Unik inblick i ett underklasshem!

Det är inte varje dag man får chansen att se hur underklassen bor så när man har chansen så gäller det att passa på!

Det är såklart allas vår arbetarklasshjälte ALEXANDRA PASCALIDOU som ger oss möjligheten i ett reportage i Sköna Hem från dec 2018 när tidningen ville visa hur en helt vanlig bruks- eller industriarbetare bor.

För PASCALIDOU anser sig tillhöra någon sorts underklass eftersom hon räknar sig till ”vi” när hon pratar om klassmarkör där vissa, alltså en fattig underklass, inte har råd med stuga på landet.

En stuga ute på landet, i hyfsat skick, kan man få för under 500 000 i nästan hela Sverige. Undantaget vissa områden där man inte ens får ett utedass för en miljon. Men en bit in i landet från kusterna och inte direkt vid en sjö kan man nästan överallt få nåt rätt schysst för max 500 000 kr. PASCALIDOUS lägenhet är säkert värd 8-10 miljoner kr.

Men gå in och titta på bilderna i reportaget så får ni se hur fattigklassen bor!

Åkesson har ju spelat in ett tal som finns på youtube och det har triggat en del på fb

Peter Robsahm triggades svårt. Om jag får gissa så får t ex Peter Robsahm, liksom Åkesson, spela in hur många till som helst och kalla dem tal till nationen och lägga upp på youtube. Men jag vet faktiskt inte, är bara en gissning att sånt är tillåtet i en demokrati.

Men kommentarsfältet fylldes såklart av det kärleksfulla folket

Han borde få en ordentlig reprimand för att ha spelat in ett tal och lagt upp på youtube tycker Berit och Tuija håller med och tycker att han passerat gränsen med råge.

Mariana tycker att det är ”diktatur fasoner” att spela in ett tal till nationen på youtube.

Acke anser att ett tal till nationen på youtube borde vara straffbart och att det går emot alla demokratiska principer. Ja han t o m anser att Åkesson bör ställas inför rätta för det hemska brottet!

Elisabeth ser likheter med Nazi-Tyskland och Åkessons tal. Såklart. Acke håller med. Åkesson och kompani lär väl knappast ta sig till München men kanske till Göteborg?

Klockrent tycker Christian om Robsahms text.

Han är livsfarlig och skrämmer mer än corona tycker Anneli.

En präst kommenterar och kallar honom för ”Jimmie Corona Åkesson” och citerar nåt där någon får en sten runt halsen och sänkes i havens djup.

Tuija vill anmäla honom, kallar det för vidrigt, och säger att han är en psykopat med ”fisk ögon”. Maria vet att det är ett elände fast hon inte sett det.

Magnus undrar om det finns någon diagnos som heter narcissist-fascist.

Gerd pratar om 30-40-talet pga ett tal på youtube som hon enligt egen utsago inte har hört.

Liselott kallar Åkesson och alla SD:s väljare för det värsta viruset. Rätt magstarkt ändå tycker i alla fall jag.

Lena anser dock att Åkesson är den enda som säger sanningen!

Jessica analyserar.

Lindy pratar om ”stadsöverhuvud”. Och 30-talet såklart.

Tror knappast statsministern lägger sig i eller bryr sig om vad någon kallar ett klipp på fb. Hoppas jag i alla fall.

Och så passar man på att sprida lite trams också. Oavsett om man röstar på SD eller ej så borde man vara intresserad av att det som sägs är korrekt och inte missvisande. Som jag har förstått det så lämnades frågan in i feb när SAMTLIGA svenska myndigheter sa att allt var hur lugnt som helst och att det knappt fanns någon risk att vi skulle få det här viruset i Sverige och att allt skulle funka som vanligt osv. Sen hade Damberg VALET att besvara den just då eller skjuta på det. Han VALDE att besvara den dagen efter att man beslutat om antal besökare på tillställning. Så frågan är vem som EGENTLIGEN är den tondöva…

Mats kan inte stava till Sverige. Jag kanske är unik men jag kunde faktiskt stava till det innan jag började första klass. Men visst, man ska inte anta att alla är som man själv är, en del kan faktiskt ha svårigheter med t ex stavning.

Mia analyserar klippet. Inte så mycket vad som sägs utan mer rekvisitan och kommer fram till att en jordglob, flaggor, kostym i kombination med retoriken om att vi måste stå enade inför hotet från corona gör att talet bevisar att han är en risk för demokratin. Mia kan inte heller stava till Sverige. Märkligt det där, hur många som har problem med stavningen som samlas hos såna som Robsahm? Han kan ju bevisligen stava? Ingalill vill dra uppmärksamhet till sitt scoop.

Anders anser att Åkesson är en ”riks tönt”.

Johan tycker det är 40-talsvibb på inredningen. Och Ingalill vill sprida sitt scoop till ännu fler, ett scoop som mest tycks bestå av gissningar och antaganden. Sen är hon antagligen extremt gammal eller så har hon nyligen löst nåt korsord/bläddrat i ordbok.

Där är Ingalill med sitt scoop, kommer från en Eva-Lena som ska bo i Sölvesborg vilket inte den så hårt engagerade Ingalill gör.

Och det rullar på. Daniel verkar veta vilka som varit Åkessons förebilder.

Rekvisitan i klippet, en stol, en svensk flagga, en jordglob, två ljus och en krukväxt är bra iakttagelser och bevisar deras okunnighet.

Ida nämner narcissism och länkar till Idas egen sida där Ida har skrivit om narcissism.

Catharina pratar om de goda krafterna. Gissar att hon räknar sig själv, Robsahm och resten av av det kärleksfulla kommentarsfältet till dem.

Robsahm själv anser sig i alla fall tillhöra de goda krafterna.

Jag har faktiskt inte sett en enda som varit särskilt nöjd över hur viruset skördar offer efter offer i land efter land. Det är rent oförskämt att påstå sånt om andra!

Visst värmer det i hjärtat när man ser de goda krafterna samlas i ett kommentarsfält sådär?

En Björn tycker att talet på youtube var bland det vidrigaste han hört och sett när det gäller den senaste månadens händelser med corona. Jag kan tänka mig rätt många saker som är vidrigare faktiskt. Väldigt många. Men så tillhör ju inte jag de goda krafterna heller.

Där är f ö talet som var så våldsamt triggande för en del. Tycker inte det är så dåligt att det är bland det vidrigaste jag sett och hört den senaste månaden utan rätt ok. Tyckte inte Löfvens tal heller var så dåligt faktiskt utan i själva verket också rätt ok.

Irena Pozar, krönikör på Expressen och chefredaktör på Veckorevyn, tycker det är trist att det inte hjälper med vanliga handhjärtan, demonstrationer och tända ljus mot coronaviruset. Lite hårt tolkat måhända för hon har ändå nån poäng här och där. Men det var så vissa hanterade t ex terrordådet på Drottninggatan, demo, handhjärtan, ljus, halleluja osv. Lika verkningsfullt mot terror som mot corona gissar jag.

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

97 kommentarer

  1. Ofrivillig svenska

     /  03/28/2020

    Kanske är jag rent av mer pessimistisk än vanligt just nu men fy fan…vad är det för fel i hjärnan på alla dessa ? Än värre är att det är vettvillingar som dessa som sitter på makten och styr oss alla i fördärvet. Nej, nu går jag och lägger mig för att i sömnen slippa ifrån mardrömmen vi lever i, inte ens mina värsta mardrömmar kommer i närheten av hur läskig verkligheten är så ser jag sömnen an med tillförsikt för ovanlighets skull.

    Svara
    • Jans

       /  03/29/2020

      Stollar helt klart men som tröst kanske man kan tänka att de inte är så många? Troligen fler än ”rasistnazisterna” men ändå ganska få. Möjligen ett problem att många av dem återfinns i positioner där de har stor möjlighet att göra sina röster hörda. Men på sikt kommer de nog inte att vinna debatten med sitt JÅ = diktatur-trams.

      Svara
  2. Svenska folket i allmänhet är så fruktansvärt hjärntvättade att de inte kan acceptera någonting som går dem emot utan istället kräver att det skall stiftas lagar eller åtalas för saker som vi som individer förr löste genom kommunikation istället för smutskastning. Skolväsendet har medvetet tillsammans med politiker utav värsta PK-sorten fördummat undervisningen i skolorna och infört polarisering som politik.

    Svara
    • Andersson

       /  03/29/2020

      Skolan lär inte ut värdet av åsiktsfrihet och yttrandefrihet, det viktiga är att nå konsensus i små grupper. Alla ska med! Svensson är mentalt insnöad med fluffiga pk-åsikter, året runt.

      Svara
    • Kretin

       /  03/29/2020

      Sverige har i SVT en verkligt effektiv propagandamaskin värdig Sovjet eller 3e Riket. Man märker detta då man diskuterar med ålänningar eller folk från Österbotten där man ser mycket på rikssvensk tv.

      Svara
    • Jari Norvanto

       /  03/29/2020

      Mer handtvätt, mindre hjärntvätt! En får hoppas att ‘de goda krafternas’ handhjärtande föregås och efterföljs av spritning av händerna, och kanske en styrketår.

      Svara
  3. MiT

     /  03/28/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/29/2020

      En skam.

      Världen inklusive WHO och FN böjer sig för diktaturen i Kina och offrar vad som har möjligheten att bli ett av Asiens mest framgångsrika och välfungerande demokratiska länder i stil med Japan och Sydkorea.

      Svara
      • Jonas

         /  03/30/2020

        Det är för att om man gav folket på Taiwan rätten att själva välja så skulle man bli tvungna att också ge folket i Katalonien, nord Irland och Krim samma rättigheter.

        Svara
        • Kristian

           /  03/30/2020

          Skottarna valde ”rätt”. Den här gången.

          Svara
        • Ivar L

           /  03/31/2020

          Fast fallet Taiwan är väl egentligen tvärt om? Det borde vara Taiwan som är det officiella Kina och Maos Kina är ”Katalonien”.

          Svara
  4. Weasel

     /  03/28/2020

    Bara möblerna och de olika designprydnaderna i arbetarklass-Pascalidous hem kostar en årslön för en riktig arbetare.
    Pascalidou hade ett val : Antingen kunde hon köpa trendiga designmöbler för ett par hundratusen kronor- eller också kundel hon handla möblerl på IKEA och istället ge några hundratusen kronor till de eu-migranterna som hon säger sig värna om.
    Pascalidou valde alternativet designmöbler.

    Det är en jävla tur för Özz Nujen att den imbecilla pöbeln som är upprörda över att Åkesson håller ett ”tal till nationen” inte har hört talats om Özz bok ”statsminister Özz Nujen” för den titeln tyder ju på att Özz är ett nazistiskt hot mot demokratin… 🙄

    Svara
  5. tompas11

     /  03/29/2020

    Pascalidou – när hyckleriet fick ett namn.

    Svara
  6. A.P. härstammar från flera generationer kommunister. Hennes förlevande har stridit i revolutionära rörelser, huvudsakligen i Grekland. När de förlorade i Grekland blev de *flyktingar* i Rumänien.

    I Sverige fick A.P. snabbt *stjärnstatus* i kommunistiska ”Public Service”. Där har hon avbrutit alla svenskar som velat säga sitt hjärtas mening om invandringen i SR´s ”Ring P1”. Att fylla Sverige med utlänningar och förstöra svenskarnas liv, är det hon sympatiserar med.

    Undrar vad hon skulle ha för inställning om hon direkt konfronterades av dessa:

    Svara
  7. MiT

     /  03/29/2020

    En vecka efter mig så kommer Aftonbladet masande 😛

    Svara
  8. robbe

     /  03/29/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/31/2020

      Ytterligare en aspekt av den heliga Sverigebilden jag tycker är väldigt irriterande: alla som säger att vi ju inte behöver lika strikta åtgärder som andra länder, eftersom svenskar är så jättebra på att ta ansvar själva.

      Fast inte för spriten, förstås. Och man skall inte få säga vad som helst, förstås.

      Svara
  9. MiT

     /  03/29/2020

    Svara
  10. Gorby

     /  03/29/2020

    Svara
    • Gorby

       /  03/29/2020

      Svara
      • Weasel

         /  03/29/2020

        Vilken oerhörd tur att Sverige inte är ett ”sårbart land” … 🙄

        Svara
  11. Inställningen till äldre svenskar:

    Det finns en extra poäng insatt i videon

    Svara
  12. Senior

     /  03/29/2020

    Lite lustigt hur olika saker slår.

    Sosse-Jan Emanuel fick som privatperson sätta ockerpriser marknadspris på våra skattemedel gällande ”flyktingmottagning”, men när andra privata initiativ gör samma sak i andra sammanhang är det plötsligt hemskt!

    -Ni som nu kommer att hävda att coronaviruset faktiskt är dödligt och det inte är samma sak, titta på den förbjudna brottsstatistiken så ni ser hur många som dör (och våldtas) tack vare Jan-Emanuels import, och var de pengarna hade gjort bättre nytta.

    -En annan slags pandemi som sprider sig lika hårt och våldsamt som Corona.
    Nu har de fått hyfsad bukt på det i Mellanöstern, men i Sverige sprids det ohämmat, med stöd av (s)taten.

    Svara
  13. Grodan Boll

     /  03/29/2020

    Jag fick den här skickad till mig. För de som behöver underhållning i sin ensamhet, vilket borde vara de flesta:

    Svara
  14. MiT

     /  03/29/2020


    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10157297752688251?__cft__[0]=AZV_WwR1fmHvY0Mxw4IHkV47XOs6tLGSJGNg-pTcEBR_r_jh2Ae2Rbn5IB92ZIVv8XYmVh8NgrjUzG9qoP1Aoh75pzdt4eQc3TgbnJlp8VRBthfgEFHSOIizMFYZh-3yAJ9XQVBM8uf8pplQ5Pm_-EMp-lSdkp7LpLigIuH0tur9EQ&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  15. Gorby

     /  03/29/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/29/2020

      En skam.

      Världen inklusive WHO och FN böjer sig för diktaturen i Kina och offrar vad som har möjligheten att bli ett av Asiens mest framgångsrika och välfungerande demokratiska länder i stil med Japan och Sydkorea.

      Svara
    • Jans

       /  03/29/2020

      Herregud…
      En tanke, kan verkligen elden sprida sig på rad sådär eller har någon gått och tuttat på varje enskild bil?

      Svara
    • Weasel

       /  03/29/2020

      När jag ser videon kommer jag att tänka på Löfvens ord om att svenskarna är bra på att ta ansvar och Tegnells ord om att svenskarna har en kultur som gör att dom hörsammar myndigheters uppmaningar…

      Kanske låg det något i detta för ett par decennier sedan , men sen kom ni ju på att Sverige skulle bli lite mer exotiskt och mångkulturellt.

      Svara
  16. Att du orkar! En viktig gärning för historieskrivningen i alla fall.
    – ”Farfar, var alla svenskar fullständigt vansinniga på din tid?”
    – ”Jo, en hel del fanns det. Du behövde bara nämna SD eller Jimmie Åkesson, så höll de på i timmar!”

    Den där ”Carl XV1 Gustav”, förresten, är han ny? Hur uttalas det? ”Carl ex ve ett”?
    Carl XVI Gustav har jag hört talas om.

    Klassiker i sammanhanget är dels den här bilden från ett underklasshem:

    … och dels ”Hemma hos”-reportaget av och hos Ganman. Han verkar ha raderad det. Nåväl, jag hann spara den.
    Fanns här: https://jensganman.wordpress.com/2017/04/07/lumiere-nordique-ett-efterlangtat-hemmahosreportage/
    Tycker särskilt om de olika husdjuren!
    (Kanske skämdes han för att en av bilderna visade att hans Ehrenmark-samling inte var komplett? Själv saknar jag nu nästan bara ”Petmoijj”-böckerna.)

    Svara
  17. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Snöflingorna smälter bara Åkesson visar sig och säger nation..

    Svara

  18. ”Minns ni ens en enda sommar då vården inte gått på knäna för att de anställda behövt ta semester? Svarta rubriker om ”Kris i vården” är liksom en del av sommartraditionen, lika svensk som midsommar, om än inte lika härlig.
    […]
    Vi har fler än 30 högskolor och universitet i Sverige. Skattefinansierade. Staten kontrollerar merparten av alla högre utbildningar i landet, och är den som styr vad folk utbildar sig till. Det har lustigt nog resulterat i att det här landet har ett överskott på kulturarbetare men ett underskott på specialistsjuksköterskor. Är inte det ett märkligt förhållande, med tanke på att merparten av dem fått sin utbildning betald av skattemedel?”

    Svara
  19. Kretin

     /  03/29/2020

    Beträffande Pascalidou och hennes gelikar, synd att Sovjet inte längre existerar.

    Jag vet ett fall där personen i fråga var en så trogen kamrat att denne belönades med en längre vistelse i Sovjetkarelen, vilket öppnade ögonen på personen i fråga där denne insåg hurudant det jordiska paradiset var i verkligheten.

    Efter hemkomsten röstade personen i fråga alltid borgerligt …

    Svara
    • Ja, Tredje Riket, Maos Kina, Sovjet och kanske främst DDR var så skruvade att ”dagens ungdom” inte tror på vad man läser. Nordkorea är väl det enda öppet vansinniga land som finns kvar, till och med dagens Kina försöker dölja vad man sysslar med.

      Svara
      • Weasel

         /  03/30/2020

        ”Nordkorea är väl det enda öppet vansinniga land som finns kvar ”

        Njaa…Sverige finns ju också 🙄

        Svara
        • Grodan Boll

           /  03/30/2020

          Hört något från Venezuela på länge?

          Svara
          • Kristian

             /  03/30/2020

            Inte ett knyst. Alla västerländska journalister är väl utkastade, och alla som försökt fly har lyckats eller stoppats.
            Ytterligare ett Nordkorea som svälter sitt egen folk?

        • Kristian

           /  03/30/2020

          Så sant.
          Men det går inte att berätta för fiskar att vattnet blir allt sämre. Svaret kommer att bli ”hur skall vi leva utan vatten?”

          Man måste ha ett ”därborta” att peka på där det är mer eller mindre farligt. Helst exempel på båda, så man kan välja vartåt man vill simma.

          Svara
      • Rikard

         /  03/30/2020

        Hej.

        Saknar ett land på listan. Ett land riktigt tunga namn inom svensk media och kultursektor samt politik reste till och rapporterade ifrån, när det landet i princip var helt stängt för västerlänningar: Kambodja.

        Jan Myrdal. Gun Kessle. Gunnar Bergström. Hedda Ekerwald. Kaj Björk. Gertrude Sigurdsen. Birgitta Dahl som i statsradion försvarade Pol Pots revolution och regim. Många andra.

        (Bergström ångrade sig dock tidigt och har själv beskrivit det som självbedrägeri, det som den svenska vänstern ägnade sig åt. Man var desillusionerad av Sovjetväldet och såg Kina alt. Kambodja som ideal – givetvis helt ovetande om hur det såg ut i verkligheten, precis som föregångarna under trettiotalet resonerat om Sovjet.)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  03/30/2020

          Jo, tänkte på Pol Pot, men sedan hoppade jag fram och tillbaka och så blev det inte tillagt.

          Om Myrdal tyckte det var bra kan man ofta göra tvärtom.

          Svara
  20. MiT

     /  03/30/2020


    *https://www.facebook.com/henrik.branden.3/posts/3012893728761866?__cft__[0]=AZVSujmg7RLINWmM-NNr_T9dZ1MI7g_AtR0gyN2gJRDc06Y-LqRQNyzPBJCE3_fS5gr6g1SG9NyScbBQNs7pkKtX0XXOnHeR0JO6t3S4NawQie1341uLsVtH3acjCzwVdx9j1dMImoXCi7dNSUnDq0XcCADdie53ji6PWG6KVwVJAaS4EGxWM_5CxoYhnYHwlww&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
    • Kristian

       /  03/30/2020

      ”De flesta förkylningsvirus är rhinovirus.”

      Så om vi bara äter upp alla noshörningar … ?

      Svara
  21. robbe

     /  03/30/2020

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/svart-for-analfabeter-att-klara-distansundervisning-med-datorer

    SFI-analfabeter får låna hem datorer i norrköping…
    Lite bisarr artikel att läsa, jag skulle betala en slant för att få reda på vad som händer/hänt med alla datorer då dom ska tillbaka

    Svara
    • Jans

       /  03/30/2020

      En annan fråga är varför Sverige med sina ”strama asylregler” fortfarande verkar ha en massa analfabeter att utbilda. Var kommer de ifrån egentligen?

      Svara
  22. tompas11

     /  03/30/2020

    ”I den självbiografiska boken Bortom mammas gata från 2001, berättar Pasacalidou, som växt upp i Rinkeby, att utanförskapsområdet kändes som ett paradis.

    Konstigt att hon föredrar att bo på Söder framför det mångkulturella paradiset.

    En annan sak som är konstig är att Söderfolket röstar på politiker som vill att hela Sverige ska bli mer som Rinkeby i stället för mer som Söder.”

    https://detgodasamhallet.com/2020/03/30/mohamed-omar-vi-som-alskar-rinkeby-men-bor-pa-soder/#more-25357

    Svara
  23. Gorby

     /  03/30/2020

    Svara
    • Jans

       /  03/30/2020

      Ja hur ar det nu Löfvén sa?
      ”Folkvett”
      ????

      Svara
  24. Kristian

     /  03/30/2020

    Ah, där är den gamle Wilderäng igen! Var höll han hus?

    ”Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 – utom hos SD-väljare”
    https://cornucopia.cornubot.se/2020/03/mycket-stort-fortroende-hos-lasarna-for.html

    (Som vanligt förlitar han sig på en kombination av ”trolling the audience” och en petimäter-tolking av ordet ”myndigheter.”)

    Svara
    • Jans

       /  03/30/2020

      Webbenkäter är ur statistiksynpunkt ungefär lika användbara som toapapper med den skillnaden att brist på webbenkäter är bra medan brist på toapapper är dåligt.
      Han är allt lite av en kvacksalvare och narr den där Wilderäng.

      Svara
      • Kristian

         /  03/30/2020

        Jo. Fast webbenkäter är bra för dem som lever på att tala om dem!

        När var det svenska nyhetssändningar blev ”en av våra journalister intervjuar en annan av våra journalister i studion”? Sent 90-tal?’

        Ungefär så känns det.

        Svara
    • Melmac

       /  03/30/2020

      Han har mässat om hur man ska göra med sina pengar o sen har idioten gjort precis det man inte ska göra, lagt alla ägg i samma korg.

      Dessutom brukar han säga att Youtube är ingen trovärdig källa, vad har han länkat till sitt senaste blogginlägg, jo en Youtube källa.

      Han har sen Corona började härja i Europa visat att den bloggen är död och bara är till för hans svans som håller med i allt han gör och sitter och trånar efter hans fru. 0% trovärdighet och 100% oförskämd.

      Svara
  25. Kristian

     /  03/30/2020

    ”Är det bara i ilskan vi kan hämta energi?”

    Ja, vänstern verkar fungera så.
    Finns ingen fiende får man uppfinna en.

    Svara
  26. tompas11

     /  03/30/2020

    Allmänna sammankomster innefattande fler än 50 personer är enligt regeringen förbjudet.
    Uppenbarligen gäller inte detta alla personer i landet.

    https://www.expressen.se/gt/demonstration-pagar-utanfor-migrationsverket/

    Svara
    • Senior

       /  03/31/2020

      Hela artikeln (och demonstrationen) bygger på felaktiga premisser:

      ”Sedan den 8 januari har en sittstrejk pågått av demonstranterna på grund av att tusentals statslösa palestinier i Sverige inte får uppehållstillstånd, och inte heller får utvisas.”

      -Sverige har erkänt Palestina som stat och de är därmed inte längre enligt Sveriges lag statslösa, de kan därmed utvisas till staten Palestina, som nu ansvarar för sina medborgare. En stat som för övrigt lyfter stora bistånd från Sverige.

      Dessutom, är det förbjudet med fler än 50 så är det förbjudet, och då skall förbudet efterlevas utan undantag.

      Detta oavsett hur de beter sig, det handlar om smittspridning, inte uppförande.

      ” – I nuläget låter vi dem hålla på. Vi upplöser den om vi upplever att det behövs, de bedömningarna görs hela tiden. För just denna demonstration så är det väldigt lugnt eftersom de sitter ner och till och med är tysta.”

      Svara
  27. Frida Gustavlin

     /  03/30/2020

    Expressen besöker Rinkeby, stadsborgarrådet och många med henne beklagar att informationen brustit. Men det hjälper tyvärr inte på personer med bristande empati/intelligens.

    ” Inne i gallerian köper en man i övre 60-årsåldern kebab till lunch. På grund av hostan har sjukvården bett honom stanna hemma. – Det kanske är rökningen, säger han och tar ett steg mot mig för varje steg jag försiktigt backar.”

    ” Fem meter bort vid samma busshållplats på Rinkebystråket står en man som säger att han fått hosta och att sjukvården sagt att han inte ska vara ute. – Men jag var på Migrationsverket i dag, säger han och ler. När jag frågar om hans ålder skrattar han och säger 20. Men han är betydligt äldre.”

    Expressen har tidigare publicerat en artikel om en grupp med SD-sympatisörer som gjorde sig lustig över att Somalier drabbats extra hårt av det nya kinaviruset, riktigt osmakliga typer som skrattar åt andra människors olycka enligt min mening. Men, När det här väl är över borde dock en vettig analys göras över vilken risk den bristande integrationen och misslyckat höga volymer av migration faktiskt inneburit. Om vi nu har en stor grupp människor som inte kan tillgodogöra sig samhällskritisk information så innebär det helt krasst att det ökar risken och smittspridningen för alla oss som begripit och respekterat den.

    En slutsats kan så klart vara att vi behöver informera på alla tänkbara sätt, en annan mer rimlig konsekvens skulle helt enkelt vara att migrationsvolymerna framöver måste anpassas för att kunna hantera kriser och tillstånd där samhällets resurser helt enkelt tar slut.

    Svara
    • Weasel

       /  03/30/2020

      ”När jag frågar om hans ålder skrattar han och säger 20. Men han är betydligt äldre.”

      Expressen är en rasistisk hatsajt.
      Om en invandrare säger att han är 20 år gammal så stämmer det. Att ifrågasätta en invandrares ålder är nazism.

      Svara
    • Jans

       /  03/31/2020

      Det är inte säkert att information hjälper ens om de begriper den. I många fall gissar jag att de struntar i vad myndigheter och offentligheten säger ändå. De kr på som de gjorde i hemlandet. Det är nog mest när det skall sökas bidrag som den informationen är av intresse.

      Svara
      • Senior

         /  03/31/2020

        Är man religiös så spelar tex. handhygien ingen roll:

        Får du sjukdomar är det guds straff för att du inte varit renlärig nog.

        Och vice versa:

        Är du renlärig nog i din religion så skyddas du av gud oavsett om du sköter hygienen eller ej. -Tills du blir sjuk lik förbannat, då har du dragit på dig hans vrede då du ändå på någon nivå uppenbarligen inte varit tillräckligt renlärig……

        Svara
  28. tompas11

     /  03/30/2020

    Stefan Sauk
    Apropå MSB… avsnitt 1

    Svara
  29. Melmac

     /  03/31/2020

    Hur var det nu? Att testa brett och många var inte ett alternativ i förra veckan. Nu plötsligt är det jätteviktigt! Nu när oppositionen OCH hela världen gapar: TESTA ! TESTA!

    Svara
  30. Väldigt märklig position han tar. Är det ens lagligt?

    Svara
  31. Kristian

     /  03/31/2020

    Det var flera timmar sedan jag blev påmind om hur mycket jag avskyr champagnevänstern.

    SVT: ”Vi har en oerhörd tur som har en old school socialdemokratisk premiärminister”
    https://nyheteridag.se/svt-vi-har-en-oerhord-tur-som-har-en-old-school-socialdemokratisk-premiarminister/
    ”SVERIGE I ett segment under SVT:s morgonprogram uttalade sig journalisten Andres Lokko som expert på brittisk kultur och jämförde landets coronastrategi med Sverige.
    […]
    Vi har en ganska trumpistisk premiärminister i Storbritannien, där tilliten inte är speciellt hög.”

    Min uppfattnig på plats sedan mer än ett decennium är precis motsatsen. Men min vänkrets är förstås inte goda, fina västermänniskor i London. Undrar om Lokko som ”expert” har några vänner alls som röstade konservativt?

    (NI länkar till
    https://www.opinium.co.uk/public-opinion-on-coronavirus-26th-march/
    ”The overwhelming majority (92%) are behind measures to curb the spread of Coronavirus through a national lockdown, with only 4% thinking it was not the right thing to do. And they are in it for the long hall, with 82% anticipating that this lockdown will extend beyond three weeks.”)

    Svara
  32. Jans

     /  03/31/2020

    Jag hörde på coronapresskonferensen idag att man förbereder snabbspårsutbildningar för att hjälpa sjukvården. Någon mer än jag som gissar att man kommer försöka passa på att trycka in lite ensamkommande ”gymnasieungdomar” så att de får uppehållstillståndet permanentat? Skulle inte förvåna, mycket statliga pengar + sosseregering = mer immigration.

    Svara
  33. Jans

     /  03/31/2020

    I vart fall i Stockholmsområdet är det nog en av de kallaste mars på länge.
    Var är tidningsrubrikerna?
    Varmaste januari fick ju rubriker…
    Konstigt?

    Svara
    • Senior

       /  03/31/2020

      Man har ju övergett den globala uppvärmningen till förmån för ”klimatförändringar”.

      -Det kommer snart en trevlig hypotes om att även denna kyla beror på mänsklig påverkan.

      Svara
    • Kristian

       /  03/31/2020

      Åt det hållet är det givetvis bara ”väder” …

      Svara
  34. Kristian

     /  03/31/2020

    Sanningen svider
    https://axess.se/magasin/default.aspx?article=4491#.XoNXAiWezDv
    ”Medierna har återupprepat missuppfattningar och låtit tveksamma och rent felaktiga påståenden om migrationen stå oemotsagda. Priset betalar vi nu i form av växande invandringsmotstånd och minskat förtroende för medierna.”

    Huitfeldt har rätt i det mesta, men är många år för sent.
    Därtill skulle jag vilja veta vilka sanningar man kan berätta om MENA-invandringen som skulle minska invandringsmotståndet.

    Och Huitfeldt är en av de bästa vi har!

    Svara
    • Jans

       /  03/31/2020

      Jörgens text är bra men det är ju lite komiskt att han trillar på målsnöret.

      Efter att i ett flertal punkter problematisera journliasternas ”tro” om det positiva med immigration landar han slutligen i sin egen tro att svenskarna nog ändå vill ha fortsatt stor immigration. Ett påstående som jag tvivlar starkt på.

      ”Sannolikt är en stor andel av befolkningen faktiskt fortsatt beredd att ta emot ett ganska stort antal asylinvandrare om det inte känns helt okontrollerat och om politiker och medier vädjar till solidariteten snarare än egenintresset.”

      Och frågan är vilken ”solidaritet” han menar man skall vädja till. Såsom asylpolitiken ser ut så är den inte solidarisk vare sig med svaga grupper bland Sveriges urinvånare eller för den delen de människor som verkligen lider nöd i världen, de som inte kan betala flyktingsmugglare, skaffa falska pass eller ljuga sig in via kontakter och släktingar i Sverige.

      Svara
      • Du måste komma ihåg att han riktar sig främst mot journalister med texten.

        Att säga rakt ut att Sverige aldrig skulle bedrivit den invandringspolitik om medierna faktiskt skulle varit ärliga går inte att säga. Då stänger de sig och skriker rasist åt Huitfeldt. Han har en väldigt svår lina att balansera på och det får man nog respektera.

        Svara
      • Rikard

         /  04/01/2020

        Hej.

        De flesta svenskar är positiva till den politik som förts och är mycket positiva till fortsatt massinvandring. Däremot är de negativa till konskevenseran av den.

        Varför är ämne för minst en psykologisk avhandling, men en gissning är att det deras åsikter är i paritet med deras kunskaper om politikens faktiska konsekvenser och kostnader.

        Betänka att så gott som alla endast har statsmedia samt de gamla stora tidningarna som informationskällor, samt social konsensus på arbetsplatsen eller i umgänget.

        Jag som öppet kan kläcka ur mig fraser som ”Kasta ut varenda dj*vel som kommit till Sverige och begått brott!” får medhåll i det tysta, försiktigt, när ingen annan hör. Eftersom ingen av samhällets Ledare (som Gardell, Pascalidou eller rikspolitiker – Ledare i bemärkelsen tolkningsföreträde och portvakt, inte formell ledarroll) säger något sådant är åsikten jag uttrycker automatisk fel; om man kunde göra sådant skulle ”dom” ju prata om det?

        Du ser problemet.

        Ett folk som är vana att betrakta eget tänkande som något som kännetecknar avvikare, särlingar och original, ett folk som saknar kunskap om hur man söker kunskap (och som betraktar sådant sökande/spridande som suspekt lurendrejeri) är bara tron att hemfalla åt.

        Och tror gör man som alla andra runt omkring sig.

        Därför har Huitfeldt rätt när han hävdar att de flesta är positiva till invandringspolitiken. Precis som de flesta var positiva till tvångsaborter, steriliseringar, oinskränkt makt för lagstiftaren, ingen maktdelning, inga beslutande folkomröstningar, ingen medborgerlig kontroll av politiker, inga direkta val, ingen gränskontroll, ingen tull annat än frivillig, och så vidare.

        99 av 100 svenskar är tämligen okunniga om (svensk) politik, både principiellt, historiskt, och reellt. Man har inställningen till politiker och politik att de som sköter det kanske inte är vidare bra, dugliga eller ens vettiga, men att ifrågasätta det hela är att vilja ha diktatur, militärparader, och jag vet inte vad. Man tror tillsammans att Sverige har det bästa systemet och att det är de som vet bäst som sköter det. Och du vet ju hur det går får kättare och reformatorer.

        Man kan inte tvinga människor att bilda sig. Tvaget svin med gyllne ring i trynet och allt sådant där.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  04/01/2020

          ”You can lead a horticulture but you can’t make her think.”
          – Dorothy Parker.

          ”De flesta svenskar är positiva till den politik som förts och är mycket positiva till fortsatt massinvandring. Däremot är de negativa till konsekvenserna av den.”

          En verbal istapp i skallbasen. Utomordentligt snyggt formulerat.

          Har lyssnat på en del Yes, Minister senaste dagarna. Skall lyssna igen och se om Sir Humphrey har något att säga om ”policy” kontra ”carrying out of policy”.

          Svara
        • Kristian

           /  04/01/2020

          Ah, nu blir det dubbelkommentar, beklagar.

          ”Ett folk som är vana att betrakta eget tänkande som något som kännetecknar avvikare, särlingar och original,”

          Har själv bott (minst ungefär ett år) i USA, Nederländerna och Storbritannien, så det är de enda länder jag kan tala om ”inifrån”: Alla har självbilden att de är fritänkare och ”står upp mot överheten”. Inga är det i verkligheten.

          Svara
          • Rikard

             /  04/01/2020

            Hej.

            Tänka fritt sägs vara bra, men det innebär ju inte per automatik att det man tänker är rätt (faktiskt, logiskt, faktamässigt eller ens erfarenhetsmässigt). Man måste pröva sin egen idé som om den framfördes av någon vars åsikter man håller för att vara antitesen av ens egna.

            Det jag i hög grad saknar hos svenskar som arbetar med tänkande (alltså div. akademiker inom humaniora och relaterade sektorer) är pragmatism, empiri, och kreativ lathet – nu är det förvisso bara egna erfarenheter men detta är den klass som äger språket och som med semantik kan bevisa att upp är ned och svart är vitt.

            Stå upp mot överheten saknar egenvärde annat än för självbilden, något vi kan skylla skönlitteratur och diverse andra medias glorifiering av uppror och rebeller för. Verklighetens ”Och sen då?” där gårdagens rebeller skall vara morgondagens administratörer och ansvarsfulla goda ledare är inte vidare underhållande, är för komplext och är för svårt för skapare av såväl underhållning som politisk teori – och utelämnas därför ur vårt gemensamma narrativ. Kvar blir uppror, stå upp mot överheten, rebellen utan vare sig mål eller syfte som ideal. Kan det bli mer explicit så än verklighetens Che Guevara eller sagans Skywalker?

            Och vem är överheten? Det är som med ”judarna” och ”patriarkatet” eller ”vänstern” (eller ”kapitalisterna” för den delen) – ett vagt definierat begrepp som saknar det mest väsentliga: en stringent definition där klar kausalitet kan demonstreras mellan namngivna individer, namngivna grupper och specifika faktiska händelser. Det blir tankefel och därmed kackalorum av debatten och besluten på alla nivåer: Baader-Meinhof begick attentat. Baader-Meinhof var vänster. Attentat begås av vänstern. (Byt ut till SD, ‘järn’rör och fylle-Twitter för modernare version – eller muslimer, araber och attentat för den delen.)

            Qui bono, denna vaghet och osäkerhet?

            Jag tror, men vet inte, att det är just ‘min’ klass som tjänar mest på det: de som äger språket. Ju mindre någon vet om något, och ju mindre kontroll massan har över ordens betydelse, desto mindre behöver den kommunicerande klassen själv kunna utom just att kontrollera språket och budskapet/narrativet.

            Det finns ju en anledning till att man inte ville predika på folkspråket, för att ta en historisk parallell.

            Nu ska jag gå och göra uppror mot en kokosnöt, och hänga dess styckade kropp i träden. Dvs. jag mutar hackspetten som bor här bredvid att ge tusan i kåken, vilket han gör så länge han får kokos. Det finns en relevant samhällsvetenskaplig läxa i den aesopen men vilken?

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Kristian

             /  04/01/2020

            ”Det jag i hög grad saknar hos svenskar som arbetar med tänkande (alltså div. akademiker inom humaniora och relaterade sektorer) är pragmatism, empiri, och kreativ lathet ”

            Intellectual Yet Idiot, som Taleb kallar dem.
            https://nassimtaleb.org/2016/09/intellectual-yet-idiot/
            ”The IYI has been wrong, historically, on Stalinism, Maoism, GMOs, Iraq, Libya, Syria, lobotomies, urban planning, low carbohydrate diets, gym machines, behaviorism, transfats, freudianism, portfolio theory, linear regression, Gaussianism, Salafism, dynamic stochastic equilibrium modeling, housing projects, selfish gene, Bernie Madoff (pre-blowup) and p-values. But he is convinced that his current position is right.”

          • tompas11

             /  04/01/2020

            @Rikard
            ”Det finns en relevant samhällsvetenskaplig läxa i den aesopen men vilken?”
            Panem et circenses – Bröd och skådespel

    • Kristian

       /  04/03/2020

      Widar verkar inte heller ha förstått.

      Sverigedemokratin växte därför att många ljög
      https://folkbladet.se/artikel/1jd7ng1j
      ”Lite tillspetsat är svaret att SD växte därför att så många ljög.”

      Svara
  35. Kristian

     /  04/01/2020

    Bra att det finns tid att ägna sig åt vesäntligheter:
    ”Palestinians: Despite Coronavirus, Jihad Against Israel Continues”
    https://www.gatestoneinstitute.org/15825/gaza-hamas-coronavirus

    Svara
    • Kristian

       /  04/02/2020

      Det var min 1 April-stavning av ”väsentligheter”, det vill jag vara tydlig med …

      Svara
  36. Ivar L

     /  04/01/2020

    Politikerna levererar i vanlig ordning:

    ”För det tredje: Regionerna har sedan flera år haft ett uppdrag att säkerställa att skyddsutrustning finns på lager. Sedan början av februari 2020 har det stått klart att risken för en pandemi är överhängande, och Sveriges regioner har sedan dess haft cirka åtta veckor på sig att fylla på lagren. Den högsta ansvariga för sjukvården i Stockholms län, Irene Svenonius (M), påstod i direktsändning att ‘Jag tror ingen såg det komma’.”

    https://nyheteridag.se/med-moderaterna-sag-det-inte-komma-heller/

    Svara
  37. Q-Ken

     /  04/01/2020

    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/lAy3jk/forslaget-ge-alla-10-000-kronor-i-manaden

    Gissar att han inte ser framför sig att Swedbank står för pengarna utan att detta skall komma från ”någon annan”…

    Svara
    • Rikard

       /  04/01/2020

      Hej.

      Det kallas helikopterpengar, jämförbart med en hjärtstartare för ekonomin. Resurserna finns dessutom, särskilt om man fortsätter begränsa eller helt stoppar all invandring utom den som är för riktiga jobb. Får man dessutom ut de hundratusentals som skall utvisas sjunker kostnader ytterligare över hela brädet.

      Det är ingen dum idé som så, eller som en engångsgrej vid en större kris – gissat helt ur det blå så kommer 2/3 av alla hushåll konsumera pengarna, särskilt om man ser till att Sco, F-kassan och Kronofogden inte helt enkelt får snyta tillbaka dem via sänkta bidrag eller skuldreglering.

      DN-artikeln Aftonbladet citerar ur är låst, så jag vet inte om han går in mer detalj.

      Å andra sidan, så är det första april.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Kristian

       /  04/02/2020

      Det är väl bara att ”trycka upp”?
      Ännu en fördel med att inte vara låsta av Euron.

      Visst ökar det inflationen en smula, men det torde vara ett av de enklare sätten att fixa övergångstiden. Och i jämförelse med att ha ytterligare en halv miljon arbetslösa, bland folk som till nyligen betalade skatt … till och med en sosse måste väl rysa över det.

      Ingen byråkrati, inga småpåvar som skall undersöka varje fall, hjälper de fattigaste mest.

      Om de ”borgerliga” har ett uns vett ser de till att coronastödet blir opolitiskt, så att S inte kan hävda att det var deras förtjänst.

      Svara
  38. robbe

     /  04/01/2020

    Svara
  39. robbe

     /  04/01/2020

    Svara
  40. Melmac

     /  04/02/2020

    Vill tipsa om detta avsnitt av Dekonstruktiv Kritik med David Eberhard.

    Svara
  1. Unik inblick i ett underklasshem! – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: