Vad som finns resp saknas i Corona-Sverige

Har inte lagt mig i det här med coronaviruset och dess framfart speciellt mycket, främst pga att jag faktiskt inte vet någonting om det. Jag är heller ingen ”panikmänniska” som hetsar upp mig i falsett över influensor osv. Men detta ÄR ju ingen vanlig influensa utan mycket värre, jag klarar mig nog om jag får det men det finns folk i min närhet som ganska säkert skulle stryka med.

Det är därför man blir mer och mer förstummad när man hör de som ska veta saker och ting kasta ur sig saker som t ex att ”barn smittar inte”. Hur kan man säga en sådan sak när ALLA vet att barn är rena smittofabrikerna? Man säger att ”nu har vi nått peaken” efter bara någon vecka efter att det börjat ta fart? Man låter plan från kända smittområden landa och passagerarna knata ut som om inget har hänt trots att de bevisligen är sjuka, kanske inte i corona men det vet man ju inte om man inte testar?

Nu kommer det fram att man knappt testar längre så alla siffror blir fr o m nu automatiskt värdelösa. Nu kommer vi inte längre att kunna veta ens ungefär hur det ser ut i landet. Man testar inte för att man saknar testkit. Jag kan förstå att man inte kan ha lager för allt som räcker i evigheter men man kan i alla fall begära att de ska räcka i mer än nån vecka!

Det värsta är att det Henrik skriver förmodligen är 100% sant. Han kunde på listan på saker som finns lagt till menscertifiering, HBTQ-certifiering, pronomenrundor, genusbudget, Rätt Värdegrund osv i oändlighet. Och folk som kontrollerar. Och folk som kontrollerar de som kontrollerar osv. Men twitter har ju bara 280 tecken och inte 28 000 som kanske skulle behövas för att räkna upp allt som finns i stället för handsprit, testkit och masker.

Ingen har väl glömt skogsbränderna sommaren 2018? Ljusdals kommun, som till ca 95% består av just skog var rätt hårt drabbad. Tror ni kommunen hade någon plan eller protokoll som skulle användas vid t ex sådan brandkatastrof? Hade man någon beredskap alls för sånt? Nepp…

Tror ni Ljusdals kommun har TRE st jämställdhetsstrateger anställda som ska övervaka jämställdhetsplanerna? Japp…

Vad var/är viktigt i Ljusdal? Hårda och mjuka vokaler bl a.

Det man gjort är att man kallt rensat bort allt som har med kärnverksamheterna att göra och fyllt på med uppsvällt trams i stället. Trams som kostar enorma summor på bekostnad av just kärnverksamheterna. Man har tvingat på dem detta, man har genom att hela tiden påtala hur viktigt det är med tramset fått organisationer att strunta i vad de är satta att göra och satsa på tramset i stället.

MSB är ju inblandade i det här med coronaviruset också, de ligger i framkant när det gäller trams

Bilden ovan illustrerar MSB på shoppingrunda. Faktum är att just MSB har helt bytt kärnverksamhet till genus och mångfald. Det är det viktigaste för dem numera. De ÖSER pengar över genusforskare som inte ens begriper det mest grundläggande om hur människan fungerar.

Jag har många gånger sagt att den stora kostnaden för t ex genusfältet inte är de åtskilliga miljoner som det kostar i direkta pengar just då utan den stora kostnaden kommer när deras idéer och tankar ska implementeras och realiseras och man ska rasera det som funkar. Då blir det så här. Då är det bättre att folk blir sjuka och dör i jämlikhetens namn. Detta är idéer och tankar direkt från genusfältet som är implementerade och ska tas hänsyn till. Sen finns det massor av andra perspektiv man ska ta hänsyn till men som inte framkommer, transperspektivet, genusperspektivet (som tangerar det han nämner…), hbtq-perspektivet, halta o lytta-perspektivet osv.

Nu är det ju inte så att corona hade varit utrotat om man i Sverige inte ansett att genus och mångfald är det absolut viktigaste att satsa på. Men vad vi garanterat hade haft är kompetent och duktigt folk som ska hantera det på våra myndigheter! Det har vi inte nu eftersom man inte vill ha det utan man vill ha ideologiskt drivna nickedockor. Då får man också ideologiskt drivna nickedockor.

Det finns en anledning till att allt börjar ta slut, man har ju inte ens handsprit eller masker kvar på en del sjukhus. Man har nämligen monterat ner hela Beredskapssverige så inte ens spillror finns kvar eftersom Genus och Mångfald inte kräver några lager av fysisk materiel, däremot kräver de enorma summor pengar när idéerna ska realiseras och implementeras för att sen kosta mer och mer för varje år. Byråkratin sväller till groteska proportioner när jämställdhetsstrateger och mångfaldsplaner är viktigare än handsprit på sjukhusen och allt blir mer och mer ohanterligt pga av alla underliga perspektiv man ska ta hänsyn till osv. De ansvariga springer runt som de yra hönor de är när det händer någonting och de ska ta det ansvar de inte ens begriper att de har.

Det här med corona är en kopia på bränderna 2018. Ingen visste någonting om någonting, det var inte så farligt i början osv.

Och inget kommer man att lära sig av detta. Så kommer det garanterat bli igen. Eftersom man anser att andra saker är viktigare, det är nog inte svårare än så. Och man kan inte få det genusfolk anser är viktigt att funka med vad som i verkligheten är viktigt. Och Sverige har gjort sitt val där.

Innan var det de sk ”ensamkommande” och ingen lärde sig något. Innan dess var det de apatiska barnen (där samma barnläkare, journalister osv också var drivande i frågan om de ensamkommande) och ingen lärde sig nåt. Innan dess var det Quick och ingen lärde sig nåt. Med Quick hade man även bortträngda minnen som radikalfeminister varmt omfamnade ett tag. Osv. Plus allt däremellan som ingen heller har lärt sig något av.

Vi får väl bli religiösa och be till högre makter att det fortsätter vara lugnt på våra kärnkraftverk…

För vilket jävla tjatter det skulle bli! Och titta var man hittade Heikkilä 2008, på Försvarshögskolan så låt oss hoppas att… Osv.

Och jo, det hänger faktiskt ihop med t ex att man tryck in genus överallt, man har skapat en bisarr osund kultur där viktiga, ibland livsviktiga, saker kastas på sophögen till förmån för ideologiskt trams. Man har kämpat för detta väldigt länge. Det är inte en slump att Ljusdal hade 0 planerat för ev skogsbrandkatastrof men hade tre jämställdhetsstrateger som ansåg att mjuka och hårda vokaler var jätteviktiga. Byråkratin har svällt nåt kopiöst de senaste 30 åren. Osv. Allt hänger faktiskt ihop.

Från kommentarsfältet under förra inlägget:

Om man ser det ur miljöpartiets perspektiv har faktiskt Corona varit en skänk från ovan.
Corona har minskat handeln, tillväxten, konsumtionen och nästan raderat ut flygbranschen.
Corona har levererat precis det som MP har kämpat för under flera decennier.

Ja det vi ser prov på nu är faktiskt Miljöpartiets våta dröm som blir verklighet framför våra ögon. Ni som röstat/röstar på Miljöpartiet vill ha det som det är och kommer att bli. För detta är vad MP kämpar för. Rakt av. Med skillnaden att det då INTE kommer att finnas några ”paket” från någon regering, inte mer än höjda skatter-paket.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

104 kommentarer

  1. Dan

     /  03/13/2020

    Ingen kunde förutse detta (förutom alla andra länder). Vi såg det inte komma. Vi har varit naiva. Bla bla bla mvh Stefan Löfven

    Svara
  2. Johannes

     /  03/13/2020

    Eftersom män oftast drabbas hårdare av influensa och inte söker vård så lätt så kan det hända att corona-dödligheten slår lite ojämnt, men jag slår vad om att det kommer ingen jämställdhets-strateg märka.

    Svara
  3. Ofrivillig svenska

     /  03/13/2020

    Mitt i prick MIT ! Särskilt det om att inga lärdomar kommer dras den här gången heller.

    Trots ovanstående höll jag ändå på att ramla av stolen när jag hörde vad vettvillingen till statsepidemiolog hävde ur sig om jämlikhet. Han borde byta jobb till den sk jämställdshetsmyndigheten i stället (tills den läggs ned och galningarna där m.fl. hamnar på sluten anstalt där de hör hemma).

    En annan rätt ofattbar sak är att en stenhårt mediatränad politruk uttrycker sig som en fjortis; barnsligt språk späckat av ”liksom” i parti och minut. Visserligen borde man vara van sedan länge men det kryper i en när man hör svenska politruker uttrycka sig med deras bizarra blandning av floskelspruta och förståndshandikappat yngre barn.

    Hur som helst är det skönt att ha Toklandet som terapi, särskilt när man som jag senare skall ut i kollektivsmittan…kollektivtrafiken menar jag. Håll er friska MIT & läsare & kommentatorer !

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      ”Särskilt det om att inga lärdomar kommer dras den här gången heller.”

      Av eliten, politiker, journalister, etc. – nej, självklart kommer inget att förändras.

      Folket? Kommer de att fortsätta rösta lagom grönt-snällt-medmänskligt-flummig? Blir intressant att se.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/13/2020

      Uttalandet om jämlikhet (alla skall bli lika smittade) tyder väl på rötter i 68-rörelsen? Gissar på att han är sosse. Kommunistsosse.

      Svara
    • Svara
  4. Rikard

     /  03/13/2020

    Hej.

    Pratade med en sjuksköterska igår. Hon kunde berätta att det inte bara stals handsprit av patienter utan att en del företagsamma entreprenörer satt i system att fylla en större väska med så många flaskor de kan bära och sedan sälja dessa. Sådan är kapitalismen, sådan är dess kropp och själ.

    Att ha allt politiskt korrekt är väl inget att klaga på? Det har ju bestämts av politiker utsedda av partier valda god demokratisk ordning, vilka utsett och tillsatt lydiga tjänstehjon så att värdegrunden kan realiseras. Resultatet beror på det system vi har, inte spontana ryckningar i den kosmiska rum-tid-väven. Sovjets problem berodde på det system man hade. USAs problem runt 1900 likaså. Sveriges problem idag beror på det politiska system vi alla lärt varandra är världens bästaste godaste politikergänget.

    Lita på staten. Visst, men lita på staten vadå? Lita på att Stefan Löfven får vård före dig. Jamen statsministern är ju viktigare för landet, det måste du väl hålla med om? Nej, det måste jag inte. En läkare, sjuksköterska eller någon som kan trolla fram fler respiratorer, reservdelar, filter, lameller et cetera till dessa är viktigare än Löfven. Enligt staten, alltså.

    Jag tänker faktiskt ”promenera ut på en gren” som jänkarna säger och säga: Strunta i Folkhälsoinstitutet. Sk*tstroppen till chefsepidemiolog måste väl för hundan kunna sägas ha bevisat att han är befordrad till sin inkompetensnivå? Vad är det han vet som hans kollegor i Danmark och Norge inte vet? (Eller större delen av resten av världen…) Vad är mer sannolikt: att han som en lydig kugge i det goda demokratiska svenska systemet vet mer än hans kollegor i andra länder, eller att han är sosseifierad och lider av svår PK och därför inte kan sköta sitt jobb som han borde?

    Nej, kika här istället för handfasta råd om det ena och det andra re: denna tämligen dödliga influensa. (Men eftersom den än så länge är mindre dödlig än badkar eller promenader på Drottninggatan så är det väl ingen fara enligt liberaler…)

    [https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html]

    [https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/]

    Titta på WHO:s tabeller, och jämför Sverige med grannländerna. Eller USA. Igår, bekräftade fall vid tiden för datasammanställningen: USA 987 bekräftade fall; Sverige 461. Befolkning USA 328 000 000 personer; Sverige 10 300 000 personer. Vad kan det bero på att ett land med trettiondelen av invånarantalet har hälften så många fall? Kan det, jag bara undrar lite lätt och lagom, kan det ha att göra med hur de demokratiskt valda ombuden hanterat det hela?

    Eller är det liksom ödet, gudarnas straffdom, otur men vi har ju den finaste värdegrunden i alla fall, eller vad?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      ”Sovjets problem berodde på det system man hade. USAs problem runt 1900 likaså. Sveriges problem idag beror på det politiska system vi alla lärt varandra är världens bästaste godaste politikergänget.”

      I samband med att Max von Sydow dog tittade jag på vad han varit med i, och hittade Citizen X, som handlar om jakten på en seriemördare i Sovjet. Det tog hela 80-talet att hitta honom. Von Sydow har en liten men viktig roll som psykolog.

      Från wikipedia:”As well as taking on the form of a crime thriller, the movie depicts Soviet propaganda and bureaucracy that contributed to the failure of law enforcement agencies to capture the killer, Andrei Chikatilo, for almost a decade.”

      Bortsett från att man så länge misslyckades med att hitta gärningsmannen, så förstörde man många oskyldigas liv.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  03/13/2020

      @ Rikard,

      ”Hon kunde berätta att det inte bara stals handsprit av patienter utan att en del företagsamma entreprenörer satt i system att fylla en större väska med så många flaskor de kan bära och sedan sälja dessa. Sådan är kapitalismen, sådan är dess kropp och själ.”

      Tja, det händer väl samma sak under kommunism? Att folk stal allt de kunde komma över på jobbet och sen sålde det på svarta marknaden var väl standard i det gamla östblocket.

      Kanske sharia funkar bättre? Inte lika kul att sno handsprit om man då blir av med handen!

      Svara
  5. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Jonas

       /  03/13/2020

      Nu är det faktiskt så att de prickade det ämne hon kan uttala sig om eftersom hon läste biomedicin och medicinsk epidemiologi.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/13/2020

        Och trots detta levererade hon en ytterst tveksam text i dagens SvD angående skolstängning. Visserligen visade forskning, enligt vad hon kunde ange, att stängning generellt var bra men ändå lyckades hon efter ungefär halva texten byta spår och landa i att det nog ändå är olämpligt med skolstängning. Trots att hon inte kunde underbygga det med någon forskning alls, vilket brukar vara hennes käpphäst, utan bara gissade precis som Folkhälsomyndigheten. Hon missade dessutom den för den vetenskapligt normalbegåvade självklarheten att inte alls alla föräldrar måste vara hemma för att skolorna stänger. Från 11 års ålder ungefär kan barn vara hemma själva och finns det äldre syskon så kan även yngre barn vara hemma.

        Emma Frans kanske varit i forskarvärlden men numera tillhör hon medievärlden och skall nog bedömas därefter. Hon googlar nog mest som alla andra.

        Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Expert på en sak är expert på allt:

      Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020
      Svara
      • Gorby

         /  03/13/2020

        Lämna det till experterna.
        Ska vi hädanefter skippa att fråga Greta gällande klimatet och tala med experterna i stället 🙂

        Svara
        • Kristian

           /  03/13/2020

          Ja, hon säger väl aldrig annat än ”lyssna på vetenskapen”.

          Tror hon skulle vara mindre pigg på det om det inte var hennes sida som fick bestämma vilka vetenskapare som har rätt.

          Svara
  6. Kristian

     /  03/13/2020

    https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10160169452033868&id=742928867
    *https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10160169452033868&id=742928867*

    Svara
    • Törnrosa

       /  03/13/2020

      Tack för tipset. Hittade dock ingen checklista där. Googlade och fick napp på Elsas Skafferi. mvh

      Svara
  7. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  8. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Värdelösa, ombytliga, [tio rader svordomar raderat], fega, vindflöljliga, opportunistiska,
      … [andas in] Moderater.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/13/2020

        ”just in time” och ”lean” är helt enkelt inget bra sätt att bygga beredskap.

        Å andra sidan har väl näringslivet inte direkt protesterat, konsumtion genererad av extrem befolkningsökning (immigration) har nog varit mer lönsam än diverse beredskapsutrustning och sparande.

        Svara
  9. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Det viktiga för Jonas är som alltid Jonas.

      Och så är det väsentliga inte att stoppa smittspridning utan att lyda prästerskapets råd. Intressant.

      Lättare än att ta ansvar och tänka själv.

      Svara
    • Jonas

       /  03/13/2020

      Om de kör showen med 499 i publiken så borde man ringa polisen, för jag tror inte polisen skulle missa att räkna också Gardell plus personal.

      Svara
      • Weasel

         /  03/13/2020

        Det är ju en jävla tur att Corona bara smittar om det är 500 personer i en lokal och att det inte smitter om det bara är 499 personer… 🙄

        Svara
  10. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Väntar med spänning på besked att ”inte människa är bara smittspridare”.

      Svara
  11. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  12. MiT

     /  03/13/2020

    Han är med i MÄN också

    Svara
  13. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2020

      Ja, vips så har epidemien avstannat!
      -Inte ett enda registrerat fall!

      Sverige kan fortsätta vara den världsbästa bananrepubliken…

      Svara
  14. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  15. koko lalla

     /  03/13/2020

    Den här texten har nog kommit tidigare i toklandet men den är aktuellt gällande, den enda sanna läran (Jämställdhet går före smittspridning) , kritik mot ”läran” straffas hårdare än brott mot allmänheten ,3 månader fängelse för ett tankebrott på internet men en våldtäktsman om han döms 3 mån ”samhällstjänst” dvs prata med soctant
    modus operandi är fortfarande det samma för vänstern, hårt mot kritiker men gulla med de kriminella, får mig tänka på Kakan Hermansson o co

    https://www.mises.se/2019/10/23/de-socialt-narstaende/

    Svara
  16. Gorby

     /  03/13/2020

    Svara
  17. Är helt övertygad om att det inte finns någon plan för hur man ska kunna bedriva undervisning via nätet om skolorna stängs.

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Tveklöst!
      Jag skulle säga tvärtom: jag äter Annie Lööfs skosamling om någon sådan plan existerar!

      Svara
    • Rikard

       /  03/13/2020

      Hej.

      Det behövs inte heller någon sådan. Det är en ren undanflykt.

      Varenda elev och förälder finns på skolans och klassens e-postlista, till att börja med. På många skolor använder man Chromebooks eller motsvarande (eller elevernas egna mobiler) som plattform för läxor och inlämning av uppgifter; ”allt kan ju sparas i molnet”.

      Så den enda skillnaden blir att elever och föräldrar drar ut tummarna ur det bruna hålet och kollar e-posten, gör uppgifterna och lägger upp dem på utsatt tid. Och gör det igen nästa dag. Och igen, och igen. Sådant som både barn och vuxna klarar, om de inte är alldeles sosseifierade proffsoffer.

      Läraren har sin terminsplanering – jamen modifiera och anpassa den då! Eleverna skall hålla sig hemma. Då har de tid med läsläxor på ca 200 sidor/dag. Tillgång till boken? Den skulle du tagit med dig hem när skolan stängde. Som du blev tillsagd att göra. Lös Uppgiften.

      Slöjd, hemkunskap och gymnastik kan man ju ta igen genom att hålla öppet några veckor på sommarlovet.

      Jag menar, akademiker (tja, någorlunda) som suttit av fem års studier även om det är på de nutida lärarlekskolorna skall väl klara av lite logistik och planering?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Kretin

       /  03/14/2020

      En skola i Helsingfors satte alla sina >2000 elever att studera över nätet i torsdags tills vidare.

      Svara
  18. tompas11

     /  03/13/2020

    Helt sjukt, vi kan inte stänga skolor för ungarna har ingenstans att vara.
    Vad är det för fel på att de kan vara hemma?
    Visst, jag förstår att det finns en åldersgräns, men från säg 10 år och uppåt bör det inte vara några problem för ungen att klara sig själv under dagen.
    Hur klarar sig ungarna under sommarlov, höstlov, jullov, sportlov, påsklov och de dagar som lärarna har studiedagar? Många föräldrar har ingen möjlighet att vara lediga under dessa lov.
    Jag och mina tre syskon har också gått i skolan.
    Det var inga föräldrar som var hemma och passade oss under alla dessa lov.
    Vi klarade oss själva. Vi var uppfostrade att klara oss själva.
    Vad är det för fel på dagens söndercurlade ungar?
    Kan de inte göra någonting utan att föräldrarna ska vara med?
    Kan ju också vara på det viset att våra snusförnuftiga myndighetspersoner är gravt söndercurlade, precis som föräldrarna. Just saying.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/13/2020

      En sak är säker. Det är inte fel på barnen utan det är fel på beslutsfattarna. Det hade gått att lösa och som du säger, många barn skulle kunna vara hemma och det hade gått att göra andra lösningar. Nu är det nog redan för sent.

      Svara
  19. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Klockrent

    Svara
    • Kristian

       /  03/13/2020

      Den dagen jag går till ”fråga min svåger” för hälsoråd får vår Herre bädda pinnsoffan.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/13/2020

      Han glömde en punkt:
      – Får du spel av svensk rasism och Sverigevänner, åk till Kurdistan!

      Roligt när man inser att detta inlägg från honom i grund och botten handlar om hans fortsatta biljettintäkter och inget annat. Härlig kille, verkligen!

      Svara
  20. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  21. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Weasel

       /  03/13/2020

      Det är en jävla tur att det finns experter som ÖZZ så att man kan få korrekt information istället för att lyssna på WHO och andra instanser som inte vet vad dom pratar om…🙄

      Svara
      • Ivar L

         /  03/14/2020

        Det som ändå är glädjande är att jag gissar att de flesta tycker han har fel och att ytterligare några tidigare fans inser vilken fuling han är.

        Svara
  22. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  23. Jans

     /  03/13/2020

    Özz o Gardell. Fiiina människor.
    Di Leva; ond.

    Svara
  24. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
    • Jans

       /  03/14/2020

      Man behöver ju inte undra särskilt länge över varför det går åt helvete med alla länder som tas över av vänstern. Detta är deras sanna jag. Godheten™ är sannerligen en tunn fernissa.

      Svara
  25. tompas11

     /  03/13/2020

    Danmarks stänger gränsen. Polen stänger gränsen. Troligen bara en tidsfråga när övriga nordiska länder följer efter. Samma sak med skolorna i Sverige. De kommer att stängas.

    Svara
  26. Hank

     /  03/13/2020

    Boys,

    Det handlar inte om att ”rädda Sverige”, det handlar om att totalt förinta Israel och eliminera varenda femtekolonnare. Kom ihåg det.

    Bästa hälsningar,
    Hank

    Svara
    • MiT

       /  03/13/2020

      Har blockat den här nu, återkommer säkert med annat IP men borta ett tag i alla fall. Under detta IP: har han postat som
      Holohoaxer No. 1
      Finspångsrättegång VII 2029
      Rolle
      Britt-Lena “Bettan” Hansson
      Observanten
      The 40-ish something boomer
      Järsgården
      Hank

      Han har även postat med nästan samma IP (några olika varianter där bara någon siffra skiljer) under namnen
      Kike town zero kelvin
      Kike Town
      Kike Soros
      Anti-Kike
      Brutschan
      The —- will be at the center
      Gerald Hoogforz
      Soros Kike
      Kikefors
      Direktör anti-Shlomo

      Sen kan han ha skrivit under helt andra IP också men det var dessa som var väldigt lika varandra.

      Svara
      • Weasel

         /  03/13/2020

        Han har uppenbarligen fler nicks än hjärnceller.

        Svara
      • Utlandssvensk

         /  03/13/2020

        @ MiT,

        Det verkar som att hans tema är judar. Nu vet jag inte vad just han har skrivit, men rent allmänt är just det här med judar en enorm skillnad mellan svensk och amerikansk debatt. I USA pratar man om judar lika mycket som vi pratar om muslimer i Sverige. Jag har aldrig varit så intresserad av den infallsvinkeln men det går helt enkelt inte att undvika om man vill följa debatten over there.

        En del är också väldigt intressant, som t.ex judarnas roll i Ryssland under revolutionen. Att läsa om detta har gett mig ett helt annat perspektiv på WW2. Här är ett färskt inlägg på det temat från de väldigt stora bloggen Unz, som även drivs av en jude:

        https://www.unz.com/article/leather-jacketed-coke-snorting-jews-in-the-soviet-secret-police-torturing-raping-and-killing-gentiles-the-evidence/

        Svara
        • Så du tror att man i USA yrar om att judar sprider coronaviruset och att de förgiftat brunnar (vilket var populärt att anklaga judiska befolkningen för under digerdöden)?

          Svara
          • utlandssvensk

             /  03/14/2020

            ”Så du tror att man i USA yrar om att judar sprider coronaviruset och att de förgiftat brunnar ”

            Hur kommer du till den slutsatsen? Jag vet inte vad de säger om just coronavirus-judar. Men jag har läst massor av debatter i USA under många år och det pratas ständigt om olika aspekter på judar. Det har inget att göra med vad jag ”tror”, det är ett observerbart faktum.

          • Ivar L

             /  03/14/2020

            @utlandssvensk

            Grejen var väl att de poster av ”hank” et al. på Toklandet som det handlade om nu var klassisk urspårad judeparanoia och inte seriösa debattförsök.

            Men i ämnet; när det gäller judars deltagande i ideologier så blir det ju egentligen enbart intressant om man kan påvisa en specifik judisk aspekt på ideologin. Annars är det ungefär lika intressant som att det t.ex. fanns folk med krulligt hår bland de ryska revolutionärerna. Judar har stor representation bland t.ex. intellektuella så precis som med krullhåriga kommer du att hitta judar bland kommunistiska och postmodernistiska tänkare. Det bevisar i sig inte en särskild krullhårig eller judisk aspekt på ideologierna. Men det motbevisar det inte heller så man kan absolut tala om det. Men postaren ”hank” ovan var inte ens i närheten av ett rimligt resonemang.

          • Utlandssvensk

             /  03/14/2020

            @ Ivar L,

            ”Grejen var väl att de poster av ”hank” et al. på Toklandet som det handlade om nu var klassisk urspårad judeparanoia och inte seriösa debattförsök.”

            Jo, det fattade till och med jag.

            Jag bara kom att tänka på skillnaden mellan debatten i Sverige och USA i samband med detta.

            ”Men i ämnet; när det gäller judars deltagande i ideologier så blir det ju egentligen enbart intressant om man kan påvisa en specifik judisk aspekt på ideologin.”

            Tja, det är en av sakerna som de ofta debatterar. Mycket verkar bero på om man ser judar som en etnisk eller religiös grupp. Staten Israel har på senare år gått väldigt långt åt det etniska hållet och definierar judar främst utifrån biologiska faktorer.

          • Ivar L

             /  03/14/2020

            @Utlandssvensk

            Ja, det är i princip tabu i Sverige att tala om judar som en etnisk grupp. Detta tabu är fel och skapar konstiga debatter.

            Men till skillnad från den muslimska gruppen (som är större och splittrad på många etniciteter) så har judar mycket få krav på särlagstiftning (omskärelse och förintelsetabu är undantag) på det viset som muslimer ställer. Därför haltar också jämförelser mellan eventuella judiska och muslimska agendor. Islam är en politisk rörelse som samlar många etniciteter och stora folkgrupper medan judendom är både en religion och en slags etnicitet, om än synnerligen splittrad.

          • Utlandssvensk

             /  03/14/2020

            @ Ivar L,

            Om du vill debattera huruvida det finns paralleller mellan muslimer och judar, så finns det hur många som helst som gärna gör detta på t.ex den sajten jag länkar ovan. Jag har ingen större lust att delta, men det kan ju vara intressant att se hur det går för dig. Var dock medveten om att flera av skribenterna där är duktigt pålästa om allt som har med judar att göra och de är inte blyga.

            Lägg gärna upp en länk om du går in i debatten där.

          • Ivar L

             /  03/14/2020

            @Utlandssvensk:
            Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Jag har debatterat judar på Flashback tillräckligt för att vara rätt så mätt på det hela. Rätt skönt att det inte är så mycket av den varan på Toklandet. Jag tyckte mest ditt inlägg behövde kompletteras.

          • Utlandssvensk

             /  03/14/2020

            @ Ivar L,

            Ute efter? Jag bara nämnde en skillnad mellan svensk och amerikansk debatt. Sen börjar du skriva om skillnader mellan muslimer och judar och jag berättar då att du kan debattera detta på sajten jag länkade, om du vill.

          • Ivar L

             /  03/15/2020

            @Utlandssvensk
            Varför skulle jag vilja debattera det på en annan sajt?

            Det var väl snarare du som ville jag skulle debattera där, du ville ju t.o.m. ha länk så du kunde kontrollera hur det gick för mig. Oerhört märklig inställning. Helt adekvat att fråga sig vad du var ute efter med det.

    • Israels regim och de som stödjer den i vart fall, om man ska tror på general Ya’ir Golan, som jämför den med nazismen.

      Svara
  27. MiT

     /  03/13/2020

    Svara
  28. Casey Jones

     /  03/13/2020

    Hur laddar man upp bilder och inbäddade länkar?

    Svara
    • MiT

       /  03/14/2020

      Bilder: Lägg upp bilden på någon sajt som passar, kopiera webbadressen till bilden och klistra in. För en del sajter så blir det bara en klickbar länk som ”vi” ser medan för andra så ser man själva bilden i kommentarsfältet. Ibland får man flera alternativ för delning, då får man prova vad som blir rätt helt enkelt.
      Vad menar du med inbäddad länk? För det är väl vad jag skrev om bilder (tror jag…)? Eller som när man klistrar in en tweet, det i alla fall jag gör är att helt enkelt klistra in webbadressen (ex https://twitter.com/M____i____T/status/1238562457980977164) till den aktuella tweeten på en helt egen rad i kommentaren. Tror att det där med helt egen rad även gäller bilder.

      Svara
      • Casey Jones

         /  03/14/2020

        Tack för svar! Ovanför min kommentar så har du lagt upp din egen tweet. Hur gör du det utan att det bara blir en adressrad? Det är det jag menar med inbäddad länk. Om jag hittar en tweet eller ett fb-inlägg som jag vill dela här, hur gör jag det så man inte behöver klicka vidare för att kunna läsa?

        Svara
        • MiT

           /  03/14/2020

          Du ser hur min tweet ser ut när den är ”mitt i texten” på en rad här ovan? Du ser bara en länk till tweeten? Om du postar t ex en tweet (länkadressen till tweeten ser ju ut såhär: https://twitter.com/användare/status/massasiffror) på en helt egen rad i kommentaren, alltså tryck på enter och klistra in och tryck på enter igen, så ska det bli rätt. Samma gäller för t ex facebook-länkar (om fb-posten är publik osv förstås)

          Svara
          • Casey Jones

             /  03/14/2020

            Aha, det var inte svårare än så! 🙂 Tack!

  29. MiT

     /  03/14/2020

    Svara
  30. Q-Ken

     /  03/14/2020

    Jaha…jag trodde först att det handlade om Kronogården eller Rinkeby…

    https://www.aftonbladet.se/tv/a/308597/hundratals-apor-i-gatuslagsmal–pa-grund-av-corona

    Svara
    • Jans

       /  03/14/2020

      Blä, vad äckligt. Det är väl bara en tidsfråga till de går på människor?

      Svara
      • Q-Ken

         /  03/14/2020

        Menar du de i Thailand eller i Kronogården?

        Svara
        • Jans

           /  03/14/2020

          Thailand såklart. Apflockar som råttor som drar runt i stadsbilden.

          Svara
          • Q-Ken

             /  03/14/2020

            Fortfarande lite oklart om du menar Kronogården eller Thailand med det du skriver i din andra mening.

  31. Ivar L

     /  03/14/2020

    Svensk ickeexisterande beredskap:
    ”Sveriges beredskapslager monterades ned efter kalla kriget. Tusentals ton med mat såldes vidare och sjukhusen gick över till ett ”just in time”-scenario.

    – När en händelse sker blir det därför en kris ganska snabbt, säger Jan-Olof Olsson, ansvarig för försörjningsberedskap på MSB.”

    ”I dag finns inga beredskapslager kvar och bedömningen från organisationen Civilförsvarsförbundet är att Sverige skulle klara sig i ungefär en vecka om importen av mat upphörde.”

    https://www.svd.se/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris

    Svara
    • Efter att i decennier betalat planetens högsta skatt –
      måste svenskarna klara sig själv vid samhällskriser.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/14/2020

        Och ovanpå det har vi sedan de skattebetalade lagren avvecklades dessutom importerat cirka 2 miljoner människor varav en betydande andel inte kan försörja sig utan också måste finansieras av skattemedel. Det är fan i mig kriminellt det som skett. Man börjar på allvar känna att Finspångsmemen nog har relevans trots allt.

        Svara
      • Så var det inte innan Palmemordet, men efter globalismen och EU-eländet påbörjades så har det varit så. Visst hade vi hög skatt även på Palmes tid, men man fick något för pengarna, framförallt ett tryggt samhälle.

        Nu har vi 8 EU-vurmande partier i riksdagen OCH ett folk som röstar för detta… i Toklandet Sverige.

        Svara
  32. MiT

     /  03/14/2020

    Svara
  33. MiT

     /  03/14/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/14/2020

      Nej Lisa Nilsson, i nuläget är det inte relevant att stödja ”kulturarbetare”. Helt andra yrkesgrupper känns relevanta att stödja just nu. T.ex. arbetare inom:
      – Livsmedelsförsörjning
      – Vattenförsörjning
      – Sjukvård
      – Smittskydd
      – Energiförsörjning
      – Polis
      – Gränskontroll
      – Pappersindustri (engångsartiklar)
      – Plastindustri (engångsartiklar)
      – Metallindustri (diverse sjukvårdsartiklar)
      o.s.v.

      Lisa Nilsson torde vara god för åtskilliga miljoner hon också. Hennes spelade underdogperspektiv är relativt motbjudande. Kulturarbete är i nuläget totalt irrelevant. Dessutom kan inte kulturen som sådan ”dö”. Alla samhällen har en kultur, däremot inte nödväntigtvis tvångsfinansierad via skatter.

      Svara
  34. MiT

     /  03/14/2020

    Svara
  35. Ivar L

     /  03/14/2020

    Fast i det rådande läget ÄR Sveriges beslut att sluta testa rationellt. Det är den underliggande orsaken som är skrämmande fel, nämligen att vi troligen slagit i kapacitetstaket och måste gå till plan B eller C eller D eller…

    Vi har inte lyckats stoppa smittan och måste helt enkelt enbart koncentrera sjukvårdsresurserna på det mest akuta. Då BLIR det rationellt att sluta testa. Däremot är det synnerligen irrationellt att montera ner ett lands beredskap. Där sitter grundproblemet.

    Svara
  36. Ivar L

     /  03/14/2020

    Jag vet inte om ni följt det men Rebecca gjorde ju bort sig rätt rejält i inledningsskedet med att tycka det var överdrivet med Coronalarmen även om hon haft en del vettiga synpunkter senare, bland annat om Kinas äckliga matmarknader, men nu kastar hon tydligen in handdukenhelt.

    Fegt av henne, det blir minuspoäng. Hon slutar debattera för hon gjort bort sig och inget annat. Även solen har fläckar:

    Svara
  37. Penisavund och brist på penis tycks kunna ställa till en hel del. Långt ifrån alla kvinnor lider av detta, och man får beklaga det prekära tillståndet, men det mest tragikomiska i sammanhanget är väl ändå heterosexuella män som agerar som om de lider av samma sak. Vad tänker egentligen kvinnorna om dem frågar jag mig då? De kan knappast stå högt i kurs.

    Svara
  1. Vad som finns resp saknas i Corona-Sverige — WTF? – Life, Death and all between
  2. Vad som finns resp saknas i Corona-Sverige – Suzie Weathers
  3. Alarmister versus Experterna 100-0 #corona #Sweden – Hexanmexan "shake my hand?"

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: