Platta till kurvan så ordnar det sig. Säger man.

Man har ju massa gånger hört dem prata om att platta till kurvan så att sjukvården ska klara av situationen, varje gång så visar de ungefär en sån här bild

Sådär brukar det se ut. Jag kan ganska lätt förstå vad man är ute efter och det finns en logik i att inte alla ska komma till sjukvården samtidigt.

Men det finns några saker som skaver lite med detta ändå. En sådan är att veta hur många som är smittade vilket vi inte gör eftersom man bara testar de som lagts in med tydliga symptom (som jag har förstått det). Hur ska man då kunna göra ens enkla beräkningar?

En annan sak är var man placerat ”sjukvårdssystemets kapacitet” i grafiken (och hur den faktiskt är i verkligheten…). Den är alltid ganska högt upp. Och varje gång man grafiskt ska visa hur man menar

så ser det jättefint ut. Alla får perfekt plats under ”sjukvårdens kapacitet”. Jag fattar ju den pedagogiska vitsen med det men samtidigt så är det bedrägligt då man ger sken av att det räcker med att platta till toppen lite så räcker sjukvårdens kapacitet. Bilden ser jättefin ut.

Finns det ens något som talar för att kapaciteten är sådär hög överhuvudtaget?

Vid corona-utbrottet hade Tyskland 29,2 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare. Samma siffra för Italien var 12,5.

För Sverige var den 5,8.

Sverige har t ex inte ens hälften så många intensivvårdsplatser som Italien per 100 000 invånare.

De tre största regionerna (de tre som granskats…) har under åren i smyg tagit bort kraven på beredskapslager. Trots att det stått i direktiven i många år och t o m skärpts under åren! Och de ansvariga på Regionerna (fd landstingen) har ingen aaaaaning om när detta skedde såklart. Eller varför. De är skojare hela jävla bunten! De har EN ENDA UPPGIFT och den tar de snuskigt mycket i lön för att misslyckas med. En enda uppgift har de. Som de misslyckas med. Men de misslyckas aldrig med att få sin lön och alla groteska förmåner som är kopplade till den enda uppgiften de har men som de misslyckas med. Där lyckas de varje gång av någon underlig anledning.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger helt öppet att det där med beredskap inte är deras ansvar. Varför de fortfarande har orden ”beredskap” och ”samhällsskydd” namnet förstår jag faktiskt inte. De kunde heta ”Myndigheten” bara.

Så, Sverige har alltså inte ens hälften så många intensivvårdsplatser som Italien som är grymt hårt drabbad och vi har inga lager av helt nödvändig utrustning pga av skojare som är satta att sköta det. Så vad talar för att gränsen för kapaciteten ligger så högt upp så att om man bara kan platta till det hela lite så hamnar alla under under gränsen?

Tänk om det ser ut sådär när man plattat till den lite? Eller kapaciteten kanske fortfarande ligger för högt på skalan?

Tänk om det är sådär det EGENTLIGEN ser ut när man lyckats platta till lite?

Eller kanske mer troligt, sådär…? För man har ju slimmat och skalat ner osv i massor av år att inga marginaler finns på någonting. Detta SAMTIDIGT som man ökat landets befolkning med 2 miljoner.

För allt var ju på gränsen redan innan det här med corona? Vad får folk att tro att man ska fixa det här om man bara ”plattar till kurvan lite”?

Det måste inte gå riktigt illa som det gjort i t ex Italien och vi får verkligen hoppas att det inte blir så!

Någonting annat som skaver är vad man gör för att hejda detta, man stänger ner hela länder. Totalt! Min tilltro till politikers omtanke om folken i länderna är ganska låg, jag tvivlar starkt på att man gör detta för att rädda några tusen äldre då politiker generellt är cyniska arslen som alltid bara tänker på sig själva. Tror t ex inte att Trump av människokärlek stänger ner hela Kalifornien. Men eftersom man i Sverige vill vara hemlig så säger man att allt är lugnt, vi bara plattar till kurvan lite så ordnar det sig, då misstänker man ju att det faktiskt finns en stor risk att corona är, eller kanske kan bli, riktigt jävla otäck. Långt värre än vad man säger officiellt. Det måste inte bli så men att risken finns och att den risken är betydande.

Man får hela tiden känslan att de döljer något, man kan liksom ana att de känner sig obekväma med vad de säger, att de vet mer än vad de säger. Osv.

Hade land efter verkligen stängt ner så totalt om man inte misstänkte, eller att man faktiskt kanske redan vet, att det är på allvar nu? Hade man verkligen offrat så enormt mycket bara för en elak influensa eller liknande…? Någon som verkligen tror det? Att man lägger ner hela västvärlden om man inte är ordentligt oroliga, kanske t o m passerat gränsen till livrädda?

Kina satte in riktigt drakoniska åtgärder för att försöka stoppa. Fan, de svetsade ju igen dörrar för att hindra folk att gå ut! Som om de faktiskt var livrädda på riktigt för det. Det hade aldrig gjort vad de gjorde om det bara var som en riktigt elak influensa eller liknande, då hade de låtit folk dö bort bara. En människa är knappt värd någonting här i Sverige och i en diktatur som Kina är en människa värd ännu mindre. Men Kina agerade som om det var liemannen själv de hade att göra med!

Sverige stänger också ner samtidigt som man säger att det är rätt lugnt och onödigt att stänga ner. Det matchar inte så bra.

Att folk börjar hamstra lite beror ju på att man inte litar på myndigheterna och politikerna. Det är ett pris man får betala för att man politiserat och befolkat dem med aktivister som i första hand alltid ser till Partiernas bästa. Ja, jag skrev Partiernas eftersom när det är maktskifte så är aldrig de nya intresserade av att röka ut de gamla. Konstigt nog…

Jag vet ärligt talat inte om de svenska politikerna är mer rädda för corona eller för att detta på ett ytterst brutalt sätt visar hur enormt misskött landet är från politiskt håll. Bara det att sjukvården inte ens har ett litet beredskapslager av de nödvändigaste artiklarna samtidigt som man öst pengar över aktivistkonst genom åren säger rätt mycket. Man är livrädd över att folk på allvar ska börja fråga vart pengarna har tagit vägen. Att de på allvar ska börja fråga vad fan de fått för pengarna.

Detta hade nog hänt ändå men corona är en katalysator som skyndat på det. Precis som asylhaveriet var en katalysator för att blottlägga hur katastrofalt Sverige är på det området.

Sverige kommer ju aldrig att bli sig likt igen, det kan man nog vara säker på. När röken har lagt sig och man ska summera så är det nödvändigt med ansvarsutkrävande och att man gör om mycket från grunden vad gäller politiker, deras makt, deras ersättningar och förmåner (kan t ex inte vara rimligt att en som Veronica Palm i 6 år lyft ca 47 000 i månaden av skattebetalarnas pengar utan att ens behöva lyfta på rumphelvetet för att söka nytt jobb trots att hon i dessa coronatider faktiskt som utbildad barnskötare har en eftertraktad utbildning!), myndigheter, vad som ska vara statens uppgift, vad som är kommunernas uppgift osv.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

134 kommentarer

  1. Sten Lennquist, pensionerad professor i katastrofmedicin

    Svara
  2. Svara
    • Kristian

       /  03/20/2020

      Singapores premiärminister sammanfattar i en mening (2 minuter in om direktlänk inte fungerar.)

      ”The WHO named one key reason for the rapid spread: that many countries had not taken the situation seriously enough – what the WHO called ‘alarming levels of inaction.'”

      Svara
  3. Kristian

     /  03/20/2020

    Din sista bild är nog närmast. Det är inte frågan om att ”platta till kurvan” i några månader, vi talar om flera år.

    Ett decennium blir det nog inte, vid det laget har produktion av materiel kommit igång, och många har dött. Men tre år? Fem? Inte omöjligt.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/20/2020

      Ett hopp kan man sätta till att antikroppstest kommer igång så de som är osäkra på om de varit ”sjuka” (en del märker det ju knappt) kan återgå till normalt liv. Så att man bit för bit kan komma igång med allt igen.

      Den här videon som f.n. är en dag gammal tycker jag ger en rätt realistisk bild av världsläget:

      Svara
  4. Leif

     /  03/20/2020

    Irena Pozar, en för mig okänd medarbetare på Veckorevyn, tycker sig tydligen föra en dialog med en inbillad fårskock av äldre människor, som till skillnad från henne uppträder extremt oförnuftigt och illojalt. Detta i flera krönikor i Expressen.
    Ursäkta min franska, men
    Vad fan är det här för idioti?
    Vilka kriterier har egentligen Expressen när man anlitar krönikörer?

    Svara
    • Gigas

       /  03/21/2020

      ”Vilka kriterier har egentligen Expressen när man anlitar krönikörer?”
      Dömd för förtal verkar i alla fall inte skada.

      Svara
  5. Kristian

     /  03/20/2020

    Nytt från Karlsten:
    ”Sant och falskt om vad statsepidemiolog Anders Tegnell sagt”
    https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/

    Han är ganska snäll mot Tegnell …

    Svara
  6. Kristian

     /  03/20/2020

    Är det Stockholmare i affären? Nu kom Helvetet till byn.

    ”Coronaviruset blixtbelyser storstädernas svagheter”
    https://ledarsidorna.se/2020/03/coronavirusets-blixtbelyser-storstadernas-svagheter/

    ”När stockholmarna börjar fly den virussmittade staden sprider sig Corona snabbare över hela landet. Dessutom tär de på den lokala handelns matvaruresurser anpassade för fastboende.
    […]
    Satsningarna på intersektionella studier, inkapslande kulturbidrag, cykelbanor samt subventionering av elbilar har tryckt undan investeringar i vården och omsorgen under snart flera decennier.
    […]
    Länsstyrelsen i Stockholms egen prioriteringslista över prioriterade personalgrupper under pandemin är för stockholmarna direkt pinsam. Stockholm anser att regeringen skall prioritera butikspersonal i livsmedelsförsörjningskedjan. Stockholmarna har inga begrepp om att kommer inte vårsådden i marken ute i landet inom de närmaste fyra veckorna försvinner hälften av Sveriges produktion av livsnödvändiga kolhydrater.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/20/2020

      Ja, plötslig ser man vad dekadens leder till på ett tydligt sätt. Satsningar på trams och avveckling av reservlager med mera kan försätta landet i livsfara om vi har otur.

      Nu råkar jag vara lite optimistisk denna gång eftersom sjukdomen trots allt inte har extrem dödlighet, men hade det varit SARS som fått denna skjuts (den var mer smittsam och mycket mer dödlig) så hade det varit mycket värre. Och man fortsatte ändå avveckla efter SARS och fortsatte pumpa in pengar i massimmigration och genustrams.

      Svara
    • Andersson

       /  03/21/2020

      Dekadens ja, imperier har fallit för mindre. Den Humanitära Stormakten är nog på fallrepet, nu kommer grupp att ställas mot grupp…

      Svara
  7. Gorby

     /  03/20/2020

    Svara
  8. Jonas

     /  03/20/2020

    Jag undrar varför Socialdemokraterna inte har mer panik, med tanke på att det här viruset riskerar att ta död på stora delar av deras kärnväljare, 70+are?

    Svara
    • Kristian

       /  03/20/2020

      Ja, det är svårt att hitta bra statistik, men ”särskilt socialdemokratiska områden” är väl ännu så länge bara 6%-enheter av hela landet?

      (Sade jag ”bara” om en sjuttondel av landet?)

      Svara
    • elina

       /  03/20/2020

      De vill ju att alla 70+ ska isolera sig och överleva. Kärnväljarna som snart ska dö av ålder. De försöker hålla dem inlåsta till nästa val är min gissning.

      Svara
      • Jans

         /  03/20/2020

        De kanske kan få rösta i förväg?

        Svara
        • Där sade du något!
          ”Vi kan inte hålla valet som vanligt, och vi kan inte strunta i val och fortsätta med samma mandatfördelningar, så här är en ny myndighet som kommer att djupintervjua tiotusen personer.
          På så sätt kommer vi att få en bra bild av hur folk skulle rösta, om allt bara förbättrades i samma takt som nu.
          Valresultatsmyndigheten kommer att ledas av Dan Eliasson, Mona Sahlin, och Fredrik Reinfeldt.”

          Svara
  9. Hate-chan

     /  03/20/2020

    Statistiken från Kina är, minst sagt, oroväckande. 20% av de smittade behöver sjukhusvård och 5% av dem intensivvård. Om en majoritet av befolkningen(60%) blir smittade de närmaste månaderna måste vården ha plats, personal och materiel för 1,3 miljoner smittade. Det förutsätter att Kina är ärliga med statistiken och det är de knappast. Om flock-immunitet verkligen är planen och inte något de bara säger för att hålla folk lugna så är tanken att åtminstone 60% ska smittas, under kontrollerade former, de närmaste månaderna. Jag har väldigt svårt att tänka mig att vården kan ta emot 1,3 miljoner extra ens utspritt på ett eller två år än mindre på några månader eller veckor. Särskilt inte om de måste ta hand om skottskadade och knivhuggna från gängkrig.

    Den bästa lösningen är att folk håller sig borta från smittan så långt det går och vänta på att det blåser över eller ett vaccin kan tas fram. Som jag minns funkade det under svin-influensan så det borde gå nu.

    Svara
    • Melmac

       /  03/20/2020

      Se gärna denna film:https://youtu.be/p_AyuhbnPOI
      Var alla 20% på sjukhusen där för just Corona? Vet vi det?
      I en population på 11 milj så är alltid någon sjuk och behöver intensiv vård.

      Svininfluensen var ett influensavirus av typ A och inte ett Coronavirus, det är skillnad. Den typen av virus hade man rätt bra koll på och kunde få fram ett vaccin rätt snabbt. Coronavirus har vi haft förr men inte i lika stor utsträckning. SARS kunde man hejda p.g.a. att man smittade endast när man hade fått symptom och kunde därmed isolera de smittade lättare.
      Svininfluensan beräknades ta livet av 280.000+ människor.

      Jag säger inte att detta är en vanlig förkylning, den är mer smittsam och lömsk eftersom man kan vara smittad utan att veta om det. Men lite besinning får man väl ändå ha.
      Dödstalen är långt ifrån de vanliga influensorna som cirkulerar runt jorden varje år och jag tror att toppen i Europa kommer innan utgången av April. Därefter är det USA som kommer ha de stora problemen.
      Med det sagt kommer vi att se flera utbrott lite här och var en tid framöver men förhoppningsvis har vi lärt oss mer om detta virus och även både behandling och ev. vaccin är nära.

      Svara
      • Kristian

         /  03/20/2020

        Kina använde sjukhus som förvaring för misstänkta fall.

        Svara
      • Iar L

         /  03/20/2020

        Det som talar mot din teori om snar topp är att nästan ingen är immun och att endast ett fåtal är smittade ännu. I värsta fall har detta bara börjat. Smittbegränsning + avsaknad av vaccin gör det hela mycket komplicerat. Så länge det läget bibehålls ligger ju egentligen bara sjukdomen på vänt. För att utrota den som SARS utan vaccin är knappast möjligt längre med tanke på spridningen.

        Svara
        • Melmac

           /  03/20/2020

          Enligt beräkningar kan ju över 100.000 redan vara smittade i Sverige utan symtom, dessa blir friska inom några veckor.
          Fanns det vaccin mot SARS?

          Svara
          • Ivar L

             /  03/20/2020

            Jag har hört det också men inte sett något övertygande. Var har du hört det? Hoppas det stämmer men än så länge finns det inga kurvor i något land som viker neråt annat än efter rejäla åtgärder som i Hong Kong.

            Man gjorde aldrig klart vaccin mot SARS, sjukdomen hann aldrig gå globalt om jag fattat rätt. Tidigare upptäckt med mera, plus att den hade ett kortare smittfönster eller något i den stilen? Vet inte exakt, men när den hade isolerats dog den ut nästan helt. Bryter tydligen ut kortvarigt fortfarande men stoppas.

            Vaccin är inte så lönsamt att utveckla eftersom det inte går att sälja mer än till en enda epidemi.

        • Melmac

           /  03/20/2020

          Det visste jag inte om SARS, kan vara där man fortsatt forska nu då på en del håll. Det bör ju vara en bra början i alla fall. Jag hoppas på Ebolamedicinen, den verkar i alla fal lovande enligt vissa förhand studier.

          Jag har läst de bla här
          https://www.svd.se/tegnell-mer-an-100-000-svenskar-kan-ha-smittats
          Hörde det även på Studio 1 igår tror jag.
          Kommer inte ihåg vad matematikern hette men han är tydligen rätt respekterad.

          Svara
  10. Rikard

     /  03/20/2020

    Hej.

    Platta kurvor är bra, annars måste man hålla hög fart om kurvan är doserad. Inte roligt? Nä, det tyckte inte jag heller.

    Det är utan förvåning jag konstaterar att varken väljare, partiutsedda politiker eller politiskt tillsatta tjänstemän inte begriper att det billigaste, säkraste och snabbats sättet att uppnå en långsammare utveckling är genom att begränsa spridningstakten och detta enklast uppnås med rigorös kontroll av gränspassage som första skyddsvall.

    Logik och logistik, kunskap om stora tal och stora mängder och inte minst kaskadeffekter i system med ömsesidigt beroende samt vikten av redundans jämt fördelad med kapacitet för lokaliserad akut situation? Borta, alltsammans. Borta i en orgie av att medlen för detta lades på annat – inte ens sänka skatterna med vad beredskapen kostade mäktade Politikerpartiet med att göra.

    Har vi något svenskt ordstäv som motsvarar ”For want of a Nail”?

    ”For want of a nail the shoe was lost.
    For want of a shoe the horse was lost.
    For want of a horse the rider was lost.
    For want of a rider the message was lost.
    For want of a message the battle was lost.
    For want of a battle the kingdom was lost.
    And all for the want of a horseshoe nail.”

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  11. MiT

     /  03/20/2020


    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10157262895768251?__cft__[0]=AZU85vb0dCc_L9XFMPrirfJKXZE4FroOi5HOjui3WeogBMAFVqxa9dhPjwdFJOgN1lcvUC_JbHgOQEjGs_XHmdXStFAyel-KR0nkTrj0NA51P47wBNwWWUnZDMao72JnkP5fUSdovqBc_OFteH_O1SKWAS0c0GPZ05V78CB3G2tJxg&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  12. Majsan

     /  03/20/2020

    Jag tyckte jag var hyfsat insatt i hur illa ställt det var med buffertar, nu inom vården. Dvs, jag trodde inte mycket buffert fanns och att personal/vårdplatser är det si och så med.

    Dock blev jag helt tagen på sängen av att det skulle bli gny så tidigt, och över brist på ansiktsskydd och handsprit av ALLT man kan ha brist på…. Det är jättefint att, NU, så pass många nu tillverkar handspriten och get bort tusentals masker, men det sade mig hur otroligt dåligt förberedda man var inom vårdsvängen. Berodde på en viss statsepidemilogs tvärsäkra uttalanden om ”kommer inte att hända i Sverige”? Uppenbarligen finns ju kapaciteten för att tillverka handsprit och fixa fram fler masker …

    Och nej, familjen har inte handlat t.ex toapapper, pasta som ju så ofta figurerat i medierna. Det fanns redan ett rejält lager. Vi handlar aldrig smått.

    För övrigt. Ris köper vi aldrig. Tar ju runt 20 min att koka. Tacka vet vi svenskodlat matvete/korn/havre.

    Svara
    • elina

       /  03/20/2020

      Dottern som är specialist pratar ibland om hur det i verkligheten känns att ha en väntelista på 300 personer, övertid på 80 timmar i månaden, genusfrälsta nya läkare som ska utbildas och brist på det mesta i normalfall.
      Det är betydligt värre än det ser ut. Hon arbetar i ett av de sjukhus som anses ligga på topp.

      Svara
      • ”Sverige rasar,” säger vi.
        ”Äsch, ingen fara, vi har långt att falla”, säger de.
        ”Då blir smällen desto värre,” säger vi.

        Svara
  13. robbe

     /  03/20/2020

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6636458

    http://www.kro.se/enprocentsregeln

    Kommer ni ihåg enprocentsregeln? Värt att påminna om nu när stat och landsting går på knäna

    Svara
    • Kristian

       /  03/20/2020

      Hmm. Intressant.

      ”3 300 yrkesverksamma bildkonstnärer, konsthantverkare och formgivare ”
      ”65 miljoner kronor på flyttbara konstverk och fasta gestaltningar år 2016.”
      ”75 miljoner kr höjs den statliga bild- och formkonstbudgeten med (2018)”

      Slår man ut 75 mkr blir det 22700 per ”konstnär” och år. Det går inte att leva på.
      Var det värt alla möten, administration, och att störa den riktiga verksamheten?

      Svara
  14. Ivar L

     /  03/20/2020

    Antal döda är det mest säkra talet, men man måste sätta det i relation till hur länge epidemin pågått i ett land. Men Sverige utmärker sig INTE som katastrofalt så de som påstår att just Sverige bidrar till att förvärra globalt för alla andra tycker jag har fel. Faktiskt.
    https://www.worldometers.info/coronavirus/
    (sorterat på land en bit ner)

    Nederländerna och Sverige har haft smittan ungefär lika länge och det ser klart sämre ut för Nederländerna:
    https://www.visualcapitalist.com/infection-trajectory-flattening-the-covid19-curve/
    (man får hovra över kurvorna för att se enskilda länder, lite knepigt men det går)

    Ja, jag tror att myndigheterna i viss mån mörkar och att scenariet i prognoserna är mörkt. Bristen på intensivvårdsplatser måste få politiska konsekvenser i så fall. Eller förresten, i vilket fall som helst.

    Samtidigt undrar man ju lite, vad skall Sydkorea och Singapore göra nu då. Hålla länderna stängda i 2 år till dess vaccinationskampanjer i bästa fallet kan starta?

    Vi skall ha en kritisk och realistisk attityd till myndigheterna men det är bara att inse, hela världen sitter i en djävla rävsax. Stänga ner allt i två år och hoppas på vaccin, försöka att sätta smittspridningen på ”lagom” och hoppas på det bästa?

    Fan vilken grej detta är…

    Svara
    • Ivar L

       /  03/20/2020

      Det har faktiskt publicerats en annan likartat kritisk artikel i SvD: Brännpunkt i förra veckan men inte riktigt så uttalat kritisk till just Tegnell och troligen därför denna inte publicerades där i varje fall.

      Jag håller med om mycket av kritiken men såvida inte jag totalt missförstår de siffror över länder som presenteras så skiljer sig inte Sverige nämnvärt mot Norge och Danmark trots skillnaden i åtgärder inledningsvis. Det är inte menat som beröm mot Tegnell utan enbart ett rent konstaterande.

      Sedan är ju den andra frågan vad de länder som lyckats bromsa in smittan som Hong Kong och Singapore egentligen har för fortsatt plan. Jag påstår inte att de gjort fel, men jag kan inte heller se hur deras plan kan hålla i längden med mindre än att de går in i något slags Nordkorealäge till dess vaccin finns. Men det kanske funkar, kanske är det precis det man måste göra?

      På sätt och vis kan man se detta som en övningsomgång till en möjlig framtida epidemi med samma smittsamhet men högre dödlighet. Då måste man nog göra som Hong Kong utan tvekan.

      Svara
  15. Transferiatet: ”Plötsligt händer det!”

    Svara
    • Jans

       /  03/20/2020

      Visserligen en sympatisk invändning men något säger mig att det är de med längst sugsnabel som kapar åt sig merparten av detta och vilka dessa är kan vi lätt räkna ut:

      Svara
      • Det är väl ganska ointressant hur hårt de arbetar eller hur goda och fina de är. Håller inte affärsmodellen utan bidrag skall företaget försvinna.

        Sedan kan vi diskutera hur arbetarna skall hållas från gatan och svälten. Jobbet som sådant är inte ädlare än vare sig kontorsarbete eller jordbruk.

        Svara
      • Senior

         /  03/22/2020

        Jag misstänker att de praktiska kunskaper som ljudtekniker, roddare och scenbyggare besitter har stor sannolikhet att kunna nyttjas inom andra områden.

        -Vilket också troligen kommer att vara argumentet för att de kommer att bli utan tilldelning…

        Svara
    • Weasel

       /  03/20/2020

      Oj.
      En halv miljard.
      Pengar som kunde ha gått till ”skola,vård och omsorg”
      Nu snackar vi ”vinster i välfärden”…

      Svara
    • elina

       /  03/21/2020

      Nej, min sons jobb fick inga miljoner. Alla har fått gå på deltid eller helt redan. Nej, statliga pengarna fyllde inte lönen. Han trycker bla valsedlar. Så kanske val blir inställda med orden: ”valsedeltryckaren gick i konkurs vid corona så nu intervjuar vi de vi brukar intervjua i TV slumpmässigt utplockade medborgare och så får vi bilda en Regering enligt deras opartiska rådgivning ”.

      Svara
      • Här i Storbritannien har man – under en konservativ regering! – gått ut och sagt: ”vi vill rädda företag, det är enklare än att behöva bygga upp dem igen efteråt.”
        Måste man låta folk stanna hemma på grund av uteblivna order, så kan staten betala 80% av lönen tills vidare. Samt en del andra saker, som att företag inte betalar moms på några månader, och diverse fördelaktiga lån.
        Känns närmast surrealistiskt att detta kommer från ”höger,” men många gamla etiketter får nog bytas ut.

        (Labour klarar numera bara att gnabbas internt om vem som är godast och mest ”woke.” Finns nog inget hopp där, och arbetarväljarna har med rätta vänt dem ryggen.)

        Svara
  16. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
    • Anderson

       /  03/21/2020

      Inte alls ‘psykologiskt utmanad’…

      Svara
      • Självmordsfrekvensen lär förbli den samma med och utan könsbytesoperation och hormonbehandling. Uppenbarligen finns det ofta andra psykiska problem som är svåra att komma åt.

        Svara
  17. MiT

     /  03/21/2020

    Detta grenar ut till massor av tweetar hit och dit, tar med några bara om detta men kolla gärna fler

    Finns som sagt massor hit och dit. Men den där Ed verkar tro att om man bara hänvisar till andra som säger samma sak som han själv så blir det sant. Korkat beteende, Extra korkat i tider som dessa och när det t o m finns film på vad som är sant och inte…

    Svara
  18. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  19. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  20. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  21. Gorby

     /  03/21/2020

    Svara
    • Weasel

       /  03/22/2020

      Bra.
      Kan någon informera Anders Lindberg och Lars Lindström så att dom slutar sprida lögner om att det finns rasism mot ”EU-migranter” i Sverige ?

      Eller menar teskedsorden att bulgarer och rumäner är färgade …? 🙄

      Svara
      • Nils Hult

         /  03/28/2020

        Ovanstående från Teskedorden var bland det dummaste jag någonsin sett. Den gamla definitionen av rasism är väl att någon föraktar med hudfärg 1 föraktar alla med hudfärg 2 som sämre vetande, elakare, fulare, osv, endast pga hudfärg.
        Det har ju förekommit rasism från svenskar mot n-ordare men nu handlade nyheterna om att invandrarbarn med hudfärg 2 beter sig rasistiskt mot barn med hudfärg 1, ursprungssvenskar.
        Då måste även detta betraktas som en rasism eftersom det är det.
        Annars kan vi och våra politiker ge upp direkt när folk med andra alfabet, språk och kulturer flyttar in i ett litet land. Det kan inte vara rättvist att den betalande befolkningen servilt måste ge upp allt bara för att någon vill ta del av våra skattepengar. Då är det bättre att erkänna oss som rasister därför att definition av begreppet vridits till så förbannat så att vi inte kan vara annat.

        Svara
  22. Senior

     /  03/21/2020

    Det som borde granskas och ställas till svars är väl anledningen till att vi måste platta ut kurvan så extremt mycket.

    Jag minns tyvärr inga exakta siffror, men jag det jag läste var ungefär enligt nedan, gällande sjuk/intensivvårdsplatser:

    Tyskland 38 per 100 000 invånare
    Italien 10 per 100 000 inv.
    Sverige 5,6 per 100 000 inv.

    Så, med dessa siffror i minnet blir plötsligt en fråga legitim igen,
    ”Vad fan får jag för mina skattepengar?!”

    Svara
  23. Malcom Kyeyune: Expertvurmen är ett tecken på ansvarsflykt
    https://www.gp.se/ledare/expertvurmen-%C3%A4r-ett-tecken-p%C3%A5-ansvarsflykt-1.25716540
    ”Till att börja med handlar vurmen för experterna till tämligen stor del om en vilja att få folk att (okritiskt) lyda auktoriteter, snarare än att låta expertkunskap tala för sig själv.”

    (Ping Greta.)

    Ett ”frälse” säger Kyeyune.
    Ett prästerskap, säger jag.

    Svara
  24. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/21/2020

      Varenda krona i Arvsfonden borde gå till beredskapslager!

      Svara
      • Nils Hult

         /  03/28/2020

        Tänk på att Arvsfonden lever på utdöda svenska släkter. Det kanske är bra för dem att några gamla svenskar ramlar av pinn i förtid. I Stockholm blev det dock ett gäng somalier i förtrupp döda. Då blev det nog inget till Arvsfonden där.

        Svara
  25. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  26. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  27. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Jag undrar vad domen kommer bli för våra politiker?

    Svara
  28. S Eriksson

     /  03/21/2020

    Lite brutalt och odiplomatiskt skrivet kanske, men det är ord och inga visor. Troligtvis ligger det nog mycket sanning i dina rader, tyvärr.

    Svara
  29. Rikard

     /  03/21/2020

    Hej.

    Man kan utifrån sociala medier sammanfatta svenskarnas reaktioner i tre huvudspår:

    1) Varnad är väpnad – allt från realistiska förberedelser till ‘Mad Max i Finnskogarna’. Den här gruppen gör ingen skada och skapar inga problem med hamstring – man är redan förberedd eftersom man på grund av avstånd, bränsleskatter med mera veckohandlar och har egna förråd för att klara vinterns återkommande strömavbrott. Från liknöjd, loj och luguber som undertecknad till självgod spefågelaktig ”Vad var det jag sa”-elitprepper.

    2) Panik i kubik – fyller bilen med dassapapper, pulvermat, pasta och ris i ren panik. Är arg, rädd, upprörd och pendlar mellan oro och förnekande. Ofta helt normal svennig medelklass, så kallad ‘normis’. Tjänstemannayrke, mondän och modern, gillar öppna gränser, allas lika värde och tycker Annie Lööf är trevlig och käck. Eller helt enkelt bara en vanlig dödlig som litar på att folk faktisk kan sköta de jobb och tjänster de har, även inom politiserade verksamheter, och som nu upplever stark förvirring och osäkerhet över vad som är vad, eftersom det inte längre bara finns en enda källa till sanning.

    3) Det händer inte här-elitisten. Halar gärna fram div. logiska felslut till jämförelser avs. dödlighet. Si-och-så många dör i malaria varje år men det blir det minsann inte rubriker om så därför är oro och beredskap för Corona rena dumheterna. Lika olidligt dumdryg och självgod som elit-preppern, vars spegelbild den här typen är. Beskrivs bäst med refrängen från The Assemblys låt ”Never Never”: ”It never happens to me” (rep. ad nauseam). Vet alltid vad du borde ha gjort när det är för sent att korrigera det, och har därför alltid rätt. Annat namn: badkarsliberal.

    Eller finns det fler typer kanske?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • ‘Mad Max i Finnskogarna’! 🙂
      Vad sägs om en skylt på dörren: ”Väck mig när Pyri-samfundet fyller 100 år.”

      Du har nog täckt in de grupper man kan få i ett Venn-diagram, får nog gå till kalkylark om man vill har mer detaljer.

      Utvikning. Skulle gärna ha din synpunk på följande resonemang:
      —-
      Kyeyune diskuterade experter här:
      https://www.gp.se/ledare/expertvurmen-%C3%A4r-ett-tecken-p%C3%A5-ansvarsflykt-1.25716540
      ”[…]det man måste förstå är att den centrala roll som den mytologiska ”experten” fått i svensk offentlighet faktiskt är ett allvarligt sjukdomstecken, speciellt för en demokrati.
      […]
      Det är mycket tydligt att sådana beslut handlar om ansvarsflykt, snarare än en vurm för upplysta och rationella beslut.”

      Vår alltid utmärkta Chris Forsne hade liknande funderingar om ledarskap:
      https://ledarsidorna.se/2020/03/mandom-mod-och-morske-man/
      ”Den som accepterat ledarskap måste acceptera tvivel och ensamhet. Men utåt visa mod, kraft och beslutsamhet i svåra tider. Winston Churchill, de Gaulle och Roosevelt förstod detta. Vår svenske statsminister och de personer han omger sig med har istället visat en total brist på ledarskap.”

      Det som saknas i Sverige är inte folk med olika examina, utan folk som tar ansvar. Män med stor bokstav, och Kvinnor, dito. Folk som accepterar att det kommer att bli besvärligt, men som på förhand har bestämt sig för att genomföra det. Ledare, inte tillförordnad revisor.

      Men dagens vänster respekterar bara intellektuella, och högern har läst för mycket Ayn Rand (påläggscentern) eller Fight Club (övriga). Teoretiker allihop. Om det åtminstone vore Heinlein!

      ”In the game of poker, there is a moment when a player must decide if an opponent is being deceptive or actually holds a winning hand. This decision is based not only on the odds, but also on an appraisal of the man. Is he bluffing or does he have the cards?”
      – STTNG, ”Data’s Day”

      Svara
      • Rikard

         /  03/21/2020

        Hej.

        Nu blir det långt:

        Expertväldet var välcementerat redan på sextiotalet, i gammal god paternalistisk tradition. Skillnaden är främst att dåtida experter dels hade examina inom sina fält, dels praktisk erfarenhet, och sällan var under femtiostrecket – de hade mao det perspektiv man endast kan få med en viss ålder och mognad. Födda på tio- och tjugotalet hade de vuxit upp så att de kunde se det gamla Sverige, med utedass, hästskjutsar, statare, fattighjon, vägglöss, med mera samtidigt som det kunde se och vara del av grundläggandet av nutidens samhälle.

        De utgick helt enkelt, oavsett politisk färg, från pragmatism och konkretion i mycket högre grad än vad nutida politiker är kapabla till.

        Kyeune vänder det dock på huvudet anser jag när han håller experten för en demokratifara. Som marxist är det naturligt för honom att blanda ihop expert med auktoritet och expertvälde (teknokrati) med auktoritärt styre, Frankrike under de Gaulle t ex. Det finns ingen naturlag att så måste vara. Svenska experter är tilldelad sin titel av media, alltså av de personer som hat minst bildning som aldrig behöver lida konsekvenserna av att ha fel. Det är där problemet är.

        Den som i kamp och konkurrens med andra gjort sig förtjänt av en titel (professor emerita Inger Enkvist t ex) bör inte benämnas expert utan just med sin verkliga titel. Att media inte gör så är för att man då inte har makten att tillskriva eller frånta en person dess auktoritet. Samtidigt blir man lätt en hemmablind fackidiot som visserligen kan allt om cigarr-gördlar och därför tror att man därmed är expert på allt annat också – man är helt enkelt van att vara den som har rätt, som är rätt och som avgör vad som är rätt (jfr med journalisters/kultur’arbetares’ självbild) så till den milda grad att man inte förmår granska sina ena tankar. Åter: är man dessutom skyddad från konsekvenserna av sina egna beslut blir det än värre.

        Lätt haltande exempel:

        Amerikanska försvaret genomförde en gång ett krigsspel där då välrenommerade strategi-, taktik- och konfliktspelare fick delta. Hypotesen var att eftersom dessa personer spenderade flera timmar per dag på att mäta, väga och systematisera olika system för att hitta brytpunkter, optimering, min/max med mera så kunde de teoretiskt sett vara goda taktiker/strateger. Spelarna vann så gott som alla situationer mot militärer.

        Med mellan 85% till 100% i förluster för den egna sidan.

        Det vill säga, dess experter på krigsspel hade orsakat total katastrof i verkligheten. 10% förluster av manskap och materiel innebär att du har förlorat, och det med råge. Du kanske kan hålla ut, som Tyskland från hösten -43, men du har förlorat.

        Teoretikerna saknade helt och hållet de insikter yrkesmännen har i allt annat som sker runt själva konfrontationen. Logistik. Materialåtgång. Klimat, väder, sjukdomar.

        Konkret exempel: den initiala sovjetiska invasionen av Finland. Planerad av skrivbordsmilitärer som mätte liksom med linjal de bägge ländernas stridskrafter och ”bevisade” att Finland skulle falla på en vecka, högst två. Varför man utrustade manskapet därefter. Vi vet hur det gick. Ryssarna dog i en ratio av 25:1.

        Vad man i Sverige och många andra länder frångår från och med fyrtiotalisternas intåg som den dominanta åldersgruppen (alltså sent sextiotal) är meritokratisk karriär, både inom näringsliv, stat och politik. Detta sker givetvis gradvis och utan medveten avsikt, men medför att runt -90 eller så är broilern det ord som bäst beskriver näringslivstoppar, politiker och chefer inom myndigheter (och inom det akademiska). Bildt, Blair, med flera är rena drivhusprodukter som aldrig haft smuts under naglarna och som därmed tänker på samma infamt inkompetenta sätt som den som ärvt sin tron: du befaller att så skall ske, och då skall så ske, och sker inte så som du befallt beror det på sabotage eller spontana ryckningar i rum/tid-väven.

        För praktiskt exempel: jämför skillnaden mellan en sergeant som gått vägen från basse och vidare med en löjtnant som gått direkt från officershögskola och fått sin grad den vägen, eller en man som varit svetsare i trettio år innan han blir politiker med en som misslyckats med svetsarutbildningen två gånger och därefter rattat skrivbord tills han blir statsminister. Det är min tro att den riktige svetsaren gjort ett bättre jobb som statsminister oavsett hur han erhållit titeln.

        Och därmed är vi tillbaka till experten, denna alkemist vars kompetens skapats av demagoger vilka kan hylla eller fördöma experten allt efter mecenatens eller furstens behag och behov. En ledare känns igen på att han eller hon framstår och agerar som primus inter pares, med civitas och virtus. (Det betyder inte att ledaren är en snäll och god människa med värdegrundsmässigt korrekta värderingar, men för den som inte förstår skillnaden är det ingen idé att försöka förklara.)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS För att se ett tidigt exempel på experten och dess skadliga inverkan på människors medvetande, läs ”En yankee vid kung Arthurs hov”, och då särskilt kapitlen om när huvudpersonen försöker avslöja Merlin som bedragare. Samuel Clemens visste vad han skrev om, då det fanns gott om försäljare av ormolja både bokstavligt och metaforiskt i hans samtid. DS
        PPS Pyri-samfundet, ack ungdomens tider! Men vad hände med Partisan egentligen? 🙂 DS

        Svara
        • Stort tack för utförligt svar!

          ” vad hände med Partisan”
          90-talet. Sovjet tog slut. Fantasy och Sci-Fi hamnade i skymundan för ”erotiska vampyrer”.
          Kanske hade det gått att återuppliva idag, med en annan kali … kolonisationsmakt?

          ”Kyeyune vänder det dock på huvudet anser jag när han håller experten för en demokratifara.”
          Jag misstänker – som tankeläsare på fritiden! – att du och Kyeyune har liknande åsikt: Kyeyune talar om ”vurmen” och ”mytologi”, inte om experterna i sig. Detta är i princip vad andra har sagt om dagens vänster: de vill ha akademiker överallt, och det går inte att skilja dagens akademiker från ett prästerskap.

          Svara
          • Rikard

             /  03/21/2020

            Hej.

            Inte bara vi tänkare är inne på meritokrati kontra byråkrati:

            ”I Sverige har myndigheter distanserat sig från forskningen, anser han. Så var det inte för 20 år sedan, när Folkhälsomyndigheten hette Smittskyddsinstitutet, och ofta hade forskare i samma korridor som de kunde fråga om råd.
            – Nu finns en djup klyfta mellan meritokratin och byråkratin.”

            Överläkare och professor i infektionssjukdomar Björn Olsen i en intervju i Fokus 20-03-20

            [https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/]

            Det är fler än han som protesterat och uttalat sig de senaste dagarna (och de senaste tjugo+ åren…) – inte för att det hjälper. Större delen av väljarkåren och 99 av 100 politiker, journalister och andra regimtrogna tillhör typ 3, Det händer inte här/mig enligt ovan.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • ”Större delen av väljarkåren och 99 av 100 politiker, journalister och andra regimtrogna tillhör typ 3, Det händer inte här/mig enligt ovan.”

            Återkommer till vad en annan svensk i förskingringen (ej den vanlige misstänkte) sade en gång:
            ”De flesta svenskar verkar ha gått på dagis i trettio år.”

          • Andersson

             /  03/22/2020

            ”De flesta svenskar verkar ha gått på dagis i trettio år.”
            Instämmer, ”the Nanny State”, som amrisarna säger…
            Men vintern kommer.

        • Nils Hult

           /  03/28/2020

          I stycket om Finland och Sovjet ska man komma ihåg att i kommunismen är POLITRUKEN alltid den verklige experten som ska bestämma slutligen. Jag har faktiskt ingen koll på vad det var för utbildning för att bli Politruk. Rikard, vet du något?

          Svara
  30. Gorby

     /  03/21/2020

    Svara
  31. MiT

     /  03/21/2020

    Svara
  32. Ivar L

     /  03/21/2020

    Klockren politisk dom. Utan bevis fälls busschauffören eftersom det är immigrationskillar som kommer med påståendena. Det handlar om att statuera exempel från rättsväsendets sida. Inte ett hår får krökas på pensionsräddarna™:
    https://nyheteridag.se/hovratten-faller-busschaffor-for-pastadd-busslapning/

    ”Hovrätten fäller busschafför för påstådd bussläpning

    Enligt Ahmad hann han inte ut ordentligt innan dörren slog igen och han fastnade med armen varpå bussen körde iväg och släpade honom drygt två kilometer till Angereds centrum.

    Busschaffören hävdar å sin sida att Ahmad och hans vänner aldrig blev avkastade. Dock skall Ahmad ha skadat armen när han försökte hindra bussdörren från att gå igen. Sedan skall han ha suttit inne i bussen resten av vägen.

    I förhör beskriver Ahmad och en av hans kompisar att skorna var söndertrasade, och kompisen lägger till att Ahmad började blöda. Ahmad och hans kläder undersöktes dock i direkt anslutning till den påstådda händelsen och uppvisade inte alls dessa skador. Skorna var något slitna, men knappast söndertrasade.”

    Sulorna på bilden är relativt fina, omöjligt att de släpats med den fulla tyngden av en person i två kilometer. Det här är ett justitiemord. I brist på bevis kan man väl för sjutton inte fälla, då friar man. Anledningen är enkelt till varför bevis saknas, brottet har inte inträffat. Helt absurt att detta leder till fällande dom.

    Svara
  33. Det fortsätter att hända annat än virus.

    JAN-OLOF SANDGREN: Slöjan ger muslimska kvinnor makt (i Väst)
    https://detgodasamhallet.com/2020/03/20/jan-olof-sandgren-slojan-ger-muslimska-kvinnor-makt-i-vast/
    ”Det verkar vara en ökande trend att blonda killar blir lovliga byten för skolgårdsmobbare. […] Ett av de mer absurda klippen jag sett visar en grupp högstadieflickor som jagar en uppenbart svensk pojke genom skolkorridoren, tränger in honom i ett hörn och pucklar på honom med näbbar och klor. Killen har en fysik som en hockeyspelare och hade lätt kunnat spöa upp dem allihop, men väljer att kura ihop sig på golvet för att skydda ansiktet.

    […] Ändå var killens handlade fullt rationellt. Alla flickorna bar nämligen slöja – och det var säkert ingen slump att en av dem filmade misshandeln med sin mobilkamera. Hade killen tappat humöret och försvarat sig, och slöjan på någon av flickorna hamnat på sned eller ryckts av, är jag säker på att klippet blivit viralt. Folk i Sverige har blivit mordhotade för mindre.”

    Svara
  34. Svara
  35. Gorby

     /  03/21/2020

    Svara
    • Som sagt, Mållgan är vår statsminister när Stefan blir sjuk.

      Svara
    • Förövrigt kan färre rökare väl lika gärna förklaras av att snus existerar?

      Svara
    • Weasel

       /  03/22/2020

      Varför förbjuda plan från Iran för att hindra smittspridningen när man kan förbjuda rökning på uteserveringar…?

      Trodde aldrig att jag skulle säga det , men…LÄNGE LEVE LÖFVEN ! 🙄

      Svara
  36. Svara
  37. fenix

     /  03/21/2020

    Det är ingen kurva. Det är en bild på vänsteraktivistens dildo.

    Svara
  38. robbe

     /  03/22/2020

    Lite random fin-människor

    För mycket corona och för lång tid sen lamotte-hat tycker fina människor, läs tråd

    äckelvarning på den videon när kines kinesar fågelungar råa

    Svara
  39. Gorby

     /  03/22/2020

    Svara
    • Weasel

       /  03/22/2020

      Prioritera vissa grupper och patienter framför andra…? Men….vad hände med det där ”alla människors lika värde” ? 🙄

      Svara
  40. robbe

     /  03/22/2020

    Amnesti>Corona
    Blir intressant hur dom låter om en månad om sverige följer italiens kurva

    Svara
    • Weasel

       /  03/22/2020

      ”Afghanistan tar inte emot ”

      Om dom inte tar emot sina egna medborgare borde dom heller inte ta emot bistånd.

      Svara
    • Kristian

       /  03/23/2020

      ”God nyhet! Afghanistan tar inte emot. Med det gör jag! Jag står för mat, husrum, fickpengar och alla kostnader till de har rotat sig.”

      Sade ingen någonsin.

      Svara
  41. robbe

     /  03/22/2020

    https://www.atl.nu/lantbruk/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-ar-0/

    ”Politiker, journalister och tyckare har i många år använt sig av en siffra på 50 procent när det gäller Sveriges självförsörjningsgrad. Men ATL:s genomgång visar att den siffran är felaktig. En längre krissituation med avklippta importvägar är lika med katastrof. ”

    Artikel från 2015. Holy Shit!!!! tror någon att Löven och Normkritiska Veganregeringen har förbättrat läget sen dess? Vi har möjligtvis ett par dussin jämnställdhetsutredningar i frågan och en hbtq-certifiering sen dess.

    Svara
  42. robbe

     /  03/22/2020

    Är det dessa kulturmänniskor som får dela på en halv miljard?? Läser andra konton och flera tror att roddare, ljudtekniker och scenarbetare kommer att få stödet för att slippa konkurs, men jag tvivlar…

    Svara
  43. MiT

     /  03/22/2020

    Apropå det där med Trump och journalister som försöker få det till att han ska ha sagt och menat saker som inte är sanna, jag undrade ju varför när allt finns på film?
    Jag gissar att de vänder sig till den här typen av människor…

    *https://www.facebook.com/maria.robsahm/posts/3196454620387691?__cft__[0]=AZWeVVMIZhG5H58F67ILM7qNH7uxjWK1zGnCq23JfX2n-NG4b0dj0dQN5kNyxJlM2BtZINGTDucYVJPBtOOqKuzqB53HgWzAfUpETsFvKkvQQ5XMofS-MBiLykin6QKN9E-hBlnNKJQuv8OFEOKWGL-bvJbuQJgmjrgAEEXxynhkbw&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  44. MiT

     /  03/22/2020

    Svara
    • Därtill föreställningen att det finns olika förebilder beroende på kön, inte en samling bra egenskaper som är oberoende av hur man är född.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/22/2020

      Ovanligt med tjejer som hjältar i barnprogram?
      Inte sedan 15 år tillbaka. Har hon sovit under en sten?

      Svara
      • Skulle snarare säga 30.
        Om hon menar ”nästan inga manliga karaktärer” så håller jag med.

        Svara
  45. MiT

     /  03/22/2020

    Svara
  46. Ivar L

     /  03/22/2020

    Det går helt klart att tycka att ett after skiparty var oansvarigt men samtidigt har vi en myndighet med uppgift att förbjuda sådant som anses hota folkhälsan. Det är ju liksom inte som att inte folk går på restaurang på andra ställen i Sverige också. FHM väljer att vara defenisiv och bussar indirekt media att peka finger istället för att agera självt med de legala medel som de faktiskt har. Jag tycker det är dåligt. FHM förefaller rädda att agera på riktigt. Mest rekommendationer och oklara besked. Inte bra.

    Svara
    • Det är lätt att vara efterklok.

      Svara
    • Rikard

       /  03/22/2020

      Hej.

      Andra kapitlet, första och andra paragrafen i smittskyddslagen kanske är av intresse?

      ”Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning

      1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

      2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.
      Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.”

      I bilagorna finns listat vilka sjukdomar som omfattas av lagen.

      Sök på riksdagens hemsida efter ”Smittskyddslag (2004:168)” för hela texten.

      Värt att komma ihåg är att det är du och jag och alla andra som är skyldiga att känna till lagarna och agera i enlighet med dem – det är inte en myndighets uppgift att övervaka oss i något slags förebyggande syfte utan vårt eget ansvar mot våra medmänniskor som är grunden.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Senior

         /  03/22/2020

        Precis så.

        Folk har så lätt att skrika efter förbud hit och dit, men var har de gjort av sitt egna sunda förnuft och ansvarskänsla?

        Typiskt symptom på vänsterblivenhet, det är alltid ”någon annan” som skall ansvara för deras egna handlingar….

        Svara
        • Rikard

           /  03/23/2020

          Hej.

          Inom en relativt snar framtid kommer chipning att bli standard, först av Alzheimerpatienter och andra mindre tillräkneliga men så sakteliga allteftersom tekniken förfinas som standard. ”Tänk om ett dagisbarn kommer bort, då är det väl jättebra om polisen bara behöver pejla chippet för att hitta barnet?”

          Det kommer inte bara vara en simpel sändare heller. Redan nu finns prototyper tänkta att hålla koll på puls, blodvärden o.s.v. ”Tänk vad bra, då får den som hamnar i sockerkoma hjälp direkt när chippet larmar 112.”

          Motorfordon kommer att förses med uppkopplad färddator som standard, oavsett om de är automatstyrda eller manuella. En färddator som kan rapportera alla data till en central trafikdatabas som kan hålla reda på var alla fordon är och hur fort du kör och via kamera (för din säkerhets skull förstås) hålla reda på vem som är i bilen. ”Tänk så bra, då kan trafikdatorn dirigera trafiken så att det inte blir trafikstockning och man kan direkt hitta stulna bilar eller stoppa fortkörare.”

          Chippen kommer att ersätta kontokort, Id-handling och annat motsvarande. Betala? Blippa handen framför sensorn bara. ”Tänk vad bra, då riskerar man inga rån eller annat sånt.”

          Eller vid en epidemi eller sjukdom som faller under smittskyddslagen. Chippet håller reda på hur och var du rör dig och vem eller vilka som är i närheten. Kombinera det med sociala poäng som i Kina.

          All teknologi implementeras alltid så långt det är tekniskt möjligt innan någon from av reglering eller lagstiftning införs – bilen kom före trafiklagar och körkort. Det jag prognosticerar är inte mer sci-fi än vad dagens mobiler var 1980 eller vad bemannad rymdfärd var 1930: fullt möjligt att genomföra genom att vidareutveckla befintlig teknik till gränsen av dess kapacitet.

          Mina hundar sticker villigt huvudet i halsbandet; jag har lärt dem att tycka om att ha det på sig och det blir upprörda om jag tar fel på vems halsband som är vems – de försvarar själva sitt ”slaveri”.

          Vi är inte det minsta annorlunda, som art, ras och grupp.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Kristian

             /  03/23/2020

            ”Chippen kommer att ersätta kontokort, Id-handling och annat motsvarande. Betala? Blippa handen framför sensorn bara. ”

            Den som betalat allt med kort och har smartfån är nästan framme!

            Android håller reda på var du är och hur du rör dig. Varje sekund.
            Om du slår av (utan att ta ut batteriet) eller använder flygläge väntar den artigt med att skicka data tills du slår på igen. (Vet inte om detta är borttaget i LineageOS.)

          • Kristian

             /  03/23/2020

            Steg för steg …

            Byggkedja inför tillfälligt förbud mot kontanter
            https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/byggkedja-infor-forbud-mot-kontanter

      • Ivar L

         /  03/23/2020

        Det är FHM som har överblicken över situationen. Eller i vart fall förväntas ha det.

        Hela idén med ”konsumentansvar” är generellt dålig när det gäller svåra och komplexa sammanhang som detta. Ingen kan göra ett informerat val som enskild i detta läge.

        Den som vet sig vara smittad är väl en sak, men de flesta som smittar vet inte om att de bär på den troligen.

        Det är inte att förbudsivra att förvänta sig att FHM säger vad som gäller såsom de gör i andra länder istället för att ”rekommendera”, det handlar om tillfälliga åtgärder i ett svårt läge.

        Svara
  47. MiT

     /  03/22/2020

    Hon har inte läst ordentligt vad det är för konto. Gissar att hon lite för mycket ville att det skulle vara sant 😛

    Svara
  48. Tror inte han sett samma sossar som jag de senaste 20-30 åren …

    Svara
  49. Gorby

     /  03/22/2020

    Svara
  50. robert

     /  03/22/2020

    Svara
  51. Gorby

     /  03/23/2020

    Svara
  52. Gorby

     /  03/23/2020

    Svara
  53. Det känns som att vårdens kapacitet redan var nådd för längesen.

    Svara
  54. Kristian

     /  03/23/2020

    Sossarna är fortfarande livsfarliga. De kan gå fram rejält till valet.

    ”Hakelius: Håll ögonen på Ardalan Shekarabi och den kommande pensionsstriden”
    https://www.fokus.se/2020/03/en-rejal-pensionsstrid/
    ”[…] valet 2022 till en folkomröstning om pensionerna. Det är rätt fråga, dels därför att de låga pensionerna för många är ett problem, dels därför att det folkliga missnöjet med pensionerna har potentiellt en liknande styrka som den om migration.
    […]
    Vad skulle de föreslagna jättelyften och avskaffade PPM-möjligheterna betyda för pensionärerna och samhällsekonomin i längden? Bra frågor. Men Socialdemokraterna är inte i ett läge där de kan kosta på sig att vara landsfaderligt långsiktiga.”

    Svara
    • Kristian

       /  03/23/2020

      Engnell, var det förstås, som hade talat om detta.

      Socialdemokratin är och förblir huvudfienden
      http://www.fristad.eu/2020/03/socialdemokratin-ar-och-forblir-huvudfienden/
      ”Socialdemokratin är och förblir huvudfienden. Den är pompös, maktfullkomlig, ogin, lättkränkt och fullständigt skamlös i alla lägen. Den måste bekämpas överallt, hela tiden. Av rena anständighetsskäl.”

      Svara
    • Rikard

       /  03/23/2020

      Hej.

      Vi kan också se fram emot massiva kampanjer för att höja valdeltagandet i ”socioekonomiskt utsatta områden” (läs: ockuperade områden) för ”demokratins skull”.

      Av ett mycket enkelt skäl: å ena handen så röstar ofta 5 av 6 på S eller V(PK); å andra handen är valdeltagandet ofta väldigt lågt jämfört med hur svenskar röstar.

      Valet kommer alltså egentligen att handla om att förhindra att svenskarna på demokratisk väg via röstande på partier med ”fel värdegrund” eller ”bruna rötter” sätter stopp för det långsamma mordet på nationen och folket.

      Personligen tror jag att det blir S i minoritet som via kohandel om div. skattelättnader för bättre bemedlade svenskar (L, C och M:s kärnväljare) bildar minoritetsregering. Detta alldeles oavsett faktiskt röstande.

      Jag tror så därför att jag med egna ögon sett folk från V(PK) i Malmö öppet stjäla och kasta valsedlar från ”fel” partier. Allt medan valförrättare och valarbetare från de sju regimpartierna såg på. Detta var för både tre och fyra val sedan.

      Shekarabi har precis som Baylan varit inblandad i valfusk redan under åren i SS Ungdom.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  1. Platta till kurvan så ordnar det sig. Säger man. – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: