Sunt förnuft

Sunt förnuft är något som alltför många saknar i Sverige och det märks tydligt nu när corona är aktuellt. Man går t ex ut med rekommendationer att man ska inte samlas mer än 500 pers, det betyder att sunt förnuft säger att man kanske ska hålla sig borta från folksamlingar helt och hållet.

Nu sa de 500 som gräns och saknar man sunt förnuft så är den huggen i sten vilket då betyder att 499 är helt ok. Att det finns en anledning till att man vill begränsa och att man inte gör det bara för att jävlas med Gardell, Nujen och gänget tycktes inte ens föresväva dem, ”men de sa ju inte över 500!!!11!1111!!. Det är ju inte förbjudet med 499 st då!!11!!!!!”.

Nä, det är ju inte förbjudet men allt som inte uttryckligen är förbjudet är inte automatiskt lämpligt utan kanske t o m olämpligt. Det är t ex inte förbjudet att äta bajs och folk med sunt förnuft struntar i att äta bajs även om det är tillåtet eftersom det är olämpligt.

När man säger att man bör hålla avstånd och allra helst inte alls ha så mycket kontakt med andra offentligt så betyder det inte after ski i Åre med 499 pers utan att man kanske ska använda det ev lilla sunda förnuft man har och förstå att det kanske är direkt olämpligt. Ja rent av korkat faktiskt.

Kolla på klippet nedan

Matematiken säger varför man ska hålla sig undan corona som är mer smittsamt än influensa. Som sagt, kolla klippet och lyssna på vad han säger om hur smittan sprids, en person smittar i snitt 1,3 till 1,4 pers med influensa, de 1,3 till 1,4 smittar i sin tur 1,3 till 1,4 pers osv. Han har räknat på 1,3 i  klippet och efter tio led så är han ”skyldig” till att 14 pers fått influensa. Om man räknar 1,4 pers så är siffran 28 st.

Har han corona så smittar han ca 3 pers i snitt, det betyder att efter tio led så är han ”skyldig” till att ca 59 000 pers fått smittan. Skillnaden mellan att smitta 1,3 pers resp 3 pers är ju inte så stor kan man tycka men i slutändan blir skillnaden grotesk.

Några som absolut inte begriper sånt här är Södermalmsbor, det där med matte är inget för dem så länge de får sörpla sin sojalatte… Och det såg likadant ut i Malmö också vad jag såg på twitter. De framstår inte som särskilt intelligenta om man uttrycker sig försiktigt.

Så normalt sunt förnuft säger att om man blir rekommenderad att hålla sig undan folksamlingar så är 499 pers inte helt rimligt utan det normala är att man ger fan i folksamlingar helt och hållet och helst håller sig hemma.

Jag har fan aldrig begripit mig på de där som måste ha en siffra att förhålla sig till, som nyhetsprogrammen som tjatat om ”men hur många är ok? Om det är 100? Var går gränsen?” osv. Har man sunt förnuft så behöver man ingen siffra för en apa fattar att det inte är nån skillnad mellan 499 och 501 när det handlar om sånt här. Det är själva begränsningen som är budskapet, inte siffran.

Det är idioter som inte fattar sånt här som gör att man måste ta till extremt drastiska åtgärder till slut. Om alla hade ett litet litet litet uns av sunt förnuft och använde det så hade man inte behövt ta till några större officiella direktiv. Om alla hade fattat det i t ex Tyskland hade de inte behövt införa regler på att man bara får vara max två st tillsammans. Det är såna som skapar undantagstillstånd.

Känns faktiskt rätt bra att mitt normala liv numera kallas karantän…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

184 kommentarer

  1. Ivar L

     /  03/23/2020

    Rickard citerade smittskyddslagen och envars juridiska ansvar att begränsa smittan i förra tråden.
    Om den skall ha en mening är det uppenbart att det är nu den skall tillämpas, t.ex. på gatan på bilden ovan.

    Svara
    • Rikard

       /  03/24/2020

      Hej.

      Huvudet på spiken.

      Lagar som vaken kan efterlevas frivilligt (våra flesta lagar, och det gäller alla länder, är av det slaget att de bygger på att vi socialiserar varandra till att följa dem, känner känslomässig belöning när vi gör det, och att vi via social påtryckningar [positiv/negativ förstärkning] ser till att andra gör det) eller vars efterlevnad kan framtvingas av polis/annan av staten sanktionerad grupp (muslimsk hisba t ex, eller SA, eller Näthatsgranskaren; grader i H*lvetet och allt det där) är dåliga lagar.

      Bristen på efterlevnad utan konsekvens, särskilt om lagens tillämpning upplevs som godtycklig, diskriminerande, och i strid med folkvilja och tradition underminerar respekten för rättsväsende och ‘rechtsstaat’ i sin helhet. Särskilt om lagstiftare och fögderi verkar kunna gå fria via juridisk hjälp och teknikaliteter som aldrig appliceras på gemene man. ”Cesars hustru måste stå höjd över varje misstanke”, som sagt.

      Vidare bär vi också hellre lagens bördor om de delas lika. En variant på sedvanlig normal mänsklig krabbmentalitet, men av positivt slag. Dåliga lagar är tyvärr oftast bättre än inga lagar alls.

      Dock, och detta är viktigt: åtlydnad av lagen är inte en fråga om personligt val utan en plikt gentemot samhälle och stat. Den som kallar sig demokrat och som hävdar nuvarande stats och statsskicks förträfflighet kan (ska, och bör) protestera och argumentera och bedriva opinionsarbete för förändring i önskad riktning, vilket staten om den är demokratisk varken skall uppmuntra eller hindra. Den som ser sig som demokrat kan däremot inte ignorera lagen och fortfarande vara demokrat: att åtlyda lagligen fattade beslut och av den demokratiskt valda lagstiftaren fattade lagar är inte ett smörgåsbord utan absolut. Struntar man i lagen för egen vinnings skull sätter man sig själv över demokratin.

      (Mellan ovan- och nedanstående stycken ligger gråskalan vi alla egentligen lever inom där vi följer lagen av slentrian men egentligen mest följer de värderingar och sociala mönster den bygger på: virtus och mores som romarna kallade det då det redan för två tusen år sedan var glasklart att det finns en stark dikotomi mellan lagens ord och folkets/individens rättskänsla.)

      Man kan givetvis också underkänna lagstiftningssystemet, det politiska systemet, demokratin i nuvarande form eller helt och hållet och istället hävda andra principer (och rättfärdiga allt detta på olika sätt, från en eller annan gud vill det till div. filosofiska eller ideologiska ställningstaganden). Muslimer, en del kristna sekter, antroposofer, kriminella gäng och liknande faller in under denna sortering.

      Singapores tidigare justitieminister blev känd i väst under nittiotalet för drakoniska bötesstraff: tuggummituggande på offentlig plats medförde tiotusentals dollar i böter. (Anledningen var att stadens avloppssystem sattes igen av tuggummi, fimpar, och annat skräp men det struntade media här i att rapportera utan valde istället vinkeln ”Höhö, kolla de dumma utlänningarna! Höhö!” – det var alltså Aftonbladet, DN, Excessen och övriga som betedde sig så.) Han strök, omformulerade och slog ihop många lagar och styrde polisen och domstolarna enligt principen att man skall inte stifta lagar som gör vanliga hederliga medborgare till brottslingar, något våra politiker inte verkar begripa vitsen med.

      Jag lägger ut texten därför att jag finner detta viktigt: länder som Italien har oerhört mycket högre grad av civil olydnad och endemisk och med politiken integrerad organiserad brottslighet – ändå åtlyder befolkningen extrema order från ledarna i situationer som dagens. Svenskar? ”Äh, det händer inte här. Det gäller ju inte MIG, JAG mår ju bra. Det är ju bara XYZ som drabbas, inte JAG.” Italienarna, som sällan tjattrar om solidaritet, agerar solidariskt. Svenskar som inte gör annat än bräker om sådant, agerar egoistisk. Känns som om där finns en gammal obehaglig sanning i detta:

      Den som pratar om det, gör inte; den som gör, pratar inte om det.

      Använd den sentensen och mät politiker och tjänstemäns agerande.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  03/24/2020

        ”Anledningen var att stadens avloppssystem sattes igen av tuggummi, fimpar, och annat skräp”

        På sina ställen har vi redan haft problem med blockerade avlopp på grund av att folk använder våtservetter i stället för toapapper.

        Svara
  2. Ivar L

     /  03/23/2020

    Om gränsen är 500 så är det löjligt att undra över 499. Men 49 då? Rätt mycket det med.
    Jag menar, det måste ju finnas någon slags poäng med siffrans storlek.
    Tyskland har satt den till två.

    Svara
    • elina

       /  03/23/2020

      Finland satt den till 10. England satt den just nu till 2 och beordrar folk stanna hemma utöver det nödvändiga.

      Svara
      • Det tar på nerverna att vara borgmästare med ansvar för att folk håller sig hemma!

        Svara
    • MiT

       /  03/24/2020

      För mig är poängen att man ens sätter en siffra. Gör man det så håller jag mig undan det allra mesta så långt det går. Finns ju en anledning till att man vill begränsa och då spelar siffran man valt inte så stor roll. Är ju liksom inte jättemycket mindre risk om det är 50 pers runtomkring mig än om det är 500.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/24/2020

        Ja, men alla är inte förnuftiga och därför är siffran 500 alldeles för hög.

        Svara
        • MiT

           /  03/24/2020

          Nä, tyvärr så saknas den lilla gnutta sunt förnuft som skulle räcka hos många :-/

          Svara
  3. Hypocrita

     /  03/23/2020

    Favorit i repris:

    DÖDSRUNA †
    I dag sörjer vi en gammal kär vän som gått hädan, Sunt Förnuft, som levt med oss i många år. Ingen är helt säker på hur gammal Sunt Förnuft egentligen var eftersom födelsedata sedan länge förlorats i en byråkratisk utrensning.

    Sunt Förnuft kommer att bli ihågkommen för att ha skapat sådana värdefulla uttryck som: ”Det är klokt att gå in när det regnar”, ”Det är tidiga fåglar som får den bästa masken”, ”Livet är inte alltid rättvist, och det KAN vara mitt fel”

    Sunt Förnuft levde efter enkla, sunda ekonomiska regler: ”Gör inte av med mer pengar än du tjänar!” och trovärdiga stadgar: ”Vuxna – inte barn – har ansvaret.”

    Sunt Förnufts hälsa började försämras snabbt när välmenande men betungande regler sattes i system. ”Rapportering av att en 6-årig pojke anklagats för sexuellt ofredande när han pussade en klasskamrat”. ”Tonåringar relegerade från skolan när de använde munvatten efter lunchen”. ”En lärare förlorade arbetet för att ha gett en bångstyrig elev en reprimand” Allt detta försämrade Sunt Förnuft.

    Sunt Förnuft tappade fotfästet när föräldrar attackerade lärare för att de gjorde det jobb som de själva misslyckats med för att skapa disciplin hos stökiga elever. Läget förvärrades när skolan tvingades ha föräldrars tillstånd för att ge en elev solkräm eller huvudvärkstablett men förvägrades att meddela föräldrar när en elev blev gravid och önskade abort.

    Sunt Förnuft förlorade livsviljan när kyrkorna blev affärsdrivande och kriminella blev bättre omhändertagna än deras offer.

    Sunt Förnuft blev helt ställd när du inte får försvara dig mot en inbrottstjuv i ditt eget hem och tjuven kan stämma dig för övervåld.

    Sunt Förnuft gav slutligen upp och ville inte leva mer när en person inte kunde förstå att en ångande kopp kaffe var het – spillde den i knäet – och fick ett enormt skadestånd.

    Sunt Förnuft föregicks i döden av sina föräldrar, SANNING och FÖRTROENDE- sin livspartner GOTT OMDÖME, dottern ANSVAR och sonen FÖRNUFT.

    Sunt Förnuft överlevdes av 4 styvbröder: ”JAG VET MINA RÄTTIGHETER”, ”JAG VILL HA DET NU!”, ”DET ÄR NÅ’N ANNANS FEL” och ”JAG ÄR ETT OFFER”

    Det var inte så många som deltog vid begravningen eftersom få förstod att Sunt Förnuft var borta för alltid. Om du fortfarande minns Sunt Förnuft skicka detta vidare – om INTE – gör som de flesta – INGENTING

    Svara
    • fenix

       /  03/23/2020

      Fyra styvbröder?

      Låter mer som medsystrar.

      Svara
    • Patrick

       /  03/24/2020

      Ang den här biten:

      Sunt Förnuft gav slutligen upp och ville inte leva mer när en person inte kunde förstå att en ångande kopp kaffe var het – spillde den i knäet – och fick ett enormt skadestånd.

      Rekommenderas se dokumentär om det på t.ex. Youtube, storyn är tydligen inte så som media fick det verka. Det var inte ens hon som sökte sådant stort belopp. De hade vägrat sänka värmen och utsatt flera för rejäla risker, hon hade allvarliga skador i underlivet och sökte bara ersättning för hennes utlägg men de vägrade.

      Svara
      • Rikard

         /  03/24/2020

        Hej.

        Som en chefredaktör på Expressen lär ha sagt till sina anställda på åttiotalet:

        ”Man ska aldrig sabba en bra ståry med att kolla fakta”

        Media arbetar så därför att konsekvensen av rena lögner, falsk framställan, eller kreativt utelämnande av fakta är av graden ”lapp hem från skolan”.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  4. ”folk med sunt förnuft struntar i att äta bajs även om det är tillåtet eftersom det är olämpligt”

    Är det tillåtet att äta bajs eftersom det är olämpligt?
    Näää, så är det väl ändå inte. Att det är tillåtet har ingenting med att det är olämpligt att göra…
    😉

    Svara
    • Rivaroxaban

       /  03/23/2020

      Plus ”att det är olämpligt att äta” är inte anledningen till varför det inte äts.

      Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      50 miljarder flugor kan inte ha fel!

      Svara
  5. Weasel

     /  03/23/2020

    Har ägnat de senaste dagarna åt att diskutera corona med ett antal idioter på nätet.
    Deras ”argument” har varit ”men vadå, det är ju bara 6 /10 /12 /16/20/23/30/33 människor som har dött i Sverige”.

    Ironiskt nog är detta samma människor som brukar måla ut ”nazismen” som ett stort hot mot Sverige.
    Än mer ironiskt blir det när dessa i vanliga fall så antinationalistiska vänsteridioter plötsligt bara räknar svenska dödsfall och rycker på axlarna åt att 6000 italienare har dött.
    Och som grädde på ironimoset kommer sedan de godas höjdarargument ”det är ju nästan bara folk över 80 som dör”.
    Detta då förmodligen för att visa att dom verkligen står för sin floskel ”alla människors lika värde”, kan jag tänka mig.

    Nu har det visat sig att över hälften av de som har dött av Corona i Stockholm är (så kallade) svensksomalier , så nu kanske äntligen vänsterpacket tar corona på allvar.
    Min gissning är att det nu bara är en tidsfråga tills vi får höra att överrepresentationen av coronadöda somalier beror på ”strukturell rasism”/ ”vithetsnormen” /”SD”.
    Nej , förresten, det är ingen gissning. Jag sätter mitt liv på det.

    Svara
    • tompas11

       /  03/24/2020

      ”Nu har det visat sig att över hälften av de som har dött av Corona i Stockholm är (så kallade) svensksomalier, så nu kanske äntligen vänsterpacket tar corona på allvar.”
      Hur fan kan man vara både svensk och somalier?
      Antingen eller är det som gäller och dessa personer är såklart somalier och ingenting annat.
      Vilket skulle bevisas…

      Svara
    • Gorby

       /  03/24/2020

      Och ursäkten verkar vara att när viruset spres till Sverige, så fanns det inte så mycket information på somaliska…
      De skulle kanske gått på de där SFI-kurserna så hade de vetat.
      Samtidigt kan man ju undra om ingen av de somaliska invånarna kunde Svenska, och som kunde informerat sina landsmän.

      Svara
      • Andersson

         /  03/24/2020

        Har man missat coronapandemin så har man förvisso levt under en sten… Men det kanske räcker med att rabbla böner för att vara skyddad. #stenålderslogik

        Svara
      • Gorby

         /  03/24/2020

        Gemensam smittkälla för många ”svensksomalier” kan vara den lokala moskén.

        Svara
        • Jag är inte förvånad och om de trångbodda förorterna börjar smittas i stor grad så kan det ta riktigt snabbt fart. Delvis för just ovan sagda trångboddhet, men också den större vanan att bo tätt ihop med olika generationer (vilket antagligen är delvis en förklaring till varför dödsantalet blivit såpass högt i Italien – i Sverige så har vi åtminstone traditionen att skicka våra sjuka äldre till ålderdomshem vilket kan hjälpa att begränsa dödsfall), sämre kunskap om smittspridning och i många fall sämre hälsa i allmänhet.

          Jag antar att åtminstone så kommer detta att få intersektarna att ta det på allvar?

          Svara
    • Svara
      • elina

         /  03/24/2020

        Den där somaliska läkarföreningen blir jag riktigt rädd för. Men – de var kanske här på besök i något sammanhang, inte i arbete på svenska sjukhus och vårdcentraler vilket skulle förklara deras brist på insats?

        Svara
        • elina

           /  03/24/2020

          Jag läser att dessa läkare informerar nu på somaliska. Ytterligare bevis på att lära sig svenska är nödvändigt i Sverige.
          Så, alla andra 100 språk då?

          Svara
    • 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥

      🤕 🤧 😰 🤧 🤢 🤮 🥶

      ”Information på olika språk om Covid–19”

      http://www.folkhalsomyndigheten.se

      Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2020

      Somalier i Sverige bör kunna svenska men om de inte kan de bör de få info på något sätt i detta läge eftersom det är till skydd åt alla. Om stora grupper går runt och inte vet att det pågår smittspridning så är det ett hot mot alla.

      Där ser man ytterligare en aspekt av vad bristande integration och kravlöshet kan leda till. Ett hot mot folkhälsan.

      Svara
  6. Gorby

     /  03/24/2020

    Svara
  7. 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥
    🥶 🤢
    😰 🤒
    🤮 🤕
    🤧 😱

    Svara
    • Oj! Jag glömde att samma klipp finns i artikeln!

      Svara
      • elina

         /  03/24/2020

        Tål att ses flera gånger hoppas att Stockholms söderns vänster PK människor ser det.

        Svara
        • Kristian

           /  03/24/2020

          De flestas (inklusive min) ”intuition” slår fel när man har exponentiell tillväxt!

          Svara
          • Melmac

             /  03/24/2020

            Kan du visa andra länder som jämförelse? Den grafen säger inte så mycket helt ensam.

          • Kristian

             /  03/24/2020

            Den är abstrakt och visar smittspridningstakt vid smittotal 1,4 respektive 3.
            Se klippet strax ovanför.

            Teoretiska siffor, inget specifikt land.

          • Melmac

             /  03/24/2020

            Ovan hamnade fel

  8. Gorby

     /  03/24/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Hehe, undrar hur länge kommentarerna kommer att få vara öppna!

      Jonas Nord var mest unik:
      ”Jag uppskattar ärligheten i ert brev. Undviker däremot alla investeringar i droger, prostitition, tobak och kvällstidningar.”

      Gissar att man vill behålla pressstödet och fortsätta betala utdelning.

      Nyheter Idag-Podden med Malcom Kyeyune, 2019-12-13, Omkring 10:40:
      ”Det är inte en kulturmarxistisk komplott, det här handlar inte om idéer, det handlar om att journalistbranschen är en total katastrof, och om staten drar tillbaks sina pengar, så kommer många av de här människorna aldrig att få ett jobb igen.”

      Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2020

      Episkt, som om coronaepidemin skulle vara dålig för mediehusen.
      Vill de bli förstatligade de också eller?

      Svara
      • Eh, färre kommer att ha råd att annonsera dock. Lägg sedan till att pappersupplagan för kvällstidningarna fortfarande är den lönsammaste delen eftersom man har haft svårt för att ta lika bra betalt för webben med tanke på konkurrens från sociala medier och Google. Pappersupplagan kan komma och krasha de kommande månaderna då det är mest de äldre som uppmanas att hålla sig inne som köper den etc.

        Så ja, kortsiktigt så fanns det säkert vinst med coronakrisen, men långsiktigt så kan den bli katastrofal. Lägg sedan till att branschen i sig finner sig i en nedåtgående spiral och till skillnad från till exempel andra branscher så kommer nedgången inte vara övergående.

        Svara
  9. Gorby

     /  03/24/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Kom igen, Maggan, säg något om att ”det lönar sig på sikt” eller ”det är som att skaffa barn”!
      Nej, vänta, det sista var det förrädaren som sade.
      ”Kompetensregn”? ”De behövs i vården”?

      Svara
  10. Realist

     /  03/24/2020

    Det är intressant att jämföra de åtgärder olika länder nu genomför, t.ex. Sverige, Finland och Estland.

    Finska och estniska åtgärder är drakoniska jämfört med vad som görs i Sverige.

    Framtiden får utvisa vem som var klokast i detta avseende. Man bör minnas att både Finland och Estland mycket väl minns vad kriser med tillhörande dåliga tider innebär.

    Svara
  11. MiT

     /  03/24/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2020

      ”Det är ju just att vi alltid ska ta allt besvärligt sen som gör att det är som det är. För sen när allt puttrar på så har man glömt hur det var.”

      Huvudet på spiken precis. Där gör i vart fall bloggar och alternativmedier en del nytta i att se till att inte allt sopas under mattan utan frågan hålls levande och diverse skärmdumpar gör att saker inte kan förnekas.

      Svara
  12. MiT

     /  03/24/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Kulturföreningar!

      Pod Samtidigt #26. Marxism och Coronavirus – Gäst: Malcom Kyeyune efter 18:00
      ”Transferiatet” var ett sätt för oss att försöka förstå vad jag tycker är en av de absolut största politiska konflikterna idag. […] Det här är människor som lever på statliga transfereringar […] de kan inte existera utan dessa.
      [Grupp ett][…] människor som lever på det här och är helt nöjda med att göra det hela livet, alltså det här är inte en övergående fas, utan en smart ekonomisk-ekoligisk nisch. […] det finns ganska många sådana här kulturföreningar […] ett av de sätt de gör sig användbara är att dela med sig tips och trix hur man maxar de pengar man kan få av den svenska staten. Vad man skall säga på intervjuer, vilka bidrag man skall söka […] någon kommer på något nytt smart sätt, och så plötsligt så sprider det sig.”

      (För den som inte orkar lyssna: Grupp två är mellanchefer, kommunikatörer, osv.
      ”majoriteten av vad de här faktiskt gör om dagarna det är att hitta på olika anledningar för varför man inte skall ge dem sparken. Det är att komma på olika förklaringar till varför de verkligen behövs.”)

      Svara
  13. MiT

     /  03/24/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Precis som i Kina: när testmateriel tar slut rapporteras inga nya fall.
      Hurra?

      Svara
  14. Weasel

     /  03/24/2020

    När det gäller de coronasmittade somalierna (inte ”svensksomalier” eftersom en grupp som inte förstår svenska inte kan räknas som svenskar ) så är naturligtvis intel problemet att Tegnell inte talar somaliska.
    Problemet är att somalierna inte förstår svenska.

    Men inte ens det är ju förklaringen till det hela.
    Imamen som expressen intervjuar verkar ju väl medveten om att Corona är en värre sjukdom än nageltrång.
    Så varför har han då inte informerat sina somaliska landsmän om detta ?
    Vore inte det bättre än att stå och skylla det hela på ”svenska myndigheter” ?

    Det vore önskvärt om de svenska antirasisterna och de svenska journalisterna kunde sluta betrakta somalier som några slags hundvalpar som inte kan ta ansvar för sina egna handlingar.
    Jag är helt övertygad om att majoriteten av somalierna i järvaområdet är kapabla att använda google translate.

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Google Translate förutsätter att det finns något man har intresse av att översätta.

      I och med internet och mobil telefoni kan man inte längre se utanpå på huset vem som är helt ointresserad av det som sänds i ”marknätet”. När parabolerna blommade som bäst hade man kunnat stämma i bäcken. Nu är det för sent.

      Svara
      • Weasel

         /  03/24/2020

        ”Google Translate förutsätter att det finns något man har intresse av att översätta.”

        Precis.
        Och eftersom det intresset bevisligen saknas spelar det ingen roll om så myndigheterna informerar på somaliska dygnet runt .

        Så som många redan har påpekat verkar ju inte bristande kunskaper i det svenska språket heller ha hindrat somalierna från att söka 38 olika bidrag.
        Så där kanske det finns ett intresse.

        Svara
    • Det handlar väl också i sig om att de allmänt är skeptiska till myndigheter och förlitar sig mer på muntlig information via klanstrukturer, moskéer, etc. Det är helt enkelt inte lätt att nå ut till vissa grupper på det sedvanliga sättet då de medvetet sätter sig själva utanför samhällsapparaten till den mån de kan. Och i sig är det väl inte konstigt – många av dessa kommer från mer eller mindre ”failed states” där klanstrukturen är den som faktiskt ger omsorg och skydd till den enskilde.

      För den gemene svensken som är uppfostrad av Pappa Staten så är detta svårt att förstå.

      Svara
      • Rikard

         /  03/24/2020

        Hej.

        Vissa saker, och det är absolut inte specifikt för somalier, är sådana att behöver du få det förklarat för dig, begriper du ändå inte förklaringen.

        Som med skyltar som säger åt folk att inte kasta ut föremål som kan vålla brand eller annan skada. Är en människa sådan att den inte begriper det själva hjälper ingen skylt i världen, oavsett om det är av elakhet eller dumhet (eller språkförbistring, kulturrelaterade värdegrundsavvikelser eller så).

        Eller som min favorit: en skylt som inte bara förbjuder cykelparkering framför en entré, utan också förklarar varför och att det gäller alla. Kan beskådas på MAS i Malmö. På tal om den stan: när Orkanens (LHS lokaler i Malmö, passande nog döpta efter oväder/naturkatastrof) glasfasad för sådär en tio-femton år sedan var ledningen för lärarhögskolan tvungen att hyra väktare, eftersom skyltar med text och bild som sade ”LIVSFARA! TILLTRÄDE FÖRBJUDET!” inte räckte till. Studenter som professorer skulle prompt in genom den närmsta dörren oavsett.

        @Weasel: islams värld har aldrig haft någon motsvarighet till Upplysningen, och det vi lite slarvigt kallar den vetenskapliga principen existerar inte där som kulturellt eller folkligt begrepp, så som det gör för oss. Svaret på allt är gud, och bara gud. Vill gud att du skall bli sjuk, blir du sjuk oavsett vad du gör. Vill gud att det blir missväxt blir det missväxt. De olika muslimska folken är väldigt fatalistiska på ett sätt som vi européer aldrig varit, inte ens när bibeln var bokstavlig sanning – inom kristendomen har strävan efter att kontrollera och förstå skapelsen så gott som alltid varit ett tema (i alla fall från Renässansen och framåt). ”God the clockmaker” är ett sätt att beskriva den syn vi haft på verkligheten de senaste femhundra åren eller så.

        Allt sådant saknas inom islams värld: gör du som gud vill går det bra, annars inte. Punkt. Några hur och varför i orsak/verkan-sammanhang finns helt enkelt inte hos dem annat än hos ett mycket litet fåtal, och det är inte dessa som flyttat till Sverige.

        Deras sätt att förstå världen är så främmande för oss att vi hela tiden missförstår hur de fungerar – vi tror de är som oss men kanske med mindre/lägre utbildning och att svaret på problemet är just utbildning. Det är det inte. Det går att förklara fotosyntes, kontrollera att formeln och den schematiska processen sitter, och ändå så får man svaret ”Därför att gud vill det” på frågan varför det fungerar.

        Skall dessa människor lyssna på råd från FHM m fl måste man ”visa respekt” för klanäldste och imamer (läs: ”ge gåvor”). På så vis köper man att de informerar de övriga. Ända tills de anser att de skall ha mer gåvor: får de inte det säger de åt sina grupper att sluta följa föregående instruktion.

        Detta är förstås oerhört svårt att alls ens nämna för svenskar, eftersom 19 av 20 svenskar är sosseifierade och tror att alla människor egentligen är likadana under huden. (Vilket jag anser är höjden av respektlös rasism!) Alternativen är att tvinga dem bli som vi (dvs göra som Stalin och Kina) eller låta dem vara som de är fast de bor här. Och bägge är någon form av rasism.

        Och medans vi tuggar teser och teorier och grälar om principer och rättigheter gör div. bakterier, parasiter och virus det som är naturligt för dem alldeles oavsett vad vi tycker.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Weasel

           /  03/24/2020

          @Rikard

          För några år sedan hade jag en tjänst som ”gruppchef”. Gruppen ifråga bestod av ett femtontal personer och ca 2/3 av dessa var somalier.
          Så jag är väl medveten om det du säger och FHM har en minst lika hopplös uppgift som jag hade….🙄

          Svara
        • Kristian

           /  03/25/2020

          Men spårvagnarna, då? Fungerar de inte alls? 500-1000 års utveckling i helt olika riktning, kan spårvagnarna inget göra?

          Nu krossades min världsbild igen 🙂

          Svara
        • Kristian

           /  03/25/2020

          ”Allt sådant saknas inom islams värld: gör du som gud vill går det bra, annars inte. Punkt. Några hur och varför i orsak/verkan-sammanhang finns helt enkelt inte hos dem annat än hos ett mycket litet fåtal, och det är inte dessa som flyttat till Sverige.”

          Precis. I de mest extrema versionerna är det förmätet att hålla sig med meteorologer. Vädret blir som Gud vill. Inget går att förutse.

          Svara
        • Andersson

           /  03/26/2020

          ‘Du kanske inte är intresserad av religiös diktatur, men den är intresserad av dig…’ för att göra en omskrivning.

          Svara
  15. Melmac

     /  03/24/2020

    De kommande veckorna är avgörande för Sverige, har vi valt rätt väg? Kanske. Håller vi samma smitt-tempo och ungefär lika många dör så finns det ingen anledning till att dra till med hårda restriktioner. Skenar det, då är det en annan sak.
    Efter att ha varit jävligt besviken på FHMs flathet och naivitet så tycker jag man har bättrat sig något men jag är inte helt säker. Jag tycker däremot Johan Giesecke är vettig och har en mer nykter syn på det hela.

    Med risk för att bli kallad för idiot enl. inlägg längre upp 🙂
    Det är fruktansvärt att se Skys reportage inifrån sjukhusen i Bergamo där de är riktigt jävla sjuka. Men en stor del av de som blivit riktigt jävla sjuka är dels gamla och de flesta med minst en sjukdom, se detta från Bloomberg:
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says
    Är detta en ursäkt att skita i restriktioner? Nä självklart inte, men vi måste ändå sätta det i relation till annat, till andra sjukdomar.
    Detta kommer komma tillbaka, förr eller senare. Då får vi hoppas att det har, som de flesta andra virus, muterat till nått lindrigare.

    Varför har Italien drabbats så hårt? En sak som jag läste, ta det med en nypa salt, så innan viruset spred sig utanför Kinas gränser upptäckte man en svår lunginflammation som spred sig långsamt i norra Italien. Kan det vara så att detta spred sig utanför Kina tidigare, via de kinesiska turisterna eller gästarbetarna långt innan? Innan man ens visste att det fanns i landet och när man väl upptäckte det så sköt kurvan i höjden?

    Spanien o Frankrike ligger illa till, kan det vara av samma anledning?
    En sak är säker, de länderna har en helt annan social kultur än oss uppe i norr, det sprids mycket fortare där! Café kulturen, ta frukosten på stan, kindpussar etc. etc.
    UK verkar det också skena, varför?

    Det är ingen vanlig influensa, den är mer smittsam och den sätter sig djupare i lungorna om man har otur. Klart som fan vi ska vara försiktiga men inte rabiata och domedagsprofeter.
    Jag jobbar hemifrån och handlar till mina äldre nära. Går inte ut o äter på restaurang utan tar med mig mat hem.

    Lyssna på det här så får man lite mer balanserad rapportering:
    https://kvartal.se/artiklar/veckopanelen-coronaspecial/

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      ”en stor del av de som blivit riktigt jävla sjuka är dels gamla och de flesta med minst en sjukdom,”

      Ja, det var väl som med Aids – många dog av andra sjukdomar, till följd av att de inte hade något immunförsvar. Det är ändå ganska bra att sluta sprida Aids.

      Svara
      • Melmac

         /  03/24/2020

        Precis, försiktighet och tänka efter före.

        Svara
    • Jonas

       /  03/24/2020

      ”Håller vi samma smitt-tempo och ungefär lika många dör så finns det ingen anledning till att dra till med hårda restriktioner”

      Lycka till med den.

      https://www.bildtagg.se/file/gkawfi5mgkrjbqzahmjr5fa

      Svara
    • Jonas

       /  03/24/2020

      Provar igen

      Svara
      • Melmac

         /  03/24/2020

        Kan du visa andra länder som jämförelse? Den grafen säger inte så mycket helt ensam.

        Svara
        • Jonas

           /  03/24/2020

          Kurvan för Sverige, just nu, visar på en exponentiell tillväxt, hur skulle det ändra sig om man jämförde den med andra länder?

          Svara
          • Melmac

             /  03/24/2020

            För att om du sätter ett annat värde på y axeln så ser det annorlunda ut. Man vill gärna ha nått att jämföra med.

            Alla länders kurva ser exakt lika dan ut vid en given tidpunkt.

          • Ivar L

             /  03/24/2020

            Nej, jag har haft samma diskussion med flera andra också som inte begriper att så länge denna kurva visar exponentiell tillväxt är läget akut.

            – Det finns inget vaccin
            – Det finns i princip ingen immunitet i befolkningen
            – Det är oerhört långt kvar till ”taket” som är gruppimmunitet

            Inget bromsar den där kurvan om vi låter det bero och sköta sig själv.

          • Melmac

             /  03/25/2020

            Vi ska inte låta den bero och sköta sig själv, vi ska ta det på allvar.

            Inte lönt att vi diskuterar hur det ska presenteras, vi har helt enkelt olika åsikter.

          • Melmac

             /  03/25/2020

            Ingen vet hur immuniteten ser ut eftersom vi inte kan testa det. Om det var beräknat minst 100.000 smittade utan symtom förra veckan så är det många fler denna veckan. Troligen ännu fler eftersom många inte ens vet om att de är smittade.

          • Melmac

             /  03/25/2020

            Med tanke på att smittan har funnits officiellt Sverige sen 31 Jan, när den första patienten blev registrerad på ett sjukhus, så kan man anta att redan då fanns många smittade utan symtom. Det är troligt att symtomfria och friska från lindriga symtom är i tusental redan vilket gör att immuniteten är högre än många tror.

          • Ivar L

             /  03/25/2020

            @Melmac:
            Det ser likadant ut i hela världen utom i de länder som tagit till kraftfulla åtgärder. Inget som tyder på att vi är i närheten av gruppimmunitet. Så länge det är så är det orimligt att tro att vi kan lätta på våra tämligen beskedliga inskränkningar. Det ökar exponentiellt i Sverige också.
            https://www.worldometers.info/coronavirus/

            Kurvan över döda följer kruvan över antal smittade, överallt.
            Vi får hoppas sommaren bromsar in så vi hinner planera till hösten då det kommer tillbaka. Vaccin inte aktuellt på minst ett år.
            Pandemi, det är verklighet.

    • Kristian

       /  03/25/2020

      ”UK verkar det också skena, varför?”
      Samma medelklasslättja som Sverige. Hörde just en kollega klaga på att folk blivit avvisade från någon park. ”Vad bor vi i för land?”

      Svara
      • Melmac

         /  03/25/2020

        Fast jag tycker ändå svenskarna har i stort sett fattat galoppen, förutom vissa grupper då.
        Såg italienska borgmästare som skällde ut sina invånare och undrar de hur fan de tänker?!

        Svara
      • Ivar L

         /  03/25/2020

        Tja, Danmark har i princip samma utveckling som vi, Nederländerna är mycket värre än UK, Schweiz riktigt illa o.s.v.

        Många länder har stora problem helt enkelt. Skillnaderna kan bero på när smittan kom till länderna också. Just de sakerna får vi inte svar på just nu.

        Svara
        • Melmac

           /  03/26/2020

          Ja och hur den kom in, om det är via resenärer ifrån riskområden eller genom andra sätt. Verkar som att man fokuserat på en grupp i flera länder och missat de andra.

          Fan, jag läste nånstans att NL trodde de hade nått toppen, men jag kommer inte ihåg var jag läste det.

          Svara
  16. Gigas

     /  03/24/2020

    OT
    En till som är fälld för förtal, hade hon varit känd hade hon väl också blivit krönikör på någon kvällstidning.
    https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinna-atalad-for-grovt-fortal-av-soran-ismail/

    Svara
    • Jans

       /  03/24/2020

      Jag vet inte, bilden de valt på Soran. Känns inte som de är på hans sida direkt. FUl och hånflinande typ… Jag tror han verkligen fimpat chanserna till en come back nu. Bra!

      Svara
  17. Motkraft

     /  03/24/2020

    Det som gör ”PK-sjukan” så allvarlig i Sverige är att den är kombinerad med en enorm polarisering. Att det dyker upp ”Stöd Anders Tegnell” grupper på Facebook är naturligtvis för att PK-människorna är helt övertygade att det är SD-, Nazist- och Rasist-människor som står bakom kritiken. Det blir ”oss mot dem” istället för en sund debatt.

    En liten illustration av denna sjukan. Visst har vi foliehattar som misstror allt och alla på en sida. Men att det finns de som på allvar lägger ned tid på att sticka/sy dockor av Anders Tegnell och Anders Wallensten för att hylla dem är ju helt sjukt…..

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Nu skall makten försvaras!

      ” progressivism is a way for the ruling class to feel important by supporting the government.”
      -Curtis Yarvin, The Clear Pill, Part 2 of 5: A Theory of Pervasive Error

      Svara
    • Det absurda är att om man tittar på t. ex. hur britter reagerade mot Boris Johnsons senfärdighet så kom det kritik från både vänster och höger. Varför är vänstern i Sverige så måna om till någon slags idoldyrkan till regeringen när de möjligtvis håller på att klanta till det? Både Boris och Donald har vänt, den senare som beskrivs som en jävla tjurskalle. Det är bara Sverige nu som tar den här vägen – kanske får de rätt, men mycket börjar tala för att det kan bli riktigt tufft, speciellt om det får fart i förorterna då situationen där har många likheter med vad som fick det spåra ut i Italien (trångboddhet, boende/kontakt över generationer, dålig allmänhälsa, etc).

      Svara
  18. robbe

     /  03/24/2020

    Rättning i ledet!!”!

    Lucas är:
    Förbundssekreterare & socialpolitisk talesperson @GronUngdom
    .

    elon är
    tjänsteperson på riksdagen, FS i @gronungdom samt kommunpolitiker i Åre

    Svara
  19. robbe

     /  03/24/2020

    Svara
  20. robbe

     /  03/24/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2020

      Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2020

      Håller med Göran. En vimpel hade räckt.

      Svara
      • Kristian

         /  03/26/2020

        Vit flagg, kanske?

        [Roy och Roger på sin mack har just hört den världsberömde Herr Silverhäuzer sjunga. Hans normala arvode omräknat till saker bröderna kan relatera till motsvarar två nya extraljus.]
        Roy: Om du fick välja på att den här gubben sjöng en låt till för dig, eller två nya extraljus, vad skulle du välja då?
        Roger: Det skulle räcka med en ficklampa.

        Svara
        • Andersson

           /  03/26/2020

          Svenska regeringar har förvisso fört vit flagg i årtionden, åtminstone sedan Persson den fete. (Härskare brukar få tillnamn, tänk Erik läspe och halte…)

          Svara
          • Kristian

             /  03/26/2020

            Persson var rena drömmen jämfört med Fredrik Förrädaren och Stefan den Rådlöse.

          • Andersson

             /  03/26/2020

            Ja, visst har kvalitén sjunkit på sistone… Men Persson den Fete skrotade försvaret och beredskapslagren mm, för det förlåter jag honom aldrig.

          • Kristian

             /  03/27/2020

            Sant. ”Bra” har det inte varit sedan innan 1976.
            Tycker 80-talet var rätt acceptabeltl, och jag vet inte hur man hade kunnat klara tidigt 90-tal på annat sätt.

  21. Kristian

     /  03/24/2020

    Bland de nya ord vi begåvats med senaste veckorna är ”coronasparkad” okej, men ”coronauppmaning” min favorit. (Ja, det var från Greta.)

    Svara
    • Kristian

       /  03/25/2020

      ”Coronahyllar” (om Magda Gad, i Nyheter Idag)

      Svara
  22. Melmac

     /  03/24/2020

    Fick precis bekräftat att smittan funnits i Sverige redan i v8, trodde det var efter v9 den kom hit.

    Svara
    • Melmac

       /  03/24/2020

      Jag menar alltså det som kom ifrån skidorterna I alperna.

      Svara
  23. MiT

     /  03/24/2020

    Svara
    • Melmac

       /  03/24/2020

      Jösses! Hon har fullständigt spårat ur!

      Svara
      • Kristian

         /  03/25/2020

        Dessutom har hon inte förstått alls: visst spelar ålder, hälsa, hygien, välstånd roll.

        Men det skulle ju hindra hennes riktiga budskap: ”titta på mig, jag finns fortfarande!”

        Tack Terrence.

        Svara
        • Melmac

           /  03/26/2020

          Jag gillar hans keps. Den får nog många att studs till en gång.

          Vad är det här med gröna bönor?

          Svara
          • Kristian

             /  03/26/2020

            Vet ej, intressant fråga.
            Gissar att det är ”bara burkmat kvar”, samt att det är något man i allmänhet inte äter kallt. Eller direkt ur burken.

  24. Ivar L

     /  03/24/2020

    Det talas om att sätta dödstalen i relation till annat, ekonomi, andra sjukdomar med mera.

    Men det där med ”relation till” är ett knepigt begrepp när det gäller smittsamma sjukdomar. Smittan i sig är en alldeles egen kraft och i fallet covid-19 har den en skämmande potens:

    Svara
    • Ivar L

       /  03/24/2020

      Grejen är att jämföra lutningen på covid-19 mot Svininfluensan där covid-19 slutar (eftersom den inte pågått längre) sedan tittar man på kruvan för Svininfluensan i sin helhet och funderar på vad den där lutningen på covid-19 innebär.

      Jag vet inte om jag vill se en uppdaterad video av detta om ett år…

      Svara
  25. MiT

     /  03/25/2020

    Svara
  26. MiT

     /  03/25/2020

    Svara
  27. Rikard

     /  03/25/2020

    Hej.

    Det där med exponentiell ökning som Kristian och Ivar m fl pratar om ovan – det kan vara svårt att visualisera sådant, så därför vill jag föreslå en klassiker:

    Tänk på ett schackbräde. Ruta ett är en Coronasmittad person. För varje ruta dubblas antalet smittade jämfört med föregående ruta. Hur många är smittade på ruta 64? (Nu är Corona ske pris tack och lov inte så smittsamt i verkligheten, inte heller blir alla så sjuka att respiratorvård krävs!)

    Alltså 1+2+4+8+ […] tills du kommer till ruta 64.

    Eftersom vi skall verka i den svenska skolans tradition länkar jag till en genomgång av svaret:

    [https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat_and_chessboard_problem]

    Som sagt, Corona är inte exakt som detta; det är ett åskådningsexempel.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Nilsson

       /  03/26/2020

      En annan klassiker: En stad får in en smittad dag 1, varje dag dubblas antalet smittade.
      Dag 2 2st, dag 3 4st, dag 4 8st o.s.v.
      Dag 60 är hela staden smittad, vilken dag var halva staden smittad?

      Svara
      • AnderS

         /  03/26/2020

        Eftersom alla i världen skulle vara smittade efter 34 dar så måste svaret vara alla även efter 59 om inte staden rymmer mer än 5×10^17 människor slarvräknat i givet.

        Svara
        • Nilsson

           /  03/27/2020

          Jag brukar säga att om man behöver miniräknare eller för den del huvudräkning så tänker man fel 😁
          Men visst, du har en poäng, gåtan är från början om bakterier i en skål näring.

          Svara
  28. Melmac

     /  03/25/2020

    Lite positiva nyheter från Financial Times, saxat från https://henrikalexandersson.blogspot.com

    »The new coronavirus may already have infected far more people in the UK than scientists had previously estimated — perhaps as much as half the population — according to modelling by researchers at the University of Oxford.
    If the results are confirmed, they imply that fewer than one in a thousand of those infected with Covid-19 become ill enough to need hospital treatment, said Sunetra Gupta, professor of theoretical epidemiology, who led the study. The vast majority develop very mild symptoms or none at all.«

    Lite mer ifrån Washington Post

    https://www.washingtonpost.com/health/the-coronavirus-isnt-mutating-quickly-suggesting-a-vaccine-would-offer-lasting-protection/2020/03/24/406522d6-6dfd-11ea-b148-e4ce3fbd85b5_story.html

    Jag håller tummarna.

    Svara
  29. Gorby

     /  03/25/2020

    Svara
  30. Melmac

     /  03/25/2020

    Svara
  31. Gorby

     /  03/25/2020

    View this post on Instagram

    Stockholmarna kommer att bli vår död.

    A post shared by Dyngbaggen (@dyngbaggegalan) on

    Hur var det nu. Var inte Stockholmare smartare ä…

    Svara
  32. MiT

     /  03/26/2020

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/26/2020

      Ja det vimlar av rasstereotyper, en undergrupp till stereotyper, vilket hela serien har gott om eftersom det är en tecknad serie som bygger sina historier, förvecklingar och skämt på just stereotyper.

      Rasisten och mordbrännaren Hübinette kunde ju på ett lite mer hederligt vis sluta racebait:a och istället försöka hitta ett enda djävla exempel på var Asterix & Co brister i värdegrunden och försöker normalisera något ondskefullt, men det gör han inte, av god anledning.

      Förbannade praktarsel.

      Svara
      • Kristian

         /  03/26/2020

        Ser fram emot en lista på godkända skämt som inte har med ras, kön, nationalitet, regionalitet, utbildningsnivå, intressen …

        I Asterix får man dels flera sidor skämt om nationella stereotyper, men därtill en mängd specifikt franska interna stereotyper – särskilt i ”Gallien Runt” – som tillsammans ger en bra bild av europa på 50- och 60-talet.

        Svara
      • Jans

         /  03/26/2020

        Det intressanta är att han känner att han måste ha med bilder med indianer och svarta för att bevisa tesen. Som om romarna och gallerna inte skulle vara karikatyrer de med. Han kanske måste se över sina privilegier?

        Svara
    • Grodan Boll

       /  03/26/2020

      Borde inte Hübinette kunna klassas som troll?
      Han verkar pissa på nyligen avlidna mest för att väcka känslor och reaktioner från folk för sitt eget nöjes skull. Killen är i min mening ett livs levande karaktärsfel 😦

      Svara
    • Kristian

       /  03/26/2020

      Varför nämnde han inte ”rödskinnet” Ompa-Pa, också skapat av Uderzo?
      Är det för få som har sett den? Kom den aldrig på svenska?

      Svara
      • Rikard

         /  03/26/2020

        Hej.

        Känner han alls till den så utelämnar han den därför det i den är rödskinnen som vet vad som är vad: de franska och brittiska kolonialtrupperna kan knappt ta på sig byxorna utan hjälp. (Vilket är helt stilenligt rätt – de är främlingar, humorn består i hög grad i att belysa hur tafatta de självutnämnda civiliserade människorna är i en för dem helt okänd miljö, och undertexten är kart och tydlig att faktisk erfarenhet och kompetens samt att göra det som fungerar är bättre och viktigare än hudfärg, tro, eller börd.)

        Snarare borde den lyftas fram som en föredömlig serie då den visar att det inte är pigment utan erfarenhet, kunskap och villa till samarbete mot gemensamma mål och problem som är vägen till framgång.

        Hübinette ser bara till ytan; attribut och hudfärg, eftersom han är rasist.

        Jag undrar vad han skulle anse om Buddy Longway, Les Tuniques Bleus, Inspector Canardo, Iznogoud, Usagi Yojimbo, eller Will Eisners The Spirit? Eller varför inte Luiz Eduardo de Oliveiras Aldebaran-svit? Eller Garth Ennis Barracuda? Eller Linda & Valentin, ingen brist på stereotyper där (främst för att alla från George Lucas och framåt ‘lånat’ inspiration från den serien, både berättarmässigt och i synnerhet grafiskt). Eller Pat Mills The A.B.C. Warriors? Gerry Finley-Days Rogue Trooper? Alan Moores The Ballad of Halo Jones? Pat Mills Savage? Alan Grant och John Wagners Robo-Hunter? Eller André Franquins Gaston Lagaffe? Philippe Vuillemins serier? Gérard Lauziers sublima mästerverk om vår samtid (dvs. sjuttiotalet…) Tranches de Vie? Kan rekommendera samtliga. Alla som inte blivit för gamla för att läsa serier, eller tror att serier är Lilla Fridolf, Pellefant eller Åsa-Nietzsche: ni har mycket att se fram emot.

        Man blir rätt trött på typer som Hübinette oavsett hans politiska åsikter när de gaggar om saker de har noll koll på.

        Han är en häxjägare, en inkvisitor, en politisk kommissarie som bara ser det han själv stoppar dit, inte vad verket i sig självt är. Plus en äcklig typ som skrutit om hur han misshandlat dagisbarn och hur han drömmer om folkmord på alla vita.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  03/26/2020

          En gedigen lista! Får man lägga till Bone?
          Hur är det med skildringen av ‘amerikaner’ i Preacher? Herreminje!
          Hängde med lite dåligt när Marsupilami fick egen serie, men nog visar han mänskligheten var skåpet skall stå!
          Yoko Tsuno skulle han väl ‘nettan också få tilt i pallen av: en tuff tjej som till och med utomjordingar vill ha hjälp av!

          Du påminde mig att jag saknar de senaste Usagi Yojimbo, förresten …

          Svara
    • Bamse

       /  03/27/2020

      Figurer som Asterix, Lucky Luke och Tintin var en stor del av min uppväxt. Sedan blev jag inte en rasistisk tölp som vuxen heller.

      Svara
  33. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Klockrent

    Svara
  34. Melmac

     /  03/26/2020

    Svara
    • Jans

       /  03/28/2020

      Det är väl den där stilen svenska bibliotekarier skulle behöva ha?

      Svara
  35. Melmac

     /  03/26/2020

    Som jag misstänkt, det spreds i Europa redan i mitten av Januari. Inte konstigt att vissa länder närmast detta smittcentrum fått störst problem när det kunnat spridas obehindrat och utan vetskap. Även den här familjen har ju och deras vänner har ju uppenbart smittat en massa personer på väg hem och följande dagar.

    https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/uk-patient-zero-east-sussex-family-may-have-infected-coronavirus/

    Svara
  36. MiT

     /  03/26/2020

    Svara
    • Melmac

       /  03/26/2020

      Kommentarerna till denna tweet är unison: NO ONE CARES!
      Många roliga GIF’s

      Svara
  37. MiT

     /  03/26/2020

    *https://www.facebook.com/markus.allard.9/posts/10157390713152872?__cft__[0]=AZVzoQDUV-FZ7v-1BRat0m0q6UyVfZr2FFmG9FsisRg6YVKrwuqz5LN60dFryRVH3fysdUNqiyZVGNnbR_DWq84c00OlUsH2o3aLZwpxEgGGGUZWk-1Uo1Jn_f8etxZnAnKH54-OyckNtqHL-uTdFiv0yglXHKgYx7WcTHy9ySvS2EUpUSOjQAdRLbYUOaSUl1HWRlB1SNVOHLohdDKa-EBSzAHcfRHmOvO5EZ82ctsexQ&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
    • Melmac

       /  03/26/2020

      På alla nivåer, 8 nyanser av rött och klubben för inbördes beundran.
      Fy fan!

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/26/2020

        Delvis sant. SD röstade inte heller emot.

        Svara
        • Melmac

           /  03/26/2020

          SD är också lite halvröda.

          Svara
          • Andersson

             /  03/26/2020

            Jag håller med Rickard, 19 av 20 svenskar är sossar, fifty shades of sosse, s.a.s…

          • Jans

             /  03/26/2020

            Och Allard är väl kommunist?

          • Grodan Boll

             /  03/27/2020

            @Jans
            Typ. Men han umgås åtminstone med åsiktsmotståndare 🙂

      • Kristian

         /  03/26/2020

        Surrealistiskt.

        ”Sentio: 6 av 10 ger regeringen bra betyg för krishanteringen”
        https://nyheteridag.se/sentio-6-av-10-ger-regeringen-bra-betyg-for-krishanteringen/

        Ser vi samma saker? En regering som gör nästan ingenting, vare sig mot smittspridning eller för ekonomin?

        Svara
        • Senior

           /  03/26/2020

          Ja, det beror ju på infallsvinkel.

          Jag tror det är bättre om denna regering inte gör något, hellre det faktiskt än att de tar sig för något.

          Det bästa de kan göra är att förklara sig oförmögna och gå hem.

          Just i detta fall skulle jag ge dem högre poäng ju mindre de gör.

          Svara
        • elina

           /  03/26/2020

          Fattar ingenting. Bra betyg i att inte göra något? Ja, Riksdagen är j krympt till 55 tror jag. De var kanske de hemmavarande som röstade?

          Svara
  38. Kristian

     /  03/26/2020
    Svara
  39. Kristian

     /  03/26/2020

    Världen fortsätter som vanligt. Gissar att ingen annan hört något om den här rättegången (förra veckan)?

    Brendan O’Neill: ”The neo-fascism we never talk about”
    https://www.spiked-online.com/2020/03/18/the-neo-fascism-we-never-talk-about/
    ”It isn’t only because of the non-stop media coverage of Covid-19 that yesterday’s conviction for one of the worst acts of extremist violence of modern times has not generated much discussion. It is also because that act of extremist violence was executed by an Islamist.”

    Svara
  40. MiT

     /  03/26/2020

    *https://www.facebook.com/maria.robsahm/posts/3204761092890377?__cft__[0]=AZX8eLNnJ13-HJW79RxoLOLiFZp0vhjcFICGQ9HMHEOvAIa6xTg0Wo9JvjbPc2oCeugnNkhDFkKsE4gixooUwoGJB0O28Hz4On-tKmiyb0W6CEml-XymkoBTsAMtA2RoIKDVp24yN3BZayrxuAMAlVHh9NFJ-RuHNuG24-ybm8mp4jZBiAHhN67IePtwr2HEHHQ&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  41. lensof

     /  03/26/2020

    Sunt förnuft…

    På Sahlgrenska i Göteborg har personalen fått nya direktiv enligt tidningen GP. De ska numera möta och behandla patienter utan munskydd. Att patienten kan vara smittbärare av coronavirus spelar ingen roll. Motiveringen till den nya regeln är att munskydden inte behövs. En del jobbar nu enligt de nya direktiven medan några envisas med att fortsätta ge sig själva och sin omgivning skydd. De med munskydd är rädda säger man.

    Så har alltså sunt förnuft blivit till en känsla, en slags personlig svaghet. Direktiv från våra myndigheter kan man då lättare negligera när sjukhuset har missat att köpa in nödvändig utrustning. Det blir till en brist. Fast inte hos dom som borde bära skulden utan hos dom som fortfarande vill göra ett bra jobb på ett klokt och säkert sätt.

    Så gör man våra sjukhus till smitthärdar. Platser som alla kloka och någorlunda friska undviker så långt det någonsin går. Platser som är betydligt farligare för alla 70+are än några andra. Endast hemtjänsten kan väl konkurrera i smittspridning. Jag lägger då inte mest skuld på personalen för de blir alltför ofta tvingade att utföra omöjliga uppgifter utan nödvändig utrustning (och tid).

    Kaoset tycks vara så totalt att man nästan kan undra om det finns en dold agenda bakom galenskapen. För inte är det väl bara utsatt personal inom sjukvård och hemtjänst som ska ta sitt ansvar, det ansvar som statsroboten pratade sig nästan levande för.

    Och vad händer när fronten fullt begripligt har tröttnat på att vara i fronten? Samtidigt som resten av samhället står still eller ”jobbar” hemma. Detta oroar verkligen mig. Mer än viruset i sig.

    Svara
  42. Melmac

     /  03/27/2020

    Såg precis från 60 Minutes Australia från i Tisdags att man har lyckats döda viruset i lab med ett HIV preparat https://youtu.be/NeY_HqIasdo?t=774

    Svara
    • Melmac

       /  03/27/2020

      Det verkar hoppfullt. Funkar det som han tror så kan vi ha ett botemedel redan till hösten, därefter får vi vänta lite till på ett vaccin.

      Svara
  43. Kristian

     /  03/27/2020
    Svara
  44. Kristian

     /  03/27/2020

    ”Regeringen förbjuder sammankomster över 50 personer”
    https://nyheteridag.se/regeringen-forbjuder-sammankomster-over-50-personer/
    ”Det är allvar nu” säger en meningslös pajas som aldrig i sitt liv stått framför så många flaggor som nu, men ”Förbudet omfattar […] inte köpcentrum, skolor eller privata fester.”

    Crow: You know, my apathy is palpable at this point.
    – MST3K, ”Overdrawn at the Memory Bank”

    Svara
  45. robbe

     /  03/27/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/27/2020

      Ja, och man får verkligen hoppas att respiratorerna som nu köps in är genuscertifierade. Sedan är det av yttersta vikt att HBTQ-certifiera triagen vid sjukhusakuterna så att inte transpersoner känner sig exkluderade. VIktigt att inte personalen säger han eller hon t.ex.

      Svara
      • Redan för några veckor sedan frågades det varför man delar in de sjuka i män och kvinnor – vad hände med de andra 57 könen?

        Svara
  46. Ivar L

     /  03/27/2020

    Undrar hur sosse-pro ser på detta? Känns bra efter ett långt och slitsamt yrkesliv?

    ”En illegal invandrare med corona som behöver intensivvård kan komma att prioriteras före en äldre svensk medborgare. Det är innebörden av de prioriteringsprinciper som landets sjukvård använder när allt fler intensivvårdsplatser fylls upp av coronasmittade patienter.”

    https://nyheteridag.se/papperslosa-kan-prioriteras-i-coronavarden-fore-svenska-medborgare/

    Svara
    • lensof

       /  03/27/2020

      Sosse-pro vill inte tänka. Eller känna. Vill vara kvar i sossetryggheten, falsk eller sann.

      Fokuserar istället på att lagra toapapper, vilket har blivit en uppgift eftersom alla hyllor numera är tomma på dessa varor. Trots att är det något det INTE är brist på så är det toapapper (sagt av en suckande men också skrattande affärsinnehavare).

      Det socialdemokratiska samhället har blivit till en dålig fars. Undra på att det inte finns några verkliga komiker längre. Det går inte att skruva till den svenska verkligheten mer än det vi möter i vår vardag.

      Svara
      • Rikard

         /  03/27/2020

        Hej.

        Därför att en äkta socialdemokrat opererar efter vad som kallas Führer-prinzip och grose Lüge.

        Om beslutat fattas som verkar vara på tvärs mot vad Ledaren och Rörelsen predikar som sanning just nu, beror det på att man infiltrerats av nyliberala ideal (eller annan i tiden aktuell designerad fiende) eller på att Ledaren har dåliga komprometterade rådgivare. Ledaren och Rörelsen har alltid rätt.

        Så äkta sossar och sosseifierade svenskar biter ihop lite till och lyder och hoppas att när som helst, den här gången, skall Ledaren och Rörelsen lyckas göra rätt trots alla ondsinta typer som ständigt saboterar och förstör deras kamp.

        Man kunde tjugo år efter andra världskrigets slut träffa nationalsocialister som varit med och som fortfarande argumenterade för att Führern inte gjort fel – han hade lurats och svikits av sitt ‘hov’. Man kunde och kan träffa Östtyskar som saknar DDR och anser det ha varit bättre Västtyskland, tyskar som levt större delen av livet i DDR. Man kan ännu träffa ryssar som framhåller Sovjetunionen, även under Stalin, som världens bästa land. Det fanns och finns japaner som hävdar att Japan kunde vunnit Stilla Havs-kriget; en dolkstötslegend som även används för att ursäkta att man med råge överträffade de tyska nationalsocialisternas vidrigheter.

        Och ursäkten är alltid densamma, ryss som socialdemokrat: dåliga och korrupta rådgivare, folk som inte lyder Ledaren och Rörelsen, folk som inte tror på värdegrunden (eller Mein Kampf eller Das Kapital eller Lenin eller bushido eller…), och att det är judarnas fel. Inte ens den sistnämnda punkten har svenska socialdemokrater lyckats eller ens försökt göra sig fria från.

        Kort sammanfattning här:

        [https://en.wikipedia.org/wiki/Führerprinzip]

        [https://en.wikipedia.org/wiki/Big_lie]

        Rekommenderar också Arendts bok ”The banality of evil” som fokuserar på rättegången mot Adolf Eichmann, en man som med Arendts ord varken var anti-semit, nazist, psykiskt sjuk eller ond – han var bara en torr och tråkig tjänsteman som lydde order och gjorde sitt jobb i enlighet med de lagar han lydde under. Arendts bok är fortfarande mycket kontroversiell, särskilt som hon avlivar myten om att det var psykopater eller särskilt onda människor som orsakade Förintelsen – idén att det var Ondska som låg bakom är en snuttefilt för den som inte vill erkänna vad vi alla är kapabla till.

        Det som sker i Sverige idag skiljer sig i omfattning och grad, men inte till art och natur. För den oppositionelle är protester mot totalitarianism naturligt; för makthavaren är totalitära ideal naturliga.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Sverige fick vare sig nazister eller kommunister i särskilt stor omfattning – SAP lyckades fånga upp de ”stämningarna” via nationalism, folkhem och annat.

          Därmed undgick man även räfst och rättarting, samt ifrågasättandet av ideologierna 1945 och på 1990-talet.

          Det är inte alltid bra att slippa obehagliga diskussioner.

          Svara
  47. Ivar L

     /  03/27/2020

    Kommunistsvansen viftar på hunden i Göteborg. Kampen fortsätter:
    https://nyheteridag.se/sd-utestangs-fran-coronagrupp-i-goteborg-skandal/

    ”Alliansledningen i Göteborg har bildat en coronagrupp där samtliga partier är välkomna – utom Sverigedemokraterna.
    – Det tycker jag är en fruktansvärd skandal, säger partiets gruppledare Jörgen Fogelklou.”

    ”För Dagens Nyheter uppger Demokraternas gruppledare Martin Wannholt att det var Vänsterpartiet som gav ”order” om att stänga ute SD. ”Vi samarbetar aldrig med SD”, skriver V:s gruppledare Daniel Bernmar i en kommentar.”

    Svara
    • Läste någonstans att det gått ett steg längre och att V nu själva blivit ”utkastade” av de borgerliga + D

      Svara
  48. Ivar L

     /  03/27/2020

    Svara
  49. Gorby

     /  03/27/2020

    Svara
    • Andersson

       /  03/28/2020

      Kvällspressen kan man lita på… #Corona #Ka-Ching

      Svara
    • – Kan vi inte säga att all kritik av public service för tankarna till Tyskland på 30-talet?
      – Det är bra! För då blir folk rädda för att kritisera. Som i Tyskland på 30-talet!

      (”Våren på SVT”, Freudian slip productions)

      Svara
  50. Jans

     /  03/27/2020

    MÄN ÖVERREPRESENTERADE BLAND CORONAPATIENTER
    Media: (Gäsp…)

    SOMALIER ÖVERREPRESENTERADE BLAND CORONAPATIENTER
    Media: Larm! Rasism! Diskriminering! Högerextremism!

    Svara
  51. Jans

     /  03/28/2020

    Är inte detta ganska stort? Sossar som går ihop med SD för att stoppa moské.
    Tiderna förändras, kanske slut på smekmånadsdecennierna för islam i Sverige?

    ”Det var på torsdagen som kommunfullmäktige i Halmstad höll sammanträde där mosképlanerna som genomgått flera turer fram och tillbaka till slut skulle avgöras. Socialdemokraterna gjorde gemensam sak med Sverigedemokraterna och satte ned foten mot att teckna avtal med Islamiska barn- och kulturföreningen om markreservation för bygget. Även Moderaterna och Kristdemokraterna sade nej, rapporterar SVT.”

    C protesterade såklart.
    https://samnytt.se/s-och-sd-i-samverkan-for-nej-till-moske-c-beklagar/

    Svara
  52. Kanske har de, som frotterar sig med covid-19-smittade i vårsolen, tagit intryck av somalier?

    ”Ingrid tar upp att somaliska människor har varit överrepresenterade bland de som dött i Sverige. Då hon själv har arbetat i på den afrikanska kontinenten och sett dessa folks sätt att leva så är hon inte är speciellt förvånad över detta. Hon beskriver ett från svenskar annorlunda sätt att agera när någon är sjuk. Hon beskriver att det är vanligt att flera människor kommer till den som är sjuk och att sjukdom därför lätt förs vidare.”
    https://www.swebbtv.se/blogg/451-docent-ingrid-bjorkman-om-att-eu-pyst-ihop-som-en-skrumpen-ballong-efter-corona

    Svara
  53. robbe

     /  03/28/2020

    Det blir ett hårt slag för den svenska narkotikahandeln om denna stora kundbas allokeras utomlands…

    Svara
    • robbe

       /  03/28/2020

      resurser? även en låda räknestickor kan väl räknas som en resurs men vad fan ska man med dom till i ett högteknologiskt samhälle? Vi behöver liksom inte fårpassning i vårt land och även ”jag är här”tokarna ryser nog av tanken på ge dessa afghaner jobb med barnpassning

      Svara
      • Havre flarnstad

         /  03/28/2020

        För fårskallar som han spelar det absolut ingen roll vad som än händer svaret kommer alltid vara detsamma ”barnen” måste få asyl !!!

        Låt oss säga att staten går ut med officiella siffror där ett äldre ”barn” aldrig kommer bli en lönsam affär . Isåfall kommer argumentet vara att man inte kan tänka på pengar kappan kommer alltid svänga mot asyl oavsett motargument.

        Svara
        • ”Här är en helt vanligt kortlek. Tag ett kort, vilket som helst, du får välja fritt.”

          Svara
    • Om de som krävde amnesti nu visar sig vara inkonsekventa när den egna sjukvården står på spel, så vet vi hur mycket den medmänskligheten var värd.

      Jag var emot amnestin bland annat för att den gör asylrätten och hela migrationsverket meningslösa, men var man för den borde man väl kämpa med näbbar och klor för att de som nu får stanna får göra den inom relativt värdiga former?

      Svara
  54. robbe

     /  03/28/2020

    Hahahaha läs artikeln!!!

    ”Migrationsverket svarar i ett mejl till SVT Nyheter Värmland att kravet på styrkt identitet är högre för att få arbetstillstånd än för att få asyl. Det krävs alltså starka bevis för att Sharif är den han är och då räcker det inte med hans pass”

    Asyl= Medborgarskap, fri sjukvård och fler bidrag än vi har tänder
    Arbetstillstånd= Du får jobba och betala skatt

    Peak Sweden?

    Svara
    • Jans

       /  03/28/2020

      Sedan skulle jag gärna vilja syna påståendet om”fast jobb”. Jag gissar att många av dessa ”fasta jobb” är lika falska som killarnas identiteter. Till och med välutbildade svenskar kan ha svårt att få fasta jobb de första åren efter universitetsutbildning.

      Svara
  55. Ivar L

     /  03/28/2020

    Jag tänker inte länka men klimatprofeten Johan Rockström använder coronapandemin till att propagera för sin klimatideologi. I princip påstår han, om än inlindat för att inte framstå som oseriös, att coronapandemin beror på klimatförändingar och avskogning.

    Det är intressant att se hur en del ideologer exploaterar världsläget för att föra fram sina budskap. En del är beredda att sjunka riktigt lågt.

    Svara
    • Weasel

       /  03/28/2020

      Rockström borde väl vara nöjd nu när folk åker mindre flygplan…?

      Svara
  56. Gorby

     /  03/28/2020

    Svara
  1. Sunt förnuft – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: