A4r-mest-barnl%C3%B6sa-1.23306398

    No shit, Sherlock.

    Vad blir det sedan? Kritiska femininitetsstudier som talar om varför? Där biologiska/evolutionära förklaringsmodeller helt förkastas till förmån för socialkonstruktivistiska, dvs att kvinnor är svinaktiga golddiggers och att detta är ett karaktärsfel som alla kvinnor är kollektivt skyldiga till oberoende av individuella gärningar?

    Hahah! Bollen rullar 🙂

    Svara
  36. hllviken

     /  01/31/2020

    Objektiva SVT

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      😦 …

      https://imgur.com/a/1uNyXcg

      Går det få fram ett alternativ? Jag ser att det är något som hostas av Mr. G, men inbäddningen verkar krångla, iaf för mig.

      Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Laddar korrekt nu, vet ej varför inbäddningen krånglade förut. Hursom, problemet löst 🙂

      Svara
  37. G

     /  01/31/2020

    Och till skillnad mot vissa andra så har ju Katerina gjort avbön efter att ha gått med hos oss på the dark side, det är obligatoriskt, om man vill byta sida på ett förtroendeingivande och respektabelt sätt och samtidigt förväntas bli tagen för en seriös röst därefter.

    “Regeringens svek mot landets medborgare är monumentalt”

    Det är idag nästan på dagen exakt fyra år sedan jag gick ut i sociala medier och skrev det då förbjudna ordet “slödder” om kriminella element, gatugäng, ofta utländska, som rånar, våldtar och sprider otrygghet på svenska gator. Det fick man inte göra då. Jag fick springa gatlopp undan drev där man ville stämpla mig som rasist. Nu är det 2020 och igår blev en ung flicka brutalt våldtagen i en park i Uppsala. Ännu ett offer för de öppna gränsernas vansinne. Ett par i 85-års åldern misshandlades grovt och rånades på sin gård i Österlen av kringresande tjuvliga. Människor dödas, våldtas, misshandlas dagligen i ett Sverige där man lagt ner all kraft och energi på att förfölja och trakassera personer som protesterat mot samhällsutvecklingen. Idag kallas de kriminella för “satans avföda” av krönikören Ann-Charlotte Marteus på Twitter. Men det kommer inte bli något drev mot henne, vilket är bra. För det är slödder, satans avföda och monster som vår regering släppt in i landet. De utländska kriminella står för 80-90% av den grova kriminaliteten. Det så kallade förnedringsvåldet har säker ännu högre andel utländska förövare. Gruppvåldtäkter mot pojkar är det 100% utländska (afghanska) förövare. Droghandeln har exploderat. Liksom skjutningar och sprängningar. Sverige befinner sig inte i krig. Men inte heller i fred. Politikerna har tappat kontrollen.”
    https://katerinamagasin.se/regeringens-svek-mot-landets-medborgare-ar-monumentalt/

    Svara
  38. G

     /  01/31/2020

    ”Vilgot, 10, rånades: ”Vi känner oss inte trygga här längre”

    Vilgot och hans två kompisar Alvin och Hector var i Stadsparken i Lund för att spela Pokémon go. Plötsligt dök det upp en maskerad, äldre kille som krävde att få deras mobiler.

    Det var en lördagseftermiddag i höstas som Vilgot, Alvin och Hector var ensamma i Stadsparken i Lund. Vid en avskild skogsglänta i parken dök en okänd kille upp som först krävde att få deras mobiltelefoner. När pojkarna inte svarade tog han Vilgots mobil och sprang därifrån.

    Först trodde de att det var ett skämt, men när han aldrig kom tillbaka förstod de att det var på riktigt.

    – Om vi var tre vuxna skulle han inte vågat, men eftersom vi är barn kände han sig antagligen stor och stark, säger Alvin Olsson, tio år.

    Trots att det har gått en tid sedan det hände tänker de på det ibland.

    – Jag har problem med att gå förbi unga personer som går med varandra. Det är jag inte något fan av, säger Alvin Olsson.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vilgot-10-blev-ranad-vi-kanner-oss-inte-trygga-har

    ”Tomas tioårige son blev rånad

    – Man har läst i tidningen att det sker allt mer brott även mot yngre, men man blir ändå chockad, säger Tomas Lundborg.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pappan-om-nar-tioariga-sonen-blev-ranad

    Svara
  39. G

     /  01/31/2020

    ”Expressen värvar Cissi Wallin: ”En vinstlott”

    Feministen Cissi Wallin, som nyligen dömdes för grovt förtal av Aftonbladets Fredrik Virtanen, blir nu ny krönikör i Expressen.

    – Expressen är nyfikna och publicistiskt modiga. Det kändes avgörande när jag tackade ja. Jag känner att detta är en vinstlott, både för mig och Expressen, säger Cissi Wallin i en kommentar till tidningen.

    Klas Granström, tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen, säger att ”Cissi Wallins perspektiv på samhällsutvecklingen blir ett starkt tillskott” till tidningens krönikor.”
    https://www.friatider.se/expressen-varvar-cissi-wallin-en-vinstlott

    Svara
  40. G

     /  01/31/2020

    Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Svara
  41. G

     /  01/31/2020

    ”Brexit – en triumf för populismen

    Federley (C): Avskräckande exempel på vad Sverigedemokraternas politik kan leda till

    På fredag lämnar Storbritannien EU. Brexit är det yttersta resultatet av populismens framfart och hela brexitprocessen är ett avskräckande exempel på vad Sverigedemokraternas politik kan leda till i verkligheten om de får makt.

    Politiskt kaos som leder till isolering från omvärlden, en ökad främlingsfientlighet och en minskad tro på fakta. En värld långt borta från den vi behöver med öppenhet och liberalism.”
    https://web.archive.org/web/20200131130653/https://www.aftonbladet.se/debatt/a/6jgMxQ/brexit–en-triumf-for-populismen
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/6jgMxQ/brexit–en-triumf-for-populismen

    Svara
    • Motkraft

       /  01/31/2020

      ”Politiskt kaos som leder till isolering från omvärlden”

      Det där är så roligt, att bygga en mur runt Europa och stänga ute (med tullar och annat) det mesta av världen ses som något fint av samma människor som också ylar om rasism hit och rasism dit.

      Sverige hade just avskaffat den sista strafftullen mot fattiga länders varor, på egen industris bekostnad, för öppenhet och i att verkligen ge fattiga länder en chans. Men just som vi gjort det så valde Sverige att gå med i EU och fälla upp en handelsmur igen, bara lite vidare runt Europa.

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2020

        Hehe.

        ”Dimma över Engelska kanalen – kontinenten isolerad.”

        Svara
    • Senior

       /  02/01/2020

      Oj!
      Var det alltså så hemskt i Sverige innan vi gick med i EU 1995?

      -Mitt minne måste spela mig ett spratt, jag minns snarare att vi var mycket mindre främlingsfientliga då, och var mycket, mycket mer faktabaserade än idag. Inte alls lika delade och polariserade heller….

      Svara
  42. G

     /  01/31/2020

    Svara
  43. G

     /  01/31/2020

    Lol, trodde Skop hade gått i graven…

    Svara
  44. G

     /  01/31/2020

    Höyre bakslag efter att Norge låtit flyga hem IS-terroristkvinnan? Frp framåt…

    Svara
  45. G

     /  01/31/2020

    Kenta verkar ha bytt avatar efter debaclet med Kristina, mens hans ”upplysningsverksamhet” är den samma lol

    Svara
    • Weasel

       /  01/31/2020

      Det var visst en sossepolitiker som blev anhållen idag , misstänkt för mord , Kent….

      Svara
  46. G

     /  01/31/2020

    Då var Brexit-resan snart över. Detta från 2016 😛

    https://toklandet.wordpress.com/2016/06/20/radet-av-enade-kreoler-har-fatt-over-11-miljoner-kronor-i-bidrag-2016-av-mucf/#comment-81229

    Professor MiT gjorde också några inlägg…

    Voters for #Brexit, here’s some Swedish politicians and journalists thoughts about you
    https://toklandet.wordpress.com/2016/06/25/voters-for-brexit-heres-some-swedish-politicians-and-journalists-thoughts-about-you/
    https://toklandet.wordpress.com/2016/06/28/med-kissflackar-i-byxorna/

    ”Journalister”: AB – DN – DN…..

    Svara
    • Är det inte ironiskt nog just internet som EU har håller på nu och försöker reglera? 😛

      Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2020

        Det skall bli oerhört intressant att se hur detta utvecklas. Om UK får ett bra avtal med t.ex. Indien och USA kan de bli Europas Singapore?

        Svara
  47. Jans

     /  01/31/2020

    Jag är ingen stor Melodifestivalsfanatiker men har inte kunnat undgå att notera hur spektaklet ryckte upp sig rejält när envåldshärskaren Christer Björkman tog över för typ 15-20 år sedan. Nu har han gett (eller tvingats ge?) stafettpinnen till en Fisare så det lär väl gå som för svensk film när hon fått rumstera ett tag? Kvotfestivalen typ…

    Svara
    • Man kan väl tycka vad man vill om spektaklet Christer Björkman förvandlade hela tävlingen till, men en sak som han åtminstone förstår sig på är den kommersiella aspekten – han moderniserade tävlingen och gjorde den gångbar på en marknad. Innan så bestämde skivbolagen bland annat vem som skulle sjunga låtarna utan någon direkt eftertanke på om låtarna / artisten matchade varandra (Afro-Dites låt var först ämnat till ett dansband (!) t.ex.).

      Det ska bli intressant att se hur snabbt genusgalningarna lyckas riva ned det Björkman byggt upp och hur lång tid det tar tills vi får någon som skriker om mensvärk över ett banjoackord i tre minuter.

      Svara
  48. Jans

     /  01/31/2020

    Att genusvetarna använder samma ”metod” som annan vetenskap är ett tvivelaktigt påstående från dem. Hur många dubbelblinda experiment för att testa sanningshalten i deras påståenden om patriarkat och liknande har genomförts måntro? Inte många. Deras vetenskap består väl till stor del av självrefererande textmassor som utgår från obegripliga urkunder typ Judith Butler. Religion alltså.

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Var det inte just Butler som intervjuades förra året, och som var föga imponerad med hur hon tolkats av svenska ‘vetare?

      Svara
      • Jans

         /  01/31/2020

        Samtidigt, vad hon tycker är inte heller av vetenskapligt intresse. Hon är väl snarare någon slags poet?

        Svara
        • Rikard

           /  02/01/2020

          Hej.

          Judith Butler:
          [https://en.wikipedia.org/wiki/Judith_Butler]

          Hon är korrekt beskriven som en ikon, men utan att tolka termen alltför bokstavligt kan man ändå korrekt beskriva hennes position i nutida feminism/queerteori som ikonens: något man ser upp till, inspireras av och kanske t o m dyrkar, men som inte egentligen förväntas kommunicera tillbaka och absolut inte kritisera dyrkaren för missförstånd, övertramp eller vantolkningar.

          The College Fix, en studenttidning som i Sverige skulle klassas som högerextrem (eftersom den inte är po-mo flumvänster islamofil LGBTQ+aktivistisk som exempelvis Lundagård) tog upp det hela 2018:

          [https://www.thecollegefix.com/professor-refuses-order-teach-feminist-author-sake-gender-balance/]

          Kvartal tog det i ett par texter:

          [https://kvartal.se/artiklar/judith-butler-om-genuskonflikten-i-lund-metoden-ar-forkastlig/]

          ”Jag skulle själv avvisa alla sådana försök från institutionens sida, oavsett vilka samhälleliga mål man försöker uppnå med denna metod. Metoden är förkastlig, och målen kan inte uppnås genom tvång.” Judith Butler, ovanstående intervju, om Erik Ringmars kurs inom statsvetenskap.

          Ang. mätbarhet: hur mäter naturvetare samhällsförändringar? Kan de med termometer avgöra om vi är gladare nu än våra förfäder var 1720? Rätt metod för rätt ämne.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  49. Gorby

     /  01/31/2020

    https://sv-se.facebook.com/joakim.lamotte/posts/2880981091996463?__xts__%5B0%5D=68.ARCB1xMKMZvcB7QIqAYeiwVi7-smRlNtAsNimEHcqwzLV5HHl-gTdZiNdEqK58Er1_B7QipbvfpJaMD2yQtHK1ucCXMb6xrJzGzs5TGFw8MZhUWQXGjzO0ytYpEECb65kIH5vZNXqaAjyqKF9ds6HSdUf91fL-yHM7-Hyu4gWhOEZc_5nHl6NgQfimgcDGmGKPx2ux1HrGkCfBltYXdXU5AmL4eAwR1s-IsjZ61yvGAwHvJMeijoCdRzPJl4gPjWR1PnOj9_4Bm_VLDgp6aVGPny_k9V3tZl2nkE9sBHcF14QiPa-Bdyz2rU1uS75whSg50fFMrY3T1-HlrF5KroObitMg&__tn__=K-R

    ”https://sv-se.facebook.com/joakim.lamotte/posts/2880981091996463?__xts__%5B0%5D=68.ARCB1xMKMZvcB7QIqAYeiwVi7-smRlNtAsNimEHcqwzLV5HHl-gTdZiNdEqK58Er1_B7QipbvfpJaMD2yQtHK1ucCXMb6xrJzGzs5TGFw8MZhUWQXGjzO0ytYpEECb65kIH5vZNXqaAjyqKF9ds6HSdUf91fL-yHM7-Hyu4gWhOEZc_5nHl6NgQfimgcDGmGKPx2ux1HrGkCfBltYXdXU5AmL4eAwR1s-IsjZ61yvGAwHvJMeijoCdRzPJl4gPjWR1PnOj9_4Bm_VLDgp6aVGPny_k9V3tZl2nkE9sBHcF14QiPa-Bdyz2rU1uS75whSg50fFMrY3T1-HlrF5KroObitMg&__tn__=K-R”

    Svara
  50. Gorby

     /  01/31/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2020

      Svara
      • hllviken

         /  01/31/2020

        Herr Förståndig kontra tant Sanslös.

        Svara
      • Jans

         /  01/31/2020

        Att kritisera till synes onödigt dokument tillkommet via inhyrd vänsterpartistisk konsult för 35000 kr = förespråka Förintelsen.
        V-logik.

        Svara
  51. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Klockrent

    Svara
  52. Gorby

     /  01/31/2020

    Svara
    • hllviken

       /  01/31/2020

      Det visar än en gång att Özzzz är något ännu värre än en narcissist.

      Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2020

        Spara denna till nästa gång han säger att han är 100% svensk. Här bekräftar han ju precis vad ”rasister” alltid sagt om orsaken till hans hat mot svenskar.

        Svara
    • G

       /  01/31/2020

      Även Hamstern tror att munskydd hjälper 😛

      Svara
    • Jans

       /  01/31/2020

      På ett generellt plan är jag nog sedan en ganska lång tid tillbaka mer oroad av Kina och vad dess befolkning och inte minst ledare har för planer än random svenskhatande kurd, några vissnande PKK-terrorister och deras misslyckade nationsbygge. Däremot är sådana som Özz mer löjliga.

      Svara
  53. MiT

     /  01/31/2020


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/2880981091996463?__tn__=K-R*

    Svara
    • Johan A

       /  02/01/2020

      Och medan sådant pågår får en polis som, efter 20 år i yrket, går in i väggen vänta i ett halvår på att få ett avslag på sjukpenning med motiveringen att han kan jobba med att köra sopbil istället. Härligt att veta vad svenska statliga myndigheter prioriterar…

      Svara
    • hllviken

       /  02/01/2020

      För svenskar gäller:

      Svara
    • hllviken

       /  02/01/2020

      Svara
    • MickeP

       /  02/01/2020

      Och först långt därefter görs en anmälan till polis/åklagare. Och den utbetalande myndigheten, liksom politiker, press och en stor del av allmänheten förväntar sig att vi inom rättsväsendet flera år i efterhand ska kunna träda in på scenen och ställa allt tillrätta, utverka att pengarna kommer skattebetalarna tillbaka och sätta de skyldiga bakom lås och bom.

      Jag måste tyvärr göra många besvikna och tala om att vi inom rättsväsendet INTE har ngn magisk trollstav som ger oss övernaturliga krafter. I det aktuella fallet med den Libanesiska kvinnan är det t.ex. högst osäkert om vi ö.h.t. kan få tag i henne via förfrågan om rättslig hjälp till Libanon (jag är tyvärr ganska okunnig om vi har ngra rättshjälpsavtal med Libanon; så ursäkta om jag är fel ute i den frågan), men i vilket fall kommer det vara en kostsam och långdragen procedur att få henne ställd inför domstol i Sverige. Och att få tillbaka pengarna till FK i Sverige tror jag att vi kan glömma på en gång.

      Detta är den verklighet vi lever i och som beslutsfattarna ngn gång måste ta till sig. Kontrollerna måste skärpas INNAN utbetalningar från våra välfärdssystem sker. Att komma långt i efterhand är meningslöst. Att tro att de brottsbekämpande myndigheterna ska kunna ställa allt till rätta långt i efterhand är att ha en fullständigt naiv tro om vad vi mäktar med. Att använda brottsbekämpande myndigheters resurser att städa upp långt i efterhand är ett fruktansvärt slöseri och rena idiotin.

      Jag brukar jämföra med en badkarskran som står vidöppen i badrummet högst upp i huset. När översvämningen är ett faktum börjar man väl för fasiken inte med att moppa i källarvåningen. Man börjar med att gå upp till badrummet på ovanvåningen för att stänga av kranen. Därefter kan man börja moppa.

      MickeP

      Svara
  54. Gorby

     /  01/31/2020

    Svara
  55. MiT

     /  02/01/2020

    Hittade gifen hos häxan
    https://hexanmexan.wordpress.com/2020/01/31/helgbonus-lyssna-pa-nar-veronica-palm-med-vanner-sjunger-i-underbar-chorus-om-sina-fittor/

    Svara
  56. MiT

     /  02/01/2020

    Patrik alltså, bästa satirkontot 😛
    Men really, ”hänga ut bostadsort”? Var väl också ett mail med mycket trevlig ton hon fick, finns väl inget att klaga på där?

    Ungefär så

    Svara
  57. MiT

     /  02/01/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  02/01/2020

      Egentligen borde alla vita som klagar på att det är ”för vitt” tvingas flytta till arabvärlden aller Afrika med omedelbar verkan. Vad fan klagar de på annars?

      Svara
  58. MiT

     /  02/01/2020

    Svara
    • Motkraft

       /  02/01/2020

      Om Robert Klåvus tycker det är hemskt att ett rättssamhälle försöker upprätthålla lagen så bör han istället kräva av våra politiker att de ändrar lagen så att det inte krävs något tillstånd att vistas här och då inga ”papperslösa”. Då kunde vi lägga ned Migrationsverket och gränsskyddet och alla som vill får komma hit och få ta del av vår välfärd.

      Svara
    • Ivar L

       /  02/01/2020

      Jag ogillar starkt den diskriminerande unära identitetsnormen. KD är helt fel ute här. Naturligtvis skall alla med ickeunär identitet ha rätt att leva ut sina olika identitetsuttryck utan att staten diskriminerar dem.

      Inrätta omedelbart RFIU (Riksförbundet För Identitär Upplysning, LOL) för här krävs kraftiga utbildningsinsatser som synliggör de ickeunäras utsatta situation.

      Svara
  59. MiT

     /  02/01/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  02/01/2020

      Tänk om detta varit Trump istället. Det hade visats dagligen på STV och tagits upp ständigt.

      Svara
  60. robban

     /  02/01/2020

    https://poddtoppen.se/podcast/1453590292/sverigesyndromet

    intressant podd. han var inblandad i asylhysterin 2015 med boenden och lättar nu hjärtat
    jag kan rekommendera den

    Svara
    • hllviken

       /  02/01/2020

      👍👍👍 <b<Bra podd för de som gillar politiska diskussioner.

      Svara
    • hllviken

       /  02/01/2020

      Denna kanalen är också bra:

      Svara
  61. hllviken

     /  02/01/2020

    Sveriges bäste talare?

    Svara
    • Motkraft

       /  02/01/2020

      Tänk om han gav sig in i rikspolitiken och blev inröstad i riksdagen. Etablissemanget skruvar redan nu på sig obekvämt och oroligt.

      De har ju testat att i replik upprepa löjeväckande lögner och brunsmeta men det funkar inte på Allard. ”Javisst, om att säga att xxx är att vara populist så är jag väl populist”, ”Vad dillar du om?!” och han avväpnar den som försöker på traditionellt sätt förvirra. Låter sig inte luras in i de fäller de försöker gillra.

      Hoppas Allard inser att även om motståndarna är osedvanligt korkade så kommer de till slut inse att det enda sättet att få tyst på honom är att hitta skandaler i hans privatliv. Varit ensam i rummet med en för ung tjej, det går att utnyttja för en förtalskampanj. Varit otrogen? Sagt något dumt på fyllan? Fått pengar för en föreläsning? Svarta pengar?

      Dubbelmoral vore rena vinstlotten för dem. Skulle inte förvåna mig om vissa partier har gett ”strateger” i uppdrag att hitta något för att tysta honom.

      Svara
      • hllviken

         /  02/01/2020

        Han är en en nagel i ögat på parasitetablissemanget.

        Hoppas att fler renhåriga politiker blir inspirerade av honom så vi kan få en möjlighet att göra i ordning Sverige igen.

        Svara
      • Rikard

         /  02/01/2020

        Hej.

        Det behöver inte finnas något att hitta. Nyheter är det journalister skriver om: det journalister skriver om är nyheter. Således, om journalister skriver att det finns uppgifter om [antydd oegentlighet] tillräckligt mycket och tillräckligt länge så blir det sant. Det är sådana som Lenin och Goebbels som brukar tillskrivas den sortens uttalanden, men vad just journalister plitare noga sett till är att den viktigaste poängen har glömts, även av dem själva:

        Att en lögn blir sanning om den upprepas ofta nog är en observation av vad journalistik är: upprepande av lögner för att gynna ägaren/uppdragsgivaren. Både Goebbels och Lenin baserade sina utsagor på en engelsk författarinna som noterade detta redan på 1860-talet (Isa Blagden).

        Så för Allards del så kommer skandalen snart nog, om och när han ger sig in på den nationella arenan. Titta på hur anrika NYT och WP vältra sig i smutsen med sina flera år långa kampanjer om ”alleged collusion” och liknande formuleringar. Våra askråkor till kadaversniffare på landets redaktioner tittar på de stora och tar efter.

        ”Enligt uppgifter till DN har Örebro-politikern Allard haft samröre med högerextrema krafter som…” (Dvs att han varit med i samma scoutkår som någon som nu är med i NMR, även om han inte sett människan på trettio år.)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  62. Senior

     /  02/01/2020

    Sossarna verkar ha dåligt minne.
    Det var de som ändrade den praxis hon talar om att ”bryta ut delar av budgeten” när alliansen fick makten.

    Det enda hon nu gör är att omyndigförklara (S)ig själv. Kan nu inte S styra under dessa villkor är det bättre att lämna över till M som bevisligen klarade av det mellan 2006-2014 när S bröt ut delar av alliansens budget……

    https://www.expressen.se/nyheter/s-toppens-utspel-kan-avga/

    Svara
    • Q-Ken

       /  02/01/2020

      ”De jobb som finns här kräver utbildning”
      Vad hände med kompetensregnet då?

      Fast…
      ”Invandringen blir en förtjänst för samhället lite längre fram”

      Svara
      • Ivar L

         /  02/01/2020

        Sandro Scocco kanske kan köpa några tältsängar och bli rik?

        Svara
  63. Ivar L

     /  02/01/2020

    Jag är rätt säker på att FN:s och andras tal om att tvinga rika länder ta emot ”klimatflyktingar” egentligen handlar om att producera samtycke för detta:

    ”Aktuella opinionsmätningar stöder denna bild. Enligt Pew Research Centre [41] önskade 4 av 10 respondenter i länderna söder om Sahara att migrera. I Nigeria och Ghana uppgav 38 respektive 42 procent att de ”planerade att migrera inom de närmaste fem åren”. Steget från att ”planera” till att genomföra är långt, men med den förväntade fyrdubblingen av befolkningen i Afrika till 2100 vore det förvånande om inte migrationstrycket stiger. Höga födelsetal leder till fler unga som konkurrerar om arbeten, och hög ungdomsarbetslöshet tenderar att driva migration. För att citera kenyanska Mail Guardian: ‘En analys av migrationsmönstret från Afrika till Europa och USA indikerar att antalet migranter förväntas öka under de kommande årtiondena med tanke på kontinentens växande befolkning” (22/3).'”
    https://kvartal.se/artiklar/bra-saker-pa-uppgang-roslings-varldsbild-ar-ensidigt-positiv/

    Svara
  64. Det är väl utmärkt att de får in en genusforskare på SVT! Kanske kommer vi få se en snygg muslimsk hallåa som begår apostasi i TV och bränner slöjan och proklamerar att hon har blivit polyamorös exhibitionist och deltar i dogging (Nytt ord som jag nyligen fick lära mig https://www.thefreedictionary.com/dogging) på fritiden? Det måste ju också representeras på något vis, liksom. 🙂

    Svara
  65. Jans

     /  02/01/2020

    Den som fortfarande inte begripit att Reinfeldt är den stora immigrationsfadern, han som verkligen satte immigrationsbollen i rullning bör läsa denna faktagranskade artikel av Ola Wong:

    ”Vi kan se att år 2006 sker ett hopp i kurvan och invandringen ökade med 30 000. Det året tog Fredrik Reinfeldt över som statsminister, EU kom med ett direktiv för fri rörlighet och en kampanj för flyktingamnesti fick genomslag i politiken och medierna. År 2008 bröt Sverige för första gången igenom 100 000-nivån invandrare/år. Vi kan se att invandringen sedan 2012 hållit sig på över 100 000 människor per år och nådde 132 602 personer 2018. Utvandringen har under det senaste årtiondet samtidigt varit konstant på cirka 50 000 per år.”

    ”Vi kan se att Sverige följer fram till tiden 2000-2005 utvecklingen inom Euroområdet, ibland ligger Sverige lite högre, ibland lägre. Men så tar den svenska befolkningsutvecklingen fart på ett helt exceptionellt sätt.”
    https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/?fbclid=IwAR1pzDK6OhGBWv9dzT54yd9NNOBkFwJ0latzyli9YkIqKtv1CWId2FSIeOk

    Svara
  66. Leif

     /  02/02/2020

    ”Rika människor med en agenda kommer ta över journalistiken” är undertexten till en artikel av Karin Pettersson i Aftonbladet.
    Märkligt att hon inte fattat att det redan har skett.
    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/9vV4wE/ganman–ett-logiskt-val-som-arets-svensk

    Svara
    • Ivar L

       /  02/02/2020

      Vad hon egentligen skriver:
      – Fokus var bra när jag var med och Fokus blev dålig efter att jag slutade, eftersom jag slutade.
      – Fokus var oberoende av sina rika finansiärer när jag var med men har nu blivit beroende av dem, eftersom sådana som jag aldrig skulle låta oss styras av finansiärer.

      Bevis för ovanstående: Jens Ganman fick pris samt att jag (Karin Pettersson) inte tycker om Fokus längre eftersom jag är sosse och saknar humor.

      Svara
    • Ivar L

       /  02/02/2020

      Sedan är det ju rätt skoj att hon inte ser hur hon tar udden av sin egen tes om att den ”rika högern” och dessa agenda, när hon bara några meningar senare berättar om Times val av årets person:

      ”…rika människor med en agenda kommer att få allt större inflytande över vår offentlighet i takt med att gamla affärsmodeller fungerar allt sämre. Och de flesta rika är höger, det är en fråga om både klassidentitet och egenintresse.

      Time, den riktiga, utnämnde förresten för första gången en svensk till årets person. Valet föll på en 16-årig tjej som förra året gjorde ett historiskt avtryck i världspolitiken.”

      Just precis, rika människor med en agenda driver medierna. Time är också en av dessa. Lanseringen av Greta är också sprungen av en agenda, finansiärer med mycket större makt än ägarna av Fokus och Jens Ganman. Att hon inte ser detta visar den låga nivån på hennes analys.

      Svara
    • Melmac

       /  02/02/2020

      Karin Petterssons taxerade inkomst för 2014 var 1 425 403 kronor.
      Hon lär inte tjäna mindre idag och hon har en agenda.
      Hur kan man vara så in åt helvete korkad att man inte ser Hyckleriet?

      Svara
  67. Ivar L

     /  02/02/2020

    Vimeo deplattformar Samnytt:
    https://samnytt.se/vimeo-tar-bort-samhallsnytts-konto/

    2020 är det ”hatefull” att beskriva verkligheten i bild.
    Vimeo tycks mena att svenskar inte skall få se dokumentära skildringar av vad som faktiskt händer runtomkring oss i Sverige. Apan som håller för ögonen således.

    Svara
  68. G

     /  02/02/2020

    facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/photos/a.164669243886572/1075257419494412/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARCsAAzr-mjXymIXiPMFy5dXcngWqpURO7wkt-7e9itipWFKNBSS2LRYLGC8dKc398FApwfb8GBfsKBm5rtF-dLQsmoazepBKuJQ2X8jmgUL09LWX87H2KDipW3QkBGqwD56FBJHclGwVSRUkdmkRNfgdv6lhHi1ZosEwfMax_2-MrAeAc6hMyQ7eFMPGvNpor53dqrBqGTicG3OGeomGlLHk3mIba9c0AR3E8XwWwLCaMnJnc9xb9Ic9W6VI0usCAbxRuZnnjGK-0OVmnZHjzPSDRdUTUBXzsiH64zF_rV0Y7tohbGUM158hL0kHtfEZk7c8dLRfUAuedFkYNCgysX2Yw&__tn__=-R

    Svara
  69. G

     /  02/02/2020

    Svara
  1. Genusvetenskapen är inte alls politisk. Sa de. – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: