Kommentar om asylrätt

En kommentar under förra inlägget angående asylrätt och det som händer vid Greklands gräns mot Turkiet och hur svenska politiker hanterar det

Det var ju en ”debatt” i Aktuellt mellan V och M. Är det någon som vet hur man ska hålla gränsen och samtidigt öppna den för de som ”knackar på dörren”? Rent praktiskt alltså? Hon kanske menade att man ska hålla gränsen öppen? Men det lirar inte med att man inte vill tillbaka till 2015 vilket ju M säger att de inte vill. Men det vill absolut Fi och V. Och Miljöpartiet.

Så hur ska M göra? De kan ju inte ens posta en bild på partiledaren i normala friluftskläder utan att gråtande och strykrädda ställa sig på alla fyra när S m fl bannar dem? Hur ska de klara av att styra ett land…?

Ska bli väldigt intressant att se hur de ska göra när/om de gemensamt går till val om två år som Alliansen 2.0.

SVT har egna magiska glasögon såklart! Bilden ovan hittade jag på fb.

Liksom SvD har.

Och givetvis DN!

Atilla Yoldas, barnlös 27-årig radikalfeminist, ska lära pappor hur de ska vara …pappor… Allt baserat på vad som förmodligen är hans kompisars och hans egna skeva syn på det. Jag känner ingen som ens varit i närheten av det han anser är normen. Han förstår nog inte vad en norm är, det är ett ganska vanligt fenomen bland radikalfeminister som ska profilera sig inom ”jämställdhet”, att de faktiskt mest pratar skit.

Sen hur folk väljer att göra med föräldraledighet osv är faktiskt inte upp till Atilla Yoldas att bestämma. Tror inte Nisse och Karin på bruksorten vill ha Atilla sittande vid köksbordet med sopsäcksknuten, eller sojaknuten som den också kallas, i nacken och bestämma åt dem när de funderar på vad som passar dem bäst.

Yoldas har radikaliserats rätt ordentligt de senaste åren, allt har alltid en udd mot män på något sätt. Han tar nog snart fram kniven och skär bort det onda från kroppen.

Minns ni Almedalen 2015?

En liten sammanfattning av ett socialdemokratiskt seminarium i Almedalen 2015… Vad tror ni, är Mona Sahlins förslag om att bygga fler moskéer rätt medicin mot terrorism? Hon kanske bara är ett missförstått geni…?

Det har ju varit lite livat om politisk styrning av t ex museer

sådär såg det ut 2015 i Almedalen. Politisk styrning de luxe. De skriver t o m öppet att det är politisk styrning och funderar på om piska eller morot är rätt metod. Finns nog annat intressant att läsa där också, bl a så arrangerade ”Kulturarv utan gränser” ett seminarium om integration med hjälp av syriska sagor om magiska kameler och svarta ankor. Alla har väl ett kulturarv utom svenskar, vi har bara barbariet, midsommar och såna där töntiga saker.

Den svenska kulturen är i förändring i alla fall, om grindslanten hade målats idag hade den nog sett ut som ovan.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

186 kommentarer

  1. Ivar L

     /  03/04/2020

    Vill muséernas personal ha riktig mångfald kan de väl börja med att byta jobb med ortenfolket? Stig åt sidan och låt Orten skildra Sverige utefter egna idéer. Nog för att det blir kaoz på muséerna men det blir samtidigt en spegling av de riktiga konskevenserna av s.k. ”mångfald” såsom den faktiskt yttrar sig i Sverige idag.

    Svara
    • Kristian

       /  03/05/2020

      Det behöver inte heller kosta mer – transferiatet förblir detsamma: Orten och Kultureliten. (Media och politiker ingår också, men påverkas inte av förändringen.)

      Kulturfolket får sadla om litegrann, och bli mer chefer, coachar, vägledare, administratörer och fan och hans moster. De kan fortfarande kontrollera pengarna, men det blir Orten som gör konstverken.

      En enda gång tror jag detta har gjorts, när porrarbetare fick skriva i något litterärt magasin. Det var minst tjugo år sedan och bara ett nummer. (Beklagar eventuella formuleringar.)

      Svara
  2. Ivar L

     /  03/04/2020

    Uvell går bananas på bajsande tiggare. Håller med om vartenda ord.

    ”Den människor som skyller detta beteende på fattigdom är svaret skyldig till alla andra fattiga människor varför de anser att man blir omoralisk eller bara dum i huvudet av fattigdom. Det finns fler fattiga i Sverige, andra sorters hemlösa. Ingen av dem har utsett små barns sandlådor till toalett för även dessa människor har respekt och värdighet. En moral. Man gör inte så. 
    Men mängder med rumänska tiggare föraktar alltså det svenska samhället och människorna som bor här inklusive våra barn. Något annat sätt kan inte jag tolka varför de istället för att göra sina behov i en park i en buske eller i en plastpåse varje natt använder skolgårdar och förskolor som toalett. ”

    https://uvell.se/2020/03/04/nu-racker-det/

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  03/04/2020

      Tja, vill man slippa bajs i sandlådor och tiggare, bör man inte släppa in zigenare.

      Vill man slippa gruppvåldtäkter och förnedringsrån, bör man inte släppa in MENA folk.

      Vill man slippa fullständigt hopplös slum och extrema nivåer av våld, bör man inte släppa in svarta afrikaner.

      Fast det är klart, då blir det ju ingen mångkultur….

      Svara
      • Ivar L

         /  03/05/2020

        Och även om man släpper in zigenare så finns det lagrum för beteendet om man tycker att bajs i barnens sandlådor är äckligt. Polisen tycker uppenbarligen det är trevligt med bajs och smittorisker så de koncentrerar sig på annat. Det borde vara ett prioriterat brott eftersom det handlar om barnens livsmiljö vilken vanligtvis skattas oerhört högt i andra sammanhang.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  03/05/2020

          @ Ivar L,

          Ja, ja, lås in zigenarna som bajsar, hazarerna som våldtar, araberna som misshandlar, osv. Det verkar ju vara drömmen för många nu i Sverige, så det är väl bara att börja bygga fängelser.

          Svara
  3. hllviken

     /  03/04/2020

    Svara
  4. hllviken

     /  03/04/2020

    Svara
  5. hllviken

     /  03/04/2020

    Svara
  6. hllviken

     /  03/04/2020

    Svara
  7. elina

     /  03/04/2020

    2015, kära vänner, var bara en västanfläkt är min gissning.
    Iran släppte ut sina fångar, Turkiet de vi redan betalar för och snart kommer våren och båttrafiken på Medelhavet. Kombinerad med virus. Och vi har en Regering som inte vet hur de ska regera så alla blir nöjda, främst MP.

    (Har svart tröja och svarta byxor på mig, får jag yttra mig då eller är det för svart liksom?)

    Svara
  8. Ofrivillig svenska

     /  03/04/2020

    Jag kan inte låta bli att tänka på ”skotten i Sarajevo” med allt det som nu pågår och frågar mig om de styrande i Västeuropa / EU äntligen skall inse att vi lever mitt uppe i ett totalt assymetriskt krig där islam på olika sätt och medelst olika metoder bekrigar oss i västvärlden. Tyvärr ser jag inga tecken på att de som sitter på makten i väst inser något överhuvudtaget alternativt väljer att med berått mod strunta i det (D. Trump undantagen).

    Bara till att börja med borde EU – utöver att hjälpas åt att hålla gränsen med de medel som krävs – införa totalt handelsembargo mot Turkiet, vägra visum för turkiska medborgare samt granska de som redan finns i EU och vid behov frysa/beslagta dessas tillgångar samt utvisa i stor skala, helt oaktat nys om ”anknytning” och dylikt.

    Skrämmande tider är det vi lever i och för dem av oss som likt undertecknad bor i mindre lägenhet har man inte ens några större möjligheter till hamstring av förnödenheter, något MSM för övrigt hånade oss för i samband med att MSB gav ut broschyren ”om krisen kommer”; snacka om hyckleri när de själva bor med lika lite eller än mindre förvaringsmöjligheter i sina nyrenoverade lägenheter på Söder. Fan, jag saknar tiden då det var klottrat ”yuppiefritt Söder” !

    Svara
    • MickeP

       /  03/04/2020

      Exakt den fråga jag också ställer mig.

      Hur länge ska vi civila behöva låta oss bli utsatta för rena krigshandlingar innan våra s.k. ledare mobiliserar och låter oss kriga tillbaka? Som det nu är tvingar de oss att tolerera att vi blir bekrigade, som du så välformulerat uttrycker det, men om vi ens pyser ut lite luft i en protest så blir vi genast inlåsta eller får betala dryga böter p.g.a. HMF-brott. Detta är inte det rättssamhälle jag svor en helig ed att försvara den gången det begav sig.

      Vad f-n är det som händer egentligen?

      MickeP

      Svara
    • hllviken

       /  03/04/2020

      Naturligt att tänka på skotten i Sarajevo nu, de som utlöste Första VK.

      Det var de ”Grå vargarna” som genom syndabocken Princip avfyrade skotten. Grå vargarna är i farten i Turkiet nu.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  03/04/2020

        ”Det var de ”Grå vargarna” som genom syndabocken Princip avfyrade skotten.”

        Nä, det var väl Svarta handen, som var serber. Grå vargarna är väl turkar och kom mycket senare.

        Svara
    • Utlandssvensk

       /  03/04/2020

      ”inte ens några större möjligheter till hamstring av förnödenheter”

      Kokosnötsolja, vitt ris, konserverad tonfisk och M&Ms. Allt det håller i evigheter utan några avancerade åtgärder och kräver väldigt lite utrymme. Starksprit också, vilket även kan fungera som en utmärkt bytesvara om det blir riktigt illa. Köp till några bra multivitaminpiller och du kan stänga in dig så länge du vill, eller åtminstone tills vattnet eller värmen slutar fungera.

      Svara
      • Ofrivillig svenska

         /  03/05/2020

        Tack för tipset men herre gud vilken skräckmeny 🙀😉! Vad gäller starkspriten är risken i stället att den skulle drickas upp i snabb takt 😉 inga byten där inte !

        Skämt åsido, tror jag bör skaffa torrmjölk och lite andra varor (mer ris t.ex) oaktat aptitlighet, det börjar verkligen bli ruggigt nu…

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  03/05/2020

          ”Tack för tipset men herre gud vilken skräckmeny”

          Jo, jo, men det är förvånansvärt få livsmedel som kan lagras under långa perioder utan speciella åtgärder.

          Om du inte kan lagra sprit som bytesvara, kan kanske snus funka i Sverige? Eller kaffe ?

          Jag är, för ovanlighetens skull, inte så pessimistisk. Utifrån vad jag har läst, verkar det främst vara äldre personer och rökare som drabbas hårt. Jag har varit i Kina och luftkvaliteten är extremt dålig och dessutom röker folk massor. Så jag tror på ett mildare förlopp i Väst. Dessutom är det snart vår och det finns gott hopp om att varmare väder stoppar eller saktar ner spridningen.

          Vi får väl se! Men ett litet prepplager och kanske några guld-silvermynt och/eller lite dollar verkar som en bra ide om man sitter i en liten lägenhet i Sverige. I de områden där jihadisterna härjar kan ofta några hundra dollar vara skillnad mellan liv och död, som nu i Syrien. Ofta får man betala för att släppas ut.

          Svara
          • Ofrivillig svenska

             /  03/05/2020

            Utlandssvensk, Elina & Kristian: Återigen tack för tips, jag har just nu inga planer på att stänga in mig i lägenheten men jag är som sagt oroad över vad som kan hända med ”nya skott i Sarajevo”, dvs hela situationen med Turkiets aggressiva agerande på flera olika sätt och fronter.

            (Visst kan jag hamstra både snus, kaffe och sprit trots att dagens Sverige gör sitt bästa för att driva varje sunt tänkande medborgare att ta till flaskan ! 😉)

            Vad gäller Coronaviruset vet jag inte riktigt vad jag ska säga eller tänka om det, allt är så rörigt. Efter masshysterin vid SARS och i ännu högre grad vid svininfluensan verkar det som att myndigheterna nu i stället excellerar i att göra ingenting alls i frågan, samtidigt som sjukvården inte fungerar en vanlig dag…

            Av bl.a. ovanstående anledningar uppskattar jag väldigt mkt de diskussioner vi kan föra här på Toklandet (tack MIT!) och även på Fristad t.ex.

            Ha det gott – med eller utan torkad tonfisk ! 😻

        • elina

           /  03/05/2020

          Om man nu tänker trycka sig i sin lägenhet och vänta att stormen blåser undan kan det vara bra med en matförråd som ex. Nudlar. Pasta. Pesto.Tortillabröd. Kex/knäckebröd. Torrmjölk. Havregryn/musli. Nötsmör, Konserver. Ägg håller längre än man tror. Sardiner/tonfisk. Nötter. Torkad frukt. Olja. Choklad. Torkad friluftsmat. Morötter mm rotfrukter och annan frukt som dock tar slut fort. Principen är: håller länge kräver inte lång kokning. Undvika saker som tar tid att koka ifall strömmen går och gasköket är på upphällning. Gärna udda mat på burk för det blir väldigt trist i längden. Vitaminer. Medicin man brukar använda. Första hjälpen paket. Kaffe, även som bytesvara. Sprit. Vatten. En dunk vatten håller i ca 6 månader. Friluftskök. Radio. Kontanter.
          Ingen vits att köpa saker man inte vanligen äter, de kommer inte vara lockande i kris heller om man inte är nära döden så att säga.

          Mer …men då blir det en mindre bok. Finns bra att köpa redan.

          Det intressanta är förstås att när man har tryckt sig inne i sin lägenhet några månader, ingen har brutit sig in och mördat en och allt omkring fallerar (värsta sceneriet som ur en katastroffilm) vad gör man sedan?
          Det är den viktiga frågan.

          Svara
          • Kristian

             /  03/05/2020

            Med reningstabletter och enklare filter – eller kokmöjlighet – kan man använda vatten hur länge som helst. Läs på innan så du vet hur du använder tabletterna. Se till att inte fylla så mycket att dunken går sönder om den fryser.

            De där stora 20-litersdunkarna kan vara svåra för yngre, äldre och svagare personer att hantera.

            Extra burköppnare! (Ni har sett ”Far Side”-bilden.)

          • hllviken

             /  03/05/2020

            Det verkar som hamstring redan börjat!

            När jag nyss kollade på näthandel/livsmedel såg jag att bra preppingmat var slut på flera ställen som jag aldrig förut sett var slut: havrekross, sojamjöl, skalade linser, vissa torkade bönor och ärtor.

            Det gäller att vara ute i god tid för att bygga sitt matförråd!

          • Kristian

             /  03/05/2020

            ”Det verkar som hamstring redan börjat!”

            Ja, det är väl som med börsraketer: när allmänheten får upp ögonen förbereder ”the smart money” för att sälja.

      • Rikard

         /  03/05/2020

        Hej.

        Allmänna tankar om nödförråd:

        Norska Joikakaker. Fick tipset av sign. Anne-Hedvig (norska) på Fristad – suveränt bra mat. Plåtburkarna har fem års hållbarhet, de nyare pappkartongerna håller i två år. Köttkonserv i pappkartong som håller i två år är inte fy skam.

        Vattendunkar bör man har fler än en. Blir det skämt så förlorar man inte allt. Någon form av partikelfilter eller reningstabletter kan vara bra, det får man anpassa efter var man bor. T o m PET-flaskor om de är sterila.

        Bra kärl för torrskaffning behöver inte kosta mycket: Granngården, Ö&B m fl säljer fågelfrö, jordnötter och annat i plasthinkar som är livsmedelsklassade (glas och gaffel-symbolen). Dessa kan rengöras och återanvändas om man vill lagra större mängder bönor, korn och gryn, och så vidare. (Och de fröer med mera som säljs kan även vi äta – jordnötterna t ex är av samma sort som man ser på Ica, fast inte förädlade.)

        Samma kedjor säljer ofta morötter eller andra rotfrukter i säckar om 10 kilo eller mer. med hjälp av ättika, lite lök och kryddor kan man lätt göra egna inläggningar.

        Corned beef håller länge. så även Norrlandspölsa i konservburk (ca tre år ungefär), så man kan med fördel köpa en karta eller två utan att oroa sig för att det skall hinna bli dåligt.

        Vad mer? Det beror ju på omfattningen och tiden. Är det TEOTWAWKI man väntar sig (eller längtar efter som en del verkar göra, i alla fall på prepperforum…) så är man körd i vilket fall som helst om man inte bor på sådant vis att man tillsammans med grannar kan starta självhushållning (och då måste man ha maskiner/redskap, lämplig mark, kunskap, utsäde, djur, et cetera). Är det en veckas elavbrott och sedan BAU så är det en helt annan sak. Man får tänka ordentligt utifrån ens eget läge.

        Jag menar, man kan å ena sidan helt rimligt ha en tio-tjugo liter bensin i reserv hemma, det räcker till nöds vid kris. Man kan också ”gå hela grisen” som amerikanerna säger och ha en ångmaskin kopplad till transformator/generator. Har man brunn eller djupt vattendrag rimligt nära kan man ha en vattentät säck som kylskåp; bottenvatten/grundvatten håller rätt temperatur (ja, jag vet, detta är extremt svårt inne i ett samhälle, det är bara ett exempel).

        Ättika bör man rejält av. Rengöring, sårtvätt, och inläggning. Ett bra knep är ett snapsglas med en fyra ättikssprit i längst bak i skafferi eller annat skåp med torrmat (ej i kylen!). Insekter avskyr ångan som blir när det dunstar. Man kan även torka rent hyllorna med ättikssprit. Såpa, icke att förakta och bättre än div. rengöringsmedel. Medel med klor resp. ammoniak (blandningen avger potentiellt livsfarlig gas). Mus-/råttfällor – gissa om de kommer att föröka sig snabbt i stan om sophämtningen upphör; en råtthona är könsmogen vid sex veckors ålder, och får dryga dussinet avkommor. Teoretiskt sett kan ett enda par få nära 2 000 avkommor på ett år (då är avkommornas egna sådana inte inräknade), men i verkligheten blir siffran lägre.

        Elina ställer den viktiga frågan: vad gör man sedan. Man bör ha ett par planer för det också, beroende på ar man bor, vem man är och vad ens resurser är samt inte minst läget. Var kreativ, skissera eller anteckna olika idéer, även de helgalna (typ bygga en hang-glider av renhorn och fiskskinn och segelflyga till en oljerigg…) – sen får man rensa bland idéerna. Det är det som kallas att vara mentalt förberedd, att man gått igenom led för led olika mer eller mindre sannolika scenarier och tänkt ”Vad tror jag att det hände sedan?”. Det hjälper en att förbättra oddsen.

        Som sagt, det beror på vilken sorts kris det gäller. Wilderäng (Cornucopia) har bra tips, oavsett hur odräglig man kan finna hans stil så får man tillerkänna honom det i alla fall.

        Det är allt bra tur att farmor alltid hade skafferiet fyllt med konserver – att ha när kriget kommer förklarade hon, hon som upplevt det. När, inte om. Dagens medelålders och yngre verkar nästan alla leva i ett ”det händer inte här” parat med ”det måste dom ju ordna”.

        Sista grejen: alla sjukdomar, funktionshinder/-nedsättningar, och skador är potentiellt livshotande vid kris/kollaps. Jag har 40 kilometer till närmsta akut, många har betydligt längre. Att skära sig så pass att det behöver sys men annars inte är farligt när allt fungerar blir till livsfara, särskilt för äldre eller den med försvagad motståndskraft. Stelkramp, kallbrand, och annat sådant som vi är helt ovana vid att passa oss för eller hantera.

        Använd huvudet, det är vår största styrka.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • fenix

           /  03/06/2020

          Hög tid att bygga en hang-glider av renhorn och fiskskinn och segelflyga till en oljerigg.

          Knaprandes på kakor.

          Många bra tips men tror många city peppers inte överlever en vecka utan Facebook.

          Tror många saknar träning och mentalitet som krävs.

          Blir ödmjuk när man ser SF killar som spenderat en livstid på liv och död, krig och överlevnad, som håller på att avlida av hypotermi och inte klarar av att använda kommunikationsradion för händerna fungerar inte i extrem kyla.

          Hur ska ett förvirrat prepper hen från söder överleva en timme utanför tullarna, med ett surdegsbröd i ena näven och en rosa dildo i den andra.

          Tror den genomsnittliga city peppern kommer skära sig på en konservburk och förblöda. Han har väl aldrig sett en konservburk förr.

          Svara
        • Kristian

           /  03/06/2020

          Just Joika är slut hos min lokale internethandlare. Intressant.

          ”att ha när kriget kommer förklarade hon, hon som upplevt det. När, inte om.”

          Någon som kan ta en titt på vattustenen i närheten av Täby kyrka? Enligt Ehrenmark sinade den både 1914 och 1939.

          Som Dave Mitchell sade vid något tillfälle så är vi (40-åringar till boomers) bland de första generationerna som inte har ett ”Kriget” att berätta om. Innan oss hade de äldre alltid det att både förmana och sätta sig i respekt med.

          Svara
  9. MickeP

     /  03/04/2020

    PS.

    Bra kommentar från Weasel f.ö. Stor humor och klarsyn.

    Många tummar upp.

    Micke P

    Svara
  10. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
    • Weasel

       /  03/05/2020

      Ååååh, jag orkar inte.
      Det måste väl ändå finnas någon slags gräns för dumhet även hos en PK-präst ?

      Helle Klein är 53 år gammal och har suttit i flera år på Lunds universitet. Och hon har fortfarande inte fattat att det är föräldrarna, och inte staten eller Filipstads kommun, som försörjer sina barn.
      Och inte heller har hon förstått att det nyfödda barnet , som hon jämför med, ytterst sällan får en plats på Jan Emmanuels flyktingboende för 75.000 kr / mån.
      Det är även extremt sällsynt att nyfödda barn får försörjningsstöd och bostadsbidrag de första 8 åren.

      Svara
      • elina

         /  03/05/2020

        Det är dessutom ”en in en ut”, alltså en föds en dör. Folkökningen beror mest på invandring enligt SCB.

        Svara
      • Ivar L

         /  03/05/2020

        Tänk såhär Weasel, Helle Klein är en nyttig idiot som sväljer betet. Det är precis detta Jimmie är ute efter. Alla som kan tänka fattar att det inte är på det sättet Jimmie menar att det är fullt, hon gör bara bort sig.

        Svara
        • Weasel

           /  03/08/2020

          Jag vet , Ivar.
          Men för en normalbegåvad människa blir det ju ändå rent smärtsamt att bevittna Kleins ”argument” 😫
          Jag tror inte att hon innerst inne är så jävla genomkorkad, så hon kan väl i alla fall försöka låta bli att låta som en totalimbecill idiot ?

          Svara
      • 75.000? På många håll i landet kan man bo för halva summan på hotell. Fast mat tillkommer förstås.

        Svara
        • Weasel

           /  03/08/2020

          Jo , det förstår du , Kristian.
          Och det förstår jag.
          Det är ju bara synd att politikerna och migrationsverket inte begriper det….
          19.000 kr är såvitt jag vet rekordkostnaden hittills för ett ensamkommande ”barn”. Och det var då per dygn….

          Ytterst få nyfödda svenska spädbarn kostar skattebetalarna så mycket pengar för sitt boende.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  03/08/2020

            ”19.000 kr är såvitt jag vet rekordkostnaden hittills för ett ensamkommande ”barn”. Och det var då per dygn….”

            Ja, det låter bekant. Dock har jag ingen länk på det beloppet, men väl på 8.000 per dygn:

            ”Mer än 5 500 ensamkommande kom till Stockholm hösten 2015. Något som ledde till en lukrativ marknad för de företag som kunde erbjuda boende. Stockholm stad betalade i vissa fall över 8 000 per dygn och ungdom.

            – Inte ett enda barn i Stockholm ska stå utan tak över huvudet, säger Åsa Lindhagen (MP), som var socialborgarråd i Stockholms stad under den här tiden. ”

            https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kommuner-betalade-8000-kr-dygn-for-boenden-at-ensamkommande

            Min gissning är att vi kommer att få en liknande guldrush för fängelseplatser ganska snart.

          • Kristian

             /  03/09/2020

            Ja, och det spännande där är att man kan nischa sig inom branschen och ändå garanterat gå med vinst, precis som med politikerskrået.

            Lite olika kvalitetsnivåer på privata institutioner, många olika konsulter som diskuterar vilken lägsta nivå som skall accepteras av staten, permanenta jobb i diverse utredningar – varje regering kommer att tillsätta en ny sådan. Så småningom en specialisering på kriminologi- och socionomutbildningen (som nu slagits ihop). ”Behandlingar” på institutionerna får vi inte glömma, här kan både genus- och kulturfolk få lite extraknäck.
            Är det ”kort varsel” skall man givetvis kunna ta mer betalt för samma sak.

            Vad vi garanterat aldrig kommer att få är kompetenta upphandlare! Ingen blir kvar i det jobbet mer än ett par år – det kommer att vara en inkörsport för bättre betalda jobb på ”leverantörssidan”.

            De olika delarna av transferiatet skapar ”marknaden” och får jobben. Pangloss nickar belåtet.

            Skattebetalarna står för kalaset.

  11. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
  12. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/05/2020

      Skall vi vara generösa och tro att det var en halvdag?
      150 persondagar plus arvode/skattepengar till ”Jämställt”.

      Inspirerande hela vägen till banken!

      Svara
  13. Weasel

     /  03/05/2020

    Den där inledande kommentaren är ju så bra att jag nästan hade kunnat skriva den själv 🙂

    Mona Sahlins kommentar är dock lite märklig. Hon har ju sagt att det största hotet kommer från ”högerextremister”. Och för att motverka hotet från högerextrimister vill hon alltså bygga moskeer…?
    För det kan väl inte vara så att Mona vill bygga moskeer för att muslimerna inte ska bli terrorister – för det betyder ju att hon betraktar gruppen muslimer som potetiella terrorister som begår terrorattentat om det inte byggs moskeer…?

    Hur som helst är det underbart att Mona är lika spårlöst försvunnen från offentligheten som Soran Ismail. Hon är så jävla körd att inte ens hennes sossevänner kan fixa ett jobb åt henne.
    Hoppas att hon har ekonomiska problem och mår riktigt dåligt.

    Svara
    • MiT

       /  03/05/2020

      Hahaha, eller hur!

      Svara
    • Senior

       /  03/05/2020

      ”Hon är så jävla körd att inte ens hennes sossevänner kan fixa ett jobb åt henne.”

      Nä, inget jobb, men hon har högst sannolikt en försörjning…

      Svara
  14. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
    • hllviken

       /  03/05/2020

      Förargelseväckande beteende av Veronica Palm. Arbetsför person som sitter hemma med fet riksdagspension och sänder en massa oförskämda, idiotiska tweets. Skattebetalarna kokar inombords!

      Svara
    • Kalle

       /  03/06/2020

      Men nordpolen är ju ännu större och mer eller mindre folktom…

      Svara
  15. MiT

     /  03/05/2020

    Bakom betalvägg

    Men gissar att det handlar om detta
    https://rosatraktor.com/2020/03/04/larare-tvingade-kristna-elever-att-erkanna-sig-till-islam-ett-grovt-brott/

    Svara
  16. MiT

     /  03/05/2020

    Hahaha, vilken jävla skit alltså 😛
    (Är den här där gangsteradvokater är med som statister men de blev inte kritiserade av samfundet)

    Svara
  17. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
  18. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
  19. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
  20. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/05/2020

      Som sägs i tråden: I svensk lag är de ”avsikten” som avgör. Det kan vara förtal att sprida sanna uppgifter. Någon allmän yttrandefrihet som i till exempel USA har vi inte.

      Via Wikipedia:
      ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, […]”

      Ständigt detta ”missaktning”!

      Svara
      • hllviken

         /  03/05/2020

        Att vi är tvingade att känna aktning för humanoider som beter sig vidrigare än de värsta rovdjuren visar att vi lever i någon slags Harmageddon om man får använda bibliska uttryck. (Eller är det också olagligt?)

        Svara
    • lensof

       /  03/05/2020

      Åberg gör allt han kan för att tysta Sverige.
      Och eftersom drägg dras till drägg så har han antagligen starka krafter som stödjer honom.

      Lamotte ber om hjälp på sin hemsida och han behöver den säkert. Angreppen kommer från många håll nu vilket ger fega kräk den push de behöver för våga agera. Nu när värdegrunden inte längre gör folk fogliga så angriper man personligt och på allt man kan. Man missförstår och angriper utseende och kläder. Och när inte pk-medias angrepp räcker så försöker man få de icke fogliga till domstol för att där bli utsatta för kränkningar i offentlig skepnad.

      Nu nöjer man sig inte längre med att attackera försvarslösa kanske tanklösa pensionärer. Nu har man kommit till soffan, Lamotte och Åkesson. Och sen……

      Svara
  21. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
    • Johan A

       /  03/05/2020

      Jadå, men Lillians problem verkar vara dåligt minne. Sist vi hade migranter som skulle sättas att bo i skogen, förvisso i gamla militära logement utanför Östersund, slutade det med ett par kapade bussar och argument från migranterna såsom ”Vi är araber, vi kan inte bo såhär!” Lösningen på det dilemmat var ju att migranterna fick förstahandskontrakt på hyreslägeneheter i Östersunds centrala delar som plåster på såren. Frågan är ju bara om svenska kommuner är lika villiga den här gången…

      Svara
      • hllviken

         /  03/05/2020

        Vad man som svensk tänker och känner inför det, är väl olagligt att skriva?!?!

        Svara
        • Kristian

           /  03/05/2020

          Formuleringen i HMF-lagen är som sagt ”uttrycker missaktning”, så, ja, nästan garanterat olagligt!

          Svara
          • hllviken

             /  03/05/2020

            Vi undersåtar är skyldiga att beundra allt som översittarna gör?!?!

    • Senior

       /  03/08/2020

      Jaha, och vad tycker Lilian att vi skall göra?
      Skicka ut dem i granskogen med varsin yxa och ett paket tändstickor?

      Jag vet 6-åringar som kan tänka i fler steg än denna Lilian…..

      Svara
      • Senior

         /  03/08/2020

        Resultatet?
        Stora köer för att få tag på Yxor och tändstickor, vilka kommer att ta slut.
        Samt många ihjälsvultna nybyggare i skogen…

        -Helt bortkastat med andra ord, och gör mer skada än nytta.
        Precis som alla andra regleringar och statliga åtgärder i alla andra socialistiska stater.

        Svara
  22. Gigas

     /  03/05/2020

    OT

    Såg att något skrivit en limerick om Lamotte och skyddsvästen.
    Jag har med anledning av Strandhälls debattartikel i Expressen gjort en egen.

    En primadonna från sin höga häst
    såg att en undersåte bar skyddande väst.
    Hon genast började tänka,
    hur kan jag honom kränka,
    det är trots allt på det som jag är bäst.

    Svara
    • Rikard

       /  03/05/2020

      Hej.

      Applåder och avund!

      Bakom västen klappar hjärtat
      på Lamotte, de ä la gôtt
      Bakom flötet pladdrar pressen
      om Lamotte, de hoppas att han dött

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  03/05/2020

        Tack Gigas och Rikard! Försöker mig inte på någon vers.

        Lamottes belackare håller så låg nivå att man tror de fått någon ”knäpp” i ryggen, men så är det inte.
        Många av dem har helt enkelt knäppt ihop skyddsvästen med gylfen.

        Svara
  23. Det är egentligen fantastiskt – välfärdssystemet är fortfarande under stark press från förra flyktingvågen och därför så anser vänsterpartierna att det vore bra att öppna upp för ytterligare press. You can’t make this shit up.

    Svara
    • Weasel

       /  03/05/2020

      Människor som är beroende och fast i ett aktivt missbruk brukar inte handla så värst logiskt.
      Pundaren som varit nära att dö av en överdos på måndagen skjuter i regel heroin igen på tisdagen.
      Och han är beredd att sälja sin egen mamma för att få tag på det som han är beroende av.

      V är migrationsmissbrukare , och begreppet ”godhetsknarkare” är mer korrekt än man kanske kan tro :
      Om Filipstad och hundra andra kommuner går på knäna ekonomiskt och socialt saknar helt betydelse för den godhetsknarkande migrationsmissbrukaren. Det viktigaste är ju att hon (för det är oftast en hon) får signalera sin egen godhet.
      Att denna ”godhet” sedan leder till sjukvårdsköer, bostadsköer och 256 sprängningar om året skiter godhetsknarkaren fullständigt i, för allt utom hennes godhetsfix saknar betydelse.

      Svara
      • hllviken

         /  03/05/2020

        Det är inte bara knarkare som beter sig så –

        även narcissister, sociopater och psykopater!

        Svara
        • Weasel

           /  03/05/2020

          Absolut, hllviken.
          Och V-gänget är narcissister.
          Dom sitter fast i någon slags revolutionsromantisk av röda och vita rosen.
          Där dom är de goda och alla som inte håller med dom om allting till 100 % är onda nazistiska monster som måste bekämpas så att det goda segrar.

          V-narcissisten trippar och kickar på att känna sig som Jesus som just har besegrat Adolf Hitler. När sanningen är att det enda hon har lyckats med är att ha sett till så att 88 åringar får bo i bilar istället för på äldreboenden. 😡

          Svara
          • hllviken

             /  03/05/2020

            Så sant som det var skrivet!

            Äntligen talar vi klarspråk i media.

          • lensof

             /  03/05/2020

            Roade mig med att se en gammal serie på svt play, Charlotte Löwensköld och Anna Swärd. Selma Lagerlöf kände den mänskliga naturen och det är nästan märkligt så väl karaktärerna i hennes romaner kan sättas in i dagens Sverige.

            Annars kloka kvinnor låter sig förföras av den unge prästens kristliga strävan och ser inte den hybris och narcissism som döljer sig under de vackra orden. Först när mannen/prästen har gjort sin hustru utfattig och utan glädje medan han själv förväntar sig både välstånd och passning så får Anna Svärd kraft att gå och lämna spelet. Runt omkring honom blir det misär, stridigheter, anklagelser och olycka men han ser bara sin egen godhet och strävan efter fullkomlighet.

            Att vara ”god” har varit en framgångsväg i Sverige länge, kanske rider det på nationaldrag vi inte alltid är medvetna om. Men kanske kan dagens alla galenskaper påverka detta. Läser debattartikeln i gp av Malcom Kyeyeune och får ett visst hopp.

  24. Grodan Boll

     /  03/05/2020

    Först feminism, sedan migration, därefter miljö, och nu tillbaka till migration igen.
    Child 10.

    Svara
  25. Grodan Boll

     /  03/05/2020
    Svara
    • hllviken

       /  03/05/2020

      Egenintresset ljuger aldrig, som Karl Marx skrev.

      Svara
    • Weasel

       /  03/05/2020

      Ok. En advokat har alltså anmält Åkesson för ”osant intygande” eftersom det står på flygbladet att ”svenska folket” står bakom SDs påstående att det är ”fullt i Sverige”
      Hur utfallet i advokatens stämning blir får avgöra om jag kommer anmäla SVT för ”osant intygande”.

      Jag tänker inte länka till skiten , men SVTs rubrik lyder ”Svenska folket nöjt med Löfven efter terrorattentatet”.
      Efter det stämmer jag TV4 och Miljöpartiet och Expressen och ungefär 25.000 andra instanser som har påstått att ”svenska folket” är positiva till invandring.
      Jag kommer bli snuskigt rik. 🙂

      Svara
      • hllviken

         /  03/05/2020

        Jag vill också bli rik, fast på ett osnuskigt sätt. Hur gör man?

        Svara
        • Kristian

           /  03/05/2020

          Rörmokare?
          Nej, vänta, de var också snuskiga enligt Tjorven.

          Svara
          • hllviken

             /  03/05/2020

            Dessutom saknar jag kunskaperna som krävs. Tack i alla fall för tipset 🙂

        • Utlandssvensk

           /  03/05/2020

          hllviken,

          ”Jag vill också bli rik, fast på ett osnuskigt sätt. Hur gör man?”

          Tja, min erfarenhet är att ingen tar hänsyn till moral om de ser en tydlig möjlighet att tjäna mycket pengar lagligt. Alla säger att de ska göra det, men ingen gör det.

          Ett tips om man vill bli rik i dagens Sverige är att ge sig in i fängelsebranchen. Det verkar mycket sannolikt att det kommer att bli stora pengar där snart, ungefär på samma sätt som det blev med förläggningar ett tag.

          Svara
          • hllviken

             /  03/05/2020

            Tack för tipset men jag är den mest olämpliga personen i Sverige för att ta hand om kriminella! 😉

  26. MiT

     /  03/05/2020

    Svara
  27. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Klockrent

    Svara
  28. Bamse

     /  03/05/2020

    Den där Yoldas har varken kunskap eller erfaranhet att uttala sig om föräldraskap.

    Här i stället ett jämförelsevis vettigt inlägg från någon som väl måste vara kollega till honom?

    Svara
    • Kristian

       /  03/05/2020

      Hallå där! Man skall inte skämta med stora konstnärer som Lang!
      Uppträdde ännu vid 65 års ålder, och såg då i princip likadan ut som vid debuten 1956.

      Svara
      • Bamse

         /  03/05/2020

        Åtminstone vet Lang själv att det är just joddling han sysslar med. Till skillnad från Yodla…, förlåt Yoldas 😉

        Svara
  29. elina

     /  03/05/2020

    Jag kopierar direkt från Omni:
    En hemlig krigsövning där Sverige hotas av ett väpnat angrepp pågår i dag i riksdagens kammare.

    Övningen är en del av Totalförsvarsövning 2020, den största i Sverige på mer än 30 år. Riksdagen är en av över 400 deltagande aktörer.

    De 349 ledamöterna får själva välja om de ska delta. Talmannens pressekreterare Pernilla Eldblom uppger att över hälften tackat ja till övningen som är stängd för utomstående.(Slut med kopian)

    Så, hälften tackade ja resten sket i det. Så intressant och viktigt var det. Vad gjorde resten då för nödvändigt? Vilka var de som skippade deltagandet?
    Men, det är väl inte märkligt. Den krisgrupp i ett stort sjukhus jag var med i träffades aldrig. Jag insisterade men Estonia eller liknande kommer ju aldrig att hända igen. Slöseri av tid.

    Svara
  30. MiT

     /  03/05/2020


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157219018803251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  31. MiT

     /  03/05/2020


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3033618260023013&set=a.140680919316776&type=3*

    Svara
  32. hllviken

     /  03/05/2020

    Svara
    • hllviken

       /  03/06/2020

      Viktoria Wärmler har också ett bra svar till I Lövin:

      Svara
      • Ivar L

         /  03/06/2020

        Dessutom har hon fel i att det är iskyla. Det är den idiotiska kombinationen av stängda gränser samtidigt med frikostiga asylregler och gratis välfärd som skapar nöden. Människor som lever, visserligen i fattigdom men ändå i relativ välmåga som släpper allt för att chansa på gratisliv i Europa när tillfälle ges. Var var Isabella för en månad sedan när dessa människor inte hade tillfälle att försöka forcera grekiska gränsen? Led de inte nöd då? Uppkommer nöden när Erdogan öppnar gränsen?

        Döden på Medelhavet och fulla flyktingläger på olämpliga platser skapas av precis sådana som Isabella och Läkare utan gränser och liknande. Med hjälp av diktatorer som Erdogan. De med ”iskylan” räddar liv.

        Svara
  33. hllviken

     /  03/05/2020

    Svara
    • elina

       /  03/06/2020

      De har kastat i soptunnan en viss del av mitt arbete som handlade om prevention av sexuellt smittsamma sjukdomar. Förr i tiden hade man Universitetsutbildning för det och inte bara för läkare utan även för terapeuter. Men det var i gamla svedala som är så begraven.
      Har sparat mitt intyg. Historisk nu mera.

      Svara
      • hllviken

         /  03/06/2020

        Vad anser du om Riksdagsbeslutet det handlar om?

        Svara
        • Läste någon som beskrev detta som att man anpassar lagen till verkligheten, eftersom ”behandlad HIV inte är särskilt smittsamt.”

          Men förslaget gäller obehandlad HIV …

          Gissar att andra lagar som bara är ”onödiga markeringar” står näst på tur, som hasch, hembränning och sexarbete.

          Svara
          • hllviken

             /  03/06/2020

            Jag har inte sett någon seriös diskussion om detta nya förhållningssätt.

            I framtiden kan det ha negativa konsekvenser för dem som gett sig in i en relation med en smittad.

          • ”Jag har inte sett någon seriös diskussion om detta nya förhållningssätt.”

            Nej, det är pang på med ”individens rättigheter.” Ingen tanke på vidare konsekvenser. Märkligt. ”Här fattas visa beslut” som någon ville skriva över dörren till riksdagen.
            (Avstår att länka till Fnordspottings tio senaste om ”liberalism” även om det passar.)

  34. Ivar L

     /  03/05/2020

    Är inte denna ganska festlig? Han förstår ju uppenbarligen inte innebörden av vad han skriver med tanke på att vi (fortfarande) bor i en demokrati. Om Sverige är fullt med Sverigedemokrater så löser det ju gränsproblemet oavsett vad Göran och hans minoritet tycker. Sverige blir ju nämligen allt mer fullt med Sverigedemokrater på grund av att sådana som Göran fått härja fritt för länge. Det blir liksom väldigt komiskt om man tänker på det, han försöker skämta men beskriver ju verkligheten.

    Svara
    • Kristian

       /  03/06/2020

      SvT är fullt. Av Greider.

      Svara
      • Kalle

         /  03/07/2020

        Greider är full av….Greider (så att han nästan spricker)

        Svara
  35. Gorby

     /  03/06/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/06/2020

      Har länge sagt ”ombytliga” om Moderaterna. Det är för snällt.

      ”Vindflöjel i vänstervindar” är väl närmare.

      Svara
  36. MiT

     /  03/06/2020

    Svara
  37. MiT

     /  03/06/2020

    Svara
    • Vill ni veta vad som stör mig mest med dessa godhetsknarkare?

      Att det är de som inte drabbas främst av sin egen politik – det är inte de som kommer att lida av längre sjukvårdsköer, de ligger inte längst ifrån bostadsmarknaden, osv. Samtidigt så vet man att minuten då det börjar pratas om att slå upp asylboende i deras kvarter så börjar de gråta som stuckna grisar. Har de helt glömt bort kaoset 2015? Har de inte lärt sig någonting ALLS?

      Svara
      • Kristian

         /  03/06/2020

        Det är värre: många av dem lever på det. Lever gott!
        Politiker, ”journalister”, administratörer, kommunikatörer, socialarbetare, psykologer, advokater, och konsulter – och glöm för all del inte alla oberoende ”talare” som reser land och rike runt och normkritiserar!

        För oss andra blir det ett accelererande förfall.
        För dem är det är ett bekvämt liv rakt in i bergväggen.

        Svara
    • lensof

       /  03/06/2020

      Ingen är så bra valarbetare för SD som Strandhäll. Hon curlar vägen för de krafter hon säger sig vilja motarbeta var gång hon gör ett inlägg eller visar sig.

      Sandelin har ett intressant inlägg om IQ på Det Goda Samhället idag. Tänkvärt också när man hör videon i kommentaren efter denna. Många som jobbar med pengar idag kan inte räkna (sagt av dem själva), inte addera tre varor i en kassa ens som kassabiträde och då kan man ju förstå att inte alla förstår skillnaden på 100 000 och 60 miljoner. Siffrorna säger dem inget och därmed kan de inte heller förstå vad dessa uppgifter kan innebära. Resultatet blir: ”jamen jag känner tre afghaner och de är jättesnälla. Så därför måste vi hjälpa alla som kommer hit”

      Sverige har kanske de politiker landets folk klarar av att förstå. Demokrati och undermåliga skolor är ingen bra kombination. Lägger man sen till intelligensbefriad TV och veckotidningsliknande nyhetstidningar så blir det inte bra. Man skulle nästan kunna tro att det är en medveten fördumning, att det ligger onda krafter bakom. Fast då tror jag att man överskattar våra s.k. ledare. Snarare handlar det nog om politisk inavel. Och precis som med biologisk kusinavkomma så får den politiska dito ingen god kvalitet. Avarterna och defekterna får fäste.

      Svara
      • Kristian

         /  03/06/2020

        Det där klippet om hur mycket stöd som gick till Rumänien är ju en annan klassiker, men just för att personen hade tillräckligt med matte för att förstå.

        Person på presskonferens: … 30 miljarder ….
        Personen bredvid mumlar överraskad för sig själv: Miljarder!
        Person på presskonferens: Miljarder!

        Svara
  38. Gorby

     /  03/06/2020

    De toleranta som är så humana.

    *https://samnytt.se/video-refugees-welcome-demonstration-vi-har-plats-for-60-miljoner-invandrare/*

    Svara
    • Jans

       /  03/06/2020

      Intoleransens riktiga ansikte. Tur att dessa är i minoritet för med denna typ av människor i maktposition skulle det gå precis som vanligt i vänsterdiktaturer.

      Svara
  39. Ivar L

     /  03/06/2020

    Kolla på grafiken en bit ner och fundera på vad som hade hänt om det varit det omvända. Med tanke på att en del feminister tror att kvinnor är kortare än män på grund av för lite mat så hade de garanterat sagt att coronaepidemin är patriarkal… Men nu är det väl istälet maskulinitetsnormer som skapat situationen.

    https://www.bbc.com/news/health-51674743

    Män är alltså rejält överrepresenterade i dödstalen för Covid-19.

    Svara
    • Leif

       /  03/06/2020

      Häromdagen rapporterade Ekot att kvinnorna har ”råkat särskilt illa ut” efter att Kashmirs självstyre avskaffats. I nyhetsinslaget meddelades att kvinnorna fick ta extra stort ansvar om/när männen togs i fängsligt förvar. Männen var tydligen inte särskilt drabbade vad jag kan förstå.

      Svara
      • Pether

         /  03/06/2020

        Är ju inte första gången feminister tänker så. Kvinnor drabbas hårdast då männen blir dödade t.ex.

        Svara
  40. Jans

     /  03/06/2020

    Märklig passage i rapportering om Corona:

    ”Hittills är det klart att 14 av de 59 smittade i länet har smittats i Italien eller varit i direkt kontakt med personer som smittats i Italien, enligt Smittskydd Stockholm.”
    https://www.svd.se/viruset-leder–men-forspranget-krymper

    Jaha?
    De andra 45 då? Varför nämns inget om var de varit? Troligen Iran till stor del och Kina såklart. Varför lyfts enbart Italien som smittkälla?

    Svara
  41. MiT

     /  03/06/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/06/2020

      Haha!

      Dags att beskatta ”de rika,” kamrater?
      Räcker säkert till en halv special utan korv.

      Svara
  42. MiT

     /  03/06/2020

    Svara
    • MiT

       /  03/06/2020

      Svara
    • Pether

       /  03/06/2020

      Man får ju inte glömma att män betalar in 1 miljon mer i skatt under sin livstid, än vad de får tillbaka. Medans för kvinnor gäller det omvända, alltså en skillnad på två miljoner.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/07/2020

        En oerhört viktig poäng du har där. Faktiskt helt avgörande. Premisserna blir ju totalt felaktiga om man inte tar hänsyn till det eftersom skatten i sig ju delvis är utformad just för att utjämna och pengarna (dolt arbete i princip) delvis går till särskilt utvalda som inte är desamma som de som gör det dolda arbetet (betalar skatten).

        Svara
    • Grodan Boll

       /  03/07/2020

      Apropå att gå till botten med den ekonomiska ojämlikheten mellan män och kvinnor.
      Kommer ni ihåg miljongranskningen – etapp 2, om lönerna?

      Kan någon hitta den på en statlig sida och länka till den här i kommentarsfältet?
      ( Nej. Jämställdhetsfeministern gillas inte )

      Lycka till.

      Svara
  43. Gorby

     /  03/06/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/06/2020

      Hmm, I min enfald trodde jag att de var på grekiska sidan.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/07/2020

      Så poetisk rättvisa enligt Lindberg är när en flygbladsutdelare kastas ut från ett land som styrs av en diktator? Härligt.

      Svara
      • För övrigt ett flygblad som inte verkar ha nämnt det landet alls …

        Svara
      • Rikard

         /  03/07/2020

        Hej.

        Diktator? Erdogan fick 53% av rösterna 2018, så han är demokratiskt vald. Hur laglig enligt turkisk lag hanteringen av Åkesson är vet jag inget om, men Erdogan är inte mer diktator än Löfven. Att han däremot styr despotiskt och auktoritärt är helt klart. BBC sammanfattade bägge sidorna av myntet rätt väl i sin artikel från valet 2018:

        ”Mr Erdogan has presided over a strong economy and built up a solid support base by investing in healthcare, education and infrastructure.

        But the 64-year-old has also polarised opinion, cracking down on opponents and putting some 160,000 people in jail.” BBC, 2018.

        Av intresse är kanske att den nuvarande turkiska konstitutionen ger Erdogan rättigheter som svenska statsministrar/regeringar haft i nästan alla tider: den att utan att ha parlamentets godkännande utse chefer för myndigheter, ministrar och domare i landets högsta domstol. Han är den som lägger fram en budget som parlamentet kan acceptera eller förkasta, gör man det senare gäller tidigare godkänd budget. Turkiet har alltså blivit mer likt Sverige på grund av att Erdogan samlat mer direkt makt i presidentämbetet via en tidigare konstitutionell förändring. Aj, mitt i Sverigebilden kan man säga.

        Personligen tycker jag rätt illa om den nuvarande turkiska regimen; hoppet står till de yngre turkarna som verkar förkasta Erdogans försök att islamisera landet. Inom den akademiska världen har flera källor larmat om att antalet yngre som kallar sig ateister eller deister kraftigt ökat de senaste tio åren.

        ‘Sultan’ Erdogan må vara mycket men diktator är han som sagt inte mer än Löfven vore om han fått 53% av rösterna i ett val.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  44. MiT

     /  03/06/2020

    Svara
  45. hllviken

     /  03/06/2020

    ”De grå vargarna” fraktar migranter till Grekland?

    Svara
  46. lensof

     /  03/06/2020

    Åkesson i Turkiet.

    Man kan kalla det för populism.
    Man kan kalla det för spel för gallerierna.
    Man kan kalla det för spektakulär politik.

    Faktum kvarstår.

    Åkesson gör vad han tror på. Det kan uppfattas på en massa olika sätt. För mig inger hans handlande respekt. Han sitter inte hemma framför datorn/plattan/mobilen och gnäller/tycker/”hatar”. Han åker dit han tror att han kan göra förändring trots att han med detta gör sig obekväm och i mångas ögon lite löjlig. Men vi behöver faktiskt fler människor som vågar göra sig lite löjliga i vårt land. Att våga agera trots att man kan uppfattas som helt fel kräver civilkurage och det har inte tillräckligt av i Sverige.

    Antagligen är det just en person som vågar anses vara helt fel som kan få vårt land att bli ett fungerande välfärdssamhälle igen. Endast en sådan person kan bli en ledare som vågar utmana de destruktiva krafter som blivit starka. Om Åkesson kan räcka fullt ut kan jag inte uttala mig om, nu pratar jag om modet.

    Dom som simmar med behöver vi inte. Dom stör bara när det behövs förändringar. Vi behöver dom som vågar. Sen behöver man inte alltid hålla med om allt.

    Svara
    • … och, som Ganman påpekade, är det inte vad andra politiker sagt i något år? Att vi inte kan ta emot ett nytt 2015? Att det är ”fullt”?

      Håller med om vad som behövs. Hoppas Åkesson håller, OCH att det finns andra som kan ta vid.

      I till exempel Clarkes ”The City and The Stars” talas om hur Narren är en viktig person i ett välordnat samhälle. Utan dessa ”provokationer” kommer man ofelbart att stagnera och gå under.

      Svara
      • Ingen vettig politiker vill att 2015 ska återupprepas. Det tragikomiska är att det egentligen är rätt enkelt att styra större migrationsvågor från Sverige då vi ligger nästan längst bort i Europa – sluta ha extremt generösa regler och se till att informera om att våra regler inte är generösa.

        Svara
    • elina

       /  03/07/2020

      Väl talat lensof. Jag uppskattar Åkesson eftersom han gör något, inte bara pratar och klagar jag var naiv efteråt.
      Det enda sättet att hindra människors lidande i Syrien+ är att folk slutar slåss för sina uppfattningar vad de nu råkar bygga på och att de stora aktörerna slutar medkriga.
      Nej, det går inte, dum tanke.
      PS. var nära hamna mitt i ”det nya Sverige” för några gjorde upp sina förehavanden genom att skjuta på öppen gata mitt på dan. Inga döda så det är ingen nyhet ens.
      Kanske därför har jag så dumma tankar om kriget i Syrien?

      Svara
  47. MickeP

     /  03/06/2020

    Hmm, slängde in en kommentar om Turkiska parlamentet. Putz weck. Vad händer?

    MickeP

    Svara
  48. Gigas

     /  03/07/2020

    MNSBC beskrier sig så här på Twitter. 😁
    ”The place for in-depth analysis, political commentary and informed perspectives in 2020.”

    Svara
  49. Gorby

     /  03/07/2020

    Svara
  50. Alternativ till ”Televinken” och ”Milhouse” om Kristersson: Kommunpolitikern Hjalmar!

    https://fridebatt.se/sweden-is-fullt/

    ”[ser ]i bästa fall ut som en bekymrad kommundirektör på bilden som skapat sådant rabalder
    […]
    Jag kan på heder och samvete intyga att den samhällsklass som Hjalmar tillhör inte nödvändigtvis klär sig i oljerock och keps för att jaga varken djur eller människor. Kommundirektörer är en sorts uppkomlingar som gärna imiterar adelns sätt att vara.
    […]
    Moderaternas partiledare kunde komma till sin rätt på den administrativa nivå där han hör hemma, nämligen den kommunala.”

    Svara
  51. Hade missat den här godbiten:
    ”Kristerssons bild är så oerhört obehaglig”
    http://archive.is/6IOQJ

    Det är tydligen värre än jag trodde:
    ”För att EU, under ledning av Ylva Johansson, ska lyckas […]”

    Leder HON EU?
    Lasciate ogne speranza, voi ch’intrate!

    Svara
  52. Jans

     /  03/07/2020

    Soran Ismail nämndes tidigare såg jag.
    Gubben i lådan:
    https://www.svd.se/soran-ismail-det-ar-manga-som-fortjanar-en-forklaring

    Han är tillbaka! Hurra!

    Jag antar att det är en betalartikel så kort referat. Soran Ismail har inte gjort något, alla anklagelser är falska och det är jättesynd om honom men metoo är ändå bra och han skulle kunna tänka sig att föreläsa om rasism igen.

    D.v.s. han ar jobbat på ett upplägg med en PR-konsult (nämns faktiskt i artikeln) och vill nu börja ”arbeta” igen.

    Reportern som skrivit verkar rätt förtjust i mannen så några riktiga kritiska frågor kommer naturligtvis inte. När den i sammanhanget irrelevanta järnrörskandalen nämns så tar reportern enbart upp vad SD:arna sade för fula ord kring (”babbe”) medan det som Soran sade i upprinnelsen (”riksmongo”) glöms. Slutsats: reportern tar hans parti i artikeln. Det är f.ö. Adam Svanell, en riktig tönt.

    En bra gissning är att Ismail väntat på hur Virtanen-målet skulle sluta. Ismail var ju misstänkt för många fler fall av våldtäkt och det finns även mycket annat runt omkring. Skall man tro anmälarna är han en riktig skitstövel som spelar snäll när kamerorna sätts på. Han är väl lite av en Arnault kan man tänka, eller värre. Men i vanlig ordning är det ord mot ord fast det Ismail misstänktes för låg bra mycket närmare i tid än Arnaults våldtäkt. SvD intervjuar en av anmälarna som menar på att hon inte orkade driva målet vidare när det blev för stor uppmärksamhet. Låter inte heller 100% trovärdigt så svårt att veta exakt om vi har att göra med en gris av Arnaultslag eller om en riktig våldtäktsman i vad som borde vara ordets rätta bemärkelse.

    Svara
  53. MickeP

     /  03/07/2020

    Det finns ingen svensk kultur. Såg just ett framträdande, måste ha varit den fantastiskt omskrivna feministiska gruppen Arre med den rätta värdegrunden. De drog massor av åskådare på Hovet härförleden.

    MickeP

    Svara
    • MickeP

       /  03/09/2020

      Sorry, den där videolänken blev helt fel. Det var denna jag ville visa.

      MickeP

      Svara
  54. Bästa sammanfattningen om klädbråket, av Viktor Barth-Kron:
    ”Ska man se elak eller snäll ut när man stänger flyktingarna ute?”
    https://www.expressen.se/tv/politik/veckan-med-viktor/ska-man-se-elak-eller-snall-ut-nar-man-stanger-flyktingarna-ute/

    Svara
  55. Ivar L

     /  03/08/2020

    Två artiklar i samma papperstidning, kan det vara två sidor av samma mynt?

    ”I snitt skiljer det 3,2 miljoner kronor i inkomst mellan kvinnor och män under ett helt liv.”
    https://www.svd.se/ny-kommission-ska-ge-jamstallda-inkomster

    ”Bara var 16:e patentansökning i Norge kommer från en kvinna, visar ny statistik från norska patentverket. — Lägst andel kvinnliga uppfinnare finns inom maskin- och ingenjörsområdet, där män stod för över 97 procent av patentansökningarna. ”
    https://www.svd.se/fa-kvinnor-soker-norska-patent

    Svara
  56. Senior

     /  03/08/2020

    Så nu är det Kristerssons klädval som är det viktiga?
    Godhetsknarkarna når nya höjder varje dag.

    Tips:
    Sätt en gul Davidsstjärna på alla som betecknas onda likt Kristersson, så man kan identifiera dem även om de skulle råka klä sig som en ”god” människa.

    Armbindlar med en utmärkande symbol, tex en svastika åt den goda sidan att ta på sig så att även de kan identifiera varann i mängden om nu någon god skulle ha den dåliga smaken att använda fel kläder i övrigt.

    Svara
  57. Senior

     /  03/08/2020

    ”– Ekomaten är i dag en nischprodukt för en välmenande men självgod liten klick av svenskar och andra i den globala överklassen, säger Stefan Wirsenius, docent i miljövetenskap.”

    -Japp, det kunde jag sagt redan från början.

    Det finns ett enkelt grundläggande knep att avgöra hur miljövänligt något är: Priset.
    Ju mer energi man lägger på något, desto dyrare blir det.
    Ju mer nedlagd energi i produkten, desto mer utsläpp.

    https://www.expressen.se/nyheter/klimat/ekomat-ar-en-nischprodukt-for-en-sjalvgod-liten-klick/

    Svara
    • Senior

       /  03/08/2020

      Undrar just om beskrivningen hade varit lika förskönande om könsfördelningen hade varit den omvända?

      ”Tvåbarnsmamman ska ha inlett förhållandet med 77-åringen under förra året.
      En vän mötte kvinnan under sensommaren.
      – Då berättade hon att hon var tillsammans med en mycket äldre man, säger personen.
      Samtidigt fanns uppgifter om att tvåbarnsmamman fortfarande hade vissa problem med i sitt liv.
      Hon hade utgifter för den egna bostaden och var dessutom tyngd av både skatteskulder och studielån.
      Under en följd av år har kvinnan arbetat inom hemtjänsten. Hon har också haft problem i sitt tidigare äktenskap och blivit polisanmäld för att med slag och sparkar ha misshandlat sin före detta man. Förhållandet beskrevs som stormigt.
      Polisutredningen lades dock ner och kvinnan har aldrig dömts för några grova brott.
      En bekant som nyligen mötte tvåbarnsmamman berättar att hon nu såg framåt och ville få bättre ordning på tillvaron.
      – Hon verkade helt klart positiv till sitt nya liv, säger personen.”

      (https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/foretagare-dodad-av-sin-30-ar-yngre-karlek/)

      Vad som pågår idag är helt enkelt ett medvetet drag att få Svenska män att må dåligt.
      Blåögda människor kvinnor är helt enkelt bättre, än andra ögonfärger. män”

      Se gärna filmen ”A class divided” på youtube för att se hur folk påverkas av dylikt propagerande. -De som propagerar frammanar precis det de säger sig motverka.

      Svara
  58. Jans

     /  03/08/2020

    Hur Mehmet och Yasri och några till tänkte är inte svårt att förstå eftersom de är islamister men gällande övriga?

    Svara
  59. Ivar L

     /  03/08/2020

    Rätt hög placering med tanke på vår folkmängd:

    Svara
    • hllviken

       /  03/08/2020

      Jag tänkte precis detsamma när jag såg uppställningen.
      Att inte ha någon som helst kontroll i inledningsskedet får vi lida av nu.
      Passagerarna i flyg från Kina, Iran och Italien fick röra sig i Sverige som om ingenting hänt.

      Listan ovan gäller inte längre – flera smittade har konstaterats sedan dess.

      Svara
    • Ja. Den här går att sortera efter olika saker, vi ligger just nu på tionde plats efter smittade per folkmängd.
      https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

      (Har ingen aning om vem som står bakom listan eller hur tillförlitlig den är. Sök alltid efter flera olika källor!)

      Svara
      • Rikard

         /  03/08/2020

        Hej.

        Har svårt att tänka mig bättre källor än dessa två för oss som är den breda massan:

        [https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019]

        Råd om skydd, spridningsvektorer med mera samt dagliga uppdateringar av läget. Sverige idag 8:e mars 161 bekräftade fall; 24 nya sedan i går.

        [https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html]

        Amerikanska smittskyddsmyndigheten, som inte styrs av Sverigebilden eller värdegrunden. Gott om goda råd där också.

        Tänk, hade detta varit 1970 så hade man litat mer på svenska myndigheter som källa än på utländska. Utan möjlighet att jämföra och kontrollera överhuvudtaget. Jag är glad att jag inte har barn i skolåldern, kan jag lugnt säga.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • hllviken

       /  03/08/2020

      🏥 🏥 🏥

      Newsweek har en lista på planetens 100 bästa sjukhus. Karolinska är nr 10 och Akademiska Sjukhuset i Uppsala är på 48 plats.

      🌎 🌍 🌏

      Svara
      • Ivar L

         /  03/08/2020

        Glädjande men å andra sidan inte så relevant om vi får en stor smittspridning. Kluriga kirurger som kan sy fast nervtrådar och avancerad cancerbehandling hjälper föga om det inte finns kapacitet och läkemedel vid en stor epidemi. Det är helt enkelt inte relaterat.

        Svara
        • Ja, glädjande men jag är skeptisk för att inte säga cynisk.

          Vi har skyddsmasker och liknande för att behandla 100 personer. (Mycket tillverkas i Kina. Kina exporterar mycket mindre just nu.)

          Svara
  60. Ivar L

     /  03/08/2020

    Jag har inte inlogg men rubriken säger väl det mesta? Dags att byta bank för oss med fel hudfärg?
    https://www.di.se/nyheter/seb-tar-rygg-pa-goldman-sachs-overvager-nobba-borskandidater-utan-mangfald/?variantType=ADBLOCKER&loggedin=true

    Svara
  61. elina

     /  03/09/2020

    Jag antar att de flesta här läser Arnstberg. Läs hans sista https://morklaggning.wordpress.com/2020/03/08/woke/#more-19361
    och sprid det gärna till alla goda pkfeminister och de som gapar om rättvisa ifall ni nu känner några.

    Nu ska alla ”barnen” fördelas till EU från olika Syrienläger. Så vi går och omhändertar andras barn? Hur gamla då? Enligt svensk mått?

    Nej, jag var inte spydig. Det måste finnas andra medel för att ge mat åt barnen där och få stopp på kriget. Som att få stopp på Erdogan?

    Svara
    • Någon – jag tror på Spiked Online eller American Mind – sade att amerikaner de facto inte längre har några rättigheter som individer, bara som medlemmar i olika (demografiska) grupper. Europa ligger före eller efter berodende på var man är.
      (Brendan O’Neill om hur extremister både till vänster och höger blivit förblindade av ”ras”:
      https://www.spiked-online.com/2020/02/24/yes-i-am-a-race-denier/)

      Jag hoppas att ”woke” är som fri invandring till välfärd: det blir jobbigt ett tag men är i stort sett självkorrigerande. Det faller ihop av sig självt.

      (O’Neill igen om hur Labour har valt ”trans” som sin kulle att dö på:
      https://www.spiked-online.com/2020/02/12/the-purge-of-the-unwoke/
      https://en.wiktionary.org/wiki/hill_to_die_on)

      Svara
      • Bra analys från Quillette för två år sedan:
        ”The Preachers of the Great Awokening”
        https://quillette.com/2018/09/21/the-preachers-of-the-great-awokening/

        Det fungerar som ett statussystem inom eliten:
        ”Unlike the economic pie, the status pie remains roughly the same across time. Therefore, players in the status game inevitably inhabit a zero-sum world. […]
        Among other things, Wokeness appears to operate as just such a status system. […] And it does this primarily by offering a signaling vocabulary which can distinguish educated elites from hoi polloi. The elites who thus benefit offer status to those who defend and legitimize the Woke narrative (the preachers); and they strip status from those who dissent.”

        Det är ett ”överklassnöje” och kommer att så förbli:
        ”[…] it is not easy (is costly) to speak a jargon that is taught only in universities and that requires many hours of dedication to master. Therefore, people pay attention and often defer to those who command a rich, complicated jargon.
        […]
        Therefore, this signaling function of the Woke faith is actually antithetical to the stated goals of Wokeness (i.e., creating a more just social world—which requires a broad coalition of different classes of people).”

        (Två år senare:
        Bo Winegard, en av författarna, fick nyligen sparken från sitt universitet
        https://quillette.com/2020/03/05/podcast-80-bo-winegard-on-losing-his-job-as-an-assistant-professor/)

        Svara
        • Labour går vidare mot undergången. Nu är det en svart man som skall ut på grund av ”islamofobi.”

          ”In defence of Trevor Phillips”
          https://www.spiked-online.com/2020/03/09/in-defence-of-trevor-phillips/
          ”As early as 2005, he warned that Britain’s approach to multiculturalism and cultural diversity could cause us to ‘sleepwalk towards segregation’.
          […]
          Phillips is also a passionate advocate of free speech – placing him at odds with the thoughtpolicing tendencies of the contemporary British left. He has warned that certain regressive elements are out to silence legitimate concerns about orthodox Islamic doctrines and their social implications
          […]
          What’s more, Labour’s suspension of Phillips is reflective of the left’s ever-growing hostility towards non-white individuals who reject their identitarian ideology and grievance-driven narratives. Phillips is a successful black man who does not hesitate to identify the deeply regressive elements of the left’s multicultural ideology. His mere existence is a major inconvenience to the left.”

          Phillips har varit ganska standard PK och Labour – talar öppet om rasism inom partiet, tycker inte att man skall ge extremhögern en platform – men uppenbarligen har han inte varit tillräckligt renlärig.

          Svara
  1. Kommentar om asylrätt – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: